pentaw1nz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:03:
[...]
Wat was je gasverbruik?
Alleen de thermostaat/JAN module werkend krijgen gaat het verbruik niet drastisch veranderen verwacht ik. Deze warmtepomp wordt standaard namelijk geleverd met alleen het display waarop je e.e.a. kunt instellen en de app. Het werken met stooklijnen is waar deze warmtepomp voor gemaakt is.
Denk dat je het dus toch ergens andersmoet zoeken als je het met de HH8 (denk dat je die bedoelt ipv HL8= dynamische stooklijn met thermostaat sturing).
Welke wp heb je? Gasverbruik? Info over woning (isolatie, warmteafgifte, etc)
Mijn gasverbruik was gemiddeld 1050 per jaar, gemeten over afgelopen 3 jaar. Daarin zitten douchen (ca 100-150 per jaar), verwarmen beneden verdieping d.m.v. vloerverwarming, verwarmen bovenverdieping
d.m.v. radiatoren. Er is voldoende isolatie aanwezig; driedubbele vloerisolatie, dubbelglas, spouwmuurisolatie. Dak is geisoleerd en na-geisoleerd.
Gasverbruik was tot nu toe ook relatief laag voor een huis uit 1991 denk ik.
Als ik voor het gemak uitga van een verbruik van 900m3 voor verwarming en een gemiddelde SCOP van 3 kom ik op een benodigde warmte uit van 900x10/3 = 3000 kwh per jaar voor de warmtepomp. Als ik dit verdeel over het stookseizoen van oktober t/m april kom ik op een doorsnee van 14 kwh per dag uit.
De warmtepomp is een 6kwh die op dit moment alleen de benedenverdieping van warmte voorziet middels vloerverwarming. opp ca. 80-90 m2. De bovenverdieping loopt nog op de CV d.m.v. gas.
De thermostaat werkt bij mij al vanaf begin niet naar behoren (nu ca 5 weken). Met stooklijnen kreeg ik de boel prima geregeld met een scene-instelling, waarbij overdag LT7 en snachts LT8 geselecteerd werd.
Verbruik was rond de 9 kwh per dag en temperatuur was 18-19 graden in huis. Bij een buitentemperatuur van 10-13 graden overdag en 's-nachts rond de 6-8 was dat wel wat ik verwachtte.
Begin deze week heeft de Adlar monteur mijn thermostaat vervangen waarbij ik te horen kreeg om hem op LT8 te zetten en er verder niets aan te doen. Om het systeem en Adlar de kans te geven om de boel in te laten regelen. Dit kon een week duren. Totdat na 2 dagen bleek dat de thermostaat nog steeds niets doet; ze vermoeden bij Adlar dat de JAN module kapot is. Op stooklijn LT8 liep de temperatuur in de kamer geleidelijk van 19 naar 15 graden gedurende 3 dagen.
Met stooklijnen LT6 en LT7 kreeg ik het niet (meer) warm sinds de warmtepomp 3 dagen min of meer niet effectief heeft gefunctioneerd door een slecht werkende LT8; het was hier gistermorgen nog steeds 15,5 graden in huis. Bij een verbruik van 20-24 kwh per dag.
Ik had gistermiddag stooklijn HH8 geselecteerd en na ca. 15 uur was het huis eindelijk op de gevraagde temperatuur van 18 graden. Het energieverbruik is echter torenhoog; 34 kwh zijn er gisteren doorheen gedraaid. Vandaag 33 kwh toen de vloer vanmorgen om 7:30 al warm was en de temperatuur in huis 19 graden was.
Ik heb niet de indruk dat de warmtepomp, nu de boel "op temperatuur" is, de temperatuur vast gaat houden op 18-19 graden met een verbruik van tussen de 15 en 20 kwh. Maar dat het verbruik eerder naar 30 kwh per dag gaat. Dit zou een enorm meerverbruik betekenen ten opzichte van mijn berekende 3000 kwh per jaar.
En dan is het in de nacht en overdag nog niet eens "echt" koud met een temperatuur rond de 0 graden 's-nachts en 8 overdag. En de bovenverdieping stookt nu nog op gas; mocht de bovenverdieping meeverwarmd gaan worden in de nabije toekomst dan stijgt het verbruik misschien wel naar 40 kwh per dag en naar 50 kwh op echt koude dagen.
Ik heb de indruk, dat de vloerverwarmingsverdeler de warmte niet optimaal afgeeft. Anders kan ik het extreem hoge verbruik niet verklaren, eerlijk gezegd. Warmtepomp staat ook niet te pendelen; hij maakt lange runs. Vandaag van 0:00 tot 17:00 een lange run met gemiddeld 1,6 kwh per uur en wat kleine pieken tussen de 1,6 en 1,8 kwh/uur. Het is wel lekker warm in huis, maar extreem warm is het niet met 19,3 graden in de woonkamer.
Instelling staat op "verwarming" en modus heb ik sinds 2 dagen op "standaard" gezet i/.p.v. eco modus.
Iemand van jullie een idee waarom mijn verbruik zo hoog is? Of is dit bij jullie ook zo?