Mr Black schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:35:
[...]
Inderdaad @
pentaw1nz de door mij gebruikt term van “moduleren” is niet juist. De Adlår Aurora II is 6 KW met de Grundfos pomp debiet gestuurd. Wat de regeling doet met P99 P163 en P260 is de flow reguleren naar het juiste debiet. Uiteindelijk wordt het verschil in vermogensafgifte veroorzaakt door de delta T.
Goed gezien door verschillende forum leden.
Zover ik uit de documentatie kan halen is de 6 kW uitgelegd voor 1000 liter/h. Daar komt die veel genoemde 16 tot 17 l/min. vandaan. Bij een delta T van 5 graden komt dat op c.a. 5,8 kW thermisch afgegeven vermogen.
Omdat debiet te verkrijgen heb ik bij mijn wp dus aan de knoppen moeten draaien. Deze draait nu inderdaad ook op 16 á 17 l/min. Omdat je dan ziet dat de wp het watervolume gaat regelen naar de juiste flow zag ik daar een vorm van moduleren in. Dat is het dus niet.
Daarbij heb ik geconstateerd dat P99, aan de hand van de ingestelde flow, na één dag draaien de met de hand ingestelde waarde van 6 of 7 veranderd in 5 (standaard waarde). Hoe dat werkt, geen idee.
Ik hoop hiermee het “moduleren” vraagstuk recht gezet te hebben.

==========================
Bovenstaand had ik geschreven op 9 december na mijn forum discussie over de term “ modulerende circulatiepomp”. Ik had dit in één van de Adlår documentaties gelezen maar kon het niet meer terugvinden. Zowaar ben ik dit document toch weer op het spoor gekomen:
httpsecodorpenfonds.nlwp-contentuploads202410aurora-ii-bedieningshandleiding-geavanceerd-nl1.3.pdf.pdf
In dit document staat de methode om de circulatiepomp flow t.b.v. een te hoge delta T op te hogen. Daarin had ik de term” modulerende “ gelezen. Onder staat de uitleg waarvan ik aanneem dat als je de methode omkeert je de delta T kunt verhogen. Dat is wat ik met succes heb gedaan.
Heeft iemand onderstaand ook al een keer gelezen?
====================
11.1 MEEST VOORKOMENDE STORINGCODES
Onderstaand een opsomming van de meest voorkomende storing codes met een uitleg wat het betekend en hoe het op te lossen
is.
11.1.1 E37 – TE HOOG VERSCHIL TUSSEN AANVOER EN RETOUR (TE HOGE DELTA T)
De delta T is te hoog, oplossing hiervoor om de circulatie pomp snelheid hoger te zetten zodat het water sneller door het systeem
gaat lopen. Zodat het water sneller door het circuit gaat en weer warmer terug komt. Hierdoor wordt de delta T kleiner.
Parameters aan te passen:
- P260 (maximale circulatiepompsnelheid) met 20 verhogen
- P116 (Regeling warmtepomp op basis van temperatuur inlet water of outlet water) op 0 zetten
- P23 (Maximaal Delta T inlet en outlet water) op 15°C. zetten
- P99 (Delta T waarop circulatiepomp moduleert) op 5 zetten
- P100 (Minimum snelheid circulatiepomp) verhogen met 20
- P146 (Circulatiepomp flow instelling) verhogen met 20
- P260 (Maximale circulatiepomp snelheid) verhogen naar 99
- P261 (Circulatiepomp snelheid als setpoint is bereikt) verhogen met 20
Het verhogen van de circulatiepompsnelheid / debiet kan geluidsklachten in het leidingwerk tot gevolg hebben. Advies is om dit
stapsgewijs te doen.
Altijd zorgen voor voldoende flow wanneer setpoint is bereikt (P261). Wanneer deze te laag is, wordt de meting van het water uit
het systeem te traag en kan het te lang duren voordat de warmtepomp weer wordt ingeschakeld.
11.1.2 E03 – FLOW ERROR
Bij error E03 heeft de warmtepomp een flow error en meet onvoldoende flow. Dit gebeurd vaak tijdens ontdooien, aangezien de
flow dan even stil valt. Ook kan het zijn dat er lucht in het systeem zit, dan is het belangrijk om eerst goed te ontluchten. Dit kan
door de automatische ontluchter op de warmtepomp open te draaien en/of kortstondig de handmatige ontluchter open te
zetten.
Aan te passen parameters:
- P03 (Water Flow Switch) instellen op 0 (uit)
- P134 (Waarde flow wanneer E03 optreed) instellen op 0 l/m
=============
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand