• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik zet bij deze kou de pelletkachel aan :+

• R0D1NZ
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-01 10:09
Blihi schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:11:
[...]

Geen idee. Ik weet niet of die thermostaat in staat is om op een of andere manier een soort Ta te zoeken op basis van Tset en Tbuiten. Dat proberen veel fabrikanten te doen (daar is het OpenTherm protocol op gebaseerd voor CV toestellen), maar bij een WP heeft dat allemaal veel minder zin omdat het systeem traag reageert.

Ik denk dat het de investering niet waard is als het nu goed werkt. En om het gewoon te proberen vind ik het nogal een bedrag.
Excuses voor de late reactie, ik kreeg geen melding van antwoord }:O

WP loopt als een zonnetje momenteel met de door jou gegeven standaardinstellingen aan het begin van dit topic (stooklijn obv buitentemp etc..)

Ik denk dat ik het zo houd (en geen thermostaat koop) en heul soms wat instellingen op de hydrounit zal veranderen... (soms ff defrosten of even door wat menutjes heen lopen e.d.)

Er wordt nu alleen CV gedaan door de WP, aangezien er nog heel wat vermogen 'over is' ga ik er ook een 150L/300L/500L SWW naast zetten... dit wordt een Remeha Toros RVS (op de veiling van Troostwijk).

Nog even voor de dimensionering, is 150L genoeg? Of toch voor de 300L gaan? 500 lijkt mij wat veel...(?)

Mijn vriendin houdt van lang en heet douchen (en we hebben een regendouche) Neig naar 300L.

Onder de indruk van de prestaties tot op heden.... :*)

[ Voor 14% gewijzigd door R0D1NZ op 06-01-2026 15:40 ]

• janreplay
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:41
Voor de mensen die denken de warmtepomp hoeft niet onderhouden te worden. Vergeet dat maar 1x per jaar onderhoudsbeurt door een erkende Toshiba dealer anders is na twee jaar jammer maar helaas geen garantie.Dus een gewaarschuwd mens telt voor twee door schade en schande wijs geworden helaas.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:55
janreplay schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:28:
Voor de mensen die denken de warmtepomp hoeft niet onderhouden te worden. Vergeet dat maar 1x per jaar onderhoudsbeurt door een erkende Toshiba dealer anders is na twee jaar jammer maar helaas geen garantie.Dus een gewaarschuwd mens telt voor twee door schade en schande wijs geworden helaas.
Wat bleek er nu aan de hand te zijn, dan kunnen we daar allemaal van leren.?

Overigens zou ik het 'garantie' stukje nog best even laten uitzoeken door je rechtsbijstand of via de consumentenbond. De leverancier moet namelijk garantie leveren, niet de fabrikant. De leverancier zou daar eventueel voorwaarden, zoals onderhoud, aan kunnen stellen, maar dat mag niet zomaar. Hij moet dan wel beargumenteren waarom onderhoud nodig zou zijn en welk onderhoud dan. Ook mag niet zomaar geeist worden dat het onderhoud door een 'erkend dealer' uitgevoerd wordt (net als bij auto's: je mag naar elke garage, maar er moet wel geburik gemaakt worden van merk-onderdelen).

In jouw geval is dit lastiger, want jouw leverancier bestaat niet meer.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

janreplay schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:28:
Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.

De motor van uw wasmachine of koelkast gaat bijvoorbeeld al na 2 jaar kapot. Dan heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat. U moet het apparaat dan wel op een normale manier hebben gebruikt. Maar gaat het lampje van uw koelkast na een paar jaar kapot, dan moet u dit zelf vervangen.
Bron https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Kortom de gebruiksduur van een warmtepomp is langer dan 2 jaar, dus je hebt gewoon wettelijke garantie.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-01-2026 08:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:55
Sport_Life schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:21:
[...]

[...]

Bron https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Kortom de gebruiksduur van een warmtepomp is langer dan 2 jaar, dus je hebt gewoon wettelijke garantie.
Klopt, van de leverancier, niet van de fabrikant. In dit geval is de leverancier overleden en dan wordt het een lastig verhaal.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• janreplay
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:41
Blihi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:44:
[...]

Wat bleek er nu aan de hand te zijn, dan kunnen we daar allemaal van leren.?

Overigens zou ik het 'garantie' stukje nog best even laten uitzoeken door je rechtsbijstand of via de consumentenbond. De leverancier moet namelijk garantie leveren, niet de fabrikant. De leverancier zou daar eventueel voorwaarden, zoals onderhoud, aan kunnen stellen, maar dat mag niet zomaar. Hij moet dan wel beargumenteren waarom onderhoud nodig zou zijn en welk onderhoud dan. Ook mag niet zomaar geeist worden dat het onderhoud door een 'erkend dealer' uitgevoerd wordt (net als bij auto's: je mag naar elke garage, maar er moet wel geburik gemaakt worden van merk-onderdelen).

In jouw geval is dit lastiger, want jouw leverancier bestaat niet meer.
Ik wacht nog steeds hoop vandaag maar vanwege het weer vrees ik het ergste. Ik hou jullie op de hoogte.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste