De app is nu ook te downloaden uit de App Store voor iOS.
Het is ook interessant om de Nederlandse en Duitse Smart Store met elkaar te vergelijken. De logistiek voor de auto's naar Duitsland verloopt ook via Zeebrugge.
Verschillen zijn o.a.:
- levertijden zijn verschillend op dezelfde beschikbare uitvoeringen;
- verschillen in beschikbare exterieur kleuren / interieur voor de verschillende modellen (Pro+, Premium, Brabus, Pulse);
- Pro is wel in Duitsland, maar niet in Nederland bestelbaar;
- Significant lagere lease prijzen in Duitsland.
Wat ik ook zag is dat de slecht leverbare Grey Matte lak, nu beschikbaar is op een Premium model (maar alleen bestelbaar in Duitsland).
Blijkbaar zitten er verschillen in de logistiek tussen Duitsland en Nederland mbt beschikbare modellen / uitvoeringen.
De app heb ik nu ook vanuit de App Store geïnstalleerd. Slordig dat de knoppen in de privacy schermen niet in het Nederlands en daardoor onbegrijpelijk voor me zijn zonder ze door een vertaling te halen.
Verschillen zijn o.a.:
- levertijden zijn verschillend op dezelfde beschikbare uitvoeringen;
- verschillen in beschikbare exterieur kleuren / interieur voor de verschillende modellen (Pro+, Premium, Brabus, Pulse);
- Pro is wel in Duitsland, maar niet in Nederland bestelbaar;
- Significant lagere lease prijzen in Duitsland.
Wat ik ook zag is dat de slecht leverbare Grey Matte lak, nu beschikbaar is op een Premium model (maar alleen bestelbaar in Duitsland).
Blijkbaar zitten er verschillen in de logistiek tussen Duitsland en Nederland mbt beschikbare modellen / uitvoeringen.
De app heb ik nu ook vanuit de App Store geïnstalleerd. Slordig dat de knoppen in de privacy schermen niet in het Nederlands en daardoor onbegrijpelijk voor me zijn zonder ze door een vertaling te halen.
Vandaag een telefoontje gehad van Hedin.
Mijn Meta Black Metallic Brabus is vandaag binnen gekomen.
Ik kan hem 8-12-2023 ophalen, kan niet wachten (moeten hem zeker poetsen)
Mijn Meta Black Metallic Brabus is vandaag binnen gekomen.
Ik kan hem 8-12-2023 ophalen, kan niet wachten (moeten hem zeker poetsen)
Dat poetsen zal wel meevallen denk ik qua doorlooptijd. Misschien heeft het meer te maken dat allerlei systemen nog niet helemaal op orde zijn en ze daar toch nog wat extra tijd voor nemen.
Ik heb vandaag de Smart app even bekeken, maar die lijkt snel in elkaar geflanst voor de Nederlandse markt. Natuurlijk kon ik hem niet testen met een echte Smart, maar ik zie voldoende slordigheden om me wat zorgen te maken als de App en de Smart straks met een Nederlandse server moeten samenwerken.
Verschillende knoppen werken nog niet (account informatie / app instellingen - privacy instellingen / voorwaarden van digitale diensten / privacy verklaring / Impressum). De app gebruikt verschillende talen (Scandinavisch?/Duits/Engels & Nederlands) bij verschillende functies. In de demo mode zijn de handleidingen in het Engels, terwijl de Nederlandse wel op de site bij Smart beschikbaar zijn. De Youtube video's gebruikt in de app zijn ook in het Engels, terwijl er ook Nederlandse beschikbaar zijn.
Als ik dealer was zou ik ook nog even wachten totdat ik er zeker van zou zijn dat er geen grote bugs / inregel hindernissen zijn die bij klanten tot frustraties leiden en de medewerkers extra gaan belasten qua werkdruk. Uiteraard kun je bij een nieuw merk / model introductie niet meteen verwachten dat alles vlekkeloos verloopt, maar je wilt wel dat e.e.a. aan basiszaken wel goed werkt.
Afijn, wij kunnen ook niet wachten tot die van ons komt en we zijn er ons van bewust dat er ongetwijfeld verschillende dingen zijn die nog niet goed zullen werken. Bij de demo auto van de proefrit vond ik dat in ieder geval wel meevallen.
Ik heb vandaag de Smart app even bekeken, maar die lijkt snel in elkaar geflanst voor de Nederlandse markt. Natuurlijk kon ik hem niet testen met een echte Smart, maar ik zie voldoende slordigheden om me wat zorgen te maken als de App en de Smart straks met een Nederlandse server moeten samenwerken.
Verschillende knoppen werken nog niet (account informatie / app instellingen - privacy instellingen / voorwaarden van digitale diensten / privacy verklaring / Impressum). De app gebruikt verschillende talen (Scandinavisch?/Duits/Engels & Nederlands) bij verschillende functies. In de demo mode zijn de handleidingen in het Engels, terwijl de Nederlandse wel op de site bij Smart beschikbaar zijn. De Youtube video's gebruikt in de app zijn ook in het Engels, terwijl er ook Nederlandse beschikbaar zijn.
Als ik dealer was zou ik ook nog even wachten totdat ik er zeker van zou zijn dat er geen grote bugs / inregel hindernissen zijn die bij klanten tot frustraties leiden en de medewerkers extra gaan belasten qua werkdruk. Uiteraard kun je bij een nieuw merk / model introductie niet meteen verwachten dat alles vlekkeloos verloopt, maar je wilt wel dat e.e.a. aan basiszaken wel goed werkt.
Afijn, wij kunnen ook niet wachten tot die van ons komt en we zijn er ons van bewust dat er ongetwijfeld verschillende dingen zijn die nog niet goed zullen werken. Bij de demo auto van de proefrit vond ik dat in ieder geval wel meevallen.
Net ook gebeld dat de auto binnen is. Nu moeten de nummerplaten nog aangevraagd worden en uiteraard het poetsen en verder klaar voor de klant maken. Hij streeft naar overdracht eind volgende week. Het einde van de soap lijkt in zicht. Ondertussen ontploft het Duitse forum door de release van software update 1.3.0 met draadloze Apple Carplay en Android Auto. Lijkt goed te werken, en de navigatie wordt ook daarvan op het head-up display getoond. Ik ben benieuwd.
Mijn auto komt maandag bij de dealer wordt dan zaterdag geleverd. Pfffff. Er moet natuurlijk wel een kenteken aangevraagd worden en dat zal ook wel even duren, maar een week moet toch kunnen.
Ik hoop maar dat het functioneren van de auto niet van dezelfde kwaliteit is als het bestelproces. Wel fijn dat Apple Carplay werkt!
Tja, de auto kwam niet op maandag aan maar op woensdag. De auto staat klaar, kenteken is bekend maar........de kentekenplaten zijn besteld (via smart Nederland
) en die zijn er nog niet! Aflevering misschien nog op zaterdag als de platen nu snel binnenkomen. En anders maandag dan maar, hoop ik.
Ik hoop maar dat het functioneren van de auto niet van dezelfde kwaliteit is als het bestelproces. Wel fijn dat Apple Carplay werkt!
Tja, de auto kwam niet op maandag aan maar op woensdag. De auto staat klaar, kenteken is bekend maar........de kentekenplaten zijn besteld (via smart Nederland
:strip_exif()/f/image/6uT2PV9eQ1V1uGs3XzUPG7lj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door hvanvond op 01-12-2023 15:07 ]
Ik heb ooit op de smart website een account aangemaakt (https://nl.smart.com/nl/my-account/) en daar kan ik nu gewoon mee in de app inloggenbuzzbuzz68 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 06:58:
Ik heb de app alvast geïnstalleerd, maar om je te registreren moet je een telefoonnummer ingeven en het landnummer staat hard op Maleisië. Hmm...
En ook mijn dealer heeft geen idee wanneer de auto die ik besteld heb gaat komen. Hij heeft geen inzicht in de transportplanning.
Ik bleek een andere Hello Smart app te hebben met een wit Smart logo. Ondertussen verwijderd en de juiste app geïnstalleerd. Geen probleem meer om in te loggen. Nu de auto nog.V40 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:04:
[...]
Ik heb ooit op de smart website een account aangemaakt (https://nl.smart.com/nl/my-account/) en daar kan ik nu gewoon mee in de app inloggen
Het is me nu ook gelukt. Hij gaf telkens aan dat het hier nog niet leverbaar was en nu ineens wel.buzzbuzz68 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:32:
[...]
Ik heb de app (Hello Smart) gewoon uit de Play Store geïnstalleerd.
Goeiemorgen, ik heb mijn #1 Brabus gisteren geüpdatet naar de software 1.3.0 en de app geïnstalleerd.
Werkt allemaal top. Apple Car Play & Android werken nu eindelijk.
Digitale sleutel heeft nog wat haperingen (staat ook nog "beta" bij t icoontje). Telefoon maakt voor wat betreft de digitale sleutel niet automatische contact met de auto, ik moet verbinding opnieuw maken.
Verwarming op opstand aanzetten werkt nog niet, zal met volgende update wel gefixt worden.
Tis wel een verademing om na 2 mnd autorijden verlost te zijn van de "gastmode".
EDIT: na 2 dagen gebruik van de app kom ik er achter dat deze toch niet juist werkt:
* Bereik wordt niet bijgewerkt meer sinds eerste installatie
* Oplaadpercentage blijft hetzelfde
* Digitale sleutel werkt niet goed
* Statische gegevens niet juist
* "voorverwarming" van de auto op afstand werkt niet
Conclusie: app werkt totaal niet!!
Werkt allemaal top. Apple Car Play & Android werken nu eindelijk.
Digitale sleutel heeft nog wat haperingen (staat ook nog "beta" bij t icoontje). Telefoon maakt voor wat betreft de digitale sleutel niet automatische contact met de auto, ik moet verbinding opnieuw maken.
Verwarming op opstand aanzetten werkt nog niet, zal met volgende update wel gefixt worden.
Tis wel een verademing om na 2 mnd autorijden verlost te zijn van de "gastmode".
EDIT: na 2 dagen gebruik van de app kom ik er achter dat deze toch niet juist werkt:
* Bereik wordt niet bijgewerkt meer sinds eerste installatie
* Oplaadpercentage blijft hetzelfde
* Digitale sleutel werkt niet goed
* Statische gegevens niet juist
* "voorverwarming" van de auto op afstand werkt niet
Conclusie: app werkt totaal niet!!
[ Voor 24% gewijzigd door Glory1974 op 30-11-2023 08:04 . Reden: Update van gebruik app ]
Er zijn de nodige reviews online verschenen van de Smart #3, ook van Nederlandse reviewers. Ook is de prijslijst voor Nederland bekend gemaakt:
(bron: autoweek.nl)
Ik weet niet of de Smart #3 z'n eigen topic verdient of dat dit het ultieme Smart EV topic moet worden. Ze lijken wel heel erg op elkaar, net zoals de Tesla M3 en MY die ook een gezamelijk topic hebben.
Uitvoering | Accu | Vermogen | Aandrijving | Actieradius | Vanafprijs |
---|---|---|---|---|---|
#3 Pro | 49 kWh | 272 pk, 343 Nm | achter | 325 kilometer | € 38.395 |
#3 Pro+ | 66 kWh | 272 pk, 343 Nm | achter | 435 kilometer | € 43.395 |
#3 Premium | 66 kWh | 272 pk, 343 Nm | achter | 455 kilometer | € 46.055 |
#3 25th Anniversary Edition | 66 kWh | 272 pk, 343 Nm | achter | 455 kilometer | € 46.555 |
#3 Brabus | 66 kWh | 428 pk, 543 Nm | voor+achter | 415 kilometer | € 50.895 |
(bron: autoweek.nl)
Ik weet niet of de Smart #3 z'n eigen topic verdient of dat dit het ultieme Smart EV topic moet worden. Ze lijken wel heel erg op elkaar, net zoals de Tesla M3 en MY die ook een gezamelijk topic hebben.
Weet iemand of je met de #1 Pro (dus niet de Pro +) met 1 fase of met 3 fasen laadt? Ik ga er van uit dat deze net als de #3 Pro een 1-fase boordlader heeft. Dit in tegenstelling tot alle andere uitvoeringen die een 3-fase boordlader hebben.
En weet iemand of er op de #1 Pro een trekhaak mag worden gemonteerd? Of is dit de enige uitvoering waar het niet op mag?
En weet iemand of er op de #1 Pro een trekhaak mag worden gemonteerd? Of is dit de enige uitvoering waar het niet op mag?
[ Voor 62% gewijzigd door nathalia op 02-12-2023 13:41 ]
Mazda MX-30
De info hiervoor heb ik niet gevonden op de Smart website, maar volgens de ev-database.org website heeft de Pro inderdaad geen trekhaak mogelijkheid. Om het echt zeker te weten zou ik aanraden om de vraag even aan Smart zelf te stellen.nathalia schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:06:
Mijn smart #1 is dinsdag 5 december geleverd. Na maanden geduld oefenen en behoorlijk wat frustratie.
Maar hij rijdt geweldig en ziet er fraai uit. Sommige delen van de software zijn niet foutvrij, maar die gebruik ik (nog) niet. Ik hoop voor velen onder jullie dat de afleveringen door smart Nederland nu ook snel op gang komen, deze #1 werd door de dealer aan mij verkocht.
Maar hij rijdt geweldig en ziet er fraai uit. Sommige delen van de software zijn niet foutvrij, maar die gebruik ik (nog) niet. Ik hoop voor velen onder jullie dat de afleveringen door smart Nederland nu ook snel op gang komen, deze #1 werd door de dealer aan mij verkocht.
:strip_exif()/f/image/d3g1Fy9n9zUd0keLEivTAeuS.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi, ben wat onderzoek aan het doen voor een andere auto. Kan over het volgende even niet genoeg vinden, wie helpt mij?
- Maakt het voor levertijden uit of je opties/kleuren bestelt?
- De leveringen komen nu langzaam op gang, maar het is nog lastig te zeggen of ze dit tempo vast weten te houden, of niet?
- Wat kost de connectivity van Smart na het eerste jaar?
Maakt het voor levertijden uit of je opties/kleuren bestelt? Ja zeker, kijk maar eens op de site van smart Nederland en ga dan naar bestellen. Dan zie je de levertijden.
De leveringen komen nu langzaam op gang, maar het is nog lastig te zeggen of ze dit tempo vast weten te houden, of niet? Moeilijk te zeggen maar de huidige levertijden worden vooral bepaald door wat er nu aan voorraad staat in Zeebrugge in België. Als het transport vanuit China gewoon door kan gaan, dan zal die extra voorraad langzaam maar zeker opraken en duurt het daarna langer. Geen idee of er in China voorraden worden aangehouden.
Wat kost de connectivity van Smart na het eerste jaar? Dat zou ik ook wel willen weten!
De leveringen komen nu langzaam op gang, maar het is nog lastig te zeggen of ze dit tempo vast weten te houden, of niet? Moeilijk te zeggen maar de huidige levertijden worden vooral bepaald door wat er nu aan voorraad staat in Zeebrugge in België. Als het transport vanuit China gewoon door kan gaan, dan zal die extra voorraad langzaam maar zeker opraken en duurt het daarna langer. Geen idee of er in China voorraden worden aangehouden.
Wat kost de connectivity van Smart na het eerste jaar? Dat zou ik ook wel willen weten!
Ook ik heb mijn auto eindelijk. Er moet alleen nog een deurrubber vervangen worden, maar daar rijd hij niet minder om. Meteen maar andere banden besteld, want dat ze een auto nu op zomerbanden leveren....
Maar ik kreeg binnen een paar minuten rijden al de melding dat er een update was en ik zit nu op 1.3.0, de laatste versie dus. Vervolgens het taalpakket geüpdatet.
De app werkt niet 100%, stoelverwarming kan ik aanzetten, maar ik krijg het niet terug te zien in de app dat hij aan staat. Het schijnt dat het vinkje voor Online Services tekens weer uit gaat, dat moet ik nog checken.
Maar blij dat hij er eindelijk is.
Maar ik kreeg binnen een paar minuten rijden al de melding dat er een update was en ik zit nu op 1.3.0, de laatste versie dus. Vervolgens het taalpakket geüpdatet.
De app werkt niet 100%, stoelverwarming kan ik aanzetten, maar ik krijg het niet terug te zien in de app dat hij aan staat. Het schijnt dat het vinkje voor Online Services tekens weer uit gaat, dat moet ik nog checken.
Maar blij dat hij er eindelijk is.
Goed om te horen dat er weer wat meer #1's geleverd worden bij forum leden hier! Veel rijplezier er mee!
Wij moeten helaas blijkbaar nog even geduld hebben. Onze laatste communicatie met de dealer dateert al weer van 21 november, waarbij gemeld werd dat onze Premium uitvoering besteld was, maar ze nog in afwachting waren van de transportplanning.
Als je dan ziet dat op de Smart website onze Premium uitvoering gewoon bestelbaar is met een levertijd van 2 tot 3 weken, word je toch wel een beetje droevig dat ze het leverproces blijkbaar nog steeds niet goed geregeld krijgen want er is blijkbaar voldoende voorraad in Zeebrugge. Ik ben benieuwd of het nog voor de kerst gaat lukken!
Vraagje aan degenen die hem al rijden: lukt het al om de instellingen & voorkeuren voor 2 verschillende bestuurders op te slaan en mogelijk te koppelen aan een digitale sleutel of verschillende mobiele telefoon of moet je bij instappen eventueel het profiel wisselen via het menu?
Wij moeten helaas blijkbaar nog even geduld hebben. Onze laatste communicatie met de dealer dateert al weer van 21 november, waarbij gemeld werd dat onze Premium uitvoering besteld was, maar ze nog in afwachting waren van de transportplanning.
Als je dan ziet dat op de Smart website onze Premium uitvoering gewoon bestelbaar is met een levertijd van 2 tot 3 weken, word je toch wel een beetje droevig dat ze het leverproces blijkbaar nog steeds niet goed geregeld krijgen want er is blijkbaar voldoende voorraad in Zeebrugge. Ik ben benieuwd of het nog voor de kerst gaat lukken!
Vraagje aan degenen die hem al rijden: lukt het al om de instellingen & voorkeuren voor 2 verschillende bestuurders op te slaan en mogelijk te koppelen aan een digitale sleutel of verschillende mobiele telefoon of moet je bij instappen eventueel het profiel wisselen via het menu?
Goed om te horen dat er auto's geleverd worden! Net (weer) contact met de dealer gehad, omdat op de site nu staat dat je binnen een paar weken een auto kan hebben en ik nog altijd niks hoor.
Schijnt dat de trekhaak het probleem is, mijn auto staat op zich in Zeebrugge maar de trekhaak is nog niet leverbaar. Nu willen ze de auto leveren met de trekhaak op nabestelling, ben ik wel wat huiverig voor, zonder trekhaak wil ik de auto niet en ga ik wel naar iets anders kijken, als die toch al geleverd is wordt dat een probleem natuurlijk. Heeft iemand al iets anders gehoord omtrent de trekhaken? Ik heb een rode Pro+ besteld, die kan volgens de dealer met trekhaak, de Pro (kleinere accu en nog niet te koop in NL voor zover ik zie) kan als enige geen trekhaak.
Schijnt dat de trekhaak het probleem is, mijn auto staat op zich in Zeebrugge maar de trekhaak is nog niet leverbaar. Nu willen ze de auto leveren met de trekhaak op nabestelling, ben ik wel wat huiverig voor, zonder trekhaak wil ik de auto niet en ga ik wel naar iets anders kijken, als die toch al geleverd is wordt dat een probleem natuurlijk. Heeft iemand al iets anders gehoord omtrent de trekhaken? Ik heb een rode Pro+ besteld, die kan volgens de dealer met trekhaak, de Pro (kleinere accu en nog niet te koop in NL voor zover ik zie) kan als enige geen trekhaak.
Bij Wensink Zwolle is er wel een smart met trekhaak geleverd. Wellicht kunnen zij je vertellen hoe dat is geregeld. Mocht je gaan informeren, vraag naar Wesley.Roelof78 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:56:
Goed om te horen dat er auto's geleverd worden! Net (weer) contact met de dealer gehad, omdat op de site nu staat dat je binnen een paar weken een auto kan hebben en ik nog altijd niks hoor.
Ik heb de auto nu een klein weekje en ik kan niet zeggen dat de app lekker werkt. Gegevens synchroniseren niet, voorverwarming doet het wel maar geeft geen terugkoppeling. De digitale sleutel, (beta fase) maakt niet automatisch verbinding waardoor je bij de auto elke keer de app in moet om dat alsnog te doen. Ik durf het nog niet aan om zonder de echte sleutel te gaan rijden en selecteer de gebruiker gewoon via het scherm. De profielen slaat instellingen als stoelvoorkeuren en spiegelstand op. het gebruik van E-padel volgens mij niet maar dat weet ik niet zeker.robv66 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:08:
Dank je voor je reactie. Zo'n digitale sleutel moet inderdaad wel 99,9% betrouwbaar werken, zeker als je rit je verder weg brengt van de fysieke sleutel. Ik heb me al wel ingesteld dat we nog even moeten pionieren voordat alles lekker werkt, en heb daar in principe geen problemen mee. Maar voor m'n vrouw heb ik toch wel liever dat de belangrijkste zaken wel probleemloos werken, want die is wat minder handig om dat soort dingen te fixen ;)! En daarom is het ook fijn als inderdaad op een gemakkelijke manier de belangrijkste persoonlijke instellingen snel selecteerbaar zijn, dus via menu is (voorlopig) wel prima.KoenKoo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:36:
[...]
Ik heb de auto nu een klein weekje en ik kan niet zeggen dat de app lekker werkt. Gegevens synchroniseren niet, voorverwarming doet het wel maar geeft geen terugkoppeling. De digitale sleutel, (beta fase) maakt niet automatisch verbinding waardoor je bij de auto elke keer de app in moet om dat alsnog te doen. Ik durf het nog niet aan om zonder de echte sleutel te gaan rijden en selecteer de gebruiker gewoon via het scherm. De profielen slaat instellingen als stoelvoorkeuren en spiegelstand op. het gebruik van E-padel volgens mij niet maar dat weet ik niet zeker.
Als ik het Duitse forum goed gelezen heb, is de beschikbaarheid van de trekhaak in Duitsland niet zo'n probleem. Blijkbaar is de prijs wel een stuk lager als je hem direct via Smart bestelt. Montage achteraf is ook mogelijk maar ik begrijp vanuit dat forum dat er dan vaak een fiks hogere prijs gerekend wordt door diverse Mercedes dealers. Via kunzmann.de is de trekhaak eventueel ook lost te bestellen en zou je hem wellicht zelf kunnen (laten) plaatsen al zal dat garantie technisch mogelijk wel complicaties geven.Roelof78 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:56:
Wat ook nog wel een dingetje is, is dat bij gebruik van de trekhaak allerlei hulpsystemen uitgeschakeld worden. Dit is begrijpelijk als je echt een aanhanger te trekken hebt, maar waarschijnlijk minder wenselijk als je de trekhaak voor een fietsenrek wilt gebruiken.
Een interessante test hebben ze in Zwitserland gedaan om de Smart met en zonder aanhanger te vergelijken:
YouTube: ANHÄNGER & ELEKTROAUTO funktioniert NICHT! Oder? - XXL Test mit 2 sm...
Zelf de trekhaak plaatsen is geen optie want het is een lease auto. Plaatsen blijft wel deel van de "aankoop"van de auto dus lijkt mij dat dat kostentechnisch niet uit mag maken. Wel goed om te weten dat de trekhaken dus wel leverbaar zijn, weer iets om de verkoper mee om zijn oren te slaan🤭
Wel leuk om eens een test van elektrische auto's met aanhangers te zien. Wel een klein karretje waarmee ze testen. Ik heb een teardrop caravan die aardig datzelfde zal doen met het bereik. Dat is dus best goed te doen denk ik. Mijn zeilboot erachter zal iets spannender worden😖 1300 kg, 7 meter aanhanger en 3.30 hoog zal een beste impact op het verbruik hebben. Nou hoef ik daarmee nooit heel ver weg, maar naar Friesland vanuit Rotterdam verwacht ik wel een snellader te mogen bezoeken😜
Wel leuk om eens een test van elektrische auto's met aanhangers te zien. Wel een klein karretje waarmee ze testen. Ik heb een teardrop caravan die aardig datzelfde zal doen met het bereik. Dat is dus best goed te doen denk ik. Mijn zeilboot erachter zal iets spannender worden😖 1300 kg, 7 meter aanhanger en 3.30 hoog zal een beste impact op het verbruik hebben. Nou hoef ik daarmee nooit heel ver weg, maar naar Friesland vanuit Rotterdam verwacht ik wel een snellader te mogen bezoeken😜
[ Voor 45% gewijzigd door Roelof78 op 07-12-2023 17:32 ]
Je kunt de verkoper hem altijd laten bestellen via kunzmann.de voor net geen duizend euro, het lijkt om de originele trekhaak te gaan. Ik begrijp dat het monteren van de trekhaak toch altijd bij de service partner (Mercedes dealer) plaatsvindt, ook als hij via Smart geleverd wordt.
Ik ben naar een nieuwe EV voor mijn vrouw aan het kijken. De Smart #1 is qua budget een optie, maar klopt het dat de #1 alleen bij de (slechts 5) Smart-dealers in 's-Hertogenbosch, Amersfoort, Eindhoven, Amsterdam en Breda gekocht en geserviced kan worden? Thx
Look at it this way... in a million years, who's gonna care?
Nee hoor er zijn veel meer Smart dealers zoals ook groningen, Zwolle, Hengelo etc.
hier kun je zoeken. https://nl.smart.com/nl/dealer-locator/
Ja een X en hij is geleverd.wtrbrg schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:57:
[...]
Iets met een X? 😀
Ik was vrijdag in Den Bosch. Daar stond een zilver brabus met zwart dak, zwart premium/zwart en rood brabus. Die van mij alleen nog niet…
Ik heb nu een paar keer gecheckt en inderdaad is het schuifje voor de Online Services onder Privacy Settings elke rit weer uit. Dit is een bekende bug en is er waarschijnlijk voor verantwoordelijk dat de app niet werkt omdat deze dan dus geen verbinding kan maken met de auto.
Bij mij werkt de app wel alleen de kaart gaat naar duitsland en krijg de melding dat locatie in de auto niet aan staat maar alles staat aan.robv66 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:26:
Dat poetsen zal wel meevallen denk ik qua doorlooptijd. Misschien heeft het meer te maken dat allerlei systemen nog niet helemaal op orde zijn en ze daar toch nog wat extra tijd voor nemen.
Nee hoor er zijn veel meer Smart dealers zoals ook groningen, Zwolle, Hengelo etc.Skull_One schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:58:
Ik ben naar een nieuwe EV voor mijn vrouw aan het kijken. De Smart #1 is qua budget een optie, maar klopt het dat de #1 alleen bij de (slechts 5) Smart-dealers in 's-Hertogenbosch, Amersfoort, Eindhoven, Amsterdam en Breda gekocht en geserviced kan worden? Thx
Thx. Het is gewoon een beetje vaag, want als je de Smart site moet geloven gaat het alleen maar om die 5 dealers, wat wel heel stom zou wezen.
Bij nader inzien... Als ik mijn locatie invul (omgeving Nijmegen) in die link, komt ie idd met alleen die 5 dealers die ik noemde. Kortom, ondanks dat er een Mercedes/Smart dealer in Nijmegen zit moet ik gvd naar Den Bosch voor sales en onderhoud/service. Zoals ik het begrijp is dit geheel geïnspireerd op hetzelfde model dat Tesla hanteertJanneske schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:36:
[...]
Nee hoor er zijn veel meer Smart dealers zoals ook groningen, Zwolle, Hengelo etc.

Nah, dan maar een ander merk. Prima als het voor anderen acceptabel is, maar niet voor mij.
Hoi ik kan nergens een schuifje vinden bij mij in die privacy settings. kun je een foto plaatsen?buzzbuzz68 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:28:
Ik heb nu een paar keer gecheckt en inderdaad is het schuifje voor de Online Services onder Privacy Settings elke rit weer uit. Dit is een bekende bug en is er waarschijnlijk voor verantwoordelijk dat de app niet werkt omdat deze dan dus geen verbinding kan maken met de auto.
Ik krijg geen update naar 1.3 aangeboden en misschien ligt het er aan dat de auto niet online is.
Bellen met het smart pechhulp nummer en dan wordt dit opgelost. ben nu aan de update bezig dus zien of het lukt.
Gr, Jan.
[ Voor 8% gewijzigd door Janneske op 08-12-2023 16:43 ]
Ik zou gewoon ff met hun bellen want op de site in Nijmegen staan ze ook in de verkoop.Skull_One schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:34:
Thx. Het is gewoon een beetje vaag, want als je de Smart site moet geloven gaat het alleen maar om die 5 dealers, wat wel heel stom zou wezen.
https://www.wensink.nl/me.../vestigingen/nijmegen#twn|?tn_q=smart%20%231
Had ik gedaan. Ze verkopen alleen de oude Smarts (ForTwo & ForFour). Voor de #1 wordt er naar die lijst van Smart dealers verwezen.Janneske schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:50:
[...]
Ik zou gewoon ff met hun bellen want op de site in Nijmegen staan ze ook in de verkoop.
https://www.wensink.nl/me.../vestigingen/nijmegen#twn|?tn_q=smart%20%231
De Smart #3 is nu te bestellen op de site van Smart Nederland, afhankelijk van kleurcombinatie en model tussen de 2-9 weken levertijd
https://nl.smart.com/nl/c...roduct=HC1ESD2B51EU001222
Wat me nog niet helemaal duidelijk wordt maar wat ik wel wil weten is of de Smart #3 nu wel stoelventilatie en stuurverwarming heeft. Volgens reviewers zou in ieder geval de Brabus stoelventilatie moeten hebben, maar ik kan het allemaal niet zo snel vinden in de specificaties.
Mijn LM biedt m ook aan als bestelbaar vanaf vandaag. De operationele lease lijkt flink prijzig, relatief veel meer dan de Smart #1.
Wat me nog niet helemaal duidelijk wordt maar wat ik wel wil weten is of de Smart #3 nu wel stoelventilatie en stuurverwarming heeft. Volgens reviewers zou in ieder geval de Brabus stoelventilatie moeten hebben, maar ik kan het allemaal niet zo snel vinden in de specificaties.
Mijn LM biedt m ook aan als bestelbaar vanaf vandaag. De operationele lease lijkt flink prijzig, relatief veel meer dan de Smart #1.
Janneske schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:08:
[...]
Hoi ik kan nergens een schuifje vinden bij mij in die privacy settings. kun je een foto plaatsen?
Ik krijg geen update naar 1.3 aangeboden en misschien ligt het er aan dat de auto niet online is.
Bellen met het smart pechhulp nummer en dan wordt dit opgelost. ben nu aan de update bezig dus zien of het lukt.
Gr, Jan.
:strip_exif()/f/image/Y3gVFoMLyeqw2okLAdBDk5QD.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand hoe je gesproken commando’s tegen de smart kan geven (tegen de vos)
Ik dacht dat je op het stuur icoontje moet drukken , maar er gebeurt niets
Je kunt ook 'Hey Smart' zeggen. Maar ook voor dit moet je volgens mij een schuifje zetten onder de Privacy instellingen.380sl schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:56:
Okay maar raar als ze wel smart center zijn.Skull_One schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:22:
[...]
Had ik gedaan. Ze verkopen alleen de oude Smarts (ForTwo & ForFour). Voor de #1 wordt er naar die lijst van Smart dealers verwezen.
Heb ik nu ook na de update naar 1.3 maar gaat ook steeds uit.
Had ik ook maar na update naar 1.3 en ook de update van de vrouwenstem Nederlands werkte het.380sl schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:56:
Heb ik ook geprobeerd maar ik krijg ze niet lager als ik die knop in druk. Hoe heb je dat gedaan???buzzbuzz68 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:59:
Ik houd van goed zicht rondom dus ik heb de hoofdsteunen achter ook maar helemaal naar beneden gezet. Een stuk prettiger als er toch bijna nooit iemand zit.
[Afbeelding]
Klopt dat is ook nog een vereiste net als mijn vorige opmerkingbuzzbuzz68 schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:28:
[...]
Je kunt ook 'Hey Smart' zeggen. Maar ook voor dit moet je volgens mij een schuifje zetten onder de Privacy instellingen.
Mijn trekhaak was er ook nog niet maar die komt er 26 januari onder.robv66 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:09:
[...]
Als ik het Duitse forum goed gelezen heb, is de beschikbaarheid van de trekhaak in Duitsland niet zo'n probleem. Blijkbaar is de prijs wel een stuk lager als je hem direct via Smart bestelt. Montage achteraf is ook mogelijk maar ik begrijp vanuit dat forum dat er dan vaak een fiks hogere prijs gerekend wordt door diverse Mercedes dealers. Via kunzmann.de is de trekhaak eventueel ook lost te bestellen en zou je hem wellicht zelf kunnen (laten) plaatsen al zal dat garantie technisch mogelijk wel complicaties geven.
Wat ook nog wel een dingetje is, is dat bij gebruik van de trekhaak allerlei hulpsystemen uitgeschakeld worden. Dit is begrijpelijk als je echt een aanhanger te trekken hebt, maar waarschijnlijk minder wenselijk als je de trekhaak voor een fietsenrek wilt gebruiken.
Een interessante test hebben ze in Zwitserland gedaan om de Smart met en zonder aanhanger te vergelijken:
YouTube: ANHÄNGER & ELEKTROAUTO funktioniert NICHT! Oder? - XXL Test mit 2 sm...
Er zit een gaatjes in de ring tegenover de drukknop om de steun omhoog en omlaag te zetten. Als je hier met een dun pennetje (ik heb een grote paperclip gebruikt) in duwt kun je de steun er helemaal uit trekken maar ook helemaal omlaag duwen.Janneske schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:46:
[...]
Heb ik ook geprobeerd maar ik krijg ze niet lager als ik die knop in druk. Hoe heb je dat gedaan???
Mooi te zien dat er een Smart forum is. Goed te lezen dat er meerdere mensen zijn die hetzelfde hebben mee gemaakt met de levering het wachten en de onduidelijkheid. Vorige week zaterdag me smart opgehaald een premium!! De trekhaak was nog niet leverbaar die komt later. Verder wat aanpassingen gedaan aan de buitenkant, alle chromen randen zwart gemaakt incl de dakrails en de logo’s. De type aanduiding eraf laten halen! Vandaag wederom contact gehad met Smart omdat de app en de online services niet werken, dit is een bug en wordt zsm opgelost, ze vertelden dat er meer klanten hinder van ondervinden en zo te lezen klopt dit. Ik zal er wat foto’s bij doen en hopelijk kan ik nog wat leren met alle functies op de auto!!! Gr tim:strip_exif()/f/image/LprONRnqZ0d8RaqR018ArHea.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pDQJzEd1v0S8FLEoclW7a5LZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LprONRnqZ0d8RaqR018ArHea.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pDQJzEd1v0S8FLEoclW7a5LZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CgR2a29vGbqpemfiMfwWDToK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Tim 11 op 11-12-2023 18:43 ]
Is het bij jou nu opgelost met het automatisch uitgaan van “online”?Janneske schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:08:
[...]
Hoi ik kan nergens een schuifje vinden bij mij in die privacy settings. kun je een foto plaatsen?
Gr, Jan.
Ik vind hem trouwens erg soepel rijden! Vergeleken met mijn Tesla model 3 is dit een hele groot stap voorwaarts.
Navi leek soms nog wel wat in de war en dus jammer dat die sleutel (nog) niet werkt. (Als je in de app op “verbinding maken” drukt trouwens wel, dus dan heb je iig meer dan 1 sleutel)
[ Voor 22% gewijzigd door JohanB op 17-12-2023 21:14 ]
Voor zover ik weet is er voor het random vergeten van het Online schuifje een nieuwe update nodig.JohanB schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:24:
[...]
Is het bij jou nu opgelost met het automatisch uitgaan van “online”?
Mee gaat nog steeds uit maar als je leest wat de voorwaarden zijn bij dat knopje dan kan het met de nederlandse privacywet te maken hebben schat ik zoJohanB schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:24:
[...]
Is het bij jou nu opgelost met het automatisch uitgaan van “online”?
Ik vind hem trouwens erg soepel rijden! Vergeleken met mijn Tesla model 3 is dit een hele groot stap voorwaarts.
Navi leek soms nog wel wat in de war en dus jammer dat die sleutel (nog) niet werkt. (Als je in de app op “verbinding maken” drukt trouwens wel, dus dan heb je iig meer dan 1 sleutel)
Ik heb ook het euvel dat ik bij de privacy instellingen het ‘online’ vakje weer moet aanvinken.
Daarnaast is het me nog niet gelukt om een sleutel te delen. Althans, het delen zelf lukt wel, maar het accepteren in de app van de persoon waar ik de sleutel mee gedeeld hebt lukt niet.
Daarnaast is het me nog niet gelukt om een sleutel te delen. Althans, het delen zelf lukt wel, maar het accepteren in de app van de persoon waar ik de sleutel mee gedeeld hebt lukt niet.
Vandaag voor het eerst maar eens snel geladen langs de snelweg. Hmm...
Eerste Fastnet ging met ongeveer 30kWh terwijl ik alleen aan de lader stond. Na 5 minuten maar eens verder gereden. De volgende Fastnet (nieuwere palen?) accepteerde mijn ANWB druppel niet. De volgende Fastnet bij de eerste paal een foutmelding in de auto dat er wat mis was gegaan, maar niet op de laadpaal. Bij een andere paal aangekoppeld en daar ging het eindelijk zoals het hoorde. Was met ongeveer 2 a 3 minuten op 156kWh. Ik had het niet echt nodig, maar wel goed om een keer mee te maken. Dat maakt je wel extra alert om niet al te lang te wachten voordat je gaat opladen, zelfs in Nederland. Had trouwens ook al dergelijke ervaring bij AC palen. De eerste wilde helemaal niet starten (maar zag er ook niet heel gezond uit) en de 2e laadde uiteindelijk met een 5kWh terwijl ik de enige was die eraan hing. Allemaal nog aardig irritant.
Eerste Fastnet ging met ongeveer 30kWh terwijl ik alleen aan de lader stond. Na 5 minuten maar eens verder gereden. De volgende Fastnet (nieuwere palen?) accepteerde mijn ANWB druppel niet. De volgende Fastnet bij de eerste paal een foutmelding in de auto dat er wat mis was gegaan, maar niet op de laadpaal. Bij een andere paal aangekoppeld en daar ging het eindelijk zoals het hoorde. Was met ongeveer 2 a 3 minuten op 156kWh. Ik had het niet echt nodig, maar wel goed om een keer mee te maken. Dat maakt je wel extra alert om niet al te lang te wachten voordat je gaat opladen, zelfs in Nederland. Had trouwens ook al dergelijke ervaring bij AC palen. De eerste wilde helemaal niet starten (maar zag er ook niet heel gezond uit) en de 2e laadde uiteindelijk met een 5kWh terwijl ik de enige was die eraan hing. Allemaal nog aardig irritant.
Gisteren de Smart #3 Pro besteld bij dealer in Knokke (België). Hoewel er op de Belgische site nog niks te bestellen valt, aanvaarden ze dus wel al bestellingen bij de dealers.
Levering voorzien in mei ...
Levering voorzien in mei ...
Mijn Smart Pro+ is vandaag geleverd (met trekhaak!) 😃 Gelijk even naast de oudere zus geparkeerd zodat ze elkaar kennen. Gelijk na thuiskomst een update van de software, hoef in elk geval niet elke keer het privacy vinkje om te zetten, even afwachten of het tot morgen blijft staan. Mijn auto is geleverd zonder 1 fase 220v lader (meeste EV's worden met lader voor gewoon stopcontact geleverd) is dat bij iedereen zo?:strip_exif()/f/image/jnQa1Bo3U3ZJ6M0ztKeAcXKI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jnQa1Bo3U3ZJ6M0ztKeAcXKI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZZGSpv0LER9J9fMxNO33dS9z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik krijg mijn Smart #1 komende vrijdag.Roelof78 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:15:
Mijn Smart Pro+ is vandaag geleverd (met trekhaak!) 😃 Gelijk even naast de oudere zus geparkeerd zodat ze elkaar kennen. Gelijk na thuiskomst een update van de software, hoef in elk geval niet elke keer het privacy vinkje om te zetten, even afwachten of het tot morgen blijft staan. Mijn auto is geleverd zonder 1 fase 220v lader (meeste EV's worden met lader voor gewoon stopcontact geleverd) is dat bij iedereen zo?[Afbeelding][Afbeelding]
Echter zonder trekhaak (en zonder vloermatten) omdat deze volgens de leverend dealer nog niet leverbaar zijn in Nederland. In Duitsland heeft de dealer ze overigens op voorraad liggen...
Is jouw trekhaak gewoon de "originele" smart trekhaak en in Nederland gemonteerd?
De Smarts worden voor zover ik weet allemaal standaard geleverd zonder een 220 lader.
Die van mij is geleverd met de originele smart/Brink trekhaak, was nu net leverbaar volgens de dealer. Vloermatten moet ik ook nog even op wachten en het afdek kapje in de kofferbak over de ECU van de aanhanger verlichting ook.RB91 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:08:
[...]
Ik krijg mijn Smart #1 komende vrijdag.
Echter zonder trekhaak (en zonder vloermatten) omdat deze volgens de leverend dealer nog niet leverbaar zijn in Nederland. In Duitsland heeft de dealer ze overigens op voorraad liggen...
Is jouw trekhaak gewoon de "originele" smart trekhaak en in Nederland gemonteerd?
De Smarts worden voor zover ik weet allemaal standaard geleverd zonder een 220 lader.
Welke software update heb je gedaan? Hoorde van Smart dat sommige auto’s de update 1.3.1 eu hebben , en het wachten is op 1.4.0. De online diensten en de app werken nog steeds niet optimaal
Ik had bij aflevering van mijn premium begin december al 1.3.1 er op zitten. De online diensten werken nog steeds niet goed. En ik heb ook heel veel problemen met laden via AC laadpalen zoals Ecotap en andere merken, bij heel veel start de auto niet eens met laden. En als hij wel laadt krijg ik de melding laadkabel niet juist probeer een ander. Ik ben nu al met de derde laadkabel bezig en heb nog steeds problemen. Bij de garage laad hij uiteraard wel direct op, maar op mijn werk met de zelfde laadpalen laad hij niet op. Iemand hier de oplossing voor, ik ben de auto al meerdere keren een paar dagen kwijt geweest hierdoor.
Goedendag,
Gisteren onze Smart1 premium ontvangen en dat bevalt goed na enige opstartprobleempjes😎
Vandaag ook de aktivatie en de app gekoppeld.
2 dingen zijn me nog niet duidelijk:
- Werkt de app nu alleen met bluetooth? Dan kan ik nl. niet “op afstand” temperatuur/ stoelverwarming e.d regelen..
- Locatie blijft nu op Brugge staan. Kon dat nu gewijzigd worden ( en vast blijven staan)
Bedankt voor jullie reactie.
Arie
Gisteren onze Smart1 premium ontvangen en dat bevalt goed na enige opstartprobleempjes😎
Vandaag ook de aktivatie en de app gekoppeld.
2 dingen zijn me nog niet duidelijk:
- Werkt de app nu alleen met bluetooth? Dan kan ik nl. niet “op afstand” temperatuur/ stoelverwarming e.d regelen..
- Locatie blijft nu op Brugge staan. Kon dat nu gewijzigd worden ( en vast blijven staan)
Bedankt voor jullie reactie.
Arie
Thuislokatie en/of gps werden waarschijnlijk niet goed gekoppeld want nu “staat de 1 wel thuis”👍
Digitale sleutel werkt via BT ok. -openen,rijden-
Ik ben nog wel benieuwd of je “over wifi/ zonder BT” de (stoel) verwarming aan kan zetten..?
Zoals door anderen ook genoemd wordt het in de app niet -goed- weergegeven
Als iemand meer ervaringen heeft lees ik dat graag.
Wachten op versie 1.4 voor deze “bugs”?
Fijne dag!
Ik ben nog wel benieuwd of je “over wifi/ zonder BT” de (stoel) verwarming aan kan zetten..?
Fijne dag!
Check in Privacy Settings het Online Services vinkje. Dit is de bug dat deze random weer uit wordt gezet, en dan kun je met de app niet meer bij de auto. De app werkt via het internet, dus je kunt (zolang je netwerk op je telefoon hebt) vanaf elke plek de opties in de app gebruiken.Smartie5 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:40:
Thuislokatie en/of gps werden waarschijnlijk niet goed gekoppeld want nu “staat de 1 wel thuis”👍
Fijne dag!
Ik werd vandaag verrast door onderstaande mededeling op het dashboard van mijn #1 (die overigens nog steeds op versie 1.2.0 draait). Alles in het interieur deed het maar de auto wilde niet in een versnelling schakelen.
Ik heb een tijd in de auto gebeld met zowel Smart (die begrepen het ook niet en wilde de ANWB inschakelen) als de ANWB zelf en ben toen in afwachting van de Wegenwacht weer terug naar binnen gegaan. Toen ik 20 minuten later weer bij de auto kwam omdat de ANWB gearriveerd was (lekker snel
) was de melding spontaan verdwenen en deed de auto het weer normaal.
Achteraf heb ik van Smart gehoord dat de auto zich pas echt uitschakeld als je hem op slot zet, de sleutel én actieve telefoons minimaal 20 meter van de auto weg haalt en dan 10 tot 15 minuten wacht. Als je daarna de auto weer ontgrendeld start hij helemaal opnieuw op. In mijn geval was dat dus de oplossing. Ik weet alleen nog niet welk probleem of storing er nu precies opgelost is. Mogelijk had het iets met het laden te maken want de laadpaal gaf (eenmalig) een rood lampje terwijl de auto wel opgeladen was.
Ik heb een tijd in de auto gebeld met zowel Smart (die begrepen het ook niet en wilde de ANWB inschakelen) als de ANWB zelf en ben toen in afwachting van de Wegenwacht weer terug naar binnen gegaan. Toen ik 20 minuten later weer bij de auto kwam omdat de ANWB gearriveerd was (lekker snel
Achteraf heb ik van Smart gehoord dat de auto zich pas echt uitschakeld als je hem op slot zet, de sleutel én actieve telefoons minimaal 20 meter van de auto weg haalt en dan 10 tot 15 minuten wacht. Als je daarna de auto weer ontgrendeld start hij helemaal opnieuw op. In mijn geval was dat dus de oplossing. Ik weet alleen nog niet welk probleem of storing er nu precies opgelost is. Mogelijk had het iets met het laden te maken want de laadpaal gaf (eenmalig) een rood lampje terwijl de auto wel opgeladen was.
:strip_exif()/f/image/bNhRlrzXJUkz42gUViHXUxGz.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben nu enkele dagen onze Smart premium met veel plezier in gebruik..
De digitale sleutel/ openen, sluiten e.d is ook handig maar de rest van de app werkt bij mij niet of niet echt bruikbaar.
Heeft iemand dit ook bij Smart Nederland gemeld of moeten we gewoon maar wachten of dit hopelijk in 1.4 wordt opgelost?
Dat is natuurlijk niet premium..
Nog een vraag:
Kun je ACC ( adaptive cruise control) ook als “default” instellen?
Volledige control wil ik liever nog niet instellen😉
Thanks.
De digitale sleutel/ openen, sluiten e.d is ook handig maar de rest van de app werkt bij mij niet of niet echt bruikbaar.
Heeft iemand dit ook bij Smart Nederland gemeld of moeten we gewoon maar wachten of dit hopelijk in 1.4 wordt opgelost?
Dat is natuurlijk niet premium..
Nog een vraag:
Kun je ACC ( adaptive cruise control) ook als “default” instellen?
Volledige control wil ik liever nog niet instellen😉
Thanks.
Gisteren merkte ik trouwens dat door sneeuw en vorst het linker raam niet goed open ging.
Bij het sluiten bleek deze ook een kleine -bijna niet merkbare- kier aan de bovenkant te houden.
Ik kwam daar echter pas op de snelweg achter en dus opeens windgeruis en kou🤓
Op de bestemming was het raam weer ok want na vergrendelen en ontgrendelen van de auto ging het raam van de bestuurder wel weer helemaal naar beneden en omhoog.
Op zich wel ok dat ter voorkoming van schade deze veiligheid aktief werd schat ik zo in.
Of heeft iemand anders ook ervaringen hiermee?
Bij het sluiten bleek deze ook een kleine -bijna niet merkbare- kier aan de bovenkant te houden.
Ik kwam daar echter pas op de snelweg achter en dus opeens windgeruis en kou🤓
Op de bestemming was het raam weer ok want na vergrendelen en ontgrendelen van de auto ging het raam van de bestuurder wel weer helemaal naar beneden en omhoog.
Op zich wel ok dat ter voorkoming van schade deze veiligheid aktief werd schat ik zo in.
Of heeft iemand anders ook ervaringen hiermee?
Dat van de ramen merken wij ook. Gaan niet op een kier of sluiten niet goed na het open/sluiten van de deur. Waarschijnlijk door de vorst?
De app heeft bij ons last van drie keer is scheepsrecht. Indrukken voorverwarmen..gaat uit…nogmaals klikken en gaat weer uit en bij de derde keer werkt het wel.
De app heeft bij ons last van drie keer is scheepsrecht. Indrukken voorverwarmen..gaat uit…nogmaals klikken en gaat weer uit en bij de derde keer werkt het wel.
Het lijkt mij dat hoe meer mensen de problemen melden, hoe groter de kans is dat het opgelost wordt. Dus alle problemen gewoon melden.Smartie5 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:23:
Ik zag zojuist deze handige tips via het mooie en duidelijke youtube kanaal van süverkrüp:
YouTube: smart #1 #3: 7 Tipps & Tricks - App-Probleme Datenaktualisierung, An...
Hij geeft aan dat “het online service vinkje” issue in februari met update 1.4 wordt opgelost.
Ik ben benieuwd🧐
Nb, trouwens vreemd dat de Nederlandse Smart organisatie/ dealer niet dergelijke fraaie informerende video’s aanbied.
Waarom kan een duitse mercedes dealer dit wel..?
YouTube: smart #1 #3: 7 Tipps & Tricks - App-Probleme Datenaktualisierung, An...
Hij geeft aan dat “het online service vinkje” issue in februari met update 1.4 wordt opgelost.
Ik ben benieuwd🧐
Nb, trouwens vreemd dat de Nederlandse Smart organisatie/ dealer niet dergelijke fraaie informerende video’s aanbied.
Heb al veel contact gehad met Smart Nederland, heb is wachten op de update 1-4.0 en dan maar hopen dat het opgelost is. Ook moet de app beter gaan werken, de beta versie met sleutel is een drama…. Het is bijna februari 😂😂
Inderdaad erg informatieve filmpjes, op een natuurlijke eenvoudig begrijpbare manier uitgelegd. Ik heb zelf al veel gelezen dus het meeste wist ik al wel, maar als je visueel bent ingesteld of niet van snuffelen in de gebruiksaanwijzing houdt (en de Duitse taal kunt volgenSmartie5 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:17:
Ik zag zojuist deze handige tips via het mooie en duidelijke youtube kanaal van süverkrüp:
Ik ben benieuwd🧐
Wij hebben vorige week eindelijk onze #1 Premium opgehaald, en tegen ons werd door de dealer inderdaad ook gezegd dat 1.4 voor 20 februari gepland staat (dus niet meteen begin februari!).
Wat ik begrijp van de website is dat je dit soort opties (stuurverwarming) later kan aan- en afvinken in de app/shop. Beetje zoals een Tesla. Stoelventilatie zit er volgens de prijslijst wel op.Echnon schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:07:
De Smart #3 is nu te bestellen op de site van Smart Nederland, afhankelijk van kleurcombinatie en model tussen de 2-9 weken levertijd
Smart heeft op Youtube ook een boel filmpjes staan, ook in het Nederlands.Smartie5 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:17:
Klopt, die zijn ook heel handig. Maar “Suverkrup” is geen IA mannetje met persoonlijker en geintegreerde fimpjes.
M.i. prettiger om te bekijken en als ik ze aan mijn vrouw in het nederlands kon tonen zou dat natuurlijk nog fraaier zijn🤓
Nog een vraag:
Weet iemand een handig lijstje met vragen die ik ons Smart vosje kan voorleggen?
Ik probeerde: Hey Smart , kies “Sport Mode” maar dat zijn we nog aan het leren en dat merkte ik toch wel vaak.
Navigatie vragen, temperatuur e.d gaat wel ok maar verdere vragen?
Is het slim om de engelse taal te gebruiken?
M.i. prettiger om te bekijken en als ik ze aan mijn vrouw in het nederlands kon tonen zou dat natuurlijk nog fraaier zijn🤓
Nog een vraag:
Weet iemand een handig lijstje met vragen die ik ons Smart vosje kan voorleggen?
Ik probeerde: Hey Smart , kies “Sport Mode” maar dat zijn we nog aan het leren en dat merkte ik toch wel vaak.
Navigatie vragen, temperatuur e.d gaat wel ok maar verdere vragen?
Is het slim om de engelse taal te gebruiken?
Twee weken geleden toevallig de Manager van Smart NL gesproken bij de plaatselijk dealer: versie 1.4 zal idd eerder EIND februari beschikbaar zijn dan aan het begin vertelde hij me.
Vraag aan de mensen die al een Smart rijden... Ik heb gisteren een proefrit in de Smart #3 gereden. Het was een hele zonnige dag. Ik zag op de momenten wanneer de zon door het grote permanente panoramadak scheen helemaal niets op de middenconsole. Ik had niet echt de tijd om in het menu te duiken om op zoek te gaan naar brightness instellingen.
Maar is dit een bekend probleem en is dit te verhelpen met instellingen van het middenscherm? Stond automatische brightness misschien uit en werkt dat normaal gesproken wel goed?
Maar is dit een bekend probleem en is dit te verhelpen met instellingen van het middenscherm? Stond automatische brightness misschien uit en werkt dat normaal gesproken wel goed?
Dat kan dus bij de #3 niet. Die heeft geen gordijn onder het glazen dakSmartie5 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:57:
Het panaromadak dicht doen wellicht.?😊
Ja precies, maar de #1 heeft dan minder tint in het panoramadak, dus in een Smart #1 moet je het helemaal snel kunnen merken, als je het zonnescherm open laat.buzzbuzz68 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 06:56:
[...]
Dat kan dus bij de #3 niet. Die heeft geen gordijn onder het glazen dak
Echnon schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:40:
Vraag aan de mensen die al een Smart rijden... Ik heb gisteren een proefrit in de Smart #3 gereden. Het was een hele zonnige dag. Ik zag op de momenten wanneer de zon door het grote permanente panoramadak scheen helemaal niets op de middenconsole. Ik had niet echt de tijd om in het menu te duiken om op zoek te gaan naar brightness instellingen.
:strip_exif()/f/image/jktlKjBVpc7ADlHM4hGfzW1y.gif?f=fotoalbum_large)
We hebben de #1 nog maar een paar weken en nog niet echt in de strakke zon daar mee gereden. Zoals op de foto te zien is, is er een automatisch instelmogelijkheid of de mogelijkheid het handmatig in te stellen. Voorzover ik heb gezien is het scherm prima in alle lichtomstandigheden te gebruiken (al kan ik de invallende zon op het scherm dus niet bevestigen).
De #1 heeft natuurlijk wel de mogelijkheid om de zonwering dicht te doen, wat ontbreekt bij de #3.
Vanmorgen kwam die melding bij ons ook, en heb ik hem zojuist ook geïnstalleerd. Nu maar wachten op de 1.4 release, waarin die hinderlijke Online services bug eindelijk moet worden opgelost!RB91 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:12:
FYI; mijn auto kwam zojuist met een systeemupdate; versie 1.3.0 (die had ik al)
Toch braaf uitgevoerd…. Ik heb ineens stuurverwarming en het stuur wordt nog echt warm ook!
Ik kreeg zojuist update 1.3.0a1 EU aangeboden.
Zoals hier aangegeven Wintergeschenk: activering stuurverwarming.
Echter blij met dode mus want ik zie geen -verwarmd- stuur bij de stoelverwarming ( zie boven)..😒
Of zit het toch nog ergens anders?
Ben benieuwd of anderen ook deze update al zien of geinstalleerd hebben?
Echter blij met dode mus want ik zie geen -verwarmd- stuur bij de stoelverwarming ( zie boven)..😒
:strip_exif()/f/image/fhgJlgGN9KJkijwbHg7kDSZU.jpg?f=fotoalbum_large)
Even auto uit (vanuit menu) en weer aan (via het rempedaal); daarna is de stuurverwarming beschikbaar.Smartie5 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:26:
Ik kreeg zojuist update 1.3.0a1 EU aangeboden.
[Afbeelding]
Ik had ook de melding dat voor een update van Carplay de telefoon opnieuw gekoppeld moest worden.
Mijn Smart #1 laadt niet bij het overgrote deel van de openbare laadpalen in mijn omgeving. (Vattenfal paal van het merk Alfen)
Smeets (dealer) en Smart Nederland zeggen na diagnose; de Smart #1 laadt niet bij alle typen palen. Wij kunnen hier niets aan veranderen. Oftewel; zoek maar uit hoe je je auto opgeladen krijgt.
Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem, aangezien het schijnbaar bij elke Smart zo moet zijn volgens dealer en Smart Nederland.
Mijn Smart #1 laadt niet bij het overgrote deel van de openbare laadpalen in mijn omgeving. (Vattenfal paal van het merk Alfen)
Smeets (dealer) en Smart Nederland zeggen na diagnose; de Smart #1 laadt niet bij alle typen palen. Wij kunnen hier niets aan veranderen. Oftewel; zoek maar uit hoe je je auto opgeladen krijgt.
Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem, aangezien het schijnbaar bij elke Smart zo moet zijn volgens dealer en Smart Nederland.
“pocketware” schrijft:
Even auto uit (vanuit menu) en weer aan (via het rempedaal); daarna is de stuurverwarming beschikbaar.
Was even knutselen maar zag het “rode stuurtje” pas toen ik de #1 in drive zetten.
Een mooie verbetering want de luchtverwarming /AC kost meer stroom.
Het duurt ook m.i. langer voor het interieur warm wordt als een benzine auto.
Ook als ik de temp op 22C zet voelt dat niet zo. Ook niet na enige tijd rijden
Weet iemand daar meer over te vertellen?
Even auto uit (vanuit menu) en weer aan (via het rempedaal); daarna is de stuurverwarming beschikbaar.
Was even knutselen maar zag het “rode stuurtje” pas toen ik de #1 in drive zetten.
Een mooie verbetering want de luchtverwarming /AC kost meer stroom.
Het duurt ook m.i. langer voor het interieur warm wordt als een benzine auto.
Ook als ik de temp op 22C zet voelt dat niet zo. Ook niet na enige tijd rijden
Weet iemand daar meer over te vertellen?
Weet iemand of het volume van het geluid van de richtingaanwijzers omhoog kan?
Ik vind het erg zacht en met name op de snelweg vergeet ik deze wel eens uit te zetten.
Ook wilde ik vandaag de accu max. 80% ipv 90% laden.
Er werd niets geladen en mn laadpaal melde: “sluit de auto aan”.
Als ik in het Smart energie menu weer de keuze “dagelijkse ritten/ 90%” koos liep het laden weer ok?
Bedankt.
Ik vind het erg zacht en met name op de snelweg vergeet ik deze wel eens uit te zetten.
Ook wilde ik vandaag de accu max. 80% ipv 90% laden.
Er werd niets geladen en mn laadpaal melde: “sluit de auto aan”.
Als ik in het Smart energie menu weer de keuze “dagelijkse ritten/ 90%” koos liep het laden weer ok?
Bedankt.
[ Voor 39% gewijzigd door Smartie5 op 04-02-2024 20:40 ]
Dat is via een menu instelling aan te passen. Ik heb hem juist zachter gezet dan het oorspronkelijke vrij harde volume. Zo heeft ieder natuurlijk zijn eigen voorkeurSmartie5 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:34:
Weet iemand of het volume van het geluid van de richtingaanwijzers omhoog kan?
Thuis heb ik ook een alfen laadpaal. Ik heb dat indertijd tijdens de proefrit van de #1 getest en die laadde inderdaad niet. Ik had wel gedacht dat ze dit op zouden lossen, en de proefrit die ik onlangs met de #3 heb gedaan heb ik hetzelfde truukje uitgehaald en mijn eigen laadpaal geprobeerd. De #3 laadde wel. Deze #3 had de allerlaatste update met stuurverwarming. Misschien moet je eens goed voor alle updates gaan zitten en er zeker van zijn dat je de laatste software hebt.RB91 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:57:
Zijn er meer mensen met problemen bij laden aan openbare laadpalen?
Thanks voor je reactie, ik heb de nieuwste update met stuurverwarming. Dit veranderd helaas helemaal nietsEchnon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:06:
[...]
Thuis heb ik ook een alfen laadpaal. Ik heb dat indertijd tijdens de proefrit van de #1 getest en die laadde inderdaad niet. Ik had wel gedacht dat ze dit op zouden lossen, en de proefrit die ik onlangs met de #3 heb gedaan heb ik hetzelfde truukje uitgehaald en mijn eigen laadpaal geprobeerd. De #3 laadde wel. Deze #3 had de allerlaatste update met stuurverwarming. Misschien moet je eens goed voor alle updates gaan zitten en er zeker van zijn dat je de laatste software hebt.
Ik weet niet zeker of het hebben van de laatste versie van de software in het scherm ook een garantie is dat alle hardwaremodules de laatste software/firmware versie hebben. De versies daarvan zijn geloof ik ook ergens uit te lezen, maar ik weet zo niet waar en wat de actuele versies zijn.RB91 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:28:
[...]
Thanks voor je reactie, ik heb de nieuwste update met stuurverwarming. Dit veranderd helaas helemaal niets
“Zijn er meer mensen met problemen bij laden aan openbare laadpalen?”
Ik heb alleen bij EV box en “ last mile solutions” geladen maar met de meegeleverde Smart laadpas ging dat ok.
Wel vroeg ik me af of anderen ook ervaringen hebben met het laden tot max 80% en daar ook problemen bij ervaren heeft.
( zoals eerder hierboven door me beschreven).
En… Is een gratis laadpas nu idd goedkoper als je vrij weinig / een paar keer per maand schat ik bij openbare laadpalen oplaad?
Bedankt.
Ik heb alleen bij EV box en “ last mile solutions” geladen maar met de meegeleverde Smart laadpas ging dat ok.
Wel vroeg ik me af of anderen ook ervaringen hebben met het laden tot max 80% en daar ook problemen bij ervaren heeft.
( zoals eerder hierboven door me beschreven).
En… Is een gratis laadpas nu idd goedkoper als je vrij weinig / een paar keer per maand schat ik bij openbare laadpalen oplaad?
Bedankt.
[ Voor 17% gewijzigd door Smartie5 op 05-02-2024 20:57 ]
Op mijn werk hebben we Ecotap laadpalen, meestal laden ze niet, soms wel. Bij andere openbare Ecotap laadpalen laad de #1 meestal wel op. Ik krijg wel heel vaak de melding, laadkabel niet geschikt, probeer een ander, maar hij laadt dan wel op.
Laden thuis doe ik via een 1 fase 16A EVBox BusinessLine paal met pas van de zaak. Opstarten en stoppen van de laadsessie duurt een stuk langer dan de Tesla model 3 die ik hiervoor had. Ook is het laden zelf trager; Tesla had altijd 16A, #1 zo rond de 14A… Gemeten via de P1 poort, dus niet wat de app aangeeft.
Snellader van Fastned duurt ook lang qua opstarten.
Snellader van Fastned duurt ook lang qua opstarten.
Oh ja… pechhulp via normale nummer is bereikbaar tussen 09:00 en 21:00 CET; vanuit de auto zijn ze wel bereikbaar.
[ Voor 13% gewijzigd door Pocketware op 06-02-2024 07:29 ]
Snelladen is bij mij nog maar 1 keer snel (100kW) geweest uit 4 pogingen. De overige 3 keer bleef hij bij circa 30 kW hangen. Alle keren bij Fastned en wel netjes via de Smart navigatie naar een snellader genavigeerd.
Zowel thuis als op het werk doen de Ecotap palen het prima.
Kleine kanttekening daarbij: ik heb inmiddels al wel een nieuwe AC omvormer gekregen (duurde 2 weken voordat die uit China opgestuurd was)
Zowel thuis als op het werk doen de Ecotap palen het prima.
Kleine kanttekening daarbij: ik heb inmiddels al wel een nieuwe AC omvormer gekregen (duurde 2 weken voordat die uit China opgestuurd was)