Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
I was testing the demo of #FFXVI and I got this temperature alert for the first time. The game hadn't even started in fact, it was just in the opening CG. Worrisome!
Ah never mindJasphur schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:38:
Toch jammer dat T.net redelijk wat berichten heeft geplaatst over de ontwikkelingen van FFXVI
https://tweakers.net/zoeken/?keyword=Final+Fantasy+XVI maar dan nu niks meer melden
Zeker na dit bericht: nieuws: Ontwikkeling van Final Fantasy XVI loopt bijna half jaar achter op pl... nu blijkt dat ze ruim een maand of twee voor de release datum al gold waren gegaan..
Anyway: Hoe bevalt de demo?
nieuws: Square Enix brengt Final Fantasy XVI-demo uit met proloog van 2,5 uur
Er is geen game die oververhitting kan veroorzaken. Dat is een fabel.
Hehe true. Zijn/haar console zal mogelijk ergens in een onmogelijk warm hoekje staan en elke andere game had hetzelfde veroorzaakt.FrankoNL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:11:
[...]
Er is geen game die oververhitting kan veroorzaken. Dat is een fabel.
Begint meteen goed.
Je kan er dan dus ook voor kiezen om straks weer helemaa opnieuw te beginnen?All saved progress can be carried over to the main game
hehe ook tof om door de Licenses te scrollen in de system menu. Leuk om de gebruikte projecten te zien. Als je ze wilt bekijken er staan Git(hub) repro linkjes bij.
Oh my! De muziek! 100% een headphones game (tenzij je een goede geluidsinstallatie hebt aangesloten).
Herkende een aantal melodieen van vorige FF delen zoals de classic victory fanfare en de world overtune uit VII. Maar duidelijk dat er ook wat afgekeken is bij Dragon Quest XI. En dat is helemaal niet erg!
Die Active Time Lore is heel erg handig. Dat miste ik vroeger wel eens bij eerdere delen. Altijd handig om een klein beetje achtergrond informatie bij de hand te hebben tijdens cut scenes.
Zit er nu ongeveer een uur in en heb op zowel graphics als performance mode gespeeld. Heb bij beide (nog) geen last gehad van frame drops. Maar ze mogen van mij we wat doen aan de motion blur.
En als we dan toch aan het klagen zijn. Het gekozen font vind ik niet overal even leesbaar. Hopelijk worden de toegankelijkheidsopties nog wat uitgebreid met bijvoorbeeld het vergroten van het font. Gelukkig kan dit al wel met de ondertiteling (en ja, ik speel nu even met de Engelse Voices)
[ Voor 119% gewijzigd door Jasphur op 12-06-2023 21:36 ]
Het is zeker wel een “traditionele” Final Fantasy. Er zit van alles in, oorlog, verraad, vriendschap en Chocobos. De muziek is uitstekend (wel ietsjes zachter zetten zodat muziek/stem wat meer in balans is) en het vechten is prima te doen zonder de ringen. Hetzij wel op story mode.
Ik kijk nu al uit naar een moment waarop ik de demo kan uitspelen en al helemaal naar mijn verjaardag, kort na de release. Zodat ik aan de main game kan beginnen!
Heel dom maar ik ga mn pre order annuleren in afwachting van meer toegankelijkheidsopties.
Neem aub een voorbeeld aan God of War.
[ Voor 22% gewijzigd door Frez op 12-06-2023 22:36 ]
C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor
In die zin is het echt wel FF jaJasphur schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:10:
Ik heb de demo nog niet uit, maar ik ben erg enthousiast.
Het is zeker wel een “traditionele” Final Fantasy. Er zit van alles in, oorlog, verraad, vriendschap en Chocobos. De muziek is uitstekend (wel ietsjes zachter zetten zodat muziek/stem wat meer in balans is) en het vechten is prima te doen zonder de ringen. Hetzij wel op story mode.
Ik kijk nu al uit naar een moment waarop ik de demo kan uitspelen en al helemaal naar mijn verjaardag, kort na de release. Zodat ik aan de main game kan beginnen!
Oh en idd, story mode had ik niet geprobeerd. Ik ga het allemaal nog wel eens doen en spelen met opties. Wat me wel beviel was de ring waarmee je een dodge melding en window kreeg
De muziek is ook echt geweldig! En veel herkenbare dingetjes. Qua framedrops, het is niet dat het schokt, maar als je de camera draait wisselt het van snel naar langzaam zeg maar, lastig uit te leggen, niet 1 constante vloeiende snelheid.Jasphur schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:50:
Okay. Ik heb wat activiteiten verschoven (ga ik spijt van krijgen, maar soit) ik moet gewoon een stukje spelen vanavond
Begint meteen goed.
[...]
Je kan er dan dus ook voor kiezen om straks weer helemaa opnieuw te beginnen?
hehe ook tof om door de Licenses te scrollen in de system menu. Leuk om de gebruikte projecten te zien. Als je ze wilt bekijken er staan Git(hub) repro linkjes bij.
Oh my! De muziek! 100% een headphones game (tenzij je een goede geluidsinstallatie hebt aangesloten).
Herkende een aantal melodieen van vorige FF delen zoals de classic victory fanfare en de world overtune uit VII. Maar duidelijk dat er ook wat afgekeken is bij Dragon Quest XI. En dat is helemaal niet erg!
Die Active Time Lore is heel erg handig. Dat miste ik vroeger wel eens bij eerdere delen. Altijd handig om een klein beetje achtergrond informatie bij de hand te hebben tijdens cut scenes.
Zit er nu ongeveer een uur in en heb op zowel graphics als performance mode gespeeld. Heb bij beide (nog) geen last gehad van frame drops. Maar ze mogen van mij we wat doen aan de motion blur.
En als we dan toch aan het klagen zijn. Het gekozen font vind ik niet overal even leesbaar. Hopelijk worden de toegankelijkheidsopties nog wat uitgebreid met bijvoorbeeld het vergroten van het font. Gelukkig kan dit al wel met de ondertiteling (en ja, ik speel nu even met de Engelse Voices)
De save neem ik niet mee naar de full game, ik heb best wat cutscenes geskipt (ik wou niet alles voor mezelf spoilen) begin gewoon lekker vanaf het begin dan
[ Voor 53% gewijzigd door Mutatie op 12-06-2023 22:56 ]
Qua game en vibe voel ik het wel. Ook de active time lore is handig. Even goed om je tijdens een cutscene even in te lezen in de verschillende termen/characters 😅.
Mss in de volledige game wel.. zou dat wel leuk vinden dat we kunnen lopen van a naar b. Enfin ieder zen ding eJasphur schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:01:
Level design is ook prima trouwens. (Gelukkig) Geen open wereld maar gewoon toffe locaties. Voelde een beetje Final Fantasy X, alleen daar kon je nog wel van locatie naar locatie lopen. Dat kon in dat uurtje wat ik gisteren heb gespeeld niet, wellicht kan dat wel in de main game. Maar verwacht van niet tbh
Paar puntjes wel.
Framerate wil nog wel eens dippen. Hoop dat er goede VRR wordt geïmplementeerd.
Ui letters erg klein.
Soms zoveel actie dat ik het overzicht een beetje kwijtraakte. Dit vooral tijdens Eiken gevecht. Ook vond ik dat gevecht hoewel prachtig weergegeven wel wat weinig gameplay. Button mashed op driehoekje. Beetje richten en evaden.
Verder erg tof. Denk wel dat ik m ga halen.
En na het uitspelen van die modus ben ik er ook over uit. 100% aankoop.
Ik vond de quality mode verder helemaal prima maar de performance mode vond ik te wisselvallig, zowel in beeld kwaliteit als framerate. Ik lees ook dat beide modi ray tracing aan hebben staan, dat klinkt een beetje zoals Jedi Survivor waar dat niet eens uitgezet kan worden omdat het een belangrijk onderdeel is voor hun hele belichtingssysteem.
Dus dat zou betekenen dat de personen die de game op een schijfje hebben gekocht mogelijk toch een (kleine) download hebben? Hoe ver van te voren beginnen ze eigenlijk met het drukken van de discs? En staat de game wel echt daarop en is het nog alleen maar een installer + sleutel?kazuka schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:54:
Ik lees dat de demo build versie 1.0.1 is en de gameplay die ze afgelopen april in de SoP lieten zien al op 1.0.3 zat. Ik denk dat ze die laatste maanden wel gebruiken om wat zaken zoals performance glad te strijken. Dat gebeurd normaliter altijd pas helemaal tegen het einde van de ontwikkeling.
Ik vond de quality mode verder helemaal prima maar de performance mode vond ik te wisselvallig, zowel in beeld kwaliteit als framerate. Ik lees ook dat beide modi ray tracing aan hebben staan, dat klinkt een beetje zoals Jedi Survivor waar dat niet eens uitgezet kan worden omdat het een belangrijk onderdeel is voor hun hele belichtingssysteem.
Aparte keuze om dan die verouderde demo eruit te gooien.kazuka schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:54:
Ik lees dat de demo build versie 1.0.1 is en de gameplay die ze afgelopen april in de SoP lieten zien al op 1.0.3 zat. Ik denk dat ze die laatste maanden wel gebruiken om wat zaken zoals performance glad te strijken. Dat gebeurd normaliter altijd pas helemaal tegen het einde van de ontwikkeling.
Ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat de versie op de disc de meest recente zal zijn, aangezien ze gezegd hebben geen day-1 patch te releasen. Ik neem aan dat de volledige game wel de disc zal staan hoewel dit tegenwoordig ook geen garantie meer is, het gebeurt wel vaker dat er inderdaad ook een deel gedownload moet worden. Hier is volgens mij door SE verder niks over gezegd.Jasphur schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:57:
[...]
Dus dat zou betekenen dat de personen die de game op een schijfje hebben gekocht mogelijk toch een (kleine) download hebben? Hoe ver van te voren beginnen ze eigenlijk met het drukken van de discs? En staat de game wel echt daarop en is het nog alleen maar een installer + sleutel?
Wat was dit een aangename verassing zeg, zie er erg naar uit deze volgende week te mogen spelen.
Voor mij voelt het combat systeem echt lekker, ook in het 2e deel van de demo.
Het wisselen tussen de eikons was wel ff wennen, maar loop wel soepel.
Vooral de titan abilities waren ff wennen met de hold to charge, maar wat voelde die sterk zeg.
Ben sinds ze van turn-based combat zijn afgestapt gestopt met de FF reeks, maar wilde de demo wel een kans geven. Vind de combat nog steeds niet echt geweldig maar ik ben nog niet aan het einde van de demo, wil het wel een echte kans geven.
Dat gezegd hebbende, ik stoorde me direct aan die intro scène met de QTE's. Vind dat altijd zo nutteloos, en in dit geval voegde het ook niet toe. Laat gewoon de cinematics zijn werk doen joh. Zag destijds ook veel QTE's in FF15 (of dat moet net toeval zijn geweest, herinner mij een boss battles.met een soort draak bij de oceaan). Hoop dat ze die in 16 gewoon weg laten verder.
[ Voor 3% gewijzigd door Seroczynski op 13-06-2023 20:25 ]
Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski
[ Voor 10% gewijzigd door Jasphur op 13-06-2023 20:41 ]
Ah, jammer. In Spider-Man kon je ze in de settings uitzetten in het accessibility menu. Als meer developers dat nou eens zouden doenJasphur schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:40:
Nope. Cinematic events zitten er gewoon in is al door een aantal reviewers bevestigd. Ik zie ze liever ook verdwijnen maar kan mij er niet echt aan storen. Het zorgt er wel voor dat ik nog een beetje “in the battle” blijf.
To dare is to do
De demo heeft er al voor gezorgd dat ik verliefd ben op dit vechtsysteem.Qua action game kan deze zo naast DMC & Bayonetta staan.
Cinematic events zijn “filmpjes” waar je alsnog op de juiste tijd een bepaalde knop moet indrukken, toch?
Voor iemand die vanaf de zijlijn meekijkt, de gevechten zien er (te) snel uit. Er gebeurt te veel tegelijkertijd.
Waarschijnlijk een generatie dingetje maar ik ben daar geen fan van. Laat mij maar een balk zien wie er aan de beurt is zoals bij FFX.
Ja t is gewoon een quick time event. Alleen nog simpeler. Want t is alleen r1 (evade) of vierkantje (attack). Zijn mooie scenes. Maar de input voegt weinig toe.streamnl schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:11:
Voor mijn beeldvorming.
Cinematic events zijn “filmpjes” waar je alsnog op de juiste tijd een bepaalde knop moet indrukken, toch?
Ben zelf uit 1976 en ik krijg juist een kick van dit type Action-RPG.Denk meer een smaakding.streamnl schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:11:
Voor mijn beeldvorming.
Voor iemand die vanaf de zijlijn meekijkt, de gevechten zien er (te) snel uit. Er gebeurt te veel tegelijkertijd.
Waarschijnlijk een generatie dingetje maar ik ben daar geen fan van. Laat mij maar een balk zien wie er aan de beurt is zoals bij FFX.
Dan is Octopath Traveller echt iets voor joustreamnl schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:11:
Voor mijn beeldvorming.
Die is enorm turn-based en laat zelfs de volgorde zien boven in het scherm
In story mode zijn de gevechten overigens echt prima te doen, ook zonder de support ringen. Moest wel even wennen aan de switch van de auto-lock als ik een vijand verslagen had naar een andere vijand. Maar dat is denk ik een kwestie van tijd. Moet ook eerlijk bekennen dat ik niet gekeken heb of je dat uit kan zetten.
Vanmorgen de demo uitgespeeld. Erg tof! Ga mij goed vermaken met deze game. Benieuwd om te zien of ze veel van die 'secret' dingen er in hebben weggewerkt die je niet kan zien via de blauwe gloed
Ik weet niet, maar heb gespeeld op in de action mode. En vond de game nergens echt moeilijk (en zoveel game ik niet meer). In het tweede deel van het spel was automatisch de ring voor evade volgens mij toegevoegd. Want kreeg steeds de popup voor evade, Dat was best chill eigenlijk. Maar weet niet of ik uiteindelijk het spel met of zonder die ring ga spelen.Jasphur schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:35:
[...]
In story mode zijn de gevechten overigens echt prima te doen, ook zonder de support ringen.
Het is ook een prologue natuurlijk, die gaat nooit het meest uitdagend zijn.Timothy3000 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:17:
De AI bij dat tweede monster in het tweede gebied was ook gewoon belabberd. Een erg saai gevecht ook. Minutenlang inhakken zonder enig echte moeite, met af en toe een QTE. Ik mis de turn based combat ook wel wat.
Het scheelt qua killtime verder ook wel veel of je alleen maar standaard melee combos doet of ook magic er tussen weeft en zorgt dat je de eikon ability ook klaar hebt voor wanneer je target staggered is. Deze fight voelde voor mij in ieder geval niet erg lang aan.
Dan denk ik dat ook. Wij schelen "maar" 4 jaar.jori040 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:30:
[...]
Ben zelf uit 1976 en ik krijg juist een kick van dit type Action-RPG.Denk meer een smaakding.
@Jasphur, Octopath Traveller is inderdaad een geweldig spel. Therion
Snap ik het goed dat je het spel zelf nog niet geprobeerd hebt maar alleen naar video's van anderen hebt gekeken of heb je de demo ook zelf geprobeerd?streamnl schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:11:
Voor mijn beeldvorming.
Uiteraard kan het zijn dat het inderdaad niet jouw smaak is en daar is natuurlijk niks mis mee, maar ik moet wel zeggen dat de ervaring toch anders is wanneer je het zelf speelt in plaats van kijkt naar een ander. Je bent toch meer in controle wanneer je zelf speelt waardoor het minder chaotisch voelt.
Als je dus al een PS5 hebt en de setting je wel aanspreekt zou ik zeker de demo in ieder geval proberen, dan kan je zelf ervaren of het écht te chaotisch is of dat het toch misschien wel went wellicht in combinatie met sommige van de accessoires.
Ik vond het zelfs dan nogal eentonig haha. Het is ook inderdaad nog maar de proloog maar het gaf niet het gave DmC combatgevoel.Redblader schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:56:
[...]
Het is ook een prologue natuurlijk, die gaat nooit het meest uitdagend zijn.
Het scheelt qua killtime verder ook wel veel of je alleen maar standaard melee combos doet of ook magic er tussen weeft en zorgt dat je de eikon ability ook klaar hebt voor wanneer je target staggered is. Deze fight voelde voor mij in ieder geval niet erg lang aan.
Maar heb je dan ook het stuk van de demo gespeeld waar je meerdere Eikon powers tot je beschikking hebt of alleen de prologue? Waarbij het aantal aanvallen uiteraard beperkt is.Timothy3000 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Ik vond het zelfs dan nogal eentonig haha. Het is ook inderdaad nog maar de proloog maar het gaf niet het gave DmC combatgevoel.
Uiteindelijk met alle verschillende Eikon powers en de skill tree tot je beschikking is het combat systeem toch redelijk veelzijdig. Heb je toevallig het filmpje gezien van een content creator en daarna de combat designer zelf die met een S-rank hunt target vecht? Dat ziet er wel erg gaaf uit moet ik zeggen.
Ik ben niet zo bekend met DMC, maar dit ziet er toch niet heel eentonig uit?Timothy3000 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Ik vond het zelfs dan nogal eentonig haha. Het is ook inderdaad nog maar de proloog maar het gaf niet het gave DmC combatgevoel.
Net nog verder kunnen spelen en ik snap nu het enthousiasme nu echt een stuk beter haha. Alles na die swamp is een stuk leuker.
Ga me nu niet vragen hoeveel games ik heb uitgespeeld waar ik nog maar halverwege was.
[ Voor 34% gewijzigd door Timothy3000 op 14-06-2023 12:22 ]
Had je de Visual Alerts aanstaan? Dat gaf bij @Wolverine9000 visuele issues, het uitzetten van de alerts loste het op.
Dit klinkt als screen tearing. Als je tv geen VRR ondersteunt krijg je dat.Timothy3000 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:02:
Hadden jullie ook dat bij dat gevecht met het vuur schieten (ik blijf cryptisch) het beeld schokte? Bij mij lijkt de hele onderkant van het scherm een andere kant op te bewegen.
Net ook demo uitgespeeld en helemaal psyched voor de volledige game. Verhaal leek me in eerste instantie vrij standaard, maar heb genoeg interessante elementen gezien om full price hiervoor te gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Sluuz op 14-06-2023 13:39 ]
PSN: Sluuz
Stoor jij je met de Graphics Mode niet aan de ''ghosting'' die je hierbij krijgt? Als je bijvoorbeeld je camera om Clive heen draait dan zie je gewoon dubbel. Dit gebeurt ook wel in de Performance Mode maar ik vond het in de Graphics Mode heel erg storend eigenlijk. Ik weet niet of dit komt door de motion blur die ze gebruiken?Jasphur schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:35:
Nope. Nergens last van gehad en na de marsh alleen maar in Graphics mode gespeeld. Eén waarneembare drop gezien en dat was tijdens tijdens het eind gevecht met de Eikons.
Had je de Visual Alerts aanstaan? Dat gaf bij @Wolverine9000 visuele issues, het uitzetten van de alerts loste het op.
Daarnaast voel ik zelf ook een heel groot verschil in responsiveness tussen de Performance en Graphics modes maar door die extra merkbare blur in de Graphics mode vind ik het spel er eigenlijk ook gewoon beter uit zien in Performance mode.
Ik wist vanaf de eerste trailer al dat dit spel de moeite waard zal zijn, je ziet en voelt in alles de invloed van het FF14 team dat hierbij de kans heeft gekregen om een nog volwassener verhaal te kunnen vertellen. FF14 was mijn eerste ervaring met de Final Fantasy franchise in 2020 en ik denk niet dat ik ooit zo geïnvesteerd ben geweest in het verhaal en de karakters van een spel als met FFXIV.Zironako schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:57:
Was oorspronkelijk niet super enthousiast over de beelden, maar toch de demo doorgespeeld en heb hem meteen gekocht. Wat een tof verhaal, graphics zijn ook heel vet en vond de combat simpel, maar voldoenend. Ben enorm hyped voor de game volgende week. Performance viel inderdaad wel wat tegen
Ik word er ook gewoon blij van als ik de developers zie praten over FF16, je ziet aan alles de passie voor hun werk en het vertrouwen dat ze zelf ook hebben.
[ Voor 33% gewijzigd door Redblader op 14-06-2023 14:06 ]
Tv ondersteunt VRR. Maf. Toch even Coolblue bellen dan.Sluuz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Dit klinkt als screen tearing. Als je tv geen VRR ondersteunt krijg je dat.
Net ook demo uitgespeeld en helemaal psyched voor de volledige game. Verhaal leek me in eerste instantie vrij standaard, maar heb genoeg interessante elementen gezien om full price hiervoor te gaan.
Stomme vraag misschien, maar heb je VRR ook wel in de PS5 settings aanstaan?Timothy3000 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Tv ondersteunt VRR. Maf. Toch even Coolblue bellen dan.
Ik moet zeggen dat ik de laatste Final Fantasy gewoon erg vond tegenvallen. Vond het verhaal niet interessant, de personages vervelend en de hele setting deed het niet voor me. Deze daardoor wat minder gevolgd, maar echt positief verrast. Komende week maar even wat dieper duiken in de dingen die ze inmiddels al bekend hebben gemaakt.Redblader schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:58:
[...]
Stoor jij je met de Graphics Mode niet aan de ''ghosting'' die je hierbij krijgt? Als je bijvoorbeeld je camera om Clive heen draait dan zie je gewoon dubbel. Dit gebeurt ook wel in de Performance Mode maar ik vond het in de Graphics Mode heel erg storend eigenlijk. Ik weet niet of dit komt door de motion blur die ze gebruiken?
Daarnaast voel ik zelf ook een heel groot verschil in responsiveness tussen de Performance en Graphics modes maar door die extra merkbare blur in de Graphics mode vind ik het spel er eigenlijk ook gewoon beter uit zien in Performance mode.
[...]
Ik wist vanaf de eerste trailer al dat dit spel de moeite waard zal zijn, je ziet en voelt in alles de invloed van het FF14 team dat hierbij de kans heeft gekregen om een nog volwassener verhaal te kunnen vertellen. FF14 was mijn eerste ervaring met de Final Fantasy franchise in 2020 en ik denk niet dat ik ooit zo geïnvesteerd ben geweest in het verhaal en de karakters van een spel als met FFXIV.
Ik word er ook gewoon blij van als ik de developers zie praten over FF16, je ziet aan alles de passie voor hun werk en het vertrouwen dat ze zelf ook hebben.
Ik heb FF15 ooit een keer in een Steam sale gekocht maar na een uur of 2 heb ik dat opgegeven, kon er totaal niet inkomen ook inderdaad. Verhaal en de karakters trokken me niet echt en de gameplay voelde ook niet super.Zironako schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:18:
[...]
Ik moet zeggen dat ik de laatste Final Fantasy gewoon erg vond tegenvallen. Vond het verhaal niet interessant, de personages vervelend en de hele setting deed het niet voor me. Deze daardoor wat minder gevolgd, maar echt positief verrast. Komende week maar even wat dieper duiken in de dingen die ze inmiddels al bekend hebben gemaakt.
Ik heb ook gemengde verhalen gehoord over FF13, ik kan me dus wel voorstellen dat mensen die FF14 hebben overgeslagen hun twijfels hadden. FF14 was in de oorspronkelijke iteratie ook geen succes en een commerciële flop. Yoshi-P heeft hier toen de game uit de afgrond weten te halen en sindsdien met elke expansion alleen nog maar meer successen weten te boeken.
Het lijkt er op dat FF16 ook weer een top game is, hopelijk worden ze daar ook voor beloond met goede sales zodat er weer wat leven wordt geblazen in de Final Fantasy franchise buiten de remakes.
Oof, de framedrops in het kasteel zijn echt wel heftig (performance mode). Dacht eerder al wat framedrops te zien maar hier is het nog veel erger. Ik denk dat DF hier vrij kritisch over zal zijn.
Had eigenlijk ook wel wat meer mogelijkheid tot ontdekken verwacht. Geen open world en alles lineair is niet iets dat ik echt bij FF vind passen. Valt me een beetje tegen.
Ik wacht de aankoop ff af tot we wat patches gehad hebben denk ik.
[ Voor 53% gewijzigd door Seroczynski op 14-06-2023 20:25 ]
Het schijnt dat de demo een oudere build is. Ik hoop dat de release versie geen of minder framedrops heeft. Ze hebben er behoorlijk vertrouwen in, er is ook geen day one patch in de planning.Seroczynski schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:44:
Misschien (hopelijk) zie ik het over het hoofd. Hoe kan je die damage numbers uitzetten? Ik vind het niet nodig om al die getallen door mijn beeld te zien gaan, doet ook af aan de immersion.
Oof, de framedrops in het kasteel zijn echt wel heftig (performance mode). Dacht eerder al wat framedrops te zien maar hier is het nog veel erger. Ik denk dat DF hier vrij kritisch over zal zijn.
Had eigenlijk ook wel wat meer mogelijkheid tot ontdekken verwacht. Geen open world en alles lineair is niet iets dat ik echt bij FF vind passen. Valt me een beetje tegen.
Er zitten wel grote open gebieden in. Geen echte open world, hoe groot zullen we zien. Elk geval groot genoeg om met chocobo's te reizen.
Eigenlijk waren de FF games nooit echt open world. Ja je had die world maps waar van dungeon naar village naar forest kan reizen maar in die world map ‘leefde’ vrijwel nooit wat. En de dungeons waren eigenlijk ook alleen maar ‘circeltjes’.Seroczynski schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:44:
Misschien (hopelijk) zie ik het over het hoofd. Hoe kan je die damage numbers uitzetten? Ik vind het niet nodig om al die getallen door mijn beeld te zien gaan, doet ook af aan de immersion.
FFXVI was volgens mij de eerste (los van XI en XIV) die echt open world was. Van mij hoeft het niet zo. In wat meer liniaire werelden kunnen ze volgens mij veel meer secrets kwijt zonder dat mensen ze echt allemaal mis lopen. Kijk bijvoorbeeld naar IX die zit echt behoorlijke vol moet collectables en secrets. Dat dat nu niet in de demo zit kan diverse redenen hebben.
Ben ook benieuwd naar wat DF er van vindt maar hoop eigenlijk dat ze wachten met hun technische review tot de officiele release
Denk dat je wel gelijk hebt @Jasphur, wat betreft openheid van de game. Maar nu, en vooral in de demo, voelt het voor mij alsof ik alleen maar gangen doorloop. Ik vind het wel erg gesloten zo.
DF heeft bij Zelda ook de de game voornamelijk getest met de day one patch, met enkel wat vergelijkingen tot de pre-patch. Ik vermoed dat ze dat misschien ook wel doen bij FF, of misschien laten ze de demo helemaal links liggen.
maar waar gaat het verhaal over? nu zit ik opeens in een middeleeuws setting? waar draait het verhaal om in deze series? zijn het allemaal losse verhaaltjes? of zijn ze connected met elkaar?
[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 15-06-2023 12:29 ]
Iedere FF game heeft zijn eigen verhaal. Hetgeen dat in veel van de games hetzelfde is, zijn de name van characters, spells en summons e.d. Ook komen veel andere zaken terug in de hele reeks, zoals Chocobo's.Farabi schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:28:
even een vraag. ben nieuw in deze franchise. ik heb alleen de vorige final fantasy gespeeld, wat mij goed beviel. gisteren heb ik de demo gespeeld van de nieuwe en deze ga ik ook aanschaffen.
maar waar gaat het verhaal over? nu zit ik opeens in een middeleeuws setting? waar draait het verhaal om in deze series? zijn het allemaal losse verhaaltjes? of zijn ze connected met elkaar?
maar wat @Seroczynski ook al zegt elke Final Fantasy heeft zo zijn eigen verhaal of soms zelfs zijn eigen universe. Final Fantasy VII heeft de daarin de meest uitgebreide binnen 1 verhaal lijn. De Fabula Nova Crystallis Final Fantasy universe is nog wat uitgebreider en gaat over verschillende delen (die elk een los verhaal hebben) heen.
Zoals vaak bij games (of films) met een uitgebreid universe is het leuk als je wat meer achtergrondinformatie hebt, maar de game is ook echt prima te spelen zonder deze kennis
De eerste 6 delen waren ook allemaal redelijk middeleeuws georiënteerd, delen 7 en 8 gingen toen ineens de toekomst in, deel 9 werd toen weer steam punk-achtig, deel 10 kreeg al weer wat meer een Fantasy setting in een ondefinieerbare tijd (geweren en zwaarden, chochobos & wagen en airships zonder luchtballonnen), daar ging deel 11 weer een beetje verder in als MMORPG, deel 12 idem, 13 ging toch wel weer redelijk een dystopsche toekomst setting in, 14 ging weer meer terug naar 12, 15 heb je gespeeld en nu 16 weer terug naar de middeleeuwen
Mocht je tijd hebben; https://finalfantasy.fandom.com/wiki/Final_Fantasy_Wiki is een leuke website om je uren te vermaken met allerlei weetjes en dingetjes omtrent Final Fantasy.
Thanks voor de tip. Stond wel aan maar ook voor niet ondersteunde games. Met dat uit werkt het naar behoren.Raem schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:12:
[...]
Stomme vraag misschien, maar heb je VRR ook wel in de PS5 settings aanstaan?
[ Voor 3% gewijzigd door jori040 op 15-06-2023 13:36 ]
Als je de komende dagen extra lief bent dan moet iets eerder er wel in zitten denk.Jasphur schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:51:
Ja en dan is ie in huis en dan moet ik nog een halve week wachten, want ja het blijft wel een verjaardagscadeau
Heb de game bij Bol besteld.
[ Voor 5% gewijzigd door jori040 op 15-06-2023 14:34 ]
Je wordt vrijwel altijd genaaid met digital-only op de console. Ik had die €100 verschil van de PS5 er al met drie games uitJasphur schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:40:
Blijf het nog steeds vreemd vinden dat de digitale versie 80 euro is in de PS store en de fysieke versie 70 euro...
Geen keuze om de prijs voor een digitaal product gelijk te trekken, of logischer nog, lager te doen dan het fysieke exemplaar? Dat is dus wat ik bedoel met mijn eerste opmerking.streamnl schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:44:
[...]
Vermoedelijk omdat er heel veel PS5 digital edition zijn verkocht en zij geen keus hebben?
[ Voor 48% gewijzigd door Seroczynski op 15-06-2023 15:47 ]
Vermoedelijk omdat er heel veel PS5 digital edition zijn verkocht en zij geen keus hebben?Jasphur schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:40:
Blijf het nog steeds vreemd vinden dat de digitale versie 80 euro is in de PS store en de fysieke versie 70 euro...
waarom? is toch altijd al zo geweest?Jasphur schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:40:
Dat is waarom men graag richting digital only zou willen. Monopolie op de verkoop.streamnl schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:44:
[...]
Vermoedelijk omdat er heel veel PS5 digital edition zijn verkocht en zij geen keus hebben?
Maar hogere prijzen voor digitaal komen vanwege dat men de retail niet tegen de schenen wil schoppen. Een plek in de schappen is ook reclame bv. Bieden ze het voor minder dan gewone winkels aan dan haalt men de spullen uit de schappen.
Ik ben bang dat dat moment steeds dichterbij komt, maar aan mij zal het niet liggen
Ikzelf ben en blijf fan van fysieke games
Ik ga ook voor de deluxe versie met een stoffen landkaart. Kon wel eens mooi in een lijst aan de muur staan, en sws mooi bij de FF collectie
[ Voor 15% gewijzigd door Mutatie op 15-06-2023 15:56 ]
Ik had waarschijnlijk een PS5 disc edition gekocht als ik de keuze had gehad maar destijds was ik allang blij überhaupt een PS5 te kunnen kopen voor de adviesprijs.
Het is wel een beetje zuur om te zien dat digitale PS5 games in de VS $70 zijn, dat staat niet helemaal in verhouding met de €80 die wij betalen in Europa.
[ Voor 19% gewijzigd door Redblader op 15-06-2023 15:59 ]
Is wel exclusief tax in de US, dus afhankelijk van in welke staat je woont komt daar nog een bepaald bedrag bovenop.Redblader schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:56:
Het is wel een beetje zuur om te zien dat digitale PS5 games in de VS $70 zijn, dat staat niet helemaal in verhouding met de €80 die wij betalen in Europa.
Dat klopt, maar dat veranderd niet dat in de US zowel de fysieke als de digitale versies een MSRP van $70 meekrijgen terwijl hier alleen de digitale versie €80 is terwijl de fysieke versie €70 als adviesprijs heeft. Wij betalen dus een premium voor de digitale versie en de Amerikanen niet.kazuka schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:15:
[...]
Is wel exclusief tax in de US, dus afhankelijk van in welke staat je woont komt daar nog een bepaald bedrag bovenop.
Maar goed dit heeft verder niet al te veel met FF16 te maken, dit geldt voor alle PS5 games.
Nummer 9 in de video in Tricto in "[PS5] Final Fantasy XVI" beantwoord denk ik je eerste vraagTimothy3000 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:22:
Zitten er dan ook sidequest in de game? Of bedoelen ze 100 procent voor de platinum, dus met alles verzamelen enz?
[ Voor 5% gewijzigd door Jasphur op 15-06-2023 18:39 ]
Haha ik wil verder niet teveel gespoiled worden.Jasphur schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:39:
[...]
Nummer 9 in de video in Tricto in "[PS5] Final Fantasy XVI" beantwoord denk ik je eerste vraag
Helaas ziet het er naar uit dat het wachten op de PC versie langer gaat duren dan een half jaar bijv. Anders was de beslissing makkelijker.
Het is wel zo'n mooie trophy hunt game waarbij PC achievements mij weinig boeie
Tja die keuze moet je zelf maken. ik heb paar maanden geleden een PS5 aangeschaft omdat FFXVI er aan komt en het qua games eindelijk waard begon te worden.Ricmaniac schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:40:
Ik zit echt al dagen op het randje of ik nou een playstation 5 wil kopen hiervoor of dat ik toch gewoon maar wachtBen echt een zware FF fan maar momenteel wat ouder en kids enzo moet ik mijn geld toch anders besteden
![]()
Helaas ziet het er naar uit dat het wachten op de PC versie langer gaat duren dan een half jaar bijv. Anders was de beslissing makkelijker.
En als zware FF fan...FFVII Rebirth komt er ook aan early 2024 (zelf nog veel meer hyped om dan XVI, en dan kan je weer twijfelen en wachten op een PC versie
Net demo wat gespeeld…leuke setting. De animaties van de characters kon hier en daar wat beter vond ik en voelde wat 2018 aan. Ook het lopen met het main character voelt niet altijd even goed aan. De animatie past niet altijd bij de snelheid waarmee je loopt
Same! maarja met FFVII remake had ik nog mazzel dat het op PS4 kwam.. die heb ik wel hahaMutatie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:05:
[...]
Tja die keuze moet je zelf maken. ik heb paar maanden geleden een PS5 aangeschaft omdat FFXVI er aan komt en het qua games eindelijk waard begon te worden.
En als zware FF fan...FFVII Rebirth komt er ook aan early 2024 (zelf nog veel meer hyped om dan XVI, en dan kan je weer twijfelen en wachten op een PC versie)
Vind dit wel een system seller hoor!Ricmaniac schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:40:
Ik zit echt al dagen op het randje of ik nou een playstation 5 wil kopen hiervoor of dat ik toch gewoon maar wachtBen echt een zware FF fan maar momenteel wat ouder en kids enzo moet ik mijn geld toch anders besteden
![]()
Sorry dat ik het je niet makkelijk maak.
Voor ook nog aan een PC versie te werken was nu geen tijd dus ik gok dat die er over een jaartje pas komt.Goed dat ze voor nu duidelijk een doel hebben gesteld.
[ Voor 11% gewijzigd door jori040 op 15-06-2023 22:48 ]
Ja maar op de PS5 is het 60fps met grafische updates en de 2 Yuffie chapters zijn ook echt helemaal geweldig. En Rebirth is PS5 only. Dus je moet gewoon die PS5 hebbenRicmaniac schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:20:
[...]
Same! maarja met FFVII remake had ik nog mazzel dat het op PS4 kwam.. die heb ik wel haha
Elke trailer maakt het echt alleen maar beter en beter.Mutatie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 01:55:
Een trailer met beelden die nog niet eerder waren te zien
[YouTube: FINAL FANTASY XVI テーマソングトレーラー / 米津玄師『月を見ていた』]
Al vond ik de Salvation trailer by far de beste. Die heb ik echt veel vaker gekeken dan ik had moeten doen haha..
Valt op dat er veel bloed in voor komt en veel gevloek. Nu deed Barret in FFVII dat ook, maar dat bleef bij een shit hier en daar.
Niet dat we beide perse erg vinden, maar het bloed en overmatig schelden vinden we ook niet echt Final Fantasy achtig.
Het spel ziet er wel goed uit overigens en het verhaal zal zeker wel interessant zijn.
Twijfel echt of we deze gaan halen. Eerlijk is eerlijk, 15 ook nog niet uitgespeeld.
Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik het turnbased erg mis met de FF verhalen.
Uiteraard hebben we alle delen uit bravely default en second natuurlijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 16-06-2023 08:02 ]
Heel gaaf!Mutatie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 01:55:
Een trailer met beelden die nog niet eerder waren te zien
[YouTube: FINAL FANTASY XVI テーマソングトレーラー / 米津玄師『月を見ていた』]
In VII zat ook veel bloed hoorArunia schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:58:
We hebben de demo een paar dagen geleden opgestart en 1,5 uur gespeeld.
Valt op dat er veel bloed in voor komt en veel gevloek. Nu deed Barret in FFVII dat ook, maar dat bleef bij een shit hier en daar.
Niet dat we beide perse erg vinden, maar het bloed en overmatig schelden vinden we ook niet echt Final Fantasy achtig.
Het spel ziet er wel goed uit overigens en het verhaal zal zeker wel interessant zijn.
Twijfel echt of we deze gaan halen. Eerlijk is eerlijk, 15 ook nog niet uitgespeeld.

VIII had ook een momentje

Maar verder kan ik het mij inderdaad niet heugen dat er veel bloed en gevloek in de FF delen zat. Het was mij persoonlijk niet eens opgevallen in de demo, maar dat zal waarschijnlijk meer over mij zeggen dan over de game
Ik heb waarschijnlijk minder problemen met vloeken dan sommigen maar ik vind dit wel gewoon passen vooral bij ''commoners'' die in levensbedreigende situaties zitten. Dan gaat je filter snel uit lijkt me.
Ik had dialog op Japans staan en vond het gevloek heel erg meevallen. Af en toe een keer "fuck" maar verder weinig van gemerkt. Ook het bloed vond ik niet echt overmatig.Arunia schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:58:
We hebben de demo een paar dagen geleden opgestart en 1,5 uur gespeeld.
Ik weet het ook nog niet man. Turn-based FF's zijn in mijn ogen echt velen malen interessanter, veel tactische dan dit geram. Don't get me wrong, ik waardeer een goede Action Adventure game ook wel, maar goed.
Heb inmiddels wel besloten om te wachten totdat deze game in de aanbieding komt. Vind €60 het niet waard voor mij en ik wacht liever wat performance fixes af.