Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 48 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:17
Ik heb ook lang gewacht en getwijfeld, want net nieuwe ketel.
Uiteindelijk kost langer wachten je eigenlijk alleen maar meer geld (600-800 per jaar tov WPB).
En je kunt die nieuwe ketel nu goed verkopen. Installatiekosten zijn dan ff gevalletje "jammer dan" en voortschrijdend inzicht...

Let op dat je van die 3500 euro dus nog flink bedrag terug krijgt.
De doorvoer van je ketel (of in ieder geval het gat) kun je mogelijk hergebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 03-01-2025 10:11 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 22:45
pentaw1nz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:09:
Ik heb ook lang gewacht en getwijfeld, want net nieuwe ketel.
Uiteindelijk kost langer wachten je eigenlijk alleen maar meer geld (600-800 per jaar tov WPB).
En je kunt die nieuwe ketel nu goed verkopen. Installatiekosten zijn dan ff gevalletje "jammer dan" en voortschrijdend inzicht...

Let op dat je van die 3500 euro dus nog flink bedrag terug krijgt.
De doorvoer van je ketel (of in ieder geval het gat) kun je mogelijk hergebruiken.
Is er bij zo'n boiler nog een 'uitlaat gat' nodig?
Want dan is het wellicht niet eens zo'n heel slecht idee. Dat was gewoon een 'verplichte' investering die even door de zure appel heen bijten was.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:14:
[...]

Want dan is het wellicht niet eens zo'n heel slecht idee. Dat was gewoon een 'verplichte' investering die even door de zure appel heen bijten was.
Je kunt kiezen wat je met aanzuig en uitblaas doet. Bij mij haalt hij de lucht van de zolderkamer (relatief warme lucht, dus zuiniger). Uitblazen doet hij door het dak naar buiten. Je kunt ook beide via buiten doen, of beide via binnen.
Mijn configuratie is het meest zuinig. Ik was eerst huiverig voor temperatuurschommelingen bij aanzuigen vanaf zolder, maar daar merk je niets van . En in de zomer is het misschien juist wel fijn :D voor wat je er van merkt.
Zo'n WPB draait ook 1x per dag of 1x per 2 dagen een uurtje of 2. That's it. Water blijft erg lang warm.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 03-01-2025 10:19 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Dank je voor je snelle reactie en info @pentaw1nz .
Ik ga even binnen de familie/vrienden kringen vragen of er behoefte is aan een nieuwe CV ketel en dan offertes vragen voor een Atlantic plaatsing. Dan zal ik wel via WPB topics de andere informatie vragen gezien dit buiten Adlar om gebeurt. ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 21:31
Destynx schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:46:
[...]

Natuurlijk, er is ook op Tweakers over gepost:

[Afbeelding]

*edit: even wat informatie weggehaald
Wat een contract. Wil ik ook wel tot 2027. Ik moet in juni naar een nieuw contract, ga mijn best doen om ook zo'n prijs per kWh in de wacht te slepen.
Dank voor het delen. Sprookjes bestaan toch echt _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 21:39
LongTimeAgo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:24:
Dank je voor je snelle reactie en info @pentaw1nz .
Ik ga even binnen de familie/vrienden kringen vragen of er behoefte is aan een nieuwe CV ketel en dan offertes vragen voor een Atlantic plaatsing. Dan zal ik wel via WPB topics de andere informatie vragen gezien dit buiten Adlar om gebeurt. ;)
Aangezien jij in de buurt woont, ik heb het via een bedrijf uit Medemblik laten doen. Atlantic Explorer V4 270L. Plaatsing beneden in garage was 3500 euro totaal. Daar kwam nog 725 euro subsidie van terug.

Via PM kan ik je de gegevens wel geven. Mocht je een keer willen komen kijken ben je ook welkom :)

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Ah, ik moet m'n initiële investering van de CV ketel nog even doorrekken, deze was namelijk een schamele 3200 euro omdat de dakdoorvoer verplaatst moest worden omdat de uitlaat letterlijk bij het zolderraam van de buren uit kwam en dit wettelijk niet helemaal de bedoeling is/was. (Leuk joh, een huis kopen waarbij dit al 30+ jaar zou is/was en niet meer mag zodra jij iets moet vervangen. ;) )

Dus inderdaad, terugverdientijd is in deze zin niet enorm lang. Maar wellicht dat ik dan nog even wacht. De totaalprijs (schatting) is ook wat ik ongeveer al aan info had kunnen opduiken, dus dat klopt dan aardig, dank je!
Of nog even wachten op een nieuwe ontwikkeling bij Adlar: een warmtepompboiler met erin ook een backup heating -functie voor als de wp het niet zelfstandig af kan. Kun je ook op deze manier van het gas af met de zekerheid dat je bij (strenge) vorst niet in de kou komt te zitten.
Zou zo maar tweede helft van dit jaar geleverd kunnen worden.
Kreeg deze info ergens in november 2024.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
fvanderstege schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Of nog even wachten op een nieuwe ontwikkeling bij Adlar: een warmtepompboiler met erin ook een backup heating -functie voor als de wp het niet zelfstandig af kan. Kun je ook op deze manier van het gas af met de zekerheid dat je bij (strenge) vorst niet in de kou komt te zitten.
Dat heeft de Atlantic die ze nu leveren al. Een elektrische spiraal van 2kW als de warmtepomp het niet redt.
Tevens kan je de Atlantic ook met een extra spiraal krijgen waardoor je de Adlar daar op aan kan sluiten zodra ze dat ooit beschikbaar maken.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Destynx schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:04:
[...]
Via PM kan ik je de gegevens wel geven. Mocht je een keer willen komen kijken ben je ook welkom :)
Ah, even kijken is altijd top. Gelijk een inschatting met hoe groot zo'n ding is.
Ik zal je een PM sturen zodra ik iets meer weet binnen de familie qua interesse CV.
fvanderstege schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Ik heb geen haast (zoals eerder genoemd), maar dit klinkt ook als een idee, eventjes wachten.
Toen Adlar samenwerking aan ging met die Akutan thuisbatterijen had ik ook meteen een offerte en advies aangevraagd. Ze geven immers korting als je al Adlar klant bent (niet fors, maar elke euro is mooi meegenomen).

Uiteindelijk niet voor de thuisbatterijen gegaan omdat het in onze situatie totaal niet rendabel is en de huidige overheidsplannen nog te onduidelijk zijn in deze, maar dat er vrijblijvend een adviseur langskwam was fijn.

Een WPB en daar mee volledig van het gas af kunnen is natuurlijk een veel mooiere stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-09 09:01
pentaw1nz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:32:
[...]

Mooi dat het heeft geholpen.
Is wel vaker het geval als adlar iets heeft aangepast of als je een andere thermostaat installeert. Even de JAN spanningloos maken en dan komt alles weer goed door.

Rustig pruttelen op 400w met HL8 klinkt als een droom. Bij mij blijven het bergen van hard stoken en dan weer uitgaan. Hij lijkt geen rust te kunnen vinden en is continu bezig met die de settemp opbouwen (0,5 graden warmtevraag) en weer afbouwen (0,5 graden warmer dan gewenst).
Ik houd het daarom op de vaste stooklijn HL7, of nu zelfs helemaal geen stooklijn, en handmatig 26 graden set temp ingesteld.
Zolang het niet hard vriest houd ik het daarmee ruim 20 graden in huis, en dan pruttelt hij idd rustig op zo'n 400w.
De compressor draait nu bij mij op 28hz, de fan op 35hz.
Als je nog niet de laatste firmware hebt (december 24, krijg je bij onderhoudsbeurt) dan moduleert de fan nog niet en is deze constant 40hz (eco) of 50hz
Een vraag over de opmerking: "of nu zelfs helemaal geen stooklijn, en handmatig 26 graden set temp ingesteld".
Als ik de SET in de app aanpas dan springt die in 2 sec terug naar de SET uit de stooklijn. Hoe kun je de stooklijn dan uitzetten of beïnvloedden en de SET temperatuur met de hand instellen? Moet je hem dan van "verwarmen" naar iets anders zetten?
Bedankt vast voor de antwoorden.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Mr Black schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Een vraag over de opmerking: "of nu zelfs helemaal geen stooklijn, en handmatig 26 graden set temp ingesteld".
Als ik de SET in de app aanpas dan springt die in 2 sec terug naar de SET uit de stooklijn. Hoe kun je de stooklijn dan uitzetten of beïnvloedden en de SET temperatuur met de hand instellen? Moet je hem dan van "verwarmen" naar iets anders zetten?
Je moet de stooklijn eerst nog uit zetten. In het scherm waar je wisselt van stooklijn kan je hem ook uit zetten. Daarna kan je de SET temperatuur wel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Impod schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Ok ja ik snap 'm, van die settemp.
Dat is dan een dynamische waarde, de settemp is nu 24. Als ik switch naar HL7 is de settemp met de huidige buitentemperatuur 27 graden.

Settemp is al 2 uur lang 24, maar de uittredetemperatuur blijft op 26 hangen vooralsnog.
Waarbij de EEV elk kwartier (ongeveer) een stapje meer sluit.

Terwijl de kamertemperatuur een halve graad hoger weergeeft op de Round dan waar ik hem op heb ingesteld.

Dus lijkt nu zeker niet te snel bij te regelen.

Als ik hem uit de ECO haal gaat de fan naar strak 50hz, en terug naar eco gaat hij weer strak naar 40hz. Zal niet de versie zijn die je bedoelt dan :)
Mijn ervaring is na vier maal ruim een halve dag op HL8 dyn. proberen dat de SET start op 26 gr bij een buitentemp. van 0 t/m 6 graden. Er gebeurt de eerste 4 tot 6 uur dan helemaal niets. De pomp blijft uit. Het water wil niet op 26-5 graden komen dus ook niet starten. Logisch want dan moet eerst de hele vloer afkoelen en dat duurt heel lang. Ik heb de P26 nu verlaagd naar 2 graden. HL8 start dan als de TEMP 26 - 2 = 24 graden is. Dat is na 2 uur wachten bereikt en HL8 loopt dan tot dat het retourwater 2 minuten op 28 graden draait en uiteraard stopt WP dan weer. Die 28 is bereikt in 30 minuten. Dan weer 1 1/2 uur wachten. maar ook dan blijft de SET na 6 uur op 26 staan terwijl de doel temp ongeveer 30/31 moet worden anders krijg ik mijn huis niet warm. Mijn WP is 14 geleden in de pomp terplekke geüpdatete naar de laatste versie (volgens de technicus moet hij nu rustiger lopen na geluidsklachten) maar moduleren tijdens de verwarmingsfase heb ik niet gezien. Tot 20 hz lopende compressor blijft de fan op 50 hz door kachelen. In de aanschakelfase moduleert die wel tot aan vol "gas" en dan is het continu 50 hz. Dit is bij mij dus het resultaat van de laatste lokale pomp update. Ik draai nu maar weer op HL4 en dat gaat prima zolang het grijs en grauw en gelijksoortig weer is. Zodra de zon er in komt mis ik de thermostaat. Heeft iemand een idee waarom de SET start op 26 graden (T6 op + 2gr om start te forceren) en dat de SET maar niet wil verhogen?
Hartelijk dank voor alle bruikbare informatie in dit draadje......

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
BerndGaykema schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:51:
[...]

Bij mij is de JAN aangesloten op een speciale stekker in de WP.
Er zijn drie draden,
- geel/groen zit aan COM (connector 20 op blok XT1)
- beide andere draden zijn genummerd 5 en 6 en zijn in de WP via de genoemde stekker aangesloten op een zwart/rode kabel. Zit dus niet afgewerkt op de klemblokken XT1 of XT2.

[Afbeelding]

Zie zwarte stekker in midden van foto. Dat is de modbus-aansluiting. De geel/groene draad is gnd.
Ik kan helaas die kabel niet vinden in de warmtepomp... Wellicht wordt het dan toch eens tijd voor een onderhoudsbeurt en dan een JAN laten plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 12:44
LongTimeAgo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:14:
[...]

Ik heb vorig jaar mei naast de warmtepomp een 200 liter warmtepompboiler laten plaatsen door Adlar voor 2563 euro inclusief subsidie

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-07 16:25
Destynx schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:36:
[...]

Dat heeft de Atlantic die ze nu leveren al. Een elektrische spiraal van 2kW als de warmtepomp het niet redt.
Tevens kan je de Atlantic ook met een extra spiraal krijgen waardoor je de Adlar daar op aan kan sluiten zodra ze dat ooit beschikbaar maken.
Zou je daar niet gewoon de cv aansturing op aan kunnen sluiten als in een hybride opstelling?

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
hwennink schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Ik heb vorig jaar mei naast de warmtepomp een 200 liter warmtepompboiler laten plaatsen door Adlar voor 2563 euro inclusief subsidie
Ik kreeg prijzen van ruim in de 4000 euro destijds.
Daarom lokale loodgieter aangeschreven. Het ding zelf kost een keer 2.000 euro, daarbij wat kleinmateriaal en de dakdoorvoeren. Het is voor 2 man een halve dag werk.
Prijzen om en nabij de 3500 zoals hier eerder genoemd (ex subsidie, dus vergelijkbaar met jouw prijs) zijn netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Mr Black schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Idd bij stooklijn kiezen voor 'sluiting'. Dan kun je zelf de set temp instellen en eventueel ook daarmee scenes aanmaken of aansturen via HA. Van beide zijn voorbeelden te vinden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Mr Black schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Mijn ervaring is na vier maal ruim een halve dag op HL8 dyn. proberen dat de SET start op 26 gr bij een buitentemp. van 0 t/m 6 graden. Er gebeurt de eerste 4 tot 6 uur dan helemaal niets. De pomp blijft uit. Het water wil niet op 26-5 graden komen dus ook niet starten. Logisch want dan moet eerst de hele vloer afkoelen en dat duurt heel lang. Ik heb de P26 nu verlaagd naar 2 graden. HL8 start dan als de TEMP 26 - 2 = 24 graden is. Dat is na 2 uur wachten bereikt en HL8 loopt dan tot dat het retourwater 2 minuten op 28 graden draait en uiteraard stopt WP dan weer. Die 28 is bereikt in 30 minuten. Dan weer 1 1/2 uur wachten. maar ook dan blijft de SET na 6 uur op 26 staan terwijl de doel temp ongeveer 30/31 moet worden anders krijg ik mijn huis niet warm. Mijn WP is 14 geleden in de pomp terplekke geüpdatete naar de laatste versie (volgens de technicus moet hij nu rustiger lopen na geluidsklachten) maar moduleren tijdens de verwarmingsfase heb ik niet gezien. Tot 20 hz lopende compressor blijft de fan op 50 hz door kachelen. In de aanschakelfase moduleert die wel tot aan vol "gas" en dan is het continu 50 hz. Dit is bij mij dus het resultaat van de laatste lokale pomp update. Ik draai nu maar weer op HL4 en dat gaat prima zolang het grijs en grauw en gelijksoortig weer is. Zodra de zon er in komt mis ik de thermostaat. Heeft iemand een idee waarom de SET start op 26 graden (T6 op + 2gr om start te forceren) en dat de SET maar niet wil verhogen?
Hartelijk dank voor alle bruikbare informatie in dit draadje......
Bij Hl8 zou er bij warmtevraag van >0,5 graden ieder kwartier de settemp met 1 graad moeten worden verhoogd.
Zo niet, dan even JAN spanningloos maken.

De start temperatuur van 26 is wellicht de minimum ingestelde set temp. Ik geloof p110 of p110. Die staat default nog veel lager, dan kun je nog veel langer wachten voordat de WP iets gaat doen :) 26 lijkt OK om mee te starten.
Bij warmtevraag zou hij binnen een uur op 30 moeten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Black
Destynx schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Je moet de stooklijn eerst nog uit zetten. In het scherm waar je wisselt van stooklijn kan je hem ook uit zetten. Daarna kan je de SET temperatuur wel aanpassen.
Super, het werkt!! Zo kom je er achter dat een duidelijke handleiding bij aankoop misschien wel heel handig is. Hoe eenvoudig is dit, met verschillende mensen over de bediening van de app gesproken, niemand wist dit!
Mooi dat in dit forum veel te leren is maar ook dat je met eigen ervaring andere weer kunt helpen. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos de Bruin
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 18:02
Destynx schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Moet dan de modus naar vloerverwarming ook worden aangepast of niet, zoja dan de aanpassing gedaan in P26 ook in P27?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
pentaw1nz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Bij Hl8 zou er bij warmtevraag van >0,5 graden ieder kwartier de settemp met 1 graad moeten worden verhoogd.
Zo niet, dan even JAN spanningloos maken.

De start temperatuur van 26 is wellicht de minimum ingestelde set temp. Ik geloof p110 of p110. Die staat default nog veel lager, dan kun je nog veel langer wachten voordat de WP iets gaat doen :) 26 lijkt OK om mee te starten.
Bij warmtevraag zou hij binnen een uur op 30 moeten zitten.
Hartelijk dank, JAN en T6 spanningsloos gemaakt, T6 even in koude hoek gezet, T6 geeft nu warmtevraag aan, ga het nog een keer afwachten met P26 op 2 graden. P110 staat bij mij op 50. Misschien dat dit niet het juiste Pnummer is. Weet iemand de SETstartwaarde?
Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Mr Black schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:58:
[...]

Hartelijk dank, JAN en T6 spanningsloos gemaakt, T6 even in koude hoek gezet, T6 geeft nu warmtevraag aan, ga het nog een keer afwachten met P26 op 2 graden. P110 staat bij mij op 50. Misschien dat dit niet het juiste Pnummer is. Weet iemand de SETstartwaarde?
Dank.
p110= max set temp.
Blij vloerverwarming en de juiste verdeler (zonder pomp) best niet hoger zetten dan 40 graden.
P111=minimale set temp (en dus ook hoe ver hij terug moduleert. Die staat default zeer laag. Ik heb mijne op 23 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Johan H schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:45:
[...]

Zou je daar niet gewoon de cv aansturing op aan kunnen sluiten als in een hybride opstelling?
Ik denk het wel, dat zou hetzelfde moeten werken. Het is "gewoon" een spiraal die warmte af geeft, of daar nu een CV-ketel, warmtepomp of zonnecollectoren aan hangen maakt niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impod
  • Laatst online: 07-02 19:39
Voor mijn software update van gisteren regelde hij de uittredetemp naar de settemp toe.
Na de update de intredetemp volgens mij. Kan dat kloppen? Had het wel fijn gevonden dat even te horen.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ctvi
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 02-09 19:26
Impod schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:39:
Voor mijn software update van gisteren regelde hij de uittredetemp naar de settemp toe.
Na de update de intredetemp volgens mij. Kan dat kloppen? Had het wel fijn gevonden dat even te horen.. :)
Dit kun je met P116 aanpassen. Als die op 0 staat dan regelt hij de aanvoertemperatuur (dat is de retourtemperatuur van je verwarming) en als hij op 1 staat regelt hij de uitvoertemperatuur (=toevoer naar je verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctvi
pentaw1nz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:22:
[...]

p110= max set temp.
Blij vloerverwarming en de juiste verdeler (zonder pomp) best niet hoger zetten dan 40 graden.
P111=minimale set temp (en dus ook hoe ver hij terug moduleert. Die staat default zeer laag. Ik heb mijne op 23 staan.
Als de minimale setwaarde op 23 staat, kun je de Aurora ook niet gebruiken om te koelen 's zomers, nou ja, tot uiterst 23 graden dan. De default temperatuur van 15 is dan logischer. Lager koelen dan 15/16 is niet raadzaam, dan krijg je condensatieproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
greengjh schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:56:
[...]Hoe kom je aan die COP van 6, bereken je die?
Die laat ik Homey Pro berekenen. Natuurlijk is het bij benadering, die 6 is vooral als het buiten tegen de 10 graden aanloopt. Nu (met 0 graden buiten) is het volgens Homey 5.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80880676#80880676

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greengjh
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-06 10:03
ctvi schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Als de minimale setwaarde op 23 staat, kun je de Aurora ook niet gebruiken om te koelen 's zomers, nou ja, tot uiterst 23 graden dan. De default temperatuur van 15 is dan logischer. Lager koelen dan 15/16 is niet raadzaam, dan krijg je condensatieproblemen.
Nu begon ik te twijfelen, even de parameter lijst gechecked, voor koeling is er een aparte parameter voor de minimum temp, dat is P113. Dus je kunt rustig P111 op 23 zetten (heb ik ook gedaan) want die is alleen van toepassing op verwarmen. P113 bijvoorbeeld op 16 voor koeling. Heb in de zomer gekoeld met mijn “vloerverwarming”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greengjh
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-06 10:03
BerndGaykema schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:21:
[...]
Die laat ik Homey Pro berekenen. Natuurlijk is het bij benadering, die 6 is vooral als het buiten tegen de 10 graden aanloopt. Nu (met 0 graden buiten) is het volgens Homey 5.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80880676#80880676
OK, dat klinkt aannemelijker. Inderdaad, bij 10C buiten zat ik volgens mij ook net boven de 5 (maar geen 6) en nu zit ik tegen de 4 aan (met ongeveer 2C buiten). Volgens “performance graphs” van Adlar, zou hij bij 0C een COP van ongeveer 4.2 kunnen halen en by 10C in de buurt van de 5.2, 6 haalt ie pas bij 20C buiten maar tegen die tijd heb je vast geen verwarming meer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BerndGaykema
ebbz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Ik kan helaas die kabel niet vinden in de warmtepomp... Wellicht wordt het dan toch eens tijd voor een onderhoudsbeurt en dan een JAN laten plaatsen
Misschien heb je hier wat aan. Deze (knap onscherpe) afbeelding kreeg ik van Adlar service.
Ikzelf heb de meest rechtse uitvoering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnaBnCZu6_EOZBs8Q8nyVYhgQ2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99O8gdxYvae4gvxLMjKXwNCt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door BerndGaykema op 04-01-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Nu online
Dit is wel een mooi plaatje. Vermoedelijk heb ik dan terminalstrip 20.
Nu is de vraag. Hoe kom je bij het mainboard:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Nu online
ebbz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:34:
Dit is wel een mooi plaatje. Vermoedelijk heb ik dan terminalstrip 20.
Nu is de vraag. Hoe kom je bij het mainboard:)
Mischien in deze handleiding
https://www.climadirect.c...ating-cooling-dhw-new.pdf
127
SolarEast Heat Pump Ltd. 2212.A02
4.2. Model disassembly and parts

zie ook foto van alexed
https://gathering.tweaker...message/76982690#76982690Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50kt8MsAbzGOIGX8b2Rz01cMT8w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YZp8WLyBoQ0pvHgXnJAMJ8De.png?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door HeHoe op 04-01-2025 14:07 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Nu online
Thnx, ik denk dat dan de kap aan de bovenkant er af moet als je kijkt naar de tekening op pagina 12. Dan heb je een bakje met "electrical components" (nr 8 ). Daar zal het wel in zitten. Ik ben benieuwd, binnenkort weer eens het dak op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techcynic
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:43
Dag allen en dank, fijn veel informatie bij elkaar hier!

Een home assistant vraagje. Op de Local Tuya repository rospogrigio is weinig activiteit. Ik had wat verbindingsproblemen dus dacht dat het wellicht daaraan lag. Vandaar dat ik ben overgegaan naar de repository van xZetsubou. Die versie well maintained en moderner van opzet. Echter nu krijg ik de entities die ik als "select" wil aanmaken niet meer actief.

Vraag is: gebruikt iemand de repository van xZetsubou met succes? Anders moet ik denk ik terug naar die van rospogrigio.

Niet echt relevant maar ter info: 6kw Adlar, full electric, volledig vloerverwarming (110m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Techcynic schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:16:
Vraag is: gebruikt iemand de repository van xZetsubou met succes? Anders moet ik denk ik terug naar die van rospogrigio.
Ha, ik wist niet eens dat er meerdere waren.
Die van Rospogrigio doet het in ieder geval prima, echter is er bij die (nog) geen ondersteuning voor Tuya Protol 3.5.

Laatste update van ze was 4 maanden terug. Activiteit is inderdaag laag.
Aan de andere kant, if it aint broken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impod
ctvi schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Dit kun je met P116 aanpassen. Als die op 0 staat dan regelt hij de aanvoertemperatuur (dat is de retourtemperatuur van je verwarming) en als hij op 1 staat regelt hij de uitvoertemperatuur (=toevoer naar je verwarming).
thanks. Ik vroeg dat omdat ik meestal met de laagste stooklijnen al uit de voeten kan. Met sturen op de inlet wordt het dan nog krapper.

Andere vraag: is er een parameter om te voorkomen dat de CV bijspringt tijdens defrosts?
Tot vorige week was de JAN nog niet op mijn CV ketel aangesloten vanwege een communicatieprobleem. Sinds 2 dagen wel, maar mijn gasverbruik (zonder douchen, ik was gisteren en vanochtend niet eens thuis tot zojuist) is met dit weer bijna 60% van wat ik normaal gebruikte op een dag rond het vriespunt. Puur om de warmtepomp te ontdooien.. terwijl de warmtepomp met die grijze vorstige dagen van 2 week geleden, met vele defrosts maar zonder bijspringen van de ketel, mijn huis ook prima op temperatuur hield. Zonder dat het onaangenaam werd. Beetje zonde dat ik nu ineens meer kosten aan gas heb dan aan elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-05 18:31
Vraagje? Waar halen jullie de parameter gegevens vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
alf33 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:12:
Vraagje? Waar halen jullie de parameter gegevens vandaan?
Uit de handleiding van de fabrikant. Zie pagina 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:16:
[...]

Uit de handleiding van de fabrikant. Zie pagina 1.
Hier kom op een pagina van andere warmtepomp leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
alf33 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Hier kom op een pagina van andere warmtepomp leverancier.
Adlar maakt gebruik van de warmtepompen van SolarEast. Die ze hebben omgedoopt tot de Adlar Aurora II.
Die documentatie kun je dus gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Impod schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:48:
[...]
Andere vraag: is er een parameter om te voorkomen dat de CV bijspringt tijdens defrosts?
Ik heb even gekeken, maar mijn defrosts worden dus ook met de CV/gas gedaan.
Maar.... ik vermoed dat het te maken heeft dat de wp op "eco/silent" modus staat. Snachts is 3 maal de CV aangesprongen om te helpen met defrosts, sinds 08:00 vanochtend is die van ECO naar NORMAL gesprongen en is de CV niet meer gebruikt... tot de temperatuur weer boven de 4 graden kwam, hij weer naar ECO stand sprong hier rond 12 uur en er om 13:00 weer een defrost kwam die hem weer de CV liet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Impod schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:48:
[...]

thanks. Ik vroeg dat omdat ik meestal met de laagste stooklijnen al uit de voeten kan. Met sturen op de inlet wordt het dan nog krapper.

Tot vorige week was de JAN nog niet op mijn CV ketel aangesloten vanwege een communicatieprobleem. Sinds 2 dagen wel, maar mijn gasverbruik (zonder douchen, ik was gisteren en vanochtend niet eens thuis tot zojuist) is met dit weer bijna 60% van wat ik normaal gebruikte op een dag rond het vriespunt. Puur om de warmtepomp te ontdooien.. terwijl de warmtepomp met die grijze vorstige dagen van 2 week geleden, met vele defrosts maar zonder bijspringen van de ketel, mijn huis ook prima op temperatuur hield. Zonder dat het onaangenaam werd. Beetje zonde dat ik nu ineens meer kosten aan gas heb dan aan elektra.
Ik heb van mij Remeha ketel P3 op 3 gezet, dat betekend dat de cv uitsluitend in de sww modus werkt. De wp kan dus aansturen wat die wil, maar de cv zal niet aanspringen om (bij) te verwarmen.
Bij andere merken cv’s zal dit ongetwijfeld ook mogelijk zijn.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
LongTimeAgo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Ik heb even gekeken, maar mijn defrosts worden dus ook met de CV/gas gedaan.
Maar.... ik vermoed dat het te maken heeft dat de wp op "eco/silent" modus staat. Snachts is 3 maal de CV aangesprongen om te helpen met defrosts, sinds 08:00 vanochtend is die van ECO naar NORMAL gesprongen en is de CV niet meer gebruikt... tot de temperatuur weer boven de 4 graden kwam, hij weer naar ECO stand sprong hier rond 12 uur en er om 13:00 weer een defrost kwam die hem weer de CV liet gebruiken.
P22 is de grens voor het bijspringen van de CV.
Heeft niet zoveel met defrosts t maken, de CV springt gewoon bij voor zover ik kan zien.
Dat zou ik graag anders zien, een betere controle op bij springen CV.
Dat is bij ons soms gewoon nodig, maar dat wil je wel een beetje subtiel doen als het kan.

Op het schermpje van de WP:

- Unlock door een paar sec op d ePower knop te drukken
- Druk 10 sec op de middelste knop (L00 gaat knipperen)
- Druk 10 sec op de middelste knop (P00 gaat knipperen)
- Gaat met de pijltjes naar P22
- Druk een aar sec op de middelste knop
- Temp knippert
- Pas waarde aan met pijltje
- Bevestig met Middelste knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
macfocus schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Heeft niet zoveel met defrosts t maken, de CV springt gewoon bij voor zover ik kan zien.
Dat is bij ons soms gewoon nodig, maar dat wil je wel een beetje subtiel doen als het kan.

- Temp knippert
Die staat bij mij op -10.
Dus die staat goed.

Maar het lijkt er echt op dat die op ECO modus dus de CV gebruikt voor defrosts en op NORMAL gewoon zn eigen vermogen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
macfocus schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:25:
[...]

- Temp knippert
Zelfs met P22 op -15 sprong de cv bij mij bij vorige winter. Vandaar dat ik verwarmen in de parameters van de cv heb uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impod
Johan H schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:23:
[...]

Ik heb van mij Remeha ketel P3 op 3 gezet, dat betekend dat de cv uitsluitend in de sww modus werkt. De wp kan dus aansturen wat die wil, maar de cv zal niet aanspringen om (bij) te verwarmen.
Bij andere merken cv’s zal dit ongetwijfeld ook mogelijk zijn.
Yes, goeie, dat ga ik ook doen. Ook een remeha hier. Mijn doel was om te kijken of ik zonder cv toe kan.

De monteur die hier was legde me uit dat de CV bijspringt tijdens defrost, óf als de buitentemperatuur beneden een ingestelde waarde komt. Die waarde stond bij mij op -5 graden celcius, die heeft hij op -15 gezet.

Heb het in de gaten gehouden en inderdaad sprong de cv bij tijdens defrosts vandaag. Of dat alleen tijdens ECO modus is weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Impod schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:40:
[...]

Yes, goeie, dat ga ik ook doen. Ook een remeha hier. Mijn doel was om te kijken of ik zonder cv toe kan.

De monteur die hier was legde me uit dat de CV bijspringt tijdens defrost, óf als de buitentemperatuur beneden een ingestelde waarde komt. Die waarde stond bij mij op -5 graden celcius, die heeft hij op -15 gezet.

Heb het in de gaten gehouden en inderdaad sprong de cv bij tijdens defrosts vandaag. Of dat alleen tijdens ECO modus is weet ik nog niet.
Ik had hem niet in Eco modus en sprong inderdaad tijdens defrosts bij.
Wilde ook weten of de wp het in zijn eentje trok en kwam er achter dat als het meerdere dagen achtereen onder nul was, ik het nog amper 18 graden kon houden in huis. Een hogere stooklijn hielp me niet, omdat voordat de steltemp bereikt werd er al wel weer een defrost was.
Een optie zou zijn een elektrische booster tussen de leiding te zetten en die al dan niet door de wp aan te laten sturen, of (icm) een homewizard plug, om zodoende tijdens de schaarse zon uurtjes wat extra energie in het systeem te pompen.
Voorts heb ik afgelopen jaar al het dubbel glaswerk in huis laten vervangen door HR++ glas en heb wel degelijk het idee dat dit ook al flink scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
Wat mij opvalt de laatste dagen dat de pomp wel erg vaak (tusen de 55 en 60 min) een defrost doet terwijl er alleen wat strepen ijs op zitten (20% van het oppervlak van de verdamper), soms zelfs volledig schoon.

Helees heb ik geen idee welke parameteres deze pomp gebruikt om te bepalen wanneer een defrost nodig is.
Ik weet dat sommige machines erg simpele algoritmes hanteren bv. alleen tijd en buitentemperatuur.

Ik zou graag willen kijken of het algoritme van de pomp wat te beïnvloeden is.

Iemand enig idee hoe het algoritme van deze pomp werkt??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Frans H schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:35:
Wat mij opvalt de laatste dagen dat de pomp wel erg vaak (tusen de 55 en 60 min) een defrost doet terwijl er alleen wat strepen ijs op zitten (20% van het oppervlak van de verdamper), soms zelfs volledig schoon.

Helees heb ik geen idee welke parameteres deze pomp gebruikt om te bepalen wanneer een defrost nodig is.
Ik weet dat sommige machines erg simpele algoritmes hanteren bv. alleen tijd en buitentemperatuur.

Ik zou graag willen kijken of het algoritme van de pomp wat te beïnvloeden is.

Iemand enig idee hoe het algoritme van deze pomp werkt??
Is al vaak over geschreven. Ook in andere topics bij de panasonic, mitsubishi, nibe topics.
90% of hoger luchtvochtigheid icm temperatuur rond het vriespunt veroorzaakt dit. Als het nog iets kouder wordt heb je hier geen last meer van, dan zakt de luchtvochtigheid ook aanzienlijk.

In de handleiding (niet van Adlar) is wel e.e.a. te lezen. In ieder geval iets met de condensor temperatuur die langere tijd onder X is.

Ongetwijfeld is daar iets op in te stellen. Onderstaande vind ik in 1 van de manuals. Ik kan daar echter niet uit opmaken wat 'intelligent control' is ennwanneer nou echt de defrost in werking wordt gesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8_92DGW6rz9qY3qHVY6EcIiN94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSlxSAW25j6qqhDNs2KeNjQd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb soms ook defrosts zonder dat er ijs is, maar meestal is de unit wel gewoon bevroren.
Dat is het nadeel van al die parameters. De WP detecteert geen ijs, hij bedenkt zelf op basis van een aantal parameters dat hij moet gaan defrosten.
Ik heb me er nog niet in verdiept, ook omdat ik weet dat het bij iets andere weersomstandigheden niet meer zo extreem is. Een defrost extra is geen ramp.

[ Voor 31% gewijzigd door pentaw1nz op 04-01-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegaver
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-07 22:55
Ik ben benieuwd of iemand kan uitleggen hoe de waterflow in mijn warmtepomp kan worden beïnvloed, zowel direct als indirect. Ik dacht dat de warmtepomp de delta T op de gewenste waarde houdt door de snelheid van de waterflow aan te passen, maar welke parameter moet je precies instellen om deze delta T te bepalen?

- Ik heb P26/P27 al op mijn gewenste waarde ingesteld, maar dit bepaalt volgens mij alleen wanneer de warmtepomp weer aanslaat of uitschakelt ten opzichte van de set-temperatuur, niet wat het moduleren tussen outlet en inlet bepaalt tijdens het draaien.
- P146 stel je in naar het type waterpomp binnen de monobloc en zorgt ervoor dat de indicatie correct is, maar verandert niet de flow zelf.
- Je kunt ook de maximale en minimale pompsnelheid instellen, maar mijn specifieke vraag is: met welke parameter stel je de delta T in, zodat de warmtepomp zijn waterflow kan aanpassen om de delta T tussen outlet en inlet te handhaven?
In mijn geval staat de waterflow altijd op 1 waarde en hier wijkt deze vrijwel nooit van af (ondanks verschillen in delta T).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
thegaver schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:18:
Ik ben benieuwd of iemand kan uitleggen hoe de waterflow in mijn warmtepomp kan worden beïnvloed, zowel direct als indirect. Ik dacht dat de warmtepomp de delta T op de gewenste waarde houdt door de snelheid van de waterflow aan te passen, maar welke parameter moet je precies instellen om deze delta T te bepalen?

- Ik heb P26/P27 al op mijn gewenste waarde ingesteld, maar dit bepaalt volgens mij alleen wanneer de warmtepomp weer aanslaat of uitschakelt ten opzichte van de set-temperatuur, niet wat het moduleren tussen outlet en inlet bepaalt tijdens het draaien.
- P146 stel je in naar het type waterpomp binnen de monobloc en zorgt ervoor dat de indicatie correct is, maar verandert niet de flow zelf.
- Je kunt ook de maximale en minimale pompsnelheid instellen, maar mijn specifieke vraag is: met welke parameter stel je de delta T in, zodat de warmtepomp zijn waterflow kan aanpassen om de delta T tussen outlet en inlet te handhaven?
In mijn geval staat de waterflow altijd op 1 waarde en hier wijkt deze vrijwel nooit van af (ondanks verschillen in delta T).
De min en max pompsnelheid kun je instellen, die parameters heb ik gevonden.
Verder moduleert de flow volgens mij niet. Het is bij mij 3L of 15L.

De delta T kun je niet simpelweg instellen. Deze ontstaat door allerlei factoren. Aanvoer temp, temp in huis, warmteafgifte, isolatie in je woning.
Je kunt een delta T wel beïnvloeden door allerlei andere zaken aan te passen, zoals radiatoren waterzijdig inregelen of je vloerverwarmingsverdeler inregelen. Daarmee beïnvloed je natuurlijk ook weer de flow.

Of de flow /pompsnelheid rechtstreeks aanpassen in de WP. Maar zou ik niet zomaar doen.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 04-01-2025 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Is al vaak over geschreven. Ook in andere topics bij de panasonic, mitsubishi, nibe topics.
90% of hoger luchtvochtigheid icm temperatuur rond het vriespunt veroorzaakt dit. Als het nog iets kouder wordt heb je hier geen last meer van, dan zakt de luchtvochtigheid ook aanzienlijk.

In de handleiding (niet van Adlar) is wel te lezen wanneer de defrost geteiggerd wordt. In ieder geval iets met de condensor temperatuur die langere tijd onder X is.

Ongetwijfeld is daar iets op in te stellen.
Ik heb soms ook defrosts zonder dat er ijs is, maar meestal is de unit wel gewoon bevroren.
Dat is het nadeel van al die parameters. De WP detecteert geen ijs, hij bedenkt zelf op basis van een aantal parameters die hij moet gaan defrosten.
Ik heb me er nog niet in verdiept, ook omdat ik weet dat het bij iets andere weersomstandigheden niet meer zo extreem is. Een defrost extra is geen ramp.
Over defrosten…..
Misschien is het geen probleem voor de compressor om telkens met volgas op te starten maar het voelt niet goed aan. Na de 16e defrost, zo tussen 60 en 70 minuten, heb ik hem op eco gezet. Daarna volgde een mooie strakke lijn over de dag. De temperatuur liep met enkele tienden van een graad terug, hij haalt namelijk net niet de SET waarde. Hieruit blijkt dat al die defrosten heel veel energie vragen (en dat is logisch). De pomp haalt immers de warmte uit je systeem om het ijs te laten ontdooien. Daarna moet die afkoeling weer te niet worden gedaan en tegen die tijd dat de set bereikt is kan er zomaar een kwart van de run voorbij zijn. Ondertussen koelt het huis dus af. De efficiëntie van de pomp is op dat moment uiteraard lager dan de theoretische COP.
Ik heb het idee dat met enige hulp van de cv je pomp (compressor en condensor) langer mee gaan. Als ik met mijn cv 0,5 m3 in het systeem steek blaas ik een uur lang de tent uit. Wij doen ook vaak de houtkachel aan in de avond. Dan redt die het makkelijk op eco. Voor wie sleutelen wil, P30 en hoger zijn de defrost waarden.
Op p30 staat 0 smart, 1 timing, 2 fast.
Of smart beïnvloed kan worden met de p waarden is te proberen. Ik kan het zelf niet proberen omdat ik geen zich heb op de pomp. Ik ben benieuwd wie ook vindt dat 16 tot 20 defrost op 4 Jan (0-3 graden) een beetje veel is of dat het bewijsbaar geen probleem is voor de levensduur.
Dank voor alle input

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Mr Black schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Over defrosten…..
Misschien is het geen probleem voor de compressor om telkens met volgas op te starten maar het voelt niet goed aan. Na de 16e defrost, zo tussen 60 en 70 minuten, heb ik hem op eco gezet. Daarna volgde een mooie strakke lijn over de dag. De temperatuur liep met enkele tienden van een graad terug, hij haalt namelijk net niet de SET waarde. Hieruit blijkt dat al die defrosten heel veel energie vragen (en dat is logisch). De pomp haalt immers de warmte uit je systeem om het ijs te laten ontdooien. Daarna moet die afkoeling weer te niet worden gedaan en tegen die tijd dat de set bereikt is kan er zomaar een kwart van de run voorbij zijn. Ondertussen koelt het huis dus af. De efficiëntie van de pomp is op dat moment uiteraard lager dan de theoretische COP.
Ik heb het idee dat met enige hulp van de cv je pomp (compressor en condensor) langer mee gaan. Als ik met mijn cv 0,5 m3 in het systeem steek blaas ik een uur lang de tent uit. Wij doen ook vaak de houtkachel aan in de avond. Dan redt die het makkelijk op eco. Voor wie sleutelen wil, P30 en hoger zijn de defrost waarden.
Op p30 staat 0 smart, 1 timing, 2 fast.
Of smart beïnvloed kan worden met de p waarden is te proberen. Ik kan het zelf niet proberen omdat ik geen zich heb op de pomp. Ik ben benieuwd wie ook vindt dat 16 tot 20 defrost op 4 Jan (0-3 graden) een beetje veel is of dat het bewijsbaar geen probleem is voor de levensduur.
Dank voor alle input
Ik ben gasloos, dus bijspringen van de CV gaat 'm niet worden.
Deze defrosts per uur zul je alleen hebben bij deze dagen van rond het vriespunt en 90%+ RV.
Als het echt koud wordt is dat al heel anders.

Ik zie meerdere parameters waarmee je het defrost gedrag enigzins kan beïnvloeden, maar ga daar persoonlijk niet zomaar mee klooien. Volgende week hebben we hele andere temperaturen en andere RV, dan blijf je aan de gang. Gewoon lekker laten draaien, dit gedrag hoort bij een WP. Dat het niet goed voelt... tja... ze zijn er voor gemaakt. Zolang hij dit niet 100 dagen achter elkaar hoeft te doen is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Ik ben gasloos, dus bijspringen van de CV gaat 'm niet worden.
Deze defrosts per uur zul je alleen hebben bij deze dagen van rond het vriespunt en 90%+ RV.
Als het echt koud wordt is dat al heel anders.

Ik zie meerdere parameters waarmee je het defrost gedrag enigzins kan beïnvloeden, maar ga daar persoonlijk niet zomaar mee klooien. Volgende week hebben we hele andere temperaturen en andere RV, dan blijf je aan de gang. Gewoon lekker laten draaien, dit gedrag hoort bij een WP. Dat het niet goed voelt... tja... ze zijn er voor gemaakt. Zolang hij dit niet 100 dagen achter elkaar hoeft te doen is er weinig aan de hand.
Ik zie veel defrosts zelfs bij 5 of 6 graden en er zit dan echt bijna nooit ijs aan!
Ondanks dat zo'n defrost bij 5 of 6 graden vaak binnen de 1,5 minuut voltooid is, Lijkt mij een onnodige defrost toch inefficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

Met P146 kun je wel de flow van de compressor aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Frans H schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:59:
[...]

Ik zie veel defrosts zelfs bij 5 of 6 graden en er zit dan echt bijna nooit ijs aan!
Ondanks dat zo'n defrost bij 5 of 6 graden vaak binnen de 1,5 minuut voltooid is, Lijkt mij een onnodige defrost toch inefficiënt.
Dat kan, door de RV. Een defrost gebeurt sneller boven nul met hoge RV, dan wanneer het vriest en droge lucht.

Als er echt helemaal geen ijs is, check dan eens in SmartLife de temperaturen en maak een screenshot op moment dat hij gaat defrosten.

Bij mij zit er steeds wel ijs op. Of nouja, hij is wit uitgeslagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vs1Lvb1rpUYk7kkBXPCwfQTNwUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4rKi0q7xbaKkcillT3IzqlM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 04-01-2025 19:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan H
[...]

Trouwens, met P139 kun je de CV ondersteuning aan of uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captein Jack
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-04 12:18
jeromeseelen schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:55:
Hey allemaal,

Onlangs heb ik ook een warmtepomp bij Adlar Castra (Aurora 2) gekocht en ik wil ook graag mijn ervaringen delen. Ik ben gegaan voor een volledig elektrische opstelling.
Mijn redenen voor Adlar Castra:
- Prijs: de prijs was significant lager dan andere warmtepompen
- Service: ik vond het fijn dat ze alles zelf doen en ik dat ik geen warmtepomp van een merk koop en een monteur van een ander bedrijf heb.
Nadelen:
- Geluid: vergeleken met sommige warmtepompen produceert deze meer geluid, maar voor mij kon die aan de zijkant staan van mijn hoekhuis en heb ik en buren er niet veel last van.
Mijn ervaring zover:
- Ze leveren een grote pallet de dag van te voren. Dit ging prima. De levering had een mogelijkheid om een half uur van te voren een sms te krijgen. Bij mij kwam de sms 1 minuut voor de levering, wat onhandig was.
- De installatie werd gedaan door twee Oost-Europese installateurs. Een sprak alleen Engels en een sprak geen Engels of Nederlands. Geef het dus van te voren aan als je geen Engels spreekt.
- Tijdens de installatie hadden ze er niet op gerekend dat ik 32mm buizen had voor mijn vloerverwarming. Hierdoor moesten ze een speciale tang halen waardoor ze drie uur langer bezig waren. Geef dit dus van te voren aan als je buizen van 32 mm hebt. 26 mm of kleiner maakt niet uit.
- Ook waren de buizen die aangesloten werden erg klein (22 mm). Ik had ze liever groter gezien. Dit lijkt mij ook efficiënter. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Ook waren de buizen rondom het expansievat en buffervat niet geïsoleerd. Ik weet niet of dit standaard is, maar omdat ik ga koelen in de zomer zal ik deze zelf isoleren.
- Ik had per ongeluk de instap thermometer besteld, maar bij installatie kon ik gewoon een andere kiezen wat fijn en gemakkelijk was. Dit zou later in de prijs worden vereffend.
- Ik had mijn vloerverwarming en warm water aansluiting niet goed. Vloerverwarming had geen ontluchting op het hoogste punt en mijn warm water aansluiting was afgeplakt met tape. Hierdoor kan de warmtepomp en warm water boiler niet aangezet worden. Hiervoor kwamen ze gratis een andere dag terug.
- Toen ze terugkwam bleek de warmtepomp niet te werken. Gedacht werd aan de printplaat, maar 2 dagen later bleek het ook niet de printplaat te zijn, maar losse kabels. Toen de warmtepomp aan ging, bleek die snel te bevriezen en na weer een week wachten, bleek een van de losse kabels, verkeerd terug gestopt te zijn.
- Omdat het lang heeft geduurd, veel stroom heeft gebruikt en veel telefoontjes en reistijd en wachttijd, zijn we nog in onderhandeling over de compensatie.
- Ik heb gevraagd om de warmtepomp in service stand te zetten zodat ik de uitgaande warmte van de warmtepomp kon regelen (dit om mijn gestorte vloer langzaam te verwarmen). Dit was niet mogelijk, maar na een 8ste keer vragen opeens wel mogelijk. Ik kon met het witte kastje wat bijgeleverd wordt, perfect de uitgaande temperatuur regelen.
- Gisteren heb ik ‘m van service mode af laten halen en toen werkte de ventilatie plotseling niet meer. Hiervoor waren twee oplossingen: 1. De warmtepomp uit en aan zetten via de meterkast 2. Elektronica vervangen. Het eerste heeft geholpen, maar het straalt niet echt vertrouwen in het product uit.
- Omdat het de afgelopen tijd vaak in het nieuws was heb ik nagevraagd of de monteurs van Adlar Castra F-gas gecertificeerd zijn. Een deel van de monteurs is F-gas gecertificeerd, niet iedereen.
- Het verbruik is hoog, erg hoog op het moment. Ik meet los het energieverbruik van de warmtepomp en die is nu over 300 kWh in 3 weken. Dit kan deels komen door het niet werken van de defrost mode, de service mode die aanstaan en het kalibreren van de dynamische stooklijn. Maar nog steeds vind ik het erg hoog. Hier zal ik op blijven letten en ik kan het precies gaan uitlezen zodra ik internet thuis heb.
- Ik heb gevraagd of de warm water boiler kon worden aangesloten op mijn ventilatie systeem. Het zou moeten kunnen, maar de monteur zei dat de boiler niet genoeg vermogen heeft om de lucht uit het hele huis te halen. Hebben mensen hier ervaring mee?
Bij ons draait de Wp ook samen met de 200ltr. WpBoiler gewoon de lucht uit het huis halend, tot op heden geen problemen opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Dat kan, door de RV. Een defrost gebeurt sneller boven nul met hoge RV, dan wanneer het vriest en droge lucht.

Als er echt helemaal geen ijs is, check dan eens in SmartLife de temperaturen en maak een screenshot op moment dat hij gaat defrosten.

Bij mij zit er steeds wel ijs op. Of nouja, hij is wit uitgeslagen.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0u-ugGhuYiQoOADeRcpCHnbDcak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zveat3oXykKbUfjW28sbbG6.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet vriest hij niet gelijkmatig aan, begint altijd met een stuk of 9 strepen netjes verdeeld en daar komen dan steeds meer onderliggende strepen bij. (gebeurd bij sommige anderen ook op deze manier)
Uiteindelijk kan hij wel geheel bevriezen.

Het uitlezen van smartlife gaat mij niet lukken want het is een pomp van Dewarmte (identiek aan de Adlar) waar geen display bij zit om zelf dit soort zaken uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Frans H schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:25:
[...]

[Afbeelding]

Zoals je ziet vriest hij niet gelijkmatig aan, begint altijd met een stuk of 9 strepen netjes verdeeld en daar komen dan steeds meer onderliggende strepen bij. (gebeurd bij sommige anderen ook op deze manier)
Uiteindelijk kan hij wel geheel bevriezen.

Het uitlezen van smartlife gaat mij niet lukken want het is een pomp van Dewarmte (identiek aan de Adlar) waar geen display bij zit om zelf dit soort zaken uit te lezen.
Ah,je bent een spion vanuit een ander topic!
Grappig dat DeWarmte ook de pompen van SolarEast gebruikt.

Dit op de foto is idd hoe het vaak begint. Later zou hij helemaal aanvriezen. Is dit (op je foto) een moment dat hun gaat defrosten? Dat is dan idd wat snel.
Zoals gezegd en gedeeld in screenshot; er zijn wel een paar parameters waarmee je defrost gedrag kunt beïnvloeden. Ik kan echter niet alleen info vinden. Standaard staat hij dus op een slimme modus, maar wat deze slimme modus is....
Ook kun je de minimale tijd tussen defrosts instellen. Dat zorgt er wellicht ook voor dat hij langer door draait, maar vind ik ook wel tricky; wat als hij na een uur een keer wel helemaal vol ijs zit en jij hebt ingesteld dat hij pas na 2 uur weer mag defrosten...

Dan heb ik liever af en toe een extra defrost...
Zal als het echt koud is aanzienlijk minder worden, hoe vreemd dat misschien ook klinkt :)

Is deze warmtepomp niet te vinden in smartlife?
Heb je wel zo'n bedieningspaneel of vergelijkbaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBPP7h74qfZ4vMnYGSyADvTx_wY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Cay4vOBMjcR3yodE1EHlSSnr.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 04-01-2025 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans H
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Ah,je bent een spion vanuit een ander topic!
Grappig dat DeWarmte ook de pompen van SolarEast gebruikt.

Dit op de foto is idd hoe het vaak begint. Later zou hij helemaal aanvriezen. Is dit (op je foto) een moment dat hun gaat defrosten? Dat is dan idd wat snel.
Zoals gezegd en gedeeld in screenshot; er zijn wel een paar parameters waarmee je defrost gedrag kunt beïnvloeden. Ik kan echter niet alleen info vinden. Standaard staat hij dus op een slimme modus, maar wat deze slimme modus is....
Ook kun je de minimale tijd tussen defrosts instellen. Dat zorgt er wellicht ook voor dat hij langer door draait, maar vind ik ook wel tricky; wat als hij na een uur een keer wel helemaal vol ijs zit en jij hebt ingesteld dat hij pas na 2 uur weer mag defrosten...

Dan heb ik liever af en toe een extra defrost...
Zal als het echt koud is aanzienlijk minder worden, hoe vreemd dat misschien ook klinkt :)

Is deze warmtepomp niet te vinden in smartlife?
Heb je wel zo'n bedieningspaneel of vergelijkbaar?
[Afbeelding]
Haha spion!
Het zijn fysiek dezelfde pompen dus is het handig om elkaar te helpen op beide forums.
Hoe meer gebruikers hoe beter.

Nee een display hebben we niet alleen een webapp en binnenkort een gewone app maar op die app kun je wel instellingen maken zoals stooklijn enz. maar niet zo gedetailleerd als wat jullie met het display kunnen doen.

De defrost komt meestal eerder als wat op de foto te zien is.
De minimale tijd verlengen lijkt mij inderdaad ook geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Frans H schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:01:
[...]

Haha spion!
Het zijn fysiek dezelfde pompen dus is het handig om elkaar te helpen op beide forums.
Hoe meer gebruikers hoe beter.

Nee een display hebben we niet alleen een webapp en binnenkort een gewone app maar op die app kun je wel instellingen maken zoals stooklijn enz. maar niet zo gedetailleerd als wat jullie met het display kunnen doen.

De defrost komt meestal eerder als wat op de foto te zien is.
Dus parameters kun je ook niet aanpassen? Dat gaat via het display, en het display is volgens mij ook de brug tussen de WP en de smartlife app.
Volgens mij is die display niet iets specifiek van Adlar, maar ook een product van dezelfde Chineze vrienden. Lijkt me een vrij essentieel iets, ook om onafhankelijk van Adlar/DeWarmte je systeem te kunnen instellen. Anders ben je altijd afhankelijk van hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Dus parameters kun je ook niet aanpassen? Dat gaat via het display, en het display is volgens mij ook de brug tussen de WP en de smartlife app.
Volgens mij is die display niet iets specifiek van Adlar, maar ook een product van dezelfde Chineze vrienden. Lijkt me een vrij essentieel iets, ook om onafhankelijk van Adlar/DeWarmte je systeem te kunnen instellen. Anders ben je altijd afhankelijk van hen.
Vwb die afhankelijkheid heb je gelijk.
Wel zit er een levenslange gratis support bij inbegrepen, maar als ze failliet gaan heb je een probleen bij dit soort specifieke aanpassingen.
Als je wel dit soort gedetaileerde aanpassingen wilt maken ben je genoodzaakt om het display aan te schaffen.

Mijn hoop was ook gericht opdat 1 van jullie hiermee al geëxperimenteerd had zodat ik weet welke aanpassing ik aan de support van Dewarmte kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 13:37
Johan H schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Trouwens, met P139 kun je de CV ondersteuning aan of uit zetten.
Hi Johan, bedankt goed te zien dat de cv ondersteuning uitgezet kan worden voor de defrost. Bij mij gaat de cv bij een defrost voor nog geen halve minuut of minder aan en als dit, zoals bij mij, op dit moment ca 20 keer per dag gebeurt is dat denk ook niet zo goed voor de cv. Ik wil dus graag proberen of de defrost ook zonder inzet van de cv ketel kan.

Ik zie dat er bij p139 een paar keuzes zijn: 0 ( daar staat hij bij mij op). Verder is er een Stand 1 en 2 . Weet je misschien wat de verschillende instellingen betekenen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Robert62 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Hi Johan, bedankt goed te zien dat de cv ondersteuning uitgezet kan worden voor de defrost. Bij mij gaat de cv bij een defrost voor nog geen halve minuut of minder aan en als dit, zoals bij mij, op dit moment ca 20 keer per dag gebeurt is dat denk ook niet zo goed voor de cv. Ik wil dus graag proberen of de defrost ook zonder inzet van de cv ketel kan.

Ik zie dat er bij p139 een paar keuzes zijn: 0 ( daar staat hij bij mij op). Verder is er een Stand 1 en 2 . Weet je misschien wat de verschillende instellingen betekenen?

Alvast bedankt
0= met cv
1= zonder cv
2 weet ik niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
[...]

Alvast bedankt
Doe jezelf een plezier en download SolarEast
Heat Pump for Heating & Cooling & DHW
Service Manual

P139 is overigens "air conditioner heating option". Beetje verwarrend,maar kennelijk ook de parameter voor CV ketel.
Default is 0 of 2 (enable/gas control). 1 is disabled.

Volgens mij stel je de CV dan helemaal.buiten werking en is dit niet specifiek voor defrosts?
*edit; nog een keer gelezen. Lijkt toch wel specifiek over anti freezing/defrost te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqiF8ik3y4F1eFqRqC17zcZqPyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksVODUp1hlHF8FgHUsJ42C8R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 04-01-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 13:37
Johan H schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:30:
[...]

0= met cv
1= zonder cv
2 weet ik niet
Ok fijn bedankt !, ga ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema

Is dat niet parameter 99?

Mijn waterflow staat altijd op 9 liter/minuut. Dat is vrij laag, maar ik heb dan ook nog de oude mengverdeler met eigen pomp (die altijd draait). De klep tbv de aanvoer van (vroeger) heet cv-water staat nu helemaal open. Toch loopt het water er maar "stroef" doorheen.

[ Voor 66% gewijzigd door BerndGaykema op 04-01-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
BerndGaykema schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:27:
[...]
Is dat niet parameter 99?

Mijn waterflow staat altijd op 9 liter/minuut. Dat is vrij laag, maar ik heb dan ook nog de oude mengverdeler met eigen pomp (die altijd draait). De klep tbv de aanvoer van (vroeger) heet cv-water staat nu helemaal open. Toch loopt het water er maar "stroef" doorheen.
Ja de thermostaatknop heeft maar een bescheiden doorlaat en dan zit er nog een reduceer ventiel in de retour die niet meer dan een gaatje van cá 8mm schat ik als doorlaat heeft bij maximale opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctvi
Hoe kun je zien wanneer hij een defrost doet, en hoeveel defrosts hij doet? Is dat iets wat je in de homewizard kunt herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ctvi schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:38:
Hoe kun je zien wanneer hij een defrost doet, en hoeveel defrosts hij doet? Is dat iets wat je in de homewizard kunt herkennen?
Smartlife app scene instellen. Homewizard weet je het nooit 100% zeker.
Bereid je voor op een heleboel meldingen met dit weer :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wP0BzZZ6VKTKibCZqFGL1h29oDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iRfDley1lRn4HGkcAiLRAvi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeHoe
  • Nu online
[...]

Alvast bedankt
2.7.2.1 Electric Heater of Buffer Tank
Tank(EH2EH2)/ Electric Heater of DHW Tank Tank(EH1EH1)/AHS*
If the tank is installed with electric heater and parameters P139/P140 are used for electric heater or auxiliary
heat source turn on, then the parameters need to be configured as follows, for wiring please refer to section
2.5.1.

0 Enable buffer tank electric heater
1 Disable buffer tank electric heater
2 Enable auxiliary heat source for heating

A. When the water pump is detected to stop in any state, the electric heating (EH)will stop immediately.
B. After the unit enters the antifreeze protection on the heating side, the heating auxiliary electric heater
will be turned on after the water pump starts for 10 seconds.

*)AHS staat voor Additional Heating Source
wat letterlijk extra verwarmingsbron betekent. De AHS hoeft geen gasgestookte Cv-ketel te zijn. Het
kan ook een pellet ketel of een elektrische ketel zijn

[ Voor 71% gewijzigd door HeHoe op 05-01-2025 10:18 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
[...]

Can ben ik heel benieuwd welke combinatie van settings jouw scenario regelt.
Want dan is er dus nog een andere als P22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techcynic
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:43
LongTimeAgo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Ha, ik wist niet eens dat er meerdere waren.
Die van Rospogrigio doet het in ieder geval prima, echter is er bij die (nog) geen ondersteuning voor Tuya Protol 3.5.

Laatste update van ze was 4 maanden terug. Activiteit is inderdaag laag.
Aan de andere kant, if it aint broken... ;)
Dank voor je reactie @ LongTimeAgo
Ik ben weer terug naar de Rospogrigio, dat werkt inderdaad prima.. nog >:)
Behalve trouwens alles wat met power, voltage en wattage te maken heeft. Dat heeft nooit gewerkt bij mij, ook niet als ik met het poll interval speel. Entity ID4 heb ik trouwens gewoon als sensor gezet, mijn ervaring is het los zetten van de settemp niet duurzaam werkt omdat die toch altijd de stooklijn volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 23:17
pentaw1nz schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Smartlife app scene instellen. Homewizard weet je het nooit 100% zeker.
Bereid je voor op een heleboel meldingen met dit weer :p

[Afbeelding]
Werkt goed, kreeg gisteren 19 defrost voor de kiezen! :?

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
Ahum..... schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:21:
[...]

Nu exact om de 55 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Volgens mij is dat ongeveer het maximum. De standaard cumulatieve runtime tussen defrosts is 45 min. Plus dan een aantal minuten voor de defrost cyclus zelf.

Vanmiddag kun je de zomerjas weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
Waarop is het het beste regelen op ingaande of uitgaande watertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
[...]

Met scenes in de app op basis van vaste stooklijnen heb ik er een stuk minder ( gisteren 8 over de hele dag/24 uur en nu om 14.00 een stuk of 8 vanaf middernacht . Pas vanaf -1 om het uur. Zodra de temperatuur boven nul is ( nu 1 graad) kan ik met stooklijn hl2 de boel verwarmen ( steltemp 32graden). Alleen bij de start na defrost een aantal minuten rond de 1000w daarna zakt hij terug naar ver daaronder.
bij Hl8 zou hij bij mij een veel grotere berg beklimmen.....

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzeJG82S-wXtRASudeQ4-I0S5hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itiCfM5Q7UvZe4jElo2ES5oR.jpg?f=fotoalbum_large

Geëxperimenteerd met verschil in timer op ECO gedurende de nacht met de 22 defrosten van de vorige nacht. Nu 4 op 5 jan timer 00.00 uur tot 6.15 uur op ECO en daarna terug naar LT4 (31 gr). Start dan direct weer met een defrost. Het afgenomen vermogen gaat van gem. 1200 Watt terug naar 850 Watt. maar de temperatuur in huis loopt maar enkele tienden terug. Het aantal "mini" defrosten is dan om de 5 uur. Dus de defrost gebruikt zoveel energie dat je net zo goed in de koudste periode van de nacht met de hoogste luchtvochtigheid en dus de meeste defrosten op een lager pitje kunt gaan stoken om minder defrosten te krijgen (beter voor de pomp denk ik). Met dezelfde soort test heb ik terug geregeld van 31 graden naar 29. Ook dat maakt niet veel uit met de temperatuur in huis gedurende de nacht maar het aantal defrosten daalt aanmerkelijk. Dit is misschien een andere gedachten over het efficiënt stoken met een warmtepomp. Wie experimenteert mee? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Mr Black schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:28:
[...]

[Afbeelding]

Geëxperimenteerd met verschil in timer op ECO gedurende de nacht met de 22 defrosten van de vorige nacht. Nu 4 op 5 jan timer 00.00 uur tot 6.15 uur op ECO en daarna terug naar LT4 (31 gr). Start dan direct weer met een defrost. Het afgenomen vermogen gaat van gem. 1200 Watt terug naar 850 Watt. maar de temperatuur in huis loopt maar enkele tienden terug. Het aantal "mini" defrosten is dan om de 5 uur. Dus de defrost gebruikt zoveel energie dat je net zo goed in de koudste periode van de nacht met de hoogste luchtvochtigheid en dus de meeste defrosten op een lager pitje kunt gaan stoken om minder defrosten te krijgen (beter voor de pomp denk ik). Met dezelfde soort test heb ik terug geregeld van 31 graden naar 29. Ook dat maakt niet veel uit met de temperatuur in huis gedurende de nacht maar het aantal defrosten daalt aanmerkelijk. Dit is misschien een andere gedachten over het efficiënt stoken met een warmtepomp. Wie experimenteert mee? _/-\o_
Ik gebruik voornamelijk LT6, soms LT4 als de temperatuur onderuit zakt, maar je ziet inderdaad een verschil (zie plaatje).
Heb nu ook de defrost melding ingeschakeld om een beter beeld te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7zX9cxEIGuv3snIOtqpV710XSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCajVB1dBd2QCq0trEniQjNw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
Johan H schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Ik gebruik voornamelijk LT6, soms LT4 als de temperatuur onderuit zakt, maar je ziet inderdaad een verschil (zie plaatje).
Heb nu ook de defrost melding ingeschakeld om een beter beeld te krijgen.
[Afbeelding]
Schakelen jullie op in- of uitvoer watertemperatuur?

[ Voor 31% gewijzigd door alf33 op 05-01-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Vandaag 10 defrosts sinds vannacht en 0,7 kuub gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Hier sinds 00:00 9 defrosts gehad, pomp stond wel op normaal, niet meer op eco. Daar heb ik hem net wel weer op gezet nu de buitentemperatuur rond de 10 graden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
alf33 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Schakelen jullie op in- of uitvoer watertemperatuur?
Ingaand, P116 op 1 en P26 op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sinds het nieuwe jaar draaien wij hier niet op L8 om te kijken hoe het bevalt. De temperatuur schommelingen zijn de afgelopen dagen vrij fors waardoor het vergelijken nog moeilijk is op dit moment

Een vraag waar ik wel nog mee zit is hoe de warmtepomp bepaald dat het kan stoppen met verwarmen? Op dit moment is het buiten 11 graden bij ons en binnen is het bijna 20,5. Normaal zou de warmtepomp kunnen stoppen met verwarmen.

Op L8 gaat dat met stappen van 15 minuten, maar waarop baseert een stooklijn wanneer het kan stoppen met verwarmen?

Set temp staat nu op 27 graden. Inlet temp is 27 en outlet 30 graden. De warmtepomp is nu aan het doorpruttelen op 540W waarbij de temperatuur in huis nog steeds aan het stijgen is.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
kiddyl schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:34:
Sinds het nieuwe jaar draaien wij hier niet op L8 om te kijken hoe het bevalt. De temperatuur schommelingen zijn de afgelopen dagen vrij fors waardoor het vergelijken nog moeilijk is op dit moment

Een vraag waar ik wel nog mee zit is hoe de warmtepomp bepaald dat het kan stoppen met verwarmen? Op dit moment is het buiten 11 graden bij ons en binnen is het bijna 20,5. Normaal zou de warmtepomp kunnen stoppen met verwarmen.

Op L8 gaat dat met stappen van 15 minuten, maar waarop baseert een stooklijn wanneer het kan stoppen met verwarmen?

Set temp staat nu op 27 graden. Inlet temp is 27 en outlet 30 graden. De warmtepomp is nu aan het doorpruttelen op 540W waarbij de temperatuur in huis nog steeds aan het stijgen is.
Als je stuurt op inlet, dan gaat de compressor terugmoduleren wanneer de inlet hoger is dan de set temp.
Dat doet hij tot 20hz. Komt hij daaronder, gaat hij uit.

Bij jou draait hij nu dus op 30 graden, om de inlet 27 graden te houden. Compressor zal rond de 30hz draaien?
Bij mij hetzelfde.

Als het echt te warm wordt op de zuinigste stooklijn, dan kun je 'm eventueel ook op 'sluiting' zetten en dan handmatig op bijv. 26graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9F36jFvRi8S0JveP-LmYcQ6XxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyML8u7LatdlgHHGeY7n5Npi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drJp06fIZh5ejcLZCucx_e3TKLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljrNnZxXxiyr3VRwyqrRCW3L.jpg?f=fotoalbum_tile

Sinds kort heb ik een wifi thermometertje van de bekende Chinees. Die hangt ook in SmartLife app. Als deze detecteert dat het 20.8 is in huis, schakelt hij over naar Sluiting en 26 graden.
Als hij detecteert dat het 20.3 is, gaat hij weer naar HL7.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 05-01-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
Johan H schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:01:
[...]

Ingaand, P116 op 1 en P26 op 0.
Regelt de warmtepomp mooier op ingaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
alf33 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Afhankelijk van de situatie. Bij vloerverwarming zou ik op inlet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
alf33 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Jazeker, op uitgaand blijft die vaak teveel doorgaan. Heb P26 op 0 om niet teveel stops te krijgen en het is de aanbevolen instelling mocht je op LT8 (thermostaat) sturen.
Je kan die ook richting de 5 zetten als het je snel te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Johan H schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:49:
[...]

Jazeker, op uitgaand blijft die vaak teveel doorgaan. Heb P26 op 0 om niet teveel stops te krijgen en het is de aanbevolen instelling mocht je op LT8 (thermostaat) sturen.
Je kan die ook richting de 5 zetten als het je snel te warm wordt.
Weet jij of 0 ook de default is, naast dat dit aanbevolen is bij HL8?

Uit de manual:
When P26 and P27 are set to 0, hysteresis temperature = X/10, X = inlet water temperature T8, range value
2 ≤ start-stop hysteresis ≤ 5.
For example: 35°C inlet water temperature T8 before shutdown, hysteresis temperature==35/10=3.5°C,
the calculated value is rounded, the actual hysteresis is calculated as 3°C, 60°C inlet water temperature T8
before shutdown. Hysteresis temperature=60/10=6°C, the actual start-stop hysteresis is calculated as 5°C (the
maximum range value is 5°C).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
pentaw1nz schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Weet jij of 0 ook de default is, naast dat dit aanbevolen is bij HL8?

Uit de manual:

[...]
Vorig jaar winter toen ik wat issues had, kreeg ik de aanbeveling om p116 op 1 en P26 op 5 te zetten, ging toen prima. Nu ik onlangs een poos op LT8 voor de test heb gedraaid moest ik hem op 0 zetten. Nu ik in afwachting van de nieuwe software weer even op stooklijnen draai heb ik P26 op 0 laten staan en gaat prima zo.
Denk ook dat elke situatie uniek is en daarop afgesteld moet worden. Maar wat richtlijnen en vergelijk met mede gebruikers is altijd fijn natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:42:
[...]

Als je stuurt op inlet, dan gaat de compressor terugmoduleren wanneer de inlet hoger is dan de set temp.
Dat doet hij tot 20hz. Komt hij daaronder, gaat hij uit.

Bij jou draait hij nu dus op 30 graden, om de inlet 27 graden te houden. Compressor zal rond de 30hz draaien?
Bij mij hetzelfde.

Als het echt te warm wordt op de zuinigste stooklijn, dan kun je 'm eventueel ook op 'sluiting' zetten en dan handmatig op bijv. 26graden.
[Afbeelding][Afbeelding]

Sinds kort heb ik een wifi thermometertje van de bekende Chinees. Die hangt ook in SmartLife app. Als deze detecteert dat het 20.8 is in huis, schakelt hij over naar Sluiting en 26 graden.
Als hij detecteert dat het 20.3 is, gaat hij weer naar HL7.
De compressor frequentie zal ook wel afhangen van de andere instellingen zoals de water flow. Bij ons is deze ingesteld op 21L/min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLl_CWX1IogXIp2zmEVDO-ZCbtQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dV8GmWUS9iWgOzC5XXuA91YZ.jpg?f=user_large

Ik heb nu 1 automatisering ingesteld en dat is schakelen tussen ECO en NORMAL. Voor nu probeer ik met een vaste stooklijn te draaien.

In de afgelopen week is het wel duidelijk geworden dat een goede automatisering voor de binnentemperatuur heel lastig is. Buiten kan het prima 0 graden zijn, maar windstil met zon warmt ons huis op en krijg je overshoot van de binnentemperatuur. Dezelfde temperatuur met veel wind en mist heeft de warmtepomp moeite om de binnen temperatuur niet te laten dalen.

Een combinatie van stooklijn en OT sturing zal ideaal zijn. In theorie is OT heel slim, maar dan moet de aansturing van de warmtepomp daar mee om kunnen gaan. De manier zoals L8 nu loopt met de temperatuur stijgin en daling van de SET TEMP is niet genoeg, maar helemaal op stooklijn ook niet.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
kiddyl schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Een combinatie van stooklijn en OT sturing zal ideaal zijn.
Precies dit ben ik nu al zo'n 3 weken bezig mee bezig om uit te zoeken of het kan werken via Home Assistant en dan schuiven met stooklijnen tussen L7 (laagste) en H1 (hoogste) Het is ondertussen een best wel ingewikkelde yaml code aan het worden die gecombineerd wordt met 2 andere automatiseringen (de Eco/normal op temperatuur automatisering en de afwezigheids automatisering) en dat loopt nog niet helemaal soepel.
Ik zal dan ook de huidige yaml code nog niet delen tenzij iemand mee wilt doen.

Maar op deze manier heb ik wel t idee dat het een stuk energiezuinigere manier is dan L8+JAN gebruiken. Ik hoop dat de eerstvolgende update van L8+JAN een stuk beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 13-09 16:32
LongTimeAgo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Precies dit ben ik nu al zo'n 3 weken bezig mee bezig om uit te zoeken of het kan werken via Home Assistant en dan schuiven met stooklijnen tussen L7 (laagste) en H1 (hoogste) Het is ondertussen een best wel ingewikkelde yaml code aan het worden die gecombineerd wordt met 2 andere automatiseringen (de Eco/normal op temperatuur automatisering en de afwezigheids automatisering) en dat loopt nog niet helemaal soepel.
Ik zal dan ook de huidige yaml code nog niet delen tenzij iemand mee wilt doen.

Maar op deze manier heb ik wel t idee dat het een stuk energiezuinigere manier is dan L8+JAN gebruiken. Ik hoop dat de eerstvolgende update van L8+JAN een stuk beter wordt.
Let je er wel op in je automatisering dat (bijvoorbeeld) L3 per definitie niet een hogere settemp geeft in is dan L4.

Zie hiervoor de stooklijn grafiek welke ik eerder gedeeld heb.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
MrBas schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:18:
[...]

Let je er wel op in je automatisering dat (bijvoorbeeld) L3 per definitie niet een hogere settemp geeft in is dan L4.

Zie hiervoor de stooklijn grafiek welke ik eerder gedeeld heb.
Klopt, door oa dat advies gaat die 2 stooklijnen omhoog ipv 1 en wacht dan 2 uur alvorens weer te checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Johan H schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:30:
[...]

0= met cv
1= zonder cv
2 weet ik niet
Top. Werkt als een trein. Bij mij sloeg de CV bij een defrost ook steeds aan en na deze aanpassing geen gas meer verbruikt voor de defrost en merk ook niets van een lagere temperatuur doordat hij de warmte nu uit het systeem moet halen. Waarschijnlijk ook omdat de CV ketel toch ook een paar minuten nodig had om warm te worden. Bedankt voor de tip.

[ Voor 7% gewijzigd door nlfva1 op 06-01-2025 08:59 ]

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:36:
[...]

Klopt, door oa dat advies gaat die 2 stooklijnen omhoog ipv 1 en wacht dan 2 uur alvorens weer te checken.
Ik ben je automatiserings verhaal al een aardige tijd met interesse aan het volgen en het wordt behoorlijk complex zoals je zelf aangeeft. Zeker als je alle weersvariabelen mee wilt laten wegen. Wat ik alleen niet begrijp waarom je nog met stooklijnen werkt, want deze doen niets anders dan de set-temp aanpassen. Waarom dan niet gewoon de stooklijn uitzetten en vanaf je home automation gewoon de set-temp aansturen? Hiermee haal je de stooklijn complexiteit er helemaal tussenuit en heb je veel meer controle over de set-temp.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
nlfva1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:05:
[...]

Ik ben je automatiserings verhaal al een aardige tijd met interesse aan het volgen en het wordt behoorlijk complex zoals je zelf aangeeft. Zeker als je alle weersvariabelen mee wilt laten wegen. Wat ik alleen niet begrijp waarom je nog met stooklijnen werkt, want deze doen niets anders dan de set-temp aanpassen. Waarom dan niet gewoon de stooklijn uitzetten en vanaf je home automation gewoon de set-temp aansturen? Hiermee haal je de stooklijn complexiteit er helemaal tussenuit en heb je veel meer controle over de set-temp.
Omdat ik momenteel even eerst in kaart wil brengen welke stooklijnen en settemps mijn huis het meest efficient tussen de 19 a 20 graden houden.
Omdat de stooklijnen op basis van buitentemperatuur de settemp aanpast en zodoende meebeweegt met de temperatuursverlies (en opwarming) dóór de buitenlucht heb ik wat meer data om uiteindelijk de Stooklijnen op OFF/SLUITING te zetten en dan zelf met de settemp te gaan spelen.

en ik hoopte stiekem dat de automatisering makkelijker zou zijn door gebruik te maken van de stooklijnen die al een hoop werk wegnemen. Maar ik was daar redelijk naief in :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 13-09 16:32
LongTimeAgo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Omdat ik momenteel even eerst in kaart wil brengen welke stooklijnen en settemps mijn huis het meest efficient tussen de 19 a 20 graden houden.
Omdat de stooklijnen op basis van buitentemperatuur de settemp aanpast en zodoende meebeweegt met de temperatuursverlies (en opwarming) dóór de buitenlucht heb ik wat meer data om uiteindelijk de Stooklijnen op OFF/SLUITING te zetten en dan zelf met de settemp te gaan spelen.

en ik hoopte stiekem dat de automatisering makkelijker zou zijn door gebruik te maken van de stooklijnen die al een hoop werk wegnemen. Maar ik was daar redelijk naief in :P
Waar je utieindelijk naartoe moet is een custom stooklijn die voor jou huis werkt, dus tussen deze en deze buitentemperatuur -> deze set temp, ga je daar onder -> hogere settemp. Vanaf bepaalde hogere buitentemperatuur waardoor geen verwarming benodigd -> OFF.

Dit kan makkelijk in de gaten gehouden worden door de stooklijnen allemaal is zelf uit te proberen of door de settemp te verhogen en te zien wat het comfort is wat het brengt. Voor mij werkt stooklijn HL6 nu het beste tot 0 graden, daarna ben ik genoodzaakt bij te plussen, maar om daar nou een hele automatiserig voor te schrijven :)…

[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 06-01-2025 11:06 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Pagina: 1 ... 48 ... 64 Laatste