Hij loopt als een zonnetjepentaw1nz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:40:
[...]
Ik heb ook geen geavanceerde logging, maar zie wel een patroon in energieverbruik. Ongeveer elke 90 min.
Denk inderdaad defrosts, het was vannacht net iets boven vriespunt.
[Afbeelding]
Gisteren gebeld om een afspraak te maken voor de plaatsing van de WP en Atlantic boiler. Eerste mogelijkheid, zaterdag 11 januari. Dat is nog een heel eind weg helaas..
Dus nu toch maar een meng/pompunit aanschaffen, op de verdeler schroeven en de vloerverwarming even draaien op de cv. Had gehoopt dat dit niet meer nodig zou zijn.
Dus nu toch maar een meng/pompunit aanschaffen, op de verdeler schroeven en de vloerverwarming even draaien op de cv. Had gehoopt dat dit niet meer nodig zou zijn.
Top, hier kan ik wat mee! Deze afmetingen zijn per leiding neem ik aan?nlfva1 schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:53:
[...]
De flexibele leidingen van de warmtepomp zijn incl isolatie 60mm en zonder isolatie ongeveer 26mm. Bij mij hebben ze in de muur gewoon 1 groter rond gat geboord en daar beide leidingen + electra e.d. doorheen laten lopen en met pur schuin dicht gemaakt. Hopelijk heb je daar iets aan.
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Ander punt waar ik tegen aan loop is nu het kouder wordt en WP bijna continu aan is, is het geluid. De pomp hangt op 1.meter hoogte ter hoogte van zolder. Onze slaapkamer is 1 verdieping lager aan diezelfde muur. Zonder ramen aan die kant. Toch hoor ik de WP heel erg als ik in bed lig en probeer in slaap te vallen. Ik slaap met oordoppen, maar dat maakt geen verschil. De toonhoogte van WP geluid gaat daar dwars doorheen.
Mijn vrouw vindt het niet hinderlijk, maar ik heb er echt last van. Ik heb geprobeerd via de app in te stellen dat de pomp tussen 2300 en 0100 uit is (staat sowieso al snachts op eco mode), maar het blijft geluid maken (ook al zegt app en Homewizzard dat het uit is).
Is dit normaal?
Mijn vrouw vindt het niet hinderlijk, maar ik heb er echt last van. Ik heb geprobeerd via de app in te stellen dat de pomp tussen 2300 en 0100 uit is (staat sowieso al snachts op eco mode), maar het blijft geluid maken (ook al zegt app en Homewizzard dat het uit is).
Is dit normaal?
Klopt. Dat zijn de maten van de afzonderlijke leidingen.gehaktstaaf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:32:
Gisteren gebeld om een afspraak te maken voor de plaatsing van de WP en Atlantic boiler. Eerste mogelijkheid, zaterdag 11 januari. Dat is nog een heel eind weg helaas..
[...]
Top, hier kan ik wat mee! Deze afmetingen zijn per leiding neem ik aan?
Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024
Volgens mij zijn dat de defrostsmarnie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:35:
Iemand een idee wat de spikes zijn in de compressor fequency en -fan en in de EEV en EVI?
De spikes komen zo om het uur terug en duren ongeveer 3 minuten.
[Afbeelding]
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
Sinds Donderdag 14 november de Adlar 6KW en de WP Boiler geinstalleerd door Adlar zelf.
2 dingen die niet goed zijn gegaan:
- verkeerde thermostaat geleverd
-niet de juiste buizen voor afvoer WP boiler. deze staat in binnen - binnen configuratie nu
dit word binnen kort opgelost. maar alles werkt.
een paar vraagjes:
wat zijn de L00 en P00 instellingen voor? kan die niet zo maar vinden.
Even wat meer over mijn installatie:
huis: hoekwoning uit 1984 woonoppervlak 128M2
isolatie: matig (vloer, muur en dak isolatie uit die tijd), volledig HR++ glas
afgifte systeem: alleen radiatoren. (staal origineel, en 2 aluminum woonkamer, badkamer)
woonkamer staal heeft ook 4 fan units met lage temperatuur sensor.
de warmte pomp heeft LT8 (dynamische curve)
in de app zie ik stel temperatuur tussen de 30 en de 38 graden. delta T van rond de 3 a 4 graden.
flow zit rond de 20L/min. alle radiatoren staan open (wel zo dat ze delta hebben van 5 graden)
Energie verbruik: kan ik weinig van zeggen maar ik merk wel dat 1 nacht veel verbruik was. Dit is een bekent probleem zag ik. verbruik nu tussen de 5 en de 14KWh per dag (alleen WP)
de 14 is dat de WP continu aanheeft gestaan (18-11) en op de 17-11 zag je dat rond 23:00 omhoog gaan.
als je de die dag niet mee tel dan was het verbruik tussen de 5 en 11KWh.
Sinds ik de lage temperatuur sensor en een extra fan unit heb geplaatst op de radiator in de huiskamer lijkt het er op det de stel temperatuur zo 4 a 5 graden lager is.
verder heb ik niet echt veel problemen maar vind toch wel dat als de WP aanslaat deze gelijk naar 1200 a 1400 watt verbruik gaat en dan langzaam terug moduleert. is dit niet een beetje te heftig, ik heb het gevoel dat dit kan leiden naar aan uit gedrag enk ik.
ook een raar iets ik kan via de app mijn energie verbruik inzien van de WP, dag verbruik, totaal. wattage (verbruik/power) spanning en stroom. Dit kan een collega niet inzien de de WP al sinds maart heeft
zijn er ook ander mensen die alleen radiatoren hebben, meeste mensen hier lees ik dat ze vooral vloerverwarming hebben of een paar radiatoren als bij verwarming of alleen boven radiatoren hebben..
-niet de juiste buizen voor afvoer WP boiler. deze staat in binnen - binnen configuratie nu
een paar vraagjes:
afgifte systeem: alleen radiatoren. (staal origineel, en 2 aluminum woonkamer, badkamer)
in de app zie ik stel temperatuur tussen de 30 en de 38 graden. delta T van rond de 3 a 4 graden.
flow zit rond de 20L/min. alle radiatoren staan open (wel zo dat ze delta hebben van 5 graden)
Energie verbruik: kan ik weinig van zeggen maar ik merk wel dat 1 nacht veel verbruik was. Dit is een bekent probleem zag ik. verbruik nu tussen de 5 en de 14KWh per dag (alleen WP)
de 14 is dat de WP continu aanheeft gestaan (18-11) en op de 17-11 zag je dat rond 23:00 omhoog gaan.
Sinds ik de lage temperatuur sensor en een extra fan unit heb geplaatst op de radiator in de huiskamer lijkt het er op det de stel temperatuur zo 4 a 5 graden lager is.
verder heb ik niet echt veel problemen maar vind toch wel dat als de WP aanslaat deze gelijk naar 1200 a 1400 watt verbruik gaat en dan langzaam terug moduleert. is dit niet een beetje te heftig, ik heb het gevoel dat dit kan leiden naar aan uit gedrag enk ik.
ook een raar iets ik kan via de app mijn energie verbruik inzien van de WP, dag verbruik, totaal. wattage (verbruik/power) spanning en stroom. Dit kan een collega niet inzien de de WP al sinds maart heeft
zijn er ook ander mensen die alleen radiatoren hebben, meeste mensen hier lees ik dat ze vooral vloerverwarming hebben of een paar radiatoren als bij verwarming of alleen boven radiatoren hebben..
Vanmorgen om half 10 had ik mijn eerste defrost, zie het gele balkje in de defrost tijdlijn. Ik had dit nog niet eerder gezien.Frans H schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:19:
[...]
Die spikes op laag vermogen zijn geen defrosts maar smering van de compressor.
Op laag vermogen krijgt de compressor te weinig smering en dan gaat hij om het uur ongeveer een poosje op hoger vermogen draaien.
Ik heb de afgelopen dagen wel al defrosts gezien. Maar bij defrosts zie je een tijdelijke verlaging van het opgenomen vermogen .
Defrosts treden zo rond de 5 graden al op en wordt minder als de temperatuur onder het vriespunt komt omdat de lucht bij vorst minder vocht bevat.
De andere spikes zijn dan geen defrosts maar moeten dan de compressor smeringen zijn, ik had hier nog niet van gehoord, weer wat geleerd.
Qua energieverbruik zie ik inderdaad een verlaging tijdens de defrost met een piekje aan het eind van de defrost. Tijdens een compressor smering zie ik alleen een stijging van het energieverbruik. (onderste grafiek)
/f/image/WxlKyd3foKF2fSkxn4IIlLBl.png?f=fotoalbum_large)
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Als je de cv op max 35 graden (helaas hebben niet alle cv's deze mogelijkheid) zet kun je een verdeler zonder pomp gebruiken.gehaktstaaf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:32:
[...]
Top, hier kan ik wat mee! Deze afmetingen zijn per leiding neem ik aan?
L00 en P00 parameters kan Adlar voor je aanpassen, en kan je zelf ook. Je vindt deze in de handleiding (niet van Adlar zelf, zie startpost van dit topic.Master_duck schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:14:
Sinds Donderdag 14 november de Adlar 6KW en de WP Boiler geinstalleerd door Adlar zelf.
een paar vraagjes:
Een erbruik van 5 tot 14 kwh zou ik niet classificeren als een 'probleem'. Reken het a.d.h.v. de CoP om naar gasverbruik dat je anders zou hebben, dan kun je goed vergelijken.
Ik heb vergelijkbaar verbruik.
1200-1400 watt had ik in het begin ook vaak met HL8. Ik gebruik nu HL7, daarmee is mijn woning nu 20.5 graden constant, en de warmtepomp draait rond de 500-800 watt. Dat kun je dus nog eens proberen.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Kun je eens een opname maken? Zaken als geluid zijn erg persoonsafhankelijk.KarlMarX schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:56:
Ander punt waar ik tegen aan loop is nu het kouder wordt en WP bijna continu aan is, is het geluid. De pomp hangt op 1.meter hoogte ter hoogte van zolder. Onze slaapkamer is 1 verdieping lager aan diezelfde muur. Zonder ramen aan die kant. Toch hoor ik de WP heel erg als ik in bed lig en probeer in slaap te vallen. Ik slaap met oordoppen, maar dat maakt geen verschil. De toonhoogte van WP geluid gaat daar dwars doorheen.
Is dit normaal?
Ik hoor onze WP bijna nooit. Als ik er op focus wel, maar een auto of een vogel maakt meer geluid..
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Dit zou inderdaad een goede optie kunnen zijn. Echter zit er een behoorlijke afstand tussen de CV en de verdeler en betreft het 11 groepen. Dus ik ben bang dat de CV-pomp weinig zoden aan de dijk zet.Frans H schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:42:
[...]
Als je de cv op max 35 graden (helaas hebben niet alle cv's deze mogelijkheid) zet kun je een verdeler zonder pomp gebruiken.
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Ik heb inderdaad hetzelfde gedrag. Vandaag ook de eerste defrost van 3 min en is anders dan die andere piekjes.marnie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:34:
[...]
Vanmorgen om half 10 had ik mijn eerste defrost, zie het gele balkje in de defrost tijdlijn. Ik had dit nog niet eerder gezien.
De andere spikes zijn dan geen defrosts maar moeten dan de compressor smeringen zijn, ik had hier nog niet van gehoord, weer wat geleerd.
Qua energieverbruik zie ik inderdaad een verlaging tijdens de defrost met een piekje aan het eind van de defrost. Tijdens een compressor smering zie ik alleen een stijging van het energieverbruik. (onderste grafiek)
[Afbeelding]
/f/image/S0C4wee3R9qcD1coWKOSUt3h.png?f=fotoalbum_large)
Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024
Zo, vloerverwarming verdeler is vervangen.
Alles werkt momenteel naar behoren (voor zo ver we hebben kunnen testen in 1 uurtje).
Nu ga ik lekker loggen de komende dagen en kijken wat de wp doet
Alles werkt momenteel naar behoren (voor zo ver we hebben kunnen testen in 1 uurtje).
Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
2 leidingen voor de vvw maar? Is het hoofdverwarming of bijverwarming voor jouw huis?LongTimeAgo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:26:
Zo, vloerverwarming verdeler is vervangen.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Bijverwarming.Destynx schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:30:
[...]
2 leidingen voor de vvw maar? Is het hoofdverwarming of bijverwarming voor jouw huis?
Maar woonkamer is ook niet heel groot. Zo'n 35m2. En dat is inclusief keuken.
Er is ook nog 1 (grote) radiator in de woonkamer. Maar vloerverwarming doet meestal het meeste werk.
Of nouja, de isolatie doet het meeste werk tegenwoordig.
[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 19-11-2024 13:48 ]
Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Op zich prima combi, extra inhoud, massa en snel systeem van radiatoren. Vraag me wel af of die verdeler vervangen voor bijverwarming de moeite is, dus heel benieuwd naar je logs!LongTimeAgo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:47:
[...]
Bijverwarming.
Maar woonkamer is ook niet heel groot. Zo'n 35m2. En dat is inclusief keuken.
Er is ook nog 1 (grote) radiator in de woonkamer. Maar vloerverwarming doet meestal het meeste werk.
Of nouja, de isolatie doet het meeste werk tegenwoordig.
Ik heb het ook in het achterhoofd voor ons huis, 55m2 vloerverwarming als hoofdverwarming en T33 radiatoren boven.
Qua balans is het nu wel lekker dat de aanvoer iets warmer is, daardoor draait boven ook beter mee. Meeste kamers wil ik wel rond de 19 graden houden en dat lukt anders lastig.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Voor het geluid alleen al is het de moeite waard geweest. De verdeelpomp maakte echt een hele vervelende herrie in de slaapkamers. Rare resonantie ging er door de buizen heen. Maakt niet uit wat we probeerde qua dichtzetten of verdeel pomp instellingen. Zodra die aan stond was er het geluid.Destynx schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:52:
[...]
Op zich prima combi, extra inhoud, massa en snel systeem van radiatoren. Vraag me wel af of die verdeler vervangen voor bijverwarming de moeite is, dus heel benieuwd naar je logs!
En nu... Volledig stil!
De wp is nu al even goed bezig, dus kan eigenlijk niet van de huidige logs uitgaan hoe goed die werkt, kan een paar dagen duren. Die kreeg namelijk bij het hervullen van het systeem in 1 klap héél koud water om de oren.
Zal een duur dagje elektra verbruik worden ha.
Dat geluidsprobleem herken ik niet, maar de verdeler is hier met kunststof aangesloten de rest van het CV systeem, dat maakt waarschijnlijk het verschil.LongTimeAgo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:15:
[...]
Voor het geluid alleen al is het de moeite waard geweest. De verdeelpomp maakte echt een hele vervelende herrie in de slaapkamers. Rare resonantie ging er door de buizen heen. Maakt niet uit wat we probeerde qua dichtzetten of verdeel pomp instellingen. Zodra die aan stond was er het geluid.
En nu... Volledig stil!
De wp is nu al even goed bezig, dus kan eigenlijk niet van de huidige logs uitgaan hoe goed die werkt, kan een paar dagen duren. Die kreeg namelijk bij het hervullen van het systeem in 1 klap héél koud water om de oren.
Zal een duur dagje elektra verbruik worden ha.
Vandaag wel een lastige dag gehad met meerdere defrostst, volgens mij 4 gehad vanochtend.
Had de warmtepomp gisteren wat lager gezet waardoor deze pas om 07 uur weer aan ging en het huis van 19.5 naar 21 mocht verwarmen. Dat gaan we dus niet meer doen:
:strip_exif()/f/image/TDwZlkXBnJs0ha9HKGHowIRS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou graag ervaringen horen van mensen die de Aurora II all-electric gebruiken in goed nageisoleerd rijtjeshuis van 3 verdiepingen (rond de 120 m2) huis van begin 20e eeuw.
Rd vloer 5, dak 5, muren 4,5 icm balansventilatie met wtw, maar huis uit 1900 dus natuurlijk nooit volledig kierdicht.
Adlar geeft aan dat we all-electric zouden kunnen gaan (na grootschalige isolatie: dak en vloer zit er nu deels in, de rest komt komend jaar.)
De electricien die ik vandaag over de vloer had (installeert zelf oa NIBE) hield het niet voor mogelijk dat een warmtepomp op één fase een huis van drie verdiepingen zonder cv warm kan houden. 'Een warmtepomp zonder krachtstroom redt dat niet'. Terecht?
Rd vloer 5, dak 5, muren 4,5 icm balansventilatie met wtw, maar huis uit 1900 dus natuurlijk nooit volledig kierdicht.
Adlar geeft aan dat we all-electric zouden kunnen gaan (na grootschalige isolatie: dak en vloer zit er nu deels in, de rest komt komend jaar.)
De electricien die ik vandaag over de vloer had (installeert zelf oa NIBE) hield het niet voor mogelijk dat een warmtepomp op één fase een huis van drie verdiepingen zonder cv warm kan houden. 'Een warmtepomp zonder krachtstroom redt dat niet'. Terecht?
Nee dat lijkt me niet terecht. De 10kW is hier op 1 fase 20A afgezekerd achter 3 x 25A.Purk80 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:08:
[...]
Het gaat uiteindelijk om het thermisch vermogen, dat is wat je huis verwarmt. En hoe hoger het rendement van de warmtepomp, hoe minder elektrisch vermogen je daarvoor nodig hebt.
Bij een COP van 3 heb je voor 10kW dus 3,3kW elektrisch vermogen nodig. Dat is 14A en zou dus op een reguliere 16A groep kunnen.
Ik vermoed dat de Adlår een verwarmingsspiraal heeft voor de boost stand: COP 1, dus hoger vermogen, hoger afgezekerd.
Enig idee van je gasverbruik?Purk80 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:08:
Ik zou graag ervaringen horen van mensen die de Aurora II all-electric gebruiken in goed nageisoleerd rijtjeshuis van 3 verdiepingen (rond de 120 m2) huis van begin 20e eeuw.
120m2 en alles straks nageisoleerd gaat prima werken met 6kw all electric vermoed ik.
Ik heb jaren 70, 160m2, ook een 6 kw all electric.
Ik lees al een poos mee op dit draadje over de warmtepomp van Adlar. Inmiddels al veel waardevolle tips opgedaan over instellingen enzo hier!
Ik heb een hoekwoning uit 1964, 87m2 vloeroppervlak. Deze woning heb ik helemaal nageisoleerd met vloerisolatie, spouwmuurisolatie, dakisolatie en HR++ glas overal. Vloerverwarming op de begane grond en slaapkamers op de eerste verdieping met originele radiatoren met radiatorventilatoren. 16 zonnepanelen zijn geplaatst.
Inmiddels is de woning gasloos en verwarm ik met de Adlar warmtepomp en warm water via een warmtepompboiler.
Natuurlijk is mijn woning qua isolatie nog steeds niet vergelijkbaar met een nieuwbouwwoning maar all electric is echt prima te doen en besparing tov gas is echt wel groot.
Ik heb een hoekwoning uit 1964, 87m2 vloeroppervlak. Deze woning heb ik helemaal nageisoleerd met vloerisolatie, spouwmuurisolatie, dakisolatie en HR++ glas overal. Vloerverwarming op de begane grond en slaapkamers op de eerste verdieping met originele radiatoren met radiatorventilatoren. 16 zonnepanelen zijn geplaatst.
Inmiddels is de woning gasloos en verwarm ik met de Adlar warmtepomp en warm water via een warmtepompboiler.
Natuurlijk is mijn woning qua isolatie nog steeds niet vergelijkbaar met een nieuwbouwwoning maar all electric is echt prima te doen en besparing tov gas is echt wel groot.
[ Voor 5% gewijzigd door EMS op 19-11-2024 21:14 ]
Hier een rijtjes huis uit '79 zonder na-isolatie, alleen nieuwe kozijnen met HR++. Gaat prima met de 6kW Adlar full-electric.
Zolang je afgifte systeem in orde is (vloerverwarming of grote radiatoren met eventuele fans er onder) is dat geen enkel probleem. Met op elke verdieping vloerverwarming bijvoorbeeld speelt isolatie bijna geen rol, dan krijg je elk huis warm. Je verbruik zal dan uiteraard wel hoger zijn.
Zolang je afgifte systeem in orde is (vloerverwarming of grote radiatoren met eventuele fans er onder) is dat geen enkel probleem. Met op elke verdieping vloerverwarming bijvoorbeeld speelt isolatie bijna geen rol, dan krijg je elk huis warm. Je verbruik zal dan uiteraard wel hoger zijn.
Vandaag iets vreemds gehad.
Vanochtend huis prima op temperatuur.
Komen vanavond thuis, pomp heeft de hele dag staan stoken in Eco stand.
19 graden in huis ipv de verwacht 21.
In: 27
Out: 31
SetTemp 47
Van Eco afgehaald, weinig tet geen effect.
Pomp zelfs even uit gehad, geen echt effect.
Houtkachel maar ff aangezet.
Het is nou niet dat ie geen KWtjes heeft gebruikt....
SetTemp 47
Ik heb stooklijn 8 om zeep geholpen denk ik. Jammer nadat het de laatste tijd relatief goed ging 
Na het plaatsen van de nieuwe verdeler heb ik de wp maar z'n gang laten gaan, in stooklijn 8, die naar temp 40 sprong vrijwel direct.
Maar vervolgens... De hele dag dus op temp set 40 bleef. Nouja, niet heel erg dacht ik, mag wel een keertje.
Ondertussen heeft die dus 17kWh er doorheen zitten jekkeren, is de woning 20,5 graden geworden en hij zette de temp set niet meer terug... Bleef schommelen rond 39 - 40.
Zoals altijd... geeft de T6 nog gewoon 19 graden aan. Zucht.
Vreemd, dacht ik. Even de JAN module z'n voeding er af halen en er weer op zetten.
Even wachten... Weer geen reactie. Ook geen reactie op de thermostaat.
Het zal toch niet... Blijft nu volop stoken. Ja het is lekker warm binnen, "but at what cost...".
Dus nu weer op de oude vertrouwde stooklijn 6 gezet.
De vloerverwarming verdeler werkt top. Van wat ik nu in ieder geval al heb kunnen zien is dat de inlet véél consistenter z'n warme water terugkrijgt en niet 'schommelend', ook lijkt het er op dat de vloer sneller warm wordt waar de buizen direct de grond in gaan. Echter duurt het vervolgens wel langer voordat de "hele vloer" warm is. Maar dat zal waarschijnlijk met de afgifte van de warmte in de vloer te maken hebben.
Keep on logging.
Na het plaatsen van de nieuwe verdeler heb ik de wp maar z'n gang laten gaan, in stooklijn 8, die naar temp 40 sprong vrijwel direct.
Maar vervolgens... De hele dag dus op temp set 40 bleef. Nouja, niet heel erg dacht ik, mag wel een keertje.
Ondertussen heeft die dus 17kWh er doorheen zitten jekkeren, is de woning 20,5 graden geworden en hij zette de temp set niet meer terug... Bleef schommelen rond 39 - 40.
Vreemd, dacht ik. Even de JAN module z'n voeding er af halen en er weer op zetten.
Het zal toch niet... Blijft nu volop stoken. Ja het is lekker warm binnen, "but at what cost...".
De vloerverwarming verdeler werkt top. Van wat ik nu in ieder geval al heb kunnen zien is dat de inlet véél consistenter z'n warme water terugkrijgt en niet 'schommelend', ook lijkt het er op dat de vloer sneller warm wordt waar de buizen direct de grond in gaan. Echter duurt het vervolgens wel langer voordat de "hele vloer" warm is. Maar dat zal waarschijnlijk met de afgifte van de warmte in de vloer te maken hebben.
Keep on logging.
Ik blijf mooi bij hl7. Gaat perfect!
Waarom zou je überhaupt de dynamische stooklijn met thermostaat sturing gebruiken, als je het toch de hele dag rond de 20 graden wilt hebben? De vaste stooklijnen werken veel constanter.
In Mijn optiek is die HL8 puur iets voor nieuwe klanten, die een CV ketel gewend zijn, en nergens in willen verdiepen of uitproberen. Gewoon de thermostaat op 20 en klaar.
Dat klinkt natuurlijk veel prettiger dan dat er 16 stooklijnen zijn en je zelf moet uitproberen met welke je het warm krijgt. En dat je misschien zelfs nog wel eens moet wisselen! En wat doe mijn oude vertrouwde thermostaat dan nog???
Waarom zou je überhaupt de dynamische stooklijn met thermostaat sturing gebruiken, als je het toch de hele dag rond de 20 graden wilt hebben? De vaste stooklijnen werken veel constanter.
In Mijn optiek is die HL8 puur iets voor nieuwe klanten, die een CV ketel gewend zijn, en nergens in willen verdiepen of uitproberen. Gewoon de thermostaat op 20 en klaar.
Dat klinkt natuurlijk veel prettiger dan dat er 16 stooklijnen zijn en je zelf moet uitproberen met welke je het warm krijgt. En dat je misschien zelfs nog wel eens moet wisselen! En wat doe mijn oude vertrouwde thermostaat dan nog???
Vervang de T6 voor een Tado. De T6 is onstabiel in de gemeten waarde.LongTimeAgo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:12:
Ik heb stooklijn 8 om zeep geholpen denk ik. Jammer nadat het de laatste tijd relatief goed ging
Keep on logging.
Ik heb de T6 vorige week vervangen voor de Tado X en de Adlar draait hier nu heel mooi en redelijk stabiel met LT8/JAN en thermostaat geregeld. Thermostaat op 20,5grC is een kamertemperatuur van ca 20.5grC.
Ik heb LTV verwarming geen vloerverwarming. Bij vloerverwarming kan ik me voorstellen dat de stooklijn ook prima werkt. Wij vinden de thermostaatregeling bij onze Jaga LTV's iets beter en gemakkelijker.
Ook het verbruik is volgens mij prima, 11kWh vandaag,.
Thermostaat gehele dag op 20.5grC, kamertemperatuur is dan ook 20.5grC. 's Nachts thermostaat terug op 20grC, kamertemperatuur zakt dan tot net onder de 19,5grC, waarna de wp aanslaat en de kamer verwarmt naar 20grC.
De kosten voor de vervanging zijn op dit moment ca € 25,-:
BlackFriday prijs Tado X + Bridge starterskit € 119,-. Ik heb mijn T6 via marktplaats net verkocht voor € 95,-.
Mijn advies als je de TL8/JAN/thermostaat mode wilt gebruiken: gebruik de T6 niet.
[ Voor 3% gewijzigd door marnie op 20-11-2024 00:33 ]
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Hoe hebben de mensen met Tado X draadloos de bedrading aangesloten op de jan module? Ik heb de draden uit de jan module op de + en - (modulerend) van de draadloze ontvanger aangesloten maar de warmtepomp reageert niet op de thermostaat in LT8.
Ook als de draden in aan/uit worden aangesloten reageert de warmtepomp niet.
Even van het stroom af, zoals Adlar adviseert, helpt ook niet
Iemand tips?
Iemand tips?
Ik snap er geen moer van.macfocus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:21:
Vandaag iets vreemds gehad.
SetTemp 47
De wp blijft dit gedrag vertonen.
Wel stoken, maar het verschil in in en out is maar een graad of 3 a 4 n een et temp van 47/48.
Thermostaat vraagt 21. Meet 19,5.
En ja, het is een Honeywell, die het meestal goed doet.
ik heb de warmte pomp bijna een week in een nog slechter geïsoleerde huis uit 1984. als ik RD2 haal is het veel (dak,vloer 4cm EPS, muur 4cm glaswol in de spouw). en ook nog eens een hoek woning. oppervlakte 128M2. en alleen radiatoren waarvan 2 aluminum( woonkamer en in badkamer) en de rest gewoon staal. ik gebruik voor de huiskamer de wel ventilatoren voor de stale radiator.Purk80 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:08:
met een buiten temperatuur van 3 a 4 graden houd ik binnen huis (woonkamer) op 20 graden. met een water temp van in/out 34/37. verbruik zit tussen de 5 en 15KWh per dag. 19-11 was het 12Kwh.
tot nu toe geen spijt en het is ook heerlijk dat het 24 uur per dag 20 graden is in huis is. (slaapkapers zijn rond de 18 a 19 graden)
Welke stooklijn wordt er gebruikt? HL8?macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:57:
[...]
Ik snap er geen moer van.
Wel stoken, maar het verschil in in en out is maar een graad of 3 a 4 n een et temp van 47/48.
Ik had niet goed gekeken. Er lopen 28mm tot in de gangkast waar verdeler is. Dan gaat het met gewone rechte knel over op 22mm in laatste stuk naar de pomp. Geen idee waarom, maar dat is relatief makkelijk te vervangen door 28mm. Dat is volgens de handleiding bij de VTE wel nog bij 10 groepen...KarlMarX schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:36:
[...]
Buizen vanaf WP tot aan verdeler zijn slechts 22mm. Is iets van 20 meter, door meerdere verdiepingen, dus ga ik helaas ook niet 123 vervangen.
Flexibele buis vanaf dat punt zou nog wel makkelijker zijn om zelf de nieuwe open verdeler aan te sluiten. Of zitten daar nadelen aan?
Gasverbruik is nu zo'n 1100. We zitten kantje boord op label A. Het huis is alleen niet comfortabel. Vooral de BG is nog totaal niet kierdicht. Maar dat gaat veranderen door nieuw kozijn achter, en door schuimbeton in de vloer (exit vloerroosters/balkenvloer met kieren langs muren.) Energielabel houdt geen rekening met kierdichtheid, maar dat voel je natuurlijk wel en in je gasverbruik merk je het ook.pentaw1nz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:34:
[...]
Enig idee van je gasverbruik?
120m2 en alles straks nageisoleerd gaat prima werken met 6kw all electric vermoed ik.
Ik heb jaren 70, 160m2, ook een 6 kw all electric.
Duurzaamheidsexpert die de boel vorige week kwam opnemen, geeft aan dat we door vloer- en gevelisolatie geen hoger label gaan krijgen (we stijgen van de ondergrens naar de bovengrens van A), maar dat die extra isolatie en kierdichting het energieverbruik natuurlijk wel verder omlaag gaan brengen. Hij verwacht na de aanpassingen zo'n 800-900 kuub gas, voor cv + douchen samen (in de keuken hebben we een Quooker). Beetje nattevingerwerk natuurlijk. Maar in een zachte winter hebben we al eens 800 kuub gehad, dus ik houd het voor mogelijk.
Het is een rijtjeshuis. Over de vloer gemeten 20 meter gedeelde muren met buren, 10 meter voor/achtergevel. Het volledige woonoppervlak van drie verdiepingen zouden we wel heel graag eindelijk echt lekker warm en comfortabel krijgen. (We komen van label F.) Op BG woon/keuken, eerste verdieping werkkamer en 2e verdieping de kinderkamers waar ze na schooltijd en in het weekend ook wel veel spelen.
[ Voor 29% gewijzigd door Purk80 op 20-11-2024 08:33 ]
Ja, ik ben u even geswitched naar HL1 (just for arguments sake.)LongTimeAgo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:17:
[...]
Welke stooklijn wordt er gebruikt? HL8?
Nu is het:
In 28
Out 31
Set 35
@Purk80 dat gaat prima lukken all electric met een 6 kw.
Ik had ook zo'n 1000 m3 gasverbruik, maar we hadden extreem zuinig gestookt en er echt op gelet. Hier dus 160m2 woonoppervlakte .
Ik had ook zo'n 1000 m3 gasverbruik, maar we hadden extreem zuinig gestookt en er echt op gelet. Hier dus 160m2 woonoppervlakte .
@macfocus heel vreemd dat hij wel hoger vraagt, maar hij kennelijk de gevraagde output niet kan leveren....
Mag ik vragen wat jouw vloeroppervlak & verbruik is?Destynx schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:13:
Hier een rijtjes huis uit '79 zonder na-isolatie, alleen nieuwe kozijnen met HR++. Gaat prima met de 6kW Adlar full-electric.
Qua kW dacht ik dat ook. Alleen de electricien zegt dat een wp nooit daadkwerlijk 6kW kan leveren zonder krachtstroom? Moet bekennen dat ik te weinig onderlegd ben qua electra om te vatten of dit uberhaupt hout snijdt.pentaw1nz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:32:
@Purk80 dat gaat prima lukken all electric met een 6 kw.
[ Voor 4% gewijzigd door Purk80 op 20-11-2024 08:37 ]
Krachtstroom?Purk80 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:37:
[...]
Qua kW dacht ik dat ook. Alleen de electricien zegt dat een wp nooit daadkwerlijk 6kW kan leveren zonder krachtstroom? Moet bekennen dat ik te weinig onderlegd ben qua electra om te vatten of dit uberhaupt hout snijdt.
Misschien een andere elektricien zoeken
De 6kw warmtepomp kan gewoon op een standaard aardlekautomaat. In een 1x35a of 3x25a standaard meterkast die je waarschijnlijk hebt.
Er zit in de warmtepomp geen extra element oid waarvoor misschien een verzwaring nodig is. Sommige warmtepompen hebben dat, maar dan praat je vaak over zwaardere apparaten voor grote vrijstaande huizen.
[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 20-11-2024 08:42 ]
Zeker omdat jet een 10Kw pomp is….pentaw1nz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:33:
@macfocus heel vreemd dat hij wel hoger vraagt, maar hij kennelijk de gevraagde output niet kan leveren....
mooi moment om op de begane grond vloer vloerverwarming te gaan makenPurk80 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:27:
[...]
Gasverbruik is nu zo'n 1100. We zitten kantje boord op label A. Het huis is alleen niet comfortabel. Vooral de BG is nog totaal niet kierdicht. Maar dat gaat veranderen door nieuw kozijn achter, en door schuimbeton in de vloer (exit vloerroosters/balkenvloer met kieren langs muren.) Energielabel houdt geen rekening met kierdichtheid, maar dat voel je natuurlijk wel en in je gasverbruik merk je het ook.
Duurzaamheidsexpert die de boel vorige week kwam opnemen, geeft aan dat we door vloer- en gevelisolatie geen hoger label gaan krijgen (we stijgen van de ondergrens naar de bovengrens van A), maar dat die extra isolatie en kierdichting het energieverbruik natuurlijk wel verder omlaag gaan brengen. Hij verwacht na de aanpassingen zo'n 800-900 kuub gas, voor cv + douchen samen (in de keuken hebben we een Quooker). Beetje nattevingerwerk natuurlijk. Maar in een zachte winter hebben we al eens 800 kuub gehad, dus ik houd het voor mogelijk.
Het is een rijtjeshuis. Over de vloer gemeten 20 meter gedeelde muren met buren, 10 meter voor/achtergevel. Het volledige woonoppervlak van drie verdiepingen zouden we wel heel graag eindelijk echt lekker warm en comfortabel krijgen. (We komen van label F.) Op BG woon/keuken, eerste verdieping werkkamer en 2e verdieping de kinderkamers waar ze na schooltijd en in het weekend ook wel veel spelen.
Mag ik vragen wat je gasverbruik eerst was, na isolatie & voor plaatsing wp? En hoeveel je electriciteitsverbruik sindsdien omhoog is gegaan?EMS schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:11:
Ik lees al een poos mee op dit draadje over de warmtepomp van Adlar. Inmiddels al veel waardevolle tips opgedaan over instellingen enzo hier!
Toch maar even bellen dan, als aan/uit niets uithaalt. Je zit nu wel soort van 'in de kou' dus dan is Adlar er vaak wel wat sneller mee.
Yes, die komt er ook. Balkenvloer op BG eruit, 50 cm schuimbeton, vloerverwarming met anhydriet erop.Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:45:
[...]
mooi moment om op de begane grond vloer vloerverwarming te gaan maken
En voorzetwanden voor/achter. Dak mss binnenlangs nog na-isoleren, dan kunnen we daarmee nog van Rd 3,8 naar 5,0, maar minder prioriteit. En liefst ook balansventilatie, maar dat puzzeltje ben ik (qua kanalen en kosten) nog aan het leggen. En op BG daarnaast dus een kierende deur uit 1901 gvervangen door raam, en omgekeerd een oud raam door openslaande tuindeuren.
We houden hooguit wat warmteverlies aan de kozijnen aan de voorzijde, waar de oorspronkelijke koven ook nog zitten. Zitten in beschermd stadsgezicht en ontving gister net een brief dat ons huis is aangewezen als 'karakteristiek pand' (godzijdank geen monument...). Daardoor kunnen we kennelijk ook weer aanspraak maken op subsidie, waardoor we die koven wellicht ook nog eens kunnen laten isoleren. (Dat wordt wel een precies werkje, om die er in zijn geheel af te halen en weer netjes terug te plaatsen.)
[ Voor 40% gewijzigd door Purk80 op 20-11-2024 09:04 ]
Het gasverbruik (voor isolatie en andere maatregelen) was 1500 m3 per jaar. Aangezien de warmtepomp nog niet een heel jaar staat is het lastig om te zeggen wat het totale energieverbruik per jaar is. Maar op een dag zoals gister verbruikt de warmtepomp 9kwh. Dat is dus omgerekend best wel wat minder dan gas.Purk80 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:52:
[...]
Mag ik vragen wat je gasverbruik eerst was, na isolatie & voor plaatsing wp? En hoeveel je electriciteitsverbruik sindsdien omhoog is gegaan?
De warmtepomp is geplaatst direct na het isoleren. Dus dat maakt het natuurlijk ook wat lastiger te vergelijken.
[ Voor 8% gewijzigd door EMS op 20-11-2024 09:02 ]
Beetje off topic, maar ter inspiratie van oude woningen waar op verdiepingen nog radiatoren zitten en die vaak na het plaatsen van een warmtepomp niet lekker warmte meer afgeven.
Ik heb dit op gelost door het plaatsen van wandverwarming.
:strip_exif()/f/image/VcHWQ7zgnsrxNUI2vGrB1JNr.jpg?f=fotoalbum_large)
Slaapkamers zijn nu heerlijk warm en de kinderen zijn super blij.
Voordeel, in de zomer kan je ook prima koelen.
:strip_exif()/f/image/VcHWQ7zgnsrxNUI2vGrB1JNr.jpg?f=fotoalbum_large)
Off-topic vraagje:Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:19:
Beetje off topic, maar ter inspiratie van oude woningen waar op verdiepingen nog radiatoren zitten en die vaak na het plaatsen van een warmtepomp niet lekker warmte meer afgeven.
[Afbeelding]
Onze slaapkamers hebben ook nog ouderwetse verwarmingen. Echter is het nogal een dingetje om een gehele muur te voorzien van 'wandverwarming'. Is dit soort verwarming óók effectief als je het 1m (hoog) bij 4m (lang) doet? (Zeg maar, onder een raam in de gehele lengte van de kamer)
Ik heb ook de Tado X draadloos. De warmtepomp staat er net een week, ze komen volgende week donderdag nog wel terug om laatste puntjes op de i te zetten.EMS schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:39:
Hoe hebben de mensen met Tado X draadloos de bedrading aangesloten op de jan module? Ik heb de draden uit de jan module op de + en - (modulerend) van de draadloze ontvanger aangesloten maar de warmtepomp reageert niet op de thermostaat in LT8.
Iemand tips?
De monteurs hebben de Tado aangesloten op de + en - modulerend stand.
Heb echter ook het idee dat de jan module de thermostaat totaal negeert.
Ja dat denk ik wel, het zal meer effect hebben dan de radiatorLongTimeAgo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:34:
[...]
Off-topic vraagje:
Onze slaapkamers hebben ook nog ouderwetse verwarmingen. Echter is het nogal een dingetje om een gehele muur te voorzien van 'wandverwarming'. Is dit soort verwarming óók effectief als je het 1m (hoog) bij 4m (lang) doet? (Zeg maar, onder een raam in de gehele lengte van de kamer)
Dat geloof ik graag. Vooral met Warmtepomp.Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:41:
[...]
Ja dat denk ik wel, het zal meer effect hebben dan de radiator
Ben alleen bang voor de prijs ha.
Maar ik zal binnenkort wel even wat offertes opvragen
Mijn vloeroppervlak is 136m2, maar de zolder draait met een T11 radiator eigenlijk nauwelijks mee, 14 graden is het daar nu. Daarvoor hebben we een airco.Purk80 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:35:
[...]
Mag ik vragen wat jouw vloeroppervlak & verbruik is?
Verbruik gisteren was 15 kWh, maar ik had hem de avond eervoor uitgezet. Daardoor moest hij flink aan de bak om alles weer op te warmen. Vanaf nu blijven we lekker constant verwarmen.
Ik heb “gewoon” lekker grote T33’s opgehangen met ventilatoren er onder. Beneden 21 graden betekend boven 20 graden ongeveer, kostte me 300 euro voor 3 radiatoren en loodgieter die de warmtepompboiler kwam plaatsen nam de radiatoren ook even mee.LongTimeAgo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:34:
[...]
Off-topic vraagje:
Wel benieuwd naar de offertes, vind dit wel een gaaf idee!
Ik heb gisteren onderdelen gehaald om de pomp in de verdeler eruit te halen. Kijk nu naar de energie meter en de wp draait voorbeeldig volgens mij, constant op zo’n 550 -600 watt. Ik heb alleen gisteren alle radiatoren open gezet. Deze worden nauwelijks warm, kan dat de oorzaak zijn? Ik moet de pomp er nog uithalen maar kan denk ik wel een paar dagen wachten, nu 4 graden buiten zondag wordt het weer 14 graden. Toch prettiger werken./f/image/a4XsdCm8GBunNG37ZSeGsZdU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NMowlXqBck63PKDiYJCDEAoQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/a4XsdCm8GBunNG37ZSeGsZdU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NMowlXqBck63PKDiYJCDEAoQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nWdRezjDRW9kmEow9kSZdIw4.png?f=fotoalbum_large)
Dit is prima zelf te doen.LongTimeAgo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:54:
[...]
Dat geloof ik graag. Vooral met Warmtepomp.
Ben alleen bang voor de prijs ha.
Maar ik zal binnenkort wel even wat offertes opvragen
Enige wat je misschien niet kan doen is het stucwerk .
Ik zat omgerekend op nog geen 100 euro per slaapkamer.
Warp vloerverwarming matten en slangen op marktplaats gekocht, en stucwerk zelf gedaan.
Ik heb vanochtend ook maar snel de boel naar LT1 gezet, 35 graden setpoint betekende dat op dat moment.
Hij was namelijk naar 50 graden geklommen op LT8 en stond heel hard te werken (verbruik 22kwh voor 19-11)
Voor nu is dit prima, op LT1 houd ik het ook warm, hopelijk zakt het verbruik flink.
Zal binnenkort de min en max van het setpoint maar eens instellen zodat die op LT8 niet naar 50 graden kan gaan werken.
Hij was namelijk naar 50 graden geklommen op LT8 en stond heel hard te werken (verbruik 22kwh voor 19-11)
Voor nu is dit prima, op LT1 houd ik het ook warm, hopelijk zakt het verbruik flink.
Zal binnenkort de min en max van het setpoint maar eens instellen zodat die op LT8 niet naar 50 graden kan gaan werken.
Het wordt wel een "2025 projectje".Destynx schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:04:
[...]
Ik heb “gewoon” lekker grote T33’s opgehangen met ventilatoren er onder. Beneden 21 graden betekend boven 20 graden ongeveer, kostte me 300 euro voor 3 radiatoren en loodgieter die de warmtepompboiler kwam plaatsen nam de radiatoren ook even mee.
Wel benieuwd naar de offertes, vind dit wel een gaaf idee!
Dit jaar hadden we al genoeg verbouwingen en investeringen in de woning ha.
Eerst maar de Adlar wp 100% in orde brengen. Ik gok dat de T6 vervangen al een hoop ergernis gaat wegnemen.
Bij jouw ook al?Jerra schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:11:
Ik heb vanochtend ook maar snel de boel naar LT1 gezet, 35 graden setpoint betekende dat op dat moment.
Ik dacht dat het wellicht met de vervanging van de verdeler te maken had... Maar de temp setpoint schiet vrijwel direct bij mij naar 40 zodra ik hem op stooklijn 8 zet en zelfs als de woonkamer al lang en breed 20 graden is (19 wordt gevraagd op de thermostaat) blijft die gewoon keihard doorstoken.
Met als gevolg dat ik dus 17kWh heb zitten verbranden op 19-11. Is een record hoeveelheid voor ons sinds we hem hebben.
En nu op stooklijn 7, waarbij die een temp set blijft aanhouden van 27 met de huidige temperaturen, houdt die de woonkamer gewoon keurig op 19 graden. Wellicht als het nóg kouder wordt moet ik naar stooklijn 6, 5, 4, etc. Maar voor nu prima. Met véél minder verbruik.
Met water en leidingwerk heb ik echt 2 linkerhanden heb ik gemerkt over de afgelopen maanden.Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:08:
[...]
Dit is prima zelf te doen.
Enige wat je misschien niet kan doen is het stucwerk .
Ik zat omgerekend op nog geen 100 euro per slaapkamer.
Warp vloerverwarming matten en slangen op marktplaats gekocht, en stucwerk zelf gedaan.
Elektronica gaat mij nog wel relatief goed af.
Maar nu ik even dat warp opzoek... Dat ziet er inderdaad totaal niet ingewikkeld uit. Binnenkort (2025) maar even informatie opvragen. Ik voel een project voor volgend jaar aankomen...
Als elektronica je lukt, dan lukt dit zekerLongTimeAgo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:19:
[...]
Met water en leidingwerk heb ik echt 2 linkerhanden heb ik gemerkt over de afgelopen maanden.
Maar nu ik even dat warp opzoek... Dat ziet er inderdaad totaal niet ingewikkeld uit. Binnenkort (2025) maar even informatie opvragen. Ik voel een project voor volgend jaar aankomen...
Oh, ik ben wel heel benieuwd wat Adlar volgende week daaraan gaat doen! Ik heb alleen het advies gehad om stroom er even af en weer op te doen. Verder nog geen reactie gehad van ze.BulMi schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:41:
[...]
Ik heb ook de Tado X draadloos. De warmtepomp staat er net een week, ze komen volgende week donderdag nog wel terug om laatste puntjes op de i te zetten.
Eco stand beperkt het afgegeven vermogen, misschien is het vermogen met deze buitentemperatuur te klein om je huis op te warmen en warm te houden in de Eco stand.macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:57:
[...]
Ik merk dat de warmtepomp de afgelopen dagen flink moet 'werken'.
Sinds de WP op intlet stuurt heb ik deze op LT6 staan en dit werkte prima. Gisteren merkte ik dat de temperatuur in huis niet echt boven de 19,5 graad kwam. Ondanks dat de warmtepomp wel constant aanstond en op een compressor frequentie van 40-50HZ stond te pruttelen op 800 watt verbruik. De delta T over de warmtepomp werd echter niet meer dan 3 graden. Snapte niet zo goed waarom, je zou verwachten dat ie dan toch omhoog gaat moduleren. Toch maar besloten om de warmtepomp nu op LT5 te zetten met een hogere set temperatuur. Kan goed zijn dat met deze lage temperaturen buiten het huis toch meer warmte verliest. Nu gaat de temperatuur naar 20 graden toe binnen, dus dat werkt.
Het verbruik is nu wel 1000Watt ongeveer. Met best veel pieken en dalen, ik denk defrostst. Hij is sinds gisteren 4:00 niet meer uit geweest. Gisteren een verbruik van ongeveer 17 KWH k en vandaag al 9 KWH. Herkennen jullie dit?
Sinds de WP op intlet stuurt heb ik deze op LT6 staan en dit werkte prima. Gisteren merkte ik dat de temperatuur in huis niet echt boven de 19,5 graad kwam. Ondanks dat de warmtepomp wel constant aanstond en op een compressor frequentie van 40-50HZ stond te pruttelen op 800 watt verbruik. De delta T over de warmtepomp werd echter niet meer dan 3 graden. Snapte niet zo goed waarom, je zou verwachten dat ie dan toch omhoog gaat moduleren. Toch maar besloten om de warmtepomp nu op LT5 te zetten met een hogere set temperatuur. Kan goed zijn dat met deze lage temperaturen buiten het huis toch meer warmte verliest. Nu gaat de temperatuur naar 20 graden toe binnen, dus dat werkt.
Het verbruik is nu wel 1000Watt ongeveer. Met best veel pieken en dalen, ik denk defrostst. Hij is sinds gisteren 4:00 niet meer uit geweest. Gisteren een verbruik van ongeveer 17 KWH k en vandaag al 9 KWH. Herkennen jullie dit?
Ja zeker, ik zit op 10,3 vandaag.
Maar goed het is dan ook koud en vanaf vannacht was die 50 graden water aan het maken.
Ben benieuwd hoe die vanaf nu gaat werken.
De afgelopen uren was LT1 niet zuiniger dan op LT8, hij werkt net zo hard door in ecostand nu om 35 graden te maken als dat hij nodig had om 50 graden te maken.
Ik denk dat ecostand een mooi beperkend vermogen bevat, hij stookt simpelweg nu zo hard als die mag (ongeveer 950w continu).
Als het nu afkoelt in huis zet ik hem ook gewoon op hogere temperaturen, en als het daarmee niet lukt zet ik hem pas van de ecostand af.
Edit: Hmm interessant: als ijk hem even naar standard gooi ipv eco dan gaat de compresser frequency niet eens omhoog, alleen de fan frequency.
Vraag me af of "eco" dan wel eco is, en niet eigenlijk "silent".
Je wilt eigenlijk (tenzij je echt geluidsoverlast hebt) de luchthoeveelheid (ventilator frequentie) helemaal niet knijpen, juist wel de frequentie van de compressor.
Maar goed het is dan ook koud en vanaf vannacht was die 50 graden water aan het maken.
Ben benieuwd hoe die vanaf nu gaat werken.
De afgelopen uren was LT1 niet zuiniger dan op LT8, hij werkt net zo hard door in ecostand nu om 35 graden te maken als dat hij nodig had om 50 graden te maken.
Ik denk dat ecostand een mooi beperkend vermogen bevat, hij stookt simpelweg nu zo hard als die mag (ongeveer 950w continu).
Als het nu afkoelt in huis zet ik hem ook gewoon op hogere temperaturen, en als het daarmee niet lukt zet ik hem pas van de ecostand af.
Edit: Hmm interessant: als ijk hem even naar standard gooi ipv eco dan gaat de compresser frequency niet eens omhoog, alleen de fan frequency.
Je wilt eigenlijk (tenzij je echt geluidsoverlast hebt) de luchthoeveelheid (ventilator frequentie) helemaal niet knijpen, juist wel de frequentie van de compressor.
[ Voor 24% gewijzigd door Jerra op 20-11-2024 12:09 ]
Dat warp spul heeft een hele kleine interne diamater meen ik en daarmee veel minder capaciteit en flow.LongTimeAgo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:19:
[...]
Met water en leidingwerk heb ik echt 2 linkerhanden heb ik gemerkt over de afgelopen maanden.
Dat wil je niet. Zeker niet als hoofdverwarming (als dat je idee is)
Al gedaan. Ik sta als prioriteit 2, eerst de mensen die echt in de kou zitten.pentaw1nz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:52:
[...]
Toch maar even bellen dan, als aan/uit niets uithaalt. Je zit nu wel soort van 'in de kou' dus dan is Adlar er vaak wel wat sneller mee.
Op verzoek van Adlar de thermostaat 2 graden hoger gezet (23), maar aangezien de wp al liep, zal dat het probleem niet oplossen.
Specifiek gevraagd of ze feedback willen geven wat er eventueel gedaan is.
Het wordt heeeeel langzaam iets warmer
Wat een onzin, ik gebruik het al jaren ook als hoofdverwarming. De kunst is om de groepen kort te houden.macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:10:
[...]
Dat warp spul heeft een hele kleine interne diamater meen ik en daarmee veel minder capaciteit en flow.
Water wat er niet is kan niet verwarmen. Zo'n onzin is dat niet.Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:13:
[...]
Wat een onzin, ik gebruik het al jaren ook als hoofdverwarming. De kunst is om de groepen kort te houden.
Hoh 14 mm intern heeft toch echt meer capaciteit als hoh 10 mm intern. Ongeveer het dubbele.
Andersom toch? hoe dichter je de leidingen op elkaar legt hoe groter de waterhoeveelheid per m2?
Is je vloerverwarmingsverdeler al aangepast naar een pomploze variant?Markies! schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:56:
warp vloerverwarming heeft een hoh van 75mmmacfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:15:
[...]
Water wat er niet is kan niet verwarmen. Zo'n onzin is dat niet.
Hoh 14 mm intern heeft toch echt meer capaciteit als hoh 10 mm intern. Ongeveer het dubbele.
@EMS @BulMiBulMi schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:41:
[...]
Ik heb ook de Tado X draadloos. De warmtepomp staat er net een week, ze komen volgende week donderdag nog wel terug om laatste puntjes op de i te zetten.
Is de LT8/JAN/thermostaat functie door Adlar bij jullie geïnstalleerd? Anders heb je gewoon de standaard LT8 stooklijn op basis van de buitentemperatuur.
De LT8/JAN thermostaat functie was bij mij door Adlar aangebracht door een monteur, gebaseerd op de Honeywell T6. Ik heb vorige week mijn T6 omgewisseld voor een Tado X bedraad. In de Tado app, die je echt als eerste moet installeren op je telefoon, vind je uitgebreide informatie en workflows over de installatie en setup van de Tado.
Dat ging vrij eenvoudig. Even de JAN en thermostaat (eventueel ook de warmtepomp) van de spanning af, de thermostaat (Openterm klemmen) aansluiten op de JAN (thermostaat modulerend klemmen) met twee draadjes. De spanning er weer op. Adler op LT8 stooklijn en normaal bedrijf (Smart Live app of bedieningsdisplay), thermostaat op 20.5grC.
Klaar.
Na 4 uur wachten was de warmtepomp nog niet aangegaan, ook zag ik de Temp Set niet oplopen. En veel belangrijker: partner klaagde over het kouder worden van de woonkamer.
Ik heb toen de thermostaat heel hoog gezet, 28grC.. En ja na een half uur zag ik de Temp Set een graad omhoog gaan, van 20 naar 21grC. Elk kwartier kwam daar een graad bij (kwartier is door Adlar ingesteld, standaard is 1/2 uur). Bij een Temp Set van ongeveer 30grC sloeg de warmtepomp aan. Het heeft dus nog meer dan twee uur geduurd, na het ophogen van de thermostaat, voordat de WP in beweging kwam.
Daarna heb ik de thermostaat weer op 20.5grC gezet. De kamer heeft zich langzaam opgewarmd tot 20.5grC.
Mogelijk helpt het bovenstaande workflow jullie.
Op dit moment ben ik tevreden met de LT8/JAN thermostaat regeling. Het systeem is trager dan de 'oude' CV regeling op gas, vooral door de 1grC stappen per kwartier van de Temp Set.
Ik ben het nog aan het optimaliseren omdat ik graag de temperatuur instelling via Homeassistant wil verdelen over drie dagdelen van nacht: 20grC of lager, overdag: 20,5grC en 's avond 21 grC.Ook de debieten voor de (LTV) radiatoren waren nog niet afgestemd op het debiet van de warmtepomp.
Een try and error learning curve....
Sorry, incompleet beschreven.Jerra schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:17:
Andersom toch? hoe dichter je de leidingen op elkaar legt hoe groter de waterhoeveelheid per m2?
Hoh 10 cm/14mm versus hoh 10cm/10mm
Als ik zo de website lees hebben ze 3 verschillende maten(?) voor 3 verschillende doeleinden.macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:10:
[...]
Dat warp spul heeft een hele kleine interne diamater meen ik en daarmee veel minder capaciteit en flow.
Maar het voorlopige plan is voor de slaapkamers. We houden niet van warme slaapkamers, dus vooralsnog hoeft het niet heel veel capaciteit en flow te hebben daar. Dus dan is het prima.
De vloerverwarming in de woonkamer heeft maar 2 groepen en is ooit er in gezet als 'bijverwarming', maar deze werken vooralsnog uitstekend nu de nieuwe passieve verdeler er tussen zit.
Volgens manual https://www.climadirect.c...ating-cooling-dhw-new.pdf blz 95Jerra schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:05:
De Eco stand (in de manual 'silent mode') zet de maximale compressor frequentie (P88) op 50Hz en de fan frequentie op 40Hz (P89). Dit zijn de default waarden en aanpasbaar waarbij fan speed = compr. freq. *15.
Nope nog niet. Ik heb komend jaar een verbouwing gepland waar 1 van de groepen aangepast moet worden en dan wil ik dit meteen mee laten nemen. ik lees dan ook met veel interesse mee met de ervaringen van bijvoorbeeld @pentaw1nz nu. Het kost mij wat meer elektra dit seizoen maar dat neem ik nog voor lief.Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:19:
[...]
Is je vloerverwarmingsverdeler al aangepast naar een pomploze variant?
Aah top, even doorbijten en dan in de toekomst naar een beter functionerend systeemMarkies! schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:50:
[...]
Nope nog niet. Ik heb komend jaar een verbouwing gepland waar 1 van de groepen aangepast moet worden en dan wil ik dit meteen mee laten nemen. ik lees dan ook met veel interesse mee met de ervaringen van bijvoorbeeld @pentaw1nz nu. Het kost mij wat meer elektra dit seizoen maar dat neem ik nog voor lief.
Zeker. waar ik nu bijvoorbeeld ook veel last van heb is ruisende leidingen, door de verdeler. Dus als de warmtepomp aanstaat dan geeft dat veel geluid. Dat zal met een open verdeler verwacht ik ook een stuk minder of zelfs helemaal weg zijn. Dat had ik trouwens ook al met de CV maar die staat minder frequent rond te pompen.
Bevestigd mijn vermoeden, ze noemen het inderdaad quit mode.marnie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:50:
[...]
Volgens manual https://www.climadirect.c...ating-cooling-dhw-new.pdf blz 95
De Eco stand (in de manual 'silent mode') zet de maximale compressor frequentie (P88) op 50Hz en de fan frequentie op 40Hz (P89). Dit zijn de default waarden en aanpasbaar waarbij fan speed = compr. freq. *15.
Gaat dan mooi op het toekomstige lijstje, ik wil het eerst volledig werkend hebben zonder aanpassingen van mijn kant, gewoon alles in huis optimaal afgesteld.
Maar de eco stand is wel een interessante manier om het verbruik terug te dringen, een maximale compressor frequency, maar mag van mij dan gepaard gaan met een "normale" snelheid van de ventilator.
Ja en je verbruik gaat een stuk omlaag 😀Markies! schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:01:
Zeker. waar ik nu bijvoorbeeld ook veel last van heb is ruisende leidingen, door de verdeler. Dus als de warmtepomp aanstaat dan geeft dat veel geluid. Dat zal met een open verdeler verwacht ik ook een stuk minder of zelfs helemaal weg zijn. Dat had ik trouwens ook al met de CV maar die staat minder frequent rond te pompen.
Ik kan het ook beamen. Geluid van 'suizend water' door de leidingen is compleet weg. Vloer wordt (traag maar) goed warm alsnog. Tot nu toe zeer blij met de beslissing.Markies! schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:01:
Wat is de reden van de eco stand, staat de warmtepomp daar automatisch op?macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:57:
[...]
Even voor mijn beeldvorming, jaren 60 ex winkel omgebouwd naar woning.
11 groeps vloerverwarming verdeler die direct onder de cv ketel zit, is die voor de begane grond?
Is de vloer verder goed geiesoleerd ?
Ik denk dat je gelijk hebt, een dynamisch gestuurde stooklijn op de thermostaat is voor mensen die de warrmtepomp willen gebruiken zoals een cv ketel, dus aanzetten en geen omkijken meer naar.pentaw1nz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:30:
Ik blijf mooi bij hl7. Gaat perfect!
Dit kan in mijn ogen geen efficiënte regeling zijn omdat hij waarschijnlijk veel te snel de stooklijn omhoog gooit om zijn setpoint te halen terwijl vloerverwarming gewoon heel traag is.
Je zou dan eerst goed moeten uitzoeken hoe snel jouw afgiftesysteem in je woning is alvorens te starten, nu moet dat proefondervinderijk door de software worden vastgesteld wat erg lang kan duren en wat ook nog eens heel lastig is want wind en zon hebben ook invloed en dus is de ene dag de andere niet.
Een stooklijn kiezen die net je gewenste temperatuur haalt is het meest efficiënt.
Weet je zeker dat hij niet op eco staat?macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:57:
[...]
Een delta t van 3 á 4 graden is prima.
Ja zeker herkenbaar, ik heb vergelijkbare waarden. En veel defrosts inderdaad, vaak om het uur.Markies! schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:56:
Delta t van 3 graden is prima. Als de delta t groter zou zijn moet je Ta nog hoger zijn voor het zelfde effect.
Ja die is voor de begane grond ff meer als 100m2. De vloer is deels perfect geïsoleerd met 40 tot 70 cm schuimbeton en deels niet (niet mogelijk, wel massieve vloer)Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:22:
[...]
Wat is de reden van de eco stand, staat de warmtepomp daar automatisch op?
Even voor mijn beeldvorming, jaren 60 ex winkel omgebouwd naar woning.
11 groeps vloerverwarming verdeler die direct onder de cv ketel zit, is die voor de begane grond?
Is de vloer verder goed geiesoleerd ?
Eco stand draaide die heel rustig op, niks pendelen, gewoon lekker permanent draaien.
Maar sinds het tegen de 0 graden aanzit (sinds gistermorgen eigenlijk) is het mis.
Hij draait inmiddels op standaard met HL8/Jan.
De delta T mag dan best OK zijn, de temperatuur zou gewoon wat hoger moeten zijn lijkt me.
Ik kan natuurlijk van HL 8 af en een andere stooklijn pakken (desnoods een HH, boeit me niet), maar de HL8/Jan moet dat zelf doen lijkt me.
Adlar heeft vandaag wat aangepast en op mijn verzoek teruggemeld dat ze wat gedaan hebben. Helaas niet verteld wat ze gedaan hebben.
We kijken het even aan en anders gaat ie straks naar HH 4 of zo, eens kijken wat ie dan doet.
Ik wil nu gewoon minimaal 35 graden door de vloer hebben
Ik zit te wachten tot Adlar mijn Honeywell thermostaat aan de praat krijgt wat even duurt. Maaar ik heb hem nu op de LT5 staan en eigenlijk werkt dit volgens mij prima. Constante temperatuur van 20 graden, dus wat is wijsheid ? Zo laten of toch via de thermostaat.
Het is buiten kouder geworden, daardoor heeft de woning meer energie behoefte , en door de eco stand beperk je de warmtepomp in het maximale te leveren vermogen.macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:14:
[...]
Ja die is voor de begane grond ff meer als 100m2. De vloer is deels perfect geïsoleerd met 40 tot 70 cm schuimbeton en deels niet (niet mogelijk, wel massieve vloer)
Eco stand draaide die heel rustig op, niks pendelen, gewoon lekker permanent draaien.
Maar sinds het tegen de 0 graden aanzit (sinds gistermorgen eigenlijk) is het mis.
Hij draait inmiddels op standaard met HL8/Jan.
De delta T mag dan best OK zijn, de temperatuur zou gewoon wat hoger moeten zijn lijkt me.
Ik kan natuurlijk van HL 8 af en een andere stooklijn pakken (desnoods een HH, boeit me niet), maar de HL8/Jan moet dat zelf doen lijkt me.
Adlar heeft vandaag wat aangepast en op mijn verzoek teruggemeld dat ze wat gedaan hebben. Helaas niet verteld wat ze gedaan hebben.
We kijken het even aan en anders gaat ie straks naar HH 4 of zo, eens kijken wat ie dan doet.
Ik wil nu gewoon minimaal 35 graden door de vloer hebben
Het mooiste is om de vloerverwarming direct op een pomploze verdeler aan te sluiten, dan zal je met een veel lagere aanvoer temperatuur de woning warm krijgen en dan kan je ook van de eco stand af.
Mooi spul!Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:19:
[Afbeelding]
Doordat de leidingen niet zo dik zijn scheelt het ook met de dikte stuclaag.
Never change a winning team!Advb schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:30:
Ik zit te wachten tot Adlar mijn Honeywell thermostaat aan de praat krijgt wat even duurt. Maaar ik heb hem nu op de LT5 staan en eigenlijk werkt dit volgens mij prima. Constante temperatuur van 20 graden, dus wat is wijsheid ? Zo laten of toch via de thermostaat.
Ik gebruik stooklijn 8 niet meer.
Het basis probleem is dat ik op dit moment gewoon geen hogere temperatuur dan 33 graden op de outlet van de wp krijg.Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:44:
[...]
Het is buiten kouder geworden, daardoor heeft de woning meer energie behoefte , en door de eco stand beperk je de warmtepomp in het maximale te leveren vermogen.
Het mooiste is om de vloerverwarming direct op een pomploze verdeler aan te sluiten, dan zal je met een veel lagere aanvoer temperatuur de woning warm krijgen en dan kan je ook van de eco stand af.
Ik mag toch aannemen dat de verdeler niet bijmengt als het water toch al niet heet is?
Thermostaat op de verdeler staat op 40.
Welke instelling op de wp bepaald de outlet temp?
Kan ik die aanpassen en zo ja hoe?
Ik stok nu op HH1! En nog steeds 33 graden out.
Volgens de documentatie is de doeltemperatuur van HH1 bij 0 graden buitentemp 55 graden.
Dus dat moet toch een oit temp van 55 opleveren op enig moment?
Of snap ik het niet?
[ Voor 9% gewijzigd door macfocus op 20-11-2024 17:43 ]
Wat bepaald het vermogen van de warmtepomp.macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:32:
[...]
Het basis probleem is dat ik op dit moment gewoon geen hogere temperatuur dan 33 graden op de outlet van de wp krijg.
Ik mag toch aannemen dat de verdeler niet bijmengt als het water toch al niet heet is?
Volgens de documentatie is de doeltemperatuur van HH1 bij 0 graden buitentemp 55 graden.
Of snap ik het niet?
Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW
Uiteindelijk bepaald de retour temperatuur of de warmtepomp de ta kan verhogen.
In jouw situatie is de oplossing een paralel buffervat plaatsen, of de mengverdeler aanpassen de enige oplossing.
Lees ik “Liter per seconde” x 4.2 DeltaT = warmteafgifte in KW?Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:49:
[...]
Wat bepaald het vermogen van de warmtepomp.
Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW
Uiteindelijk bepaald de retour temperatuur of de warmtepomp de ta kan verhogen.
In jouw situatie is de oplossing een paralel buffervat plaatsen, of de mengverdeler aanpassen de enige oplossing.
Hoe kom ik aan die Liters per seconde?
En dan nog, de pomp moet toch warmer water kunnen leveren?
Ik heb overigens een 120 liter buffervat staan (zit in de retour als ik me niet vergis)
Als het voor jouw prima werkt: gewoon op een stooklijn laten staan.Advb schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:30:
Als je een Honeywell T6 hebt dan raad ik aan deze niet te gebruiken bij een LT8/JAN thermostaat regeling. Zie de diverse berichten hierover.
Je kan wel ergens zien wat de warmtepomp aan liters p/m levert.macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:57:
[...]
Lees ik “Liter per seconde” x 4.2 DeltaT = warmteafgifte in KW?
Hoe kom ik aan die Liters per seconde?
En dan nog, de pomp moet toch warmer water kunnen leveren?
Ik heb overigens een 120 liter buffervat staan (zit in de retour als ik me niet vergis)
120 liter had parallel geplaats moeten worden.
Dan kan de warmtepomp iets eenvoudiger warm water leveren.
Liter per seconde” x 4.2 DeltaT, ik zie dat ik foutje heb gemaakt Liter per seconde” x 4.2 x DeltaT is kw
[ Voor 9% gewijzigd door Ramon_1984 op 20-11-2024 18:13 ]
Crediteren van de T6 is goedgekeurd door Adlar.
Tado X met wifi bridge (en 2 verwarming kranen, voor de slaapkamers) is besteld (op Tink, wat een keurige prijzen daar nog steeds).
Binnenkort maar even vervangen.
Want zelfs nu, de woonkamer was vanmiddag afgezakt naar 18 graden. Heel erg voelbaar, maar de T6 bleef weer rustig 19 graden aangeven... Woonkamer is nu 20 graden (even op de LT1 stooklijn het huis verwarmd de afgelopen uren) en zelfs nu geeft die nog steeds, je raad het al, 19 aan. Zelfs als ik géén gebruik zou willen maken van Stooklijn 8 + JAN, dan kan je dus helemaal niets met de T6 aan automatisering.
En gezien het hoger-dan-nodig stookgedrag van Stooklijn 8 zit ik er inderdaad aan te denken om 1 van jullie mooie geautomatiseerde stooklijn scripjes te jatten.
Of ik zet de stooklijnen "uit" en automatiseer hem met een eigen Temp Set regeling... Opties, opties.
---
Even een andere vraag: Kán het kloppen dat de rest van m'n verwarmingen een stuk beter warm worden nu m'n vloerverwarming verdeler vervangen is voor een pomploze? Verwarmingen die voorheen amper warm werden, die worden nu gewoon wel weer warm. Of het is een placebo effect... (Er is immers weer een hoop geld tegen aan gesmeten...)
Het valt wel op.
Tado X met wifi bridge (en 2 verwarming kranen, voor de slaapkamers) is besteld (op Tink, wat een keurige prijzen daar nog steeds).
Binnenkort maar even vervangen.
Want zelfs nu, de woonkamer was vanmiddag afgezakt naar 18 graden. Heel erg voelbaar, maar de T6 bleef weer rustig 19 graden aangeven... Woonkamer is nu 20 graden (even op de LT1 stooklijn het huis verwarmd de afgelopen uren) en zelfs nu geeft die nog steeds, je raad het al, 19 aan. Zelfs als ik géén gebruik zou willen maken van Stooklijn 8 + JAN, dan kan je dus helemaal niets met de T6 aan automatisering.
En gezien het hoger-dan-nodig stookgedrag van Stooklijn 8 zit ik er inderdaad aan te denken om 1 van jullie mooie geautomatiseerde stooklijn scripjes te jatten.
Of ik zet de stooklijnen "uit" en automatiseer hem met een eigen Temp Set regeling... Opties, opties.
---
Even een andere vraag: Kán het kloppen dat de rest van m'n verwarmingen een stuk beter warm worden nu m'n vloerverwarming verdeler vervangen is voor een pomploze? Verwarmingen die voorheen amper warm werden, die worden nu gewoon wel weer warm. Of het is een placebo effect... (Er is immers weer een hoop geld tegen aan gesmeten...)
Het valt wel op.
Je outlet kan idd niet zomaar sterk worden verhoogd naar 40 oid.macfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:32:
[...]
Het basis probleem is dat ik op dit moment gewoon geen hogere temperatuur dan 33 graden op de outlet van de wp krijg.
Of snap ik het niet?
Als het verschil tussen inlet en outlet te groot is slaat de WP ook af met een foutmelding.
Full electric 6 kWmacfocus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:32:
[...]
Of snap ik het niet?
Bij mij haalt de bijna per uur actieve defrost de outlet temperatuur van 34 terug naar 19, waardoor het na de defrost ca 30 minuten duurt voordat hij weer op 34 graden komt, en zodoende blijft de warmtepomp maar doordraaien.
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
Waar halen jullie de defrosts vandaan? Ik zag toevallig net dat de inlet hoger was dan de outlet, wat klinkt als een defrost.
Ik gebruik alleen de Tuya app.
Ik gebruik alleen de Tuya app.