Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 46 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:22:
[...]

Dank voor deze nuttige info. Wat ik heb is dus puur een firmware update ivm een fout die ik had, maar bijkomend zit in die nieuwe firmware dus ook dat de ventilator modulerend gaat werken ipv statisch.

Zou leuk zijn als Adlar dit soort ontwikkelingen communiceert in iets van een nieuwsbrief of zo.

Hoe ben jij hier zo ingerold dat je feedback kunt geven en kan mee-testen? Lijkt me erg interessant.
Toen het bedrijf net in Zwolle (eind 2022 ) de boel aan het uitrollen was ben ik er naartoe gegaan om te peilen of dit een serieuze onderneming was of een groep snelle cowboys . Een handvol mensen was aanwezig . Meteen ter plekke geproefd dat ik te maken had met een aantal kundige mensen , de loods stond vol met te verkopen en te installeren warmtepompen. Installatie en nazorg wordt door Adlar zelf verzorgd . Alles in een hand dus. Geen enkele korting in die tijd. Toch was de keuze snel gemaakt.
Begin januari 2023 werd de pomp geplaatst. Vanaf het begin steeds contact gehad. Ik fiets er zo heen . De eerste kinderziektes werden snel en efficiënt opgelost. Belangrijk voor mij is steeds dat er zowel in organisatie als ondersteuning bij een startend en snel groeiend bedrijf er best iets mis kan gaan. Niet meteen mopperen, maar wel kritisch blijven en ruimte geven en vooral blijven voeden met ervaringen. Zij willen allemaal erg graag maar lopen soms ook tegen grenzen aan van wat mogelijk is in korte tijd.
Inmiddels zag ik laatst al een grote ruimte vol met, vooral jonge, medewerkers en een tweede pand ernaast is sinds enige tijd ook in gebruik. We zijn nu 2 jaar verder. Contact is gebleven en zo komt ‘van het een het ander’. Ik blijf kritisch ( heb de pomp ook al enige tijd van Hl8 gehaald en dezelfde kritiekpunten geventileerd als sommigen van jullie, maar met mildheid zal ik maar zeggen.
Er komt vast iets moois aan.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-07 16:25
fvanderstege schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:07:
[...]

Toen het bedrijf net in Zwolle (eind 2022 ) de boel aan het uitrollen was ben ik er naartoe gegaan om te peilen of dit een serieuze onderneming was of een groep snelle cowboys . Een handvol mensen was aanwezig . Meteen ter plekke geproefd dat ik te maken had met een aantal kundige mensen , de loods stond vol met te verkopen en te installeren warmtepompen. Installatie en nazorg wordt door Adlar zelf verzorgd . Alles in een hand dus. Geen enkele korting in die tijd. Toch was de keuze snel gemaakt.
Begin januari 2023 werd de pomp geplaatst. Vanaf het begin steeds contact gehad. Ik fiets er zo heen . De eerste kinderziektes werden snel en efficiënt opgelost. Belangrijk voor mij is steeds dat er zowel in organisatie als ondersteuning bij een startend en snel groeiend bedrijf er best iets mis kan gaan. Niet meteen mopperen, maar wel kritisch blijven en ruimte geven en vooral blijven voeden met ervaringen. Zij willen allemaal erg graag maar lopen soms ook tegen grenzen aan van wat mogelijk is in korte tijd.
Inmiddels zag ik laatst al een grote ruimte vol met, vooral jonge, medewerkers en een tweede pand ernaast is sinds enige tijd ook in gebruik. We zijn nu 2 jaar verder. Contact is gebleven en zo komt ‘van het een het ander’. Ik blijf kritisch ( heb de pomp ook al enige tijd van Hl8 gehaald en dezelfde kritiekpunten geventileerd als sommigen van jullie, maar met mildheid zal ik maar zeggen.
Er komt vast iets moois aan.
Ik heb de Aurora II 6 KW vanaf maart 2023.
Draait icm vloerverwarming en bevalt vanaf begin erg goed. 1e jaar slechts 1.700 kWh in een 146 m2 huis uit 1990 verbruikt. Daar geen gas meer bij verbruikt wat eerder toch wel zo’n 1.200 m3 per jaar was.

Had dit forum ook al snel ontdekt en zodoende ook dankzij Frank gevraagd om mee te testen.

Geconstateerd dat de thermostaat ipv stooklijn sturen comfortabel en makkelijk is. Zolang de stooklijn draait blijft het huis mooi op temperatuur.
Enige dingetje is dat de stooklijn ook wel eens stopt met uitsturen natuurlijk, dan koelt het vaak net iets teveel af voordat de de warmtepomp weer aanspringt. Stooklijn moet dan weer helemaal zichzelf op plussen om de boel weer op de gewenste temperatuur te krijgen. Doordat de vloerverwarming natuurlijk trager reageert loopt de temperatuur dan nog wel eens wat verder op dan gewenst (na-ijlen). Je hebt dan dus eigenlijk wat te veel vermogen (stroom verbruik) er in gepompt.

We kijken uit naar de nieuwe software in januari, die deze zaken gaan tackelen.

Voor deze test had ik scenes in gesteld met behulp van een binnen temperatuursensor die ik bij de thermostaat heb gehangen. Hiermee kun je ook prima de temperatuur bijstellen door gebruik te maken van meerdere stooklijnen.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-07 21:34
Met welke parameter passen jullie nou de pompsnelheid aan ? Ik heb geen p260

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegaver
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-07 22:55
Sinds begin december heb ik een warmtepomp icm een buffervat en vloerverwarmingsverdelers. Waar de leidingen het huis binnenkomen richting het buffervat (60 liter, met automatische ontluchter), hoor ik een galmend geluid (redelijk hoge toon). Deze ontstaat alleen wanneer er waterflow is tussen de warmtepomp en het buffervat. Is de waterflow lager, dan is het geluid ook minder heftig, en bij een hogere flow wordt het sterker. Het klikt niet echt als suizen, maar echt een vrij hoog galmend geluid. Van de fan en compressor heb ik weinig last. Overdag valt het nog weinig op, maar vooral 's nachts erg vervelend. De warmtepomp loopt verder rustig en op de ECO stand. Parameter P100 heb ik al omlaag geschroefd, echter dit heeft nog weinig effect.
Weten jullie of dit een gebruikelijk geluid is?
Het buffervat is geplaatst in een houten hok onder de trap. Wellicht dat ik dit kan isoleren door iets aan de binnenzijde van het hout te bevestigen, maar ik moet nog onderzoeken welk materiaal dan het meest geschikt is.
Echter voordat ik onnodig ga isoleren, wil ik graag weten of dit geluid normaal is voor een warmtepompinstallatie. Ik kan geen vreemde zaken ontdekken bij de leidingen waardoor de suizingen zouden ontstaan.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe dit te verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:24
pentaw1nz schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:20:
Nu ook de WP buiten eens gecheckt met modulerende ventilator. Hij draait nu op 36hz, dan moet je echt heel erg je best doen om iets te horen.

Dat kan ook helpen in geluid issues die sommigen misschien hebben
Die HL8 update heeft echt eea verbetert.

Hij start de runs nog wel (te) hoog op 1500w, maar moduleert wel terug.
Tot hoelaat modulerrt hij uiteindelijk terug en tot hoever kan hii omlaag 300watt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
wesleyvernie schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:59:
Met welke parameter passen jullie nou de pompsnelheid aan ? Ik heb geen p260

Groetjes
Goedemorgen, bij mijn model uit begin 2023 kan ik met P100 de max instellen (heb ik zelf ooit van 50 naar 60 gezet). Eventueel icm met P146 flow compressor (heb ik van 35 naar 55 gezet).
Mijn flow is toen van 15 naar 25 gegaan.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Maxwp schreef op maandag 23 december 2024 @ 02:47:
[...]

Tot hoelaat modulerrt hij uiteindelijk terug en tot hoever kan hii omlaag 300watt ?
Het verbruikvan de 6kw blijft op zijn minimum net boven de 400 watt hangen. Dan draait de compressor op 26hz en de ventilator op 20hz.

Ik heb de minimale ventilator frequentie opgehoogd naar 30hz. Dat heeft vrijwel veen impact op stroomverbruik. Had het idee dat 20hz wel erg laag is.

Wat bedoel je met tot hoelaat?

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 23-12-2024 10:26 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 13-09 19:44
thegaver schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:48:
Sinds begin december heb ik een warmtepomp icm een buffervat en vloerverwarmingsverdelers. Waar de leidingen het huis binnenkomen richting het buffervat (60 liter, met automatische ontluchter), hoor ik een galmend geluid (redelijk hoge toon). Deze ontstaat alleen wanneer er waterflow is tussen de warmtepomp en het buffervat. Is de waterflow lager, dan is het geluid ook minder heftig, en bij een hogere flow wordt het sterker. Het klikt niet echt als suizen, maar echt een vrij hoog galmend geluid. Van de fan en compressor heb ik weinig last. Overdag valt het nog weinig op, maar vooral 's nachts erg vervelend. De warmtepomp loopt verder rustig en op de ECO stand. Parameter P100 heb ik al omlaag geschroefd, echter dit heeft nog weinig effect.
Weten jullie of dit een gebruikelijk geluid is?

Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe dit te verminderen?
Staat het buffervat in serie? Misschien is het de AVDO / Aut. Bypassregelaar de oorzaak. Probeer de instelling aan te passen

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:24
pentaw1nz schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:25:
[...]

Het verbruikvan de 6kw blijft op zijn minimum net boven de 400 watt hangen. Dan draait de compressor op 26hz en de ventilator op 20hz.

Ik heb de minimale ventilator frequentie opgehoogd naar 30hz. Dat heeft vrijwel veen impact op stroomverbruik. Had het idee dat 20hz wel erg laag is.

Wat bedoel je met tot hoelaat?
Hoelaag😀

400 watt is best nog wel wat.
Kuj ne die freq dus zelf instellen
Is er home assistant aansturing mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Maxwp schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:00:
[...]

Hoelaag😀

400 watt is best nog wel wat.
Kuj ne die freq dus zelf instellen
Is er home assistant aansturing mogelijk?
400W om een woning op temperatuur te houden met 29 graden water vind ik niet veel.
De minimale en maximale frequenties kun je instellen. Zou daar wel mee oppassen, ik heb de minimale frequentie verhoogd omdat de ventilator met nieuwste firmware dus terugmoduleert naar 20hz en ik het idee had dat ik daardoor meer defrosts kreeg.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 21:39
pentaw1nz schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:15:
[...]

400W om een woning op temperatuur te houden met 29 graden water vind ik niet veel.
De minimale en maximale frequenties kun je instellen. Zou daar wel mee oppassen, ik heb de minimale frequentie verhoogd omdat de ventilator met nieuwste firmware dus terugmoduleert naar 20hz en ik het idee had dat ik daardoor meer defrosts kreeg.
Ik heb mijne in ECO ook op 30Hz begrenst op basis van jouw ervaringen. Onder de 0 graden gaat mijne op normaal en boven de 5 graden weer op ECO. Lager lijkt mij ook niet fijn. Heb vannacht daardoor 1 defrost gehad met een temperatuur van rond de 3-5 graden. Stooklijn HL7, Compressor constant op 27-28Hz, outlet 30 inlet 26 graden. Huis op 21 graden.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
@thegaver Ik heb ook last van dat rare geluid gehad. Bij mij kwam dit bij de bypass vandaan.
Dat was ook goed te horen als je bij de bypass in de buurt was. Door deze van 0,3 naar 0,4 te zetten was het geluid weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegaver
HeHoe schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:10:
[...]

Staat het buffervat in serie? Misschien is het de AVDO / Aut. Bypassregelaar de oorzaak. Probeer de instelling aan te passen
@m-ruiter227
Ik denk dat deze parallel staat. De outlet van de warmtepomp gaat naar het buffervat, en de inlet komt van het buffervat en gaat naar de warmtepomp. Vanuit het buffervat zit er een aparte pomp die het water naar de VVW verdelers brengt. De retour vanuit de VVW verdelers gaat dus weer naar het buffervat.
Het buffervat zit er dus echt tussen, zonder bypass.
Het gegalm lijkt echt van binnen in het buffervat te komen, en dus alleen wanneer de waterpomp van de warmtepomp aan het werk is. Wellicht door de stromingssnelheid in het buffervat. Waterflow staat al minimaal ingesteld (25 liter per minuut) en minder lukt niet in het menu. Het is zo'n gegalm, dat het helaas ook niet helpt om er materiaal omheen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Je hoort hem ook niet te horen. Dus iets eromheen is een probleem verdoezelen .
25 liter per minuut. (ik hoop dat je maximaal 25 liter bedoeld ipv minimaal . Hoewel 25 wel aan de hele hoge kant is ook voor maximaal) Dat dat door een dunne leiding. Ik gok dat dat het probleem zeker zal zijn, maar je bypass als hij geknepen is rond de 0,3 zal dat ook niet lekker vinden. Die zal ook "fluiten" bij die snelheid als hij er een beetje of helemaal overheen zal moeten gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door m-ruiter227 op 23-12-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greengjh
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-06 10:03
thegaver schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:18:
[...]

@m-ruiter227
Ik denk dat deze parallel staat. De outlet van de warmtepomp gaat naar het buffervat, en de inlet komt van het buffervat en gaat naar de warmtepomp. Vanuit het buffervat zit er een aparte pomp die het water naar de VVW verdelers brengt. De retour vanuit de VVW verdelers gaat dus weer naar het buffervat.
Het gegalm lijkt echt van binnen in het buffervat te komen, en dus alleen wanneer de waterpomp van de warmtepomp aan het werk is. Wellicht door de stromingssnelheid in het buffervat. Waterflow staat al minimaal ingesteld (25 liter per minuut) en minder lukt niet in het menu. Het is zo'n gegalm, dat het helaas ook niet helpt om er materiaal omheen te doen.
Hmm, vreemd, de meeste installaties van Adlar hebben het buffer in serie maar in jouw geval lijkt het dus een parallel buffer te zijn. Overigens, 25L/minuut is wel erg hoog lijkt mij. Ik heb een WP met serie buffer en max waferflow die ik zie is in de orde van 20L/min. Ik heb een parameter P146 gevonden “pump range setting value” die staat bij mij op 35, heb er nooit wat mee gedaan, heb je die gebruikt om de pomp langzamer te laten lopen? In de geavanceerde handleiding van Adlar staat P146 ook vermeld als debietinstelling, standaard op 35. Er is ook een P260 “maximale circulatie pomp snelheid” staat standaard op 99%, heb je die al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Mogelijk bedoeld hij parallel over de bypass en in serie met de installatie . Zo zit hij er bij mij tussen.
Hier is de flow snelheid tussen de 8 liter max 15 bij verwarmen. In rust tussen de 2 en 4

[ Voor 30% gewijzigd door m-ruiter227 op 23-12-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
thegaver schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:18:
[...]

@m-ruiter227
Sinds wanneer plaatst Adlar het buffervat parallel. Bij mij ook een buffervat van 60 liter wilden ze volgens de adviseur(verkoper) alleen in serie plaatsen en geen extra pomp. Terwijl ik op afstand bediende kleppen heb.

De aparte pomp wordt met parameter P150 beheerd., misschien is deze niet correct gezet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_iP4Khapjqx2z2IVLGqVZT9l-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVWCrUvDy7Cf1PwZcyrllgWa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door HeHoe op 23-12-2024 20:29 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegaver
Bedankt voor alle hulp en informatie! P150 stond idd ook niet goed. Verder is er geen bypass, alles gaat via het buffervat. De pompsnelheid verlagen lukt me nu ook, met P146, echter het geluid blijft rondzingen in het buffervat. Ik ga ze maar eens contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctvi
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 02-09 19:26
Johan H schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:46:
[...]

Geconstateerd dat de thermostaat ipv stooklijn sturen comfortabel en makkelijk is. Zolang de stooklijn draait blijft het huis mooi op temperatuur.
Enige dingetje is dat de stooklijn ook wel eens stopt met uitsturen natuurlijk, dan koelt het vaak net iets teveel af voordat de de warmtepomp weer aanspringt. Stooklijn moet dan weer helemaal zichzelf op plussen om de boel weer op de gewenste temperatuur te krijgen. Doordat de vloerverwarming natuurlijk trager reageert loopt de temperatuur dan nog wel eens wat verder op dan gewenst (na-ijlen). Je hebt dan dus eigenlijk wat te veel vermogen (stroom verbruik) er in gepompt.

We kijken uit naar de nieuwe software in januari, die deze zaken gaan tackelen.
Daar zit ik ook mee. Zo lang hij aan staat is de vloer lekker warm en is het best uit te houden. Maar op een gegeven moment slaat hij af (dan zal de ingestelde watertemperatuur wel bereikt zijn denk ik), en daarna wordt de vloer behoorlijk snel koud. En dat blijft dan uren lang zo. En dan is de watertemperatuur soms wel 8 of 9 graden lager dan de set temperatuur.
Wat zijn de waardes waarop de pomp afslaat en aanslaat? En hoe kan ik hem een tikkie geven als het te koud wordt? En belangrijker, hoe kan ik er voor zorgen dat de vloer wat constanter warm blijft? Dat is ook beter voor de vloer lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Probeer iets heel simpels in de smart life app om 'doorschieten ' kamertemperatuur te voorkomen wanneer ik vaste stooklijnen gebruik

Wp uit bij 21 graden, wp weer aan op 20.3
Op de één of andere manier wordt de scène niet getriggerd.
Iemand hier die veel met scenes werkt en me kan uitleggen wat ik verkeerd doe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJHqvI7W7VGa3X99MHr7Q8iRLZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShZ03Xh8yQichAdkhdJgofXM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 23:32
Wellicht sluiten + set temp aanpassing?
Waar gaat de set temp naar toe zodra je hem 'sluit'?

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:24:
Probeer iets heel simpels in de smart life app om 'doorschieten ' kamertemperatuur te voorkomen wanneer ik vaste stooklijnen gebruik

Wp uit bij 21 graden, wp weer aan op 20.3
Op de één of andere manier wordt de scène niet getriggerd.
Iemand hier die veel met scenes werkt en me kan uitleggen wat ik verkeerd doe?
[Afbeelding]
Zet hem eens op “Alle voorwaarden” ( ondanks dat je er maar één hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Hij is vannacht toch in werking getreden (uit bij 21) en 4 uur kater weer aan.
Zorgt echter voor een flinke piek aan vermogen, dus zuiniger zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:06:
Wellicht sluiten + set temp aanpassing?
Waar gaat de set temp naar toe zodra je hem 'sluit'?
Werkt dat wel met vaste stooklijnen? Dan laat hij zich volgens mij niet corrigeren in de set temp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:33:
[...]

Werkt dat wel met vaste stooklijnen? Dan laat hij zich volgens mij niet corrigeren in de set temp.
Ik weet niet hoe het in de app werkt, maar als ik de wp stooklijnen op "OFF" zet (volgens mij is dat sluiting) binnen home assistant, dan kan ik de set temp vrij aanpassen en gaat hij daar naar handelen.
Alleen ik heb dus gemerkt dat zodra ik hem daar op zet, hij de set temp vasthoudt die hij t laatste had.
Wellicht moet je dus in die richting kijken dacht ik. ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Als ik 'm op off zet dan gaat direct de compressor uit en verwarmt hij niet meer. Hij handelt niet naar welke set temp dan ook.

Kies jij echt voor 'sluiting middels de aan/uit knop in de app, of kies je sluiting in de opties met stooklijnen?

Denk dat aan/uit te simpel is gedacht van mij. Heb nu een extra thermometer gekoppeld. Wellicht toch spelen met een schema dat de settemp verhoogd of verlaagd.

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 24-12-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ja bij mijn Home Assistant is de "Off" binnen de stooklijnen selecteerbaar.
Zodra ik die selecteer, blijft die bij de laatste Set Temp waar die op stond en gaat daar naar handelen. Vervolgens is die vrij aanpasbaar. Water blijft op die manier ook rondpompen en als je de set temp verlaagd naar 20 oid, dan gaat die ook weer verwarmen zodra die daar onder komt.

Op deze manier kan je dus ook zelf stooklijnen maken, maar dat is voor mij nog een stapje te ver :P

[ Voor 18% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-12-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:43
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:00:
Als ik 'm op off zet dan gaat direct de compressor uit en verwarmt hij niet meer. Hij handelt niet naar welke set temp dan ook.

Kies jij echt voor 'sluiting middels de aan/uit knop in de app, of kies je sluiting in de opties met stooklijnen?

Denk dat aan/uit te simpel is gedacht van mij. Heb nu een extra thermometer gekoppeld. Wellicht toch spelen met een schema dat de settemp verhoogd of verlaagd.
Als je hem op sluiting zet (bij de stooklijnen), dan kan je het beste ook op "vloerverwarming" zetten, dan werkt hij wel op de set temperatuur. Als de inlet 2 graden onder de set temperatuur gaat, dan slaat de WP aan en als de inlet langer dan een paar minuten een graad boven de set-temp komt, dan slaat de WP uit. Dit blijft hij zo herhalen en met open draaien van de radiatoren kan je hem aardig stabiel krijgen met mooie lange runs van rond de 400watt continu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8Gx7efC4xubme2HzgCxk3jSn8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOc9bEKWOCKfoZgRCu1r2N75.jpg?f=fotoalbum_large

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Ik had nu 'sluiting' gebruikt als in de aan/uit knop. Dus uit als hij 21 aan tikt in huis, en weer aan bij 20.3.
Dan kan hij gewoon verder draaien op de stooklijn die er geselecteerd stond.

Daar omheen een paar scenes die ook nog switchen van stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:57:
Ik had nu 'sluiting' gebruikt als in de aan/uit knop. Dus uit als hij 21 aan tikt in huis, en weer aan bij 20.3.
Dan kan hij gewoon verder draaien op de stooklijn die er geselecteerd stond.

Daar omheen een paar scenes die ook nog switchen van stooklijn
Sluiten heeft niet alleen met de stooktemperatuur van doen. De instel temperatuur bepaald bij warmte vraag door een thermostaat de stooktemperatuur. Bij een aan/uit thermostaat zal als de kamer temperatuur lager is dan door de thermostaat gevraag de warmtepomp het water tot de insteltemperatuur verwarmen. Weet niet hoe de JAN dit met een OT thermostaat doet. Maar als de stel temperatuur bijv. 40°C is, en de stooklijn bij 5°c buiten temperatuur 29°C is zou je de insteltemperatuur lager kunnen instellen, misschien is je probleem dan over.

Hoe stel je de “(in)stel temperatuur” in.
Dit doe je als de aan/uit thermostaat het AAN signaal geeft.
Om de instel temperatuur te zetten volg onderstaande stappen;
Zet de aan/uit kamerthermostaat omhoog op bijv. 25°C.
Stel vervolgens de “(in)stel temperatuur” met behulp van 1 van de apps. “Smart Life”, “Tuya” of op het bedieningspaneel in op gewenste temperatuur bijv. 40°C

.https://gathering.tweaker...message/80851140#80851140

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
ctvi schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:24:
[...]

Daar zit ik ook mee. Zo lang hij aan staat is de vloer lekker warm en is het best uit te houden. Maar op een gegeven moment slaat hij af (dan zal de ingestelde watertemperatuur wel bereikt zijn denk ik), en daarna wordt de vloer behoorlijk snel koud. En dat blijft dan uren lang zo. En dan is de watertemperatuur soms wel 8 of 9 graden lager dan de set temperatuur.
Wat zijn de waardes waarop de pomp afslaat en aanslaat? En hoe kan ik hem een tikkie geven als het te koud wordt? En belangrijker, hoe kan ik er voor zorgen dat de vloer wat constanter warm blijft? Dat is ook beter voor de vloer lijkt me.
Probleem is dat non stop op het minimale vermogen draaien soms nog teveel kan zijn als het niet koud genoeg is. Je ontkomt dus niet aan stops.

Je kan met scenes en een temperatuursensor binnen het één en ander sturen, bijvoorbeeld naar een lagere stooklijn als het te warm wordt en naar een hogere als het te koud wordt.

Zo ook kun je er op aan sturen om ‘s nacht wat kouder te laten worden zodat die overdag wat meer aan het werk kan etc.
Ik zou hem niet ‘uit’ laten gaan, je wil wel circulatie hebben ivm bevriezingen.

Hierbij ook een voorbeeld plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn-716Gg6i2dPMsPDdVm7DWH7bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qD5mP40zYuouGGBEA8OOFrcc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegerd
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-03 10:32
goedemorgen allen,

ik heb sinds kort een Tado X draadloos hangen. De JAN module is met de gateway verbonden en in de woonkamer hangt een TADO temperatuursensor die de temperatuur aan de gateway doorgeeft.
volgens Adlar werkt de Tado X niet samen met de warmtepomp.

heeft er iemand deze combinatie werkend hangen? ik zit nog met wat vragen hoe de gateway of de Tado geprogrammeerd moeten worden om open therm in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
HeHoe schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:03:
[...]

Sluiten heeft niet alleen met de stooktemperatuur van doen. De instel temperatuur bepaald bij warmte vraag door een thermostaat de stooktemperatuur. Bij een aan/uit thermostaat zal als de kamer temperatuur lager is dan door de thermostaat gevraag de warmtepomp het water tot de insteltemperatuur verwarmen. Weet niet hoe de JAN dit met een OT thermostaat doet. Maar als de stel temperatuur bijv. 40°C is, en de stooklijn bij 5°c buiten temperatuur 29°C is zou je de insteltemperatuur lager kunnen instellen, misschien is je probleem dan over.

Hoe stel je de “(in)stel temperatuur” in.
Dit doe je als de aan/uit thermostaat het AAN signaal geeft.
Om de instel temperatuur te zetten volg onderstaande stappen;
Zet de aan/uit kamerthermostaat omhoog op bijv. 25°C.
Stel vervolgens de “(in)stel temperatuur” met behulp van 1 van de apps. “Smart Life”, “Tuya” of op het bedieningspaneel in op gewenste temperatuur bijv. 40°C

.https://gathering.tweaker...message/80851140#80851140
Bij vaste stooklijnen doet de thermostaat toch niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:04:
[...]

Bij vaste stooklijnen doet de thermostaat toch niets?
Alleen als de temperatuur binnen naar de ingestelde waarde is gezakt, dan krijg je een boost.
Dus fungeert als soort minimum temperatuur bewaking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Johan H schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:09:
[...]

Probleem is dat non stop op het minimale vermogen draaien soms nog teveel kan zijn als het niet koud genoeg is. Je ontkomt dus niet aan stops.

Je kan met scenes en een temperatuursensor binnen het één en ander sturen, bijvoorbeeld naar een lagere stooklijn als het te warm wordt en naar een hogere als het te koud wordt.

Zo ook kun je er op aan sturen om ‘s nacht wat kouder te laten worden zodat die overdag wat meer aan het werk kan etc.
Ik zou hem niet ‘uit’ laten gaan, je wil wel circulatie hebben ivm bevriezingen.

Hierbij ook een voorbeeld plaatje:
[Afbeelding]
Dit heb ik ook geprobeerd. Alleen heb ik het 'probleem' dat ik het met de allerlaagste stooklijn nog steeds 21 graden krijg in huis. Of ik moet de deur naar de hal open laten:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:03
@Johan H ik had ook dergelijke scènes aangemaakt, maar had het idee dat HL8 daardoor niet lekker leerde. Dus alles uitgezet. Maar nu wisselt 'ie toch van stooklijn, maar dan random.
Gaat dan van HL8 naar HL7 op onverklaarbare momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:34:
[...]

Dit heb ik ook geprobeerd. Alleen heb ik het 'probleem' dat ik het met de allerlaagste stooklijn nog steeds 21 graden krijg in huis. Of ik moet de deur naar de hal open laten:D
Heb je vast een goed geïsoleerd huis, ook als het echt koud is buiten?
Geen idee wat dan het beste is te doen dan.
Misschien toch met een scene op buitentemperatuur als het boven nul is 1x in de paar uur uurtje uit laten gaan ofzo? Dan koelt het in elk geval geen uren af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Marcva schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:37:
@Johan H ik had ook dergelijke scènes aangemaakt, maar had het idee dat HL8 daardoor niet lekker leerde. Dus alles uitgezet. Maar nu wisselt 'ie toch van stooklijn, maar dan random.
Gaat dan van HL8 naar HL7 op onverklaarbare momenten.
Weet je zeker dat de scenes allemaal uit staan?

Hl8 plust en mint op basis van tijd, kijkend naar de ingestelde temperatuur op de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Johan H schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:55:
[...]

Heb je vast een goed geïsoleerd huis, ook als het echt koud is buiten?
Geen idee wat dan het beste is te doen dan.
Misschien toch met een scene op buitentemperatuur als het boven nul is 1x in de paar uur uurtje uit laten gaan ofzo? Dan koelt het in elk geval geen uren af.
Echt koud hebben we het nog niet gehad deze winter, maar tot nu toe is het altijd nog HL7 geweest en daarmee ruim boven de 20 graden in huis.
Soms ruim boven 21.

Ik verwarm eigenlijk alleen beneden en de badkamer. Kan natuurlijk ook nog ergens een radiator opendraaien, zodat de retour sneller wordt behaald en ook HL7 afslaat.

Maar ben er vooral blij mee dat ik het op minimaal vermogen lekker warm houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:07:
[...]

Echt koud hebben we het nog niet gehad deze winter, maar tot nu toe is het altijd nog HL7 geweest en daarmee ruim boven de 20 graden in huis.
Soms ruim boven 21.

Ik verwarm eigenlijk alleen beneden en de badkamer. Kan natuurlijk ook nog ergens een radiator opendraaien, zodat de retour sneller wordt behaald en ook HL7 afslaat.

Maar ben er vooral blij mee dat ik het op minimaal vermogen lekker warm houd.
Luxe probleem, zo te zien zelfde situatie als bij mij.
Woonkamer en badkamer verwarmt, rest staat dicht. Red het op voornamelijk HL6. Soms wat meer of minder nodig. Hou het op zo’n 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:03
Johan H schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:57:
[...]

Weet je zeker dat de scenes allemaal uit staan?
Jazeker, van alle scènes naar HL7 staat de switch naar links / grijs.
Alleen naar HL8 staat nog aan, maar daar zou 'ie überhaupt niet vanaf moeten komen.
Hl8 plust en mint op basis van tijd, kijkend naar de ingestelde temperatuur op de thermostaat.
Weet ik. Vandaar dat ik HL8 wil laten leren. Maar ervaring is vrij matig, vandaar de geplande wissels naar HL7: sauna voorkomen. Wilde HL8 een kans geven te leren, dus alle scènes naar HL7 uitgezet. Nu dus random stooklijn wissels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Marcva schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:34:
[...]

Jazeker, van alle scènes naar HL7 staat de switch naar links / grijs.
Alleen naar HL8 staat nog aan, maar daar zou 'ie überhaupt niet vanaf moeten komen.

[...]

Weet ik. Vandaar dat ik HL8 wil laten leren. Maar ervaring is vrij matig, vandaar de geplande wissels naar HL7: sauna voorkomen. Wilde HL8 een kans geven te leren, dus alle scènes naar HL7 uitgezet. Nu dus random stooklijn wissels.
Misschien even allemaal verwijderen? Wellicht blijft er ergens iets ‘hangen’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:29

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb reactie gehad van Adlar, ze hebben de ticket gesloten, onbekende instellingen aangepast (wat ik zie is nu per kwartier bijstellen van set temp in ieder geval) en de HL8 modus weer geactiveerd.

Ik denk dat hij ook op 0,3 graad sturing is gezet, hij blijft tot nu toe een stuk dichter schommelen rondom de vraagtemperatuur van de woonkamer.

Blijven schommelen zal die wel doen want hij stookt nog echt in bergen... Misschien dat ik de max temperatuur nog weer ga begrenzen hierom op een graad of 40.
Tot nu toe lijkt het me in ieder geval nog onzuiniger dan een handmatige stooklijn.
Maar voordat ik dingen ga aanpassen ga ik het weer even laten stabiliseren en aankijken.

Zal hoe het bevalt later natuurlijk weer even terugmelden hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Denk dat we echt even moeten wachten op die HL8 update.
Tot die tijd js HL8 alleen voor mensen die er niet naar willen omkijken en die het ook niet uitmaakt dat het verbruik een stuk hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:21:
Denk dat we echt even moeten wachten op die HL8 update.
Tot die tijd js HL8 alleen voor mensen die er niet naar willen omkijken en die het ook niet uitmaakt dat het verbruik een stuk hoger ligt.
Ik heb niet echt een significant meer verbruik genomen. Wel iets, maar het is natuurlijk een comfortlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Momenteel merk ik een verschil van bijna 20kWh per week van HL8+JAN vs Zelf Stooklijnen selecteren (al dan niet dynamisch via automatisering). Realistischer ligt dat verschil gok ik tussen 10-20kWh
Week 8 dec t/m 15 dec. was 86kWh met HL8+JAN, week 15 t/m 22 dec was bijna 66kWh met stooklijnen). Week 8 t/m 15 dec was ietsjes kouder.
Nu is dat óók niet hélemaal eerlijk, want buiten temperatuur verschillen én klimaat zijn natuurlijk ook funest voor je verbruik, maar zelfs als ik de 'te grote verschil dagen' er uit filter is het een paar kWh verschil per dag.

Daarblijft blijven de stooklijnen met minimale temp hoger en maximale temp lager dan wat HL8+JAN aantikt. Dus de pomp hoeft niet keihard te werken om weer het water eventjes op te warmen, rond te pompen en dan weer uit te gaan.

Dus ik ben zeer benieuwd naar de update die HL8+JAN fixed en de ventilator rustiger maakt enzo. :)
Daarna ga ik met alle liefde weer testen.

[ Voor 7% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-12-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greengjh
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-06 10:03
ctvi schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:24:
[...]

Staat de hysterese parameter P26 niet te hoog? Ik heb ook vloerverwarming en P26 op 2 gezet. Verder stuur ik op inlet P116=0 wat de standaard instelling zou moeten zijn. Je kunt p26 zelfs op 1 zetten voor nog minder hysterese maar dat leverde bij mij teveel pendel achting gedrag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 23:17
greengjh schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:26:
[...]

Staat de hysterese parameter P26 niet te hoog? Ik heb ook vloerverwarming en P26 op 2 gezet. Verder stuur ik op inlet P116=0 wat de standaard instelling zou moeten zijn. Je kunt p26 zelfs op 1 zetten voor nog minder hysterese maar dat leverde bij mij teveel pendel achting gedrag op.
Ik heb nu een aantal maanden op HL8/JAN gedraaid en was daar over het algemeen best wel tevreden mee, we kunnen ons huis daarmee mooi constant op 19 graden houden.
De enige opmerking die ik daarbij heb, is dat er twee tot drie keer per dag een pauze van 4 tot 5 uur zit tussen de runs, waarbij de thermostaat keurig 19 graden blijft aangeven, maar door de afkoeling van de wanden en vloeren voelt het tijdens die pauze's niet meer comfortabel.
Die pauzes zijn ook niet te sturen, de ene keer is het in de nacht en (heeft mijn voorkeur!), maar de andere keer is het tussen 19.00 en 00.00 uur, de tijd dat we doorgaans lekker op de bank zitten. :')
En de WP moet vervolgens volle bak draaien om de wanden en de vloeren weer te verwarmen, met het gevolg van runs in de vorm van een berg.
Ik heb via het Adlar.support formulier de vraag gesteld of deze pauzes kleiner gemaakt kunnen worden, of liever nog helemaal verwijderd kunnen worden.
Net als de vorige keren binnen 1 dag respons en de dag erop stond er een monteur op stoep, lekker snel!
Alles doorgenomen en zijn antwoord was dat ze bezig zijn om HL*/JAN te optimaliseren en dat er op dit moment nog geen oplossing is voor de (te grote) pauzes.
Hij adviseerde mij om dan toch nog even over te schakelen op de gangbare stooklijnen.
Vervolgens heb ik op de gok eerst stooklijn HL6 ingeschakeld, maar zag de temperatuur al vrij snel zakken, toen van HL5 naar HL4 en met die stooklijn zag ik een mooie lange run van rond de 600w.
Waarbij de wanden en de vloeren niet zo warm werden als bij de HL8/JAN, zonder pauzes zou het huis hier prima mee verwarmd kunnen worden...
Maar ook op stooklijn HL4 ging de WP weer uren lang pauzeren nét op het moment tussen 19.00 en 00.00 uur waarbij de woonkamer echt koud werd! 8)7
Om de Kerstdagen op een prettige manier door te komen heb ik de WP maar snel weer op HL8/JAN gezet en nemen we de lange pauzes maar even voor lief, want die zijn stukken minder koud dan de pauzes in HL4.

Als er nog tips zijn om die pauzes te verkorten..., GRAAG!

Fijne feestdagen! o<:)

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
Johan H schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:27:
[...]

Ik heb niet echt een significant meer verbruik genomen. Wel iets, maar het is natuurlijk een comfortlijn.
Tijdens mijn avontuur(tje) met stooklijn HL4 had ik het vermoeden dat ik met HL4 meer kW verbruikte dan met HL8/JAN...

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Die pauzes komen omdat de WP de warmte niet meer kwijt kan en compressor op een gegeven moment terug gemoduleerd is tot onder 20hz.

In hl8 gaat hij uit op moment dat je thermostaat een waarde meet van halve graad boven instelwaarde.

Daar kun je idd niet zoveel aan doen, en zal vooral gebeuren bij relatief zacht weer.

Als het net iets kouder is zal hij langere runs maken.
En even nieuwe HL8 afwachten idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Ahum..... schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:17:
[...]

Tijdens mijn avontuur(tje) met stooklijn HL4 had ik het vermoeden dat ik met HL4 meer kW verbruikte dan met HL8/JAN...
Hl8 lijkt bij de meesten veel minder rustig te draaien (onnodige pieken) en ook meer te verbruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Ahum..... schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:13:
[...]

Ik heb nu een aantal maanden op HL8/JAN gedraaid en was daar over het algemeen best wel tevreden mee, we kunnen ons huis daarmee mooi constant op 19 graden houden.
De enige opmerking die ik daarbij heb, is dat er twee tot drie keer per dag een pauze van 4 tot 5 uur zit tussen de runs, waarbij de thermostaat keurig 19 graden blijft aangeven, maar door de afkoeling van de wanden en vloeren voelt het tijdens die pauze's niet meer comfortabel.
Die pauzes zijn ook niet te sturen, de ene keer is het in de nacht en (heeft mijn voorkeur!), maar de andere keer is het tussen 19.00 en 00.00 uur, de tijd dat we doorgans lekker op de bank zitten. :')
En de WP moet vervolgens volle bak draaien om de wanden en de vloeren weer te verwarmen, met het gevolg van runs in de vorm van een berg.
Ik heb via het Adlar.support formulier de vraag gesteld of deze pauzes kleiner gemaakt kunnen worden, of liever nog helemaal verwijderd kunnen worden.
Net als de vorige keren binnen 1 dag respons en de dag erop stond er een monteur op stoep, lekker snel!
Alles doorgenomen en zijn antwoord was dat ze bezig zijn op HL*/JAN te optimaliseren en dat er op dit moment nog geen oplossing is voor de (te grote) pauzes.
Hij adviseerde mij om dan toch nog even over te schakelen op de gangbare stooklijnen.
Vervolgens heb ik op de gok eerst stooklijn HL6 ingeschakeld, maar zag de temperatuur al vrij snel zakken, toen van HL5 naar HL4 en met die stooklijn zag ik een mooie lange run van rond de 600w.
Waarbij de wanden en de vloeren niet zo warm werden als bij de HL8/JAN, maar zonder pauzes zou het huis hier prima mee verwarmd kunnen worden...
Maar ook op stooklijn HL4 ging de WP weer uren lang pauzeren nét op het moment tussen 19.00 en 00.00 uur waarbij de woonkamer echt koud werd! 8)7
Om de Kerstdagen op een prettige manier door te komen heb ik de WP maar snel weer op HL8/JAN gezet en nemen we de lange pauzes maar even voor lief, want die zijn stukken minder koud dan de pauzes in HL4.

Je kan met een scene instellen dat hij bij afkoeling naar een (veel) hogere stooklijk gaat. Dan slaat die meestal wel weer aan, maar wordt het ook warmer.
Je zou dan juist in de nacht naar een lager stooklijn kunnen gaan, dat heeft ook mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
pentaw1nz schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:19:
[...]

Hl8 lijkt bij de meesten veel minder rustig te draaien (onnodige pieken) en ook meer te verbruiken
Vooral bij verwarmen met radiatoren, met vloerverwarming is het goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Verbruik kun je gewoon niet vergelijken zo, dagen met andere warmtebehoefte (door gebruikerswens, spelen met instellingen of veel bezoek/ deuren die open gaan/ etc...)

Verbruik in de gaten houden voor een hele week of liefst langer, en corrigeren naar buitentemperatuur.

Bijv. Via mindergas.nl of engelstalige degree-days websites

Fijne feestdagen, hopelijk zit iedereen er behaaglijk bij, dat is toch het belangrijkste! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Trouwens wat me te binnen schoot, wat ook wel interessant zou zijn is als iemand een kamstrup heeft o.i.d.

Kun je daadwerkelijk de COP meten en ook totaal geleverde warmte vergelijken (thermische kWh ipv elektrische, zie je nog meer wat er nou "echt" toe doet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:43
pentaw1nz schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:09:
@macfocus @KarlMarX @steefweer @jboerma100

Als ik het goed zie hebben jullie vier de Adlar al langer dan een jaar en is er (vanuit onderhoudscontract) al een eerste servicebeurt geweest.
Ik zie dat ze bij jullie o.a. de JAN module plaatsten, dat is inmiddels de standaard geworden. Zouden jullie wat kunnen delen over ervaringen met de servicebeurt en het onderhoudscontract ? Daar is bij Adlar niet heel veel informatie over te vinden. Zal het dan ook in de startpost aanpassen.

- bij een Gold contract wordt ook de garantie verlengd tot 5 jaar. Wordt het contract gedurende 5 jaar ook automatisch verlengd (a 200,- per jaar) of moet je daar zelf achteraan?

- neemt Adlar zelf contact op voor jaarlijks onderhoud, of hebben jullie dat zelf gedaan?

- welke werkzaamheden zijn er uitgevoerd bij het onderhoud?

Hoor het graag!
Excuus voor de late reactie. Bij ons namen ze zelf contact op. Ook hangt de warmtepomp bij ons op 10 meter hoogte, maar dat is geen probleem en kosten wel extra bij installatie, maar niet voor het onderhoud. Geen idee wat ze precies gedaan hebben. In elk geval iets met ene hoogwerker bij het ding zelf en binnen de Jan module geplaatst.
Jan module werkt perfect tot nu toe. Temperatuur is extreem stabiel op Low temp 8.

Wel is het patroon opeens sinds 2 dagen veranderd. Het was eerst pendelen bijna de hele dag aan op rond 800W (10kW versie). Nu sinds 2 dagen is het paar uur 's nachts heel hard aan (2000W +) en dan uren uit. Geen idee of Adlar iets verandert heeft op afstand. Temperatuur is nog steeds wel stabiel.

[ Voor 43% gewijzigd door KarlMarX op 25-12-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
nlfva1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:21:
[...]

Als je hem op sluiting zet (bij de stooklijnen), dan kan je het beste ook op "vloerverwarming" zetten, dan werkt hij wel op de set temperatuur. Als de inlet 2 graden onder de set temperatuur gaat, dan slaat de WP aan en als de inlet langer dan een paar minuten een graad boven de set-temp komt, dan slaat de WP uit. Dit blijft hij zo herhalen en met open draaien van de radiatoren kan je hem aardig stabiel krijgen met mooie lange runs van rond de 400watt continu.

[Afbeelding]
Wat is het verschil met 'sluitingen dan op verwarmen laten staan ipv vloerverwarming? Dat lijkt ook gewoon goed te werken. Met verschil van 5 graden, dat heb ik liever dan 2 graden die jij benoemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:55
Ahum..... schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:13:
[...]

Die pauzes zijn ook niet te sturen, de ene keer is het in de nacht en (heeft mijn voorkeur!), maar de andere keer is het tussen 19.00 en 00.00 uur, de tijd dat we doorgaans lekker op de bank zitten. :')

Alles doorgenomen en zijn antwoord was dat ze bezig zijn om HL*/JAN te optimaliseren en dat er op dit moment nog geen oplossing is voor de (te grote) pauzes.
Waarbij de wanden en de vloeren niet zo warm werden als bij de HL8/JAN, zonder pauzes zou het huis hier prima mee verwarmd kunnen worden...

Wellicht een idee om met de thermostaat te spelen. Je moet dan de temperatuur curve in de gaten houden. Bij een Tado is dit eenvoudig te zien. Gaat hij duiken dan even de kamerthermostaat een graad omhoog zetten. De WP gaat dan weer verwarmen. Zodra hij dit doet de kamerthermostaat terugzetten op zijn initiele waarde. Het blijft ‘kloten’ maar werkt wel. Wachten op de update van Adlar…..😁.

• Johan H
WimVeendam schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:32:
[...]

Wellicht een idee om met de thermostaat te spelen. Je moet dan de temperatuur curve in de gaten houden. Bij een Tado is dit eenvoudig te zien. Gaat hij duiken dan even de kamerthermostaat een graad omhoog zetten. De WP gaat dan weer verwarmen. Zodra hij dit doet de kamerthermostaat terugzetten op zijn initiele waarde. Het blijft ‘kloten’ maar werkt wel. Wachten op de update van Adlar…..😁.
Met HL8 wordt de wp helaas niet meer ‘hard’ aangestuurd door de thermostaat.
Het enige wat die doet is de stooklijn plussen en minnen. Als de stooklijn een onderbreking heeft koelt het even af. Natuurlijk kun je de thermostaat hoger zetten om in elk geval het plussen te voorspoedig, maar je bent ook afhankelijk van de interval.

[ Voor 8% gewijzigd door Johan H op 26-12-2024 14:40 ]

• WimVeendam
Johan H schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:38:
[...]

Met HL8 wordt de wp helaas niet meer ‘hard’ aangestuurd door de thermostaat.
Het enige wat die doet is de stooklijn plussen en minnen. Als de stooklijn een onderbreking heeft koelt het even af. Natuurlijk kun je de thermostaat hoger zetten om in elk geval het plussen te voorspoedig, maar je bent ook afhankelijk van de interval.
HL8 met JAN is kamerthermostaat gestuurd!😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
WimVeendam schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:10:
[...]

Ja maar enige wat hij dus doet met de thermostaat is een stooklijn kiezen bij warmtevraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimVeendam
pentaw1nz schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:28:
[...]

Ja maar enige wat hij dus doet met de thermostaat is een stooklijn kiezen bij warmtevraag
Tja, het kan verkeren…. Schijnbaar heb ik het altijd verkeerd begrepen, maar bij mij werkt het prima.😁😁

• Johan H
WimVeendam schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:10:
[...]

De thermostaat bepaald niets, wp leest alleen de sensor uit en als die buiten de ingestelde marge is plust of mint de wp de steltemp van de stooklijn aan de hand van de ingestelde tijdsinterval.
Kortom de thermostaat wordt eigenlijk alleen maar als temperatuursensor gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Johan H op 26-12-2024 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Het is weer defrost-feest.
Tot nu toe 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
pentaw1nz schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:00:
Het is weer defrost-feest.
Tot nu toe 6
Hier (regio Alkmaar) is het ook mistig maar mijn laatste defrost is 3 dagen geleden geweest. Draai wel maar op 400W al de hele nacht. Buitentemperatuur volgens de warmtepomp 4 graden. Zie ook geen ijsvorming op de warmtepomp.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Ook ijsvorming hier in Twente.
Mistig, motregen, en 2 graden buiten.

Had al het idee dat ik sinds de firmware update meer last had van defrosts.
De ventilator moduleert vrij snel terug naar 20hz, zonder dat ik kan achterhalen waardoor hij dat doet.
Ja, hij draait stiller, maar door beperktere luchtstroom heb je met dit weer denk ik ook echt sneller defrosts.

Ik heb zojuist p67 (minimale frequentie ventilator) verhoogd naar 40hz. De temperatuur van de condensor gaat vrij kort daarna van -2 naar 0 graden.

Let daar dus bij jezelf op als je bij onderhoud de nieuwe firmware krijgt.
Ik zal het ook melden bij Adlar.

[ Voor 80% gewijzigd door pentaw1nz op 27-12-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
pentaw1nz schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:18:
Ook ijsvorming hier in Twente.
Mistig, motregen, en 2 graden buiten.

Had al het idee dat ik sinds de firmware update meer last had van defrosts.
De ventilator moduleert vrij snel terug naar 20hz, zonder dat ik kan achterhalen waardoor hij dat doet.
Ja, hij draait stiller, maar door beperktere luchtstroom heb je met dit weer denk ik ook echt sneller defrosts.

Ik heb zojuist p67 (minimale frequentie ventilator) verhoogd naar 40hz. De temperatuur van de condensor gaat vrij kort daarna van -2 naar 0 graden.

Let daar dus bij jezelf op als je bij onderhoud de nieuwe firmware krijgt.
Ik zal het ook melden bij Adlar.
Ik denk dat die 20Hz ook echt te laag is. Heb mijne nu naar 30Hz gezet in ECO, daarop is hij al fluisterstil. Lager lijkt mij met jouw ervaringen niet veel meer op te leveren dan extra defrosts/minder efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Destynx schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:52:
[...]

Ik denk dat die 20Hz ook echt te laag is. Heb mijne nu naar 30Hz gezet in ECO, daarop is hij al fluisterstil. Lager lijkt mij met jouw ervaringen niet veel meer op te leveren dan extra defrosts/minder efficiëntie.
Ik had 'm al verhoogd naar 30, maar inmiddels 8 defrosts lijkt me wat te veel van het goede.
Ja, het is extreem vochtig, maar het is niet extreem koud en mijn WP hoeft ook helemaal niet hard te werken met een aanvoer van 30 graden.

30hz was dus ook nog te laag, dus nu maar even verhoogd naar 40hz.
Iets lager zou wellicht ook nog prima kunnen, maar ik merk nu binnen een minuut dus al dat de condensor 2 graden warmer wordt en dus minder snel bevriest en minder snel een defrost triggered.

Hopelijk kan Adlar ook uitleggen op basis waarvan de ventilator moduleert. Wil het graag wat beter snappen!
Volgens mij is de feature dus vrij nieuw (eind 2024), dus ook niets kunnen vinden in handleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVeendam
Johan H schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:15:
[...]

De thermostaat bepaald niets, wp leest alleen de sensor uit en als die buiten de ingestelde marge is plust of mint de wp de steltemp van de stooklijn aan de hand van de ingestelde tijdsinterval.
Kortom de thermostaat wordt eigenlijk alleen maar als temperatuursensor gebruikt.
Goh, wanneer ik de kamerthermostaat een graad hoger zet wordt het warmer in de kamer en wanneer ik hem een graad lager zet wordt het kouder. Wat achter de schermen gebeurt kan ik niet helemaal goed volgen. Ik zie alleen de stel temperatuur elk kwartier bijgesteld worden, wat heel vaak tot over- of ondershoots leidt. Dat is balen en ik hoop dat de aangekondigde update van Adlar hier iets in gaat betekenen. Voor de rest super tevreden over de werking. Wel hoop ik dat Adlar communicatief nog een stapje bij kan zetten!😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Adlar zou een forum op invite-only moeten creëren met een aantal klanten... ;)
Zou graag mee willen helpen en testen, geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
WimVeendam schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:09:
[...]

Goh, wanneer ik de kamerthermostaat een graad hoger zet wordt het warmer in de kamer en wanneer ik hem een graad lager zet wordt het kouder. Wat achter de schermen gebeurt kan ik niet helemaal goed volgen. Ik zie alleen de stel temperatuur elk kwartier bijgesteld worden, wat heel vaak tot over- of ondershoots leidt. Dat is balen en ik hoop dat de aangekondigde update van Adlar hier iets in gaat betekenen. Voor de rest super tevreden over de werking. Wel hoop ik dat Adlar communicatief nog een stapje bij kan zetten!😁
Ja inderdaad wordt het dan warmer of kouder, omdat de stooklijn steltemp gestuurd wordt aan de hand van de ingestelde temperatuur oo de thermostaat. Alleen de thermostaat geeft geen opdracht aan de warmtepomp, de warmtepomp leest slechts de temperatuur van de thermostaat, in mijn geval wil ik +/- 0,2 van de ingestelde temperatuur blijven en is de tijdsinterval voor het plussen en of minnen 1,5 uur (vloerverwarming)
We kijken inderdaad uit naar de update om de start en stop afwijkingen te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
pentaw1nz schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:01:
[...]

Ik had 'm al verhoogd naar 30, maar inmiddels 8 defrosts lijkt me wat te veel van het goede.
Ja, het is extreem vochtig, maar het is niet extreem koud en mijn WP hoeft ook helemaal niet hard te werken met een aanvoer van 30 graden.

30hz was dus ook nog te laag, dus nu maar even verhoogd naar 40hz.
Iets lager zou wellicht ook nog prima kunnen, maar ik merk nu binnen een minuut dus al dat de condensor 2 graden warmer wordt en dus minder snel bevriest en minder snel een defrost triggered.

Hopelijk kan Adlar ook uitleggen op basis waarvan de ventilator moduleert. Wil het graag wat beter snappen!
Volgens mij is de feature dus vrij nieuw (eind 2024), dus ook niets kunnen vinden in handleidingen.
Ja, dat beter snappen is bij mij ook een grote wens!
Bij mij draait de ventilator nog continu op 55Hz en toch heb ik vandaag (op dit moment een buitentemperatuur van +1 graden) al 11 defrosts gehad... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Ahum..... schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:19:
[...]

Ja, dat beter snappen is bij mij ook een grote wens!
Bij mij draait de ventilator nog continu op 55Hz en toch heb ik vandaag (op dit moment een buitentemperatuur van +1 graden) al 11 defrosts gehad... :?
Ik had er ook 9 dus het kan ook gewoon het weer zijn geweest. Na verhogen ventilator heb ik ze echter niet meer gehad. Wellicht dat bij jou de WP ook wat harder moest werken? Hogere compressor hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ja bij mij ging het heel hard vandaag, daarom weer van LT8 afgestapt, die was maximaal aan het stoken en daardoor ook veel defrosts helaas.

Dus snel weer naar LT1 gegaan, had eigenlijk HH8 moeten zijn zie ik nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Vannacht ook weer meerdere. Komt echt door de mist icm de kou.

Eerder plaatste ik een foto waarop te zien is dat 1 stukje van de WP niet aanvriest.
Nu is het na een defrost andersom te zien: dat ene stukje houdt ijs vast terwijl de rest ontdooit.

Is dat misschien een stukje van de condensor dat niet mee doet? Of hebben jullie dat ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiuO2rGr0Dvv1_GYsRgmRvyrPdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaksUAzji2SalzZhLNvITa84.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vs1Lvb1rpUYk7kkBXPCwfQTNwUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4rKi0q7xbaKkcillT3IzqlM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeHoe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqT1g3DOiekSDBXqrX5QHDcdEjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9EILE8JgIyarZgpSSpVaGri.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8FyJL8G7peJQfx_WFwwzupaOJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VNIdqRXX8YFLmklSeLwpb3Ut.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door HeHoe op 28-12-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Dat is duidelijk een ander beeld dan hier.
Heb trouwens exact ieder uur een defrost.op de minuut nauwkeurig. Zal wel een minimaal tijdsinterval ingesteld zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdzCXrLZxXJ-ixIw0fG-BPn4FW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/se9T1lFPXon1d7vmzI0CM4DO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqmYMZTgH0Ha5Kj09PSp0z9pISM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjH3KOz2hkLJE9FkP5dDigQA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCZomABeLaxRrN10dO4NvF7_dR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8N1qoUedAjD9efGId0dGkIw.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas even geen rustige runs op 400 w

[ Voor 55% gewijzigd door pentaw1nz op 28-12-2024 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Vannacht wel een defrost festijn, buitentemperatuur gezakt naar 2 graden. Vanaf 00:00 6 defrosts gehad, om de anderhalf uur.

Ik zag gister wel een stukje halverwege de condensor wat niet ontdooide, bovenin is het bij mij altijd wel helemaal bevroren/ontdooid. Zal straks wel een foto maken als hij tegen een defrost aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Destynx schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:44:
Vannacht wel een defrost festijn, buitentemperatuur gezakt naar 2 graden. Vanaf 00:00 6 defrosts gehad, om de anderhalf uur.

Ik zag gister wel een stukje halverwege de condensor wat niet ontdooide, bovenin is het bij mij altijd wel helemaal bevroren/ontdooid. Zal straks wel een foto maken als hij tegen een defrost aan zit.
Denk dat er een paar spiralen in mijn condensor niet meewerken. Het hoort idd volledig te bevriezen zoals je ook ziet bij @HeHoe en daarna weer volledig te ontdooien im defrost cyclus.

Doordat die spiraal niet goed werkt, blijft er bij mij nu een dikke plakkaat ijs achter, waar weer sneller nieuw ijs op vormt.
Misschien een verstopping, te weinig koudemiddel, of echt iets met de condensor zelf.

In alle warmtepomp topics op Tweakers lees je trouwens overdefrosts ieder uur of nog vaker. Die bijna 100% luchtvochtigheid is funest.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 28-12-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos de Bruin
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 18:02
Hallo, 183 pagina’s doorgeworsteld een hoop geleerd. Mijn situatie:
Vrijstaand huis, begane grond 160m2 vloerverwarming 9 groeps met pomp, CV voor sww en radiatoren boven, gas verbruik 1200 m3 nu vanaf maart Aurora 6 kW fulltime electric , Honeywell draadloos T6 en sinds kort JAN module.
Mijn eerste bevindingen positief vwb de warmtepomp negatief over het verbruik en de service afhandeling. Bij problemen worden er ad hoc instellingen aangepast of naar eigen inzicht gewijzigd . Medewerkers weten van elkaar niet wie en wat is aangepast.
Ik heb nu nog een openstaand ticket waar 9 januari een monteur voor langs komt, mijn probleem is het volgende, de warmtepomp geeft een water uittrede temperatuur van 31ø maar ik meet bij binnenkomst 24,7ø een verlies van ruim 6ø, vreemder wordt het wanneer ik de retour meet 23,8ø en de warmtepomp water intrede temperatuur een waarde heeft van 29ø dus hoe moet ik nu het schema met stooklijnen interpreteren.
Ik zit nu dagelijks de temperatuur en de stooklijnen te monitoren om de vloertemperatuur warm te houden maar krijg het zo niet uitgelegd aan mijn vrouw, dus mijn hoop is gevestigd van de update JAN module en de juiste water uittrede temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iePyvMJ-Dfyf0UTbMCtxgOX9S8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/trVDBAyGsv365pIqtK6oo43P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN_5BlVvG4pQqXu6QgQagTLq7yU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OReSU8Tzn5atJhiAOUgYPo9X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGXCBkZhO-6oi-gcJaToiojojiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ND6S5cwlFbDXr9z4gYyaLAeI.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie ook deze temperatuur verschillen gehad en hoe is dat opgelost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Bijzonder.
Zojuist zelf maar even gecontroleerd.
Maar ik heb dus eigenlijk nog geen 1 keer een volledige 'bevriezing' gezien.
Wellicht is dat het voordeel dat die dus in een soort nis van 2,5m bij 2m staat op een 'tussendakje' van de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fa__xcTyPceaSyzmuvpr6lC5hA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isSUTWMAXBxLTrh59mkcaNmR.jpg?f=fotoalbum_large

Verklaart ook de relatief weinig defrosts die ik meemaak in vergelijking met anderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfxT2HQC5u6XUCEiFyPCH9j0MLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZetPMKPaIucfxTJ6wXroGpRV.png?f=fotoalbum_large

Het heeft nét geen 0 graden aangetikt vannacht en momenteel is het ongeveer 2,5 a 3 graden buiten.
(Schagen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Koos de Bruin schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:31:
de warmtepomp geeft een water uittrede temperatuur van 31ø maar ik meet bij binnenkomst 24,7ø een verlies van ruim 6ø, vreemder wordt het wanneer ik de retour meet 23,8ø en de warmtepomp water intrede temperatuur een waarde heeft van 29ø dus hoe moet ik nu het schema met stooklijnen interpreteren.
Ik zit nu dagelijks de temperatuur en de stooklijnen te monitoren om de vloertemperatuur warm te houden maar krijg het zo niet uitgelegd aan mijn vrouw, dus mijn hoop is gevestigd van de update JAN module en de juiste water uittrede temperatuur.

Vrijwel alles in m'n woning aan temperatuur problemen is opgelost door op advies van @Ramon_1984 de actieve vloerverwarmingsverdeler te vervangen door een passieve/pomploze.
Sterker nog, ik moet nu verwarmingen af en toe open zetten om de warmtepomp te laten stoppen met 'pendelen' omdat hij anders z'n warmte niet kwijt kan. Dat was voorheen écht niet.

Vraagje: Hoeveel meter zijn de leidingen van jouw warmtepomp naar het buffervat? En liggen deze voornamelijk buiten/binnen/etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos de Bruin
LongTimeAgo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:46:
[...]

Vrijwel alles in m'n woning aan temperatuur problemen is opgelost door op advies van @Ramon_1984 de actieve vloerverwarmingsverdeler te vervangen door een passieve/pomploze.
Sterker nog, ik moet nu verwarmingen af en toe open zetten om de warmtepomp te laten stoppen met 'pendelen' omdat hij anders z'n warmte niet kwijt kan. Dat was voorheen écht niet.

Vraagje: Hoeveel meter zijn de leidingen van jouw warmtepomp naar het buffervat? En liggen deze voornamelijk buiten/binnen/etc?
De leiding is 9 mtr en komt door de kruipruimte het huis binnen. Ik heb gemeten voordat de water uittrede de vloerverdeler in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Koos de Bruin schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:11:
[...]

De leiding is 9 mtr en komt door de kruipruimte het huis binnen. Ik heb gemeten voordat de water uittrede de vloerverdeler in gaat.
Kruipruimte is niet vochtig?
Of staat er wellicht water tot aan de leidingen?
En is de buis isolatie in de kruipruimte (nog) in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos de Bruin
LongTimeAgo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:19:
[...]

Kruipruimte is niet vochtig?
Of staat er wellicht water tot aan de leidingen?
En is de buis isolatie in de kruipruimte (nog) in orde?
Morgen eens controleren maar dat verklaart niet de temperatuur van het water intrede verschil

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-09 09:01
Hallo, 183 pagina’s doorgeworsteld een hoop geleerd. Mijn situatie:
Vrijstaand huis, begane grond 160m2 vloerverwarming 9 groeps met pomp, CV voor sww en radiatoren boven, gas verbruik 1200 m3 nu vanaf maart Aurora 6 kW fulltime electric , Honeywell draadloos T6 en sinds kort JAN module.
Mijn eerste bevindingen positief vwb de warmtepomp negatief over het verbruik en de service afhandeling. Bij problemen worden er ad hoc instellingen aangepast of naar eigen inzicht gewijzigd . Medewerkers weten van elkaar niet wie en wat is aangepast.
Ik heb nu nog een openstaand ticket waar 9 januari een monteur voor langs komt, mijn probleem is het volgende, de warmtepomp geeft een water uittrede temperatuur van 31ø maar ik meet bij binnenkomst 24,7ø een verlies van ruim 6ø, vreemder wordt het wanneer ik de retour meet 23,8ø en de warmtepomp water intrede temperatuur een waarde heeft van 29ø dus hoe moet ik nu het schema met stooklijnen interpreteren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De met jouw infraroodmeter gemeten temperaturen (zoals op jouw foto's) wijken inderdaad af op de glimmende delen van de flexibele leiding. Als het mat zwart was kun je aardig in de buurt komen. Ook op de donkere koperen delen zul je bij lage temperaturen niet de juiste waarde aflezen met deze meter. Mijn situatie is hetzelfde alleen kan ik op de rest van mijn cv installatie ook de retour en aanvoer watertemperatuur aflezen en die kloppen precies met die van de Adlar. Je kunt uitgaan van de temperaturen op het Adlar display en in de app. Om dit zelf te controleren kun je een betrouwbare digitale keuken temperatuurmeter of glazen bulp met plakband goed verpakken er aan plakken. Je zult dan zien dat het klopt. Op donkere zwart/grijs stenen vloeren is de nauwkeurigheid iets beter. Dus oppassen met spiegelende delen en infraroodmeters! Lees daarvoor de gebruiksaanwijzing.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voordat ik een warmtebeeld camera had had ik tape geplakt op verschillende leidingen om de temperatuur te meten met een IR thermometer. Glimmende oppervlakten kunnen niet goed gemeten worden.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-09 09:01
pentaw1nz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:25:
Vannacht ook weer meerdere. Komt echt door de mist icm de kou.

Eerder plaatste ik een foto waarop te zien is dat 1 stukje van de WP niet aanvriest.
Nu is het na een defrost andersom te zien: dat ene stukje houdt ijs vast terwijl de rest ontdooit.

Is dat misschien een stukje van de condensor dat niet mee doet? Of hebben jullie dat ook?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mijn WP van 6 kW bevriest het geheel egaal en wordt het ontdooid van boven naar beneden wat als een watergordijn naar beneden zakt. Dus heel gelijkmatig aan alle kanten. Dat gaat gepaard met waterdamp waardoor ook de buiten-temperatuurvoeler heel kort een paar graden oploopt. De stooklijn veranderd er gelukkig niet door. Als dit niet zo gebeurd is er inderdaad iets mis.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos de Bruin
kiddyl schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:07:
[...]

Voordat ik een warmtebeeld camera had had ik tape geplakt op verschillende leidingen om de temperatuur te meten met een IR thermometer. Glimmende oppervlakten kunnen niet goed gemeten worden.
Ik heb nu met een pompschakelaar de temperatuur gemeten 25,5ø de uittrede geeft 31ø aan een verschil van 5,5ø is een kleine afwijking tov de IR meter
In de kruipruimte staat geen water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
Mr Black schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:48:
[...]

Bij mijn WP van 6 kW bevriest het geheel egaal en wordt het ontdooid van boven naar beneden wat als een watergordijn naar beneden zakt. Dus heel gelijkmatig aan alle kanten. Dat gaat gepaard met waterdamp waardoor ook de buiten-temperatuurvoeler heel kort een paar graden oploopt. De stooklijn veranderd er gelukkig niet door. Als dit niet zo gebeurd is er inderdaad iets mis.
Toen ik vandaag mijn zeventiende :? defrost kreeg ben ik snel even het dak opgeklommen om te kijken hoe zo'n defrost verloopt.
Dat ging allemaal verrassend snel, binnen drie minuten na de melding was de WP compleet ontdooid en begon de ventilator alweer te draaien wat gepaard ging met een flinke pluim stoom en het nodige condenswater wat onder uit de WP liep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmR1eA6wFA-8DL0dOUGJTh5i2Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhTipdIs4xEbLNasnahK7cxj.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EyEplN0TGUgz2PNrLrHZJgOn_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWbU9SB64u6d8bm9j5wHyj1x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Roos
  • Laatst online: 15-02 14:17
De Adlar 6 kw is bijna aan een stuk door aan het ontdooien. Al zeker 20 keer vandaag. Staat nu op stooklijn LT1. Weet me eigenlijk geen raad wat ik kan doen om deze hoge frequentie van ontdooien te veranderen.
Las dat men via P67 de ventilator frequentie kan aan passen. Weet ook niet waar die nu op staat. Mijn probleem is dat het mij niet lukt om de P67 in beeld te krijgen.
Heb keurig via de aanwijzingen op pagina 1 van dit forum geprobeerd op daar te komen maar krijg PA 5 in beeld. Deze 5 kan ik niet via de up en down toets aanpassen.
Als je geen techneut bent sta je gauw met de handen in je haar. In mijn geval ontbreekt het ook aan haar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
John Roos schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:59:
De Adlar 6 kw is bijna aan een stuk door aan het ontdooien. Al zeker 20 keer vandaag. Staat nu op stooklijn LT1. Weet me eigenlijk geen raad wat ik kan doen om deze hoge frequentie van ontdooien te veranderen.
Las dat men via P67 de ventilator frequentie kan aan passen. Weet ook niet waar die nu op staat. Mijn probleem is dat het mij niet lukt om de P67 in beeld te krijgen.
Heb keurig via de aanwijzingen op pagina 1 van dit forum geprobeerd op daar te komen maar krijg PA 5 in beeld. Deze 5 kan ik niet via de up en down toets aanpassen.
Als je geen techneut bent sta je gauw met de handen in je haar. In mijn geval ontbreekt het ook aan haar.
Maar wel ROOS! :Y

Ik denk dat het gewoon de combinatie is van vochtig en koud weer, zonder defrosts zou hij gelijk dicht vriezen en dat lijkt mij helemaal niet goed.
Tot nu toe vandaag één lange run zonder koude pauzes en het voelt heerlijk comfortabel aan met 19 graden op de Honeywell T6.
Al schrik ik wel een beetje van het aantal kWh's, loopt het bij jullie ook zo op vandaag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7HdRKn0dZuOImrIleZQqxwLzBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhfWkqFsDQOqg7iMugnqksoz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Ahum..... op 28-12-2024 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zit op het moment van schrijven ook op 20kWh, ben over de eerste schrik heen (in november in die erg koude week) en accepteer het nu gewoon.
Het went, het is bij mij veel comfortabeler in huis dan vorig jaar toen we heel voorzichtig stookte en ik ben nog steeds goedkoper uit :)

Over een aantal maanden ga ik wat fancoils plaatsen, nu is alles nog ouderwetse radiatoren (t21 beneden, 50cm hoog en niet erg veel capaciteit en enkelplaats boven)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
PA 5 = Password.
Vul 998 in.
Daarna kan je door de P nummers heen gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Niks.
Er is een 100% luchtvochtigheid. En het vriest op sommige plekken harder dan op andere.
Bij mij ook ieder uur defrost.

En idd hier ook een veel hoger energieverbruik dan normaal.

Kou kan hij best goed mee overweg is mijn ervaring, maar al het vocht in de lucht vriest gewoon aan op de condensor.

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 28-12-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:29:
Ik zit op het moment van schrijven ook op 20kWh, ben over de eerste schrik heen (in november in die erg koude week) en accepteer het nu gewoon.
Het went, het is bij mij veel comfortabeler in huis dan vorig jaar toen we heel voorzichtig stookte en ik ben nog steeds goedkoper uit :)

Over een aantal maanden ga ik wat fancoils plaatsen, nu is alles nog ouderwetse radiatoren (t21 beneden, 50cm hoog en niet erg veel capaciteit en enkelplaats boven)
Een gemiddelde eengezinswoning verstookt op een dag als dit al gauw 15 m3 gas. Prijs technisch zou je wel tot 4 keer meer kwh kunnen gebruiken, in de praktijk is het zo’n 2x, het getal klinkt hoger, maar de kosten per eenheid zijn veel lager.
Inderdaad kun je wel 1x per 1-1,5 uur een defrost hebben.
Wat radiatoren betreft, kijk eens bij de berichtjes van @fvanderstege die heeft een opstelling met boosters wat een goede warmte afgifte geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 12:44
Ahum..... schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:03:
[...]

Maar wel ROOS! :Y

Ik denk dat het gewoon de combinatie is van vochtig en koud weer, zonder defrosts zou hij gelijk dicht vriezen en dat lijkt mij helemaal niet goed.
Tot nu toe vandaag één lange run zonder koude pauzes en het voelt heerlijk comfortabel aan met 19 graden op de Honeywell T6.
Al schrik ik wel een beetje van het aantal kWh's, loopt het bij jullie ook zo op vandaag?

[Afbeelding]
Bij mij loopt de warmtepomp stooklijn HL8 sinds gisteravond 23 uur continue op vol vermogen met elke 55 minuten een defrost van 5 minuten. Op dit moment 27 kWh verbruikt. Dit weer is het slechtste weer voor de warmtepomp en de portemonnee. Locatie oost Nederland

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ik zit op 12,2 kWh verbruik vandaag op Stooklijn L1 (lage temperatuur 1).
Temperatuur binnen schommelt hele dag tussen 18,7 en 19 graden. En dat terwijl de achterdeur veel openstond ivm tuinklussen.

6kW wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:19:
Ik zit op 12,2 kWh verbruik vandaag op Stooklijn L1 (lage temperatuur 1).
Temperatuur binnen schommelt hele dag tussen 18,7 en 19 graden. En dat terwijl de achterdeur veel openstond ivm tuinklussen.

6kWh wp.
Jij hebt een toplocatie voor je warmtepomp gevonden!
Hier aan de westgevel. Veel wind... veel nevel...
Zag laatst iemand die m onder de carport had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:53
pentaw1nz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:02:
Dat is duidelijk een ander beeld dan hier.
Heb trouwens exact ieder uur een defrost.op de minuut nauwkeurig. Zal wel een minimaal tijdsinterval ingesteld zijn.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Helaas even geen rustige runs op 400 w
Je hebt een te hoge warmtevraag , daardoor gaat de warmtepomp gas geven en blijf je elk uur een defrosts houden.

Staat de kamer thermostaat op 20 , of staat die hoger ?
Pagina: 1 ... 46 ... 64 Laatste