PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Dat het zo lang duurt is het nadeel van die zeer trage modulatie (en denk ook icm met de sterke wisselingen in buitentemperatuur die we nu nog hebben).mmrs73 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:09:
[...]
Dit wisselende gedrag heb ik dus ook al een paar jaar. Ook vandaag nog, ik kom thuis van mijn werk en de T6 staat op 20.5 graden, nog geen 2 minuten later staat hij op 19.5 graden om vervolgens weer een paar minuten later naar de 20 te gaanHelaas is de T6 dus niet constant. Ik heb hier nu al de gehele dag een warmte vraag maar de Adlar geeft geen reactie, een uur geleden de thermostaat een halve graad hoger gezet en nu zie langzaam de set temp stijgen maar de pomp blijft uit, dat wordt vanavond maar weer een dekentje
Heb Adlar daar over bevraagd, maar zij geven aan dat die tijdsinterval helaas een niet instelbaar gegeven is.
Ik heb wel het idee dat het wisselvallige gedrag van de T6 e.e.a. nog trager maakt. Als die opeens een graad omhoog schiet, en dan net synced met de JAN module, dan kun je weer opnieuw gaan wachten...
Maar dan ligt de oorzaak misschien deels bij Honeywell
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
:strip_exif()/f/image/k7gnTvRGcSM00ZRGNJCJfDMd.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HShcLKJftUlyDzAudpxo72zw.png?f=user_large)
Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.
Ik heb die p111 voorbij zien komen ja. Wat ik me ben gaan afvragen;pentaw1nz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:22:
@Booe52 voor voorkomen van die lage setpoint die vervolgens urenlang nodig heeft om weer te normaliseren moet je hier eens op p111 zoeken
Waarom zou ik de WP rechtstreeks aan willen sturen met mijn thermostaat .
Ik heb nu een vaste stooklijn geselecteerd. Ik heb een buffervat van 200L. Dus als er warmtevraag is dan kan daar direct aan worden voldaan. De Tado zorgt vervolgens voor een stabiele temperatuur regeling van de betreffende ruimte.
Ik heb geen vergelijkende metingen gedaan maar ik kan me niet voorstellen dat het heel erg veel scheelt. In de ene situatie moet een buffervat op temperatuur gehouden worden. In de andere situatie moet de WP 'opschalen' en het hele systeem op temperatuur brengen.
Voor mij is het comfort (oa de reactiesnelheid van het systeem) erg belangrijk. De kamers worden verhuurt en het is voor de bewoners wel zo prettig als de kamers redelijk snel op temperatuur zijn.
Off topic: iemand info over de status van de BCRG certificering van de Adlar WP? Dit ivm verbetering energielabel.
Waar staan p110 en 111 op ?mmrs73 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:58:
Verschil in set temp is nu al 7 graden en mijn kamer is nu 19.5 terwijl vraag 20.5 is maar onze mooie warmtepomp doet niets en zal niet slijten op deze manier, ik begin er een beetje klaar mee te raken want ook Adlar belt maar niet terug.[Afbeelding][Afbeelding]
Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.
7 graden verschil is wel raar idd.mmrs73 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:58:
Verschil in set temp is nu al 7 graden en mijn kamer is nu 19.5 terwijl vraag 20.5 is maar onze mooie warmtepomp doet niets en zal niet slijten op deze manier, ik begin er een beetje klaar mee te raken want ook Adlar belt maar niet terug.[Afbeelding][Afbeelding]
Je stuurt ook op de inlet ipv outlet?
En ook de outlet zie je niet stapsgewijs omhoog gaan in de app?
Ik heb ook even proef op de som genomen en heb flinke warmtevraag ingesteld. Even kijken wat er gebeurd.
Tot nu toe set temp +2 in 30 minuten tijd, dus inderdaad ieder kwartier. Ik zit nu op set temp 27. Inlet en outlet 23.
WP zou dus bij set temp 28 of 29 aan moeten gaan. Over een half uurtje.
[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 20:35 ]
Zet p111 van 20 eens op 27 , dan zal de warmtepomp waarschijnlijk wel aan gaan.mmrs73 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:24:
Ramon_1984 Waar staan p110 en 111 op ? P111 op 20 en P110 op 40
P110 van 40 mag je lager instellen, maar dat zal je zelf moeten gaan proberen
P111 is hoe ver hij de set temp terug moduleert. Waarom zou daardoor de WP daardoor wel aanslaan?Ramon_1984 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:30:
[...]
Zet p111 van 20 eens op 27 , dan zal de warmtepomp waarschijnlijk wel aan gaan.
P110 van 40 mag je lager instellen, maar dat zal je zelf moeten gaan proberen
Ik zou die niet op 27 zetten, dan krijg je straks ongewenst stookgedrag.
Normaal zou hij aanslaan wanneer verschil set temp en inlet (als je stuurt op inlet) > 5 graden is als ik me niet vergis.
[ Voor 19% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 20:33 ]
Ik zie nu net de outlet van 23 naar 27 gaan dus hij gaat verwarmen.
Raar dat hij bij jou met 7 graden verschil niet aanslaat. Ik zou even een logje naar Adlar sturen. Dit lijkt me niet te kloppen. Misschien nog checken of je stuurt op inlet of op outlet? Ik doe de eerste.
[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 20:54 ]
om 16.30 zie je de set temp omhoog gaan maar de pomp slaat pas om 20.00 aan en voordat mijn vloer dan warm is slaap ik al.
:strip_exif()/f/image/d7Vc87tmFJStX7YervHs41Un.png?f=user_large)
Toen ik Adlar voor het eerst aan de lijn had stelden ze ook voor de sturing naar Outlet te zetten. Toen ik wat verder door vroeg kreeg ik een heel vaag antwoord en uiteindelijk besloten we het maar bij inlet te laten.
Had een beetje het idee dat dit 1 van de standaard settings is die ze maar gewoon proberen.
Bij mij lijkt het nu best transparant: wij watmtevraag van thermostaat iedere 15 minuten de Set Temp +1 en als deze 5 graden hoger is dan de inlet springt de WP aan.
Tis vooral die T6 die voor het geld echt een prut thernostaat lijkt.
Die gooit soms roet in 't eten
[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 21:14 ]
Ik zal morgen nogmaals Inlet proberen want mijn T6 schema stopt om 21.10 met warmtevraag en gaat terug naar 19 graden. Pomp heeft dus maar 1 uurtje gestookt
Dat is ook vreemd, ze gaven mij aan dat die 15 min helemaal niet instelbaar is. Dat zou dan ook niet moeten kunnen naar 30 min. Heb je dat echt zo gemonitord ?mmrs73 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:18:
Ik kan ook goed zien dat Adlar iets heeft gedaan want de set temp gat maar 1 graad per 30 min omhoog.
Ik zal morgen nogmaals Inlet proberen want mijn T6 schema stopt om 21.10 met warmtevraag en gaat terug naar 19 graden. Pomp heeft dus maar 1 uurtje gestookt
Tevens ben ik ook benieuwd of ze wat kunnen betekenen voor de thermostaat. Ik snap er namelijk niets meer van, deze laat bij ons geen 19,5 meer zien. Het is 19 of 20. Niets meer tussen in, zelfs niet in HA.
Het is niet de duurste "Smart Wifi thermostaat" op de markt, maar als ik zo even rondgoogle naar de prijs van dit ding, had ik wel iets meer verwacht.
Nu vraag ik mij wel af... Gezien de rare waardes die dat ding laat zien... Zou de JAN module perongeluk de temperatuur calibratie waardes (terug) sturen naar de thermostaat ipv de correctie tussen gevraagde en huidige temperatuur corrigeren en daar op de juiste acties naar de warmtepomp doorspelen? Het is maar een hersenspinsel, maar het zou een hoop verklaren. (geen reactie op de temp vraag, rare "spook/placebo temperaturen", etc)
Maar goed, ik heb m'n lijstje voor morgen klaar staan voor ze.
EDIT: Oh en bovenstaande gezeggende te hebben, de LT6 stooklijn waar die nu al een week op staat werkt uitstekend. De woning blijft keurig 20 graden. De stenen vloer wordt (helaas) niet heel warm, maar is ook niet meer ijskoud om op te lopen. Nu is de temperatuur nog niet gezakt richting het vriespunt, maar we houden hoop. Als LT8 problemen blijft geven wordt het voor deze winter waarschijnlijk LT6. We stoken wel bij met de houtkachel bij de échte koude dagen
[ Voor 18% gewijzigd door LongTimeAgo op 29-10-2024 21:44 ]
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
in de handleiding van solareast staat onder hoofdstuk 3.1.3.1welke voorwaardes de regeling nodig heeft om te starten met verwarmen.pentaw1nz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:31:
[...]
P111 is hoe ver hij de set temp terug moduleert. Waarom zou daardoor de WP daardoor wel aanslaan?
Ik zou die niet op 27 zetten, dan krijg je straks ongewenst stookgedrag.
Normaal zou hij aanslaan wanneer verschil set temp en inlet (als je stuurt op inlet) > 5 graden is als ik me niet vergis.
Kun je eens quoten? Ik heb intussen 3 verschillende manual weten te downloaden voor deze wp.Ramon_1984 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:18:
[...]
in de handleiding van solareast staat onder hoofdstuk 3.1.3.1welke voorwaardes de regeling nodig heeft om te starten met verwarmen.
Sommigen hebben geeb 3.1.3.1.
De installatie habdleiding wel, daar is het 3.1.3.1 de sterrilization setting L12
Of bedoel je dit?
:strip_exif()/f/image/JLZU0qHanYAP0v1njMtTvutF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6bFD27nOZP9OZm4SBcmzLG7P.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 23:38 ]
https://www.climadirect.c...ating-cooling-dhw-new.pdf deze bedoelde ikpentaw1nz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:32:
[...]
Kun je eens quoten? Ik heb intussen 3 verschillende manual weten te downloaden voor deze wp.
Sommigen hebben geeb 3.1.3.1.
De installatie habdleiding wel, daar is het 3.1.3.1 de sterrilization setting L12
Of bedoel je dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde probleem, zo nu en dan gaat hij wel aan als de stel temp uiteindelijk ergens in de midden range van 30 beland. Maar dat proces duurt uren.mmrs73 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:58:
Ik vind het vooral fijn om eea via smartphone te kunnen zien en instellen.
Adlar adviseert;
- honeywell round (niet slim)
- honeywell dt4 (niet slim)
- honeywell t6
- tado
Ik heb nu dus de T6 en ik vind de app bediening prima werken. Echter krijg ik het niet comfortabel met de T6, omdat de temperatuur meting en weergave gewoon waardeloos zijn (zoals hierboven en ook in tweakers reviews door meerderen is beschreven). Het is, zeker voor het geld, een prut ding. Mijn Nest was een stuk prettiger.
Ik heb 1x Tado gehad, maar terug gestuurd omdat ik het wat goedkoop vond aanvoelen. Zie ook dat mensen het vaak gebruiken voor aparte regeling per ruimte, dat hoeft voor mij allemaal niet.
Is de Tado een beter alternatief voor de T6?
Zijn er nog andere slimme thermostaten die goed werken icm Adlar?
Wil dit ding het liefst zsm op marktplaats zetten
Ik gebruikte voorheen de remeha isense , niet slim maar wel super nauwkeurig 😀pentaw1nz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:10:
Zijn er ook gebruikers met slimme thermostaten die hierover tevreden zijn?
Adlar adviseert;
- honeywell t6
- tado
Ik heb nu dus de T6 en ik vind de app bediening prima werken. Echter krijg ik het niet comfortabel met de T6, omdat de temperatuur meting en weergave gewoon waardeloos zijn (zoals hierboven en ook in tweakers reviews door meerderen is beschreven). Het is, zeker voor het geld, een prut ding. Mijn Nest was een stuk prettiger.
Ik heb 1x Tado gehad, maar terug gestuurd omdat ik het wat goedkoop vond aanvoelen. Zie ook dat mensen het vaak gebruiken voor aparte regeling per ruimte, dat hoeft voor mij allemaal niet.
En regelt op 0,2C
- Iets in de JAN module stond niet correct met die 22:00 - 05:00 probleem, was niet te configureren, dus is vervangen.
- Thermostaat T6 communiceert geen Set Temp door naar de JAN module, dus is vervangen.
- Nieuwe Thermostaat T6 communiceert óók geen Set Temp door naar de JAN module.
- P89 (of welke setting het ook is) is in Hz iets naar beneden gezet, volgens monteur.
To be continued.
[ Voor 6% gewijzigd door LongTimeAgo op 30-10-2024 12:48 ]
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Werkt de Tado X ook met de Adlar?pentaw1nz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:10:
Zijn er ook gebruikers met slimme thermostaten die hierover tevreden zijn?
Adlar adviseert;
- honeywell t6
- tado
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Welke handleiding gebruikt adlar dat p111 hz is ?LongTimeAgo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:47:
Eerste update:
- Iets in de JAN module stond niet correct met die 22:00 - 05:00 probleem, was niet te configureren, dus is vervangen.
- Thermostaat T6 communiceert geen Set Temp door naar de JAN module, dus is vervangen.
- Nieuwe Thermostaat T6 communiceert óók geen Set Temp door naar de JAN module.
- P111 is in Hz iets naar beneden gezet.
To be continued.
precies : je moet niet zo maar een handleiding van het internet plukken en 1 op 1 op deze warmtepomp toepassen!Ramon_1984 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:10:
[...]
Welke handleiding gebruikt adlar dat p111 hz is ?
Blijkt niet gebeurd te zijn. daarom dit bericht aangepast
[ Voor 10% gewijzigd door fvanderstege op 30-10-2024 12:58 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Oeps, ik bedoelde P89, typte perongeluk P111. Ik zal even mijn comment aanpassen.Ramon_1984 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:10:
[...]
Welke handleiding gebruikt adlar dat p111 hz is ?
Maar ik had het gewoon tegen de monteur gezegd. Welke hij precies heeft aangepast weet ik niet, ik vermoedde P89 wegens eerdere comments hier dat dit dié setting betrof.
Monteur is weg. LT8 is werkend gekregen.
T6 is óók werkend gekregen. Nadat de Honeywell round er op gezet was en daarna weer de T6, gaf hij tegen alle verwachting in correct de waarden door en werkte naar behoren.
Nog wel een bijzonder verhaal over de 22:00 - 05:00 probleem. Blijkbaar hebben de laatste versies van hun warmtepompen een "nacht stook" instelling die nog ongebruikt hoort te zijn. Echter wordt die dus op LT8 actief en gaat dan "in de nacht" werken naar 50 graden. Hier is momenteel een workaround voor gecreeerd en zal bij het volgende onderhoud met update worden aangepast en correct worden gezet.
Het zit/zat dus niet in de JAN module.
En nu afwachten.
Helaas kon hij mij niets vertellen over de vloerverwarming, dat is nog gewoon antwoord van Adlar afwachten.
[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 30-10-2024 12:23 ]
In je voorgaande post geef je aan dat het 22.00-5.00 probleem wel in de JAN module zat en dat ze deze hebben vervangen.LongTimeAgo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:21:
[...]
Oeps, ik bedoelde P89, typte perongeluk P111. Ik zal even mijn comment aanpassen.
Maar ik had het gewoon tegen de monteur gezegd. Welke hij precies heeft aangepast weet ik niet, ik vermoedde P89 wegens eerdere comments hier dat dit dié setting betrof.
T6 is óók werkend gekregen. Nadat de Honeywell round er op gezet was en daarna weer de T6, gaf hij tegen alle verwachting in correct de waarden door en werkte naar behoren.
Nog wel een bijzonder verhaal over de 22:00 - 05:00 probleem. Blijkbaar hebben de laatste versies van hun warmtepompen een "nacht stook" instelling die nog ongebruikt hoort te zijn. Echter wordt die dus op LT8 actief en gaat dan "in de nacht" werken naar 50 graden. Hier is momenteel een workaround voor gecreeerd en zal bij het volgende onderhoud met update worden aangepast en correct worden gezet.
En nu afwachten.
Helaas kon hij mij niets vertellen over de vloerverwarming, dat is nog gewoon antwoord van Adlar afwachten.
Maat dat is dus niet zo geef je aan, het zit in de WP zelf.
Is dit probleem nu bij jou opgelost, met die workaround? En is de workaround dan dat je om 21.59 naar een andere stooklijn moet?
Voor de echte oplossing komen ze daar nog op terug en moeten ze die mensen (waaronder ik) langs om een update te installeren op de WP zelf?
Fijn dat jouw t6 nu ook werkt. Bij mij stuurt hij de WP dus wel aan zoals je zou verwachten. Lastig blijft het feit dat die T6 zo onnauwkeurig is als wat...
Maar daar kan Adlar niet zoveel aan doen. Hooguit een betere thermostaat adviseren waarvan ze weten dat die ook goed werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 30-10-2024 12:33 ]
Die handleiding op internet is gewoon onze warmtepomp. Op wat kleine verschillen na (panasonic ipv Hitachi bijv). Maar hele basis en aansturing is exact de Adlar WPfvanderstege schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:18:
[...]
precies : je moet niet zo maar een handleiding van het internet plukken en 1 op 1 op deze warmtepomp toepassen!
Precies dit, en de handleiding van de solareast r32 met panasonic compressor kan je hier vinden.pentaw1nz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:31:
[...]
Die handleiding op internet is gewoon onze warmtepomp. Op wat kleine verschillen na (panasonic ipv Hitachi bijv). Maar hele basis en aansturing is exact de Adlar WP
https://www.climadirect.c...dc-inv-r32-heat-pump-6-kw
De monteur heeft vermoedelijk P88 en P89 aangepast, deze parameters hebben invloed op de silentmode funtie van je warmtepomp.LongTimeAgo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:21:
[...]
Oeps, ik bedoelde P89, typte perongeluk P111. Ik zal even mijn comment aanpassen.
En nu afwachten.
De verwijzing naar deze warmtepomp is in het begin (voorjaar 2023) ook langs gekomen.Ramon_1984 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:35:
[...]
Precies dit, en de handleiding van de solareast r32 met panasonic compressor kan je hier vinden.
https://www.climadirect.c...dc-inv-r32-heat-pump-6-kw
Het is vooralsnog onduidelijk wat Adlar met deze basisparameters doet in hun versie. In ieder geval wordt software gemaakt en ingezet die de werking van deze pomp inzichtelijker, gebruiksvriendelijker ,adequater etc moet maken.
Ik denk: voorzichtig zijn met het zo maar aanpassen van parameters , omdat de gemiddelde gebruiker niet weet welke invloed dit heeft op de werking van de pomp als geheel.
Maar ja: tweakers zijn geen gemiddelde gebruikers veelal
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
De monteur was naar ons toe gestuurd met de opdracht om de JAN module te vervangen vanwege 'problemen met stooklijn 8'. Hij had op dat moment nog niet gehoord of gelezen wat álle problemen hier waren. Stapte er relatief blanco in. (Sorry, was dit even vergeten te melden)pentaw1nz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:29:
[...]
In je voorgaande post geef je aan dat het 22.00-5.00 probleem wel in de JAN module zat en dat ze deze hebben vervangen.
Maat dat is dus niet zo geef je aan, het zit in de WP zelf.
Later toen hij met een collega belde werd het volledig verhaal voor hem ook duidelijk en kon hij mij uitleggen dat het dus een probleem in een versie zit met de warmtepomp en dus niet in de JAN module. En dat er dus nu een workaround op toegepast is die bij een update in de WP later wordt opgelost. Blijkbaar is het een klein aantal recent geplaatste (6kw en misschien dus ook de 2 hogere versies) warmtepompen een probleem en verder niet. Want het leek recent pas te spelen.
We gaan het meemaken en ik hou jullie graag up to date er overIs dit probleem nu bij jou opgelost, met die workaround? En is de workaround dan dat je om 21.59 naar een andere stooklijn moet?
Volgens mij kunnen ze het "22:00 - 05:00 probleem, workaround" op afstand aanpassen sinds kort en ook de rest.Voor de echte oplossing komen ze daar nog op terug en moeten ze die mensen (waaronder ik) langs om een update te installeren op de WP zelf?
En bij het onderhoudsmoment zullen ze de versie updaten waar de workaround helemaal niet meer in nodig is.
En zoals altijd: dit is wat mij verteld is. Ze zijn heel open en er in en heel begripvol, alleen ik heb niet zitten doordrammen om details. Ze hebben het zichzelf alleen mokerdruk gemaakt.
Ik heb het in ieder geval aangegeven. Dat ik eigenlijk niet blij ben met zo'n simpel apparaat als deze thermostaat en dat die temperaturen niet in 0,1 waarden aangeeft maar per 0,5 en totaal niet in lijn met mijn andere temperatuur sensoren als ik deze er bij leg.pentaw1nz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:29:
[...]
Fijn dat jouw t6 nu ook werkt. Bij mij stuurt hij de WP dus wel aan zoals je zou verwachten. Lastig blijft het feit dat die T6 zo onnauwkeurig is als wat...
Maar daar kan Adlar niet zoveel aan doen. Hooguit een betere thermostaat adviseren waarvan ze weten dat die ook goed werkt.
Daarbij gaf ik ook aan dat de reviews online ook niet schitterend zijn over deze thermostaat. Je zou verwachten dat het niet zó moeilijk moet zijn om de correcte temperatuur te weergeven. Maar blijkbaar denkt Honeywell daar anders over met deze.
Zelf heeft hij het nog niet vaak gehoord of meegemaakt dat de T6 problemen gaf of incorrecte temperaturen aan gaf. Maar hij neemt het wel mee.
In ieder geval dus nirt zelf de stooklijn aanpassen om 21.59 (wat ik nu doe )
Ik zal Adlar hier ook eens naar vragen dan.
Helaas niet nee.pentaw1nz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:13:
@LongTimeAgo maar wat de workaround precies is weet je op dit moment dus niet?
In ieder geval dus nirt zelf de stooklijn aanpassen om 21.59 (wat ik nu doe )
Ik zal Adlar hier ook eens naar vragen dan.
Het is een configuratie diep in de software van de specifieke versie op de wp.
Maar meer informatie hier over kreeg ik er helaas ook niet uit. De monteur zelf was er namelijk ook nog redelijk onbekend mee.
Ik heb hetzelfde 22:00-05:00 probleem en voor nu even besloten om van de stooklijnen af te stappen aangezien de kamer temperatuur bij mij al naar 23 gaat bij LT7. Heb nu standaard de pomp van "Heating" naar "Floor-heating" en op ECO mode gezet en de temp op 25 graden en kijk alleen maar naar de thermostaat voor de kamer temperatuur. De WP staat nu al enige dagen op 25c en werkt stabiel met de huidige buiten temperaturen en de kamer temperatuur blijft rond de 21 graden met een verbruik van 3Kwh / 24 uur.. Wordt het iets te koud in de kamer dan gaat ie een graadje hoger in de app en wacht rustig af waar Adlar verder nog mee gaat komen.LongTimeAgo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:25:
[...]
Helaas niet nee.
Het is een configuratie diep in de software van de specifieke versie op de wp.
Maar meer informatie hier over kreeg ik er helaas ook niet uit. De monteur zelf was er namelijk ook nog redelijk onbekend mee.
:strip_exif()/f/image/RmzUmWR28fETQRgaug4U0h7u.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door nlfva1 op 30-10-2024 13:56 ]
Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024
Heb nog wat achtergrond info gevraagd over wat deze instelling is/doet en of er wat meer informatie is over de definitieve oplossing.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
| Entity ID1: switch wp.onoff switch Entity ID2: select wp.mode valid entries: cold;heating;floor_heating;hot_water;cold_and_hotwater;heating_and_hot_water;floor_heating_and_hot_water Entity ID4: number (climate werkt niet goed, ik zal kijken of dit te fixen valt) wp.temp_set min_value 5.0 max_value: 75.0 step_size: 1.0 Entity ID5: select wp.working_mode valid entries: ECO;Normal;Boost Entity ID11: select wp.hot_water_curve_set valid entries: OFF;H1;H2;H3;H4 Entity ID13: select wp.heat_curve_set valid entries: OFF;H1;H2;H3;H4;H5;H6;H7;H8;L1;L2;L3;L4;L5;L6;L7;L8 Entity ID18: sensor wp.today_power_consumption kWh energy scaling factor: 0.01 Entity ID20: sensor wp.compressor_frequency Hz frequency Entity ID21: sensor wp.inlet_temp C or Celcius Temperature Entity ID22: sensor wp.outlet_temp C or Celcius Temperature Entity ID23: sensor wp.coiler_temp C or Celcius Temperature Entity ID24: sensor wp.discharge_temp C or Celcius Temperature Entity ID26: sensor wp.ambient_temp C or Celcius Temperature Entity ID27: binary_sensor wp.compressor_state Entity ID31: binary_sensor wp.backwater_state Entity ID33: binary_sensor wp.defrost_state Entity ID35: sensor wp.high_pressure_temp C or Celcius Temperature Entity ID36: sensor wp.low_pressure_temp C or Celcius Temperature Entity ID37: sensor wp.incoiler_temp C or Celcius Temperature Entity ID38: sensor wp.tank_temp C or Celcius Temperature Entity ID39: sensor wp.water_flow L/Min Water Entity ID40: sensor wp.fan_motor_frequency Hz frequency Entity ID41: sensor wp.suction_temp C or Celcius Temperature Entity ID101: number (climate werkt niet goed, ik zal kijken of dit te fixen valt) wp.hot_water_temp_set C or Celcius min: 10 max: 75 scale: 0 step: 1 Entity ID102: sensor wp.currentA A current scaling factor: 0.001 Entity ID103 sensor wp.voltageA V voltage Entity ID104 sensor wp.power W power scaling factor: 0.1 Entity ID105 sensor wp.total_electricity_consumption kWh energy scaling factor: 0.01 Entity ID107: sensor wp.economizer_inlet_temp C or Celcius Temperature Entity ID108: sensor wp.economy_inlet_temp C or Celcius Temperature Entity ID109 sensor wp.currentB A current Entity ID111: sensor wp.voltageB V voltage Entity ID112: sensor wp.voltageC V voltage |
Disclaimer: waar staat "C or celcius" moet je kiezen wat je wilt. "C" of "Celcius", beide werkt. Maar C is het makkelijkste naar mijn idee.
De volgende ID's zijn mij nog onduidelijk of niet-instelbaar:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
| Entity ID10: ? ? ? 10;Control Temperature;water_set; "unit"": ""L"" "min"": 0," "max"": 1," "scale"": 0," "step"": 1" Entity ID14: ? ? ? 14;Countdown Left;countdown_left "unit"": " "min"": 0," "max"": 2000," "scale"": 0," "step"": 1" Entity ID15: ? wp.fault_code ? 15;Fault;fault;Bitmap;{;0 "label"": "1" "2" "3" "4" "5" "6" "7" "8" "9" "10" "11" "12" "13" "14" "15" "16" "17" "18" "19" "20" "21" "22" "23" "24" "25" "26" "27" "28" "29" "30" "maxlen"": 30" Entity ID16: ? wp.EEV_open ? 16;EEV Open;temp_current "unit"": ""P" "min"": -500," "max"": 500," "scale"": 0," "step"": 1" Entity ID25: ? wp.EVI_open ? Entity ID106: ? ? ? 106;Electricity Consumption Checking;volume_set "unit" "min"": 0, "max"": 2," "scale"": 0," "step"": 1" |
Inclusief wat extra bijgeleverde informatie van wat wat het vermoedelijk kan zijn...
Even wat zaken opgeschoond, scaling factors toegevoegd én ontdekt wat ID104 is. Dat is dus huidig verbruik in W.
De compressor draait op een hoger vermogen en de temperatuur is ook 3 graden hoger.
Gelukkig is de pomp nu wel eerder gestart waardoor er weer temperatuur in de kamer zit.
Wat ik wel vreemd vind is dat gisteravond de thermostaat om 21.10 van 20 naar 19 graden gaat (zie lijn) maar de pomp stookt rustig verder. Om 22.00 de pomp op de ECO modus gezet en dan zie je de temp nog meer oplopen. Om 23.00 gaat de pomp pas uit, dus 2 uur nadat de temperatuur werd verlaagd.
De set temp gaat 1 graad per 30 min omhoog en dat klopt ook niet want dit zou per 15 min moeten zijn.
Hij doet nu in elk geval iets dus maar afwachten of dit beter is
/f/image/ZcBFM8yCWbmuqj3F8ws8ln3n.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer inlet == set temp gaat hij volgens mij eerst langzaam de outlet terugmoduleren, steeds op lager vermogen draaien, en daarna uiteindelijk pas uit.
Wanneer jij de thernostaat omlaag zet, dan zou hij ook langzaam de set temp terug moeten moduleren. En vervolgens een keer uitschakelen. Dat kan idd wel even duren. Helemaal als bij jou het interval 30min is.
Ik denk dat het straks met kouder weer minder gaat opvallen.
Die set temp is bij mij idd per kwartier.
[ Voor 44% gewijzigd door pentaw1nz op 30-10-2024 17:55 ]
IK trigger niet op sensors, maar op tijd, wat stabieler gedrag laat zien in mijn situatie.
Verder probeer ik a.d.h.v. inlet en outlet temp te sturen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
| alias: WP sturing versie 5 description: | Pas wp_temp_set aan op basis van buiten- en binnentemperatuur. triggers: - trigger: time_pattern minutes: /10 conditions: [] actions: - choose: - conditions: null sequence: - target: entity_id: number.wp_temp_set data: value: > {% set kamer_temp = states('sensor.tstat_f21585_current_temperature') | float %} {% set buiten_temp = states('sensor.wp_ambient_temp') | int %} {% set inlet_temp = states('sensor.wp_inlet_temp') | float %} {% set stel_temp = states('number.wp_temp_set') | float %} {% set outlet_temp = states('sensor.wp_outlet_temp') | float %} {% set max_allowed_temp = 35 %} {% set wp_temp_off = 15 %} {# Gewenste temperatuur zetten #} {% set kamer_set_temp = states('input_number.room_temp_set') | float %} {% set kamer_temp_lower = kamer_set_temp - 0.5 %} {% set kamer_temp_upper = kamer_set_temp %} {# Gebruik een lijst met exacte buiten temperaturen en de bijbehorende wp_temp #} {% set stooklijn = { -20: 35, -19: 35, -18: 35, -17: 34, -16: 34, -15: 33, -14: 33, -13: 32, -12: 32, -11: 32, -10: 31, -9: 31, -8: 31, -7: 30, -6: 30, -5: 30, -4: 29, -3: 29, -2: 29, -1: 29, 0: 28, 1: 28, 2: 28, 3: 28, 4: 27, 5: 27, 6: 27, 7: 27, 8: 27, 9: 26, 10: 26, 11: 26, 12: 26, 13: 26, 14: 26, 15: 25, 16: 25, 17: 25, 18: 20, 19: 20, 20: 20, 21: 20, 22: 20, 23: 20, 24: 20, 25: 20, 26: 20, 27: 20, 28: 20, 29: 20, 30: 20 } %} {# Toewijzing op basis van de buitentemperatuur #} {% set basis_wp_temp = stooklijn.get(buiten_temp,wp_temp_off) %} {# Pas steltemperatuur aan op basis van binnentemperatuur en #} {% if kamer_temp >= kamer_temp_upper %} {% set wp_temp = wp_temp_off %} {# Als de gewenste temperatuur in zicht komt dan afschalen #} {% elif kamer_temp == kamer_temp_lower %} {% if (outlet_temp - inlet_temp) > 4 %} {% set wp_temp = stel_temp - 1 %} {% else %} {% set wp_temp = basis_wp_temp %} {% endif %} {# Er wordt nog volop verwarmd #} {% else %} {% set wp_temp = basis_wp_temp %} {# Als verschil steltemperatuur en inlaat temperatuur groot is dan in stapjes verhogen #} {% if (basis_wp_temp - inlet_temp) > 5 %} {% set wp_temp = inlet_temp + 5 %} {% endif %} {# Als het water in de vloer nog warm genoeg is dan baby steps #} {% if (inlet_temp - kamer_temp) > 5 %} {% if (outlet_temp - inlet_temp) > 4 %} {% set wp_temp = stel_temp - 1 %} {% else %} {% set wp_temp = basis_wp_temp %} {% endif %} {% endif %} {% endif %} {{ [wp_temp, max_allowed_temp] | min }} action: number.set_value mode: single |
[ Voor 7% gewijzigd door avangalen op 30-10-2024 22:22 . Reden: Onnodige code verwijderd en if-else-endif verbeterd ]
Lijkt gefixt dus. Top
Als Adlar nog reageert op mijn vraag wat deze fix precies is geweest laat ik het weten. Ook benieuwd of dit nu een workaround betreft of dat het gewoon prima is zo.
Daar komen ze met "we adviseren een Honeywell T6, daarmee hebben we de beste ervaring".
Als ik alles omtrent de T6 hier lees wil ik die absoluut NIET hebben. Maar welke wel?
Het systeem zal full electric gaan draaien, met vloerverwarming, dus constante temperatuur. Smart functies of programma's doen me daarom niet zo veel. Nu twijfel ik nog tussen de Honeywell DT4 of een Tado V3. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Ik kan helaas Adlar wel weer bellen..pentaw1nz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:02:
Nou het is zowaar 22.00 geweest en hij staat niet volop te blazen in hl8.
Lijkt gefixt dus. Top![]()
Als Adlar nog reageert op mijn vraag wat deze fix precies is geweest laat ik het weten. Ook benieuwd of dit nu een workaround betreft of dat het gewoon prima is zo.
Vanaf Half 2 snachts is die non stop aan. Zelfs nu nog. Heeft er weer in 1 avondje 5kWh door heen gebrand.
Hij heeft zich snachts vanaf 00:00 stapsgewijs naar een Set Temp van 37 geholpen en heeft zichzelf niet meer teruggezet.
Terwijl het in de woonkamer al lang en breed 20 (bijna 21, maarja T6 zegt 20...) graden is lijkt de thermostaat nu ook nog steeds warmte te vragen?!
Is het nou zo lastig om de stooklijn 8 naar de wens van de klant in te stellen... Als in, snachts hoeft dat ding NIET aan.
Ik wordt hier wel een beetje moe van.
Nu begint ook mijn geduld op te raken.
De T6 is het inderdaad niet, tenzij je de mijne wil overnemen natuurlijkgehaktstaaf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:03:
Ook hier staat de Aurora in bestelling. Afgesproken om zelf te voorzien in een thermostaat. Op de eigen website is weinig informatie te vinden, dus had Adlar een mail gestuurd om een lijst met compatibele thermostaten.
Daar komen ze met "we adviseren een Honeywell T6, daarmee hebben we de beste ervaring".
Als ik alles omtrent de T6 hier lees wil ik die absoluut NIET hebben. Maar welke wel?
Het systeem zal full electric gaan draaien, met vloerverwarming, dus constante temperatuur. Smart functies of programma's doen me daarom niet zo veel. Nu twijfel ik nog tussen de Honeywell DT4 of een Tado V3. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Als je de temperatuur echt constant wil houden voldoet de DT4. Ik wil zelf een graadje lager in de nacht, dat zou handmatig moeten met de DT4.
Ik heb geen ervaringen met de Tado.
Oh wat vervelend zeg. Benieuwd wat dan nu de trigger is geweest bij jou om zo te gaan stoken en nu ook niet meer terug te moduleren...LongTimeAgo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:27:
[...]
Ik kan helaas Adlar wel weer bellen..
Vanaf Half 2 snachts is die non stop aan. Zelfs nu nog. Heeft er weer in 1 avondje 5kWh door heen gebrand.
Hij heeft zich snachts vanaf 00:00 stapsgewijs naar een Set Temp van 37 geholpen en heeft zichzelf niet meer teruggezet.
Terwijl het in de woonkamer al lang en breed 20 (bijna 21, maarja T6 zegt 20...) graden is lijkt de thermostaat nu ook nog steeds warmte te vragen?!
Is het nou zo lastig om de stooklijn 8 naar de wens van de klant in te stellen... Als in, snachts hoeft dat ding NIET aan.
Als jij de t6 een graag naar beneden zet, gaat ie dan ook niet terug moduleren? Ik heb het idee dat deze thernostaat het systeem erg instabiel maakt.
Bij mij is hij de hele nacht uit gebleven. Hij is zojuist rond 7.15 aan gegaan.
Ik heb niet gezien of er toen echt warmtevraag was, maar inmiddels is deze er niet meer dus ik verwacht dat hij terug gaat moduleren en vervolgens uit gaat. Dan lijkt het hier wel gefixt.
Het valt me ook op dat hij nu rustig draait op 500 watt. Toen ik zelf met de stooklijnen switchte had ik hogere pieken en sloeg hij ook in de nacht vaker aan met HL7
[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 31-10-2024 08:00 ]
Als deze een constante temperatuur moet draaien zou ik zeggen, een simpele honeywell round welke ingesteld staat op een minimale tenperatuur en vrijwel de hele dag niks staat te doen en de warmtepomp laten draaien op handmatige stooklijnen… thermostaat is alleen belangrijk als je variabele temperaturen gaat toepassen. Met de handmatige stooklijnen is die nog zuiniger ook.gehaktstaaf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:03:
Ook hier staat de Aurora in bestelling. Afgesproken om zelf te voorzien in een thermostaat. Op de eigen website is weinig informatie te vinden, dus had Adlar een mail gestuurd om een lijst met compatibele thermostaten.
[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 31-10-2024 08:11 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Ik ben 100% tevreden met mijn Tado V3 thermostaat (hele huis hangt er mee vol, maar woonkamer stuurt de warmtepomp aan) en die is altijd accuraat en geeft netjes signaal aan de warmtepomp waarmee deze conform configuratie gaat stoken op HL8. Ik zou echt deze ophangen en geen omkijken meer naar hebben.gehaktstaaf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:03:
Kan ook nog mooi in Homey en HA gehangen worden voor automatiseringen. Ik heb dus geen abonnement en dat is via Homey ook niet nodig.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Waar stond de ingestelde temperatuur van de T6 op? Je kan het nog een avondje aankijken en de temperatuur op 14 graden ofzo instellen, ik ga er vanuit dat de T6 niet zo'n grote afwijking heeft en alsnog warmte vraagt.LongTimeAgo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:27:
[...]
Ik kan helaas Adlar wel weer bellen..
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Ondertussen wel ondervonden:pentaw1nz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:59:
[...]
Oh wat vervelend zeg. Benieuwd wat dan nu de trigger is geweest bij jou om zo te gaan stoken en nu ook niet meer terug te moduleren...
Als jij de t6 een graag naar beneden zet, gaat ie dan ook niet terug moduleren? Ik heb het idee dat deze thernostaat het systeem erg instabiel maakt.
- Woonkamer was 21 graden (20,7 volgens m'n andere temp sensor). Door de warme vloer voelde die wel warmer. Maar wellicht komt het omdat m'n andere temp sensor hoog staat(?).
- De T6 bleef 20 graden weergeven én stond op actief/verwarmen. Ook binnen HA gechecked. (De T6 is gister middag, door mij en monteur, op 20 graden gezet.)
- Om 7:30 vanochtend de T6 naar 19 graden gezet en metéén zag de T6 dat het 20,5 graden was. Toeval? Of weer zo'n "T6 'quirk'"?
- Warmtevraag/actieve status ging meteen uit (uiteraard) van de T6.
- Vrijwel meteen is de Temp set zich 1 graad per kwartier gaan terugzetten.
- Tijdens typen van dit bericht is de Temp set 31 en staat de pomp dus uit en het huidige warme water rond aan het pompen op minimale stand.
Dus hij reageert ditmaal wél op de thermostaat. Maar ik heb het idee dat de Thermostaat de WP/JAN module gewoon 'gek' maken. Hij lijkt ook niet te moduleren op een 'slimme' manier, maar alsof "if Thermostaat = warmtevraag: Set Temp 37."
Bij mij dus andersom, op LT6 ging die keurig gewoon de temperatuur tot minimale vraag ophogen zodra de inlet temp een te groot verschil kreeg met de buitentemperatuur. Ik heb geen HL lijnen gebruikt. Wellicht is dat het verschil. Maar dit hield het verbruik wel enorm in toom en de woonkamer, hoewel niet heel warm (tussen 19 a 20 graden), werd ook niet kouder.Het valt me ook op dat hij nu rustig draait op 500 watt. Toen ik zelf met de stooklijnen switchte had ik hogere pieken en sloeg hij ook in de nacht vaker aan met HL7
Om even je angsten weg te nemen na wat 'negatieve verhalen' hierboven:gehaktstaaf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:03:
- Installatie doen ze goed en netjes.
- De wp ziet er strak en netjes uit.
- De wp werkt erg goed en verwarmt je huis relatief vlot.
- Het zijn aardige en kundige mensen die écht met je mee denken.
Maar die T6 thermostaat... is een draak. Als ik dit vantevoren wist had ik denk ik de Tado genomen voor een paar tientjes meer.
De Honeywell Round werkt beter en geeft ook nauwkeuriger de temperatuur aan, maar is niet uit te lezen op afstand. Dus dan moet je met automatiseringen op een andere manier regelen. (als je daar interesse in hebt)
De vele klachten en reviews online (niet alleen in Nederland) over de T6 snap ik nu volledig.
Ja hij stond op 20 graden. Woonkamer was al 20, dus ik had nog een beetje hoop dat hij slim lichtjes zou gaan verwarmen en niet 700-800W 6 uur lang door de meterkast heen zou jagen. Want... "Dynamische slimme stooklijn"...?Destynx schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:28:
[...]
Waar stond de ingestelde temperatuur van de T6 op? Je kan het nog een avondje aankijken en de temperatuur op 14 graden ofzo instellen, ik ga er vanuit dat de T6 niet zo'n grote afwijking heeft en alsnog warmte vraagt.
Maar inderdaad, vanavond ga ik testen door geautomatiseerd de temperatuur vraag te verlagen naar 18 snachts en dan om 6 uur sochtends weer naar 20.
Even kijken wat het beste en 'zuinigste' zal zijn.
Adlar geeft namelijk aan dat je maximaal 1 graad mag/moet lager/hoger zetten, zodat de temperatuur het meest constant blijft. Maarja als die dan toch gaat lopen stampen snachts om 0,5 graden meer of minder... Dan weet ik niet of dat advies ook echt helpt...
Gister avond ook. Het is óf 20.5 óf 21.5 hier in huis. 21 bestaat niet.
Soms ook opeens willekeurig naar 22 om 5 min later weer 20.5 te tonen. Tis een onstabiel prut ding en dat zal de aansturing van de WP niet ten goede komen.
Of zal de JAN module wellicht ook signalen naar de T6 sturen en maken ze elkaar gek? Geen idee hoe zoiets werkt.
Ik weet wel dat ik nog eens naar Tado ga kijken als ik er in de winter veel last van heb, of anders maar een domme thermostaat.
Hier moduleert de thermostaat inmiddels weer netjes terug na voldoen aan warmtevraag. Hij verlaagt de outlet temp steeds een beetje en heel af en toe ook de set temp.
Door dat trage reageren heb je wel mooi lange runs, maar soms misschien ook even een (half) graadje te warm.
Dat is dan weer het voordeel van die T6. Die halve graad warmer zie je toch niet 🙄
Bij mij gaat die ook vaker richting de 800-900 hoor. 500 w is alleen als hij echt rustig terug aan t moduleren is.Ja hij stond op 20 graden. Woonkamer was al 20, dus ik had nog een beetje hoop dat hij slim lichtjes zou gaan verwarmen en niet 700-800W 6 uur lang door de meterkast heen zou jagen. Want... "Dynamische slimme stooklijn"...?
Wat ik me wel afvraag js wat dan bij jou de trigger was om te verwarmen, als je woning nog 20 was?
:strip_exif()/f/image/eeSEr9yar2ocMMuqtDf5HLfW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door pentaw1nz op 31-10-2024 09:13 ]
Mijn vermoeden is wel dat die set temp aanpassing elk kwartier ervoor zorgt dat hij met een noodgang de set temp lekker richting de 37 gooit, dat kost ongeveer 2,5 uurtjes vanaf een set temp van 27 (daarbij is de delta ongeveer 5 met "koud" CV water en springt de pomp aan).LongTimeAgo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:56:
[...]
Ondertussen wel ondervonden:
- Woonkamer was 21 graden (20,7 volgens m'n andere temp sensor). Door de warme vloer voelde die wel warmer. Maar wellicht komt het omdat m'n andere temp sensor hoog staat(?).
- De T6 bleef 20 graden weergeven én stond op actief/verwarmen. Ook binnen HA gechecked. (De T6 is gister middag, door mij en monteur, op 20 graden gezet.)
- Om 7:30 vanochtend de T6 naar 19 graden gezet en metéén zag de T6 dat het 20,5 graden was. Toeval? Of weer zo'n "T6 'quirk'"?
- Warmtevraag/actieve status ging meteen uit (uiteraard) van de T6.
- Vrijwel meteen is de Temp set zich 1 graad per kwartier gaan terugzetten.
- Tijdens typen van dit bericht is de Temp set 31 en staat de pomp dus uit en het huidige warme water rond aan het pompen op minimale stand.
Dus hij reageert ditmaal wél op de thermostaat. Maar ik heb het idee dat de Thermostaat de WP/JAN module gewoon 'gek' maken. Hij lijkt ook niet te moduleren op een 'slimme' manier, maar alsof "if Thermostaat = warmtevraag: Set Temp 37."
[...]
Bij mij dus andersom, op LT6 ging die keurig gewoon de temperatuur tot minimale vraag ophogen zodra de inlet temp een te groot verschil kreeg met de buitentemperatuur. Ik heb geen HL lijnen gebruikt. Wellicht is dat het verschil. Maar dit hield het verbruik wel enorm in toom en de woonkamer, hoewel niet heel warm (tussen 19 a 20 graden), werd ook niet kouder.
[...]
Om even je angsten weg te nemen na wat 'negatieve verhalen' hierboven:
- Installatie doen ze goed en netjes.
- De wp ziet er strak en netjes uit.
- De wp werkt erg goed en verwarmt je huis relatief vlot.
- Het zijn aardige en kundige mensen die écht met je mee denken.
Maar die T6 thermostaat... is een draak. Als ik dit vantevoren wist had ik denk ik de Tado genomen voor een paar tientjes meer.
De Honeywell Round werkt beter en geeft ook nauwkeuriger de temperatuur aan, maar is niet uit te lezen op afstand. Dus dan moet je met automatiseringen op een andere manier regelen. (als je daar interesse in hebt)
De vele klachten en reviews online (niet alleen in Nederland) over de T6 snap ik nu volledig.
Met vloerverwarming kan het inderdaad wel ruim 2 uur duren voordat er 1 of 1.5 graad bij is. Als de T6 het even leuk vind om een lagere woonkamer temperatuur door te geven dan het werkelijk is kan hij zo 2 uur lang de set temp gaan ophogen en dan kom je rond de 37 uit.
Ik zou lekker een andere thermostaat ophangen en het daar even op aankijken. Deze ook 's nachts even naar 18 zetten als je niet wil dat hij 's nachts aan springt.
Ik ben overigens overgestapt naar geen stooklijn en constante set temp van 26. Als het in huis afkoelt wordt de retourtemp 21 en slaat de pomp aan. De aanvoer loopt alleen wel op naar boven de 30, dat wil ik eigenlijk niet. Misschien ga ik terug naar een regeling op aanvoer ipv. retour, maar dat kijken we even aan.
Nouja hij staat savonds op "silent/ECO" modus, dus dan komt hij niet boven de 800W uit heb ik t idee.pentaw1nz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:09:
[...]
Bij mij gaat die ook vaker richting de 800-900 hoor. 500 w is alleen als hij echt rustig terug aan t moduleren is.
Wat ik me wel afvraag js wat dan bij jou de trigger was om te verwarmen, als je woning nog 20 was?
[Afbeelding]
Wel fijn om dit eindelijk te kunnen zien, volgen en loggen in Home Assistant. Is erg prettig
Zie onderstaand.
Paar kanttekeningen:
- De T6 had ik pas weer terug in Home Assistant iets na 20:00 (ik moest HomeKit koppeling even resetten blijkbaar).
- Vanaf ongeveer 14:00 stond die op 20 graden. Ik vermoed dat die al die tijd ook gewoon de warmtevraag naar de pomp stuurde, maar het niet persé nodig vond om enorm te gaan stoken. Het was immers nog relatief warm in huis.
- Ik heb rond 16:00-16:30 alle entities weer in Home Assistant gezet ivm JAN module vervanging.
- "Temperatuur washok" = Shelly H&T die voorheen in washok stond en nu in woonkamer staat. (zoals eerder gemeld)
:strip_exif()/f/image/HsycmiVg6zdn64haoqZ5S0Cj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rwuugeb6bT3gsYl7MsS9iWWw.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus wat de reden was dat hij de warmtevraag negeer overdag (nouja, het was niet koud in huis en hij bleef wel lauw water rondpompen met af en toe een klein opwarminkje) en snachts opeens wel besloot richting de 37 temp set te gaan zonder dat de woonkamer bijster veel kouder was... Wellicht een berekening in combinatie met de buiten temp?
Nouja, het is even aankijken denk ik. En wellicht moet die ook weer even 'inleren', dat was in het begin ook zo maar toen zat die "22:00 - 05:00" fout er nog hardnekkig in
[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 31-10-2024 09:34 ]
Mooi dat het is opgelost. Misschien in een van je eerste posts waarin dit probleem wordt gemeld de term 'opgelost' toevoegen met een verwijzing naar een post wat er is gebeurd? dat bespaart een hoop mensen veel leeswerk eerst....het was ten slotte een hoop gedoepentaw1nz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:02:
Nou het is zowaar 22.00 geweest en hij staat niet volop te blazen in hl8.
Lijkt gefixt dus. Top![]()
Dat lijkt nu ook allemaal voorbij.
Het draait hier nu eigenlijk best stabiel sinds ze gisteren die fix hebben doorgevoerd.
Enige wat ik nog niet goed snap, is wanneer de WP nu echt uit gaat.
Het is hier nu al zeker een uur de gewenste temp (20.5).
De set temp is 31, en de inlet is dat ook.
De outlet is 36 (edit* nu 35) en daar staat die ook al ongeveer een uur op.
Hij gaat dus niet direct per kwartier terugmoduleren wanneer de warmtevraag van de thermostaat bereikt is, maar houdt wat langer vast. Heb het idee dat die pas echt helemaal terug gaat als de thermostaat 21 aantikt of als ik gewenste temp van 20.5 naar 20 zet. Dan lijkt hij wel netjes terug te moduleren. Of dat hij echt langer kijkt naar verschil tussen set temp en inlet temp.
Op zich niet heel erg, want het is hier wel gewoon behaaglijk.
Als ik de handleiding 3.1.3.1 er op na sla is dat voor mij toch iets te veel abracadabra.
[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 31-10-2024 09:48 ]
Ik kan die posts niet meer bewerken zie ik.fvanderstege schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:34:
[...]
Mooi dat het is opgelost. Misschien in een van je eerste posts waarin dit probleem wordt gemeld de term 'opgelost' toevoegen met een verwijzing naar een post wat er is gebeurd? dat bespaart een hoop mensen veel leeswerk eerst....het was ten slotte een hoop gedoe
Maar als mensen dus problemen hebben met HL8 en random vanaf 22.00 volop verwarmen; dat is OPGELOST.
Ik heb nog de vraag uitstaan wat ze nu exact hebben veranderd en of dit de definitieve fix is of een workaround zoals ze bij @LongTimeAgo aangaven.
Er is nu al zo gruwelijk veel informatie gedeeld in deze thread, dat het een nieuwkomer wellicht bedolven gaat raken onder informatie.
Enige wat ik nog niet goed snap, is wanneer de WP nu echt uit gaat.
Het is hier nu al zeker een uur de gewenste temp (20.5).
De set temp is 31, en de inlet is dat ook.
De outlet is 36 (edit* nu 35) en daar staat die ook al ongeveer een uur op.
Mooier kan je het niet hebben toch? De pomp houdt de inlettemp( waarop hij blijkbaar stuurt) in de buurt van de steltemp. prima toch. Zolang de kamertemp op de gewenste hoogte blijft zal hij nu een tijdje draaien. Het mooiste zou zijn dat hij nu ook op zo'n 450-500 w vermogen draait.
Als de outlet van 36 naar 35 zakt dan weet je dat de compressor ook op iets lager niveau is gaan functioneren. dat kun je volgen in de query in de app.
zolang de buitentemp niet verder stijgt , en dat heb je wel bij het weertype van vandaag) kan hij dit best een tijdje volhouden hoor: geniet er maar van.
Edit: als je de inlet temperatuur (dat is de temp waarop de wp bij jou stuurt bij anderen is dat de outlet temp wellicht) bij de pomp 2 graden boven de steltemperatuur ziet staan en de pomp lukt het niet om die inlettemp naar beneden te krijgen richting de steltemperatuur ( door naar beneden te moduleren, dat zie je bijv. aan de waarden van de compressor in de query in de app, het wordt dan volgens de pomp te warm in huis, of hij kan de warme niet goed kwijt) dan zal hij uiteindelijk op zo'n laag vermogen draaien dat hij uiteindelijk na een tijdje stopt.
Bij mij is dat een vermogen van zo'n 350-400 w . Soms zie ik hem , omdat de inlettemp toch wat gaat dalen richting de steltemp , dan nog weer met iets meer vermogen ( 450w bijv) gaan werken. Maar blijft hij langduriger rond die 350-400 w werken dan gaat hij op een gegeven moment uit. En dan is het wachten op een nieuw moment voor de start. Buitentemperatuur, kamertemperatuur , mate van isolatie , soort verwarming etc . Dat beinvloedt allemaal het proces.
In mijn situatie beinvloed ik dat proces ok door boven op zolder radiatoren open of dicht te draaien. bij temperaturen boven 8-9 graden buiten zet ik ze boven open, dan kan de warmtepomp van 6kw beter zijn warmte kwijt. Als de temperatuur in het najaar en winter gaat zakken dan draai ik een of twee radiatoren dicht. De geproduceerde warmte wordt dan meer beneden verbruikt in de woonruimte zodat bij lagere temperaturen de wp niet zo hard hoeft te werken. ik probeer zoveel mogelijk de 450-500w vermogen te benaderen.
Dat gaat nu een stuk makkelijker met de jan-connect en de custom stooklijn
[ Voor 50% gewijzigd door fvanderstege op 31-10-2024 10:36 ]
De outlet is nu weer 36.
Op zich is het mooi dat hij zo'n lange run draait en dat het behaaglijk blijft in huis. Probeer echter te begrijpen vanaf wanneer hij nu echt terug gaat moduleren, dat begrijp ik niet goed uit de handleiding.
Wat ik wel heb getest is dat als ik de thermostaat nu een graad lager zou zetten, hij netjes per kwartier terug moduleert. Echter wanneer hij op de gewenste temp zit nog niet echt. Dan blijft hij sturen op verschil set temp/inlet en niet zozeer op ' gewenste temperatuur bereikt'.
Het nadeel hieraan (voornamelijk door die onnauwkeurige T6)
Is dat het straks waarschijnlijk wel 21/21.5 is in huis en de T6 dit pas veel te laat oppikt en doorgeeft. Mijn T6 lijkt 21 helemaal niet te kennen, dus dan is het 21.5. Dat is dus waarschijnlijk een thermostaat issue en geen WP issue.
De steltemp gaat terug moduleren als hij de huidige temperatuur (gemeten door de thermostaat) een halve graag boven de ingestelde temperatuur is. Andersom hetzelfde, bij een halve graag onder de gevraagd kamertemperatuur gaat de steltemperatuur elke kwartier of half uur een graag omhoog.pentaw1nz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:18:
@fvanderstege Hij draait momenteel op 700W
De outlet is nu weer 36.
Op zich is het mooi dat hij zo'n lange run draait en dat het behaaglijk blijft in huis. Probeer echter te begrijpen vanaf wanneer hij nu echt terug gaat moduleren, dat begrijp ik niet goed uit de handleiding.
Wat ik wel heb getest is dat als ik de thermostaat nu een graad lager zou zetten, hij netjes per kwartier terug moduleert. Echter wanneer hij op de gewenste temp zit nog niet echt. Dan blijft hij sturen op verschil set temp/inlet en niet zozeer op ' gewenste temperatuur bereikt'.
Is dat het straks waarschijnlijk wel 21/21.5 is in huis en de T6 dit pas veel te laat oppikt en doorgeeft. Mijn T6 lijkt 21 helemaal niet te kennen, dus dan is het 21.5. Dat is dus waarschijnlijk een thermostaat issue en geen WP issue.
Een warmtepomp stuurt op een kleine delta t , hoe kleiner de delta t hoe minder thermische energie erin gestopt kan worden .pentaw1nz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:18:
De outlet is nu weer 36.
Dat vermoeden had ik al, dat hij er echt overheen moet gaan.Destynx schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:24:
[...]
De steltemp gaat terug moduleren als hij de huidige temperatuur (gemeten door de thermostaat) een halve graag boven de ingestelde temperatuur is. Andersom hetzelfde, bij een halve graag onder de gevraagd kamertemperatuur gaat de steltemperatuur elke kwartier of half uur een graag omhoog.
Dat is dan een nadeel van die T6 (of specifiek mijn T6 die 21 graden niet lijkt te kennen).
Misschien kan ik eens proberen om 20 als gewenste temperatuur aan te houden ipv 20.5
En anders trek ik dat ding van de muur.
Die ' kwartier of half uur' is volgens Adlar geen instelbare parameter. Wel vreemd dat mensen daar toch verschillende instellingen lijken te hebben. Half uur lijkt me echt onwenselijk.
[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 31-10-2024 10:29 ]
Op basis van wat ik hier lees over de T6, zou ik hem lekker vervangen door een Tado of een simpele Honeywell Round.pentaw1nz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:27:
[...]
Dat vermoeden had ik al, dat hij er echt overheen moet gaan.
Dat is dan een nadeel van die T6 (of specifiek mijn T6 die 21 graden niet lijkt te kennen).
Misschien kan ik eens proberen om 20 als gewenste temperatuur aan te houden ipv 20.5
En anders trek ik dat ding van de muur.
Die ' kwartier of half uur' is volgens Adlar geen instelbare parameter. Wel vreemd dat mensen daar toch verschillende instellingen lijken te hebben. Half uur lijkt me echt onwenselijk.
zie ook mijn toevoeging/edit in het bericht hierbovenpentaw1nz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:18:
De outlet is nu weer 36.
Lees ook berichten van iemand die bewust aan/uit heeft aangesloten want " modulerende gedrag Tado druist in tegen aansturing WP"
Als de steltemp omhoog wordt gezet door de regeling, gaat het debiet van de warmtepomp dan ook omhoog, of blijft dat hetzelfde?Destynx schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:24:
[...]
De steltemp gaat terug moduleren als hij de huidige temperatuur (gemeten door de thermostaat) een halve graag boven de ingestelde temperatuur is. Andersom hetzelfde, bij een halve graag onder de gevraagd kamertemperatuur gaat de steltemperatuur elke kwartier of half uur een graag omhoog.
Aangezien over 2 weken de warmtepomp bij mij geinstalleerd wordt en ik de T6 net heb gekocht (nog kan retourneren) denk ik er toch wel aan om dan voor de Tado te gaan.Destynx schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:31:
[...]
Op basis van wat ik hier lees over de T6, zou ik hem lekker vervangen door een Tado of een simpele Honeywell Round.
De Tado v3 is dan de beste keuze? En als je nog niks hebt van Tado dan de starterskit?
Ik heb hier volgens mij nog niemand voorbij zien komen die de Tado X met jan module heeft? Bij het inlezen over de tado thermostaten zag ik dat ze ook iets speciaals voor warmtepompen hebben.
De warmtepomp schakelt kort daarna uit, terwijl hij een lang tijd op laag vermogen de kamertemp stabiel op 19 graden heeft gehouden.
wie is nu de boosdoener: de t6 of de sensor in de warmtepomp. of hebben die een ''verbondje'' gesloten met elkaar?
De t6 lijkt dus bij mij de sensor van de wp direct te volgen...geen vertraging
[ Voor 7% gewijzigd door fvanderstege op 31-10-2024 11:01 ]
Ik had net wel iets vreemd bij de warmtepomp
Volgens de app stond de verwarmingscurve ingesteld op 'sluiting'. Kon het ook niet aanpassen en de set temperatuur bleef 30 graden. Net kon ik hem via de app toch wel weer op LT8 zetten en ging de set temperatuur meteen naar 44 graden. Geen idee wat hier aan de hand was.
Ik ben opzich tevreden, zolang de instel temperatuur op de thermostaat niet te veel wisselt houdt de warmtepomp het huis tussen de 19,5 en 20,5 graden. Ik vind alleen dat hij veel lijkt te verbruiken. Ongeveer 10 kWh per run. Ik heb nu 1 run per 2 dagen omdat het huis goed de warmte vast houdt. Als ik de ervaringen hier lees is het niet extreem hoog, maar wel hoger dan zou kunnen. ik zou nog wel eens een week willen vergelijken op bijvoorbeeld een stooklijn LT7.
Ik zou de T6 absoluut afraden.BulMi schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:48:
[...]
Aangezien over 2 weken de warmtepomp bij mij geinstalleerd wordt en ik de T6 net heb gekocht (nog kan retourneren) denk ik er toch wel aan om dan voor de Tado te gaan.
De Tado v3 is dan de beste keuze? En als je nog niks hebt van Tado dan de starterskit?
Ik heb hier volgens mij nog niemand voorbij zien komen die de Tado X met jan module heeft? Bij het inlezen over de tado thermostaten zag ik dat ze ook iets speciaals voor warmtepompen hebben.
Ben nu zelf naar Tado aan t kijken. De V3+ starterkit (inclusief bridge) moet je dan geloof ik hebben.
De X is weer iets duurder en de opvolger? Benieuwd of dit ook goed werkt. ALs ik toch moet aanschaffen dan liever de nieuwste versie.
Niemand in dit topic lijkt die al te gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 31-10-2024 11:31 ]
ik heb tot nu toe 1 a 2 runs per dag en een verbruik van 2 a 5 kwh.
Nu voor het eerst 24 uur op HL8, dus even afwachten wat er vandaag gebeurt. Ik zit nu in een run van 2.8 kwh sinds 7u vanochtend.
- tstat "current temperature" (geeft constante 20 graden aan sinds gisteren 20:00)
- tstat "huidige temperatuur" (ging vreemd lopen schommelen tussen 20.5 en 20 nadat ik de vraag naar 19 had gezet vanochtend).
Beiden komen uit dezelfde thermostaat. Beide hebben andere waardes.
Ik begrijp er geen bal van.
Ik ga het even in de gaten houden.
:strip_exif()/f/image/cR6CZJCqdB8a7aAMosOWakct.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat alle problemen door de T6 worden veroorzaakt. Wellicht heeft dezelfde warmtepomp firmwareversie die de "22:00 - 05:00" stookprobleem veroorzaakte, ook een communicatie mismatch met de thermostaat.
Ik ga het iig loggen en doorsturen naar Adlar over een paar dagen.
Ik blijf dat echt bizar veel vinden gevoelsmatig. Zeker nu ik heb gezien dat die op LT6 gewoon tussen de 1kWh en 2kWh per dag zit. Het is nog niet echt koud-koud buiten.pentaw1nz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:04:
@Markies!
ik heb tot nu toe 1 a 2 runs per dag en een verbruik van 2 a 5 kwh.
Nu voor het eerst 24 uur op HL8, dus even afwachten wat er vandaag gebeurt. Ik zit nu in een run van 2.8 kwh sinds 7u vanochtend.
Wat zal die verbruiken als de 0 graden wordt aangetikt? Ben benieuwd.
:strip_exif()/f/image/HKCPaCCrpXr859DalSHvIhhk.jpg?f=fotoalbum_large)
Vind dit wel meevallen met de hele dag 20.5 graden in huis enneen thermostaat die pas boven de 21 graden signaal geeft dat het goed genoeg is geweest
Mijn airco had een hoger verbruik.
Zo ja, hoeveel Watt stookt ie op?
Ergo als je bv Homewizard P1 meter hebt, hoeveel Watt geeft ie aan voor de WP?
Ik lees hier wattages van 400 tot 800 Watt, en bij mij stookt ie nooit lager als ± 1500 Watt (Eco modus) en 2,5 to 3,5 Kw in Non-Eco.
Uiteraard in de roemruchte "Berg modus"
Honeywell T6 die permanent op 21 staat (afblijven anders snapt de pomp het niet meer)
Temperatuur wordt hier redelijke netjes op 21 gr gehouden. Huis is groot en oud, suboptimale isolatie.
Beneden vloerverwarming, boven oude radiatoren
Jij bent koopman.... dit verbruikt stelt echt helemaal niets voor.pentaw1nz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:13:
[Afbeelding]
Vind dit wel meevallen met de hele dag 20.5 graden in huis enneen thermostaat die pas boven de 21 graden signaal geeft dat het goed genoeg is geweest
Monteurs stelden dat ik de DT4M moest hebben, de modulerende variant. Omdat ik wilde dat de boel zou werken heb ik ze die er alsnog maar aan laten knopen en nu dus een DT4 over.
Overigens gebruik ik de 10kW nu 4 dagen waarbij hij de eerste dagen niets met de thermostaat leek te doen: sauna! Support heeft daar op een nieuw "template" ingeschoten. En nu gaat WP ook niet aan met een delta T van meer dan 1 graad. Zacht weer, maar toch.
Ik verwarm alleen beneden (55m2 vloerverwarming en 1 radiator) en in de badkamer.
6kw versie
Ja die vraag had ik dus ook, maar geen antwoord op gekregen van Adlar behalve dat het beter werkt bij minder wisselende buitentemperaturen. Kon ik weinig mee.LongTimeAgo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:10:
[...]
Ik blijf dat echt bizar veel vinden gevoelsmatig. Zeker nu ik heb gezien dat die op LT6 gewoon tussen de 1kWh en 2kWh per dag zit. Het is nog niet echt koud-koud buiten.
Wat zal die verbruiken als de 0 graden wordt aangetikt? Ben benieuwd.
Ik heb geen KWH meter dus heel precies kan ik het niet zien behalve wat de slimme meter geeft. Maar kan de dagen met run en zonder run wel goed vergelijken en kom dan op bijna 10 kWh aan verbruik.
Wat ik wel zie met die LT8 is dat ie door de set temperatuur te blijven verhogen dat de warmtepomp heel lang vol aan staat.
OK, dat verklaart wel een deel ja.pentaw1nz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:21:
@macfocus ik woon in een 2 onder 1 kap jaren 70 woning. Alles nageisoleerd (spouw, vloer, dak) en zonder de warmtepomp een A label.
Ik verwarm alleen beneden (55m2 vloerverwarming en 1 radiator) en in de badkamer.
6kw versie
800m3 hier met alleen beneden al 100m2 vloerverwarming en een grote radiator
Boven diverse radiatoren.
Jaren 60 ex winkel.
Voor simpele vervanging van een bedrade thermostaat is dat alles. Je kan ook de wireless versie nemen als je de thermostaat op een andere plek wilt hangen.BulMi schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:48:
[...]
Aangezien over 2 weken de warmtepomp bij mij geinstalleerd wordt en ik de T6 net heb gekocht (nog kan retourneren) denk ik er toch wel aan om dan voor de Tado te gaan.
Ik heb de Tado X niet gebruikt, ik dacht dat daar wat meer zaken achter een abonnementsvorm zaten.
De warmtepomp optimizer heb je bij Adlar niet nodig, dat doet de JAN-module effectief. Op een normale warmtepomp kan het modulerende gedrag van de TADO juist averechts werken als deze een simpele thermostaat wil hebben. Vandaar deze losse optimizer.
Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik, 18 kWh verbruikt in week 43. Jaren 70 rijtjeshuis met 55m2 VVW beneden en grote T33 radiatoren boven die permanent open staan (werkkamer rond de 20-21 graden en slaapkamer altijd met het raam open rond de 19-20 graden).pentaw1nz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:13:
[Afbeelding]
Ik merk wel dat hij soms best op hoog vermogen aan springt met LT7 en LT8, dus ik probeer de set-temp nu consistent op 26 te houden door geen stooklijn te gebruiken. Vanochtend daarmee een run van 1,4 kWh, begonnen op 650w afgezakt naar 450w. Temperatuur in de woonkamer van 20,2 naar 20,8 gegaan en toen sloeg de pomp af. Zal dus netjes naar 21 gaan met de overshoot van de vloerverwarming. Al met al een prima resultaat!
:strip_exif()/f/image/RRGS5GQXh5PNoOjhHs2C5ACb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Destynx op 31-10-2024 12:01 ]
Ik zie eigenlijk 3 of 4L per minuut als de pomp uit staat of 11-13L per minuut als de pomp aan staat. Weinig modulatie daarin.Ramon_1984 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:47:
[...]
Als de steltemp omhoog wordt gezet door de regeling, gaat het debiet van de warmtepomp dan ook omhoog, of blijft dat hetzelfde?
Hoe hebben ze de 10kw aangesloten, de 10kw versie heeft een thermische onderwaarde van 4kw dat is best wel spannend om het bijhorende debiet in het afgifte systeem weg te krijgen.macfocus schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:41:
[...]
OK, dat verklaart wel een deel ja.
800m3 hier met alleen beneden al 100m2 vloerverwarming en een grote radiator
Boven diverse radiatoren.
Jaren 60 ex winkel.
Ik heb geen idee.Ramon_1984 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:01:
[...]
Hoe hebben ze de 10kw aangesloten, de 10kw versie heeft een thermische onderwaarde van 4kw dat is best wel spannend om het bijhorende debiet in het afgifte systeem weg te krijgen.
Wat dat betreft ben ik ook maar een gewone gebruiker.
Ik weet wel dat er ouderwetse dikke leidingen naar boven lopen voor een deel van de installatie, ik denk 28 mm koper. De rest is "gewoon" van dat moderne witte spul.
Beneden 1 zware radiator (2,7 KW) en de rest (±100m2) allemaal vloerverwarming (10cm HoH)
Interessant! Ik ben op het moment bezig om het aan het werk te krijgen volgens de manier zoals de JAN module het doet.avangalen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:52:
Voor degene die het interessant vinden heb ik de HA automation van @PietFace aangepast voor mijn situatie.
IK trigger niet op sensors, maar op tijd, wat stabieler gedrag laat zien in mijn situatie.
Verder probeer ik a.d.h.v. inlet en outlet temp te sturen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 alias: WP sturing versie 5 description: | Pas wp_temp_set aan op basis van buiten- en binnentemperatuur. triggers: - trigger: time_pattern minutes: /10 conditions: [] actions: - choose: - conditions: null sequence: - target: entity_id: number.wp_temp_set data: value: > {% set kamer_temp = states('sensor.tstat_f21585_current_temperature') | float %} {% set buiten_temp = states('sensor.wp_ambient_temp') | int %} {% set inlet_temp = states('sensor.wp_inlet_temp') | float %} {% set stel_temp = states('number.wp_temp_set') | float %} {% set outlet_temp = states('sensor.wp_outlet_temp') | float %} {% set max_allowed_temp = 35 %} {% set wp_temp_off = 15 %} {# Gewenste temperatuur zetten #} {% set kamer_set_temp = states('input_number.room_temp_set') | float %} {% set kamer_temp_lower = kamer_set_temp - 0.5 %} {% set kamer_temp_upper = kamer_set_temp %} {# Gebruik een lijst met exacte buiten temperaturen en de bijbehorende wp_temp #} {% set stooklijn = { -20: 35, -19: 35, -18: 35, -17: 34, -16: 34, -15: 33, -14: 33, -13: 32, -12: 32, -11: 32, -10: 31, -9: 31, -8: 31, -7: 30, -6: 30, -5: 30, -4: 29, -3: 29, -2: 29, -1: 29, 0: 28, 1: 28, 2: 28, 3: 28, 4: 27, 5: 27, 6: 27, 7: 27, 8: 27, 9: 26, 10: 26, 11: 26, 12: 26, 13: 26, 14: 26, 15: 25, 16: 25, 17: 25, 18: 20, 19: 20, 20: 20, 21: 20, 22: 20, 23: 20, 24: 20, 25: 20, 26: 20, 27: 20, 28: 20, 29: 20, 30: 20 } %} {# Toewijzing op basis van de buitentemperatuur #} {% set basis_wp_temp = stooklijn.get(buiten_temp,wp_temp_off) %} {# Pas steltemperatuur aan op basis van binnentemperatuur en #} {% if kamer_temp >= kamer_temp_upper %} {% set wp_temp = wp_temp_off %} {# Als de gewenste temperatuur in zicht komt dan afschalen #} {% elif kamer_temp == kamer_temp_lower %} {% if (outlet_temp - inlet_temp) > 4 %} {% set wp_temp = stel_temp - 1 %} {% else %} {% set wp_temp = basis_wp_temp %} {% endif %} {# Er wordt nog volop verwarmd #} {% else %} {% set wp_temp = basis_wp_temp %} {# Als verschil steltemperatuur en inlaat temperatuur groot is dan in stapjes verhogen #} {% if (basis_wp_temp - inlet_temp) > 5 %} {% set wp_temp = inlet_temp + 5 %} {% endif %} {# Als het water in de vloer nog warm genoeg is dan baby steps #} {% if (inlet_temp - kamer_temp) > 5 %} {% if (outlet_temp - inlet_temp) > 4 %} {% set wp_temp = stel_temp - 1 %} {% else %} {% set wp_temp = basis_wp_temp %} {% endif %} {% endif %} {% endif %} {{ [wp_temp, max_allowed_temp] | min }} action: number.set_value mode: single
Ik zal, als ik het voor elkaar krijg, de yaml weer plaatsen
Hoeveel groepen vloerverwarming heeft je verdeler, en is die aangepast voor lage temperatuur verwarming?macfocus schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:23:
[...]
Ik heb geen idee.
Wat dat betreft ben ik ook maar een gewone gebruiker.
Ik weet wel dat er ouderwetse dikke leidingen naar boven lopen voor een deel van de installatie, ik denk 28 mm koper. De rest is "gewoon" van dat moderne witte spul.
Beneden 1 zware radiator (2,7 KW) en de rest (±100m2) allemaal vloerverwarming (10cm HoH)
En ik weet niet wat je bedoelt met het 2e deel van je vraag?
Vloerverwarming is per definitie lage temperatuur. verwarming.
Dat is er wel eentje met een pomp, maar ik meen her en der te lezen dat dat niet persé een probleem is. Ook al omdat we ook nog radiatoren hebben.
De pomp mengt retourwater met aanvoerwater, waardoor het ook weer langer duurt voordat je vloer op temperatuur is als er maar 30 a 40 graden van je warmtepomp komt.macfocus schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:35:
11 groepen
En ik weet niet wat je bedoelt met het 2e deel van je vraag?
Vloerverwarming is per definitie lage temperatuur. verwarming.
Dat is er wel eentje met een pomp, maar ik meen her en der te lezen dat dat niet persé een probleem is. Ook al omdat we ook nog radiatoren hebben.
Ik heb dat nu ook, maar ik ga de verdeler wel laten vervangen.
Als de WP nu 39 graden water stuurt naar mijn vloer, stroomt er maar max 30 graden in. Dat is jammer en minder efficiënt.
Als ik dit omgewisseld heb ga ik ook de max temperatuur van de warmtepomp beperken op 40 graden, zodat er niet per ongeluk te heet water de vloer in gaat.
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Op marktplaats staan ook veel (nieuwe) v3+ starterkits. Heb ik er ook eentje van aangeschaft. Hopelijk is dat het laatste zetje voor een goede werking.gehaktstaaf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:48:
Dank voor de diverse reacties op mijn thermostaat vraag. De Honeywell T6 wordt het zeker niet. De DT4M is voor ons beoogde gebruik (constante temperatuur, vloerverwarming) volgens mij helemaal prima. En het scheelt toch flink geld met bijvoorbeeld een Tado v3.
Verder is alles inmiddels best wel goed geregeld door adlar. De mensen willen je ook echt graag helpen. Wat je alleen soms merkt is dat niet iedereen al dezelfde kennis heeft en dat ze soms nog wat langs elkaar heen werken in de supportafdelingen.
Sinds deze week hebben ze ook pas een ticket systeem, wat hopelijk merkbaar is in de service naar de klant. Mijn ervaring is al wel een stuk positiever iig.
Dacht net; zet hem toch even op 20.5
En nu is het binnen ook 20.5 🤥😂😂
Wat een waardeloos ding van 200 euro.
[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 31-10-2024 17:35 ]
Nog niet zoals de Jan module, maar wel iets meer modulerend. Ben dit nu aan het testenPietFace schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:31:
[...]
Interessant! Ik ben op het moment bezig om het aan het werk te krijgen volgens de manier zoals de JAN module het doet.
Ik zal, als ik het voor elkaar krijg, de yaml weer plaatsen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
| alias: Warmtepomp Modulerende Stooklijn Automatisering met Tolerantiegrenzen en Veiligheidscontrole description: > Moduleer wp_temp_set op basis van buiten- en binnentemperatuur met Tado-referentie, tolerantiebereik, en controleer of de kamer daadwerkelijk opwarmt bij warmtevraag. mode: single triggers: - entity_id: - climate.kamer_1 - sensor.thuis_buitentemperatuur - sensor.kamer_1_temperatuur trigger: state conditions: - condition: device device_id: ce581bcdfaaa7afedb53aa23db587391 domain: select entity_id: 86417d1161cf5a5f61014c58f5a781ac type: selected_option option: floor_heating actions: - choose: - conditions: - condition: time after: "07:00:01" before: "07:00:00" sequence: - target: entity_id: number.wp_temp_set data: value: > {% set kamer_temp = states('sensor.kamer_1_temperatuur') | float %} {% set buiten_temp = states('sensor.thuis_buitentemperatuur') | int %} {% set max_allowed_temp = 45 %} {# Haal de ingestelde Tado temperatuur op van climate.kamer_1 #} {% set tado_set_temp = state_attr('climate.kamer_1', 'temperature') | float %} {% set kamer_temp_lower = tado_set_temp + 1 %} {% set kamer_temp_upper = kamer_temp_lower + 0.2 %} {# Stooklijn met buiten temperatuur en basis wp_temp waardes #} {% set stooklijn = { -20: 35, -19: 35, -18: 35, -17: 35, -16: 35, -15: 34, -14: 34, -13: 34, -12: 34, -11: 33, -10: 33, -9: 33, -8: 32, -7: 32, -6: 32, -5: 32, -4: 32, -3: 32, -2: 32, -1: 32, 0: 31, 1: 31, 2: 31, 3: 31, 4: 31, 5: 30, 6: 30, 7: 30, 8: 30, 9: 30, 10: 29, 11: 29, 12: 29, 13: 29, 14: 29, 15: 28, 16: 28, 17: 28, 18: 28, 19: 28, 20: 28, 21: 28, 22: 28, 23: 28, 24: 28, 25: 28, 26: 28, 27: 28, 28: 28, 29: 28, 30: 28 } %} {# Toewijzing van de basis wp_temp op basis van buiten temperatuur #} {% set basis_wp_temp = stooklijn.get(buiten_temp, 28) %} {# Modulerend aanpassen op basis van de afwijking en tolerantiebereik #} {% if kamer_temp < kamer_temp_lower %} {% set temp_afwijking = kamer_temp_lower - kamer_temp %} {% set wp_temp = basis_wp_temp + (temp_afwijking * 2) %} {% elif kamer_temp > kamer_temp_upper %} {% set temp_afwijking = kamer_temp - kamer_temp_upper %} {% set wp_temp = basis_wp_temp - (temp_afwijking * 2) %} {% else %} {% set wp_temp = basis_wp_temp %} {% endif %} {{ [wp_temp, max_allowed_temp] | min }} action: number.set_value |
De wijziging zit hem in het laatste stukje. Het verschil tussen ingestelde temp en binnen temp komt *2 en dit resultaat word er boven op de stooklijn gezet.
Sinds gisteren is bij ons ook de abnormale nacht verwarming die om 22.00 bij stooklijn 8 was, opgelost door Adlar.. Via mail contact gehad, dit werkt opzich prima (wel iets onpersoonlijk)
Kortom sinds vandaag lijkt alles goed te werken met HL8 en de Tado X thermostaat.
:strip_exif()/f/image/uXvaH4QqSAB57n5s9ChwOwgw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YZfJ69x1yrcY0cyUx7BLTrPp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qyhjisIy69j5FSFomNkevXH1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bsfxuD0SLfW8gasuQAwFFQLa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door ArieAdlar op 31-10-2024 20:03 ]
Vraag
Welk hysteresisverschil is er op de T6 programmeerbare thermostaat?
Antwoord
Het hysteresisverschil op de T6 programmeerbare thermostaat bedraagt 1,5 C graad en kan niet worden aangepast.
Vraag
Beschikt de T6/T6R Smart Thermostaat over een warmte differentieel functie?
Antwoord
De T6 Smart thermostaat heeft niet de functie van warmte differentieel, maar vertrouwt op TPI en andere algoritmen om het verwarmingsgedrag van het systeem te leren.
Vraag
Welke draadloze kamerthermostaat van Honeywell Home heeft niet de TPI-functie?
Antwoord
Alle draadloze kamerthermostaten van Honeywell Home hebben de TPI-functie en deze kan niet worden uitgeschakeld omdat het een ingebouwde functie is.
Stukje uitleg TPI regeling
De TPI-regeling zorgt ervoor dat het systeem zuiniger wordt dankzij nauwkeurigere temperatuurhandhaving tijdens het regelproces en beperkt oververwarming. Dit systeem heeft als voordeel dat het energieverbruik wordt geminimaliseerd, wat aanzienlijke besparingen oplevert. De kamertemperatuur is bovendien exact en stabiel.
Dankzij het in de software aanwezige algoritme past de thermostaat met TPI-technologie zich aan de temperatuurverandering aan van de omgeving waarin hij zich bevindt. Door een grafiek van de kamertemperatuur te maken, leert hij geleidelijk hoe lang het duurt om de gewenste kamertemperatuur te bereiken en hoe hij deze kan handhaven. Op deze manier zorgt het voor een minimaal energieverbruik door te berekenen hoe lang uw verwarmings- of koelunit moet werken.
De TPI-kamerthermostaat of chronothermostaat voert een reeks berekeningen uit waarbij hij de duur van de systeemontsteking evalueert om de ingestelde temperatuur te bereiken en te behouden. De berekening is gebaseerd op de eerder geleerde kenmerken van de ruimte waarin de thermostaat staat en de actueel gemeten temperatuur. Het TPI-algoritme maakt een algemene grafiek van de kamertemperatuur en leert hoe lang het duurt om de ingestelde kamertemperatuur te bereiken en hoe deze kan worden gehandhaafd.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZS5JedtkMH3aEGQxsPLk0KK2.webp?f=user_large)
Probeem ? T6 probeert met een een watertemperatuur van bijv 40° C de gewenste kamertemperatuur te bereiken. De "JAN " denkt duur te lang en verhoogt de watertenperatuur. Misschien wordt hierdoor het leer proces van de TPI-algoritme verstoort. Kan de reden zijn dat de T6 niet goed regelt.
Het TPI-algoritme heeft tijd nodig om te leren.
[ Voor 5% gewijzigd door HeHoe op 01-11-2024 10:14 ]
Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.