Agree to disagree. Op de story na zie ik die overeenkomsten niet echt. Met name niet in dat waar het om draait, de gameplay.Krukar schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:42:
[...]
Op welke manier niet?
Story centric / main character centric game. Tijdelijke party members. Groot deel van de game zit je 'op rails' (overigens niet eens alleen in de oude, da's bij de meeste ff's zo). De manier waarop het verhaal opbouwt. Een wereld met meerdere facties die oorlog voeren met elkaar, Plot twists in het verhaal.
Het is gewoon storybook ff1/2, natuurlijk met een hoop dingen erbovenop omdat dit een moderne game is, maar de essentie van de game en de 'feel' tijdens het vehaal is duidelijk geïnspireerd op de oudere ff's.
Njah, wat je beschrijft zijn gewoon RPG elementen.Timothy3000 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:34:
[...]
En op welke manier hadden ze niks met het JRPG genre te maken? Die volg ik niet. Het waren toch turnbased roleplaying games met dungeons, een party, exp en classes (1 iig, 2 had die laatste twee volgens mij niet)
Wat ik meer bedoel met 'niet jrpg' is dat het de 'feel' niet had van dan al bestaande japanse rpg's zoals dragon quest en ultima (met name vanaf 3). FF1 en 2 zijn in essentie simpelere games die wel een paar van de basis rpg elementen bevatten maar daar niet heel diep ingaan. Dat kwam dus pas vanaf FF3 (in lichtere variant), 5 en 6.
Denk dat het überhaupt moeilijk te omschrijven is wat een jrpg precies een jrpg maakt, omdat het in essentie niet een genre is, maar een meta-omschrijving van verschillende soorten games (een persona is bijv. een heel ander soort game dan een star ocean, maar beide worden wel gezien als echte jrpg's).
Een JRPG is toch gewoon een RPG gemaakt door Japanse ontwikkelaars? Of gemaakt in de stijl van een Japanse Role Playing game? Of zie ik dat te simpel.
Edit: Heb het even Gegoogled maar vind daar dezelfde definitie.
[ Voor 40% gewijzigd door Timothy3000 op 02-07-2023 12:00 ]
Dat zie je te simpel denk ik ja. Er zit toch een groot verschil in de 'feel' van westerse rpg's zoals The witcher of de Dragon Age series, Elder Scrolls etc. Dan in games zoals de Star Ocean series, Shin Megami games, Dragon Quest, Tales, (latere) Final Fantasy etc.Timothy3000 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:58:
Een JRPG is toch gewoon een RPG gemaakt door Japanse ontwikkelaars? Of gemaakt in de stijl van een Japanse Role Playing game? Of zie ik dat te simpel.
Voornaamste verschil zit 'm denk ik in de manier waarop de verhalen zich ontwikkelen en in de character opbouw, maar nogmaals, het is moeilijk te beschrijven waar 't m precies inzit.
Pak bijv. een Undertale, classic JRPG die niemand zou omschrijven als een WRPG, maar wel gemaakt door een Amerikaanse developer
Neem je een Dark Souls, Japanse dev, maar de meesten zullen dat juist weer omschrijven als een WRPG.
We gaan overigens wel vrij offtopic nu
[ Voor 28% gewijzigd door Krukar op 02-07-2023 12:12 ]
Ha ja, ik zou Undertale dan weer niet omschrijven als JRPG maar als RPG en FF1 absoluut als JRPG. Ingewikkeld allemaal haha.
1 ding is voor mij iig zeker (om het on topic te brengen haha): FF16 is voor mij zowel geen JRPG als RPG maar gewoon een action adventure game.
1 ding is voor mij iig zeker (om het on topic te brengen haha): FF16 is voor mij zowel geen JRPG als RPG maar gewoon een action adventure game.
Op zich gaan jullie niet helemaal off topic. XVI is aangekondigd als Action-RPG. Dus als je wilt vergelijken doe dat dan tussen (J)RPG en ARPG.
Het action gedeelte doet XVI heel erg goed en er zitten we degelijk toffe elementen in. Even als voorbeeld, een sbel verplaatsende fiends kun je gemakkelijk bijhouden met de Pheonix shift en je kan flying fiends naar je toe trekken met de Deadly Embrace (Garuda). Ook is het maken van combo’s noodzaak wil je de staggar bar sneller laten vollopen.
Maar je merkt bijvoorbeeld ook dat magic fiends wat sterker zijn tegen magic attacks dan de op wat meer op brute power gebasseerde fiends.
Overall zit er wel wat strategie in, echt ontbreekt het wel op een manier zoals ik het bij RPG’s zou verwachten. God of War heeft dit veel meer. Je moet daar echt switchen van weapon type ander krijg je een enemy met geen miljoen jaar tegen de grond. Zeker niet de optional bosses.
Het action gedeelte doet XVI heel erg goed en er zitten we degelijk toffe elementen in. Even als voorbeeld, een sbel verplaatsende fiends kun je gemakkelijk bijhouden met de Pheonix shift en je kan flying fiends naar je toe trekken met de Deadly Embrace (Garuda). Ook is het maken van combo’s noodzaak wil je de staggar bar sneller laten vollopen.
Maar je merkt bijvoorbeeld ook dat magic fiends wat sterker zijn tegen magic attacks dan de op wat meer op brute power gebasseerde fiends.
Overall zit er wel wat strategie in, echt ontbreekt het wel op een manier zoals ik het bij RPG’s zou verwachten. God of War heeft dit veel meer. Je moet daar echt switchen van weapon type ander krijg je een enemy met geen miljoen jaar tegen de grond. Zeker niet de optional bosses.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Beide vind ik eigenlijk niks. Ik WIL niet perse van wapen wisselen (Doom eternal had hier ook een handje van). Ik snap dat je tactieken moet gebruiken en "skill" (dodgen, plaatsing) maar het mist hier vanalles. Diepgang van een RPG met een sphere grid of zodiac system bijv. en het mist de diepgang van een Nier/DMC/BayonettaJasphur schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:31:
Diep gaat het skills systeem niet inderdaad. Echter kun je wel de skills zo indelen dat ze matchen bij je battle style (heuj ARPG!). Skill Points vergaren gaat vrij langzaam, vind ik, dus ik denk wel even na voordat ik ze aan een bepaade skill spendeer die ik waarschijnlijk zelden ga gebruiken. (Gelukkig kun je terug, iets wat je in steeds meer games ziet).
Dit vind ik al een beter systeem dan bijvoorbeeld het skill systeem in Hozirzon waar je al vrij snel alle skills hebt unlocked…
Dit vind ik al een beter systeem dan bijvoorbeeld het skill systeem in Hozirzon waar je al vrij snel alle skills hebt unlocked…
Is The Fallen iets van dit spel, of kwamen die voor in de vorige spel(len)? Behalve een paar uurtjes hier en daar heb ik de delen na 10 niet gespeeld, dus ik vroeg me af of ik me moet inlezen.
Da's iets van deze game.mister_S schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:30:
Is The Fallen iets van dit spel, of kwamen die voor in de vorige spel(len)? Behalve een paar uurtjes hier en daar heb ik de delen na 10 niet gespeeld, dus ik vroeg me af of ik me moet inlezen.
Sowieso zijn alle genummerde FF games (dus met uitzondering van bijv. X-2, FFXIII-2/3) op zich losstaand, buiten wat references en terugkerende namen hoef je in principe nooit voorgaande games te hebben gespeeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Krukar op 02-07-2023 13:57 ]
Ik ben nu volgens de playstation op 60% van het verhaal en merk dat het nu soms toch wat langdradig wordt. De dorpjes die je langskomt bevatten daarnaast ook wat main quests die best als side quest aanvoelen.
Niet helemaal consistent qua kwaliteit van de missies. Vooralsnog een game met highs en (best wel wat) lows.
Niet helemaal consistent qua kwaliteit van de missies. Vooralsnog een game met highs en (best wel wat) lows.
Casual_T schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:51:
Ik ben nu volgens mijn progress op 60% van het verhaal en merk dat het nu soms toch wat langdradig wordt. De dorpjes die je langskomt bevatten daarnaast ook wat main quests die best als side quest aanvoelen.
Herkenbaar. Naarmate je verder komt wordt dit alleen maar erger. Ik kon me er op een gegeven punt niet meer toe zetten en heb hem weggelegd.Casual_T schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:51:
Ik ben nu volgens de playstation op 60% van het verhaal en merk dat het nu soms toch wat langdradig wordt. De dorpjes die je langskomt bevatten daarnaast ook wat main quests die best als side quest aanvoelen.
Ben nu zelf rond de 70% volgens mijn ps5.Casual_T schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:51:
Ben het er zeker mee eens dat redelijk wat mainquests die erg kort en simpel zijn. De beruchte fetch quests, maar tegelijkertijd vormt er best wat worldbuilding en character development omheen.
Gisteren een erg simpele quest om 5 items te vinden samen met gav.
Maar de cutscene/dialog die daarachter komt om de bromance weer ff beetje aan te wakkeren was weer erg wholesome.
Merk hetzelfde ook rondom de latere sidequests die echt wel wat toevoegen aan de wereld.
Ik heb zoiets van, heb er nu ongeveer 28 uur in zitten.
Er is zoveel story content, en kijkend hoeveel budget er in de eikon gevechten is gestopt kan niet alles even interessant zijn.
Tot nu toe vermaak ik mij nog uitermate met deze game.
Ik heb er inmiddels 14 uur inzitten dus nog niet zo ver. De gevechten met de Eikons zijn fantastisch en de combat voelt lekker. Het verhaal, de muziek en de stemmen zijn zo goed, dat ik door wil blijven spelen. Wel mis ik het gebruik van status effecten, spells en zwaktes voor bepaalde elementen. Het is wat vreemd, dat een vuurwezen met vuur verslagen kan worden. Dit zou de combat nog wat meer diepgang hebben gegeven.
Deze week komt de T.net review van Final Fantasy XVI online
Wie durft de dag te raden?
Donderdag.Jasphur schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:33:
Deze week komt de T.net review van Final Fantasy XVI onlineWie durft de dag te raden?
Voorspelling, ook in de podcast gaan ze het er (even) over hebben.
Zit op 97%, het is echt cutscene na cutscene, zelfs als je ze wilt skippen ben je nog lang bezig
hopelijk vanavond tijd om af te ronden.
Zie wel op tegen Platinum zo

Zie wel op tegen Platinum zo
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
In het hoofdmenu van je PS5, als je op FF16 gaat staan dan rechts onder het plaatje van de game staan de stats met het percentage en het aantal uren.Annan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:01:
Waar kun je weer zien hoever je zit?
Net een van de laatste (denk ik) bossfights gedaan, ging het meeste dood omdat je echt door alle effecten gewoon geen idee hebt waar je bent of wat je aan het doen bent haha. Ziet er wel epic uit, dat wel!
Niet helemaal accuraat helaas.s0kkie schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:07:
[...]
In het hoofdmenu van je PS5, als je op FF16 gaat staan dan rechts onder het plaatje van de game staan de stats met het percentage en het aantal uren.
Das voor sommigen nou net het probleem.. simpel.. en lineairFarabi schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:17:
wat een hoop discussie hier voor een simpele lineaire game
Gadverdamme, ben ik eindelijk op dit punt beland en denk ik het leukste gaat nu komen, blijken het trials met tijd te zijn en je moet ook nog eens specifieke moves doen om extra tijd te unlockenGreatsword schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:02:
Net voor het einde heb je nog de Chronolith Trial's voor extra uitdaging. Ben er zelf nog niet maar volgens mij zijn dat dan de ultieme bazen en uitdagingen.

Als ik ergens een hekel aan heb is het wel niet mijn eigen speelstijl te mogen toepassen
Wil je Platinum halen dan is het ook nog eens verplichte koek
Ah neeGreatsword schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:31:
[...]
Gadverdamme, ben ik eindelijk op dit punt beland en denk ik het leukste gaat nu komen, blijken het trials met tijd te zijn en je moet ook nog eens specifieke moves doen om extra tijd te unlocken![]()
Als ik ergens een hekel aan heb is het wel niet mijn eigen speelstijl te mogen toepassen
Wil je Platinum halen dan is het ook nog eens verplichte koek
Uiteindelijk toch gedaan en gelukt met deze strategie https://www.powerpyx.com/...ronolith-trial-locations/ (voelt wel aan als cheaten met die accessoiresNightShadow22 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:23:
[...]
Ah needie sla ik dan over wanneer ik daar kom later.
Thx ik zal m onthouden.... haha een beetje cheaten mag wel als je je ergens aan irriteert en het voor de platinum isGreatsword schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:11:
[...]
Uiteindelijk toch gedaan en gelukt met deze strategie https://www.powerpyx.com/...ronolith-trial-locations/ (voelt wel aan als cheaten met die accessoires
Jasphur schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:33:
Deze week komt de T.net review van Final Fantasy XVI onlineWie durft de dag te raden?
streamnl schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:35:
[...]
Donderdag.
Voorspelling, ook in de podcast gaan ze het er (even) over hebben.

review: FInal Fantasy XVI - Maakt andere keuzes maar blijft goed
Zijn er buiten platinum nog goede rewards aan die trials?Greatsword schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:11:
[...]
Uiteindelijk toch gedaan en gelukt met deze strategie https://www.powerpyx.com/...ronolith-trial-locations/ (voelt wel aan als cheaten met die accessoires
Motion blur kun je met de nieuwste patch uitzetten!
Adds the following items to the System tab of the Main Menu:
- Motion Blur Strength – Allows the player to adjust the strength of the motion blur effect when the character or camera is in motion. The default setting is the maximum of 5. This can be lowered to reduce the strength of the motion blur effect, or set to 0 to turn it off completely.
- Player Follow (Movement)
- Player Follow (Attack) – Turning these settings off prevents the camera from automatically following the player while moving and attacking respectively.
- Changes the maximum setting of the Camera Sensitivity (Horizontal) and Camera Sensitivity (Vertical) items from 10 to 20.
- Adds three new controller layouts: types D, E, and F.
- Corrects an issue that affected the stability of some menus.
- Corrects some text issues.
- Adds the hashtag #FF16 when sharing screenshots or video clips on Twitter or YouTube.
Flinke update!
Nice, ben het spel niet aan het spelen maar zelfs ik ben blij dat Motion Blur nu uit te zetten is hahahaRaem schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:46:
Motion blur kun je met de nieuwste patch uitzetten!
- Motion Blur Strength – Allows the player to adjust the strength of the motion blur effect when the character or camera is in motion. The default setting is the maximum of 5. This can be lowered to reduce the strength of the motion blur effect, or set to 0 to turn it off completely.
- Player Follow (Movement)
- Player Follow (Attack) – Turning these settings off prevents the camera from automatically following the player while moving and attacking respectively.
https://www.gematsu.com/2...1-03-update-now-available
- Changes the maximum setting of the Camera Sensitivity (Horizontal) and Camera Sensitivity (Vertical) items from 10 to 20.
- Adds three new controller layouts: types D, E, and F.
- Corrects an issue that affected the stability of some menus.
- Corrects some text issues.
- Adds the hashtag #FF16 when sharing screenshots or video clips on Twitter or YouTube.
Nee, eigenlijk niet. Accessoires waarbij sommige Eikon moves +6-10% damage doen.Annan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 06:45:
[...]
Zijn er buiten platinum nog goede rewards aan die trials?
Wat mij betreft zijn er maar een handjevol nuttige accessoires in de hele game.
Gisteren uitgespeeld en heb echt werkelijk alles gedaan. Sidequests, Monster Hunt, Chronolith Trials en wat mij betreft echt de slechtste Final Fantasy die ik ooit gespeeld heb. Ga waarschijnlijk voor het eerst ook niet voor platinum en zal binnenkort ook nog even een review schrijven om al die extreem hoge beoordeling te counteren/balanceren.
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 06-07-2023 10:50 ]
Ik ben heel benieuwd wat het dan is waar jij op afknapt. Ik vind dit de beste ooit (maar ik heb er dan ook zeker 3 of 4 gespeeld in totaal dus he, what do I know) - maar ik heb dan ook echt helemaal niks met JRPG als genre. De stijl, het ritme, het ligt me meestal gewoon echt niet. Dit vond ik echt heel nice. Kan me overigens goed voorstellen dat FF-fans dit dan minder leuk vinden. Tis bijna logisch: als een langlopende serie het ineens heel anders gaat doen, zijn gamers die het oudere werk leuk vinden daar niet per se blij mee natuurlijk.Greatsword schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:48:
[...]
Nee, eigenlijk niet. Accessoires waarbij sommige Eikon moves +6-10% damage doen.
Wat mij betreft zijn er maar een handjevol nuttige accessoires in de hele game.
Gisteren uitgespeeld en heb echt werkelijk alles gedaan. Sidequests, Monster Hunt, Chronolith Trials en wat mij betreft echt de slechtste Final Fantasy die ik ooit gespeeld heb. Ga waarschijnlijk voor het eerst ook niet voor platinum en zal binnenkort ook nog even een review schrijven om al die extreem hoge beoordeling te counteren/balanceren.
Edit: laat ik 'beste ooit' even verduidelijken. Dit is de FF die het meest aansluit bij wat ik als rpg-liefhebber tof vind in een game. Ik kan natuurlijk nooit beweren dat dit de beste FF ooit is, want ik heb ze lang niet allemaal gespeeld. Maar de koerswijziging is voor mij echt perfect.
[ Voor 11% gewijzigd door Tweakjur op 06-07-2023 10:59 ]
(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)
Het is geen Rpg.Tweakjur schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:58:
[...]
Ik ben heel benieuwd wat het dan is waar jij op afknapt. Ik vind dit de beste ooit (maar ik heb er dan ook zeker 3 of 4 gespeeld in totaal dus he, what do I know) - maar ik heb dan ook echt helemaal niks met JRPG als genre. De stijl, het ritme, het ligt me meestal gewoon echt niet. Dit vond ik echt heel nice. Kan me overigens goed voorstellen dat FF-fans dit dan minder leuk vinden. Tis bijna logisch: als een langlopende serie het ineens heel anders gaat doen, zijn gamers die het oudere werk leuk vinden daar niet per se blij mee natuurlijk.
Edit: laat ik 'beste ooit' even verduidelijken. Dit is de FF die het meest aansluit bij wat ik als rpg-liefhebber tof vind in een game. Ik kan natuurlijk nooit beweren dat dit de beste FF ooit is, want ik heb ze lang niet allemaal gespeeld. Maar de koerswijziging is voor mij echt perfect.
ik zit nu op 79% na 47uur na ook alles te doen (zo exploreer ik ook altijd de gehele map en kill alle vijanden
)
Het is inderdaad geen RPG en hoewel er vele indrukwekkende momenten zijn, lijkt het spel op andere vlakken half af (zoals al eerder aangehaald), bvb skill tree, crafting, side quests, side quest rewards.
Waar ik me soms ook aan erger is: Er komen dan side quests beschikbaar, maar ik kan niet naar de gebieden reizen zonder eerst naar de locatie van de main quest te gaan. Ik "travel" naar de main quest en direct na het laden, kan ik wel reizen naar de side quest locaties....
Het is inderdaad geen RPG en hoewel er vele indrukwekkende momenten zijn, lijkt het spel op andere vlakken half af (zoals al eerder aangehaald), bvb skill tree, crafting, side quests, side quest rewards.
Waar ik me soms ook aan erger is: Er komen dan side quests beschikbaar, maar ik kan niet naar de gebieden reizen zonder eerst naar de locatie van de main quest te gaan. Ik "travel" naar de main quest en direct na het laden, kan ik wel reizen naar de side quest locaties....
Het is een action-rpg. Sowieso, wat is überhaupt een rpg en wat niet? Moet het non-lineair zijn? Moet er een skill tree zijn? Moet je met keuzes invloed kunnen hebben op het verhaal? Ik ken rpg's die wel/niet aan die eisen voldoen. Zulke genredefinities zijn nogal vaag. Het maakt mij verder niet zo veel uit. Dit is gewoon een (action)-rpg, wat mij betreft. Prima als anderen dan anders zien verder.
Ik ben zelf verder helemaal van dezelfde mening als jij op de review etc.Tweakjur schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:26:
[...]
Het is een action-rpg. Sowieso, wat is überhaupt een rpg en wat niet? Moet het non-lineair zijn? Moet er een skill tree zijn? Moet je met keuzes invloed kunnen hebben op het verhaal? Ik ken rpg's die wel/niet aan die eisen voldoen. Zulke genredefinities zijn nogal vaag. Het maakt mij verder niet zo veel uit. Dit is gewoon een (action)-rpg, wat mij betreft. Prima als anderen dan anders zien verder.
Maar ik zie deze persoonlijk gewoon als een action game.
Vond je het gebrek aan enige moeilijkheidsgraad (de game is echt veel te makkelijk), het gebrek aan echte rpgelementen en het vrij karige vechtsysteem (nul diepgang) geen afknappers?Tweakjur schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:58:
[...]
Ik ben heel benieuwd wat het dan is waar jij op afknapt. Ik vind dit de beste ooit (maar ik heb er dan ook zeker 3 of 4 gespeeld in totaal dus he, what do I know) - maar ik heb dan ook echt helemaal niks met JRPG als genre. De stijl, het ritme, het ligt me meestal gewoon echt niet. Dit vond ik echt heel nice. Kan me overigens goed voorstellen dat FF-fans dit dan minder leuk vinden. Tis bijna logisch: als een langlopende serie het ineens heel anders gaat doen, zijn gamers die het oudere werk leuk vinden daar niet per se blij mee natuurlijk.
Vond het vechtsysteem wel tof? Per Eikon andere moves en aanvallen, vind ik niet per se karig. En welke rpg-elementen miste je?Timothy3000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:49:
[...]
Vond je het gebrek aan enige moeilijkheidsgraad (de game is echt veel te makkelijk), het gebrek aan echte rpgelementen en het vrij karige vechtsysteem (nul diepgang) geen afknappers?
Enige is dat de game inderdaad niet heel moeilijk is. Toen ik tegen Atlas moest veegde hij me weg, maar hij schaalt niet mee met level dus op termijn wordt dat makkelijk... Als je alle sides enzo doet, denk ik idd dat de main te makkelijk is (ik heb niet alle sides gedaan, tijdgebrek).
Nee, ik vond het vechtsysteem niet zo bijzonder. Heel erg repetitief, nul strategie (je kan gewoon vuur met vuur bestrijden). Uiteindelijk is het simpel buttonbashen en wachten tot de timers van je special moves weer aflopen. Het is supersimpel en heeft nul diepgang.Tweakjur schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:54:
[...]
Vond het vechtsysteem wel tof? Per Eikon andere moves en aanvallen, vind ik niet per se karig. En welke rpg-elementen miste je?
Enige is dat de game inderdaad niet heel moeilijk is. Toen ik tegen Atlas moest veegde hij me weg, maar hij schaalt niet mee met level dus op termijn wordt dat makkelijk... Als je alle sides enzo doet, denk ik idd dat de main te makkelijk is (ik heb niet alle sides gedaan, tijdgebrek).
Qua RPG elementen miste ik de exploration, een goed craftsysteem, bijzondere accessories, een party, afwisselende wapens (alles voelt hetzelfde in deze game), materia, het kunnen vinden en bouwen van de sterkste builds, een tof levelsysteem e.d.
Het is het voor mij gewoon allemaal net niet in deze game. Neem de saaie leveldesign, de saaie sidequests en zwakke performance erbij en die hoge cijfers verbazen me enorm.
Het doet op grafisch en cinematisch gebied na niet heel veel gek anders dan Forspoken, en die game werd door de pers de grond in gestampt. Die was ook erg simpel maar heb daar uiteindelijk veel meer lol mee gehad want die game had contentgewijs veel meer te bieden dan FF16.
Het lijkt bijna alsof die cinematische gevechten, het verhaal en de graphics zo indrukwekkend zijn dat het voldoende is om dit bijna perfecte cijfers te geven. Maar als je verder dan naar de content en gameplay krijgt stelde de game voor mij niet veel voor en zou ik het niet meer dan een dikke zeven geven. Kan me in de comment van @Greatsword vinden.
Maar goed, dat is mijn mening. Vele anderen die er anders over denken gezien de comments hier, onder de review en op Reddit enzo.
[ Voor 19% gewijzigd door Timothy3000 op 06-07-2023 12:10 ]
Tweakjur schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:58:
[...]
Ik ben heel benieuwd wat het dan is waar jij op afknapt.
- Niet 1, niet 2 maar 3 Cutscenes na iedere (side)missie.
- Exploren wordt niet goed beloond, 99% upgrade materials in kisten (waarvan ik al meer dan genoeg heb, op het einde heb ik van sommige dingen serieus 1000+)
- 2 Outfits in de hele game, zelfs na 5 jaar draagt Clive nog steeds hetzelfde
- QuickTimeEvents (Zit je net lekker in een fight wordt het weer onderbroken door die rotzooi).
- Eentonigheid van battles, zo halverwege de game als je eindelijk toegang hebt tot Limit Breaks, kan ik iedere vijand met exact dezelfde strategie verslaan. (Sta hier dus gewoon een beetje op Auto Pilot)
- NG+ (Platinum) alleen maar omdat het moeilijker is en om het sterkste wapen te craften. (Dat is het mij niet nog eens tientallen uren waard, alwetende dat ik wederom al die Cutscenes 1 voor 1 moet gaan skippen.
- Ik mis een echte ultieme eindbaas (als in Ruby, Ozma, Penance etc, zal vast weer uitgemolken worden met betaalde DLC)
[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 06-07-2023 12:24 ]
Content wise bv kwa sidequests had Forspoken echt niet veel meer te bieden.Timothy3000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:01:
[...]
Nee, ik vond het vechtsysteem niet zo bijzonder. Heel erg repetitief, nul strategie (je kan gewoon vuur met vuur bestrijden). Uiteindelijk is het simpel buttonbashen en wachten tot de timers van je special moves weer aflopen. Het is supersimpel en heeft nul diepgang.
Qua RPG elementen miste ik de exploration, een goed craftsysteem, bijzondere accessories, een party, afwisselende wapens (alles voelt hetzelfde in deze game), materia, het kunnen vinden en bouwen van de sterkste builds, een tof levelsysteem e.d.
Het is het voor mij gewoon allemaal net niet in deze game. Neem de saaie leveldesign, de saaie sidequests en zwakke performance erbij en die hoge cijfers verbazen me enorm.
Het doet op grafisch en cinematisch gebied na niet heel veel gek anders dan Forspoken, en die game werd door de pers de grond in gestampt. Die was ook erg simpel maar heb daar uiteindelijk veel meer lol mee gehad want die game had contentgewijs veel meer te bieden dan FF16.
Het lijkt bijna alsof die cinematische gevechten, het verhaal en de graphics zo indrukwekkend zijn dat het voldoende is om dit bijna perfecte cijfers te geven. Maar als je verder dan naar de content en gameplay krijgt stelde de game voor mij niet veel voor en zou ik het niet meer dan een dikke zeven geven. Kan me in de comment van @Greatsword vinden.
Maar goed, dat is mijn mening. Vele anderen die er anders over denken gezien de comments hier, onder de review en op Reddit enzo.
Weinig dialoog, en als enige side content bosses en mobs afslachten zonder enige context.
Toch geef ik m een 8.
En de sidequests in FF16 zijn later zeker wel leuk, vind er weinig mis mee en leuke uitdiepingen van bepaalde characters.
[ Voor 3% gewijzigd door NightShadow22 op 06-07-2023 12:27 ]
Je had daar wel die grotten, die fotomomenten, al die dingen die je kon verzamelen, het parcoursgedeelte etc.NightShadow22 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:26:
[...]
Content wise bv kwa sidequests had Forspoken echt niet veel meer te bieden.
Weinig dialoog, en als enige side content bosses en mobs afslachten zonder enige context.
Toch geef ik m een 8.
Daar verschillen we dan van mening, ik hou zelf niet van verzamelen en side gigs zonder context , en dialoog.Timothy3000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:27:
[...]
Je had daar wel die grotten, die fotomomenten, al die dingen die je kon verzamelen, het parcoursgedeelte etc.
Maar vond die game wel erg tof en zoals je zegt totaal onterecht hoe die werd afgebrand.
Heb me er niks van aangetrokken was voor mij een day 1 buy.
Daarom verbazen me de hoge cijfers voor FF16 zo. Die game doet imo wezenlijk niet veel beter dan Forspoken, op de grafische pracht en praal na, maar FF krijgt allemaal perfecte scores en Forspoken werd door de pers afgefikt.NightShadow22 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:30:
[...] Maar vond die game wel erg tof en zoals je zegt totaal onterecht hoe die werd afgebrand.
Heb me er niks van aangetrokken was voor mij een day 1 buy.
Zal dat dan komen doordat de naam FF er aan hangt?
Nee omdat het verhaal enorm goed is dat is dan wel bijvoorbeeld tig keer beter dan Forspoken.Timothy3000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:47:
[...]
Daarom verbazen me de hoge cijfers voor FF16 zo. Die game doet imo wezenlijk niet veel beter dan Forspoken, op de grafische pracht en praal na, maar FF krijgt allemaal perfecte scores en Forspoken werd door de pers afgefikt.
Zal dat dan komen doordat de naam FF er aan hangt?
- De next level boss fights
- Cinematics & voice acting
- World & character building
Dat de combat weinig diepgang kent en zo ongeveer identiek is aan de diepgang van het systeem uit Forspoken dat ben ik met je eens.
En in Forspoken moest je wel rekening houden met welke elements je op enemies losliet, niet zoals in FF16 dat alles zomaar werkt.
Ik vond de boss fights in Forspoken beter. Hier zijn het grotendeels QTE's.
Ben benieuwd wat de Max Damage builds gaan worden.
Hier nu al 1.2 Miljoen waarbij voornamelijk Shiva Eikonic Feet wordt gebruikt voor het bevriezen van de vijand/stagger en Rift Slip om abilities te cancellen.
Hier nu al 1.2 Miljoen waarbij voornamelijk Shiva Eikonic Feet wordt gebruikt voor het bevriezen van de vijand/stagger en Rift Slip om abilities te cancellen.
Damn son ik ben niet voorbij de 100k gekomen volgens mij. Nice zeg.Greatsword schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:19:
Ben benieuwd wat de Max Damage builds gaan worden.
[YouTube: FF16でテイクダウン中の最大ダメージに挑戦した結果【FF16】]
Ik zie dat wel anders. Het zijn de QTE's die meerdere stukken real-time fights aan elkaar plakken. Ik heb daar geen enkele moeite mee. De beelden die je er voor terug krijgt zijn insane vet. En welkome 'pauzes' tussen die real-time stukken imo.Timothy3000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:17:
Ik vond de boss fights in Forspoken beter. Hier zijn het grotendeels QTE's.
[ Voor 29% gewijzigd door Tweakjur op 06-07-2023 13:35 ]
Die real-time stukken waren zo makkelijk dat het vooral een kwestie van buttonbashen tot de qte's was imo. Maar ik speel een game dan ook niet voor cutscenes maar voor de gameplay.
Ik natuurlijk ook. Kweenie man, ik gebruikte dodgen en parry best veel. Ik herken me niet echt in dat button-bashen. Dat het moeilijker had gekund ben ik zeker met je eens maar je mening over de gameplay deel ik niet.Timothy3000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:36:
Die real-time stukken waren zo makkelijk dat het vooral een kwestie van buttonbashen tot de qte's was imo. Maar ik speel een game dan ook niet voor cutscenes maar voor de gameplay.
Op welke manier niet? Het hele vechtsysteem is toch gewoon vierkantje en driehoekje spammen tot je specials weer uitgetimed zijn en je deze weer kunt gebruiken?Tweakjur schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:39:
[...]
Ik natuurlijk ook. Kweenie man, ik gebruikte dodgen en parry best veel. Ik herken me niet echt in dat button-bashen.
Mwah, ik druk wel veel op die knoppen. Maar druk net zo vaak op R1 en probeer zoveel mogelijk op vierkantje te drukken om te parrien. Met button smashen kom je een heel eind, maar met iets meer tactiek en rust kom je een heel stuk verderTimothy3000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:41:
[...]
Op welke manier niet? Het hele vechtsysteem is toch gewoon vierkantje en driehoekje spammen tot je specials weer uitgetimed zijn en je deze weer kunt gebruiken?
Merk ook wel dat ik een half-stagger in een bepaalde combo blijf terugvallen om zo nog sneller naar de full stagger te komen.
Denk dat het zich wel goed laat vergelijken met een Tekken of Street Fighter. Met button smashen win je soms ook wel, maar met het maken van combo's kom je verder
Njaaaaa je kan ook overdrijven. Souls is ook alleen maar slaan en hakken. SF of Tekken is ook alleen maar slaan en schoppen met special moves tussendoor. COD is ook alleen maar schieten en herladenTimothy3000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:41:
[...]
Op welke manier niet? Het hele vechtsysteem is toch gewoon vierkantje en driehoekje spammen tot je specials weer uitgetimed zijn en je deze weer kunt gebruiken?
Nahhh niet eerlijk. Het is aanvallen, combo's maken, jezelf in positie brengen, attacks ontwijken, L2 eikon selecteren midden in de actie, L1 locken, in de hectiek R1 dodgen, X jumpen aircombos maken met vierkantje rondjes, R2 plus vierkantje driehoekje voor skills die matchen met de actie die je wil, combos, openingen, eikon selecteren voor eikon abilitie met rondje voor de situtatie waar je je in bevind, stagger opbouwen, L3 R3 voor limit, pijltje links voor items of Torgal, up down rechts voor items en Torgal akties, Torgal in combo's intergreren, enemies airborne maken met Torgal voor meer aircombo's, enemy acties cancellen met Torgal. Precision eveades counters, area attacks evaden etc etc. In totaal best wat hectische strategie
Ik ben gek dat ik het uit typ maar het is anders niet eerlijk voor anderen die meelezen
[ Voor 46% gewijzigd door Mutatie op 06-07-2023 14:01 ]
Je kan het in het belachelijke trekken maar ik reageer even serieus.Mutatie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:52:
[...]
Njaaaaa je kan ook overdrijven. Souls is ook alleen maar slaan en hakken. SF of Tekken is ook alleen maar slaan en schoppen met special moves tussendoor. COD is ook alleen maar schieten en herladen
Bij alle games die je daar noemt komt nog strategie kijken. Moet je op je tellen letten. Kom je niet ver als je er niet een beetje bij nadenkt.
Bij FF16 maakt het niet uit of je voor combo's gaat of dom buttonbasht, je komt er even ver mee. Elke enemy reageert exact hetzelfde op elke aanval. Er is gewoon echt nul diepgang. Vierkantje, driehoekje, eikons (welke maakt niet uit), dodge, limit, repeat. Dat is jammer.
Je kan er inderdaad voor kiezen om airbourne te gaan, lekker rond te springen, torgal mee te laten vechten, maar uiteindelijk is dat allemaal niet nodig. Je maakt de combat er iets leuker mee, maar die enemies blijven allemaal hetzelfde reageren (amper) en het levert je in de gevechten ook nul op.
Als de AI nou actief meevocht en als de game iets moeilijker was, en als de keuze voor een speciale move tactisch nodig was (vuur tegen ijs etc) dan was het wel wat boeiender geweest. Jij noemt het hectische strategie. Dat die strategie totaal niet nodig is is juist wat ik jammer vind.
[ Voor 29% gewijzigd door Timothy3000 op 06-07-2023 14:09 ]
@Timothy3000 Tot hoe ver heb je gespeeld dan?
Nja als je groepen enemies tegenkomt met een lastigere enemie erbij zoals een wyvern is airborne wel handig om attacks te ontwijken en enemies geen kans te geven, en wat je zegt, het is leuk.
Ik ben wel game over gegaan omdat ik aan het mashen was en daarom niet echt oplette
Nja als je groepen enemies tegenkomt met een lastigere enemie erbij zoals een wyvern is airborne wel handig om attacks te ontwijken en enemies geen kans te geven, en wat je zegt, het is leuk.
Ik ben wel game over gegaan omdat ik aan het mashen was en daarom niet echt oplette
[ Voor 15% gewijzigd door Mutatie op 06-07-2023 14:11 ]
Op basis van de chapters 2/3de van de game ongeveer. Sidequests grotendeels geskipt.
De combat was imo gewoon vele malen vetter geweest als de AI actief meevocht en anticipeerde en als je je special abilities echt strategisch moest kiezen. Denk dat ik het daarom zo jammer vind. Er had veel meer in gezeten.
De combat was imo gewoon vele malen vetter geweest als de AI actief meevocht en anticipeerde en als je je special abilities echt strategisch moest kiezen. Denk dat ik het daarom zo jammer vind. Er had veel meer in gezeten.
Ik vind de combat super tof. Maar dat vind ik in Devil May Cry 5 ook. En dit lijkt er een beetje op. Ik probeer zoveel mogelijk combo's te maken, ben constant aan't switchen tussen Eikons, ik probeer Torgal op precies de juiste momenten m'n aircombo's in de lucht te houden met Sic, etc. Het is zo diep als je wil dat het is. Ik vind het echt super tof. De Eikon battles zijn de cherry on top.
Denk dat ik een andere button layout gebruik, maar jij dodged of parried helemaal niet?Timothy3000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:41:
[...]
Wat het combat systeem naar mijn mening makkelijk maakt, is dat de damage die bazen doen minimaal is.
Twitch.tv/coelijoeli
Inderdaad, het combat systeem heeft echt wel genoeg diepgang naar mijn mening. Je hoeft hier alleen weinig gebruik van te maken omdat de standaard moeilijkheidsgraad zo laag is.CoeliJoeli schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:56:
[...]
Denk dat ik een andere button layout gebruik, maar jij dodged of parried helemaal niet?
Wat het combat systeem naar mijn mening makkelijk maakt, is dat de damage die bazen doen minimaal is.
Ik heb nog steeds genoten van het spel maar ik sta er ook anders in dan sommigen hier. Zelfs als het theoretisch mogelijk is om ''dom button mashend'' door een gevecht heen te komen doe ik dit niet. Waarom? Omdat het leuker is om wel gewoon je best te doen en zoveel mogelijk damage te doen terwijl je zelf zo min mogelijk damage pakt.
Ik krijg dus echt het idee dat sommigen hier gewoon proberen zo dom mogelijk door het spel heen te spelen en daarna gaan klagen dat er geen diepgang is in de combat. Denk dat dit toch echt aan de speler zelf ligt.
Ik had het verder ook leuker gevonden als je de moeilijkheidsgraad vanaf het begin al wat hoger had kunnen zetten en dat is ook zeker terechte kritiek. Ik denk dat ze simpelweg te bang waren om verstokte turn-based fans weg te jagen met moeilijke action-combat waardoor ze een beetje in een niemandsland zijn belandt waar het ook voor action-combat fans niet helemaal bevredigend is. Desondanks is het combat systeem gewoon erg compleet en krijg ik veel voldoening uit alle tools zo goed mogelijk gebruiken, dit doet echt niet onder voor andere AAA actie-games die ik heb gespeeld.
Heb je toevallig ook de Final Fantasy moeilijkheidsgraag geprobeerd? Zo ja, is de moeilijkheidsgraag hier ook laag?Redblader schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:16:
[...]
Inderdaad, het combat systeem heeft echt wel genoeg diepgang naar mijn mening. Je hoeft hier alleen weinig gebruik van te maken omdat de standaard moeilijkheidsgraad zo laag is.
Ik heb nog steeds genoten van het spel maar ik sta er ook anders in dan sommigen hier. Zelfs als het theoretisch mogelijk is om ''dom button mashend'' door een gevecht heen te komen doe ik dit niet. Waarom? Omdat het leuker is om wel gewoon je best te doen en zoveel mogelijk damage te doen terwijl je zelf zo min mogelijk damage pakt.
Ik krijg dus echt het idee dat sommigen hier gewoon proberen zo dom mogelijk door het spel heen te spelen en daarna gaan klagen dat er geen diepgang is in de combat. Denk dat dit toch echt aan de speler zelf ligt.
Ik had het verder ook leuker gevonden als je de moeilijkheidsgraad vanaf het begin al wat hoger had kunnen zetten en dat is ook zeker terechte kritiek. Ik denk dat ze simpelweg te bang waren om verstokte turn-based fans weg te jagen met moeilijke action-combat waardoor ze een beetje in een niemandsland zijn belandt waar het ook voor action-combat fans niet helemaal bevredigend is. Desondanks is het combat systeem gewoon erg compleet en krijg ik veel voldoening uit alle tools zo goed mogelijk gebruiken, dit doet echt niet onder voor andere AAA actie-games die ik heb gespeeld.
Twitch.tv/coelijoeli
Die kan je niet proberen zonder de game eerst uit te spelen, dat is nou juist het hele euvel.CoeliJoeli schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:23:
[...]
Heb je toevallig ook de Final Fantasy moeilijkheidsgraag geprobeerd? Zo ja, is de moeilijkheidsgraag hier ook laag?
Mijn enige minpunt de difficulty.
Daarom vroeg ik het Redblader ook, omdat hij het spel al heeft uitgespeeldNightShadow22 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:33:
[...]
Die kan je niet proberen zonder de game eerst uit te spelen, dat is nou juist het hele euvel.
Mijn enige minpunt de difficulty.
Twitch.tv/coelijoeli
Ik ben zelf nog niet begonnen met NG+, heb afgelopen weekend mijn eerste playthrough afgerond. Een vriend van me is al wel begonnen aan NG+ en volgens hem hebben vijanden niet alleen meer health en doen ze meer damage maar is de AI ook wat aggressiever ingesteld waardoor het inderdaad wel meer uitdaging geeft.CoeliJoeli schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:23:
[...]
Heb je toevallig ook de Final Fantasy moeilijkheidsgraag geprobeerd? Zo ja, is de moeilijkheidsgraag hier ook laag?
Daarnaast kom je in NG+ ook andere vijanden tegen dan in je eerste playthrough wat het ook wat uitdagender maakt. Ik heb momenteel geen tijd maar ik ga er binnenkort ook nog wel aan beginnen.
Aha, Nja ik zelf ga er niet aan beginnen... een beetje nutteloos zo een enorm lange game eerst moeten uitspelen om vervolgens voor een normale difficulty weer helemaal overnieuw mogen te beginnen.CoeliJoeli schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:35:
[...]
Daarom vroeg ik het Redblader ook, omdat hij het spel al heeft uitgespeeld
NG+ dus al je spul bewaar je nogNightShadow22 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:38:
[...]
Aha, Nja ik zelf ga er niet aan beginnen... een beetje nutteloos zo een enorm lange game eerst moeten uitspelen om vervolgens voor een normale difficulty weer helemaal overnieuw mogen te beginnen.
Twitch.tv/coelijoeli
Ah ja als trophy hunter begrijp ik dat helemaal!CoeliJoeli schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:00:
[...]
NG+ dus al je spul bewaar je nog. Ik ga het in ieder geval wel doen, voor de platinum trophy. En opzich wordt het voor niet moeilijker, want ik gebruik de cheat rings
Ben daar zelf nooit zo van, en idd met de ringen moet dat wel soepel verlopen
Ja, kan zo zijn. Als de game niet uitnodigt de combat ten volste te gebruiken door bv aerial moves te doen, dan doe ik over het algemeen inderdaad geen aerial moves. Dan speel ik liever een andere game waar je wel actief de combat moet gebruiken om verder te kunnen komen.Redblader schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:16:
[...]
Al is "dom" door het spel spelen ook subjectief. Ik gebruikte wel al die eikon abilities e.d., maar het voelde meer als een buttonbash spamfest dan een echt gevecht.
[ Voor 11% gewijzigd door Timothy3000 op 06-07-2023 16:44 ]
Bwoah. Graphics mode, motion blur op 2, brightness op 5 en de camera sensitivity op 7. Personal sweet spot.
[ Voor 18% gewijzigd door Jasphur op 06-07-2023 20:42 ]
Ik zie nog wel meer kleine verbeteringen. Zo zijn die treasures die lichtgeven, niet meer blauw maar wat meer wit. En de “unread” icoon is rood geworden…
De lijst met updates:Jasphur schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:37:
Ik zie nog wel meer kleine verbeteringen. Zo zijn die treasures die lichtgeven, niet meer blauw maar wat meer wit. En de “unread” icoon is rood geworden…
:strip_exif()/f/image/xLaEMc1SmJZZ5Vcz00LuZKwz.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij komt de ''noodzaak'' uit het feit dat het inderdaad vrij saai en vooral langzaam is als je niet alsnog je best doet met de combat. Ik merk dat bij jou en sommige anderen die noodzaak alleen ontstaat als het spel je afstraft met dood gaan als je niet ''optimaal'' speelt, wat ook een terechte mening is natuurlijk.Timothy3000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:37:
[...]
Ja, kan zo zijn. Als de game niet uitnodigt de combat ten volste te gebruiken door bv aerial moves te doen, dan doe ik over het algemeen inderdaad geen aerial moves. Dan speel ik liever een andere game waar je wel actief de combat moet gebruiken om verder te kunnen komen.
Al is "dom" door het spel spelen ook subjectief. Ik gebruikte wel al die eikon abilities e.d., maar het voelde meer als een buttonbash spamfest dan een echt gevecht.
Het zijn andere perspectieven, ik ben het er wel mee eens dat een hogere moeilijkheidsgraad vanaf het begin zeer welkom was geweest. Dit had de ervaring voor veel mensen waarschijnlijk al heel anders gemaakt, je kan namelijk wel degelijk je abilities afstellen op het soort vijanden waarmee je vecht. Denk hierbij aan focus op single target of aoe, ranged of melee en snelle of langzame aanvallen. Hiermee kunnen verschillende skill loadouts heel anders aanvoelen en effectiever zijn in verschillende situaties.
Het is in je eerste playthrough alleen helemaal niet verplicht om hier over na te denken om het spel uit te spelen. Ik denk dat dit de kern van het ''button mashen'' argument is want het klopt dat je op deze manier ook gewoon door het spel kan komen, hetzij wat langzamer dan iemand die zich wel verdiept in de combat.
Gisteren de
Maar overall vermaak ik me er nog altijd goed mee. Sommige hunts zijn ook wel pittig als je niet een beetje let op je loadout. De platinum trophy laat ik wel voor wat het is met die time trials denk ik.
spoiler:
gedaan. Poeh, dat was wel echt een hoogtepuntje hoor. Eigenlijk wat de huidige God of War games een beetje missen doen ze hier wel echt geweldig. Het is jammer dat de content en side missions er tussenin zo gortdroog zijn, dat doet God of War dan weer stukken beter. Bahamut boss fight
Maar overall vermaak ik me er nog altijd goed mee. Sommige hunts zijn ook wel pittig als je niet een beetje let op je loadout. De platinum trophy laat ik wel voor wat het is met die time trials denk ik.
Nog meer damage, dit keer in een echte battle.
Die “lower quality” cut scenes doen mij heel erg denken aan de Ys games.
Uitgespeeld met 40 uur en 90% completion.
De side missies heb ik nog nooit zo slecht in een game meegemaakt, maar door de rest is het geheel echt een epische game geworden
Sowieso een 10/10 voor mij, maar ik hoop wel persoonlijk dat deel 17 minder actie weer wordt en meer een traditionele RPG weer.
De side missies heb ik nog nooit zo slecht in een game meegemaakt, maar door de rest is het geheel echt een epische game geworden
Sowieso een 10/10 voor mij, maar ik hoop wel persoonlijk dat deel 17 minder actie weer wordt en meer een traditionele RPG weer.
De site missions zijn inderdaad slecht, maar ik ben nu (pas) bij
spoiler:
en holy sjit Northreach
spoiler:
Dus ja, ondanks dat de missies zelf slecht zijn voegen ze imho wel echt wat toe.
je krijgt wel echt goed mee hoe ze over de Branded denken. Branded die worden misleid en daarna opgegeten door wolven. Of kleine meisjes die hun branded als huisdier zien.
Worden later echt wel leuker en ze zijn eigenlijk verplichte kost voor wat zeer belangrijke upgrades en wapens die ik niet spoil.Jasphur schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:05:
De site missions zijn inderdaad slecht, maar ik ben nu (pas) bijspoiler:en holy sjitNorthreachspoiler:Dus ja, ondanks dat de missies zelf slecht zijn voegen ze imho wel echt wat toe.je krijgt wel echt goed mee hoe ze over de Branded denken. Branded die worden misleid en daarna opgegeten door wolven. Of kleine meisjes die hun branded als huisdier zien.
Zoals je zegt voegen ze echt wat toe en dat is er ook gelijk het leukst aan.
Lang geleden dat een game mij zo in zn wereld, verhalen en characters heeft gezogen, vind het nu al jammer dat ik bijna klaar ben.
Een dikke 10/10 en denk wel mijn GOTY.
Ben zelf nu na 70 uur op 97% denk dat ik m vanavond wel heb uitgespeeld.
[ Voor 15% gewijzigd door NightShadow22 op 09-07-2023 21:14 ]
[ Voor 63% gewijzigd door NightShadow22 op 09-07-2023 21:15 ]
zit zelf ook op zoiets. Er komen nog wel veel side quests als je de finale locatie vrij speeltBen zelf nu na 70 uur op 97% denk dat ik m vanavond wel heb uitgespeeld.
Heb ze allemaal gedaan en nu op weg naar de laatste locatie (dat veronderstel ik tenminste)
[ Voor 5% gewijzigd door Annan op 10-07-2023 15:54 ]
Haha inderdaad , ik dacht gister klaar te zijn maar ik moet nog iets van 9 sidequests afmaken en de laatste hunts.Annan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:53:
[...]
zit zelf ook op zoiets. Er komen nog wel veel side quests als je de finale locatie vrij speelt
Heb ze allemaal gedaan en nu op weg naar de laatste locatie (dat veronderstel ik tenminste)
Echt mooi gedaan een stel van de laatste sidequests, geeft weer veel extras aan alle characters.
[ Voor 10% gewijzigd door NightShadow22 op 10-07-2023 15:59 ]
Net de eindbaas verslagen. Had het me wel moeilijk gemaakt door niet max potions te hebben en de +exp,+ability accessories equipped te hebben…
Daar had ik na mijn 1e run niet meteen trek in.
nu heb ik nog het voordeel dat het spel in de vingers zit en toegegeven: heb me er goed mee geamuseerd uiteindelijk.
Dat is wel een plus.Annan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:46:
nu heb ik nog het voordeel dat het spel in de vingers zit en toegegeven: heb me er goed mee geamuseerd uiteindelijk.
Ik lees dat de NG+ goed uitgwerkt is in deze game maar op een of andere manier kan ik me er nu niet toe zetten.Een Resident Evil game kan ik 3x achter elkaar spelen.
De eerste fights merk je echt al direct dat de enemies een pak meer health hebben. Ook zijn er enemies die in de oorspronkelijke play-through niet voorkwamen in de greatwoods (nog niet verder geraakt). Door de juiste skills en de ervaring blijven de eerste gevechten relatief gemakkelijk en dan moet ik rift slip nog uitproberen. Dat gezegd zijnde, blijft het vermakelijk met al je skills de oude vijanden te lijf te gaan
Ik hoop echter wel dat ze een optie toevoegen -> auto-skip all cut-scenes
Annan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:38:

Grmbl... Net aan het knokken met de Behemoth King. Was ik na het ontwijken van zijn Apocalypse blijkbaar de 'cirkel' uitgelopen en dan wordt ie gereset. Dat hadden ze écht beter moeten uitvogelen, want er gebeurt zo veel op het scherm dat je die battle arena cirkel niet ziet. Niet de eerste keer dat dit gebeurt...
Ben nu tegen het einde. Het is wel duidelijk dat de side quests er op het einde nog even doorheen worden geramd. Je halve tropgy kast verdien je met de laatste berg quests. Het had allemaal wat gebalanceerder gemogen.
Ben nu tegen het einde. Het is wel duidelijk dat de side quests er op het einde nog even doorheen worden geramd. Je halve tropgy kast verdien je met de laatste berg quests. Het had allemaal wat gebalanceerder gemogen.
Wat een prachtig einde, de laatste keer dat een game en zn verhaal me zo heeft geraakt was The last of us 2.
Ongekend wat ze hier hebben neergezet , wat een mooie game.
Jammer dat het voorbij is nu, op naar Rebirth dan maar
Ongekend wat ze hier hebben neergezet , wat een mooie game.
Jammer dat het voorbij is nu, op naar Rebirth dan maar
[ Voor 7% gewijzigd door NightShadow22 op 11-07-2023 20:35 ]
Dat had ik ook bij de Behemoth kingNyarlathotep schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:36:
Grmbl... Net aan het knokken met de Behemoth King. Was ik na het ontwijken van zijn Apocalypse blijkbaar de 'cirkel' uitgelopen en dan wordt ie gereset. Dat hadden ze écht beter moeten uitvogelen, want er gebeurt zo veel op het scherm dat je die battle arena cirkel niet ziet. Niet de eerste keer dat dit gebeurt...

Maar wat je zegt over de sidequests klopt niet, Ze passen allemaal perfect in de pacing van het verhaal en het slot van het verhaal, perfect gedaan.
@NightShadow22 , kan je ook accepteren dat niet iedereen de game "perfect" vindt?
Wat ik ook bijzonder vind, is dat ik hier (en elders) lees dat de game toch enkele puntjes heeft laten liggen wat eigenlijk iedereen wel vindt, zoals bijv, framedrops, sidemissies, te makkelijk en iets te veel (en soms te lange) cutscenes. En dan nog krijgt het van dezelfde users een 10/10.
Dát kan ik dan weer niet accepteren. Je kan naar mijn mening niet een 10/10 geven als niet alles perfect is.
Ik heb vorige week in ieder geval alles terug gegeven aan mijn kameraad. Vlak nadat ik de hunt Angel of Death (??) had gedaan. En ik geloof niet dat ik de game zelf ooit ga kopen. Wordt de eerste Final Fantasy die ik niet uitspeel. Ach ja, er zijn ergere dingen
Wat ik ook bijzonder vind, is dat ik hier (en elders) lees dat de game toch enkele puntjes heeft laten liggen wat eigenlijk iedereen wel vindt, zoals bijv, framedrops, sidemissies, te makkelijk en iets te veel (en soms te lange) cutscenes. En dan nog krijgt het van dezelfde users een 10/10.
Dát kan ik dan weer niet accepteren. Je kan naar mijn mening niet een 10/10 geven als niet alles perfect is.
Ik heb vorige week in ieder geval alles terug gegeven aan mijn kameraad. Vlak nadat ik de hunt Angel of Death (??) had gedaan. En ik geloof niet dat ik de game zelf ooit ga kopen. Wordt de eerste Final Fantasy die ik niet uitspeel. Ach ja, er zijn ergere dingen
Achja dat soort reviews werken altijd twee kanten op toch? Zijn ook genoeg mensen die een 1/10 geven wat objectief ook niet terecht is lijkt me. Blijft allemaal toch een subjectief verhaal ook, blijkbaar vinden sommigen de sterke punten zo goed dat de negatieve punten ondergeschikt zijn voor ze. Zou in ieder geval niet al teveel logica proberen te zoeken in gebruikersreview van zowel superfans als haters. Dit draait voor beide kanten voornamelijk om emoties.streamnl schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:10:
@NightShadow22 , kan je ook accepteren dat niet iedereen de game "perfect" vindt?
Ik heb het spel met veel plezier gespeeld maar zou het om verschillende redenen ook geen 10/10 geven:
Negatief
- Side-quests hebben over het algemeen erg saaie objectives, sommigen zijn zeker de moeite waard voor het verhaal maar anderen voelen in combinatie met de waardeloze rewards als ''tijdsverspilling''. Daarnaast was de pacing van de side-quests ook niet echt optimaal, je hebt stukken waar je bijna geen side-quests krijgt terwijl je richting het einde van het spel compleet bedolven wordt onder side-quests. Wat zonde is, is dat deze laatste side-quests qua verhaal erg sterk zijn maar ik merk dat veel mensen ze overslaan omdat ze zo dicht tegen het einde van de game hier geen zin meer in hebben.- Performance is inderdaad niet op het niveau van bijvoorbeeld een God of War, The Last of Us, Ratchet & Clank en andere super geoptimaliseerde games op de PS5. De 30 fps modus is in ieder geval wel erg stabiel maar ik kan als PC-gamer erg slecht tegen 30 fps, zeker in combinatie met de zware motion-blur die in FF16 standaard werd toegepast. De motion-blur kan je ondertussen wel aanpassen sinds de laatste patch wat een goede verandering is in ieder geval maar de performance mode had echt wel beter geoptimaliseerd kunnen worden denk ik. Denk ook aan gebruik van bijvoorbeeld FSR 1 wat gewoon verouderde techniek is vandaag de dag.
- De standaard moeilijkheidsgraad had hoger gemogen óf er had gewoon een optie moeten zijn voor een hogere moeilijkheidsgraad vanaf het begin. Ik merk dat voor veel mensen met enige ervaring in action-games dat de game over het algemeen te weinig uitdaging biedt.
- Het crafting systeem en de equipment in de game is onder de maat. armour en wapens zijn eigenlijk volledig oninteressant en je merkt qua gameplay ook vrijwel niets van 95% van de equipment die je kan halen. Zoals het nu is hadden ze het hele crafting systeem en de equipment achterwege kunnen laten en dit zou erg weinig impact hebben op de ervaring.
- De overworld nodigt niet echt uit om op onderzoek uit te gaan. Wanneer je dit doet kom je er al snel achter dat er eigenlijk vrij weinig te vinden is en dat de wereld vrij leeg is. Het was mooi geweest als er bijvoorbeeld wat hidden dungeons verstopt waren of dat er bijvoorbeeld puzzels waren met nuttige loot of items als rewards.
Dit zijn best wat belangrijke punten die allemaal een stuk beter hadden kunnen zijn naar mijn mening. Toch zijn er ook genoeg zaken die het spel wél erg goed doet naar mijn mening:
Positief
- De combat is goed uitgewerkt en biedt voor mij voldoende variatie met verschillende builds die allemaal anders aanvoelen en ook verschillende sterktes en zwaktes hebben. Ik heb tijdens mijn playthrough mijn build een paar keer overhoop gegooid en het was altijd leuk om de verschillende abilities te proberen en combineren.- Het spektakel in FF16 is ongeëvenaard. De beelden die je ziet voornamelijk tijdens de Eikon gevechten zijn echt op een schaal die ik nog niet eerder heb gezien in een game. Ik heb het gevoel dat ze zich erg hebben laten leiden door 'the rule of cool' en er zijn zoveel momenten waar ik gewoon met een glimlach op mijn gezicht van het spektakel heb zitten genieten.
- De voice-acting is erg sterk. Elke acteur weet precies de juiste emoties over te brengen en de stemmen passen naar mijn mening ook erg goed bij de personages.
- De muziek is fenomenaal en waarschijnlijk mijn favoriete onderdeel van de game. De emotie, de hype, ik luister nog steeds regelmatig naar delen van de soundtrack en voor dit onderdeel zou ik wel makkelijk een 10/10 geven.
- Het verhaal en de karakters vind ik goed geschreven. Hoewel je natuurlijk geen traditionele party hebt vind ik dat er wel genoeg memorabele karakters naast Clive zijn die op mij een duidelijke indruk hebben achtergelaten zoals Jill, Cid, Gav, Mid , Byron en anderen die ik niet zal spoilen. Clive staat er tijdens het verhaal in ieder geval echt niet alleen voor. Ook de villains vind ik goed geschreven en interessant.
Conclusie
Voor mij is het spel ondanks de tekortkomingen een goede 8,5/10, de zaken die ik als sterke punten ervaar wegen voor mij zwaarder dan de zaken die ik als negatieve punten ervaar. Dit is voor iedereen anders natuurlijk en ik kan het ook begrijpen als bepaalde negatieve punten dealbreakers zijn voor sommigen. Het blijft allemaal erg subjectief.offtopic:
Einde mini-review
Einde mini-review
Nooit last gehad van framedrops in quality mode en met alle minpunten ben ik het verder oneens.streamnl schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:10:
- Sidequests zijn erg goed omdat ze veel toevoegen aan het enorm goede verhaal
- Cutscenes idem en teveel cutscenes bestaat niet voor mij ( groot Kojima fan )
Voor mij een 10/10 en GOTY, Daar gaan Spiderman 2 , Alan wake 2 en Starfield niks meer aan veranderen hier.
Lang geleden dat een game me zo heeft geraakt.
Helemaal eens met de samenvatting van Redblader, echter wegen voor mij de negatieve punten flink zwaarder waardoor ik eerder op 5.5/10 uitkom.
Behoorlijk teleurstellend, overhyped en overrated spel naar mijn mening.
Behoorlijk teleurstellend, overhyped en overrated spel naar mijn mening.