MartinMid schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:23:
Nachtverlaging.
Ik heb de nachtverlaging (5 graden), op de nacht staan (van middernacht tot 8 ‘s morgens.)
Dat leek logisch toen ik hem instelde, maar:
- ‘s Nachts werkt dat wel. Als het inde kamer te koud wordt, warmt hij iets bij.
- In de ochtend: hebben wij het altijd minder koud als in de avond.
De instelling voor ochtend en avond is nu gelijk (WAR).
Waardoor het lastig is om een goede temperatuur te vinden. De temperatuur die we ‘s avonds lekker vinden, hebben we met de settings voor war goed staan. Maar hierdoor is het ‘s morgens eigenlijk te warm.
Ook hier omdenken:
Nachtverlaging is met een WP meestal niet zinvol. De warmte die je 's nachts uit de woning laat ontsnappen moet er 's morgens weer in. De ochtend, tussen 6:00 en 11:00 is het koudste moment van de dag (de temperatuur daalt de hele nacht door, tot een uur of 6) en precies op dat moment moet je dan de meeste energie leveren, dus met de hoogste Ta.
Dat maakt de Tlift (Ta - Tbuiten) hoog en hoe hoger de Tlift, hoe lager de COP. Je bent dan dus de warmte aan het produceren op het meest ongunstige moment van de dag.
Bij een goed geïsoleerd huis ben je voordeliger uit als de WP de hele dag en nacht op een lage Ta kan blijven doorstoken.
Nachtverlaging heeft alleen zin als je vrij snel de bodem van de temperatuur bereikt en de kamertemperatuur verder de hele nacht laag blijft. Mijn huis koelt ongeveer 1 graad per 24 uur af in de eerste periode na uitschakelen. Ik haal die bodem dus van zijn leven niet.
Ik kan wel gewoon de kamer thermostaat (Tado) lager zetten, maar dan gaat de WP aan, half uur uit, en weer aan.
Als de WP steeds een tijdje aan en uit gaat is de stooklijn te hoog. Je kunt dan met een lagere Ta af en dat is gunstig voor het verbruik.
Ik denk dat het vlg kan werken:
- De nacht verlaging instellen van middernacht tot 17.00
Hij werkt dan met 5 graden lagere water temperatuur, en zal dus langere runs maken.
- In de avond werkt hij dan met de normale WAR en hebben we het ook lekker warm.
Als je zo lang zonder toegevoegde warmte kunt, zou ik niet 17:00, maar 15:00 doen. Dat is het moment dat het gemiddeld buiten het warmst is, en dus de Tlift het laagst. Je stookt de boel dan zo zuinig mogelijk weer op. Dat kan wel een besparing opleveren.
Dus beter van 0:00 tot 15:00 een nachtverlaging dan van 2:00 tot 17:00 bijvoorbeeld.
Iemand een idee over?
Ik denk dat ik langere runs krijg met lagere water temperatuur. Lijkt me beter dan meer korte runs met hogere water temperatuur.
Zeker waar. Hoe lager de Tlift hoe beter. De lengte van de run is niet zo belangrijk. Het moeten geen sessies van 10 minuten worden, maar de Toshiba stabiliseert vrij snel na inschakelen op het juiste vermogen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp