Wellicht kun je zien wat de cv ketel deed voordat de WP was geïnstalleerd?Jerra schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:06:
Het zijn er wel echt heel veel, ik zou ook controleren of je CV ketel niet op comfort (warm water) stand staat en de hele dag de warmtewisselaar op temperatuur aan het houden is (zie ook CV tuning topic).
Kan het ook zonder een homey pro?BerndGaykema schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:21:
[...]
Mijn regelsysteem werkt precies zo. Geen kamerthermostaat, enkel met stooklijn (maar wel custom dmv Homey Pro).
In parameter p22 kun je dat aanpassen. Daarin staat aangegeven bij welke buitentemperatuur de cv bijspringt.TQAirstrike schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:47:
Ik heb nu een paar weken de Adlar 6KW, maar ben nog steeds niet helemaal tevreden over de werking. De laatste dagen springt de CV-ketel regelmatig bij, terwijl ik denk dat dit nog niet nodig is. Heeft iemand tips om dit te voorkomen?
De warmtepomp draait momenteel op LT8 en is gekoppeld aan een Tado-thermostaat, ingesteld op 19,5 graden gedurende de hele dag.
We hebben twee verdiepingen met vloerverwarming (ongeveer 80 m²) en een open verdeler. Daarnaast is er een grote vide tussen beide verdiepingen. Voor de installatie van de warmtepomp hadden we een gasverbruik van 1900 m³ per jaar.
Alle hulp en adviezen zijn welkom!
[Afbeelding]
Staat hij op bijv +3 . Dan verander je dat in bijv -3 .
Als je warmtepomp het goed kan bijbenen dan verder verlagen. Bij mij staat hij op -10
Parameter is aan te passen op het display. Zie pagina 1 van dit topic voor een instructie
Edit: je verbruik was 1800m3 . Dat had ik even over het hoofd gezin.
@Frans H heeft op dat punt iets verderop een reactie geschreven. Wel belangrijk gegeven!
[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 14-12-2024 16:42 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
/f/image/S9lt7rrTCWda7AheySawCuna.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FgwQdu8prbp5UlHiNJYd0DHd.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/2Mrd3xnqAlZPuwN7bq9Rta7l.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rmyDbdmu0LsjPRxwBNowm0eZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar dagen geleden vroeg @pentaw1nz om wat grafieken te delen.
We zijn 11 en 12 december weg geweest en dus kon de Tado X thermostaat op dezelfde temp blijven staan, te weten 11/12 op 19,5 en 12/12 op 19,0.
De isolatie van het huis is matig en verwarming is middels radiatoren in kamer, keuken en doucheruimte. In het toilet (1 m2) ligt een klein stukje vvw met een zg RTL-thermostaatkraan. De bijkeuken en garage worden een ietsje verwarmd.
Wat wij willen is een kamerthermostaat geregelde verwarming waarbij wij in de ochtend 19 en is de avond 20,5 gr wensen. Ten opzichte van de bijgevoegde grafieken is er dan een bult (1800 W)en een dal (0W) van behoorlijke omvang en een temp van boven de 21 gr. Dit is dan de prijs in comfort en verbruik die wij betalen en voor lief nemen. Althans nu. Ik ga er van uit dat in deze AI tijd Adlar met een PID regeling moet kunnen komen om dit effect nagenoeg te dempen. Maar… dart zal dan wel met een JAN-versie2 kastje moeten. Deze is ‘te dom’.
Comfort kost een paar centen, maar ik ga me niet aan een HA-oplossing wagen.
HL8 stoken kost meer dan het speken met de stooklijnen zoals we vorig winter gedaan hebben, maar dat hebben we het er voor over.
Beide dagen is er geen gasgebruik geweest voor defrosten! P22 staat op 0 gr.
Inmiddels draait onze warmtepomp bijna 2 jaar. Nadat de custom stooklijn HL8 vrij kwam ( inclusief Jan-connect) heb ik een tijdlang geprobeerd om de warmtepomp in toom te houden.
Mede doordat wij alleen met convectoren verwarmen en we behoorlijke invloeden hebben van zuidwesten wind en zon op de achterpui van glas , bleek dat toch een behoorlijk gedoe op te leveren.
Inmiddels heb ik enkele weken lang behoorlijke stabiliteit gekregen door weer te verwarmen mbv scenes ( in de app te maken) binnen stooklijnen.
Daarbij maak ik gebruik van gegevens : buitentemperatuur, windkracht, en een instelling dat de wp uitgaat boven een bepaalde kamertemp: 19.8 ( gebeurt eigenlijk alleen als de zon op de pui komt) en weer aanslaat onder de kamertemp van 19.6.
EDIT: warmtepomp uitschakelen op deze manier betekent dat de waterpomp ook stilstaat en er dus geen stroming van water meer is in de leidingen. Ik weet niet of dit slim als je vloerverwarming hebt . omdat in die situatie de daling van de kamertemperatuur minder snel gaat meestal. Hoe snel de pomp weer aanslaat is van belang m.b.t het risico van bevriezing bij (strenge) vorst van het buitendeel. Of zal het niet zo’n vaart lopen, maar goed het is maar gezegd.
Al met al een continue verwarming , dag en nacht , waarbij kamertemp steeds rond 18.9 en 19.5 blijft.
meestal zit hij rond de 19.3
Als er nieuwe software komt voor de custom stooklijn 8 ( en die vernieuwde software is in de maak heb ik vernomen) ga ik weer naar HL8
Deze winter wordt de achterpui nog vervangen ( kunststof en h+++-glas) zodat de invloeden van die kant zullen verminderen.
scenes en verbruik gisteren en vandaag zijn in afbeeldingen hieronder weergegeven. Dips in de nacht= defrost. Alleen afgelopen nacht. in de weken hiervoor helemaal niet. altijd wp-vermogen rond 450w-600w
:strip_exif()/f/image/UiQvc2fVQqIqGvnymub4N5ks.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/xQlYPGoLF66KCTauAA0NoOMd.png?f=fotoalbum_large)
Mede doordat wij alleen met convectoren verwarmen en we behoorlijke invloeden hebben van zuidwesten wind en zon op de achterpui van glas , bleek dat toch een behoorlijk gedoe op te leveren.
Inmiddels heb ik enkele weken lang behoorlijke stabiliteit gekregen door weer te verwarmen mbv scenes ( in de app te maken) binnen stooklijnen.
Daarbij maak ik gebruik van gegevens : buitentemperatuur, windkracht, en een instelling dat de wp uitgaat boven een bepaalde kamertemp: 19.8 ( gebeurt eigenlijk alleen als de zon op de pui komt) en weer aanslaat onder de kamertemp van 19.6.
EDIT: warmtepomp uitschakelen op deze manier betekent dat de waterpomp ook stilstaat en er dus geen stroming van water meer is in de leidingen. Ik weet niet of dit slim als je vloerverwarming hebt . omdat in die situatie de daling van de kamertemperatuur minder snel gaat meestal. Hoe snel de pomp weer aanslaat is van belang m.b.t het risico van bevriezing bij (strenge) vorst van het buitendeel. Of zal het niet zo’n vaart lopen, maar goed het is maar gezegd.
Al met al een continue verwarming , dag en nacht , waarbij kamertemp steeds rond 18.9 en 19.5 blijft.
Als er nieuwe software komt voor de custom stooklijn 8 ( en die vernieuwde software is in de maak heb ik vernomen) ga ik weer naar HL8
Deze winter wordt de achterpui nog vervangen ( kunststof en h+++-glas) zodat de invloeden van die kant zullen verminderen.
scenes en verbruik gisteren en vandaag zijn in afbeeldingen hieronder weergegeven. Dips in de nacht= defrost. Alleen afgelopen nacht. in de weken hiervoor helemaal niet. altijd wp-vermogen rond 450w-600w
:strip_exif()/f/image/UiQvc2fVQqIqGvnymub4N5ks.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/xQlYPGoLF66KCTauAA0NoOMd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eO6rl2ZrwWhBfoJSd5PBK65D.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door fvanderstege op 14-12-2024 16:10 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Hoe neem jij de kamertemperatuur hierin mee? Heb je daar een extra sensor voor nodig oid?fvanderstege schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:05:
Inmiddels draait onze warmtepomp bijna 2 jaar. Nadat de custom stooklijn HL8 vrij kwam ( inclusief Jan-connect) heb ik een tijdlang geprobeerd om de warmtepomp in toom te houden.
scenes en verbruik gisteren en vandaag zijn in afbeeldingen hieronder weergegeven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
@pentaw1nz binnentemperatuur doe ik toch via Honeweyll .Springt weliswaar minimaal 0,5 graad van 19,5 naar 20 maar dan passeert hij 19.8
.
En van 20 naar 19,5 passeert hij 19,6. Dus dat werkt wel goed.
Een tuya sensor heb ik geprobeerd maar die was in mijn situatie net zo (on-) betrouwbaar als de Honeywell.
Het aan- en uitschakelen regel ik trouwens wel via een automatisering in home-assistant. Moet nog uitvinden of dat buiten Home assistant kan in de app. Dan heb ik alles in een verhaal van scenes in de app staan. Maar ik dacht dat dat niet mogelijk was?
Een tuya sensor heb ik geprobeerd maar die was in mijn situatie net zo (on-) betrouwbaar als de Honeywell.
Het aan- en uitschakelen regel ik trouwens wel via een automatisering in home-assistant. Moet nog uitvinden of dat buiten Home assistant kan in de app. Dan heb ik alles in een verhaal van scenes in de app staan. Maar ik dacht dat dat niet mogelijk was?
Ah oke. Ik gebruik geen HA, daar heb ik me nog nooit in verdiept.fvanderstege schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:15:
@pentaw1nz binnentemperatuur doe ik toch via Honeweyll .Springt weliswaar minimaal 0,5 graad van 19,5 naar 20 maar dan passeert hij 19.8.
Het aan- en uitschakelen regel ik trouwens wel via een automatisering in home-assistant. moet nog uitvinden of dat buiten Home assistant kan in de app. dan heb ik alles in een verhaal van scenes in de app staan. Maar ik dacht dat dat niet mogelijk was?
Maar het schakelen tussen stooklijnen afhankelijk van buitentemperatuur lijkt me inderdaad een betere optie dan HL8.
Enige wat dan niet kan is nachtverlaging. Of langere tijd wat lager als je op vakantie bent .
Hl7 is hier in huis eigenlijk al te veel als het niet hard vriest. Dan houd ik de woning op 20 graden als ik op wintersport ben
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Nachtverlaging kan toch opgenomen worden in een scene in de app: stooklijn aanpassen in een scene. Ik doe dat trouwens niet. wp werkt constant door.pentaw1nz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:21:
[...]
Ah oke. Ik gebruik geen HA, daar heb ik me nog nooit in verdiept.
Maar het schakelen tussen stooklijnen afhankelijk van buitentemperatuur lijkt me inderdaad een betere optie dan HL8.
Enige wat dan niet kan is nachtverlaging. Of langere tijd wat lager als je op vakantie bent .
Hl7 is hier in huis eigenlijk al te veel als het niet hard vriest. Dan houd ik de woning op 20 graden als ik op wintersport ben
Een tuya temperatuursensor kan rouwens wel opgeroepen worden in een scene in de tuya app of de smartlife app. Wellicht moet je er dan een van goede kwaliteit kopen . Die van mij waren toch nog wat onbetrouwbaar.
het werkt zoals ik het nu heb. Steek er verder geen tijd en geld meer in en wacht op de vernieuwde HL8-software.
[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 14-12-2024 14:29 ]
Dat kan bij mij dus niet, omdat ik het met de meest zuinige stooklijn al 20 a 20.5 graden in huis heb. Of zie ik iets over het hoofd?fvanderstege schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:27:
[...]
Nachtverlaging kan toch opgenomen worden in een scene in de app: stooklijn aanpassen in een scene. Ik doe dat trouwens niet. wp werkt constant door.
Een tuya temperatuursensor kan rouwens wel opgeroepen worden in een scene in de tuya app of de smartlife app. Wellicht moet je er dan een van goede kwaliteit kopen . Die van mij waren toch nog wat onbetrouwbaar.
het werkt zoals ik het nu heb. Steek er verder geen tijd en geld meer in en wacht op de vernieuwde HL8-software.
Wellicht idd eens kijken naar een temperatuursensor. HA is voor mij nu een brug te ver
@pentaw1nz nou er is nog een optie, HL8 gebruiken met de stekker uit de JAN module
dan is het gewoon weer de hele lage stooklijn, gezien de JAN module dan niet continu de settemp overschrijft.
Hey allemaal,
Onlangs heb ik ook een warmtepomp bij Adlar Castra (Aurora 2) gekocht en ik wil ook graag mijn ervaringen delen. Ik ben gegaan voor een volledig elektrische opstelling.
Mijn redenen voor Adlar Castra:
- Prijs: de prijs was significant lager dan andere warmtepompen
- Service: ik vond het fijn dat ze alles zelf doen en ik dat ik geen warmtepomp van een merk koop en een monteur van een ander bedrijf heb.
Nadelen:
- Geluid: vergeleken met sommige warmtepompen produceert deze meer geluid, maar voor mij kon die aan de zijkant staan van mijn hoekhuis en heb ik en buren er niet veel last van.
Mijn ervaring zover:
- Ze leveren een grote pallet de dag van te voren. Dit ging prima. De levering had een mogelijkheid om een half uur van te voren een sms te krijgen. Bij mij kwam de sms 1 minuut voor de levering, wat onhandig was.
- De installatie werd gedaan door twee Oost-Europese installateurs. Een sprak alleen Engels en een sprak geen Engels of Nederlands. Geef het dus van te voren aan als je geen Engels spreekt.
- Tijdens de installatie hadden ze er niet op gerekend dat ik 32mm buizen had voor mijn vloerverwarming. Hierdoor moesten ze een speciale tang halen waardoor ze drie uur langer bezig waren. Geef dit dus van te voren aan als je buizen van 32 mm hebt. 26 mm of kleiner maakt niet uit.
- Ook waren de buizen die aangesloten werden erg klein (22 mm). Ik had ze liever groter gezien. Dit lijkt mij ook efficiënter. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Ook waren de buizen rondom het expansievat en buffervat niet geïsoleerd. Ik weet niet of dit standaard is, maar omdat ik ga koelen in de zomer zal ik deze zelf isoleren.
- Ik had per ongeluk de instap thermometer besteld, maar bij installatie kon ik gewoon een andere kiezen wat fijn en gemakkelijk was. Dit zou later in de prijs worden vereffend.
- Ik had mijn vloerverwarming en warm water aansluiting niet goed. Vloerverwarming had geen ontluchting op het hoogste punt en mijn warm water aansluiting was afgeplakt met tape. Hierdoor kan de warmtepomp en warm water boiler niet aangezet worden. Hiervoor kwamen ze gratis een andere dag terug.
- Toen ze terugkwam bleek de warmtepomp niet te werken. Gedacht werd aan de printplaat, maar 2 dagen later bleek het ook niet de printplaat te zijn, maar losse kabels. Toen de warmtepomp aan ging, bleek die snel te bevriezen en na weer een week wachten, bleek een van de losse kabels, verkeerd terug gestopt te zijn.
- Omdat het lang heeft geduurd, veel stroom heeft gebruikt en veel telefoontjes en reistijd en wachttijd, zijn we nog in onderhandeling over de compensatie.
- Ik heb gevraagd om de warmtepomp in service stand te zetten zodat ik de uitgaande warmte van de warmtepomp kon regelen (dit om mijn gestorte vloer langzaam te verwarmen). Dit was niet mogelijk, maar na een 8ste keer vragen opeens wel mogelijk. Ik kon met het witte kastje wat bijgeleverd wordt, perfect de uitgaande temperatuur regelen.
- Gisteren heb ik ‘m van service mode af laten halen en toen werkte de ventilatie plotseling niet meer. Hiervoor waren twee oplossingen: 1. De warmtepomp uit en aan zetten via de meterkast 2. Elektronica vervangen. Het eerste heeft geholpen, maar het straalt niet echt vertrouwen in het product uit.
- Omdat het de afgelopen tijd vaak in het nieuws was heb ik nagevraagd of de monteurs van Adlar Castra F-gas gecertificeerd zijn. Een deel van de monteurs is F-gas gecertificeerd, niet iedereen.
- Het verbruik is hoog, erg hoog op het moment. Ik meet los het energieverbruik van de warmtepomp en die is nu over 300 kWh in 3 weken. Dit kan deels komen door het niet werken van de defrost mode, de service mode die aanstaan en het kalibreren van de dynamische stooklijn. Maar nog steeds vind ik het erg hoog. Hier zal ik op blijven letten en ik kan het precies gaan uitlezen zodra ik internet thuis heb.
- Ik heb gevraagd of de warm water boiler kon worden aangesloten op mijn ventilatie systeem. Het zou moeten kunnen, maar de monteur zei dat de boiler niet genoeg vermogen heeft om de lucht uit het hele huis te halen. Hebben mensen hier ervaring mee?
Onlangs heb ik ook een warmtepomp bij Adlar Castra (Aurora 2) gekocht en ik wil ook graag mijn ervaringen delen. Ik ben gegaan voor een volledig elektrische opstelling.
- Service: ik vond het fijn dat ze alles zelf doen en ik dat ik geen warmtepomp van een merk koop en een monteur van een ander bedrijf heb.
Nadelen:
- Geluid: vergeleken met sommige warmtepompen produceert deze meer geluid, maar voor mij kon die aan de zijkant staan van mijn hoekhuis en heb ik en buren er niet veel last van.
Mijn ervaring zover:
- Ze leveren een grote pallet de dag van te voren. Dit ging prima. De levering had een mogelijkheid om een half uur van te voren een sms te krijgen. Bij mij kwam de sms 1 minuut voor de levering, wat onhandig was.
- De installatie werd gedaan door twee Oost-Europese installateurs. Een sprak alleen Engels en een sprak geen Engels of Nederlands. Geef het dus van te voren aan als je geen Engels spreekt.
- Tijdens de installatie hadden ze er niet op gerekend dat ik 32mm buizen had voor mijn vloerverwarming. Hierdoor moesten ze een speciale tang halen waardoor ze drie uur langer bezig waren. Geef dit dus van te voren aan als je buizen van 32 mm hebt. 26 mm of kleiner maakt niet uit.
- Ook waren de buizen die aangesloten werden erg klein (22 mm). Ik had ze liever groter gezien. Dit lijkt mij ook efficiënter. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Ook waren de buizen rondom het expansievat en buffervat niet geïsoleerd. Ik weet niet of dit standaard is, maar omdat ik ga koelen in de zomer zal ik deze zelf isoleren.
- Ik had per ongeluk de instap thermometer besteld, maar bij installatie kon ik gewoon een andere kiezen wat fijn en gemakkelijk was. Dit zou later in de prijs worden vereffend.
- Ik had mijn vloerverwarming en warm water aansluiting niet goed. Vloerverwarming had geen ontluchting op het hoogste punt en mijn warm water aansluiting was afgeplakt met tape. Hierdoor kan de warmtepomp en warm water boiler niet aangezet worden. Hiervoor kwamen ze gratis een andere dag terug.
- Toen ze terugkwam bleek de warmtepomp niet te werken. Gedacht werd aan de printplaat, maar 2 dagen later bleek het ook niet de printplaat te zijn, maar losse kabels. Toen de warmtepomp aan ging, bleek die snel te bevriezen en na weer een week wachten, bleek een van de losse kabels, verkeerd terug gestopt te zijn.
- Omdat het lang heeft geduurd, veel stroom heeft gebruikt en veel telefoontjes en reistijd en wachttijd, zijn we nog in onderhandeling over de compensatie.
- Ik heb gevraagd om de warmtepomp in service stand te zetten zodat ik de uitgaande warmte van de warmtepomp kon regelen (dit om mijn gestorte vloer langzaam te verwarmen). Dit was niet mogelijk, maar na een 8ste keer vragen opeens wel mogelijk. Ik kon met het witte kastje wat bijgeleverd wordt, perfect de uitgaande temperatuur regelen.
- Gisteren heb ik ‘m van service mode af laten halen en toen werkte de ventilatie plotseling niet meer. Hiervoor waren twee oplossingen: 1. De warmtepomp uit en aan zetten via de meterkast 2. Elektronica vervangen. Het eerste heeft geholpen, maar het straalt niet echt vertrouwen in het product uit.
- Omdat het de afgelopen tijd vaak in het nieuws was heb ik nagevraagd of de monteurs van Adlar Castra F-gas gecertificeerd zijn. Een deel van de monteurs is F-gas gecertificeerd, niet iedereen.
- Het verbruik is hoog, erg hoog op het moment. Ik meet los het energieverbruik van de warmtepomp en die is nu over 300 kWh in 3 weken. Dit kan deels komen door het niet werken van de defrost mode, de service mode die aanstaan en het kalibreren van de dynamische stooklijn. Maar nog steeds vind ik het erg hoog. Hier zal ik op blijven letten en ik kan het precies gaan uitlezen zodra ik internet thuis heb.
- Ik heb gevraagd of de warm water boiler kon worden aangesloten op mijn ventilatie systeem. Het zou moeten kunnen, maar de monteur zei dat de boiler niet genoeg vermogen heeft om de lucht uit het hele huis te halen. Hebben mensen hier ervaring mee?
Ik ben bang dat je warmtepomp veel te klein is!TQAirstrike schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:47:
Ik heb nu een paar weken de Adlar 6KW, maar ben nog steeds niet helemaal tevreden over de werking. De laatste dagen springt de CV-ketel regelmatig bij, terwijl ik denk dat dit nog niet nodig is. Heeft iemand tips om dit te voorkomen?
De warmtepomp draait momenteel op LT8 en is gekoppeld aan een Tado-thermostaat, ingesteld op 19,5 graden gedurende de hele dag.
We hebben twee verdiepingen met vloerverwarming (ongeveer 80 m²) en een open verdeler. Daarnaast is er een grote vide tussen beide verdiepingen. Voor de installatie van de warmtepomp hadden we een gasverbruik van 1900 m³ per jaar.
Alle hulp en adviezen zijn welkom!
[Afbeelding]
In de praktijk wordt vaak de Koeflaas formule toegepast als het historisch gasverbruik bekend is.
In jouw geval zou dat neerkomen op een warmtepomp met een capaciteit van cá (1800x8)/1650=8,7 kW.
Die 8,7 kW moet de warmtepomp bij -7 of -10 graden buitentemperatuur kunnen leveren.
De Adlar 6 kW levert bij -10 cá 5 kW, dus veel te weinig. Gasketen moet wel bijspringen anders ga jehet niet redden.
De 1800 m3 is waarschijnllijk inclusief sanitair warmwater. dus je kan er nog iets vanafhalen (200 m3 max) als je de cv daarvoor blijft gebruiken, maar pomp blijft te klein.
Als je de warmtepomp hebt aangeschaft om altijd in de hybride configuratie te werken dan is het niet erg dat hij te klein is omdat het dan puur gaat om het verminderen van het gasverbruik.
[ Voor 5% gewijzigd door Frans H op 14-12-2024 20:58 ]
Mooi om je ervaringen te lezen.jeromeseelen schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:55:
Hey allemaal,
Nadelen:
Mijn ervaring zover:
De 22mm leidingen zijn op zich prima denk ik, groter is beter maar zal niet problematisch zijn. Ik heb ook 22, en dat had ik al op meer plekken in huis.
Geluid van de WP valt mij eigenlijk wel mee, en in eco hoor je 'm helemaal niet.
Verbruik van 300kwh in 3 weken is niet veel. Dat is zo'n 14 kwh per dag. Weet niet wat je gasverbruik was,maar als je het omrekent is dat zo'n 3.5 a 4.5 m3 gas per dag.
Welke stand gebruik jij? De dynamische stooklijn, of kies je zelf een stooklijn, of stuur je op geavanceerde manier aan met HA of iets dergelijks?
Algemene ervaring hier is dat HL8 een stuk minder zuinig draait.
Zie hier hoe de HL7 mijn woning op exact op 20.5 houdt. En zie daarvoor wat HL8 vannacht heeft gedaan... toen ik beneden kwam was het 21.2 en hij had 14kwh verbruikt.
Ik kreeg ook te horen dat Adlar werkt aan "een verbeterde thermostaatsturing". Ben erg benieuwd. Tot die tijd houd ik het op HL7/6. Heb de dynamische stooklijn nu 3 keer een kans gegeven.
Ik kreeg ook te horen dat Adlar werkt aan "een verbeterde thermostaatsturing". Ben erg benieuwd. Tot die tijd houd ik het op HL7/6. Heb de dynamische stooklijn nu 3 keer een kans gegeven.
![]() | ![]() |
Jerra schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:43:
@macfocus ik krijg het thuis niet warm op eco modus met deze buitentemperaturen.
Ik zou eerst de stooklijn uittesten/vinden en daarna pas de eco modus.
Gezien die anders dusdanig gelimiteerd kan raken dat zowel HL8 als de niet dynamische stooklijnen nooit hun settemp halen, en dan bewijs je eigenlijk nog niets.
:strip_exif()/f/image/IiudqjCbT3YFkl9OpdYPmaFq.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande foto is van gisteren.
Je kunt precies zien op welk moment ik naar een vaste stooklijn ben gegaan (HH6).
Zit inmiddels op HH7 + ECO, maar dat zal bij ons zeer sterk van het weer afhankelijk zijn.
Comfort 100% beter, want geen koude momenten meer.
En bij ons staat de ketel op bijspringen vanaf 3 gr. Dus jij hij spring bij, maar dat doet ie op HL8 net zo hard.
Waarom zet je hem op eco terwijl je op een stooklijn zit?macfocus schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:49:
[...]
[Afbeelding]
Bovenstaande foto is van gisteren.
Je kunt precies zien op welk moment ik naar een vaste stooklijn ben gegaan (HH6).
Zit inmiddels op HH7 + ECO, maar dat zal bij ons zeer sterk van het weer afhankelijk zijn.
Comfort 100% beter, want geen koude momenten meer.
En bij ons staat de ketel op bijspringen vanaf 3 gr. Dus jij hij spring bij, maar dat doet ie op HL8 net zo hard.
De capaciteit is enorm beperkt door de eco stand, als je op de juiste stooklijn zit werkt hij ook in de normale stand mooi continue.
De eco stand is leuk in het voor en najaar of als je een ruim bemeten warmtepomp hebt in verhouding tot je warmtevraag.
Zelfs bij de mensen die het op de eco stand nog redden zal er geen verschil zijn als je een stooklijn hebt die jouw warmtevraag net aan kan, de eco stand zal in dit geval alleen de opstart, van de hopelijk lange run, wat dempen maar dat is maar tijdelijk.
Die van mij insgelijk, nu op HL6 met alle thermostaten helemaal uitgeschakeld. Dienen enkel als ruimtevoelers….. hou het binnen stabiel rond de 20-21 graden en warmtepomp draait zo een beetje constant op 500-600W. We gingen weer naar de dubbele cijfers toe hoorde ik op het nieuws, dus dat is een zachte winter tot nu toeBerndGaykema schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:21:
[...]
Mijn regelsysteem werkt precies zo. Geen kamerthermostaat, enkel met stooklijn (maar wel custom dmv Homey Pro).
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Op HH7/Eco is de set-temp 39 en het verbruik zo rond de 1550 WhFrans H schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:06:
[...]
Waarom zet je hem op eco terwijl je op een stooklijn zit?
De capaciteit is enorm beperkt door de eco stand, als je op de juiste stooklijn zit werkt hij ook in de normale stand mooi continue.
De eco stand is leuk in het voor en najaar of als je een ruim bemeten warmtepomp hebt in verhouding tot je warmtevraag.
Zelfs bij de mensen die het op de eco stand nog redden zal er geen verschil zijn als je een stooklijn hebt die jouw warmtevraag net aan kan, de eco stand zal in dit geval alleen de opstart, van de hopelijk lange run, wat dempen maar dat is maar tijdelijk.
Op HL1/ Standaard is de set-temp 34 en het verbruik zo rond de 2100Wh
Dat laatste is een spotmeting, dus kan goed zijn dat dat nog stabiliseert naar en andere waarde)
En dan lijkt het me dat de pomp in ECO od ook stiller is.
ECO stand is stiller omdat de compressor en fansnelheid beperkt wordt.macfocus schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:08:
[...]
Op HH7/Eco is de set-temp 39 en het verbruik zo rond de 1550 Wh
Op HL1/ Standaard is de set-temp 34 en het verbruik zo rond de 2100Wh
Dat laatste is een spotmeting, dus kan goed zijn dat dat nog stabiliseert naar en andere waarde)
En dan lijkt het me dat de pomp in ECO od ook stiller is.
De ECO stand is ook eigenlijk de Slient mode voor gebruik in de nacht ivm geluidseisen die in de nacht strenger zijn dan overdag.
Ik heb de warmtepomp 2 weken lang op service stand gehad, dus ik regelde de uitgaande warmtepomp temperatuur en verhoogde die dagelijks met 5 graden. Nu heb ik 'm op HL8 staan, maar ik ga 'm vanmiddag naar HL6 zetten.pentaw1nz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:58:
[...]
Mooi om je ervaringen te lezen.
De 22mm leidingen zijn op zich prima denk ik, groter is beter maar zal niet problematisch zijn. Ik heb ook 22, en dat had ik al op meer plekken in huis.
Geluid van de WP valt mij eigenlijk wel mee, en in eco hoor je 'm helemaal niet.
Verbruik van 300kwh in 3 weken is niet veel. Dat is zo'n 14 kwh per dag. Weet niet wat je gasverbruik was,maar als je het omrekent is dat zo'n 3.5 a 4.5 m3 gas per dag.
Welke stand gebruik jij? De dynamische stooklijn, of kies je zelf een stooklijn, of stuur je op geavanceerde manier aan met HA of iets dergelijks?
Algemene ervaring hier is dat HL8 een stuk minder zuinig draait.
Op het moment hebben wij nog enkel glas op de eerste en tweede verdieping. Hier komt HR++ glas voor in maart, dus het wordt even doorbijten deze winter.
Sinds donderdag draait de volledige electric warmtepomp continue overdag op Hl6 en snachts op Hl7.
P26 op 0 en p116 op 0 (inlet) . De inlet temp is continue gelijk aan de settemp. De outlettemp grotendeels 3 graden hoger dan de inlet temp.
2 vragen:
Moet ik hier blij mee zijn en wanneer zou de warmtepomp gaan stoppen?:strip_exif()/f/image/66lxtWn6LmUhh7iNr0at4FJJ.jpg?f=fotoalbum_large)
P26 op 0 en p116 op 0 (inlet) . De inlet temp is continue gelijk aan de settemp. De outlettemp grotendeels 3 graden hoger dan de inlet temp.
2 vragen:
Moet ik hier blij mee zijn en wanneer zou de warmtepomp gaan stoppen?
:strip_exif()/f/image/66lxtWn6LmUhh7iNr0at4FJJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7kinW1KkeT3Egk7jT30MuF9g.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door hwennink op 15-12-2024 16:29 ]
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
Doet hij hier momenteel ook. De hele dag rustig op HL7. Set temp 27, inlet 27, outlet 29 of 30.hwennink schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:01:
Sinds donderdag draait de volledige electric warmtepomp continue overdag op Hl6 en snachts op Hl7.
2 vragen:
Moet ik hier blij mee zijn en wanneer zou de warmtepomp gaan stoppen?[Afbeelding]
Mooi rustig in 1 lange run. De warmtepomp moduleert steeds verder terug als hij de set temp haalt. Als de compressor onder de 20 hz komt gaat hij uit.
Bij mij draait hij met outlet 29 op 28hz of zo, en dat kan hij de hele dag doen. Dat is perfect voor de warmtepomp en ik heb het aangenaam in huis.
Welke software zien we hier?hwennink schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:01:
2 vragen:
Moet ik hier blij mee zijn en wanneer zou de warmtepomp gaan stoppen?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag dan weer het nadeel van vaste stooklijnen ervaren.
Omdat het buiten u 11 gr is,werd het binnen te warm…
Op enig moment 23 graden.
U maar even een rudimentaire sceneregeling gemaakt.
< 0 gr HH1
< 4 gr HL1
< 8 gr HL3
En hij staat nu handmatig op HL5 ECO
En ik blijf erbij, de pomp is significant zuiniger in ECO, en niet zo’n beetje ook.
Ook veel minder defrosts. (Waarbij de huidige buitentemp natuurlijk heel goed meehelpt)
< 0 gr HH1
< 4 gr HL1
< 8 gr HL3
En ik blijf erbij, de pomp is significant zuiniger in ECO, en niet zo’n beetje ook.
Ook veel minder defrosts. (Waarbij de huidige buitentemp natuurlijk heel goed meehelpt)
Is toch logisch dat de WP zuiniger is in ECO? De compressor frequentie is dan begrensd.macfocus schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:57:
< 0 gr HH1
< 4 gr HL1
< 8 gr HL3
Vaste stooklijn heeft zn nadelen als dat je enige regeling is. Ik heb een naregeling (via slimme thermostaatknoppen) die de ruimtetemperaturen stabiel houdt. Ik zeg niet dat dit zaligmakend is. Het is wel een manier om de ruimtetemperaturen mooi strak te houden. Bij mij +/- 0,15 °C. Gaat ten koste van wat efficiëntie, levert comfort.
Welke slimme thermostaat knoppen heb je?Booe52 schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:31:
[...]
Is toch logisch dat de WP zuiniger is in ECO? De compressor frequentie is dan begrensd.
Vaste stooklijn heeft zn nadelen als dat je enige regeling is. Ik heb een naregeling (via slimme thermostaatknoppen) die de ruimtetemperaturen stabiel houdt. Ik zeg niet dat dit zaligmakend is. Het is wel een manier om de ruimtetemperaturen mooi strak te houden. Bij mij +/- 0,15 °C. Gaat ten koste van wat efficiëntie, levert comfort.
Precies mijn ervaring, er zit geen goede stooklijn tussen die precies aansluit op mijn woning.macfocus schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:57:
< 0 gr HH1
< 4 gr HL1
< 8 gr HL3
Waardoor je blijft wisselen.
Bij mij gaat trouwens de wp naar eco modus via een temperatuur automation in de smartlife app.
Zo gaat die toch terug naar standard als het echt koud wordt, mooi dat jij de standard mode niet nodig hebt.
Ik hoop snel op die update betreffende LT8
Tado. Zowel voor de ruimte met de vloerverwarming als voor de andere ruimtes met radiatoren. Allemaal gekoppeld aan een draadloze temperatuursensor.joke_name schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:35:
[...]
Welke slimme thermostaat knoppen heb je?
Ik heb geen thermostaatsturing meer. Alleen een stooklijn.
Mijn systeem zal een paar % aan rendement verliezen. Het is echter zo dat ik kamers verhuur en ik het belangrijk vind dat alle huurders redelijk snel de gewenste temperatuur in hun ruimtes kunnen realiseren. Hiervoor pak ik een stooklijn die wat warmer stookt dan ik voor het huis waarin ik zelf woon zou doen
Homeassistant
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Ik weet vrij zeker, dat als het rond de 0 gr is en de wind uit de verkeerde hoek komt, de ECO stand eraf moet.Jerra schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:43:
[...]
Precies mijn ervaring, er zit geen goede stooklijn tussen die precies aansluit op mijn woning.
Waardoor je blijft wisselen.
Bij mij gaat trouwens de wp naar eco modus via een temperatuur automation in de smartlife app.
Zo gaat die toch terug naar standard als het echt koud wordt, mooi dat jij de standard mode niet nodig hebt.
Ik hoop snel op die update betreffende LT8
Maar dat zien we dan wel weer.
Na een week te hebben gedraaid op LT8+JAN, nu weer naar de stooklijnen toe en mijn geautomatiseerde scriptje (dat wisselt tussen stooklijnen op basis van binnen temperatuur) uitproberen.
Tevens heb ik hopelijk daar mee goed vergelijkingsmateriaal en een hoop data. En nu maar hopen dat het weer een beetje 'hetzelfde wordt' als afgelopen week.
Alvast wat data van Stooklijn 8+JAN van afgelopen week:
> 8 December 22:00 tot 15 December 22:00
> Thermostaat gehele week op 19 graden
Resultaten:
- 89kWh totaalverbruik.
- Laagste Set Temp: 22 (15 December tussen 14:00 en 22:00)
- Hoogste Set Temp: 46 (13 December tussen 04:20 en 10:00)
- Totaal gasverbruik: 7m³ (Dit is dus voornamelijk douchen en warm water uit de kraan geweest, kan helaas niet in zien wat de WP verbruikt, alleen gokken)
Tevens heb ik hopelijk daar mee goed vergelijkingsmateriaal en een hoop data. En nu maar hopen dat het weer een beetje 'hetzelfde wordt' als afgelopen week.
Resultaten:
- 89kWh totaalverbruik.
- Totaal gasverbruik: 7m³ (Dit is dus voornamelijk douchen en warm water uit de kraan geweest, kan helaas niet in zien wat de WP verbruikt, alleen gokken)
[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 16-12-2024 08:28 ]
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Idem. Heb paar dagen met JAN+HL8 gedraaid. Normaal kom ik niet boven de aanvoertemp van 28 graden, mits het echt -5 is, dan gaat die wellicht naar 32 graden.LongTimeAgo schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:27:
Na een week te hebben gedraaid op LT8+JAN, nu weer naar de stooklijnen toe en mijn geautomatiseerde scriptje (dat wisselt tussen stooklijnen op basis van binnen temperatuur) uitproberen.
Resultaten:
- 89kWh totaalverbruik.
Jan ging volleporrie 40 graden aanvoer temperatuur erdoorheen jenken, huis binnen 1 dag 3 graden te warm, zweten in bed alles. Ook al heeft het een inleerperiode.
Adlar gemaild, die zij iets aangepast te hebben. Resultaat: Niets veranderd, Zit weer veilig op LT7 en schakel pomp aan en uit met m'n app. Weer gemaild of ze nogmaals kunnen aanpassen.
Ik zou een soort LT6 of LT7 stooklijn willen die gewoon goed timed en op basis van die steltemperaturen afhankelijk van buitentemperatuur de lengte van de runs bepaald, het liefst op tactische momenten
Herkenbaar. Paar keer is de set temp tussen de 42 en 46 geweest. Voor korte momenten. Het huis wordt dan gewoon 20+ graden terwijl de gevraagd temperatuur 19 is. Vervolgens bouwt die niet 'rustig' af en behoudt een bepaalde set temp... Neen, knalt hem weer helemaal terug naar een lage set temp waardoor het vervolgens weer gewoon koud wordt. Ik heb de 'grootverbruik momenten' meteen beperkt door op die momenten de wp op ECO modus te zetten. (Helaas dus toch nog handmatige acties)
Ik automatiseer tussen de stooklijnen met de huidige acties op basis van de thermostaat:
> Temperatuur onder de 18,8°C:
De warmtepomp verhoogt de stooklijn en controleert elke 1 uur opnieuw totdat de temperatuur boven de 18,8°C komt.
> Temperatuur boven de 19,5°C:
De warmtepomp verlaagt de stooklijn en controleert elke 3 uur opnieuw totdat de temperatuur onder de 19,5°C komt.
> Afsluiten na succesvolle aanpassing:
Zodra de temperatuur weer binnen de range ligt, stopt de herhaling vanzelf.
Of het ook goed werkt ga ik deze week achter komen
[ Voor 9% gewijzigd door LongTimeAgo op 16-12-2024 09:42 ]
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Dat is opzich prettig, maar ook met HL7 draait hij wel eens te lang door of met HL5 te kort of gaat die uit terwijl het bijvoorbeeld 18,5 is. Ik heb een dergelijke gelijke automatisering gemaakt met scenes in de Smartlife App, jij met HA denk?LongTimeAgo schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:39:
[...]
Herkenbaar. Paar keer is de set temp tussen de 42 en 46 geweest. Voor korte momenten. Het huis wordt dan gewoon 20+ graden terwijl de gevraagd temperatuur 19 is. Vervolgens bouwt die niet 'rustig' af en behoudt een bepaalde set temp... Neen, knalt hem weer helemaal terug naar een lage set temp waardoor het vervolgens weer gewoon koud wordt. Ik heb de 'grootverbruik momenten' meteen beperkt door op die momenten de wp op ECO modus te zetten. (Helaas dus toch nog handmatige acties)
Ik automatiseer tussen de stooklijnen met de huidige acties op basis van de thermostaat:
De warmtepomp verhoogt de stooklijn en controleert elke 1 uur opnieuw totdat de temperatuur boven de 18,8°C komt.
De warmtepomp verlaagt de stooklijn en controleert elke 3 uur opnieuw totdat de temperatuur onder de 19,5°C komt.
Klopt.
Ook wel eens idd, maar lang niet zovaak als met HL8.steefweer schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:57:
[...]
Dat is opzich prettig, maar ook met HL7 draait hij wel eens te lang door of met HL5 te kort of gaat die uit terwijl het bijvoorbeeld 18,5 is. Ik heb een dergelijke gelijke automatisering gemaakt met scenes in de Smartlife App, jij met HA denk?
Ik had gisteren even een uitschieter richting 21.1 met hl7. Echter wel met een rustig verbruik van 450 watt per uur. Dan vind ik het helemaal niet zo erg.
Op HL8 heb ik die uitschieters continu, en dan staat hij ook te knallen op 1600w
Stuur jij misschien op inlet ipv op outlet (Ta)?macfocus schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:57:
< 0 gr HH1
< 4 gr HL1
< 8 gr HL3
Als je op inlet stuurt zal de warmtepomp veel langer nodig hebben om de gewenste inlet temperatuur te bereiken, dit geldt nog meer als je vloerverwarming hebt en de vloer wat afgekoeld is.
Al die tijd dat de inlet niet de gewenste waarde heeft bereikt, zal de pomp op hoog vermogen draaien tot de inlet temp. gehaald is en daarna pas gaan moduleren, dat kan dus lang duren.
Als je op outlet stuurt heeft hij vrij snel (minuten) de gewenste outlet (Ta) gehaald waarna hij gaat moduleren naar een vermogen waarbij de Ta constant blijft bij een gewenste flow.
Dus ook op de normale stand moduleert hij terug tot minimaal zo'n 400W (kW versie), ook op de eco stand gaat dat niet minder worden! Want een lagere compressor stand kan hij niet aan.
Conclusie alleen bij opstarten zal hij in de eco stand in een lager vermogen beginnen dan in de normale stand maar hij gaat er ook langer over doen dan in de normaal stand om de gewenste inlet of outlet te halen en bij zeer lange run zal er geen verschil zijn in verbruik omdat je dan geen "berggedrag" meer hebt.
Ik denk dat het om die reden ook beter is om op de Ta te sturen. De run zal langer duren en minder "berggedrag" vertonen (bergen zijn stijler en korter in tijd bij sturen op Ta)
Vrijwel alle warmtepompen sturen op Ta.
N.B. Bij de 10kW versie zijn de "bergen" natuurlijk veel hoger dan bij de 6kW versie en het terugmoduleren kan lang zo ver niet dus bij hogere buitentemperaturen zal hij eerder gaan pendelen en al helemaal bij inlet sturing.
In ECO stand is de compressor en fan frequentie begrensd. Maar deze warmtepomp kan moduleren en zal de compressor frequentie dusdanig regelen dat de meestgeschikte frequentie wordt gekozen om het gewenste vermogen te bereiken.Booe52 schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:31:
[...]
Is toch logisch dat de WP zuiniger is in ECO? De compressor frequentie is dan begrensd.
Dit gaat niet altijd werken aangezien sommige stooklijnen elkaar kruisen. Het beste wat je kan doen ik dan 2 stooklijnen omhoog gaan, zie onderstaande afbeelding, een hogere stooklijn betekend niet in definitie hogere aanvoertemperaturen.LongTimeAgo schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:39:
[...]
:strip_exif()/f/image/DeLjE92cD1ONpPaasxjgw1lE.png?f=user_large)
Een hogere stooklijn (bijv HL3) kan een lagere eind settemp hebben, dan bijvoorbeeld HL4.
[ Voor 5% gewijzigd door MrBas op 16-12-2024 14:29 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Het is gek dat je nadelen ervaart van een vaste stooklijn. Een vaste stooklijn doet namelijk niets met de binnentemperatuur en past het systeem aan op de buitentemperatuur, wellicht moet je bovenstaande afbeelding even checken of je wel de juiste stooklijn hebt geselecteerd.macfocus schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:57:
< 0 gr HH1
< 4 gr HL1
< 8 gr HL3
2+2=4-1=3 QUICKMATH
En ik ga ervan uit dat zodra je thermostaat van 20 naar 21 zet je de gehele stooklijn omhoog shift ?MrBas schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:31:
[...]
Het is gek dat je nadelen ervaart van een vaste stooklijn. Een vaste stooklijn doet namelijk niets met de binnentemperatuur en past het systeem aan op de buitentemperatuur, wellicht moet je bovenstaande afbeelding even checken of je wel de juiste stooklijn hebt geselecteerd.
Ah, dit klopt inderdaad.MrBas schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:28:
[...]
Dit gaat niet altijd werken aangezien sommige stooklijnen elkaar kruisen. Het beste wat je kan doen ik dan 2 stooklijnen omhoog gaan, zie onderstaande afbeelding, een hogere stooklijn betekend niet in definitie hogere aanvoertemperaturen.
Een hogere stooklijn (bijv HL3) kan een lagere eind settemp hebben, dan bijvoorbeeld HL4.
Nouja in essentie zou ik niet "vaak" van stooklijn moeten wisselen. "De juiste stooklijn" zou een constante temperatuur moeten aanhouden in huis. In Theorie. In de praktijk is dit niet altijd zo.
Wellicht kan ik m'n script aanpassen dat die "omhoog" per 2 stooklijnen gaat (zal iets sneller gaan dan mbt warmte in huis krijgen) en dat als die een stooklijn naar beneden moet gezet worden dat die dan per 1 stooklijn gaat. Beide per uur, ipv per 3 uur naar beneden.
Het is nu weer warmer en ik zie dat de WP aan / uit gedrag gaat vertonen (pendelen is 6 keer per uur)
je kan de stooklijn omhoog doen maar dan wordt het weer warmer in huis. maar je kan toch ook de water flow naar beneden aanpassen. Dit verlaagt als het goed is het vermogen. Dit kan denk ik een mogelijke oplossing zijn voor alleen radiatoren omdat je dan de vermogen niet kwijt bij die lage water temperatuur
Dit kan ook een oplossing zijn voor dat je setpoint niet haalt met eco mode. met de DT die deze WP zelf bereken zou dit goed moeten gaan. met 17L met een delta van 5 haal je nog 5.8Kw dat zou net voldoende moeten zijn.
met een flow rate van 17L zou je met een DT van 2 op 2.32KW zitten, dit zit dicht bij de minimale vermogen van de WP.
Iemand hier nog ideen over ?
je kan de stooklijn omhoog doen maar dan wordt het weer warmer in huis. maar je kan toch ook de water flow naar beneden aanpassen. Dit verlaagt als het goed is het vermogen. Dit kan denk ik een mogelijke oplossing zijn voor alleen radiatoren omdat je dan de vermogen niet kwijt bij die lage water temperatuur
Dit kan ook een oplossing zijn voor dat je setpoint niet haalt met eco mode. met de DT die deze WP zelf bereken zou dit goed moeten gaan. met 17L met een delta van 5 haal je nog 5.8Kw dat zou net voldoende moeten zijn.
met een flow rate van 17L zou je met een DT van 2 op 2.32KW zitten, dit zit dicht bij de minimale vermogen van de WP.
Iemand hier nog ideen over ?
Of stooklijn naar beneden zetten waardoor de set temp lager wordt en hij niet "meteen" aanspringt zodra hij merkt dat de inlet teveel verschilt met wat hij als set temp door de buitentemperatuur heeft.
Dan wacht die weer even wat langer alvorens die weer aan gaat.
Althans, dat denk ik dan.
Dan wacht die weer even wat langer alvorens die weer aan gaat.
Althans, dat denk ik dan.
"De juiste stooklijn" zou ook zaken als zon, neerslag en windsnelheid/richting mee moeten nemen voor jouw specifieke huis. Bij 0 graden droog weer en windstil heeft een huis een andere warmtebehoefte voor een gewenste binnentemperatuur van X dan 0 graden regen en windkracht 6.LongTimeAgo schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:02:
[...]
Ah, dit klopt inderdaad.
Nouja in essentie zou ik niet "vaak" van stooklijn moeten wisselen. "De juiste stooklijn" zou een constante temperatuur moeten aanhouden in huis. In Theorie. In de praktijk is dit niet altijd zo.
Wellicht kan ik m'n script aanpassen dat die "omhoog" per 2 stooklijnen gaat (zal iets sneller gaan dan mbt warmte in huis krijgen) en dat als die een stooklijn naar beneden moet gezet worden dat die dan per 1 stooklijn gaat. Beide per uur, ipv per 3 uur naar beneden.
Omdat alleen de buitentemperatuur meegenomen wordt kan het zijn dat je bij een ander weerbeeld met dezelfde temperatuur de stooklijn aan moet passen.
Idealiter wordt de stooklijn met een kleine parameter naar boven of naar beneden geschoven op basis van de binnentemperatuur. Dan heb ik het over maximaal -3 of +3 graden tov. de stooklijn. Nu heeft de binnentemperatuur veel meer invloed en kan binnen een paar uur de stooklijn met 10/20 graden omhoog of omlaag geschroefd worden. Dat zorgt voor te hete en te koude woningen.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Dat snap ik. Standaard is de compressor frequentie in ecostand begrensd op 50 Hz. Dus als de vraag hoger is zal de WP daar niet naartoe modulerenFrans H schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:53:
[...]
In ECO stand is de compressor en fan frequentie begrensd. Maar deze warmtepomp kan moduleren en zal de compressor frequentie dusdanig regelen dat de meestgeschikte frequentie wordt gekozen om het gewenste vermogen te bereiken.
Als je niet wilt dat de temp 10-20 graden omhoog of omlaag geschroefd wordt dan kunt je dat voorkomen door de min en max temp te veranderen. P111 is minimum settemp, heb ik op 23 staan, P110 is max temp, heb ik op 30 gezet. Toch gebruik ik HL8 niet, gebruik nog een home-assistant aansturing maar heb nog steeds hoop dat HL8 wel een keer goed gaat werken met minder temperatuur schommeling. Zelfs als het buiten erg koud is moet in mijn geval 30C warm genoeg zijn (Vloerverwarming) om het huis warm te houden.Destynx schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:33:
[...]
"De juiste stooklijn" zou ook zaken als zon, neerslag en windsnelheid/richting mee moeten nemen voor jouw specifieke huis. Bij 0 graden droog weer en windstil heeft een huis een andere warmtebehoefte voor een gewenste binnentemperatuur van X dan 0 graden regen en windkracht 6.
Omdat alleen de buitentemperatuur meegenomen wordt kan het zijn dat je bij een ander weerbeeld met dezelfde temperatuur de stooklijn aan moet passen.
Idealiter wordt de stooklijn met een kleine parameter naar boven of naar beneden geschoven op basis van de binnentemperatuur. Dan heb ik het over maximaal -3 of +3 graden tov. de stooklijn. Nu heeft de binnentemperatuur veel meer invloed en kan binnen een paar uur de stooklijn met 10/20 graden omhoog of omlaag geschroefd worden. Dat zorgt voor te hete en te koude woningen.
Er lijkt e.e.a. te veranderen bij Adlar. Ik heb de afgelopen 2 weken erg snel reactie gekregen op mijn ticket, en ook terugkoppeling wat er dan was aangepast.
Vervolgens was 1 instelling opeens weer ongedaan gemaakt (thermostaat sturing bij p,3 ipv 0,5 afwijking) en wilde ik via een knop in de mail mijn ticket heropenen, maar daar niets meer op gehoord.
Gebeld, en ticket was gesloten. Het heropenen werkt dus niet echt, kun je beter een nieuw ticket aanmaken.
Daarnaast 2x gebeld net Adlar, en beide keren binnen een minuut iemand aan de lijn. Ook nog niet eerder meegemaakt!
Tot slot vandaag een monteur over de vloer gehad. Ik had hier 2 weken geleden voor gebeld en vandaag kon hij al. Ik had een warmtepomp die door een fout in de firmware last had van 'ongewenst en ongecontroleerd nachtelijk stoken'. Ik heb gevraagd of ze konden updaten als ze eens in de buurt waren (geen haast).
Vandaag dus geüpdatet en de monteur heeft gelijk wat andere settings doorgevoerd, zoals thermostaatsturing weer op 0,3 gezet.
Ga nog eens een paar dagen op HL8 draaien. Monteur gaf aan dat het een stuk rustiger zou moeten draaien nu, en gaf ook dat er inderdaad een update op de HL8 werd uitgerold binnenkort.
Goede service ervaringen dus!!
Vervolgens was 1 instelling opeens weer ongedaan gemaakt (thermostaat sturing bij p,3 ipv 0,5 afwijking) en wilde ik via een knop in de mail mijn ticket heropenen, maar daar niets meer op gehoord.
Gebeld, en ticket was gesloten. Het heropenen werkt dus niet echt, kun je beter een nieuw ticket aanmaken.
Daarnaast 2x gebeld net Adlar, en beide keren binnen een minuut iemand aan de lijn. Ook nog niet eerder meegemaakt!
Tot slot vandaag een monteur over de vloer gehad. Ik had hier 2 weken geleden voor gebeld en vandaag kon hij al. Ik had een warmtepomp die door een fout in de firmware last had van 'ongewenst en ongecontroleerd nachtelijk stoken'. Ik heb gevraagd of ze konden updaten als ze eens in de buurt waren (geen haast).
Vandaag dus geüpdatet en de monteur heeft gelijk wat andere settings doorgevoerd, zoals thermostaatsturing weer op 0,3 gezet.
Ga nog eens een paar dagen op HL8 draaien. Monteur gaf aan dat het een stuk rustiger zou moeten draaien nu, en gaf ook dat er inderdaad een update op de HL8 werd uitgerold binnenkort.
Goede service ervaringen dus!!
Ik kan dit beamen. Laatst gebeld omdat ze een foutje hadden gemaakt met de meerprijs tussen de 4kw en 6kw vervanging die bij mij gerealiseerd is, ik kreeg meteen iemand aan de lijn, die had meteen m'n gegevens bij de hand, wist meteen waar het over ging en ging meteen regelen dat het werd rechtgetrokken.pentaw1nz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:41:
Er lijkt e.e.a. te veranderen bij Adlar. Ik heb de afgelopen 2 weken erg snel reactie gekregen op mijn ticket, en ook terugkoppeling wat er dan was aangepast.
Ook heb ik nog steeds niet de correcte eindafrekening ontvangen (die nodig is voor de ISDE subsidie) en daar gingen ze ook achteraan.
De HL8+JAN stooklijn ga ik ook wel weer proberen na de update. Eerst maar even testen met de stooklijnen en die dynamisch aansturen via HA.
Voor mij is het trouwens qua communicatie met Adlar nooit slecht geweest zoals sommige helaas wel hadden, maar je merkte gewoon dat ze iets teveel hooi op hun vork genomen hadden in de nazomer maanden. Wellicht koelt dat nu weer af.
Is er al iemand wat verder gekomen met de modbus communicatie?
Ik heb het idee dat de Jan connect modules deze dingen zijn: https://insmart.nl/public...nsmart-module-generatie-2
Dat maakt het ook wel aannemelijk dat er modbus gebruikt wordt voor communicatie.
Dat maakt mij weer nieuwsgierig welke aansluitingen er aan de kant van de warmtepomp zijn gebruikt om de modbus bekabeling aan te sluiten... Iemand hier een idee over?
Ik heb het idee dat de Jan connect modules deze dingen zijn: https://insmart.nl/public...nsmart-module-generatie-2
Dat maakt het ook wel aannemelijk dat er modbus gebruikt wordt voor communicatie.
Dat maakt mij weer nieuwsgierig welke aansluitingen er aan de kant van de warmtepomp zijn gebruikt om de modbus bekabeling aan te sluiten... Iemand hier een idee over?
Ken je deze manual? Ik heb m niet doorgespit maar ik denk dat er wel het eea in staat over communicatie:ebbz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:19:
Is er al iemand wat verder gekomen met de modbus communicatie?
https://www.google.com/ur...Vaw1YirMeqwUVVWQPU5jmLbmT
Op hoeveel Hz draait de ventilator bij jullie?
Het valt me op dat deze bij mij sinds gisteren (de update) veel lager lijkt te draaien dan voorheen.
Ook had ik net om 9.44 een defrost notificatie, terwijl er helemaal 0 ijs op de unit is te zien.
In HL8 lijkt hij steeds rond 20hz te zitten. Andere stooklijnen gebruikt en loopt hij wel iets op, maar blijft ook laag.
Of komt dat door het weer? De compressor gaat wel een stuk hoger.
Het valt me op dat deze bij mij sinds gisteren (de update) veel lager lijkt te draaien dan voorheen.
Ook had ik net om 9.44 een defrost notificatie, terwijl er helemaal 0 ijs op de unit is te zien.
In HL8 lijkt hij steeds rond 20hz te zitten. Andere stooklijnen gebruikt en loopt hij wel iets op, maar blijft ook laag.
![]() | ![]() |
[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 18-12-2024 09:49 ]
Oh dat is echt super goed nieuws, ik vond het al vreemd dat deze zo statisch was.
Het belangrijkste voor een goede en veilige werking is natuurlijk voldoende luchtverplaatsing, maar als je eenmaal de grenswaarde van voldoende hebt behaald mag het allemaal best wat stiller als dat kan
:strip_exif()/f/image/SKhD8eqOZ2dksgH38odxcEkA.png?f=user_large)
Ik heb de update nog niet gehad.
Het belangrijkste voor een goede en veilige werking is natuurlijk voldoende luchtverplaatsing, maar als je eenmaal de grenswaarde van voldoende hebt behaald mag het allemaal best wat stiller als dat kan
:strip_exif()/f/image/SKhD8eqOZ2dksgH38odxcEkA.png?f=user_large)
Ik heb de update nog niet gehad.
[ Voor 26% gewijzigd door Jerra op 18-12-2024 10:31 ]
Ik heb die van ons nog nooit zo laag gezien. Het draait meestal op 50Hz op de momenten dat ik in de app kijk.
Bij mij inderdaad ook normaliter veel hoger, vandaar dat het me opviel.BulMi schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:32:
Ik heb die van ons nog nooit zo laag gezien. Het draait meestal op 50Hz op de momenten dat ik in de app kijk.
Wat doet hij momenteel bij jullie? Ik heb een set temp van 28 op dit moment. Compressor draait op 36hz en de fan op 20hz
Op eco draait die altijd op 40, als de compressor in werking is, en op standaard is dat 50.
Vandaar dat ik het al behoorlijk "statisch" vond. Ik zie echt toegevoegde waarde in een dynamische ventilator aansturing.
@pentaw1nz 40hz bij mij nu, compressor 26hz, settemp is 33gr.
Vandaar dat ik het al behoorlijk "statisch" vond. Ik zie echt toegevoegde waarde in een dynamische ventilator aansturing.
@pentaw1nz 40hz bij mij nu, compressor 26hz, settemp is 33gr.
[ Voor 13% gewijzigd door Jerra op 18-12-2024 10:35 ]
Ik ook hoor, alleen viel het me op dat het nu wel erg laag leek te zijn. Hoewel hij netjes de gevraagde temperatuur bereikt en mooi laag verbruik van 500 watt op dit moment. HL8 lijkt echt veel rustiger te moduleren sinds de monteur de update heeft doorgevoerd. Deze update heb ik trouwens gekregen, omdat ik last had van dat random stoken 's nachts.Jerra schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:34:
Op eco draait die altijd op 40, als de compressor in werking is, en op standaard is dat 50.
Heb net de stooklijn eens op een hogere gezet, toen ging de compressor naar 69hz en de ventilator zat rond de 36hz.
Wel echt een stuk lager dan voorheen dus. Weet niet of dat nog nadelen kan hebben? Ik ga het ook even in de gaten houden als het straks wat kouder is, we gaan nu eerst naar de 13 graden buitentemperatuur
Ik ben wel benieuwd of ik ook deze update kan benutten, ik ben ondertussen van HL8 afgegaan omdat ik nog steeds geen reacties krijg van de service afdeling...
Als ik zie dat de ventilator snelheid ineens dynamisch is geworden kan ik mooi HL8 nog eens een poging geven.
Bij deze temperaturen is het voor mij op HL1 blijven totdat kamer temperatuur is bereikt, dan naar HL2, daarbij koelt het weer af. en maar blijven wisselen, wel stuk zuiniger dan op HL8 eerst (door die hoge bergen).
Echter op de koudere dagen had ik nog wel HH6 en soms 5 nodig, dus nog geen mooie oplossing gevonden voor thuis.
Uiteindelijk kan ik na deze winter wel genoeg info verzameld hebben om zelf een stooklijn aan te maken die op binnen en buiten temperatuur stuurt. Nog liever een goede HL8 implementatie.
Als ik zie dat de ventilator snelheid ineens dynamisch is geworden kan ik mooi HL8 nog eens een poging geven.
Bij deze temperaturen is het voor mij op HL1 blijven totdat kamer temperatuur is bereikt, dan naar HL2, daarbij koelt het weer af. en maar blijven wisselen, wel stuk zuiniger dan op HL8 eerst (door die hoge bergen).
Echter op de koudere dagen had ik nog wel HH6 en soms 5 nodig, dus nog geen mooie oplossing gevonden voor thuis.
Uiteindelijk kan ik na deze winter wel genoeg info verzameld hebben om zelf een stooklijn aan te maken die op binnen en buiten temperatuur stuurt. Nog liever een goede HL8 implementatie.
Dit is wat HL8 momenteel bij mij doet. Hij heeft nog nooit zo rustig gedraaid, en dit is pas dag 1 (inleren?).Jerra schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:42:
Ik ben wel benieuwd of ik ook deze update kan benutten, ik ben ondertussen van HL8 afgegaan omdat ik nog steeds geen reacties krijg van de service afdeling...
De ventilatorsnelheid lijkt idd dynamisch te zijn. Of deze eerder 100% statisch was durf ik niet te zeggen. Ik wil wel nog even monitoren of hij niet te laag is....
En 1 kanttekening: het is natuurlijk wel relatief warm vandaag, maar dan nog heb ik HL8 niet eerder zo lang 1 lage set temp aan zien houden.
![]() | ![]() |
HL8 nieuwe software is bij mij nog niet uitgerold, even afwachten dan maarpentaw1nz schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:59:
[...]
Dit is wat HL8 momenteel bij mij doet. Hij heeft nog nooit zo rustig gedraaid, en dit is pas dag 1 (inleren?).
De ventilatorsnelheid lijkt idd dynamisch te zijn. Of deze eerder 100% statisch was durf ik niet te zeggen. Ik wil wel nog even monitoren of hij niet te laag is....
En 1 kanttekening: het is natuurlijk wel relatief warm vandaag, maar dan nog heb ik HL8 niet eerder zo lang 1 lage set temp aan zien houden.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
40Hz in ECO modus. Eigenlijk vrijwel altijd, niet meer, niet minder.pentaw1nz schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:48:
Wellicht hebben ze met jouw update bepaalde standaarden aangepast.
Zou wel fijn zijn als die nóg stiller kan, desnoods dynamisch.
Defrosts vandaag niet gehad, maar ik heb mij in het algemene warmtepompen topic ingelezen dat dit geheel kan liggen aan de luchtvochtigheid, wind, ligging, wel/geen zon, etc.
Mijne zit aardig beschut, dus ik zie sowieso weinig defrosts door de dag heen.
Nouja, er zat letterlijk 0 ijs op de unit toen de defrost werd getriggered. Maar misschien kwam het wel doordat ik een aantal keer kort achter elkaar van stooklijn wisselde om die ventilatorsnelheid te testen.LongTimeAgo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:11:
[...]
40Hz in ECO modus. Eigenlijk vrijwel altijd, niet meer, niet minder.
Wellicht hebben ze met jouw update bepaalde standaarden aangepast.
Zou wel fijn zijn als die nóg stiller kan, desnoods dynamisch.
Defrosts vandaag niet gehad, maar ik heb mij in het algemene warmtepompen topic ingelezen dat dit geheel kan liggen aan de luchtvochtigheid, wind, ligging, wel/geen zon, etc.
Mijne zit aardig beschut, dus ik zie sowieso weinig defrosts door de dag heen.
Dacht eerst dat ze misschien per ongeluk de fan op laagste snelheid hadden begrensd, maar dat bleek niet het geval. Hij ging wel om hoog als ik de set temp aanzienlijk verhoogde. Echter nog steeds onder die ECO grens van 40 hz.
Hij lijkt dus dynamisch(er) te werken nu. Ondertussen staat HL8 al urenlang rustig te pruttelen.
De monteur kwam de firmware updaten voor nachtelijk stoken probleem, maar toen we spraken over de onrustige thermostaatsturing gaf hij aan dat dit euvel ook met de update verholpen zou zijn. Vooralsnog lijkt het dus te kloppen.
Nadeel voor Adlar is dat die update op locatie plaats lijkt te moeten vinden.
-
[ Voor 100% gewijzigd door pentaw1nz op 18-12-2024 11:43 ]
Dat klinkt erg positief! Ik gebruik HL8 ook al een tijdje niet meer, maar een lagere (dynamische) compressor frequentie plus een rustige stooklijn zijn beide positieve berichten!pentaw1nz schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:48:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hier nog steeds 40hZ op ECO en 50 op normaal.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Dat weet ik, maar de delta tussen minimaal en maximaal is nog steeds best groot (7 graden). Dat overbruggen kan zo maar een paar uur kosten, waardoor hij een aanvoer van 30 graden vraagt terwijl 26 misschien al voldoende is.greengjh schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:55:
[...]
Als je niet wilt dat de temp 10-20 graden omhoog of omlaag geschroefd wordt dan kunt je dat voorkomen door de min en max temp te veranderen. P111 is minimum settemp, heb ik op 23 staan, P110 is max temp, heb ik op 30 gezet. Toch gebruik ik HL8 niet, gebruik nog een home-assistant aansturing maar heb nog steeds hoop dat HL8 wel een keer goed gaat werken met minder temperatuur schommeling. Zelfs als het buiten erg koud is moet in mijn geval 30C warm genoeg zijn (Vloerverwarming) om het huis warm te houden.
@Destynx het gaat vooral om de ventilator frequentie. Compressor lijkt hetzelfde, die was al sterk modulerend.
Mijn thermostaatsturing op 0,3 ipv 0,5 verschil is helaas weer verdwenen. Dit is nu de 2e keer. Heb het idee dat dit verdwijnt als de JAN even spanningloos is geweest.
Gevraagd of Adlar dit weer kan herstellen en tevens gevraagd of het meer dynamisch werken van de ventilator te maken heeft met de firmware update.
Mijn thermostaatsturing op 0,3 ipv 0,5 verschil is helaas weer verdwenen. Dit is nu de 2e keer. Heb het idee dat dit verdwijnt als de JAN even spanningloos is geweest.
Gevraagd of Adlar dit weer kan herstellen en tevens gevraagd of het meer dynamisch werken van de ventilator te maken heeft met de firmware update.
[ Voor 58% gewijzigd door pentaw1nz op 18-12-2024 12:33 ]
Uiteraard bedoelde ik ventilator frequentiepentaw1nz schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:32:
@Destynx het gaat vooral om de ventilator frequentie. Compressor lijkt hetzelfde, die was al sterk modulerend.

Heel benieuwd wanneer anderen deze update ontvangen en of dit op afstand kan.
Het is wel weer jammer dat met dagen als deze, waarop het eigenlijk niet zo heel koud is (maar ook niet warm) en het huis relatief goed warm blijft, de pomp weer een soort "pendelgedrag" begint te vertonen. En dat dan op de lage temp stooklijnen. (staat nu op HL4 en houdt t huis keurig rond 19 a 19,2 graden.)
Dat was dus bij HL8+JAN een heel stuk minder, daar werd dit soort gedrag wel voorkomen. Maar lag het gebruik op dagen als deze wel 3 x hoger.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xfXwgAIw3SCU5cvtgAhq6oSU.jpg?f=user_large)
Weer allemaal runs van 15 tot 30 minuten, met 15 tot 30 minuten aan pauzes er tussenin. De flow van water is sinds ik de verwarming op zolder een beetje geknepen heb wel toegenomen naar 4L/min wanneer die niet verwarmd.
Ik heb ondertussen even de slaapkamer thermostaatkranen op afstand geopend om te kijken of dit een beetje helpt tegen het niet-echt-maar-toch-ook-weer-wel pendelgedrag.
Dat was dus bij HL8+JAN een heel stuk minder, daar werd dit soort gedrag wel voorkomen. Maar lag het gebruik op dagen als deze wel 3 x hoger.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xfXwgAIw3SCU5cvtgAhq6oSU.jpg?f=user_large)
Weer allemaal runs van 15 tot 30 minuten, met 15 tot 30 minuten aan pauzes er tussenin. De flow van water is sinds ik de verwarming op zolder een beetje geknepen heb wel toegenomen naar 4L/min wanneer die niet verwarmd.
Ik heb ondertussen even de slaapkamer thermostaatkranen op afstand geopend om te kijken of dit een beetje helpt tegen het niet-echt-maar-toch-ook-weer-wel pendelgedrag.
[ Voor 7% gewijzigd door LongTimeAgo op 18-12-2024 13:09 ]
Wel vervelend dat die instelling bij 1x ontkoppelen JAN weer is gereset.Hallo meneer,
Die instelling springt nu inderdaad bij een reset nog terug naar de marge van 0,5, dit is de standaard waarde. Ik kan helaas geen wijzigingen maken qua standaard waardes, ik heb wel de instelling weer aangepast naar 0,3. Ik zal wel bij relevant personeel vragen of dit anders kan en of dit over de gehele lijn wenselijk is.
De ventilator werkt met de laatste firmware inderdaad modulerend, het nieuwe normaal zogezegd.
De monteur heeft het hier ingesteld op het bedieningspaneel, maar het is niet 1 van de standaard parameters uit de handleiding.
Zou dit ergens tussen de p1 en p999 zitten of zou Adlar deze HL8 settings op een hele andere manier instellen?
Ik zie hetzelfde gedrag, dit betekent volgens mij gewoon dat het minimale vermogen dat de WP levert te hoog is en zo nu en dan uit moet schakelen om jouw huis niet te warm te laten worden. En omdat het buiten relatief warm is heeft de WP ook nog eens een hoger rendement dat het minumum thermisch vermogen ook nog eens verhoogd waardoor hij vaker uit moet om over verwarming in huis te voorkomen. Ik zou dat geen pendelen noemen hoewel bij mij de lengte van de runs en pauzes tussen de runs langer zijn, run van ongeveer 30-45 minuten en pauze van 1-1.5 uur. Ik heb een 120L buffervat, dus dat zou een verschil kunnen zijn.LongTimeAgo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:08:
Het is wel weer jammer dat met dagen als deze, waarop het eigenlijk niet zo heel koud is (maar ook niet warm) en het huis relatief goed warm blijft, de pomp weer een soort "pendelgedrag" begint te vertonen. En dat dan op de lage temp stooklijnen. (staat nu op HL4 en houdt t huis keurig rond 19 a 19,2 graden.)
[Afbeelding]
Volgens mij zou het moeten kunnen, er zitten een aardige hoeveelheid rs485 connectoren op, en het lijkt mij het makkelijkst om via mod bus te regelen.. dus denk ik dat de JAN module exact dat is. Weet iemand hoe de JAN module is aangesloten? Want je kunt op dezelfde terminal gewoon extra draden kunnen aansluiten en daarmee uitlezen. Of via een een ethernet naar modbus conversie op de beschikbare reserve poorten aansluiten. Mij lijkt het beter te doen dan de localtuya intergratie van HABooe52 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:58:
[...]
Ken je deze manual? Ik heb m niet doorgespit maar ik denk dat er wel het eea in staat over communicatie:
https://www.google.com/ur...Vaw1YirMeqwUVVWQPU5jmLbmT
Tot 3 x hoger!LongTimeAgo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:08:
[Afbeelding]
Wat is jouw verbruik tot nu toe vandaag op HL4?
Ik heb hem nog steeds op HL8/JAN staan met twee tot hooguit 3 runs op een dag en lange pauzes, zie afbeelding.
De T6 geeft de hele dag 19 graden aan, al voelt het in de pauzes wel weer frisser aan, ik hoop dat hij zo weer gaat verwarmen, dan schat ik dat ik op 10 kWh uitkom vandaag.
:strip_exif()/f/image/xwJ49wOMfS8WhLAkwbIUBprA.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Juist dat is het idee wat ik heb... Ik heb hier geen JAN, maar het lijkt me dat die modbus aansluitingen wel op de WP zitten.Forain schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:22:
[...]
Volgens mij zou het moeten kunnen, er zitten een aardige hoeveelheid rs485 connectoren op, en het lijkt mij het makkelijkst om via mod bus te regelen.. dus denk ik dat de JAN module exact dat is. Weet iemand hoe de JAN module is aangesloten? Want je kunt op dezelfde terminal gewoon extra draden kunnen aansluiten en daarmee uitlezen. Of via een een ethernet naar modbus conversie op de beschikbare reserve poorten aansluiten. Mij lijkt het beter te doen dan de localtuya intergratie van HA
Ik denk dat ik eens langs ga bij een andere Adlar gebruiker. Daar hebben ze wel de JAN. Eens kijken of ik het kan uitvinden hoe die is aangesloten
Vandaag 6,6kWh, gisteren 6,4kWh.Ahum..... schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:43:
[...]
Tot 3 x hoger!
Wat is jouw verbruik tot nu toe vandaag op HL4?
Ik heb hem nog steeds op HL8/JAN staan met twee tot hooguit 3 runs op een dag en lange pauzes, zie afbeelding.
De T6 geeft de hele dag 19 graden aan, al voelt het in de pauzes wel weer frisser aan, ik hoop dat hij zo weer gaat verwarmen, dan schat ik dat ik op 10 kWh uitkom vandaag.
[Afbeelding]
Ik zal even vergelijkbare data proberen te pakken van de HL8+JAN verbruik zodra ik de kans krijg.
Ik heb helaas nog geen goede data om te vergelijken.
M'n "3 x meer" is wellicht wat overdreven nu ik de cijfers bekijk. Want dan vergelijk ik "10 graden met Stooklijnen vs 4+/- graden met HL8+JAN (13 december)", ja dan is 3 x meer relatief logisch.
Wat er wellicht "in de buurt" komt is de 8 graden buiten gemiddeld op 9 December en de 10 graden buiten gemiddeld op 17 december.
Op 9 December verbruikte deze totaal 13,04kWh met HL8+JAN
Op 17 December verbruikte deze totaal 6,82kWh.met de vaste stooklijnen (die dynamisch bestuurd worden op binnentemperatuur door m'n automatisering/script).
Ik zal nog even door blijven gaan op de stooklijnen en hopen op nog wat zeer koud vriesweer
M'n "3 x meer" is wellicht wat overdreven nu ik de cijfers bekijk. Want dan vergelijk ik "10 graden met Stooklijnen vs 4+/- graden met HL8+JAN (13 december)", ja dan is 3 x meer relatief logisch.
Wat er wellicht "in de buurt" komt is de 8 graden buiten gemiddeld op 9 December en de 10 graden buiten gemiddeld op 17 december.
Op 9 December verbruikte deze totaal 13,04kWh met HL8+JAN
Op 17 December verbruikte deze totaal 6,82kWh.met de vaste stooklijnen (die dynamisch bestuurd worden op binnentemperatuur door m'n automatisering/script).
Ik zal nog even door blijven gaan op de stooklijnen en hopen op nog wat zeer koud vriesweer
Als je echt een waardevolle vergelijking wilt maken moet je met meerdere zaken rekening houden.
Houd de binnentemperatuur zo constant mogelijk en gelijk aan de situatie waarmee je wilt vergelijken.
En gebruik een tool als mindergas.nl (werkt ook met kwh) om een indicatie te krijgen van je verbruik per gewogen graaddag, deze zijn er niet voor niets
Ik zal de mijne eens bijwerken, gezien ik van LT8 dynamisch naar LT2/LT/1/HH8/HH7 aan het wisselen ben geweest.
Maar verwacht dat het bij mij niet heel veel onzuiniger is die HL8, totdat die ineens weer bevriest en je huis opwarmt tot 23 graden
Houd de binnentemperatuur zo constant mogelijk en gelijk aan de situatie waarmee je wilt vergelijken.
En gebruik een tool als mindergas.nl (werkt ook met kwh) om een indicatie te krijgen van je verbruik per gewogen graaddag, deze zijn er niet voor niets
Ik zal de mijne eens bijwerken, gezien ik van LT8 dynamisch naar LT2/LT/1/HH8/HH7 aan het wisselen ben geweest.
Maar verwacht dat het bij mij niet heel veel onzuiniger is die HL8, totdat die ineens weer bevriest en je huis opwarmt tot 23 graden
Zoals eerder aangegeven: die is nog in ontwerpfase. Vermoedelijk rond Jan februari wordt hij getest. Dat weet ik toevallig omdat die test bij een tweetal gebruikers , waaronder bij mij thuis, uitgevoerd wordt. Deze software gaat verder dan wat ik nu lees mbt firmware update die bij een aantal is gebeurd: ventilatorsnelheid wordt blijkbaar dynamisch aangestuurd.hwennink schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:02:
[...]
HL8 nieuwe software is bij mij nog niet uitgerold, even afwachten dan maar
De nieuwe software gaat meer rekening houden met de specifieke situatie bij je thuis. Bijv. In mijn geval wordt verwarmd middels convectoren. Bij de tweede tester wordt grotendeels verwarmd met vloerverwarming. Dat maakt dat de pomp zich anders moet gedragen in de verschillende situaties.
Bijv.:Op een van de vragen kwam dit antwoord:
“De stooklijn blijft hetzelfde als de temperatuur in huis binnen 0,2 graden van de ingestelde temperatuur blijft. De stooklijn is inderdaad reactief en dempt zichzelft niet echt uit. In theorie werkt het wel, maar in wisselende omstandigheden in de praktijk is er meer nodig om de stooklijn goed te automatiseren. Precies dat doorschieten naar boven en naar beneden willen we zo gaan aanpakken”
Ben benieuwd naar het resultaat. Nog even geduld…
Naast deze ontwikkeling wordt op dit moment ook een webportaal geconstrueerd . Ook daarin mogen wij meekijken , feedback verzorgen en testen.
Het webportaal behelst in deze fase een dashboard met daarin 3 hoofditems:
1. Het aankoop- en installatieproces en de afronding ervan in verschillende stappen/ stadia die zichtbaar gemaakt en afgevinkt worden naarmate het proces vordert: geeft goed inzicht in allerlei aspecten o.a. de verwachtingen en verantwoordingen van beide partijen en devoorwaarden die er bij horen.
2. Omdat de app op den duur niet meer gebruikt kan worden ( technische , financiële en vooral ook juridische redenen) moet er in het dashboard de mogelijkheid komen diverse waarden/ parameters en bijbehorende sensoren te kunnen volgen en te beïnvloeden. De eerste proefversie draait nu in de test voorlopig allen nog met de mogelijkheid om in grafieken en / of getallen diverse waarden te volgen bijv steltemperatuur, inlettemperatuur, outlettemperatuur, kamertemperatuur, gewenste temperatuur, het debiet, bijverwarming door cv vanaf….. e.d.
Dit moet allemaal nog verder doorontwikkeld worden tot een geheel waarin uitlezen en beïnvloeden vlekkeloos gaat verlopen en de app wellicht geheel overbodig wordt.
3. Binnen het dashboard kan ook een ticket gemaakt worden voor hulp, zoals dat nu op een andere plek van de website kan.
Of een deel van het portaal binnen afzienbare tijd opengesteld wordt weet ik eerlijk gezegd niet.
We zullen het allemaal zien en meemaken t.z.t..
Ter info: de testgroep werkt binnen een “ teams-account” waardoor snelle en efficiënte communicatie mogelijk is. Ook wel nodig, mocht er een calamiteit in de testfase optreden dan kan er snel ingegrepen worden. Daarnaast worden informatie en ervaringen gedeeld die weer gebruikt/verwerkt worden voor aanpassingen in de thuissituatie of in het concept.
Bijzonder interessant om als gebruiker zo mee te kijken in de ontwikkelkeuken van het bedrijf en bij te kunnen dragen op basis van praktijkervaringen.
Doet mij goed om dit te lezen.
Vandaag ook de aangepaste meerprijsfactuur ontvangen voor wisseling 4kw voor 6kw.
De eindfactuur aanpassing is (hopelijk) ook onderweg. Adlar begint alles weer op rolletjes te krijgen heb ik het idee
Bij mij is de JAN aangesloten op een speciale stekker in de WP.ebbz schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:49:
[...]Eens kijken of ik het kan uitvinden hoe die is aangesloten
Er zijn drie draden,
- geel/groen zit aan COM (connector 20 op blok XT1)
- beide andere draden zijn genummerd 5 en 6 en zijn in de WP via de genoemde stekker aangesloten op een zwart/rode kabel. Zit dus niet afgewerkt op de klemblokken XT1 of XT2.
:strip_exif()/f/image/LN0dEBQpM2P1sttV3X6LBkku.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie zwarte stekker in midden van foto. Dat is de modbus-aansluiting. De geel/groene draad is gnd.
[ Voor 32% gewijzigd door BerndGaykema op 19-12-2024 19:58 ]
Is het mogelijk om gemakkelijk bij de printplaten te komen? Want je zult of een aftakking op 20 en de bedrading moeten maken, of direct op de printplaten aansluiten.BerndGaykema schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:51:
[...]
Bij mij is de JAN aangesloten op een speciale stekker in de WP.
Er zijn drie draden,
- beide andere draden zijn genummerd 5 en 6 en zijn in de WP via de genoemde stekker aangesloten op een zwart/rode kabel. Zit dus niet afgewerkt op de klemblokken XT1 of XT2.
[Afbeelding]
Zie zwarte stekker in midden van foto. Dat is de modbus-aansluiting. De geel/groene draad is gnd.
Als de JAN module via modbus werkt zou je toch die aansluiting kunnen gebruiken?Forain schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:09:
[...]
Is het mogelijk om gemakkelijk bij de printplaten te komen? Want je zult of een aftakking op 20 en de bedrading moeten maken, of direct op de printplaten aansluiten.
Als je de aansluiting hebt, hoe kun je dan via Modbus communiceren?
Een pak is van mijn hart gevallen.
Sinds september draait bij mij een Adlar Aurora II 6kW. Deze staat op een aanbouwtje, aan de voorkant van ons huis. De warmtepomp staat ruim 1,5 meter bij de erfgrens vandaan. En het eerstvolgende raam (badkamer) zit zo'n 2,5 meter van de pomp af.
Een paar weken later werden we gebeld door de gemeente. De buren hebben geklaagd over geluidsoverlast (direct bij de gemeente, niet bij ons). Er werd ons aangegeven dat de warmtepomp volgens de vergunning niet meer dan 40 dB geluid mocht produceren op de erfgrens. 's Nachts niet én overdag niet.
En als je dan eens gaat vergelijken, dan is 40 dB heeeeel weinig. Het achtergrondgeluid in onze (rustige) straat ligt al tussen 45 en 50 dB 's avons laat. Dus hoe kun je van de warmtepomp verlangen dat hij daar ver onder zit?
Op advies van Adlar heb ik de warmtepomp nu permanent in eco-stand draaien. Of de buren het er mee eens zijn weet ik niet, maar ik vind dat de pomp daar aanmerkelijk stiller in draait. Met name een specifieke zoemtoon is dan niet meer hoorbaar die je op gewone stand wel hoort op sommige plekken. Het lijkt een soort resonantietoon.
Omdat de gemeente zelf geen middelen had om metingen uit te voeren hebben ze de omgevingsdienst ingeschakeld. Die is pas geleden langsgeweest. Een directe meting was uitgesloten, de warmtepomp (in ecomode) maakte te weinig geluid om boven de achtergrondlawaai uit te komen. Ze hebben daarom een meting uitgevoerd, direct aan de voorkant en zijkant van de buitenunit, en deze waarde teruggerekend naar de geluidsdruk bij het badkamerraam en het iets verderop zittende slaapkamerraam.
Het rapport kwam vrij snel: bij het badkamerraam klinkt 45 dB (niet tonaal) geluid van de warmtepomp, bij het slaapkamerraam 41 dB.
Maar omdat de badkamer geen verblijfsruimte is telt dit niet mee in de geluidsbeschermingseisen. De waarde van 41 dB viel met aftrek van 2 dB meetonnauwkeurigheid net binnen de toegestane geluidsnormen.
Ik ben heel blij dat ik geen verplaatsing of dure maatregelen hoef te nemen. Ik laat hem wel gewoon in de ecostand staan en tot nog toe lijkt de pomp onze warmtevraag best goed aan te kunnen.
Hulde voor de ecostand en voor de Adlar warmtepomp.
Het enige waar ik nog niet helemaal een vinger achterkrijg is dat hij soms uren achter elkaar uitblijft, de watertemperatuur (21) is dan al een heel eind onder de set temperatuur (29) gezakt en het is gewoon kil, wat het moment is dat de warmtepomp zal gaan aanslaan. En wat kan ik zelf doen om weer warm water in de vloer te krijgen?
Sinds september draait bij mij een Adlar Aurora II 6kW. Deze staat op een aanbouwtje, aan de voorkant van ons huis. De warmtepomp staat ruim 1,5 meter bij de erfgrens vandaan. En het eerstvolgende raam (badkamer) zit zo'n 2,5 meter van de pomp af.
Een paar weken later werden we gebeld door de gemeente. De buren hebben geklaagd over geluidsoverlast (direct bij de gemeente, niet bij ons). Er werd ons aangegeven dat de warmtepomp volgens de vergunning niet meer dan 40 dB geluid mocht produceren op de erfgrens. 's Nachts niet én overdag niet.
En als je dan eens gaat vergelijken, dan is 40 dB heeeeel weinig. Het achtergrondgeluid in onze (rustige) straat ligt al tussen 45 en 50 dB 's avons laat. Dus hoe kun je van de warmtepomp verlangen dat hij daar ver onder zit?
Op advies van Adlar heb ik de warmtepomp nu permanent in eco-stand draaien. Of de buren het er mee eens zijn weet ik niet, maar ik vind dat de pomp daar aanmerkelijk stiller in draait. Met name een specifieke zoemtoon is dan niet meer hoorbaar die je op gewone stand wel hoort op sommige plekken. Het lijkt een soort resonantietoon.
Omdat de gemeente zelf geen middelen had om metingen uit te voeren hebben ze de omgevingsdienst ingeschakeld. Die is pas geleden langsgeweest. Een directe meting was uitgesloten, de warmtepomp (in ecomode) maakte te weinig geluid om boven de achtergrondlawaai uit te komen. Ze hebben daarom een meting uitgevoerd, direct aan de voorkant en zijkant van de buitenunit, en deze waarde teruggerekend naar de geluidsdruk bij het badkamerraam en het iets verderop zittende slaapkamerraam.
Het rapport kwam vrij snel: bij het badkamerraam klinkt 45 dB (niet tonaal) geluid van de warmtepomp, bij het slaapkamerraam 41 dB.
Maar omdat de badkamer geen verblijfsruimte is telt dit niet mee in de geluidsbeschermingseisen. De waarde van 41 dB viel met aftrek van 2 dB meetonnauwkeurigheid net binnen de toegestane geluidsnormen.
Ik ben heel blij dat ik geen verplaatsing of dure maatregelen hoef te nemen. Ik laat hem wel gewoon in de ecostand staan en tot nog toe lijkt de pomp onze warmtevraag best goed aan te kunnen.
Hulde voor de ecostand en voor de Adlar warmtepomp.
Het enige waar ik nog niet helemaal een vinger achterkrijg is dat hij soms uren achter elkaar uitblijft, de watertemperatuur (21) is dan al een heel eind onder de set temperatuur (29) gezakt en het is gewoon kil, wat het moment is dat de warmtepomp zal gaan aanslaan. En wat kan ik zelf doen om weer warm water in de vloer te krijgen?
De nieuwe HL8 update zorgt ervoor dat de ventilator ook moduleert. Dat scheelt ook echt aanzienlijk. Hij zat hier vandaag in het begin van een run op 50hz, maar later op 38 en zelfs weer 20 hz. Dat is de helft van de eco stand.
Edit: ik zie net dat het ook om overdag gaat. Wel appart dat dit van een warmtepomp geeist wordt, dit ben ik nog niet tegengekomen in onze gemeentelijke verorderingen
[ Voor 92% gewijzigd door MrBas op 20-12-2024 07:35 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Thnx, ik ga dit weekend eens kijken of ik die kabel kan vinden wanneer er geen JAN aanwezig is.BerndGaykema schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:51:
[...]
Bij mij is de JAN aangesloten op een speciale stekker in de WP.
Er zijn drie draden,
[Afbeelding]
Als dat lukt ga ik eens kijken of ik een met een ESP32 modbus kan praten met de warmtepomp... Ik laat wel weten hoe het gegaan is
Wordt die nieuwe HL8 update bij iedereen uitgerold en wanneer gaat dat gebeuren?pentaw1nz schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:44:
De nieuwe HL8 update zorgt ervoor dat de ventilator ook moduleert. Dat scheelt ook echt aanzienlijk. Hij zat hier vandaag in het begin van een run op 50hz, maar later op 38 en zelfs weer 20 hz. Dat is de helft van de eco stand.
Ik heb vandaag voor het eerst eens de boost functie gebruikt om te kijken of het opwarmen na een defrost dan sneller gaat. Ik zag de compressor frequentie oplopen tot 90Hz. Het opwarmen verliep dan ook sneller en daarna liep de frequentie weer terug naar de waarden die ik gewend ben in de standaardmode. In de standaardmode draait de compressor max 82hz. Heeft iemand uitgebreide ervaring met de boost functie? Kun je hem gewoon aan laten staan bijvoorbeeld als de nachten wat kouder zijn en er regelmatig gedefrost wordt?
toch ongeveer 0,11 kWh per graaddag verschil tussen HL8 en handmatig stoken (continu wisselen tussen stooklijnen).Jerra schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:25:
...
Toch denk ik dat het dicht op elkaar ligt, het lukt nu minder goed om de temperatuur constant te houden omdat ik niet de hele dag aan het kijken en wisselen ben.
Dus er is ook simpelweg wat minder warmte het huis in gegaan.
Overigens zag ik dat een van de twee radiatoren in de woonkamer ineens zonder ventilatoren zat, mogelijk al voor meerdere weken zo. (Adapter zat er niet meer in)
Dus ik verwacht nog wel efficiënter te gaan stoken de rest van december
Zou je met de boost functie niet juist defrosts in de hand werken? Vorige week had ik de WP s' nachts hoger gezet en had juist veel meer defrosts, dan wanneer hij rustig door pruttelt. Ik zag dat hij op dat moment regelmatig een coiler temperatuur had van ver onder 0 terwijl het buiten nog steeds iets van 3 graden was.roelof mulder schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:37:
Ik heb vandaag voor het eerst eens de boost functie gebruikt om te kijken of het opwarmen na een defrost dan sneller gaat. Ik zag de compressor frequentie oplopen tot 90Hz. Het opwarmen verliep dan ook sneller en daarna liep de frequentie weer terug naar de waarden die ik gewend ben in de standaardmode. In de standaardmode draait de compressor max 82hz. Heeft iemand uitgebreide ervaring met de boost functie? Kun je hem gewoon aan laten staan bijvoorbeeld als de nachten wat kouder zijn en er regelmatig gedefrost wordt?
Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024
In de boost mode lijkt de temperatuur niet omhoog te gaan, maar alleen het vermogen om de gevraagde outlet temperatuur te bereiken, bijvoorbeeld na een defrost. Als de gevraagde outlet temperatuur is bereikt wordt het vermogen weer teruggeschroefd tot het benodigde vermogen om de outlet temp te behouden. In dat geval duurt de verstoring van de systeemtemperatuur door de defrost minder lang. Het zou het geen effect hebben op het aantal defrosts en ook maar een heel beperkt effect op het energieverbruik.nlfva1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:59:
[...]
Zou je met de boost functie niet juist defrosts in de hand werken? Vorige week had ik de WP s' nachts hoger gezet en had juist veel meer defrosts, dan wanneer hij rustig door pruttelt. Ik zag dat hij op dat moment regelmatig een coiler temperatuur had van ver onder 0 terwijl het buiten nog steeds iets van 3 graden was.
Nu ook de WP buiten eens gecheckt met modulerende ventilator. Hij draait nu op 36hz, dan moet je echt heel erg je best doen om iets te horen.
Dat kan ook helpen in geluid issues die sommigen misschien hebben
Die HL8 update heeft echt eea verbetert.
Hij start de runs nog wel (te) hoog op 1500w, maar moduleert wel terug.
Dat kan ook helpen in geluid issues die sommigen misschien hebben
Die HL8 update heeft echt eea verbetert.
Hij start de runs nog wel (te) hoog op 1500w, maar moduleert wel terug.
Geen idee. Adlar heeft her en der bij mensen laten weten dat er een HL8 update aankomt.hwennink schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:51:
[...]
Wordt die nieuwe HL8 update bij iedereen uitgerold en wanneer gaat dat gebeuren?
Ik had ook een issue met de firmware, dat moest op locatie geüpdatet worden en heb toen ook die HL8 update gekregen.
Ik weet niet of enkel de HL8 update ook op locatie moet gebeuren. Vermoed dat dit gewoon via de JAN gaat op afstand.
Zal vast binnenkort meer info over komen. Of je moet ze even een berichtje sturen.
Grootste verschillen die ik merk:
- ventilator moduleert, ipv vast 50 hz of 40 hz. Ik heb nog niet helemaal kunnen ontdekken pp basis van welke variabelen hij moduleert.
- hij moduleert niet meer helemaal terug naar minimale settemp, blijft bij mij nu meestal op 24 settemp hangen, waardoor hij bij warmtevraag er geen uren over moet doen voordat je iets merkt
- hij start nog wel op te hoog vermogen, maar moduleert wel beter terug verder op in de run en kan dan langer op laag vermogen draaien.
De thermostaatsetting op 0,3 laten zetten ipv 0,5 werkt voor mij ook prettig. Minder grote schommelingen.
Is met deze update alleen de HL8 aangepast of moduleert de ventilator frequentie ook bij de vaste stooklijnen zoals HL5 of HL6?pentaw1nz schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:51:
[...]
Geen idee. Adlar heeft her en der bij mensen laten weten dat er een HL8 update aankomt.
Ik had ook een issue met de firmware, dat moest op locatie geüpdatet worden en heb toen ook die HL8 update gekregen.
Ik weet niet of enkel de HL8 update ook op locatie moet gebeuren. Vermoed dat dit gewoon via de JAN gaat op afstand.
Zal vast binnenkort meer info over komen. Of je moet ze even een berichtje sturen.
Grootste verschillen die ik merk:
- ventilator moduleert, ipv vast 50 hz of 40 hz. Ik heb nog niet helemaal kunnen ontdekken pp basis van welke variabelen hij moduleert.
- hij moduleert niet meer helemaal terug naar minimale settemp, blijft bij mij nu meestal op 24 settemp hangen, waardoor hij bij warmtevraag er geen uren over moet doen voordat je iets merkt
- hij start nog wel op te hoog vermogen, maar moduleert wel beter terug verder op in de run en kan dan langer op laag vermogen draaien.
De thermostaatsetting op 0,3 laten zetten ipv 0,5 werkt voor mij ook prettig. Minder grote schommelingen.
Goede vraag om te achterhalen of dit moduleren in de firmware zit of in de hl8, nog niet getest...Markies! schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:25:
[...]
Is met deze update alleen de HL8 aangepast of moduleert de ventilator frequentie ook bij de vaste stooklijnen zoals HL5 of HL6?
Ik heb nu net weer hl8 op staan, dus ik ga dat nu nog even niet testen .
Als je mijn post op een paar pagina terug bekijkt geeft Adlar zelf aan dat het 'het nieuwe normaal' is na de hl8 update
Ik lees al even mee en had het gezien ja. In je post zette je ook het volgende daarom mijn vraag:
Andere stooklijnen gebruikt en loopt hij wel iets op, maar blijft ook laag.
Dus het zou iets in de firmware kunnen zijn wat wel logisch klinkt. HL8 gaat vooral over de set temperatuur (stooklijn) aanpassen aan de binnen temperatuur.
Bij mij is ie in ieder geval standaard 50Hz en 40Hz in eco.
Als het een firmware update van de warmtepomp zou zijn is dat wel een mooie verbetering maar misschien niet mogelijk op afstand.
Dus het zou iets in de firmware kunnen zijn wat wel logisch klinkt. HL8 gaat vooral over de set temperatuur (stooklijn) aanpassen aan de binnen temperatuur.
Als het een firmware update van de warmtepomp zou zijn is dat wel een mooie verbetering maar misschien niet mogelijk op afstand.
Bij navraag blijkt : Het is een firmware-update die alleen ter plekke bij een servicebeurt uitgevoerd wordt. Ik heb trouwens mijn instelling van de frequentie van de Fan al op 40 hz maximaal gezet ,en dat gaat tot nu toe goed , maar was ook nieuwsgierig of de update op afstand gebeurt . Niet dus helaas. Kan trouwens ook niet bij elke warmtepomp. Die van mij is van begin 2023 ( en enige tijd daarvoor geproduceerd). Deze is waarschijnlijk een te oude versie. Later bij de servicebeurt maar eens navragen wat er dan mogelijk is ( misschien een interne printplaat vervangen oid?). We zullen zien of het mogelijk is /wordt.Markies! schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:54:
Ik lees al even mee en had het gezien ja. In je post zette je ook het volgende daarom mijn vraag:
Iemand enig idee wat logische variabelen voor de Adlar kunnen zijn om de ventilator hz aan te passen?
Door de firmware update moduleert deze dus sterk terug.
Momenteel verbruik 500W, set temp 27, inlet 28, outlet 30.
De ventilator moduleert vrij rap terug naar minimum vermogen van 20hz. Daarna volgt stapsgewijs de compressor.
Het moduleren van de ventilator is in ieder geval gunstig voor het geluid. Je hoort hem letterlijk niet. Hoewel ik daar geen last van had. Zijn er ook nadelen te bedenken bij een lagere frequentie?
Wat ik namelijk denk te merken is dat er vaker defrosts zijn. Ik heb 3x een defrost gehad in het eerste half uur van een run, daarna rest van de run niet meer. Er zat geen zichtbaar ijs op de unit.
Wellicht trigger de defrost doordat de compressor vrij snel richting 80hz + gaat en de ventilator niet gelijk op 50hz draait, waar dat eerder wel het geval was.
Onvoldoende luchtstroom icm hogere compressor frequentie?
Als dat zo is, misschien eens kijken naar verhogen minimale frequentie, als het goed is p67, naar bijv 30 of 35 hz.
Door de firmware update moduleert deze dus sterk terug.
Momenteel verbruik 500W, set temp 27, inlet 28, outlet 30.
De ventilator moduleert vrij rap terug naar minimum vermogen van 20hz. Daarna volgt stapsgewijs de compressor.
Het moduleren van de ventilator is in ieder geval gunstig voor het geluid. Je hoort hem letterlijk niet. Hoewel ik daar geen last van had. Zijn er ook nadelen te bedenken bij een lagere frequentie?
Wat ik namelijk denk te merken is dat er vaker defrosts zijn. Ik heb 3x een defrost gehad in het eerste half uur van een run, daarna rest van de run niet meer. Er zat geen zichtbaar ijs op de unit.
Wellicht trigger de defrost doordat de compressor vrij snel richting 80hz + gaat en de ventilator niet gelijk op 50hz draait, waar dat eerder wel het geval was.
Onvoldoende luchtstroom icm hogere compressor frequentie?
Als dat zo is, misschien eens kijken naar verhogen minimale frequentie, als het goed is p67, naar bijv 30 of 35 hz.
:strip_exif()/f/image/lMCHCROEO4CX90aps7SrYHYs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door pentaw1nz op 21-12-2024 01:14 ]
Geen idee. Ben nooit verder gegaan dan het verwijderen van het rechter zijpaneel.Forain schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:09:
[...]
Is het mogelijk om gemakkelijk bij de printplaten te komen? Want je zult of een aftakking op 20 en de bedrading moeten maken, of direct op de printplaten aansluiten.
Dank voor deze nuttige info. Wat ik heb is dus puur een firmware update ivm een fout die ik had, maar bijkomend zit in die nieuwe firmware dus ook dat de ventilator modulerend gaat werken ipv statisch.fvanderstege schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:41:
[...]
Zoals eerder aangegeven: die is nog in ontwerpfase. Vermoedelijk rond Jan februari wordt hij getest. Dat weet ik toevallig omdat die test bij een tweetal gebruikers , waaronder bij mij thuis, uitgevoerd wordt. Deze software gaat verder dan wat ik nu lees mbt firmware update die bij een aantal is gebeurd: ventilatorsnelheid wordt blijkbaar dynamisch aangestuurd.
De nieuwe software gaat meer rekening houden met de specifieke situatie bij je thuis. Bijv. In mijn geval wordt verwarmd middels convectoren. Bij de tweede tester wordt grotendeels verwarmd met vloerverwarming. Dat maakt dat de pomp zich anders moet gedragen in de verschillende situaties.
Bijv.:Op een van de vragen kwam dit antwoord:
“De stooklijn blijft hetzelfde als de temperatuur in huis binnen 0,2 graden van de ingestelde temperatuur blijft. De stooklijn is inderdaad reactief en dempt zichzelft niet echt uit. In theorie werkt het wel, maar in wisselende omstandigheden in de praktijk is er meer nodig om de stooklijn goed te automatiseren. Precies dat doorschieten naar boven en naar beneden willen we zo gaan aanpakken”
Ben benieuwd naar het resultaat. Nog even geduld…
Naast deze ontwikkeling wordt op dit moment ook een webportaal geconstrueerd . Ook daarin mogen wij meekijken , feedback verzorgen en testen.
Het webportaal behelst in deze fase een dashboard met daarin 3 hoofditems:
1. Het aankoop- en installatieproces en de afronding ervan in verschillende stappen/ stadia die zichtbaar gemaakt en afgevinkt worden naarmate het proces vordert: geeft goed inzicht in allerlei aspecten o.a. de verwachtingen en verantwoordingen van beide partijen en devoorwaarden die er bij horen.
2. Omdat de app op den duur niet meer gebruikt kan worden ( technische , financiële en vooral ook juridische redenen) moet er in het dashboard de mogelijkheid komen diverse waarden/ parameters en bijbehorende sensoren te kunnen volgen en te beïnvloeden. De eerste proefversie draait nu in de test voorlopig allen nog met de mogelijkheid om in grafieken en / of getallen diverse waarden te volgen bijv steltemperatuur, inlettemperatuur, outlettemperatuur, kamertemperatuur, gewenste temperatuur, het debiet, bijverwarming door cv vanaf….. e.d.
Dit moet allemaal nog verder doorontwikkeld worden tot een geheel waarin uitlezen en beïnvloeden vlekkeloos gaat verlopen en de app wellicht geheel overbodig wordt.
3. Binnen het dashboard kan ook een ticket gemaakt worden voor hulp, zoals dat nu op een andere plek van de website kan.
Of een deel van het portaal binnen afzienbare tijd opengesteld wordt weet ik eerlijk gezegd niet.
We zullen het allemaal zien en meemaken t.z.t..
Ter info: de testgroep werkt binnen een “ teams-account” waardoor snelle en efficiënte communicatie mogelijk is. Ook wel nodig, mocht er een calamiteit in de testfase optreden dan kan er snel ingegrepen worden. Daarnaast worden informatie en ervaringen gedeeld die weer gebruikt/verwerkt worden voor aanpassingen in de thuissituatie of in het concept.
Bijzonder interessant om als gebruiker zo mee te kijken in de ontwikkelkeuken van het bedrijf en bij te kunnen dragen op basis van praktijkervaringen.
Zou leuk zijn als Adlar dit soort ontwikkelingen communiceert in iets van een nieuwsbrief of zo.
Hoe ben jij hier zo ingerold dat je feedback kunt geven en kan mee-testen? Lijkt me erg interessant.