Na bijna een jaar mee lezen heb ik mijzelf toch maar geregistreerd om mee te kunnen denken/helpen/klagen. Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen.
Ik heb 31-1 mijn Jeep Avenger op mogen halen. Het betreft een uitvoering met het longitude business pack, met winterpack in het pastel wit. Verder kon ik niets kiezen. Het is een bedrijfsauto die ook privé gebruikt mag worden en voorlopig doe ik dat ook.
Ten tijde van het bestellen van mij auto kreeg ik als voorloper een Kia Niro EV Dynamic Plus. Daar heb ik 25k km mee gereden. Eerder had ik nog niet elektrisch gereden. Ik kon ook als nieuwe auto kiezen voor een Kia Niro, echter vond ik de bijtelling met verplichte eigen bijdrage te hoog. Het verschil was 90,- per maand. De moeite, dacht ik zo.
Ik heb inmiddels 1000km met de Jeep gereden en het is al een behoorlijk avontuur. Na de eerste 100km kwam ik thuis aan, zette de wagen stil en kreeg de melding 'Storing in elektrisch aandrijfssysteem, raadpleeg een reparateur'. Dat was vlot. Advies van van Mossel: "Als de melding weg is, gewoon doorrijden, dit gebeurt vaker met nieuwe auto's". De melding is uiteindelijk een maal terug in beeld gekomen nadat ik de 12v accu heb los gehad. Ik denk dat het daar misschien iets mee te maken heeft.
Ik ben ook al 2 weken aan het mailen en bellen met CustomerServicesHolland. Ik kan namelijk de 'terms and conditions' voor het gebruik van de app niet accepteren, er komt telkens een foutmelding in beeld. Daarmee is het met de app onmogelijk om de auto een commando als voorverwarmen te versturen. De IT afdeling neemt geen contact met je op, maar een dame die ontzettend haar best doet, moet mijn verhaal zo goed als mogelijk door geven richting de IT afdeling. Het voelt alsof ik in een rondje loop.
Ik vind verder dat de auto op zich prima rijdt. Is wat trager dan de Kia, maar hij laadt wel sneller. Verder heb ik soms het gevoel dat het rempedaal onder mijn voet verdwijnt. Echter gaven mijn collega's aan dat ze dit ook hadden in hun Nissan Leaf, dat dit wellicht te maken heeft met regenereren.
Helaas heeft Jeep besloten dat de auto sinds 16 maart 2023 (toen is de auto besteld) een stuk duurder is geworden. In plaats van 39.750,-, is de auto op kenteken gekomen voor 41.750,-. Wat krijg je daar extra voor? Nou, als je vandaag besteld, een heel optiepakket. Ik krijg niets extra behalve een hogere bijtelling, sterker nog, de automatisch dimmende de binnenspiegel die men in de standaard uitrusting heeft opgenomen in de prijslijst, die zit er niet op. Dat laatste was namelijk een foutje in de prijslijst, elke prijslijst dus, vanaf januari 2023 t/m nu. En de aanpassing van de fiscale waarde, dat staat in de kleine lettertjes. Ik snap het, maar met deze redernatie hadden ze een doos met 4 wielen en een stuur kunnen leveren onder het mom van "dat staat op de laatste pagina in de kleine letters". Al met al had ik dus liever een andere keus gemaakt, maar ik moet het er 5 jaar mee doen. Maar het is zeker de laatste keer dat ik voor een stellantis product kies.
Ik heb inmiddels een extra subwoofer ingebouwd, dat is een hele fijne toevoeging aan het geheel. Ik kan het iedereen aanraden.
Ik heb ook zo nu en dan last van het opnieuw verbinden van mijn samsung galaxy s23 met android auto. Ik heb mijn auto verbonden met het wifi netwerk thuis.
Het viel me vanmiddag op dat ik vocht in de achterlichten heb zitten, heeft iemand anders dit al opgemerkt?