Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 39 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomTitan
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-03 08:54
Ahum..... schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:22:
[...]

https://www.homewizard.co...HlwBUacAHPQxoCSKEQAvD_BwE

Dit is (een van) de kWh meter(s) die ik gebruik.

[Afbeelding]

Dit was mijn verbruik gisteren (21 november 2024), gemeten met de HomeWizard kWh meter.
Vrijstaande woning 1953, redelijk tot goed geïsoleerd, LTV wand en vloerverwarming, stooklijn op HL8.
Thanks!
Zal er eens naar kijken, is die makkelijk te installeren?

Welke temperatuur heb jij ingesteld en hoeveel oppervlak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 15:36
Ik zie een aantal mensen verbruik delen. Ik houd al een tijdje mijn gasverbruik bij via mindergas.nl . (Home assistant pusht elke avond het verbruik.) Mindergas neemt ook graaddagen mee (; dat is een soort gewogen gemiddelde t.o.v. de buitentemperatuur).
Sinds de Adlar 6kW full electric in april geplaatst is, meet ik juist het stroomverbruik i.p.v. gas. Mindergas kun je instellen op m3 of kWh te tonen, en hij rekent zelf om naar de andere (standaard 1 gigajoule (GJ) = m3 aardgas en 1 m3 aardgas = kWh).
In mijn plaatje zie je dus m3 gas staan, maar dat is vanaf april 2024 dus eigenlijk in kWh van de warmtepomp, gewoon omdat ik m3 beter op waarde kan schatten, al zal dat wel veranderen als ik wat langer op elektra stook.
Overig = warmwatergebruik (ook instelbaar) en wordt niet bij verwarmen/graaddagen meegenomen. Bij de WP zou dat 0 moeten zijn, maar wordt blijkbaar wel iets gerekend, misschien een standaard factor / overhead oid.

Al met al 77%! minder verbruik dit jaar tov CV. Echt gigantisch. Dit is 120m2 met bestaande radiatoren, eindwoning uit 1995, gasverbruik was ~500m3 per jaar; Wel al het glas ook triple (HR+++ met isolerende kozijnen) sinds de WP er ongeveer staat (dubbele ISDE subsidie bij 2 maatregelen ;)).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W09aZziO17Wq94F3PfzPalYVKkY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hpw28Ik0Gp45lHWQoE8fERYM.png?f=fotoalbum_large

Financieel verschil in verbruik moet ik nog even uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 07:33
TiBoD schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:49:
Ik zie een aantal mensen verbruik delen. Ik houd al een tijdje mijn gasverbruik bij via mindergas.nl . (Home assistant pusht elke avond het verbruik.) Mindergas neemt ook graaddagen mee (; dat is een soort gewogen gemiddelde t.o.v. de buitentemperatuur).
Sinds de Adlar 6kW full electric in april geplaatst is, meet ik juist het stroomverbruik i.p.v. gas. Mindergas kun je instellen op m3 of kWh te tonen, en hij rekent zelf om naar de andere (standaard 1 gigajoule (GJ) = m3 aardgas en 1 m3 aardgas = kWh).
In mijn plaatje zie je dus m3 gas staan, maar dat is vanaf april 2024 dus eigenlijk in kWh van de warmtepomp, gewoon omdat ik m3 beter op waarde kan schatten, al zal dat wel veranderen als ik wat langer op elektra stook.
Overig = warmwatergebruik (ook instelbaar) en wordt niet bij verwarmen/graaddagen meegenomen. Bij de WP zou dat 0 moeten zijn, maar wordt blijkbaar wel iets gerekend, misschien een standaard factor / overhead oid.

Al met al 77%! minder verbruik dit jaar tov CV. Echt gigantisch. Dit is 120m2 met bestaande radiatoren, eindwoning, gasverbruik was ~500m3 per jaar; Wel al het glas ook triple (HR+++ met isolerende kozijnen) sinds de WP er ongeveer staat (dubbele ISDE subsidie bij 2 maatregelen ;)).

[Afbeelding]

Financieel verschil in verbruik moet ik nog even uitrekenen.
ik denk niet dat het klopt wat je doet, je vergeet de energie die de warmte pomp er in stopt. dus de COP met je nog mee rekenen. dat is ongeveer keer 4 . voor kosten klopt het dan weer wel maar je huis is niet zomaar 75% minder warmte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impod
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-02 19:39
weet iemand of de door adlar meegeleverde leidingen door een mantelbuis van inwendig 94mm passen? Ik kan ze niet bereiken maar moet het wel voor morgen klaar hebben. De onderdelen worden pas eind van de middag geleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:54
RandomTitan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:44:
[...]

Thanks!
Zal er eens naar kijken, is die makkelijk te installeren?

Welke temperatuur heb jij ingesteld en hoeveel oppervlak?
Er zit een eenvoudige doch duidelijke handleiding bij, je moet wel ruimte hebben in de groepenkast, of er een klein verdeelkastje bij plaatsen.

Wij draaien overdag op 19,5 en 's nachts op 18 graden,
Vloerverwarming ca 24 m2, wandverwarming 55 m2 en 1 ruimte van 10 m2 met een fikse radiator.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomTitan
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-03 08:54
Ahum..... schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:05:
[...]

Er zit een eenvoudige doch duidelijke handleiding bij, je moet wel ruimte hebben in de groepenkast, of er een klein verdeelkastje bij plaatsen.

Wij draaien overdag op 19,5 en 's nachts op 18 graden,
Vloerverwarming ca 24 m2, wandverwarming 55 m2 en 1 ruimte van 10 m2 met een fikse radiator.
Jullie zetten de thermostaat 's nachts wel lager?
De medewerker van Adlar die bij ons kwam had gezegd hem altijd op dezelfde temperatuur te laten.
Dus 's nachts niet lager omdat de warmtepomp dan meer zou verbruiken dan als je hem constant laat.
Daarom laten wij hem nu constant op 19 graden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegerd
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-03 10:32
Een vraagje in het algemeen;

ik las vandaag dat in 2020 in de Wet Bouwbesluit is afgesproken dat bij vervanging van een systeem zoals CV of warmtepomp, de installateur de verplichting heeft om de boel thuis waterzijdig in te regelen.
Bij mij is dat niet gebeurd; de warmtepomp is geplaatst en dat was het. Een warmtepomp werkt heel anders als een CV, dus ik kan mij voorstellen dat de boel bij mij best wel flink geoptimeerd kan worden met dichtknijpen en afregelen van radiatoren en vloerverwarming.

Ik vraag me af hoeveel problemen, die hier besproken zijn, zouden worden opgelost als Adlar het warmtesysteem waterzijdig inregelt na aflevering van de warmtepomp. Problemen als pendelen, "het blijft te koud", "het wordt te warm" lijken mij dan overbodig?

Wat ik heb begrepen is waterzijdig afregelen een verplichting van de installateur en kunnen ze hier alleen onderuit als de kosten van inregelen het bedrag van aankoop overstijgen met 20%. Bij een warmtepomp van pakweg €7000 is een bedrag van €300-€500 voor inregelen geen 20%, dus volgens mij is Adlar hier in de plicht.

Is er iemand die hier van heeft gehoord en dit met Adlar heeft opgenomen?
is er iemand waarbij Adlar iets heeft gedaan met afstellen van vloerverwarming en radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-06 13:49
RandomTitan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:08:
[...]

De medewerker van Adlar die bij ons kwam had gezegd hem altijd op dezelfde temperatuur te laten.
Dus 's nachts niet lager omdat de warmtepomp dan meer zou verbruiken dan als je hem constant laat.
Ik heb nu wat probleempjes met stooklijn 8 + JAN, maar toen die het wel goed deed liet ik hem inderdaad puur op 19 staan. Dit ging over t algemeen wel goed.
Adlar had bij mij wel gezegd dat ik niet lager dan 1 graad hem moest zetten snachts omdat het dan inderdaad teveel 'moeite' kost om hem weer op te hogen.
En als ik voor langere tijd uit huis ging, ik hem naar 16 moest zetten.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
Impod schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:04:
weet iemand of de door adlar meegeleverde leidingen door een mantelbuis van inwendig 94mm passen? Ik kan ze niet bereiken maar moet het wel voor morgen klaar hebben. De onderdelen worden pas eind van de middag geleverd
Dat gaat volgens mij niet passen, je trekt de isolatie van de leidingen aan flarden.
Mijn advies: leg de leidingen in een mooie gladde pvc buis van bijv 110 of 125mm en werk waar nodig met 45 graden bochten, dan heb je ze mooi droog afgesloten in de grond liggen.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impod
Ahum..... schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:13:
[...]

Dat gaat volgens mij niet passen, je trekt de isolatie van de leidingen aan flarden.
Mijn advies: leg de leidingen in een mooie gladde pvc buis van bijv 110 of 125mm en werk waar nodig met 45 graden bochten, dan heb je ze mooi droog afgesloten in de grond liggen.
helder, dank je wel. Dat was inderdaad ook een optie waar ik over zat te twijfelen. Ga ik me nog even heel druk maken vandaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:06
Impod schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:18:
[...]

helder, dank je wel. Dat was inderdaad ook een optie waar ik over zat te twijfelen. Ga ik me nog even heel druk maken vandaag :)
Wij hebben gaten door de muur en vloer laten boren van 100mm , dat gaat goed met de leidingen. Echter denk ik niet dat je dit door mantelbuis heen krijgt zonder kapot te maken.

Beste kan je idd riool buis 110 of 125 pakken en geen 90graden bochten maar 2x 45 dan is de radius groter.

Just my 2 cents

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
RandomTitan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:08:
[...]

Tja..., dat is bij ons nog een leer proces..., er wordt soms nog teveel gedacht in "cv verwarming" :+
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een vaste temperatuur voor dag en nacht.
We zijn nog steeds bezig de wondere wereld van de warmtepomp te begrijpen, maar we hebben het in ieder geval wel lekker warm! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advb
  • Laatst online: 23-02 11:34
Half 10 vanmorgen heeft Adlar weer zitten knoeien met de instellingen. Teruggezet op verwarming en LT8. Zo ongeveer al 6 keer geprobeerd maar de thermostaat werkt niet. Als ik het niet in de gaten heb of ik was een dagje weggeweest had ik morgen een steenkoud huis gehad. Ik word hier zo moe van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Advb schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:47:
Half 10 vanmorgen heeft Adlar weer zitten knoeien met de instellingen. Teruggezet op verwarming en LT8. Zo ongeveer al 6 keer geprobeerd maar de thermostaat werkt niet. Als ik het niet in de gaten heb of ik was een dagje weggeweest had ik morgen een steenkoud huis gehad. Ik word hier zo moe van.
Heb je nog een open verzoek/ticket/probleem bij hun staan wellicht?
Het kan zijn dat ze data willen verzamelen/aan het verzamelen zijn. Daar hebben ze wel die stooklijn 8 + JAN instelling voor nodig om het gedrag in te zien.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advb
Vind ik prima maar zoals zij hem instellen doet de wp niets. En dan nog: bel even. Maar dat is teveel gevraagd. Woensdag weer een monteur op bezoek gepland. Ben benieuwd. Een maand geleden geplaatst en nog niks opgeschoten. Buren vroegen al hoe die bevalt, ze zijn nu naar een andere wp kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 06:13
Advb schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:01:
Vind ik prima maar zoals zij hem instellen doet de wp niets. En dan nog: bel even. Maar dat is teveel gevraagd. Woensdag weer een monteur op bezoek gepland. Ben benieuwd. Een maand geleden geplaatst en nog niks opgeschoten. Buren vroegen al hoe die bevalt, ze zijn nu naar een andere wp kijken.
Bellen weigeren ze vanuit support. Het beste dat ik heb gehad was een soort real time chat via Whatsapp. Om daarna weer keihard genegeerd te worden :X
En dat punt van de buren is precies dat ik eerder vanmorgen maakte: zorg dat je klanten ambassadeurs worden ipv bakken marketing-euro's uit het raam te smijten.
Ik kan Adlar ook niet aanbevelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Marcva schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:13:
[...]
Ik kan Adlar ook niet aanbevelen.
Ik kan de Adlar wp alleen nu aanbevelen bij m'n technische vrienden die zelf heel wat 'in controle' willen houden en uit willen lezen. Ik kan hem inderdaad ook bij niemand aanbevelen die hem wil gebruiken 'als een CV' of er niet meer naar om willen kijken. Maar dat laatste wordt die wel in de marketing mee gezet...

Dus hopelijk zal dit nog fors verbeteren. En hopelijk heel snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Advb
Mijn vrouw zit dit allemaal aan te kijken en roept vaak: het is niet te hopen dat je ooit ziek wordt en in het ziekenhuis beland want dan zit ik in de kou. Daar heeft ze een punt, hier komt ze echt niet uit of ze moet op cursus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
Advb schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:28:
Mijn vrouw zit dit allemaal aan te kijken en roept vaak: het is niet te hopen dat je ooit ziek wordt en in het ziekenhuis beland want dan zit ik in de kou. Daar heeft ze een punt, hier komt ze echt niet uit of ze moet op cursus?
Jij en je vrouw kunnen toch gewoon vaste stooklijn gebruiken en dan werkt alles toch gewoon?
Komt geen cursus bij kijken.
Of mis ik het punt

Hier staat altijd 1 stooklijn erin , die wisselt maar heel sporadische. Iedereen thuis snapt dat huis altijd zelfde tempr is 😉

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-06 18:37
Vliegerd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:12:
Een vraagje in het algemeen;

ik las vandaag dat in 2020 in de Wet Bouwbesluit is afgesproken dat bij vervanging van een systeem zoals CV of warmtepomp, de installateur de verplichting heeft om de boel thuis waterzijdig in te regelen.
Bij mij is dat niet gebeurd; de warmtepomp is geplaatst en dat was het. Een warmtepomp werkt heel anders als een CV, dus ik kan mij voorstellen dat de boel bij mij best wel flink geoptimeerd kan worden met dichtknijpen en afregelen van radiatoren en vloerverwarming.

Ik vraag me af hoeveel problemen, die hier besproken zijn, zouden worden opgelost als Adlar het warmtesysteem waterzijdig inregelt na aflevering van de warmtepomp. Problemen als pendelen, "het blijft te koud", "het wordt te warm" lijken mij dan overbodig?

Wat ik heb begrepen is waterzijdig afregelen een verplichting van de installateur en kunnen ze hier alleen onderuit als de kosten van inregelen het bedrag van aankoop overstijgen met 20%. Bij een warmtepomp van pakweg €7000 is een bedrag van €300-€500 voor inregelen geen 20%, dus volgens mij is Adlar hier in de plicht.

Is er iemand die hier van heeft gehoord en dit met Adlar heeft opgenomen?
is er iemand waarbij Adlar iets heeft gedaan met afstellen van vloerverwarming en radiatoren?
vervang de thermostaatkranen voor de Eclipse 300 IMI HeiMeier , deze is geschikt voor lage temperatuur verwarming) [url]https://www.imi-hydronic.com/nl-nl/product/eclipse-300 Deze zijn eenvoudig zelf waterzijdig in te regelen.https://assets.imi-hydron...ow/Eclipse_300_NL_low.pdf

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advb
1 stooklijn is prima maar het probleem is Adlar, die vind het nodig om af en toe te gaan zitten knoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 15:36
Master_duck schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:55:
[...]

ik denk niet dat het klopt wat je doet, je vergeet de energie die de warmte pomp er in stopt. dus de COP met je nog mee rekenen. dat is ongeveer keer 4 . voor kosten klopt het dan weer wel maar je huis is niet zomaar 75% minder warmte nodig.
Goed punt. Hier meldt mindergas zelf ook iets over: https://www.mindergas.nl/...heat_pump_and_degree_days
Je kunt warmte-opbrengst of stroomverbruik loggen. Ik doe dat laatste idd.
Al is m3 doorgeven bij cv ook niet direct warmte-opbrengst lijkt me, want het rendement van je HR-ketel is ook afhankelijk van de aanvoertemperatuur.
In dat opzicht is wat ik gedaan heb, inderdaad een indicatie van energieverbruik dat dat via gas/electra van je net nodig is en in dat opzicht wel te zeggen dat mijn huis efficiënter verwarmd wordt.
Uiteindelijk evenveel (modulo betere isolatie) warmte nodig inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Advb schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:28:
Ik heb mijn vrouw toegang gegeven tot Home Assistant (via haar mobiel) en een speciaal dashboardje gemaakt met alle knoppen. Waaronder de stooklijnen :D
Maarja, zij had ook liever gewild dat ze even de temperatuur kon opschroeven via de thermostaat.
Binnenkort lieverd... Binnenkort... Met de Tado...

[ Voor 15% gewijzigd door LongTimeAgo op 22-11-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advb
Haha, goed idee. Maar moet niet nodig zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Advb schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:14:
Haha, goed idee. Maar moet niet nodig zijn toch?
Nee inderdaad. Maar stooklijn 8 + JAN werkte de afgelopen 2-3 weken relatief prima bij ons. Alleen sinds we de vloerverwarming verdeler hebben vervangen is die van de rel. Dus even teruggestapt op de stooklijnen.
Nadat ik de T6 heb vervangen voor de Tado (die moet nog binnen komen) ga ik weer testen met Stooklijn 8 en hem wellicht een dag of 2 laten draaien (met alle onnodige elektra verbruik...) om hem weer in te laten leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Even tussendoor: Sinds gisteren de T6 'uitgezet'. Zodat die geen signalen meer naar de JAN stuurt.
En vervolgens lijkt die veel accurater te zijn mbt temperatuur kunnen meten... (Alsnog per 0,5 graden, maarja).
Het hele "19 graden wordt gevraagd dus ik meet ook 19 graden, ongeacht wat het werkelijk is" gedrag is plots verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
Het is me zomaar gelukt om in de Smart Life app een scene aan te maken waardoor ik iedere keer een melding krijg van een defrost en dat heb ik geweten! _O- .
Vanaf afgelopen middernacht heb ik 11 keer een defrost melding gehad, het zal wel aan het vochtige en koude weer liggen, maar is dit normaal, zijn er meer die ieder uur een defrost hebben gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEqo4fYf5UIRSYobZ4RAy_mlY48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axpqNKPATD5b11e9keuSpzDy.jpg?f=fotoalbum_large

Smart Life wordt steeds slimmer en heeft in de app de kreet "Outlet" veranderd in de mooie kreet "Water uittrede temperatuur".
Maar Inlet temp heet nog gewoon "Inlet temp".
Defrost heet nu "ontdooien"
Ben benieuwd wanneer ze de kreet "Opgericht" een keer wijzigen in "Instellingen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ahum..... schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:07:
Het is me zomaar gelukt om in de Smart Life app een scene aan te maken waardoor ik iedere keer een melding krijg van een defrost en dat heb ik geweten! _O- .
Vanaf afgelopen middernacht heb ik 11 keer een defrost melding gehad, het zal wel aan het vochtige en koude weer liggen, maar is dit normaal, zijn er meer die ieder uur een defrost hebben gehad?
Mijn ontdooid/ontvriest eigenlijk maar tweemaal of driemaal per dag. Met uitzondering van 19 november, toen deed die het 7 keer. Was ook een vreemde dag en stond die het grootste deel van de dag 'uit" vanwege het vervangen van de verdeler.
Maar dan moet ik wel als kanttekening er bij zetten dat die veilig op een plateau'tje/dakje staat tussen m'n woning en m'n opslag/washok in en hier geen wind op kan slaan en amper de zon er op kan schijnen. Ook staat de verwarming in de gang onder dat dakje die ruimte goed op te warmen waar die ook wel wat baat bij heeft gok ik zomaar.

Ik kan mij voorstellen dat als de koude wind er op staat deze nog nét iets vaker moet ontdooien. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
LongTimeAgo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:13:
[...]

Ik heb mijn vrouw toegang gegeven tot Home Assistant (via haar mobiel) en een speciaal dashboardje gemaakt met alle knoppen. Waaronder de stooklijnen :D
Maarja, zij had ook liever gewild dat ze even de temperatuur kon opschroeven via de thermostaat.
Even een positief bericht...
Ik heb gisteren rond 23.30 uur via: support. adlar.com twee berichten gestuurd en vanmorgen tijdens mijn ontbijt (voor 09.00 uur! :P ) had ik op beide vragen een antwoord gehad.
Ook meldden zij mij netjes dat ze online een aantal zaken hebben gewijzigd zodat de temperatuur in de avond (HL8 stooklijn en T6) niet meer zal "overschieten"
We gaan het mee maken! oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9cCUVoyD1Dj2IV04Na11-RmuvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZtMr3WXXthPPpyRUeympAeU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:41
Afgelopen nacht had ik ook ongeveer elk uur een defrost. Met het weer zo rond het vriespunt gebeurt dat eigenlijk altijd is mijn ervaring....

Als het minder zou kunnen zou dat natuurlijk mooi zijn, ik heb eigenlijk nooit gekeken of er daadwerkelijk veel ijs opgebouwd is vlak voor de defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:15
ebbz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:34:
[...]

Afgelopen nacht had ik ook ongeveer elk uur een defrost. Met het weer zo rond het vriespunt gebeurt dat eigenlijk altijd is mijn ervaring....

Als het minder zou kunnen zou dat natuurlijk mooi zijn, ik heb eigenlijk nooit gekeken of er daadwerkelijk veel ijs opgebouwd is vlak voor de defrost.
Gisteren hier 11 defrost momenten, vandaag nog maar 2.

Gisteren stond de wp flink te werken op HL8/JAN, normal mode, thermostaat, op 20.5. De temperatuur in de woonkamer was halverwege de middag doorgeschoten naarl 21.2 grC. Ik heb niets verandert in afwachting van.... , dat niet kwam.
Vannacht de wp op ECO gezet en thermostaat op 20, kamer was vanmorgen netjes 20gr.
Vanmorgen de ECO mode behouden(!) en thermostaat op 20.5, binnen 2 uur was de kamer de 20.5 graden en dat is het nog steeds.
Hier lijkt het erop dat bij een buitentemperatuur van ca 3 grC, de normal mode nog te veel warmte opwekt, de ECO mode begrenst de compressor voldoende. Op dit moment Temp Set: 33, Outlet: 33, Inlet 31grC. Gebruik Jaga LTV's geen vloerverwarming.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
LongTimeAgo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:13:
[...]

Gewoon een virtuele termostaat aanmaken die op achtergrond de stooklijn verander.

Temp ophoog , stooklijn omlaag en andersom.

Tegen je vrouw zeggen dat je het opgelost hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 16:22

[Afbeelding]

Smart Life wordt steeds slimmer en heeft in de app de kreet "Outlet" veranderd in de mooie kreet "Water uittrede temperatuur".
Ben benieuwd wanneer ze de kreet "Opgericht" een keer wijzigen in "Instellingen"
Ja, bij mij ook en nu nog, ieder uur 5 min een defrost welke ook nog de outlet en inlet temp onderuit haalt. Die vervolgens weer ruim tijd nodig hebben om op de recente waarde terug te komen, waarne vrij snel de volgende defrost zich aankondigt.
Volgens mij is mijn buffervat 20 l veel te klein in deze situatie .
Full electric 6 kW alleen vloerverwarming in gebruik.

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:39
hwennink schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:02:
[...]

Ja, bij mij ook en nu nog, ieder uur 5 min een defrost welke ook nog de outlet en inlet temp onderuit haalt. Die vervolgens weer ruim tijd nodig hebben om op de recente waarde terug te komen, waarne vrij snel de volgende defrost zich aankondigt.
Volgens mij is mijn buffervat 20 l veel te klein in deze situatie .
Full electric 6 kW alleen vloerverwarming in gebruik.
Het Nederlandse klimaat is een van de meest beroerde voor de huidige generatie warmtepompen: veel dagen met net iets boven nul temperaturen, veel wind, en vooral veel vocht. Daar bevriezen de wp's snel van en kom je dus in hoog-frequente defrost cycles, wat je COP echt nekt, nog los van het comfort. Grotere buffers en betere isolatie helpen natuurlijk wel daarbij, maar ons klimaat hebben we maar mee te dealen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
Vandaag toch maar via de site een ticket ingeschoten en gelukkig binnen een dag reactie. Via de mail was ik al twee weken aan het wachten. Probleem is dat het niet warmer als 17,5 / 18 graden wordt. Zelfs op LT1. De vloer wordt niet echt warm.
Ze sturen binnenkort een monteur langs en hebben in de tussentijd de pomp op HH4 gezet. Dat heb ik toch maar even ongedaan gemaakt, want de thermostaatkraan van de vloerverwarming staat vol open en ik ben niet thuis.
Ik lees hier dat er beter een open verdeler op de vloerverwarming kan ipv een pomp met thermostaatkraan. Adlar zei dat het goed zou werken met mijn installatie, dus als dat niet zo blijkt te zijn mogen zij dat gaan oplossen. :D Ik ben al lang blij dat ze nu zo snel reageerden en er actie ondernomen gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-06 19:13

[Afbeelding]

Had er 5 tussen 00.00 en 7.00.
Maar ik stook slechts op 29 of 30 graden outlet. 27 graden set temp. Zal bij jou wat sneller gaan met hogere set temp.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
lalme schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:29:
Vandaag toch maar via de site een ticket ingeschoten en gelukkig binnen een dag reactie. Via de mail was ik al twee weken aan het wachten. Probleem is dat het niet warmer als 17,5 / 18 graden wordt. Zelfs op LT1. De vloer wordt niet echt warm.
Ze sturen binnenkort een monteur langs en hebben in de tussentijd de pomp op HH4 gezet. Dat heb ik toch maar even ongedaan gemaakt, want de thermostaatkraan van de vloerverwarming staat vol open en ik ben niet thuis.
Ik lees hier dat er beter een open verdeler op de vloerverwarming kan ipv een pomp met thermostaatkraan. Adlar zei dat het goed zou werken met mijn installatie, dus als dat niet zo blijkt te zijn mogen zij dat gaan oplossen. :D Ik ben al lang blij dat ze nu zo snel reageerden en er actie ondernomen gaat worden.
Dat ze dat zeggen klopt ook, het werkt wel met een mengverdeler met pomp.
Het werkt echter een stuk efficienter met een gesloten verdeler, die niet mengt en zelf geen pomp en thermostaatknop heeft.

Ik snap nog steeds niet dat Adlar er niet aan wil om voor een meerprijs gewoon een verdeler te vervangen en het spul (passend bij de woning in kwestie) aansluit zoals het 't meest efficient is.

Wat dat betreft lijkt het idd een beetje cowboy-achtig met twee klanten op een dag, i.p.v. even echt de tijd nemen en ieder huis individueel te bekijken.

Met een nieuwe verdeler gaat het ook bij jou efficienter draaien, maar het lijkt me niet dat enkel de verdeler er voor zorgt dat je het maar 18 graden krijgt in huis... Dan moet je toch wat verder onderzoek doen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
lalme schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:29:
Ik lees hier dat er beter een open verdeler op de vloerverwarming kan ipv een pomp met thermostaatkraan. Adlar zei dat het goed zou werken met mijn installatie
Dit hebben ze bij mij ook gezegd.
En ja, het werkte, maar het was matig. De vloer werd wel warm, maar het was niet heel goed, omdat de temperatuur nu niet "CV temperaturen" door de leidingen liet stromen. Met bijkomend 'pendelgedrag' die plaats kon vinden zodra het weer warm werd.
De nieuwe passieve verdeler werkt trager, maar wel véél beter. De warmte blijft véél langer in de vloer zitten nu en de vloer wordt iets warmer dan voorheen.
Wel gemerkt dat ik nu wel meer verwarmingen 'dicht' moet zetten om de vloer sneller warm te laten worden. Maar dat is ok, de slaapkamers hoeven van ons niet warm. ;)
, dus als dat niet zo blijkt te zijn mogen zij dat gaan oplossen. :D Ik ben al lang blij dat ze nu zo snel reageerden en er actie ondernomen gaat worden.
Nouja het "werkt" en het kan er mee werken, maar het is gewoon minder efficiënt voor zowel je warmte als je warmtepomp. Je kan het proberen te vragen of zij het voor jouw gaan/moeten oplossen. Maar ik gok dat je op jezelf en je eigen portemonnee bent aangewezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
Kan ik mee leven, als het uiteindelijk maar warm wordt in huis. Mijn motto is dat je het altijd kan proberen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Nou,

Afgelopen dagen waren dramatisch.

Dat kwam deels door mezelf ik was vergeten mijn vloerverwarming temp te verhogen en deze stond nog gezellig op 30 graden, dus deze even netjes per 5 graden verhoogd naar 45 graden.

De warmtepomp bleef 50 graden pushen door het systeem, maar sinds vandaag doet hij rond de 30 / 38 graden, dus dat is een stukje fijner voor de stroomrekening ;).

Effe een andere vraag:

Ik heb nu een T6 thermostaat.
Maar wil eigenlijk voor boven waar nog radiatoren hangen automatisch knoppen hebben.

Evohome heeft mijn voorkeur.
Tado X niet zo'n voorstander van i.v.m. het verplichte abbo.

Iemand die daar ervaring mee heeft? of nog een andere oplossing.

Het moet in elk geval communiceren met mijn homey, anders wordt de vriendin gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
joke_name schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:54:
Nou,

Afgelopen dagen waren dramatisch.

Dat kwam deels door mezelf ik was vergeten mijn vloerverwarming temp te verhogen en deze stond nog gezellig op 30 graden, dus deze even netjes per 5 graden verhoogd naar 45 graden.

De warmtepomp bleef 50 graden pushen door het systeem, maar sinds vandaag doet hij rond de 30 / 38 graden, dus dat is een stukje fijner voor de stroomrekening ;).

Effe een andere vraag:

Ik heb nu een T6 thermostaat.
Maar wil eigenlijk voor boven waar nog radiatoren hangen automatisch knoppen hebben.

Iemand die daar ervaring mee heeft? of nog een andere oplossing.

Het moet in elk geval communiceren met mijn homey, anders wordt de vriendin gek.
evohome en een warmtepomp, begin er nooit aan.
Ik heb zelf ervaring met het danfoss systeem en dat werkt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
joke_name schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:54:
Is, voor zo ver ik kan lezen, niet verplicht: https://www.tado.com/nl-nl/auto-assist

En als ik zo even de documentatie in m'n verpakking van de Tado X (met 2 verwarmingsknoppen ;) ) lees, kan je die elke maand uitzetten/aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-06 18:37
Ramon_1984 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:57:
[...]
evohome en een warmtepomp, begin er nooit aan.
Ik heb zelf ervaring met het danfoss systeem en dat werkt wel goed.
ik heb geen ervaring met danfoss, dus ik kan daar geen oordeel overgeven. Maar mijn configuratie met Evohome werkt bij mij prima ;)

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05:51
Vandaag vanaf 17.00u is de CV aangesprongen en de WP staat stil.
Ik heb niets veranderd en hij stond op een LT1 (de LT8 werkt eigenlijk nooit zoals het moet werken)

De wp hield deze temperaturen mooi bij en begrijp niet waarom de CV nu ineens aanspringt.

Iemand enig idee hoe dit komt? en iemand een idee hoe ik de CV stop en de WP weer lat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:25
BigGreen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:24:
Ik heb niets veranderd en hij stond op een LT1 (de LT8 werkt eigenlijk nooit zoals het moet werken)

De wp hield deze temperaturen mooi bij en begrijp niet waarom de CV nu ineens aanspringt.

Iemand enig idee hoe dit komt? en iemand een idee hoe ik de CV stop en de WP weer lat werken?
Even optie P22 checken. Instructies in de openingspost.
Als de buitentemp onder de ingestelde temp ligt, dan gaat de cV aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
"Even P22 checken" ? Hoe doe je dit en waar kun je dat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
John Roos schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:43:
"Even P22 checken" ? Hoe doe je dit en waar kun je dat vinden?
Openingspost pagina 1 zoals gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Openingspost pagina 1 waar kan ik dat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Het enigste wat ik heb is een bedieningshandleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
BigGreen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:24:

- CV laten stoppen:
1. Welke thermostaat gebruik je? Zorg er voor dat er geen warmtevraag is (temp vraag lager zetten dan dat het is in huis)
2. JAN module stroom er af. 10 sec wachten. Stroom er op. CV stopt kort daarna met branden.

- P22 check:
1. Check kopje parameters op eerste pagina van de thread: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74019406

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
John Roos schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:45:
Openingspost pagina 1 waar kan ik dat vinden?
Pagina 1 van dit topic. Daar staat een instructie over parameters in het eerste inleidende bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
pentaw1nz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:07:
[...]

Pagina 1 van dit topic. Daar staat een instructie over parameters in het eerste inleidende bericht.
Dank allen.

P22 stond op 0 en heb er -5 van gemaakt.
nu even kijken of de cv niet constant aanschiet! al zomaar 3m3 verbruikt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Begrijp na 1 jaar nu pas dat ik wat moet doen met het kastje van Adlar.
Ben geen techneut dus dit wordt al moeilijk omdat als je dat gaat veranderen moet je wel weten wat je veranderd. Denk vaak dat ik alles ontregeld als iets ga veranderen.
Daarvoor dacht ik dat ik bij Adlar terecht kon maar die geven niet thuis. Dit tot grote frustratie van mijn kant. Zeggen dat ze druk zijn bij mensen die helemaal geen warmte meer krijgen. Dat is bij ons niet zo. We hebben alleen sinds deze week dat de HR ketel elk uur aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
John Roos schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:30:
Begrijp na 1 jaar nu pas dat ik wat moet doen met het kastje van Adlar.
Ben geen techneut dus dit wordt al moeilijk omdat als je dat gaat veranderen moet je wel weten wat je veranderd. Denk vaak dat ik alles ontregeld als iets ga veranderen.
Daarvoor dacht ik dat ik bij Adlar terecht kon maar die geven niet thuis. Dit tot grote frustratie van mijn kant. Zeggen dat ze druk zijn bij mensen die helemaal geen warmte meer krijgen. Dat is bij ons niet zo. We hebben alleen sinds deze week dat de HR ketel elk uur aan gaat.
Eigenlijk is het met CV ketels nooit anders geweest. Die zijn er decennia lang gewoon neer gehangen en werkten 'prima'.
Allemaal met maximale aanvoertemperatuur en niets afgesteld. Dat doet de gemiddelde loodgieter niet....
Daarom is er hier op Tweakers al jarenlang een CV Tuning topic.

Met de Adlar geldt datzelfde, al doen ze wel iets van een poging om voor jouw huis de juiste settings te kiezen + HL8 zou je er bij moeten helpen.

Persoonlijk ben ik liever niet helemaal afhankelijk van een installateur en wil ik het systeem zelf ook op hoofdlijnen snappen en waar nodig optimaliseren.
Een maand geleden was ook merendeel nieuw voor mij. Als je hier een paar weken blijft plakken word je vanzelf expert :p

Wb de ketel schijnt dat dus parameter P22 te zijn die je kunt aanpassen. Die zal Adlar standaard wel op 0 zetten, want dat is veilig.
Beter wat mensen die gas verbruiken, dan honderden telefoontjes van mensen die het niet warm krijgen

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 22-11-2024 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Roos
Bedankt voor je goede uitleg. Begrijp het nu pas.
Ga morgen een poging wagen om te kijken waar P22 op staat. Bij 0 moet deze naar -5.
Kan dit ook nog naar bv. -10.
Maar nogmaals dank voor de moeite die je hebt genomen om het aan mij uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
John Roos schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:43:
Bedankt voor je goede uitleg. Begrijp het nu pas.
Ga morgen een poging wagen om te kijken waar P22 op staat. Bij 0 moet deze naar -5.
Kan dit ook nog naar bv. -10.
Maar nogmaals dank voor de moeite die je hebt genomen om het aan mij uit te leggen.
Hij staat bij mij op -10. Is de standaard instelling (meestal)
Er kan een specifieke reden zijn waarom deze wellicht op -5 of 0 is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
macfocus schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:32:
[...]

Even optie P22 checken. Instructies in de openingspost.
Als de buitentemp onder de ingestelde temp ligt, dan gaat de cV aan
P22 aangepast maar temperatuur was ruim boven 0 dus waarom is nog steeds een raadsel.

Na aanpassing is de wp weer gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticVoyager42
  • Laatst online: 11-02 07:46
Goedemorgen,

Ik heb geen HomeWizard maar heb een scene aangemaakt als de warmtepomp afslaat (fan = 0 hz). Afgelopen nacht is dit 7x voorgekomen, met andere woorden met elke keer ongeveer een uur er tussenin. Mijns inziens kan ik dit interpreteren als 7 runs vanuit de warmtepomp.

Iemand nog een idee hoe ik dit kan optimaliseren zonder aan het leidingwerk te gaan knoeien? Uitgangspunt lijkt mij dat de warmteafgifte te beperkt is (of de warmtepomp te sterk). Ik denk daarom aan de volgende opties:

- Adlar op Eco zetten ipv standaard (daarmee knijp je hem iets af begreep ik, wel twijfels over impact levensduur)
- LT6 naar LT8 zodat de 'setpoint' dynamisch wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
MysticVoyager42 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:24:
Goedemorgen,

Ik heb geen HomeWizard maar heb een scene aangemaakt als de warmtepomp afslaat (fan = 0 hz). Afgelopen nacht is dit 7x voorgekomen, met andere woorden met elke keer ongeveer een uur er tussenin. Mijns inziens kan ik dit interpreteren als 7 runs vanuit de warmtepomp.

Iemand nog een idee hoe ik dit kan optimaliseren zonder aan het leidingwerk te gaan knoeien? Uitgangspunt lijkt mij dat de warmteafgifte te beperkt is (of de warmtepomp te sterk). Ik denk daarom aan de volgende opties:

- Adlar op Eco zetten ipv standaard (daarmee knijp je hem iets af begreep ik, wel twijfels over impact levensduur)
- LT6 naar LT8 zodat de 'setpoint' dynamisch wordt
Het is in ieder geval handig wat meer info te geven. Welke WP heb je? Hoe groot is je huis? Bouwjaar/energielabel/isolatie?
Hoe is de warmteafgifte in je huis? Indien je vloerverwarming hebt, heb je al een gesloten verdeler zonder pomp?

Daarnaast;
Kunnen het geen defrosts cycli zijn ipv warmtepomp die uitgaat omdat hij zijn warmte niet meer kwijt kan?

En;
- Homewizard p1 meter is altijd handig. Kost je 3 tientjes.
- eco stand (eigenlijk nacht stand) kun je prims gebruiken. Deze beperkt aantal hz van fan en compressor. Ik heb zelf een scene waarbij het bij warmer dan 3 graden automatisch naar eco gaat

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 23-11-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticVoyager42
pentaw1nz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:33:
[...]

Het is in ieder geval handig wat meer info te geven. Welke WP heb je? Hoe groot is je huis? Bouwjaar/energielabel/isolatie?
Hoe is de warmteafgifte in je huis? Indien je vloerverwarming hebt, heb je al een gesloten verdeler zonder pomp?

Daarnaast;
Kunnen het geen defrosts cycli zijn ipv warmtepomp die uitgaat omdat hij zijn warmte niet meer kwijt kan?

En;
- Homewizard p1 meter is altijd handig. Kost je 3 tientjes.
- eco stand (eigenlijk nacht stand) kun je prims gebruiken. Deze beperkt aantal hz van fan en compressor. Ik heb zelf een scene waarbij het bij warmer dan 3 graden automatisch naar eco gaat
Thanks! Adlar 6 KwH, huis is 70m2, bouwjaar 1887 maar volledig nageisoleerd volgens standaard 2023 (HR++ glas, voorzetwanden met 8cm pir en dak met 20 cm pir). Label niet opnieuw laten opmaken maar ik krijg het. huis warm met 30 graden. Afgifte middels conventionele radiatoren (ik zie dat dit stukje tekst was weggevallen in de vorige post). Defrost heb ik een apart scenario voor aangemaakt dus die zie ik apart (voor het laatst gistermiddag). P1 meter zal ik aanschaffen. Dank alvast voor meedenken! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
MysticVoyager42 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:47:
[...]

Thanks! Adlar 6 KwH, huis is 70m2, bouwjaar 1887 maar volledig nageisoleerd volgens standaard 2023 (HR++ glas, voorzetwanden met 8cm pir en dak met 20 cm pir). Label niet opnieuw laten opmaken maar ik krijg het. huis warm met 30 graden. Afgifte middels conventionele radiatoren (ik zie dat dit stukje tekst was weggevallen in de vorige post). Defrost heb ik een apart scenario voor aangemaakt dus die zie ik apart (voor het laatst gistermiddag). P1 meter zal ik aanschaffen. Dank alvast voor meedenken! 8)
70m2 volledige oppervlakte van je huis is (zeker als je het goed hebt nageisoleerd) natuurlijk nog wel een keer warm.
Ik gebruik de 6kw voor de dubbele oppervlakte. Ik denk dat een 6kw dus best wel flink is voor je relatief kleine woning.
Wat was je historisch gasverbruik?

Beperkte inhoud van je woning+ radiatoren+ 6kw warmtepomp , dan zou het goed kunnen dat hij de warmte niet goed kwijt kan en daarom wat vaker uitschakelt. De p1 meter gaat je in ieder geval meer inzicht geven.

Welke mogelijkheden heb je om de afgifte te vergroten?
- vloerverwarming of wandverwarming aanleggen
- meer radiatoren openzetten of verder openzetten
- fans onder je radiatoren plaatsen zodat warmte sneller verspreid
- buffervat plaatsen
- een hogere stooklijn kiezen. Maar dat hangt af van hoe warm je het nu in huis hebt en wilt hebben. Hij zak bij hl5 wellicht minder vaak afslaan.

Ik denk niet dat HL8 je warmtepomp rustiger laat stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticVoyager42
pentaw1nz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:00:
[...]

70m2 volledige oppervlakte van je huis is (zeker als je het goed hebt nageisoleerd) natuurlijk nog wel een keer warm.
Ik gebruik de 6kw voor de dubbele oppervlakte. Ik denk dat een 6kw dus best wel flink is voor je relatief kleine woning.
Wat was je historisch gasverbruik?

Beperkte inhoud van je woning+ radiatoren+ 6kw warmtepomp , dan zou het goed kunnen dat hij de warmte niet goed kwijt kan en daarom wat vaker uitschakelt. De p1 meter gaat je in ieder geval meer inzicht geven.

Welke mogelijkheden heb je om de afgifte te vergroten?
- vloerverwarming of wandverwarming aanleggen
- meer radiatoren openzetten of verder openzetten
- fans onder je radiatoren plaatsen zodat warmte sneller verspreid
- buffervat plaatsen
- een hogere stooklijn kiezen. Maar dat hangt af van hoe warm je het nu in huis hebt en wilt hebben. Hij zak bij hl5 wellicht minder vaak afslaan.

Ik denk niet dat HL8 je warmtepomp rustiger laat stoken.
Dank! Ik ga de hogere stooklijn proberen. Wellicht dat meer radiatoren toevoegen of het vergroten van het buffervat nog een optie is, vloerverwarming is mij op dit moment een te grote ingreep. De P1 is onderweg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
MysticVoyager42 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:05:
[...]

Dank! Ik ga de hogere stooklijn proberen. Wellicht dat meer radiatoren toevoegen of het vergroten van het buffervat nog een optie is, vloerverwarming is mij op dit moment een te grote ingreep. De P1 is onderweg!
Is wandverwarming maken geen optie voor je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegerd
Een tip voor de mensen met een Therminon vloerverwarmingsverdeler en de Adlar warmtepomp:
je kunt Therminon aanschrijven en zij kunnen je vertellen of en hoe je verdeler moet worden aangepast op de warmtepomp. Bij mijn vloerverwarmingsverdeler (Composite OEM LTV) kan hij redelijk eenvoudig omgebouwd worden; Therminon geeft precies aan wat je moet doen en welke onderdelen je ervoor nodig hebt.
Ze sturen een pdf met afbeeldingen en onderdelen die je zelf moet aanschaffen.
Dit is waarschijnlijk goedkoper dan meteen een nieuwe verdeler aanschaffen.

Zo te zien moet de pomp er tussenuit en komen er grotere openeningen voor aan-en afvoer. Wat kloppend is met wat hier op het forum gezegd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegerd
Advb schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:47:
Herkenbaar. Loopt hier ook zo.
Van de week monteur geweest om de ronde honeywell te vervangen voor de TADO.
Huis werd niet noemenswaardig warm. De volgende dag belletje van Adlar; blijkbaar maakt de TADO ook geen juist contact. Er komt nu een afspraak om de JAN module te vervangen.

Omdat mijn huis niet echt warm werd op de lage temp stooklijnen, sinds de temperatuur onder 0 komt buiten, experimenteer ik nu met HL8. De temperatuur in huis is nu eindelijk op de gewenste temperatuur (18 graden) maar het verbruik van de warmtepomp is torenhoog; ik zit nu, om 11:30 al op een verbruik van 19 kwh.
Als ik dit omreken naar een maandverbruik zit ik op 1100 kwh en een bedrag van €250!
De woonkamer is op 18 graden en het is aangenaam, maar ik vind het verbruik echt extreem hoog; ik verwarm alleen maar een benedenverdieping middels vloerverwarming; de stookkosten voor de bovenverdieping middels CV komen hier nog bij.

Ik hoop dat met het ombouwen van mijn vloerverwarmingsverdeler er een wezenlijk verschil komt in warmteafgifte en dat het verbruik naar beneden gaat. Zoals de situatie nu is is het behoorlijk waardeloos
(of koud in huis en een acceptabel energieverbruik, of een warm huis maar dan ook een torenhoge rekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Vliegerd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:45:
[...]

Huis werd niet noemenswaardig warm. De volgende dag belletje van Adlar; blijkbaar maakt de TADO ook geen juist contact. Er komt nu een afspraak om de JAN module te vervangen.

Omdat mijn huis niet echt warm werd op de lage temp stooklijnen, sinds de temperatuur onder 0 komt buiten, experimenteer ik nu met HL8. De temperatuur in huis is nu eindelijk op de gewenste temperatuur (18 graden) maar het verbruik van de warmtepomp is torenhoog; ik zit nu, om 11:30 al op een verbruik van 19 kwh.
Als ik dit omreken naar een maandverbruik zit ik op 1100 kwh en een bedrag van €250!
De woonkamer is op 18 graden en het is aangenaam, maar ik vind het verbruik echt extreem hoog; ik verwarm alleen maar een benedenverdieping middels vloerverwarming; de stookkosten voor de bovenverdieping middels CV komen hier nog bij.

Ik hoop dat met het ombouwen van mijn vloerverwarmingsverdeler er een wezenlijk verschil komt in warmteafgifte en dat het verbruik naar beneden gaat. Zoals de situatie nu is is het behoorlijk waardeloos
(of koud in huis en een acceptabel energieverbruik, of een warm huis maar dan ook een torenhoge rekening).
Wat was je gasverbruik?

Alleen de thermostaat/JAN module werkend krijgen gaat het verbruik niet drastisch veranderen verwacht ik. Deze warmtepomp wordt standaard namelijk geleverd met alleen het display waarop je e.e.a. kunt instellen en de app. Het werken met stooklijnen is waar deze warmtepomp voor gemaakt is.

Denk dat je het dus toch ergens andersmoet zoeken als je het met de HH8 (denk dat je die bedoelt ipv HL8= dynamische stooklijn met thermostaat sturing).

Welke wp heb je? Gasverbruik? Info over woning (isolatie, warmteafgifte, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-06 13:44
Vliegerd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:45:
[...]

Voor ons ook herkenbaar. Monteur langs geweest voor onderhoud en Tado geïnstalleerd. Warmtepomp is bereikbaar maar compressor slaat niet aan. We zitten dus in de kou letterlijk en figuurlijk. Gisteren na een service verzoek een mailtje met verkeerde template geladen, we gaan het fixen en de pomp draait zo weer. Helaas. Weet echt niet wat we nog meer kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
jboerma100 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:49:
[...]

Voor ons ook herkenbaar. Monteur langs geweest voor onderhoud en Tado geïnstalleerd. Warmtepomp is bereikbaar maar compressor slaat niet aan. We zitten dus in de kou letterlijk en figuurlijk. Gisteren na een service verzoek een mailtje met verkeerde template geladen, we gaan het fixen en de pomp draait zo weer. Helaas. Weet echt niet wat we nog meer kunnen doen.
Staat je wp op handmatige of automatisch stooklijn.
Als deze op automatisch staat gewoon omzetten naar handmatig dan heb je in ieder geval warmte.

Als die niet tijdig reageert even via app of witte kastje uitzetten. Werkschakelaar uitzetten ( koffie drinken) en 10 min Werkschakelaar weer aan en via app aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jboerma100 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:49:
[...]

Zet 'm inderdaad eens uit/aan en zet hem op een vaste stooklijn ipv thermostaat sturing.
Als hij dan wel werkt dan weet je zeker dat het aan de dynamische stooklijn ligt. En dat de WP zelf dus wel gewoon werkt.

Lijkt het meest logisch als het direct na installeren nieuwe thermostaat is ontstaan.

En de JAN uit/aan zetten lost vaak dit soort dingen op. Moest ik ook na ophangen nieuwe thermostaat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
pentaw1nz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:17:
[...]

Zet 'm inderdaad eens uit/aan en zet hem op een vaste stooklijn ipv thermostaat sturing.
Als hij dan wel werkt dan weet je zeker dat het aan de dynamische stooklijn ligt. En dat de WP zelf dus wel gewoon werkt.

Lijkt het meest logisch als het direct na installeren nieuwe thermostaat is ontstaan.

En de JAN uit/aan zetten lost vaak dit soort dingen op. Moest ik ook na ophangen nieuwe thermostaat .
Dank voor het meedenken, beide oplossingen al enkele malen geprobeerd. Geen resultaat. Hoop is nú gevestigd op de vriendelijke monteur en dat hij woord houdt en nog gaat controleren wat hij verkeerd heeft aangesloten of software matig heeft geïnstalleerd. En het laden van de verkeerde template zou het ondersteunende team toch doen. Waarschijnlijk werken ze in Zwolle niet in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jboerma100 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:24:
[...]

Dank voor het meedenken, beide oplossingen al enkele malen geprobeerd. Geen resultaat. Hoop is nú gevestigd op de vriendelijke monteur en dat hij woord houdt en nog gaat controleren wat hij verkeerd heeft aangesloten of software matig heeft geïnstalleerd. En het laden van de verkeerde template zou het ondersteunende team toch doen. Waarschijnlijk werken ze in Zwolle niet in het weekend.
1 van de vaste stooklijnen inschakelen haalt niets uit?

Als je Adlar belt in het weekend en je in de kou zit kom je bij de storingsdienst uit. 1 keer gebruik van moeten maken, toen hebben ze na +/- 5 uur op afstand iets opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:45
pentaw1nz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:37:
[...]

Als je Adlar belt in het weekend en je in de kou zit kom je bij de storingsdienst uit. 1 keer gebruik van moeten maken, toen hebben ze na +/- 5 uur op afstand iets opgelost.
In principe kan de WP ook gewoon werken zonder JAN module en zonder thermostaat. Om die twee uit te sluiten kan je ze allebei uitzetten en uit laten. Vervolgens de WP op standje "vloerverwarming" en "stel-temperatuur" minimaal 3 graden hoger zetten dan de "inlet temp". Als de WP dan nog steeds niets doet, dan is er echt een storing in de WP.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nlfva1
Booe52 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:04:
[...]

De service en communicatie is echt een totale chaos. Helemaal mee eens.
Lekker zelf prutsen met die wp is leuk maar een beetje ondersteuning zou leuk zijn.
Ik heb na twee maanden nog geen herinnering gehad voor de betaling van de laatste factuur.... Is ook wel zorgelijk
Op dit moment is het zo net voor het einde van het jaar waarschijnlijk een gekkenhuis. Iedereen die nog even snel dit jaar een WP wil bestellen (met hogere subsidie), maar uiteindelijk zullen ze vroeg op laat een keertje komen voor de betaling. Zolang je het laatste factuur niet hebt betaald, kan je ook geen subsidie aanvragen. Dat is ongeveer hetzelfde bedrag als het openstaande termijn volgens mij. Ik begrijp dus niet zo goed wat je hiermee opschiet. Als iedereen dit zou doen kan een Adlar hierdoor in de problemen komen en daar gaan we dan allemaal nog meer last van krijgen. Of zie ik dat verkeerd?

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-02 16:38
nlfva1 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:06:
[...]

Op dit moment is het zo net voor het einde van het jaar waarschijnlijk een gekkenhuis. Iedereen die nog even snel dit jaar een WP wil bestellen (met hogere subsidie), maar uiteindelijk zullen ze vroeg op laat een keertje komen voor de betaling. Zolang je het laatste factuur niet hebt betaald, kan je ook geen subsidie aanvragen. Dat is ongeveer hetzelfde bedrag als het openstaande termijn volgens mij. Ik begrijp dus niet zo goed wat je hiermee opschiet. Als iedereen dit zou doen kan een Adlar hierdoor in de problemen komen en daar gaan we dan allemaal nog meer last van krijgen. Of zie ik dat verkeerd?
Ik betaal ze direct als ze hun werk gedaan hebben. Niet betalen is de enige stok achter de deur die ik heb.
Het lijkt me niet dat ik moet gaan betalen om te voorkomen dat Adje in de problemen komt. LOL
Dit forum is wel erg behulpzaam! Goed voor Adje om mee te kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
Booe52 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:11:
[...]

Ik betaal ze direct als ze hun werk gedaan hebben. Niet betalen is de enige stok achter de deur die ik heb.
Het lijkt me niet dat ik moet gaan betalen om te voorkomen dat Adje in de problemen komt. LOL
Dit forum is wel erg behulpzaam! Goed voor Adje om mee te kijken
Daar heb je een goed punt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegerd
pentaw1nz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:03:
[...]

Wat was je gasverbruik?

Alleen de thermostaat/JAN module werkend krijgen gaat het verbruik niet drastisch veranderen verwacht ik. Deze warmtepomp wordt standaard namelijk geleverd met alleen het display waarop je e.e.a. kunt instellen en de app. Het werken met stooklijnen is waar deze warmtepomp voor gemaakt is.

Denk dat je het dus toch ergens andersmoet zoeken als je het met de HH8 (denk dat je die bedoelt ipv HL8= dynamische stooklijn met thermostaat sturing).

Welke wp heb je? Gasverbruik? Info over woning (isolatie, warmteafgifte, etc)
Mijn gasverbruik was gemiddeld 1050 per jaar, gemeten over afgelopen 3 jaar. Daarin zitten douchen (ca 100-150 per jaar), verwarmen beneden verdieping d.m.v. vloerverwarming, verwarmen bovenverdieping
d.m.v. radiatoren. Er is voldoende isolatie aanwezig; driedubbele vloerisolatie, dubbelglas, spouwmuurisolatie. Dak is geisoleerd en na-geisoleerd.
Gasverbruik was tot nu toe ook relatief laag voor een huis uit 1991 denk ik.
Als ik voor het gemak uitga van een verbruik van 900m3 voor verwarming en een gemiddelde SCOP van 3 kom ik op een benodigde warmte uit van 900x10/3 = 3000 kwh per jaar voor de warmtepomp. Als ik dit verdeel over het stookseizoen van oktober t/m april kom ik op een doorsnee van 14 kwh per dag uit.

De warmtepomp is een 6kwh die op dit moment alleen de benedenverdieping van warmte voorziet middels vloerverwarming. opp ca. 80-90 m2. De bovenverdieping loopt nog op de CV d.m.v. gas.

De thermostaat werkt bij mij al vanaf begin niet naar behoren (nu ca 5 weken). Met stooklijnen kreeg ik de boel prima geregeld met een scene-instelling, waarbij overdag LT7 en snachts LT8 geselecteerd werd.
Verbruik was rond de 9 kwh per dag en temperatuur was 18-19 graden in huis. Bij een buitentemperatuur van 10-13 graden overdag en 's-nachts rond de 6-8 was dat wel wat ik verwachtte.

Begin deze week heeft de Adlar monteur mijn thermostaat vervangen waarbij ik te horen kreeg om hem op LT8 te zetten en er verder niets aan te doen. Om het systeem en Adlar de kans te geven om de boel in te laten regelen. Dit kon een week duren. Totdat na 2 dagen bleek dat de thermostaat nog steeds niets doet; ze vermoeden bij Adlar dat de JAN module kapot is. Op stooklijn LT8 liep de temperatuur in de kamer geleidelijk van 19 naar 15 graden gedurende 3 dagen.
Met stooklijnen LT6 en LT7 kreeg ik het niet (meer) warm sinds de warmtepomp 3 dagen min of meer niet effectief heeft gefunctioneerd door een slecht werkende LT8; het was hier gistermorgen nog steeds 15,5 graden in huis. Bij een verbruik van 20-24 kwh per dag.

Ik had gistermiddag stooklijn HH8 geselecteerd en na ca. 15 uur was het huis eindelijk op de gevraagde temperatuur van 18 graden. Het energieverbruik is echter torenhoog; 34 kwh zijn er gisteren doorheen gedraaid. Vandaag 33 kwh toen de vloer vanmorgen om 7:30 al warm was en de temperatuur in huis 19 graden was.
Ik heb niet de indruk dat de warmtepomp, nu de boel "op temperatuur" is, de temperatuur vast gaat houden op 18-19 graden met een verbruik van tussen de 15 en 20 kwh. Maar dat het verbruik eerder naar 30 kwh per dag gaat. Dit zou een enorm meerverbruik betekenen ten opzichte van mijn berekende 3000 kwh per jaar.
En dan is het in de nacht en overdag nog niet eens "echt" koud met een temperatuur rond de 0 graden 's-nachts en 8 overdag. En de bovenverdieping stookt nu nog op gas; mocht de bovenverdieping meeverwarmd gaan worden in de nabije toekomst dan stijgt het verbruik misschien wel naar 40 kwh per dag en naar 50 kwh op echt koude dagen.

Ik heb de indruk, dat de vloerverwarmingsverdeler de warmte niet optimaal afgeeft. Anders kan ik het extreem hoge verbruik niet verklaren, eerlijk gezegd. Warmtepomp staat ook niet te pendelen; hij maakt lange runs. Vandaag van 0:00 tot 17:00 een lange run met gemiddeld 1,6 kwh per uur en wat kleine pieken tussen de 1,6 en 1,8 kwh/uur. Het is wel lekker warm in huis, maar extreem warm is het niet met 19,3 graden in de woonkamer.
Instelling staat op "verwarming" en modus heb ik sinds 2 dagen op "standaard" gezet i/.p.v. eco modus.

Iemand van jullie een idee waarom mijn verbruik zo hoog is? Of is dit bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-05 22:34
Ik heb een soortgelijke ervaring.
Bij mij is recent de honeywell lyric t6r gemonteerd.
Werkt slecht icm vloerverwarming.

Ik gebruikte daarvoor de stand vloerverwarming en dan lt2, staat de wp de hele dag op een laag vermogen te draaien. Afgelopen week met de koude dagen kwam de outletemperatuur niet boven de 36 graden en de inlet niet boven de 32. Voor ons huis uit 1989 was dat onvoldoende. Het was rond de 17.5 graden.

Nu het buiten weer zachter wordt gaat de outlet naar 39 en wordt het binnen weer snel ruim 19 graden.

Support desk van Adlar keek wel mee in het systeem maar heeft me niet gebeld om te overleggen over een oplossing. Als ik een vraag in de mail stel krijg ik een algemeen antwoord van 1 regel.

Niet best dit!

De 6 kWp warmtepomp moet toch bij -10 graden Celsius nog voldoende warmte kunnen produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegerd
@roelof; hoe hoog is jouw verbruik? kom je aan de waardes die ik noemde? (gisteren en eergisteren had ik een verbruik rond de 34 kwh).

de stand vloerverwarming moet je trouwens niet gebruiken, want die werkt niet in combinatie met de JAN module en het ADLAR display. je moet de modus altijd op verwarming zetten (of in de zomer op koelen).
je kunt proberen of dat een verschil voor je maakt?
ik krijg het huis en de vloer wel warm met de stooklijnen van de hoge temperaturen. de outlettemperatuur ging bij mij naar 41 graden. daarmee werd het in huis 19,5 graden. je zou een van de hoge temperatuur stooklijnen kunnen gebruiken? ik gebruikte H8, lukte prima.

bij mij zit het hem daar niet in, want bij mij staat de warmtepomp van begin af aan op modus verwarming.

ik had trouwens al eerder vandaag een bericht gepost over het waterzijdig inregelen; wettelijk gezien is Adlar daar toe verplicht. volgens mij heb ik nog nergens iets gelezen over de service van Adlar dat ze je vloerverwarming en je radiatoren aanpassen aan de nieuwe situatie met de warmtepomp en de veel lagere temperatuur van het water? het lijkt mij dat ze daar ook niet veel verstand van hebben en ze tegen iedereen zeggen "het lukt wel zoals het nu is opgeleverd" zonder iets aan de vloerverwarming of radiatoren te veranderen.
Bij mij hebben ze gezegd dat de radiatoren volledig opengedraaid moeten worden, maar dat noem ik geen waterzijdig inregelen van mijn verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
  • Laatst online: 20-02 16:38
Vliegerd schreef op zondag 24 november 2024 @ 01:01:
@roelof; hoe hoog is jouw verbruik? kom je aan de waardes die ik noemde? (gisteren en eergisteren had ik een verbruik rond de 34 kwh).

de stand vloerverwarming moet je trouwens niet gebruiken, want die werkt niet in combinatie met de JAN module en het ADLAR display. je moet de modus altijd op verwarming zetten (of in de zomer op koelen).
je kunt proberen of dat een verschil voor je maakt?
ik krijg het huis en de vloer wel warm met de stooklijnen van de hoge temperaturen. de outlettemperatuur ging bij mij naar 41 graden. daarmee werd het in huis 19,5 graden. je zou een van de hoge temperatuur stooklijnen kunnen gebruiken? ik gebruikte H8, lukte prima.

bij mij zit het hem daar niet in, want bij mij staat de warmtepomp van begin af aan op modus verwarming.

ik had trouwens al eerder vandaag een bericht gepost over het waterzijdig inregelen; wettelijk gezien is Adlar daar toe verplicht. volgens mij heb ik nog nergens iets gelezen over de service van Adlar dat ze je vloerverwarming en je radiatoren aanpassen aan de nieuwe situatie met de warmtepomp en de veel lagere temperatuur van het water? het lijkt mij dat ze daar ook niet veel verstand van hebben en ze tegen iedereen zeggen "het lukt wel zoals het nu is opgeleverd" zonder iets aan de vloerverwarming of radiatoren te veranderen.
Bij mij hebben ze gezegd dat de radiatoren volledig opengedraaid moeten worden, maar dat noem ik geen waterzijdig inregelen van mijn verwarming.
@Vliegerd Je zegt dat het wettelijk verplicht is dat Adlar de boek waterzijdig inregelt. Weet je waar ik daar info over kan vinden? Maandag komt er weer een servicemonteur van Adlar langs bij mij. Ik heb er weinig vertrouwen in. In mijn communicatie met Adlar helpt het wellicht als ik kan wijzen op jouw verhaal over die wettelijke verplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impod
mversluis schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:23:
[...]

Wij hebben gaten door de muur en vloer laten boren van 100mm , dat gaat goed met de leidingen. Echter denk ik niet dat je dit door mantelbuis heen krijgt zonder kapot te maken.

Beste kan je idd riool buis 110 of 125 pakken en geen 90graden bochten maar 2x 45 dan is de radius groter.

Just my 2 cents
Heb het door 110mm pvc aangelegd, met overal 45 graden bochten inderdaad. In mijn eentje de slangen door de hulpstukken rijgen ging, maar met enige moeite. 90 graden was wel erg moeilijk geworden denk ik.

Ik zou voor de volgende 125mm aanbevelen. Maar had nog 1 en ander liggen voor 110, inclusief een boor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:08

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb vanochtend maar een serviceverzoek ingediend...

20,6 graden in huis, en nog vol aan het doorstoken. Voelde eigenlijk nog warmer aan.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling als het setpoint 20 is. Kost ook bakken stroom zo...

JAN module even spanningsloos gemaakt maar bleef vol vermogen aanvragen na opstart dus nu naar LT1 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
Jerra schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:43:
Ik heb vanochtend maar een serviceverzoek ingediend...

20,6 graden in huis, en nog vol aan het doorstoken. Voelde eigenlijk nog warmer aan.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling als het setpoint 20 is. Kost ook bakken stroom zo...

JAN module even spanningsloos gemaakt maar bleef vol vermogen aanvragen na opstart dus nu naar LT1 gegaan.
Merk dit ook het LT8 stookt gewoon even lekker door met 1500watt door blazen.
Ik verwacht een 10 tot 15 kWh per dag verbruik maar zit tussen de 15 en 22 kWh met LT8.

Ik ben gisteren overgeschakeld naar LT1. Heb een week de LT8 geprobeerd, maar niet tevreden. Die is veel ter agressief met stoken. Met LT1 blijft het netjes 20 graden in huis.. heb alleen radiatoren in huis.

Tip zet de radiatoren in de woonkamer vol open. De rest in huis ook open zetten. Maar deze op 50 tt 75% open. Koop ook zo laser temperatuur ding daarmee kan je in en uit meten. Delta T van 5 is prima

Nu even kijken wat het verbruik is met LT1 en dat de temperatuur in huis stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-06 07:00
Ook hier heb ik LT8 opgegeven. Paar weken geprobeerd, Adlar heeft tussendoor nog een Honewell Round geïnstalleerd, maar ik kreeg maar geen stabiel gedrag. Hij ging óf te laat aan waardoor het te koud werd in huis, óf te laat uit waardoor het een sauna was. Heb echt even gewacht (op aanraden van Adlar) om te kijken of hij zichzelf zou stabiliseren, maar dat gebeurde niet en toen was ik er wel klaar mee.

Inmiddels stuur ik simpelweg op aan/uit op basis van een Zigbee temperatuursensor voor de binnentemperatuur en Home Assistant. Pomp staat nu op LT6 in de Eco stand. Werkt voor nu prima: temperatuur blijft netjes rond de 20C binnen en hij bromt rustig de hele dag door als het koud genoeg is.

Voorbeeld 20 november:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5QB7iulUuVQvZ5l28w-ocCArII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3snOOnbHPliIJA3XxxINxLaU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 06:13
Master_duck schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:40:
[...]

Merk dit ook het LT8 stookt gewoon even lekker door met 1500watt door blazen.
Ik verwacht een 10 tot 15 kWh per dag verbruik maar zit tussen de 15 en 22 kWh met LT8.

Ik ben gisteren overgeschakeld naar LT1. Heb een week de LT8 geprobeerd, maar niet tevreden. Die is veel ter agressief met stoken. Met LT1 blijft het netjes 20 graden in huis.. heb alleen radiatoren in huis.

Tip zet de radiatoren in de woonkamer vol open. De rest in huis ook open zetten. Maar deze op 50 tt 75% open. Koop ook zo laser temperatuur ding daarmee kan je in en uit meten. Delta T van 5 is prima

Nu even kijken wat het verbruik is met LT1 en dat de temperatuur in huis stabiel blijft.
Hier ook onvrede over HL8, zelfs in Eco stand zit er geen rem op. HL7 is net te krap en daalt met 1 of 2 tienden per uur. Wel mooie gelijkmatige runs op HL7. Nu het warmer wordt volstaat die misschien wel.

Met de cv stookte ik ook altijd alleen beneden. Incidenteel een keer een paar uurtjes op een slaapkamer boven.
Nu lees ik jouw advies om ook boven te verwarmen, dat lijkt contraintuïtief, maar laatst kwam ik dat advies ook tegen. De achterliggende gedachte was: de warmte gaat via de verdiepingsvloer toch wel omhoog, dus vergroot de afgiftecapaciteit dan maar door de radiatoren boven ook te gebruiken. Hogere afgiftecapaciteit geeft hoger rendement van de warmtepomp.
@Master_duck is dit voor jou ook de reden om boven wat te "stoken"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 17:27
Vliegerd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:56:
[...]
De warmtepomp is een 6kwh die op dit moment alleen de benedenverdieping van warmte voorziet middels vloerverwarming. opp ca. 80-90 m2. De bovenverdieping loopt nog op de CV d.m.v. gas.
Ik stook ook alleen beneden met de Adlar 6 kW waar enkel vloerverwarming is. Oppervlakte is 104 m2.
Over de afgelopen 7 dagen heb ik precies 100 kWh verbruikt voor verwarming.

Ik gebruik een eigen regeling (met Homey Pro) welke iets kouder regelt dan de oude stooklijn HL8 zonder JAN.

Mijn oude mengverdeler met pomp zit er nog. Gaat in het voorjaar vervangen worden door een open LT-verdeler. Waarschijnlijk geeft dat een betere efficiency. Maar voor nu ben ik 100% tevreden over deze warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
Marcva schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:41:
[...]

Hier ook onvrede over HL8, zelfs in Eco stand zit er geen rem op. HL7 is net te krap en daalt met 1 of 2 tienden per uur. Wel mooie gelijkmatige runs op HL7. Nu het warmer wordt volstaat die misschien wel.

Met de cv stookte ik ook altijd alleen beneden. Incidenteel een keer een paar uurtjes op een slaapkamer boven.
Nu lees ik jouw advies om ook boven te verwarmen, dat lijkt contraintuïtief, maar laatst kwam ik dat advies ook tegen. De achterliggende gedachte was: de warmte gaat via de verdiepingsvloer toch wel omhoog, dus vergroot de afgiftecapaciteit dan maar door de radiatoren boven ook te gebruiken. Hogere afgiftecapaciteit geeft hoger rendement van de warmtepomp.
@Master_duck is dit voor jou ook de reden om boven wat te "stoken"?
ik verwarm alleen met warmte pomp de cv is de deur uit. en ja de radiatoren beneden in de huis kamer zijn te weinig. de totale warmte afgifte bij 70 is boven de 8KW maar bij 30/35 blijft daar nog maar een krappe 1500 watt vanover met de andere radiatoren open haal ik net niet de 2500 watt en dat is nou net de minimale warmte wat de Adlar WP kan maken.

dit is dus om pendelen te verkomen. en door je huis helemaal te verwarmen verlaag je de warmte vraag in je huiskamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Met de afgelopen koude dagen heb ik t huis heerlijk op temperatuur (19 graden) gehouden op lage temp stooklijn 1.
Savonds zette ik hem naar lage stooklijn 4 (en eco modus) en zakte het huis met minimaal verbruik wp naar 18.5.

Ik had nooit gedacht dat de stooklijnen zo goed zouden werken en had mijn hoop gevestigd op stooklijk 8 + JAN, maar die heeft nog een hoop werk nodig heb ik t idee.

Verbruik 19 november was 18kWh, 20 november was 10kWh en 21 november was ook 10kWh. 22 november ging weer naar 15kWh en gisteren zat die net niet op de 12kWh.

De 2 groepen vloerverwarming doet het echt verrassend goed in de woonkamer/keuken (35 m2). De badkamer (8 m2, midden in huis, geen raam, kleine verwarming voor handoeken), zolder (25 m2, half-half goed geïsoleerd, 1 grote hoog rendement verwarming) worden ook keurig warm gehouden.

Ik heb gemerkt dat met koude temperaturen de slaapkamer verwarmingen dicht gehouden moeten worden anders is de vloerverwarming niet goed warm te krijgen.

Met iets warmere temperaturen maakt dat niet uit.

Ik zal de JAN nog een kans geven nadat de Tado is opgehangen, maar die stooklijnen werken super voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
[...]

Mijn gasverbruik was gemiddeld 1050 per jaar, gemeten over afgelopen 3 jaar. Daarin zitten douchen (ca 100-150 per jaar), verwarmen beneden verdieping d.m.v. vloerverwarming, verwarmen bovenverdieping
d.m.v. radiatoren. Er is voldoende isolatie aanwezig; driedubbele vloerisolatie, dubbelglas, spouwmuurisolatie. Dak is geisoleerd en na-geisoleerd.
Als ik voor het gemak uitga van een verbruik van 900m3 voor verwarming en een gemiddelde SCOP van 3 kom ik op een benodigde warmte uit van 900x10/3 = 3000 kwh per jaar voor de warmtepomp. Als ik dit verdeel over het stookseizoen van oktober t/m april kom ik op een doorsnee van 14 kwh per dag uit.

De thermostaat werkt bij mij al vanaf begin niet naar behoren (nu ca 5 weken). Met stooklijnen kreeg ik de boel prima geregeld met een scene-instelling, waarbij overdag LT7 en snachts LT8 geselecteerd werd.
Verbruik was rond de 9 kwh per dag en temperatuur was 18-19 graden in huis. Bij een buitentemperatuur van 10-13 graden overdag en 's-nachts rond de 6-8 was dat wel wat ik verwachtte.

Begin deze week heeft de Adlar monteur mijn thermostaat vervangen waarbij ik te horen kreeg om hem op LT8 te zetten en er verder niets aan te doen. Om het systeem en Adlar de kans te geven om de boel in te laten regelen. Dit kon een week duren. Totdat na 2 dagen bleek dat de thermostaat nog steeds niets doet; ze vermoeden bij Adlar dat de JAN module kapot is. Op stooklijn LT8 liep de temperatuur in de kamer geleidelijk van 19 naar 15 graden gedurende 3 dagen.
Met stooklijnen LT6 en LT7 kreeg ik het niet (meer) warm sinds de warmtepomp 3 dagen min of meer niet effectief heeft gefunctioneerd door een slecht werkende LT8; het was hier gistermorgen nog steeds 15,5 graden in huis. Bij een verbruik van 20-24 kwh per dag.

Ik had gistermiddag stooklijn HH8 geselecteerd en na ca. 15 uur was het huis eindelijk op de gevraagde temperatuur van 18 graden. Het energieverbruik is echter torenhoog; 34 kwh zijn er gisteren doorheen gedraaid. Vandaag 33 kwh toen de vloer vanmorgen om 7:30 al warm was en de temperatuur in huis 19 graden was.
Ik heb niet de indruk dat de warmtepomp, nu de boel "op temperatuur" is, de temperatuur vast gaat houden op 18-19 graden met een verbruik van tussen de 15 en 20 kwh. Maar dat het verbruik eerder naar 30 kwh per dag gaat. Dit zou een enorm meerverbruik betekenen ten opzichte van mijn berekende 3000 kwh per jaar.
En dan is het in de nacht en overdag nog niet eens "echt" koud met een temperatuur rond de 0 graden 's-nachts en 8 overdag. En de bovenverdieping stookt nu nog op gas; mocht de bovenverdieping meeverwarmd gaan worden in de nabije toekomst dan stijgt het verbruik misschien wel naar 40 kwh per dag en naar 50 kwh op echt koude dagen.

Ik heb de indruk, dat de vloerverwarmingsverdeler de warmte niet optimaal afgeeft. Anders kan ik het extreem hoge verbruik niet verklaren, eerlijk gezegd. Warmtepomp staat ook niet te pendelen; hij maakt lange runs. Vandaag van 0:00 tot 17:00 een lange run met gemiddeld 1,6 kwh per uur en wat kleine pieken tussen de 1,6 en 1,8 kwh/uur. Het is wel lekker warm in huis, maar extreem warm is het niet met 19,3 graden in de woonkamer.
Instelling staat op "verwarming" en modus heb ik sinds 2 dagen op "standaard" gezet i/.p.v. eco modus.

Iemand van jullie een idee waarom mijn verbruik zo hoog is? Of is dit bij jullie ook zo?
Als je nog een vloerverwarming verdeler met een pomp hebt, dan zou ik die eerst zo snel mogelijk gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
BerndGaykema schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:07:
[...]

Ik stook ook alleen beneden met de Adlar 6 kW waar enkel vloerverwarming is. Oppervlakte is 104 m2.
Over de afgelopen 7 dagen heb ik precies 100 kWh verbruikt voor verwarming.

Ik gebruik een eigen regeling (met Homey Pro) welke iets kouder regelt dan de oude stooklijn HL8 zonder JAN.

Mijn oude mengverdeler met pomp zit er nog. Gaat in het voorjaar vervangen worden door een open LT-verdeler. Waarschijnlijk geeft dat een betere efficiency. Maar voor nu ben ik 100% tevreden over deze warmtepomp.
Hier ook alleen beneden ca 100m3 vloerverwarming en heb stooklijn lt2 aanstaand met koude weer , netjes 19 a 20 graden. Vrijstaand huis uit 78

Wij hebben 8 groepsverdeler met pomp er tussen. Zit ook te denken om die die tzt te vervangen

Afgelopen 7 dagen bijna 100kwh gebruikt. ( dus bijna zelfde gedrag) , alleen laat ik hem staan op lt2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
[...]

Zoals je zelf al zegt is je huis in 3 dagen afgekoeld naar 15 graden door niet werkende dynamische stooklijn/thermostaat sturing.

Op het moment dat jij vervolgens weer een vaste stooklijn kies, dan geldt de waarde die je op je thermostaat instelt als ondergrens. Komt hij daar onder, dan gaat hij extra hard werken om dat recht te trekken.

Als jij 18 graden instelt, en het is 15, dan gaat hij dus in boost ontzettend veel elektriciteit verbruiken om het weer warm te krijgen.

Ik denk dat je huis echt even nodig heeft om weer warmer te worden, daarna kan de WP weer zuiniger draaien.

En het loont altijd om eens goed naar je warmteafgifte te kijken.
Ik zie hier meerdere mensen noemen dat ze het met temperaturen in de 40 graden niet warm krijgen in huis. Eigenlijk is de eerste test voordat je overgaat op een warmtepomp kijken of je CV ketel het met 40 graden warm houdt in je huis. Als dat niet lukt dan woon je misschien in een tochtgat, of je warmteafgifte is niet goed.
3 radiatoren met 70 graden krijg je het wel warm. Maar als die 70 graden halveert dan werkt dat natuurlijk niet meer. Dan moet je zorgen voor betere warmteafgifte. En bij vloerverwarming zorgen dat er geen koud retourwater wordt bijgemend. Dat duurt het allemaal nog veel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
roelof mulder schreef op zondag 24 november 2024 @ 00:35:
Ik heb een soortgelijke ervaring.
Bij mij is recent de honeywell lyric t6r gemonteerd.
Werkt slecht icm vloerverwarming.

Ik gebruikte daarvoor de stand vloerverwarming en dan lt2, staat de wp de hele dag op een laag vermogen te draaien. Afgelopen week met de koude dagen kwam de outletemperatuur niet boven de 36 graden en de inlet niet boven de 32. Voor ons huis uit 1989 was dat onvoldoende. Het was rond de 17.5 graden.

Nu het buiten weer zachter wordt gaat de outlet naar 39 en wordt het binnen weer snel ruim 19 graden.

Support desk van Adlar keek wel mee in het systeem maar heeft me niet gebeld om te overleggen over een oplossing. Als ik een vraag in de mail stel krijg ik een algemeen antwoord van 1 regel.

Niet best dit!

De 6 kWp warmtepomp moet toch bij -10 graden Celsius nog voldoende warmte kunnen produceren?
Met een outlet van 36 en een inlet van 32, waarbij het in huis slechts 17 graden is, kun je denk ik ook wel concluderen dat de warmteafgifte onvoldoende is in je huis.
Dezemoet je vergroten. Meer radiatoren openzetten, extra verwarming aanleggen, vloerverwarming mengverdeler vervangen, etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jboerma100
pentaw1nz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:37:
[...]

De storingsdienst heeft het probleem opgelost door een nieuwe template te installeren op afstand. Als je eenmaal contact hebt met een monteur dan is de opvolging perfect. Vertrouwen is weer helemaal terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Goed om te horen @jboerma100

We mogen best kritisch zijn, zeker na het betalen van een flinke klap geld, maar Adlar doet nog steeds haar best voor de klanten.
Als je bijv. In het Quatt topic lijkt, lees je ook veel berichten over de service en aftersales.

Het zal deels te maken hebben met de grotere drukte.
Toen ik in augustus/september contact had met Adlar liep het echt vlotter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-06 17:09
Hier werkt het nog steeds naar tevredenheid. Ik moest aan het begin van de koude periode overschakelen van LT6 naar LT5 en vandaag merkte ik precies het omgekeerde. Op instelling LT5 werd het binnen ineens 21 graden. Dus deze maar vandaag terug gezet naar LT6. Het zou natuurlijk mooi zijn als de dynamische stooklijn dit dus zelf zou doen maar ik vind het zo ook wel prima. Afgelopen week ongeveer 100KwH verbruik. Vandaag is de WP na een flinke aantal dagen continu draaien eindelijk weer aan het uitrusten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 17:27
mversluis schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:25:
[...]

Hier ook alleen beneden ca 100m3 vloerverwarming en heb stooklijn lt2 aanstaand met koude weer , netjes 19 a 20 graden. Vrijstaand huis uit 78

Wij hebben 8 groepsverdeler met pomp er tussen. Zit ook te denken om die die tzt te vervangen

Afgelopen 7 dagen bijna 100kwh gebruikt. ( dus bijna zelfde gedrag) , alleen laat ik hem staan op lt2.
De Set Temp was bij mij de hele week aan het schommelen tussen 26 en 27, de "zomerse" dag van vandaag op 24. Ik vermoed dat het defrosten best veel energie heeft gekost. Ik krijg een melding op mijn telefoon dat de Defrost aan of uit gaat. Het leek wel of ik gespamd werd ....

De gemiddelde cop-waarde was afgelopen week net boven de 4. Daarvoor en vandaag is deze zo'n 6.

Mijn vrijstaande huis komt uit 2004. Toendertijd had het een EPC (Energie Prestatie Coefficient) van 1,2. Sindsdien heb ik niet zoveel gedaan om het nog beter te isoleren. Is goed genoeg zo.

Het huis staat in De Wijk (tussen Staphorst en Meppel, net in Drenthe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:08

Jerra

Beunhaas in wording

Zo leer ik ook langzaam de stooklijnen kennen door het avontuur van vanochtend, was vandaag niet thuis maar LT1 was voor mijn huis dus nog te warm.
Volgende keer LT2 proberen wanneer het probleem zich weer voor doet.

Voor nu heeft LT8 zichzelf hersteld, hopelijk blijft deze het goed doen de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:25
Grrr.

Word ik vanochtend wakker, huis 23,5 graden…
Heeft de pomp de hele nacht vol vermogen staan stoken.
Het enige geluk is, dat de stoomprijs “0” was (d.w.z., ik betaal max de 18 cent/KW belasting).

Het was gisteren natuurlijk erg warm buiten met 17gr.
‘S avonds merk ik dat de vloerverwarming wat oncomfortable wordt.
Ik kijk, heeft de pomp zichzelf uitgezet.
Ik zet hem weer aan (staat op HL8), dus die regelt het wel.

Niet dus.

Ik draai juist HL8/jan om automatisch buitentemp wisselingen op te vangen (of beter gezegd, de impact daarvan op mijn binnentemperatuur.
Moet ie het wel doen.

Nu de boel maar even op een willekeurige HL3 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ten tijde van dat ik HL8+JAN volop gebruikte merkte ik ook dat op t moment dat ik wisselde tussen HL8+JAN of een stooklijn, het leek alsof die elke keer als je HL8+JAN selecteerde, hij weer in een soort "inleer" fase schoot waarbij die wilt meten hoe lang t duurt om het huis te stoken alvorens die weer afkoelt. Dit is maar een observatie van mijn kant... Ik kan het compleet mis hebben.
Zou leuk zijn als Adlar de werking en het 'inleren' van de HL8+JAN een keer uitlegd.
Want meer dan "hij stelt de set temp aan op je binnen temperatuur" vind ik nogal een kort door de bocht antwoord die al het andere gedrag van HL8+JAN niet verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Kan iemand onderstaande gedrag duiden?
Als de temperatuur buiten van "koud" naar "warm" gaat, dan gaat de wp zitten pieken ipv op een laag vermogen het water rondpompen/langzaam opwarmen.
De piekjes die je ziet duren om en nabij 20 minuten.
1 piek zit om en nabij de 1000-1100W (normale stand) en 600-700W (Eco stand).
Het is niet pendelen(?), want het is een piek dat om de 2 uur (om en nabij) plaatsvind.
Het huis is ook niet koud.
Het gedrag komt niet vanuit de set-temp.
Lage temp stooklijn 1 en 4 zijn voornamelijk gebruikt.
Alle verwarmingen in het huis staan open behalve 2 slaapkamers.

Verbruik is ook minimaal met de huidige temperaturen, dus ik klaag verder niet. Wil alleen begrijpen of het voorkomen (als het niet normaal gedrag is)
2 groepen vloerverwarming woonkamer/keuken (35 m2). Badkamer (8 m2, midden in huis, geen raam, kleine verwarming voor handoeken), zolder (25 m2, half-half goed geïsoleerd, 1 grote hoog rendement verwarming).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nm7ztL9n6LatRy-lXOYr5fyO4ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7E5LsSQDaZx5PV5XYAbYEqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
  • Laatst online: 15-06 13:00
LongTimeAgo schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:48:
Kan iemand onderstaande gedrag duiden?
Als de temperatuur buiten van "koud" naar "warm" gaat, dan gaat de wp zitten pieken ipv op een laag vermogen het water rondpompen/langzaam opwarmen.
De piekjes die je ziet duren om en nabij 20 minuten.
De WP gaat wel heel vaak aan/uit zo? Of draait deze wel op laag vermogen door?
Pagina: 1 ... 39 ... 62 Laatste