Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 38 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Naar aanleiding van een vraag over wat nu de in- of afschakeling van de warmtepomp bepaalt, kreeg ik dit antwoord te zien:

'De warmtepomp gebruikt nog steeds P26 voor het aanslaan. De warmtepomp slaat aan op een temperatuurverschil tussen de in/outlet en de set temperatuur. dus niet op thermostaatvraag. Het enige wat we met de thermostaat doen is de stooklijn verhogen of verlagen, dus niet het aan en uitslaan.'

info: p26 is de hysterese watertemperatuur en gewenste temperatuur voor start warmtepomp.
Wel van belang in de discussie rond het wel en niet goed functioneren van de Honeywell.

Met betrekking tot het reageren van de Jan-connect op de gegevens uit de thermostaat is het van belang te weten dat er de mogelijkheid is om de jan-connect op 0,2 graden nauwkeurig te laten reageren. De interval waarin de Jan-connect checkt is minimaal 15 minuten ( standaard instelling is dacht ik 30 minuten)
Cruciaal in het verhaal is nu ook dat de Honeywell kennelijk traag een verlaging ( of verhoging) registreert en doorgeeft..
In mijn beleving lijkt het of hij steeds achterloopt op de werkelijkheid

Genoeg redenen voor een aantal om 'gewoon' met bestaande stooklijnen te werken en dus geen gebruik te maken van de custom stooklijn HL8.

Ook ik heb het opnieuw geprobeerd maar blijf het voor mijn omstandigheden lastig vinden om de juiste instelling in efficiënte scenes te zetten. (veel invloed achterpui door wel of geen zon, een redelijk snelle temperatuurdaling in de kamer; verwarming middels convectoren met elk een rij ventilatoren gestuurd door Heatbooster van sdr-engineering)
Toch maar weer terug naar HL8.
Voorlopig ben ik best tevreden met de resultaten. Het gaat het beste als een tijdlang ongeveer dezelfde weersomstandigheden zich voordoen. Flinke schommelingen in die omstandigheden maken dat de warmtepomp zich steeds weer moet 'hervinden'. Daarbij speelt de Honeywell zeker een rol.

Maar goed. Best oke nu met stooklijn HL8 ,continu rond 19 graden ( ja: inclusief de Honeywell,) : Bijna continu draaiend, enkele defrosts, steltemperatuur wisselt af in periodes tussen 29 en 34. Verbruik moduleert tussen 500w en 1000 w ( totaal vandaag tot nu toe zo'n 15 kw).

Een nauwkeuriger werkende thermostaat zal nog wel verbetering kunnen aanbrengen.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:51
Ook mijn ervaring (voor ik m'n vloerverwarming verdeler had vervangen...) met HL8+JAN. Hij doet het wel, soms zelfs heel goed, soms met wat sturing vanuit Adlar, maar het idee is ook niet slecht.
Maar zoals je al zei... De uitlezing van de thermostaat is echt absurd.

Het had mij niet enorm veel uitgemaakt dat die wat trager was.
Sterker nog, die 0,5 graden uitlezen had mij ook niet heel erg uitgemaakt.
Maar dan had hij op z'n minst de correcte woonkamer temperatuur moeten aangeven, op die 0,5 graden afgerond. Op z'n minst.
En dat doet hij niet, na weken testen met een andere thermostaat er naast.

Dus zodra ik de bevestiging vanuit Adlar kreeg om de T6 terug te geven en een Tado aan te schaffen, done.

Scheelt ook dat het "black friday week" is... ha.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:42
Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:19:
Beetje off topic, maar ter inspiratie van oude woningen waar op verdiepingen nog radiatoren zitten en die vaak na het plaatsen van een warmtepomp niet lekker warmte meer afgeven.

Ik heb dit op gelost door het plaatsen van wandverwarming.
[Afbeelding]

Slaapkamers zijn nu heerlijk warm en de kinderen zijn super blij.

Voordeel, in de zomer kan je ook prima koelen.
Hé Ramon_1984 komt me bekend voor!
Idd off topic, gaat niet over de Adlar Aurora 2, maar sluit wel heel mooi aan voor mensen die LTV willen, maar waar vloerverwarming om welke reden dan ook niet uitvoerbaar is (wij wilden onze 23mm massief eiken vloer niet opofferen)!

Waarmee heb jij de wanden gestuct?
Ik heb onze hele woonkamer (55 m2 wand, 650m leiding) zo uitgevoerd en daarna met leem gestuct!
Op de wanden heb ik achter de Warp matten eerst een bekleding van18 mm platen OSB met daar overheen 20 mm Gütex houtvezelplaten aangebracht als extra isolatie.
En vervolgens kon ik heel eenvoudig de Warp matten met lange gipsplaatschroeven in de OSB platen schroeven
Door de relatief dunne laag leem (35 mm) heb ik een LTV die vrij snel opwarmt en vervolgens lekker straalt.
Ik heb wel wat kameroppervlakte ingeleverd (6,5 cm rondom), maar de kinderen zijn toch het huis uit. :w

@LongTimeAgo
Meestal zit wandverwarming maar tot 180 cm hoogte, maar ik heb het bewust tot aan het plafond aangebracht om een zo hoog mogelijk afgiftevermogen te creëren. (en het aanbrengen van de leemstuc was zo een stuk eenvoudiger, die Warp matten vormen een goede wapening voor het leem).
Minder oppervlak voorzien van wandverwarming kan natuurlijk, maar dan zakt het warmte afgevend vermogen natuurlijk ook.
Gewoon even informatie inwinnen bij Warp-System, die geven echt goede adviezen en informatie, Dijk van een Bedrijf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gP0X1VhQ4ko1W_3PVhiT-ASMjrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZ8f8yNY2Ps2GVOtcP0qs4hY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ip1F6T-xGEYz_fmhh5vVqDD6HP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2f9KW0TZZQYgEYPtIDcYa5OX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjDnFy8jC-Z9bZeMc0Q29c2qe50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GC7tjpak6reoZkubPjTEV8GK.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
Advb schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:05:
Ik heb gisteren onderdelen gehaald om de pomp in de verdeler eruit te halen. Kijk nu naar de energie meter en de wp draait voorbeeldig volgens mij, constant op zo’n 550 -600 watt. Ik heb alleen gisteren alle radiatoren open gezet. Deze worden nauwelijks warm, kan dat de oorzaak zijn? Ik moet de pomp er nog uithalen maar kan denk ik wel een paar dagen wachten, nu 4 graden buiten zondag wordt het weer 14 graden. Toch prettiger werken.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi AvdB,

Ik ben héél benieuwd naar jouw ondervindingen nadat je de pomp en de thermostaat van de verdeler hebt verwijderd!
Ik lees graag jouw ervaringen over enkele (koudere) weken.

Tijdens de installatie van onze WP had de monteur mij verteld dat de pomp en de thermostaat gewoon konden blijven zitten, maar hier lees ik toch duidelijk andere berichten...

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:56
Ahum..... schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:13:
[...]

Hé Ramon_1984 komt me bekend voor!
Idd off topic, gaat niet over de Adlar Aurora 2, maar sluit wel heel mooi aan voor mensen die LTV willen, maar waar vloerverwarming om welke reden dan ook niet uitvoerbaar is (wij wilden onze 23mm massief eiken vloer niet opofferen)!

Waarmee heb jij de wanden gestuct?
Ik heb onze hele woonkamer (55 m2 wand, 650m leiding) zo uitgevoerd en daarna met leem gestuct!
Op de wanden heb ik achter de Warp matten eerst een bekleding van18 mm platen OSB met daar overheen 20 mm Gütex houtvezelplaten aangebracht als extra isolatie.
En vervolgens kon ik heel eenvoudig de Warp matten met lange gipsplaatschroeven in de OSB platen schroeven
Door de relatief dunne laag leem (35 mm) heb ik een LTV die vrij snel opwarmt en vervolgens lekker straalt.
Ik heb wel wat kameroppervlakte ingeleverd (6,5 cm rondom), maar de kinderen zijn toch het huis uit. :w

@LongTimeAgo
Meestal zit wandverwarming maar tot 180 cm hoogte, maar ik heb het bewust tot aan het plafond aangebracht om een zo hoog mogelijk afgiftevermogen te creëren. (en het aanbrengen van de leemstuc was zo een stuk eenvoudiger, die Warp matten vormen een goede wapening voor het leem).
Minder oppervlak voorzien van wandverwarming kan natuurlijk, maar dan zakt het warmte afgevend vermogen natuurlijk ook.
Gewoon even informatie inwinnen bij Warp-System, die geven echt goede adviezen en informatie, Dijk van een Bedrijf!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leemstuc is fantastisch >:)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-WqimRX_pvobKrI1zX4bDZ_V5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gJfzIUb5jaZJ3JOv6xj5HeQ.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn huidige verdeler voor de begane grond.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon_1984 op 20-11-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-06 20:25
pentaw1nz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:29:
[...]

Je outlet kan idd niet zomaar sterk worden verhoogd naar 40 oid.
Als het verschil tussen inlet en outlet te groot is slaat de WP ook af met een foutmelding.
Ff simpel gedacht.
Per ronde die het water aflegt door mijn afgifte systeem kan het maar “x” graden warmte afgeven.
Laten we zeggen 5 graden. Dat is het verschil tussen in en outlet.

Stel de kamer temperatuur is 20 graden.
Ik stuur er water door van 25 graden, wat er uit gaat op 20 graden
Dan is er relatief weinig verschil en dus weinig afgifte.

Als ik water doorstuur van zeg 40 graden wat eruit gaat op 35
Groter verschil, meer afgifte?

Of is dat niet zo, omdat er nou eenmail niet als 5 graden afgifte is?
Nee toch?

Ergo, als ik de pomp op enige normale wijze water kan laten maken van zeg 40 graden, dat blijft de inlet 35 en kan de pomp dit toch handlen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:32:
[...]

Ff simpel gedacht.
Per ronde die het water aflegt door mijn afgifte systeem kan het maar “x” graden warmte afgeven.
Laten we zeggen 5 graden. Dat is het verschil tussen in en outlet.

Stel de kamer temperatuur is 20 graden.
Ik stuur er water door van 25 graden, wat er uit gaat op 20 graden
Dan is er relatief weinig verschil en dus weinig afgifte.

Als ik water doorstuur van zeg 40 graden wat eruit gaat op 35
Groter verschil, meer afgifte?

Of is dat niet zo, omdat er nou eenmail niet als 5 graden afgifte is?
Nee toch?

Ergo, als ik de pomp op enige normale wijze water kan laten maken van zeg 40 graden, dat blijft de inlet 35 en kan de pomp dit toch handlen?
Afgifte word verhoogd door de delta t kleiner te maken en het debiet te vergroten .
Een cv ketel wil een grote delta t hebben om te kunnen condenseren.
Een warmtepomp wil juist een kleine delta t en een hoge flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-06 23:35
LongTimeAgo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:07:
[...]

Ook mijn ervaring (voor ik m'n vloerverwarming verdeler had vervangen...) met HL8+JAN. Hij doet het wel, soms zelfs heel goed, soms met wat sturing vanuit Adlar, maar het idee is ook niet slecht.
Maar zoals je al zei... De uitlezing van de thermostaat is echt absurd.

Het had mij niet enorm veel uitgemaakt dat die wat trager was.
Sterker nog, die 0,5 graden uitlezen had mij ook niet heel erg uitgemaakt.
Maar dan had hij op z'n minst de correcte woonkamer temperatuur moeten aangeven, op die 0,5 graden afgerond. Op z'n minst.
En dat doet hij niet, na weken testen met een andere thermostaat er naast.

Dus zodra ik de bevestiging vanuit Adlar kreeg om de T6 terug te geven en een Tado aan te schaffen, done.

Scheelt ook dat het "black friday week" is... ha.
Mijn T6 OpenTherm volgt de verandering van de set temperatuur na precies 10 minuten. Dat blijft dan onveranderlijk staan. Moet minstens 2 graden lager of hoger zijn wil de aanwijzing veranderen. De T6 kan wel snel meten want mijn draadloze haal ik uit het stopcontact, breng deze naar een koude ruimte, steek hem in het stopcontact en na 10 seconden wijst hij die lagere temperatuur aan. Wijzig de set met - 2 graden dan gaat onmiddellijk het receiver vlam lampje uit. Dat werkt dus ook super snel. Inderdaad door andere genoemd meet de Jan moduul eens in de 30 minuten wat de T6 er van vindt. Is dat +- 2 graden afwijkend tegenover de set dan wordt de hl8 stooklijn heel traag aangepast. Bij mij is daarmee de 6 kW in hybride volledig op hol geslagen. Nu bij 0 graden terug naar lt 2 met een set van 32 graden. De T6 2 graden omlaag naar 19 want dan gaat het vlammetje uit op de recieven omdat in de gewone stooklijn de T6 toch niet meedoet. Dus T6 doet het wel bij LT8 maar alleen op +- 2 graden bandbreedte overschrijding met een correctie op de stooklijn. In mijn geval ontspoorde dat volledig met als reactie 24 uur max vermogen en 35 kWh weggepompt.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:36:
[...]

Afgifte word verhoogd door de delta t kleiner te maken en het debiet te vergroten .
Een cv ketel wil een grote delta t hebben om te kunnen condenseren.
Een warmtepomp wil juist een kleine delta t en een hoge flow.
Ok, wat is het geval van een wp en normale Delta T? 54 a 5 graden?
If so, dat heb ik.

Hoge flow.
Geld voor het hele afgifte systeem neem ik aan. Dus, de pomp van de wp moet harder draaien?
Pomp van de verdeler ook harder laten draaien?

Call me stupid, maar dan is er toch minder tijd om de warmte van het water in de vloer/ruimte te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-06 19:13
Marcva schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:30:
Waar halen jullie de defrosts vandaan? Ik zag toevallig net dat de inlet hoger was dan de outlet, wat klinkt als een defrost.
Ik gebruik alleen de Tuya app.
Iemand vertelde hier dat je in de smart life app een scene kan aanmaken met een melding if apparaatstatus = defrost.
Dat gebruik ik nu.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Marcva schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:30:
Waar halen jullie de defrosts vandaan? Ik zag toevallig net dat de inlet hoger was dan de outlet, wat klinkt als een defrost.
Ik gebruik alleen de Tuya app.
Andere optie is integratie in Home Assistant. Dan kan je nog veel meer monitoren. Dit is onze huidige run waar je de defrost momenten goed kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxLWL6I-htyvDvNJm_Jfu7gxASw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNwRgD5X4thTyPAsfQeijJ3r.jpg?f=fotoalbum_large

Wij draaien hier nog met de ECO mode. Ons huis blijft net op de ingestelde thermostaat temperatuur met het weer van vandaag. Bij nog lagere temperaturen zal het naar de normale modus moeten gaan.

Het verbruik is bij ons in de ECO mode 19 kWh per dag. Dit is in ons geval heel erg goed is vergeleken met het historisch gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-06 17:09
macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:26:
[...]

Ok, wat is het geval van een wp en normale Delta T? 54 a 5 graden?
If so, dat heb ik.

Hoge flow.
Geld voor het hele afgifte systeem neem ik aan. Dus, de pomp van de wp moet harder draaien?
Pomp van de verdeler ook harder laten draaien?

Call me stupid, maar dan is er toch minder tijd om de warmte van het water in de vloer/ruimte te krijgen?
De tijd maakt niet zo veel uit. Als het er snel doorheen gaat dan heb je langere tijd warm water (50 graden bijvoorbeeld). Dit is een grotere drijvende kracht met je ruimte en dus meer afgifte. Wat Ramon_1984 denk ik bedoelt is dat de warmtepomp graag water terug krijgt met een kleine delta T dus 45 graden bijvoorbeeld. Dit lost de warmtepomp op door hoge pomp snelheid. Dus anders dan een CV ketel.
Zo begrijp ik het tenminste met mijn kennis van Natuurkunde

Wat wel raar is, is dat jouw pomp de set temperatuur niet haalt. Dit kan inderdaad of doordat je inlet temperatuur te koud blijft. Dus je verliest ergens te veel warmte dus bijvoorbeeld set temperatuur is 45 graden maar je warmtepomp blijft water krijgen van 30 graden, dan kan die het niet overbruggen. Of je warmtepomp is begrenst, bijvoorbeeld bij de compressor (eco stand?) waardoor hij niet meer warmte kan opnemen dan je in huis nu verliest. Had jij een 10kw pomp?

Het buffervat dient volgens mij alleen maar om pendelen te voorkomen. Dus bij een hoog vermogen pomp voorkomen dat hij vaak aan/uit gaat omdat ie de warmte niet kwijt kan of bij zone verwarming.

Hopelijk helpt dit je in troubleshooten.

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:45
Jerra schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:05:
Ja zeker, ik zit op 10,3 vandaag.

Maar goed het is dan ook koud en vanaf vannacht was die 50 graden water aan het maken.

Ben benieuwd hoe die vanaf nu gaat werken.
De afgelopen uren was LT1 niet zuiniger dan op LT8, hij werkt net zo hard door in ecostand nu om 35 graden te maken als dat hij nodig had om 50 graden te maken.

Ik denk dat ecostand een mooi beperkend vermogen bevat, hij stookt simpelweg nu zo hard als die mag (ongeveer 950w continu).

Als het nu afkoelt in huis zet ik hem ook gewoon op hogere temperaturen, en als het daarmee niet lukt zet ik hem pas van de ecostand af.

Edit: Hmm interessant: als ijk hem even naar standard gooi ipv eco dan gaat de compresser frequency niet eens omhoog, alleen de fan frequency.

Vraag me af of "eco" dan wel eco is, en niet eigenlijk "silent".

Je wilt eigenlijk (tenzij je echt geluidsoverlast hebt) de luchthoeveelheid (ventilator frequentie) helemaal niet knijpen, juist wel de frequentie van de compressor.
Dat was ook mijn observatie met de ECO stand. Het enige verschil is de fan frequentie. Compressor blijft hetzelfde en verbruik scheelt ook niet heel veel. Het is gewoon meer een silent stand.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:36
Mijn situatie:
6 kW full electric warmtepomp, 20 liter buffervat.
100 m2 vloerverwarming met gesloten vloerverwarmingverdeler 7 groepen.
P116 0 en P26 0

De laatste dagen verbruikt de warmtepomp meer dan 25 kWh per dag op HL5 of de HL8.
Het feit is dat de defrosts elk uur de inlet en outlet temperatuur omlaag halen. Voordat de inlet temp weer in de buurt komt van de settemp, start de defrost weer.
Ik heb de vervanging van de gesloten vloerverwarmingverdeler door een open al in gang gezet.

Is het verstandig het buffervat te laten vervangen door een 100 liter vat?
Zijn er nog meer zaken die ik kan doen? Gaarne jullie advies.

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

• pentaw1nz
@hwennink die 100m2 vloerverwarming is je begane grond? Of ook de verdieping?

100m2 benedenruimte klinkt een 6kw namelijk wel wat onderbemeten. Dan heb je een erg groot huis. Je 6KW moet dan aardig zijn best doen.
Die defrosts zijn normaal, dat heb ik momenteel ook. Is het wel de gewenste temperatuur in huis? M.a.w is er ook echt een probleem dat je het niet warm krijgt? Welk probleem probeer je op te lossen?

Die 100m2 vloerverwarming is namelijk al een aardige buffer..

Wacht ook eerst even resultaat van je nieuwe verdeler af. Niet aan te veel knoppen tegelijk draaien.
Ik moest hier HL5 gebruiken en ik red het nu met nieuwe verdeler rop HL7. Hele dag 20.5 graden in huis en het is ook nog eens een stuk kouder buiten.
Mijn verbruik gisteren was 15.6kw, maar bij ons is het beneden maar 60m2.

[ Voor 28% gewijzigd door pentaw1nz op 21-11-2024 08:46 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:44
Ik merk dat mijn installatie graag op DT van 3 graden werkt. is de DT groter dan 3 = meer vermogen.
is de DT kleiner 3 dan minder vermogen. ook merk ik dat er gebruik wordt gemaakt van nacht verlaging.

rond 22:00 uur wordt er dan 0.5 graden warmer (20,5) en laat deze zaken tot 19,5 en start daarna weer. dit is meestal tussen de 3 en 6 uur in de ochtend.

stook met radiatoren, HL8,Honywel round/Jan.
vanochtend stond de set op 37 in/uit 38/41 vermogen rond 1000watt.
verbruik 20-11 16KWh (128m2 hoekwoning)

De Warmte pomp vind ik niet echt stil vergeleken met mijn airco Mitsubishi heavy industry 4KW
maar mijn Atlar staat mijn dakkapel. ik hoor hem niet door het dakkapel heen maar wel door een open raam van het dakkapel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:36
pentaw1nz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:43:
@hwennink die 100m2 vloerverwarming is je begane grond? Of ook de verdieping?

100m2 benedenruimte klinkt een 6kw namelijk wel wat onderbemeten. Dan heb je een erg groot huis. Je 6KW moet dan aardig zijn best doen.
Die defrosts zijn normaal, dat heb ik momenteel ook. Is het wel de gewenste temperatuur in huis? M.a.w is er ook echt een probleem dat je het niet warm krijgt? Welk probleem probeer je op te lossen?

Die 100m2 vloerverwarming is namelijk al een aardige buffer..

Wacht ook eerst even resultaat van je nieuwe verdeler af. Niet aan te veel knoppen tegelijk draaien.
Ik moest hier HL5 gebruiken en ik red het nu met nieuwe verdeler rop HL7. Hele dag 20.5 graden in huis en het is ook nog eens een stuk kouder buiten.
Mijn verbruik gisteren was 15.6kw, maar bij ons is het beneden maar 60m2.
Het is 80 m2 benedenverdieping en 10 m2 badkamer eerste etage., Sorry het is dus totaal 90 m2.
Het wordt 20 graden in huis, echter de warmtepomp draait daarvoor 24 uur per dag met een hoog energieverbruik. Dat probeer is op te lossen. Tot vorige week waren er bijna geen defrosts en toen was het verbruik stukken lager.
Ik ga eerst het effect van de open verdeler afwachten!

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 17:27
fvanderstege schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:53:
'De warmtepomp gebruikt nog steeds P26 voor het aanslaan. De warmtepomp slaat aan op een temperatuurverschil tussen de in/outlet en de set temperatuur. dus niet op thermostaatvraag. Het enige wat we met de thermostaat doen is de stooklijn verhogen of verlagen, dus niet het aan en uitslaan.'

info: p26 is de hysterese watertemperatuur en gewenste temperatuur voor start warmtepomp.
Dit had Adlar wel eens beter kunnen communiceren. Dat de thermostaat de stooklijn verschuift....

Dat is ook precies wat ik doe met mijn Homey Pro 2023 (zie eerdere posts). De buitentemperatuur bepaalt de Set_Temp waarde, de binnentemperatuur geeft, als het moet, hierop een correctie van + of -1.
De praktijk is dat deze correctie nagenoeg altijd op 0 staat.

Met de huidige buitentemperatuur van iets boven 0 graden staat mijn Set_Temp op 27 en is mijn verbruik ongeveen 750 Watt. De wp draait nu continue. Het defrosten is duidelijk zichtbaar door de witte pluimen die geregeld langs het keukenraam waaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Adlar nog maar eens gebeld en nu zeker iemand aan de lijn die weet waar het over gaat.

Het probleem lijkt te zijn dat de pomp niet uit zijn defrost cycles komt.
Beter gezegd, alle warmte die wordt gegenereerd wordt gebruikt voor het defrosten.
Is ie daar net mee klaar, bevriest ie weer.... Etc.

De warmte gaat dus naar het defrosten, niet naar het verwarmen van het huis.
Beetje dure hobby zo.

Nu heb ik mij CV waterzijde hybride aangesloten staan, maar de setting voor het bijspringen stond laag.
Die hebben ze verhoogd.

Nu dus even wachten of de CV idd gaat bijspringen en wat dat doet.
De water temp van de CV staat nu op 45, maar die zou ik nog kunnen verhogen. (Want pompverdeler).

Wordt vervolgt.

[ Voor 0% gewijzigd door macfocus op 21-11-2024 10:10 . Reden: typo's ]

• pentaw1nz
macfocus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:43:
Adlar nog maar eens gebeld en nu zeker iemand aan de lijn die weet waar het over gaat.

Het probleem lijkt te zijn dat de pomp niet uit zijn defrost cycles komt.
Beter gezegd, alle warmte die wordt gegenereerd wordt gebruikt voor het defrosten.
Is ie daar net mee klaar, bevriest ie weer.... Etc.

De warmte gaat dus naar het defrosten, niet naar het verwarmen van het huis.
Beetje dure hobby zo.

Nu heb ik mij CV waterzijde hybride aangesloten staan, maar de setting voor het bijspringen stond laag.
Die hebben ze verhoogd.

Nu dus even wachten of de CV idd gaat bijspringen en wat dat doet.
De water temp van de CV staat nu op 45, maar die zou ik nog kunnen verhogen. (Want pompverdeler).

Wordt vervolgt.
Klinkt plausibel, maar hoe moet dat dan bij een full electric opstelling? Of is jouw woning daar nu niet geschikt voor (te veel warmteverlies)?

CV temp verhogen kan, maar misschien dat vervangen van de verdeler een vergelijkbaar resultaat oplevert en je daar vervolgens maandelijks mee bespaart.

• Ramon_1984
pentaw1nz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:33:
[...]

Klinkt plausibel, maar hoe moet dat dan bij een full electric opstelling? Of is jouw woning daar nu niet geschikt voor (te veel warmteverlies)?

CV temp verhogen kan, maar misschien dat vervangen van de verdeler een vergelijkbaar resultaat oplevert en je daar vervolgens maandelijks mee bespaart.
Exact, verdeler vervangen is stap 1.
Maar mijn bierviltje berekening geeft aan dat @macfocus 2900m3 gas verbruikte. Systeem geschikt maken voor warmtepomp is inderdaad een mooie stap

• macfocus
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:36:
[...]

Exact, verdeler vervangen is stap 1.
Maar mijn bierviltje berekening geeft aan dat @macfocus 2900m3 gas verbruikte. Systeem geschikt maken voor warmtepomp is inderdaad een mooie stap
Ik begrijp dat de verdeler vervangen door een open verdeler voordelen zal hebben.
Echter, ik heb alleen beneden vloerverwarming, boven radiatoren en daar moeten we stoken.
En bezien de situatie die we nu tegenkomen, kunnen we rustig vaststellen dat in voorkomende gevallen (lees, rond het vriespunt en lekker vochtig) de WP het niet red.
Vooral omdat ie de warmte te veel nodig heeft voor het defrosten.
Ergo, blijkbaar hebben we soms de CV even nodig.

Haal ik de gesloten verdeler eruit, dan moet ik de CV temp beperken tot 40 graden om de vloer heel te houden. Dat lijkt me in deze situatie nou net niet handig.

Bottomline is dat ik warmer water in het hele circuit (dus ook de radiatoren)wil hebben indien nodig.

Overigens hadden de vorige bewoners 2500m3 gas per jaar, waarbij ze ook nog wat elektrische vloerwarming in de woonkamer hadden.
Dat was zonder het schuimbeton en de vloerverwarming.

Ergo, er zitten voor en nadelen aan die pomplozeverdeler lijkt mij (correct me if I’m wrong).

Overigens hebben de aanpassingen nog geen effect, de ketel slaat niet aan.
Weer gebeld.
Ketel setting nagekeken (intergas hre 36/30), in de staat volgens mij niet in de tapwater of zomerstand.

• pentaw1nz
@macfocus als je echt verwacht >40 graden nodig te hebben om het warm te krijgen en houden, dan kun je de mengverdeler beter even laten zitten. En dan toch de temperatuur verhogen.

• macfocus
pentaw1nz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:55:
@macfocus als je echt verwacht >40 graden nodig te hebben om het warm te krijgen en houden, dan kun je de mengverdeler beter even laten zitten. En dan toch de temperatuur verhogen.
Het gaat er natuurlijk vooral om dat ik de pomp uit deze visieuze cirkel kan krijgen. Daarna neem ik aan dat het eigenlijk geen probleem meer is..
Maar nu een andere verdeler om er daarna achter te komen dat het niet handig was is nogal zonde.

Ja, het kan zijn dat met bv 37 graden het probleem niet optreed, en dat zou moi zijn.

Eerst zien, dan geloven.

• Ramon_1984
macfocus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:59:
[...]

Het gaat er natuurlijk vooral om dat ik de pomp uit deze visieuze cirkel kan krijgen. Daarna neem ik aan dat het eigenlijk geen probleem meer is..
Maar nu een andere verdeler om er daarna achter te komen dat het niet handig was is nogal zonde.

Ja, het kan zijn dat met bv 37 graden het probleem niet optreed, en dat zou moi zijn.

Eerst zien, dan geloven.
Vloerverwarming op de warmtepomp aansluiten en de radiatoren aan de cv ketel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macfocus
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:03:
[...]

Vloerverwarming op de warmtepomp aansluiten en de radiatoren aan de cv ketel
Nee, want dan moet de CV "permanent" aan en actief staan. Zonder CV verwarming helemaal geen verwarming boven. En dat wil ik niet.

Maar het goed nieuws is dat de ketel nu ondersteund en as we speak de in op 31 staat en de out op 38.
Dus dat werkt.
Nu eens kijken hoe dat de komende 24 uur draait en met welk effect.

Dus nu:
  • HL8
  • Standard Mode
  • Jån Module
  • CV draait bij als additional heating
  • Max temp CV Out: 45gr
  • In: 31gr
  • Out: 38gr
  • Stel: 47gr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Advb
  • Laatst online: 23-02 11:34
Vandaag de Therminon verdeler omgebouwd, toch maar bij warmteservice een setje gekocht, 2 aansluitingen aan de zijkant met thermometers. Opstarten ging zeer voorspoedig, rustig vullen en toen ik de ontluchters niet meer hoorde de kranen van de wp opengezet, en woppa, draaien maar weer. Gewoon griezelig zo makkelijk als het ging haha. Nu afwachten naar het resultaat, ben benieuwd. Hou jullie op de hoogte, eerst paar dagen tot rust laten komen.

• nlfva1
Interessant. Heb nu bijna een maand lang prima gedraaid zonder ook maar 1 kuub gas te verbruiken. Zelfs gisteren niet toen de buiten temperatuur 1,3 graden was. Vanmorgen besloten om de set temp een graatje te verhogen, maar vanmiddag bij 4 graden besloot de CV ineens dat ie lang genoeg stil had gestaan en begon spontaan te stoken. Inmiddels blijft hij stoken, waardoor de Warmtepomp niet meer aan slaat.

Ik heb de set temp weer terug gezet naar de oude waarde, maar de CV blijft vrolijk doorstoken en de warmtepomp houdt zich angstvallig stil. Zit er zelf aan te denken dat de Jan module hier de schuldige is, dus misschien dat ik die straks even ga resetten. Iemand dit al eens meegemaakt ?

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advb
Ik had dat toen hij net geplaatst was en op LT8 draaide en op verwarming stond. Cv ketel aan en de WP dacht, prima zo. En reageren op de thermostaat lukte ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticVoyager42
  • Laatst online: 11-02 07:46
nlfva1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:35:
Interessant. Heb nu bijna een maand lang prima gedraaid zonder ook maar 1 kuub gas te verbruiken. Zelfs gisteren niet toen de buiten temperatuur 1,3 graden was. Vanmorgen besloten om de set temp een graatje te verhogen, maar vanmiddag bij 4 graden besloot de CV ineens dat ie lang genoeg stil had gestaan en begon spontaan te stoken. Inmiddels blijft hij stoken, waardoor de Warmtepomp niet meer aan slaat.

Ik heb de set temp weer terug gezet naar de oude waarde, maar de CV blijft vrolijk doorstoken en de warmtepomp houdt zich angstvallig stil. Zit er zelf aan te denken dat de Jan module hier de schuldige is, dus misschien dat ik die straks even ga resetten. Iemand dit al eens meegemaakt ?
Ik heb op dit moment precies hetzelfde, pomp slaat niet meer aan en CV blijft vrolijk doorstoken. Ik vermoed ook de Jan module maar heb nog geen idee hoe ik deze kan / wil resetten.

• Ramon_1984
nlfva1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:35:

Welke retour temperatuur heeft je systeem.
@MysticVoyager42 Welke retour temperatuur heeft je systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advb
Bij mij kwam het ook terug toen ze bij Adlar de instellingen op afstand veranderd hadden.

• MysticVoyager42
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:00:
[...]

@Ramon_1984 inlet 35, outlet 36, set 26, compressor en fan staan ook op 0Hz
(slimme stooklijn lijn LT8) icm Tado V3, gevraagde temperatuur thermostaat reeds bereikt)

[ Voor 11% gewijzigd door MysticVoyager42 op 21-11-2024 17:04 ]

• nlfva1
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:00:
[...]

In-let : 31 graden
Out-let: 31 graden
Set-temp: 27 graden.
Stooklijn: off (HL 8 werd ik gek van en HL7 werd het 21 graden in huis)

Ik heb de stekker van mijn toon thermostaat en jan module even van de stroom afgehaald en nu functioneert hij weer normaal. De WP is nog niet bijgesprongen, want de water temperatuur is nog steeds te hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vq0qFicyVY-d_t0ZR2L3HcjSV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebU3WaxEkh7JM2yFM00bAEg3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door nlfva1 op 21-11-2024 17:12 ]

• LongTimeAgo
Oh, de CV is hier ook om stipt 15:00 bijgesprongen en stopt niet meer. Terwijl temperatuur al bereikt is...
Vreemd, want verwarmen op HL1 ging gewoon prima en hij staat niet op HL8+JAN stooklijn.
De T6 daarentegen stond wel tegen de JAN te schreeuwen om warmte dus heb deze nu maar uit gezet en kijken wat we gebeurt.

Als t niet stopt dan doe ik de stroom even van de JAN module.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Je gaat haast denken dat ze op achtergrond een update hebben uitgevoerd zodat niemand in kou zit

• pentaw1nz
Daarom lekker zelf stooklijn kiezen, die wordt niet door Adlar aangepast zonder enige communicatie.

• macfocus
Bij mij is de “fix” om 14:25 in werking getreden.

• Ahum.....
Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:27:
[...]

Leemstuc is fantastisch >:)[Afbeelding]
Dit is mijn huidige verdeler voor de begane grond.
Heb jij de pomp en thermostaat er zelf afgehaald, of heb je de verdeler zonder pomp en thermostaat aangeschaft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of3CLJj1538oq6A8hf3zGvBKFnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c64u74PN72zwO3FSRo8MFTL5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn verdeler waarmee we twee jaar lang nog met cv hebben verwarmd.
De meest linker en de meest rechter verwarmen de vloerverwarming van de badkamer (9 m2) en de keuken (15 m2), alle groene lussen zijn van de wandverwarming woonkamer (55 m2)
De verkoper van Adlar gaf aan dat de pomp en thermostaat gewoon konden blijven zitten.
Maar hier lees ik toch hele andere berichten, ik overweeg dan ook om ze er tussenuit te halen.
Wij verwarmen op HL8/Jan en de veelbesproken T6.

• Ramon_1984
Ahum..... schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:08:
[...]

Heb jij de pomp en thermostaat er zelf afgehaald, of heb je de verdeler zonder pomp en thermostaat aangeschaft?
[Afbeelding]

Dit is mijn verdeler waarmee we twee jaar lang nog met cv hebben verwarmd.
De meest linker en de meest rechter verwarmen de vloerverwarming van de badkamer (9 m2) en de keuken (15 m2), alle groene lussen zijn van de wandverwarming woonkamer (55 m2)
De verkoper van Adlar gaf aan dat de pomp en thermostaat gewoon konden blijven zitten.
Maar hier lees ik toch hele andere berichten, ik overweeg dan ook om ze er tussenuit te halen.
Wij verwarmen op HL8/Jan en de veelbesproken T6.
Bij aanschaf van de warp vloerverwarming gaf de verkoper direct aan dat zodra de warmtepomp is geplaatst de pomp unit verwijderd dient te worden. Dit heb ik dus gelijk gedaan.
Werkt echt super echt goed hier.
Komend weekend heb je wat te doen! :)

Ik heb nu alleen geen buffervat in de retour zitten om de defrost op te kunnen vangen, dit ga ik in mijn volgende woning ( oplevering augustus 2025 ) zeker wel doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon_1984 op 21-11-2024 19:27 ]

• LongTimeAgo
macfocus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:04:
Bij mij is de “fix” om 14:25 in werking getreden.
Ja ongeveer bij mij ook.
JAN module stroom er af en tis opgelost. Hij stond niet eens op HL8, gewoon op HL1.
Dit vind ik zeer kwalijk. Dit was NIET nodig.
3,30 euro aan gas er doorheen gestampt.
Dank u Adlar...

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 18:17
Is er ook een manier (parameter?) waar gegeven staat bij welke temperatuur de cv bij gaat springen?

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23-06 11:48
[quote]PietFace schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:45:
Is er

Dat is parameter P22.

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Sinds deze week gaat de HR Ketel meerdere keren per uur aan. Ik zie aan mijn gasverbruik dat dit per dag meer dan een m3 gas kost. Ik heb de WP sinds december 2023 en nooit was dit bijspringen van de WP een issue.
Jaarverbruik gas was bij ons ca 50 m3 per jaar. Netjes dus.
Weet nu niet wat ik moet doen.
Zie bij de opstelling in de berging waar alles gekoppeld is drie kastjes. 1 kastje is van Adlar,op het 2 de kast staat insmart en op het derde kastje staat niets. Dit kan de Jan module zijn en die knippert rood / groen.
Was eerst constant groen. Mogelijk is hier iets mee aan de hand.
Herkend iemand dit en wat was toen de oplossing.

• LongTimeAgo
John Roos schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:23:
Sinds deze week gaat de HR Ketel meerdere keren per uur aan. Ik zie aan mijn gasverbruik dat dit per dag meer dan een m3 gas kost. Ik heb de WP sinds december 2023 en nooit was dit bijspringen van de WP een issue.
Jaarverbruik gas was bij ons ca 50 m3 per jaar. Netjes dus.
Weet nu niet wat ik moet doen.
Zie bij de opstelling in de berging waar alles gekoppeld is drie kastjes. 1 kastje is van Adlar,op het 2 de kast staat insmart en op het derde kastje staat niets. Dit kan de Jan module zijn en die knippert rood / groen.
Was eerst constant groen. Mogelijk is hier iets mee aan de hand.
Herkend iemand dit en wat was toen de oplossing.
Stroom er af, 10 sec wachten, stroom er op.
Werkt dat niet, Adlar bellen. Zij kunnen op afstand lezen wat er aan de hand is.

Maar mijn JAN module was gewoon groen en zat alsnog aan de CV de opdracht te sturen om mee te verwarmen.
Zodra ik de JAN module herstartte was dit opgelost.

De woonkamer was al warm.
De thermostaat stond uit.
Hij stond op een vaste stooklijn, niet op HL8.

Het vermoeden bekruipt mij, ook omdat ik niet de enige ben waar die plots de CV rond half 3 begon aan te slingeren, dat Adlar een update of correctie pushte zonder het men te laten weten.

Erg kwalijk in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:39
Na mijn slechte ervaringen met de HL8 over de gehele dag heb ik nu al ruim een week een schema met overdag stooklijn HL6 en in de nacht de HL8. Ik zag dat het op temperatuur houden met de HL8 in de nacht eigenlijk wel naar tevredenheid ging.
Ik besloot vanmorgen om maar eens de gehele dag op HL8 te gaan draaien en tot mijn verbazing ging dat heel erg goed, toen ik thuis kwam zag ik de CV draaien en dat was vreemd. Zoals hier al gemeld is ook bij mij vanaf 15.03 de CV aangegaan.

Wat ik ook probeerde niets werkte dus ook de stooklijn niet, nadat ik alles had uitgezet en daarna alles weer aan kon ik wel op de stooklijn draaien maar ook de CV bleef draaien. De JAN blijft dus gewoon vrolijk meedraaien, er is dus echt wat aan de hand met Aldar. Ik heb nu de voeding van de JAN uitgezet waardoor alles weer via de stooklijnen loopt.

Wat ik dus wel jammer vind is dat er dus meerdere mensen dit probleem hebben dat dus duidelijk een probleem is, maar dat de klant hierover niet geïnformeerd wordt.

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scissormen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-06 07:07
Met veel plezier volg ik al ruim een jaar dit topic. Sinds begin dit jaar heb mede daarom een 10kw versie laten installeren.

Het huis is lekker warm, we gebruiken amper nog de CV (enkel voor douchen), maar heel efficiënt vind ik het nog niet qua stroomverbruik. Afgelopen dagen ruim 30kwh per dag. Gebruik stooklijn lt6. De instellingen aanpassen helpt marginaal.

Ik heb daarom besloten, door recente reacties in dit topic, om een pomploze verdeler op mijn vloerverwarming te plaatsen. Nu draait er nog een oude rakker met pomp. Hopelijk helpt dat om de Adlar efficiënter te laten werken.

Maar ik kijk al verder. Even googlen lees ik dat veel warmtepompsystemen een buffervat (moeten) gebruiken. Minimaal 20 liter per kw, voor mij dus 200 liter. Heeft iemand hier ervaring mee icm Adlar?

Adler heeft destijds wel iets van buffervat geplaatst maar dat lijkt meer een klein expansievat die je bij CV's ziet.

• Ramon_1984
Scissormen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:38:
Met veel plezier volg ik al ruim een jaar dit topic. Sinds begin dit jaar heb mede daarom een 10kw versie laten installeren.

Het huis is lekker warm, we gebruiken amper nog de CV (enkel voor douchen), maar heel efficiënt vind ik het nog niet qua stroomverbruik. Afgelopen dagen ruim 30kwh per dag. Gebruik stooklijn lt6. De instellingen aanpassen helpt marginaal.

Ik heb daarom besloten, door recente reacties in dit topic, om een pomploze verdeler op mijn vloerverwarming te plaatsen. Nu draait er nog een oude rakker met pomp. Hopelijk helpt dat om de Adlar efficiënter te laten werken.

Maar ik kijk al verder. Even googlen lees ik dat veel warmtepompsystemen een buffervat (moeten) gebruiken. Minimaal 20 liter per kw, voor mij dus 200 liter. Heeft iemand hier ervaring mee icm Adlar?

Adler heeft destijds wel iets van buffervat geplaatst maar dat lijkt meer een klein expansievat die je bij CV's ziet.
Wat leuk dat je mee leest, kan je wat foto's plaatsen van je installatie en hoeveel gas verbruikte je voorheen zonder warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz

Of een buffervat wel of niet nodig is hangt ook af van je afgifte. Heb je veel afgifte (bijv groot oppervlak vloerverwarming) en staat deze altijd open, dan kan je WP de warmte voldoende kwijt in je woning en is er ook niet echt een buffer nodig.

Ik heb ook enkel het kleine expansievaatje.
Heb je echter alleen radiatoren of is je systeem deels dichtgedraaid, dan kan een buffervat wel handig zijn.

Verdeler vervangen gaat altijd gunstiger zijn. Ik was eerst was sceptisch toen ik nog een cv ketel had. "Zoveel zal het vast niet uitmaken".
Maar merk dus wel degelijk verschil op meerdere fronten.
- geen geluid pomp
- geen elektra verbruik pomp
- water in de vloer warmer
- kan 2 stooklijnen zuiniger stoken met zelfde resultaat.

Verbruik zat ik gisteren op 16kwj met een 6kw warmtepomp. Misschien dat jij met 30kwh nog wel wat kunt zakken als je systeem efficiënter is. Maar het zal niet halveren of zo. Het was ook gewoon even tegen vriespunt. Zo vaak is dat niet.

• LongTimeAgo
Zojuist even gekeken naar P22, die staat bij mij op -10. Nog een reden minder om plots aan te springen...

• Scissormen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-06 07:07
pentaw1nz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:44:
[...]

Of een buffervat wel of niet nodig is hangt ook af van je afgifte. Heb je veel afgifte (bijv groot oppervlak vloerverwarming) en staat deze altijd open, dan kan je WP de warmte voldoende kwijt in je woning en is er ook niet echt een buffer nodig.

Ik heb ook enkel het kleine expansievaatje.
Heb je echter alleen radiatoren of is je systeem deels dichtgedraaid, dan kan een buffervat wel handig zijn.

Verdeler vervangen gaat altijd gunstiger zijn. Ik was eerst was sceptisch toen ik nog een cv ketel had. "Zoveel zal het vast niet uitmaken".
Maar merk dus wel degelijk verschil op meerdere fronten.
- geen geluid pomp
- geen elektra verbruik pomp
- water in de vloer warmer
- kan 2 stooklijnen zuiniger stoken met zelfde resultaat.

Verbruik zat ik gisteren op 16kwj met een 6kw warmtepomp. Misschien dat jij met 30kwh nog wel wat kunt zakken als je systeem efficiënter is. Maar het zal niet halveren of zo. Het was ook gewoon even tegen vriespunt. Zo vaak is dat niet.
Thanks! Heel benieuwd wat bij mij die verdeler aanpassing gaat doen. Ik heb inderdaad behoorlijk wat m2 vloerverwarming. Beneden circa 70m2 + badkamer. Slaapkamers en zolder staan radiatoren en die houd ik met "slimme" radiatorknoppen continu op 17 graden. Is het denk je beter om die continu vol open te houden?
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:42:
[...]

Wat leuk dat je mee leest, kan je wat foto's plaatsen van je installatie en hoeveel gas verbruikte je voorheen zonder warmtepomp.
Ik zal binnenkort even fotos maken. Voorheen zat ik op zo'n 1600-1800m3. Dit jaar ga ik de 200m3 niet halen. Elektra natuurlijk wel fors gestegen. Gelukkig kan ik met mijn 26 zonnepanelen nu nog lekker salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
LongTimeAgo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:50:
Zojuist even gekeken naar P22, die staat bij mij op -10. Nog een reden minder om plots aan te springen...
Bij mij ook op -10. Het feit dat de CV bij meerdere mensen zo rond 3 uur aangesprongen is denk ik toch sterk aan een update. Ik heb wel meteen even een slimme stekker op de JAN module gezet, want als ik niet thuis ben kan ik in ieder geval ook remote een reset doen. Ik ga morgen wel even Adlar bellen en kijken of ze iets kunnen melden. Als dit te vaak voor komt dan gaat bij mij voorlopig de JAN module uit en zet ik hem wel weer aan als we in de buurt van de -10 graden komen.

• pentaw1nz
Scissormen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:04:
[...]

Thanks! Heel benieuwd wat bij mij die verdeler aanpassing gaat doen. Ik heb inderdaad behoorlijk wat m2 vloerverwarming. Beneden circa 70m2 + badkamer. Slaapkamers en zolder staan radiatoren en die houd ik met "slimme" radiatorknoppen continu op 17 graden. Is het denk je beter om die continu vol open te houden?

[...]

Ik zal binnenkort even fotos maken. Voorheen zat ik op zo'n 1600-1800m3. Dit jaar ga ik de 200m3 niet halen. Elektra natuurlijk wel fors gestegen. Gelukkig kan ik met mijn 26 zonnepanelen nu nog lekker salderen.
Het lijkt me dat je met die vloerverwarming een redelijke buffer hebt, als je die wel volledig open hebt.
De radiatoren allemaal vol er bij open zou daarvoor in ieder geval niet echt nodig zijn. Jammer van het verlies, als je die warmtes niet perse warmer wilt hebben.

Ik weet echter niet wat de grens is voor wel/geen buffervat.

• macfocus
Voor de volledigheid van minn verhaal:
Ze hadden P22 op +5 gr gezet.

Logisch gezien de problemen die ik had. Nu zelf naar +1 gr gezet. Anders wordt het een beetje zot.
Dat zou moeten betekenen dat de CV zo uitgaat (hoop ik).

• nlfva1
macfocus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:18:
Voor de volledigheid van minn verhaal:
Ze hadden P22 op +5 gr gezet.

Logisch gezien de problemen die ik had. Nu zelf naar +1 gr gezet. Anders wordt het een beetje zot.
Dat zou moeten betekenen dat de CV zo uitgaat (hoop ik).
+1 is naar mijn mening nog steeds hoog. Bij @LongTimeAgo en bij mij staat P22 op -10 graden. Waarom zou je de CV al bij +1 graad aan willen laten slaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
nlfva1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:21:
[...]

+1 is naar mijn mening nog steeds hoog. Bij @LongTimeAgo en bij mij staat P22 op -10 graden. Waarom zou je de CV al bij +1 graad aan willen laten slaan?
Lees even terug, dan snap je waarom.
En als aanvulling daarop, bij droog vriesweer waarschijnlijk niet, maar bij deze zeer hoge luchtvochtigheid is dat in mijn situatie blijkbaar nodig.

• mmrs73
bij mij stond hij op -5 maar ik heb hem ook maar naar -10 gezet, ik heb de HL8 weer geactiveerd dus nu maar hopen dat het vannacht goed gaat zonder dat de CV aanspringt.

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

• Ramon_1984
Scissormen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:04:
[...]

[...]

Aah top, de 10 kw is wel echt stevig en heeft een groot nadeel. Het minimale vermogen is 4 kw thermisch. Dat is echt stevig!

• MysticVoyager42
Kan iemand uitleggen hoe je die P22 op -10 krijgt? Zelfde probleem hier, heb al 7 uur een draaiende CV…

ÉDIT - gevonden in het forum, helaas geen effect. Morgen Adlar maar bellen.

[ Voor 27% gewijzigd door MysticVoyager42 op 21-11-2024 22:04 ]

• Jouke_L
  • Laatst online: 04-03 22:22
De werking van de HL8 blijft een raadsel. Er zit iets heel instabiels in.
Kamer gisteren op 18,5 graden. Om 23.00 op 18 graden gezet. Temperaturen lopen naar beneden en kamer gaat naar 18 graden. Rondom twee gaat de set temperatuur naar 26 en wordt kamer op temperatuur gehouden met ong 600/700W. Buiten temperatuur is 0 graden. Dat is heel netjes.
Dan om kwart voor 6 gaat de set temperatuur omhoog, komt er een defrost overheen en denkt de warmtepomp dat hij de kamer alleen nog maar op temperatuur kan houden met ong 1500w. Let wel er is niets veranderd, buiten temperatuur blijft tot 11 uur 0 graden en thermostaat staat nog steeds op 18 graden. Je ziet wel dat de buiten temperatuur meter flinke spikes heeft tijdens defrosts.
Thermostaat is gewoon de domme meegeleverd Honeywell round.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5LGLVfFtElWZsjieC7BLEMURlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDhAYq7j9cdVZH9MUzUHHe4N.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhjIPrzMGlGXF-X_K5y2PBfLBlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60DyMBtqvoiSAD6r7ZdKl8VI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Jouke_L op 21-11-2024 21:41 ]

• Arjen_62
  • Laatst online: 23-06 21:55
Hey
vandaag is bij ons de aurora II 6kw geinstalleeerd. (hybride)
geeft de app van Adlar ook informatie over de cop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:59
Tussen al deze negatieve verhalen moet ik toch ook een positief bericht plaatsen.

Bij ons vannacht en overdag sneeuw gevallen (omgeving Alkmaar) en de warmtepomp doet het uitmuntend.

Gewenste temperatuur is 21 graden welke nog steeds bereikt wordt op HL7. HL8 ben ik klaar mee, dit werkt veel beter. Set temp is nu 27 graden. Daarmee levert de Adlar 32 graden aanvoer en 27 graden inlet. Ik stuur dus ook op inlet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQIuzMGtSR_1VxxqYcKXyyQ5X6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k50tVeP5y0eTc4ikMFNC0Gsm.png?f=fotoalbum_large

Over de hele dag tot nu 16,5 kWh verbruikt. Op de defrosts na rond de 600w verbruik. Nu in de avond lopen de defrosts wel op, om de 2 uur ongeveer. Huis blijft netjes warm. 21 graden beneden en tussen de 18 en 19.5 graden boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXuc1y1YqA39nZjssmy21kFwr8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZtzfFLHxxuyRvw62lQBPwLiX.png?f=fotoalbum_large

De pomp zelf staat op het noord-oosten redelijk beschut van de wind. Wel wat sneeuw op gevallen maar dat lijkt weinig uit te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbG2oMIyoKRxqZ7i0FeT_mD9P_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQ4aZcoVVvjTrScaGG1hOufH.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard wel full-electric dus geen last van het CV probleem.

Info over het huis:

Rijtjeshuis uit ‘79 zonder na-isolatie. Wel HR++ met kunststof kozijnen. Vloerverwarming (55m2) beneden (verdeler met pomp, kan gewoon :P) en grote T33 radiatoren boven met ventilatoren.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Destynx schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:31:
Tussen al deze negatieve verhalen moet ik toch ook een positief bericht plaatsen.

Bij ons vannacht en overdag sneeuw gevallen (omgeving Alkmaar) en de warmtepomp doet het uitmuntend.

Gewenste temperatuur is 21 graden welke nog steeds bereikt wordt op HL7. HL8 ben ik klaar mee, dit werkt veel beter. Set temp is nu 27 graden. Daarmee levert de Adlar 32 graden aanvoer en 27 graden inlet. Ik stuur dus ook op inlet.

[Afbeelding]

Over de hele dag tot nu 16,5 kWh verbruikt. Op de defrosts na rond de 600w verbruik. Nu in de avond lopen de defrosts wel op, om de 2 uur ongeveer. Huis blijft netjes warm. 21 graden beneden en tussen de 18 en 19.5 graden boven.

[Afbeelding]

De pomp zelf staat op het noord-oosten redelijk beschut van de wind. Wel wat sneeuw op gevallen maar dat lijkt weinig uit te maken.

[Afbeelding]

Info over het huis:

Rijtjeshuis uit ‘79 zonder na-isolatie. Wel HR++ met kunststof kozijnen. Vloerverwarming (55m2) beneden (verdeler met pomp, kan gewoon :P) en grote T33 radiatoren boven met ventilatoren.
Aah dat is in de buurt , hier omgeving avenhorn.
Is het mogelijk om een keertje te komen luisteren naar de adlar. Volgend jaar verhuizen we naar Purmerend, nieuwbouwwoning wordt augustus 2025 opgeleverd en daar willen we ook weer een warmtepomp gaan plaatsen.
Alleen weten we nog niet welke, de adlar maakt wel een goede kans.

• pentaw1nz
Arjen_62 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:23:
Hey
vandaag is bij ons de aurora II 6kw geinstalleeerd. (hybride)
geeft de app van Adlar ook informatie over de cop?
Adlar heeft nog geen eigen app. En de Smart life app geeft die info in ieder geval niet.
Je kunt het grofweg zelf berekenen. Vraag ChatGPT even om hulp, dan kom je er wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Info over het huis:

Bij mij ook prima vandaag met HL7 hele dag. Hier is het nu 20.7 in huis. Hl7 is erg stabiel, perfect! Ik zie geen meerwaarde in HL8 en wanneer je die zou gebruiken.

Ik stuur ook op inlet. Vrijwel de hele dag 29 graden outlet, 27 graden inlet.
Vloer komt 27 graden in, 21 a 22 uit. Perfect!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_afUD-kRPk6oYJ6CFZI-BQkzaOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LiTmsL9DEXkf34DVKyWfpY5.jpg?f=fotoalbum_large

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:18

Jerra

Beunhaas in wording

pentaw1nz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:44:
[...]
Hl7 is erg stabiel, perfect! Ik zie geen meerwaarde in HL8 en wanneer je die zou gebruiken.
Volgens mij is het nog steeds zo dat het heel erg huis/seizoen/etc gevoelig is om een stooklijn matched, ik volg het topic al een hele tijd en meerdere mensen bleven in het voor en na seizoen maar wisselen van stooklijn.

Super fijn als het goed werkt, maar de meerwaarde van LT8 is toch heel duidelijk: De binnentemperatuur als uitgangspunt, misschien niet voor iedereen geschikt maar heel duidelijk een voordeel of juist nadeel aan de hand van de toepassing.

Voor mij erg belangrijk, ik houd er niet van als het doorschiet in huis en heb het liefste een stabiele temperatuur, tot nu toe is LT8 me over het algemeen toch erg goed bevallen daarvoor.

Alleen jammer van die updates zo nu en dan tussendoor zonder melding... vandaag is niet de eerste keer, hoewel ik van deze geen last heb gehad als CV-loze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BDuBqUKkkTQp8FgEKutpr2GhII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9FmZyZBTn7tOMQWXZ77rRHzu.png?f=fotoalbum_large

Ik zou ook nog een keer terugkomen op waarom ik denk dat de buitentemperatuur echt invloed heeft op LT8.
Lekker de hele dag aan het doorpruttelen (15 november, nog niet zo koud dus geen defrosting) en toen het zonnetje(?) toch even op de warmtepomp viel ging het setpoint omlaag en dus onderbrak die de run hiermee.

Overigens vertelde Adlar mij ook dat de LT8 lijn nog steeds als basis een weerafhankelijke stooklijn is, maar dat de setpoint continu wordt aangepast door de JAN module.
@BerndGaykema Excuus, ik wist helemaal niet dat dit geen algemene kennis was anders had ik het al veel eerder willen noemen! Volgens Adlar is de setpoint het enige wat wordt berekend door de JAn module en verder wordt er geen enkele parameter dynamisch aangepast.

• pentaw1nz
@Jerra ik zie zoveel onregelmatigheden met de dynamische stooklijn dat het denk ik veel minder moeite is om een passende vaste stooklijn te vinden en misschien een paar keer te switchen bij wisselend weer.

Maar dat is mijn ervaring. En HL7 is hier nu perfect.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Zoals ik al zei ben ik dolblij dat het voor jou perfect is, ik zou me daar ook prima mee redden als tweaker (en speel nu ook wel eens met de instellingen).

Maar als de thermostaat regeling niet goed te krijgen is dan brengt dat de verkoopbaarheid van een normaal woonhuis wel flink om zeep, voor mij niet acceptabel als ze dit nooit stabiel werkend zouden krijgen.

Immers hebben ze het ook zo verkocht, zo zorgeloos als een cv ketel met je normale thermostaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jerra schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:11:
Zoals ik al zei ben ik dolblij dat het voor jou perfect is, ik zou me daar ook prima mee redden als tweaker (en speel nu ook wel eens met de instellingen).

Maar als de thermostaat regeling niet goed te krijgen is dan brengt dat de verkoopbaarheid van een normaal woonhuis wel flink om zeep, voor mij niet acceptabel als ze dit nooit stabiel werkend zouden krijgen.

Immers hebben ze het ook zo verkocht, zo zorgeloos als een cv ketel met je normale thermostaat...
De meeste warmtepompen werken gewoon met stooklijnen, dus dat je huis daarmee onverkoopbaar wordt is wel wat overdreven.
Het is geen CV ketel, dus op meerdere fronten moet je je verwachtingen bijstellen als je een CV ketel gewend bent. Zo moet je ook niet verwachten dat je loeihete radiatoren krijgt of na je wintersport binnen 2 uurtjes van 16 naar 21 graden kan gaan in huis.

Adlar verkoopt het inderdaad als zorgeloos de HL8 gebruiken en gewoon 1x je thermostaat instellen en klaar. De praktijk lijkt toch wat weerbarstiger.
De vaste stooklijnen zijn 100% voorspelbaar, daar houd ik van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticVoyager42
mmrs73 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:28:
bij mij stond hij op -5 maar ik heb hem ook maar naar -10 gezet, ik heb de HL8 weer geactiveerd dus nu maar hopen dat het vannacht goed gaat zonder dat de CV aanspringt.
@mmrs73 Heeft dit gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
MysticVoyager42 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:38:
Kan iemand uitleggen hoe je die P22 op -10 krijgt? Zelfde probleem hier, heb al 7 uur een draaiende CV…

ÉDIT - gevonden in het forum, helaas geen effect. Morgen Adlar maar bellen.
Dit probleem wordt niet veroorzaakt door setting P22, maar door een foutje/update van de JAN module. Even de JAN module voor 10 seconden van de stroom halen en het probleem is weer weg. Ik ga ze vandaag even bellen of ze een update hadden uitgevoerd en of ze daar de volgende keer dan even over kunnen communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:39:
[...]

Is het mogelijk om een keertje te komen luisteren naar de adlar. Volgend jaar verhuizen we naar Purmerend, nieuwbouwwoning wordt augustus 2025 opgeleverd en daar willen we ook weer een warmtepomp gaan plaatsen.
Geen probleem, stuur maar een PM ;)

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
  • Laatst online: 20-02 16:38
Goedemorgen,

Heeft iemand van jullie iets gehoord over de status van de gelijkwaardigheidsverklaring BCRG van de Adlar WP?

https://bcrg.nl/nl/verklaringenregister/

Deze verklaring is nodig om het energielabel van een woning te upgraden.

Ze zijn er mee bezig (zeggen ze) maar tot nu toe krijg ik geen antwoord over hoever ze zijn.

Benieuwd of iemand hier iets meer over heeft gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:39:
[...]

Helemaal met @Destynx eens. Hoewel hier aardig wat negatieve posts tussen staan (meeste over LT8 en de thermostaat) ben ik verder uiterst tevreden. Ik heb LT8 ook helemaal losgelaten en stook nu op inlet. Veel stabieler, maar het is even omschakelen in denken van de oude CV naar WP. Als je deze stap hebt gemaakt heb je eigenlijk de thermostaat niet meer nodig, anders dan een beetje in de gaten houden van de kamer temperatuur. Deze WP is dus zeker geen miskoop. Het technische team van Adlar moeten alleen nog een beetje leren communiceren als ze iets op de achtergrond veranderen, zodat we niet steeds verrast worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticVoyager42
nlfva1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:59:
[...]

Dit probleem wordt niet veroorzaakt door setting P22, maar door een foutje/update van de JAN module. Even de JAN module voor 10 seconden van de stroom halen en het probleem is weer weg. Ik ga ze vandaag even bellen of ze een update hadden uitgevoerd en of ze daar de volgende keer dan even over kunnen communiceren.
Dat werkt bij mij helaas niet. Ik ga ze ook bellen, zal laten weten wat eruit komt. Het lijkt erop of de Jan module nu enkel mijn ketel aanstuurt, als ik de stroom eraf laat en een stook lijn selecteer die hoger is als de huidige inlet dan gaat de pomp wel aan. Zodra ik de Jan weer stroom geef slaat die af en gaat de CV aan het werk.

Eens met overige opmerkingen dat het een prima product is, maar toch vervelend als je op vakantie bent en je achteraf pas ziet dat je op gas hebt gestookt (dan zou ik de thermostaat ook niet op 20 graden hebben dag/nacht/afwezig).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-06 22:06
Goedemorgen allen

Toevallig net jaar afrekening gehad en wilde toch even de info delen.

Wp(6kw) draait nu ca een jaar en wpb iets korter. Al langer volledig van gas af , maar nu mooie test met deze 2.

Situatie is vrijstaand woonhuis uit 78( relatief vlak bij markermeer , dus als het daar stormt hebben wij er ook last van ).

Huis nagenoeg alles nageisoleerd ,ramen vervangen etc.

Bg ca 90 m2 vloerverwarming aangesloten op de wp , kantoor en 1e op airco en/of electische kachels. ( voor 1e staat bijna nooit aan)

Serieus aantal zonnen panelen liggen , 3 f omvormer.

Stooklijn doe ik niet zoveel mee , geen jan module. Herfst stond deze op lt4 , nu met koudere dagen lt2
Woonkamer is zo 19 a 20 graden constant. Dit is erg aangenaam.

Nu komt het mooie , jaar afrekening was wel heel erg schrikken .... totaal 140 euro, dat is 12 euro maand bedrag.

Al met al ben ik heel content hoe alles werkt en zich verhoudt 't.o.v gas. ( toen wij huis 5 jaar geleden in deze zelfde periode kochten , gebruikte we 1e maand > 600m3 gas )

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 06:13
@nlfva1 @MysticVoyager42 de incompetentie van Adlår gaat wel iets verder dan de communicatie over het product. Ik kan er inmiddels een boek over schrijven. Aan de voorkant is alles prima, gouden bergen, al je wensen worden ingewilligd. Maar zodra de installatie in zicht komt...
Ik loop na een klein halfjaar nog met ze te hannesen en hoop dat ze het uiteindelijk netjes oplossen, maar dat gaat zeker niet vanzelf.
Ik maak mij oprecht zorgen over het voortbestaan van deze club. Met een mooi product, een stel warmtepomp-needs en een gelikte marketingcampagne heb je nog geen levensvatbaar bedrijf.
Dat de externe communicatie belabberd is is hier al genoeg aangehaald. Maar ik ervaar ook gebrekkige communicatie intern, inefficiëntie, slechte opvolging van open eindjes, reactieve houding en matige handigheid van monteurs buiten het primaire installatiewerk. Vriendelijke, goedbedoelende mensen allemaal. But the road to hell is paved with good intentions.
Dit is zeker niet als rand bedoeld en ik zal concreter worden als mijn case closed is. Op dit moment zou ik niemand Adlår aanraden en dat heeft hoofdzakelijk met de professionaliteit van het bedrijf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
  • Laatst online: 20-02 16:38
Marcva schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:50:
@nlfva1 @MysticVoyager42 de incompetentie van Adlår gaat wel iets verder dan de communicatie over het product. Ik kan er inmiddels een boek over schrijven. Aan de voorkant is alles prima, gouden bergen, al je wensen worden ingewilligd. Maar zodra de installatie in zicht komt...
Ik loop na een klein halfjaar nog met ze te hannesen en hoop dat ze het uiteindelijk netjes oplossen, maar dat gaat zeker niet vanzelf.
Ik maak mij oprecht zorgen over het voortbestaan van deze club. Met een mooi product, een stel warmtepomp-needs en een gelikte marketingcampagne heb je nog geen levensvatbaar bedrijf.
Dat de externe communicatie belabberd is is hier al genoeg aangehaald. Maar ik ervaar ook gebrekkige communicatie intern, inefficiëntie, slechte opvolging van open eindjes, reactieve houding en matige handigheid van monteurs buiten het primaire installatiewerk. Vriendelijke, goedbedoelende mensen allemaal. But the road to hell is paved with good intentions.
Dit is zeker niet als rand bedoeld en ik zal concreter worden als mijn case closed is. Op dit moment zou ik niemand Adlår aanraden en dat heeft hoofdzakelijk met de professionaliteit van het bedrijf te maken.
De service en communicatie is echt een totale chaos. Helemaal mee eens.
Lekker zelf prutsen met die wp is leuk maar een beetje ondersteuning zou leuk zijn.
Ik heb na twee maanden nog geen herinnering gehad voor de betaling van de laatste factuur.... Is ook wel zorgelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:24
pentaw1nz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:15:
[...]

De meeste warmtepompen werken gewoon met stooklijnen, dus dat je huis daarmee onverkoopbaar wordt is wel wat overdreven.
Het is geen CV ketel, dus op meerdere fronten moet je je verwachtingen bijstellen als je een CV ketel gewend bent. Zo moet je ook niet verwachten dat je loeihete radiatoren krijgt of na je wintersport binnen 2 uurtjes van 16 naar 21 graden kan gaan in huis.

Adlar verkoopt het inderdaad als zorgeloos de HL8 gebruiken en gewoon 1x je thermostaat instellen en klaar. De praktijk lijkt toch wat weerbarstiger.
De vaste stooklijnen zijn 100% voorspelbaar, daar houd ik van :)
Die voorspelbaarheid is er voor ons juist niet met stooklijnen. Ik was vorig jaar heel vaak aan het switchen en had al wel geprobeerd dat te automatiseren, maar het ging nooit helemaal goed. En dat is dan voor mijzelf nog wel acceptabel, maar er wonen nog meer mensen in huis die niet blij zijn als het een keer te koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
redcap schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:06:
[...]

Die voorspelbaarheid is er voor ons juist niet met stooklijnen. Ik was vorig jaar heel vaak aan het switchen en had al wel geprobeerd dat te automatiseren, maar het ging nooit helemaal goed. En dat is dan voor mijzelf nog wel acceptabel, maar er wonen nog meer mensen in huis die niet blij zijn als het een keer te koud is.
Ik gebruik hl7, daarmee heb ik het nu rond het vriespunt ruim 20.5 in huis.
Lager kan niet. Misschien een keer hoger als het echt heel koud is. Voor mij dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Goed om te horen dat jouw ervaring met de WP gewoon goed is, geeft mij ook vertrouwen over de lange baan. Ook fijn om te horen dat het prima is om te schommelen tussen 2 stooklijnen ipv de LT8+JAN lijn te gebruiken. :)
Helaas grotendeels mee eens.
Mijn initiële schouw, vervolgens plaatsing en vervanging DOA pomp gingen eigenlijk top. Vakmannen waren ontzettend goed bezig en hebben alles keurig opgeleverd.
Alleen het ging daarna gewoon niet lekker. De oplevering ging gepaard met een JAN module die niet werkte. Maar dat is gelukkig niet heel erg omdat je de stooklijnen kan gebruiken. Vervolgens ging het daarna niet meer zo lekker in de communicatie om dat probleem op te lossen en elke vraag, ticket of probleem dat je daarna instuurde kwam heel weinig antwoord op terug.

Het duurde een paar weken, maar wel eindelijk begin deze week goedkeuring gekregen om (zelf) een Tado X aan te gaan sluiten en bedrag van de T6 terug te krijgen.
Maar bijvoorbeeld een antwoord van welke stand ik het beste kon gebruiken voor m'n vloerverwarming met pomp is nooit gekomen. Heb ik 3+ weken op gewacht. Ondertussen hoeft dat antwoord niet meer te komen want verdeler is vervangen, maar het gaat om het beeld. ;)

En nu vind IK het niet erg om met de WP en de instellingen te spelen. Vind het zelfs interessant. Lekker alles uitlezen met Home Assistant, anderen helpen de ID's in HA te krijgen, ergens is dat heerlijk puzzelen. Maar met al dat gedoe van de JAN module, stooklijn 8 perikelen en nu zelfs gisteren dat de CV aan wordt gezet door de JAN en niet meer uit wordt gezet zonder de JAN module te ontdoen van stroom... Ik kan dit product gewoon niet aan m'n ouders aanraden bijvoorbeeld. Die zouden uit stress meteen rechtsbijstand inschakelen ha. Terwijl de pomp wel prima werkt, relatief stil is en je huis met verwarmingen zelfs keurig warm houdt. Het wérkt wel, zelfs als je huis niet volledig geschikt is voor een warmtepomp.

Ze hebben naar mijn gevoel écht teveel hooi op hun vork genomen en moeten even wat stappen terug nemen. Ja dan verkoop je maar minder warmtepompen, maar kunnen de vakmannen ook even adem halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Booe52 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:04:
[...]

De service en communicatie is echt een totale chaos. Helemaal mee eens.
Lekker zelf prutsen met die wp is leuk maar een beetje ondersteuning zou leuk zijn.
Ik heb na twee maanden nog geen herinnering gehad voor de betaling van de laatste factuur.... Is ook wel zorgelijk
Dat is dus exact wat ik bedoel: het totale gebrek aan control.
En je kan er om lachen, maar als je inefficiënt werkt met zowel uren, als materiaal en daarnaast ook je geld niet ophaalt... Dan weet je waar dat eindigt. En dan is het maar weer afwachten wat er voor in de plaats komt om je installatie in de lucht te houden de komende 20 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Marcva schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:50:
Er wordt een record aantal warmtepompen verkocht, mede door veranderen subsidieregeling. Adlar kampt net als alle andere installatiebedrijven met personeelsproblemen.

Ik werd zelf rond september klant. In die paar maand is er veel veranderd. De communicatie verloopt minder soepel, mail kan niet meer, ticket systeem geïmplementeerd.
Ik zie het vooral als een opstap naar een volgende fase van het bedrijf. En hoop dat ze deze goed doorkomen.
Het product is in ieder geval prima. En als de technische installatie goed is gebeurd is het eigenlijk niet zo spannend. Het is gewoon een bekend product waar er duizenden van zijn verkocht wereldwijd, er staan handleidingen online, de onderdelen zijn van bekende merken.

Als je er echt klaar mee bent trek je die JAN module er tussenuit en heb je 'gewoon een SolarEast warmtepomp'

Ik vind het dus niet zo heel spannend. Enige wat ik nog van Adlar wil is de servicebeurt volgend jaar en de update die de bug uit HL8 halen (nachtelijk stoken, tijdelijk gefixt)

Verder geloof ik wel dat dit ding de komende 10 jaar gewoon probleemloos kan blijven hangen.
En als die er echt mee ophoudt koop je zelf een ander monoblock die je zo aan de bestaande leidingen kunt hangen.

Persoonlijk heb ik waardeloze ervaringen met lokale installateurs. Teleurstellende kennis van zaken, zeer beperkt advies, en ook zij staan niet morgen op de stoep met een oplossing.
En dan nog niet eens gesproken over offertes van 15-20k waarvan 5k voor het materiaal. Grappenmakers.

Tis maar net in welk perspectief je het plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomTitan
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-03 08:54
Hallo,

Wij hebben sinds oktober dit jaar ook de Adlar Aurora 6kWh warmtepomp (hybride opstelling met CV).
Stooklijn staat op HL8.
Huis blijft mooi op temperatuur (19 graden).
Echter hebben wij 21-11 verbruik van 31 kWh, waarvan ongeveer 8 kWh normaal verbruik (helaas geen meter voor de warmtepomp apart, tips voor een goede meter hiervoor?).

Is dit een normaal verbruik of is dit hoog?

Hoekwoning uit 1985, 126m2, verwarmd met radiatoren, gevel, vloer en dak zijn na geïsoleerd, HR+++ beglazing met kunststof kozijnen (dit jaar geplaatst).

[ Voor 5% gewijzigd door RandomTitan op 22-11-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
pentaw1nz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:07:
[...]

Ik gebruik hl7, daarmee heb ik het nu rond het vriespunt ruim 20.5 in huis.
Lager kan niet. Misschien een keer hoger als het echt heel koud is. Voor mij dus prima.
Je hoeft er niet meer aan te komen, gisteren was een voorbeeld hoe lastig een L/W warmtepomp het heeft met een buiten temperatuur van +/- 1C.
Hoe kouder des te droger wordt de buitenlucht, je warmtepomp gaat minder defrosten en dat heeft weer als voordeel dat je meer energie in de woning kan stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Ramon_1984 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:27:
[...]

