Ha @pentaw1nz, als je geen problemen hebt, zou ik zeggen, niet aankomen.pentaw1nz schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:00:
[...]
Zie je de waterpomp bij jou echt moduleren dan?
Bij mij is het gewoon in bedrijf altijd 16L/min.
Nooit iets in aangepast en ik zie het nooit hoger of lager.
Overigens ook nooit problemen mee gehad.
En hoe belaald hij dat moduleren? Ik zie hem wel eens extra pompen als hij vlak voor moment van aanslaan zit.
Alleen bij een waterzijdig goed ingeregelde installatie, met op alle plekken de juiste flow en delta T, kun je met succes bij de modulerende compressor het watervolume mee laten regelen. Dat regelt de wp geheel zelf met een eigen vergelijking zoals hieronder beschreven. De bandbreedte van de modulatie stem je af met de genoemde Pwaarden. Is feitelijk een afstemming op je installatie. @marnie heeft wat geschreven over de delta flow regeling per radiator. Daar moet dus juist de waterpomp niet moduleren.
In mijn installatie heb ik altijd 21 l/min of hoger gezien. Dit watervolume zorgde ervoor dat na inbedrijstelling de wp heel vaak op een delta T van 1 of 2 graden liep en dus nog met de cv instellingen van de installatie het water met hoge snelheid terugspoelde naar de wp. Met gevolg dat over de radiatoren dus ook een hele lage delta T stond. Daar komt dus veel straling vanaf maar weinig warmteconvectie. Dat werkt net als een infrarood paneel waar van dichtbij veel straling vanaf komt maar je de kamer er niet mee kunt verwarmen.
Nu hebben zowel de wp als de radiatoren tussen 3 en 6 graden delta T. Goed voor de warmteafgifte en goed voor de wp. Maar dit verhaal vraagt dus wel eerst om goed waterzijdig afregelen!
https://tweakers.net/i/8Z...1K81JX1u.png?f=user_large
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand
:strip_exif()/f/image/N8soAd8ZYzwIAHm6Ns6CquTp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MppZNr5L9CRYZIOISuX9XapR.jpg?f=fotoalbum_large)