Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Om hier even op door te gaan, toelichting hoe de warmtepomp vandaag heeft gepresteerd. Vanochtend rond 5 uur was de temperatuur 19,3 graden met een instelling van 20 graden. Warmtepomp ging langzaam de set temperatuur ophogen rond 8 uur vanochtend is deze aangegaan. De temperatuur van 20 graden werd bereikt rond 13:00. De set temperatuur was toen inmiddels al 44 graden. Maar de outlet temperatuur nog maar 36 graden en inlet 32 graden. Pas rond 17:00 begon de warmtepomp terug te regelen. Het was toen inmiddels al 20,7 graden binnen. Rond 18:30 is deze uitgegaan en de vloer verwarming schiet wat door dus inmiddels 21,5 graden binnen.Markies! schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:32:
[...]
Ja die vraag had ik dus ook, maar geen antwoord op gekregen van Adlar behalve dat het beter werkt bij minder wisselende buitentemperaturen. Kon ik weinig mee.
Ik heb geen KWH meter dus heel precies kan ik het niet zien behalve wat de slimme meter geeft. Maar kan de dagen met run en zonder run wel goed vergelijken en kom dan op bijna 10 kWh aan verbruik.
Wat ik wel zie met die LT8 is dat ie door de set temperatuur te blijven verhogen dat de warmtepomp heel lang vol aan staat.
Al deze tijd heeft de warmtepomp naar mijn gevoel 'vol vermogen' aangegaan.
Het verbruik kan ik morgen pas inzien, maar het zal flink zijn geweest. Ik zie hier bij veel mensen runs van een paar uur, niet 10 uur. Ik heb vloerverwarming met nog een mengverdeler dat niet ideaal is en bij een verbouwing komend jaar vervangen zal worden. Maar toch voelt dit erg inefficiënt.
/f/image/M7LZtOdiUPH3eO1ctBi2uNF2.png?f=fotoalbum_large)
Het verbruik valt me ook zeer mee. Gemiddeld 2/3 kwh per dag met gemiddelde temp van 13 graden buiten. Echter las ik wel dat de pomp idealiter lange runs zou moeten maken. Mijn p1 meter geeft aan dat hij tussen 1,5/4 uur steeds even aanslaat. Is dit normaal gedrag?
/f/image/iYkogfURwLhRaAW9co0JmbWz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RqI0o3pmoxskSGnj7T1rJJMx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Thomashunter op 31-10-2024 23:40 ]
Wat er volgens mij gebeurt is dat de Warmtepomp de watertemperatuur op de set temperatuurs van de stooklijn houdt. Heb je de wp gekoppeld aan de smartlife app?
Bij mij is de WP (6kw) sinds maandag actief icm tado v3+ gekoppeld aan de Jan module.
Als ik LT8 selecteer duurt het een eeuwigheid voor de pomp naar een goede temp is gemoduleerd. Ik heb dit geen dagen getest om eea te laten 'inleren'. Ben over gegaan maar een andere stooklijn. Daarbij zie ik het zelfde beeld als jij ziet.
Ik heb ook een buffervat van 200 liter. Ik heb 6 ruimtes die via slimme thermostaatknoppen los van elkaar warmtevraag kunnen genereren.
Ik gebruik het tadosysteem nu alleen om de verschillende ruimtes aan te sturen. De thermostaat is niet meer gekoppeld aan de jan module.
Kort: ik zie in grote lijnen hetzelfde als jij, lijkt me normaal gedrag
Als het goed is vind je op een gegeven moment de juiste stooklijn. Idee is juist dat de de set temp zich aanpast adhv de stooklijn bij veranderende temperatuur.
Het lijkt er op dat de warmtepomp de warmte niet kwijt kan en dus snel weer uit springt omdat de retour temperatuur te hoog wordt.Thomashunter schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:35:
Ik heb mijn pomp twee weken geleden laten installeren (6kw - huis matig/goed geïsoleerd met beneden 80m2 vloerverwarming en radiatoren, boven alleen radiatoren). Hij werkt en de temperatuur is nu erg comfortabel gemiddeld 20,5 graden. De installateur liep de deur uit met de woorden: lekker op LT8 zetten en niets meer aan doen. Echter gebeurde er niets en werd het koud in de woning; 18,5 graden, terwijl de Tado netjes op 20 stond. Tado contacteren is vrijwel zinloos, aangezien je ze toch bijna niet te pakken krijgt; dus heb ik zelf de stooklijk op LT7 gezet. Werkt top, temperatuur is nu constant tussen 20-21 graden binnen.
Het verbruik valt me ook zeer mee. Gemiddeld 2/3 kwh per dag met gemiddelde temp van 13 graden buiten. Echter las ik wel dat de pomp idealiter lange runs zou moeten maken. Mijn p1 meter geeft aan dat hij tussen 1,5/4 uur steeds even aanslaat. Is dit normaal gedrag?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Draai alle radiatoren boven eens dicht en zorg dat de pomp van de vloerverwarming (als je die hebt) aan staat op een lage stand. Benieuwd of je dan langere runs krijgt.
EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Echter ben ik met zijn huidige werk ook hartstikke tevreden, aangezien de temperatuur heerlijk stabiel tussen 20/21 graden blijft en vrij weinig verbruik. Ik vraag me dus ook af of de huidige situatie ook gewoon prima is, aangezien hij niet enorm lange runs maakt, maar wel de temp goed beheerd.
Met pomploze verdeler kan je nooit hoger stoken dan 35-40 graden. Is dat handig als je ook nog radiatoren hebt?Thomashunter schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 06:30:
De vv-pomp ga ik op de laagste stand zetten, al zal deze binnenkort vervangen worden door een pomploze open verdeler.
Het is gewoon zacht weer nu, dus hij heeft de set temp wat sneller bereikt.
Ik zou wel Adlar even mailen over de thermostaat sturing, want dat moet wel gewoon werken.
@avangalen ook radiatoren kun je met 35-40 graden prima warm houden.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Kan prima als je lage temperatuur radiatoren hebt. Of als je die fans onder je radiator hebt.avangalen schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:54:
[...]
Met pomploze verdeler kan je nooit hoger stoken dan 35-40 graden. Is dat handig als je ook nog radiatoren hebt?
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Huis is keurig 19 graden gebleven en is vannacht van 20 graden gezakt naar 19,4 volgens de Shelly H&T.
De T6 heeft het leven opgegeven en lijkt nu al 2 dagen "20 graden" aan te geven zonder schommelingen...
En ik denk dat ik kan zien wat de (tijdelijke) "workaround" is van het 22:00 - 05:00 probleem.
Nu de tweede avond gezien dat de "set temp" om stipt 23:00 naar de 27 gaat, daar voor een half uurtje op blijft staan en daarna meteen weer terugvalt naar z'n originele Set temp. Is niet ideaal, maar het geeft geen problemen.
Nu even de thermostaat naar 19,5 graden gezet (terwijl hij zelf 20 graden aan geeft) en kijken wat die doet...
EDIT: Ik blijf het trouwens ook merkwaardig vinden dat de Set Temp helemaal teruggaat naar 15. Terwijl die op de standaard stooklijnen wél keurig blijft op waar die moet staan.
[ Voor 11% gewijzigd door LongTimeAgo op 01-11-2024 08:50 ]
Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
mijn t6 geeft ook alleen 20 aan. Als ik 'm op 20.5 zet dan geeft ie dat aan als kamertemperatuur.
Mijn 2e thermometer fluctueert over de dag een beetje tussen 19.5 en 21, maar lijkt niet genoeg te zijn voor de T6 om ook maar iets mee te doen.
Morgen komt mijn Tado V3+
Ik zal vanavond eens opletten of ik dat van die workaround in de set temp hier herken.
Adlar heeft daar nog niet op gereageerd.
[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 01-11-2024 08:50 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik zette net de thermostaat van 19 naar 19,5 graden, 10-30 sec later en hij geeft zelf ook opeens 19,5 aan.
Ok vreemd, wellicht schudde ik hem wakker.
Ik zet hem daarna weer naar 20 graden (het is volgens de Shelly H&T nog steeds 19,4 graden), en like clockwork, ongeveer 10+ seconden later schiet de T6 ook naar 20 graden meting...
Zoals andere ook al aangaven dus. Het ligt dus niet aan jullie specifieke T6, het lijkt een wijdverspreid probleem in deze dingen wanneer ze wellicht gebruikt worden voor een warmtepomp.
En Adlar kan zichzelf een hoop gezeur besparen als ze deze thermostaat niet meer adviseren.
VraagLongTimeAgo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:42:
[...]
Daarbij gok ik dat de T6 een CV ketel verwacht die zelfs met 50 of meer verwarmt. Er staat immers doodleuk in de instellingen "verwarming: Gas" en geen idee waar ik dat kan aanpassen. Heb het hele "advanced" menu afgezocht en meerdere handleidingen er bij gepakt. Ik kan het niet vinden.
Maar goed gevonden. De T6 hoeft helemaal niet te werken met z'n TPI systeem. Is deze uit te zetten? Kan het ook nergens vinden...
Volgende mailtje naar Adlar zal ik die link er bij vermelden en waarom ze in godsnaam deze thermostaat aanraden terwijl er zo veel betere zijn.
Welke draadloze kamerthermostaat van Honeywell Home heeft niet de TPI-functie?
Antwoord
Alle draadloze kamerthermostaten van Honeywell Home hebben de TPI-functie en deze kan niet worden uitgeschakeld omdat het een ingebouwde functie is.
PS. kort door de bocht om te zeggen dat het een slechte thermostaat is. Het gaat er om de juiste thermostaat (tool) voor het daarvoor bestemde doel te gebruiken.
Soep eten doe je ook niet met een vork.
Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.
Kan je uitleggen wat de tijdelijke workaround nu precies inhoudt en kan ik die zelf bij mij ook toepassen of heb ik daar Adlar bij nodig?LongTimeAgo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:33:
Update: De Pomp heeft vannacht niet onnodig zitten opwarmen.
Huis is keurig 19 graden gebleven en is vannacht van 20 graden gezakt naar 19,4 volgens de Shelly H&T.
De T6 heeft het leven opgegeven en lijkt nu al 2 dagen "20 graden" aan te geven zonder schommelingen...
En ik denk dat ik kan zien wat de (tijdelijke) "workaround" is van het 22:00 - 05:00 probleem.
Nu de tweede avond gezien dat de "set temp" om stipt 23:00 naar de 27 gaat, daar voor een half uurtje op blijft staan en daarna meteen weer terugvalt naar z'n originele Set temp. Is niet ideaal, maar het geeft geen problemen.
Nu even de thermostaat naar 19,5 graden gezet (terwijl hij zelf 20 graden aan geeft) en kijken wat die doet...
EDIT: Ik blijf het trouwens ook merkwaardig vinden dat de Set Temp helemaal teruggaat naar 15. Terwijl die op de standaard stooklijnen wél keurig blijft op waar die moet staan.
Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024
Ik heb exact hetzelfde gedrag. Had zelf ook verwacht dat de runs langer zouden zijn met een lager wattage, maar hij springt om de twee uur aan naar 550watt en loopt dan in zo'n 45 minuten terug naar 250 watt met een verbruik van 2 a 3 kwh per dag.Thomashunter schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:35:
Ik heb mijn pomp twee weken geleden laten installeren (6kw - huis matig/goed geïsoleerd met beneden 80m2 vloerverwarming en radiatoren, boven alleen radiatoren). Hij werkt en de temperatuur is nu erg comfortabel gemiddeld 20,5 graden. De installateur liep de deur uit met de woorden: lekker op LT8 zetten en niets meer aan doen. Echter gebeurde er niets en werd het koud in de woning; 18,5 graden, terwijl de Tado netjes op 20 stond. Tado contacteren is vrijwel zinloos, aangezien je ze toch bijna niet te pakken krijgt; dus heb ik zelf de stooklijk op LT7 gezet. Werkt top, temperatuur is nu constant tussen 20-21 graden binnen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024
Dit grafiekje geeft een goede mogelijkheid om eens te vergelijken met mijn eigen verbruik omdat de dagen erbij staan en de buitentemperatuur ongeveer vergelijkbaar zal zijn. Blijkt dat we op die specifieke dagen nagenoeg hetzelfde verbruik hebben. Leuk om te zien. Bedankt.pentaw1nz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:13:
[Afbeelding]
Vind dit wel meevallen met de hele dag 20.5 graden in huis enneen thermostaat die pas boven de 21 graden signaal geeft dat het goed genoeg is geweest
Mijn airco had een hoger verbruik.
Je kunt adlar mailen dat je het probleem hebt van ongewenst nachtelijk stoken, en dan lossen zij het op. Het is dan ook bij hen in beeld, zodat ze later(bij onderhoud na een jaar?) de WP kunnen updaten met definitieve fix.nlfva1 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:22:
[...]
Kan je uitleggen wat de tijdelijke workaround nu precies inhoudt en kan ik die zelf bij mij ook toepassen of heb ik daar Adlar bij nodig?
Kan inderdaad zijn warmte niet goed kwijt.Destynx schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 00:23:
[...]
Het lijkt er op dat de warmtepomp de warmte niet kwijt kan en dus snel weer uit springt omdat de retour temperatuur te hoog wordt.
Draai alle radiatoren boven eens dicht en zorg dat de pomp van de vloerverwarming (als je die hebt) aan staat op een lage stand. Benieuwd of je dan langere runs krijgt.
Lijkt mij ook dat dit door radiatoren komt, misschien kleine radiatoren die niet voldoende warmte afgeven.
De enige oplossing om meer warmte in vloer te krijgen is door voetventiel en aavoer thermostaat maximaal open te zetten.Frans H schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:55:
[...]
Kan inderdaad zijn warmte niet goed kwijt.
Lijkt mij ook dat dit door radiatoren komt, misschien kleine radiatoren die niet voldoende warmte afgeven.
Pomp van de verdeler niet langzamer, maar juiste wat sneller, hoger debiet geeft meer afgifte.
Volgende stap is je verdeler ombouwen naar een pomploze uitvoering, en mocht de adlar in een hybride opstelling werken dan plaats je een maximaal thermostaat bij de cv ketel, zo kan er nooit te heet water door de vloer stromen.
Zorgt een hoger debiet er niet voor dat er minder tijd is voor de vloer om de warmte uit het water op te nemen, ofwel sneller een hogere retourtemperatuur waardoor de warmtepomp eerder uit gaat?Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:11:
[...]
De enige oplossing om meer warmte in vloer te krijgen is door voetventiel en aavoer thermostaat maximaal open te zetten.
Pomp van de verdeler niet langzamer, maar juiste wat sneller, hoger debiet geeft meer afgifte.
Volgende stap is je verdeler ombouwen naar een pomploze uitvoering, en mocht de adlar in een hybride opstelling werken dan plaats je een maximaal thermostaat bij de cv ketel, zo kan er nooit te heet water door de vloer stromen.
EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Maar ook kijken naar je delta T op de verdeler natuurlijk. Dat mi de belangrijkste indicator om te bepalen of de WP zijn warmte goed kwijt kan (in de vloer)
Maar pomploze verdeler lijkt me toch echt beter. Ik was eerst wat sceptisch en heb er nu nog 1 met pomp, maar heb nu toch een afspraak gemaakt met de loodgieter om 'm te verwisselen voor een pomploze. En dan direct 1 waarmee je ook kunt koelen. Ik denk Technea Variotherm
[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 01-11-2024 12:06 ]
Lijkt me niet. Je wilt je vloerverwarming kunnen maximeren op max 40 graden. En je radiatoren wil je zo heet mogelijk stoken.avangalen schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:54:
[...]
Met pomploze verdeler kan je nooit hoger stoken dan 35-40 graden. Is dat handig als je ook nog radiatoren hebt?
Maar je WP stookt standaard natuurlijk geen 50 gr. water of heter.
De warmtepomp heeft vanaf vanochtend 7.00 gedraaid en is nu net uit, na terug moduleren.
Hele ochtend stond de T6 op 20, en nu nog steeds. Niks veranderd dus.
Ik zie het ook nog wel als optie dat de T6 iets heel anders laat zien dan er daadwerkelijk bij de JAN module binnenkomt. Aan de telefoon met Adlar zagen zij ook hele andere thermostaat waarden dan ik zelf.
:strip_exif()/f/image/abCuuiQhXRUWM6j8CJDtnqrp.jpg?f=fotoalbum_large)
Honeywell kastje reageert zelf wel op thermostaat (als ik 'm op 19.5 zet gaat vlammetje uit).
Wel extra probleem... Je krijgt maar 600 karakters om je probleem uit te leggen... Totaal niet voldoende.
Dus dan maar een screenshot bijgevoegd met m'n volledig verhaal.
Nu maar afwachten.
Bij een aantal nieuws geplaatste warmtepompen (6kw en hoger) zit er een klein 'foutje' in Stooklijn 8 in de warmtepomp zelf. Tussen 22:00 en 05:00 (of 06:00) gaat die 100% zitten stoken (Set Temp gaat om 22:00 naar 37 en bouwt zichzelf in korte tijd op naar 50, om vervolgens pas om 05:00 weer af te bouwen). Zonder reden of warmtevraag.nlfva1 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:22:
[...]
Kan je uitleggen wat de tijdelijke workaround nu precies inhoudt en kan ik die zelf bij mij ook toepassen of heb ik daar Adlar bij nodig?
Hier voor heeft Adlar tijdelijk een 'workaround' die zij alleen kunnen instellen. Zelf kan je deze niet instellen. Dus mocht jij ook dit probleem hebben van exact bovenstaande probleem, dan moet je ze bellen/mailen.
Aah cool, ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn met de nieuwe verdeler.pentaw1nz schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:51:
Met een mengverdeler zou ik het juist hoger zetten. Water wat de vloer in gaat is al een stuk minder warm.
Maar ook kijken naar je delta T op de verdeler natuurlijk. Dat mi de belangrijkste indicator om te bepalen of de WP zijn warmte goed kwijt kan (in de vloer)
Maar pomploze verdeler lijkt me toch echt beter. Ik was eerst wat sceptisch en heb er nu nog 1 met pomp, maar heb nu toch een afspraak gemaakt met de loodgieter om 'm te verwisselen voor een pomploze. En dan direct 1 waarmee je ook kunt koelen. Ik denk Technea Variotherm
Nouja ik vermoed dat die wellicht wat beter zal werken met een standaard CV. Anders hadden ze dat ding vlot van markt gehaald.HeHoe schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:07:
PS. kort door de bocht om te zeggen dat het een slechte thermostaat is. Het gaat er om de juiste thermostaat (tool) voor het daarvoor bestemde doel te gebruiken.
Soep eten doe je ook niet met een vork.
Maar Adlar dient dit ding correct in te stellen of af te raden voor toekomstig gebruik.
Die TPI instellingen lijken mij volledig nutteloos (of zelfs problematisch) bij een systeem dat moet zeggen:
- Warmtevraag: Ja/Nee
- Huidige temperatuur woonkamer: ##
- Gekoppeld met wifi voor uitlezen/besturen op afstand: Ja/Nee.
Want dat is alles waar die voor wordt gebruikt. Geen rare efficiëntie en energiebesparende trucjes, dat moet de JAN module regelen me dunkt.
Een hoger debiet zorgt ervoor dat de aanvoer en retour temperatuur dicht bij elkaar komen te zittenDestynx schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:41:
[...]
Zorgt een hoger debiet er niet voor dat er minder tijd is voor de vloer om de warmte uit het water op te nemen, ofwel sneller een hogere retourtemperatuur waardoor de warmtepomp eerder uit gaat?Daarom raadde ik juist een lagere pompsnelheid aan.
Speel maar eens met waardes op deze websites , je zult dan zien dat een kleine delta t meer afgifte per m2 geeft dan een hogere delta t
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Radiatoren doen het bij 35C ook nog prima.macfocus schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:55:
[...]
Lijkt me niet. Je wilt je vloerverwarming kunnen maximeren op max 40 graden. En je radiatoren wil je zo heet mogelijk stoken.
Maar je WP stookt standaard natuurlijk geen 50 gr. water of heter.
Ik heb je automation aangepast naar zoals ik het heb draaien, zie (voornamelijk) de toegevoegde macro. Mis heb je er wat aan, anders kun je het negerenPietFace schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:02:
[...]
Nog niet zoals de Jan module, maar wel iets meer modulerend. Ben dit nu aan het testen
De wijziging zit hem in het laatste stukje. Het verschil tussen ingestelde temp en binnen temp komt *2 en dit resultaat word er boven op de stooklijn gezet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
| alias: Warmtepomp Modulerende Stooklijn Automatisering met Tolerantiegrenzen en Veiligheidscontrole description: > Moduleer wp_temp_set op basis van buiten- en binnentemperatuur met Tado-referentie, tolerantiebereik, en controleer of de kamer daadwerkelijk opwarmt bij warmtevraag. mode: single triggers: - entity_id: - climate.kamer_1 - sensor.thuis_buitentemperatuur - sensor.kamer_1_temperatuur trigger: state conditions: - condition: device device_id: ce581bcdfaaa7afedb53aa23db587391 domain: select entity_id: 86417d1161cf5a5f61014c58f5a781ac type: selected_option option: floor_heating actions: - choose: - conditions: - condition: time after: "07:00:01" before: "07:00:00" sequence: - target: entity_id: number.wp_temp_set data: value: > {% set kamer_temp = states('sensor.kamer_1_temperatuur') | float %} {% set buiten_temp = states('sensor.thuis_buitentemperatuur') | int %} {% set max_allowed_temp = 45 %} {# Haal de ingestelde Tado temperatuur op van climate.kamer_1 #} {% set tado_set_temp = state_attr('climate.kamer_1', 'temperature') | float %} {% macro heatcurve_dynamic(outdoor_temperature, current_indoor_temp, target_temperature) %} {# Furmula (example): 31 °C - 0.4x (x = the outdoor temperature) #} {% set heating_curve_start_temp = 31 %} {# I'm using an input: states('input_number.heating_curve_start_temp')|int(30) #} {% set heating_curve_angle = 0.4 %} {# I'm using an input: states('input_number.heating_curve_angle')|float(0.4) #} {% set value = (heating_curve_start_temp - heating_curve_angle * outdoor_temperature|round(1, 'half'))|int(0) %} {# Custom logic: Heatboost value - increase the requested temperature base on thermostat difference. #} {# Increase the value twice, the bigger the difference, the bigger the compensation. #} {% set heat_boost_value = ((target_temperature|float(0) - current_indoor_temp|float(0)) * 2)|round(0) %} {% set value = value + heat_boost_value|int(0) %} {{ value }} {% endmacro %} {# Toewijzing van de basis wp_temp op basis van buiten temperatuur #} {% set basis_wp_temp = heatcurve_dynamic(buiten_temp, kamer_temp, tado_set_temp)|int(0) %} {{ [basis_wp_temp, max_allowed_temp] | min }} action: number.set_value |
Edit \
Je zou in de macro nog een if-statement kunnen toevoegen voor je upper en lower limit zoals je het in je list hebt staan.
Kan dit beamen.Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:44:
[...]
Radiatoren doen het bij 35C ook nog prima.
De (grote) radiator op zolder houdt deze goed warm op 35 C.
De kleine radiator in de badkamer (kleine badkamer, binnenshuis, geen ramen) maakt er een sauna van in een paar uur tijd.
Alleen de wat kleinere/slechtere radiatoren met grotere ruimtes merk je niet zo enorm. Maar dat zijn er maar 2 bij mij (de slaapkamers) en die staan meestal dicht.
En stooklijn heb je op HL8 staan?
Als de thermostaat niet reageert kun je via de app tijdelijk zelf een stooklijn kiezen die je huis behaaglijk houdt. Dan zijn die 11 dagen wel te overzien.
Dat is het nadeel van een wat groter bedrijf t.o.v. je lokale loodgieter die 's avonds na het eten nog even langskomt als er echt een probleem is.
Heb hem zelf nu zover gekregen dat hij warm blijft op de stooklijn alleen de cv ketel heb ik uit gezet, die gaat branden als de warmtepomp uitgaat. Dus geen warm water op dit moment. En ben bang voor de winter als ik een storing heb en de pomp valt helemaal uit. 11 dagen in de kou???
Een honeywell Round modulation is inderdaad erg aan de prijs voor 150,- ,maar daar heb je kennelijk zelf akkoord op gegeven vooraf.Advb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:39:
Honeywell round modulation, geleverd door Adlar voor 150 euro. Bij warmteservice 56 euro.
Heb hem zelf nu zover gekregen dat hij warm blijft op de stooklijn alleen de cv ketel heb ik uit gezet, die gaat branden als de warmtepomp uitgaat. Dus geen warm water op dit moment. En ben bang voor de winter als ik een storing heb en de pomp valt helemaal uit. 11 dagen in de kou???
Bij mij gaf de adviseur aan dat ik er ook zelf 1 kon kopen en dat de monteur hem wel gewoon ophangt.
Heb je stooklijn HL8 ingesteld? En daarbij reageert het systeem helemaal niet op de thermostaat ?
Ik ben niet zo thuis in de hybride opstelling.
Als de WP uitvalt dan heb je dus altijd nog je CV ketel als backup. Ik begrijp je zorg niet zo over in de kou zitten. Als de stroom uitvalt werkt je CV ketel ook niet meer. Enige zekerheid is een kachel
Maar Adlar komt over 11 dagen langs en je hebt het nu warm met de stooklijn.
Bij een hybride opstelling komen ze volgens mij altijd nog een 2e keer om alles in te regelen. Het lijkt er op dat dit bij jou nog niet is gebeurd en dus over die 11 dagen wordt gedaan.
Zal vast wel goedkomen!
Nee want je wilt de warmte afgifte verhogen en hoe hoger de doorstroming hoe hoger de afgifte.Destynx schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:41:
[...]
Zorgt een hoger debiet er niet voor dat er minder tijd is voor de vloer om de warmte uit het water op te nemen, ofwel sneller een hogere retourtemperatuur waardoor de warmtepomp eerder uit gaat?Daarom raadde ik juist een lagere pompsnelheid aan.
Bij vloerverwarming hoef je ook niet bang te zijn dat de delta t te laag wordt (Heeft een grote steenmassa om warmte aan af tegeven) in tegenstelling tot bv een kleine radiator die een te geringe warmte afgifte heeft waardoor de delta t heel laag is. Kleine radiatoren kan je daarom wat afknijpen met het voetventiel bv.
De radiatoren zorgen er daardoor voor dat de gemidelde delta t bij de warmtepomp omlaag getrokken wordt waardoor de warmtepomp zijn vermogen niet meer kwijt kan (omdat hij het water nog maar weinig hoeft bij te verwarmen) en deze zichzelf uitschakeld met als gevolg het pendelen.
Als het minimale thermische vermogen wat de warmtepomp kan leveren hoger is dan wat er gevraagd wordt om het water van tr naar ta op te warmen, zal hij zichzelf uitschakelen.
Afgifte verhogen kun je natuurlijk ook doen door de ta te verhogen, hierdoor zal het pendelen ook minder worden , maar gaat wel tenkoste van je efficiëntie (COP)
[ Voor 6% gewijzigd door Frans H op 01-11-2024 15:41 ]
ik heb sinds maandag een warmtepomp (Aurora 6 kW). in all electric opstelling. bij mij is de Honeywell round modulerend met draad geinstalleerd, omdat volgens de monteur de DT4 (die op de offerte stond) alleen maar problemen gaf. die wordt niet meer geinstalleerd, zegt de monteur (....?..... geen idee of dat zo is, maar hij is bij mij niet geinstalleerd.....)
dinsdag is er een monteur geweest die wat instellingen op de Adlar display heeft veranderd en sindsdien is het probleem dat de thermostaat herhaaldelijk op OT knippert. volgens de gebruiksaanwijzing is dat een storing in de opentherm verbinding. de monteur heeft de kabel tussen thermostaat en Adlar display verstevigd, maar het probleem blijft. als ik de warmtepomp op een andere stooklijn zet is het probleem weg, totdat ik de thermostaat een stand hoger of lager draai; binnen enkele uren komt er dan weer een knipperende OT melding en gaat de warmtepomp over op het aanmaken van water van 41 graden, ongeacht de stooklijn. het wordt dan uiteraard ook te warm in huis, want hij schakelt niet meer terug. heel vreemd. zowel op stooklijn 8 als op stooklijn 7 komt dit probleem
ik heb al 3 dagen dagelijks met Adlar gebeld, maar zij weten niet wat het probleem is. ze geven telkens een "quick fix" door een andere stooklijn te selecteren, maar binnen 24 uur komt het probleem weer terug, zodra de thermostaat wordt bediend.
is er iemand die ook dit probleem heeft?
kort gezegd; de thermostaat (Honeywell round) knippert op OT en de warmtepomp maakt water van 41 graden, ongeacht stooklijn of ingestelde temperatuur.
Mijn bedoeling was om na verloop van tijd helemaal van het gas af te gaan, maar of dat verstandig is vraag ik me af met Adlar.
Wellicht gaan er wat dingen mis in de communicatie tussen Adlar en jouw.Vliegerd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:37:
hoi allen,
ik heb sinds maandag een warmtepomp (Aurora 6 kW). in all electric opstelling. bij mij is de Honeywell round modulerend met draad geinstalleerd, omdat volgens de monteur de DT4 (die op de offerte stond) alleen maar problemen gaf. die wordt niet meer geinstalleerd, zegt de monteur (....?..... geen idee of dat zo is, maar hij is bij mij niet geinstalleerd.....)
dinsdag is er een monteur geweest die wat instellingen op de Adlar display heeft veranderd en sindsdien is het probleem dat de thermostaat herhaaldelijk op OT knippert. volgens de gebruiksaanwijzing is dat een storing in de opentherm verbinding. de monteur heeft de kabel tussen thermostaat en Adlar display verstevigd, maar het probleem blijft. als ik de warmtepomp op een andere stooklijn zet is het probleem weg, totdat ik de thermostaat een stand hoger of lager draai; binnen enkele uren komt er dan weer een knipperende OT melding en gaat de warmtepomp over op het aanmaken van water van 41 graden, ongeacht de stooklijn. het wordt dan uiteraard ook te warm in huis, want hij schakelt niet meer terug. heel vreemd. zowel op stooklijn 8 als op stooklijn 7 komt dit probleem
ik heb al 3 dagen dagelijks met Adlar gebeld, maar zij weten niet wat het probleem is. ze geven telkens een "quick fix" door een andere stooklijn te selecteren, maar binnen 24 uur komt het probleem weer terug, zodra de thermostaat wordt bediend.
is er iemand die ook dit probleem heeft?
kort gezegd; de thermostaat (Honeywell round) knippert op OT en de warmtepomp maakt water van 41 graden, ongeacht stooklijn of ingestelde temperatuur.
Ik denk dat zij met "quick fix" bedoelen:
> Gebruik een stooklijn om voorlopig daar op je huis te verwarmen.
> Zodra je een stooklijn gebruikt (behalve nummer 8 ) wordt je thermostaat niet meegenomen en buiten werking gesteld.
> Wanneer je aan je thermostaat zit, gaat die terug naar Stooklijn 8 waar je problemen op hebt.
Dus "afblijven" wanneer die op een andere stooklijn staat.
Adlar moet gewoon een servicemonteur langsturen met desnoods een andere/nieuwe thermostaat en je probleem op stooklijn 8 oplossen.
Daar was dus de JAN module voor bedacht met de dynamische stooklijn 8 die ook kon leren.Advb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:42:
Bijna 7000 euro uitgeven en dan vanaf dag 1 al zelf moeten puzzelen om mijn huis goed te verwarmen? Beetje vreemd vind je niet?
Mijn bedoeling was om na verloop van tijd helemaal van het gas af te gaan, maar of dat verstandig is vraag ik me af met Adlar.
Maar daar gaat dus vanalles momenteel niet heel goed mee (voor veel mensen ook wel) en dat zorgt voor veel extra werk bij Adlar, werk waar ze momenteel niet genoeg mensen voor hebben om het snel op te lossen.
Gelukkig werken de andere stooklijnen voor veel mensen prima. Alleen moet je daar een beetje zelf zoeken en ervaren welke het beste voor jouw huis werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door LongTimeAgo op 01-11-2024 15:47 ]
Ik ben van het gas af. Maak me er ook absoluut niet druk om.Advb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:42:
Bijna 7000 euro uitgeven en dan vanaf dag 1 al zelf moeten puzzelen om mijn huis goed te verwarmen? Beetje vreemd vind je niet?
Je maakt speciaal een account aan om hier te reageren, maar je geeft ook niet echt antwoord op inhoudelijke vragen. Als je op die manier een medewerker van Adlar te spreken krijgt wordt het ook lastig vrees ik.
Ik zal mijn vragen niet nog een keer herhalen, hoop dat Adlar er uit komt over 11 dagen.
Ik had vanaf dag 1 ook wat problemen, maar eigenlijk heeft Adlar alles opgelost. Ze doen wat ze kunnen met de momenteel wat beperkte capaciteit.
Aan twee goed bedoelde Engelssprekende polen die zelf ook niet weten hoe de software werkt heb ik niet zo veel. Dus helaas, ik ben geen expert. Volgens deze twee mannen kwam er nog een electriecien, maar wanneer hebben ze niet vermeld.
Met quick fix bedoel ik dat Adlar zegt "het probleem is nu opgelost want alles doet het weer", terwijl de enige actie van hun kant het selecteren van een andere stooklijn is. en de volgende dag is weer hetzelfde probleem aan de orde.LongTimeAgo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:45:
[...]
Wellicht gaan er wat dingen mis in de communicatie tussen Adlar en jouw.
Ik denk dat zij met "quick fix" bedoelen:
> Gebruik een stooklijn om voorlopig daar op je huis te verwarmen.
> Zodra je een stooklijn gebruikt (behalve nummer 8 ) wordt je thermostaat niet meegenomen en buiten werking gesteld.
> Wanneer je aan je thermostaat zit, gaat die terug naar Stooklijn 8 waar je problemen op hebt.
Dus "afblijven" wanneer die op een andere stooklijn staat.
Adlar moet gewoon een servicemonteur langsturen met desnoods een andere/nieuwe thermostaat en je probleem op stooklijn 8 oplossen.
Een nieuwe thermostaat is dinsdag al geprobeerd, maar ook dat heeft geen gewenst effect gehad. ik heb het vernoeden dat de monteur van dinsdag allerlei instellingen heeft veranderd (die heeft 20 minuten in het Adlar schermpje zitten programmeren) en eventueel stooklijn 8 om zeep heeft geholpen. mijn vemoeden
Stooklijn 7 selecteren zou ik kunnen proberen en dan kijken of het probleem weg blijft als ik verder de thermostaat niet meer aanraak. als dat zo is dan zit het probleem in een foutief geprogrammeerde stooklijn 8.
bedankt voor de snelle reactie, hopelijk is daarmee het probleem duidelijk.
Kijk dan eerst even op support.adlar.com en lees de handleidingen. Die zijn erg basic en dan heb je een idee van wat de stooklijnem zijn, hoe het werkt, en wanneer thermostaat sturing zou moeten werken. Daarmee kun je het jezelf in de tussentijd ook comfortabel maken.Advb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:02:
Als ik van Adlar enige uitleg had gehad hoe eea werkte had ik je vragen misschien kunnen beantwoorden, maar ik moet ook alles opzoeken op internet.
Aan twee goed bedoelde Engelssprekende polen die zelf ook niet weten hoe de software werkt heb ik niet zo veel. Dus helaas, ik ben geen expert. Volgens deze twee mannen kwam er nog een electriecien, maar wanneer hebben ze niet vermeld.
Daarbij; hoe meer je er zelf van snapt, hoe beter je een onverhoopt probleem kunt uitleggen aan Adlar en zij het kunnen oplossen.
Ik snap dat je geen gedoe wilt en gewoon een thermostaat op 20 wilt zetten en klaar, maar een warmtepomp werkt echt anders dan een CV ketel. Wel handig dus om je een beetje in te lezen .
Maar zoals ook al gezegd; bij hybride installaties is het vaak zo dat ze een 2e x terug komen voor het inregelen.
Dat de monteurs niet echt van de instructie zijn kan ik inderdaad beamen. Communicatie is een aandachtspunt voor Adlar.
Zoals ik zei communicatie is inderdaad een aandachtspunt.Advb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:28:
Dat klopt dat ze voor een tweede keer zouden komen maar dan moeten ze dat gelijk regelen. Niet de warmtepomp neerzetten en de volgende ochtend de rekening sturen en “ de installatie is afgerond” roepen. Vervolgens niet terugbellen na mijn telefoontje en niet reageren op een mail vie hun website.
Daarnaast handig om bij een apparaat dat nieuw voor je is even de handleidingen door te nemen.
Mocht je tegen dingen aanlopen dan zijn er hier veel mensen die met je mee willen denken, is mijn ervaring.
Factuur termijn is overigens een aantal weken, dus kan kun je gewoon wachten tot ze over 11 dagen de inregeling hebben afgerond en dan nog even testen of alles naar wens is.
[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 01-11-2024 16:33 ]
Voor de goede orde; iedereen in dit topic is klant of geïnteresseerde. Hier is niemand van Adlar.Advb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:47:
Ik hoop dat je dat aandachtspunt bespreekt binnen het bedrijf want ik heb het idee dat ik veel beter gehoord wordt als ik een bericht op tweakers plaats dan dat ik mail of bel. Jammer, zo zit ik niet in elkaar maar soms moet het.
Hier mijn aangepaste flow voor Homey Pro, met uitleg hoe ik sommige parameters heb ingesteld.BerndGaykema schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:56:
Heb nu een advanced flow gemaakt voor Homey Pro 2023 die de stooklijnen vervangt.
Het is de eerste stap: buitentemperatuur geeft een bepaalde stookwaarde, welke elke 10 minuten naar de Adlar gestuurd wordt als Temp_Set. Die 10 minuten is een gok, kan elke waarde zijn.
In het menu van de app (of bedieningskastje) heb ik de "Heating curve setting" op OFF gezet. Dus in handbediening, in mijn geval de Homey Pro.
De volgende stappen zijn:
- fine tunen
- de terugkoppeling van de binnentemperatuur in de stookwaarde verwerken.
[Afbeelding]
Mijn Adlar stuurt puur de vloerverwarming aan. Verwarmen en koelen van de vloer is alles wat er moet gebeuren.
/f/image/ZKeY9xYkchnlekLbzQ9zEyE5.png?f=fotoalbum_large)
De variabele "Stookwaarde-correctie" wordt de meest interessante. Hier regel ik aanpassingen mee. Afgelopen week was ik op vakantie en stond deze correctie op -2: woonkamer mooi op 18 graden.
Ik ga een flow bouwen waarbij de actuele kamertemperatuur, de verwachte zonne-instraling en meer leuke variabelen (windsnelheid en -richting bijvoorbeeld) de stooklijn iets verhogen of juist verlagen.
De Temp_Set schommelt nu niet meer, duikt niet meer naar 15 maar blijft heerlijk stabiel met een plus of min van 1 gedurende de dag. Het is nu 20,5 graad in de woonkamer.
Als Adlar stooklijn 8 op orde heeft ga ik dat ook weer proberen maar nu eerst de luxe van een eigen regeling!
Klopt.mversluis schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:00:
Als ik zo naar plaatje kijk komt lager dan uit het onwaar statement ( Orange lijn) correct ?
Waar = de blauwe lijn
Onwaar = de orange lijn
Elke 10 minuten gaat de flow het rijtje af, bovenaan beginnend, werkt perfect.
Ik kwam via het HomeAssistant-forum erachter dat je ook uit de Tuya Cloud API een hele hoop info kunt dumpen voor onze warmtepomp.LongTimeAgo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:24:
Even wat fouten verbeterd en nieuwe data gevonden voor Home Assistant. Ik kan mijn originele bericht niet (meer) aanpassen, dus even opnieuw maar alles plaatsen:
code:
1 [..]
Inclusief wat extra bijgeleverde informatie van wat wat het vermoedelijk kan zijn...
Even wat zaken opgeschoond, scaling factors toegevoegd én ontdekt wat ID104 is. Dat is dus huidig verbruik in W.
Ik heb het eea in deze github-repo gezet (+ vertalingen chinees->engels met ChatGPT), maar nog niet verder gekeken. Misschien zit er nog wat tussen.
https://github.com/TimSoethout/adlar-tuya-specs
Ik heb het idee dat ze vrij duur zijn.
Klopt, daar doelde ik met mijn bericht ook op.TiBoD schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:28:
[...]
Ik kwam via het HomeAssistant-forum erachter dat je ook uit de Tuya Cloud API een hele hoop info kunt dumpen voor onze warmtepomp.
Ik heb het eea in deze github-repo gezet (+ vertalingen chinees->engels met ChatGPT), maar nog niet verder gekeken. Misschien zit er nog wat tussen.
https://github.com/TimSoethout/adlar-tuya-specs
Ik heb een instructie gemaakt (heel wat pagina's terug) met hoe je op de meest simpele manier de Warmtepomp in Home Assistant kan krijgen en er zo veel mogelijk data uit kan pompen: LongTimeAgo in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
(Alle instructies die ik online vond die hadden nét te weinig details waar ik tijdens mijn eigen installatie tegen aan liep, dus wilde echt een dummy instructie er van maken
Nadat die gekoppeld is en je via Home Assistant wellicht gebonden bent om alleen met de GUI de ID's/entiteiten toe te kunnen voegen, komt mijn lijstje met ID's van toepassing die je dan 1 voor 1 kan aflopen. Het is een gedoe, maar was voor mij de enige manier (vanwege beperkte toegang tot m'n home assistant green files en folders).
Die tutorial is zeker fijn; maar met deze API output + translations kunnen we jouw onbekende ID's misschien nog oplossen.LongTimeAgo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:46:
[...]
Klopt, daar doelde ik met mijn bericht ook op.
Ik heb een instructie gemaakt (heel wat pagina's terug) met hoe je op de meest simpele manier de Warmtepomp in Home Assistant kan krijgen en er zo veel mogelijk data uit kan pompen: LongTimeAgo in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
(Alle instructies die ik online vond die hadden nét te weinig details waar ik tijdens mijn eigen installatie tegen aan liep, dus wilde echt een dummy instructie er van maken)
Nadat die gekoppeld is en je via Home Assistant wellicht gebonden bent om alleen met de GUI de ID's/entiteiten toe te kunnen voegen, komt mijn lijstje met ID's van toepassing die je dan 1 voor 1 kan aflopen. Het is een gedoe, maar was voor mij de enige manier (vanwege beperkte toegang tot m'n home assistant green files en folders).
ID106 (`volume_set`) geeft bijvoorbeeld aan wat voor stroommeter er in zit: `0: No Power Module\n1: Single-Phase Power Module\n2: Three-Phase Power Module`
Bij mij is die 0, en helaas ook niet via de API op 1 te zetten. Jammer. Bij de nieuwere(?) uitgeleverde modellen schijnt er soms wel een stroommeter in te zitten. Zou die daar dan op 1 (of 2) staan?
Helaas nu niet meer tijd om er in te duiken; het gezin wil eten hebben.
Het is lastig te zeggen. Daar voor moeten mensen inzicht hebben in je huidige gasverbruik, je woonoppervlak, andere offertes/prijzen, etc.STIMPPYYY schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:45:
Ik ben bezig met de aanschaf van een WP. Heb ook een adviesgesprek gehad met Adlar. De WP 10kW alleen kost al 9,5k. Full electric. Is er een goede reden om de aanschaf van deze WP te overwegen tov gerenommeerde merken of bijvoorbeeld een weheat P80 (7,7k)?
Ik heb het idee dat ze vrij duur zijn.
Want anders kunnen mensen vragen "maar waarom neem je dan niet de veel goedkopere 4kw?".
De reden voor mij om voor Adlar te kiezen is omdat zij de stilste warmtepomp van de markt hadden (April/Mei 2024) en mijn installatie pas in Augustus plaatsvond (met nog een vertraging om andere reden, maar dat is los van Adlar's schuld).
Dus in jouw positie, gewoon zo veel mogelijk offertes vragen en (hopelijk vrijblijvend) adviseurs over de vloer laten komen.
Mocht je het voor elkaar krijgen om de "onbekende ID's" vorm te geven en te kijken welke Entities/Domeinen/(rand)voorwaarden er aan gekoppeld moeten worden om ze werkend te krijgen, dan verneem ik die ook graag en zal ik dat aanpassen in m'n ID lijstjeTiBoD schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:50:
[...]
Die tutorial is zeker fijn; maar met deze API output + translations kunnen we jouw onbekende ID's misschien nog oplossen.
ID106 (`volume_set`) geeft bijvoorbeeld aan wat voor stroommeter er in zit: `0: No Power Module\n1: Single-Phase Power Module\n2: Three-Phase Power Module`
Bij mij is die 0, en helaas ook niet via de API op 1 te zetten. Jammer. Bij de nieuwere(?) uitgeleverde modellen schijnt er soms wel een stroommeter in te zitten. Zou die daar dan op 1 (of 2) staan?
Ik heb namelijk wat zitten experimenteren met "sensoren/Switches/Binaryswitches" etc, maar er kwam niet heel veel uit. De EEV en EVI open entiteiten kan ook nog interessant zijn, maar geen idee wat dat precies inhoud.
Bedankt. Uiteraard, doe ik nu. Heb een WP nodig rond de 10-11kW. Viel mij dus op dat ze vrij prijzig zijn. Dus wellicht is er een goede reden voor. Stilte is er zo een denk ik?LongTimeAgo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:51:
[...]
Het is lastig te zeggen. Daar voor moeten mensen inzicht hebben in je huidige gasverbruik, je woonoppervlak, andere offertes/prijzen, etc.
Want anders kunnen mensen vragen "maar waarom neem je dan niet de veel goedkopere 4kw?".
De reden voor mij om voor Adlar te kiezen is omdat zij de stilste warmtepomp van de markt hadden (April/Mei 2024) en mijn installatie pas in Augustus plaatsvond (met nog een vertraging om andere reden, maar dat is los van Adlar's schuld).
Dus in jouw positie, gewoon zo veel mogelijk offertes vragen en (hopelijk vrijblijvend) adviseurs over de vloer laten komen.
Weet je heel zeker dat je een 11kw warmtepomp nodig hebt ?STIMPPYYY schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:16:
[...]
Bedankt. Uiteraard, doe ik nu. Heb een WP nodig rond de 10-11kW. Viel mij dus op dat ze vrij prijzig zijn. Dus wellicht is er een goede reden voor. Stilte is er zo een denk ik?
Vergeet niet om de prijs te bespreken. Zie dit topic voor indicatieve prijzen. Er is wel wat korting mogelijk.STIMPPYYY schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:16:
[...]
Bedankt. Uiteraard, doe ik nu. Heb een WP nodig rond de 10-11kW. Viel mij dus op dat ze vrij prijzig zijn. Dus wellicht is er een goede reden voor. Stilte is er zo een denk ik?
Adlar kwam bij mij echt overtuigend als de goedkoopste
De warmtepomp boiler is bij Adlar niet zo'n goede deal.
Zou het niet mogelijk zijn om een boiler te verwarmen met de adlar ?pentaw1nz schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:55:
[...]
Vergeet niet om de prijs te bespreken. Zie dit topic voor indicatieve prijzen. Er is wel wat korting mogelijk.
Ik ben er vrijwel zeker van. Moet 1000m3 verwarmen.Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:44:
[...]
Weet je heel zeker dat je een 11kw warmtepomp nodig hebt ?
Ok dat is pittig ja.STIMPPYYY schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:07:
[...]
Ik ben er vrijwel zeker van. Moet 1000m3 verwarmen.
Jammer dat je moet onderhandelen. Had gehoopt rechtstreeks te schakelen er dan ook direct een definitieve prijs uit zou komen. Maar bedankt voor de tip. Ga sowieso aangeven dat dit te duur is.pentaw1nz schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:55:
[...]
Vergeet niet om de prijs te bespreken. Zie dit topic voor indicatieve prijzen. Er is wel wat korting mogelijk.
STIMPPYYY schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:07:
[...]
Zelf instaleren is het goedkoopsteSTIMPPYYY schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:29:
[...]
Jammer dat je moet onderhandelen. Had gehoopt rechtstreeks te schakelen er dan ook direct een definitieve prijs uit zou komen. Maar bedankt voor de tip. Ga sowieso aangeven dat dit te duur is.
Ze bieden het officieel nog niet aan, maar de warmtepomp is fysiek in staat om dat te doen (regeling is ingebouwd in de app en er zit een aansluiting op voor een driewegklep.Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:00:
[...]
Zou het niet mogelijk zijn om een boiler te verwarmen met de adlar ?
Bij mij staat deze dus ook op 0, echter van de week heb ik toch heel even verbruik info doorgekregen. Dus misschien zit er wel een sensor in voor verbruik.TiBoD schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:50:
[...]
Die tutorial is zeker fijn; maar met deze API output + translations kunnen we jouw onbekende ID's misschien nog oplossen.
Geen idee waarom er op dat moment wel data doorkwam en daarvoor en erna niet meer.
/f/image/AG8myQtNVVarcx197ePF1yvo.png?f=fotoalbum_large)
Maak (nog) geen gebruik van de JAN module en weet ook niet of ik dat wil. Heb enkele aanpassing gedaan zodat de WP schakelt op de Inkomende temp ipv de uitgaande temp. Daarnaast de temp delta aangepast, zodat hij iets langer wacht om opnieuw in te schakelen. Dit voorkwam pendelen. Een 'verwarmingsrun' duurt meestal 55-120 minuten.
In de Smartlife-app een eenvoudige if-then 'scene' gemaakt die er voor zorgt dat de WP overdag van 6.00-22.00 op LT7 draait en in de nacht op LT8 draait. Hierdoor verbruikt hij in de ochtend iets meer vermogen, maar zorgt er wel voor dat badkamer en vloer al lekker behaaglijk aanvoelt rond 7.00.
Deze wijze werkt bij mij erg goed. Ik meet op 7 punten in huis de temp en in de belangrijke vertrekken is het altijd tussen de 19.5 en 21 graden. Radiatoren boven staan altijd open, behalve op onze eigen slaapkamer.
Het stroomverbruik van de WP meet ik met Homewizzard. In de zomer een beetje getest met koelen, maar voegt m.i. niet heel veel toe. Volgend jaar zet ik de WP vanaf mei t/m aug gewoon weer 'uit/standby'
Van het geluid heb ik geen last. Ik slaap ongeveer onder de WP, maar hoor hem zelden. Alleen op zeer koude dagen als hij echt hard moet werken, hoor ik hem. De koudste dag dit jaar was do-11 januari, met 's nacht -7 graden, waarbij de WP die dag 25kw verbruikte. Dat is veel, maar het aantal echt koude dagen wordt alleen maar minder…
Uiteindelijk zeer tevreden met de hele installatie en het feit dat we lage jaarlijkse energiekosten hebben.
/f/image/ZHCcVqpR9FOF4Z8sQOvc2uJh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Mzg60cUPP9TzJVkPUqZm8KsM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Uowjd6RISvMkmlZ2JYqRMGWi.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8exkOylAkjDEbPS76oPkwMB5.jpg?f=fotoalbum_large)
De vraag is of je ECHT alle 1000m3 moet verwarmen, hoe goed je isolatie is en welke radiatoren of VV je hebt. 10Kw is behoorlijk veel en mijn 6Kw (600m3) zou makkelijk nog meer aan kunnen.STIMPPYYY schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:07:
[...]
Nee, hoeft niet percee. Maar beneden is 188m2 en zit overal vvw. Boven niet, slaapkamers hebben radiatoren maar zullen bijna niet aan staan. Het huis is ‘open’ (vide met open toegang tot entree woning, deuren slaapkamers dicht).Paul038 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:16:
[...]
De vraag is of je ECHT alle 1000m3 moet verwarmen, hoe goed je isolatie is en welke radiatoren of VV je hebt. 10Kw is behoorlijk veel en mijn 6Kw (600m3) zou makkelijk nog meer aan kunnen.
Dan snap ik de aanbieding voor de 10Kw wel en zal 6Kw inderdaad misschien net te klein zijn.STIMPPYYY schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:35:
[...]
Nee, hoeft niet percee. Maar beneden is 188m2 en zit overal vvw. Boven niet, slaapkamers hebben radiatoren maar zullen bijna niet aan staan. Het huis is ‘open’ (vide met open toegang tot entree woning, deuren slaapkamers dicht).
- JAN module even stekker er uit, bedrading aangepast (rood en blauw van thermostaat draad op de JAN).
- Tado thermostaat in de woonkamer opgehangen. Hier de + en - poorten gebruikt
- thermostaat is aan, en ook gepaired met wifi module. Geeft kamertemperatuur aan.
- conform instructie stap 5 ook in het menu de 'Config Menu ID' aangepast naar D01 (opentherm). Warm water aansturing uit.
JAN module leek niet te reageren op warmtevraag. Even opnieuw de JAN module en WP aanzetten.
Wel erg fijn dat de Tado normale temperatuur kan weergeven tot een tiende. De T6 liet 20.0 zien (al dagen lang) . Tado laat 21.9 zien.
Doordat de T6 zo onnauwkeurig is en niet doorgeeft dat het inmiddels al lang 21 is krijg ik volgens mij ook extreem lange runs. Benieuwd hoe de Tado de komende dagen gaat bevallen
:strip_exif()/f/image/07xNDJFR38rISBAiT22Zfx0v.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 82% gewijzigd door pentaw1nz op 02-11-2024 16:06 ]
Dan is de adlar 10kw ook te krap voor jouw woningSTIMPPYYY schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:35:
[...]
Nee, hoeft niet percee. Maar beneden is 188m2 en zit overal vvw. Boven niet, slaapkamers hebben radiatoren maar zullen bijna niet aan staan. Het huis is ‘open’ (vide met open toegang tot entree woning, deuren slaapkamers dicht).
Dank voor de duidelijke weergave van huis, systeem en verbruik, leuk om zaken te vergelijken!Paul038 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:52:
Heb de Adlar 6KW all-electric nu ruim een jaar in gebruik en ben volledig van het gas af. Beneden vloerverwarming 65m2 (6 groepen 10cm hart/hart gelegd), boven normale radiatoren, aparte WPboiler voor SWW en op kantoor een Airco tbv evt. bijverwarming. Goed geïsoleerde ruime tussenwoning van 600m3 uit 1998, met overwegend HR+glas. Totaal 17 zonnepanelen circa 10Kwp.
Maak (nog) geen gebruik van de JAN module en weet ook niet of ik dat wil. Heb enkele aanpassing gedaan zodat de WP schakelt op de Inkomende temp ipv de uitgaande temp. Daarnaast de temp delta aangepast, zodat hij iets langer wacht om opnieuw in te schakelen. Dit voorkwam pendelen. Een 'verwarmingsrun' duurt meestal 55-120 minuten.
In de Smartlife-app een eenvoudige if-then 'scene' gemaakt die er voor zorgt dat de WP overdag van 6.00-22.00 op LT7 draait en in de nacht op LT8 draait. Hierdoor verbruikt hij in de ochtend iets meer vermogen, maar zorgt er wel voor dat badkamer en vloer al lekker behaaglijk aanvoelt rond 7.00.
Deze wijze werkt bij mij erg goed. Ik meet op 7 punten in huis de temp en in de belangrijke vertrekken is het altijd tussen de 19.5 en 21 graden. Radiatoren boven staan altijd open, behalve op onze eigen slaapkamer.
Het stroomverbruik van de WP meet ik met Homewizzard. In de zomer een beetje getest met koelen, maar voegt m.i. niet heel veel toe. Volgend jaar zet ik de WP vanaf mei t/m aug gewoon weer 'uit/standby'
Van het geluid heb ik geen last. Ik slaap ongeveer onder de WP, maar hoor hem zelden. Alleen op zeer koude dagen als hij echt hard moet werken, hoor ik hem. De koudste dag dit jaar was do-11 januari, met 's nacht -7 graden, waarbij de WP die dag 25kw verbruikte. Dat is veel, maar het aantal echt koude dagen wordt alleen maar minder…
Uiteindelijk zeer tevreden met de hele installatie en het feit dat we lage jaarlijkse energiekosten hebben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij hebben een vrijstaand huis bouwjaar 1953 redelijk tot goed geïsoleerd.
Vanaf 7 maart 2024 hebben we de Adlar 6 kW full electric draaien en de gasleiding is tot aan de straat verwijderd.
Dat laatste vonden we best een moeilijke beslissing, maar zeker (nog) geen spijt van, bespaart ons mooi zo'n 350 euro vastrecht per jaar.
In de woonkamer van 50 m2 hebben we 55 m2 wandverwarming (Warp) aangebracht op een geisoleerde onderlaag en is afgestuct met een 35 mm dikke laag leem.
Dus een vrij dunne laag vergeleken met de meest gangbare vloerverwarming, in de keuken (20 m2 en de badkamer hebben we de gangbare vloerverwarming met een deklaag van ca 7 cm.
Slaapkamers hebben allemaal radiatoren die wij nooit verwarmen.
We stoken sinds een paar weken via de Jan module op stooklijn LT8 en hebben de Honeywell T6 continu op 19 graden staan en raken hem verder niet aan.
Een monteur van Adlar heeft aan de hand van onze wensen de nodige instellingen gedaan.
Resultaat: De temperatuur blijft dag en nacht keurig op 19 graden met af en toe 20 graden als de zon in de kamer schijnt.
Tijdens de warmere dagen ging de Adlar hooguit 1 keer per dag aan, gisteren was het duidelijk kouder en ging de frequentie van aangaan automatisch omhoog.
De Adlar staat op het dak, ondanks dat we er bijna onder slapen hebben we hem nog niet gehoord.
Ben benieuwd hoe dat is als we echt koud weer krijgen en hij flink aan de bak moet...
Het stroom verbruik en de momenten dat hij draait kunnen we mooi monitoren met de Homewizard kWh meter.
Koelen hebben wij ook uitgeprobeerd, werkt goed, alleen niet te hard koelen want dan hebben we gelijk natte leidingen door condensvorming.
Ondanks dat de opstart niet echt lekker liep zijn we tot nu toe heel tevreden over de Adlar.
:strip_exif()/f/image/MYEh8x4ZaXLXxWVe2pFXovFg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AvFXo9CZ3EzDYlmOCLDfIi7i.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Wandverwarming met leem, dat is super lekker.Ahum..... schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:42:
[...]
Dank voor de duidelijke weergave van huis, systeem en verbruik, leuk om zaken te vergelijken!
Wij hebben een vrijstaand huis bouwjaar 1953 redelijk tot goed geïsoleerd.
Vanaf 7 maart 2024 hebben we de Adlar 6 kW full electric draaien en de gasleiding is tot aan de straat verwijderd.
Dat laatste vonden we best een moeilijke beslissing, maar zeker (nog) geen spijt van, bespaart ons mooi zo'n 350 euro vastrecht per jaar.
In de woonkamer van 50 m2 hebben we 55 m2 wandverwarming (Warp) aangebracht op een geisoleerde onderlaag en is afgestuct met een 35 mm dikke laag leem.
Dus een vrij dunne laag vergeleken met de meest gangbare vloerverwarming, in de keuken (20 m2 en de badkamer hebben we de gangbare vloerverwarming met een deklaag van ca 7 cm.
Slaapkamers hebben allemaal radiatoren die wij nooit verwarmen.
We stoken sinds een paar weken via de Jan module op stooklijn LT8 en hebben de Honeywell T6 continu op 19 graden staan en raken hem verder niet aan.
Een monteur van Adlar heeft aan de hand van onze wensen de nodige instellingen gedaan.
Resultaat: De temperatuur blijft dag en nacht keurig op 19 graden met af en toe 20 graden als de zon in de kamer schijnt.
Tijdens de warmere dagen ging de Adlar hooguit 1 keer per dag aan, gisteren was het duidelijk kouder en ging de frequentie van aangaan automatisch omhoog.
De Adlar staat op het dak, ondanks dat we er bijna onder slapen hebben we hem nog niet gehoord.
Ben benieuwd hoe dat is als we echt koud weer krijgen en hij flink aan de bak moet...
Het stroom verbruik en de momenten dat hij draait kunnen we mooi monitoren met de Homewizard kWh meter.
Koelen hebben wij ook uitgeprobeerd, werkt goed, alleen niet te hard koelen want dan hebben we gelijk natte leidingen door condensvorming.
Ondanks dat de opstart niet echt lekker liep zijn we tot nu toe heel tevreden over de Adlar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben ook benieuwd. Bij mij werkt het dus niet. In principe moet hij nu via LT8 zelf een stooklijn maken aan de hand van het verschil met de werkelijke temperatuur door de Settemp aan te passen. Ik neem aan dat je via OpenTherm hebt verbonden? Na 24 uur helemaal niet te hebben gedraaid en ook geen aanpassing van SetTemp, heb ik hem nu weer op LT2 gezet. Hij draait nu weer maar moest flink werken om het huis weer warm te krijgen. Adlar zelf was hier al twee keer. Ben er wel een beetje klaar mee. Heb ze nu een mail geschreven dat ze nog een kans krijgen en anders de pomp weer mogen ophalen. Inmiddels ( die van mij is in Oktober 23 geinstalleerd) zijn er betere en goedkopere alternatieven. Bij mij de 10 kW versie (eigenlijk 9) met TADO aansturing. Eerste jaar handmatig of via de app stooklijnen verzet (waren voor mij allemaal te vlak) . Aan/uit via TADO heeft nooit gewerkt, nu ook niet na JAN module en via OpenTherm protocol.pentaw1nz schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:00:
Heb zojuist tado opgehangen ipv mijn T6.
- JAN module even stekker er uit, bedrading aangepast (rood en blauw van thermostaat draad op de JAN).
- Tado thermostaat in de woonkamer opgehangen. Hier de + en - poorten gebruikt
- thermostaat is aan, en ook gepaired met wifi module. Geeft kamertemperatuur aan.
- conform instructie stap 5 ook in het menu de 'Config Menu ID' aangepast naar D01 (opentherm). Warm water aansturing uit.
JAN module leek niet te reageren op warmtevraag. Even opnieuw de JAN module en WP aanzetten.
Wel erg fijn dat de Tado normale temperatuur kan weergeven tot een tiende. De T6 liet 20.0 zien (al dagen lang) . Tado laat 21.9 zien.
Doordat de T6 zo onnauwkeurig is en doorgeeft dat het inmiddels al lang 21 is krijg ik volgens mij ook extreem lange runs. Benieuwd hoe de Tado de komende dagen gaat bevallen
[Afbeelding]
Hier werkt het.
Thermostaat draden in de JAN module op thermostaat aansluitingen (3e en 4e poort vanaf links geteld)
Op de Tado zelf de + en de - poort gebruiken. Is dit bij jou ook het geval?
Na ophangen Tado leek het even niet te werken, maar na uitzetten WP (via de app) en even stekker uit de JAN module lijkt nu alles OK.
Net via de Tado 1 graad warmer gevraagd, en ieder kwartier ging de set temp in de app met 1 graad omhoog.
De Tado is vooral veeeeel stabieler en accurater dan de T6, dus ik hoop dat dit ook positieve invloed heeft op de runs van de warmtepomp.
[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 02-11-2024 15:43 ]
de eerste signalen met de tado zijn dus positief, net optijd voordat de temperaturen gaan dalen.pentaw1nz schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:43:
@Harmknot
Hier werkt het.
Thermostaat draden in de JAN module op thermostaat aansluitingen (3e en 4e poort vanaf links geteld)
Na ophangen Tado leek het even niet te werken, maar na uitzetten WP (via de app) en even stekker uit de JAN module lijkt nu alles OK.
Net via de Tado 1 graad warmer gevraagd, en ieder kwartier ging de set temp in de app met 1 graad omhoog.
De Tado is vooral veeeeel stabieler en accurater dan de T6, dus ik hoop dat dit ook positieve invloed heeft op de runs van de warmtepomp.
Weet iemand of de Jan module los te koop is , of welk bedrijf de Jan maakt ?
Op mijn Jan module staat InSmart, de eerdere versies van de Jan module.Ramon_1984 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:15:
[...]
de eerste signalen met de tado zijn dus positief, net optijd voordat de temperaturen gaan dalen.
Weet iemand of de Jan module los te koop is , of welk bedrijf de Jan maakt ?
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Thnx, dat zocht ikMrBas schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:20:
[...]
Op mijn Jan module staat InSmart, de eerdere versies van de Jan module.
Ik overweeg ook de T6 om te ruilen voor de Tado.pentaw1nz schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:43:
@Harmknot
Hier werkt het.
Welke Tado gebruik je V3+ of de X?
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Vandaag viel m'n vrouw het (voor t eerst) ook op. Heb het nog niet gehad met haar over de inconsistente thermostaat, dus was wel interessant om te horen dat het ook gewoon op het scherm 'live' gebeurt, zonder dat je er aan zit.
Zegt ze opeens "dat is gek, ik kijk naar de thermostaat, staat er 20 graden, ik draai mij om om wat te pakken, kijk weer, staat er opeens 19." (In context: De WP was op dit moment de woning goed aan het verwarmen)
Komt ook precies overeen met wat ik terugzie in de logs op Home Assistant.
18,5, 19,5 en 20,5 lijkt ook plotseling niet meer te bestaan voor de T6. Hij """meet""" nu alleen in hele waarden.
Ik overweeg ook om hem voor de Tado te wisselen en restitutie te vragen van Adlar voor de T6.
Maar ik wacht nog eerst even hun antwoord van mijn mail/ticket af omtrent de T6.
[ Voor 10% gewijzigd door LongTimeAgo op 02-11-2024 17:47 ]
Ik heb via marktplaats een nieuwe v3+ starterkit gekocht. Ben verder niet echt voornemens om alle andere Tado opties te gaan gebruiken met slimme thermostaatknoppen e.d.marnie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:25:
[...]
Ik overweeg ook de T6 om te ruilen voor de Tado.
Welke Tado gebruik je V3+ of de X?
Er heeft zich hier 1 iemand gemeld met Tado X wat ook prima schijnt te werken.
Klopt helemaal, als je er een camera op zou zetten dan zou je zien wat er allemaal gebeurd.LongTimeAgo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:44:
Lijkt er op dat de T6 wel relatief 'ok' reageert op temperatuur dalingen. Maar stijgingen zijn compleet kolder.
Vandaag viel m'n vrouw het (voor t eerst) ook op. Heb het nog niet gehad met haar over de inconsistente thermostaat, dus was wel interessant om te horen dat het ook gewoon op het scherm 'live' gebeurt, zonder dat je er aan zit.
Zegt ze opeens "dat is gek, ik kijk naar de thermostaat, staat er 20 graden, ik draai mij om om wat te pakken, kijk weer, staat er opeens 19." (In context: De WP was op dit moment de woning goed aan het verwarmen)
Komt ook precies overeen met wat ik terugzie in de logs op Home Assistant.
18,5, 19,5 en 20,5 lijkt ook plotseling niet meer te bestaan voor de T6. Hij """meet""" nu alleen in hele waarden.
Ik overweeg ook om hem voor de Tado te wisselen en restitutie te vragen van Adlar voor de T6.
Maar ik wacht nog eerst even hun antwoord van mijn mail/ticket af omtrent de T6.
Ook bij mij al de afgelopen dagen, constant verspringen met 1 graad en het lijkt wel of hij die halve graad niet kan vinden. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om wat de T6 doorgeeft aan JAN, ik heb begrepen dat die dus wel op tienden reageert maar stuurt hij daar de warmtepomp op aan??
Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.
Het resultaat:
/f/image/hCYW7pzMi4W0kUedze5RkH5X.png?f=fotoalbum_large)
Voor een warmtepomp is een gedempt systeem prettiger, zoals de T6R doet. Waarom reageren op een paar tienden? De capaciteit van de wp is zo laag (vergeleken met een gas-CV) dat die daar toch niets mee kan.
Nu ik mijn eigen stooklijn draai en nog geen thermostaat aangesloten heb die de stooklijn een beetje bijstelt geniet ik van een hele constante temperatuur (zie grafiek). Tot de 31e op vakantie, daarna rond de 21 graden. Komende nacht duikt de buitentemperatuur naar 0: ben heel benieuwd wat dat voor mijn installatie betekent.
Dat Adlar geen thermostaat ondersteunde en enkel vertrouwde op de stooklijn is zo gek nog niet voor veel gebruikers. Nu ze dat wel geïmplementeerd hebben schieten ze zich in de voet met de knullige uitwerking.
Begrijpelijk, maar... Ik wil gewoon geïnformeerd worden wat de werkelijke temperatuur is en niet voor de gek gehouden worden met rare placebo waarden die gewoon niet kloppen. Wat er op de achtergrond wellicht gebeurt "boeit mij dan" als gebruiker geen zier.BerndGaykema schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:31:
Voor een warmtepomp is een gedempt systeem prettiger, zoals de T6R doet. Waarom reageren op een paar tienden? De capaciteit van de wp is zo laag (vergeleken met een gas-CV) dat die daar toch niets mee kan.
Ik wil simpelweg niet wanneer ik de thermostaat 'vraag' van 19 naar 20 graden zet, de thermostaat 10 sec later al "20 graden" aangeeft, terwijl de WP in theorie pas over 2 uur (of nog een uur later) deze temperatuur pas levert binnen.
En dat is niet erg naar mijn mening. Ze proberen het systeem slim te maken zonder dat men handmatig tussen stooklijnen hoeft te wisselen om de ideale stooklijn bij hun ideale warmtesituatie in de woning te vinden. Niet alle WP verkopers doen of proberen dit.Dat Adlar geen thermostaat ondersteunde en enkel vertrouwde op de stooklijn is zo gek nog niet voor veel gebruikers. Nu ze dat wel geïmplementeerd hebben schieten ze zich in de voet met de knullige uitwerking.
Maar zeg dat dan gewoon! Ik vind het wel leuk hoor om dit soort dingen te testen. Maar dan wil ik ook rechstreekse hulp en rechtstreekse feedback geven naar een contactpersoon. (Die snel antwoord)
Dat de JAN module met Stooklijn 8 nog enorm experimenteel is...
Dat de T6 verre van ideaal is voor gebruikersfeedback (ze blijven deze aanraden en verkopen)...
Dat de Set Temp helemaal terug laten zakken naar 15 verre van handig is...
En nu moeten we dat allemaal meemaken en leren met z'n allen via... Tweakers
Bij temperatuur bereikt in huis lijkt hij wel direct stapsgewijs terug te moduleren. Daar is dus niet die 0.5 graad voor nodig. Dat is wel fijn, want hij blijft al vrij lang door draaien doordat het moduleren per kwartier gaat.
Maar hierdoor zul je dus altijd wel wat blijven schommelen rondom je gewenste binnentemperatuur.
De Tado geeft mij een stuk meer rust en neemt twijfel over het systeem weg. Ik kan er nu vanuit gaan dat 20.5 ook echt 20.5 is. Wat die T6 liet zien sloeg nergens op.
Ik heb deze nacht weer een hele lange run trouwens. Van 3.00 tot nu. 6kw. Lijkt me prima bij 0 graden buitentemperatuur.
Vanochtend een lekker warme vloer en 20 graden. S middags meer zon en wat warmer, dan slaat de WP meestal niet aan.
Ik hoop nog wat neer efficiency te hebben als mijn mengverdeler er uit is. Heb het idee dat die de afgifte toch wel drastisch beperkt.
[ Voor 25% gewijzigd door pentaw1nz op 03-11-2024 09:14 ]
Wat ik niet begrijp is dat je de thermostaat elke keer gaat verzetten van 19 naar 20, om dan weer later naar 19 te gaan en later weer terug.LongTimeAgo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:15:
[...]
Ik wil simpelweg niet wanneer ik de thermostaat 'vraag' van 19 naar 20 graden zet, de thermostaat 10 sec later al "20 graden" aangeeft, terwijl de WP in theorie pas over 2 uur (of nog een uur later) deze temperatuur pas levert binnen.
Zorg dat de thermostaat op een standaard thermostaatinstelling staat en verder niet meer aan de thermostaat zitten. Hier is een warmtepomp voor ontworpen. Als je telkens maar de instelling blijft wijzigen weet een warmtepomp hier uiteindelijk niet mee om te gaan. Daarom snap ik ook niet dat Adlar een thermostaat gestuurde "dynamische" stooklijn heeft toegevoegd. Heeft 0 waarde en je verbruikt een klap meer kW/h dan gewoon op de standaard stooklijnen te stoken.
Ik snap uiteindelijk wel waarom ze hiervoor gekozen hebben. Omdat het overgrote deel van de mensen welke deze aanschaffen het principe stooklijnen niet begrijpen. Aangezien wij "Tweakers" zijn kunnen wij hier wel mee omgaan. En ook hier geld: van de stooklijn blijf je in principe af, eenmaal de goede instelling gevonden: AFBLIJVEN. Niet blijven tweaken. En als je op de stooklijn gaat stoken, thermostaat op een minimale instelling zodat als de temperatuur daaronder valt, de Boost functie wordt ingeschakeld.
Mijn advies: Ga van LT8 af als je een T6 thermostaat hebt en stook voortaan op de handmatige stooklijnen en zet je thermostaat op een MINIMALE temperatuur, dus niet je temperatuur die je wenst in huis. Wordt het te koud in huis, stooklijn omhoog, wordt het te warm, stooklijn terug. Geef de warmtepomp ook 24H om te wennen hieraan. Van wat ik begrijp uit alle berichten is dat dit sowieso beter bevalt, dus waarom zou je telkens dan terug gaan? Om te zorgen dat het kleine beetje hoop dat je hebt telkens weer wordt ontnomen?
En ja ik weet dat ze de warmtepomp verkopen als een thermostaat gestuurde warmtepomp maar we hebben toch inmiddels wel door dat dat niet zo is. Overigens heb ik de Tado via OT aangestuurd en werkt het hier wel als een trein. Let wel: Met ongeveer 2kW meer verbruikt op een dag dan met handmatige stooklijnen. Ik ga dus ook gewoon weer terug naar de handmatige stooklijn.
Overigens lijken alle problemen hier dus gewoon te wijten aan de Honeywell T6 en niet aan de warmtepomp zelf. Het lijkt mij dat je hier dus het beste een eigen topic voor kan aanmaken genaamd: Honeywell T6: Thermostaat ervaringen.
Bevalt de thermostaat niet? Vraag restitutie aan, koop een Tado V3 zodat we eindelijk af zijn van dit continue gezeur hierover.
[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 03-11-2024 09:21 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Wat je bij HL8 icm thermostaat ziet is dat hij door die stapsgewijze modulatie soms te ver doorslaat in verhogen set temp. Hier komt hij dan ook dik boven de 40 uit, om daarna ook weer een paar uur terug te moeten moduleren. Je hebt dan wel mooie lange runs, maar vaak schiet de temperatuur dan wel door.
Andersom ook; hij laat je huis eerst afkoelen en gaat daarna pas weer per kwartier omhoog moduleren. Voordat je het dan daadwerkelijk wat warmer krijgt ben je wel een paar uur verder.
Ik denk dat die stooklijnen wat constanter zijn?
Ik snap je punt, maar dat is niet mijn volledige verhaal en waarom ik mijn ervaring van de T6 plaats.
Ik hou de temperatuur van de thermostaat zo veel mogelijk 'constant', echt. Hij staat bij mij ons op 19 graden en gaat éigenlijk niet omhoog.
Het probleem wat ik ervaar is dat als de temperatuur in huis zakt (naar 18,5 of zelfs 18) dat de thermostaat dus SOMS 19 blijft aangeven en SOMS wel direct meezakt. (Betrouwbaar? Neen)
Met temperatuur stijgingen is het echt wel een draak want soms is het in huis al lang en breed 20+ graden en dan blijft die op 18 staan (bij 19 graden vraag hé) en blijft hij de warmtevraag naar de warmtepomp sturen die temp set maar blijft verhogen en verhogen terwijl het (in mijn ogen) niet nodig is.
Daarom zet ik hem van 19 naar 20 om hem 'wakker te schudden' om de warmtevraag stop te zetten of juist te activeren en daar reageert de thermostaat en daarna dus de wp pas weer op.
Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik dit weekend hem op LT8 hou voor het 'inleren'. Aankomende week zal ik hem waarschijnlijk terug zetten naar LT6 als die deze vervelend blijft doen. Puur om die thermostaat te ontwijken en zal dan kijken voor een vervanging als Adlar wel of niet met een passende oplossing kan komen.
Hl8 instellen, thermostaat op een comfortabele stand, en niks meer aan doen.
Nieuwe klanten die geen idee hebben hoe een warmtepomp werkt, wat het alternatief van handmatige stooklijnen betekent, die beginnen te klagen dat het niet aangenaam wordt of dat ze een hoog verbruik hebben.
De T6 draagt bij aan deze onduidelijkheid. Die niet meer adviseren zou e.e.a. al wegnemen.