@PnD In Z2M kan in complete logging aanzetten, heeft Deconz ook niet zoiets? Dan kan je misschien zien of er een bericht over je netwerk gaat die hem aan zet.
@Wolf3D Al echt vastgesteld dat de sensor op detected gaat?
Hoe gekoppeld? Misschien dat je daar nog log kunt bekijken.
Ik combineer het. Shelly in detached mode zodat je en de knop en een slimme lamp kunt gebruiken. Het relais in de Shelly schakelt alleen als HA er uit ligt.Wachten... schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:11:
Ik ben hier bezig om de zolder te verbouwen en er komt een nieuw plafond in en ben nu dus vrij om te bepalen hoe ik de spotjes aan ga sturen, maar ik zit met een dilemma/wat vragen.
Door heel het huis heb ik tot op heden Ikea tradfri en Hue lampen. Dit is erin schroeven, pairen HA en je kunt scenes e.d. instellen. Het is hierbij vooral fijn dat je kunt wisselen tussen warm licht of 'daglicht'.
Nu zie ik natuurlijk geregeld shelly modules voorbij komen hier op het forum en/of Hue modules, die je achter het stopcontact kunt plaatsen. Het grote voordeel is dat je de schakelaar functie behoudt, en dat je vrij bent in de keuze qua lampen. Het nadeel is alleen dat de dimbare en/of de RGBW versie van Shelly vrij prijzig is, en je niet lossen lampen kunt schakelen. Je doet dit dan eerder per groep.
Dan komt er nog eens bij kijken dat bijvoorbeeld de spotjes van Ikea niet heel duur zijn, en dat het allemaal over Zigbee werkt (wat hier echt enorm stabiel is),
Zie ik nog andere dingen over het hoofd, want er zal een goede reden zijn dat heel veel mensen voor Shelly modules gaan.
Het is voor mij belangrijk dat ik kan wisselen tussen warm licht en koud licht.
Ik ben erg benieuwd of er nog meer grote voordelen zitten aan modules zoals Shelly.
@Wachten... Ik gebruik de modules alleen voor plekken waar ik alleen wil dimmen (en dan vaak met DimTone), alleen schakelen en/of als HA input. Voordeel is inderdaad directe bediening. Maar ook mooi spotjes met kleur van Tradfri in gebruik
En sommige hebben net als bij @TheFes een module als simpele aan-uit fallback.
Je lijkt dus op zich niets over het hoofd te zien, jij moet alleen bepalen wat je wilt en wat je belangrijk vind.
Je lijkt dus op zich niets over het hoofd te zien, jij moet alleen bepalen wat je wilt en wat je belangrijk vind.
Ja ik begrijp wel wat er inderdaad mogelijk is. Maar ik zie nog niet het enorme voordeel verder.TheFes schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:17:
[...]
Ik combineer het. Shelly in detached mode zodat je en de knop en een slimme lamp kunt gebruiken. Het relais in de Shelly schakelt alleen als HA er uit ligt.
Je bent wel vrij in de keuze van lampen. Dus dat is een voordeel, en je kunt de schakelaar gebruiken. Maar buiten dat, zijn er dan nog meer voordelen om Shelly te gebruiken? Want je vervuild je wifi netwerk ook wel aardig met dat spul (lijkt mij).
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Dag Allen,
Overgestapt van Domoticz naar HA. Nu ben ik alles aan het overzetten. het is een behoorlijk andere denkwijze maar ik begin erin te komen. voo rmij is nog niet alles logisch maar dat kan voor een ander ook zo zijn met Domoticz. Wel overweldigend al de opties en eniteiiten. Maar goed dat wisten jullie allemaal al.
Mijn vraag:
Ik heb wat kaku dingetjes. de sensoren heb ik er al bij staan. maar hoe krijg ik mijn stekker toegevoegd? bij Domoticz maak je een virtuele schakelaar aan. zet de stekker in leermodus en klik. dan zijn ze gekoppeld.
Ik heb gegoolged en ook op het forum vindt ik niets, niets anders dan met een afstandbediening het signaal afgeven en 'opnemen' Helaas heb ik geen kaku AB. en om deze hiervoor aan te schaffen?
Is er een andere oplossing?
Overgestapt van Domoticz naar HA. Nu ben ik alles aan het overzetten. het is een behoorlijk andere denkwijze maar ik begin erin te komen. voo rmij is nog niet alles logisch maar dat kan voor een ander ook zo zijn met Domoticz. Wel overweldigend al de opties en eniteiiten. Maar goed dat wisten jullie allemaal al.
Mijn vraag:
Ik heb wat kaku dingetjes. de sensoren heb ik er al bij staan. maar hoe krijg ik mijn stekker toegevoegd? bij Domoticz maak je een virtuele schakelaar aan. zet de stekker in leermodus en klik. dan zijn ze gekoppeld.
Ik heb gegoolged en ook op het forum vindt ik niets, niets anders dan met een afstandbediening het signaal afgeven en 'opnemen' Helaas heb ik geen kaku AB. en om deze hiervoor aan te schaffen?
Ik vind van niet......
Het grote verschil is dat jij (of iemand anders) op je werk geld krijgt om die onderhoudsintensieve systemen te onderhouden. Voor Shelly moet je gewoon betalenJeroenH schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:08:
#evennietzoblijmethomeautomation
Naast dat ik waarschijnlijk met een defecte Shelly plug zit, zonet ook een Shelly plugg offline in HA. Integratie gaf een connection error. Integratie geherstart, no joy. Plug gaf wel data in de Shelly app. HA geheel geherstart, en werkt weer..... "wasmachine klaar" notificatie gemist, stukje energieverbruik niet in de stats....
Het stelt niet veel voor, maar ik ben momenteel eventjes teleurgesteld in de hoeveelheid gedoe die ik hiermee heb.* Hoop dat het beter wordt. Onderhoudsintensieve systemen gaan linea recta de deur uit, daar heb ik er op mijn werk al genoeg van.
* Moet bv. nu weer uit gaan zoeken hoe ik die defecte plug op een dusdanige manier kan vervangen dat de verbruikshistorie op het energie dashboard intact blijft. Gedoe!
Lees van mijn review NOUS plug (tussen-stekker) het hoofdstukje "....(over)belasting....".
Misschien heb je een "zwaarder/degelijkere" model plug nodig.
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Maar vind/vond je de Shelly dimbaar 2 dan niet duur in verhouding tot losse lampen (die je dan ook los nog aan kunt sturen als je zou willen)?Septillion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:19:
@Wachten... Ik gebruik de modules alleen voor plekken waar ik alleen wil dimmen (en dan vaak met DimTone), alleen schakelen en/of als HA input. Voordeel is inderdaad directe bediening. Maar ook mooi spotjes met kleur van Tradfri in gebruikEn sommige hebben net als bij @TheFes een module als simpele aan-uit fallback.
Een Shelly dimmer 2 kost al 30 euro, daar moet je dan ook nog losse lampen nog bij kopen die ook nog eens het wit spectrum aan kunnen, die kosten ook al gauw een euro of 5 per stuk. Bij Ikea koop je 3 lampen met dimmer erbij voor 34 euro, en je bent direct klaar.
Maar ik ben blij dat je even jou bevestiging doorgeeft dat het hoofdzakelijk te maken heeft met het behouden van de schakelaar. Dus als je die buiten beschouwing laat, dan zitten er weinig verdere voordelen aan.
Het enige wat ik me nog kan bedenken, is als je 20 lampen tegelijk wilt kunnen dimmen o.i.d, dan ben je onder de streep wat goedkoper. (ook als er een lamp kapot gaat).
Want heeft iemand nog ervaring met de RGBW variant van Shelly? Die is gek genoeg ook een stuk goedkoper. is hier een verklaring voor?
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Ja, als ik kijk via deCONZ kijk dan staat de sensor inderdaad op Motion: Detected.Septillion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:15:
@Wolf3D Al echt vastgesteld dat de sensor op detected gaat?
Verder zie ik in HA:
Is ingeschakeld getriggerd door automatisering Lamp hal automatisch aan bij beweging getriggerd door status van Motion Sensor (2)
Als ik via die deCONZ application mogelijkheid kijk, dan zie ik:
code:
1
2
3
4
5
6
| 17:54:40:433 ZCL attribute report Ox00151300003FOF3C1 for cluster: Ox0000, Ox01, frame control: Ox1C, mfcode: Ox115F 17:54:42:096 ZCL attribute report Ox0015800003F0F3C1 for cluster: 0x0400, ep: Ox01, frame control: 0x18, mfcode: Ox0000 17:54:42:150 ZCL attribute report Ox0015800003F0F3C1 for cluster: 0x0406, ep: 0x01, frame control: 0x18, mfcode: Ox0000 17:54:42:414 Set sensor check interval to 100 milliseconds 17:56:12:214 sensor 7 (lumi.sensor_motion.aq2): disable presence 17:56:12:414 Set sensor check interval to 1000 milliseconds |
Dus het lijkt wel dat er echt iets wordt getriggered. Maar ... er is echt geen beweging :-).
Welke aqara heb je? De mijne (klein rond) doen dat ook, maar dat heeft met de katten te maken….Wolf3D schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:09:
Sinds enkele weken heb ik spoken in mijn gang, tenminste .. zo lijkt het.
Mijn Aqara bewegingssensor detecteert beweging, en doet via een automatisering de lamp aan. Ook als er niets en niemand is. Dat gebeurt ongeveer elke 45 tot 55 minuten. Zit een soort van regelmaat in, zo lijkt.
Iemand een idee hoe ik dit kan debuggen, of waar ik het moet zoeken? Het batterij niveau is 100%, wat op zich wel heel vreemd is, na 2 jaar, maar het lijkt me geen kwaad kunnen.
Weet er iemand hoe ik echt een button moet toevoegen met 2 verschillende "tap actions" ? Een "toggle" button maar de acties moet ik zelf kunnen bepalen. Dit kan precies nergens, ook niet met custom button cards precies. De "toggle" actie is echt om een vb light-entitie aan/uit te zetten, niet om 2 verschillende zwave-parameters te pushen.
Nu doe ik het dus zo dat je op de "effecten" knop naar keuze druk, en om het effect af te zetten op de "None" button moet drukken, maar het zou netjes zijn als je gewoon met 1 button kan werken.
Achter de "none" zit ook gewoon een "call-service" van een ZWAVE-set config parameter 157 met value "0" om het effect te stoppen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/MejF3FejO8pRflHNg3VNP8Kk.png?f=user_large)
Nu doe ik het dus zo dat je op de "effecten" knop naar keuze druk, en om het effect af te zetten op de "None" button moet drukken, maar het zou netjes zijn als je gewoon met 1 button kan werken.
Achter de "none" zit ook gewoon een "call-service" van een ZWAVE-set config parameter 157 met value "0" om het effect te stoppen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/MejF3FejO8pRflHNg3VNP8Kk.png?f=user_large)
/f/image/m0TFccEU7ConEyrU1OOtGNvZ.png?f=fotoalbum_large)
Gewoon de standaard 'Motion Sensor' (https://www.aqara.com/us/motion_sensor.html). Niet de nieuwere P1.htca schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:07:
[...]
Welke aqara heb je? De mijne (klein rond) doen dat ook, maar dat heeft met de katten te maken….
En katten heb ik niet. Ik dacht ook eerst aan een spin ofzo, maar dat is er dan eentje die wel redelijk klok kan kijken en elke +-50 minuten voorbij kruipt. Maar .... nee, ook dat gechecked, maar er zit of hangt niets voor.
Het voordeel is dat je dus een slimme lamp met kleurtemperatuur kunt gebruiken, en ook de knop aan de wand.Wachten... schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:20:
[...]
Ja ik begrijp wel wat er inderdaad mogelijk is. Maar ik zie nog niet het enorme voordeel verder.
Je bent wel vrij in de keuze van lampen. Dus dat is een voordeel, en je kunt de schakelaar gebruiken. Maar buiten dat, zijn er dan nog meer voordelen om Shelly te gebruiken? Want je vervuild je wifi netwerk ook wel aardig met dat spul (lijkt mij).
Er zijn voor zover ik weet geen Zigbee modules met detached mode. Je kunt hem wel loskoppelen van de lamp, maar dan heb je geen fallback mogelijkheden meer.
Door een script aan te roepen en daar je logica in te stoppen.jvanhambelgium schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:09:
Weet er iemand hoe ik echt een button moet toevoegen met 2 verschillende "tap actions" ? Een "toggle" button maar de acties moet ik zelf kunnen bepalen. Dit kan precies nergens, ook niet met custom button cards precies. De "toggle" actie is echt om een vb light-entitie aan/uit te zetten, niet om 2 verschillende zwave-parameters te pushen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je er meerdere en doen ze allemaal op dezelfde plek hetzelfde? Dan kun je uitsluiten of het aan de sensor ligt of niet. Scheelt het of je de sensitiviteit aanpast of niet?Wolf3D schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:10:
[...]
Gewoon de standaard 'Motion Sensor' (https://www.aqara.com/us/motion_sensor.html). Niet de nieuwere P1.
En katten heb ik niet. Ik dacht ook eerst aan een spin ofzo, maar dat is er dan eentje die wel redelijk klok kan kijken en elke +-50 minuten voorbij kruipt. Maar .... nee, ook dat gechecked, maar er zit of hangt niets voor.
@Wachten... Shelly Dimmer 2 is inderdaad wel wat aan de dure kant. Zelf ook alleen andere modules atm. Maar als een dimmer 2 of 3 lampen doet vind ik het nog wel waard. Zeker omdat 1 a 2 jaar terug Zigbee lampen met hoger CRI eigenlijk nog niet te koop waren.
En beetje laagspanning dimmen met PWM is makkelijker dan 230V netspanning. Dus snap wel dat een Shelly RGBW goedkoper is.
En beetje laagspanning dimmen met PWM is makkelijker dan 230V netspanning. Dus snap wel dat een Shelly RGBW goedkoper is.
@jvanhambelgium Maar wat is nu je issue? Je hebt nu toch mooi knoppen? Of wil je door op dezelfde te drukken het effect weer uit zetten?
Als dat het geval is zal je moeten kijken of je kunt zien of er een effect gaande is. Of je moet dat steeds zelf bijhouden als je een effect start.
Als dat het geval is zal je moeten kijken of je kunt zien of er een effect gaande is. Of je moet dat steeds zelf bijhouden als je een effect start.
Klopt, zoals het nu is werkt het "stupid and simple" maar gewoon een "effect aan/uit" op dezelfde button zou ook mooi zijn eigenlijk.Septillion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:47:
@jvanhambelgium Maar wat is nu je issue? Je hebt nu toch mooi knoppen? Of wil je door op dezelfde te drukken het effect weer uit zetten?
Tnx. HA staat op SD. SSD ingeplugd maar niet werkend gekregen (niet hybride en niet SSD only).Dwazer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:30:
[...]
Monitor eraan gehangen?
Hoe heb je Ha installed op de RPi4? SD of SSD?
Kun je er nog met een Terminal bij? Fixed IP of DHCP reservering gemaakt?
Vragen, vragen, vragen
DHCP gebruikt.
Monitor geprobeerd, maar geen beeld. Betreft een nieuwe kabel waar ik dus uberhaupt nooit beeld mee heb gegenereerd, dus zou ook aan de kabel kunnen liggen, hoewel dat niet aannemelijk is. Kan ook geen apparaat bedenken waar ik dat mee zou kunnen testen.
Ik overweeg nu maar een herinstallatie, maar hoop nog wel iets van een backup / data te kunnen redden. Is dat via aan W10 PC te doen?
In Deconz een debug log, maar daar zie ik op het moment dat de lamp ingeschakeld wordt niks voorbij komen. Bevestigd wel dat het buiten HA om gebeurd.Septillion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:11:
@PnD In Z2M kan in complete logging aanzetten, heeft Deconz ook niet zoiets? Dan kan je misschien zien of er een bericht over je netwerk gaat die hem aan zet.
Echt heel vreemd dit

heb een probleem met een automation die niet triggert...
De sensor geeft een waarde in procenten, maar als ik de automation trace geeft ie als foutmelding:
Error: In 'numeric_state': In 'numeric_state' condition: entity sensor.gsm_signal state '' cannot be processed as a number
iemand een idee waaraan het kan liggen?
De sensor geeft een waarde in procenten, maar als ik de automation trace geeft ie als foutmelding:
Error: In 'numeric_state': In 'numeric_state' condition: entity sensor.gsm_signal state '' cannot be processed as a number
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - id: '1673553197059' alias: 'GSM Below ' description: '' trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.gsm_signal below: 30 condition: [] action: - service: notify.mail data: message: GSM Failure title: GSM Failure target: example@test.net mode: single |
Vraagje, als ik een Robodock wil toevoegen aan HA moet ik hem in Xiaomi Home app registreren (Miio Cloud), kan ik hierna weer terug schakelen naar de Roborock telefoon app of werkt dat dan niet meer met HA?
Heb geprobeerd terug te zoeken in de vorige twee dele van dit topic maar nog niet kunnen vinden.
Heb geprobeerd terug te zoeken in de vorige twee dele van dit topic maar nog niet kunnen vinden.
Wat is de state van die sensor?ze-ro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:38:
heb een probleem met een automation die niet triggert...
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 - id: '1673553197059' alias: 'GSM Below ' description: '' trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.gsm_signal below: 30 condition: [] action: - service: notify.mail data: message: GSM Failure title: GSM Failure target: example@test.net mode: single
als ik bij developer tools bij state kijk:
66
attributes:
unit_of_measurement: '%'
friendly_name: GSM Signal
en als ik bij state 0 invoer doet ie het wel...ze-ro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:15:
[...]
66
attributes:
Lijkt me wel een numerieke state.ze-ro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:15:
[...]
66
attributes:
Wat geeft
{{ states('sensor.gsm_signal') | is_number }} in developer Tools > template
(Zodra de state weer een waarde vanuit de integratie is, en niet die 0 die jij er van gemaakt hebt)
[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 12-01-2023 22:19 ]
heb gsm modem uit usb poort gehaald, nu geeft ie op de card 0% aan, maar als ik je template run geeft ie :TheFes schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:18:
[...]
Lijkt me wel een numerieke state.
Wat geeft
{{ states('sensor.gsm_signal') | is_number }} in developer Tools > template
(Zodra de state weer een waarde vanuit de integratie is, en niet die 0 die jij er van gemaakt hebt)
Result type: boolean
false
Dat is wel zo, en ik snap ook heel dat HA een hobbysysteem is en dat dergelijke Shelly pluggen en vergelijkbaar ook maar consumentenmateriaal zijn.Antonio di schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:27:
Het grote verschil is dat jij (of iemand anders) op je werk geld krijgt om die onderhoudsintensieve systemen te onderhouden. Voor Shelly moet je gewoon betalen![]()
.
Maar ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat HA + aanverwante systemen misschien wat te onderhoudsintensief is voor mij. Ik hoop dat wat ik tot nu gehad heb het wel was, en dat het een tijd zonder onderhoud en storingen kan draaien. We gaan het zien.
Holy cow dat is een uitgebreide review. Ik denk niet dat mijn probleem door overbelasting komt, want:Lees van mijn review NOUS plug (tussen-stekker) het hoofdstukje "....(over)belasting....".
Misschien heb je een "zwaarder/degelijkere" model plug nodig.
a) Er zat alleen TV + randapparatuur op aangesloten. Ongeveer 150 watt continue.
b) De hardware, firmware en relais van de plug doen het nog. Hij wil alleen niet koppelen met wifi.
c) De plug uit jouw review heeft ongeveer dezelfde form factor (en, schat ik zo in, waarschijnlijk min of meer dezelfde ingewanden) als de Shelly plug S. Daar mag maar 10A doorheen, dus Shelly is in ieder geval conservatiever met hun vermogensratings. Voor zwaardere apparaten tot 16A hebben ze de grotere plug, met naar ik aanneem dikkere draden en een steviger relais. Maar die is fysiek dan ook flink groter.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik ben het wel met je eens. HA is een fijne Hobby voor velen (dat zie je ook op dit forum en op Discord) en ook niet mijn hobby, alhoewel mijn origine software ontwikkeling is en ik daardoor wel mijn weg vind in HA. "Hobby" staat ook in mijn forum/artikel "waar moet een draadloos DIY Alarm met Smarthome aan voldoen" (zie link hieronder). Daarom heb ik een Lupus Electronics XT2-plus Hub, daar poogt men zo veel mogelijk de techniek bij de gebruiker weg te houden. De XT2-plus is een prima/uitgebreid/betrouwbaar alarm systeem (eigen 868Mhz) met smarthome (via Zigbee). De smarthome mogelijkheden zijn echter wat beperkt en zeker t.o.v. HA, Homey en Fibaro. Tot nu toe draait de XT2-plus al 2 jaar naar tevredenheid (het is niet goedkoop spul, een Lupus Electronics tussen-stekker met stroommeter is schreeuwend duur).JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:31:
[...]
Dat is wel zo, en ik snap ook heel dat HA een hobbysysteem is en dat dergelijke Shelly pluggen en vergelijkbaar ook maar consumentenmateriaal zijn.
Maar ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat HA + aanverwante systemen misschien wat te onderhoudsintensief is voor mij. Ik hoop dat wat ik tot nu gehad heb het wel was, en dat het een tijd zonder onderhoud en storingen kan draaien. We gaan het zien.
[...]
Holy cow dat is een uitgebreide review. Ik denk niet dat mijn probleem door overbelasting komt, want:
a) Er zat alleen TV + randapparatuur op aangesloten. Ongeveer 150 watt continue.
b) De hardware, firmware en relais van de plug doen het nog. Hij wil alleen niet koppelen met wifi.
c) De plug uit jouw review heeft ongeveer dezelfde form factor (en, schat ik zo in, waarschijnlijk min of meer dezelfde ingewanden) als de Shelly plug S. Daar mag maar 10A doorheen, dus Shelly is in ieder geval conservatiever met hun vermogensratings. Voor zwaardere apparaten tot 16A hebben ze de grotere plug, met naar ik aanneem dikkere draden en een steviger relais. Maar die is fysiek dan ook flink groter.
Zie:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
De XT2-plus heeft echter geen mogelijkheden voor het uitlezen van mijn slimme meter (via de P1) en het registeren van mijn zonnepanelen productie. Ik wil wat historie van energie zaken: P1 kabel de tussen-stekkers met stroommeter, temperatuurmetertjes, BBQKees-gateway voor mijn oude Nefit gas-CV-ketel e.d.. Met straks dus ook een opslag/batterij en een warmtepomp op een smarthome. Dan kom je toch gauw voor dat alles bij HA. Dus ik gebruik HA voor Energie Management. Verder test ik met HA ook of mijn Zigbee componenten die werken op de XT2-plus OOK werken op ZHA en Zigbee2MQTT . Dit omdat als ik review schrijf, de Tweakers bezoekers meer geïnteresseerd zijn in ZHA en Zigbee2MQTT dan in mijn XT2-plus
Ook de "papa van HA" Paulus Schoutsen, heeft trouwens recent aangegeven dat ze in 2023 veel meer moeten doen aan "kant-en-klaar", naast dat je alles "zelf" kan doen op/met HA.
Wat krijg je als je dit in developer tools > template plaatst (inclusief de quotes)ze-ro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:26:
[...]
heb gsm modem uit usb poort gehaald, nu geeft ie op de card 0% aan, maar als ik je template run geeft ie :
Result type: boolean
false
code:
1
| "{{ states('sensor.gsm_signal') }}" |
https://rouwette.com/ssdMarcva schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:29:
[...]
Tnx. HA staat op SD. SSD ingeplugd maar niet werkend gekregen (niet hybride en niet SSD only).
DHCP gebruikt.
Monitor geprobeerd, maar geen beeld. Betreft een nieuwe kabel waar ik dus uberhaupt nooit beeld mee heb gegenereerd, dus zou ook aan de kabel kunnen liggen, hoewel dat niet aannemelijk is. Kan ook geen apparaat bedenken waar ik dat mee zou kunnen testen.
Ik overweeg nu maar een herinstallatie, maar hoop nog wel iets van een backup / data te kunnen redden. Is dat via aan W10 PC te doen?
Update de eeprom van de pi4
https://www.rouwette.com/
daar ben ik ook nog neit helemaal over uit. vooral omdat HA veel cachet krijg ik dit niet goed werkend. Met de referentie naar de camera.doorbell werkt hij bij mij wel weer met de laatste snapshot. Dit komt dan van Eufy (homebase denk ik of cloud) af.Crashy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:34:
[...]
knip
Even voor mijn beeld dus een concrete vraag:
/config/www/voordeur/last_motion.jpg (binnen HA gebruikt door de snapshot functie voor het opslaan)
=
Media-source://media_source/local/voordeur/last_motion.jpg (binnen HA gebruikt om te casten)
=
\\192.168.178.134\config\www\voordeur\last_motion.jpg (lokaal via SAMBA te benaderen)
toch?
Voor iedereen die ook Shelly dimmers heeft of andere shelly devices en ook wel eens tegen deze error logs aanlopen:
Wat resulteert in de "unavailable" status op je entity:
/f/image/rjgLXoV8lVLHThLLqjXaGEke.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je dat heel goed terug tót gisteren 13:00. Veel 'lichtgrijze' balkjes met allemaal unavailable momenten, dat kan vervelend zijn als net op dat moment de automation getriggered wordt. Ik heb hier best lang en veel naar moeten zoeken waar het in zit. Maar na gisteren 13:00 zie je netjes 2 statussen die doorlopen totdat ze wisselen "Off - On" en dan zonder "unavailable" meer.
Ik heb dit nu toegepast op de shelly's
https://wolfgang-ziegler.com/blog/shelly-becomes-unavailable
Dus ook dit heeft mij weer een kop koffie gekost om het te steunen
.. maar nu weet ik zeker dat de automations goed gaan en ik heb geen vollopende log files meer met unavailble events van mijn shelly's.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Logger: homeassistant.components.shelly Source: helpers/update_coordinator.py:168 Integration: Shelly (documentation, issues) First occurred: January 12, 2023 at 15:08:46 (5 occurrences) Last logged: 09:14:15 Error fetching shellydimmer2-40F520019CB4 data: Error fetching data: DeviceConnectionError() Error fetching Hal - Binnen data: Error fetching data: DeviceConnectionError() |
/f/image/rjgLXoV8lVLHThLLqjXaGEke.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je dat heel goed terug tót gisteren 13:00. Veel 'lichtgrijze' balkjes met allemaal unavailable momenten, dat kan vervelend zijn als net op dat moment de automation getriggered wordt. Ik heb hier best lang en veel naar moeten zoeken waar het in zit. Maar na gisteren 13:00 zie je netjes 2 statussen die doorlopen totdat ze wisselen "Off - On" en dan zonder "unavailable" meer.
Dus ook dit heeft mij weer een kop koffie gekost om het te steunen
- The Neo and Only -
Met dus een waarschijnlijk defecte (net support ticket aangemaakt) Shelly S plug zit ik nu met het volgende. Ik heb een extra plug die ik als vervanging voor deze verbruiker (de televisie) in wil zetten, maar ik zit met het volgende:
De plug die ik in wil zetten is deze:

Maar ik zie geen mogelijkheid om de bovenstaande plug "in te pluggen" als "Televisie Energy" zodat de historie van die behouden blijft. Zo ziet het eruit in het Energy dashboard, en de enige optie die ik zie is Televisie Energy weggooien, maar dan is de historie ook weg, en dat is niet de bedoeling:

Ik kan niet bedenken hoe ik bovenstaande voor elkaar kan knutselen, en met Google kom ik ook niet verder - waarschijnlijk ook omdat ik de juiste zoektermen niet kan bedenken.
Heeft iemand een idee?

Maar ik zie geen mogelijkheid om de bovenstaande plug "in te pluggen" als "Televisie Energy" zodat de historie van die behouden blijft. Zo ziet het eruit in het Energy dashboard, en de enige optie die ik zie is Televisie Energy weggooien, maar dan is de historie ook weg, en dat is niet de bedoeling:

Ik kan niet bedenken hoe ik bovenstaande voor elkaar kan knutselen, en met Google kom ik ook niet verder - waarschijnlijk ook omdat ik de juiste zoektermen niet kan bedenken.
Heeft iemand een idee?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
grappig.. Ik heb dezelfde connection error met een shelly1 die in de garage hangt. Die setting staat echter AAN op die manier..NeoFoX schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:50:
Voor iedereen die ook Shelly dimmers heeft of andere shelly devices en ook wel eens tegen deze error logs aanlopen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Logger: homeassistant.components.shelly Source: helpers/update_coordinator.py:168 Integration: Shelly (documentation, issues) First occurred: January 12, 2023 at 15:08:46 (5 occurrences) Last logged: 09:14:15 Error fetching shellydimmer2-40F520019CB4 data: Error fetching data: DeviceConnectionError() Error fetching Hal - Binnen data: Error fetching data: DeviceConnectionError()
[Afbeelding]
Dus ook dit heeft mij weer een kop koffie gekost om het te steunen.. maar nu weet ik zeker dat de automations goed gaan en ik heb geen vollopende log files meer met unavailble events van mijn shelly's.
nu weet ik echter dat deze shelly op de rand van mijn wifinetwerk zit en daadwerkelijk weersafhankelijk bereik heeft (onstuimig weer is vaker verbindingsissue).. maar goeie tip verder wel.. ik blijk er niets aan te hebben alleen
Waarom zou je niet gaan voor Zigbee spotjes met een draadloze afstandsbediening die je op de muur monteert? Met direct binding hoef je niet afhankelijk te zijn van een coordinator die in de lucht is. Mocht je later verhuizen heb je een "mainstream" oplossing voor je verlichting en hoef je niet vanalles te demonteren.Wachten... schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:27:
[...]
Maar vind/vond je de Shelly dimbaar 2 dan niet duur in verhouding tot losse lampen (die je dan ook los nog aan kunt sturen als je zou willen)?
Een Shelly dimmer 2 kost al 30 euro, daar moet je dan ook nog losse lampen nog bij kopen die ook nog eens het wit spectrum aan kunnen, die kosten ook al gauw een euro of 5 per stuk. Bij Ikea koop je 3 lampen met dimmer erbij voor 34 euro, en je bent direct klaar.
Maar ik ben blij dat je even jou bevestiging doorgeeft dat het hoofdzakelijk te maken heeft met het behouden van de schakelaar. Dus als je die buiten beschouwing laat, dan zitten er weinig verdere voordelen aan.
Het enige wat ik me nog kan bedenken, is als je 20 lampen tegelijk wilt kunnen dimmen o.i.d, dan ben je onder de streep wat goedkoper. (ook als er een lamp kapot gaat).
Want heeft iemand nog ervaring met de RGBW variant van Shelly? Die is gek genoeg ook een stuk goedkoper. is hier een verklaring voor?
@JeroenH Heb je de Plug S ook een device naam gegeven in de eigen eigenschappen via z'n ipadres? Ik weet niet zeker of dat gelinkt is, maar ik heb het iig wel gedaan. Anders mogelijk bij de eigenschappen in HA van de Plug S?
Hoi mede tweakers,
In een ver verleden zonder energie dashboard en vaste energie tarieven. Had ik een eigen dashboard gemaakt met de nodige sensoren waarvan ik de gegevens binnen krijg uit mijn p1monitor installatie.
In mijn energie contract had ik de prijzen vast staan voor 3 jaar en altijd dal tarief (daar komt morgen een einde aan
). De api van p1monitor levert voor dag verbruik een sensor met het verbruik van hoog en laag bij elkaar opgeteld:
Toen kwam het energie dashboard van HA uit en heb de bovenstaande sensoren op de volgende manier toegevoegd aan het dashboard:
Dus jullie voelen hem al aankomen. Morgen krijg ik een hoog en laag tarief en wil dit uiteraard in mijn energie dashboard hebben. Nu heb ik het volgende bedacht om niet de historie kwijt te raken van beide sensoren.
In een ver verleden zonder energie dashboard en vaste energie tarieven. Had ik een eigen dashboard gemaakt met de nodige sensoren waarvan ik de gegevens binnen krijg uit mijn p1monitor installatie.
In mijn energie contract had ik de prijzen vast staan voor 3 jaar en altijd dal tarief (daar komt morgen een einde aan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| #verbruik per dag - platform: rest resource: http://192.168.1.42/api/v1/powergas/day?limit=1&json=object&round=off name: Verbruik elektriciteit per dag value_template: "{{ value_json.0.CONSUMPTION_DELTA_KWH | round(2) }}" unit_of_measurement: "kWh" - platform: rest resource: http://192.168.1.42/api/v1/powergas/day?limit=1&json=object&round=off name: Geleverde elektriciteit per dag value_template: "{{ value_json.0.PRODUCTION_DELTA_KWH | round(2) }}" unit_of_measurement: "kWh" |
Toen kwam het energie dashboard van HA uit en heb de bovenstaande sensoren op de volgende manier toegevoegd aan het dashboard:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| #Gas en stroomverbruik utility_meter: #Stroom dag_verbruik: source: sensor.verbruik_elektriciteit_per_dag cycle: daily dag_zonnepanelen: source: sensor.pv_eday cycle: daily dag_teruggeleverd: source: sensor.geleverde_elektriciteit_per_dag cycle: daily |
Dus jullie voelen hem al aankomen. Morgen krijg ik een hoog en laag tarief en wil dit uiteraard in mijn energie dashboard hebben. Nu heb ik het volgende bedacht om niet de historie kwijt te raken van beide sensoren.
- Huidige dag utility_meter sensoren aanpassen naar de meterstand sensor van hoog tarief.
- Nieuwe dag utility_meter sensoren toevoegen op basis van laag tarief materstanden
C:\>Signature.bat
Als je de nieuwe entity hetzelfde entity_id geeft als de oude, dan zou dat goed moeten gaan.JeroenH schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:51:
Met dus een waarschijnlijk defecte (net support ticket aangemaakt) Shelly S plug zit ik nu met het volgende. Ik heb een extra plug die ik als vervanging voor deze verbruiker (de televisie) in wil zetten, maar ik zit met het volgende:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft iemand een idee?
Dus eerst de oude integratie verwijderen, reboot, check of hij echt weg is, en dan de nieuwe het entity_id van de oude geven.
Niet de oude renamen, dan werkt het niet.
@JeroenH Wilde net hetzelfde (alweer
) als @TheFes zeggen. Entity weggooien gooie echt alleen dat weg, alle history blijft gewoon staan (tot een eventuele purge). Geef je een andere entity weer hetzelfde id neemt die weer de history over 
En volgens mij is het daarmee ook gelijk het antwoord voor @winDOS
Voor de zekerheid wel altijd even voor een backup zorgen natuurlijk.
En volgens mij is het daarmee ook gelijk het antwoord voor @winDOS
[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 13-01-2023 10:42 ]
Ik heb mijn Solax omvormer via de SolaxCloud API aan HA toegevoegd en dat werkt nu allemaal prima. Enige wat ik nog graag zou willen is hem toevoegen aan het energiedashboard om hem samen met mijn SolarEdge in de energiedistributie zichtbaar te krijgen. Ik heb daarvoor wel wat code gevonden, maar ik weet niet hoe ik die aan moet passen om het werkend te krijgen. Is er iemand die me hiermee zou willen helpen? Wat ik nu gebruik is het volgende:
En wat ik gevonden heb op een andere plek om de boel op het energiedashboard te krijgen is dit:
Wat moet ik nu met de tweede doen om een waarde uit de eerste op het energiedashboard te kunnen gebruiken?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
| - platform: rest name: Solax API resource: https://www.solaxcloud.com/proxyApp/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxxxxxxx&sn=xxxxxxxxxxx method: GET scan_interval: 30 value_template: "OK" json_attributes: - success - exception - result - platform: template sensors: solax_api_sn: friendly_name: "Solax Unique identifier of communication module" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["sn"] }}' solax_api_acpower: friendly_name: "Solax Inverter AC power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["acpower"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power solax_api_yieldtoday: friendly_name: "Solax Inverter AC energy out daily" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["yieldtoday"] }}' unit_of_measurement: "kW" device_class: energy solax_api_yieldtotal: friendly_name: "Solax Inverter AC energy out total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["yieldtotal"] }}' unit_of_measurement: "kW" device_class: energy solax_api_feedinpower: friendly_name: "Solax Grid power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["feedinpower"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power solax_api_feedinenergy: friendly_name: "Solax Grid energy to Grid total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["feedinenergy"] }}' unit_of_measurement: "kW" device_class: energy solax_api_consumeenergy: friendly_name: "Solax Grid energy from Grid total " value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["consumeenergy"] }}' unit_of_measurement: "kW" device_class: energy solax_api_feedinpowerm2: friendly_name: "Solax Inverter Meter2 AC power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["feedinpowerM2"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power # Ivertor type solax_api_invertertype: friendly_name: "Solax Inverter Type" value_template: >- {% if states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "1" %} X1-LX {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "2" %} X-Hybrid {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "3" %} X1-Hybiyd/Fit {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "4" %} X1-Boost/Air/Mini {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "5" %} X3-Hybiyd/Fit {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "6" %} X3-20K/30K {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "7" %} X3-MIC/PRO {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "8" %} X1-Smart {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "9" %} X1-AC {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "10" %} A1-Hybrid {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "11" %} A1-Fit {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "12" %} A1-Grid {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "13" %} J1-ESS {% else %} Unknown {% endif %} # End of Invertor type # Invertor status solax_api_inverterstatus: friendly_name: "Solax Inverter status" value_template: >- {% if states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "100" %} Wait Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "101" %} Check Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "102" %} Normal Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "103" %} Fault Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "104" %} Permanent Fault Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "105" %} Update Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "106" %} EPS Check Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "107" %} EPS Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "108" %} Self-Test Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "109" %} Idle Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "110" %} Standby Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "111" %} Pv Wake Up Bat Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "112" %} Gen Check Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "113" %} Gen Run Mode {% else %} Unknown status {% endif %} # End of Invertor status solax_api_uploadtime: friendly_name: "Solax Update time" value_template: '{{ as_timestamp(states.sensor.solax_api.attributes["result"]["uploadTime"]) | timestamp_local}}' device_class: timestamp solax_api_batpower: friendly_name: "Solax Inverter DC Battery power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["batPower"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: battery solax_api_powerdc1: friendly_name: "Solax Inverter DC PV power MPPT1" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["powerdc1"] }}' device_class: power unit_of_measurement: "W" solax_api_powerdc2: friendly_name: "Solax Inverter DC PV power MPPT2" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["powerdc2"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power |
En wat ik gevonden heb op een andere plek om de boel op het energiedashboard te krijgen is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| template: - sensor: - name: solax_energydashboard state: "{{ states('sensor.solax_total') }}" unit_of_measurement: 'kWh' state_class: total_increasing device_class: energy attributes: last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00' |
Wat moet ik nu met de tweede doen om een waarde uit de eerste op het energiedashboard te kunnen gebruiken?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dit is wel een hele nuttige truc voor in de startpost wat mij betreft.TheFes schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:35:
[...]
Als je de nieuwe entity hetzelfde entity_id geeft als de oude, dan zou dat goed moeten gaan.
Dus eerst de oude integratie verwijderen, reboot, check of hij echt weg is, en dan de nieuwe het entity_id van de oude geven.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
hey all,
Ik heb HA al even draaien op mijn Pi met alleen AdGuard add-on en slimme meter integratie. Ik wil binnenkort beginnen met Zigbee maar heb meteen al hulp nodig bij het allereerste begin, de usb dongle.
Is er ergens een soort overzicht vinden van usb zigbee dongle's met de voor- en naderlen erbij? Ik had een Conbee II op het oog, maar dat was meer omdat dat de eerste was die ik tegenkwam op een voor mij betrouwbaar uitziende webshop. Geen idee of het een kwalitatief goede dongle is.
Daarnaast zoek ik ook iets vergelijkbaars voor bijvoorbeeld inbouwschakelaars en dimmers.
Ben ik de enige die naar zoiets op zoek is of zijn er eigenlijk geen slechte zigbee inbouwschakelaars?
Ik zou het zonde vinden om iets aan te schaffen en daar meteen al spijt van te krijgen..
Ik heb HA al even draaien op mijn Pi met alleen AdGuard add-on en slimme meter integratie. Ik wil binnenkort beginnen met Zigbee maar heb meteen al hulp nodig bij het allereerste begin, de usb dongle.
Is er ergens een soort overzicht vinden van usb zigbee dongle's met de voor- en naderlen erbij? Ik had een Conbee II op het oog, maar dat was meer omdat dat de eerste was die ik tegenkwam op een voor mij betrouwbaar uitziende webshop. Geen idee of het een kwalitatief goede dongle is.
Daarnaast zoek ik ook iets vergelijkbaars voor bijvoorbeeld inbouwschakelaars en dimmers.
Ben ik de enige die naar zoiets op zoek is of zijn er eigenlijk geen slechte zigbee inbouwschakelaars?
Ik zou het zonde vinden om iets aan te schaffen en daar meteen al spijt van te krijgen..
[ Voor 16% gewijzigd door Bart© op 13-01-2023 11:42 ]
Ik heb 3 inbouwdimmers, draaibaar, bij Robbshop vandaan, werken perfect, omdat ik in de badkamer geen slimme lampen wil.
USB stick voor Zigbee zijn een sonoff dongle en een Conbee II stick, omdat niet elke sensor goed werkte op de Conbee.
USB stick voor Zigbee zijn een sonoff dongle en een Conbee II stick, omdat niet elke sensor goed werkte op de Conbee.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Goed dat je gestart bent!royke schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:20:
Heb je hier wat aan? In de documentatie staat 'codes genereren' https://www.home-assistant.io/integrations/rfxtrx/#switches (heb ik toevallig ooit zelf aan de documentatie toegevoegd)
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Een overzicht van ondersteunde dongles in Zigbee2MQTT: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/Bart© schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:40:
hey all,
Ik gebruik zelf een SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus ZBDongle-P die me prima bevalt.
Om een start te maken met een tablet aan de muur voor HA ben ik op zoek naar iets om het op de muur te bevestigen. Wil nu even iets simpels (goedkoop) en als het bevalt dan ga ik wel shoppen voor een mooie (en waarschijnlijk duurdere) oplossing.
Kwam deze beugel tegen https://www.kabelshop.nl/...2gXwONEAQYAiABEgLrB_D_BwE
Voor nu zou het prima zijn. Maar zijn er betere beginners alternatieven?
Kwam deze beugel tegen https://www.kabelshop.nl/...2gXwONEAQYAiABEgLrB_D_BwE
Voor nu zou het prima zijn. Maar zijn er betere beginners alternatieven?
Uiteindelijk is dit een blogpost die je wijst op een setting die gewoon in de HA documentatie staat. Maar wel fijn dat het hiermee opgelost is!NeoFoX schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:50:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Logger: homeassistant.components.shelly Source: helpers/update_coordinator.py:168 Integration: Shelly (documentation, issues) First occurred: January 12, 2023 at 15:08:46 (5 occurrences) Last logged: 09:14:15 Error fetching shellydimmer2-40F520019CB4 data: Error fetching data: DeviceConnectionError() Error fetching Hal - Binnen data: Error fetching data: DeviceConnectionError()
[Afbeelding]
Dus ook dit heeft mij weer een kop koffie gekost om het te steunen.. maar nu weet ik zeker dat de automations goed gaan en ik heb geen vollopende log files meer met unavailble events van mijn shelly's.
Werkt de thumbnail nu weer met de nieuwste versie?B-Force schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:16:
[...]
daar ben ik ook nog neit helemaal over uit. vooral omdat HA veel cachet krijg ik dit niet goed werkend. Met de referentie naar de camera.doorbell werkt hij bij mij wel weer met de laatste snapshot. Dit komt dan van Eufy (homebase denk ik of cloud) af.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ik zou graag makkelijker inzicht krijgen in mijn totaalverbruik. Ik heb nu een standaard statistieken grafiek voor al mijn slimme stekkers, maar deze zijn niet gestapeld en lopen dus door elkaar heen.
Ik zou deze graag als gestapelde staafdiagram willen weergeven, en het liefst daar overheen nog een lijndiagram met mijn totale verbruik (P1-meter import + evt. terugleveren).
Is dit mogelijk? Zijn hier evt. custom integrations voor?
Ik zou deze graag als gestapelde staafdiagram willen weergeven, en het liefst daar overheen nog een lijndiagram met mijn totale verbruik (P1-meter import + evt. terugleveren).
Het energy dashboard? Zit standaard in HA en doet precies dat.Oon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:58:
Ik zou graag makkelijker inzicht krijgen in mijn totaalverbruik. Ik heb nu een standaard statistieken grafiek voor al mijn slimme stekkers, maar deze zijn niet gestapeld en lopen dus door elkaar heen.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik kijk er misschien overheen, maar ik zie die sensor.solax_total waar je in het onderste codeblok naar verwijst niet in het bovenste codeblok. Waar komt die sensor vandaan?Aziraphale schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:51:
Ik heb mijn Solax omvormer via de SolaxCloud API aan HA toegevoegd en dat werkt nu allemaal prima. Enige wat ik nog graag zou willen is hem toevoegen aan het energiedashboard om hem samen met mijn SolarEdge in de energiedistributie zichtbaar te krijgen. Ik heb daarvoor wel wat code gevonden, maar ik weet niet hoe ik die aan moet passen om het werkend te krijgen. Is er iemand die me hiermee zou willen helpen? Wat ik nu gebruik is het volgende:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 - platform: rest name: Solax API resource: https://www.solaxcloud.com/proxyApp/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxxxxxxx&sn=xxxxxxxxxxx method: GET scan_interval: 30 value_template: "OK" json_attributes: - success - exception - result - platform: template sensors: solax_api_sn: friendly_name: "Solax Unique identifier of communication module" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["sn"] }}' solax_api_acpower: friendly_name: "Solax Inverter AC power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["acpower"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power solax_api_yieldtoday: friendly_name: "Solax Inverter AC energy out daily" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["yieldtoday"] }}' unit_of_measurement: "kW" device_class: energy solax_api_yieldtotal: friendly_name: "Solax Inverter AC energy out total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["yieldtotal"] }}' unit_of_measurement: "kW" device_class: energy solax_api_feedinpower: friendly_name: "Solax Grid power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["feedinpower"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power solax_api_feedinenergy: friendly_name: "Solax Grid energy to Grid total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["feedinenergy"] }}' unit_of_measurement: "kW" device_class: energy solax_api_consumeenergy: friendly_name: "Solax Grid energy from Grid total " value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["consumeenergy"] }}' unit_of_measurement: "kW" device_class: energy solax_api_feedinpowerm2: friendly_name: "Solax Inverter Meter2 AC power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["feedinpowerM2"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power # Ivertor type solax_api_invertertype: friendly_name: "Solax Inverter Type" value_template: >- {% if states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "1" %} X1-LX {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "2" %} X-Hybrid {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "3" %} X1-Hybiyd/Fit {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "4" %} X1-Boost/Air/Mini {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "5" %} X3-Hybiyd/Fit {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "6" %} X3-20K/30K {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "7" %} X3-MIC/PRO {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "8" %} X1-Smart {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "9" %} X1-AC {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "10" %} A1-Hybrid {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "11" %} A1-Fit {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "12" %} A1-Grid {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "13" %} J1-ESS {% else %} Unknown {% endif %} # End of Invertor type # Invertor status solax_api_inverterstatus: friendly_name: "Solax Inverter status" value_template: >- {% if states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "100" %} Wait Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "101" %} Check Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "102" %} Normal Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "103" %} Fault Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "104" %} Permanent Fault Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "105" %} Update Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "106" %} EPS Check Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "107" %} EPS Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "108" %} Self-Test Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "109" %} Idle Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "110" %} Standby Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "111" %} Pv Wake Up Bat Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "112" %} Gen Check Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "113" %} Gen Run Mode {% else %} Unknown status {% endif %} # End of Invertor status solax_api_uploadtime: friendly_name: "Solax Update time" value_template: '{{ as_timestamp(states.sensor.solax_api.attributes["result"]["uploadTime"]) | timestamp_local}}' device_class: timestamp solax_api_batpower: friendly_name: "Solax Inverter DC Battery power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["batPower"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: battery solax_api_powerdc1: friendly_name: "Solax Inverter DC PV power MPPT1" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["powerdc1"] }}' device_class: power unit_of_measurement: "W" solax_api_powerdc2: friendly_name: "Solax Inverter DC PV power MPPT2" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["powerdc2"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 template: - sensor: - name: solax_energydashboard state: "{{ states('sensor.solax_total') }}" unit_of_measurement: 'kWh' state_class: total_increasing device_class: energy attributes: last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00'
Verder heb je wat verouderde informatie gevonden zo te zien, want last_reset is al een hele tijd niet meer nodig bij state_class: total_increasing
@Oon Idd via je energy dashboard, daar zit een optie om losse devices te registreren. Daarna zie je onder de algemene grafiek van opwekking en verbruik de losse devices met grafiek
Dat eerste klopt, want dit stukje code hoorde bij een ander script om de api aan te roepen. Dat script werkte echter niet geweldig, vandaar dat ik deze nu gebruik. Er moet dus voor die sensor.solax_total een van de sensoren uit het script komen, maar ik weet dus niet hoe ik dat er in moet zetten zodat het werkt. Als ik dat tweede stukje eerst werkende heb, dan ga ik daarna kijken welke sensor ik het beste voor mijn doel in kan zetten.TheFes schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:06:
[...]
Ik kijk er misschien overheen, maar ik zie die sensor.solax_total waar je in het onderste codeblok naar verwijst niet in het bovenste codeblok. Waar komt die sensor vandaan?
Verder heb je wat verouderde informatie gevonden zo te zien, want last_reset is al een hele tijd niet meer nodig bij state_class: total_increasing
Dat van last_reset wist ik niet, want ik ben echt een absolute beginner en probeer vooral te doorgronden wat er allemaal precies gebeurt. Het zal dus zeker een verouderde code zijn.
Maar wat ik dus probeer te bereiken is dat ik 1 van de sensoren uit de API kan gebruiken in het zonnepanelen deel van het energiedashboard, zodat in de energiedistributietegel zowel mijn Solax als mijn SolarEdge meegenomen worden.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Niet helemaal, ik wil alles in één grafiek en dat krijg ik in het Energy dashboard niet voor elkaar.Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:04:
[...]
Het energy dashboard? Zit standaard in HA en doet precies dat.
Dit is wat ik in het Energy dashboard zie:
![]() | ![]() | ![]() |
En dit is mijn losse grafiek die ik in een dashboard heb:
/f/image/2nGNkC1f7RWo6uLbJSvnIoOO.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik graag zou willen is zo'n grafiek als de eerste in mijn Energy dashboard (gestapelde staafdiagram) voor de data in mijn dashboard (iedere meter los), met daar overheen een lijn zoals in de tweede grafiek in mijn Energy dashboard (die nu de verwachte zonneopbrengst aangeeft).
Daarmee zou ik visueel kunnen zien wat het totaalverbruik van het huis is zoals gemeten door alle apparaten, en dan nog een stukje dat ik niet meet.
Als er een manier is om die laatste grafiek in mijn Energy dashboard ook als gestapelde diagram te laten zien dan kom ik daarmee al een heel eind verder, maar wat ik nu in het Energy dashboard zie vind ik niet heel nuttig
Wat ik zoek is een mogelijkheid om mijn P1 verbruik en teruglevering in 1 grafiek weer te geven. Dit had ik in Domoticz draaiende (standaard functie) en werkte in mijn ogen mooier. Vooral de gedetailleerdheid lijkt in HA te missen. Energie verbruik / terug levering per minuut kunnen zien geeft soms wat meer inzicht.
Gebruik een p1 kabel die fysiek in de Pi zit. Het is vooral een weergave issue volgens mij, alleen hoe los je dit op?
Gebruik een p1 kabel die fysiek in de Pi zit. Het is vooral een weergave issue volgens mij, alleen hoe los je dit op?
@Oon wat jij zoekt kan denk ik met Apexcharts. https://github.com/RomRider/apexcharts-card
⏩ PVOutput☀️
Dat ziet er super uit, bedankt!Quad schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:28:
@Oon wat jij zoekt kan denk ik met Apexcharts. https://github.com/RomRider/apexcharts-card
Ik heb een vaag probleem met HA. Met enige regelmaat is ineens HA niet meer beschikbaar via het netwerk.
Een restart van de VM waar HA opstaat is dan de enige oplossing. Ik weet niet zo goed waar te beginnen met troubleshooten want ik zie nergens een error of foutmelding voorbij komen.
HA draait op een VM op mijn NAS, welke gewoon bereikbaar is en werkt zonder issues.
Een restart van de VM waar HA opstaat is dan de enige oplossing. Ik weet niet zo goed waar te beginnen met troubleshooten want ik zie nergens een error of foutmelding voorbij komen.
HA draait op een VM op mijn NAS, welke gewoon bereikbaar is en werkt zonder issues.
Wat zegt de console van de VM op het moment dat ie onbereikbaar is ?Dracula schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:37:
Ik heb een vaag probleem met HA. Met enige regelmaat is ineens HA niet meer beschikbaar via het netwerk.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Sta hier op het punt om Zigbee of Z-Wave via een USB Stick toe te voegen aan Home-Assisstant, tot nu toe verliep alles vrij extra bridges, maar wil graag wat makkelijker en wat goedkopere modules snel kunnen toevoeg aan m'n setup. Als je clean moet beginnen, wat is dan de beste route? Zigbee of Z-Wave?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
@DennusB Voor zowel Z-wave als Zigbee valt wat te zeggen. Zelf voor de Zigbee route gegaan. Het grotere en betaalbaarder aanbod deed het hem voor mij.
Als je het hebt over goedkoper dan Zigbee. Het eerste Z-Wave device dat (substantieel) minder dan €50 kost moet ik nog tegen komen.DennusB schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:11:
Sta hier op het punt om Zigbee of Z-Wave via een USB Stick toe te voegen aan Home-Assisstant, tot nu toe verliep alles vrij extra bridges, maar wil graag wat makkelijker en wat goedkopere modules snel kunnen toevoeg aan m'n setup. Als je clean moet beginnen, wat is dan de beste route? Zigbee of Z-Wave?
V.w.b. kwaliteit zijn er denk ik velen die Z-Wave beter vinden. Andere frequentie die niet overlapt met wifi / bluetooth / ... waardoor bereik en stabiliteit beter is. Z-Wave is echt een standaard, incl. certificering (vandaar ook duur), waar Zigbee wat vrijer is en daardoor soms compatibiliteit minder is (verschillende apparaten die niet meshen maar echt binnen bereik van coördinator moeten zijn, etc).
Conclusie: kijk zelf naar welke devices je wilt hebben en kijk dan of je beter uit bent bij Zigbee of Z-Wave. * RobertMe heeft zelf beiden, Hue lampen en wat goedkoop Xiaomi / Aqara spul op Zigbee, maar ook wat Fibaro tussenstekkers en inbouwmodules op Z-Wave.
Om hier nog even bevestigend op te reageren, met die integration heb ik zo goed als precies kunnen maken wat ik zocht:Quad schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:28:
/f/image/63sDoaUNDqMKixgh8zWFgayk.png?f=fotoalbum_large)
Ik merk dat ik nog even moet spelen met het ophalen van de juiste data, ik heb nu rare pieken die ik niet zou verwachten (die piek om kwart voor 1 in mijn screenshot gaat over een apparaat van 50 watt dat een kwartiertje aan heeft gestaan) en ik heb een redelijk consequent gat tussen het totaalverbruik en de gestapelde verbruiken dat volgens mij niet helemaal klopt.
Ik moet denk ik ook maar eens gaan kijken naar een (template?) sensor die mijn import + export optelt voor een totaal (in plaats van dat mijn 'active power' negatief wordt bij terugleveren).
Mijn config nu:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| type: custom:apexcharts-card apex_config: chart: height: 768px stacked: true graph_span: 24h span: start: hour offset: '-1d' all_series_config: type: area transform: return x / 1000; unit: Wh stroke_width: 1 opacity: 0.2 curve: straight float_precision: 3 fill_raw: last statistics: type: mean period: 5minute align: middle series: - entity: sensor.solaredge_ac_power - entity: sensor.ketelhok_active_power - entity: sensor.afzuigkap_active_power - entity: sensor.airco_active_power - entity: sensor.droger_active_power - entity: sensor.koelkast_garage_active_power - entity: sensor.koelkast_keuken_active_power - entity: sensor.koffiezetapparaat_active_power - entity: sensor.oven_active_power - entity: sensor.vaatwasser_active_power - entity: sensor.vriezer_active_power - entity: sensor.wasmachine_active_power - entity: sensor.spotjes_active_power - entity: sensor.p1_meter_active_power type: line opacity: 1 stroke_width: 2 |
Hoi allemaal, ik wil denk ik met home assistant beginnen, maar heb nog geen hardware.
De RP4 is erg duur nu, dus ik zit te kijken naar alternatieven zoals de odroid.
Bij de odroid site kan ik een ODROID N2+ (4GB RAM) with Home Assistant eMMC Bundle kopen, voor 209 euro inc case, PSU en 32 GB eMMC. (https://www.odroid.nl/Home-Automation?product_id=1072)
En dan was ik van plan een ConBee II Zigbee USB gateway van 31 euro er bij te kopen.
Is dit een beetje een slimme koop op het moment of zijn er betere alternatieven?
Bij de odroid site kan ik een ODROID N2+ (4GB RAM) with Home Assistant eMMC Bundle kopen, voor 209 euro inc case, PSU en 32 GB eMMC. (https://www.odroid.nl/Home-Automation?product_id=1072)
En dan was ik van plan een ConBee II Zigbee USB gateway van 31 euro er bij te kopen.
Is dit een beetje een slimme koop op het moment of zijn er betere alternatieven?
Kijk ook een naar een NUC / MINI-PC. Ik heb een Minisforum GK50 voor HA en ben er blij mee, zie:wavegroveler schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:50:
Hoi allemaal, ik wil denk ik met home assistant beginnen, maar heb nog geen hardware.
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di
Zit er veel verschil tussen de Dongle-P en Dongle-E die ik op de site van Sonoff zie?synoniem schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:02:
[...]
Een overzicht van ondersteunde dongles in Zigbee2MQTT: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/
Ik gebruik zelf een SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus ZBDongle-P die me prima bevalt.
Met de laatste firmware is de P 9dbm signaalsterkte (schijnt ook naar 20dbm te kunnen , maar dat is gedoe). De E schijnt altijd 20dbm te zijn. Sterker dbm is niet altijd beter. Zie ook vorige posts op dit forum.Bart© schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:40:
[...]
Zit er veel verschil tussen de Dongle-P en Dongle-E die ik op de site van Sonoff zie?
De P en E verschillen ook in gebruikte chips of dat nog wat uitmaakt weet ik niet, Zie:
https://itead.cc/product/zigbee-3-0-usb-dongle/ref/3/#d
Voor HA Zigbee2MQTT is de E nog in bèta status. De P niet.
Zie HA discussie over de Dongle:
https://community.home-as...now-sold-for-19-99/442695
[ Voor 5% gewijzigd door Antonio di op 13-01-2023 15:54 ]
Ben geïnteresseerd in de SkyConnect van HomeAssistant.
Weet iemand waar deze het goedkoopst incl. verzending te bestellen is.
Moet bij een aantal shops een account aanmaken om de verzendkosten te zien.
Hebben ook mensen ervaringen met deze webshops?
Hoor graag.
Hoor graag.
Zo'n beetje alle shops hebben geen voorraad en verwachten eind januari weer te kunnen uitleveren.rickoa schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:58:
Ben geïnteresseerd in de SkyConnect van HomeAssistant.
Hoor graag.
RaspberryPi.dk is denk ik het goedkoopst met EUR 34.13 voor de SC excl 3-12 euro verzending (Tracked Mail ipv MyPack)
Ik vind het een hoop geld om te starten. Heb je in de V&A gekeken?wavegroveler schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:50:
Als ik HA als VM op een Synology-NAS draai, wat is dan wijsheid als ik met Zigbee aan de slag wil? Ik ben op zoek naar de meest eenvoudige en makkelijke oplossing aangezien mijn kennis van HA en bijvoorbeeld Linux matig tot slecht is. Is de makkelijkste oplossing gewoon een Dirigera oid kopen of gaat zo'n Conbee-stick net zo goed of beter werken?
This too shall pass
Bedankt voor de tip! Daar inderdaad wel wat opties van 80-150 euroBongoarnhem schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:20:
[...]
Ik vind het een hoop geld om te starten. Heb je in de V&A gekeken?
Wel op letten dat je 64 bit/UEFI koopt als je op V&A kijkt voor HA.Bongoarnhem schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:20:
[...]
Ik vind het een hoop geld om te starten. Heb je in de V&A gekeken?
Ben vandaag met Bluetooth tracking aan de gang gegaan maar ik krijg de devices nog niet in HA aan de gang.
Ik heb meerdere ESP32's voorzien van ESPresense (https://espresense.com/).
De ESP32 bordjes verschijnen netjes in mijn HA omgeving onder MQTT.
Om de devices toe te voegen zou ik (zie https://www.home-assistant.io/integrations/mqtt_room/) in mijn configuration.yaml het volgende moeten toevoegen:
Dit heb ik gedaan echter verschijnt dit device helemaal nergens in mijn HA. Ik kom het device wel netjes tegen in al mn MQTT berichten. Iemand tips?
Ik heb meerdere ESP32's voorzien van ESPresense (https://espresense.com/).
De ESP32 bordjes verschijnen netjes in mijn HA omgeving onder MQTT.
Om de devices toe te voegen zou ik (zie https://www.home-assistant.io/integrations/mqtt_room/) in mijn configuration.yaml het volgende moeten toevoegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor: - platform: mqtt_room device_id: "iBeacon:db9cf124-cbaf-41fc-a91b-476e39316e34-0-0" name: 'iBeacon gevalletje' state_topic: 'espresense/devices/iBeacon:db9cf124-cbaf-41fc-a91b-476e39316e34-0-0' timeout: 10 away_timeout: 120 |
Dit heb ik gedaan echter verschijnt dit device helemaal nergens in mijn HA. Ik kom het device wel netjes tegen in al mn MQTT berichten. Iemand tips?
:fill(white):strip_exif()/f/image/JGoQwdwqstpofqX2GS4c5Wzp.png?f=user_large)
ja, (bijna) altijd tot nu toeSp33dFr34k schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:54:
[...]
Werkt de thumbnail nu weer met de nieuwste versie?
Makkelijkst: gewoon een stick halen (bijvoorkeur met CC2652 chipset), inpluggen, in je VM-settings aangeven dat hij je stick moet doorgeven en dan de ingebouwde Zigbee-mogelijkheid van HA gebruiken (ZHA).Sharky schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:30:
Als ik HA als VM op een Synology-NAS draai, wat is dan wijsheid als ik met Zigbee aan de slag wil? Ik ben op zoek naar de meest eenvoudige en makkelijke oplossing aangezien mijn kennis van HA en bijvoorbeeld Linux matig tot slecht is. Is de makkelijkste oplossing gewoon een Dirigera oid kopen of gaat zo'n Conbee-stick net zo goed of beter werken?
Alternatief, met veel meer ondersteunde apparaten: bovenstaande maar dan met Z2M i.p.v. ZHA.
Je idee van de Dirigera kost 2 tot 3x zoveel en ondersteunt maar een fractie van de devices die wel compatible zijn met ZHA en (vooral) Z2M. En verbruikt ook nog eens meer elektriciteit, die sticks gebruiken vrijwel niks.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Er staan requests voor open:Oon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:18:
Als er een manier is om die laatste grafiek in mijn Energy dashboard ook als gestapelde diagram te laten zien dan kom ik daarmee al een heel eind verder, maar wat ik nu in het Energy dashboard zie vind ik niet heel nuttig
https://community.home-as...-consumption-chart/408104
https://community.home-as...tor-single-devices/484203
* Raven had tijdje terug al gevote voor beide

Overigens is https://community.home-as...-sankey-chart-card/423125 ook wel interessant
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 13-01-2023 17:57 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Raar, zag het niet voorbij komen in de Eufy thread. Ik heb het zelf opgelost door snapshots te nemen en die te koppelen aan een custom camera platform sensor. Dat werkt tenminste altijd tot nu toe
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
En @SeptillionTheFes schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:35:
[...]
Als je de nieuwe entity hetzelfde entity_id geeft als de oude, dan zou dat goed moeten gaan.
Bedankt voor de tips, hiermee is het net gelukt. Alle entities van de werkende plug omgenoemd. Vond het een beetje spannend maar met de zekerheid van een verse backup gewoon aan de gang gegaan
Nu kijken wat er met mijn supportticket bij Shelly gebeurt, en dit weekend HA migreren naar proxmox op een oude laptop met defect scherm. Dat is een mooi servertje met ingebouwde UPS.
Ik bereken nu het aantal graaddagen doorlopend in een sensor.
Hoe kan ik het beste de cumulatieve graaddagen bijhouden in HA?
Mijn idee is om aan het einde van de dag de waarde te verhogen met het aantal graaddagen van die dag.
Doe ik dat In een sensor? Of in een input_number?
Hoe kan ik het beste de cumulatieve graaddagen bijhouden in HA?
Mijn idee is om aan het einde van de dag de waarde te verhogen met het aantal graaddagen van die dag.
Doe ik dat In een sensor? Of in een input_number?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Om je data vanuit Domoticz naar Home assistant over te zetten kan je hier eens kijken. Hiermee heb ik ook mijn data overgezet.Turb0Turb0 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:57:
Goedenavond,
Ik heb sinds 2018 Domoticz draaien en wil toch eens gaan spelen met HA, ik heb een Pi4 over en daar heb ik al HA op draaien (net een nieuwe install gedaan).
Ziet er wel gelikt uit, nu heb ik dus ook sinds 2018 data van de slimme meter.. aan de ene kant denk ik lekker vers begin en vergeet die oude data maar is ook wel weer leuk om af en toe terug te kijken.
Is dat makkelijk te importeren, kan zo snel weinig vinden behalve dezelfde vragen.. Maar wellicht zoek ik niet juist.
https://github.com/Johanb...8c7dcbb79428345/README.md
Staat gewoon op de normale prompt, niks valt op.DennusB schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:42:
[...]
Wat zegt de console van de VM op het moment dat ie onbereikbaar is ?
Ik probeer het volgende stukje code in een automation te plakken als notification:
Wat doe ik precies fout?
code:
1
| {{state_attr("weather.buienradar","forecast")[1].templow|round}} |
code:
1
2
3
4
5
6
7
| data: title: "xxxx" message: "Vannacht is de temperatuur {{state_attr("weather.buienradar","forecast")[1].templow|round}}" data: push: sound: name: default |
Wat doe ik precies fout?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Niet aangeven wat er mis gaat?Possible schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:26:
Ik probeer het volgende stukje code in een automation te plakken als notification:
code:
1 {{state_attr("weather.buienradar","forecast")[1].templow|round}}
code:
1 2 3 4 5 6 7 data: title: "xxxx" message: "Vannacht is de temperatuur {{state_attr("weather.buienradar","forecast")[1].templow|round}}" data: push: sound: name: default
Wat doe ik precies fout?
spoiler:
Waarschijnlijk iets met dat je " zowel gebruikt als string voor de YAML als in de string (voor het template)? Dus of de buitenste moet ' worden, of die in het template moeten ' worden. Of je moet het op een andere manier doen.
Inmiddels opgelost met een value templateRobertMe schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:35:
[...]
Niet aangeven wat er mis gaat?
spoiler:Waarschijnlijk iets met dat je " zowel gebruikt als string voor de YAML als in de string (voor het template)? Dus of de buitenste moet ' worden, of die in het template moeten ' worden. Of je moet het op een andere manier doen.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Heren, ik loop vast met mijn script terwijl ik er volgens mij echt bijna ben. Ik heb in de custom_component folder een daikin_woonkamer folder aangemaakt, met in die folder een sensor.py met de volgende code:
Home Assistant herstart en vervolgens in configuration.yaml het volgende toegevoegd:
sensor:
Vervolgens wil ik Home Assistant herstarten, maar lukt dit niet en krijg ik de melding:
The system cannot restart because the configuration is not valid: Platform error sensor.daikin_woonkamer - Integration 'daikin_woonkamer' not found.
Ik ben nog niet zo goed met scripten, dus wellicht is dit voor jou een obvious iets. Ik hoop het!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| import subprocess from homeassistant.helpers.entity import Entity class DaikinWoonkamerSensor(Entity): def __init__(self): self._state = None def update(self): power_info = subprocess.run(["curl", "-s", "http://192.168.178.16/aircon/get_week_power_ex"], capture_output=True) todays_heating_power = power_info.stdout.decode().strip().split("/")[6].split(",")[0] self._state = todays_heating_power @property def name(self): return "Daikin Woonkamer Power Usage" @property def state(self): return self._state @property def unit_of_measurement(self): return "W" |
Home Assistant herstart en vervolgens in configuration.yaml het volgende toegevoegd:
sensor:
code:
1
2
3
4
| # Daiking Woonkamer Power Usage - platform: daikin_woonkamer name: "Daikin Woonkamer Power Usage" scan_interval: 1800 |
Vervolgens wil ik Home Assistant herstarten, maar lukt dit niet en krijg ik de melding:
The system cannot restart because the configuration is not valid: Platform error sensor.daikin_woonkamer - Integration 'daikin_woonkamer' not found.
Ik ben nog niet zo goed met scripten, dus wellicht is dit voor jou een obvious iets. Ik hoop het!
Kin je hiervoor niet de ingebakken REST sensor gebruiken? Lijkt mij een stuk eenvoudiger dan zelf iets in elkaar draaien met een custom component die vervolgens een CURL commando uitvoert. Zeker als de output van dat commando in een ondersteund formaat is (JSON is dat sowieso, wellicht XML ook).vinom schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:31:
Heren, ik loop vast met mijn script terwijl ik er volgens mij echt bijna ben. Ik heb in de custom_component folder een daikin_woonkamer folder aangemaakt, met in die folder een sensor.py met de volgende code:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 import subprocess from homeassistant.helpers.entity import Entity class DaikinWoonkamerSensor(Entity): def __init__(self): self._state = None def update(self): power_info = subprocess.run(["curl", "-s", "http://192.168.178.16/aircon/get_week_power_ex"], capture_output=True) todays_heating_power = power_info.stdout.decode().strip().split("/")[6].split(",")[0] self._state = todays_heating_power @property def name(self): return "Daikin Woonkamer Power Usage" @property def state(self): return self._state @property def unit_of_measurement(self): return "W"
sensor:
code:
1 2 3 4 # Daiking Woonkamer Power Usage - platform: daikin_woonkamer name: "Daikin Woonkamer Power Usage" scan_interval: 1800
@vinom
Goed afkijken bij custom_components die je via HACS installeert.
Je moet ook een manifest.json hebben. En wellicht ook een __init__.py, maar de suggestie hierboven is waarschijnlijk eenvoudiger.
Goed afkijken bij custom_components die je via HACS installeert.
Je moet ook een manifest.json hebben. En wellicht ook een __init__.py, maar de suggestie hierboven is waarschijnlijk eenvoudiger.
@vinom
Buiten wat hierboven al gezegd is, moet je eerst HA herstarten nadat je het custom_component toevoegd hebt. Daarna is hij pas te gebruiken in je config
Buiten wat hierboven al gezegd is, moet je eerst HA herstarten nadat je het custom_component toevoegd hebt. Daarna is hij pas te gebruiken in je config
Korte vraag waar ik niet zo gauw een antwoord op vind, kan je een input boolean maken welke je een on/off status kan geven maar zonder die schakelaar erbij?
De reden:
Ik wil een sensor maken die de input krijgt via een automation (webhook) wat een status voedt aan een custom sensor (on/off), wat ik weer verder kan gebruiken in andere automations.
De reden:
Ik wil een sensor maken die de input krijgt via een automation (webhook) wat een status voedt aan een custom sensor (on/off), wat ik weer verder kan gebruiken in andere automations.
⏩ PVOutput☀️
Hoe bedoel je een input_boolean zonder schakelaar? Je wilt niet dat je de entity kunt openen en dat je de visuele toggle switch krijgt? AFAIK is dat niet mogelijk. Maar mogelijk dat je dan wel uit de voeten kunt met een template trigger based binary sensor? Dus een binary sensor die zijn state alleen aanpast op basis van triggers. Dat zou je dan ook de automation uitsparen om de input_boolean te togglen.Quad schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:44:
Korte vraag waar ik niet zo gauw een antwoord op vind, kan je een input boolean maken welke je een on/off status kan geven maar zonder die schakelaar erbij?
De reden:
Overigens ook niet vergeten dat je via de dev tools => states altijd wijzigingen kunt doen. Of dat nu de on/off state is van een input_boolean of binary_sensor of een andere entity / sensor. In zoverre kun je je dus ook afvragen of het nu heeft om geen toggle te hebben in de UI.
Een boolean is alleen maar een sensor. Als je de entity niet in een kaart toevoegd dan hoef je de switch niet te zien.Quad schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:44:
De reden:
Gewoon de boolean maken en gebruiken in automations dus.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Het klinkt alsof je een trigger based template binary sensor wil maken.Quad schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:44:
De reden:
Laat die triggeren op basis van de webhook, en daarmee naar "on" of "off" gaan.
Heb een template met deviceclass motion gemaakt die wordt getriggerd door een input boolean, dat werkt. Kan ik daar mee verder knutselen.TheFes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:26:
[...]
Het klinkt alsof je een trigger based template binary sensor wil maken.
Laat die triggeren op basis van de webhook, en daarmee naar "on" of "off" gaan.
Tnx voor input, heeft me verder geholpen. 👍
⏩ PVOutput☀️
Ik ben opnieuw bezig met de afvalwijzer integratie. Heb hem nu sinds een week of 4 in gebruik maar alsnog een keer vergeten iets aan straat te zetten. Dus ik wil de notificatie in gaan stellen.
In het verleden had ik een vertical-stack card, die sorteerde echter niet goed op datum, dus ben ik overgegaan op de auto entity, echter daar kan ik volgens mij weer geen stack in maken om netjes de 2 inputs eronder te tonen, of moet dat wel kunnen?
oud:

Nieuw:
In het verleden had ik een vertical-stack card, die sorteerde echter niet goed op datum, dus ben ik overgegaan op de auto entity, echter daar kan ik volgens mij weer geen stack in maken om netjes de 2 inputs eronder te tonen, of moet dat wel kunnen?
oud:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| type: vertical-stack cards: - type: entities entities: - entity: sensor.afvalwijzer_plastic - entity: sensor.afvalwijzer_papier - entity: sensor.afvalwijzer_gft - entity: sensor.afvalwijzer_restafval sort: attribute: days_until_collection_date method: attribute numeric: true - type: entities entities: - entity: input_boolean.waste_moved name: Afval is buiten gezet - entity: input_boolean.waste_reminder name: Stuur herinnering state_color: false |
Nieuw:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| show_name: true show_icon: true show_state: true type: custom:auto-entities card: type: glance title: Afval ophaaldagen entities: - entity: sensor.afvalwijzer_restafval - entity: sensor.afvalwijzer_gft - entity: sensor.afvalwijzer_papier - entity: sensor.afvalwijzer_plastic state_color: false sort: attribute: days_until_collection_date method: attribute numeric: true |
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Je kunt die nieuwe kaart toch gewoon op de plek van die andere in de vertical stack doen?Maikie18 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:36:
Ik ben opnieuw bezig met de afvalwijzer integratie. Heb hem nu sinds een week of 4 in gebruik maar alsnog een keer vergeten iets aan straat te zetten. Dus ik wil de notificatie in gaan stellen.
oud:
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 type: vertical-stack cards: - type: entities entities: - entity: sensor.afvalwijzer_plastic - entity: sensor.afvalwijzer_papier - entity: sensor.afvalwijzer_gft - entity: sensor.afvalwijzer_restafval sort: attribute: days_until_collection_date method: attribute numeric: true - type: entities entities: - entity: input_boolean.waste_moved name: Afval is buiten gezet - entity: input_boolean.waste_reminder name: Stuur herinnering state_color: false
Nieuw:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 show_name: true show_icon: true show_state: true type: custom:auto-entities card: type: glance title: Afval ophaaldagen entities: - entity: sensor.afvalwijzer_restafval - entity: sensor.afvalwijzer_gft - entity: sensor.afvalwijzer_papier - entity: sensor.afvalwijzer_plastic state_color: false sort: attribute: days_until_collection_date method: attribute numeric: true
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| type: vertical-stack cards: - show_name: true show_icon: true show_state: true type: custom:auto-entities card: type: glance title: Afval ophaaldagen entities: - entity: sensor.afvalwijzer_restafval - entity: sensor.afvalwijzer_gft - entity: sensor.afvalwijzer_papier - entity: sensor.afvalwijzer_plastic state_color: false sort: attribute: days_until_collection_date method: attribute numeric: true - type: entities entities: - entity: input_boolean.waste_moved name: Afval is buiten gezet - entity: input_boolean.waste_reminder name: Stuur herinnering state_color: false |
Waarom toon je niet alleen de eerstvolgende bak? Doe ik ook op mijn overview pagina, lekker compact en in 1 oogopslag duidelijk. Voor notificaties heb ik de automatisering van @Septillion gebruikt, die kun je in het vorige deeltje ergens vinden. Heb je ook geen input booleans voor nodig, werkt een stuk beter imo.Maikie18 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:36:
oud:
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 type: vertical-stack cards: - type: entities entities: - entity: sensor.afvalwijzer_plastic - entity: sensor.afvalwijzer_papier - entity: sensor.afvalwijzer_gft - entity: sensor.afvalwijzer_restafval sort: attribute: days_until_collection_date method: attribute numeric: true - type: entities entities: - entity: input_boolean.waste_moved name: Afval is buiten gezet - entity: input_boolean.waste_reminder name: Stuur herinnering state_color: false
Nieuw:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 show_name: true show_icon: true show_state: true type: custom:auto-entities card: type: glance title: Afval ophaaldagen entities: - entity: sensor.afvalwijzer_restafval - entity: sensor.afvalwijzer_gft - entity: sensor.afvalwijzer_papier - entity: sensor.afvalwijzer_plastic state_color: false sort: attribute: days_until_collection_date method: attribute numeric: true
Oh, wow, hoe makkelijk kan het zijnTheFes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:56:
[...]
Je kunt die nieuwe kaart toch gewoon op de plek van die andere in de vertical stack doen?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 type: vertical-stack cards: - show_name: true show_icon: true show_state: true type: custom:auto-entities card: type: glance title: Afval ophaaldagen entities: - entity: sensor.afvalwijzer_restafval - entity: sensor.afvalwijzer_gft - entity: sensor.afvalwijzer_papier - entity: sensor.afvalwijzer_plastic state_color: false sort: attribute: days_until_collection_date method: attribute numeric: true - type: entities entities: - entity: input_boolean.waste_moved name: Afval is buiten gezet - entity: input_boolean.waste_reminder name: Stuur herinnering state_color: false
Omdat het vaak handig is om te weten hoe lang het duurt voordat een bepaalde container komt, dan kan ik inschatten hoeveel ruimte er ongeveer over blijft en of ik dan bijvoorbeeld de garage nog op kan ruimen, of nog net even snel het gras maaienSp33dFr34k schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:07:
[...]
Waarom toon je niet alleen de eerstvolgende bak? Doe ik ook op mijn overview pagina, lekker compact en in 1 oogopslag duidelijk. Voor notificaties heb ik de automatisering van @Septillion gebruikt, die kun je in het vorige deeltje ergens vinden. Heb je ook geen input booleans voor nodig, werkt een stuk beter imo.
Die booleans heb ik al en de automations heb ik er ondertussen ook bijna in zitten.
Edit:
Ik krijg alleen dit nog niet werkend
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| action: - service: notify.family data: title: "Afval" message: 'Het is vandaag - {{ now().strftime("%d-%m-%Y") }}. Afvaltype(n): {{ states.sensor.afvalwijzer_tomorrow.state }} wordt opgehaald op: {{ (as_timestamp(now()) + (24*3600)) | timestamp_custom("%d-%m-%Y", True) }}!' data: actions: - action: "MARK_WASTE_MOVED" # The key you are sending for the event title: "Afval buiten gezet" # The button title |
Ten eerste kan ik geen groep aanmaken waar ik de telefoons bij elkaar kan krijgen, kan ik natuurlijk ook oplossen door hetzelfde erin te zetten voor elke telefoon die de notificatie moet ontvangen maar dat is geen nette oplossing.
Bij geen van onderstaande zie ik de telefoons

En ik krijg wel een push melding maar geen knop om de actie uit te voeren. Als ik op de notificatie klik kom ik gewoon in de app uit
[ Voor 60% gewijzigd door Maikie18 op 14-01-2023 16:29 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
@TheFes reading zijn dus de meterstanden op 1-1 bij elkaar opgeteld. Voor mij is dat -4277.TheFes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:48:
@BlastedWindows @Obelixxx @Eraser127
Als er een template voorbij komt ben ik natuurlijk meteen geïnteresseerd.
Ik kon het dan ook niet laten om hem een stukje efficienter te maken
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 template: - sensor: - name: "Over tot prijsplafond Gas per maand" unit_of_measurement: "m³" unique_id: 'Plafond_Gas_Maand' state: > {% set sensor = 'sensor.gas_consumption' %} {% set reading = 2950 %} {% set values = [221, 409, 568, 654, 689, 708, 725, 742, 766, 847, 994, 1200] %} {{ (values[now().month-1] + reading - states(sensor) | float) | round(2) }} availability: "{{ states('sensor.gas_consumption') | is_number }}" state_class: measurement device_class: gas - sensor: - name: "Over tot prijsplafond Stroom per maand" unit_of_measurement: "kWh" unique_id: 'Plafond_Stroom_Maand' state: > {% set in = ['sensor.energy_consumption_tarif_1', 'sensor.energy_consumption_tarif_2'] %} {% set out = ['sensor.energy_production_tarif_1', 'sensor.energy_production_tarif_2'] %} {% set total = in | map('states') | map('float') | sum - out | map('states') | map('float') | sum %} {% set reading = 1650 %} {% set values = [339, 619, 886, 1093, 1274, 1433, 1594, 1770, 1969, 2235, 2541, 2900] %} {{ (values[now().month-1] + reading - total | float) | round(2) }} availability: "{{ ['sensor.energy_consumption_tarif_1', 'sensor.energy_consumption_tarif_2', 'sensor.energy_production_tarif_1', 'sensor.energy_production_tarif_2'] | map('states') | reject('is_number') | list | count == 0 }}" state_class: measurement device_class: energy
De sensoren bij sensor, in, out én bij availability vervangen voor de sensoren in jouw systeem.
Bij reading de waarde op 1 januari invullen (zowel bij gas, als bij stroom. bij stroom gaat het dus om in - out op dat moment.
Verder had hij state_class: total maar dat klopt niet, want het is geen oplopende waarde. Daar heb ik state_class: measurement van gemaakt.
Maar dan krijg ik dat ik nog -3958,82 kWh over heb deze maand
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.