Paar dagen terug ook de game uitgespeeld en herken me veel in wat ik hier (vooral op de laatste pagina, heb deze thread vermeden sinds ik begonnen ben met de game) lees. De game voelde qua sfeer anders dan voorgaande Final Fantasy games en tegelijkertijd maakt dat bij die epische momenten ook weer een stuk minder uit. Natuurlijk zijn er de herkenbare dingen als Eikons, Chocobo, Moogle, namen, etc. Maar het speelt gewoon zo totaal verschillend, met een crafting systeem wat enorm vreemd in elkaar steekt (althans, voor mij? Elke keer kon ik gewoon direct zo gauw er nieuwe equipment was deze forgen, behalve de laatste golden sword/accessories). Waarom stop je t er dan uberhaupt in? Level difference merk je wel als je via die halls of virtue of hoe die steen dan ook maar heet oudere levels nog eens gaat spelen (trophy hunter representing!).
Moet wel zeggen dat ik die Chronolith trials super vond dat die er in zitten en verplicht zijn voor Platinum. Het dwingt je gewoon om alle Eikons met alle abilities ten minste 1 keer uitgeprobeerd te hebben waardoor ik (pas aan t einde van de game, dat wel) realiseerde dat sommige Eikons veel beter waren dan ik dacht. Ik heb praktisch de hele game gespeeld met
spoiler:Phoenix skillset, Garuda skillset en uiteindelijk dan Shiva passive met Judgement bolt en Gigaflare (geen idee of dit spoilen is...
. Fight, stagger half, pull, stagger 2nd half, dmg, repeat. In hele game maar 1 keer dood gegaan in de moeilijkste S hunt.
Muziek is wel echt prachtig; ik heb geen zin om mijn hele middag in de hideout te lopen DJen, maar ik hoop echt dat die OST snel beschikbaar komt, man wat mooi en herkenbaar ook weer!
Sidequests vond ik ook net als veel heer enorm ruk in het begin, was echt bang voor continue fetch/talk/return quests, maar uiteindelijk werden ze wel een stuk beter en krijg je ook wat meer character building met je hideout crew en je 4 matties door t hele land heen. Helaas niet zoveel bonding als de main staff, maar dat is wel logisch.
Cinematics wel echt gaaf gedaan, zeer indrukwekkend vaak. Stemmen soms schijt irritant (Mid anyone?)
Nu net als Akaendra ook begonnen met Final Fantasy difficulty voor de laatste 2 trophies; de gevechten zijn wel cool nu maar merk dat ik t wel echt ga rushen en dus ook mijn skillset en equipment daar op aanpas. Wel grappig dat ze nu ook nieuwe crafting items weer hebben!
Vond de afwikkeling van het verhaal wel heel mooi! En een aankomende DLC zal neem ik aan niet afspelen na de verhaallijn maar eerder lijkt mij. Grote kans dat die zal gaan over onze vermiste Eikonische vriend in het water!
Al met al, heel andere weg ingeslagen qua gameplay dat zeker niet slecht heeft uitgepakt maar helaas voor mij wel dat nostalgische gevoel niet weet te behouden. Muziek en Eikonische battles wel, de gewone gevechten niet. Nu maar even kijken of ik met de sporadische uurtjes tijd voor gamen even mijn weg door New Game+ kan Zantetsukenen