• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-12 11:40
pentaw1nz schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:00:
[...]

Zie je de waterpomp bij jou echt moduleren dan?
Bij mij is het gewoon in bedrijf altijd 16L/min.
Nooit iets in aangepast en ik zie het nooit hoger of lager.

Overigens ook nooit problemen mee gehad.

En hoe belaald hij dat moduleren? Ik zie hem wel eens extra pompen als hij vlak voor moment van aanslaan zit.
Ha @pentaw1nz, als je geen problemen hebt, zou ik zeggen, niet aankomen.

Alleen bij een waterzijdig goed ingeregelde installatie, met op alle plekken de juiste flow en delta T, kun je met succes bij de modulerende compressor het watervolume mee laten regelen. Dat regelt de wp geheel zelf met een eigen vergelijking zoals hieronder beschreven. De bandbreedte van de modulatie stem je af met de genoemde Pwaarden. Is feitelijk een afstemming op je installatie. @marnie heeft wat geschreven over de delta flow regeling per radiator. Daar moet dus juist de waterpomp niet moduleren.

In mijn installatie heb ik altijd 21 l/min of hoger gezien. Dit watervolume zorgde ervoor dat na inbedrijstelling de wp heel vaak op een delta T van 1 of 2 graden liep en dus nog met de cv instellingen van de installatie het water met hoge snelheid terugspoelde naar de wp. Met gevolg dat over de radiatoren dus ook een hele lage delta T stond. Daar komt dus veel straling vanaf maar weinig warmteconvectie. Dat werkt net als een infrarood paneel waar van dichtbij veel straling vanaf komt maar je de kamer er niet mee kunt verwarmen.
Nu hebben zowel de wp als de radiatoren tussen 3 en 6 graden delta T. Goed voor de warmteafgifte en goed voor de wp. Maar dit verhaal vraagt dus wel eerst om goed waterzijdig afregelen!

https://tweakers.net/i/8Z...1K81JX1u.png?f=user_large

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:41
Jerra schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:12:
Ik moet voorzichtig zijn want ik ben geen kenner, maar ik dacht dus dat je altijd OF Delta T verhoogt voor een grotere warmteafgifte OF een zeer hoge flow toepast voor meer warmteafgifte.

beide hebben hetzelfde effect naar mijn weten.
Zie ook; https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/inregelen/

Dus ik lees wel vaker dat er gekozen wordt voor een grotere Delta T bij een kleinere flow, maar mits je deze in dezelfde mate afstelt behoud je dezelfde hoeveelheid warmte in je ruimte.

Een warmtepomp is doorgaans efficienter bij een hogere flow (de interne componenten van de WP moeten zo goed mogelijk de wamrte/koude afgeven.

Er is echter wel een maar, vooral bij radiatoren; je hebt een zekere minimum temperatuur nodig ten opzichte van je ruimtetemperatuur voor natuurlijk convectie, die natuurlijke convectie moet vervolgens ook nog eens voldoende zijn om aan de warmtevraag te kunnen voldoen.

Maar goed; ik lees dus behoorlijk vaak terug dat een hogere temperatuur of een grote Delta T efficienter zou zijn, dus er zijn meerdere "geloofsovertuigingen" te vinden in dit topic :) Vandaar mijn voorzichtigheid
Flow verhogen zal resulteren in een kleinere delta T. Je water stroomt sneller door het systeem en heeft dus minder tijd om af te koelen cq warmte af te geven. De retourwater temperatuur zal hoger worden.

Waar het hier echter om gaat is dat wordt gesproken vam modulerende waterpomp. Bij mijn weten (en ook zoals @Jerra aangeeft) werkt die pomp niet modulerend.
Ik zie in rust 4L / min en in bedrijf 16 of 17L / min.
Nooit iets anders.

Dat is niet moduleren.
Of je die van @Mr Black moet anders werken?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
Het is dus een optionele instelling om ook de waterpomp te laten moduleren begrijp ik?

Ik ervaar idd geen problemen. In mijn vloer met open verdeler isnde delta T prima.
In mijn radiatoren ging het te hard en sloeg de warmtepomp te snel af. Ik heb daarom radiatoren (eigenlijk alleen badkamer en kinderkamer ) geknepen, waardoor het weer prima werkt en ik mooie lange runs heb.

Dat je de waterpomp zelf ook kon laten moduleren had ik geen weet van. Dat is dan dus gekoppeld aan de compressor frequentie ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-12 23:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RbTV4TKUQdSja84lDgt25BK5ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8soAd8ZYzwIAHm6Ns6CquTp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLkOCH6u36MJOlhKoSDCQ_nv-dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MppZNr5L9CRYZIOISuX9XapR.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is de verdeler voor de wand en vloerverwarming "pomploos" gemaakt, ben benieuwd of ik de installatie waterzijdig veel moet aanpassen en of het meer comfort gaat geven.
Eerst maar een aantal dagen aanzien voordat ik aan knoppen ga draaien, al zullen de hoge buitentemperaturen niet echt meewerken om een goed beeld te krijgen...
De Adlar staat trouwens continu op de dynamische stooklijn HL8 met constant 19 graden op de T6 ingesteld en dat valt me niet tegen.
Soms ervaar ik nog te lange pauzes, maar hoe kouder het buiten is des te comfortabeler is het binnen :P
Ik zie de compressor en de ventilator mooi moduleren, dus ik gebruik de silent/eco modus niet meer.
Op dit moment (08-12-2025,17.30 uur) met een buitentemperatuur van 13 graden is de compressor freq. 26hz en de ventilator frq. 20Hz en pruttelt de Adlar lekker door op een vermogen van een kleine 400W.
In bedrijf staat de water flow continu op 26 L/min, in stand-by staat de pomp op 14/Lmin.

Ik zal over een aantal dagen een dag grafiek posten, als er dan Tweakers zijn met tips of adviezen, dan hou ik me aanbevolen! oOo

Teake

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12 23:44
Ahum..... schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag is de verdeler voor de wand en vloerverwarming "pomploos" gemaakt, ben benieuwd of ik de installatie waterzijdig veel moet aanpassen en of het meer comfort gaat geven.
Eerst maar een aantal dagen aanzien voordat ik aan knoppen ga draaien, al zullen de hoge buitentemperaturen niet echt meewerken om een goed beeld te krijgen...
De Adlar staat trouwens continu op de dynamische stooklijn HL8 met constant 19 graden op de T6 ingesteld en dat valt me niet tegen.
Soms ervaar ik nog te lange pauzes, maar hoe kouder het buiten is des te comfortabeler is het binnen :P
Ik zie de compressor en de ventilator mooi moduleren, dus ik gebruik de silent/eco modus niet meer.
Op dit moment (08-12-2025,17.30 uur) met een buitentemperatuur van 13 graden is de compressor freq. 26hz en de ventilator frq. 20Hz en pruttelt de Adlar lekker door op een vermogen van een kleine 400W.
In bedrijf staat de water flow continu op 26 L/min, in stand-by staat de pomp op 14/Lmin.

Ik zal over een aantal dagen een dag grafiek posten, als er dan Tweakers zijn met tips of adviezen, dan hou ik me aanbevolen! oOo

Teake
Leuk warp vloer en wandverwarming, daar ga je veel plezier aan beleven. Wat zit erop die andere 2 groepen?
Adlar plaats altijd een bypass, aangezien er geen na regeling op verdeler zit kan je die net zo goed helemaal dicht draaien, dan heb je ook geen kans dat de warmtepomp de bypass open drukt.

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:30
Ik merkte zeker verandering! Dus ik gok dat je dit ook wel gaat merken.
Maar je plaatjes laten mij toch wel iets bijzonders zien: Wat een dunne leidingen gaan er de grond in bij je!
Heel bijzonder, niet eerder gezien.
Ben benieuwd of dit ook nog 'her en der' effect zal hebben.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:08:
Apart.
Als de wp bij mij 'uit' is (of gewoon niet het water aan het verwarmen is) dan stroomt het 4/5 L/min
En als die aanstaat gaat die naar 13/14L/min.
Ik heb eigenlijk nooit wat anders gezien.

Ja het stroomde allemaal wat sneller toen de vloerverwarmingverdeler (met pomp) er nog in zat. :P
Heb verder geen idee wat de snelheid van het water precies inhoudt?
Wat is ideaal, snel of langzaam?
Een hogere flow geeft een lagere aanvoer temperatuur bij hetzelfde opgenomen vermogen.
Het belangrijkste is dat de retour temperatuur van de vloer bij alle groepen ongeveer gelijk zijn.

Verder kan je eens kijken waar p261 op staat, hiermee kan je flow verhogen/verlagen

• LongTimeAgo
P261 staat op 40.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• Ahum.....
Ramon_1984 schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:08:
[...]

Leuk warp vloer en wandverwarming, daar ga je veel plezier aan beleven. Wat zit erop die andere 2 groepen?
Adlar plaats altijd een bypass, aangezien er geen na regeling op verdeler zit kan je die net zo goed helemaal dicht draaien, dan heb je ook geen kans dat de warmtepomp de bypass open drukt.
Hi Ramon_1984.
De linker twee koperen pijpjes zijn van de ca 20 m2 vloerverwarming in de keuken en de rechter twee koperen pijpjes van de ca 9 m2 vloerverwarming in de badkamer.
Verder heb ik de handdoekradiator in de badkamer en de dubbele plaatradiator op mijn kantoor altijd open staan, die bypass zit daar inderdaad voor joker. :)
Achter de (55 m2) wandverwarming zit een 40 mm isolatie laag van houtvezelplaat (Gütex) en de (10mm) Warp leidingen zijn gestuct met 30 mm leem.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• Ahum.....
LongTimeAgo schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:09:
[...]

Ik merkte zeker verandering! Dus ik gok dat je dit ook wel gaat merken.
Maar je plaatjes laten mij toch wel iets bijzonders zien: Wat een dunne leidingen gaan er de grond in bij je!
Heel bijzonder, niet eerder gezien.
Ben benieuwd of dit ook nog 'her en der' effect zal hebben.
Hi LongTimeAgo,

Ja die dunne (10 mm) leidingen boezemden mij ook wel wat angst in... :?, maar ik krijg mijn wanden er lekker snel behaaglijk warm mee en ze liggen over de gehele wand op 75 mm afstand van elkaar in lussen van max 40m lengte.

• Ramon_1984
Ahum..... schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:36:
[...]

Hi LongTimeAgo,

Ja die dunne (10 mm) leidingen boezemden mij ook wel wat angst in... :?, maar ik krijg mijn wanden er lekker snel behaaglijk warm mee en ze liggen over de gehele wand op 75 mm afstand van elkaar in lussen van max 40m lengte.
Heel goed dat ze maar 40 meter zijn, komende zomer kan je hier prima mee koelen.

Radiatoren en je handoeken radiator kan je je naregelen , mits dit mogelijk is.

• pentaw1nz
Ahum..... schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Teake
Mooie aanpassing.

Met dit zachte weer, maar eigenlijk altijd als de WP een lange run draait, zul je zien dat de compressor op een lage frequentie draait omdat hij nog maar weinig hoeft te doen.
Het loont wel om een 'eco scène' aan te maken. Bijv < 3 graden buiten = normaal, daarboven eco. De compressor blijft dan onder 50hz. Bij het opstarten of als hij net even van een lagere temperatuur komt gaat die er regelmatig overheen, zonder dat het noodzakelijk is.

• Ahum.....
pentaw1nz schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:28:
[...]

Mooie aanpassing.

Met dit zachte weer, maar eigenlijk altijd als de WP een lange run draait, zul je zien dat de compressor op een lage frequentie draait omdat hij nog maar weinig hoeft te doen.
Het loont wel om een 'eco scène' aan te maken. Bijv < 3 graden buiten = normaal, daarboven eco. De compressor blijft dan onder 50hz. Bij het opstarten of als hij net even van een lagere temperatuur komt gaat die er regelmatig overheen, zonder dat het noodzakelijk is.
Hi Pentaw1nz,

Ik heb twee scenes gemaakt:
<5 gr buiten = standaard
>5 gr buiten = eco

Kijken (en voelen) hoe het loopt, ik kan de temperatuur altijd nog aanpassen.
Dank voor het advies!

• marnie
  • Laatst online: 10:29
Ahum..... schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:43:
[...]

Hi Pentaw1nz,

Ik heb twee scenes gemaakt:
<5 gr buiten = standaard
>5 gr buiten = eco

Kijken (en voelen) hoe het loopt, ik kan de temperatuur altijd nog aanpassen.
Dank voor het advies!
Eco mode bij hogere buitentemperaturen is een prima advies om genoemde redenen.
Om 'bouncen' tussen 'eco' en 'normal' tegen te gaan op het omschakelpunt (hier 5grC) kan je gebuik maken van een hysterese door bv de setup:
< 5gr buiten = normal/standaard
> 6gr buiten = eco
Als de buitentemperatuur onder de 5 gr zakt krijg je de normal mode en de eco mode komt weer terug boven de 6gr. Ik gebruik zelf een HA automatisering hiervoor, ik vermoed dat zo'n instelling ook in een scene kan.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:56
marnie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 00:00:
[...]

Eco mode bij hogere buitentemperaturen is een prima advies om genoemde redenen.
Om 'bouncen' tussen 'eco' en 'normal' tegen te gaan op het omschakelpunt (hier 5grC) kan je gebuik maken van een hysterese door bv de setup:
< 5gr buiten = normal/standaard
> 6gr buiten = eco
Als de buitentemperatuur onder de 5 gr zakt krijg je de normal mode en de eco mode komt weer terug boven de 6gr. Ik gebruik zelf een HA automatisering hiervoor, ik vermoed dat zo'n instelling ook in een scene kan.
Je kan ook nog iets in bouwen, dat als de kamertemperatuur toch te ver zakt hij ook weer naar standaard gaat (en andersom).

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Edit

[ Voor 105% gewijzigd door fvanderstege op 09-12-2025 11:21 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• fvanderstege
  • Niet online
fvanderstege schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:14:
[...]

In de gemaakte scène van Taeke staan de waarden ook zodanig dat 5 graden overgeslagen wordt. Dus bereik je toch hetzelfde? De scène werkt dacht ik met hele graden in de app . Tenzij je expliciet de waarden 4.9 en 5.0 invoert

[ Voor 16% gewijzigd door fvanderstege op 09-12-2025 11:26 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• marnie
Johan H schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:35:
[...]

Je kan ook nog iets in bouwen, dat als de kamertemperatuur toch te ver zakt hij ook weer naar standaard gaat (en andersom).
Ja dat kan, maar dan maak je de regeling waarschijnlijk onnodig ingewikkeld.

Eco mode bij warmere buitentemperaturen vertraagd de snelheid van opwarmen van je systeem door het maximaal uitgaande vermogen Q van je warmtepomp te beperken.

Als je op eco/normaal mode wilt sturen met de kamertemperatuur moet je ook de warmtevraag en de responsetijd van je warmtesysteem meenemen als voorwaarde.
UItleg: bij warmtevraag én als de kamertemperatuur binnen zijn responsetijd niet begint te stijgen moet het systeem omschakelen van eco naar normaal, de benodigde energie (Q) voor het verwarmen van je kamer kan de wp in eco mode op dat moment niet leveren. Voor zo'n regeling heb je zowiezo 3 parameters nodig, gewenste temperatuur, huidige temperatuur, tijd.

De efficientie van de warmtepomp COP (Quit/Qin) is oa en in grote mate afhankelijk van de buitentemperatuur. Lage buitentemperatuur betekend lagere Quit en andersom.
In eco mode verlaag je het maximaal uitgaand vermogen van de wp, de Quit, door de maximale compressorsfrequentie te halveren. Op het moment dat, in eco mode, de buitentemperatuur zodanig laag is dat het te weinig energie (Quit) in het warmtesysteem kan stoppen wil je omschakelen van eco naar normaal om het maximaal beschikbare vermogen van de warmte pomp weer ter beschikking te hebben.
De eco mode bij warmere buitentemparaturen heeft als doel het verlengen van de compressor runs bij deze warmere buitentemperatuur.
Ik heb hierbij slechts 1 parameter nodig, de buitentemperatuur.

Het setpoint van de eco/normaal omschakeling is redelijk eenvoudig te bepalen. Als het systeem op eco staat en je kamertemperatuur bereikt de gewenste waarde niet binnen de tijd die je gewent bent in normaal mode: zet het dan een graadje hoger. Het is geen precizie instelling.

Corrigeer me en geef feedback als mijn redenering ernaast zit, ik ben geen specialist.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Mr Black
pentaw1nz schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:17:
[...]

Flow verhogen zal resulteren in een kleinere delta T. Je water stroomt sneller door het systeem en heeft dus minder tijd om af te koelen cq warmte af te geven. De retourwater temperatuur zal hoger worden.

Waar het hier echter om gaat is dat wordt gesproken vam modulerende waterpomp. Bij mijn weten (en ook zoals @Jerra aangeeft) werkt die pomp niet modulerend.
Ik zie in rust 4L / min en in bedrijf 16 of 17L / min.
Nooit iets anders.

Dat is niet moduleren.
Of je die van @Mr Black moet anders werken?
Inderdaad @pentaw1nz de door mij gebruikt term van “moduleren” is niet juist. De Adlår Aurora II is 6 KW met de Grundfos pomp debiet gestuurd. Wat de regeling doet met P99 P163 en P260 is de flow reguleren naar het juiste debiet. Uiteindelijk wordt het verschil in vermogensafgifte veroorzaakt door de delta T.
Goed gezien door verschillende forum leden.
Zover ik uit de documentatie kan halen is de 6 kW uitgelegd voor 1000 liter/h. Daar komt die veel genoemde 16 tot 17 l/min. vandaan. Bij een delta T van 5 graden komt dat op c.a. 5,8 kW thermisch afgegeven vermogen.

Omdat debiet te verkrijgen heb ik bij mijn wp dus aan de knoppen moeten draaien. Deze draait nu inderdaad ook op 16 á 17 l/min. Omdat je dan ziet dat de wp het watervolume gaat regelen naar de juiste flow zag ik daar een vorm van moduleren in. Dat is het dus niet.
Daarbij heb ik geconstateerd dat P99, aan de hand van de ingestelde flow, na één dag draaien de met de hand ingestelde waarde van 6 of 7 veranderd in 5 (standaard waarde). Hoe dat werkt, geen idee.

Ik hoop hiermee het “moduleren” vraagstuk recht gezet te hebben. 8)7

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-12 23:07
Mr Black schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:35:
[...]

Inderdaad @pentaw1nz de door mij gebruikt term van “moduleren” is niet juist. De Adlår Aurora II is 6 KW met de Grundfos pomp debiet gestuurd. Wat de regeling doet met P99 P163 en P260 is de flow reguleren naar het juiste debiet. Uiteindelijk wordt het verschil in vermogensafgifte veroorzaakt door de delta T.
Zover ik uit de documentatie kan halen is de 6 kW uitgelegd voor 1000 liter/h. Daar komt die veel genoemde 16 tot 17 l/min. vandaan. Bij een delta T van 5 graden komt dat op c.a. 5,8 kW thermisch afgegeven vermogen.
Na de onderhoudsbeurt afgelopen september, draait mijn 6kw warmtepomp nu op 24/25 l/min.

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:56
marnie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:09:
[...]

Ja dat kan, maar dan maak je de regeling waarschijnlijk onnodig ingewikkeld.

Eco mode bij warmere buitentemperaturen vertraagd de snelheid van opwarmen van je systeem door het maximaal uitgaande vermogen Q van je warmtepomp te beperken.

Als je op eco/normaal mode wilt sturen met de kamertemperatuur moet je ook de warmtevraag en de responsetijd van je warmtesysteem meenemen als voorwaarde.
UItleg: bij warmtevraag én als de kamertemperatuur binnen zijn responsetijd niet begint te stijgen moet het systeem omschakelen van eco naar normaal, de benodigde energie (Q) voor het verwarmen van je kamer kan de wp in eco mode op dat moment niet leveren. Voor zo'n regeling heb je zowiezo 3 parameters nodig, gewenste temperatuur, huidige temperatuur, tijd.

De efficientie van de warmtepomp COP (Quit/Qin) is oa en in grote mate afhankelijk van de buitentemperatuur. Lage buitentemperatuur betekend lagere Quit en andersom.
In eco mode verlaag je het maximaal uitgaand vermogen van de wp, de Quit, door de maximale compressorsfrequentie te halveren. Op het moment dat, in eco mode, de buitentemperatuur zodanig laag is dat het te weinig energie (Quit) in het warmtesysteem kan stoppen wil je omschakelen van eco naar normaal om het maximaal beschikbare vermogen van de warmte pomp weer ter beschikking te hebben.
De eco mode bij warmere buitentemparaturen heeft als doel het verlengen van de compressor runs bij deze warmere buitentemperatuur.
Ik heb hierbij slechts 1 parameter nodig, de buitentemperatuur.

Het setpoint van de eco/normaal omschakeling is redelijk eenvoudig te bepalen. Als het systeem op eco staat en je kamertemperatuur bereikt de gewenste waarde niet binnen de tijd die je gewent bent in normaal mode: zet het dan een graadje hoger. Het is geen precizie instelling.

Corrigeer me en geef feedback als mijn redenering ernaast zit, ik ben geen specialist.
Das een heel verhaal in elk geval.
Mijn punt is juist dat de buitentemperatuur alleen niet alles zegt. Met regen en wind kan dat weer anders uitpakken op eco. Dus stel je stuurt op eco met een bepaalde settemp naar een gewenste binnentemperatuur, maar de temperatuur zakt juist, dan zou je dus onder een bepaalde temperatuur kunnen laten schakelen naar standaard. En het kan ook zijn dat je op een koudere (standaard mode) temperatuur het binnen makkelijk warm krijgt door een lekker winterzonnetjes oid dan kun je het juist op eco nog prima op temperatuur krijgen. Kortweg, eco tenzij temperatuur niet gehaald wordt.
Het is ook allemaal een beetje experimenteren hoor en elke situatie is anders.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• Ramon_1984
BulMi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:12:
[...]

Na de onderhoudsbeurt afgelopen september, draait mijn 6kw warmtepomp nu op 24/25 l/min.
Benodigd debiet hangt helemaal van het afgifte systeem af.

• marnie
Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:42:
[...]

Benodigd debiet hangt helemaal van het afgifte systeem af.
En we kunnen de delta-t (van het afgifte systeem) die Adlar heeft gebruikt (ongeveer) berekenen
Vermogen = flow * soortelijke massa water * soortelijke warmte water * delta_t
  • Vermogen = 6000W (afhankelijk van de delta t zie adlar brochure)
  • Flow = 24l/m = 24/1000*60 m3/sec = 0.0004 m3/sec
  • sm water = 0.998 kg/m3
  • sw water = 4186 J/kg.K
Delta t = vermogen / flow * soortelijke massa water * soortelijke warmte water
Delta t = 6000 / (24/1000*60) * (0.998 * 4186)
Delta t = 6000 / 0.0004 * 4.10228
Dellta t = 3.65K (= grC)

Adlar heeft de warmtepomp dus ingesteld op een afgiftesysteem met een delta t van 3,6grC.
Als dat niet zo is, bv je systeem in ingeregeld op 35/30, dan zou ik de werkelijke delta t bekijken (na inregelen afgifte systeem) en kan je de flow daarop aanpassen.

De ideale flow voor een LTV (35/30) bij een 6kW warmtepomp en een warmteafgifte systeem met voldoende afgiftevermogen is
Flow = vermogen / delta_t * soortelijke massa water * soortelijke warmte water
Flow = 6000 / 5 * (0.998 * 4186)
Flow = 292.52 m3/s = 292.52 /1000 * 60 = 17,5 l/min, afgerond 17l/min
En deze 17 is de default instelling P163 van de 6kW warmtepomp volgens de documentatie.

Correct?

[ Voor 4% gewijzigd door marnie op 09-12-2025 15:05 ]

• Ramon_1984
marnie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:56:
[...]

En we kunnen de delta-t (van het afgifte systeem) die Adlar heeft gebruikt (ongeveer) berekenen
  • Vermogen = 6000W (afhankelijk van de delta t zie adlar brochure)
  • Flow = 24l/m = 24/1000*60 m3/sec = 0.0004 m3/sec
  • sm water = 0.998 kg/m3
  • sw water = 4186 J/kg.K
Delta t = vermogen / flow * soortelijke massa water * soortelijke warmte water
Delta t = 6000 / (24/1000*60) * (0.998 * 4186)
Delta t = 6000 / 0.0004 * 4.10228
Dellta t = 3.65K (= grC)

Adlar heeft de warmtepomp dus ingesteld op een afgiftesysteem met een delta t van 3,6grC.
Als dat niet zo is, bv je systeem in ingeregeld op 35/30, dan zou ik de werkelijke delta t bekijken (na inregelen afgifte systeem) en kan je de flow daarop aanpassen.

De ideale flow voor een LTV (35/30) bij een 6kW warmtepomp en een warmteafgifte systeem met voldoende afgiftevermogen is
Flow = vermogen / delta_t * soortelijke massa water * soortelijke warmte water
Flow = 6000 / 5 * (0.998 * 4186)
Flow = 292.52 m3/s = 292.52 /1000 * 60 = 17,5 l/min, afgerond 17l/min
En deze 17 is de default instelling P163 van de 6kW warmtepomp volgens de documentatie.

Correct?
Inderdaad, ik heb alleen nog nergens officieel kunnen vinden dat p163 op 17.5 l/min moet.

Ze stellen de flow hoger in doordat de 6kw boven nul ruim meer vermogen kan leveren dan 6kw

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-12 23:07
Aanvoer en retour is nu inderdaad lager dan voorheen en zit bij de 3-4 graden.
Het is dus eigenlijk nadelig dat de flow nu zo hoog staat op 24/25?
Het gaat om vloerverwarming met een openverdeler.

• marnie
Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:16:
[...]

Inderdaad, ik heb alleen nog nergens officieel kunnen vinden dat p163 op 17.5 l/min moet.

Ze stellen de flow hoger in doordat de 6kw boven nul ruim meer vermogen kan leveren dan 6kw
Heeft het nut om het afgegeven vermogen van de wp bij een hogere buitentemperatuur te maximaliseren?
Ik zou graag wat meer vermogen willen hebben bij lagere temperaturen.
Bij hogere temperaturen reduceer ik mijn wp zelfs, met de eco mode.

• pentaw1nz
Voor de mensen die zelf iets geautomatiseerd hebben; hoe bepalen jullie omschakeling naar koelen, of uitzetten wp?

Einde stookseizoen gaat hier de WP uit, zodat hij niet onnodig 24/7 water blijft rondpompen.
Eens per dag gaat hij een half uurtje aan om vastlopen waterpomp te voorkomen.

Ik stel dat nu handmatig in, maar wil het graag automatiseren. Ik stoei nog een beetje met hoe ik betrouwbaar dat omslagpunt kan bepalen. Obv welke variabelen. Misschien hebben hebben jullie iets draaien waar je tevreden over bent?

• Ramon_1984
marnie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:47:
[...]

Heeft het nut om het afgegeven vermogen van de wp bij een hogere buitentemperatuur te maximaliseren?
Ik zou graag wat meer vermogen willen hebben bij lagere temperaturen.
Bij hogere temperaturen reduceer ik mijn wp zelfs, met de eco mode.
Meer vermogen krijg je door het afgifte systeem te verbeteren, en door het systeem zo in te regelen dat het benodigde vermogen op de juiste plek komt

• marnie
BulMi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:32:
Aanvoer en retour is nu inderdaad lager dan voorheen en zit bij de 3-4 graden.
Het is dus eigenlijk nadelig dat de flow nu zo hoog staat op 24/25?
Het gaat om vloerverwarming met een openverdeler.
Mijn visie, zals gezegd ik ben geen wp expert en zie dus graag feedback:

Nee volgens mij is het is geen nadeel dat je een delta t hebt van 3-4 gr.

Het door de wp afgegeven vermogen wat door je vloerverwarming loopt is volgens de huidige settiings:
Vermogen = 0.0004 * 0.998 * 4186 * 4
Vermogen = 6.684kW

Het vermogen wat je afgifte systeem (je vloerverwarming) kan afgeven is denk ik de sleutel.
Als je afgifte systeem (kW) kleiner is dan het afgegeven vermogen van de Adlar (6.684kW) dan wordt er vermogen niet gebruikt. Dat lijkt me slecht voor de efficientie (COP).
Het effect zal ook zijn dat de inlet temp op de wp sneller oploopt, met kortere runs ten gevolg.

Heb je de opwekking (vermogen wp) en afgifte (vermogen vloerverwarming) op elkaar afgestemd (waterzijdig inregelen) dan krijg je de optimale situatie.

Een groot vermogen afgifte systeem kan dus een optimale flow hebben van 24/25 l/min en 3-4gr delta t.

• marnie
pentaw1nz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:48:
Voor de mensen die zelf iets geautomatiseerd hebben; hoe bepalen jullie omschakeling naar koelen, of uitzetten wp?

Einde stookseizoen gaat hier de WP uit, zodat hij niet onnodig 24/7 water blijft rondpompen.
Eens per dag gaat hij een half uurtje aan om vastlopen waterpomp te voorkomen.

Ik stel dat nu handmatig in, maar wil het graag automatiseren. Ik stoei nog een beetje met hoe ik betrouwbaar dat omslagpunt kan bepalen. Obv welke variabelen. Misschien hebben hebben jullie iets draaien waar je tevreden over bent?
Ik heb het handbediend op HA via input selectors en daarachter diverse automations die de wp instellen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
input_select:
  wp_selecteer_energiemodus:
    name: WP Selecteer de energiemodus
    icon: mdi:leaf
    options:
      - "Normaal"
      - "Eco"
      - "Boost"
      - "Auto"
  wp_selecteer_bedrijfsmodus:
    name: WP Selecteer de bedrijfsmodus
    icon: mdi:heat-pump-outline
    options:
      - "Adlar handbediend"
      - "Adlar LT8/JAN"
      - "Adlar warmtecurves"
      - "Auto verwarmen"
      - "Auto koelen"
  wp_selecteer_nacht_eco:
    name: Energiemodus 's nacht op Eco
    icon: mdi:clock
    options:
      - "Aan"
      - "Uit"

Staat in de winter op auto verwarmen en eco modus auto, 's nacht eco aan.
Na de winter zet ik de wp uit en als ik wil koelen zet ik auto koelen aan tijdens een warmte periode.
De bediening blijft heel beperkt en heeft voor mij geen nut te automatiseren.

• pentaw1nz
Het is idd een kleine moeite om de verwarmingsmodus om te zetten naar koelen (als je dat gebruikt) of de WP uitzetten en af en toe alleen de waterpomp laten draaien in de zomer (wat ik wil).
Maar het is leuk om te kijken of je dit kunt automatiseren, zodat je er helemaal geen omkijken meer naar hebt i.p.v. toch op enige momenten in het jaar zelf flows onbeschikbaar maken of een modus van je apparaat wijzigen.

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:18
Koelen:
Ik heb koelen ook nog niet geautomatiseerd. Zelf heb ik maar 3 dagen de koeling aangehad, en daarmee heb ik nog niet voldoende data. Enige wat ik wel merkte is dat de temperatuur van het koelwater erg beperkt wordt door de condens vorming op de vloer en leidingen. Ik wil geen natte sokken krijgen, of uitglijden.

Aan/uit:
Als de temperatuur op al mijn thermostaten de gewenste temperatuur bereikt, wordt de WP eerst geknepen om te proberen nog steeds lang runs te maken. Mocht dat niet genoeg zijn, en alles op temperatuur zijn zet ik hem via modbus uit via 0x0305 (User Parameter tabel). Mocht de temperatuur weer zakken, zal hij automatisch weer aan gaan via dit adres.

Overgaan verwarmen / koelen doe ik via adres 0x0304, waar 0 koelt, en 1 verwarmd, maar dit is nog handmatig via mijn eigen domotica interfase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhSAx2XrU3PcLjSwdYkR-TDLV78=/x800/filters:strip_exif()/f/image/upz2OUTqeRpcWH7inShI5IJA.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV * 48kWh/15kW sigenstor batterij * Adlar 6kW Full electric jan 2025

• pentaw1nz
ewoutbrogt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:31:
Koelen:
Ik heb koelen ook nog niet geautomatiseerd. Zelf heb ik maar 3 dagen de koeling aangehad, en daarmee heb ik nog niet voldoende data. Enige wat ik wel merkte is dat de temperatuur van het koelwater erg beperkt wordt door de condens vorming op de vloer en leidingen. Ik wil geen natte sokken krijgen, of uitglijden.

Aan/uit:
Als de temperatuur op al mijn thermostaten de gewenste temperatuur bereikt, wordt de WP eerst geknepen om te proberen nog steeds lang runs te maken. Mocht dat niet genoeg zijn, en alles op temperatuur zijn zet ik hem via modbus uit via 0x0305 (User Parameter tabel). Mocht de temperatuur weer zakken, zal hij automatisch weer aan gaan via dit adres.

Overgaan verwarmen / koelen doe ik via adres 0x0304, waar 0 koelt, en 1 verwarmd, maar dit is nog handmatig via mijn eigen domotica interfase.
[Afbeelding]
Datzelfde had ik inderdaad ook. Beneden geen last van gehad met de vloer en koelen op set temp 15 of 16 graden.
In de badkamer werd de handdoeken radiator echter drijfnat.... dus koelen niet meer gebruikt. Was ook meer voor de fun, ik heb al jaren een airco en anders hangt die er ook maar voor de sier.

Heb nu een regeling o.b.v. thermostaat, omdat automatiseren het voor mijn gevoel toch wel erg lastig maakte.

Dus:
- Thermostaat tussen de 18 en 21 = modus verwarmen
- Thermostaat <16 = modus koelen
- Thermostaat exact op 17 = modus uit

De betreffende thermostaatsturing triggert een bijbehorende flow.

Thermostaat staat hier altijd op 20. Buiten stookseizoen wil ik de Adlar uit hebben staan, zodat hij dus niet 24/7 water blijft pompen en wellicht sneller slijt. Wanneer de thermostaat op 17 staat doet hij daarom onderstaande, waarbij de warmtepomp elke dag 30 min aangaat en daarmee gaat de waterpomp dus even draaien en komt niet vast te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWb3feFW0M-U134TXKqcS3zycag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOlG81sVZ7VsXAqx2Vt0X4jT.png?f=fotoalbum_large

• Ramon_1984
Je zou die eens wat kunnen verhogen, net zolang tot je rond de 18 liter p/m zit.

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-12 09:12
App update
De nieuwe Homey App, die nu live staat, heeft een uitbreiding gekregen om naast een volledig eigen curve gebaseerde aansturing (zoals hieronder afbgebeeld) ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuprY2g8Gpg9eN1J2Y0aT-8d3pY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaA3MkEaFJi5DtmvtN1rdAkw.png?f=fotoalbum_large

... additioneel te kunnen sturen op basis van eigen tijdsloten. Wederom voor de stooklijn bepaling of het tijdsgebonden omschakelen tussen verschillende werkstanden (fictief voorbeeld ter illustratie).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxLgiTBwR39jd1wAjv_LQFAtj8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q6tHdh22UYBkEYuX6RXjwrma.png?f=fotoalbum_large
Documentatie
In de repository zijn tevens de diverse R32 en R290 warmtepomphandleidingen opgenomen, die ik in loop der tijd aan het verzamelen was. ;)

• pentaw1nz
Iemand een idee of de compressor hz ook te knijpen is tijden starten van een run?

Ik stook met erg lage settemp en zie dat bij de start van een run de compressor vrij snel richting 60hz gaat, om heel kort daarna al een inlet te hebben hoger dan de set temp.
Compressor zakt dan gelijk naar 20 hz (laagste) maar gaat na een aantal minuten alsnog helemaal uit omdat hij de warmte niet meer kwijt kan. Eigenlijk dus vooral omdat hij die eerste minuten te warm heeft staan stoken.

Het zou mooier zijn als hij tijdens het opstarten rustig de compressor opvoert, ipv eerst vol aan en daarna pas afbouwen.

Geen idee of het kan... of dat er parameters voor zijn.

• marnie
pentaw1nz schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:39:
Iemand een idee of de compressor hz ook te knijpen is tijden starten van een run?

Ik stook met erg lage settemp en zie dat bij de start van een run de compressor vrij snel richting 60hz gaat, om heel kort daarna al een inlet te hebben hoger dan de set temp.
Compressor zakt dan gelijk naar 20 hz (laagste) maar gaat na een aantal minuten alsnog helemaal uit omdat hij de warmte niet meer kwijt kan. Eigenlijk dus vooral omdat hij die eerste minuten te warm heeft staan stoken.

Het zou mooier zijn als hij tijdens het opstarten rustig de compressor opvoert, ipv eerst vol aan en daarna pas afbouwen.

Is dit in eco mode of normal mode?
Hier staat de wp nu in eco mode en de compressor start met 45 Hz en loopt na 4 minuten pas op tot max de eco stand, bij mij 52Hz. Ik heb de eco stand frequentie aangepast van 50 naar 52Hz ivm resonerend geluid bij 50Hz.

De run is met deze buitentemperatuur ongeveer 40 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVfp1qP0bT8Cg9I6t2qUeyKrCYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LPGiosMmcyguN9g66UhXJvbP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door marnie op 11-12-2025 00:29 ]

• pentaw1nz
marnie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:25:
[...]

Is dit in eco mode of normal mode?
Hier staat de wp nu in eco mode en de compressor start met 45 Hz en loopt na 4 minuten pas op tot max de eco stand, bij mij 52Hz. Ik heb de eco stand frequentie aangepast van 50 naar 52Hz ivm resonerend geluid bij 50Hz.

De run is met deze buitentemperatuur ongeveer 40 minuten.
[Afbeelding]
50hz bij opstarten is eigenlijk al lnnodig hoog.
Daarnaast heb je bij langere runs soms te maken met kort pieken vam de compressor. Na zo'n piekje valt hij ook vaak uit.

Maar daar is volgens mij niet zoveel aan te doen. Het zou vooral mooi zijn als een run wat geleidelijker wordt opgestart, maar ik zie eigenlijk bij iedereen juist het tegenovergestelde; hoog inzetten en dan afbouwen.

Hieronder zie je dat ook, en ook weer mooi die piekjes en dan uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77hreF-Vz6UDucxWZnfecQxAwsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZkgsP6Wq4UX49BZ8fYjlRah.jpg?f=fotoalbum_large

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
pentaw1nz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:46:
[...]

50hz bij opstarten is eigenlijk al lnnodig hoog.
Daarnaast heb je bij langere runs soms te maken met kort pieken vam de compressor. Na zo'n piekje valt hij ook vaak uit.

Maar daar is volgens mij niet zoveel aan te doen. Het zou vooral mooi zijn als een run wat geleidelijker wordt opgestart, maar ik zie eigenlijk bij iedereen juist het tegenovergestelde; hoog inzetten en dan afbouwen.

Hieronder zie je dat ook, en ook weer mooi die piekjes en dan uit
[Afbeelding]
Het piekje is een “refrigerant recovery”. Wat het doet is het voorkomen van een defrost vermoed ik, de T4 temperatuur is dan ongeveer 0 en loopt daarna op. Er komt dan ineens veel warmte in je systeem vrij, en slaat dan ineens af.

• pentaw1nz
Forain schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:04:
[...]

Het piekje is een “refrigerant recovery”. Wat het doet is het voorkomen van een defrost vermoed ik, de T4 temperatuur is dan ongeveer 0 en loopt daarna op. Er komt dan ineens veel warmte in je systeem vrij, en slaat dan ineens af.
Klopt, dus die is ook niet te voorkomen. Maar je ziet bij vrijwel iedereen ook dat runs altijd hoog instarten.
Er is natuurlijk een warmtevraag, maar mijn vloerverwarming is een flinke buffer. Dus mooier zou zijn als hij langzaam opbouwt en opschaalt wasr nodig, ipv hoog starten en dan afbouwen.

Maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien, dus misschien is het een vreemde gedachte die niet strookt met de werking van een WP :)

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-12 14:14
pentaw1nz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:08:
Het is idd een kleine moeite om de verwarmingsmodus om te zetten naar koelen (als je dat gebruikt) of de WP uitzetten en af en toe alleen de waterpomp laten draaien in de zomer (wat ik wil).
Maar het is leuk om te kijken of je dit kunt automatiseren, zodat je er helemaal geen omkijken meer naar hebt i.p.v. toch op enige momenten in het jaar zelf flows onbeschikbaar maken of een modus van je apparaat wijzigen.
Ik heb het geautomatiseerd. Op 5 mei begint bij mij het koelseizoen en schakelt de WP om naar koelen. Op 5 oktober begint het stookseizoen en schakelt de WP naar verwarmen. Heel simpel maar werkt verbazingwekkend goed voor mijn huis.
Daarnaast staat de WP zo ingesteld dat hij tussen 20 en 23 graden uit staat. Het is dan comfortabel in huis. Op basis van een stooklijn blijft de WP ook bij deze temperaturen verwarmen of koelen. En dat is niet nodig.

Mocht je een huis hebben dat in de nacht snel afkoelt zou je iets kunnen bouwen op basis van de binnentemperatuur. Temp > 23gr. Schakel naar koelen. Temp <19gr. Schakel naar verwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door martijn3 op 11-12-2025 09:16 ]

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-12 09:12
pentaw1nz schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:39:

Vanwege P103=3 start de compressor altijd 3 minuten met 45Hz, temperatuur wijzigingen worden genegeerd dan (monitoring T8/T16 uit). Dit betreft een startup protectie van de compressor zelf en wordt afgedwongen om een thermische schok te voorkomen. Tevens mag na een run een volgende cycle niet binnen 3 minuten plaatsvinden.

Voor verwarming zijn volgende parameters interessant, wat compressor frequentie betreft:
- P55 - Doelfrequentie bovengrens: 50-120 Hz
- P56 - Doelfrequentie ondergrens: 20Hz tot P55
- P57 - Minimum frequentie 1 (temperatuur ≥ 0°C): 15-60 Hz
- P58 - Minimum frequentie 2 (-10°C ≤ temperatuur < 0°C): 15-60 Hz
- P59 - Minimum frequentie 3 (temperatuur < -10°C): 15-60 Hz

De maximum Hz in de ECO stand kun je zetten via P88.

Je kunt de compressor ook in handmatige stand zetten (waarbij je zelf de defrosts moet regelen) als volgt:
L00 = 1, L01 = gewenste Hz

• pentaw1nz
Wat ik opvallend blijf vinden zijn de bevriezingspatronen. Gisterenavond was hij vrijwel helemaal bevoreren, dus de verdampingscondensor werkt wel volledig.

Vanochtend zit de WP al een uur op het randje van defrost. Echter is alleen het middelste deel bevroren (1/3e). Met de volgende parameters:
Compressor 30hz
Ventilator 50hz (max)
Verdampingscondensor -4 graden
Buiten 4 graden
Persgas 40 graden
Hogedruk 26 graden
Lagedruk -6 graden
Zuiggas -6 graden
EEV 56 puls stappen (max is 300? of zelfs 500?) -> dus expansieventiel staat maar voor een klein deel open.
Actueel stroomverbruik 600 w

Wat ik denk: 'Tuinslang effect' waarbij je een mooie sproeikop hebt, maar de kraan heel zacht open zet.
De compressor draait zo laag, dat het koudemiddel traag door de leidingen van de condensor stroomt. Hierdoor is enkel het middelste deel bevroren, wat ook het deel is waar volgens mij de sensor zit.
De ventilator wordt daardoor aangestuurd op max vermogen, maar de WP zelft heeft er op zich nog niet heel veel moeite mee, omdat 2/3e nog helemaal niet bevroren is.

Om meer oppervlakte van de condensor te gebruiken zal het aantal hz omhoog moeten, maar ik heb momenteel geen warmtevraag in huis, dus is ook geen optie om dit bijv. handmatig te verhogen/minimum te verhogen.

Voor mijn gevoel niet optimaal zo, maar zal wel bij de werking horen...
Prestatie is op zich wel gewoon stabiel en ik heb de parameters voor defrost lichtelijk aangepast, anders was hij al lang gaan defrosten.

Af en toe gaat de compressor natuurlijk wel even naar 60hz t.b.v. 'smering'. EEV gaat dan naar 300 pulsstappen. Dan zie je ook gelijk dat de condensor over de rest van het oppervlak een beetje ijs krijgt, maar dat verdwijnt ook weer en alleen die middelste baan blijft achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r54aKKsdqeStDEYsyUFfUYjRlV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LL8tTetknYANIkNzpO1tQC0o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEDyX-lXMDvXxshXuPQBiUg3Yo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlrJGIAwNjqa6aw8WVN63CFK.jpg?f=fotoalbum_large

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-12 20:27

Jerra

Beunhaas in wording

Grappig, mits je uitleg klopt zou dit me wel geruststellen.

Heb je dit patroon al eens laten zien in het algemene L/W topic?

• pentaw1nz
Jerra schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:46:
Grappig, mits je uitleg klopt zou dit me wel geruststellen.

Heb je dit patroon al eens laten zien in het algemene L/W topic?
Ja zeker. En is online ook wel veel over geschreven.
Er zijn soms ook wel problemen waarbij een WP omgeruild wordt, maar dan moet je ook andere symptomen hebben. Bijv;
- een deel bevriest helemaal nooit, en als er toch ijs op komt ontdooit het niet (deel van de leidingen verstopt/slecht gesoldeerd)
- de condensor bevriest nooit volledig (kan bijv ook te weinig koudemiddel zijn, maar dan verwacht je ook weer afwijkende parameters, in de druk of persgas temperatuur, compressor die veel te heet wordt)

Als je bijv r32 zou missen, dan zou de EEV ook wijd open moeten staan.
Je persgas zou richting de 80 of 90 graden gaan, omdat de compressor onvoldoende kan worden gekoeld door het terugkomende gas, en de wp zou NOOIT volledig bevriezen.

Maar optimaal werkt het dus niet. Alleen vermoed ik dat dit 'works as designed' is en dus te maken heeft met hoe en waar het koudemiddelen de leidingen binnenkomr. Via 1 centraal ventiel.

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 12-12-2025 13:57 ]

• Mr Black
Mr Black schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:35:
[...]

Omdat debiet te verkrijgen heb ik bij mijn wp dus aan de knoppen moeten draaien. Deze draait nu inderdaad ook op 16 á 17 l/min. Omdat je dan ziet dat de wp het watervolume gaat regelen naar de juiste flow zag ik daar een vorm van moduleren in. Dat is het dus niet.
Daarbij heb ik geconstateerd dat P99, aan de hand van de ingestelde flow, na één dag draaien de met de hand ingestelde waarde van 6 of 7 veranderd in 5 (standaard waarde). Hoe dat werkt, geen idee.

Ik hoop hiermee het “moduleren” vraagstuk recht gezet te hebben. 8)7
==========================
Bovenstaand had ik geschreven op 9 december na mijn forum discussie over de term “ modulerende circulatiepomp”. Ik had dit in één van de Adlår documentaties gelezen maar kon het niet meer terugvinden. Zowaar ben ik dit document toch weer op het spoor gekomen:

httpsecodorpenfonds.nlwp-contentuploads202410aurora-ii-bedieningshandleiding-geavanceerd-nl1.3.pdf.pdf

In dit document staat de methode om de circulatiepomp flow t.b.v. een te hoge delta T op te hogen. Daarin had ik de term” modulerende “ gelezen. Onder staat de uitleg waarvan ik aanneem dat als je de methode omkeert je de delta T kunt verhogen. Dat is wat ik met succes heb gedaan.

Heeft iemand onderstaand ook al een keer gelezen?
====================
11.1 MEEST VOORKOMENDE STORINGCODES
Onderstaand een opsomming van de meest voorkomende storing codes met een uitleg wat het betekend en hoe het op te lossen
is.
11.1.1 E37 – TE HOOG VERSCHIL TUSSEN AANVOER EN RETOUR (TE HOGE DELTA T)
De delta T is te hoog, oplossing hiervoor om de circulatie pomp snelheid hoger te zetten zodat het water sneller door het systeem
gaat lopen. Zodat het water sneller door het circuit gaat en weer warmer terug komt. Hierdoor wordt de delta T kleiner.
Parameters aan te passen:
- P260 (maximale circulatiepompsnelheid) met 20 verhogen
- P116 (Regeling warmtepomp op basis van temperatuur inlet water of outlet water) op 0 zetten
- P23 (Maximaal Delta T inlet en outlet water) op 15°C. zetten
- P99 (Delta T waarop circulatiepomp moduleert) op 5 zetten
- P100 (Minimum snelheid circulatiepomp) verhogen met 20
- P146 (Circulatiepomp flow instelling) verhogen met 20
- P260 (Maximale circulatiepomp snelheid) verhogen naar 99
- P261 (Circulatiepomp snelheid als setpoint is bereikt) verhogen met 20
Het verhogen van de circulatiepompsnelheid / debiet kan geluidsklachten in het leidingwerk tot gevolg hebben. Advies is om dit
stapsgewijs te doen.
Altijd zorgen voor voldoende flow wanneer setpoint is bereikt (P261). Wanneer deze te laag is, wordt de meting van het water uit
het systeem te traag en kan het te lang duren voordat de warmtepomp weer wordt ingeschakeld.
11.1.2 E03 – FLOW ERROR
Bij error E03 heeft de warmtepomp een flow error en meet onvoldoende flow. Dit gebeurd vaak tijdens ontdooien, aangezien de
flow dan even stil valt. Ook kan het zijn dat er lucht in het systeem zit, dan is het belangrijk om eerst goed te ontluchten. Dit kan
door de automatische ontluchter op de warmtepomp open te draaien en/of kortstondig de handmatige ontluchter open te
zetten.
Aan te passen parameters:
- P03 (Water Flow Switch) instellen op 0 (uit)
- P134 (Waarde flow wanneer E03 optreed) instellen op 0 l/m
=============
8)7

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-12 18:42
Adlar wilt ons alleen de Honeywell modulation round of t6 aanbieden. Wij hebben echter meer interesse in een Tado X omdat deze beter integreert met Home Assistant.

Uit eerdere berichten hier begreep ik dat enkel de bedrade versie werkt, of werkt de draadloze variant nu ook met de aurora 2?

En waarop worden de draden van de thermostaat eigenlijk aangesloten? Op dit moment komen de kabels uit in een andere ruimte dan waar de JAN module, of de WP boiler komt te staan.

Ook lees ik nogal wisselende verhalen over het onderhoud dat ze bieden, is er iemand hier die wel positieve ervaringen heeft mbt onderhoudscontracten vanuit Adlar?

• pentaw1nz
GlitchBug schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:16:
Adlar wilt ons alleen de Honeywell modulation round of t6 aanbieden. Wij hebben echter meer interesse in een Tado X omdat deze beter integreert met Home Assistant.

Uit eerdere berichten hier begreep ik dat enkel de bedrade versie werkt, of werkt de draadloze variant nu ook met de aurora 2?

En waarop worden de draden van de thermostaat eigenlijk aangesloten? Op dit moment komen de kabels uit in een andere ruimte dan waar de JAN module, of de WP boiler komt te staan.

Ook lees ik nogal wisselende verhalen over het onderhoud dat ze bieden, is er iemand hier die wel positieve ervaringen heeft mbt onderhoudscontracten vanuit Adlar?
Ik heb de tado X bedraad. Draden moeten in de JAN.

Onderhoud zijn ze volgens mij zelf niet proactief in. Moet je zelf contact opnemen. Ik wacht inmiddels een paar maanden op reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 14-12-2025 21:29 ]

• GlitchBug
pentaw1nz schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:24:
[...]

Onderhoud zijn ze volgens mij zelf niet proactief in. Moet je zelf contact opnemen. Ik wacht inmiddels een paar maanden op reactie.
Mmm dank, dan staan wij nog voor een uitdaging...

Werkt de draadloze variant inmiddels ook?

• pentaw1nz
GlitchBug schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:31:
[...]

Mmm dank, dan staan wij nog voor een uitdaging...

Werkt de draadloze variant inmiddels ook?
Volgens mij gebruiken @MrBas, @Destynx en @Markies! de draadloze?

Via zoekfunctie vind je wel wat ervaringen, lijkt te werken..

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 14-12-2025 21:35 ]

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:17
GlitchBug schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:16:

Maak zonder problemen gebruik van een draadloze Tado X. Draden van draadloze ontvanger gewoon op de Jan box aansluiten. Succes.

• GlitchBug
Ah goed om te weten, dan hebben we altijd nog een plan-b.

• LongTimeAgo
Ik raakte nogal geïnspireerd en jaloers van die custom stooklijnen via Homey.
Dus ik ben zelf via Home Assistant even begonnen aan een custom stooklijn.
Die ik tevens via m'n dashboard direct kan aanpassen/instellen waar nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RStWKZbwNpT5qlMHjB0_AFDEvlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wQrpzuLY46lhUqXK1PQ9bfN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga misschien ook nog even een 'cooldown timer' die handmatig in te vullen is toevoegen, maar dat is voor later. ;)

Hiermee heb ik 3 keuzes die ik volledig kan aanpassen:
- Standby (zet de warmtepomp "OFF" en de water temperatuur naar laag, eigenlijk voor de zomer deze)
- Dynamische Stooklijnen (Gebruikt de stooklijnen van Adlar zelf. Ik kan de keuze met "max/min" stooklijn beperken met dat die alleen daar tussen wisselt)
- Custom Stooklijn (Handmatig zet ik de -10, 0 en +15 graden celcius op een gewenste Set Temp en dan maakt die dynamisch een stooklijn tussen die waardes) <- deze ben ik nu aan het testen.

Mocht de test succesvol zijn en mensen uiteindelijk geïnteresseerd zijn dan kan ik de yaml codes aanleveren.
Tis allemaal wel net iets lastiger via Home Assistant, maar het geeft wel voldoening om zoiets te maken én te zien dat het goed werkt! :)

EDIT: Oh en die 3 waardes in het midden, 2, 2 en 0,5 zijn de Offset Hoger, Offset Lager en Deadbend voor de thermostaat. Als ik bijv met de thermostaat 19 graden vraag, dan zal die pas de set temp met +2 of -2 verhogen/verlagen als het 18,5 of 19,5 graden is.

[ Voor 8% gewijzigd door LongTimeAgo op 15-12-2025 16:14 ]

• GlitchBug
pentaw1nz schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:24:
[...]

Ik lees hier ook berichten dat mensen de JAN module uitzetten. Hoe weet de warmtepomp dan of hij nog moet verwarmen, de kamer temperatuur wordt dan tenslotte niet meer doorgegeven? (Sturen mensen de warmtepomp dan aan via Home Assistant/Homey/API ?)

• pentaw1nz
GlitchBug schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:32:
[...]

Ik lees hier ook berichten dat mensen de JAN module uitzetten. Hoe weet de warmtepomp dan of hij nog moet verwarmen, de kamer temperatuur wordt dan tenslotte niet meer doorgegeven? (Sturen mensen de warmtepomp dan aan via Home Assistant/Homey/API ?)
Dan ga je zelf de aansturing verzorgen en de JAN buitenspel zetten. Adlar kan dan ook niets meer monitoren of aanpassen.
Ik zou dat niet aanraden. Volgens mij isndat vooral voor de modbus gebruikers .

Je kunt de JAN trouwens prima blijven gebruiken bij andere anasturing zoals Homey. Doe ik zelf ook

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-12 23:00

reiker

dan jij!

GlitchBug schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:32:
[...]

Behalve de JAN zit er nóg een bedieningskastje aan; daarmee kun je 'm ook basic bedienen. Een thermostaat is niet per sé noodzakelijk. En ja, bedienen via wat voor home automation pakket is een héle goede optie wat mij betreft, die JAN hoeft van mij echt niet aan :)
Ik heb er inmiddels heel wat uurtjes aan besteed, om een -voor mij- passende set automatiseringen in Home Assistant te maken; die rekening houden met temperatuur binnen, buiten, verwachte buitentemperatuur. Eigenlijk een zelfgemaakte thermostaat, met als extraatjes dingen als waarschuwingen bij verkeerd ingestelde waardes, vanzelf bijsturen stooklijn, in-/uitschakelen eco modus, maar ook statistieken over aantal defrosts, duur van de defrosts et cetera. Gek genoeg is er altijd wel weer iets te verzinnen om mee uit te breiden :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:03
pentaw1nz schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:16:
[...]

Dan ga je zelf de aansturing verzorgen en de JAN buitenspel zetten. Adlar kan dan ook niets meer monitoren of aanpassen.
Ik zou dat niet aanraden. Volgens mij isndat vooral voor de modbus gebruikers .

Je kunt de JAN trouwens prima blijven gebruiken bij andere anasturing zoals Homey. Doe ik zelf ook
je kan bij Mobus aansturing de jan module blijven gebruiken, het is een bus aansluiting je kan er meerdere apparaten op aansluiten.

• LongTimeAgo
reiker schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:23:
[...]
Gek genoeg is er altijd wel weer iets te verzinnen om mee uit te breiden :)
Heel herkenbaar én af en toe vervelend als je met een 'goed idee' bezig bent en er komen tussentijds 3 andere goede ideeën bij waar je dan over moet beslissen of je dit óók toevoegd of niet :P

• LongTimeAgo
Voortgang!
Zoals @reiker ook al schreef, er is veel te veel te verzinnen bij het maken van automatiseringen binnen HA. Ook wel een beetje een valkuil van HA op sommige fronten ;)
Maar m'n controle paneel is klaar en heb er als test ook een dynamische aanpasbare 'curve' bij gezet via ApexCharts die de custom curve zou moeten representeren (zoals je ziet... Er is nog wat werk aan de winkel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL6XDP8VxzuM7aq2wvE4mBSCyCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dM2NKanhVKBo5piDoI5oGhS.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel het enige probleem waar ik tegen aan loop is het volgende:
- Zodra ik de automatisering van de custom stooklijn zet om te werken met de cooldown timer, dan loopt die vast en triggert die helemaal niet meer. Schrijf ook niet weg naar de "laatste aanpassing". Dit ben ik nog aan het troubleshooten.
- Door bovenstaande loopt er momenteel een zeer simpele, doch effectieve, "ik kijk elke minuut naar de gewenste temperatuur, huidige temperatuur, welke set temp de stooklijn hoort te zijn (op basis van de buitentemperatuur) en wat de set temp momenteel is en pas deze aan met +2 of -2 offsets als de temperatuur te hoog/laag is" en dit werkt helemaal prima voor nu.

• Master_duck
LongTimeAgo schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:29:
Voortgang!
Zoals @reiker ook al schreef, er is veel te veel te verzinnen bij het maken van automatiseringen binnen HA. Ook wel een beetje een valkuil van HA op sommige fronten ;)
Maar m'n controle paneel is klaar en heb er als test ook een dynamische aanpasbare 'curve' bij gezet via ApexCharts die de custom curve zou moeten representeren (zoals je ziet... Er is nog wat werk aan de winkel)

[Afbeelding]

Momenteel het enige probleem waar ik tegen aan loop is het volgende:
- Zodra ik de automatisering van de custom stooklijn zet om te werken met de cooldown timer, dan loopt die vast en triggert die helemaal niet meer. Schrijf ook niet weg naar de "laatste aanpassing". Dit ben ik nog aan het troubleshooten.
- Door bovenstaande loopt er momenteel een zeer simpele, doch effectieve, "ik kijk elke minuut naar de gewenste temperatuur, huidige temperatuur, welke set temp de stooklijn hoort te zijn (op basis van de buitentemperatuur) en wat de set temp momenteel is en pas deze aan met +2 of -2 offsets als de temperatuur te hoog/laag is" en dit werkt helemaal prima voor nu.
triggers zijn lastig in HA, de Principe in HA wordt de trigger getriggerd als de trigger waarde word gepasseerd. vb. trigger 20 graden wordt gehaald, die automation loopt maar als het 20 graden of hoger blijft gaat de automation dus niet meer werken, die moet eerst onder 20 graden zijn en dan weer 20 om de automation te laten werken. ik werk liever met dynamisch triggers bv + of - zoveel graden binnen een bepaalde tijd.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-12 23:53
Ik heb eigenlijk altijd triggers die gewoon op elke state change afgaan en dan een if/elseif/else die de daadwerkelijke aanpassing doet. Vaak zelfs ook nog een time trigger elke x minuten als er een kans is dat de waarde lang niet veranderd.

Ik heb ook steeds meer al m'n logica in templates zitten en dan alleen een automation om bij een state change de waarde van die template door te sturen naar wat voor entiteit dan ook.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-12 15:43
pentaw1nz schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:32:
[...]

Volgens mij gebruiken @MrBas, @Destynx en @Markies! de draadloze?

Via zoekfunctie vind je wel wat ervaringen, lijkt te werken..
Als je de draadloze tado V3 bedoeld dan jazeker! Werkt prima, Tado X schijnt een drama te zijn.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:01:
[...]

Als je de draadloze tado V3 bedoeld dan jazeker! Werkt prima, Tado X schijnt een drama te zijn.
zie ook deze post van mij:
fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

• LongTimeAgo
Nog een leuke trouwens bij de Tado X (bedraad):
Ik heb dus 'slimme' radiator knoppen bij m'n Tado X.
Blijkbaar pakt de JAN module soms deze temperatuur waarde ipv die van de thermostaat. Zojuist Adlar aan de telefoon gehad en hij kon dus dat zien, wist wel meteen dat het een slimme radiator knop kon zijn, dus het is geen vreemd probleem voor ze. Dit is genoteerd en kunnen ze als t goed is aanpassen binnen de JAN om de juiste te pakken. Dit is dus wel iets om op te letten als je dat ook hebt! Het brengt namelijk de HL8 (dynamische) stooklijn behoorlijk in de war.
Maar het telefoontje ging initieel over het jaarlijkse onderhoud (dat nog niet heeft plaatsgevonden voor mij) maar daar wordt ik Januari over gebeld.
De onderhoudspakketten gaan op de schop en worden aangepast. Kreeg er verder nog geen details over.
Maar ze doen in ieder geval weer hun best om de communicatie wat beter naar de klanten toe te brengen.

• pentaw1nz
Ben benieuwd, tot dusver nog steeds geen reactie aan deze kant.
Inmiddels is mijn onderhoduspakket een maand of 2 afgelopen.

heb overigens zelf al het magneetfilter gespoeld, dus op zich hoeven ze hier ook niet heel veel meer te doen.. laat ze maar na het stookseizoen komen :)

[ Voor 38% gewijzigd door pentaw1nz op 17-12-2025 15:04 ]

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fo4gvb_z_TYNlJq8rtbF1O1pzGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9FY7KN5BcmZyaL4oP26H0x4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wel jammer van die compressor smering. Omdat ik op zo'n lage temperatuur stook, kan hij de warmte daarna direct niet meer kwijt en stopt.
Je ziet dat hij vanochtend vroeg een uur na afbreken weer een run start, die weer hoog wordt ingezet. Jammer dat hij dan dus niet gewoon even rustig door kan gaan.

Maar goed, dit is natuurlijk ook geen winter te noemen zo. En heb het dag en nacht warm voor een paar euro

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 17-12-2025 19:19 ]

• FransKingma
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-12 15:53
Deze week gebeurde dat bij mij ook. Een groot raadsel. Wie bij Adlar zit aan de knoppen te draaien?

• FransKingma
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-12 15:53
Ik bedoelde dus dat thermostaat plotseling op 35 graden staat. In september was er ook al zo'n melding, zonder reactie.

• Ahum.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TI7dABMztCaWsddA7mPqUq11Pzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSdDHm5MWg5o352lCZXFDaPy.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zag de dag er gisteren bij ons uit met een verbruik van 9,4 kWh.
We draaien op de dynamische stooklijn HL8 met de thermostaat op 19 graden en met scenes:
temp. buiten>5gr then Eco stand.
temp buiten <5gr then standaard

Mooie lange runs, al mogen de pauzes wel wat korter zijn...

• Master_duck
Ahum..... schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:22:
[Afbeelding]

We draaien op de dynamische stooklijn HL8 met de thermostaat op 19 graden en met scenes:

dat gaat de goede kant op met de dynamische stooklijn.

Verbruik 9.2 KWh, binnen rond de 21 graden binnen. alleen radiatoren op LT1. maar met deze hoge temperaturen "pendelt" de WP. De cycle zit op 1 uur ( 50 min minimaal aan, 10 min uit). onder de 7 graden heb ik wel lange runs. maar de temperatures nog verder laten oplopen in huis voor lange runs is voor mij een beetje overkill. heb is in het huis heerlijk warm en ja het kan zuiniger. ik zou de wp in de ochtend en avond aan kunnen zetten en de rest van de dag uit. zeker bij deze wat hogere temperaturen maar daar moet ik wat tijd in steken voor de automation. dat bij hogere temperaturen een burst gebruiken zoals CV ketel meestal werkt, maar als het kouder wordt omschakelen naar continu verwarmen. heb daar al een mee lopen spelen en dat scheelde 2 a 4 KWh per dag. maar wel meer temperatuur fluctuaties zeg maar zo 19.5 tot 21.5 gaden in huis.

mijn berekening is dat ik ongeveer 3000 KWH aan warmte verbruik (verbruik 2024). dat is incl warm water (700Kwh).
maar met deze temperature zou het 2500 KWH worden of lager. gemiddeld verbruik zou op 15KWh zitten per dag maar dat wordt meer rond de 11 KWh.

• LongTimeAgo
Ahum..... schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:22:
[Afbeelding]

Wow, dat gaat zeker de goede kant op met HL8.

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-12 13:18
Iemand die mij kan uitleggen hoe ik een COP kan uitrekenen. Het elektrisch verbruik heb ik m.b.v. Homewizard.

• marnie
edelf schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:44:
Iemand die mij kan uitleggen hoe ik een COP kan uitrekenen. Het elektrisch verbruik heb ik m.b.v. Homewizard.
Ik gebruik onderstaande yaml in HA om de COP en SCOP te berekenen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
#
# Warmtepomp huidig warmtevermogen
#
- sensor:
  - unique_id: wp_warmte_vermogen_p
    name: "WP warmte vermogen P"
    unit_of_measurement: "kW"
    state_class: measurement
    device_class: power
    availability: >
      {{  states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') not in ['unavailable', 'unknown'] and
          states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_outlet_temp') not in ['unavailable', 'unknown'] and
          states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_inlet_temp') not in ['unavailable', 'unknown']
      }}
    state: >
      {% set minimum_flow = 10 %}
      {% set flow = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') | float() / 1000 / 60 %}
      {% set Tout = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_outlet_temp') | float() %}
      {% set Tin = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_inlet_temp') | float() %}
      {% set SoortMassaWater = 0.998 %}
      {% set SoortWarmteWater = 4186 %}
      {% set dT = Tout - Tin %}
      {% set q = flow * SoortMassaWater * SoortWarmteWater * dT %}
      {# if flow > minimum_flow #}
      {% if states('binary_sensor.adlar_warmtepomp_wp_compressor') == 'off' %}
        {{ 0 }}
      {% else %}
        {{ q | round(3) | abs }}
      {% endif %}

#
# Warmtepomp huidig COP
#
- sensor:
  - unique_id: wp_warmte_vermogen_cop
    name: "WP warmte vermogen COP"
    unit_of_measurement: ""
    state: "{{ ((states('sensor.wp_warmte_vermogen_p') | float(0) * 1000
      / states('sensor.wp_huidig_vermogen') | float(0) ) , 8 ) | min | round(2)
      }}"

#
# Warmtepomp SCOP
#
- sensor:
  - unique_id: wp_warmte_vermogen_scop
    name: "WP warmte vermogen SCOP"
    unit_of_measurement: ""
    availability: >
      {{  states('sensor.wp_warmte_vermogen_p_som') not in ['unavailable', 'unknown'] and
          states('sensor.warmtepomp_verbruik') not in ['unavailable', 'unknown']
      }}
    state: "{{ (states('sensor.wp_warmte_vermogen_p_som') | float() 
      / states('sensor.warmtepomp_verbruik') | float() ) | round(2)
      }}"

Mocht iemand een foutje zien....

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@edelf Je kent de formule: warmte energie Q = m x c x deltaT? Hiermee kan je in principe de warmteproductie van jouw wp uitrekenen en ook het gemiddelde vermogen. De gegevens levert jouw warmtepomp - zie hierboven.
COP = warmte energie/elektrische energie

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-12 22:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYTRz3Z-FqHcy9OdsjU_hQGpuKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQl4VuITo5bGKHDTVndSnMvz.png?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
Er zitten toch ook al meerdere COP berekeningen in de Homey Adlar app?

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-12 22:10
Klopt. Die in mijn afbeelding heb ik zelf gemaakt, ruim voordat de Adlar app beschikbaar kwam.
Deze heb ik gebaseerd op een technisch artikel die ik ergens gevonden heb.
De COP-waarde van mijn eigen flow zit heel dicht tegen die van de Adlar app aan.

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNQv3hS0fuura8yFin064G-0XHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EAw5pEMAQcLZ9Y5V2ex9JcAJ.png?f=fotoalbum_large

Hier gaat het nu ook weer mooi stabiel. Je merkt dat de WP voor mijn huis pas rustig draait onder de 5 graden buiten. Daarboven blijven het meerdere korte runs per dag.
Binnen is het de hele dag al tussen de 20.4 en 20.6, dus ook zeer stabiel. Dat is met de thermostaat sturing nooit gelukt, dus blij dat ik het nu zelf aanstuur via de Homey Pro.

Dit hele kalenderjaar trouwens ongeveer 1800kwh aan stroom. Dat vergeleken met zo'n 1000m3 gas dat ik eerder verstookte voor verwarming+warm water.
De warmtepomp boiler komt nog wel bij die 1800kwh op en ik heb een quooker in de keuken voor warm water, maar dat zal een paar honderd kwh zijn.

Zeer tevreden over het gasloze bestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIUFMzJ-fFqpqj7ikEIrj6JtxTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dzzoEX9WjdxTWYhtyLWwHgF.jpg?f=fotoalbum_large

Ook een zeer zachte december, vorig jaar zat december op 339kwh

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 23-12-2025 22:26 ]

• Ahum.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEfL9HDAV6aa3-TappXldKvxtBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnZvOJBDmTYp2oW6FxFhKeSa.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was mijn verbruik in 2025 vast op 19 graden op stooklijn HL8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Owbk6s9r6sTSyndWgAVMuxlvEek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNVrPAj2C3kMz4fvEZYLvQ0I.jpg?f=fotoalbum_large
Zo rustig heb ik hem nog niet gehad!
Afgelopen maandag de hele dag in de Eco stand gedraaid.
Sinds ik de pomp van de verdeler heb verwijderd gaat het verwarmen duidelijk rustiger en comfortabeler. :Y)

• LongTimeAgo
Ik deel ook maar even m'n statistieken:
Verbruik warmtepomp november 2024: 236,68 kWh
Verbruik warmtepomp november 2025: 226,22 kWh
Jaarverbruik warmtepomp 2024-2025: 1752,34 kWh
Historisch gebruik gas: 1500m3
Huidig gasverbruik 2024-2025: 357m3 (alleen nog douchen en warm water - wat meestal met quooker gaat)

1100m3 kuub gas vervangen voor 1800 kWh aan stroom.
Dat is relatief netjes toch?

---

En even terugkomend op de dynamische instelbare stooklijn binnen HA:
Ik ben nog aan het testen, maar de voorlopige resultaten zien er top uit. Momenteel hou ik de woning op 19,4 graden celcius stabiel met onderstaande instellingen.
Moet wel gezegd worden: Écht koude dagen hebben we nog niet gehad, dus ik weet nog niet hoe die reageert. Mocht iemand met HA dit ook willen proberen dan kan ik wel via een DM even het meeste opsturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jGRScK6ZwQVWitttwTw3IKq_Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoYmq3U15pEnxXx36FUcfNnI.jpg?f=fotoalbum_large

Het is onwijs fijn om meteen je stooklijn zelf aan te passen met de schuifregelaars als je merkt dat bij bepaalde buitentemperaturen je toch nét teveel warmte verliest.
Ook moest ik de "nacht offset" op 3 graden lager zette, want door de koudere nachten bleef de wp snachts de hele nacht een run maken, is niet héél erg, maar het werd sochtends gewoon te warm binnen, zeker omdat de temperatuur dan weer iets stijgt. :P

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-12-2025 08:41 ]

• pentaw1nz
Het is onwijs fijn om meteen je stooklijn zelf aan te passen met de schuifregelaars als je merkt dat bij bepaalde buitentemperaturen je toch nét teveel warmte verliest.
Ook moest ik de "nacht offset" op 3 graden lager zette, want door de koudere nachten bleef de wp snachts de hele nacht een run maken, is niet héél erg, maar het werd sochtends gewoon te warm binnen, zeker omdat de temperatuur dan weer iets stijgt. :P
Dat vind ik ook het grote voordeel van zelf aansturen. Met de HL8 had ik de thermostaat op 20.5 en had ik het tussen de zeg 19.8 en 21.2 in huis.
Warm genoeg, maar niet consistent en die schommeling merk je wel als je op de bank zit.

Nu stuur ik het zelf aan, waarbij je een paar weken nog aan t finetunen bent met een graadje meer of minder, maar door daarbovenop met een 'set temp correctie' te werken van tussen de -2 en +2 blijft de temperatuur nu zeer consistent in huis.

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12 22:26
pentaw1nz schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:12:
[...]

Dat vind ik ook het grote voordeel van zelf aansturen. Met de HL8 had ik de thermostaat op 20.5 en had ik het tussen de zeg 19.8 en 21.2 in huis.
Warm genoeg, maar niet consistent en die schommeling merk je wel als je op de bank zit.

Nu stuur ik het zelf aan, waarbij je een paar weken nog aan t finetunen bent met een graadje meer of minder, maar door daarbovenop met een 'set temp correctie' te werken van tussen de -2 en +2 blijft de temperatuur nu zeer consistent in huis.
Ook geprobeerd met LT8? Bij mij gaat HL8 ook veel te hoog in temperatuur waardoor die daarna weer lang uit gaat en je van die schommelingen krijgt, dat heb ik niet bij LT8.

• pentaw1nz
redcap schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:55:
[...]

Ook geprobeerd met LT8? Bij mij gaat HL8 ook veel te hoog in temperatuur waardoor die daarna weer lang uit gaat en je van die schommelingen krijgt, dat heb ik niet bij LT8.
Hl8= wat jij bedoelt met lt8.
De dynamische stooklijn. Hoe deze werkt is mij bekend, en dat is niet zo stabiel als zelf aansturen. Er zou nog een update aankomen begreep ik, maar ik ga het niet meer gebruiken nu ik Homey Pro heb ontdekt.

De hoge stooklijn is HH8. Zie ook startpost

[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 24-12-2025 11:07 ]

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-12 23:04
Ff iets wat ik niet begrijp.

Pomp staat hier op HT 6 (ingesteld via mijn Tuya scene).
Gebruikt 3kWh.
Zet ik de stooklijn met de hand naar HT8, verbruikt ie nog steeds 3kWh.
Zichtbaar via HomeWizard P1.

Da’s toch onlogisch?
Meer verbruik is meer warmte opwekking en andersom is meer opwekking dus ook meer verbruik?
Je kunt toch niet meer opwekken met hetzelfde verbruik?

• LongTimeAgo
Het is een beetje verwarrend, geef ik toe, ik wissel de 2 naampjes af en toe ook onbewust.
Maar HL8 = LT8 en dit is dus de dynamische stooklijn. (Of nouja, wordt door Adlar gebruikt/misbruikt voor de dynamische stooklijn)

HL is volgens mij hoe de engelse benaming wordt gebruik binnen de interne instellingen van de warmtepomp. Zo ook in Adlars eigen documentatie. In de volksmond wordt hier "Helling Laag #" van gemaakt bij andere warmtepompen. (HH = Helling Hoog)
LT staat als het goed is voor "Lage temperatuurcurve 8" en deze benaming is te vinden in de App. (HT = Hoge Temperatuurcurve)

Dit is hoe ik het begrepen heb in ieder geval

[ Voor 5% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-12-2025 12:29 ]

• LongTimeAgo
macfocus schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:33:
... Da’s toch onlogisch?
Meer verbruik is meer warmte opwekking en andersom
Voor zo ver ik heb gezien is de verbruiksschommeling rondom waarden die dicht bij elkaar staan minimaal.
Het gaat er immers om hoe snel de warmtepomp warmte kan 'leveren' aan je radiatoren/vloerverwarming.
De warmtepomp verwarmd het water naar de Temp Set die een curve geeft bij een bepaalde temperatuur en zet zichzelf "uit" (blijft wel rondpompen) zodra de inlet en outlet gelijke waarden hebben. Dan wacht die tot die meet dat de inlet 5 graden kouder is dan de temp set en gaat die weer verwarmen.

Ik weet uit mijn hoofd niet wat de curve van HH8 en HH6 zijn, maar ik vermoed dat hij simpelweg tussen 30-35 graden en 32-37 graden schommelen (bijvoorbeeld) niet als een uitdaging ziet.

• redcap
LongTimeAgo schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:38:
[...]

Het is een beetje verwarrned, geef ik toe, ik wissel de 2 af en toe ook onbewust.
Maar HL8 = LT8 en dit is dus de dynamische stooklijn. (Of nouja, wordt door Adlar gebruikt/misbruikt voor de dynamische stooklijn)

HL is volgens mij hoe de engelse benaming wordt gebruik binnen de interne instellingen van de warmtepomp. In de volksmond wordt hier "Helling Laag #" van gemaakt bij andere warmtepompen. (HH = Helling Hoog)
LT staat als het goed is voor "Lage temperatuurcurve 8" en deze benaming is te vinden in de App. (HT = Hoge Temperatuurcurve)

Dit is hoe ik het begrepen heb in ieder geval
HT8 en LT8 zijn hoewel beide dynamische stooklijn zeker niet hetzelfde en ik zie bijna iedereen hier altijd alleen maar de HT variant noemen en ontevreden zijn. Terwijl de LT8 bij ons prima zijn werk doet met praktisch geen schommelingen. Misschien is het niet bij iedereen bekend dat er 2 dynamische stooklijnen zijn.

• LongTimeAgo
redcap schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:51:
[...]

HT8 en LT8 zijn hoewel beide dynamische stooklijn zeker niet hetzelfde en ik zie bijna iedereen hier altijd alleen maar de HT variant noemen en ontevreden zijn. Terwijl de LT8 bij ons prima zijn werk doet met praktisch geen schommelingen. Misschien is het niet bij iedereen bekend dat er 2 dynamische stooklijnen zijn.
HL8 en LT8 zijn hetzelfde, maar wordt in documentatie en interne aansturing vaak gewisseld van naam. (Dat bedoelde ik)
Ik wist alleen niet dat HT8 (HH8) óók een dynamische curve is?
Ik dacht namelijk dat Adlar alleen de LT8 (HL8) ingebruik heeft genomen als dynamische curve via de JAN module.
Ik kan namelijk niet terugvinden in hun documentatie dat de Hoge stooklijn curve ook wordt gebruikt voor dynamische aansturing. (Zie de topic start, pagina 1)

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-12-2025 12:31 ]

• pentaw1nz
redcap schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:51:
[...]

