Het is al weer even geleden maar ik heb hier nog niks gezien over de Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) die twee onlangs in Yas Marina Abu Dhabi werd gereden.
Voor een Tweaker met een andergrond in AI en een interesse in racen klinkt dat super interessant. Een van problemen van F1 is dat de veiligheidseisen de auto's steeds groter en zwaarder worden en dus minder wendbaar en dat is saai om naar te kijken. Robotauto's hoeven geen rekening te houden met veiligheid en kunnen dus veel compacter en lichter gebouwd worden. Dat zou spannend moeten zijn.
Laat ik jullie niet langer in spanning houden en alvast verklappen dat A2RL niet echt goede reclame was voor zelfrijdende auto's. Het was een onafgebroken stroom van suffe blunders. Auto's die zonder aanleiding opeens afslaan en de muur in rijden. Auto's die stil op de gaan staan omdat er een rookwolkje boven de baan hangt omdat de auto voor ze een lock-up heeft. Auto's die weigeren in te halen onder gele vlag en dus achter een gecrashte auto blijven staan wachten. De helft van de deelnemers heeft het de start(!)lijn niet eens gehaald.
Kvyat was ook aanwezig ter vergelijking én om data te verzamelen voor de AI's. Het gemak waarmee hij om die robotauto's heen reed was pijnlijk om te zien, alsof de computer zelfs op de rechte stukken geen vol gas gaf.
Toen ik aan dit evenement begon (een race wil ik het niet noemen) had ik de verwachting dat deze auto's het beter zouden doen. Het voelt totaal niet state-of-the-art. Moderne productieauto's kunenn al vrij redelijk binnen de lijnen blijven op de snelweg, al is het misschien geen eerlijke vergelijking omdat de snelheden hier toch 100km/h uur hoger liggen dan op de snelweg.
Ik geloof dat de auto's worden gebouwd door studenten, wat dat betreft is het ook niet redelijk om hetzelfde niveau te verwachten als wat een miljardenbedrijf kan leveren. Toch voelde het niet als goede reclame.
Ik zou willen dat er een regulier Tesla mee had gereden. Dat een Tesla geen 300km/h kan rijden is geen probleem, de winnaar van de race.
spoiler:kwam met 30 km/h over de finish gesukkeld nadat de rest was uitgevallen, een typisch gevalletje van "de laatste zullen de eerst zijn". Niet crashen maar blijven rijden was de winnende strategie.
Ondanks dat ik veel plaatsvervangende schaamte heb gevoeld voor het geblunder ben ik er toch blij mee. Ik denk dat dit veel meer lijkt op hoe de wereld was toen F1 ontstond. Tegenwoordig zijn technische uitvallers zeldzaam geworden, in de begindagen van F1 reed er een monteur mee in de auto.
Tegenwoordig juichen we over 0.1 seconde per rondje terwijl geen mens dat verschil kan zien. Tegenwoordig rijdt iedereen exact dezelfde lijnen met slechts centimers verschil op kritieke punten.
In deze race was het verschil soms secondes per sector en kan je zonder stopwatch en verrekijker zien wie het goed doet en wie niet.
Dat klinkt negatief maar als je opzoek bent naar een ontwikkelrace dan zit je hier goed.
Maar om hier van te genieten moet je het wel echt heel erg hard willen.
Als je afknapt op Formule-E dan is dit al helemaal niks voor jou.
Na al deze inleiding dan hier de video, je bent gewaarschuwd:
[
Video: https://yewtu.be/watch?v=TPzBH-7ckO0]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.