Je hoeft er niet meer aan te komen, gisteren was een voorbeeld hoe lastig een L/W warmtepomp het heeft met een buiten temperatuur van +/- 1C.
Hoe kouder des te droger wordt de buitenlucht, je warmtepomp gaat minder defrosten en dat heeft weer als voordeel dat je meer energie in de woning kan stoppen.
Idd, heel veel mensen (en vast niet alleen met een Adlar pomp) hadden gisteren en eergisteren problemen.
Punt is dat d luchtvochtigheid heel hoog is en de temp rond het vriespunt.
Een WP, heeft per definitie de neiging om te bevriezen.
En met dit weer gaat dat heel erg makkelijk.
Dus wordt er veel stroom gebruikt voor het defrosten.

Droog vriesweer zal idd heel veel beter werken.
We zitten hier in NL gewoon in een klimaat technisch niet zo handige situatie.
Scandinavië is bv een heel ander verhaal. Als het regent vriest het niet en als het vriest is het relatief droog.
= Minder van dit soort gedoe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcva
@LongTimeAgo eens dat ze zich vertillen momenteel, hopelijk idd een fase. Maar je hebt behalve een goed product ook goede service nodig. En cashflow :+
@pentaw1nz als je een warmtepomp verkoopt als cv ketel moet je dat ook waarmaken. De productkennis van de verkopers is echt bedroevend en leidt op zijn minst tot teleurstellingen. Precies wat je als jong bedrijf niet wilt. Je wilt juist ambassadeurs voor je toko. Scheelt een hoop marketingkosten.
En helaas deel ik je ervaring met lokale installateurs. En ook ik vond Adlår een verademing. In het begin, tot je van de roze wolk van de verkoper afflikkert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Marcva schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:35:
@LongTimeAgo eens dat ze zich vertillen momenteel, hopelijk idd een fase. Maar je hebt behalve een goed product ook goede service nodig. En cashflow :+
@pentaw1nz als je een warmtepomp verkoopt als cv ketel moet je dat ook waarmaken. De productkennis van de verkopers is echt bedroevend en leidt op zijn minst tot teleurstellingen. Precies wat je als jong bedrijf niet wilt. Je wilt juist ambassadeurs voor je toko. Scheelt een hoop marketingkosten.
En helaas deel ik je ervaring met lokale installateurs. En ook ik vond Adlår een verademing. In het begin, tot je van de roze wolk van de verkoper afflikkert ;)
Het grootste probleem is kennis, dat is er simpelweg niet of onvoldoende.
Een warmtepomp plaatsen is maatwerk, elk huis en behoefte is anders!
Als je een 10kw warmtepomp plaats, en je weet niet dat het modulatie bereik bij +7C tussen de 4 en de 12kw ligt , dan snap ik niet goed wat je als bedrijf aan het doen bent!
Je kan dat probleem niet oplossen met dynamische stooklijnen, dat is leuk voor de hobby bob maar niet bij klanten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
Marcva schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:35:
Lijkt erop dat de ervaringen behoorlijk verschillen. Zou leuk/nuttig zijn om eens een poll te doen over de (on)tevredenheid van de Adlar warmtepomp en service, maar die optie heb ik in tweakers helaas niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-06 18:37

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbQKxg6C4n27jR3gDdDmkbNcwA4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QTAeaaB2k4TIEWAGfUxc4f0j.png?f=user_large
Uit https://www.climadirect.c...ating-cooling-dhw-new.pdf blz 43
heb zelf de Buffertank 50L Panasonic Aquarea (PAW-BTANK50L-2) in combinatie met een zone regeling.

[ Voor 3% gewijzigd door HeHoe op 22-11-2024 09:54 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
RandomTitan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:26:
Hallo,

Wij hebben sinds oktober dit jaar ook de Adlar Aurora 6kWh warmtepomp (hybride opstelling met CV).
Stooklijn staat op HL8.
Echter hebben wij 21-11 verbruik van 31 kWh, waarvan ongeveer 8 kWh normaal verbruik (helaas geen meter voor de warmtepomp apart, tips voor een goede meter hiervoor?).

Huis uit 1985, gevel, vloer en dak zijn na geïsoleerd, HR+++ beglazing met kunststof kozijnen (dit jaar geplaatst).
21.3KWh heb ik verbruikt op de 21-11. huis uit 1984, HR++ glas met 4CM isolatie EPS. kamer temp op 20. HL8 stooklijn. dit zit wel dicht in de buurt,

21.3Khh * 4 (COP, schatting) = 85.2KWH thermisch = 8 a 9 M3 gas
Dit is wel het gas verbruik waar ik normaal met deze temperaturen verbruik. maar dan 12 uur max per dag aan stook uren. met gemiddeld kamer temp van 17,5 graden per 24uur

nu stook ik dus 20 graden 27/7 wat veel comfortabeler is en nog goedkoper kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Ramon_1984 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:42:
[...]

Het grootste probleem is kennis, dat is er simpelweg niet of onvoldoende.
Een warmtepomp plaatsen is maatwerk, elk huis en behoefte is anders!
Als je een 10kw warmtepomp plaats, en je weet niet dat het modulatie bereik bij +7C tussen de 4 en de 12kw ligt , dan snap ik niet goed wat je als bedrijf aan het doen bent!
Je kan dat probleem niet oplossen met dynamische stooklijnen, dat is leuk voor de hobby bob maar niet bij klanten!
Volgens mij is het gebrek aan kennis niet eens het grootste probleem. Dat is nog betrekkelijk eenvoudig te fixen met de juiste mensen. Inhoudelijke en communicatiatief. Maar totale gebrek aan controle dat ze uitstralen is wat minder simpel te fixen. In mijn ervaring zit dat in de hele organisatie. Volgens mij is de cultuur best relaxed en fijn om voor te werken. Tot je merkt dat je relaxte collega je met lege handen op klus stuurt. En dus voor Jan met de korte achternaam. Zonde van de uren en kilometers. En je moet ook nog een keer terug. En nog een keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomTitan
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-03 08:54
Master_duck schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:54:
[...]

21.3KWh heb ik verbruikt op de 21-11. huis uit 1984, HR++ glas met 4CM isolatie EPS. kamer temp op 20. HL8 stooklijn. dit zit wel dicht in de buurt,

21.3Khh * 4 (COP, schatting) = 85.2KWH thermisch = 8 a 9 M3 gas
Dit is wel het gas verbruik waar ik normaal met deze temperaturen verbruik. maar dan 12 uur max per dag aan stook uren. met gemiddeld kamer temp van 17,5 graden per 24uur

nu stook ik dus 20 graden 27/7 wat veel comfortabeler is en nog goedkoper kost.
Jouw verbruik is dan hetzelfde, alleen met 20 graden ipv 19 bij mij, wat toch wel een verschil is ga ik van uit.
Ook hebben wij HR+++.
Verwarmen beneden ongeveer 50m2 met radiatoren en 10m2 met vloerverwarming.
Hoe wordt jouw huis verwarmd?

Historisch heb ik niet, wonen hier pas sinds december vorig jaar en toen was er veel minder geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Ik heb hem gisteravond weer aangezet en op -10 gezet en de HL8 draait nu nog steeds heel mooi zonder uitval.
Ik zie in mijn data wel een uitval van de WP tussen 7 en 8 uur maar ik kan in mijn Honeywell app niet zien of de CV is aangegaan omdat deze wordt gevoed door de JAN module, je zie op afstand dus geen vlammetje in je app. Maar zoals ik het nu kan zien werkt het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Info over het huis:

Ik zie in jouw foto volgens mij dat de zijkant volledig is aangevroren. Bij mij is het bovenste stuk niet bevroren. Zou dat OK zijn? Ik zie daar precies een spiraal lopen.

Aan de achterkant lijkt hij wel weer helemaal bevroren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vs1Lvb1rpUYk7kkBXPCwfQTNwUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4rKi0q7xbaKkcillT3IzqlM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
RandomTitan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:03:
[...]

Jouw verbruik is dan hetzelfde, alleen met 20 graden ipv 19 bij mij, wat toch wel een verschil is ga ik van uit.
Ook hebben wij HR+++.
Verwarmen beneden ongeveer 50m2 met radiatoren en 10m2 met vloerverwarming.
Hoe wordt jouw huis verwarmd?

Historisch heb ik niet, wonen hier pas sinds december vorig jaar en toen was er veel minder geïsoleerd.
beneden ongeveer 45m2 met, met alleen radiatoren, in stalen met fans (T21) en 1 aluminium radiator, verwarm met 35 stel in/uit 35/38. rest van het huis ook nog gewone staal radiatoren , behave in de badkamer waar ook een aluminium radiator hangt. daar staan ze ook aan. dus we verwarmen ongeveer 100m2 in totaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
pentaw1nz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:09:
[...]

Ik zie in jouw foto volgens mij dat de zijkant volledig is aangevroren. Bij mij is het bovenste stuk niet bevroren. Zou dat OK zijn? Ik zie daar precies een spiraal lopen.

Aan de achterkant lijkt hij wel weer helemaal bevroren

[Afbeelding]
Mijn foto was vlak voor een defrost genomen, het zal dus wel kloppen dat hij volledig bevroren was. Jouw warmtepomp zat waarschijnlijk nog niet zo dicht bij een defrost toen de foto genomen werd vermoed ik.

Van het weekend zal dit allemaal al wel niet meer zo'n rol spelen, temperaturen tussen de 10 en 15 graden zijn voorspelt zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
RandomTitan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:26:
Hallo,

Stooklijn staat op HL8.

Hoekwoning uit 1985, 126m2, verwarmd met radiatoren, gevel, vloer en dak zijn na geïsoleerd, HR+++ beglazing met kunststof kozijnen (dit jaar geplaatst).
https://www.homewizard.co...HlwBUacAHPQxoCSKEQAvD_BwE

Dit is (een van) de kWh meter(s) die ik gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grtEv96gtQOOYz6lyVSlnseFB3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98ils8AuZlC37tPeLUcdbLdn.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was mijn verbruik gisteren (21 november 2024), gemeten met de HomeWizard kWh meter.
Vrijstaande woning 1953, redelijk tot goed geïsoleerd, LTV wand en vloerverwarming, stooklijn op HL8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Destynx schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:21:
[...]

Mijn foto was vlak voor een defrost genomen, het zal dus wel kloppen dat hij volledig bevroren was. Jouw warmtepomp zat waarschijnlijk nog niet zo dicht bij een defrost toen de foto genomen werd vermoed ik.

Van het weekend zal dit allemaal al wel niet meer zo'n rol spelen, temperaturen tussen de 10 en 15 graden zijn voorspelt zie ik.
Zal het eens in de gaten houden. Ik zat hier aan te denken. Bij deze persoon is de WP (DeWarmte) uiteindelijk omgeruild.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/78840814#78840814

Pagina: 1 ... 38 ... 62 Laatste