Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste
Acties:

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:16
pentaw1nz schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:00:
[...]

Zie je de waterpomp bij jou echt moduleren dan?
Bij mij is het gewoon in bedrijf altijd 16L/min.
Nooit iets in aangepast en ik zie het nooit hoger of lager.

Overigens ook nooit problemen mee gehad.

En hoe belaald hij dat moduleren? Ik zie hem wel eens extra pompen als hij vlak voor moment van aanslaan zit.
Ha @pentaw1nz, als je geen problemen hebt, zou ik zeggen, niet aankomen.

Alleen bij een waterzijdig goed ingeregelde installatie, met op alle plekken de juiste flow en delta T, kun je met succes bij de modulerende compressor het watervolume mee laten regelen. Dat regelt de wp geheel zelf met een eigen vergelijking zoals hieronder beschreven. De bandbreedte van de modulatie stem je af met de genoemde Pwaarden. Is feitelijk een afstemming op je installatie. @marnie heeft wat geschreven over de delta flow regeling per radiator. Daar moet dus juist de waterpomp niet moduleren.

In mijn installatie heb ik altijd 21 l/min of hoger gezien. Dit watervolume zorgde ervoor dat na inbedrijstelling de wp heel vaak op een delta T van 1 of 2 graden liep en dus nog met de cv instellingen van de installatie het water met hoge snelheid terugspoelde naar de wp. Met gevolg dat over de radiatoren dus ook een hele lage delta T stond. Daar komt dus veel straling vanaf maar weinig warmteconvectie. Dat werkt net als een infrarood paneel waar van dichtbij veel straling vanaf komt maar je de kamer er niet mee kunt verwarmen.
Nu hebben zowel de wp als de radiatoren tussen 3 en 6 graden delta T. Goed voor de warmteafgifte en goed voor de wp. Maar dit verhaal vraagt dus wel eerst om goed waterzijdig afregelen!

https://tweakers.net/i/8Z...1K81JX1u.png?f=user_large

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:42
Jerra schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:12:
Ik moet voorzichtig zijn want ik ben geen kenner, maar ik dacht dus dat je altijd OF Delta T verhoogt voor een grotere warmteafgifte OF een zeer hoge flow toepast voor meer warmteafgifte.

beide hebben hetzelfde effect naar mijn weten.
Zie ook; https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/inregelen/

Dus ik lees wel vaker dat er gekozen wordt voor een grotere Delta T bij een kleinere flow, maar mits je deze in dezelfde mate afstelt behoud je dezelfde hoeveelheid warmte in je ruimte.

Een warmtepomp is doorgaans efficienter bij een hogere flow (de interne componenten van de WP moeten zo goed mogelijk de wamrte/koude afgeven.

Er is echter wel een maar, vooral bij radiatoren; je hebt een zekere minimum temperatuur nodig ten opzichte van je ruimtetemperatuur voor natuurlijk convectie, die natuurlijke convectie moet vervolgens ook nog eens voldoende zijn om aan de warmtevraag te kunnen voldoen.

Maar goed; ik lees dus behoorlijk vaak terug dat een hogere temperatuur of een grote Delta T efficienter zou zijn, dus er zijn meerdere "geloofsovertuigingen" te vinden in dit topic :) Vandaar mijn voorzichtigheid
Flow verhogen zal resulteren in een kleinere delta T. Je water stroomt sneller door het systeem en heeft dus minder tijd om af te koelen cq warmte af te geven. De retourwater temperatuur zal hoger worden.

Waar het hier echter om gaat is dat wordt gesproken vam modulerende waterpomp. Bij mijn weten (en ook zoals @Jerra aangeeft) werkt die pomp niet modulerend.
Ik zie in rust 4L / min en in bedrijf 16 of 17L / min.
Nooit iets anders.

Dat is niet moduleren.
Of je die van @Mr Black moet anders werken?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
Het is dus een optionele instelling om ook de waterpomp te laten moduleren begrijp ik?

Ik ervaar idd geen problemen. In mijn vloer met open verdeler isnde delta T prima.
In mijn radiatoren ging het te hard en sloeg de warmtepomp te snel af. Ik heb daarom radiatoren (eigenlijk alleen badkamer en kinderkamer ) geknepen, waardoor het weer prima werkt en ik mooie lange runs heb.

Dat je de waterpomp zelf ook kon laten moduleren had ik geen weet van. Dat is dan dus gekoppeld aan de compressor frequentie ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RbTV4TKUQdSja84lDgt25BK5ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8soAd8ZYzwIAHm6Ns6CquTp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLkOCH6u36MJOlhKoSDCQ_nv-dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MppZNr5L9CRYZIOISuX9XapR.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is de verdeler voor de wand en vloerverwarming "pomploos" gemaakt, ben benieuwd of ik de installatie waterzijdig veel moet aanpassen en of het meer comfort gaat geven.
Eerst maar een aantal dagen aanzien voordat ik aan knoppen ga draaien, al zullen de hoge buitentemperaturen niet echt meewerken om een goed beeld te krijgen...
De Adlar staat trouwens continu op de dynamische stooklijn HL8 met constant 19 graden op de T6 ingesteld en dat valt me niet tegen.
Soms ervaar ik nog te lange pauzes, maar hoe kouder het buiten is des te comfortabeler is het binnen :P
Ik zie de compressor en de ventilator mooi moduleren, dus ik gebruik de silent/eco modus niet meer.
Op dit moment (08-12-2025,17.30 uur) met een buitentemperatuur van 13 graden is de compressor freq. 26hz en de ventilator frq. 20Hz en pruttelt de Adlar lekker door op een vermogen van een kleine 400W.
In bedrijf staat de water flow continu op 26 L/min, in stand-by staat de pomp op 14/Lmin.

Ik zal over een aantal dagen een dag grafiek posten, als er dan Tweakers zijn met tips of adviezen, dan hou ik me aanbevolen! oOo

Teake

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:32
Ahum..... schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag is de verdeler voor de wand en vloerverwarming "pomploos" gemaakt, ben benieuwd of ik de installatie waterzijdig veel moet aanpassen en of het meer comfort gaat geven.
Eerst maar een aantal dagen aanzien voordat ik aan knoppen ga draaien, al zullen de hoge buitentemperaturen niet echt meewerken om een goed beeld te krijgen...
De Adlar staat trouwens continu op de dynamische stooklijn HL8 met constant 19 graden op de T6 ingesteld en dat valt me niet tegen.
Soms ervaar ik nog te lange pauzes, maar hoe kouder het buiten is des te comfortabeler is het binnen :P
Ik zie de compressor en de ventilator mooi moduleren, dus ik gebruik de silent/eco modus niet meer.
Op dit moment (08-12-2025,17.30 uur) met een buitentemperatuur van 13 graden is de compressor freq. 26hz en de ventilator frq. 20Hz en pruttelt de Adlar lekker door op een vermogen van een kleine 400W.
In bedrijf staat de water flow continu op 26 L/min, in stand-by staat de pomp op 14/Lmin.

Ik zal over een aantal dagen een dag grafiek posten, als er dan Tweakers zijn met tips of adviezen, dan hou ik me aanbevolen! oOo

Teake
Leuk warp vloer en wandverwarming, daar ga je veel plezier aan beleven. Wat zit erop die andere 2 groepen?
Adlar plaats altijd een bypass, aangezien er geen na regeling op verdeler zit kan je die net zo goed helemaal dicht draaien, dan heb je ook geen kans dat de warmtepomp de bypass open drukt.

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:51
Ik merkte zeker verandering! Dus ik gok dat je dit ook wel gaat merken.
Maar je plaatjes laten mij toch wel iets bijzonders zien: Wat een dunne leidingen gaan er de grond in bij je!
Heel bijzonder, niet eerder gezien.
Ben benieuwd of dit ook nog 'her en der' effect zal hebben.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:08:
Apart.
Als de wp bij mij 'uit' is (of gewoon niet het water aan het verwarmen is) dan stroomt het 4/5 L/min
En als die aanstaat gaat die naar 13/14L/min.
Ik heb eigenlijk nooit wat anders gezien.

Ja het stroomde allemaal wat sneller toen de vloerverwarmingverdeler (met pomp) er nog in zat. :P
Heb verder geen idee wat de snelheid van het water precies inhoudt?
Wat is ideaal, snel of langzaam?
Een hogere flow geeft een lagere aanvoer temperatuur bij hetzelfde opgenomen vermogen.
Het belangrijkste is dat de retour temperatuur van de vloer bij alle groepen ongeveer gelijk zijn.

Verder kan je eens kijken waar p261 op staat, hiermee kan je flow verhogen/verlagen

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:51
P261 staat op 40.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• Ahum.....
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:08:
[...]

Leuk warp vloer en wandverwarming, daar ga je veel plezier aan beleven. Wat zit erop die andere 2 groepen?
Adlar plaats altijd een bypass, aangezien er geen na regeling op verdeler zit kan je die net zo goed helemaal dicht draaien, dan heb je ook geen kans dat de warmtepomp de bypass open drukt.
Hi Ramon_1984.
De linker twee koperen pijpjes zijn van de ca 20 m2 vloerverwarming in de keuken en de rechter twee koperen pijpjes van de ca 9 m2 vloerverwarming in de badkamer.
Verder heb ik de handdoekradiator in de badkamer en de dubbele plaatradiator op mijn kantoor altijd open staan, die bypass zit daar inderdaad voor joker. :)
Achter de (55 m2) wandverwarming zit een 40 mm isolatie laag van houtvezelplaat (Gütex) en de (10mm) Warp leidingen zijn gestuct met 30 mm leem.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• Ahum.....
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:09:
[...]

Ik merkte zeker verandering! Dus ik gok dat je dit ook wel gaat merken.
Maar je plaatjes laten mij toch wel iets bijzonders zien: Wat een dunne leidingen gaan er de grond in bij je!
Heel bijzonder, niet eerder gezien.
Ben benieuwd of dit ook nog 'her en der' effect zal hebben.
Hi LongTimeAgo,

Ja die dunne (10 mm) leidingen boezemden mij ook wel wat angst in... :?, maar ik krijg mijn wanden er lekker snel behaaglijk warm mee en ze liggen over de gehele wand op 75 mm afstand van elkaar in lussen van max 40m lengte.

• Ramon_1984
Ahum..... schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:36:
[...]

Hi LongTimeAgo,

Ja die dunne (10 mm) leidingen boezemden mij ook wel wat angst in... :?, maar ik krijg mijn wanden er lekker snel behaaglijk warm mee en ze liggen over de gehele wand op 75 mm afstand van elkaar in lussen van max 40m lengte.
Heel goed dat ze maar 40 meter zijn, komende zomer kan je hier prima mee koelen.

Radiatoren en je handoeken radiator kan je je naregelen , mits dit mogelijk is.

• pentaw1nz
Ahum..... schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Teake
Mooie aanpassing.

Met dit zachte weer, maar eigenlijk altijd als de WP een lange run draait, zul je zien dat de compressor op een lage frequentie draait omdat hij nog maar weinig hoeft te doen.
Het loont wel om een 'eco scène' aan te maken. Bijv < 3 graden buiten = normaal, daarboven eco. De compressor blijft dan onder 50hz. Bij het opstarten of als hij net even van een lagere temperatuur komt gaat die er regelmatig overheen, zonder dat het noodzakelijk is.

• Ahum.....
  • Nu online
pentaw1nz schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:28:
[...]

Mooie aanpassing.

Met dit zachte weer, maar eigenlijk altijd als de WP een lange run draait, zul je zien dat de compressor op een lage frequentie draait omdat hij nog maar weinig hoeft te doen.
Het loont wel om een 'eco scène' aan te maken. Bijv < 3 graden buiten = normaal, daarboven eco. De compressor blijft dan onder 50hz. Bij het opstarten of als hij net even van een lagere temperatuur komt gaat die er regelmatig overheen, zonder dat het noodzakelijk is.
Hi Pentaw1nz,

Ik heb twee scenes gemaakt:
<5 gr buiten = standaard
>5 gr buiten = eco

Kijken (en voelen) hoe het loopt, ik kan de temperatuur altijd nog aanpassen.
Dank voor het advies!

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste