Notehoutelade schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:11:
oeps nee, glad overheen gekeken... merci!
ik zie dat men daarin voor de sww toch wel 42gr adviseert. Het blijft natuurlijk ook een balans tussen comfort en stroomverbruik denk ik. Wat mij vooral 'stoort', is dat gedurende de avond wanneer gedouched wordt, de wp overschakelt naar het tapwatervat ipv verwarming. Dat kost tijd om te verwarmen, omschakeltijd die je kwijt bent, en dan is het buffervat allang weer afgekoeld. Zit me dan toch af te vragen of dat niet slimmer kan.
Ik heb de WP gewoon zo geprogrammeerd dat deze maar 1 keer per dag warm water maakt.
In mijn geval als volgt:
maandag t/m zaterdag: start om 13:00, stop om 16:00 met 45 graden als ingestelde temperatuur
zondag: start om 12:00 stop om 14:00 met 55 graden ingesteld, start om 16:00, stop om 18:00 met 65 graden ingesteld.
Legionella programma: dagelijks om 17:00, met 10 minuten op 65 graden (0A = 65, 0B = 10).
Verder staan parameters 07 of 120, 20 op 42, 21 op 65, 22 op -10, 25 op 0 en 73 op 3.
Op deze manier wordt de boiler dagelijks tussen 13:00 en 16:00 opgewarmd tot 45 graden. De WP doet dit maximaal op de compressor (buitenunit) en pas na 120 minuten mag eventueel het interne verwarmingselement mee gaan doen. Dat is eigenlijk nooit nodig, want in 2 uur heeft mijn WP dat vat echt al lang opgewarmd, ook als het buiten koud is.
Op zondag gaat de temperatuur omhoog, eerst naar 55 graden tussen 12:00 en 14:00 (en die wordt soms niet gehaald in de 2 uur die er voor staan, maar op die manier wordt er nooit elektrisch bijgestookt.) Dan om 15:00 begint de WP weer en maakt er 65 graden van. Dit is nodig voor de legionella-preventie. Die begint om 17:00, zorgt dat het vat 65 graden wordt en houdt die temperatuur 10 minuten vast. (legionella staat op dagelijks om 17:00, maar draait alleen op zondag, want de overige dagen staat SWW uit om 17:00.)
Ik heb deze tijden overdag gekozen omdat het dan buiten het warmst is en de zonnepanelen voldoende stroom leveren. Afhankelijk van je situatie kun je dit natuurlijk ook aan het begin van de avond, net na het ingaan van de dalstroom inplannen.
Ik haal voor warm water op deze manier een SCOP van 2.8 inclusief legionella-runs. Laat ik die weg, dan zit de SCOP voor warm water rond de 3.4. Veel efficienter ga je het niet krijgen.
Verder heb ik het nog zo geprogrammeerd dat het signaal van de thermostaat wegvalt als SWW productie begint. De WP gaat dan efficienter draaien. Heb je warmtevraag en SWW vraag tegelijk, dan gaat SWW "zo snel mogelijk". heb je alleen SWW vraag, dan gaat dat "zo efficient mogelijk". Om dat te doen heb ik een Relais in parallel met de 3-wegklep gezet en dat relais onderbreekt het signaal van de thermostaat.
[
Voor 9% gewijzigd door
Blihi op 18-09-2023 08:32
]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp