Hallo allemaal,
Met veel plezier heb ik deze thread van voor naar achteren gelezen, heel fijn om zoveel aanvullende informatie te vinden.
Sinds januari wonen we in een woning waar een HWT-601F21SM3W-E is geïnstalleerd. Het appartement is ca 100m2, en heeft nog "gewone" type 22 radiatoren (badkamer type 33). Die zijn qua maatvoering afgestemd op de warmtevraag van het appartement voordat de gevel, vloer en het dak geïsoleerd werden, en HR++ glas in nieuwe kozijnen is geplaatst.
Vanaf het begin hadden we veel moeite om de woning op temperatuur te krijgen. Na lang speuren bleek de aanvoer en retourleiding verkeerd om aangesloten te zijn. Dit is inmiddels verholpen, maar alsnog haalt de warmtepomp niet altijd de gevraagde temperatuur. Er is dus meer aan de hand, en daarom ben ik verder gaan zoeken. De afgelopen twee nachten heb ik de warmtepomp laten draaien.
Info vooraf:
Drive map met foto's en timelapse video's:
https://drive.google.com/...-PWVZnsv0y?usp=drive_link
- De watertemperatuur staat vast op 35 graden.
- De warmtepomp werd altijd gevraagd warmte te leveren (handmatig op de unit aan gezet, dus kamerthermostaat doet niets).
- De buitenunit staat op de stiltestand tussen 23.00 en 07.00 i.v.m. geluidsoverlast, dus compressor is dan beperkt tot max 57Hz en de ventilator tot 350 toeren. De warmtepomp zit in de nacht (wanneer hij draait) continu op deze maximaal toegestane waarden.
- Ik heb timelapse video's opgenomen van de sensoren in de buitenunit, zie Drive map.
- De buitenunit staat in een geluidsdempende kast, zie foto's in de Drive map.
- De afstand tussen de buiten- en binnenunit is fors. De leidingen gaan achter de woning naar buiten, dan twee verdiepingen naar beneden, en dan lopen ze nog onder een verhard stuk van de tuin naar de buitenunit. Totale lengte zal rond de 15-20 meter zijn.
- De installatie binnen is erg simpel. Er is geen buffervat, 1 radiator in de woonkamer is altijd open (geen radiatorknop).
- Binnen zijn in totaal zes radiatoren van verschillende afmetingen. Alleen de radiator in de slaapkamer stond dicht tijdens deze nachten. Ik weet vrij zeker dat er meer dan 50 liter in het systeem zit, dat is kennelijk de minimale systeeminhoud.
Nacht van 8 op 9 april
Timelapse opgenomen, buitenunit lijkt te bevriezen. De unit schakelt zichzelf aan en uit in een interval van ongeveer elke 10 minuten. Ik meen dat in de handleiding staat dat na 10 minuten (poging tot) ontdooien de warmtepomp weer op de verwarmstand gaat. Dat is bij mij echter te kort, want het ijs is niet weg. Daardoor gaat ie vrijwel direct erna weer proberen te ontdooien.
Om 04.10 naar buiten gegaan en er was inderdaad veel ijsvorming. Zie foto in Drive map.
Binnen de warmtepomp van verwarmen rond 04.20u handmatig overgeschakeld naar SWW tank verwarmen om te kijken of de unit daardoor ontdooit. Dit blijkt niet het geval te zijn. Wel stopt de warmtepomp met elke paar minuten proberen te ontdooien.
Het backup elektrische element werd niet actief vanwege instellingen van de warmtepomp.
Nacht van 9 op 10 april
Aanpassingen: backup elektrische element wordt nu wél actief (parameters B8, B9, 33 en 34 staan nu op 0, pompsnelheid maximaal). Op het stroomverbruik zie ik inderdaad dat de backup heater actief wordt. Geen verandering naar SWW opwarmen ’s nachts, dus alleen radiatoren.
Helaas nog steeds hetzelfde gedrag: Elke paar minuten een mislukte poging tot ontdooien. Hierbij komt de TE (temperatuur van de evaporator) nooit boven nul graden
Vanaf 07.00 als de nachtrestrictie eraf gaat, lukt het de warmtepomp wél binnen 2? cycli te ontdooien en functioneert daarna zoals ik zou verwachten. Ik zie de frequentie van de compressor en het toerental van de fan dan ook flink stijgen. Hij schakelt daarna ook nog periodiek af, maar dat heeft vermoedelijk mee te maken dat de retourtemperatuur identiek wordt aan de aanvoertemperatuur. Dat is een volgende puzzel om hierna op te lossen (ben al bezig met booster fans op de radiatoren). Ik kan helaas niet zowel sensoren van de binnen en buitenunit tegelijk vastleggen met de time-lapse.
Mijn vragen:
1. Hoe schadelijk is het voor de compressor dat deze eigenlijk continu aan en uit schakelt? Of is direct achter elkaar aan en uit gaan niet/minder erg? (Vermoedelijk nog overal smering aanwezig?)
2. Is het te verwachten dat de buitenunit met mijn instellingen tijdens de nacht restrictie modus vrijwel gelijk bevriest, en niet meer ontdooit? De buitentemperaturen van de afgelopen nachten lagen boven nul en ik ben hierover best verbaasd.
Aspecten die mogelijk met vraag 2 te maken hebben:
-> Ik kan me voorstellen dat de kast die eromheen zit voor lagere temperaturen zorgt. Een bevroren buitenunit met een ventilator erop zorgt voor lagere temperaturen. Dat zie ik in de timelapse ook bij de T0. Maar dat ontdooien zelfs met hulp van het backup elektrische element bij relatief milde temperaturen niet lukt, lijkt me niet de bedoeling.
-> HPS geeft geen waarde aan, terwijl in de voorbeelden van de handleidingen hier wel getallen staan. Kan dit, samen met het snel bevriezen duiden op een te laag koelmiddelniveau? LPS, die op het scherm met sensoren van de binnen-unit zit, geeft wel een waarde van 1.4 MPa aan (warmtepomp was toen niet meer in de nachtrestrictie).
-> Is er met 35 graden (ondanks het elektrisch bijverwarmen tijdens ontdooi-cycli) mogelijk te weinig warmtereserve in mijn systeem om de buitenunit te ontdooien terwijl hij in de nachtrestrictie modus zit? Ik laat mijn warmtepomp liever niet op (onnodig) hogere temperaturen draaien.
-> Vanochtend lag er een flinke plas water onder de buitenunit, vermoedelijk van het ontdooien eerder de ochtend. Dit water loopt niet gelijk weg. Kan dit ook voor het sneller bevriezen van de buitenunit zorgen? Immers is er (onnodig) vocht in de geluidsdempende kast.
Ik kijk uit naar jullie reacties!
[
Voor 0% gewijzigd door
JH1 op 10-04-2025 19:26
. Reden: typefouten, opmaak ]