Het blijft verwarrend, want ook jijzelf gebruikt nu andere afkortingen dan in je vorige post :p

In ieder geval HL8 == LT8.
daarmaast is er HH8. Waarvan mij niet bekend dat deze ook dynamisch werkt zoals jij suggereert. Maar die heb ik überhaupt nooit gebruikt.

Lang verhaal kort; zelf aansturen werkt het meest consistent

• redcap
pentaw1nz schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:25:
[...]

Het blijft verwarrend, want ook jijzelf gebruikt nu andere afkortingen dan in je vorige post :p

daarmaast is er HH8. Waarvan mij niet bekend dat deze ook dynamisch werkt zoals jij suggereert. Maar die heb ik überhaupt nooit gebruikt.

Waarom noem je die eigenlijk HH8? In de app heten ze toch High Temp curve en Low Temp curce, dus HT en LT

• pentaw1nz
redcap schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:37:
[...]

Waarom noem je die eigenlijk HH8? In de app heten ze toch High Temp curve en Low Temp curce, dus HT en LT
Zoals gezegd is er verschillende documentatie. Zie ook de start post. Daarin worden andere afkortingen gebruikt.

In ieder geval zijn er 8 hoge en 8 lage stooklijnen.
Zover mij bekend is nummer 8 van de lage stooklijnen de dynamische, en dus niet ook nog de nummer 8 van de hoge zoals jij aangeeft. Zou ook raar zijn, want dynamisch betekent dat hij zich aanpast en zelf schakelt tussen de beschikbare stooklijnen. Eén is dus voldoende.

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:25:
[...]

Oeps.
Je hebt gelijk. Maar de essentie van m'n bericht blijft identiek hahaha.
Godzijdank heb ik in m'n HA ze gewoon H1 t/m 8 en L1 t/m 8 genoemd "Hoog" en "Laag", geen verwarring kan daar over ontstaan! ha.
Waarbij L8 dus de dynamische stooklijn betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-12-2025 14:49 ]

• fvanderstege
  • Niet online
@pentaw1nz & @LongTimeAgo voordat er nog meer verwarring ontstaat dit:

Hl8 of Lt8 is gereserveerd voor de dynamische stooklijn regeling.
De “oude” stooklijn hl8 / Lt8 kan nog wel ingezet worden maar dat is afhankelijk van de instelling van parameter L27:
L27 op 0 = Hl8 dynamische stooklijn
L27 op 1= Hl8 “oude “ stooklijn zoals in handleiding in de grafische weergave van stooklijnen was uitgetekend.
En als je in de app de stooklijnen op sluiting hebt gezet dan maakt het niet meer uit waar L 27 op staat. Dan stuur je wellicht alleen op settemp en daarbij andere andere gegevens ( entiteiten) in automatiseringen.

Trouwens alle ,nog steeds wat negatieve , reacties op de nieuwe hl8 dynamische stooklijn ten spijt: ik ben inmiddels gestopt met eigen regelingen via home Assistant en of scenes in de Tuya/ SmartLife app. De nieuwe dynamische stooklijn hl8 doet het vooralsnog prima. De kamertemperatuur blijft mooi binnen marges van 0.3 graden op 19.1 graad en Als er wat grotere veranderingen zijn in het weer loopt die marge (tijdelijk) wat op naar max 0,5 graad . Dat is acceptabel omdat de warmtepomp dan wel weer uiteindelijk naar een nieuwe balans toewerkt.
De meeste niet-tweakende gebruikers waar ik mij nu ook bijgevoegd heb, zullen dit prima vinden. Niet meer bijna continu aan het bijstellen . Een modus gevonden, maar vervolgens door nietvoorziene omstandigheden weer automatiseringen etc moeten aanpassen. En nieuwe apparatuur aanschaffen omdat dan parameters en entiteiten nog beter aangestuurd kunnen worden . Prachtig dat het kan en wellicht een mooie hobby met een uitdaging voor een aantal, maar voor een gewone gebruiker niet nodig meer met de nieuwe regeling HL8 ( de dynamische Hl8 dus )
Ik hoop trouwens dat de gewone niet tweakende gebruiker ook nog steeds zijn verhaal kwijt kan in dit topic. Zo waren we 3 jaar geleden wel begonnen immers.😉
Ik hoop ook dat gebruikers van de nieuwe HL8 dynamische regeling hun ervaringen hier droppen. Ik lees daar nauwelijks iets over . Ben er wel nieuwsgierig naar. Of zijn die gebruikers misschien afgehaakt?
Fijne feestdagen

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:24:

De “oude” stooklijn hl8 / Lt8 kan nog wel ingezet worden maar dat is afhankelijk van de instelling van parameter L27:
L27 op 1= Hl8 “oude “ stooklijn zoals in handleiding in de grafische weergave van stooklijnen was uitgetekend.
En als je in de app de stooklijnen op sluiting hebt gezet dan maakt het niet meer uit waar L 27 op staat. Dan stuur je wellicht alleen op settemp en daarbij andere andere gegevens ( entiteiten) in automatiseringen.

Trouwens alle ,nog steeds wat negatieve , reacties op de nieuwe hl8 dynamische stooklijn ten spijt: ik ben inmiddels gestopt met eigen regelingen via home Assistant en of scenes in de Tuya/ SmartLife app. De nieuwe dynamische stooklijn hl8 doet het vooralsnog prima. De kamertemperatuur blijft mooi binnen marges van 0.3 graden op 19.1 graad en Als er wat grotere veranderingen zijn in het weer loopt die marge (tijdelijk) wat op naar max 0,5 graad . Dat is acceptabel omdat de warmtepomp dan wel weer uiteindelijk naar een nieuwe balans toewerkt.
De meeste niet-tweakende gebruikers waar ik mij nu ook bijgevoegd heb, zullen dit prima vinden. Niet meer bijna continu aan het bijstellen . Een modus gevonden, maar vervolgens door nietvoorziene omstandigheden weer automatiseringen etc moeten aanpassen. En nieuwe apparatuur aanschaffen omdat dan parameters en entiteiten nog beter aangestuurd kunnen worden . Prachtig dat het kan en wellicht een mooie hobby met een uitdaging voor een aantal, maar voor een gewone gebruiker niet nodig meer met de nieuwe regeling HL8 ( de dynamische Hl8 dus )
Ik hoop trouwens dat de gewone niet tweakende gebruiker ook nog steeds zijn verhaal kwijt kan in dit topic. Zo waren we 2 jaar geleden wel begonnen immers.😉
Ik hoop ook dat gebruikers van de nieuwe HL8 dynamische regeling hun ervaringen hier droppen. Ik lees daar nauwelijks iets over . Ben er wel nieuwsgierig naar. Of zijn die gebruikers misschien afgehaakt?
Fijne feestdagen
Helemaal mee eens dat dit een mooie oplossing is voor het grootste deel van de gebruikers.
Bij mij na 15 maanden helaas nog nooit goed gewerkt, dus zelf maar gaan aansturen. Eerst via scenes, nu via homey. En dat laatste bevalt uitstekend.
Overigens worden er regelmatig nog basis vragen gesteld hier en zijn we echt niet allemaal aan het programmeren. Mijn kennis daarvan is ook erg basic.

Ik wacht overigens nog steeds op reactie over onderhoud. 3x een ticket aangemaakt, steeds gesloten zonder reactie.
De update van die dynamische stooklijn heb ik ze dus ook niet naar kunnen vragen.

Ik ben daarom blij dat ik nu een goed werkend (en doordat ik zelf kan tweaken waarschijnlijk nog stabieler) systeem heb waarbij ik niet afhankelijk ben van Adlar. Ze zijn er in de 15 maanden dat ik klant ben eigenlijk alleen maar op achteruit gegaan in de klantenservice (mijn ervaring).
Eerder moest ik veel moeite doen om ze te spreken en dan lukte het wel. Nu lukt het helemaal niet meer.
Volledig afhankelijk zijn van hun regeling vind ik daarom ook niet zo'n fijn idee.

En het tweaken vind ik gewoon leuk. Helemaal als het goed werkt. Maar eens dat dit voor een kleine groep is. Het zou een aanvullend iets moeten zijn, geen voorwaardelijkheid voor een stabiel systeem. Dat laatste is het nu nog wel imo, maar hopelijk straks niet meer met de nieuwe HL8

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:17
fvanderstege schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:24:

Ik hoop trouwens dat de gewone niet tweakende gebruiker ook nog steeds zijn verhaal kwijt kan in dit topic. Zo waren we 3 jaar geleden wel begonnen immers.😉
Fijne feestdagen
Zit er ook met smart op te wachten! Maar hoe weet ik of herken ik dat ik de nieuwe aansturing van de dynamische stooklijn heb. Kan ik dit op een of andere manier zien? Adlar communiceert
hier naar mijn idee niet over….😁
Nu speel ik met stooklijnen!

Kun je ook nog iets vertellen over ervaringen van de afgelopen nacht?
Prettige kerstdagen gewenst!

• Reshadf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-12 13:57
Mijn warmtepomp verbruik in de afgelopen dagen is zeer netjes. (Lt8) Hoewel, als het echt koud is zoals vandaag dan is mijn gasverbruik hoger dan wanneer ik geen warmtepomp had vanwege alle defrosts. Is daar nog iets aan te tweaken of moet je die dagen maar voor lief nemen? de adlar staat bij mij op 3 hoog op het terras/balkon richting het oosten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjeqdMx1aXkTF09VuzJm1CZA1M0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x3QdsG1Z4dFvlq94TPu1XgiP.png?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
Reshadf schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:15:
Mijn warmtepomp verbruik in de afgelopen dagen is zeer netjes. (Lt8) Hoewel, als het echt koud is zoals vandaag dan is mijn gasverbruik hoger dan wanneer ik geen warmtepomp had vanwege alle defrosts. Is daar nog iets aan te tweaken of moet je die dagen maar voor lief nemen? de adlar staat bij mij op 3 hoog op het terras/balkon richting het oosten. [Afbeelding]
Zijn er geen parameters voor bijschakelen cv? Bij defrost of überhaupt.

Beste wat je kunt doen is die cv er uit :D

• Reshadf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-12 13:57
Hoe werkt defrost op all electric?

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:38:
Ik deel ook maar even m'n statistieken:
Verbruik warmtepomp november 2024: 236,68 kWh
Verbruik warmtepomp november 2025: 226,22 kWh
Jaarverbruik warmtepomp 2024-2025: 1752,34 kWh
Historisch gebruik gas: 1500m3
Huidig gasverbruik 2024-2025: 357m3 (alleen nog douchen en warm water - wat meestal met quooker gaat)

1100m3 kuub gas vervangen voor 1800 kWh aan stroom.
Dat is relatief netjes toch?

---

En even terugkomend op de dynamische instelbare stooklijn binnen HA:
Ik ben nog aan het testen, maar de voorlopige resultaten zien er top uit. Momenteel hou ik de woning op 19,4 graden celcius stabiel met onderstaande instellingen.
Moet wel gezegd worden: Écht koude dagen hebben we nog niet gehad, dus ik weet nog niet hoe die reageert. Mocht iemand met HA dit ook willen proberen dan kan ik wel via een DM even het meeste opsturen.

[Afbeelding]

Beetje offtopic, maar hoe krijg jij dat je heatcurve grafiek voorelkaar?

• pentaw1nz
Reshadf schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:10:
Hoe werkt defrost op all electric?
Gewoon door het proces om te draaien en even warm water uit het systeem te trekken.

Ik heb al 15 maanden geen gas meer.
Als jij met zon laag verbruik je huis warm houdt met -8 en gas vooral voor de defrosts is, dan kan die ketel ook wel weg

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste