Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Ik ga er ook een plaatsen, omdat de WP het eigenlijk net niet red bij behoorlijke mistige weken.
Als ik had doorgehad dat de defrost zoveel verwarmingscapaciteit zouden kosten had ik me niet door Adlar van 10kW offerteaanvraag naar de 6kW laten ompraten...

Maar achteraf is mooi wonen, ik vond de offerte van Adlar echter wel te hoog voor zo'n backup heater, zeker gezien ze mijn all-electric huishouden zelf actief hebben naar beneden gepraat en we nu meermaals in de kou hebben gezeten.

600 euro, mits er een stopcontact aanwezig is in de buurt van de waterleiding.
Voor optimaal resultaat plaats je de doorstroomverwarmer op de retour, zo heb je "zo snel mogelijk hulp" bij een defrost en kan de warmtepomp weer lekker efficient verwarmen zonder de heater.

Mocht je WP het niet redden bij -10 dan ozu je ook de backup heater aan kunnen laten springen, maar dat worden wel een paar dure winterdagen dan ;)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
FotoMania schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:11:
Heb antwoord ontvangen van Adlar support:
"We hebben gekeken naar de koudste dagen van het jaar en wat de warmtepomp toen heeft gedaan. De conclusie op basis van die data is dat de cv-ketel nog incidenteel is bijgesprongen.
Als we de cv-ketel volledig verwijderen, bestaat de kans dat u tijdens zeer koude dagen onvoldoende capaciteit heeft. Gasloos is mogelijk, mits er een back-upelement aan het circuit wordt toegevoegd. Dit is een elektrische naverwarmer die je op de verwarmingsleiding of evt warm water leiding plaatst"
En dat is zo'n ding: [Afbeelding]
Hoeveel gas heb je verbruikt voor verwarmen?
Dat de ketel incidenteel is bijgesprongen betekent niet dat je deze daadwerkelijk nodig hebt en als alternatief een back-up heater moet installeren. Het kan heel goed een kwestie van (combinatie van) instellingen zijn waardoor het systeem de keuze maakt de CV ketel aan te spreken, terwijl 24/7 alleen een warmtepomp voor een hele andere situatie zou hebben gezorgd waarbij we woning wellicht ook prima op temperatuur zou blijven.

Wees dus kritisch op dit advies, baseer je op de waarden van je eigen huis (isolatie, warmtevraag, gasverbruik).

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• FotoMania
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-03 15:38
In januari heb ik 56m3 gas verbruikt, waarvan gemiddeld 1m3 per dag voor bad/douche; ik vermoed dat er dus zo'n 25m3 is gebruikt voor de ontdooistand en ik heb gezien dat de WP een paar keer de CV erbij aan heeft gezet gedurende een uurtje toen het erg vroor. (kan ik in homewizard app terug zien). Maar dat is het dan ook wel. Ik denk ook dat het systeem nog beter in te regelen valt; want de vloerpomp/mengverdelers laten volgens mij een te hoge retourwater temperatuur door. Overigens meldde Adlar mij nog dat ' Een doorstroomboiler is een boiler die het tapwater opwarmt op het moment dat je om warm water vraagt, net als hoe het werkt met een cv ketel eigenlijk. Een back up heater is een elektrische naverwarmer die je op de verwarmingsleiding plaatst'. Volgens hen zijn dit dus 2 verschillende apparaten..

PV: 26 x First Choice Solar 400 / WP: Adlar Aurora II 10kw

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
FotoMania schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:54:
In januari heb ik 56m3 gas verbruikt, waarvan gemiddeld 1m3 per dag voor bad/douche; ik vermoed dat er dus zo'n 25m3 is gebruikt voor de ontdooistand en ik heb gezien dat de WP een paar keer de CV erbij aan heeft gezet gedurende een uurtje toen het erg vroor. (kan ik in homewizard app terug zien). Maar dat is het dan ook wel. Ik denk ook dat het systeem nog beter in te regelen valt; want de vloerpomp/mengverdelers laten volgens mij een te hoge retourwater temperatuur door. Overigens meldde Adlar mij nog dat ' Een doorstroomboiler is een boiler die het tapwater opwarmt op het moment dat je om warm water vraagt, net als hoe het werkt met een cv ketel eigenlijk. Een back up heater is een elektrische naverwarmer die je op de verwarmingsleiding plaatst'. Volgens hen zijn dit dus 2 verschillende apparaten..
Ik vraag me ernstig af of jij dit nodig hebt. Met dit lage gasverbruik, grote oppervlakte vloerverwarming (flinke buffer dus) , opties om je verdelers nog te vervangen, etc.

Zolang je een hybride setup hebt zal het systeem de cv ketel aanspreken, bijv bij defrosts zoals je zelf zegt, of wanneer hij net even iets verder is gezakt in temperatuur.
Ben je all electric, dan draait het gewoon soepel door. Ik zou als ik jou was gewoon cv ketel afkoppelen, voorziening sww regelen, verdelers vervangen, en dan ff de boel goed instellen (met hulp van hier) en eens aankijken.

Je kunt er later altijd nog iets tussen laten plaatsen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
@FotoMania gezien mijn opmerking en anderen hierboven heb je wellicht helemaal geen doorstroomverwarmer nodig. Zeker ook omdat je diverse zaken nog beter kunt regelen ( is ook door anderen hier opgemerkt).
Cv afkoppelen is meteen wel rigoureus. Je kunt volgens mij het beste eerst nu een tussenfase kiezen waarbij de cv niet meewerkt met de warmtepomp: zet in de instellingen van de cv ketel bij de juiste parameter de cv -functie uit. Dan blijft de verwarmfunctie voor het tapwater ( oa douche) nog aan. Op die manier test je in de volgende koude periode ( volgende winter wellicht) of de warmtepomp het alleen af kan.
De wp zal soms wel ondersteuning vragen maar kan die niet krijgen omdat de cv functie in de cv ketel is uitgezet.
Een andere manier om hetzelfde te bereiken is: koppel het 2 polige verbindingskabeltje dat tussen de cv ketel en de jan-module zit los ( cv eerst helemaal van de stroom af!) . Ook dan kan de cv niet meer bijspringen.

Op deze manier kun je altijd nog even terug naar wel cv ondersteuning , mocht de warmtepomp het niet redden.
Na de testfase beslis je of je nog cv ondersteuning nodig hebt en hoe je dat gaat regelen: bestaande situatie handhaven mbv cv ketel of toch cv ketel loskoppelen en een Backup heater plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 25-03-2026 13:06 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:13
fvanderstege schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:01:
@FotoMania gezien mijn opmerking en anderen hierboven heb je wellicht helemaal geen doorstroomverwarmer nodig. Zeker ook omdat je diverse zaken nog beter kunt regelen ( is ook door anderen hier opgemerkt).
Cv afkoppelen is meteen wel rigoureus. Je kunt volgens mij het beste eerst nu een tussenfase kiezen waarbij de cv niet meewerkt met de warmtepomp: zet in de instellingen van de cv ketel bij de juiste parameter de cv -functie uit. Dan blijft de verwarmfunctie voor het tapwater ( oa douche) nog aan. Op die manier test je in de volgende koude periode ( volgende winter wellicht) of de warmtepomp het alleen af kan.
De wp zal soms wel ondersteuning vragen maar kan die niet krijgen omdat de cv functie in de cv ketel is uitgezet.
Een andere manier om hetzelfde te bereiken is: koppel het 2 polige verbindingskabeltje dat tussen de cv ketel en de jan-module zit los ( cv eerst helemaal van de stroom af!) . Ook dan kan de cv niet meer bijspringen.

Op deze manier kun je altijd nog even terug naar wel cv ondersteuning , mocht de warmtepomp het niet redden.
Na de testfase beslis je of je nog cv ondersteuning nodig hebt en hoe je dat gaat regelen: bestaande situatie handhaven mbv cv ketel of toch cv ketel loskoppelen en een Backup heater plaatsen.
Ik heb gewoon P139 op 1 gezet, op aanwijzing van gebruiker h3rj4n, die hier al eerder over geschreven heeft en werkt prima. Zie: h3rj4n in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ådlar vandaag langs gehad voor onderhoud.
Zouden eigenlijk morgen komen, monteur uitgevallen maar kon vandaag nog wel. Prima.

Ze hebben buiten het nodige gedaan, geen idee wat, ik was aan het werk.
Op mijn verzoek ook de firmware aangepast. Zat nog op 3.x
Nadeel, omdat de pomp uit is geweest of vanwege de firmware is de Tuya app de pomp kwijt en mag ik alle scenes overnieuw maken…

Tevens nog eens een paar vragen gesteld.
- kan je de CV zo instellen dat ie allen bijspring bij lage temp en iet bij defrost?
Ant.: Nee
- als de ketel (vrijwel) altijd bijspringt bij defrosts, waarom heb ik dan een 120ltr buffervat? (Naast de 100m2 vloerverwarming èn een stapel radiatoren?
Ant. Ja, dat is een goede vraag, is idd niet heel logisch

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
nlfva1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Ik heb gewoon P139 op 1 gezet, op aanwijzing van gebruiker h3rj4n, die hier al eerder over geschreven heeft en werkt prima. Zie: h3rj4n in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
Maar dan werkt de defrostondersteuning nog wel, daarom ontkoppelen van Jan module en cv ketel of cv verwarmfunctie uitzetten.
Ik heb nu een slimme schakelaar verbonden met een relais en deze gekoppeld met het snoertje dat de cv in gaat naar de plek voor de evt cv ondersteuning . Daarmee kan ik heel, specifiek aansturen op omstandigheden en dus zelf de momenten bepalen wanneer de cv moet bijspringen ( binnen home Assistant) Ook een volledig handmatige inschakeling is mogelijk ( gedaan op basis van tip van @Johan H

[ Voor 10% gewijzigd door fvanderstege op 26-03-2026 13:13 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• bauke1984
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:52
Mijn vragen gaan primair over de combinatie en systeemkeuze rond de Adlår Aurora, niet zozeer over de Edel EAU als product op zich.

Ik ben mij aan het oriënteren op een Adlår Aurora lucht/water warmtepomp (± 7 kW). Daarbij werd door de leverancier een Auer / Intuis Edel EAU warmtepompboiler voorgesteld, die warmte onttrekt aan de retour van de vloerverwarming.
Mijn situatie
  • Rijtjeshuis uit de jaren ’70
  • Beneden vloerverwarming ± 40 m², boven radiatoren
  • Goed geïsoleerd
  • Gasverbruik recent ~750 m³ (eerder rond de 1000 m³)
  • Wens: all‑electric
Twijfel / technische vraag
In de installatiehandleiding van de Edel EAU staat dat deze pas echt efficiënt werkt bij ± 90–100 m² vloerverwarming. Onder dat oppervlak schakelt hij relatief vaker elektrisch bij.

Dat roept bij mij de vraag op:
werken deze systemen elkaar dan niet deels tegen? (wat zijn jullie ervaringen?)

De verkoper gaf aan dat:
  • de boiler “alleen bijspringt als het moeilijk wordt”, zodat je zekerheid hebt als de warmtepomp het even niet trekt
  • en dat hij in de zomer ook “licht koelend” werkt via de vloer
Maar met slechts ± 40 m² vloerverwarming vraag ik mij af:
  • hoe vaak dat “bijspringen” in de praktijk gebeurt
  • of dit niet leidt tot hoger totaal stroomverbruik
  • en of tapwater via de hoofd‑warmtepomp met een indirect vat niet logischer en eenvoudiger is in zo’n situatie
Concrete vragen
  • Zijn er mensen met ervaring met Edel EAU bij beperkt vloerverwarmingsoppervlak?
  • Is dit ontwerp in de praktijk echt zinvol, of vooral theoretisch aantrekkelijk?
  • Zijn er mensen met Adlår + indirect boilervat (dus géén water/water warmtepompboiler)?
  • In dit topic werd ook de Honeywell Lyric T6 genoemd als soms “spookachtig” gedrag vertonend — is dat nog steeds zo?
  • Klopt het dat Adlår alleen bij het liggende boilermodel een indirect vat toepast en anders een aparte warmtepompboiler adviseert?
Financieel lijkt Adlår voor mij erg interessant,
maar ik betaal liever iets meer voor een logisch en robuust systeem dan een theoretisch mooie oplossing.

Alle praktijkervaringen of technische inzichten zijn welkom.

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:28
  • Zijn er mensen met ervaring met Edel EAU bij beperkt vloerverwarmingsoppervlak?
  • Is dit ontwerp in de praktijk echt zinvol, of vooral theoretisch aantrekkelijk?
  • Zijn er mensen met Adlår + indirect boilervat (dus géén water/water warmtepompboiler)?
  • In dit topic werd ook de Honeywell Lyric T6 genoemd als soms “spookachtig” gedrag vertonend — is dat nog steeds zo?
  • Klopt het dat Adlår alleen bij het liggende boilermodel een indirect vat toepast en anders een aparte warmtepompboiler adviseert?
Financieel lijkt Adlår voor mij erg interessant,
maar ik betaal liever iets meer voor een logisch en robuust systeem dan een theoretisch mooie oplossing.

Alle praktijkervaringen of technische inzichten zijn welkom.
waarom wil je zo oplossing, in de zomer heb je eigenlijk 0m2 vloerverwarming omdat je geen verwarming gebruikt. waarom geen andere op zig zelfstaan de WP boiler?
Pagina: 1 ... 77 78 Laatste