Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 40 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:12
avangalen schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:59:
[...]

De WP gaat wel heel vaak aan/uit zo? Of draait deze wel op laag vermogen door?
Ook mijn idee inderdaad. Hij blijft (uiteraard) wel op 2 a 3 L/min het (warme) water doorpompen, maar zodra de inlet/outlet weer te laag worden, knalt die weer even naar de 1100W en daarna gaat die weer uit.
Alsof die elke keer boost ipv gewoon rustig gaat opwarmen.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:19
LongTimeAgo schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:48:
Kan iemand onderstaande gedrag duiden?
Als de temperatuur buiten van "koud" naar "warm" gaat, dan gaat de wp zitten pieken ipv op een laag vermogen het water rondpompen/langzaam opwarmen.
De piekjes die je ziet duren om en nabij 20 minuten.
1 piek zit om en nabij de 1000-1100W (normale stand) en 600-700W (Eco stand).
Het is niet pendelen(?), want het is een piek dat om de 2 uur (om en nabij) plaatsvind.
Het huis is ook niet koud.
Het gedrag komt niet vanuit de set-temp.
Lage temp stooklijn 1 en 4 zijn voornamelijk gebruikt.
Alle verwarmingen in het huis staan open behalve 2 slaapkamers.

Verbruik is ook minimaal met de huidige temperaturen, dus ik klaag verder niet. Wil alleen begrijpen of het voorkomen (als het niet normaal gedrag is)
.
[...]

[Afbeelding]
Het pieken is het opstarten van de pomp, ik zie het zelfde in mijn energie verbruik. daar kan je weinig aan doen.volgens mij zit er ook een time out voor het opnieuw opstarten. en de DT van stel en inlet is dan relatief groot. die DT geeft dan een hoog start verbruik
Maar het uitvallen komt dat je retour temperatuur te hoog wordt en dat is omdat je niet genoeg warmte kan afgeven. in elke systeem heb je dit gedrag alleen wanneer dit gebeurt is afhankelijk de kamer temperatuur en de afgifte bron (Radiator/ vloer verwarming) DT en het warmte verlies van je huis speelt daar ook nog en rol mee. ideaal zo zijn dat dit gebeurt bij als je geen warmte vraag meer zou hebben.

je zou dan de stooklijn kunnen verlagen maar dan heb je nog minder warmte afgifte.

voor start of stops is ongeveer 6 het maximale per uur, maar dat is al aan de hoge kant. ik zie dat 1 cycle bij mij ongeveer 1 uur is. met 55% aan en 45% van dat uur uit is (dus maar 1 start en 1 stop per uur). dat is niet slecht maar ook niet echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-06 13:00
LongTimeAgo schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:05:
[...]

Ook mijn idee inderdaad. Hij blijft (uiteraard) wel op 2 a 3 L/min het (warme) water doorpompen, maar zodra de inlet/outlet weer te laag worden, knalt die weer even naar de 1100W en daarna gaat die weer uit.
Alsof die elke keer boost ipv gewoon rustig gaat opwarmen.
Bijzonder gedrag. Ook dat in no time de inlet/outlet met 10 graden lijken op te lopen. Een verschil van 5 graden duurt bij mij uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:21
Ik herken dit zelf niet. Heb met dit weer maar een paar runs per dag (stuk of 3) en dat zijn korte runs van tussen de 600-800w.

Wat ik zelf merk is dat HL7 het met koud weer perfect 20.5 houdt, nu met warmer weer koelt mijn woning iets af onder de 20. Simpelweg omdat de WP minder snel aanslaat.
Wat mij ook opvalt is dat mijn inlet steeds 22 is, outlet 21. Set temp 26, dus slaat niet aan. Het water warmt dus 1 graad op wanneer deze door mijn huis stroomt ?
Maar op zich houdt hij het nog prima met HL7.

Is er hier iemand die langer dan 10 dagen succes heeft met de HL8 dynamische stooklijn? De meeste issues die mensen hier plaatsen lijken toch daar aan te relateren. Ik zou echt een statement van Adlar verwachten over punten van doorntwikkeling en iets van een roadmap. 'Works as designed' gaat ook helaas nog niet op.
Zou echt iedereen adviseren een vaste stooklijn te kiezen, dat scheelt je een heleboel gedoe en het werkt eigenlijk perfect...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Misschien als het dus warmer weer wordt, dan toch maar de verwarmingen op de slaapkamers opendraaien zodat de return/inlet wellicht wat minder snel oploopt.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:39

Jerra

Beunhaas in wording

Had LT8 weer aangezet maar langzamerhand is de temperatuur in huis zo'n halve graad onder het setpoint gezakt en het setpoint van de watertemperatuur reageert er volledig niet op...

Dus LT8 heeft ondertussen wel een keer zijn setpoint bijgesteld, maar is naar mijn inziens nog steeds vastgelopen, ik ga weer naar een stooklijn en wacht wel totdat Adlar reageert op mijn serviceverzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Heb zelf dit de hele tijd. Best vreemd.
Misschien afwijking in de sensoren?

Het is in mijn huis 20 graden. Of wellicht dat mijn vloer nog warmte afgeeft waardoor de inlet op 21 uitkomt?

Wordt hierdoor dus iets koeler in huis. Heb het t liefst rond de 20.5
Het is nu 19.6.
Wp is vannacht rond 2u uitgegaan.

Kan 'm natuurlijk ook van Hl7 naar Hl6 zetten. Dan gaat ie ook gewoon aan.
Hij draait toch het meest stabiel als het gewoon goed koud is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9FPLs916l4du2MJ_K1JqKNPvrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcHvHos0c3B2O3Ug4LQ4lkDN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 25-11-2024 11:21 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:40
pentaw1nz schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:20:
Heb zelf dit de hele tijd. Best vreemd.
Misschien afwijking in de sensoren?

Het is in mijn huis 20 graden. Of wellicht dat mijn vloer nog warmte afgeeft waardoor de inlet op 21 uitkomt?

Wordt hierdoor dus iets koeler in huis. Heb het t liefst rond de 20.5
Het is nu 19.6.
Wp is vannacht rond 2u uitgegaan.

Kan 'm natuurlijk ook van Hl7 naar Hl6 zetten. Dan gaat ie ook gewoon aan.
Hij draait toch het meest stabiel als het gewoon goed koud is!

[Afbeelding]
Ik heb Volgens mij een soortgelijk iets. Heb het op LT8 staan, gisteravond is de warmtepomp uitgegaan. Ondertussen is het van de gewenste 19.5 graden naar 18.5 gezakt. De Tado x thermostaat stuurt ook een warmtevraag uit (op de tado ontvanger bij de jan module brand ook het lampje dat er warmtevraag is)
Maar de warmtepomp sprint nog niet aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U77TbKzXmV2Jf45ItxlQUcBdack=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPOUq8OOtMaU0f5CFm9lOfab.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
BulMi schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:25:
[...]

Ik heb Volgens mij een soortgelijk iets. Heb het op LT8 staan, gisteravond is de warmtepomp uitgegaan. Ondertussen is het van de gewenste 19.5 graden naar 18.5 gezakt. De Tado x thermostaat stuurt ook een warmtevraag uit (op de tado ontvanger bij de jan module brand ook het lampje dat er warmtevraag is)
Maar de warmtepomp sprint nog niet aan

[Afbeelding]
Jij hebt inmiddels wel een groter verschil dan 5 graden tussen set temp en inlet. Dan zou hij wel aan moeten gaan.
Of stuur je op de outlet ipv de inlet? Dan verschilt het namelijk wanneer de WP aangaat.

Warmtevraag via thermostaat is niet genoeg om de WP aan te laten gaan in HL8. De set temp moet ook eerst voldoende zijn en moduleert 1 graad per kwartier. Vervolgens bepaalt je instelling van de wp (inlet of outlet sturing) wanneer hij daadwerkelijk aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dat is trouwens P116 (waarde 1 of 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:44
@macfocus Ik had donderdag op vrijdag hetzelfde. Op LT8 heeft de pomp 2 dagen max gedraaid met een stel temp die opgelopen was naar 55 . Er was geen enkele warmtevraag meer vanuit het huis en de automatische thermokranen stonden alle over het algemeen dicht.
Flinke stook kosten om het buffervat op 55 graden te houden :(

Heb direct vrijdag ochtend het probleem bij Adlar gemeld maar nog geen reactie gehad.
Draai nu op LT5 ipv iets slims

Lijkt dan toch op een software fout als meer dit lijken te hebben
macfocus schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:26:
Grrr.

Word ik vanochtend wakker, huis 23,5 graden…
Heeft de pomp de hele nacht vol vermogen staan stoken.
Het enige geluk is, dat de stoomprijs “0” was (d.w.z., ik betaal max de 18 cent/KW belasting).

Het was gisteren natuurlijk erg warm buiten met 17gr.
‘S avonds merk ik dat de vloerverwarming wat oncomfortable wordt.
Ik kijk, heeft de pomp zichzelf uitgezet.
Ik zet hem weer aan (staat op HL8), dus die regelt het wel.

Niet dus.

Ik draai juist HL8/jan om automatisch buitentemp wisselingen op te vangen (of beter gezegd, de impact daarvan op mijn binnentemperatuur.
Moet ie het wel doen.

Nu de boel maar even op een willekeurige HL3 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
pentaw1nz schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:28:
[...]

Jij hebt inmiddels wel een groter verschil dan 5 graden tussen set temp en inlet. Dan zou hij wel aan moeten gaan.
Of stuur je op de outlet ipv de inlet? Dan verschilt het namelijk wanneer de WP aangaat.

Warmtevraag via thermostaat is niet genoeg om de WP aan te laten gaan in HL8. De set temp moet ook eerst voldoende zijn en moduleert 1 graad per kwartier. Vervolgens bepaalt je instelling van de wp (inlet of outlet sturing) wanneer hij daadwerkelijk aanslaat.
Ik heb zelf nog niks aangepast aan deze instelling. Die 116 waarde kan je volgens mij niet zien via de Tuya app? Ben zelf nu ook niet thuis dus zal vanavond eens kijken wat daar ingesteld staat.

Ik had dit gedrag afgelopen week ook, net de dag voordat het wat kouder werd. Er was al lang een verschil van 5 graden, de pomp sloeg echter nog niet aan. Toen werd het echt koud en ging de pomp uiteindelijk aan waarbij deze zwaar heeft moeten stampen om weer op temperatuur te komen (en elk uur een defrost waardoor het extra lang duurde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@BulMi zou dan eens kijken op het kastje van de WP waar p116 op staat. 0= inlet sturing.
Dit adviseerde Adlar bij mij icm vloerverwarming. Resulteert in mooie lange runs en minder schommeling. Meerdere mensen zijn positief over die instelling, maar zoals met elke parameter hangt het af van je situatie. Er is geen gouden ei.

De WP gaat dan altijd aan als er 5 graden verschil is tussen inlet en set temp.

[ Voor 36% gewijzigd door pentaw1nz op 25-11-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
pentaw1nz schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:55:
@BulMi zou dan eens kijken op het kastje van de WP waar p116 op staat. 0= inlet sturing.
Dit adviseerde Adlar bij mij icm vloerverwarming. Resulteert in mooie lange runs en minder schommeling. Meerdere mensen zijn positief over die instelling, maar zoals met elke parameter hangt het af van je situatie. Er is geen gouden ei.

Ga ik daar vanavond naar kijken.

Er is 90m2 vloerverwarming aangesloten op de warmtepomp met een openverdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:45
pentaw1nz schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:55:

Ik draai ook al tijden op "Vloerverwarming" en "stel temp" 25 tot 27 gr en geen last (meer) van grote schommelingen. Vrijwel continue 20.5 - 21 graden in de woonkamer en lange runs (zeker bij 3 a 4 graden buiten). Geen gehannes met LT8 en vervelende thermostaten e.d. Die hangt er alleen om de temperatuur af te lezen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door nlfva1 op 25-11-2024 13:31 ]

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
nlfva1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:30:
[...]

Ik draai ook al tijden op "Vloerverwarming" en "stel temp" 25 tot 27 gr en geen last (meer) van grote schommelingen. Vrijwel continue 20.5 - 21 graden in de woonkamer en lange runs (zeker bij 3 a 4 graden buiten). Geen gehannes met LT8 en vervelende thermostaten e.d. Die hangt er alleen om de temperatuur af te lezen. ;)
Dat is ook nog wel een mooie idd, helemaal los van stooklijnen.
Ik merk dat met warm weer mijn temperatuur in huis zakt, omdat de set temp 26 wordt en de WP dan niet aanslaat.
Bij 27 zou hij wel aanslaan.

Bij echt koud weer mag het van mij overigens wel richting 29 of 30. Heb niet heel veel zin om dat steeds zelf aan te passen en maak geen gebruik van automation. Dan zijn de stooklijnen natuurlijk wel weer prettig, die passen dat zelf aan.
Al zal de temperatuurswisseling die we deze week hebben eerder een uitzondering zijn dan dat we dit nog vaak gaan krijgen komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:29
nlfva1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:30:
[...]

Wat zou het verschil zijn tussen modus verwarmen en modus vloerverwarming, vooral omdat Adlar adviseert om altijd modus verwarmen te gebruiken.

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
hwennink schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:53:
[...]

Wat zou het verschil zijn tussen modus verwarmen en modus vloerverwarming, vooral omdat Adlar adviseert om altijd modus verwarmen te gebruiken.
Ik dacht dat je bij verwarming de stooklijnen kiest, die bepalen de set temp o.b.v. de buitentemperatuur.
En dat je bij vloerverwarming zelf de set temp kiest, los van buitentemperatuur. Dat blijkt niet te kloppen, ik kan de set temp in de app niet handmatig aanpassen. En moet nog steeds een stooklijn kiezen.

Ben benieuwd wat het verschil is tussen beide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nlfva1
pentaw1nz schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:56:
[...]

Ik dacht dat je bij verwarming de stooklijnen kiest, die bepalen de set temp o.b.v. de buitentemperatuur.
En dat je bij vloerverwarming zelf de set temp kiest, los van buitentemperatuur. Dat blijkt niet te kloppen, ik kan de set temp in de app niet handmatig aanpassen. En moet nog steeds een stooklijn kiezen.

Ben benieuwd wat het verschil is tussen beide.
Als ik bij "vloerverwarming" de stooklijn op "sluiting" zet (geen stooklijn dus), dan reageert hij niet op de buiten temperatuur, maar alleen op het verschil tussen de inlet temperatuur en de set-temperatuur. Als de set-temp bijv 26 graden is en de inlet zakt naar 24 graden, dan springt de WP aan totdat de inlet temperatuur meer dan 5 minuten op 27 graden staat. Op dat moment schakelt de WP uit en pomp met 3L/min het water rond. Zodra de temperatuur van de inlet weer zakt naar 24 graden, dan springt de WP weer aan. Vind ik het te koud in huis, dan zet ik de set temp een graadje hoger. Super simpel en stabiel. Op standje "verwarming" is me dit nog niet gelukt.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink
nlfva1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:18:
[...]

Als ik bij "vloerverwarming" de stooklijn op "sluiting" zet (geen stooklijn dus), dan reageert hij niet op de buiten temperatuur, maar alleen op het verschil tussen de inlet temperatuur en de set-temperatuur. Als de set-temp bijv 26 graden is en de inlet zakt naar 24 graden, dan springt de WP aan totdat de inlet temperatuur meer dan 5 minuten op 27 graden staat. Op dat moment schakelt de WP uit en pomp met 3L/min het water rond. Zodra de temperatuur van de inlet weer zakt naar 24 graden, dan springt de WP weer aan. Vind ik het te koud in huis, dan zet ik de set temp een graadje hoger. Super simpel en stabiel. Op standje "verwarming" is me dit nog niet gelukt.
Dit is eigenlijk heel simpel, en lijkt erg op hoe je met een CV omgaat.
De defrost blijft gewoon werken?
Ik ga dat ook is uitproberen

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
De stooklijnen zijn in feite ook gewoon stuk voor stuk iets dynamischere 'set temp' lijnen die rekening houden met de buiten temperatuur en zodoende de set temp verhogen om eventuele warmteverlies in je woning op te vangen. Als het warm wordt (buiten) verlaagd de stooklijn ook je set temp.
In feite is "hogere stooklijn = meer warmteverlies woning".

De stooklijn houdt echt 0,0 rekening met je binnen temperatuur. Dus als die gigantisch gaat staan stoken omdat de buitentemperatuur bokkekoud is terwijl het binnen ondertussen 25 graden is, dan zal die niet zo maar stoppen. Jij moet dan zelf 'het besef' opbrengen dat de stooklijn te hoog staat.

In dat gat tussen stooklijnen wisselen wilde Adlar dus springen met hun HL8+JAN dynamische stooklijn die dus wél de stooklijn (of set temp) automagisch zou verlagen wanneer de gevraagd/gewenste temperatuur bereikt is. Alleen gaat hier blijkbaar nog een hoop fout... Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
Weet iemand welke parameter verantwoordelijk is voor de 15 min interval verhoging van de set temp bij warmtevraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
hwennink schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:05:
Weet iemand welke parameter verantwoordelijk is voor de 15 min interval verhoging van de set temp bij warmtevraag?
Is niet aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
nlfva1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:18:
[...]

Krijg je dan niet erg veel korte runs? Of is die hysterese nog in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
LongTimeAgo schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:35:
[...]

Ten tijde van dat ik HL8+JAN volop gebruikte merkte ik ook dat op t moment dat ik wisselde tussen HL8+JAN of een stooklijn, het leek alsof die elke keer als je HL8+JAN selecteerde, hij weer in een soort "inleer" fase schoot waarbij die wilt meten hoe lang t duurt om het huis te stoken alvorens die weer afkoelt. Dit is maar een observatie van mijn kant... Ik kan het compleet mis hebben.
Zou leuk zijn als Adlar de werking en het 'inleren' van de HL8+JAN een keer uitlegd.
Want meer dan "hij stelt de set temp aan op je binnen temperatuur" vind ik nogal een kort door de bocht antwoord die al het andere gedrag van HL8+JAN niet verklaard.
Die pieken om de cá 2 uur is normaal gedrag en is nodig om de compressor, als deze op zeer lage frequentie draait, te smeren door een tijdje op een hogere frequentie te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
pentaw1nz schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:29:
[...]

Krijg je dan niet erg veel korte runs? Of is die hysterese nog in te stellen?
Dit ligt er erg aan hoe snel je huis afkoelt. Zolang de WP er op 350 watt warmte in kan blijven pompen en de inlet niet te lang boven de stel-temperatuur uit komt dan blijft hij vrolijk door pruttelen, met zo nu en dan een piek voor de smering. Je kan dat nog een beetje sturen door ergens een extra radiator open te draaien. Denk overigens dat het niet heel veel verschilt van de stooklijnen, want die sturen uiteindelijk ook gewoon de stel temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterh-nl
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-04 12:37
HeHoe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

1 en ander in samenspraak met
https://github.com/Xenomes/Domoticz-TinyTUYA-Plugin.git
TinyTUYA Plugin version 1.8.1 of hoger
https://github.com/Xenome...TinyTUYA-Plugin/issues/97

Heb je wel onder instellingen Hardware/Sensoren:
Accepteer nieuwe Hardware/Sensoren goed gezet?
Hallo HeHoe,

Ik heb de domoticz plugin idd nu ook werkend gekregen voor mijn Adlar Castra WP. Aangezien jij zulke warme contacten onderhoudt met Xenomes ;) : zou jij willen vragen of hij nog wat meer meetwaarden / devices zou kunnen toevoegen voor de WP. Volgens mij staan deze ook in die definitie-file.
Ik denk aan de volgende:
1. elektraverbruik in Watt
2. Totale verbruik in kWh (volgens mij is dat een oplopende teller)
3. Buitentemperatuur volgens de ingebouwde sensor
4. De temperatuur volgens de kamerthermostaat (wanneer je stooklijn 8 gebruikt)

Of een instructie hoe je dat zelf zou kunnen doen voor evt. ook andere meetwaarden.
Voor mij werkt het nu nog als een soort black box...

Alvast bedankt!
Hart.grt Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-05 22:34
Vliegerd schreef op zondag 24 november 2024 @ 01:01:
@roelof; hoe hoog is jouw verbruik? kom je aan de waardes die ik noemde? (gisteren en eergisteren had ik een verbruik rond de 34 kwh).

de stand vloerverwarming moet je trouwens niet gebruiken, want die werkt niet in combinatie met de JAN module en het ADLAR display. je moet de modus altijd op verwarming zetten (of in de zomer op koelen).
je kunt proberen of dat een verschil voor je maakt?
ik krijg het huis en de vloer wel warm met de stooklijnen van de hoge temperaturen. de outlettemperatuur ging bij mij naar 41 graden. daarmee werd het in huis 19,5 graden. je zou een van de hoge temperatuur stooklijnen kunnen gebruiken? ik gebruikte H8, lukte prima.

bij mij zit het hem daar niet in, want bij mij staat de warmtepomp van begin af aan op modus verwarming.

ik had trouwens al eerder vandaag een bericht gepost over het waterzijdig inregelen; wettelijk gezien is Adlar daar toe verplicht. volgens mij heb ik nog nergens iets gelezen over de service van Adlar dat ze je vloerverwarming en je radiatoren aanpassen aan de nieuwe situatie met de warmtepomp en de veel lagere temperatuur van het water? het lijkt mij dat ze daar ook niet veel verstand van hebben en ze tegen iedereen zeggen "het lukt wel zoals het nu is opgeleverd" zonder iets aan de vloerverwarming of radiatoren te veranderen.
Bij mij hebben ze gezegd dat de radiatoren volledig opengedraaid moeten worden, maar dat noem ik geen waterzijdig inregelen van mijn verwarming.
mijn verbruik ligt ongeveer op 40kWh op de koude dagen. We hebben een vrijstaande woning met een vloeroppervlak beneden van ruim 120m2 dus dat vraagt wel wat warmte. We hebben alleen vloerverwarming. Mijn verdeler met pomp helpt misschien niet mee om het snel warm te krijgen, maar dat was volgens Adlar geen probleem.

Ik begrijp niet dat de WP het water niet boven de 36 graden krijgt als het buiten rond de 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
pentaw1nz schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:09:
[...]

Met een outlet van 36 en een inlet van 32, waarbij het in huis slechts 17 graden is, kun je denk ik ook wel concluderen dat de warmteafgifte onvoldoende is in je huis.
Dezemoet je vergroten. Meer radiatoren openzetten, extra verwarming aanleggen, vloerverwarming mengverdeler vervangen, etc.
dank voor het meedenken. Ik heb vloerverwarming en geen radiatoren beneden. Ik zou de mengverdeler nog kunnen vervangen, dan gaat het warme water op outlet temperatuur direct de vloer in. Het wordt nu weer gemengd met het koelere retourwater, dus het duurt langer voor het warm wordt. Anderzijds is de inlet temp voor de WP dan wel weer hoger waardoor de WP minder hard hoeft te werken toch, of maak ik nu een denkfout?

Wat ik niet begrijp is dat de WP als het rond het vriespunt is, niet 40graden maakt als er 40 wordt gevraagd. Dat doet ie wel als het 10 graden is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
roelof mulder schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:22:
[...]

dank voor het meedenken. Ik heb vloerverwarming en geen radiatoren beneden. Ik zou de mengverdeler nog kunnen vervangen, dan gaat het warme water op outlet temperatuur direct de vloer in. Het wordt nu weer gemengd met het koelere retourwater, dus het duurt langer voor het warm wordt. Anderzijds is de inlet temp voor de WP dan wel weer hoger waardoor de WP minder hard hoeft te werken toch, of maak ik nu een denkfout?

Wat ik niet begrijp is dat de WP als het rond het vriespunt is, niet 40graden maakt als er 40 wordt gevraagd. Dat doet ie wel als het 10 graden is namelijk.
Je kunt beter zorgen dat de warmteafgifte geoptimaliseerd wordt dan dat je lekker warm retourwater hebt... Die warmte moet er uit in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
pentaw1nz schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:32:
[...]

Je kunt beter zorgen dat de warmteafgifte geoptimaliseerd wordt dan dat je lekker warm retourwater hebt... Die warmte moet er uit in je woning.
zeker! zal eens naar de verdelers laten kijken.
heb je ook een idee waarom de WP niet meer levert dan 36 graden bij koud weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
roelof mulder schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:41:
[...]

zeker! zal eens naar de verdelers laten kijken.
heb je ook een idee waarom de WP niet meer levert dan 36 graden bij koud weer?
Wat is op dat moment je inlet?
De WP gaat niet zomaar opeens 40 graden water aanmaken, als het verschil tussen outlet en inlet te groot is valt hij namelijk en storing en gaat hij uit. Kan dus zijn dat de inlet achter blijft t.o.v. de outlet, omdat hij zijn warmte dan kennelijk wel kwijt kan in je huis.

De mengverdeler vervangen (of ombouwen, kan soms ook) gaat in ieder geval een efficiënter systeem opleveren. Daarna kun je weer verder monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
  • Laatst online: 20-02 16:38
Goedeavond allemaal,

Nog een keer een vraag over buffervat.

Adlar is duidelijk; ze installeren een buffervat alleen in serie. Waarschijnlijk omdat dit voor hen eenvoudiger is. Ze hoeven dan geen rekening te houden met aan aparte circulatiepomp aan de kant van de warmtevraag.

Nou heb ik in dit forum én aan verschillende installateurs gevraagd hoe zij (en jullie) hier tegenaan kijken. Iedereen zegt dat parallel de te kiezen optie is.

Ook bij mij heeft Adlar het buffervat in serie geïnstalleerd. Vandaag was er weer een monteur. Hij zei dat ze eerder wel vaten parallel geïnstalleerd hebben maar dat dat steeds problemen opleverde.

Doet adlar het verkeerd? Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:22
Booe52 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:47:
Goedeavond allemaal,

Adlar is duidelijk; ze installeren een buffervat alleen in serie. Waarschijnlijk omdat dit voor hen eenvoudiger is. Ze hoeven dan geen rekening te houden met aan aparte circulatiepomp aan de kant van de warmtevraag.

Nou heb ik in dit forum én aan verschillende installateurs gevraagd hoe zij (en jullie) hier tegenaan kijken. Iedereen zegt dat parallel de te kiezen optie is.

Ook bij mij heeft Adlar het buffervat in serie geïnstalleerd. Vandaag was er weer een monteur. Hij zei dat ze eerder wel vaten parallel geïnstalleerd hebben maar dat dat steeds problemen opleverde.

Ik heb wel ervaringen met een paralel buffervat.
Wil je het goed doen , heb je wel een groot vat nodig 200 liter :)
Een 50 liter stelt niks voor en is ook zo op temperatuur.
Overigens, het expansievat wat ze buffervat noemen bij adlar stelt ook niet zo veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
Ramon_1984 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:56:
[...]

Overigens, het expansievat wat ze buffervat noemen bij adlar stelt ook niet zo veel voor.
Bij mij hebben ze een van van 120L geïnstalleerd, in serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
pentaw1nz schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:45:
[...]

Wat is op dat moment je inlet?
De WP gaat niet zomaar opeens 40 graden water aanmaken, als het verschil tussen outlet en inlet te groot is valt hij namelijk en storing en gaat hij uit. Kan dus zijn dat de inlet achter blijft t.o.v. de outlet, omdat hij zijn warmte dan kennelijk wel kwijt kan in je huis.

De mengverdeler vervangen (of ombouwen, kan soms ook) gaat in ieder geval een efficiënter systeem opleveren. Daarna kun je weer verder monitoren
inlet is dan 32 of 33 graden. dus verschil is 3 a 4 graden. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:24
roelof mulder schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:18:
[...]

mijn verbruik ligt ongeveer op 40kWh op de koude dagen. We hebben een vrijstaande woning met een vloeroppervlak beneden van ruim 120m2 dus dat vraagt wel wat warmte. We hebben alleen vloerverwarming. Mijn verdeler met pomp helpt misschien niet mee om het snel warm te krijgen, maar dat was volgens Adlar geen probleem.

Ik begrijp niet dat de WP het water niet boven de 36 graden krijgt als het buiten rond de 0 is.
Idem hier, 40 KWh of meer. Ook iets van 120 m2.
Het probleem met dat weer van vorige week is hoge luchtvochtigheid, temp rond het vriespunt en de pomp die steeds bevriest. Ik gok dat 70% van de verwarminscapaciteit opgaat aan het ontdooien van de unit en het weer op temp brengen van het systeem. En dan bevriest ie weer….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
macfocus schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:05:
[...]

Idem hier, 40 KWh of meer. Ook iets van 120 m2.
Het probleem met dat weer van vorige week is hoge luchtvochtigheid, temp rond het vriespunt en de pomp die steeds bevriest. Ik gok dat 70% van de verwarminscapaciteit opgaat aan het ontdooien van de unit en het weer op temp brengen van het systeem. En dan bevriest ie weer….
Hij was inderdaad heel erg druk met ontdooien, maar daar is dan ook niet zoveel aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
roelof mulder schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:03:
[...]

inlet is dan 32 of 33 graden. dus verschil is 3 a 4 graden. .
Dan zou hij wel moeten kunnen opschalen. De set temp is dan 40 maar hij komt maar tot de 36?

Er heeft afgelopen week iemand een vergelijkbaar verschijnsel geplaatst. Ik durf niet te zeggen hoe dat komt. Als het problemen oplevert kun je natuurlijk altijd eens een ticket inschieten bij Adlar.

Maar ik zou in ieder geval je verdeler vervangen. Dat heeft mij ook echt waarneembaar een efficiënter systeem opgeleverd en de kosten vallen ook mee. Als je een waterpomptang kunt vasthouden dan kun je het ook prima zelf. Dit was ook mijn eerste loodgietersklusje ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
[...]

Ten eerste kost het je fors veel efficiëntie als je die verdelers met pompen houd terwijl je alleen vloerverwarming hebt. Dit kan zomaar 10% op je stroomrekeng schelen, als het niet meer is.
Elke graad lagere Ta scheelt 2% in efficiëntie!!!

Tevens lijkt het erop dat de capaciteit van de warmtepomp misschien te klein is.
Wat was de afgelopen jaren je gasverbruik voor verwarmen van je woning.
De 6 kW levert bij -10 ongeveer 5 kW
Op basis van je gasverbruik kun je behoorlijk goed de grootte van de warmtepomp bepalen.

Hoeveel m2 vloerverwarming heb je en wat is de hart op hart afstand van de leidingen.
Hiermee kun je de warmteafgifte uitrekenen.

Het historisch gasverbruik is het belangrijkste voor nu om te bepalen of alles een beetje kan gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
pentaw1nz schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:10:
[...]

Dan zou hij wel moeten kunnen opschalen. De set temp is dan 40 maar hij komt maar tot de 36?

Er heeft afgelopen week iemand een vergelijkbaar verschijnsel geplaatst. Ik durf niet te zeggen hoe dat komt. Als het problemen oplevert kun je natuurlijk altijd eens een ticket inschieten bij Adlar.

Maar ik zou in ieder geval je verdeler vervangen. Dat heeft mij ook echt waarneembaar een efficiënter systeem opgeleverd en de kosten vallen ook mee. Als je een waterpomptang kunt vasthouden dan kun je het ook prima zelf. Dit was ook mijn eerste loodgietersklusje ooit.
dapper dat je dat zelf gedaan hebt! Ik laat er maar even door een loodgieter naar kijken. Weet jij overigens waarom een gasgestookte installatie hier wel mee om kan gaan en een WP installatie minder goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
roelof mulder schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:10:
[...]

Hij was inderdaad heel erg druk met ontdooien, maar daar is dan ook niet zoveel aan te doen?
Als ik dat antwoord wist, lost ik het zelf ook op.
Deels hoort het erbij. Maar het probleem is dat ie er niet uit komt.
Van mij mag ie dan best ff op 45 gr stoken om zich erdoorheen te drukken, maar dat lukt hem dus niet.
En dan heb ik nog een 120l buffervat staan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
[...]

Als hij zo hard moef werken om die hoge temperatuur te halen vriest hij ook heel snel weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
Frans H schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:11:
[...]

Ten eerste kost het je fors veel efficiëntie als je die verdelers met pompen houd terwijl je alleen vloerverwarming hebt. Dit kan zomaar 10% op je stroomrekeng schelen, als het niet meer is.
Elke graad lagere Ta scheelt 2% in efficiëntie!!!

Tevens lijkt het erop dat de capaciteit van de warmtepomp misschien te klein is.
Wat was de afgelopen jaren je gasverbruik voor verwarmen van je woning.
De 6 kW levert bij -10 ongeveer 5 kW
Op basis van je gasverbruik kun je behoorlijk goed de grootte van de warmtepomp bepalen.

Hoeveel m2 vloerverwarming heb je en wat is de hart op hart afstand van de leidingen.
Hiermee kun je de warmteafgifte uitrekenen.

Het historisch gasverbruik is het belangrijkste voor nu om te bepalen of alles een beetje kan gaan werken.
Mijn gasverbruik was de afgelopen jaren circa 2000 m3. We hebben 120 m2 vloerverwarming op 10 lussen, maar de afstand weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Ook hier , verdeler vervangen voor een pomploze variant.
Het vermogen van de warmtepomp neemt naarmate het buiten kouder wordt af en defrosten helpt natuurlijk ook niet mee.

I

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon_1984 op 25-11-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
roelof mulder schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:12:
[...]

dapper dat je dat zelf gedaan hebt! Ik laat er maar even door een loodgieter naar kijken. Weet jij overigens waarom een gasgestookte installatie hier wel mee om kan gaan en een WP installatie minder goed?
Omdat een CV ketel warm water aanmaakt van 50,60,70 graden. Dat wil je niet in je vloer. Door koud retourwater bij te mengen kan het wel. Daarnaast kun je nog steeds je oude radiatoren loeiheet stoken. Dit is echter een stuk minder duurzaam, en het is al jaren een trend dat mensen hun maximale aanvoertemperatuur op de CV ketel ook verlagen.

Bij een warmtepomp wil je eigenlijk ook tot max 40 graden stoken. Daarboven gaat het ten koste van je rendement en is vaak ook helemaal niet nodig als je redelijke isolatie hebt en goede warmteafgifte. Mijn jaren 70 huis blijft warm met 29 graden aanvoer.
De open verdeler zorgt er voor dat die 29 graden vrijwel direct in je vloer stroomt, ipv weer wordt bijgemengd met koud retourwater. De temperatuur wordt dan gewoon te laag om het lekker warm te houden.
Resultaat; je WP moet weer harder gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Kleine update bij mij: kwam thuis in een afgekoeld huis.

De warmtepomp stond op off en "cooling mode"...

Storingsdienst gebeld, blijkbaar waren alle "parameters leeg"

Nu staat die weer op LT8 en het wordt ook alweer te warm, ik zie de setpoint nog niet teruglopen...

Mailtje gestuurd op mijn service ticket, hopelijk snel opvolging en herstel. Ik had het best goed werkend en LT8 is voor mij veruit de winnaar in gebruikersgemak.

Mijn huis is blijkbaar te weinig goed geïsoleerd om een mooie standaard stooklijn te vinden. Ik vind daar nog geen goede tussen dus hoop echt dat ze dit oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ff en blonde vraag in het kader van gesloten/open verdeler.
In het geval van een simpele radiator met en thermostatische knop.
Knijpt die gewoon de toevoer naar de radiator op basis van de kamer temperatuur?

Waarom vraag ik het?
In het geval van een hybride set met vloerverwarming en radiatoren heb je normaliter en gesloten verdeler.
Die bevat een radiatorknop op waarmee je de max temp voor je vloerverwarming instelt.
Dat doet ie door bijmengen van kouder retourwater.

Stel nou dat je wel en open verdeler voor je vloerverwarming wilt, maar wilt voorkomen dat er te warm water de vloerverwarming in komt. Welke opties zijn er dan?
Simpelweg een radiatorkraan ertussen?
Die zal dan de hoeveelheid water beperken naar ik aanneem?

De onderliggende reden is dat er een CV ketel voor noodgevallen achter hangt (en ja, die is dus soms nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jerra schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:41:
Kleine update bij mij: kwam thuis in een afgekoeld huis.

De warmtepomp stond op off en "cooling mode"...

Storingsdienst gebeld, blijkbaar waren alle "parameters leeg"

Nu staat die weer op LT8 en het wordt ook alweer te warm, ik zie de setpoint nog niet teruglopen...

Mailtje gestuurd op mijn service ticket, hopelijk snel opvolging en herstel. Ik had het best goed werkend en LT8 is voor mij veruit de winnaar in gebruikersgemak.

Mijn huis is blijkbaar te weinig goed geïsoleerd om een mooie standaard stooklijn te vinden. Ik vind daar nog geen goede tussen dus hoop echt dat ze dit oplossen!
Toch vreemd dit soort dingen... hoe kunnen alle parameters leeg zijn en zelfs de bedrijfsmodus uit zichzelf aanpassen? Of heb je hele dikke vingers :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

pentaw1nz schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:43:
[...]

Toch vreemd dit soort dingen... hoe kunnen alle parameters leeg zijn en zelfs de bedrijfsmodus uit zichzelf aanpassen? Of heb je hele dikke vingers :p
Haha dankjewel, ik was ook al enorm verbaasd. Kan terugzien aan de logs dat ik het niet zelf was (op kantoor probeer ik zo min mogelijk over de LT8 perikelen na te denken ;)), en mijn vriendin heeft de app niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
macfocus schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:42:
Knijpt die gewoon de toevoer naar de radiator op basis van de kamer temperatuur?

Waarom vraag ik het?
In het geval van een hybride set met vloerverwarming en radiatoren heb je normaliter en gesloten verdeler.
Die bevat een radiatorknop op waarmee je de max temp voor je vloerverwarming instelt.

Stel nou dat je wel en open verdeler voor je vloerverwarming wilt, maar wilt voorkomen dat er te warm water de vloerverwarming in komt. Welke opties zijn er dan?

De onderliggende reden is dat er een CV ketel voor noodgevallen achter hangt (en ja, die is dus soms nodig).
Voorkomen dat er te warm water in je vloer gaat is zowel de max temp van je WP en je CV ketel beide op 40 of max 45 te zetten.

Andere optie kan idd een thermostaatknop zijn op de aanvoer voor je verdeler, maar daarmee beperk je wel weer de flow. Die knop gaat natuurlijk minder water doorlaten. De flow wordt al beperkt als hij volledig open staat (t.o.v. gewoon een stuk cv leiding) en als het aanvoer water te warm is gaat hij natuurlijk nog meer knijpen.

Je haalt de termen overigens door elkaar. In een gesloten verdeler vindt bijmenging plaats en zit er een pomp op. Een open verdeler last direct het aanvoer water in je vloer lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 25-11-2024 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
macfocus schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:42:

Waarom vraag ik het?

Op de ketel kan je een maximaal thermostaat plaatsen om de aanvoer temperatuur te begrenzen.
Mocht de aanvoer temperatuur te hoog worden door wat voor reden dan ook.
Dan schakelt de thermostaat de ketel uit.
Geen thermostaat knop op de verdeler plaatsen, alles wat de flow kan beïnvloeden zoveel mogelijk vermijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Naar aanleiding van de discussie die in dit forum gevoerd wordt over de temperatuurregelingen van de Adlar, bv de TL8/JAN regeling en de regeling via de warmte curves:

Op het forum "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" loopt éénzelfde discussie, de link leidt naar één van de reacties, er zijn er meer.
Technician- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11".
Ter info: WAR regeling is de Adlar LT8/JAN/thermostaat regeling, RAR is de stooklijn/warmtecurve regeling.

Oftewel we hebben als Adlar gebruiker niet alleen dit probleem.
Voor algemene problemen en vragen is dit forum ook interessant om door te lezen en te volgen.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scissormen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-06 07:07
Booe52 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:47:
Goedeavond allemaal,

Ramon_1984 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:56:
[...]

Mag ik vragen waarom jullie een buffervat hebben en of dit naar tevredenheid werkt?

Reden dat ik het vraag is dat ik destijds 3 warmtepomp offertes heb opgevraagd. Adlar (uiteindelijk voor gekozen) was zonder buffervat. De andere twee partijen mét buffervat met als reden een stabieler en efficiënter systeem. Adlar vond dat niet nodig. Ik begin daar nu aan te twijfelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
marnie schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:43:
Naar aanleiding van de discussie die in dit forum gevoerd wordt over de temperatuurregelingen van de Adlar, bv de TL8/JAN regeling en de regeling via de warmte curves:

Op het forum "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" loopt éénzelfde discussie, de link leidt naar één van de reacties, er zijn er meer.
Ter info: WAR regeling is de Adlar LT8/JAN/thermostaat regeling, RAR is de stooklijn/warmtecurve regeling.

Voor algemene problemen en vragen is dit forum ook interessant om door te lezen en te volgen.
Ah, gedeeld leed is altijd fijn om te horen.
Kunnen we samen sterker uit komen :P
@pentaw1nz Wellicht handig om dat stukje forum ook op pagina 1 te zetten als extra informatie hulpstuk.
Ik heb nu het een en ander doorgelezen en er staat een hoop handige info ook in.
[...]
De weergoden aanbidden en vragen om minder luchtvochtigheid in de lucht _/-\o_ ;)

[ Voor 7% gewijzigd door LongTimeAgo op 26-11-2024 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
Scissormen schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 06:32:
[...]

[...]

Mag ik vragen waarom jullie een buffervat hebben en of dit naar tevredenheid werkt?

Reden dat ik het vraag is dat ik destijds 3 warmtepomp offertes heb opgevraagd. Adlar (uiteindelijk voor gekozen) was zonder buffervat. De andere twee partijen mét buffervat met als reden een stabieler en efficiënter systeem. Adlar vond dat niet nodig. Ik begin daar nu aan te twijfelen..
Bijzonder dat ze bij jou zonder buffervat hebben gedaan (ik zeg zeker niet dat met buffervat beter is) Hier is begin deze maand de warmtepomp geinstalleerd full electric waarbij alleen vloerverwarming wordt aangestuurd met een open verdeler. Adlar gaf bij mij echter aan dat ze altijd het minimale buffervat van 20 liter installeren. Zelf betwijfel ik of dat 20 liter buffervat bij 90m2 vloerverwarming nog iets toevoegd, het vat is echter net zo groot als een expansievat en hangt ook niet echt in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
BulMi schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:41:
[...]
het vat is echter net zo groot als een expansievat en hangt ook niet echt in de weg.
Bij mij hangen de CV ketel expansievat en de Adlar expansievat letterlijk boven elkaar.
Redelijk bijzonder gezicht.

Maar er zijn dus situaties waarbij een expansievat dus niet nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
BulMi schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:41:
[...]

Bijzonder dat ze bij jou zonder buffervat hebben gedaan (ik zeg zeker niet dat met buffervat beter is) Hier is begin deze maand de warmtepomp geinstalleerd full electric waarbij alleen vloerverwarming wordt aangestuurd met een open verdeler. Adlar gaf bij mij echter aan dat ze altijd het minimale buffervat van 20 liter installeren. Zelf betwijfel ik of dat 20 liter buffervat bij 90m2 vloerverwarming nog iets toevoegd, het vat is echter net zo groot als een expansievat en hangt ook niet echt in de weg.
Dat 20 liter vaatje heeft inderdaad geen enkel nut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

[...]

In mijn installatie heb ik geen parallel buffervat, en zelf ben ik ook geen voorstander van .
Een parallel buffervat geeft rendement verlies, maar in sommige situaties met te dunne leidingen naar een vloerverwarming verdeler of een systeem met veel naregelingen waardoor het debiet niet gehaald wordt is het wel verstandig om een parallel buffervat te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:18:
[...]
In mijn installatie heb ik geen parallel buffervat, en zelf ben ik ook geen voorstander van .
Een parallel buffervat geeft rendement verlies, maar in sommige situaties met te dunne leidingen naar een vloerverwarming verdeler of een systeem met veel naregelingen waardoor het debiet niet gehaald wordt is het wel verstandig om een parallel buffervat te plaatsen
Ik heb dus zo'n systeem met veel naregelingen. Adlar installeert alleen een buffervat in serie. Zie ook de tekeningen in hun handleiding.
Probeer maar eens een gesprek aan te gaan over dat soort technische details met iemand van Adlar. Ik krijg alleen reacties als: 'Zo doen we het altijd', 'zo moet het gewoon' en 'het is goed zo'

Op zich werkt het systeem wel. Het probleem wat ik ermee heb is dat de circulatiepomp van de WP het hele systeem voedt. Als de WP uitstaat draait de circulatiepomp op 1-2 liter/min (11 watt). Als het buffervat net op temperatuur is en er komt warmtevraag in 1 van de zones duurt het dus onnodig lang voor deze zone is opgewarmd.

(Ter info: beneden 60 m2 vloerverwarming. Boven 5 radiatoren met Tado radiatorknoppen gekoppeld draadloze tempsensoren.
De Tado wordt niet meer gebruikt als OpenTherm aansturing van de warmtepomp. WP volgt een stooklijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
[...]

Dat vroeg ik me dus ook af. We hebben allemaal ongeveer dezelfde warmtepomp (6Kw/10Kw) en de een heeft idioot veel last van defrosts en anderen bijna helemaal niet. Ik woon zelf tegen de kust aan waar het altijd waait en bijna geen last heb van defrosts (tot nu toe _/-\o_ ). Naast het feit dat er in het ene deel van NL een hogere luchtvochtigheid kan zijn en net een vervelende temperatuur, zo rond 0/1 graad, vraag ik me af of het ook verschil maakt hoe je WP is opgesteld (e.g. In een hoekje uit de wind of vol in de wind). Weet niet of anderen daar meer ervaring mee hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
nlfva1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:52:
[...]
... of het ook verschil maakt hoe je WP is opgesteld (e.g. In een hoekje uit de wind of vol in de wind).
Ik woon in Schagen en mijn 6kw'tje staat eigenlijk volledig verscholen in een soort "nis" boven op het dakje bij ingang van m'n woning. Er slaat geen/amper wind op, de zon staat er amper op te schijnen en hij wordt dus ook niet bijster koud. Zo had ik dus minimale hoeveelheid defrosts. Met de koude dagen maar zo'n 2 tot 3 keer per dag.

Als ik zo andere lees met de hoeveelheid defrosts tijdens de koude dagen dan denk ik dat plaatsing een hoge impact heeft.
En ja, ik weet dat het plaatsen in een "nis" ook niet geadviseerd wordt, maar hij heeft genoeg ruimte rondom met vrij zicht aan de voorkant.

Mocht daar een steekproefje uit voortkomen of een paar testjes dan ben ik best bereid om mee te werken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:17
marnie schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:43:

Dit klopt niet helemaal. De Adlar/LT8 regeling is een combinatie van WAR en RAR (Weers Afhankelijke Regeling en Ruimte Afhankelijke Regeling) omdat de buiten én binnentemperatuur meegenomen worden.
De stooklijnen/warmtecurve zijn gewoon 100% WAR regelingen, de ruimte temperatuur heeft namelijk 0 invloed, alleen de buitentemperatuur is relevant.

Bronnen: RAR
WAR icm. RAR
WAR

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx
LongTimeAgo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:14:
[...]

Ik woon in Schagen en mijn 6kw'tje staat eigenlijk volledig verscholen in een soort "nis" boven op het dakje bij ingang van m'n woning. Er slaat geen/amper wind op, de zon staat er amper op te schijnen en hij wordt dus ook niet bijster koud. Zo had ik dus minimale hoeveelheid defrosts. Met de koude dagen maar zo'n 2 tot 3 keer per dag.

Als ik zo andere lees met de hoeveelheid defrosts tijdens de koude dagen dan denk ik dat plaatsing een hoge impact heeft.
En ja, ik weet dat het plaatsen in een "nis" ook niet geadviseerd wordt, maar hij heeft genoeg ruimte rondom met vrij zicht aan de voorkant.

Mocht daar een steekproefje uit voortkomen of een paar testjes dan ben ik best bereid om mee te werken ;)
Heerhugowaard hier, dat ligt in de buurt. Ik had wel wat meer defrosts maar mijn pomp staat ook redelijk beschut. Wel op het maaiveld, dus dat helpt misschien niet wat luchtvochtigheid betreft.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
roelof mulder schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:17:
[...]

Mijn gasverbruik was de afgelopen jaren circa 2000 m3. We hebben 120 m2 vloerverwarming op 10 lussen, maar de afstand weet ik niet.
je kan beter kijken naar je maximale gas verbruik dat hebt op een dag. stel voor dat je 13M3 gas voor verwarmen nodig hebt. dat is 13*10(Kwh waarde Gas)=130KWh aan warmte

de WP capacity zou dan zijn 130/24 uur=5.42KWH

even uit gaan van een COP van 3 bij koud weer dan kom ik uit op 43.36KWH aan electra voor die dag.
(5.42 / 3)*24=43.36Kwh bij een cop van 4 = het 5.42 / 4 *24=32.52 Kwh

ik denk dat je maximale gas verbruik op rond 12M3 gas voor verwarmen moet liggen voor deze 6KW warmte pomp. kan wel natuurlijk maar dan heb je kans dat het 1 a 2 graden kouder is in huis.

is er een manier om je COP te kunnen uitlezen? of berekenen? dan zouden de berekeningen nog beter worden. dit zijn namelijk maar schatingen van het COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
[...]

[...]

Zoneregeling (die overigens op advies van de Adlar monteur is gedeactiveerd).
En ja daar vindt ik wat van, maar eerst die pomp maar eens stabiel mijn huis verwarmen.

En laten we eerlijk wezen, ander adviezen waren een Elga Ace 4 KW of 6 KW.)
Er hangt nu een Adlar 10KW....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
LongTimeAgo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:14:
[...]

Net een paar km achter de IJssel, 10KW pomp hangt op 3,5 meter hoog aan de Oostgevel (dat is op onze oprit) En dat kan theoretisch lekker doorwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
Master_duck schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:45:

is er een manier om je COP te kunnen uitlezen? of berekenen? dan zouden de berekeningen nog beter worden. dit zijn namelijk maar schatingen van het COP
Als je het opgenomen vermogen van de WP in kWh kunt uitlezen (bv via een Homewizard module op de WP groep in de meterkast) kun je dit vergelijken met het afgegeven vermogen door de warmtepomp. dT (tempverschil in- en uitgang WP), m (flow) en c (soortelijke warmte van water) geven samen genoegg info om dat vermogen te berekenen (een indicatie daarvan). Het quotiënt van de twee is de COP.
Als je zoekt in dit forum op COP en 'berekenen' kom je wel het eea tegen

[ Voor 28% gewijzigd door Booe52 op 26-11-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
Booe52 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:26:
[...]

Als je het opgenomen vermogen van de WP in kWh kunt uitlezen (bv via een Homewizard module op de WP groep in de meterkast) kun je dit vergelijken met het afgegeven vermogen door de warmtepomp. dT (tempverschil in- en uitgang WP), m (flow) en c (soortelijke warmte van water) geven samen genoegg info om dat vermogen te berekenen (een indicatie daarvan). Het quotiënt van de twee is de COP.
Als je zoekt in dit forum op COP en 'berekenen' kom je wel het eea tegen
ok, mijn warmte pomp geeft al de opgenomen vermogen aan in de app, dus zou deze ook de cop kunnen weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Destynx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:24:
[...]

Dit klopt niet helemaal. De Adlar/LT8 regeling is een combinatie van WAR en RAR (Weers Afhankelijke Regeling en Ruimte Afhankelijke Regeling) omdat de buiten én binnentemperatuur meegenomen worden.
De stooklijnen/warmtecurve zijn gewoon 100% WAR regelingen, de ruimte temperatuur heeft namelijk 0 invloed, alleen de buitentemperatuur is relevant.

Bronnen: RAR
WAR icm. RAR
WAR
YouTube: Explainer: temperatuur in huis met een warmtepomp

In dit filmpje vertellen ze in bassie en adriaan taal hoe de regeling werkt. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 26-11-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Booe52 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:48:
[...]

Ik heb dus zo'n systeem met veel naregelingen. Adlar installeert alleen een buffervat in serie. Zie ook de tekeningen in hun handleiding.
Probeer maar eens een gesprek aan te gaan over dat soort technische details met iemand van Adlar. Ik krijg alleen reacties als: 'Zo doen we het altijd', 'zo moet het gewoon' en 'het is goed zo'

Op zich werkt het systeem wel. Het probleem wat ik ermee heb is dat de circulatiepomp van de WP het hele systeem voedt. Als de WP uitstaat draait de circulatiepomp op 1-2 liter/min (11 watt). Als het buffervat net op temperatuur is en er komt warmtevraag in 1 van de zones duurt het dus onnodig lang voor deze zone is opgewarmd.

(Ter info: beneden 60 m2 vloerverwarming. Boven 5 radiatoren met Tado radiatorknoppen gekoppeld draadloze tempsensoren.
De Tado wordt niet meer gebruikt als OpenTherm aansturing van de warmtepomp. WP volgt een stooklijn)
Ik wil er best samen met jou naar kijken hoe je dit beter / slimmer kan maken.
Handigste manier is dan om een pm te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
[...]

Je 6 kW warmtepomp is veel te klein!
De koeflaas formule die een behoorlijk goede inschatting geeft op basis van historisch gasverbruik geeft een waarde van 9.7 kW.
Een aanzienlijk groot verschil want deze 9.7 kW zou hij ook bij het meest ongunstge geval van -10 graden ook moeten kunnen leveren.
De Adlar 6 kW levert bij -10 nog maar 5 kW dus je komt echt heel veel tekort, vandaar dat hij het bij 0 graden nu al niet meer kan bijbenen. Die 120 m2 vloerverwarming is prima en aan je warmteafgifte zal dan ook niet liggen.
De pomp bij de verdeler weghalen gaat wel verbetering brengen maar je zal het niet redden met deze warmtepomp.
All-electric gaat niet lukken op deze manier.
Heeft Adlar deze geadviseerd, of heb jij hierom gevraagd?
Ik weet niet wat de Adlar 10 kW bij -10 doet maar dat zou je kunnen opzoeken in de spec. van de fabrikant.

Als Adlar deze 6 kW heeft geadviseerd voor all-elektric zou ik eisen dat ze hem omwisselen voor de 10 kW.
Als jij zelf deze warmtepomp wilde, dan zou ik alsnog proberen voor elkaar te krijgen om hem tegen bijbetaling om te laten wisselen voor de 10kW want het getuigd niet van "goed vakmaschap" dat ze de 6 KW niet ten sterkste hebben afgeraden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ook al is het geen fijn nieuws.

[ Voor 11% gewijzigd door Frans H op 26-11-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Frans H schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:55:
[...]

De koeflaas formule die een behoorlijk goede inschatting geeft op basis van historisch gasverbruik geeft een waarde van 9.7 kW.
Een aanzienlijk groot verschil want deze 9.7 kW zou hij ook bij het meest ongunstge geval van -10 graden ook moeten kunnen leveren.
De Adlar 6 kW levert bij -10 nog maar 5 kW dus je komt echt heel veel tekort, vandaar dat hij het bij 0 graden nu al niet meer kan bijbenen. Die 120 m2 vloerverwarming is prima en aan je warmteafgifte zal dan ook niet liggen.
De pomp bij de verdeler weghalen gaat wel verbetering brengen maar je zal het niet redden met deze warmtepomp.
Ik weet niet wat de Adlar 10 kW bij -10 doet maar dat zou je kunnen opzoeken in de spec. van de fabrikant.

Als Adlar deze 6 kW heeft geadviseerd voor all-elektric zou ik eisen dat ze hem omwisselen voor de 10 kW.
Als jij zelf deze warmtepomp wilde, dan zou ik alsnog proberen voor elkaar te krijgen om hem tegen bijbetaling om te laten wisselen voor de 10kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KA5AclrcUQoeiYsLyNNV7CHoI5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cb6Gf0gYxdk5Jt4lgwPPBwRe.jpg?f=fotoalbum_large kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
[...]

Zoals de anderen zeggen ga je dat full electric met een 6kW niet redden. Heb jij zelf om de 6kW gevraagd of heeft Adlar dat geadviseerd?

Voorbeeld, wij komen van 1000 kuub gas per jaar en hebben nog ongeveer 30/40% capaciteit over met de 6kW bij 0 graden (inc defrosts). Met 2000 kuub heb je echt een 10kW nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
[...]
Als jij zelf deze warmtepomp wilde, dan zou ik alsnog proberen voor elkaar te krijgen om hem tegen bijbetaling om te laten wisselen voor de 10kW want het getuigd niet van "goed vakmaschap" dat ze de 6 KW niet ten sterkste hebben afgeraden.
In eerste instantie adviseerde Adlar bij mij de 4kw. (Aurora II Core)
Logisch ook, oppervlakte om te verwarmen met 2 groepen vloerverwarming is maar om en nabij de 35m2. Tel daarbij een Hoogrendement verwarming op zolder bij op van om en nabij de 25m2 en de berekening die daar uit kwam was prima voor de 4kw. (gasverbruik lag bij ons op 1100m3, incluis douchen)
Wel met het idee dat ik de slaapkamers niet zou meeverwarmen. Wat we meestal toch niet doen.

De dag dat de 4kw werd geplaatst begon ik wel te twijfelen, maar zou het maar ervaren, maar omdat deze toen als DOA werd geleverd en de techneut veel positiever was over de 6kw, vroeg ik of omwisselen voor een 6kw mogelijk was. 1 kort belletje en de schatting van meerprijs meegeleverd heb ik dat geaccepteerd.
Achteraf wel blij met deze beslissing want ik kan nu gewoon heel het huis verwarmen zonder rekening te moeten houden met verwarmingen dicht/open moeten zetten.

Ook met oog op de toekomst als straks wellicht gas nóg duurder wordt en ik moet overstappen op all-electric oplossing.

Omwisselen doen ze in mijn ervaring niet moeilijk over (maar ik had een DOA, hoefde de plaatsing/vervanging kosten niet te betalen, wellicht jij ook niet omdat het gewoon een mogelijk-foutief advies betreft). Het leidingwerk is tussen de 4kw, 6kw, 10kw in ieder geval identiek wist de monteur mij te vertellen.

[ Voor 20% gewijzigd door LongTimeAgo op 26-11-2024 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-06 23:35
LongTimeAgo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:44:
[...]

Bij mij hangen de CV ketel expansievat en de Adlar expansievat letterlijk boven elkaar.
Redelijk bijzonder gezicht.

Maar er zijn dus situaties waarbij een expansievat dus niet nodig is?
Heb de zelfde situatie. Wil er graag op wijzen dat de grijze van Adlar geen expansievat is. Dit is een 20 liter Reflex V20 buffervat met warmte (water) voorraad voor de ontdooicyclus. Dit vat zit in de retourleiding naar de WP. Tijdens de ontdooicyclus heeft de pomp warmte nodig om ijs van de verdamper te blazen. De compressor gaat even uit, de fan blijft aan, de warmte uit huis en het buffervat wordt dan gebuikt om het ijs te verdampen. Ten tijde van die cyclus zie je gedurende 5 tot 8 minuten het uitredende water in temperatuur zakken en dus ook even in de afgifte vloer of radiatoren. Des te meer warmwater in voorraad (vloer, radiatoren en buffervat) des te gemakkelijker en sneller gaat dit proces.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Mr Black schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:12:
[...]

Heb de zelfde situatie. Wil er graag op wijzen dat de grijze van Adlar geen expansievat is. Dit is een 20 liter Reflex V20 buffervat met warmte (water) voorraad voor de ontdooicyclus. Dit vat zit in de retourleiding naar de WP. Tijdens de ontdooicyclus heeft de pomp warmte nodig om ijs van de verdamper te blazen. De compressor gaat even uit, de fan blijft aan, de warmte uit huis en het buffervat wordt dan gebuikt om het ijs te verdampen. Ten tijde van die cyclus zie je gedurende 5 tot 8 minuten het uitredende water in temperatuur zakken en dus ook even in de afgifte vloer of radiatoren. Des te meer warmwater in voorraad (vloer, radiatoren en buffervat) des te gemakkelijker en sneller gaat dit proces.
Oh wow. Dat wist ik niet (was mij niet verteld bij de uitleg), dank je voor de verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:16
peterh-nl schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:33:
[...]

Hallo HeHoe,

Ik heb de domoticz plugin idd nu ook werkend gekregen voor mijn Adlar Castra WP. Aangezien jij zulke warme contacten onderhoudt met Xenomes ;) : zou jij willen vragen of hij nog wat meer meetwaarden / devices zou kunnen toevoegen voor de WP. Volgens mij staan deze ook in die definitie-file.
Ik denk aan de volgende:
1. elektraverbruik in Watt
2. Totale verbruik in kWh (volgens mij is dat een oplopende teller)
3. Buitentemperatuur volgens de ingebouwde sensor
4. De temperatuur volgens de kamerthermostaat (wanneer je stooklijn 8 gebruikt)

Of een instructie hoe je dat zelf zou kunnen doen voor evt. ook andere meetwaarden.
Voor mij werkt het nu nog als een soort black box...

Alvast bedankt!
Hart.grt Peter
Voor stroomverbruik Watt en kWh gebruik ik de Shelly PM mini 16 A smart power meter. deze heb ik in een lasdoos naar de WP geplaatst (uit te lezen in Domticz)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_ESN4iFnD7dLBWRf7GvAHlz1_s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K6aA3jDNZFGPP1yaPUD5Jqwl.png?f=user_large
Hiervoor moet je MQTT Auto Discovery Client Gateway with LAN interface en ShellyMQTT installeren.
MQTT Auto Discovery=https://wiki.domoticz.com/MQTT#Add_hardware_%22=
ShellyMQTT =https://github.com/enesbcs/shellyteacher4domo

Buiten temperatuur doe ik via mijn WP_COP.php script.
$output = shell_exec('grep "\"26\"\:" /home/pi/snapshot.json');
$output = trim($output);
$size=strlen($output);
$AmbientTemp = trim(substr($output, 6, ($size-7)));
Setvariabel($WP_Buitentemperatuur,1,$AmbientTemp);
echo "Ambient(Buiten) Temp = ".$AmbientTemp." \n";

Geen idee wat voor kamerthermostaat je hebt. Ik heb EvoHome van Honeywell, deze heeft een plugin voor Domoticz.

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
[...]

je kan beter kijken naar je maximale gas verbruik dat hebt op een dag. stel voor dat je 13M3 gas voor verwarmen nodig hebt. dat is 13*10(Kwh waarde Gas)=130KWh aan warmte

even uit gaan van een COP van 3 bij koud weer dan kom ik uit op 43.36KWH aan electra voor die dag.

ik denk dat je maximale gas verbruik op rond 12M3 gas voor verwarmen moet liggen voor deze 6KW warmte pomp. kan wel natuurlijk maar dan heb je kans dat het 1 a 2 graden kouder is in huis.

wow, die berekening had Adlar beter even kunnen maken bij het advies dat ik van ze kreeg. Op een echt koude dag ging er bij mij ruim 20 m3 gas doorheen. Een 10 kWh pomp was dan een beter advies geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelof mulder
[...]

Ja, daar heb ik zeker wat aan. Iemand anders kwam met een berekening ook al op 10KW Goed om te weten dat er een oplossing is. Ik ga contact zoeken met Adlar. Veel dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegerd
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-03 10:32
[...]

Heb je al eens een van de hoge temeratuurscurves geprobeerd? Ik heb vorige week HH8 geprobeerd, toen maakte de warmtepomp water van 41 graden aan. Als ik een van de lage temperatuurscurves kies, dan doet ij dan niet.

Voor de vloerverdeler; heb je toevallig een therminon? Ik heb hun gemaild over mijn probleem dat het niet warm genoeg werd in huis als de temp onder 0 graden komt; zij zeiden tegen mij dat de vloerverwarmingsverdeler daar nu niet geschikt voor is; die laat te weinig water binnen.
Hij kan wel redelijk eenvoudig omgebouwd worden, de pomp moet er dan ook tussenuit en de temperatuursmeters moeten aan de andere kant van de verdeler geplaatst worden. Ik heb een schema van ze gekregen waarop staat wat er moet gebeuren.

Wellicht zijn deze 2 opties nog te proberen, voor je ervan uit gaat dat je warmtepomp te weinig capaciteit heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Vliegerd schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:46:
[...]

Heb je al eens een van de hoge temeratuurscurves geprobeerd? Ik heb vorige week HH8 geprobeerd, toen maakte de warmtepomp water van 41 graden aan. Als ik een van de lage temperatuurscurves kies, dan doet ij dan niet.

Voor de vloerverdeler; heb je toevallig een therminon? Ik heb hun gemaild over mijn probleem dat het niet warm genoeg werd in huis als de temp onder 0 graden komt; zij zeiden tegen mij dat de vloerverwarmingsverdeler daar nu niet geschikt voor is; die laat te weinig water binnen.
Hij kan wel redelijk eenvoudig omgebouwd worden, de pomp moet er dan ook tussenuit en de temperatuursmeters moeten aan de andere kant van de verdeler geplaatst worden. Ik heb een schema van ze gekregen waarop staat wat er moet gebeuren.

Wellicht zijn deze 2 opties nog te proberen, voor je ervan uit gaat dat je warmtepomp te weinig capaciteit heeft?
Het is op zich goed om laaghangend fruit te plukken, maar als je de koevlaas formule gebruikt kom je niet uit met 6kw. Zelfs niet als je alles zeer conservatief houdt en uitgaat van weinig warmteverlies.

6kw is meer iets voor een twee onder één kapper. De meeste vrijstaande woningen zullen meer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
*edit

Was niks aan de hand, de WiFi deed het niet op kantoor...

[ Voor 78% gewijzigd door Destynx op 26-11-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
[...]

Nog even een vraag als het mag. Toen het rond het vriespunt was zag ik dat mijn compressor op 82Hz draaide en het verbruik circa 2 kW bedroeg. Is dat dan het max vermogen wat een 6 kW warmtepomp kan leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Zo, Tado X installatie was té makkelijk.
Zometeen nog even de verwarmingsknoppen. Wat een makkelijk product zeg en wat een keurige instructies waarbij stap voor stap wordt uitgelegd wat je ook met je 'oude' thermostaat moet doen om deze los te maken.

Adlar ondertussen ook bericht om te gaan kijken of ze de OT sturing zien binnen de JAN module en ze mogen weer testen met stooklijn 8. Zolang ze even een headsup geven wanneer ze dit gaan doen.

[ Voor 28% gewijzigd door LongTimeAgo op 26-11-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
roelof mulder schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:46:
[...]

Nog even een vraag als het mag. Toen het rond het vriespunt was zag ik dat mijn compressor op 82Hz draaide en het verbruik circa 2 kW bedroeg. Is dat dan het max vermogen wat een 6 kW warmtepomp kan leveren?
ja 2Kw is ongeveer de maximale vermogen bij in/uit 30/35 graden. bij 55 graden in/uit 47/55 2.6Kwh
ik denk niet dat het afgegeven warmte vermogen van de warmte pomp hoger word. je COP gaan gewoon omlaag bij hogere water temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ten Veen
  • Laatst online: 04-12-2024
Beste allemaal,
Ik heb sinds 6 weken een Aurora 2, 6kw warmtepomp. In het begin leek alles prima te gaan. Op een zeker moment werd de cv-ketel aangestuurd door de wp. CV-ketel is een Daalderop Classic Comfort. Nadat de wp de CV-ketel heeft aangezet blijft de CV-ketel aanstaan/aanslaan, met een gebruik tot 1-1,5 m3 per uur. Temperatuur in woonkamer loopt op naar 22-23 graden. Reset via uitschakelen gehele systeem. Verbruik over november tot nu toe circa 120 m3. Adlar gebeld, gaven CV-ketel als oorzaak. CV-monteur kon niets vinden, maar heeft wel gelijk het onderhoudscontract beëindigd. Kennen Adlar niet en willen geen risico lopen. Na 3 (drie!!) weken is de monteur van Adlar geweest. Kon niets vinden, en heeft een relay geplaatst op de wp, waardoor de CV-ketel standaard uit staat tot de buitentemperatuur-5 Celsius is, dan slaat CV-ketel pas aan.
Omdat ik wil weten wat er aan de hand is offerte gevraagd voor een nieuwe cv-ketel. Nadat ik aangaf dat de ketel compatibel moet zijn met Adlar is de offerte ingetrokken.
Ik heb 3vragen:
-iemand ervaringen met onderhoud cv-ketel/vervangen cv-ketel in combi met Adlar? Heb nu het gevoel dat Adlar op een zwarte lijst staat.
-iemand een visie op de relay-oplossing? Klinkt als noodoplossing?
-iemand een idee wat er aan e hand kan zijn; ligt dit aan mijn cv-ketel of aan de wp?
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Het probleem met CV onderhoud is de wetgeving en het feit dat het combi installatie is.
2 apparaten van verschillende leveranciers die samen moeten werken.
Daar wil geen leverancier zich aan wagen.
En de wetgeving schijnt echt nogal strikt te zijn, waardoor zeker de kleine Cv monteurs geen onderhoud meer willen doen en al helemaal niet van niet zelf geleverde systemen.

Ligt echt niet aan Adlar.

[ Voor 3% gewijzigd door macfocus op 26-11-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Ten Veen schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:45:
Beste allemaal,
Ik heb sinds 6 weken een Aurora 2, 6kw warmtepomp. In het begin leek alles prima te gaan. Op een zeker moment werd de cv-ketel aangestuurd door de wp. CV-ketel is een Daalderop Classic Comfort. Nadat de wp de CV-ketel heeft aangezet blijft de CV-ketel aanstaan/aanslaan, met een gebruik tot 1-1,5 m3 per uur. Temperatuur in woonkamer loopt op naar 22-23 graden. Reset via uitschakelen gehele systeem. Verbruik over november tot nu toe circa 120 m3. Adlar gebeld, gaven CV-ketel als oorzaak. CV-monteur kon niets vinden, maar heeft wel gelijk het onderhoudscontract beëindigd. Kennen Adlar niet en willen geen risico lopen. Na 3 (drie!!) weken is de monteur van Adlar geweest. Kon niets vinden, en heeft een relay geplaatst op de wp, waardoor de CV-ketel standaard uit staat tot de buitentemperatuur-5 Celsius is, dan slaat CV-ketel pas aan.
Omdat ik wil weten wat er aan de hand is offerte gevraagd voor een nieuwe cv-ketel. Nadat ik aangaf dat de ketel compatibel moet zijn met Adlar is de offerte ingetrokken.
Ik heb 3vragen:
-iemand ervaringen met onderhoud cv-ketel/vervangen cv-ketel in combi met Adlar? Heb nu het gevoel dat Adlar op een zwarte lijst staat.
-iemand een visie op de relay-oplossing? Klinkt als noodoplossing?

-iemand een idee wat er aan e hand kan zijn; ligt dit aan mijn cv-ketel of aan de wp?
Dank!
je schrijft: Kon niets vinden, en heeft een relay geplaatst op de wp, waardoor de CV-ketel standaard uit staat tot de buitentemperatuur-5 Celsius is, dan slaat CV-ketel pas aan

Heeft een relay geplaatst? wat bedoel je precies. Dit?: in het display kan je in parameter 22 van de de warmtepomp het moment vaststellen waarop de cv gaat bijspringen. Dat moment kan per huissituatie sterk verschillen. Standaard staat de parameter dacht ik op +4?
Dat zou betekenen dat hij al bij +4 graden buitentemperatuur bij gaat springen.

In jouw geval staat hij nu dus op -5. Dat kan voorlopig de oplossing zijn. Maar de grote vraag blijft nu wat kan jouw warmtepomp aan in jouw situatie.
Bij mij thuis heb ik ervaren dat hij niet hoeft bij te springen tot aan 7-8 graden vorst. staat dus op -8.
Vorig jaar volledig zonder hulp cv met de warmtepomp het huis verwarmd.

Advies: breng in kaart hoe groot je steltemperatuur in de komende dagen moet zijn bij een bepaalde buitentemperatuur om het voldoende warm te krijgen in huis.
mocht blijken dat je bij 0 graden het al niet meer warm krijgt dan wellicht parameter 22 op 0 of +1 (laten) zetten.

Wil je preciezer advies van gebruikers van dit forum dan hier op het forum meer duidelijk maken hoe je thuissituatie is: grootte huis, vrijstaand? hoe wordt er verwarmd ( vloerverwarming? of ...) .hoeveel gas verbruikte je op jaarbasis voor verwarming? hoeveel vierkante meter of kubieke meter moet er verwarmd worden? . staan alle radiatoren open? goed of slecht geïsoleerd huis? en dergelijke.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ten Veen schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:45:
Adlar gebeld, gaven CV-ketel als oorzaak.
Heb je een JAN module? Zo ja, dan kan het probleem wellicht daar uit zijn voortgekomen. Vorige week donderdag sloegen bij meerdere personen hier op t forum hun hybride opstellingen, rond dezelfde tijd, hun CV ketels aan zonder toedracht en gingen pas uit bij uitzetten JAN module. Zo ook hier.

Heb nu een shelly plug tussen de JAN module en stopcontact zitten. Dan kan ik hem op afstand uitschakelen als hij weer de CV aanzet.

Toch Adlar nog even berichten over dit voorval binnenkort.
CV-monteur kon niets vinden, maar heeft wel gelijk het onderhoudscontract beëindigd.
Merkwaardig. De zaak (zal geen namen neerzetten, nog) die onze nieuwe ketel had geplaatst en geïnstalleerd trokken ook hun handen van t systeem af toen we zeiden dat we een warmtepomp buiten hun om besteld hadden (Adlar was zo'n 3000 euro goedkoper). Garantie ging ook niet meer via hun vanaf dat moment, maar kon ik direct bij ATAG aanvragen als er een probleem was. Vond het al een vreemde reactie maar dacht er niet heel veel van destijds.

Nu toch wel raar achteraf. Adlar staat gewoon op een lijst van erkende installateurs van warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greengjh
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-06 10:03
Booe52 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:48:
[...]

Door parameter P261 te verhogen van de standaard instelling van 30 naar bijvoorbeeld 40, kun je de water stroom verhogen nadat het setpoint is bereikt. Ik heb dat gedaan, heb verhoogd naar 40. Circulatie pomp pompt dan meer water en verbruikt iets meer vermogen. Ongeveer 14W ipv 11-12W. Ik heb dat gedaan zodat ik meer waterflow heb naar mijn vloerverwarming zodat het buffervat energie blijft leveren aan de vloer, water kan afkoelen zodat de volgende cycle weer kan beginnen. Ik heb de pomp meestal in eco mode staan, ook overdag. Dan max ongeveer 750W vermogen (elektrisch) en iets van 3-4kW thermisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
LongTimeAgo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:52:
[...]

Heb je een JAN module? Zo ja, dan kan het probleem wellicht daar uit zijn voortgekomen. Vorige week donderdag sloegen bij meerdere personen hier op t forum hun hybride opstellingen, rond dezelfde tijd, hun CV ketels aan zonder toedracht en gingen pas uit uitzetten JAN module. Zo ook hier.

Heb nu een shelly plug tussen de JAN module en stopcontact zitten. Dan kan ik hem op afstand uitschakelen als hij weer de CV aanzet.

Toch Adlar nog even berichten over dit voorval binnenkort.

[...]

Merkwaardig. De zaak (zal geen namen neerzetten, nog) die onze nieuwe ketel had geplaatst en geïnstalleerd trokken ook hun handen van t systeem af toen we zeiden dat we een warmtepomp buiten hun om besteld hadden (Adlar was zo'n 3000 euro goedkoper). Garantie ging ook niet meer via hun vanaf dat moment, maar kon ik direct bij ATAG aanvragen als er een probleem was. Vond het al een vreemde reactie maar dacht er niet heel veel van destijds.

Nu toch wel raar achteraf. Adlar staat gewoon op een lijst van erkende installateurs van warmtepompen.
Die garantie afschuiven mag juridisch helemaal niet.
De verkoper is de garantieplichtige (of hoe dat ook heet).
De verkoper moet de garantie verlenen en mag dat niet afschuiven.
Dat ie het laat regelen door een ander mag prima, maar hij is verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ten Veen
Beste VanderStege en Long Time Ago,
Zowel Feenstra als Warmland hebben zich teruggetrokken toen ik een offerte vroeg in combi met Adlar. Adlar doet erg terughoudend en kunnen ook geen alternatief geven voor de regio Amsterdam.

Verder heb ik een Jan-module, maar de problemen zijn al ontstaan begin november.

De monteur heeft de relay in de wp (buiten) geplaatst en gaf aan dat die op afstand kan worden aangepast door Adlar; als gezegd staat nu op -5.

De situatie: vrijstaand huis, radiatoren, 120 m2, gas voor verwarming circa 1200 m3 per jaar (Adlar advies: 6 Kw prima), isolatie normaal , stooklijn LT 8.

Kun je hier iets mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booe52
greengjh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:04:
[...]

Door parameter P261 te verhogen van de standaard instelling van 30 naar bijvoorbeeld 40, kun je de water stroom verhogen nadat het setpoint is bereikt. Ik heb dat gedaan, heb verhoogd naar 40. Circulatie pomp pompt dan meer water en verbruikt iets meer vermogen. Ongeveer 14W ipv 11-12W. Ik heb dat gedaan zodat ik meer waterflow heb naar mijn vloerverwarming zodat het buffervat energie blijft leveren aan de vloer, water kan afkoelen zodat de volgende cycle weer kan beginnen. Ik heb de pomp meestal in eco mode staan, ook overdag. Dan max ongeveer 750W vermogen (elektrisch) en iets van 3-4kW thermisch.
Dank voor de tip. Ik had het idd ook al in de solareast manual gevonden en P261 wat verhoogd.
De beste oplossing zou zijn een parallel geschakeld buffervat met een eigen circulatiepomp die moduleert adhv de warmtevraag. Dank ook aan @Ramon_1984

Hierover ben ik nu met Adlar in gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ten Veen schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:08:
Beste Long Time Ago,
Zowel Feenstra als Warmland hebben zich teruggetrokken toen ik een offerte vroeg in combi met Adlar. Adlar doet erg terughoudend en kunnen ook geen alternatief geven voor de regio Amsterdam.

Verder heb ik een Jan-module, maar de problemen zijn al ontstaan begin november.

De monteur heeft de relay in de wp (buiten) geplaatst en gaf aan dat die op afstand kan worden aangepast door Adlar; als gezegd staat nu op -5.

De situatie: vrijstaand huis, radiatoren, 120 m2, gas voor verwarming circa 1200 m3 per jaar (Adlar advies: 6 Kw prima), isolatie normaal , stooklijn LT 8.

Kun je hier iets mee?
Ook al eens de vaste stooklijnen geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ten Veen
pentaw1nz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:37:
[...]

Ook al eens de vaste stooklijnen geprobeerd?
Nee, wat kan dat opleveren? Nu op advies Adlar LT 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greengjh
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-06 10:03
Booe52 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:28:
[...]

Dank voor de tip. Ik had het idd ook al in de solareast manual gevonden en P261 wat verhoogd.
De beste oplossing zou zijn een parallel geschakeld buffervat met een eigen circulatiepomp die moduleert adhv de warmtevraag. Dank ook aan @Ramon_1984

Hierover ben ik nu met Adlar in gesprek.
Hmm, dat is spannend, mijn solareast manual gaat maar tot P174, P261 komt uit de Adlar geavanceerde handleiding.

Parallel of serieel buffervat. Ik heb een 120L vat en uiteraard serieel. Voordeel dat ik zie is dat de water temperatuur in het vat lager is omdat het gevuld wordt met het retour water. Als er warmtevraag komt dan kan de warmtepomp die temperatuur een paar graden opkrikken en naar de vloer of radiators sturen. Klopt inderdaad dat je soms een beetje pech kunt hebben en moet wachten tot de watertemperatuur voldoende gezakt is zodat de pomp weer aanslaat. Daarom stuur ik op inlet temp met een hysterese van 2 graden. Je kunt zelfs naar 1 graad hysterese gaan als je dat wilt, met 2 graden en dat 100L vat heb ik geen last van pendelen. Volgens met met 1 ook niet maar dan worden de runs uiteraard wel korter en de pauses tussen de runs ook natuurlijk. Dus ik denk dat de nadelen van het seriele buffervat best redelijk opgelost zijn door op inlet te sturen (P116) en een voldoende lage hysterie te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ten Veen schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:40:
[...]

Nee, wat kan dat opleveren? Nu op advies Adlar LT 8.
Veel gebruikers ervaren verschillende problemen en instabiliteit in LT8.
Een vaste stooklijn is stabieler en houdt bij buitentemperatuur X een set temp Y aan. LT8 doet dat niet , en is eigenlijk continu zoekende en haat het bijstellen.

Het is het proberen waard, om te kijken of een andere stooklijn meer stabiliteit geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
greengjh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:49:
[...]

Hmm, dat is spannend, mijn solareast manual gaat maar tot P174, P261 komt uit de Adlar geavanceerde handleiding.

Parallel of serieel buffervat. Ik heb een 120L vat en uiteraard serieel. Voordeel dat ik zie is dat de water temperatuur in het vat lager is omdat het gevuld wordt met het retour water. Als er warmtevraag komt dan kan de warmtepomp die temperatuur een paar graden opkrikken en naar de vloer of radiators sturen. Klopt inderdaad dat je soms een beetje pech kunt hebben en moet wachten tot de watertemperatuur voldoende gezakt is zodat de pomp weer aanslaat. Daarom stuur ik op inlet temp met een hysterese van 2 graden. Je kunt zelfs naar 1 graad hysterese gaan als je dat wilt, met 2 graden en dat 100L vat heb ik geen last van pendelen. Volgens met met 1 ook niet maar dan worden de runs uiteraard wel korter en de pauses tussen de runs ook natuurlijk. Dus ik denk dat de nadelen van het seriele buffervat best redelijk opgelost zijn door op inlet te sturen (P116) en een voldoende lage hysterie te pakken.
Dan heb ik het uit de geavanceerde Adlar handleiding, ik zie het ff niet meer helder.

Aanpassen van de hysterese ga ik nog proberen. Dank voor de tip.
Pagina: 1 ... 40 ... 62 Laatste