Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Wat zijn dan op dit moment je meterstanden bij elkaar opgeteld?Vaevictis_ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:00:
[...]
@TheFes reading zijn dus de meterstanden op 1-1 bij elkaar opgeteld. Voor mij is dat -4277.
Maar dan krijg ik dat ik nog -3958,82 kWh over heb deze maand
Het is overigens niet je meterstanden bij elkaar opgeteld. Het is het totaal van je consumptie min het totaal van je productie.
Aangezien je productie standen ook positief zijn, is dat niet hetzelfde als alles bij elkaar optellen.
Wat geeft dit nu in developer tools > template?
(Aangepast naar jouw sensoren)
1
2
3
4
| {% set in = ['sensor.energy_consumption_tarif_1', 'sensor.energy_consumption_tarif_2'] %} {% set out = ['sensor.energy_production_tarif_1', 'sensor.energy_production_tarif_2'] %} {% set total = in | map('states') | map('float') | sum - out | map('states') | map('float') | sum %} {{ total }} |
[ Voor 49% gewijzigd door TheFes op 14-01-2023 20:11 ]
@TheFesTheFes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:06:
[...]
Wat zijn dan op dit moment je meterstanden bij elkaar opgeteld?
Het is overigens niet je meterstanden bij elkaar opgeteld. Het is het totaal van je consumptie min het totaal van je productie.
Aangezien je productie standen ook positief zijn, is dat niet hetzelfde als alles bij elkaar optellen.
-4000 precies. Inderdaad consumptie - productie (ik heb wel een overschot per jaar).
Template geeft 21.163
[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 14-01-2023 20:16 ]
ah, dan ligt het niet aan mij, ik heb namelijk ook dat probleem, dat er dus soms gecached beelden worden getoond... Als je hier een oplossing voor hebt, met name voor het pushen naar Google Nest Hub.B-Force schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:16:
[...]
daar ben ik ook nog neit helemaal over uit. vooral omdat HA veel cachet krijg ik dit niet goed werkend. Met de referentie naar de camera.doorbell werkt hij bij mij wel weer met de laatste snapshot. Dit komt dan van Eufy (homebase denk ik of cloud) af.
Weet je zeker dat je de juiste sensoren bij in en out hebt ingegeven? Want daar zou dan dus -4000 uit moeten komen.Vaevictis_ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:12:
[...]
@TheFes
-4000 precies. Inderdaad consumptie - productie (ik heb wel een overschot per jaar).
Template geeft 21.163
Gisteren even een RJ12 kabeltje, NodeMCU board en een dubbel relais besteld en vanochtend aan het prutsen geslagen. Eerst even met het kabeltje gekeken / getest of het op die manier stand 2 en 3 kiezen nog wel werkte en dat was gelukkig het geval
Zojuist mijn eerste wtw-controller ESPHome device in gebruik genomen en het gevoel dat wanneer je in de HA app op 'WTW Stand 2' tapt, je het relais hoort schakelen en op het display van de WTW ziet dat hij op stand 2 staat is echt fokking briljant...
Morgen maar eens verder met een automation die op basis van de luchtvochtigheid in de badkamer de WTW unit aanstuurt.
Op deze site had ik hem in de configuration gevonden https://github.com/xirixi...277939/configuration.yamlGizz schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:06:
@Maikie18 kijk even bij de informatie over Group. Dan zie je (even flink stuk scrollen) bij Notify Groups dat je deze niet via de helpers in kan stellen, dat moet direct via YAML:
[...]
Ik kreeg het echter niet voor elkaar maar dat komt omdat ik de entiteit van de tracker van de telefoon probeerde te gebruiken maar het is mobile_app_ en dan de naam van het apparaat.
Het enige wat ik dan nog niet heb is de knop in de push melding of begrijp ik dat verkeerd en is die er niet?
Zo ziet mijn actie eruit
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| service: notify.telefoons data: message: >- Het is vandaag: {{ now().strftime("%d-%m-%Y") }}. {{ states.sensor.afvalwijzer_tomorrow.state }} container wordt opgehaald op: {{ (as_timestamp(now()) + (24*3600)) | timestamp_custom("%d-%m-%Y", True) }} data: actions: - action: MARK_WASTE_MOVED title: Afval buiten gezet title: Container herinnering |
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
[ Voor 99% gewijzigd door Maikie18 op 15-01-2023 00:07 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Heb je een iPhone? Want dan moet je een long press op de notificatie doen om de actions te kunnen zienMaikie18 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:12:
[...]
Op deze site had ik hem in de configuration gevonden https://github.com/xirixi...277939/configuration.yaml
Ik kreeg het echter niet voor elkaar maar dat komt omdat ik de entiteit van de tracker van de telefoon probeerde te gebruiken maar het is mobile_app_ en dan de naam van het apparaat.
Het enige wat ik dan nog niet heb is de knop in de push melding of begrijp ik dat verkeerd en is die er niet?
Zo ziet mijn actie eruit
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 service: notify.telefoons data: message: >- Het is vandaag: {{ now().strftime("%d-%m-%Y") }}. {{ states.sensor.afvalwijzer_tomorrow.state }} container wordt opgehaald op: {{ (as_timestamp(now()) + (24*3600)) | timestamp_custom("%d-%m-%Y", True) }} data: actions: - action: MARK_WASTE_MOVED title: Afval buiten gezet title: Container herinnering
Dat was hetTheFes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:15:
[...]
Heb je een iPhone? Want dan moet je een long press op de notificatie doen om de actions te kunnen zien
Ik ben erg benieuwd hoe je dit hebt geregeld! Zou je dat willen delen?Sp33dFr34k schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:42:
[...]
Raar, zag het niet voorbij komen in de Eufy thread. Ik heb het zelf opgelost door snapshots te nemen en die te koppelen aan een custom camera platform sensor. Dat werkt tenminste altijd tot nu toe
@TheFes Heb jij misschien nog een suggestie voor me hoe ik dit op kan lossen? Ik vrees dat mijn code skills echt bijna nul zijn, dus ik heb zelf geen enkel idee...TheFes schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:06:
[...]
Ik kijk er misschien overheen, maar ik zie die sensor.solax_total waar je in het onderste codeblok naar verwijst niet in het bovenste codeblok. Waar komt die sensor vandaan?
Verder heb je wat verouderde informatie gevonden zo te zien, want last_reset is al een hele tijd niet meer nodig bij state_class: total_increasing
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Helder, bedankt voor het meedenken. Ik ga de stickoptie proberen. Als het niet lukt staat ie hier binnenkort te koopGizz schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:09:
[...]
Makkelijkst: gewoon een stick halen (bijvoorkeur met CC2652 chipset), inpluggen, in je VM-settings aangeven dat hij je stick moet doorgeven en dan de ingebouwde Zigbee-mogelijkheid van HA gebruiken (ZHA).
Alternatief, met veel meer ondersteunde apparaten: bovenstaande maar dan met Z2M i.p.v. ZHA.
Je idee van de Dirigera kost 2 tot 3x zoveel en ondersteunt maar een fractie van de devices die wel compatible zijn met ZHA en (vooral) Z2M. En verbruikt ook nog eens meer elektriciteit, die sticks gebruiken vrijwel niks.
This too shall pass
Ik heb 3 motion sensoren van Woox, gecombineerd met 3 Shelly plus 1PM.
Om de zoveel tijd blijft de motion detectie hangen op "detected", het licht blijft dan aan en alhoewel ik het handmatig kan uitschakelen met de wandschakelaar, zal zolang de detectie op "detected" staat, het licht niet meer automatisch aan en uit schakelen.
Ik kan voor zover ik kan zien deze status niet handmatig clearen. Ik heb het volgende geprobeerd:
- batterij er uit
- reset knopje achterop
Helpt niets.
Enige wat ik heb gevonden dat werkt is de sensor verwijderen uit HA en reset lang ingedrukt houden op de sensor (factory defaults) en deze opnieuw koppelen in HA en weer toevoegen aan de automation.
Een tweede probleem dat ik heb is dat de watermeter meter gateway (sensor op de watermeter) willekeurig rotaties van de watermeter mist. Ik heb echt wel een uur besteed, meerdere malen om de juiste positie van dat ding te vinden en heb deze ondertussen met duct tape vastgeplakt. Nu na een aantal weken stond deze wederom 40 liter te weinig.
Ik word er gek van, dit kost me zo veel te veel tijd en onderhoud.
Hebben anderen ervaring met dit soort dingetjes en hoe het is op te lossen?
Ja is de Woox een Tuya oem device? Ik had dat namelijk ook. Bij Tuya motion sensors wordt er geen off signaal gestuurd zoals HA dit verwacht. Ik heb hiervoor een automation gemaakt om de sensor uit te zetten na detectie.InflatableMouse schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:11:
Ik word een beetje gestoord van alle problemen die ik heb, ik kan me niet voorstellen dat dit "normaal" is.
Ik heb 3 motion sensoren van Woox, gecombineerd met 3 Shelly plus 1PM.
Om de zoveel tijd blijft de motion detectie hangen op "detected", het licht blijft dan aan en alhoewel ik het handmatig kan uitschakelen met de wandschakelaar, zal zolang de detectie op "detected" staat, het licht niet meer automatisch aan en uit schakelen.
Ik kan voor zover ik kan zien deze status niet handmatig clearen. Ik heb het volgende geprobeerd:
- batterij er uit
- reset knopje achterop
Helpt niets.
Enige wat ik heb gevonden dat werkt is de sensor verwijderen uit HA en reset lang ingedrukt houden op de sensor (factory defaults) en deze opnieuw koppelen in HA en weer toevoegen aan de automation.
Een tweede probleem dat ik heb is dat de watermeter meter gateway (sensor op de watermeter) willekeurig rotaties van de watermeter mist. Ik heb echt wel een uur besteed, meerdere malen om de juiste positie van dat ding te vinden en heb deze ondertussen met duct tape vastgeplakt. Nu na een aantal weken stond deze wederom 40 liter te weinig.
Ik word er gek van, dit kost me zo veel te veel tijd en onderhoud.
Hebben anderen ervaring met dit soort dingetjes en hoe het is op te lossen?
Ok, nu wel de juiste aantal kWh -3982. Ik zag dat DSMR Reader andere namen aan sensoren had gegeven had nog een oude sensor naam gebruikt.TheFes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:06:
[...]
Wat zijn dan op dit moment je meterstanden bij elkaar opgeteld?
Wat geeft dit nu in developer tools > template?
(Aangepast naar jouw sensoren)
Django/Jinja:
1 2 3 4 {% set in = ['sensor.energy_consumption_tarif_1', 'sensor.energy_consumption_tarif_2'] %} {% set out = ['sensor.energy_production_tarif_1', 'sensor.energy_production_tarif_2'] %} {% set total = in | map('states') | map('float') | sum - out | map('states') | map('float') | sum %} {{ total }}
Als ik de template nu uitvoer krijg ik 45 als resultaat. Volgens mij gaat er nog iets niet goed. @TheFes
Het verschil tussen -4277 en -3982 is 295Vaevictis_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:27:
[...]
Ok, nu wel de juiste aantal kWh -3982. Ik zag dat DSMR Reader andere namen aan sensoren had gegeven had nog een oude sensor naam gebruikt.
Als ik de template nu uitvoer krijg ik 45 als resultaat. Volgens mij gaat er nog iets niet goed. @TheFes
339 - 295 = 44
Ik heb een aantal dagen geleden precies gedaan wat jij wilt. Ik draai hier ook een VM op mijn 920+.Sharky schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:24:
[...]
Helder, bedankt voor het meedenken. Ik ga de stickoptie proberen. Als het niet lukt staat ie hier binnenkort te koop
Heb een ConBeeII gekocht, voorin de Nas geprikt. En vervolgens in de VM manager het stickje
geselecteerd. (dubbel klik op de vm instantie, tabje andere).
Ik heb gekozen voor Zigbee2Mqtt.
Vervolgens de vergissing gemaakt (ondanks dat ik beter wist) te denken dat het zo zou werken, en dat doet
het niet. Je hebt echt een USB verlengsnoer nodig om de stick uit de buurt van je apparatuur te houden.
Thats it, gaat je lukken!
/f/image/MYp5SQnPjXSpabxETcvLdblV.png?f=fotoalbum_large)
Begrijp ik nu goed dat ik een helper entity moet maken om een gecombineerde locatie te krijgen?
1
2
3
4
5
6
| {{ iif( states('person.xxx') == 'home', states('sensor.xxx_room_presence'), states('person.xxx') ) }} |
Of zie ik iets over het hoofd?
Zal het verschil zijn qua opwek maar wat betekent 44 dat ik nog 44 kWh over heb?TheFes schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:48:
[...]
Het verschil tussen -4277 en -3982 is 295
339 - 295 = 44
Ja, het tegoed voor januari is 339 kWh, daarvan heb je nu 295 verbruikt, en dus nog 44 overVaevictis_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:26:
[...]
Zal het verschil zijn qua opwek maar wat betekent 44 dat ik nog 44 kWh over heb?
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dat zou kunnen zien. Onder devices / Device Info zie ik het volgende staan:Vaevictis_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:15:
[...]
Ja is de Woox een Tuya oem device? Ik had dat namelijk ook. Bij Tuya motion sensors wordt er geen off signaal gestuurd zoals HA dit verwacht. Ik heb hiervoor een automation gemaakt om de sensor uit te zetten na detectie.
1
| TS0202 by _TZ3000_sr0vaafi |
In de logs zie ik continue dat ze het wel goed (kunnen) doen.
1
2
| motion_sensor_entree Iaszone cleared (no detected) 11:19:40 - 2 hours ago motion_sensor_entree Iaszone detected 11:18:12 - 2 hours ago |
En dat gaat door totdat tie het niet meer doet. Dan staat er als laatste detected en gaat het licht niet meer uit.
Probleem vanacht is dat de sensor denk ik ook is blijven hangen waardoor die in 1 nacht 14% van z'n batterijtje heeft leeg geslurpt.
Odroid C4 in huis gehaald en met een schone lei begonnen in een verse Home Assistant OS install, nu heb ik een CC2531 stick (firmware van Juni 2019, HA 1.2) die wel wordt herkent maar de zigbee2mqtt add-on wil maar niet verbinden met MQTT addon.
Nu vermoed ik dat de firmware op de CC2531 stick te verouderd is, kan iemand dat misschien bevestigen?
Dan weet ik dat ik of ik er nog moeite in moet steken

Edit: Is al opgelost met een andere coordinator.
[ Voor 4% gewijzigd door MonkeyJohn op 17-01-2023 14:13 ]
Ik weet niet of het hetzelfde probleem is, maar andere sensoren (Aqara) is het vaak een bijna lege batterij als ze rare/trage meldingen geven of soms helemaal connectie verliezen. Ondanks dat de batterij percentage goed is...InflatableMouse schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:08:
[...]
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dat zou kunnen zien. Onder devices / Device Info zie ik het volgende staan:
code:
1 TS0202 by _TZ3000_sr0vaafi
In de logs zie ik continue dat ze het wel goed (kunnen) doen.
code:
1 2 motion_sensor_entree Iaszone cleared (no detected) 11:19:40 - 2 hours ago motion_sensor_entree Iaszone detected 11:18:12 - 2 hours ago
En dat gaat door totdat tie het niet meer doet. Dan staat er als laatste detected en gaat het licht niet meer uit.
Probleem vanacht is dat de sensor denk ik ook is blijven hangen waardoor die in 1 nacht 14% van z'n batterijtje heeft leeg geslurpt.
Gebruik deze methode maar krijg geen connectie. https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/
[ Voor 25% gewijzigd door Workaholic op 15-01-2023 14:15 ]
Ja hoor draait hier zonder problemen. Maar ik heb gewoon Evohome in HA zoals in jouw link. Waarom probeer jij het met Google er tussen?Workaholic schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:15:
Zijn er mensen hier die evohome aan de praat hebben gekregen met HA? Ik krijg het niet aan de praat met google integratie (en dan via google naar HA).
Gebruik deze methode maar krijg geen connectie. https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/
[ Voor 10% gewijzigd door Slinkos op 15-01-2023 14:24 ]
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
hoe bedoel je dit? De slimme lamp vast aan de 230V en de Shelly achter de schakelaar? Dan de schakelaar aan de Shelly via de switch ingang zodat deze softwarematig via de Shelly naar HA de slimme lamp aanzet/uit zet?TheFes schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:17:
[...]
Ik combineer het. Shelly in detached mode zodat je en de knop en een slimme lamp kunt gebruiken. Het relais in de Shelly schakelt alleen als HA er uit ligt.
Maar dan mis ik het stukje bij uitvallen HA.
De Shelly is gewoon zoals normaal aangesloten, lamp is dus aangesloten via de Shelly. De knop is ook aangesloten op de Shelly.Eraser127 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:24:
[...]
hoe bedoel je dit? De slimme lamp vast aan de 230V en de Shelly achter de schakelaar? Dan de schakelaar aan de Shelly via de switch ingang zodat deze softwarematig via de Shelly naar HA de slimme lamp aanzet/uit zet?
Maar dan mis ik het stukje bij uitvallen HA.
De Shelly heeft standaard al een detached mode, dan registreert hij een druk op de knop wel, maar schakelt dan het relais niet. De druk op de knop wordt wel opgevangen door de Shelly integratie van HA en kun je dus gebruiken om in HA de slimme lamp te schakelen. De slimme lamp heeft hiermee dus altijd stroom.
Ik heb er echter ESPHome op gezet ipv de standaard Shelly firmware, waarmee ik kan zien of er een actieve API verbinding met HA is.
Als die verbinding er niet is, schakelt de relais dan alsnog bij een druk op de knop, waardoor de stroom van de lamp gaat. Nog een druk op de knop geeft weer stroom aan de lamp en zal er voor zorgen dat de lamp aan gaat. Dit is dus een fallback voor als HA down is.
Watermeter stond weer verkeerd en ik heb per ongeluk verkeerd ingevuld via de watermeter-meter zelf. HA pakt dit dan op maar verbruik vandaag is ineens 3600 liter.
Ik heb nu de juiste waarde weer via de watermeter-meter ingevoerd en dit is gelijk aan wat er 30 mins geleden in HA stond. Effectief dus 0 liter verbruikt afggelopen uur. Via statistics aangepast, maar verbruik vandaag staat nog hoog. Moet ik al die entities apart aanpassen?
Edit: ook als ik alle entities individueel aanpas blijft dashboard verkeerde waarden weergeven
[ Voor 8% gewijzigd door InflatableMouse op 15-01-2023 14:46 ]
Die heb ik inderdaad daarin geprogrammeerd.Eraser127 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:07:
@TheFes Dan heb je die fallback ook in de Shelly (esphome) geprogrammeerd neem ik aan? Of zit dat standaard in de esphome shelly firmware? Want nu mis ik idd een soort fallback modus met de standaard Shelly firmware en Home assistant.
Ik heb ooit deze online gezet:
https://www.esphome-devic...-push-button-light-switch
Inmiddels gebruik ik een aangepaste versie waarmee je ook via een select kunt schakelen tussen detached mode, pulsschakelaar en wipschakelaar.
Deze gebruik ik als package voor al mijn Shelly relays (gebruik de Shelly 1, Shelly 1PM en Shelly 1 Plus)
https://github.com/TheFes...helly_button_actions.yaml
Geen directe intergratie voor zover mij bekend. Maar als je een website hebt waar zulke informatie beschikbaar is zou je het daar vanaf kunnen halen met multiscrape.maartend schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:27:
Weet iemand iets van een intergratie voor HA waarbij ik te zien kan krijgen welke hemellichamen en bijzonderheden er op mijn thuis coords zijn?
Thnx. Nu wordt scrapen geloof ik steeds meer aan banden gelegd. binnen HA?Slinkos schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:50:
[...]
Geen directe intergratie voor zover mij bekend. Maar als je een website hebt waar zulke informatie beschikbaar is zou je het daar vanaf kunnen halen met multiscrape.
En ach, anders hou ik het gewoon bij de app.
Core integraties mogen geen scrape gebruiken (behalve de scrape integratie zelf). Bij HACS integraties zijn er geen beperkingen volgens mijmaartend schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:54:
[...]
Thnx. Nu wordt scrapen geloof ik steeds meer aan banden gelegd. binnen HA?
Multiscrape is een HACS tool, die werkt prima.maartend schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:54:
[...]
Thnx. Nu wordt scrapen geloof ik steeds meer aan banden gelegd. binnen HA?
Ik heb deze actie:
1
2
3
4
| wait_template: >- {{ states('sensor.shellyplush_and_t_humidity') | int(0) < states('var.doelvochtigheid') | int(0) }} continue_on_timeout: true |
Waarbij de sensor een humidity sensor is van Shelly, geeft als waarde bijv. 61,4%. En var.doelvochtigheid is een variabele (via HACS), die ingesteld kan worden op een waarde, in dit geval 62.
Als ik de template tester gebruik in de developer tools, geeft hij als waarde TRUE. Dus, ik dacht, dan moet de wait in de automation doorgaan naar de volgende actie, maar dat gebeurd niet.. en geen idee hoe ik dit verder kan uitvogelen.
De step details geven:
1
2
3
4
5
| Executed: January 15, 2023 at 20:26:12 Result: wait: remaining: null completed: false |
En de trace timeline geeft:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Triggered by the sensor.badkamer_vochtigheid_laatste_15_minuten via template at January 15, 2023 at 20:26:11 Variable: (var.aanhetdouchen) turned True Script: WTW Stand 3 aan WTW Stand 3 aan (script.wtw_stand_3_aan) started (script.wtw_stand_3_aan) turned on Show 2 more items Variable: Wait for a template to render true Cancelled at January 15, 2023 at 20:26:30 (runtime: 18.88 seconds) |
Het komt zeker doordat er iets is geweest dat hem heeft gecancelled (zie laatste regel van de trace timeline), maar wat kan dat zijn geweest? Komt dat omdat ik de variabele var.doelvochtigheid nog heb aangepast handmatig? Wordt dan de wait gecanceld? Of moet ik op zoek naar iets anders?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| id: '1673555632569' alias: Douchen description: '' trigger: - platform: template value_template: ' {{ states(''sensor.badkamer_vochtigheid_laatste_15_minuten'') | int(0) > 3 }}' condition: [] action: - service: var.set data: entity_id: var.aanhetdouchen value: true - service: script.wtw_stand_3_aan data: {} - service: var.set data: entity_id: var.doelvochtigheid value: >- {{ states('sensor.shellyplush_and_t_humidity') | int(0) - states('sensor.badkamer_vochtigheid_laatste_15_minuten') | int(0)}} - wait_template: >- {{ states('sensor.shellyplush_and_t_humidity') | int(0) < states('var.doelvochtigheid') | int(0) }} continue_on_timeout: true - service: script.wtw_stand_1 data: {} - service: var.set data: entity_id: var.aanhetdouchen value: false mode: restart |
En ik heb deze sensor en variabelen (via variabele HACS) gedefinieerd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| sensor: - platform: statistics name: Badkamer Vochtigheid Laatste 15 minuten unique_id: sensor.BadkamerHumidity15Mins entity_id: sensor.shellyplush_and_t_humidity state_characteristic: change max_age: minutes: 15 var: doelvochtigheid: friendly_name: Badkamer doel qua vochtigheid unique_id: var.doelvochtigheid initial_value: 0 aanhetdouchen: friendly_name: Aan het douchen unique_id: var.aanhetdouchen initial_value: off |
Ik heb hiervoor de DERIVATIVE helper gebruikt, kun je ook mooi schakelen op grote veranderingen in vochtigheid sensor.ChrisM schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:12:
Trouwens, voor wie geïnteresseerd is... Ik gebruik een Shelly Plus H&T om de luchtvochtigheid te meten in de badkamer, en als de verandering groter is dan 3%, dan de WTW op standje 3 te zetten. Hier is mijn volledige automation:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 id: '1673555632569' alias: Douchen description: '' trigger: - platform: template value_template: ' {{ states(''sensor.badkamer_vochtigheid_laatste_15_minuten'') | int(0) > 3 }}' condition: [] action: - service: var.set data: entity_id: var.aanhetdouchen value: true - service: script.wtw_stand_3_aan data: {} - service: var.set data: entity_id: var.doelvochtigheid value: >- {{ states('sensor.shellyplush_and_t_humidity') | int(0) - states('sensor.badkamer_vochtigheid_laatste_15_minuten') | int(0)}} - wait_template: >- {{ states('sensor.shellyplush_and_t_humidity') | int(0) < states('var.doelvochtigheid') | int(0) }} continue_on_timeout: true - service: script.wtw_stand_1 data: {} - service: var.set data: entity_id: var.aanhetdouchen value: false mode: restart
En ik heb deze sensor en variabelen (via variabele HACS) gedefinieerd:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 sensor: - platform: statistics name: Badkamer Vochtigheid Laatste 15 minuten unique_id: sensor.BadkamerHumidity15Mins entity_id: sensor.shellyplush_and_t_humidity state_characteristic: change max_age: minutes: 15 var: doelvochtigheid: friendly_name: Badkamer doel qua vochtigheid unique_id: var.doelvochtigheid initial_value: 0 aanhetdouchen: friendly_name: Aan het douchen unique_id: var.aanhetdouchen initial_value: off
:strip_exif()/f/image/YSKJm3Eu3fW75sDlirRR9aee.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door [RNMC] Viper op 15-01-2023 21:58 ]
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Wat me als eerste opvalt is dat je continue_on_timeout hebt ingesteld, maar geen timeout. Wellicht dat hij daar over valt.ChrisM schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:10:
Ha! Vraagje... hoe werkt "Wait" in een automation?
Ik heb deze actie:
YAML:
1 2 3 4 wait_template: >- {{ states('sensor.shellyplush_and_t_humidity') | int(0) < states('var.doelvochtigheid') | int(0) }} continue_on_timeout: true
Waarbij de sensor een humidity sensor is van Shelly, geeft als waarde bijv. 61,4%. En var.doelvochtigheid is een variabele (via HACS), die ingesteld kan worden op een waarde, in dit geval 62.
Als ik de template tester gebruik in de developer tools, geeft hij als waarde TRUE. Dus, ik dacht, dan moet de wait in de automation doorgaan naar de volgende actie, maar dat gebeurd niet.. en geen idee hoe ik dit verder kan uitvogelen.
De step details geven:
code:
1 2 3 4 5 Executed: January 15, 2023 at 20:26:12 Result: wait: remaining: null completed: false
En de trace timeline geeft:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Triggered by the sensor.badkamer_vochtigheid_laatste_15_minuten via template at January 15, 2023 at 20:26:11 Variable: (var.aanhetdouchen) turned True Script: WTW Stand 3 aan WTW Stand 3 aan (script.wtw_stand_3_aan) started (script.wtw_stand_3_aan) turned on Show 2 more items Variable: Wait for a template to render true Cancelled at January 15, 2023 at 20:26:30 (runtime: 18.88 seconds)
Het komt zeker doordat er iets is geweest dat hem heeft gecancelled (zie laatste regel van de trace timeline), maar wat kan dat zijn geweest? Komt dat omdat ik de variabele var.doelvochtigheid nog heb aangepast handmatig? Wordt dan de wait gecanceld? Of moet ik op zoek naar iets anders?
Een script wordt gecancelled als je er in de GUI een wijziging in aanbrengt en opslaat, of als je scripts reload. Heb je dat toevallig gedaan?
Je zet deze apart van elkaar op.Workaholic schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:15:
Zijn er mensen hier die evohome aan de praat hebben gekregen met HA? Ik krijg het niet aan de praat met google integratie (en dan via google naar HA).
Google kan direct met EvoHome praten (als je m daar toevoegt).
HA kan direct met EvoHome praten (als je de integratie toevoegt).
HA heeft geen idee dat Google met EvoHome praat en hetzelfde andersom.
Ja hier. let op dat je de goede integratie toevoegt (niet de US versie). Dan vindt HA hem automatisch en kan je hem emt bv custom:climate-cards simpel werkend krijgen. Hier screenshot van mijn verwarmings-dashboard:Workaholic schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:15:
/f/image/L85ZGeWYxAUd9tve7aRcvk29.png?f=fotoalbum_large)
Super vreemd, voor verbruik hoog en laag tarief werkte het allemaal perfect. Maar voor terug levering hoog en laag krijg ik de nieuwe lage tarief sensor niet toegevoegd aan het energie dashboard:Septillion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:40:
En volgens mij is het daarmee ook gelijk het antwoord voor @winDOSVoor de zekerheid wel altijd even voor een backup zorgen natuurlijk.
sensor.dag_teruggeleverd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| state_class: total_increasing source: sensor.geleverde_elektriciteit_per_dag_hoog_tarief status: collecting last_period: 0 meter_period: daily cron pattern: 0 0 * * * last_reset: 2023-01-15T23:00:00.008028+00:00 unit_of_measurement: kWh device_class: energy icon: mdi:solar-panel friendly_name: Teruggeleverd hoog tarief |
sensor.dag_teruggeleverd_laag:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| state_class: total_increasing source: sensor.geleverde_elektriciteit_per_dag_laag_tarief status: collecting last_period: 0.90 meter_period: daily cron pattern: 0 0 * * * last_reset: 2023-01-15T23:00:00.004005+00:00 unit_of_measurement: kWh device_class: energy icon: mdi:solar-panel friendly_name: Teruggeleverd laag tarief |
Sensoren zijn exact gelijk aan instellingen, wat doe ik fout?

C:\>Signature.bat
Daarnaast zie ik meerdere screenshots waarin men de energiedistributie in een kaartje weergeeft op een dashboard. Welke card is dit of hoe doe je dat? Ik zie dit alleen op het energiescherm terug (menuitem in linkerbalk) maar wil het ook graag op mijn dashboard weergeven.prutsger schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:53:
Voor de badkamer heb ik een lamp die met de RFXCOM (klik-aan-klik-uit) te schakelen is. Zit nu nog in een andere fitting maar het idee is dat als we willen chillen in bad dat niet felwit licht hoeven te doen
Ik heb de lamp dus correct gekoppeld maar kon niet direct een dim-comando sturen zodat ie herkend zou worden als dimmable, hij kwam dus binnen als 'switch'. Dat zou moeten werken als je de entiteit daarna omzet naar een 'light'. Dat heb ik gevolgd:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Toch krijg ik op een card geen 'schuif' om te dimmen. Vergeet ik nog iets of doe ik nog iets fout? Liefst vervang ik deze niet door een Zwave lamp want het is een leuk extraatje en deze had ik nog liggen...
Wat betreft je tweede vraag, je kunt die kaarten gewoon overal toevoegen waar je wil:prutsger schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:37:
In het spervuur van vragen is deze ondergesneeuwd, mag ik hem nog eens onder de aandacht brengen?
[...]
Daarnaast zie ik meerdere screenshots waarin men de energiedistributie in een kaartje weergeeft op een dashboard. Welke card is dit of hoe doe je dat? Ik zie dit alleen op het energiescherm terug (menuitem in linkerbalk) maar wil het ook graag op mijn dashboard weergeven.
https://www.home-assistant.io/dashboards/energy/

Dit ziet er top uit. Kreeg het eerst niet aan praat, maar nu met een herstart en verwijderen van de spaties in de configuratie file werkt het weerB-Force schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:27:
[...]
Ja hier. let op dat je de goede integratie toevoegt (niet de US versie). Dan vindt HA hem automatisch en kan je hem emt bv custom:climate-cards simpel werkend krijgen. Hier screenshot van mijn verwarmings-dashboard:
[Afbeelding]
Hoe heb je die aan/uit climate cards ingeschakeld? Als ik thermostaat optie kies bij dashboard heb ik geen aan/uit knop (en ik mis de Evohome optie om tot tijd x te verwarmen).
[ Voor 48% gewijzigd door Workaholic op 16-01-2023 10:59 ]
Je kan niet ineens van een Switch een dimbaar licht maken. Je zal toch eerst moeten zorgen dat er via RFXCom ook een comando kan worden gegeven om te dimmen. En zelfs dan is het de vraag of het mooi werkt door het gebrek aan terugkoppeling (vaak). Waardoor je niet mooi een slider krijgt, maar met losse zachter/feller knoppen moet werken.prutsger schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:37:
In het spervuur van vragen is deze ondergesneeuwd, mag ik hem nog eens onder de aandacht brengen?
Wat voor lamp en/of dimmer heb je? Dat lijkt me ook nuttig om te weten. Zijn er toevallig in de RFXCom apparatenlijst nog andere knoppen zichtbaar die te doen hebben met deze verlichting?
[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 16-01-2023 10:13 ]
Maar dat zijn utility meter sensoren? Waarom probeer je die toe te voegen ipv gewoon 'sensor.geleverde_elektriciteit_per_dag_laag_tarief'?winDOS schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:30:
[...]
Super vreemd, voor verbruik hoog en laag tarief werkte het allemaal perfect. Maar voor terug levering hoog en laag krijg ik de nieuwe lage tarief sensor niet toegevoegd aan het energie dashboard:
sensor.dag_teruggeleverd:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 state_class: total_increasing source: sensor.geleverde_elektriciteit_per_dag_hoog_tarief status: collecting last_period: 0 meter_period: daily cron pattern: 0 0 * * * last_reset: 2023-01-15T23:00:00.008028+00:00 unit_of_measurement: kWh device_class: energy icon: mdi:solar-panel friendly_name: Teruggeleverd hoog tarief
sensor.dag_teruggeleverd_laag:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 state_class: total_increasing source: sensor.geleverde_elektriciteit_per_dag_laag_tarief status: collecting last_period: 0.90 meter_period: daily cron pattern: 0 0 * * * last_reset: 2023-01-15T23:00:00.004005+00:00 unit_of_measurement: kWh device_class: energy icon: mdi:solar-panel friendly_name: Teruggeleverd laag tarief
Sensoren zijn exact gelijk aan instellingen, wat doe ik fout?
Danbk voor de reacties (ook de andere). Vreemd, ik zag bij de instellingen onder dashboards wel het Energy dashboard maar kreeg een error als ik die wilde openen. Met link 'https://my.home-assistant.io/redirect/config_energy' op de pagina die jij linkte kwam ik er wel in. En daarna werkte het ook weer via het menu. Vandaar dat ik het dus niet heb kunnen vinden eerst.TheFes schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:41:
[...]
Wat betreft je tweede vraag, je kunt die kaarten gewoon overal toevoegen waar je wil:
https://www.home-assistant.io/dashboards/energy/
@GENETX dat het niet altijd lekker werkt vanwege gebrek aan terugkoppeling weet ik, daarom ben ik later ook Z-wave gaan aanschaffen en heb ik daar al de nodige devices op zitten. Maar ik vind het eigenlijk zonde om +/-50 euro uit te geven aan een Z-wave dimbare lamp als ik deze KAKU nog heb liggen. Ik had begrepen dat als je hem toevoegt als switch en dan convert naar een light dat ie dan dimbaar zou moeten worden. Ik vind er veel vragen over op het forum van anderen die ook verwachten dat dit zou moeten werken. Misschien toch maar een Z-wave aanschaffen.
De prijs is inderdaad een vrij groot nadeel van Z-wave, naast een mijns inziens vrij beperkt aanbod van producten. Voor minder dan een tientje heb je bij IKEA lampjes op basis van Zigbee die te dimmen zijn én waarvan je de kleurtemperatuur van het witte licht kunt instellen.prutsger schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:55:
Maar ik vind het eigenlijk zonde om +/-50 euro uit te geven aan een Z-wave dimbare lamp als ik deze KAKU nog heb liggen
Wellicht toch het overwegen waard om ook Zigbee te gaan gebruiken? Voor de €50 die je noemt die een Z-wave lamp kost heb heb je een Zigbee-stick én drie peertjes
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Goeie tip, heb al even zitten rondneuzen. Stick is 30,- dus dat valt reuze mee, maar de lamp moet ook nog met de wandschakelaar te bedienen zijn en daar vind ik zo geen mogelijkheden voor (schakelmateriaal met Zigbee protocol). Als ik in de toekomst meer lampen slim wil maken ga ik hier zeker wel verder naar kijken.Gizz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:02:
[...]
De prijs is inderdaad een vrij groot nadeel van Z-wave, naast een mijns inziens vrij beperkt aanbod van producten. Voor minder dan een tientje heb je bij IKEA lampjes op basis van Zigbee die te dimmen zijn én waarvan je de kleurtemperatuur van het witte licht kunt instellen.
Wellicht toch het overwegen waard om ook Zigbee te gaan gebruiken? Voor de €50 die je noemt die een Z-wave lamp kost heb heb je een Zigbee-stick én drie peertjes
Ik heb laatst dezelfde exercitie gedaan en heb het wel voor elkaar gekregen (zal vanavond eens op zoek gaan naar de relevante informatie). De 'crux' zit hem in het genereren van een dim commando (bepaalde lange code). Wat ik gedaan heb is door in leermode te gaan (met de logging aan) en dan op de bijbehorende knop van de afstandsbediening te drukken. Je ziet dan in de log welke code ontvangen is voor het device, deze code noteer je dan en ergens op het einde vervang je de 1 door een 2 en deze code gebruik je vervolgens om het apparaat zelf toe te voegen (en dan wordt het apparaat gedetecteerd als dimmer ipv aan/uit switch).prutsger schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:55:
[...]
@GENETX dat het niet altijd lekker werkt vanwege gebrek aan terugkoppeling weet ik, daarom ben ik later ook Z-wave gaan aanschaffen en heb ik daar al de nodige devices op zitten. Maar ik vind het eigenlijk zonde om +/-50 euro uit te geven aan een Z-wave dimbare lamp als ik deze KAKU nog heb liggen. Ik had begrepen dat als je hem toevoegt als switch en dan convert naar een light dat ie dan dimbaar zou moeten worden. Ik vind er veel vragen over op het forum van anderen die ook verwachten dat dit zou moeten werken. Misschien toch maar een Z-wave aanschaffen.
Omdat ik vanp1monitor alleen de meterstand door krijg en ik het dag verbruik elders in een dashboard nog laat terug komen. Dus het kan ook op jou manier, maar had het zo al voor hoog tarief ingesteld en wilde beetje eenheid houden.Septillion schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:53:
[...]
Maar dat zijn utility meter sensoren? Waarom probeer je die toe te voegen ipv gewoon 'sensor.geleverde_elektriciteit_per_dag_laag_tarief'?
Maar ik heb gelezen dat het dashboard pas sensoren laat toevoegen als er ook daadwerkelijk informatie voed.
Door het slechte weer en dat de zon nog laat opkomt, komt er nog geen informatie uit de sensor.
Dus ik moet even in de gaten houden wanneer de sensor daadwerkelijk informatie gaat produceren.
@prutsger Zat schakelaars te vinden hoor: https://zigbee.blakadder.com/switches.html
[ Voor 5% gewijzigd door winDOS op 16-01-2023 12:44 ]
C:\>Signature.bat
Ik gebruik zelf deze inbouwschakelaar: https://www.robbshop.nl/r...dimmer-2-draads-400w-demoprutsger schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:20:
[...]
Goeie tip, heb al even zitten rondneuzen. Stick is 30,- dus dat valt reuze mee, maar de lamp moet ook nog met de wandschakelaar te bedienen zijn en daar vind ik zo geen mogelijkheden voor (schakelmateriaal met Zigbee protocol). Als ik in de toekomst meer lampen slim wil maken ga ik hier zeker wel verder naar kijken.
Werkt vooralsnog prima.
Maar goed, prima dat je een utility meter hebt om data elders weer te geven, ik zou voor energy dashboard gewoon lekker de directe sensoren pakken. Ook minder kans op issues dan (onbeschikbaar, afronding etc).
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 16-01-2023 12:48 ]
Ah, ja.. dat kan het wel zijn, dat ik dat heb gedaan.TheFes schreef op maandag 16 januari 2023 @ 06:48:
[...]
Wat me als eerste opvalt is dat je continue_on_timeout hebt ingesteld, maar geen timeout. Wellicht dat hij daar over valt.
Een script wordt gecancelled als je er in de GUI een wijziging in aanbrengt en opslaat, of als je scripts reload. Heb je dat toevallig gedaan?
OK, wacht ik even rustig af tot de volgende douchebeurt!
Ik gebruik deze. Kan je een "domme" dimbare ledlamp (zonder Zigbee) gebruiken, geschikt voor afdekmateriaal van de grote merken en past vrij makkelijk in een inbouwdoos.prutsger schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:20:
[...]
Goeie tip, heb al even zitten rondneuzen. Stick is 30,- dus dat valt reuze mee, maar de lamp moet ook nog met de wandschakelaar te bedienen zijn en daar vind ik zo geen mogelijkheden voor (schakelmateriaal met Zigbee protocol).
Wat ik graag wil is wanneer het huidige stroomverbruik ~0 W is dat de smartplug uitschakelt. Ik denk dan dat ik op een schedule vanuit HA automation met een remote ssh commando via een public key authenticatie een shutdown geef. Wanneer dat klaar is zal het stroomverbruik nagenoeg 0 zijn en dan schakelt de plug dus uit. Dan eventueel met een schedule of handmatig wanneer ik het nodig heb, zet ik de server weer aan.
Voordat ik uren spendeer aan uitvogelen, is dit uberhaubt mogelijk? Ik zal er ongetwijfeld nog op terugkomen met vragen als het kan maar ik zal eerst zelf kijken hoever ik kom
Mocht je het niet met een stekker willen oplossen, dan kun je ook nog aan Wake on LAN denken voor het aanzetten van de server.
[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 16-01-2023 14:07 ]
Ik vraag me af of het uitschakelen van de stroom op een uitgeschakelde server telt als een power failure. Misschien eerst eens testen zonder automation of dit werkt zoals je voor ogen hebt door het handmatig uit te voeren.InflatableMouse schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:02:
ik wil via automation (als het kan) mijn server in- en uitschakelen. Ding zit op een smartplug en als de stroom van de server af is geweest, gaat deze automatisch aan (power on after power failure in BIOS).
Wat ik graag wil is wanneer het huidige stroomverbruik ~0 W is dat de smartplug uitschakelt. Ik denk dan dat ik op een schedule vanuit HA automation met een remote ssh commando via een public key authenticatie een shutdown geef. Wanneer dat klaar is zal het stroomverbruik nagenoeg 0 zijn en dan schakelt de plug dus uit. Dan eventueel met een schedule of handmatig wanneer ik het nodig heb, zet ik de server weer aan.
Voordat ik uren spendeer aan uitvogelen, is dit uberhaubt mogelijk? Ik zal er ongetwijfeld nog op terugkomen met vragen als het kan maar ik zal eerst zelf kijken hoever ik kom.
Daarnaast zou ik zeggen dat Wake On Lan dan een nettere oplossing is dan deze. Scheelt je bovendien ook weer een plug.
De plug heb ik al en bovendien wil ik graag het stroomverbruik bijhouden. Ik zou bovendien de server hard uit kunnen zetten op afstand wanneer deze een keer niet uit gaat met een nette shutdown (komt eigenlijk nooit voor, maar goed).
Ik heb WoL eigenlijk nooit betrouwbaar gevonden maar het is al heel lang geleden dat ik er mee bezig ben geweest. Kan er nog eens naar kijken.
Als de server in standby staat en ik trek de stekker eruit, en ik stop die er weer in na een seconde of 5 dan schakelt de server in. Dit werkt dus wel.
Hoe zit het met de shutdown op afstand, is dat nog mogelijk zoals ik denk dat het kan werken vanuit HA?
Ik ga het eens proberen!
[ Voor 8% gewijzigd door InflatableMouse op 16-01-2023 14:19 ]
Die kun je dus niet met de bestaande wandschakelaar bedienen. hand aanzetten/dimmen. De eerder door @Ruimzicht genoemde kan dat wel. Daar kun je gewoon bijvoorbeeld PEHA afdekmateriaal gebruiken. Deze heb ik nu ook 3x in gebruikTrasos schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:44:
[...]
Ik gebruik zelf deze inbouwschakelaar: https://www.robbshop.nl/r...dimmer-2-draads-400w-demo
Werkt vooralsnog prima.
@prutsger zoekt waarschijnlijk hetzelfde als wat ik zocht: Ik wil maar 1 model schakelaar/dimmer/contactdoos in huis. niet het afdekmateriaal maar de schakelaar eronder wilde ik vervangen. Ik heb die vraag ook al een keer gesteld en ben toen op de goede weg gewezen door @Gizz met dit antwoordwinDOS schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:42:
[...]
@prutsger Zat schakelaars te vinden hoor: https://zigbee.blakadder.com/switches.html
Het enige wat ik nog niet heb kunnen vinden is een zigbee vervangen van de simpele snoerschakelaar. Met wederom nog steeds de mogelijkheid om de lamp echt handmatig aan te zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door servies op 16-01-2023 14:33 ]
Dat kan zeker. Ik gebruik het om mijn PC uit te zetten als ik weer eens van mijn bureau wegloop zonder het ding uit te zetten en dan later erachter kom dat die nog draait.InflatableMouse schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:18:
@Gizz @-Casper Dank!
Hoe zit het met de shutdown op afstand, is dat nog mogelijk zoals ik denk dat het kan werken vanuit HA?
Ik ga het eens proberen!
je kun de 'shell-command' service gebruiken met dan zoiets als command zelf:
1
2
| shell_command: turn_off_server: "ssh -i /config/ssh/id_rsa_remote -o 'StrictHostKeyChecking=no' user@server sudo shutdown -h now" |
Uiteraard wel even je ssh keys installeren etc... maar dit werkt prima.
Als je dit combineert met WoL krijg je zelfs een switch die je server aan en uit kan zetten:
1
2
3
4
5
6
7
8
| switch: - platform: wake_on_lan name: server host: server mac: ab:cd:ef:01:23:45 broadcast_address: 192.168.0.255 turn_off: service: shell_command.turn_off_server |
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Zie Zigbee snoerdimmer:servies schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:28:
[...]
Die kun je dus niet met de bestaande wandschakelaar bedienen. hand aanzetten/dimmen. De eerder door @Ruimzicht genoemde kan dat wel. Daar kun je gewoon bijvoorbeeld PEHA afdekmateriaal gebruiken. Deze heb ik nu ook 3x in gebruik
[...]
@prutsger zoekt waarschijnlijk hetzelfde als wat ik zocht: Ik wil maar 1 model schakelaar/dimmer/contactdoos in huis. niet het afdekmateriaal maar de schakelaar eronder wilde ik vervangen. Ik heb die vraag ook al een keer gesteld en ben toen op de goede weg gewezen door @Gizz met dit antwoord
Het enige wat ik nog niet heb kunnen vinden is een zigbee vervangen van de simpele snoerschakelaar. Met wederom nog steeds de mogelijkheid om de lamp echt handmatig aan te zetten.
https://www.amazon.nl/SAM...s-Draaiknop/dp/B08CHP65HP
https://www.samotech.co.u...rd-in-line-rotary-dimmer/
Zelf heb ik deze Zigbee snoer-dimmer niet uitgeprobeerd wel de:
Samotech Zigbee & Draaiknop dimmer review door Antonio di
Samotech verkoop ook "eigen" Zigbee HA-Hubjes, dus grote kans dat het werkt op HA
Zelfde snoermodel is onder vele andere merknamen (white label) te koop, net als de wand-dimmer die ik heb gereviewd.
[ Voor 10% gewijzigd door Antonio di op 16-01-2023 15:50 ]
Kijk wel na of deze met ZHA werkt, ik heb deze iCasa dimmer, werkt niet met ZHA wel Zigbee2mqtt, ik ga binnenkort dus overstappenAntonio di schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:44:
[...]
Zie Zigbee snoerdimmer:
Samotech verkoop ook "eigen" Zigbee HA-Hubjes, dus grote kans dat het werkt op HA
Zelfde snoermodel is onder vele andere merknamen (white label) te koop, net als de wand-dimmer die ik heb gereviewd.
Hier is een mooi overzicht welke dimmers werken met welk systeem
https://zigbee.blakadder.com/dimmers.html
https://www.rouwette.com/
Ik heb mijn transition script gisteren en vandaag geüpdatet zodat het werkt met brightness, color temperature (in Kelvin) en RGB
Je kunt dit toepassen op elke lamp, en ook meerdere lampen tegelijk als target gebruiken.
Er zijn selectors gebruikt, dus je kunt het ook in de GUI instellen allemaal.
Duration is in seconden, en in principe onbeperkt, dus je kun je transition uitsmeren over 2 uur (7200 seconden) als je wil. De slider in de GUI gaat niet zo ver, maar dat kun je overrulen door het handmatig in te voeren.
Het zijn twee scripts, de eerste om de instellingen in te geven, en het tweede script voert de transition uit per lamp. Dus als de ene lamp wel color_temp ondersteunt en de andere niet, of een andere min en max heeft, dan werkt dat gewoon.
https://github.com/TheFes...al/transition_lights.yaml
Update:
Ik heb een aantal verbeteringen doorgevoerd:
- Het script stopt nu als je tijdens het script de brightness aanpast (meer dan 1.5e stap in het script, dus bij bijvoorbeeld een transition van 250 brigthness in 50 stappen, zal het script stoppen als de brightness meer dan 250/50*1.5 = 8 (afgerond) hoger of lager is dan wat verwacht wordt)
- Je kunt er nu met een toggle/boolean variable voor kiezen om wel of niet op te splitsen in meerder service calls (sommige lampen hebben er moeite mee als je bijvoorbeeld brightness en color_temp in één keer aanpast)
- Je kunt nu kiezen welke mode je gebruikt (gebaseerd op de standaard automation modes). Bij single wordt het niet uitgevoerd als er al een transition actief is, bij parallel worden ze gelijktijdig uitgevoerd en bij queued wordt er gewacht tot de volgende transition voltooid is
- Wat andere kleine verbeteringen en bugfixes
[ Voor 50% gewijzigd door TheFes op 20-01-2023 08:38 ]
Huh? Ik heb in huis alleen maar Peha-afdekmateriaal. Het enige dat ik heb vervangen is de simpele aan-uit-schakelaar door een pulsdrukker, ook van Peha dus. Of begrijp ik je nu verkeerd?servies schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:28:
[...]
Die kun je dus niet met de bestaande wandschakelaar bedienen. hand aanzetten/dimmen. De eerder door @Ruimzicht genoemde kan dat wel. Daar kun je gewoon bijvoorbeeld PEHA afdekmateriaal gebruiken. Deze heb ik nu ook 3x in gebruik
[...]
@prutsger zoekt waarschijnlijk hetzelfde als wat ik zocht: Ik wil maar 1 model schakelaar/dimmer/contactdoos in huis. niet het afdekmateriaal maar de schakelaar eronder wilde ik vervangen. Ik heb die vraag ook al een keer gesteld en ben toen op de goede weg gewezen door @Gizz met dit antwoord
Edit:
Ik heb nu ook even naar je eigen topic gekeken.
Ik heb dus de Zigbee-module gekoppeld aan de pulsdrukker van Peha, de drukplaat voorop is hetzelfde gebleven. Dus eenmaal drukken op de knop is aan-uit, ingedrukt houden is dimmen.
Wellicht dat dit plaatje het duidelijker maakt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/luYpSpLkSis3UPKDQXSSnqrl.jpg?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Trasos op 16-01-2023 17:52 ]
Leg die snoerdimmer nou eens naast een ouderwetse snoerschakelaar.Antonio di schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:44:
[...]
Zie Zigbee snoerdimmer:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vISxERwdwAnslj5J0VbjkQNq.jpg?f=user_large)
Dan vind ik 'm nog behoorlijk lomp. Daarnaast: minimum load 10W

En net zoals @prutsger wil ik m'n bestaande afdekmateriaal blijven gebruiken. Dus als het even kan wil ik geen knoppen van andere merken zien. Dat stoort mij enorm: enkele knoppen/schakelaars die er totaal anders uitzien dan de rest, verpest de uniformiteit.
[ Voor 4% gewijzigd door servies op 16-01-2023 18:06 ]
Nee, dat is ook nog een mogelijkheid, maar dan vervang je de aan/uit schakelaar door een puls drukker (eigenlijk dezelfde oplossing maar met een extra mogelijkheid)Trasos schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:43:
[...]
Huh? Ik heb in huis alleen maar Peha-afdekmateriaal. Het enige dat ik heb vervangen is de simpele aan-uit-schakelaar door een pulsdrukker, ook van Peha dus. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Edit:
Ik heb nu ook even naar je eigen topic gekeken.
Ik heb dus de Zigbee-module gekoppeld aan de pulsdrukker van Peha, de drukplaat voorop is hetzelfde gebleven. Dus eenmaal drukken op de knop is aan-uit, ingedrukt houden is dimmen.
Wellicht dat dit plaatje het duidelijker maakt.
[Afbeelding]
Ik hoef niet overal alles te kunnen dimmen.
Vervangen door een pulsdrukker zal bijna altijd moeten, anders haal je de stroom van de module.servies schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:02:
[...]
Nee, dat is ook nog een mogelijkheid, maar dan vervang je de aan/uit schakelaar door een puls drukker (eigenlijk dezelfde oplossing maar met een extra mogelijkheid)
Ik hoef niet overal alles te kunnen dimmen.
Bij sommige modules kun je overigens wel het klikgedrag bepalen, zodat de stroom er niet volledig af gaat.
Ik heb dat gedaan met mijn Fibaro modules, maar dat is Z-wave. Ik geloof dat je het met Shelly's ook kunt, maar dat is ook geen Zigbee dus.
Edit:
Ik heb in het geval van de ouderwetse aan-uit schakelaar de module bij de centraaldoos zitten. Dus daar heb ik altijd spanning. In een gewone inbouwdoos zonder blauwe draad gaat een gewone schakelaar niet werken volgens mij.
[ Voor 14% gewijzigd door Trasos op 16-01-2023 18:21 ]
Ik gebruik een custom:simple-thermostat hiervoor. Die heb ik verder niet hoeven instellen volgens mij. De hele config van mijn kaart inclusief een custom popup (zie onderaan) is als volgt:Workaholic schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:45:
[...]
Dit ziet er top uit. Kreeg het eerst niet aan praat, maar nu met een herstart en verwijderen van de spaties in de configuratie file werkt het weer![]()
Hoe heb je die aan/uit climate cards ingeschakeld? Als ik thermostaat optie kies bij dashboard heb ik geen aan/uit knop (en ik mis de Evohome optie om tot tijd x te verwarmen).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
| type: vertical-stack in_card: true cards: - type: custom:button-card name: Woonkamer icon: mdi:home-thermometer-outline size: 40px layout: icon_name styles: name: - justify-self: start - padding-left: 0px - font-size: 24px tap_action: action: fire-dom-event browser_mod: service: browser_mod.popup data: title: Temperatuur Woonkamer content: type: custom:mini-graph-card entities: - entity: sensor.woonkamer_temperatuur hours_to_show: 24 points_per_hour: 4 hour24: true lower_bound: 10 upper_bound: 25 color_thresholds: - value: 15 color: navy - value: 17 color: blue - value: 18 color: teal - value: 19 color: orange - value: 20 color: orangered - value: 21 color: red animate: true show: labels: true extrema: true name: true icon: true state: true size: wide - type: custom:simple-thermostat entity: climate.woonkamer layout: step: column mode: names: true icons: true headings: false decimals: 1 label: temperature: Temperatuur state: Modus header: false |
De custom popup (weliswaar op telefoon nu) geeft een grafiek van de temperatuur in verschillende kleuren en een wazige achtergrond:
/f/image/6ZSbSxFODkHT7HE4TGMwp1Ok.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Eastron SDM120M modbus Kwh meter.
Hier hangt momenteel een Raspberry Pi aan die de meter uitleest middels een RS485 naar USB converter en de waarden publiceert in een MQTT topic.
Ik wil die Raspberry Pi ergens anders voor inzitten.
Nu zag ik dat er Modbus RTU naar Ethernet converters zijn bijvoorbeeld deze:
https://www.waveshare.com/rs232-485-to-eth.htm
Iemand hier ervaring mee in Home Assistant?
Het is inderdaad een "knoepert", net zo als de "Zigbee Frient" snoerdimmerservies schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:55:
[...]
Leg die snoerdimmer nou eens naast een ouderwetse snoerschakelaar.
[Afbeelding]
Dan vind ik 'm nog behoorlijk lomp. Daarnaast: minimum load 10WDe lampen waaraan ik zo'n snoerschakelaar wil hangen heeft maximaal iets van een 5W ledlamp...
En net zoals @prutsger wil ik m'n bestaande afdekmateriaal blijven gebruiken. Dus als het even kan wil ik geen knoppen van andere merken zien. Dat stoort mij enorm: enkele knoppen/schakelaars die er totaal anders uitzien dan de rest, verpest de uniformiteit.
Dat van die min. belasting van 10w staat inderdaad op de Samotech site, maar bij de PDF manual staat iets meer detail, o.a. 1-50 watt LED, Zie:
https://www.samotech.co.u...15-ZIGBEE-cord-dimmer.pdf
:strip_exif()/f/image/WCXp2jucHLmNEKaJ8bCCHciP.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de een IDINIO importeur in NL zie ik die 10w minimum niet staan:
https://www.shada.nl/products/5451/zigbee-led-cord-dimmer
Bij een review van de IDINIO worden geen problemen gemeld. Wel even je Frans oefenen
https://blog.domadoo.fr/9...iateur-zigbee/#Conclusion
@Flappie Niet doen, beter esphome gebruiken. Ik ben ook na jaren afgestapt van modbus in ha en in esphome is sdm zeer eenvoudig te configureren. Ik heb een modbus printje met wemos mini d1 van enri.nlFlappie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:49:
Vraagje aan de gebruikers onder ons met modbus devices
Ik heb een Eastron SDM120M modbus Kwh meter.
Hier hangt momenteel een Raspberry Pi aan die de meter uitleest middels een RS485 naar USB converter en de waarden publiceert in een MQTT topic.
Ik wil die Raspberry Pi ergens anders voor inzitten.
Nu zag ik dat er Modbus RTU naar Ethernet converters zijn bijvoorbeeld deze:
https://www.waveshare.com/rs232-485-to-eth.htm
Iemand hier ervaring mee in Home Assistant?
Die oplossing heb ik inderdaad ook gezienVaevictis_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:36:
[...]
@Flappie Niet doen, beter esphome gebruiken. Ik ben ook na jaren afgestapt van modbus in ha en in esphome is sdm zeer eenvoudig te configureren. Ik heb een modbus printje met wemos mini d1 van enri.nl
Nadeel is dat er dan geen kant en klare case omheen zit. Of heb je daar een mooie oplossing voor?
Als je dat schema ziet, dan haal je nooit de stroom van de module. De schakelaars zijn in het schema alleen nog maar een trigger. Er gaat geen stroom overheen naar de lampen.Trasos schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:06:
[...]
Vervangen door een pulsdrukker zal bijna altijd moeten, anders haal je de stroom van de module.
Bij sommige modules kun je overigens wel het klikgedrag bepalen, zodat de stroom er niet volledig af gaat.
Ik heb dat gedaan met mijn Fibaro modules, maar dat is Z-wave. Ik geloof dat je het met Shelly's ook kunt, maar dat is ook geen Zigbee dus.
Edit:
Ik heb in het geval van de ouderwetse aan-uit schakelaar de module bij de centraaldoos zitten. Dus daar heb ik altijd spanning. In een gewone inbouwdoos zonder blauwe draad gaat een gewone schakelaar niet werken volgens mij.
Thanks. Ik zie de advertenties en ga eens even bestellenEraser127 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:46:
@Flappie Via enri.nl (van user @Aiolos ) is er een link naar thingiverse waar je de behuizing vandaan kunt downloaden om te printen. De printer op m'n werk is ff U/S, dus heb em nu in een doosje van de Shelly 1 zitten. Past ook prima
Zodra ik de app op mijn telefoon open via wifi werkt alles snel en naar behoren, zodra ik van het wifi af ben op 4/5G dan start deze ongeloofelijk traag op, ook het schakelen tussen diverse pagina's (overview naar energy of naar settings en automations, enz enz) gaat bijzonder traag.
Situatie schets van mijn omgeving is als volgt
Home assistant draait als een vm op mijn esxi omgeving, gekoppeld aan een subdomein XXX.xxxx.nl
port forwarding opengezet naar 8443 aangezien 443 bezet is voor reverse proxy van andere sub domeinen.
met een letsencrypt certificaat via de add on.
In eerste instantie was het "quick and dirty" opgezet onder het motto van kijken of home assistant wel wat is, vandaar niet via de reverse proxy.
dns afhandeling word gedaan via cloudflare, voor de home assistant subdomein alleen dns afhandeling geen proxy.
bovenstaande werkte perfect voor android/windows, zowel intern als extern.
iphone daar in tegen wou het voor geen meter doen, in log file kwam ik een "not configured for reverse proxy" melding tegen.
dacht ik op te lossen door onderstaande aan te passen/ toe te voegen aan mijn configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
7
| http: server_port: 8443 ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem ssl_key: /ssl/privkey.pem use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - x.x.x.x (ip dat ik tegen kwam in de logging) |
dit mocht helaas ook niet helpen.
aangezien ik toch al aan het kloten was met reverse proxy instellingen dacht ik laat ik dat dan ook maar gelijk fixen.
daar liep ik tegen websocket problemen aan met de iphone, ondanks diverse nginx config te hebben geprobeerd heb ik dat ook niet op kunnen lossen.
nginx config:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| map $http_upgrade $connection_upgrade { default upgrade; '' close; } server { # Update this line to be your domain server_name (home assistant subdomein); # Ensure these lines point to your SSL certificate and key ssl_certificate /etc/letsencrypt/live/xxxx/fullchain.pem; ssl_certificate_key /etc/letsencrypt/live/xxxx/privkey.pem; # Use these lines instead if you created a self-signed certificate # ssl_certificate /etc/nginx/ssl/cert.pem; # ssl_certificate_key /etc/nginx/ssl/key.pem; # These shouldn't need to be changed listen 443 ssl; # if your nginx version is >= 1.9.5 you can also add the "http2" flag here add_header Strict-Transport-Security "max-age=31536000; includeSubdomains"; # ssl on; # Uncomment if you are using nginx < 1.15.0 ssl_protocols TLSv1.2; ssl_ciphers "EECDH+AESGCM:EDH+AESGCM:AES256+EECDH:AES256+EDH:!aNULL:!eNULL:!EXPORT:!DES:!MD5:!PSK:!RC4"; ssl_prefer_server_ciphers on; ssl_session_cache shared:SSL:10m; ssl_dhparam /etc/ssl/certs/dhparam.pem; proxy_buffering off; location / { proxy_pass https://x.x.x.x:8123; #home assistant ip proxy_set_header Host $host; proxy_redirect http:// https://; proxy_http_version 1.1; proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for; proxy_set_header Upgrade $http_upgrade; proxy_set_header Connection $connection_upgrade; proxy_set_header Host $http_host; proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr; proxy_set_header X-Frame-Options SAMEORIGIN; } } |
als laatste ingeving had ik het idee om de poort terug te veranderen naar standaard 8123 en use_x_forwarded_for: false
hoera hiermee heb ik het aan de praat gekregen in IOS, maar buiten de deur is het rete traag en voor windows krijg ik zelfs timeouts en werkt het dus helemaal niet.
intern in mijn eigen netwerk werkt alles naar behoren IOS/windows kan ik inloggen en snelheid is prima.
heeft iemand nog een idee?
Graag volgende keer zelf code tags gebruiken
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 17-01-2023 09:11 ]
Ik was even in de war met de situatie dat de lamp zelf de Zigbee-module is, dan is uitschakelen met de schakelaar ook het uitschakelen van de Zigbee-module in de lamp.servies schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:48:
[...]
Als je dat schema ziet, dan haal je nooit de stroom van de module. De schakelaars zijn in het schema alleen nog maar een trigger. Er gaat geen stroom overheen naar de lampen.
Met een module in de wcd moet het met een normale schakelaar ook kunnen inderdaad.
Het schakelgedrag wil je nog wel kunnen instellen waarschijnlijk.
Bij mijn Fibaro's werd het omschakelen anders gezien als een dimactie, en het weer uitschakelen via de schakelaar is dan ook vrij lastig.
1
2
3
4
5
6
7
8
| - sensor: - name: "Wasmashine energy total" state: "{{ states('sensor.wasmachine_energy')|float(0) + 57.94 }}" availability: "{{ states('sensor.wasmachine_energy')|is_number }}" device_class: energy state_class: total_increasing icon: "mdi:counter" unit_of_measurement: "kWh" |
Hoe is dit goed op te lossen?
Waarom wil je dit? Het Energy Dashboard kan prima omgaan met een reset naar 0Eraser127 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:38:
Ik heb nu een extra template sensor voor m'n wasmachine energy total, omdat bij een firmware update van de Shelly Plug S de energy reset. Maar met deze code wordt er bij een reset alsnog de huidige waarde van de "startwaarde" afgehaald. Eigenlijk moet die float dus bewaard worden, waarna er weer een waarde bij bij wordt opgeteld. Die 57.94 was dus de waarde voordat ik deze template sensor gemaakt had.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 - sensor: - name: "Wasmashine energy total" state: "{{ states('sensor.wasmachine_energy')|float(0) + 57.94 }}" availability: "{{ states('sensor.wasmachine_energy')|is_number }}" device_class: energy state_class: total_increasing icon: "mdi:counter" unit_of_measurement: "kWh"
Hoe is dit goed op te lossen?
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd bij gebruik van Nabu Casa? Is de eerste maand gratis, indien die ook traag is kun je wellicht wat dingen uitsluiten?ica1984 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:59:
Ik ben een tevreden Home assistant gebruiker, die na overstap naar een iphone 13 tegen problemen aanloopt.
Zodra ik de app op mijn telefoon open via wifi werkt alles snel en naar behoren, zodra ik van het wifi af ben op 4/5G dan start deze ongeloofelijk traag op, ook het schakelen tussen diverse pagina's (overview naar energy of naar settings en automations, enz enz) gaat bijzonder traag.
Situatie schets van mijn omgeving is als volgt
Home assistant draait als een vm op mijn esxi omgeving, gekoppeld aan een subdomein XXX.xxxx.nl
port forwarding opengezet naar 8443 aangezien 443 bezet is voor reverse proxy van andere sub domeinen.
met een letsencrypt certificaat via de add on.
In eerste instantie was het "quick and dirty" opgezet onder het motto van kijken of home assistant wel wat is, vandaar niet via de reverse proxy.
dns afhandeling word gedaan via cloudflare, voor de home assistant subdomein alleen dns afhandeling geen proxy.
bovenstaande werkte perfect voor android/windows, zowel intern als extern.
iphone daar in tegen wou het voor geen meter doen, in log file kwam ik een "not configured for reverse proxy" melding tegen.
dacht ik op te lossen door onderstaande aan te passen/ toe te voegen aan mijn configuration.yaml
http:
server_port: 8443
ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
ssl_key: /ssl/privkey.pem
use_x_forwarded_for: true
trusted_proxies:
- x.x.x.x (ip dat ik tegen kwam in de logging)
dit mocht helaas ook niet helpen.
aangezien ik toch al aan het kloten was met reverse proxy instellingen dacht ik laat ik dat dan ook maar gelijk fixen.
daar liep ik tegen websocket problemen aan met de iphone, ondanks diverse nginx config te hebben geprobeerd heb ik dat ook niet op kunnen lossen.
nginx config:
map $http_upgrade $connection_upgrade {
default upgrade;
'' close;
}
server {
# Update this line to be your domain
server_name (home assistant subdomein);
# Ensure these lines point to your SSL certificate and key
ssl_certificate /etc/letsencrypt/live/xxxx/fullchain.pem;
ssl_certificate_key /etc/letsencrypt/live/xxxx/privkey.pem;
# Use these lines instead if you created a self-signed certificate
# ssl_certificate /etc/nginx/ssl/cert.pem;
# ssl_certificate_key /etc/nginx/ssl/key.pem;
# These shouldn't need to be changed
listen 443 ssl; # if your nginx version is >= 1.9.5 you can also add the "http2" flag here
add_header Strict-Transport-Security "max-age=31536000; includeSubdomains";
# ssl on; # Uncomment if you are using nginx < 1.15.0
ssl_protocols TLSv1.2;
ssl_ciphers "EECDH+AESGCM:EDH+AESGCM:AES256+EECDH:AES256+EDH:!aNULL:!eNULL:!EXPORT:!DES:!MD5:!PSK:!RC4";
ssl_prefer_server_ciphers on;
ssl_session_cache shared:SSL:10m;
ssl_dhparam /etc/ssl/certs/dhparam.pem;
proxy_buffering off;
location / {
proxy_pass https://x.x.x.x:8123; #home assistant ip
proxy_set_header Host $host;
proxy_redirect http:// https://;
proxy_http_version 1.1;
proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for;
proxy_set_header Upgrade $http_upgrade;
proxy_set_header Connection $connection_upgrade;
proxy_set_header Host $http_host;
proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr;
proxy_set_header X-Frame-Options SAMEORIGIN;
}
}
als laatste ingeving had ik het idee om de poort terug te veranderen naar standaard 8123 en use_x_forwarded_for: false
hoera hiermee heb ik het aan de praat gekregen in IOS, maar buiten de deur is het rete traag en voor windows krijg ik zelfs timeouts en werkt het dus helemaal niet.
intern in mijn eigen netwerk werkt alles naar behoren IOS/windows kan ik inloggen en snelheid is prima.
heeft iemand nog een idee?
18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K PVoutput.org
Dan moet ik eens kijken, nu heb ik deze op m'n algemene dashboard staan. Maar daar verdween de waarde dus bij een firmware update.TheFes schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:45:
[...]
Waarom wil je dit? Het Energy Dashboard kan prima omgaan met een reset naar 0
Ik draai SQLite en MariaDB op een Pi met Home Assistant Operating System maar wil uiteindelijk verhuizen naar een NUC (staat hier nu schaduw te draaien).
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Wanneer ik deze via Z2M verbind, en een knop indruk worden alle Zigbee switches en lampen geschakeld, dit terwijl er nog geen blueprint of automation aan deze switch verbonden is.
Op internet heb ik wel gevonden dat de Xiaomi Aqara Opple Wireless Scene Switch 6 Button hier wel eens problemen mee had, maar hun oplossing lijkt bij mij niet te werken.
Ja, dat klopt inderdaad. Maar het Energy Dashboard houdt daar rekening mee, en ziet het als een reset van de meter, en telt de nieuwe waarde bij de oude op.Eraser127 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:32:
[...]
Dan moet ik eens kijken, nu heb ik deze op m'n algemene dashboard staan. Maar daar verdween de waarde dus bij een firmware update.
Je kunt dat eventueel wel zelf reproduceren in een trigger based template sensor:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| - trigger: - platform: state entity_id: sensor.wasmachine_energy to: ~ variables: to: "{{ trigger.to_state.state | float('na') }}" from: "{{ trigger.from_state.state | float('na') }}" current: "{{ this.get('state', 0) }}" correction: "{{ this.get('attributes', {}).get('correction', 0) }}" last: "{{ this.get('attributes', {}).get('last_value', 0) }}" type: > {% if to | is_number and from | is_number %} {{ 'increase' if to > from else 'reset' }} {% elif to | is_number %} 'restore' {% endif %} sensor: - name: "Wasmashine energy total" state: > {% if type == 'increase' %} {{ current + to - from }} {% elif type == 'reset' }} {{ current + to }} {% elif type == 'restore' %} {{ current + to - last }} {% else %} {{ current }} {% endif %} device_class: energy state_class: total_increasing icon: "mdi:counter" unit_of_measurement: "kWh" attributes: last_value: "{{ to if to | is_number else this.get('attributes', {}).get('last_value', 0) }}" correction: 57.94 |
Je zou dit even kunnen proberen, niet getest verder, zo hier ingetypt, dus garantie tot de deur
Sorry voor de late reactie, ben er niet eerder aan toegekomen...Crashy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:18:
[...]
Ik ben erg benieuwd hoe je dit hebt geregeld! Zou je dat willen delen?
Ik heb een automatisering waarmee ik een snapshot maak wanneer iemand op de deurbel drukt (die had ik al eerder gedeeld, heb je wellicht gezien), daarna wijs ik die screenshot toe aan onderstaande camera sensor, en die gebruik ik weer in de camera card. En dat werkt eigenlijk 100%, ondanks dat dus de snapshot in de www folder staat met die vervelende caching.
1
2
3
4
| camera: - platform: local_file file_path: /config/www/deurbel/snapshot.jpg name: doorbell_camera |
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
HA ziet bij mij de Enphase Envoy, maar ik moet inloggen en dat lijkt niet te werken. Ook niet door de laatste 6 cijfers van het serie nummer in te voeren. Ook bij mij is de Enphase Envoy via draad gekoppeld.
Je moet de drivers op Synology ook installeren, heb je dat gedaan?Faece schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:20:
Ik heb een sonoff zigbee stick (geflasht),en wil deze gaan gebruiken in HA(via docker) maar het wordt door mijn synology niet herkent. iemand dit ook al voorgehad en een oplossing hiervoor ?
Ik heb het synokernel usb serial drivers package geinstalleerd. is dit voldoende ? ( ik heb nog dsm6.2 draaien)Timo002 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:22:
[...]
Je moet de drivers op Synology ook installeren, heb je dat gedaan?
Zeer waarschijnlijk heb je de nieuwe firmware erop staan. Dan kan je niet de standaard Envoy integratie gebruiken maar moet je er eentje via HACS binnenhalen. Die werkt vlekkeloos (gebruik hem zelf ook).Timo002 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:21:
@mr.DJ95 Ik zie in deze post van je dat je problemen hebt met het koppelen van Enphase Envoy. Is het je inmiddels gelukt en hoe heb je dat gedaan?
HA ziet bij mij de Enphase Envoy, maar ik moet inloggen en dat lijkt niet te werken. Ook niet door de laatste 6 cijfers van het serie nummer in te voeren. Ook bij mij is de Enphase Envoy via draad gekoppeld.
Het is de "Enphase Envoy (DEV)" / update for D7 based firmware on Envoy gateways.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Dan heb je waarschijnlijk versie 7 en zal je gebruik moeten maken van de HACS integratie: https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoyTimo002 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:21:
@mr.DJ95 Ik zie in deze post van je dat je problemen hebt met het koppelen van Enphase Envoy. Is het je inmiddels gelukt en hoe heb je dat gedaan?
Interessante constructie weerTheFes schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:57:
[...]
Ja, dat klopt inderdaad. Maar het Energy Dashboard houdt daar rekening mee, en ziet het als een reset van de meter, en telt de nieuwe waarde bij de oude op.
Je kunt dat eventueel wel zelf reproduceren in een trigger based template sensor:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 - trigger: - platform: state entity_id: sensor.wasmachine_energy to: ~ variables: to: "{{ trigger.to_state.state | float('na') }}" from: "{{ trigger.from_state.state | float('na') }}" current: "{{ this.get('state', 0) }}" correction: "{{ this.get('attributes', {}).get('correction', 0) }}" last: "{{ this.get('attributes', {}).get('last_value', 0) }}" type: > {% if to | is_number and from | is_number %} {{ 'increase' if to > from else 'reset' }} {% elif to | is_number %} 'restore' {% endif %} sensor: - name: "Wasmashine energy total" state: > {% if type == 'increase' %} {{ current + to - from }} {% elif type == 'reset' }} {{ current + to }} {% elif type == 'restore' %} {{ current + to - last }} {% else %} {{ current }} {% endif %} availability: "{{ states('sensor.wasmachine_energy') | is_number }}" device_class: energy state_class: total_increasing icon: "mdi:counter" unit_of_measurement: "kWh" attributes: last_value: "{{ to if to | is_number else this.get('attributes', {}).get('last_value', 0) }}" correction: 57.94
Je zou dit even kunnen proberen, niet getest verder, zo hier ingetypt, dus garantie tot de deur
Nu krijg ik een popup melding en moet ik hem eerst open slepen om de buttons te zien.
Als het de eerste melding vanuit HA is, krijg ik meteen de buttons te zien. Alleen als er meerdere meldingen zijn moet ik het uitklappen.maxoss schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:34:
Weet iemand of een actionable notification ook standaard uitgeklapt in Android weergeven kan worden?
Nu krijg ik een popup melding en moet ik hem eerst open slepen om de buttons te zien.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.