• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
oeps nee, glad overheen gekeken... merci!

ik zie dat men daarin voor de sww toch wel 42gr adviseert. Het blijft natuurlijk ook een balans tussen comfort en stroomverbruik denk ik. Wat mij vooral 'stoort', is dat gedurende de avond wanneer gedouched wordt, de wp overschakelt naar het tapwatervat ipv verwarming. Dat kost tijd om te verwarmen, omschakeltijd die je kwijt bent, en dan is het buffervat allang weer afgekoeld. Zit me dan toch af te vragen of dat niet slimmer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
Notehoutelade schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:11:
oeps nee, glad overheen gekeken... merci!

ik zie dat men daarin voor de sww toch wel 42gr adviseert. Het blijft natuurlijk ook een balans tussen comfort en stroomverbruik denk ik. Wat mij vooral 'stoort', is dat gedurende de avond wanneer gedouched wordt, de wp overschakelt naar het tapwatervat ipv verwarming. Dat kost tijd om te verwarmen, omschakeltijd die je kwijt bent, en dan is het buffervat allang weer afgekoeld. Zit me dan toch af te vragen of dat niet slimmer kan.
Ik heb de WP gewoon zo geprogrammeerd dat deze maar 1 keer per dag warm water maakt.

In mijn geval als volgt:
maandag t/m zaterdag: start om 13:00, stop om 16:00 met 45 graden als ingestelde temperatuur
zondag: start om 12:00 stop om 14:00 met 55 graden ingesteld, start om 16:00, stop om 18:00 met 65 graden ingesteld.

Legionella programma: dagelijks om 17:00, met 10 minuten op 65 graden (0A = 65, 0B = 10).

Verder staan parameters 07 of 120, 20 op 42, 21 op 65, 22 op -10, 25 op 0 en 73 op 3.

Op deze manier wordt de boiler dagelijks tussen 13:00 en 16:00 opgewarmd tot 45 graden. De WP doet dit maximaal op de compressor (buitenunit) en pas na 120 minuten mag eventueel het interne verwarmingselement mee gaan doen. Dat is eigenlijk nooit nodig, want in 2 uur heeft mijn WP dat vat echt al lang opgewarmd, ook als het buiten koud is.

Op zondag gaat de temperatuur omhoog, eerst naar 55 graden tussen 12:00 en 14:00 (en die wordt soms niet gehaald in de 2 uur die er voor staan, maar op die manier wordt er nooit elektrisch bijgestookt.) Dan om 15:00 begint de WP weer en maakt er 65 graden van. Dit is nodig voor de legionella-preventie. Die begint om 17:00, zorgt dat het vat 65 graden wordt en houdt die temperatuur 10 minuten vast. (legionella staat op dagelijks om 17:00, maar draait alleen op zondag, want de overige dagen staat SWW uit om 17:00.)

Ik heb deze tijden overdag gekozen omdat het dan buiten het warmst is en de zonnepanelen voldoende stroom leveren. Afhankelijk van je situatie kun je dit natuurlijk ook aan het begin van de avond, net na het ingaan van de dalstroom inplannen.

Ik haal voor warm water op deze manier een SCOP van 2.8 inclusief legionella-runs. Laat ik die weg, dan zit de SCOP voor warm water rond de 3.4. Veel efficienter ga je het niet krijgen.

Verder heb ik het nog zo geprogrammeerd dat het signaal van de thermostaat wegvalt als SWW productie begint. De WP gaat dan efficienter draaien. Heb je warmtevraag en SWW vraag tegelijk, dan gaat SWW "zo snel mogelijk". heb je alleen SWW vraag, dan gaat dat "zo efficient mogelijk". Om dat te doen heb ik een Relais in parallel met de 3-wegklep gezet en dat relais onderbreekt het signaal van de thermostaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 18-09-2023 08:32 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Hey super, dank voor de uitgebreide info. Ik fa dat eens goed doornemen komende dagen en vergelijken met hoe ik het hier heb. Mag ik vragen wat je voor grootte svv vat hebt? Hier is het 300l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
300 liter inderdaad.

Ik speel zelf nog met het idee om op maandag de SWW run uit te zetten. Zondag gaat het vat naar 65 graden, dan zit er meestal nog meer dan voldoende warmte in om de maandag door te komen. Ik zie nu op maandag steeds maar 2 kWh warmte naar SWW gaan en dat is vrij weinig, want gemiddeld is het 4 kWh per dag.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Je moet overigens wel even goed naar de tijden kijken. Ik heb de 8 kW versie (en die kan 11 kW leveren voor warm water). De 6 kW versie doet er misschien langer over om warm water te maken. Dan zou ik overwegen om twee keer per dag een SWW run in te plannen, bijvoorbeeld van 12:00 tot 14:00 en van 22:00 tot 24:00 ofzo.

Probeer in ieder geval te vermijden dat de WP het elektrisch element gaat gebruiken, want dat is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Heb het idee dat dat afgelopen winter nog niet is gebeurd. Eerst maar eens kijken hoe ik zon programma voor sww instel :)

Met hoeveel man gebruik jij dat sww vat? Gezin neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Gezin van 4 inderdaad. Bij opwarmen tot 45 graden is er ongeveer genoeg water voor 60 minuten comfortabel douchen. Daarna ga je wel merken dat de temperatuur te laag is. Hier wordt +/- 40 minuten per dag gedoucht tussen de SWW-cycli door.

Toen we van de zomer wat langere tijd gasten hadden heb ik het programma wel aangepast en de temperatuur verhoogd naar 50 graden. Het instellen daarvan gaat gewoon op het bedieningspaneel van de unit en is verder niet heel spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Huh hm dan heb ik dat gemist in de gebruikershandleiding dan, echt dom. Vanavond eens kijken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ro81wVFp2udT3DWNRo34HVw-7M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6K6zKmAhmtu4VSwfWOkNcxdm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiVRAKBtRpXqs7xal8g0O5j-Q3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaKMnxLnAraDaQWYRnZ98W81.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Kijk eens aan, met iets meer aandacht de handleiding doorgenomen, ik dacht altijd dat dat klokprogramma voor de verwarming gold... Ik heb het opwarmen van sww eens op ochtend en einde middag gezet, even testen hoe het gaat hiermee, aanpassen is zo gedaan Als dat ding eens niet constant om de haverklap na elke douchebeurt blijft opwarmen is er al heel wat gewonnen. Wellicht is het stroomverbruik dan lager per keer omdat de afkoeling minder is, maar om diverse redenen wil ik het niet
- 300l heb ik juist gekozen zodat ik daarmee kan redden met gezin van 4 hier. 1x opwarmen moet toch kunnen zou je zeggen. Ervaring hierboven leert dat dat daar lukt, dan zou het toch hier ook moeten kunnen :)
- het geluid van dat ding (hangt aan de muur) bij het opspinnen naar max vermogen irriteert me, en eigenljk niet per se het geluid maar binnen resoneert het. Er zitten al speciale rubber voeten onder, de muurbeugel zit ook aan rubber pluggen. Wat kan je hier nog aan doen? Op het garagedak zetten wellicht?
- de omschakeltijd van verwarming naar sww en weer terug kost best even tijd. Juist wanneer je 's avonds verwarming wilt, gaat dat ding over op sww vanwege het douchen van bijv de kinderen, dat is juist niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Trillingen dempen is een heel topic over. Stel de vraag daar eens met foto's van het geheel.

Omschakelen van sww naar verwarming en terug duurt toch niet zo lang? Een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Nouja het is de combi van sww opwarmen, en zodra dat klaar is, dan het cv buffervat opwarmen en voordat de cv weer warm is, is de woonkamer bijna een graad gezakt.

Zal komende week nog eens het garagedak op voor wat fotos in het andere topic :)

[ Voor 20% gewijzigd door Notehoutelade op 19-09-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als je huis 1 graad afkoelt in de periode dat er warm water gemaakt wordt moet je toch eens naar de isolatie kijken. Ik vind dat wel heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Nou, dat zou kunnen, maar nadat hier door meerdere mensen (te lang) van de douche gebruik wordt gemaakt, en je een paar 100 liter water weer moet opwarmen, dat neemt eenmaal zijn tijd, zeker in de winter wanneer het koude aanvoer stukken kouder is dan bijv nu. Aan de isolatie kan ik niet veel doen. Huis dateert van eind 80er jaren, er is spouwmuurisolatie maar tegen huidige normen waarschijnlijk te dun. Geen interesse momenteel in ieder geval om dat van binnen met voorzetwanden oid te isoleren. Moet erbij aanvullen dat deze metingen vorige winter waren rond de week met min 10. Dat is zelden, en daarboven valt de daling inderdaad heel erg mee hoor. Punt is meer dat ik nog niet de boel optimaal heb ingesteld denk ik :).

Edit. Kan overigens wel bevestigen dat ik al met al zeker niet ontevreden ben, koud hebben we het niet gehad ofzo.

Edit. Hm ik zou zweren dat het klokprogramma voor HW zegt na 18u niks meer op te warmen, maar het ding slaat zojuist weer aan :P.

Als het klokprogramma is geactiveerd voor HW met een uiterlijke tijd van 18u, om het 48gr te maken. Moet ik dan nog iets doen met de temp instelling van het warmwater op het hoofdscherm (waar links de cv staat en rechts de ingestelde watertemp). Krijg het idee dat die instelling ondanks het klokprogramma nog steeds werd gevolgd. Maar dat wil je toch juist niet.
Edit: kwestie van gewoon dat programma op het hoofdscherm uitzetten, opeens zag ik het licht :+. Vanochtend begon gewoon netjes volgens klokprogramma het sww op te warmen

[ Voor 53% gewijzigd door Notehoutelade op 20-09-2023 07:47 ]

• Blihi
Ja inderdaad, dat is wat verwarrend. Je moet op het hoofdscherm het water uit zetten, dan doet het klokprogramma de rest.

Om je een idee te geven: De dagelijkse SWW run hier, duurt tussen de 45 en 60 minuten. Gedurende die tijd wordt er ongeveer 7 kW warmte in het vat gestuurd, dus totaal 5 a 7 kWh warmte.

Met een 6 kW buitenunit zal je iets meer tijd nodig hebben, want die levert natuurlijk geen 7 kW bij alle buitentemperaturen, maar bij de huidige buitentemperaturen levert ook de 6 kW unit gewoon 9 kW warmte. Oftewel, je zult niet meer dan een uur per dag nodig hebben voor SWW.

Het steeds opnieuw opwarmen is heel inefficient, ook omdat de sensor bij de Toshiba onderin het vat zit. Dus zodra er iemand gedoucht heeft lijkt het alsof het vat helemaal koud is, terwijl dat niet zo is. Alleen onderin is het koud.

Is het vat overigens wel goed aangesloten, dus lopen de leidingen vanuit het vat gezien allemaal direct naar beneden en niet naar boven? Als ze naar boven lopen, of horizontaal heb je daar ook nog een enorm warmtelek.

• Notehoutelade
  • Niet online
Ja helder verhaal :), en achteraf had ik dit al maanden geleden eens moeten instellen. Het is nu misschien aankijken wat de optimale instellingen zijn.

Het vat staat op zolder, leidingen lopen direct naar beneden richting de originele leidingen terug door de koof naar badkamer en keuken. Alles andere leidingen vanaf de binnenunit zijn ook geisoleerd trouwens.

Zou alleen nog even willen kijken wat de instellingen zijn van de legionellarun. Die is nu meen ik op zondagavond ingesteld door de installateur. Dat is na het douchegebruik, en dan is het slimmer om dat aansluitend aan opwarming door de wp te doen, dat heb jij ook zei je hierboven al.

Jij hebt 10min op 65gr? Ik vermoed dat hier meer dan 10min ingesteld staat. Meen dat default 30min is.

• Blihi
10 minuten op 65 graden is het minimum wat je van Toshiba mag instellen. Op zich is 10 minuten op 60 graden ook genoeg, zeker omdat de sensor onderin zit.

Aansluitend aan een SWW run is uiteraard het zuinigst en sowieso moet je de legionella-run op een moment plannen dat het klokprogramma aan is, anders doet die run niets.

Vandaar dat ik hem op dagelijks om 17:00 heb staan. Alleen op zondag is SWW dan aan, dus hij draait effectief wekelijks.

• Notehoutelade
  • Niet online
Ow er moet per se een overlap zijn tussen klokprogramma en legionellaplanning... dan moet ik dat voor zondag even in orde maken :)

Heb het idee dat de handleiding op diverse punten tekort schiet, dit soort dingen staan er niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Klopt. Ook in het service-handboek staat dit niet.

• Notehoutelade
  • Niet online
De run van gisteren laat zien dat dit vooralsnog prima lijkt te werken. Momenteel ingesteld in de ochtend, momenteel 7 tot 9, duurt een 40min totaal vanaf opstarten tot afschakelen van de wp. Water is dan wel redelijk gezakt qua temperatuur na alle douches en dan nog de gehele nacht. Vlak voor de laatste douche was het water volgens de sensor 38. Meer dan zat, gezien de sensor ook onderin het vat zit. Met de kraan op zijn heetst kon je je hand er niet onder houden. Dan nog opwarmen tussen 16 en 18, en dat gaat in ongeveer 20min.

• Blihi
Klopt, in een staand vat is water gelaagd warm. Als het dus onderin nog 38 graden is, dan is het bovenin gewoon nog steeds ruim 40. Sterker nog, het verse water wat onderin wordt bijgevuld kan ook 15 graden zijn, terwijl het bovenin nog steeds 40 graden is. Het duurt heel lang voordat warmte van boven naar onder trekt. Veel langer dan die dag tussen de opwarm cycli.

Als test kun je een thermometer op de leiding aan de bovenkant van het vat doen (de warm-water leiding naar de douche) en die eens in de gaten houden.

• Blihi
Notehoutelade schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:35:
De run van gisteren laat zien dat dit vooralsnog prima lijkt te werken. Momenteel ingesteld in de ochtend, momenteel 7 tot 9, duurt een 40min totaal vanaf opstarten tot afschakelen van de wp. Water is dan wel redelijk gezakt qua temperatuur na alle douches en dan nog de gehele nacht. Vlak voor de laatste douche was het water volgens de sensor 38. Meer dan zat, gezien de sensor ook onderin het vat zit. Met de kraan op zijn heetst kon je je hand er niet onder houden. Dan nog opwarmen tussen 16 en 18, en dat gaat in ongeveer 20min.
De ochtend is het slechtste moment om de run in te plannen. Dan is het namelijk het koudst buiten.

Je wilt een zo klein mogelijk verschil in temperatuur tussen de buitentemperatuur en de temperatuur van het water wat uit de binnenunit stroomt. Het beste plan je de run dus op het warmste moment van de dag en dat is meestal rond 14 a 15 uur. Als je liever gebruik maakt van dalstroom, dan plan je de run op het moment dat de dalstroom ingegaan is, maar zeker niet vroeg in de ochtend.

• Notehoutelade
  • Niet online
Heb wat sensors met arduino geplaatst om eea te monitoren. Er zit er 1 op de uitgang maar niet bovenop het vat maar wat verder naar beneden geloof ik. Kan er nog wel 1 bijplaatsen.

Reden dat ie momenteel sochtends een run doet is meer gelegen in benodigde beschikbaarheid van warm water overdag, das eenmaal een behoefte. Maar ik moet erbij zeggen dat ik nog zit te tunen wat de echte juiste opwarmmomenten zijn hoor. Sws liefst overdag vanwege de zonnepanelen.

• Blihi
Maar ook als je 's middags opwarmt heb je 's morgens ook nog voldoende warm water.

Zoals gezegd: het vat koelt niet als geheel af, maar het warme water wordt als het ware naar boven gepompt. Boven in het vat blijft het dus relatief lang ongeveer dezelfde temperatuur.

• Notehoutelade
  • Niet online
Ik kan eens proberen met 1 opwarmronde per 24u, rond het middaguur, paar dagen aankijken of het een beetje werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:07
v.d. week de 3e kWh meter in de groepenkast geplaatst zodat ik naast de Airco en warmtepomp, nu ook de backup unit qua stroomverbruik kan meten.

jullie posts doorgelezen en begonnen om de WP van de auto stand te halen en wat zuiniger in te stellen. Ook omdat de zomer bijna voorbij is en ik binnenkort moet gaan verdiepen in het verwarmen met de WP.

Ik heb de instellingen van Blihi deels overgenomen om een basis te hebben en moet vanuit daar maar kijken of dit voldoende is voor de 6kW die wij hier hebben staan.

Weekschema
Maandag t/m Zaterdag - HW 45 graden - start 13:00 uur / stop 16:00 uur.
Zondag 1e run - HW 55 graden - start 12:00 uur / stop 14:00 uur.
Zondag 2e run - HW 65 graden - start 16:00 uur / stop 18:00 uur.

Legionella
Legionella - ON
Code DN 0C - 0017 (start 17:00 uur)
Code DN 0D - 0001 (dagelijks)

Hydro Unit
Code DN 000A - 0065 (65 graden)
Code DN 000B - 0010 (10 minuten)

Op het hoofdscherm het warmwater uitgezet zodat dit gaat werken via het ingestelde tijdschema.
@Blihi
Verder staan parameters 07 of 120, 20 op 42, 21 op 65, 22 op -10, 25 op 0 en 73 op 3.

Op deze manier wordt de boiler dagelijks tussen 13:00 en 16:00 opgewarmd tot 45 graden. De WP doet dit maximaal op de compressor (buitenunit) en pas na 120 minuten mag eventueel het interne verwarmingselement mee gaan doen. Dat is eigenlijk nooit nodig, want in 2 uur heeft mijn WP dat vat echt al lang opgewarmd, ook als het buiten koud is.

Op zondag gaat de temperatuur omhoog, eerst naar 55 graden tussen 12:00 en 14:00 (en die wordt soms niet gehaald in de 2 uur die er voor staan, maar op die manier wordt er nooit elektrisch bijgestookt.) Dan om 15:00 begint de WP weer en maakt er 65 graden van. Dit is nodig voor de legionella-preventie. Die begint om 17:00, zorgt dat het vat 65 graden wordt en houdt die temperatuur 10 minuten vast. (legionella staat op dagelijks om 17:00, maar draait alleen op zondag, want de overige dagen staat SWW uit om 17:00.)
Ik kan nog niet helemaal plaatsen wat deze parameters doen.

07 - vermoedelijk zorgt deze ervoor dat het electrischeverwarmingselement pas start na 120 minuten.
20 - HP start temperatuur (opwarmen zodra temp <= 42 graden)
21 - HP stop temperatuur (niet hoger dan 65 raden)
22 - Prioriteit HW/verwaming (?)
25 - HW temperatuur compensatie waarde (?)
73 - Electrischeverwarmingselement pas starten nadat na 120 minuten temp nog niet is bereikt. Hoe moet ik dit zien i.v.m. parameter 07?

[ Voor 13% gewijzigd door Campo di Casa op 24-09-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Installateur hier heeft de legionellarun op de nacht van zo op ma ingesteld. Ik moet nog kijken hoe ik die aanpas naar overdag, aansluitend op een wp run. Eigenlijk gewoon vergeten, ik heb net pas de wp run voor vannacht in het programma gezet :P.
Beetje hetzelfde als blihi maar dan snachts. Geen voordeel van de zonnepanelen op die manier dus dat kan slimmer. Voordeel is nu wel dat de run van maandagmiddag zeer waarschijnlijk overbodig is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Campo di Casa schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:25:
v.d. week de 3e kWh meter in de groepenkast geplaatst zodat ik naast de Airco en warmtepomp, nu ook de backup unit qua stroomverbruik kan meten.

jullie posts doorgelezen en begonnen om de WP van de auto stand te halen en wat zuiniger in te stellen. Ook omdat de zomer bijna voorbij is en ik binnenkort moet gaan verdiepen in het verwarmen met de WP.

Ik heb de instellingen van Blihi deels overgenomen om een basis te hebben en moet vanuit daar maar kijken of dit voldoende is voor de 6kW die wij hier hebben staan.

Weekschema
Maandag t/m Zaterdag - HW 45 graden - start 13:00 uur / stop 16:00 uur.
Zondag 1e run - HW 55 graden - start 12:00 uur / stop 14:00 uur.
Zondag 2e run - HW 65 graden - start 16:00 uur / stop 18:00 uur.

Legionella
Legionella - ON

Hydro Unit
Code DN 000A - 0065 (65 graden)
Code DN 000B - 0010 (10 minuten)

Op het hoofdscherm het warmwater uitgezet zodat dit gaat werken via het ingestelde tijdschema.

[...]

Ik kan nog niet helemaal plaatsen wat deze parameters doen.
Dit doen de parameters:
07 - vermoedelijk zorgt deze ervoor dat het electrischeverwarmingselement pas start na 120 minuten.
Dit is de maximale tijd dat de compressor bezig mag zijn met het maken van warm water. Na 120 minuten SWW productie zal de warmtepomp dus altijd weer terug schakelen naar verwarming of koeling (als er verwarmings- of koelingsvraag is) en pas weer inschakelen voor SWW productie als de gemeten temperatuur van het SWW vat onder parameter 20 komt.
20 - HP start temperatuur (opwarmen zodra temp <= 42 graden)
De compressor start pas met maken van SWW als er (a) SWW vraag is, dus via het klokprogramma of het scherm en (b) de watertemperatuur onder deze parameter ligt. Als je deze te laag zet, gaat de boiler wel water warm maken zodra het klokprogramma dat vindt, maar dan met het elektrisch element. Zet deze parameter dus niet lager dan 42 graden!
21 - HP stop temperatuur (niet hoger dan 65 raden)
Vanaf deze temperatuur stopt de compressor met warm water maken. Dit is een theoretische waarde, want een split-unit komt niet verder dan 57 a 58 graden in het meest optimale geval. Kan dus gewoon op 65 blijven staan.
22 - Prioriteit HW/verwaming (?)
Vanaf deze temperatuur buiten wordt er geen warm water meer gemaakt met de compressor. Ik heb die op -20 staan: altijd warm water maken met de compressor. Maar, tijdens SWW productie heb je geen verwarming, dus het ligt aan je woning of je dit moet aanpassen.
25 - HW temperatuur compensatie waarde (?)
Als het buiten kouder is dan parameter 24, dan wordt het warm water dit aantal graden warmer gemaakt. Geen idee waar dit voor dient, netjes op 0 zetten, wat ook de Estia Appendix (zie OP) suggereert.
73 - Electrischeverwarmingselement pas starten nadat na 120 minuten temp nog niet is bereikt. Hoe moet ik dit zien i.v.m. parameter 07?
Zodra SWW vraag begint, begint een timer te lopen en na 30, 60, 90 of 120 minuten gaat het elektrisch element in de boiler meehelpen, zolang de gewenste temperatuur nog niet bereikt is. Na maximaal 120 minuten (parameter 7) gaat de compressor terug naar verwarmen/koelen, maar het elektrisch element blijft aan tot de gewenste temperatuur bereikt is, of het klokprogramma uitvalt.

Ik heb zelf parameter 7 op 120, parameter 73 of 3 en mijn tijdsblokken zijn 2 uur. Dat zorgt er voor dat het elektrisch element eigenlijk nooit meedoet, behalve voor de legionella-run, want dat kan de WP niet alleen op de compressor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
SWW water kun je op 2 manieren maken:

Methode 1 is de default. Je zet het scherm aan op SWW en je stelt een temperatuur in. Zodra het water in het SWW vat onder parameter 20 komt, schakelt de compressor van de WP over naar SWW en zodra de gemeten temperatuur boven de waarde op het scherm komt OF boven parameter 21 schakelt de compressor weer terug naar verwarmen of koelen.

Als de tijd dat de compressor bezig is met SWW maken langer duurt dan parameter 07, terwijl er ook warmtevraag is (of 30 minuten bij koelen), schakelt de compressor terug naar verwarmen (of koelen) en gaat SWW productie verder op het elektrisch element.

Het elektrisch element komt er sowieso in nadat de tijd in parameter 73 verstreken is. Dan wordt warm water dus tijdelijk gemaakt door de compressor EN door het elektrisch element.

Dit werkt niet zo heel efficient omdat de sensor laag in het vat zit. Als je dit wilt doen, moet je eigenlijk een sensor hebben die ongeveer op 2/3e in het vat zit. Als daar de temperatuur laag is, dan is de onderste 200 liter koud en de bovenste 100 liter warm en dan kun je gaan verwarmen. Die sensor kun je overigens verplaatsen!

Beter is het met het standaard vat, waarbij de sensor onderin zit, om een klokprogramma in te zetten: SWW productie 2 uur per dag (of 2 keer 2 uur per dag, beetje afhankelijk van je gebruiksprofiel en WP vermogen) programmeren. Die 2 uur zijn gekozen vanwege de 120 minuten limiet van parameters 07 en 73. Zet in dit geval wel parameter 20 ook op een wat hogere waarde, bijvoorbeeld 42.

Mocht je ook koelen met de WP en je hebt een aan/uit thermostaat, is het verstandig om een relais te gebruiken wat je aansluit op de uitgang van de 3-weg klep. Dit relais laat je dan het signaal van de aan/uit thermostaat onderbreken. Doe je dat niet, dan zal na 30 minuten (niet instelbaar) het elektrisch element in het SWW vat aan gaan en niet pas na 120 minuten (parameter 07 wordt dus genegeerd tijdens koelen). Dit is gemeld aan Toshiba, maar geen idee of dat al opgelost is.

Bijkomend voordeel van deze opstelling is dat de compressor efficienter werkt als hij alleen SWW vraag heeft en geen warmte- of koelvraag. De WP heeft dan geen haast en laat de compressor op een efficienter, maar iets lager, vermogen werken. Of dat bij de 4 en 6 kW modellen handig is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Met die ene opwarmrun per dag in deze (relatief warme) periode komen we tot nu toe prima uit, dus dank voor alle info hier over dit onderwerp. Alles zelf uitzoeken had me dubbel zoveel tijd gekost :), zeker met de hiaten in de documentatie van toshiba. Of dit ook in de winter afdoende blijft, moet nog blijken maar een 2e run is gauw ingeprogrammeerd indoen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
@Blihi bedankt voor de heldere uitleg!

Ik heb gisteren een poging gedaan om wat wijzer te worden met de service manual maar terwijl ik aan het lezen was had ik weinig vertrouwen in de manual. Alleen al het feit dat ze de benaming voor de menu Hydromodule en bediening waar je de parameters instelt hebben omgedraaid is slecht. Het is dat ik er achter kwam om dat ik in het menu de parameter voor legionella temperatuur niet hoger kon krijgen dan 23 geloof ik. Bij menu hydromodule kan het wel naar 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Campo di Casa schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:53:
@Blihi bedankt voor de heldere uitleg!

Ik heb gisteren een poging gedaan om wat wijzer te worden met de service manual maar terwijl ik aan het lezen was had ik weinig vertrouwen in de manual. Alleen al het feit dat ze de benaming voor de menu Hydromodule en bediening waar je de parameters instelt hebben omgedraaid is slecht. Het is dat ik er achter kwam om dat ik in het menu de parameter voor legionella temperatuur niet hoger kon krijgen dan 23 geloof ik. Bij menu hydromodule kan het wel naar 65.
Ja, dat je die legionella instellingen op een andere plek maakt is wel onhandig. Het was met niet opgevallen dat ze hydromodule verkeerd gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Meten is weten. Heb afgelopen nacht dus de legionellarun gehad. De middagrun naar de ingestelde 48gr heeft niet eens gedraaid en vanavond na alle douches en ander warmwaterverbruik van vandaag blijkt er nog steeds gloeiendheet water van bijna 55gr uit te stromen. Nou meen ik dat de legionellarun op 65 staat, maar dat moet ik morgen eens nakijken maar op dit tempo gaat de middagrun van morgen ook maar een korte worden, als die al aanslaat :)
Edit. Vanochtend nog 50gr water. De sensor in het vat vindt dat het 22gr is. Kan dan niet anders dat er een warme laag op een koude laag water drijft, zonder veel warmteuitwisseling ofzo?

[ Voor 17% gewijzigd door Notehoutelade op 26-09-2023 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb nu de maandag uit het programma verwijderd. Dus zondag legionella-run naar 65 graden en dan pas dinsdagmiddag weer een SWW-run naar 45 graden.
Notehoutelade schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:36:
Meten is weten. Heb afgelopen nacht dus de legionellarun gehad. De middagrun naar de ingestelde 48gr heeft niet eens gedraaid en vanavond na alle douches en ander warmwaterverbruik van vandaag blijkt er nog steeds gloeiendheet water van bijna 55gr uit te stromen. Nou meen ik dat de legionellarun op 65 staat, maar dat moet ik morgen eens nakijken maar op dit tempo gaat de middagrun van morgen ook maar een korte worden, als die al aanslaat :)
Edit. Vanochtend nog 50gr water. De sensor in het vat vindt dat het 22gr is. Kan dan niet anders dat er een warme laag op een koude laag water drijft, zonder veel warmteuitwisseling ofzo?
Dat is exact wat er gebeurt. Warmte stijgt op, dus de warmte blijft bovenin zitten. Als je hier meer over wilt lezen kun je zoeken naar "gelaagheid" van zo'n vat. Dit verklaart ook waarom horizontale vaten niet zo goed werken en waarom vaten rond zijn en niet vierkant.

Als je water tapt, komt er onderin koud water bij. Dat is kouder dan al het water er boven en zal dus ook onderin blijven liggen. De grens tussen warm en koud water stijgt langzaam omhoog in het vat. Stel dat je je 300 liter vat naar 65 graden brengt en je zou de kraan aanzetten waar 6 liter/minuut uit komt, dan kun je echt 50 minuten lang ongeveer 65 graden water verwachten en pas daarna wordt het ineens koud.

Het is echter niet zo dat je ook een hele week lang steeds een klein beetje water van 65 graden kunt tappen. Een SWW vat verliest namelijk wel iets van zijn warmte aan de buitenkant. Over de hele wand koelt het water dus iets af. Dit water "valt" als het ware naar beneden. Vervolgens "duwt" dit water het warmte water door het midden van het vat weer omhoog. Het vat koelt dus wel degelijk af over tijd, maar hoe beter de islolatie, hoe langzamer dat gaat.

In het vat vindt dus continu stroming plaats, maar die stroming is minimaal in verhouding tot het dagelijks verversen van het water. Stel dat je je vat opwarmt tot 65 graden en dan 3 weken op vakantie gaat, waarbij je SWW gewoon uit zet, dan zul je zien dat het vat niet op temperatuur blijft, ook niet bovenin.

De precieze snelheid van afkoeling staat overigens in de papieren van Toshiba: Het energielabel van het SWW vat. Ik kan dat zo niet digitaal vinden, maar stel dat het standverlies 60 Watt is, dan betekent dat, dat het vat als geheel per dag zo'n 4,3 graden afkoelt. Van 65 naar 20 graden, duurt dus een dag of 10 als je geen water verbruikt.

Een cirkel heeft de kleinst mogelijke omtrek in verhouding tot het oppervlak, dus je hebt het kleinste contact-oppervlak voor afkoeling bij een cilindrisch vat (strikt genomen zou een bol nog beter zijn, maar dat plaatst zo lastig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nog een toevoeging: Zodra je begint met verwarmen door middel van de interne spiraal gaat er heel veel inwendige stroming optreden in het vat. De gelaagdheid is er dan vrijwel meteen helemaal uit. Dus kun je voor de start van het opwarmen nog 50 graden water tappen, tijdens het opwarmen zal dat een stuk lastiger zijn omdat het water in het vat gemengd wordt.

Je moet de opwarm-cyclus dus goed timen, liefst op een moment dat er vrijwel nooit warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Het vat voelt eigenljk altijd wel koel aan, heb het idee dat dat ding wel goed geisoleerd is. Verlies zal er inderdaad altijd wel zijn. Gewoon uit interesse, zou het mogelijk zijn, obv de sensortemperatuur en warmwatertemperatuur, te berekenen wat het aandeel warmwater/koudwater is? :P.

mbt je edit: ik denk inderdaad, jouw suggestie volgend, dat een middagrun het meest praktisch is. Je hebt dan en het verbruik van je zonnepanelen en over algemeen is dat toch een moment van geen warmwater verbruik in de meeste huishoudens. Maar hetzelfde geldt voor de legionellarun lijkt me? aangezien die hier een stuk langer duurt, en tegelijk het niet handig is dat te doen bij warmwater verbruik want door de aanvoer van koudwater duurt die run weer een stuk langer. Wellicht is dat ook de reden dat de installateur die 's nachts heeft gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Notehoutelade schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:56:
Het vat voelt eigenljk altijd wel koel aan, heb het idee dat dat ding wel goed geisoleerd is. Verlies zal er inderdaad altijd wel zijn. Gewoon uit interesse, zou het mogelijk zijn, obv de sensortemperatuur en warmwatertemperatuur, te berekenen wat het aandeel warmwater/koudwater is? :P.
Nee, ik zou zo niet weten hoe.

Wel zou je met een serie van temperatuursensoren op de buitenkant dit moeten kunnen meten. Maar die sensoren zouden dan tegen het vat onder de isolatie geplaatst moeten worden.

Als alternatief kun je natuurlijk een flowmeter op de ingaande leiding zetten en bijhouden hoeveel koud water er in gestroomd is. Dat geeft een goede indicatie.
mbt je edit: ik denk inderdaad, jouw suggestie volgend, dat een middagrun het meest praktisch is. Je hebt dan en het verbruik van je zonnepanelen en over algemeen is dat toch een moment van geen warmwater verbruik in de meeste huishoudens. Maar hetzelfde geldt voor de legionellarun lijkt me? aangezien die hier een stuk langer duurt, en tegelijk het niet handig is dat te doen bij warmwater verbruik want door de aanvoer van koudwater duurt die run weer een stuk langer. Wellicht is dat ook de reden dat de installateur die 's nachts heeft gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
kan, maar dat laat ik lekker allemaal zitten. Beetje finetunen nog en dan in de winter eens kijken of die ene keer opwarmen voldoende blijft :)
edit: de legionella stond op 30min 75gr ingesteld. Die heb ik maar wat lager gezet. Ik kan de code voor starttijd legionellarun niet vinden. Zeer waarschijnlijk lees ik eroverheen?

[ Voor 39% gewijzigd door Notehoutelade op 26-09-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Notehoutelade schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:47:
kan, maar dat laat ik lekker allemaal zitten. Beetje finetunen nog en dan in de winter eens kijken of die ene keer opwarmen voldoende blijft :)
edit: de legionella stond op 30min 75gr ingesteld. Die heb ik maar wat lager gezet. Ik kan de code voor starttijd legionellarun niet vinden. Zeer waarschijnlijk lees ik eroverheen?
Dat is een parameter in de afstandsbediening, niet in de hydrounit.

30 minuten op 75 graden is zwaar overdreven. Van https://www.boiler-info.nl/legionella/ lees ik:
Volgens de richtlijnen van ISSO publicatie 30.5 en 55.1 dient wekelijks de boiler gedesinfecteerd te worden.
Dat kan door één van deze 3 methode:

De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 65 °C brengen en daar minsten 10 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 70 °C brengen en daar minsten 5 minuten op laten staan.
Overigens moet je wel opletten: Formeel hoort het water bij de kraan in Nederland 55 graden te zijn. Als je dus de boiler instelt op 45 graden, zoals ik hier, dan voldoe je officieel niet aan de regels. Als je lang op vakantie bent geweest kun je dan ook het beste de heetwaterkraan even doorspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
warmwater laten we in principe altijd wel even doorspoelen bij lange afwezigheid, en voor de rest loopt er dagelijks zoveel doorheen dat ik me weinig zorgen maak. Maar 75 is echt veel te hoog ja, snap nu wel dat ik 3 dagen warmwater had hierdoor :).

Het domme is, ik heb de installateur toentertijd gevraagd wat ie had ingesteld, 65 zei hij.. jaja... nu snap ik ook waarom dat 3u duurde, te zien aan de grafiek van de slimme meter.

Afstandsbediening --> check. Het staat ook gewoon in dat document zie ik nu. Ik moet echt eens beter lezen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Notehoutelade op 26-09-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:56
Ik dacht ik meld mij hier ook even.

Inmiddels volg ik een aantal maanden de verschillende WPB, L/L en L/W topics.

Omdat mijn CV-ketel langzaamaan aan vervanging toe is, ben ik aan het kijken naar een L/W WP.
Ik heb al 2 Toshiba L/L's hangen die prima bevallen voor koelen. Ook vragen / problemen die ik had naar aanleiding van de verschillende forums zijn keurig beantwoord en opgelost.

Ik heb van dezelfde leverancier/installateur een richtprijs ontvangen voor een 6kW Estia (met een los 210l vat), omdat ik net niet uitkom met de hoogte van een all-in-one.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Inmiddels al veel gelezen in dit topic over het instellen van het geheel.

Mijn afgiftesysteem bestaat uit radiatoren en niet de meest efficiënte (T20/21 en T10/T11 op slaapkamers). Ze zijn echter wel bemeten op weinig/geen isolatie en deels enkelglas. De afgelopen paar jaar zijn vloer en spouw geïsoleerd en hebben we nieuwe kozijnen met triple glas laten plaatsen. Dak is al eerder behoorlijk geïsoleerd.

Het eerste jaar (2007) was ons gasverbruik ~2300m³ met zijn tweeën.
Nu zijn we met 4 en zitten we rond 1200-1300m³

Ik heb het voornemen die op termijn te vervangen voor T33 (met ventilatie?) beneden en T22 op de slaapkamers.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Afgezien van de prijs, ik betaalde een derde minder en dat was met een 300l vat, wel een jaar geleden, met de offerte van nog 8maanden daarvoor. Maar dat zal de markt tegenwoordig wel zijn denk ik. Gekkenwerk.

Je gasverbruik komt overeen met wat wij hadden, al verwarmen wij de slaapkamers en zolder (thuiswerkplek) nu niet. Zolder is trouwens dan met een l/l wp.

Met die dunne plaatjes op de slaapkamers en zolder schiet dat nu toch niet eens op, en je moet het voor het goeie 24x7 aan laten staan om met met een wp warm te krijgen. Dat werkt op een slaapkamer dan toch ook weer een stuk minder prettig vind ik, slapen met een verwarming aan in de slaapkamer. De woonkamer van zeg 5 bij 9 met een t21 en een t22 verwarmt prima, vorige winter niet koud gehad. Vrijstaand huis uit 80er jaren, wel nieuw dubbelglas in bestaande kozijnen. Ooit komt er nog eens vloerverwarming enzo, maar niet op korte termijn verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb nog een ongedocumenteerde feature gevonden:

Als de compressor aan gaat, dan blijft deze tenminste 10 minuten draaien. Dat betekent dus, dat als de compressor om 13:58 aan gaat omdat er warmte/koelvraag is en om 14:00 de SWW vraag begint en de warmte/koelvraag wegvalt, de compressor toch tot 14:08 blijft doordraaien. Daarna draait ook de pomp nog na (weer 10 minuten) en pas dan schakelt de WP over op SWW productie met de compressor.

In de tussentijd start de SWW productie wel degelijk met het interne boiler-element. Dat is dus bijna niet te voorkomen.

• Notehoutelade
  • Niet online
Dus maw. Als ik straks in de winter de wp aanzet voor verwarming (draait continu, zonder klokprogramma) en hij komt op het starttijdstip voor de sww run, je eerst 10min met het interne element opwarmt voordat de sww run met de wp daadwerkelijk begint?

• Blihi
Nee, niet als hij al continu draait, maar wel als de compressor nog geen 10 minuten aan gestaan heeft.

De WP zorgt er dus voor dat de compressor altijd minimaal 10 minuten draait en voor het omschakelen naar SWW moet de compressor even uit.

• Notehoutelade
  • Niet online
Helder. Niet heel onlogisch, wellicht om technische redenen een minimumtijd hard ingesteld. Het is meer apart dat de sww run dan met het element gaat opwarmen, dat zou men slimmer hebben kunnen doen.

• Blihi
Eens en dit is eigenlijk alleen in het voor- en naseizoen een probleem, want dat zijn de momenten dat de compressor niet 100% van de tijd draait.

• Notehoutelade
  • Niet online
Gaat dat element wel uit zodra de compressor op de sww is gestart?

• Blihi
Zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:05
Onlangs is bij ons de Estia geïnstalleerd. De basisinstellingen zijn echt verschrikkelijk beroerd, zoals ik hier al had gelezen. Ik heb erg veel gehad aan de instellingen van anderen uit dit topic.

Omdat ik niet wist dat een deel van de instellingen voor de legionellarun niet in de hydromodule ingesteld moest worden, heb ik per abuis DN 000C en 000D aangepast. Ik kan nergens terugvinden wat deze waarden regelen, dus wil ik deze graag terugzetten op de standaardinstellingen. Weet iemand deze standaardwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Als je de 0C zoekt in de hydromodulemenu zoekt, zou het deze op pagina 162 kunnen zijn. Ik was daar ook eerst uitgekomen maar de legionellarun stel je dus in met de codes van pagina 166, na tip van Blihi hierboven drong dat pas tot me door :). Even goed kijken in het instellingenmenu dus.

https://www.toshibapro.fi...ia-r32-aio-huoltomanuaali

• Campo di Casa
kawouter80 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:17:
Omdat ik niet wist dat een deel van de instellingen voor de legionellarun niet in de hydromodule ingesteld moest worden, heb ik per abuis DN 000C en 000D aangepast. Ik kan nergens terugvinden wat deze waarden regelen, dus wil ik deze graag terugzetten op de standaardinstellingen. Weet iemand deze standaardwaarden?
Bij ons staat de (Hydromodule) DN 000C op 0006 en DN 000D op 0000.

[ Voor 5% gewijzigd door Campo di Casa op 16-10-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
IK ben nu sinds zondag begonnen met onderstaande instellingen voor het tapwater.

Maandag t/m zaterdag
HW - 50 graden - start 13:00 uur / stop 16:00 uur

Zondag
1e run - HW - 55 graden - start 12:00 uur / stop 14:00 uur
2e run - HW - 65 graden - start 16:00 uur / stop 18:00 uur

Legionella - ON
Hydro Unit Code DN 000A - 0065 (65 graden)
Hydro Unit Code DN 000B - 0010 (15 minuten)

Instellingen
Code DN 07 - 120
Code DN 20 - 43
Code DN 21 - 65 was 48
Code DN 22 - -20graden of laten staan was -40
Code DN 25 - 0 was 3 (laten staan)
Code DN 73 - 120 was 3 =120

Ben gaan bijhouden wat de waardes nu eigenlijk zijn. Zondag kon ik makkelijk vlak voor en na de run de waardes uitlezen. Maar op werkdagen lukt mij dat niet ivm werk.
Om goed te kunnen bekijken wat de WP zou doen met de 1e run hebben wij flink wat warmwater op gemaakt. vandaar de 24 graden voor de start van de 1e run :).

DagtijdSWWbuiten temp
zondag11:532419
zondag14:005525
zondag16:005525
zondag18:006527
maandag07:305716
maandag17:005229
dinsdag07:304319

Volgens de kWh meters heeft op zondag bij de eerste run maar heel even het elektrischelement geholpen om de temp te verhogen naar de 55 graden. Terwijl deze voorheen na een half uur automatisch zou mee helpen.
Voor de maandag zat er nog genoeg warmte in het vat en heeft de WP niks hoeven doen. Savonds nog normaal kunnen douchen.
Deze ochtend zit de temperatuur toch wel op een waarde dat ik lichtelijk zenuwachtig werd of wij beide nog een warme douche zouden hebben. En op het moment dat ik aan het typen ben is mijn vrouw aan het douchen en hoor ik nog geen gescheld... ;)
(nadat wij beide gebruik hebben gemaakt van de douche zat de SWW nog op 43 graden.)
Denk wel dat ik het weekschema misschien iets ga aanpassen en de run voor maandag t/m zaterdag een uurtje opschuif. Alleen verwacht in de praktijk hier weinig rendement uit. Puur tussen de oortjes.
Rest van de week blijf ik dit bij houden en ga ik in het weekend het stroomverbruik er naast leggen. Verwacht zeker wel dat dit een stuk efficiënter is dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Doordat de sensor onderin het vat zit lijkt het altijd alsof het vat vol koud water zit, maar dat is echt niet zo.

Let er ook op dat de Toshiba niet automatisch van zomer- naar wintertijd schakelt. Ik heb dat helemaal uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Dat is waar. En daarnaast douche je normaal gesproken toch niet warmer dan 38graden.
Ik ben zo gewend om altijd maar 65 graden uit je CV ketel te krijgen terwijl dit helemaal niet nodig is. Even los gezien van Legionella preventie etc. Dus daar moet ik even aan wennen.

zomer/wintertijd zal ik nog nakijken.

Als dit de aankomende weken goed verloopt zal het ook zo langzaam aan tijd worden om het huis te laten verwarmen en moet ik met de Tado aan de slag. Ik heb dit tot nu nog niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Formeel moet je in NL 55 graden water uit elk tappunt kunnen krijgen. Vandaar dat de installateur de ketel daar op afstelt.

Wat je zelf doet mag natuurlijk afwijken, maar het moet ongedaan gemaakt kunnen worden, anders voldoet de woning niet en krijg je mogelijk gezeur bij verkoop.

Ik had de cv ook op 45 graden staan en toen had ik 200 liter warm water per dag nodig (gemiddeld).

Ik heb nu de dag na de legionella-run helemaal geen SWW run ingepland staan. Dat werkt ook prima.

[ Voor 26% gewijzigd door Blihi op 03-10-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Herkenbare 'problemen' :). Het gevoel dat je koud water krijgt.. blijkt tot nu toe in de praktijk niet waar. Extra spannend hier is dat ik de nieuwe instellingen tegen niemand heb gezegd, eventuele feedback over koud water is dan betrouwbaarder omdat het niet beinvloed is zegmaar :). Hoor sinds de nieuwe instellingen geen klachten.
Heb nog wel de sww run ingeprogrammeerd staan de dag na de legionellarun, maar die trapt wegens te hoge watertemp gewoon niet af. Prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben ook bezig met Sww instellingen. Bedankt voor jullie hulp daarin :).

Wat ik me afvraag, welke instelling bepaalt dat de handmatige instellingen worden gebruikt ipv dat de boiler temp op een bepaalde temperatuur is ?

Of anders gezegd: stel dat we smorgens allemaal douchen en de boiler is leeg, wordt ie dan wel verwarmd of wacht de boiler tot het 14u is (mijn instelling).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Sport_Life schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:10:

Wat ik me afvraag, welke instelling bepaalt dat de handmatige instellingen worden gebruikt ipv dat de boiler temp op een bepaalde temperatuur is ?

Of anders gezegd: stel dat we smorgens allemaal douchen en de boiler is leeg, wordt ie dan wel verwarmd of wacht de boiler tot het 14u is (mijn instelling).
Ik ben geneigd om te zeggen dat wanneer je een klokprogramma hebt ingesteld en geactiveerd de warmtepomp pas warm water gaat aanmaken volgens het klokprogramma. Ook al is zit het SWW onder de minimale waarde die je hebt ingesteld. Anders zou het klokprogramma telkens worden over-ruled en zie ik de waarde niet van een klokprogramma.

Wel een keer interessant om te testen.
Ik zou verwachten dat je een klokprogramma kan gebruiken en op de momenten dat je meer vraag hebt naar warmwater, op handmatig kan zetten wanneer dit nodig is. Zodra je handmatige instelling weer uit zet, neemt het klokprogramma het weer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Sport_Life schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:10:

Het tijdsblok doet niets anders dan op gezette tijden de SWW productie aan- of uit zetten met een gewenste temperatuur op de sensor in de boiler.

Afhankelijk van de overige parameters begint de boiler gedurende dat tijdsblok pas warm water te maken op de volgende manier:
1) is de temperatuur van het water hoger dan de ingestelde temperatuur in het programma, doet de warmtepomp niets.
2) is de temperatuur van het water lager dan de ingestelde temperatuur in het programma, maar hoger dan de ingestelde waarde in parameter 20 (of 21 uit mijn hoofd), dan gaat het elektrisch element aan tot de waarde van het klokprogramma gehaald wordt.
3) Is de temperatuur van het water lager dan de ingestelde parameter 20 (of 21 uit mijn hoofd), dan gaat de warmtepomp aan om het water naar de temperatuur van het klokprogramma te brengen.

Als op enig moment de watertemperatuur boven parameter 21 (of 20 uit mijn hoofd) uit komt, wordt het elektrisch element ingeschakeld om het restant te overbruggen.

Daarom moet je 20 op 42 zetten en 21 op 65 (uit mijn hoofd, kan ook andersom zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Campo di Casa schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Ik ben geneigd om te zeggen dat wanneer je een klokprogramma hebt ingesteld en geactiveerd de warmtepomp pas warm water gaat aanmaken volgens het klokprogramma. Ook al is zit het SWW onder de minimale waarde die je hebt ingesteld. Anders zou het klokprogramma telkens worden over-ruled en zie ik de waarde niet van een klokprogramma.
Klopt.
Wel een keer interessant om te testen.
Ik zou verwachten dat je een klokprogramma kan gebruiken en op de momenten dat je meer vraag hebt naar warmwater, op handmatig kan zetten wanneer dit nodig is. Zodra je handmatige instelling weer uit zet, neemt het klokprogramma het weer over.
Als je de WP handmatig, dus op het display, aan zet op warm water, dan doet het klokprogramma volgens mij niets meer. De handmatige stand gaat dus niet automatisch weer uit, maar dat zou je moeten testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Dat laatste kan ik bevestigen. Handmatige stand aangezet --> dan moet je die handmatig weer uitzetten, dat doet het klokprogramma niet voor je. Al met al prima wat mij betreft. Mocht ik sneller warmwater willen maken dan het klokprogramma doet, kun je dat knopje aanzetten op het hoofdscherm :)

Edit: er is altijd nog die aanvullende functie om snel warmwater te maken, in het menu. Ben de naam even kwijt... staat default ook op 75 geloof ik.

[ Voor 54% gewijzigd door Notehoutelade op 04-10-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:05
Campo di Casa schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 06:16:
[...]

Bij ons staat de (Hydromodule) DN 000C op 0006 en DN 000D op 0000. En met deze settings heb ik niks gedaan. (6kW All-in-one)
Precies wat ik nodig had, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Notehoutelade schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:33:
Dat laatste kan ik bevestigen. Handmatige stand aangezet --> dan moet je die handmatig weer uitzetten, dat doet het klokprogramma niet voor je. Al met al prima wat mij betreft. Mocht ik sneller warmwater willen maken dan het klokprogramma doet, kun je dat knopje aanzetten op het hoofdscherm :)

Edit: er is altijd nog die aanvullende functie om snel warmwater te maken, in het menu. Ben de naam even kwijt... staat default ook op 75 geloof ik.
Dus ik moet de rechter kolom zegmaar uit zetten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Sport_Life schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Dus ik moet de rechter kolom zegmaar uit zetten ?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
Notehoutelade schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:33:
Dat is de Heetwater Boost. Dat kan je starten via het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Campo di Casa schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Dat is de Heetwater Boost. Dat kan je starten via het menu.
Klopt. Houd er wel rekening mee dat dan de WP echt vol vermogen gaat, dus ook het elektrisch element gaat gebruiken. Voor de efficientie is dat natuurlijk killing, maar als je snel water nodig hebt kan dat handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Wij hebben gisteren vanaf 16:00 de verwarming aangezet om te kijken of en hoe het werkt met de Tado aangezien deze is aangesloten als relais en niet als thermostaat.

Tado
Tado bedraad aansluiten als relais. Draden aansluiten op NO / COM
Config menu ID aanpassen naar R01
Toshiba Estia
Tado aansluiten op connector CN21 pin 6 (I/P 5 heating and cooling On/Off) en pin 10 (COM)
Field Setting Menu / Hydro DN code 6B3 instellen op 0 (no external room thermstat)
Field Setting Menu / Hydro DN code 61 moet 0 zijn (is standaard)

Nu had ik de watertemperatuur ingesteld op 35 graden en de Tado op 21 graden. Vloer werd vrij snel warm en de temperatuur in de woonkamer liep rustig naar de 21,22 graden om 21:00 uur.
Om 19:00 uur toen het 20.7 graden was heb ik de Tado terug gezet op 20 graden en zou verwachten dat na enige vertraging (een uur aan gehouden) de WP zou terug schakelen in verbruik. Dat heb ik niet kunnen zien in het stroomverbruik. Daarom heb ik zelf handmatig het watertemperatuur terug gezet op van 35 naar 30 graden en meteen zie je stroomverbruik afnemen. Maar de tempratuur in de woonkamer liep toen nog rustig op naar de max van 21,22 om 21:00 uur.
Vanaf 21:00 uur heb ik de WP op Auto gezet zodat de het watertemperatuur wordt bepaald door de buitentemperatuur. Stroomverbruik ging verder omlaag etc.

Ik had verwacht dat de Tado meer invloed zou hebben op de warmtepomp terwijl ik nu het idee had dat de Tado niks doet.

Ik zou verwachten dat de WP de ruimte verwarmd en zelf niet kijkt naar hoe warm het moet zijn. De Tado kijkt wel naar de gewenste temperatuur en doet als Relais niks anders dan aan/uit signaal geven met een ingestelde vertraging om de WP zo min mogelijk te laten schakelen. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn. Misschien vanavond maar eens wat extremer gaan testen. Liever nu uittesten dan dat ik het over een maandje moet doen als het kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Campo di Casa schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:47:
Wij hebben gisteren vanaf 16:00 de verwarming aangezet om te kijken of en hoe het werkt met de Tado aangezien deze is aangesloten als relais en niet als thermostaat.

Tado
Tado bedraad aansluiten als relais. Draden aansluiten op NO / COM
Config menu ID aanpassen naar R01
Toshiba Estia
Tado aansluiten op connector CN21 pin 6 (I/P 5 heating and cooling On/Off) en pin 10 (COM)
Field Setting Menu / Hydro DN code 6B3 instellen op 0 (no external room thermstat)
Field Setting Menu / Hydro DN code 61 moet 0 zijn (is standaard)

Nu had ik de watertemperatuur ingesteld op 35 graden en de Tado op 21 graden. Vloer werd vrij snel warm en de temperatuur in de woonkamer liep rustig naar de 21,22 graden om 21:00 uur.
Om 19:00 uur toen het 20.7 graden was heb ik de Tado terug gezet op 20 graden en zou verwachten dat na enige vertraging (een uur aan gehouden) de WP zou terug schakelen in verbruik. Dat heb ik niet kunnen zien in het stroomverbruik. Daarom heb ik zelf handmatig het watertemperatuur terug gezet op van 35 naar 30 graden en meteen zie je stroomverbruik afnemen. Maar de tempratuur in de woonkamer liep toen nog rustig op naar de max van 21,22 om 21:00 uur.
Vanaf 21:00 uur heb ik de WP op Auto gezet zodat de het watertemperatuur wordt bepaald door de buitentemperatuur. Stroomverbruik ging verder omlaag etc.

Ik had verwacht dat de Tado meer invloed zou hebben op de warmtepomp terwijl ik nu het idee had dat de Tado niks doet.
Ik zou verwachten dat de WP de ruimte verwarmd en zelf niet kijkt naar hoe warm het moet zijn. De Tado kijkt wel naar de gewenste temperatuur en doet als Relais niks anders dan aan/uit signaal geven met een ingestelde vertraging om de WP zo min mogelijk te laten schakelen. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn. Misschien vanavond maar eens wat extremer gaan testen. Liever nu uittesten dan dat ik het over een maandje moet doen als het kouder wordt.
Dit is exact wat er gebeurt. De WP maakt gewoon water op basis van de buitentemperatuur (in de A stand) en de tado schakelt aan en uit op basis van de ruimtetemperatuur.

De Tado heeft waarschjinlijk wel een paar dagen nodig om te leren. In die paar dagen krijg je potentieel overshoots. Ook kan het zomaar zijn dat de Auto stand de Tado tegenwerkt als de Tado probeert om voorspellend te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Ik merk dat de Tado wel schakelt. Je hoort duidelijk de click van de relais.
Wat ik alleen niet kan controleren is of de Warmtepomp ook daadwerkelijk iets doet met de schakeling van de Tado.
Ik heb ook nog even gekeken op de PCB of misschien een LED de schakeling weer geeft. Ik zie wel een LED branden rechts naast pin 6 van CN21 maar deze brand continue. ongeacht in welke stand de Tado relais staat.
Wat deze LED (D14) aangeeft kan ik niet terug vinden.

Zal straks eens de Auto stand uit zetten en water temperatuur handmatig instellen op 30. Misschien dat ik dan wel iets kan terug vinden in het stroomverbruik als de relais schakelt.

[ Voor 61% gewijzigd door Campo di Casa op 16-10-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Campo di Casa schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:05:
Ik merk dat de Tado wel schakelt. Je hoort duidelijk de click van de relais.
Wat ik alleen niet kan controleren is of de Warmtepomp ook daadwerkelijk iets doet met de schakeling van de Tado.
Zodra je die klik hoort, moet het linker deel van het scherm aan springen.
Ik heb ook nog even gekeken op de PCB of misschien een LED de schakeling weer geeft. Ik zie wel een LED branden rechts naast pin 6 van CN21 maar deze brand continue. ongeacht in welke stand de Tado relais staat.
Dat ledje brandt alleen als die pin verbonden is met pin 10. Ofwel, je hebt ergens iets verkeerd aangesloten.
Wat deze LED (D14) aangeeft kan ik niet terug vinden.

Zal straks eens de Auto stand uit zetten en water temperatuur handmatig instellen op 30. Misschien dat ik dan wel iets kan terug vinden in het stroomverbruik als de relais schakelt.

[Afbeelding]

De monteur die destijds de warmtepomp geinstalleerd heeft zou een instelling hebben gedaan om het pendelen van de Tado tegen te gaan. 20 minuten aan, 30 minuten uit. Dit had hij ingesteld bij de warmtepomp zodat je niet afhankelijk bent van de Helpdesk van Tado om dit in te stellen in de Tado.
Nu he ik de manual doorgezocht maar kan geen DN instelling vinden wat dit zou kunnen doen.
Iemand enig idee welke instelling dit zou kunnen zijn? Wil deze instelling, als dit idd ingesteld is, verwijderen en instellen in de Tado.
Nee, voor zover ik weet zijn die 20 en 30 nergens in te stellen, maar er zijn behoorlijk wat ongedocumenteerde DN instellingen. Als jij er 2 kunt vinden die op 20 en 30 staan, dan kan ik wel kijken waar ze bij mij op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
@Blihi Probleem deels opgelost. lang verhaal kort, aangezien wij op de plek waar de unit staat geen afvoer hebben voor condenswater, heeft de monteur een condenswaterpomp geplaatst naast de warmtepomp. Dit is voorlopig nodig tot wij de keuken gaan verbouwen en ik een afvoer kan maken vanaf de slaapkamer boven de keuken naar de afvoer van de keuken. De condenspomp pompt nu indien nodig dat kleine beetje water naar de afvoer op de zolder.
En misschien voel je het al aankomen, deze condenspomp had hij aangesloten op CN21 pin 6 en 10. De condenspomp zorgt dus voor een continue maak verbinding.
1 draadje van de condenspomp los gehaald en idd, het lampje gaat uit incl de verwarming. Reageert nu ook wanneer ik de Tado verhoog of verlaag.

Morgen maar eens bekijken, nameten met multimeter, op welke pin ik een continue spanning kan pakken zonder problemen te veroorzaken.
Vamorgen nog eens goedgekeken en de manual van de pomp opgezocht. De voeding voor de pomp is netjes aangesloten. Het draad wat hij had verbonden met pin 6 en 10 is het signaal draad vanuit de pomp van de veiligheidsschakelaar hoog niveau om de warmtepomp uit te schakelen mocht de pomp niet werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Campo di Casa op 16-10-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Campo di Casa maar dit signaaldraad moet dan niet op de thermostaatingang, want dan gaat de wp nog steeds warm water maken.

Er zijn wel manieren om dit te verbinden.

De eenvoudigste manier met de huidige bedrading: Zet DN06 op 0 en zet DN52 op 1 (niet default, default is 0).

Met DN06 op 0 en DN52 op 0 (default): Zodra je pin 8 en pin 10 verbindt, schakelt de WP uit en er klinkt een alarm.

Met DN06 op 0 en DN52 op 1 (niet default): Zodra je pin 8 en pin 10 verbreekt, schakelt de WP uit en er klinkt een alarm.

Meer info in de appendix of service manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKHoDvLLWCI4uEPFiF2TjpSk-I4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/40yQnJlwDmgrYc4q55Z5x6q1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e-PTZpFeBWheUR66J7TmhafHw0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Haez1V06rWLc4Uu9gCELyY4A.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 225% gewijzigd door Blihi op 07-10-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
@Blihi Klopt. Daarom was ik al in de manual aan het kijken waar deze wel op aangesloten kan worden en een signaal kan geven om de productie van warmwater voor verwarming stop te zetten.

Daarom zit ik ook te denken aan I/P7 (pin 8 ) aangezien deze bedoeld is als Emergency Shutdown.
Ik zal dan waarschijnlijk wel parameter DN_52 moeten aanpassen aangezien de pomp nu een gesloten stroomcirkel veroorzaakt. Dat is namelijk wat je nu merkt bij aansluiting op pin 6.
Bij storing in de condenspomp zal de stroomcirkel worden geopend (breek) en moet dan de warmtepomp uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPC740BUq80A6V9bVKcrc0NMEEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B1HTVpq1oWeOVDsZBsKGZSn6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Campo di Casa schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:11:
@Blihi Klopt. Daarom was ik al in de manual aan het kijken waar deze wel op aangesloten kan worden en een signaal kan geven om de productie van warmwater voor verwarming stop te zetten.

Daarom zit ik ook te denken aan I/P7 (pin 8 ) aangezien deze bedoeld is als Emergency Shutdown.
Ik zal dan waarschijnlijk wel parameter DN_52 moeten aanpassen aangezien de pomp nu een gesloten stroomcirkel veroorzaakt. Dat is namelijk wat je nu merkt bij aansluiting op pin 6.
Bij storing in de condenspomp zal de stroomcirkel worden geopend (breek) en moet dan de warmtepomp uit.

[Afbeelding]
Je was me voor. Inderdaad, zo moet je het aansluiten. DN06 op 0, DN52 op 1, pin 8 en pin 10 via de condenspomp verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vanmorgen een boze vrouw want de douche was koud :+.
Meteen maar de boiler handmatig ingesteld.

Maar ik snap niet wat ik verkeerd doe. Klokinstellingen staan goed volgens mij, overgenomen van jullie. Zit er ergens nog een bepaalde instelling die ik heb gemist en even kan checken?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2023 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
@Blihi altijd goed om een bevestiging te zien dat ik de juiste richting aan het denken ben. Bedankt ook maar weer voor de aanvulling ;)
Straks maar ff aanpassen en instellen.

@Sport_Life Denk dat ik ook maar snel ga douchen. Zag vanmorgen dat het SWW lager stond dan afgelopen dagen. Dat terwijl het schema wel goed ingesteld staat. Heb liever dat de vrouw staat te schelden dan ik een koude douche (zeg ik nu heel dapper) :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Campo di Casa schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:21:
@Blihi altijd goed om een bevestiging te zien dat ik de juiste richting aan het denken ben. Bedankt ook maar weer voor de aanvulling ;)
Straks maar ff aanpassen en instellen.

@Sport_Life Denk dat ik ook maar snel ga douchen. Zag vanmorgen dat het SWW lager stond dan afgelopen dagen. Dat terwijl het schema wel goed ingesteld staat. Heb liever dat de vrouw staat te schelden dan ik een koude douche (zeg ik nu heel dapper) :) .
Ja ik maakte nog een grapje, werd ze nog bozer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Instellingen staan op HW/45/13:00/14:29

Zou 45 te laag kunnen zijn ?

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Klokprogramma hier is 48gr maken dagelijks om 13u. Dat duurt ruwweg een uurtje en 48gr maakt ie nog net zonder element ( heb de 6kw versie). Zondagnacht is de legionellarun naar 65. Maandag is het in de ochtend dus wat heter, waardoor de run van 13u niet start. Maar er wordt dan veel gepoetst hier, dus een overvloed aan echt heet water is in onze situatie wel prettig. Heb trouwens wel alle binnenleidingen geisoleerd, tegen warmteverlies.

S ochtends komt er nog zon 40gr water uit, en dagelijks douchen 4 man in de avond.

Wat ik wel zie is dat de koud water aanvoer in deze tijd langzaam daalt (heb overal sensors zitten aan een esp32 ) maar dat zou hooguit verklaren dat de sww run langer dan een uur gaat duren. Hoe koud is dat water in de ochtend nou echt, heb je dat gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sport_Life schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:34:
Instellingen staan op HW/45/13:00/14:29

Zou 45 te laag kunnen zijn ?
Welk vermogen wp heb je? Wordt de 45 wel gehaald?

89 minuten kan te krap zijn voor een WP die maar 6 kW doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blihi schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Welk vermogen wp heb je? Wordt de 45 wel gehaald?

89 minuten kan te krap zijn voor een WP die maar 6 kW doet.
Warmtepomp is 11kw.

Ik heb hem nu op 50/13:00/16:00 gezet kijken of dat beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
En het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe lang je doucht. Als je met 4 man 20 minuten onder de douche wilt ga je het niet redden.

Het zal een beetje proberen zijn.

Houd de tijd wel onder de 120 minuten. Liever 2 blokken van 2 uur dan 1 blok van 3 uur. Na die 120 minuten gaan de elektrische elementen namelijk meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Als ik 300l warm krijg op een uur met een 6kw, kan een 11kw toch nooit over 2u heengaan lijkt me? (zolang je niet 65+ hebt ingesteld) .

Als dat vat in de ochtend koud (hoe koud precies?) water levert, hoe groot is dat vat en zoals hierboven gezegd, hoelang is dan gedouched of gebadderd in de avond ervoor? Kan toch prima zijn dat je over het randje gaat en dan ervaar je het in de ochtend als te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Blihi schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Je was me voor. Inderdaad, zo moet je het aansluiten. DN06 op 0, DN52 op 1, pin 8 en pin 10 via de condenspomp verbinden.
Emergency shutdown werkt.
In eerste instantie leek het niet te werken. Kwam ook omdat de LED continue blijft branden. Ik had verwacht dat deze uit zou zijn en alleen gaan branden wanneer er een storing is en de WP uitgeschakeld moet worden.
Dat is dus niet zo.

Heb de verwarming en SWW handmatig aangezet en even laten opstarten zodat ik zeker wist dat de WP actief was. Vervolgens het draadje bij pin 8 los gemaakt, en voila na 2 seconden schakelt de WP zichzelf uit voor de verwarming en SWW :)

Bij een continue gesloten stroomcirkel wat open gaat bij storing:
parameter DN_B6: 0
Parameter DN_52: 1

Bij een continue open stroomcirkel wat sluit bij storing:
parameter DN_B6: 0
parameter DN_52: 0

En er viel mij sinds gisteren op wat betreft het tijdschema van de SWW run.
Het viel mij op dat gisteren om 17:00 uur het SWW maar 45 graden was. Terwijl deze volgens de run die ik had aangepast van maandag t/m zaterdag naar 50 graden moet gaan.
En net terwijl ik met de test bezig was van bovenstaande zag ik ineens dat om 13:00 uur de SWW run werd geactiveerd voor 45graden terwijl ik dit v.d. had aangepast van 13:00 t/m 15:00 naar 14:00 t/m 16:00 uur en 50 graden.

Klokschema gecontroleerd en de SWW run moet idd starten om 14:00 uur i.p.v. 13:00 uur. de klok van de warmtepomp gecontroleerd en deze staat gewoon goed.
Het lijkt alsof het schema nog wordt gevolgd zoals ik dit in eerste instantie had ingesteld en niet wordt gekeken naar de wijzigingen die ik naderhand heb doorgevoerd. Zoals tijdstip verschoven en temp van 45 graden naar 50graden.

Net het hele schema verwijderd en opnieuw ingevoerd. Ook het schema een keer uit en weer aan gezet.
Benieuwd of schema nu wel netjes wordt aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bijzonder. Je kunt natuurlijk na het programmeren ook de hele WP even opnieuw opstarten. Dus uitzetten en weer aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Blihi schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:55:
Bijzonder. Je kunt natuurlijk na het programmeren ook de hele WP even opnieuw opstarten. Dus uitzetten en weer aan zetten.
Dat vind ik dus ook zo raar. Maar ik ga het vandaag weer volgen of het schema wordt aangehouden.

gisteravond ook maar een verzoekje uitgezet naar Tado om PWM instellingen aan te passen zodat er minderen aan/uit schakelingen zijn.
  • Periode lengte van 60 minuten
  • Minimale aanduur van 30 minuten
  • Minimale uitduur van 15 minuten.
https://community.tado.co...inatie-met-een-warmtepomp

Benieuwd wanneer ze reageren en de setting aanpassen. Hoop dan verwarming en SWW beetje fatsoenlijk geregeld te hebben en klaar te zijn voor de herfst. Misschien in de winter nog wat aanpassen, maar dat zien we dan wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Campo di Casa op 16-10-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb zelf geen Tado maar een Honeywell zonesysteem. Ik heb de periodetijd op 2 uur staan (dat kan ook 3 of zelfs 4 uur worden). Voor zover ik weet is er geen minimale aan-tijd of minimale uit-tijd. Dat zou ik graag in kunnen stellen in de WP zelf en volgens mij kan dat, maar dat zijn ongedocumenteerde DN instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Overigens hebben die instellingen geen enkele invloed op "pendelen". Pendelen komt doordat de WP zijn warmte niet kwijt kan als er zones dicht staat. De WP zal nooit de compressor 20 minuten aan laten terwijl hij zijn warmte niet kwijt kan.

Wat de installateur hier bedoelde met "pendelen" is dus puur de PWM regeling van Tado.

Het is altijd verwarrend, maar voor de zekerheid:

PWM regeling: De thermostaat gaat een tijdje aan, dan weer een tijdje uit. Gedurende de aan-tijd wordt de WP aangestuurd om warmte te leveren. Dit is alleen nodig als er minder warmtebehoefte is dan de WP minimaal moet leveren.

Pendelen: De WP kan zijn warmte niet kwijt en terwijl er dus wel warmtevraag is, schakelt de WP zelf de compressor uit (maar blijft de pomp wel draaien). Dit gedrag wil je eigenlijk vermijden, want het betekent dat het afgiftevermogen van het systeem te klein is. Oplossing: Ofwel flow omhoog, ofwel Ta omhoog. Voor een WP is meer flow beter, dus eerst de flow verhogen tot deze maximaal is (100% of minder als 100% teveel herrie geeft (DN 6A6=0, dus vaste pompstand en DN A0=0 (=100% pomp)), daarna pas de Ta aan gaan passen.

En als je met pendelen te maken krijgt: houd er rekening mee dat de Tado enkele dagen nodig heeft om zich aan te passen aan een andere instelling van de WP, dus verwacht geen verschil in de eerste paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ff een check, als de vakantie timer een zwart bolletje heeft op dag X dan neem ik aan dat het schema uit staat op die dag?

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb eigenlijk geen idee. Ik gebruik die vakantie-timer niet echt. In de wintervakanties zet ik gewoon de thermostaat omlaag en in de zomer de koeling wat hoger.

SWW productie gaat dan niet aan omdat het vat warm blijft en de legionella-run blijft wel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blijkt dus inderdaad dat die bolletjes betekenen dat de timer uit staat.
Bij ons stond ie dus (standaard) op vakantie modus daardoor werkte Sww niet (mijn vrouw weer boos dat de douche koud was).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 10-10-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Vorig weekend werkte de verwarming goed. Afgelopen maandag heeft de Tado helpdesk de PWM setting aangepast en heb ik zelf geen veranderingen meer gedaan. Terugkijkend werkt de hele week de verwarming niet.

Vanmorgen alles maar eens nagelopen en ik zie wel dat de WP schakelt op het moment dat de Tado warmte vraagt of juist niet. Ik hoor een relais klikken bij de WP en het LED bij CN21 pin 6 zie ik aan of uit gaan afhankelijk wat de Tado vraagt.
Maar de leidingen blijven koud. Ook als ik de watertemperatuur van Zone 1 op 50 graden zet en de Tado vast zet op 23 graden. Aan het stroomverbruik goed te zien en ook te horen dat de WP aan het opwarmen is.
Maar toch blijven de leidingen koud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pn0wTxYz4pAAQ6ZB8t8WlZKH6Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebFev5XDwD1ThbxrINGb94k4.jpg?f=fotoalbum_large

Op donderdagavond had ik al de condenspomp losgekoppeld van pin 8 en pin 10, en de settings hiervoor weer terug gezet naar default om uit te sluiten dat het niet hierdoor komt.
Geen resultaat.

Ik bedacht mij ineens dat voorheen de condenspomp, omdat deze verkeerd was aangesloten op pin 6 en pin 10, ervoor zorgde dat de verwarming bleef doorgaan ondanks dat de Tado uit stond.
Heb deze weer 'verkeerd' aangesloten om te kijken of hierdoor de verwarming weer aan gaat. Helemaal niks. leidingen blijven koud. Ik heb ook de WP helemaal van het stroom af gehad en weer opnieuw opgestart.

Iemand suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXnhSTR4uIpQpenrXqeRp7lBq7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43px9HoFo3j9MFxymyNNYwRD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_6S1f1dKRRIphI7tLXJiOgtVtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IZuSFrEG6m3YxUzvqTjr0jv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7XA2m2qTzesIhazl6j_QyZ0kjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOEEFi8GMnoqcKSjS2rawEwS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Als je zegt, de leidingen blijven koud. Welke leidingen bedoel je dan? De wp leidingen van buitenunit naar binnenunit of de aan- en afvoerleiding uit binnenunit naar het buffervat of cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Notehoutelade schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:46:
Als je zegt, de leidingen blijven koud. Welke leidingen bedoel je dan? De wp leidingen van buitenunit naar binnenunit of de aan- en afvoerleiding uit binnenunit naar het buffervat of cv?
Ik bedoel de CV leidingen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Je bedoelt dan ook direct de uitgaande waterleiding uit de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
ja klopt. de aanvoer en retour leidingen vanuit de binnenunit XM1 en XM2 voelen niet koud maar ook niet warm aan. net boven de vloer waar de leidingen naar het vat lopen voelen de leidingen koud aan. Hetzelfde bij de leidingen bij de verdeler van de vloerverwarming. Dit terwijl tot deze week de leidingen bij de vloerverwarming snel op temperatuur waren.

[ Voor 35% gewijzigd door Campo di Casa op 16-10-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Volgens je scherm is de twi 48 graden en two 47 graden. De eerste is de retourleiding en de tweede de aanvoer naar het huis.

De pomp draait en pompt maar 7.4 liter/min. Dat is erg weinig.

Zet instelling 6A6 eens op 0 en ook A0 op 0. Dan moet je echt een veel hogere flow krijgen.

Een aanvoertemperatuur van 50 graden voor verwarmen is ook extreem hoog. Heb je dat echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Xm1 en xm2 zegt me overigens niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
wat de aanvoertemperatuur betreft staat deze idd veel te hoog. Maar heb dat voor nu zo hoog staan of te controleren of de verwarmen nog wel warm wordt. Stond voorheen op auto of 30 ;)

Elke keer als ik een setting aanpas begint de pomp te draaien en zat ik voor 1-2 minuten op een flow van 17 liter/min. Maar dan schakelt hij weer terug naar de 7.4 liter/min.

Ik heb de settings na gelopen die je aangaf en aangepast. DN A6 stond op 1 en heb dit aangepast naar 0. A0 stond al op 0. Met deze aanpassing zit ik nu op een flow van 20liter/min. Maar misschien belangrijker, hij blijft nu wel pompen.

XM1 en XM2 is de markering van de leidingen in- en uitgaand voor zone 1.

Zal het een nachtje zo laten draaien. Zie dan wel of de woonkamer weer op temperatuur is.
Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste