Algemeen race topic Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:35

Martinspire

Awesomeness

De presentatrice mag er trouwens ook wel zijn:

Maar looks is niet alles, het gaat om de prestaties. Lindsay is er volgens mij vooral omdat ze knap is. Want 2 top 10 klasseringen in 11 races in de usf pro 2000 is natuurlijk niet echt denderend. Ik heb niet het idee dat die blijft hangen en Chadwick moet ook wat sneller gaan rijden, anders is die ook klaar in IndyNXT.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 21:10

Fuelke

Forza Ferrari

Het WRC kampioenschap is vandaag ook weer begonnen. Meteen twee SS vandaag in de Monte-Carlo!

SS1 - 20h35 starttijd - Thoard - Saint-Geniez
SS2 - 21h58 starttijd - Bayons - Bréziers

https://www.rally.tv/c/ca...enu=schedule_details_menu

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:02

Niellie41

[object Object]

Dit wordt Rossi's McLaren voor het seizoen in Indycar:
Afbeeldingslocatie: https://racer.com/wp-content/uploads/sites/85/2024/02/7-Car_-WHite-Background_Madia-Users_Arrow-McLaren_Alex-Rossi-Graphic_2024-1x1-1.jpg

Morgen (Malukas) en overmorgen (O'Ward) worden de andere twee liveries bekend gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Niellie41 op 06-02-2024 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:36

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ritomo Miyata’s Toyota livery for F2
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ritomo-miyatas-toyota-livery-for-f2-v0-1cwhfr8xp2ic1.jpeg?s=702efd7334de4017bf72a79d7e80d733b38c887c

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:57

Chocoball

瞧好吧!

Het was een beetje nat (1:19) in Bah-rain ;) bij de F2 testdagen.
[YouTube: FIA Formula 2 - Bahrain Pre-Season Testing Day 1 2024 - Instagram Highlights]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58
Ik kan denk ik niet wennen aan die achtervleugel. Het is voor mijn gevoel niet "des formule auto's".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:50

franssie

Save the albatross

Dus geen Nascar today vanwege regen helaas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqrvOrbKje5su4kNi-TI9wweJMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtxSqXWE4Is1xMb2uSgmKr8r.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe kleuren Rinus Veekay!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

De dagen en tijden van het aankomende F2/F3 weekend:

Donderdag:
F3 - Practice: 08:55
F2 - Practice: 10:05
F3 - Qualifying: 14:00
F2 - Qualifying: 14:55

Vrijdag:
F3 - Sprint Race: 11:15
F2 - Sprint Race: 15:15

Zaterdag:
F3 - Feature Race: 10:00
F2 - Feature Race: 11:30

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

Honda misschien/waarschijnlijk naar NASCAR?

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:33
Vind die achtervleugel van de F2 auto's er toch wel apart uit zien, komt erg lomp over.

Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:01
Wat een lekkere F3 Sprintrace. Heerlijke gevechten tot het einde. De moeite waard om terug te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
jan390 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:44:
Wat een lekkere F3 Sprintrace. Heerlijke gevechten tot het einde. De moeite waard om terug te kijken
Zeker een leuke en spannende race zeg! Goed ook dat van Hoepen gelijk tijdens zijn debuut een podium pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
En ook F2 weer geweldig. Meer dan voldoende actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-06 14:56
F3 erop, laptopje op schoot, kopje koffie, prima!

Twente komt eraan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:22
Die vrouwen van de academy zijn ook stuk voor stuk super knap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:10
Drials schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:07:
Zie je ook zoveel van met die helm op. :+

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-06 14:14
Safety car bij F1 Academy race 1 dit weekend... SC is nog sneller dan de F1 academy auto's zelf....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Zuuur...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0PZZtgE7bDw3nWxMebSdjRoHM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Glk2OsDxf4mpRVXqEzODiZcA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Tjonge jonge, komop zeg.

Dit is niet de eerste keer dat hem dit overkomt, en ook niet de tweede.

Wat een slordigheid weer.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-06 13:42
Serieus?
Gebeurt hem elke keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Willem30 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:27:
Safety car bij F1 Academy race 1 dit weekend... SC is nog sneller dan de F1 academy auto's zelf....
Het zijn dan ook maar gedowntunde F4 auto's zover ik begrijp. De naam F1 Academy is ook gewoon zwaar misleidend! De echte 'F1 Academy' is natuurlijk F2 en daar rijden welgeteld 0 meiden in mee. De laatste die daar reed was Calderon in 2022. In 4 weekenden waren de resultaten: 19,18, Ret, Ret, Ret, DNS, 20 en 18. In de F3 rijdt dit jaar Flörsch mee, maar die was 23e en 30e in Bahrein, afgelopen jaar is ze 23e geworden in het kampioenschap.

Dus met alle respect, die meiden zullen nooit in de F1 komen en de kans dat ze überhaupt in de F2 komen is ook al erg klein.

Buiten dat, wel leuk dat Weug gelijk een podium haalt.
Het zit die jongen inderdaad niet mee zeg.
Drials schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:07:
Dat is nogal een statement. Je hebt dan zelf ook wel een zeer diverse smaak of weinig eisen. Ik bedoel Chambers en Bustamante hebben met hun Aziatische looks toch echt wel een heel ander uiterlijk dan Al Qubaisi, Weug of Block (ja, de dochter van Ken Block ✟).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Tot nu toe een vermakelijke F2 race

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khiibH77HgSh2SSl6Fd2trQMOjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOODJ8CXKVnwphHjgZDGz2Lw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Jemig wat een geweldige 3e podiumplek voor Hauger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
Heerlijke race weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:57
Wel een ouch bij F1 Acadamy race 2, de racewinnaar heeft een flinke penalty gekregen omdat ze na de finishvlag nog een keer op racetempo rond is gegaan en de vlag 2x heeft gezien. Team was al aan het feesten en beantwoorde de radio niet, ze had de finishvlag zelf niet gezien (al zwaaiden de stewards met net zoveel enthousiasme als Tim Cook), dus volledig terechte penalty aangezien dat ook gevaarlijke situaties op kan leveren voor personen die de grid op gaan voor de ceremonies.
TheBrut3 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:07:
[...]

Het zijn dan ook maar gedowntunde F4 auto's zover ik begrijp. De naam F1 Academy is ook gewoon zwaar misleidend! De echte 'F1 Academy' is natuurlijk F2 en daar rijden welgeteld 0 meiden in mee. De laatste die daar reed was Calderon in 2022. In 4 weekenden waren de resultaten: 19,18, Ret, Ret, Ret, DNS, 20 en 18. In de F3 rijdt dit jaar Flörsch mee, maar die was 23e en 30e in Bahrein, afgelopen jaar is ze 23e geworden in het kampioenschap.

Dus met alle respect, die meiden zullen nooit in de F1 komen en de kans dat ze überhaupt in de F2 komen is ook al erg klein.

Buiten dat, wel leuk dat Weug gelijk een podium haalt.
W Series had hetzelfde probleem misschien nog wel erger. Chadwick won die 3 seizoenen met overmacht, maar het meest recente seizoen dat ze reed met mannelijke concurrentie (2020 Formula Regional Europe) was ze een middenmoter in de lagere puntenposities terwijl ze wel bij het team zat dat met overmacht het kampioenschap won en het veld niet echt vol zat met grote talenten (niemand daarvan zal een F1 racezitje krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Transportman schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:57:
W Series had hetzelfde probleem misschien nog wel erger. Chadwick won die 3 seizoenen met overmacht, maar het meest recente seizoen dat ze reed met mannelijke concurrentie (2020 Formula Regional Europe) was ze een middenmoter in de lagere puntenposities terwijl ze wel bij het team zat dat met overmacht het kampioenschap won en het veld niet echt vol zat met grote talenten (niemand daarvan zal een F1 racezitje krijgen).
Afgelopen jaar heeft Chadwick ook tussen de jongens gereden. Is laatste geworden van degene die alle races hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:57
TheBrut3 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Afgelopen jaar heeft Chadwick ook tussen de jongens gereden. Is laatste geworden van degene die alle races hebben gedaan.
Je hebt gelijk, ze heeft vorig jaar Indy NXT gedaan, ik had alleen naar kampioenschappen gekeken die op het gebaande pad naar F1 liggen en had daar duidelijker over kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:48

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

TheBrut3 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:07:
Ik denk dat de meesten dat wel beseffen, daar gaat het ook niet echt om. Deze vrouwen zullen F1 niet halen maar hun dochters of kleindochters hopelijk wel. Het doel is racende vrouwen te laten zien en niet alleen ergens achteraan een veld vol mannen zodat jonge meisjes (en/of hun ouders) het niet langer als een sport zien die alleen voor mannen is.

Als Max Verstappen een meisje was geweest, hadden zijn ouders hem dan al op 3 jarige leeftijd in een kart gezet en de baan over gejaagd? Ik denk het niet. Dat is meer dan speculatie, hij heeft zussen, maar ik heb nooit gehoord dat die ook op hun derde een kart kregen of dat Verstappen als kind tegen z'n zusjes reed, wel verhalen van/over jongens met wie hij reed, ook al waren ze dubbel zijn leeftijd.

Voor de duidelijkheid, dat is geen verwijt aan de famillie Verstappen In tegendeel, ik weet dat de hele familie daar in de racerij zit en ik ga er van uit z'n zussen ook een heel aardig stukje kunnen sturen. Het punt is dat kinderen al op hele jonge leeftijd worden beinvloed en dat ouders en omgeving daar uiteraard een grote rol in spelen en dat je dus eerst de ouders zal moeten veranderen voor het voor de kinderen anders wordt. Dat kost generaties.

Vrouwenvoetbal is in de jaren 70 begonnen en nu, 50 jaar en 2 generaties later, begint het eindelijk op niveau te komen (al zijn we er nog lang niet, als ik de kenners mag geloven). Daarvoor zijn er tientallen jaren kleine damesteams geweest die in de marge meespeelden waardoor er nu meer jonge meisjes voetbal spelen en hun talent ontwikkelen. Voor iedere kampioen zijn er duizenden zwakkere spelers afgevallen, maar die hebben het wel allemaal geprobeerd. Als ze het niet eens proberen dan komt die kampioen ook nooit boven drijven.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

<knip>
Ik splits deze post hier even omdat ik niet wil dat iemand zich persoonlijk aangesproken voelt. Dit is (niet alleen) een reactie op de vorige poster maar meer op het hele topic (en de wereld).
</knip>

Welk van de F1 mannen vinden jullie het knapste? Ik vind Sainz echt een lekker ding en hij straalt uit dat heen grote heeft. Bearman is ook super cute, die zou ik graag eens zonder shirt zien, wel een beetje een babyface maar wat verwacht je ook van een jongen van 18. Zelfs Hamilton ziet er nog super strak uit, ook al is hij al bijna 40. Bottas is zo knap dat hij actief z'n best lijkt te doen om het te verbergen achter een opvallende snor en mat, maar zijn kontje kom je overal mee weg.
En je weet wat ze zeggen van mannen met een dikke nek*....

* die hebben een lange stropdas.

Oncomfortabel? Niet gepast? Ik zie op deze ene pagina alleen al 3 opmerkingen over het uiterlijk van vrouwelijke racers, meer dan ik in 1000 pagina's discussie over de mannen heb gezien en Formula Academy/Formule W is niet eens het hoofdonderwerp van dit topic.

Ik wil niemand persoonlijk verwijten maken maar ik wil er wel op wijzen dat er met verschillende brillen naar de wereld wordt gekeken en een groot deel daarvan is cultureel bepaald. Als kind leren we wat "normaal" is en de rest van ons leven vergelijken we daarmee. Ook bepaalde vormen van ongelijkheid vinden we normaal want we weten niet beter, we zien het niet eens. Sterker nog, het is typisch menselijk om zo lang mogelijk aan je eigen denkbeelden vast te houden en bij conflicten op zoek te gaan naar een externe verklaring. "Het is een echte mannensport", "Vrouwen zijn lichamelijk gewoon niet geschikt", "Vrouwen vinden het niet leuk", "Het is biologisch", "Ze zijn gewoon niet sterk genoeg", dat soort verklaringen die we ook allemaal over voetbal hebben gehoord. Misschien klopt een deel zelfs wel (bv fysieke kracht) maar doet het echt toe zolang de andere deelnemers van een vergelijkbaar niveau zijn? Alle F1 mannen zijn in uitstekende conditie maar het is niet zo dat de sterkste wint.

Nogmaals, geen persoonlijke verwijten, we zijn allemaal gevormd door onze opvoeding en omgeving. Daar iets aan veranderen kost generaties werk. We kunnen ons zelf niet echt meer veranderen en zullen altijd blijven denken in de patronen die we als kind geleerd hebben. Wat we wel kunnen doen is onze kinderen opvoeden met een ander wereldbeeld. Onze kinderen zien de wereld zoals wij die laten zien en geloven wat wij over de wereld vertellen. Als wij onze kinderen laten zien dat het normaal is dat vrouwen racen dan zullen ze daarmee opgroeien.
Is dat niet een vorm van liegen? Jawel, maar dat doen we met alles. Kinderen worden gevormd met verhalen, sprookjes, boeken, films, televisie en veel daarvan zijn speciaal voor kinderen gemaakt. Alle verhalen over een prins die een draak verslaat om de prinses te redden zijn ook leugens. Drive To Survive doet niets anders dan verhalen om F1 heen bouwen en de teams en coureurs op een enorm voetstuk plaatsen.

Bij een vrouwenrace weet je zeker dat er een vrouw bovenop het podium staat en als winnaar gepresenteerd wordt. Als je meer vrouwen wil laten racen is dat het beeld dat je moet laten zien, niet een teleurgestelde vrouw die weer laatste is in een race tegen twee dozijn mannen met dubbel zo veel ervaring, veel meer geld voor trainingen en materiaal en de steun van de omgeving ipv steeds te moeten horen dat je het als vrouw toch niet gaat halen.

Niemand wordt fan van coureur nummer 27 achteraan het veld, je moet geloven dat er een kans op winst is.
Dat geldt ook voor sponsoren. Die willen winnen zodat hun reclame op TV komt. Het doet er niet toe wat ze winnen als ze maar zichtbaar winnen. Liever de eerste plek in de F-categorie dan de 4e plek in de A-categorie.

Daarom ben ik blij met de steun van de F1-teams, ook al is het misschien alleen in naam. Het grote publiek heeft nog nooit van Prema of Trident gehoord en zelfs onder Nederlandse F1 fans zijn MP en VAR vrijwel onbekend. Ferrari en Mercedes kent iedereen als grote namen in de autowereld. In een rode overall krijg je veel meer aandacht en respect van de pers en het publiek. Je kan jezelf pas presenteren als je het oog van de wereld hebt.

Fake it till you make it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:22
Over 10 min start van de eerste indycar race van 2024.
Heerlijk dat t race seizoen weer begonnen is *O*

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

caspervc schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:15:
Over 10 min start van de eerste indycar race van 2024.
Heerlijk dat t race seizoen weer begonnen is *O*
Bedankt voor de herinnering! Ik dacht pas over een uur maar ze zijn in de VS al naar de zomertijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:57

Chocoball

瞧好吧!

F1 Academy rijder Doriane Pin had na de 2e race op zaterdag niet door dat de finishvlag getoond werd en reed volluit door in de cooldown lap. Waarna men probleerde haar met rode vlaggen tot stoppen te dwingen.

Voor deze gebeurtenis hebben de stewards besloten haar een 20 seconden tijdstraf te geven en daardoor zakt ze van de 1e naar de 9e plek in de 2e race. Pulling die 2e werd, is nu 1e geworden gevolgd door Weug en Marti.

https://www.skysports.com...-to-realise-race-was-over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

De 100 days to Indy serie komt naar Netflix toe (S01):

Lijkt mij een goed plan. Haal je de meeste mensen mee en ik denk dat er nog wel een markt voor is. Dat ze niet het nieuwe seizoen erop zetten is wel jammer, maar dit is ook al een mooie stap.

Ik vind de reactie van McLaughlin wel grappig trouwens:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:12
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:38:
[...]

Als Max Verstappen een meisje was geweest, hadden zijn ouders hem dan al op 3 jarige leeftijd in een kart gezet en de baan over gejaagd? Ik denk het niet. Dat is meer dan speculatie, hij heeft zussen, maar ik heb nooit gehoord dat die ook op hun derde een kart kregen of dat Verstappen als kind tegen z'n zusjes reed, wel verhalen van/over jongens met wie hij reed, ook al waren ze dubbel zijn leeftijd.
Ja, Victoria heeft echt enorm veel gekart (of het op haar 3de was denk ik niet, aangezien zij vooral bij Sophie bleef en niet bij Jos).

En Victoria was ZO goed! Ik heb haar een paar keer in actie gezien.
Eindelijk bijna "jammer" dat ze voor een andere carriere heeft gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 17:43
Ryur schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Ja, Victoria heeft echt enorm veel gekart (of het op haar 3de was denk ik niet, aangezien zij vooral bij Sophie bleef en niet bij Jos).

En Victoria was ZO goed! Ik heb haar een paar keer in actie gezien.
Eindelijk bijna "jammer" dat ze voor een andere carriere heeft gekozen.
Victoria had zeker ook het talent van papa en mama meegekregen om hard te kunnen rijden, maar ze had niet de 'drive', zoals Max die wel had (en heeft), om er mee door te gaan en voor het hoogst haalbare te gaan.

Best jammer, zou een mooi voorbeeld geweest kunnen zijn voor vrouwen in de racesport.

Maar ze heeft het nu ook wel prima voor elkaar hoor. Die hoeft echt niet te werken als ze niet zou willen.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bedankt voor de info, tnx.

De moeilijke vraag is waarom ze die 'drive' niet had? Is dat puur toeval? Heeft het biologisch gezien iets met haar geslacht te maken? Komt het omdat de maatschappij heel anders reageert op racende vrouwen dan op mannen? Kan het zijn dat Max zo gemotiveerd is omdat hij in de wieg al te horen kreeg dat hij F1 moest gaan winnen?

Nogmaals, ik ken ze niet persoonlijk, ik weet niet hoe het echt zit, als er uberhaupt al iemand is dit het weet en misschien is dit net het verkeerde voorbeeld. Toch denk ik dat onze maatschappij als geheel nog steeds invloed heeft op hoe mannen en vrouwen hun leven inrichten. Dat is wel heel anders geworden dan in het verleden maar het bestaat nog steeds.

Het kan haast niet anders dan dat we een hoop talent over het hoofd zien omdat het nooit op de juiste manier wordt gestimuleerd. Het is geen geheim dat voorbeeld doet volgen. Als NL het goed doet op het WK-voetbal stijgt het aantal kinderen dat op voetbal gaat. Op dit moment zal Verstappen er een hoop motiveren om te gaan karten. Kinderen (en hun ouders) zijn in hun dromen ook wereldkampioen en staan zelf op het podium. Voor jongens zijn er eindeloos veel idolen in ieder denkbaar specialism. Ieder jongen kan zichzelf in de schoenen van de kampioen voorstellen, voor meisjes is dat er minder. Het houdt zichzelf in stand. Als een man iets wint dan staan er 20 fotograven omheen, als een vrouw wint zijn het er 2.
Je zou dat kunnen verklaren doordat dat mannen gemiddeld genomen beter zijn in sport maar aan het einde van de dag staat er veel vaker een foto van een man in de krant waardoor de kans groter is dat een jongen gemotiveerd wordt om hetzelfde te doen.
Daarom ben ik voor actieve stimulering van aandacht voor vrouwen zodat we niet in een cyclus van zelfbevestiging vast komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:49:
Bedankt voor de info, tnx.

De moeilijke vraag is waarom ze die 'drive' niet had? Is dat puur toeval? Heeft het biologisch gezien iets met haar geslacht te maken? Komt het omdat de maatschappij heel anders reageert op racende vrouwen dan op mannen? Kan het zijn dat Max zo gemotiveerd is omdat hij in de wieg al te horen kreeg dat hij F1 moest gaan winnen?
De geschiedenis van Max zoals ik die ken was dat Jos niet bepaald Max pushte richting racen. Pas toen Max zelf om een kart vroeg, daarna wel.

Wat betreft drive en vrouwen, ik denk dat dit vooral te maken heeft met aantallen. Er zijn gewoonweg zeer weinig vrouwen in verhouding tot mannen die aan karten doen, en dus ook in verhouding weinig die doorgaan vanwege talent/financien. Dus elke vrouw die afvalt is direct procentueel een grotere aderlating dan dat als er een 'arme vent' stopt met karten.
Nogmaals, ik ken ze niet persoonlijk, ik weet niet hoe het echt zit, als er uberhaupt al iemand is dit het weet en misschien is dit net het verkeerde voorbeeld. Toch denk ik dat onze maatschappij als geheel nog steeds invloed heeft op hoe mannen en vrouwen hun leven inrichten. Dat is wel heel anders geworden dan in het verleden maar het bestaat nog steeds.

Het kan haast niet anders dan dat we een hoop talent over het hoofd zien omdat het nooit op de juiste manier wordt gestimuleerd. Het is geen geheim dat voorbeeld doet volgen. Als NL het goed doet op het WK-voetbal stijgt het aantal kinderen dat op voetbal gaat. Op dit moment zal Verstappen er een hoop motiveren om te gaan karten. Kinderen (en hun ouders) zijn in hun dromen ook wereldkampioen en staan zelf op het podium. Voor jongens zijn er eindeloos veel idolen in ieder denkbaar specialism. Ieder jongen kan zichzelf in de schoenen van de kampioen voorstellen, voor meisjes is dat er minder. Het houdt zichzelf in stand. Als een man iets wint dan staan er 20 fotograven omheen, als een vrouw wint zijn het er 2.
Je zou dat kunnen verklaren doordat dat mannen gemiddeld genomen beter zijn in sport maar aan het einde van de dag staat er veel vaker een foto van een man in de krant waardoor de kans groter is dat een jongen gemotiveerd wordt om hetzelfde te doen.
Daarom ben ik voor actieve stimulering van aandacht voor vrouwen zodat we niet in een cyclus van zelfbevestiging vast komen te zitten.
Je zou het ook anders kunnen zien. Bijvoorbeeld bij onderontwikkelde sporten zoals vrouwenvoetbal, is er gewoonweg een enorm kwaliteitsverschil tov de top van het mannenvoetbal. Juist in de autosport in het algemeen is kracht en fysieke inspanning een veel mindere factor in de kans op succes. Eigenlijk meer financieel, in mijn optiek. Alleen de media-aandacht voor een vrouwelijke racer is het voor veel teams gewoon waard om liever een dame te hebben dan een vent. Dat is gewoon business.

Om terug te gaan waar het omdraait, het begint bij het begin, en als er voor elke 100 man misschien 5 vrouwen karten, moeten we niet verbaast zijn dat er nauwelijks groei is in het aantal top vrouwelijke rijders. Dat heeft niks met het vrouw-zijn te maken, maar puur met aantallen.

Vervang vrouwen door simracers en dan is de discussie ineens anders, maar het heeft exact dezelfde factoren, resultaten en implicaties.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Jammer dat de F2 race zoveel SC heeft gehad. Was een vermakelijke race die uiteindelijk maar de helft van de rondes was. Ben overigens echt nog lang niet overtuigd van Antonelli.

Bij de F3 2e podium voor van Hoepen. Hopelijk gaat de feature race dit weekend beter dan de vorige, daar zijn de echte punten te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is ook altijd weer Grosjean, zelfs als hij er niets aan kan doen ;)

Een IndyCar race om geld, niet om punten; in de eerste heat wordt Grosjean bij de start aangetikt door een slapende Scott Dixon, en als een biljartbal raast de op P11 liggende Grosjean in de zijkant van de al in de bocht rijdende (P3) Veekay.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58
Ik vond het geen bijzondere race. Liever niet dit soort onzin races meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Klopt, het was niks. Heel Amerikaans, all about the money.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-06 22:22
NASCAR Cup series op GOTA

Track limits anyone? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:09

Edd

Ja, die zijn er.. In de Esses alleen. Straf is een drivethrough ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Edd schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:24:
[...]

Ja, die zijn er.. In de Esses alleen. Straf is een drivethrough ;)
Nou… nauwelijks. Ligt daar ook gras dus dan lijkt het alsof ze zich er aan houden. De op een na laatste bocht is echt te grappig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd

Edd

Holk schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:25:
[...]

Nou… nauwelijks. Ligt daar ook gras dus dan lijkt het alsof ze zich er aan houden. De op een na laatste bocht is echt te grappig
Als ik het goed begreep hadden ze het erover gehad om overal tracklimits te hanteren, maar dat zou teveel werk zijn :+

Nu alleen in de esses en dan moet iig 2 banden contact hebben met de kerbs en dus niet de witte lijn.
In de cup valt het wel mee. Gisteren tijdens de Xfinity-race waren er een aantal die een straf kregen.

Maar het heeft natuurlijk ook wel wat. Als er asfalt ligt, mag je eroverheen.

EDIT: En als we het erover hebben.. Elliot mag een keertje extra door de pitstraat.

[ Voor 6% gewijzigd door Edd op 24-03-2024 22:30 ]

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

Holk schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:25:
[...]

Track limits gelden bij het eerste deel van de esses. T3, 4 en 5. Daar ligt namelijk asfalt.

Als Europeaan, die voornamelijk F1 gewend zijn, is dit inderdaad apart. Maar in nascar zijn er vrijwel geen track limits. Als er asfalt ligt, mag je het gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Niellie41 op 24-03-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Edd schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:29:
[...]

Als ik het goed begreep hadden ze het erover gehad om overal tracklimits te hanteren, maar dat zou teveel werk zijn :+

Nu alleen in de esses en dan moet iig 2 banden contact hebben met de kerbs en dus niet de witte lijn.
In de cup valt het wel mee. Gisteren tijdens de Xfinity-race waren er een aantal die een straf kregen.

Maar het heeft natuurlijk ook wel wat. Als er asfalt ligt, mag je eroverheen.
Elliott is onze bevestiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
NASCAR op Cota blijft toch een ongemakkelijke combinatie.
Nog steeds zijn die hokken er gewoon niet voor gemaakt om op een echt circuit rijden en teveel coureurs kunnen het ook echt niet.

IndyCar met dat Thermal geval was ook een aanfluiting.
Sowieso een lelijke baan, maar vooral de competitie opzet was heel slecht uitgedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

siggy schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:29:
De geschiedenis van Max zoals ik die ken was dat Jos niet bepaald Max pushte richting racen. Pas toen Max zelf om een kart vroeg, daarna wel.
Dat is het verhaal en op zich geloof ik de feiten wel, maar dit lijkt me ook zo'n punt waar we gevormd worden door de wereld om ons heen. Kinderen van 3 jaar oud zeggen wel meer, het zijn de ouders die bepalen waar ze waarden aan hechten en wat ze onthouden. Dat een kind van 3 uberhaupt om een auto vraagt komt natuurlijk ook ergens vandaan. Max zal al gehoord hebben: "vroem, vroem, wordt jij later ook coureur?". Dan bedoel ik niet (alleen) z'n ouders maar ook de rest van de wereld.
Dat is geen opzet en niet bewust, maar iedereen heeft bagage en vooroordelen. Informatie die aan onze verwachtingen voldoet zullen we sneller oppikken dan informatie die daar tegen in gaan. Als het vooroordeel is dat jongens van auto's houden dan zullen we het sneller onthouden als een jongen om een auto vraagt.
Misschien heeft Max ook wel om een helikopter en een pony en balletpakje gevraagd maar zijn die vragen weggelachen als "kinderen zeggen maar wat".
Wat betreft drive en vrouwen, ik denk dat dit vooral te maken heeft met aantallen. Er zijn gewoonweg zeer weinig vrouwen in verhouding tot mannen die aan karten doen, en dus ook in verhouding weinig die doorgaan vanwege talent/financien. Dus elke vrouw die afvalt is direct procentueel een grotere aderlating dan dat als er een 'arme vent' stopt met karten.
Ja, eens. Dat is waarom ik "fake it till you make it" schreef. We kunnen niet vanuit het niets goede vrouwelijke coureurs halen. We kunnen wel zorgen voor zichtbaarheid voor de vrouwen die er wel zijn om zo op termijn de talentpoel te vergroten. Met geld kun je wat dat betreft veel bereiken.
Alleen de media-aandacht voor een vrouwelijke racer is het voor veel teams gewoon waard om liever een dame te hebben dan een vent. Dat is gewoon business.
Dat denk ik ook, maar niet als die ene vrouw dan altijd verliest, dat is voor niemand goede reclame.
Vervang vrouwen door simracers en dan is de discussie ineens anders, maar het heeft exact dezelfde factoren, resultaten en implicaties.
Simracen heeft in ieder geval een aantal barrieres verlaagd. Een simrig is veel betaalbaarder en toegankelijker en je kan betrekkelijk lang anoniem blijven zodat je ook geen last hebt vooroordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

https://www.crash.net/ind...d-loses-win-st-petersburg

De nummers 1 en 2 van de Indycar race in St Petersburg zijn gediskwalificeerd (Newgarden en McLaughlin), want ze gebruikten een push-to-pass bij de restarts, wat verboden is. Team Penske was "vergeten" de verboden software" te deinstalleren.

Het doet me aan Michael Schumacher en Benneton denken in 1994/95 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Leuke race verder bij indycar. Totale chaos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Martinspire schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:56:
Leuke race verder bij indycar. Totale chaos.
Met mannequin/sexpop die van een loopbrug viel, en aangereden werd. Zonder handjes daarna :+

Werd netjes opgehaald met een busje tijdens een caution ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 26-06 21:10

Fuelke

Forza Ferrari

We kunnen een hele race meerijden met Austin Dillon op Dover

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Waarom is het Miami circuit bij de F4 race ineens zo belachelijk stoffig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:51

basvn

Breezand - NHN

siggy schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:26:
Waarom is het Miami circuit bij de F4 race ineens zo belachelijk stoffig?
Was een lek in een auto bij een andere support serie. ze hebben dat dus bedekt met kattengrind.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Ik moet zeggen, deze F4 auto's zijn best wel lekker om te racen. Slipstreamen lijkt vrij weinig impact te hebben, geen drs. De grap is dat F1 circuits niet bepaald lekker zijn voor deze auto's, vind ik. Grappig dat daar waar de F1 auto's het lastig hebben, deze autootjes er heerlijk doorbanjeren.

Ik snap waarom het in het voorprogramma van F1 zit, maar het type circuits waar F1 op racet is niet echt lekker geschikt voor F4 wagens. Geen idee of ze op circuits altenratieve routes nemen daar waar mogelijk, maar dit soort wagens lijken me meer geschikt voor old skool circuits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

De F1 Academy was inderdaad prima deze keer. Helpt wel dat het een beetje door elkaar gehusseld was en daardoor wat meer actie op de baan was. Dat was met die andere serie wel anders. Al denk ik dat hier ook nog wel stappen zijn te zetten om het nog wat boeiender te krijgen. Maar goed, dit is al een heel mooi begin. Ook toch wat meer spanning in het kampioenschap, nu Pin en Pulling toch wat meer aan elkaar gewaagd lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Monaco Historic Grand Prix is dit weekend, allemaal live te volgen via YouTube.

YouTube: Monaco Historic Grand Prix | Day 1 live stream | Part 1

Absoluut een aanrader, net als trouwens de Historic GP in Zandvoort in Juni, zijn echt fantastische evenementen als je van autosport houd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Homeland schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:23:
Monaco Historic Grand Prix is dit weekend, allemaal live te volgen via YouTube.

YouTube: Monaco Historic Grand Prix | Day 1 live stream | Part 1

Absoluut een aanrader, net als trouwens de Historic GP in Zandvoort in Juni, zijn echt fantastische evenementen als je van autosport houd.
Droog commentaar zeg; "We have no tracklimits. The tracklimit is the Aramco barrier right at the edge. We don't have any penalties, you just won't go any further." :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Toch wel een leuke hobby van van Eerd. Als ik ooit die hoeveelheid geld heb, dan denk ik dat ik ook zoiets ga doen. Leuke races, mooi geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheBrut3 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:30:
[...]

Droog commentaar zeg; "We have no tracklimits. The tracklimit is the Aramco barrier right at the edge. We don't have any penalties, you just won't go any further." :+ _/-\o_
Elke chicane en T1 hebben track limits ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is al weer even geleden maar ik heb hier nog niks gezien over de Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) die twee onlangs in Yas Marina Abu Dhabi werd gereden.

Voor een Tweaker met een andergrond in AI en een interesse in racen klinkt dat super interessant. Een van problemen van F1 is dat de veiligheidseisen de auto's steeds groter en zwaarder worden en dus minder wendbaar en dat is saai om naar te kijken. Robotauto's hoeven geen rekening te houden met veiligheid en kunnen dus veel compacter en lichter gebouwd worden. Dat zou spannend moeten zijn.

Laat ik jullie niet langer in spanning houden en alvast verklappen dat A2RL niet echt goede reclame was voor zelfrijdende auto's. Het was een onafgebroken stroom van suffe blunders. Auto's die zonder aanleiding opeens afslaan en de muur in rijden. Auto's die stil op de gaan staan omdat er een rookwolkje boven de baan hangt omdat de auto voor ze een lock-up heeft. Auto's die weigeren in te halen onder gele vlag en dus achter een gecrashte auto blijven staan wachten. De helft van de deelnemers heeft het de start(!)lijn niet eens gehaald.

Kvyat was ook aanwezig ter vergelijking én om data te verzamelen voor de AI's. Het gemak waarmee hij om die robotauto's heen reed was pijnlijk om te zien, alsof de computer zelfs op de rechte stukken geen vol gas gaf.

Toen ik aan dit evenement begon (een race wil ik het niet noemen) had ik de verwachting dat deze auto's het beter zouden doen. Het voelt totaal niet state-of-the-art. Moderne productieauto's kunenn al vrij redelijk binnen de lijnen blijven op de snelweg, al is het misschien geen eerlijke vergelijking omdat de snelheden hier toch 100km/h uur hoger liggen dan op de snelweg.

Ik geloof dat de auto's worden gebouwd door studenten, wat dat betreft is het ook niet redelijk om hetzelfde niveau te verwachten als wat een miljardenbedrijf kan leveren. Toch voelde het niet als goede reclame.
Ik zou willen dat er een regulier Tesla mee had gereden. Dat een Tesla geen 300km/h kan rijden is geen probleem, de winnaar van de race.

spoiler:
kwam met 30 km/h over de finish gesukkeld nadat de rest was uitgevallen, een typisch gevalletje van "de laatste zullen de eerst zijn". Niet crashen maar blijven rijden was de winnende strategie.

Ondanks dat ik veel plaatsvervangende schaamte heb gevoeld voor het geblunder ben ik er toch blij mee. Ik denk dat dit veel meer lijkt op hoe de wereld was toen F1 ontstond. Tegenwoordig zijn technische uitvallers zeldzaam geworden, in de begindagen van F1 reed er een monteur mee in de auto.
Tegenwoordig juichen we over 0.1 seconde per rondje terwijl geen mens dat verschil kan zien. Tegenwoordig rijdt iedereen exact dezelfde lijnen met slechts centimers verschil op kritieke punten.
In deze race was het verschil soms secondes per sector en kan je zonder stopwatch en verrekijker zien wie het goed doet en wie niet.
Dat klinkt negatief maar als je opzoek bent naar een ontwikkelrace dan zit je hier goed.

Maar om hier van te genieten moet je het wel echt heel erg hard willen.
Als je afknapt op Formule-E dan is dit al helemaal niks voor jou.

Na al deze inleiding dan hier de video, je bent gewaarschuwd:
[Video: https://yewtu.be/watch?v=TPzBH-7ckO0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:56:
Had je daar niet mee kunnen beginnen? :+
Maar volgens mij weet iedereen die zich een beetje verdiept in het volledig autonoom rijden, en het niet romantiseert zoals in een ander topic op het forum, dat het lang nog niet zover is.

Ondanks dat, alle vooruitgang is vooruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:00
Voor de mensen met interesse in andere takken van racen,
Rinus Veekay schreef zojuist een auto af in de de qualy voor de Indy500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Aparte F3 sprint. Helaas meer SC dan racen, maar dat is wel vaker zo.
F2 was ook wel saai na de crashy start.

Als dit een voorbode voor de F1 is, dan wordt er morgen weinig ingehaald tussen wagens met gelijkwaardige pace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ondertussen is Verstappen bezig met zijn echte carrière in sim racing. F1 is maar een bijbaantje voor hem. :+
https://www.twitch.tv/teamredline

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:11
Het is al weer even geleden maar ik heb hier nog niks gezien over de Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) die twee onlangs in Yas Marina Abu Dhabi werd gereden.

Voor een Tweaker met een andergrond in AI en een interesse in racen klinkt dat super interessant. Een van problemen van F1 is dat de veiligheidseisen de auto's steeds groter en zwaarder worden en dus minder wendbaar en dat is saai om naar te kijken. Robotauto's hoeven geen rekening te houden met veiligheid en kunnen dus veel compacter en lichter gebouwd worden. Dat zou spannend moeten zijn.

Laat ik jullie niet langer in spanning houden en alvast verklappen dat A2RL niet echt goede reclame was voor zelfrijdende auto's. Het was een onafgebroken stroom van suffe blunders. Auto's die zonder aanleiding opeens afslaan en de muur in rijden. Auto's die stil op de gaan staan omdat er een rookwolkje boven de baan hangt omdat de auto voor ze een lock-up heeft. Auto's die weigeren in te halen onder gele vlag en dus achter een gecrashte auto blijven staan wachten. De helft van de deelnemers heeft het de start(!)lijn niet eens gehaald.

Kvyat was ook aanwezig ter vergelijking én om data te verzamelen voor de AI's. Het gemak waarmee hij om die robotauto's heen reed was pijnlijk om te zien, alsof de computer zelfs op de rechte stukken geen vol gas gaf.

Toen ik aan dit evenement begon (een race wil ik het niet noemen) had ik de verwachting dat deze auto's het beter zouden doen. Het voelt totaal niet state-of-the-art. Moderne productieauto's kunenn al vrij redelijk binnen de lijnen blijven op de snelweg, al is het misschien geen eerlijke vergelijking omdat de snelheden hier toch 100km/h uur hoger liggen dan op de snelweg.

Ik geloof dat de auto's worden gebouwd door studenten, wat dat betreft is het ook niet redelijk om hetzelfde niveau te verwachten als wat een miljardenbedrijf kan leveren. Toch voelde het niet als goede reclame.
Ik zou willen dat er een regulier Tesla mee had gereden. Dat een Tesla geen 300km/h kan rijden is geen probleem, de winnaar van de race.

spoiler:
kwam met 30 km/h over de finish gesukkeld nadat de rest was uitgevallen, een typisch gevalletje van "de laatste zullen de eerst zijn". Niet crashen maar blijven rijden was de winnende strategie.

Ondanks dat ik veel plaatsvervangende schaamte heb gevoeld voor het geblunder ben ik er toch blij mee. Ik denk dat dit veel meer lijkt op hoe de wereld was toen F1 ontstond. Tegenwoordig zijn technische uitvallers zeldzaam geworden, in de begindagen van F1 reed er een monteur mee in de auto.
Tegenwoordig juichen we over 0.1 seconde per rondje terwijl geen mens dat verschil kan zien. Tegenwoordig rijdt iedereen exact dezelfde lijnen met slechts centimers verschil op kritieke punten.
In deze race was het verschil soms secondes per sector en kan je zonder stopwatch en verrekijker zien wie het goed doet en wie niet.
Dat klinkt negatief maar als je opzoek bent naar een ontwikkelrace dan zit je hier goed.

[Video]
Wel interessant, want BMW heeft jaren geleden al ooit een 3 serie geprogrammeerd om de Top Gear Test Track te leren, en vervolgens Jeremy Clarkson achter het stuur gezet om mee te kijken. Nu geloof ik dat wat we gezien hebben een best case scenario was, tegelijkertijd was dit 13 jaar geleden (ofja, toen is het filmpje geuploadet, kan dus zelfs ouder zijn). Dus dat die race in Abu Dhabi zo slecht verlopen is verrast mij wel.

YouTube: Top Gear | New Self-Driving BMW 330i | 720p HD / HQ Sound

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Maarten_E schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:03:
Wel interessant, want BMW heeft jaren geleden al ooit een 3 serie geprogrammeerd om de Top Gear Test Track te leren, en vervolgens Jeremy Clarkson achter het stuur gezet om mee te kijken. Nu geloof ik dat wat we gezien hebben een best case scenario was, tegelijkertijd was dit 13 jaar geleden (ofja, toen is het filmpje geuploadet, kan dus zelfs ouder zijn). Dus dat die race in Abu Dhabi zo slecht verlopen is verrast mij wel.

YouTube: Top Gear | New Self-Driving BMW 330i | 720p HD / HQ Sound
Ik verwachte ook meer op grond eerdere demonstraties, wedstrijden en wat er gewoon op de openbare weg rondrijdt. Er gingen iets te veel auto's zonder aanleiding opeens de muur in.

Dan wat verzachtende omstandigheden en verklaringen.
- de teams bestaan vooral uit studenten en hobbyisten, niet uit professionele bedrijven
- veel geld zal er dus ook niet zijn
- iedereen heeft dezelfde auto, je kan de hardware niet verbeteren
- de teams kregen een kant-en-klare basis-AI die ze moesten verbeteren, ze hebben geen volledige controle
- het zijn echte super-formula auto's en die zijn lastig om mee te rijden
- het zijn bestaande auto's waar camera's en sensoren op zijn geplakt, dus niet gebouwd voor dit doel
- het was de eerste keer voor iedereen, niemand heeft een idee wat te verwachten, hoe goed de concurrentie is, hoeveel risico anderen nemen, of ze voluit gaan of juist ruim voor de bocht afremmen.
- het zou me niet verbazen als ze nooit eerder met de echte auto's hebben gereden, universiteiten hebben geen superformula racebanen en de auto's zijn te duur om veel risico's mee te nemen.

Het zou me heel gaaf lijken als de grote automerken zich hier op zouden storten om te laten zien dat zelfrijdende auto's de beste zijn, net zoals F1 in het verleden gebruikt werd. Je kan er nog een mooie reclamecampagne/abonnementsdienst van maken: maandag na de race krijgt je auto een OTA-update met de AI die zondag de race heeft gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Bushie schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:24:
Voor de mensen met interesse in andere takken van racen,
Rinus Veekay schreef zojuist een auto af in de de qualy voor de Indy500
[YouTube: Rinus VeeKay crashes in qualifying for Indy 500 | INDYCAR]
Een dagje wel voor Veekay. Eerst dus hem in de muur hangen bij zijn eerste run, dan een geweldig team hebben om de auto weer op te bouwen en met 2 uur op de klok nog een run te doen om net aan in de top 30 komen. Om op het laatst toch nog zijn tijd in te leveren en hem in de top 12 te zetten, zodat hij morgen toch in de fast 12 kan meedoen..

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Knap om hem toch nog in de Fast 12 te krijgen. En risicovol, want ze moesten P29 en quali opgeven ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-06 22:40
gambieter schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:55:
Knap om hem toch nog in de Fast 12 te krijgen. En risicovol, want ze moesten P29 en quali opgeven ervoor.
Dat risico viel volgens mij wel mee. De kans dat hij een top-30 tijd zou rijden was vrij hoog en zelfs als hij dat niet deed, dan had-ie er niet meer dan een rij mee verloren.

Lange zit zo'n kwalificatie, maar wat een pay-off!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:12
FiscBiker schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:17:
[...]

Dat risico viel volgens mij wel mee. De kans dat hij een top-30 tijd zou rijden was vrij hoog en zelfs als hij dat niet deed, dan had-ie er niet meer dan een rij mee verloren.

Lange zit zo'n kwalificatie, maar wat een pay-off!
Het risico was er alleen als hij weer crashde. De P30 tijd had hij sowieso al als hij alle rondjes afmaakte.
Gezien >P31 officieel geen tijd had, dus ELKE tijd dat Rinus haalde was een verbetering dan Rahal, Ericsson, Legge & Siegel.

Dus hij was sowieso op 1-na-laatste rij gestart.
(Als er iemand NA hem nog een run kon maken dan nam hij wel enorm risico; want als hij P30 zou rijden en die na hem was net sneller was het LCQ voor Rinus)

[ Voor 14% gewijzigd door Ryur op 19-05-2024 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter

spoiler:

[Video]
Hier wel aan toevoegen, dat dit de allereerste race was, die ook al een jaar of zo uitgesteld was zonder dat er überhaupt echt geracet was, omdat de tests zo tegenvielen. Volgend jaar is er weer een race, de teams hebben wel heel veel lering kunnen halen uit deze ene race. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:00
Edd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:53:
[...]

Een dagje wel voor Veekay. Eerst dus hem in de muur hangen bij zijn eerste run, dan een geweldig team hebben om de auto weer op te bouwen en met 2 uur op de klok nog een run te doen om net aan in de top 30 komen. Om op het laatst toch nog zijn tijd in te leveren en hem in de top 12 te zetten, zodat hij morgen toch in de fast 12 kan meedoen..
Wat een baas die Rinus, die Indy500 ligt 'm wel,
zoals de amerikanen zeggen " it ain't over till the fat lady sings"

[ Voor 17% gewijzigd door Bushie op 19-05-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:58:
Ondertussen is Verstappen bezig met zijn echte carrière in sim racing. F1 is maar een bijbaantje voor hem. :+
https://www.twitch.tv/teamredline
Nu is hij ook aan het racen. Hij moet natuurlijk wel zijn uren maken voor het team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pfff, F2 had een stuiterend achterwiel in de pits, gelukkig niemand gewond geraakt. Cordeel is nooit ver weg van ongelukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
https://youtu.be/JlBg0dSAKo4?si=e8LDaJV6bk1QDNqO
Top Gear heeft ook een video over de AI race/auto.

Edit: video is het bekijken waard, er vliegt er eerst een in de fik, daarna vliegt er een van de baan dus kunnen ze nooit ook maar 1 ronde vergelijken met de tijd van de Stig.

[ Voor 44% gewijzigd door Homeland op 19-05-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb het te doen met Bearman. Zijn F2 seizoen is een totale ramp, iedere race lijkt er iets te gebeuren dat hem duur komt te staan. Na 4x2 races heeft hij in totaal 6 punten. Precies evenveel als zijn ene ritje in F1 heeft opgeleverd. Op grond van z'n huidige F2 score zou hij nooit de kans hebben gekregen om voor Ferrari F1 te rijden. Geluk voor hem dat hij die kans al vroeg in het seizoen kreeg.

En er rijden er nu dus 19 in F2 rond die kunnen beweren dat ze goed genoeg zijn voor F1, als Bearman het kan dan zij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Die jongen heeft echt pech inderdaad. Die had makkelijk boven Antonelli kunnen staan dit seizoen als het een beetje mee zat.

Ben wel benieuwd naar de uitleg van de stalls bij de pitstop, zal wel een verkeerd afgestelde koppeling zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Toch weer even geleden dat er echt klappen werden uitgedeeld bij NASCAR.
Stenhouse had ook wel wat te klagen ook want dat Kyle Bush hem na een paar rondjes in de muur zetten was nogal overdreven en het eerste contact zijn eigen schuld.

Verder weinig boeiende all star race en Logano haalde vrij eenvoudig dat miljoen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:29
sambalbaj schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:05:
Toch weer even geleden dat er echt klappen werden uitgedeeld bij NASCAR.
Stenhouse had ook wel wat te klagen ook want dat Kyle Bush hem na een paar rondjes in de muur zetten was nogal overdreven en het eerste contact zijn eigen schuld.

Verder weinig boeiende all star race en Logano haalde vrij eenvoudig dat miljoen binnen.
Wat ik vooral bijzonder vond is dat de heren eerst een redelijk rustig gesprek voerde én toen pas met elkaar op de vuist gingen. Om een incident uit ronde 2. Normaal denk je toch dat die adrenaline of woede al een beetje gezakt is :9.

In die hoek gaf Larson een nogal interessant interview bij AP gisteren. Hij gaat namelijk voor de double, de Indy 500 met daarna de Coca-Cola 600. En hij start ook nog eens gunstig bij de 500. Dat wordt genieten a.s. zondag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 19:10

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 17:43
Kwalificatie is achter de rug. Rinus heeft de schade aardig weten te beperken. Vandaag Carb Day.

Om alvast in de stemming te komen hier de podcast Green, Green, Green met een dik uur durende voorbeschouwing op het grootste motorsport event ter wereld.

Vanaf 18:00 uur te zien op Ziggo Sport Select en het openbare kanaal 14. Zin in!

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

eerste Q gedeelte van F3 begint! ze hebben niet zo heel lang dus ben benieuwd of er een beetje rondes neer gezet kunnen worden

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
Een hele, hele, hele knappe actie van Isack Hadjar:
Petje af.

[ Voor 5% gewijzigd door jan390 op 24-05-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

jan390 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:13:
[Twitter]Petje af.
Hopelijk krijgen die marshalls wel even een 'standje'. Mijn hemel. Goede reactie inderdaad, maar dat had gewoon een dodelijke afloop kunnen zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 19:56

Pierre

Van nature lui!

jan390 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:13:
[Twitter]Petje af.
Daar kon geen vloeipapiertje meer tussen pff.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-06 13:42
siggy schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:36:
[...]

Hopelijk krijgen die marshalls wel even een 'standje'. Mijn hemel. Goede reactie inderdaad, maar dat had gewoon een dodelijke afloop kunnen zijn......
Zie op 2 plekken dat er met gele vlaggen gezwaaid wordt
in het begin en vlak voor de bijna aanrijding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 07:29

BM

Moderator Spielerij
Ragnar9999 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Zie op 2 plekken dat er met gele vlaggen gezwaaid wordt
in het begin en vlak voor de bijna aanrijding
Volgens mij is dat wit, wat theoretisch ook precies de goeie vlag is zolang die auto niet stil staat, al zou je kunnen zeggen dat geel op dit soort plekken misschien wel toepasselijk is

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

BM schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Volgens mij is dat wit, wat theoretisch ook precies de goeie vlag is zolang die auto niet stil staat, al zou je kunnen zeggen dat geel op dit soort plekken misschien wel toepasselijk is
Dat lijkt inderdaad meer op wit dan geel, alhoewel ik moet zeggen dat op onboardbeelden geel van die matrixborden wel erg veel op wit lijkt.

Maar dit had gewoon dubbel yellow moeten zijn. Blinde bocht, als die auto de band had geraakt was het grote kans op een dodelijjk ongeval. Dit soort 'grapjes' blijven gebeuren en na elk dodelijk incident komt er weer een heel groot rapport en toch blijven dit soort dingetjes gebeuren.

Puur op papier was wit (langzame auto) hier correct, maar in de tunnel, blind, nauwelijks uitwijkmogelijkheden, etc etc moet het consequent dubbel yellow zijn. Ook Hadjar rijdt er gewoon volle gas op af, ondanks de witte vlaggen. Dat kán eigenlijk ook niet bepaald. Wat dat betreft moet je de steeds jonger wordende coureurs in bescherming nemen en dit ook straffen. Ik denk niet dat je een Krosnoff-crash in de tunnel van Monaco wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Kijken of er nog een aantal rode vlagen komen, uiteraard zonder gewonden maar wel chaos. Hoppa 6 auto's op elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Pierre op 25-05-2024 10:50 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Pierre schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:47:
Kijken of er nog een aantal rode vlagen komen, uiteraard zonder gewonden maar wel chaos. Hoppa 6 auto's op elkaar.
En 2 auto's die nogal 18+ beelden veroorzaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

siggy schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:01:
[...]

haha inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
[...]

Het waren zelfs 2 setjes, maar deze 2 gaan er vol voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

[...]

zo worden F4 auto´s gemaakt dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

En de volgende support race hierna is de L3H2 Van Cup zo te zien? verplicht een set banden achterin meenemen zo te zien.

Zou wel een leuke racing series zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Die is flink kapot, en een harde dreun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
Breakcheck. Leuk gevonden Maloney
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste

Let op:
Wat valt er onder dit topic? Eigenlijk alles wat in de basis sprint races zijn. Standaard zijn races dan maximaal 2 uur.
• F2, F3 en F4.
• Het australische Supercars Championship heeft wel races die langer duren, maar in de basis zijn de races van max 1.5 uur, en dus valt deze weer onder sprintraces.
• Indycar en Nascar
• Supercar Challenge

Raceklassen die in een ander topic worden besproken:
• Formule 1: [F1] Seizoen 2023
• MotoGP, WSBK e.d. kunnen in MotoGP en WSBK topic besproken worden.
• WEC/IMSA/24H Series/VLN races: Endurance/Sportscar race topic
Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan, en erom bedelen ook niet.