PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Verdikkie, dat ziet er mooi uit.
Toch ook maar even kijken of ik zoiets na kan maken in Home Assistant.
Ik stuur nu nog steeds dynamisch aan op stooklijnen (Stooklijn hoger of lager wanneer het te warm/koud in huis is) en dit werkt ook enorm goed, maar zoiets als hierboven kan je dan helemaal vlekkeloos fine-tunen voor wat er voor je huis nodig is bij wat voor temperatuur.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Ik heb wel een HA template voor je…LongTimeAgo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:37:
[...]
Verdikkie, dat ziet er mooi uit.
Toch ook maar even kijken of ik zoiets na kan maken in Home Assistant.
Ik stuur nu nog steeds dynamisch aan op stooklijnen (Stooklijn hoger of lager wanneer het te warm/koud in huis is) en dit werkt ook enorm goed, maar zoiets als hierboven kan je dan helemaal vlekkeloos fine-tunen voor wat er voor je huis nodig is bij wat voor temperatuur.
Dat zou perfect zijn!
Als je hem niet publiekelijk wilt delen mag dat ook via privé bericht!
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Voor de overige home assistant gebruikers, ik gebruik de volgende automatisering voor het verwarmen van mijn woning. Heb eerst even paar dagen getest met welke wp. set temp in combinatie met buiten temp de kamer op temperatuur bleef. Dit ingevuld als basis voor een custom stooklijn, met verhoging bij afkoeling kamer, en verlaging bij te warm. Het stukje 'overheat' wordt nu niet gebruikt.LongTimeAgo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:26:
[...]
Dat zou perfect zijn!
Als je hem niet publiekelijk wilt delen mag dat ook via privé bericht!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
| alias: Warmtepomp - Stooklijn + Kamer + Overheat
description: >
Bepaalt wp_temp_set op basis van buitentemperatuur, kamertemperatuur en
ingestelde temperatuur op climate.kamer_1, met overheat-beveiliging.
triggers:
- minutes: /5
trigger: time_pattern
- entity_id: sensor.thuis_buitentemperatuur
for: "00:05:00"
trigger: state
- entity_id: sensor.kamer_1_temperatuur
for: "00:05:00"
- entity_id: climate.kamer_1
for: "00:02:00"
- entity_id: input_boolean.wp_overheat_trigger
enabled: false
conditions:
- condition: template
value_template: "{{ states('climate.kamer_1') != 'off' }}"
actions:
- variables:
t_outdoor: "{{ states('sensor.thuis_buitentemperatuur') | float(5) }}"
t_room: "{{ states('sensor.kamer_1_temperatuur') | float(20) }}"
t_target: "{{ state_attr('climate.kamer_1', 'temperature') | float(20) }}"
overheat: "{{ is_state('input_boolean.wp_overheat_trigger', 'on') }}"
current_set: "{{ states('number.wp_temp_set') | float(30) }}"
- choose:
- conditions:
value_template: "{{ overheat }}"
sequence:
- target:
entity_id: number.wp_temp_set
data:
value: 22
action: number.set_value
- data:
name: Warmtepomp
message: "Overheat actief: wp_temp_set geforceerd naar 22°C."
domain: climate
action: logbook.log
- conditions:
value_template: "{{ not overheat }}"
sequence:
- variables:
base_set: |-
{% if t_outdoor > 15 %}
27
{% elif t_outdoor >= 12 %}
28
{% elif t_outdoor >= 7 %}
29
{% elif t_outdoor >= 2 %}
30
{% elif t_outdoor >= -2 %}
31
{% elif t_outdoor >= -5 %}
32
{% else %}
33
{% endif %}
error: "{{ t_target - t_room }}"
corr: >-
{% set diff = error | float %} {# diff = t_target - t_room #}
{# 1. Klein beetje te warm (tussen 0 en -0.2) → niets doen #} {%
if diff < 0 and diff > -0.2 %}
0
{# 2. Te koud, 0.01 t/m 0.5 onder doel → +1 #} {% elif diff >
0.01 and diff <= 0.5 %}
1
{# 3. Te koud, meer dan 0.5 onder doel → +2 #} {% elif diff >
0.5 %}
2
{# 4. Te warm, -0.5 t/m -0.2 → -1 #} {% elif diff <= -0.2 and
diff > -0.5 %}
-1
{# 5. Duidelijk te warm, <= -0.5 → -3 #} {% elif diff <= -0.5 %}
-3
{# 6. Fallback (zou zelden nodig moeten zijn) → schaal met x2,
cap ±2 #} {% else %}
{% set c = diff * 2 %}
{% if c > 2 %}
2
{% elif c < -2 %}
-2
{% else %}
{{ c }}
{% endif %}
{% endif %}
new_set_raw: "{{ base_set + (corr | float) }}"
new_set: |-
{% set v = new_set_raw | float %} {% if v < 25 %}
25
{% elif v > 35 %}
35
{% else %}
{{ v | round(0) }}
{% endif %}
value_template: "{{ current_set != (new_set | float) }}"
- target:
entity_id: number.wp_temp_set
data:
value: "{{ new_set }}"
action: number.set_value
- data:
name: Warmtepomp
wp_temp_set → {{ new_set }}°C (buiten {{ t_outdoor }}°C, kamer
{{ t_room }}°C, doel {{ t_target }}°C, basis {{ base_set }}°C,
corr {{ corr }}°C)
domain: climate
action: logbook.log
mode: single |
De Hl8 werkt gewoon erg grillig. Daarom dat bijna niemand deze ook gebruikt. Vaste stooklijnen of zelf de set temp instellen werkt veel rustiger.alf33 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:54:
Hallo weet iemand hoe ik de dT van de dynamische stooklijn (HL8) kan veranderen want nu gaat de WP veel te lang en te hard door 0,5 graden boven de gewenste waarde en schakelt bij een 0,5 gr onderde gewenste waarde weer vol in, kan dit niet wat rustiger bv met 20hz ventilator en 30hz compressor en niet direct met 40 en 50hz.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Nee hoe de Hl8 dynamisch werkt en zich te grillig aanpast kun je weinig aan doen, anders zouden wij die allemaal wel gebruiken.alf33 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:10:
Valt dit niet met de parameters te wijzigen of zit dit in het programma van de WP
Je zal de oude versie nog hebben, de nieuwe versie wordt al langzaam aan uitgerold.alf33 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:54:
Hallo weet iemand hoe ik de dT van de dynamische stooklijn (HL8) kan veranderen want nu gaat de WP veel te lang en te hard door 0,5 graden boven de gewenste waarde en schakelt bij een 0,5 gr onderde gewenste waarde weer vol in, kan dit niet wat rustiger bv met 20hz ventilator en 30hz compressor en niet direct met 40 en 50hz.
Deze werkt een heel stuk beter, sowieso kan Adlar de Hysterese (+/-) instellen en de interval en nog wat zaken.
Wellicht kun je intussen beter een stooklijn gebruiken die het beste bij je situatie past.
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!
Ook nieuwere versies blijven grillig werken op de hl8.Johan H schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:06:
[...]
Je zal de oude versie nog hebben, de nieuwe versie wordt al langzaam aan uitgerold.
Deze werkt een heel stuk beter, sowieso kan Adlar de Hysterese (+/-) instellen en de interval en nog wat zaken.
Wellicht kun je intussen beter een stooklijn gebruiken die het beste bij je situatie past.
Ik heb het meerdere malen weer een kans gegeven, maar de warmtepomp werkt vele malen stabieler op vaste stooklijnen of zelf de set temp instellen.
Hij blijft traag reageren. Standaard bij 0,5 graden afwijking van thermostaat en dan ook nog elk half uur 1 graad. Daar kan Adlar wel iets in aanpassen, jij zelf niet, maar dan nog is het niet optimaal. Tevens is het zo dat als je 1 keer de stroom van de JAN afhaalt deze settings weer ip default staan.
Het werkt echt wel een stuk beter hoor, je kan het ook laten instellen op +/- 0,1 dat scheelt behoorlijk. En de interval afhankelijk van vloerverwarming om met radiatoren is dat ook goed te regelen. Zeker met vloerverwarming moet je niet met nachtverlaging werken. En let ook op met Eco, dat je wel aan de gewenste temperatuur blijft. Vwb stroomonderbreking Jån, dit heb in getest, maar de waarden blijven er gewoon keurig in, wellicht komt dat bij jou door een oude softwareversie?pentaw1nz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:12:
[...]
Ook nieuwere versies blijven grillig werken op de hl8.
Ik heb het meerdere malen weer een kans gegeven, maar de warmtepomp werkt vele malen stabieler op vaste stooklijnen of zelf de set temp instellen.
Hij blijft traag reageren. Standaard bij 0,5 graden afwijking van thermostaat en dan ook nog elk half uur 1 graad. Daar kan Adlar wel iets in aanpassen, jij zelf niet, maar dan nog is het niet optimaal. Tevens is het zo dat als je 1 keer de stroom van de JAN afhaalt deze settings weer ip default staan.
Vergeet niet dat hier veel mensen zijn die het allemaal tot de micromu geregeld hebben, maar dat de hl8 bedoeld is voor de grootste groep gebruikers, die gewoon de thermostaat op 19 wil draaien en klaar
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!
Met de nieuwe hl8 en de juiste instelling zou dat al goed moeten gaan.alf33 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:48:
Als ik het bovenstaande lees kun je dus beter niet met de thermostaat de temperatuur regelen, voorheen had ik met smart life scene's gemaakt met een temperatuurmeter, dit werkte opzich goed maar je kunt niet even de temperatuur hoger of lager zetten.
Ook met scenes kun je de temperatuur wel sturen hoor, maar als je vloerverwarming hebt, hou het gewoon op een vaste waarde, dat gaat het beste.
Ik denk dat je “set target temp” moet hebben?alf33 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:13:
Ik probeer met smartlife een scene te maken met als uitgang de buitentemperatuur en afhankelijk daarvan een settemperatuur in te stellen maar dit lukt niet. Kan iemand mijn helpen?
Maar waarom kies je niet gewoon een stooklijn in je scene?
Dat werkt perfect.
Als je huis vereist dat je soms een andere stooklijn nodig hebt (lees meer of minder vermogen), dan maak je een paar scenes met afkijkende triggers en set daar een andere stooklijn of zelf de powermode (eco/standaard) bij.
Werkt heel leuk. Ik zou zelf graag de windrichting erbij willen gebruiken, maar die zit er niet in helaas.
Bijna niemand hier "wilt" graag aan de slag in home assistant, maar soms is het nodig.
Er zijn vele huizen/warmtevragen en condities waarin een vaste stooklijn simpelweg niet voldoet, volgens mij staan er naast mij heel veel mensen echt te springen om een werkende variant!
De eerste melding van @alf33 is helaas een bekend verhaal
Een versie die al 10% beter is dan de huidige zou zo enorm welkom zijn! Kom! Maar! Door!
Dat bijna niemand die gebruikt is een aanname. Bij ons werkt LT8 al lange tijd prima en voor velen denk ik ook.pentaw1nz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:03:
[...]
De Hl8 werkt gewoon erg grillig. Daarom dat bijna niemand deze ook gebruikt. Vaste stooklijnen of zelf de set temp instellen werkt veel rustiger.
Heel vaak wordt hier de HT8 genoemd en die gebruik ik alleen als het heel koud is (onder 0). Misschien dan ook eens de LT8 proberen?
[ Voor 15% gewijzigd door redcap op 04-12-2025 07:38 ]
Of alle gebruikers van HL8 (lt8) ook hier zitten weet ik natuurlijk niet. In elk geval @fvanderstege en zelf ken ik iemand die hem onlangs ook heeft gekregen er er tot nu toe erg blij mee is.Jerra schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:29:
@Johan H wel heel stellig? Er heeft hier zich nog geen enkele niet-tester gemeld met de nieuwe dynamische stooklijn... wordt deze wel echt uitgerold?
Bijna niemand hier "wilt" graag aan de slag in home assistant, maar soms is het nodig.
Er zijn vele huizen/warmtevragen en condities waarin een vaste stooklijn simpelweg niet voldoet, volgens mij staan er naast mij heel veel mensen echt te springen om een werkende variant!
De eerste melding van @alf33 is helaas een bekend verhaalschakelt te laat in en gaat te lang door, en verbruikt daarbij ook nog eens teveel energie.
Een versie die al 10% beter is dan de huidige zou zo enorm welkom zijn! Kom! Maar! Door!
Let wel dat ook L27 op 0 moet staan, anders krijg je de vooringestelde HL8.
Het kan best zijn dat er wat specifieke instellingen voor elk unieke geval moeten worden gedaan, zoals inderdaad de +/- (in mijn geval 0,1) en de interval van plussen en minnen van de lijn.
Ik weet niet hoe Adlar dat verder aanslingert, maar er wordt zeker wel aan gewerkt.
Dan moet je als stooklijn ‘sluiting’ kiezen en voor je settemp ‘warme en koude temperatuurinstellingen’alf33 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:13:
Ik probeer met smartlife een scene te maken met als uitgang de buitentemperatuur en afhankelijk daarvan een settemperatuur in te stellen maar dit lukt niet. Kan iemand mijn helpen?
Ik wacht al +/- 9 weken op belletje van de planning voor onderhoud. Misschien kunnen ze dit dan ook direct installeren
Vandaag komt mijn homey pro binnen. Ik heb daar meer vertrouwen in en denk dat alles daarvoor uitzoeken mbv informatie van tweakers me minder energie kost dan contact zoeken met Adlar.
Over de WP ben ik overigens nog steeds erg tevreden, maar lijkt erop dat de klantenservice alleen maar verder achteruit gaat.
[ Voor 47% gewijzigd door pentaw1nz op 04-12-2025 08:24 ]
Die informatie heb ik helaas niet.pentaw1nz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:21:
Wanneer moet die nieuwe HL8 worden uitgerold dan?
Ik wacht al +/- 9 weken op belletje van de planning voor onderhoud. Misschien kunnen ze dit dan ook direct installeren
Vandaag komt mijn homey pro binnen. Ik heb daar meer vertrouwen in en denk dat alles daarvoor uitzoeken mbv informatie van tweakers me minder energie kost dan contact zoeken met Adlar.
Over de WP ben ik overigens nog steeds erg tevreden, maar lijkt erop dat de klantenservice alleen maar verder achteruit gaat.
Ik weet dat er al wel meerdere gebruikers zijn die er veelal positief over zijn.
Wellicht dat het geleidelijk opgebouwd wordt om het beter te kunnen monitoren.
Scenes kan ik me ook aardig mee redden, dat deed ik door op basis van de stijgende of dalende kamertemperatuur naar een lagere of hogere stooklijn te gaan, voordeel daarvan is dat er door de stooklijn al rekening met de buitentemperatuur wordt gehouden en wanneer dat uit de pas gaat lopen naar een andere stooklijn wordt geschakeld. Vond ik erg prettig werken.
Heb me nog nooit verdiept in Homey, maar zag dat je daar een Adlar app in kan installeren en dan wordt het net zo simpel als met scenes?
Of krijg je dan van die abracadrabaca die je hier ook wel eens voorbij ziet komen?
Want het voordeel wat je dan hebt ten opzichte van de scenes is dat je lokaal stuurt en niet afhankelijk van internet bent?
Ik verwacht echter dat de meeste mensen dit gewoon prima vinden werken en alleen de "tweakers" de moeite nemen om het verbuik om laag te krijgen en zelf iets in elkaar zetten om het beter te doen dan de HL8/jan module.
Bij mij draait de warmtepomp nu een jaar, bij de aanschaf ook een gold service contract afgesloten:
:strip_exif()/f/image/K2dxktChLZXWez0CmoTa4kxm.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is echter nog niet automatisch verlengd door Adlar, hier heb ik contact me ze over gehad en ze gaven aan dat de service contracten op de schop gaan en hopen voor de jaarwisseling met de nieuwe versie te komen. Zijn er meer mensen waarbij Adlar aangaf dat het oude contract op dit moment niet meer te verlengen is?