Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 375 376 Laatste
Acties:

• kurosawsa
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-02 16:21
Is er iemand die me zou kunnen helpen met de Yaml code in Home Assistant voor een automatisatie van een Homewizard energy socket? Ik heb zonnepanelen. Helaas kan ik de zonnepanelen niet rechtstreeks aansluiten op de Bluetti AC500 omdat het voltage te hoog is (in serie aangesloten). Dus moet ik batterij opladen wanneer er minimum 140 Watt zonnestroom is (via de Homewizard P1 meter stroom totaal). 
Ik heb reeds volgende codes geprogrammeerd maar de automatisering lijkt niet volledig/correct te zijn. Ik heb die overgenomen van de Homewizard slimme taak en geprobeerd om die over te zetten in HA.
De Homewizard energy socket moet aangezet worden wanneer - 140 Watt stroom totaal is. Bij het 2de deel van de Yaml code moet de energy socket uitgezet worden wanneer er meer als 120 Watt verbruik is. 
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Bluetti AC500 aanzetten
description: Bluetti AC500 aanzetten
triggers:
- type: power
device_id: 3c1a540dab1e307f212b79236fc0fbac
entity_id: 78db91a1b4168878b9c050ab7629ec74
domain: sensor
trigger: device
below: 140
for:
hours: 0
minutes: 0
seconds: 0
conditions: []
actions:
- type: turn_on
device_id: 392c7cd9c9b918070dedba99fbe9a13f
entity_id: c85544f7a382050fefb45f81f8381cb2
domain: switch
mode: single
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Turn off the Ac500:
alias: Bluetti AC500 uitzetten
description: ""
triggers:
- type: energy
entity_id: ed1e9a986c351667bad6c75b10c0f7bc
for:
above: 120
actions:
- type: turn_off

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-02 14:13
kurosawsa schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:06:
Is er iemand die me zou kunnen helpen met de Yaml code in Home Assistant voor een automatisatie van een Homewizard energy socket? Ik heb zonnepanelen. Helaas kan ik de zonnepanelen niet rechtstreeks aansluiten op de Bluetti AC500 omdat het voltage te hoog is (in serie aangesloten). Dus moet ik batterij opladen wanneer er minimum 140 Watt zonnestroom is (via de Homewizard P1 meter stroom totaal). 
Ik heb reeds volgende codes geprogrammeerd maar de automatisering lijkt niet volledig/correct te zijn. Ik heb die overgenomen van de Homewizard slimme taak en geprobeerd om die over te zetten in HA.
De Homewizard energy socket moet aangezet worden wanneer - 140 Watt stroom totaal is. Bij het 2de deel van de Yaml code moet de energy socket uitgezet worden wanneer er meer als 120 Watt verbruik is. 
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Bluetti AC500 aanzetten
description: Bluetti AC500 aanzetten
triggers:
- type: power
entity_id: 78db91a1b4168878b9c050ab7629ec74
below: 140
for:
actions:
- type: turn_on
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Turn off the Ac500:
alias: Bluetti AC500 uitzetten
description: ""
triggers:
- type: energy
entity_id: ed1e9a986c351667bad6c75b10c0f7bc
for:
above: 120
actions:
- type: turn_off
Waarom maak je het jezelf niet makkelijk en gebruik je gewoon de GUI om een automatisering te bouwen? Je hoeft heden ten dage zo goed als nooit meer direct in YAML te programmeren.

Maak een automatisering via de GUI en gebruik de bouwblokken. Daar zijn ze voor.

Je krijgt dan iets van:
- als P1 meter is boven x
- dan doe actie y

En een tweede automatisering:
- als P1 meter is onder a
- dan doe actie b

[ Voor 3% gewijzigd door Panzer_V op 11-02-2026 09:10 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@kurosawsa Als eerste een tip, probeer de yaml layout netjes te houden met posten. Yaml is ergggggg kritisch op zijn spaties.

Maar nu weet ik niet wat je sensor echt weergeeft. Is dat van de P1 export? Of netto P1 import? En is die positief of negatief als je teruglevert?

Want je triggert nu dus als je van "meer dan (of gelijk als) 140" naar "minder dan 140" gaat. Dat klinkt niet logisch als je wilt beginnen als je juist meer overschot hebt.

Indien het een positieve sensor is die de teruglevering aangeeft moet het above: 140 zijn. Is het een sensor die netto levering aangeeft (en dus -140 voor terugleveren) dan moet het below: -140 zijn.

En onder andere omdat device triggers zo onleesbaar zijn ben ik groter voorstander van state en numeric_state triggers met een entity.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:40
Panzer_V schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Waarom maak je het jezelf niet makkelijk en gebruik je gewoon de GUI om een automatisering te bouwen? Je hoeft heden ten dage zo goed als nooit meer direct in YAML te programmeren.

Maak een automatisering via de GUI en gebruik de bouwblokken. Daar zijn ze voor.

Je krijgt dan iets van:
- als P1 meter is boven x
- dan doe actie y

En een tweede automatisering:
- als P1 meter is onder a
- dan doe actie b
Aangezien er device triggers en actions gebruikt zijn, kan ik me niet anders voorstellen dat de GUI gebruikt is. Niemand gaat die random device_id's en entry_id's zelf typen.

@kurosawsa
Zorg inderdaad dat de indentation (spaties) mee gekopieerd worden.

Verder lijk je nu precies het tegenovergestelde te doen van wat je wil. Uit als het boven de 120 komt een aan als het onder de 140 komt.

Home Assistant configuratie

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16

paQ

Klopt het dat in 2026 2 1 de attributes niet meer getoond worden in de sensor detail kaart?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Da83ha4nmqIvTx1Fks0Sb2Akukk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TUei9vgPPFCs4bgzAcMCPkc8.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:21:
Klopt het dat in 2026 2 1 de attributes niet meer getoond worden in de sensor detail kaart?]
Ja, die zitten nu achter het 'three dot menu' rechtsboven.

• paQ

paQ

verjager schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Ja, die zitten nu achter het 'three dot menu' rechtsboven.
sjesis wat kut :|

(maar thanks, zocht me wezenloos)

edit:
Waarom ook eigenlijk? |:(
Wat is hier nou beter aan? Extra handeling, extra pane. (die niet sluit met een autoclose)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D78MmeHBu8txu8cVVUQPfYTjWJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sfQdHxPJsMACFH7lGbIrROYX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door paQ op 11-02-2026 10:31 ]

• kurosawsa
Bedankt!
Waar vind je het stroomtotaal van de Homewizard P1 meter?
:
'De HomeWizard P1-meter berekent het totale netto stroomverbruik door de geïmporteerde energie (van het net) en de geëxporteerde energie (teruglevering aan het net) uit de slimme meter te lezen.
Netto Verbruik: \((\text{Import\ T1}+\text{Import\ T2})-(\text{Export\ T1}+\text{Export\ T2})\)'

Dus hoe kan ik dit in Home Assistant verkrijgen?

Opeens zijn de slimme taken van de HomeWizard app niet meer gratis te gebruiken.
Dit betekent dat ik deze automatisatie in Home Assistent verwerkt moet krijgen. Voorheen was ik geabonneerd op HomeWizard maar ik vind de support niet al te denderend.

[ Voor 83% gewijzigd door kurosawsa op 11-02-2026 11:57 ]

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:03
verjager schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:20:
[...]

Een overzicht staat op https://www.home-assistant.io/dashboards/features/
Het hangt af van de sensor wat er allemaal beschikbaar is.

Waar mogelijk doe ik nu ook alles met tile cards.
Een simpele grafiek kan hiermee ook (i.p.v. met type: sensor).

En soms gecombineerd d.m.v. een custom:vertical-stack-in-card:
[Afbeelding]
Super! Bedankt. Ik heb gisteren alle mushroom cards eruit gehaald en vervangen voor tile cards. Nu nog op zoek naar een vervanger voor mini-graph-cards en dan kunnen die er ook uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_rfpYHXdLE8tbLG1gl0ZZhWF7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMPsu7H3zuVkRLSGr6DjNvGq.jpg?f=fotoalbum_large

Wil een grafiekje getoond hebben.op tegeltjes formaat met twee waarden. Dat hier alleen linksboven luchtvochtigheid getoond wordt maar niet de temperatuurwaarde erbij, is iets wat me nu nog niet lukt maar ik wel graag zou willen.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:37
Heb je de Shelly (welke?) nog bij de voeding in dezelfde inbouw doos (welke?) gekregen? Ik wil zoiets met een oudere samsung tablet gaan doen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@kurosawsa Al eens het HA device van je HW opgezocht? Dus Settings => Devices & services => Integrations => Devices bij je Home Wizard integratie. Dan krijg je gewoon alle waardes van het device te zien. En door er op te klikken kan je ook het entity id zien (bij het tandwiel-icoon). Dan weet je dus exact wat je allemaal hebt.

• kurosawsa
Bedankt. Helaas zie ik de variabele betreft het stroomtotaal niet staan in de lijst van de HW p1meter. Zie de screenshot. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxghGS-TjemmpzCO29p_Q5Ld1BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlQvs2uaTMVlWdSSuPKRMAwS.jpg?f=fotoalbum_large

Update: Het stroomtotaal is het vermogen!
Het lijkt te werken bedantk!

[ Voor 6% gewijzigd door kurosawsa op 11-02-2026 14:29 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@kurosawsa Namen zijn aan de integratie dus die kunnen verwarrend zijn. Als je werkelijk het device opent dan zie je ook alle waardes. Daaraan kan je mogelijk al veel meer zien.

En zou kunnen dat je geen netto import hebt, dat weet ik niet zeker van HW. Dan is de vraag of je een sensor hebt die echt export geeft en alleen wanneer import 0 is. In het overzicht wat makkelijker te zien.

• edwin2021
edwin2021 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:06:
Heb je de Shelly (welke?) nog bij de voeding in dezelfde inbouw doos (welke?) gekregen? Ik wil zoiets met een oudere samsung tablet gaan doen.
Betreft dus deze post MarkyB in "Home Assistant - Show je setup"

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 14:48
Vraagje m.b.t. Network opslag.

Ik heb in HA 2 netwerkopslag locaties toegevoegd.
Is het ook mogelijk dat externe programma's daar direct op gaan schrijven? (Zoals radarr / sonarr)?
oftwel: Is het mogelijk om deze (NAS) shares daadwerkelijk zichtbaar te maken in HA?

Gelukt

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 11-02-2026 17:05 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-02 22:37
Hey, sinds de upgrade van de laatste browser_mod krijg ik continue onderstaande meldingen. Ik gebruik browsermod om popups te tonen e.d., maar ik wil deze (nieuwe) functionaliteit eigenlijk helemaal niet gebruiken. Enig idee hoe ik dit uit kan zetten? Het gaat om de accu van "browser-devices", maar ook de "led brightness" (blijkbaar zijn het "lights" geworden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG3fRvdpEVkqWhVJz-YU_eGzAr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RILOcBeFanojMZiLNNy0hg91.png?f=fotoalbum_large

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:43
Is het mogelijk iets aan de instelling aan te passen zodat ik HA ook kan bekijken terwijl ik niet op het thuisnetwerk zit?

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:12

Pierre

Van nature lui!

Pakhaas schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:23:
Is het mogelijk iets aan de instelling aan te passen zodat ik HA ook kan bekijken terwijl ik niet op het thuisnetwerk zit?
Ik gebruik daar ZeroTier voor of dat de juiste weg is geen idee, maar voor mij werkt het.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pakhaas "iets" is wel heel kort door de bocht.Makkelijkste optie en dus kleinste "iets", sluit Nabu Casa af.

Daarnaast zijn er legio andere opties maar vereisen allemaal wat meer instellen en snappen. Van VPN diensten zoals Tailscale of WireGuard tot portforwading. Voor laatste wil je alleen wel https certificaten hebben en waarschijnlijk iets van een DDNS dienst.

Dus stap één, inlezen. Want de opties zijn gewoon te legio en al tig keer hier besproken. Dus de zoveelste opsomming lijkt me niet zo handig :)

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:49
**Opgelost**

[ Voor 98% gewijzigd door skank op 11-02-2026 19:10 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:30
Ik ben op zoek naar een deurbel camera met de volgende eisen:

- Perfecte integratie met Home Assistant
- Voeding d.m.v. accu (geen mogelijkheden om een kabel te trekken
- Losse "chime" omdat ik niet altijd mijn telefoon bij mij heb als ik thuis ben
- Push melding naar telefoon

Wat is de beste oplossing volgens jullie?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:49
Grolsch schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:58:

Reolink?

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Matter-over-Thread is wel een uitdaging als je Home Assistant host device niet in je huiskamer staat. Zo heb ik geprobeerd met één van mijn SMLight SLZB-06M devices (over PoE) geflashed als Thread Border Router verbinding te krijgen met een Matter-over-Thread compatibel apparaat, maar dat gaf extra uitdagingen zoals de vereiste voor Bluetooth om een apparaat te koppelen. Het is me niet gelukt via een smartphone en tablet (ik vind geen oorzaak), ook de BLE proxy (over PoE) die ik al had is niet ondersteund.

Momenteel zie ik nog geen oplossing om een HA Connect ZBT-2 verbonden te krijgen met de server waar Home Assistant op geïnstalleerd staat. Heeft iemand een werkende oplossing hiervoor gevonden ?
De hele opstelling met de Matter en Open Thread Border Router installatie leek verder wel correct opgesteld te zijn via deze guide.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:43
Septillion schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:49:
@Pakhaas "iets" is wel heel kort door de bocht.Makkelijkste optie en dus kleinste "iets", sluit Nabu Casa af.

Daarnaast zijn er legio andere opties maar vereisen allemaal wat meer instellen en snappen. Van VPN diensten zoals Tailscale of WireGuard tot portforwading. Voor laatste wil je alleen wel https certificaten hebben en waarschijnlijk iets van een DDNS dienst.

Dus stap één, inlezen. Want de opties zijn gewoon te legio en al tig keer hier besproken. Dus de zoveelste opsomming lijkt me niet zo handig :)
Bedankt, ik dacht iets van een vinkje aan/uit zetten :D

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

BiG-GuY

Pakhaas schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:18:
[...]

Dat is het ook, als je betaald voor het Nabu Casa abonnement is het zo simpel.

Daar krijg je veel meer voor terug en steun je de ontwikkeling van Home Assistant ook mee.

Het hele doel van Home Assistant is dat alles lokaal draait, dus als je het op een manier extern bereikbaar wilt maken, zijn er legio mogelijkheden. Maar niks is zo simpel als de ingebouwde Remote Access via Nabu Casa.

[ Voor 25% gewijzigd door BiG-GuY op 12-02-2026 09:23 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:53

Vos

AFCA

Ik zou Reolink adviseren, heb hem bijna jaar draaiend nu en nul issues gehad. Ik heb echter wel de POE variant.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:40
Pakhaas schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:18:
[...]

Je zult iets moeten inregelen om vanuit buiten een connectie naar je HA server te maken.
Een port forward vanuit je router kan, maar dan heb je een onbeveiligde verbinding naar je huis, dus dat is absoluut geen aanrader.
Er zijn alternatieven, waarvan Nabu Casa cloud de makkelijkste is, en daarmee support je de ontwikkeling van Home Assistant.
Alternatieven zijn er genoeg, Tailscale, Cloudflare tunnel, VPN, reverse proxy met eigen domein, etc, etc.

Home Assistant configuratie

• HuismAndré
  • Laatst online: 21:10

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

BiG-GuY schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Dat is het ook, als je betaald voor het Nabu Casa abonnement is het zo simpel.
Zeker als je net begint met Home Assistant is Nabu Casa een ideale keuze. Dan kun je je richten op de dingen die er echt toe doen (je huis automatiseren). En als je dat allemaal wat op de rit hebt dan zul je zien dat je ook een betere grip hebt op Home Assistant (en kun je altijd nog kiezen voor een eigen oplossing).

André Huisman (www.new-line.nl)

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:24:
Waarom ook eigenlijk? |:(
Wat is hier nou beter aan? Extra handeling, extra pane. (die niet sluit met een autoclose)
Tja... De reden volgens de PR is:
Reason: We should aim to display the most relevant data in a pleasing way for users with a dedicated UI in the more-info. The rest of a device/entities attributes should be considered as non-essencial for most viewing cases, but still accessible with two-clicks.
Wat mij betreft is het nu less-info. Soms zijn attributes weliswaar heel erg (te) uitgebreid. Bijvoorbeeld bij een Rest sensor met de hele respons. Maar daarvoor klik je toch juist op more-info denk ik dan.

Gelukkig kun je in de Tile card meerdere attributes laten zien.

• paQ

paQ

Echt een kul-reden. (niet aan @verjager gericht ;) )
Het was gewoon een uitklapscherm. Meer dan prima oplossing binnen hetzelfde venster. Nu is het een separaat venster met een enorme layout. Vraag me af of gebruikers hier om hebben gevraagd, of dat dit als 'verbetering' door een ontwikkelaar er door is gedrukt.

edit:
naja, precies dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2nCCamnPB1lYBc9ILrEtt9Bq0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rUS9XzCzHbnKIgGjRD0gOc1o.png?f=fotoalbum_large
verjager schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:55:
[...]

Wat mij betreft is het nu less-info. Soms zijn attributes weliswaar heel erg (te) uitgebreid. Bijvoorbeeld bij een Rest sensor met de hele respons. Maar daarvoor klik je toch juist op more-info denk ik dan.

Gelukkig kun je in de Tile card meerdere attributes laten zien.
Als attributes te groot worden absoluut waar. Maar ze zaten standaard achter een pijltje.

[ Voor 67% gewijzigd door paQ op 12-02-2026 12:17 ]

• Grolsch
Vos schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:34:
[...]

Ik zou Reolink adviseren, heb hem bijna jaar draaiend nu en nul issues gehad. Ik heb echter wel de POE variant.
Tnx voor jullie advies.

Als ik op zoek ga naar een Reolink camera met mijn eisen kom ik uit deze":

Reolink Slimme 2K dual-band wifi batterijdeurbel

Bij ROBSHOP dit pakketje dus:

https://www.robbshop.nl/r...ttery-chime-64gb-sd-kaart
Nu lees ik in de reviews dat de batterij deurbel van Reolink niet rechtstreeks communiceert met Home Assistant :?

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kkykjbZ.png

Ben nog even verder aan het googlen, en blijkbaar werkt de batterij versie niet met Home Assistant, helaas pindakaas :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PQZV0Pq.png

Iemand nog een optie welke wel voldoet aan mijn "eisen" en die wel goed communiceert met HA :?

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 12-02-2026 16:31 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 11:36
Grolsch schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:27:
Nu lees ik in de reviews dat de batterij deurbel van Reolink niet rechtstreeks communiceert met Home Assistant :?

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten :?
Waarom eigenlijk kijk je niet gewoon in de Home Assistant docs? Daar staat t gewoon in :Y

https://www.home-assistan...ed-battery-powered-models
Tested battery-powered models
Battery-powered Reolink cameras can be used with Home Assistant with the help of a Reolink Home Hub or NVR. The Home Hub/NVR will act as a bridge between the battery-powered cameras and Home Assistant, conserving the battery life. All features of the battery-powered cameras will be available just like regular-powered cameras.

(...)

The following battery-powered models have been tested and confirmed to work through the Reolink Home Hub/NVR:
  • (...)
  • Reolink Doorbell Battery
Overigens zeg je dat er geen draad te trekken is: ligt er niet al een deurbel draad dan? Van de oude drukker zeg maar? Want daar kan je de WiFi variant gewoon op aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 12-02-2026 16:58 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Grolsch
Hmmbob schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:55:
[...]

Waarom eigenlijk kijk je niet gewoon in de Home Assistant docs? Daar staat t gewoon in :Y

https://www.home-assistan...ed-battery-powered-models
Daar had ik nog niet gezocht, maar ik was vooral benieuwd naar jullie ervaringen.
Alles wat op internet geschreven staat vertrouw ik in principe niet :P
Wat Tweakers vertellen hecht ik meer waarde aan
[...]

Overigens zeg je dat er geen draad te trekken is: ligt er niet al een deurbel draad dan? Van de oude drukker zeg maar? Want daar kan je de WiFi variant gewoon op aansluiten.
Helaas, nee, bij de bouw van onze woning (2017) heeft de installateur voor de makkelijke oplossing gekozen (een klikaan/klikuit bel) en er ligt dus geen draad, en er is ook niet eenvoudig (onzichtbaar) een kabel te trekken helaas...... ;(

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:56
@Grolsch Ik heb zelf de PoE versie van de Reolink, daar ben ik zeer tevreden over. Daarvan heb ik de camerastream in Home Assistant, krijg ik zowel meldingen op mijn telefoon als dat ik mijn licht laat knipperen als de bel gaat. Dat laatste is vooral handig omdat ik op zolder zit én de melding in Android niet altijd even snel zijn. Over het algemeen gaat dat wel goed, maar het knipperen geeft mij vaak de beste indicatie.

Aan de andere kant: mijn ouders hebben de batterij variant van de deurbel. Zij zijn er wel blij mee, zeker voor het te woord staan van pakketbezorgers als zij nét niet thuis zijn. :P Maar wat belangrijk is, is dat bepaalde functionaliteit dat in de bedrade versies zitten, niet in de batterij versie zit. En dan met name het feit dat de camera niet continue opneemt, maar puur event-triggered is. Dat event kan zijn dat men op de knop drukt, maar ook als er bepaalde waarnemingen worden gedaan door de camera zoals persoondetectie, (huis)dierdetectie, beweging, etc. Dat laatste werkt niet altijd even vlekkeloos, ik ben wel eens voorbij komen lopen zonder dat de camera überhaupt de beweging heeft gedetecteerd.

Ik heb de deurbel echter niet getest in HA, dus zal daarbij even moeten afgaan op wat anderen hier zeggen. Op de laatste drie van je eisen is de camera prima, maar op de eis voor Home Assistant zul je dus hooguit kunnen triggeren op de events, denk ik. Het bekijken van een stream door de camera gaat denk ik niet lukken, gezien er geen RTSP stream wordt aangeboden.

Edit: Ik was zelf nog even benieuwd en hier legt iemand uit dat de bedrade versies direct in HomeAssistant toegevoegd worden, maar de batterij-versie enkel kan toe worden gevoegd via de Reolink Hub (en daarna heb je wel de realtime beelden en dezelfde uitgebreide controls, zoals de andere modellen).

[ Voor 10% gewijzigd door tagican op 12-02-2026 18:49 . Reden: Youtube info toegevoegd ]

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:53

Vos

AFCA

Grolsch schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:09:
[...]

Daar had ik nog niet gezocht, maar ik was vooral benieuwd naar jullie ervaringen.
Alles wat op internet geschreven staat vertrouw ik in principe niet :P
Wat Tweakers vertellen hecht ik meer waarde aan

[...]

Helaas, nee, bij de bouw van onze woning (2017) heeft de installateur voor de makkelijke oplossing gekozen (een klikaan/klikuit bel) en er ligt dus geen draad, en er is ook niet eenvoudig (onzichtbaar) een kabel te trekken helaas...... ;(
Kan je niet de kruipruimte oid inboren?

• Grolsch
Vos schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:16:
[...]

Kan je niet de kruipruimte oid inboren?
Aangezien een deurbel op de grond niet praktisch is, en ik geen kabels (zichtbaar) langs de muur wel hebben is dit geen optie.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:48:
[...]

Aangezien een deurbel op de grond niet praktisch is, en ik geen kabels (zichtbaar) langs de muur wel hebben is dit geen optie.
Je kan een sleuf frezen in de muur en dan door de kruipruimte zeker als het luik naar de kruipruimte bij de deur zit. Het is aardig wat werk en zou het er zelf niet voor over hebben maar maar het kan wel.

• edwin2021
Ik heb wel eens iemand gezien die kabels door de spouw omhoog trok en daar dan overstak.

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:21

Heb hier een Ring Pro (zonder betaald abbo) hangen. Via de Scrypted Plugin expose ik deze camera richting Homekit. Voordeel is dat Homekit dan optreedt als NVR en de video's gemaakt door de Ring camera bewaard in Apple Cloud. Push melding kan je nog steeds via de Ring app, maar ook via de Apple woning app laten lopen.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:18
Grolsch schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:48:
[...]

Ik heb bij onze deurbel de netwerkkabel in een zo'n kleine plastic goot omhoog gebracht langs de deurpost aan de binnenkant. De goot loopt daarbij helemaal door naar boven. Randje siliconen kit er langs en het is gewoon onderdeel van de deurpost geworden.

Gebruiken hier ook de POE variant en werkt geweldig. In ons geval 100% lokaal. De Mikrotik router blokkeert uitgaand verkeer.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-02 16:01
Hoe zijn de ervaringen hier met de Sonoff TRVZB?

Zoek een TRV voor het kantoor/sportruimte op zolder. Gebruik een warmtepomp en de zolder hoeft niet continu op 19 graden (zoals nu zonder thermostaat) gehouden te worden, alleen op thuiswerkdagen. Tijdens sporten liever ook koeler en dan gaat ook een raam open.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:21
loyske schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:32:

Zoek een TRV voor het kantoor/sportruimte op zolder. Gebruik een warmtepomp en de zolder hoeft niet continu op 19 graden (zoals nu zonder thermostaat) gehouden te worden, alleen op thuiswerkdagen. Tijdens sporten liever ook koeler en dan gaat ook een raam open.
Met de huidige / oude firmware gaat die alleen 100% open (of 0% dan). PID regeling zit pas in de nieuwste firmware.

Zelf heb ik er nu een paar weken in gebruik in combinatie met Versatile Thermostat, die op basis van de max valve open / max valve close entities de klep zelf aanstuurt (en dus wel PID control doet). Alleen trekt, in ieder geval met de default instellingen van VTherm de Sonoff dat niet. VTherm is "gek" in dat die aansturing per 0,5% wilt doen (/een setting heeft met default 0,5 die of staat voor °C of voor % afhankelijk van hoe de aansturing gaat). Maar gevolg daarvan is dat de Sonoff steeds verder naast de calibratie gaat lopen. Als in: na een week of 3, 4 bleek de verwarming warm te zijn terwijl de TRV dicht was / moest zijn. Op internet kwam ik toen veep soortgelijke ervaringen tegen, incl iemand die als test de calibratie had gedaan en vervolgens van 100% open in stappen van 1% terug ging naar 0%, om vervolgens weer naar 100% open te gaan en het nog een keer te herhalen. Na de derde keer sloot die al niet meer volledig af. Work-a-round zou mogelijk zo simpel kunnen zijn als die instelling aanpassen naar bv nog maar per 5% of 10% aansturen, dat zorgt in ieder geval ervoor dat die minder wordt aangestuurd.

Een echte oplossing zou uiteraard in de firmware moeten komen. Maar ik snap dat sowieso niet goed. De Sonoff kan zichzelf calibreren, dus ook detecteren dat die de pin raakt en waar de 100% zit, en detecteren dat die niet meer beweegt en dus op 0% zit. Dan zou je dus verwachten dat die elke keer dat je hem op 0% of 100% zet dat die beweegt tot de "endstops", en niet elke keer de beweging doet op basis van de calibratie (elke 0,10s draaien is 1% erbij / eraf bv, dus 1s draaien is volledig open / dicht). Zo werkt het in ieder geval wel bij mijn (Fibaro) rolluik module. Bij aansturing naar 0% / 100% stopt eerst het domme rolluik met draaien, vervolgens ziet de Fibaro dat er geen stroom meer verbruikt wordt en dan schakelt die pas uit. Terwijl als ik continu zou aansturen op 1% en 99% dat ik mij best kan indenken dat die dan wel steeds meer uit de pas gaat lopen (en dus bv na 100x nog maar op 5% en 95% stopt i.p.v. 1% en 99%).

Overigens heeft Shelly ook een TRV, die ook een valve positie communiceert en laat instellen door een extern systeem (zou dus HA met VTherm kunnen zijn). Sinds kort (/aller nieuwste firmware) ondersteund die ook Zigbee (naast alleen Bluetooth). Alleen zitten volgens mij nog niet alle gegevens in Zigbee (/nog niet alles aan te sturen). Mogelijk dat die dus ook interessant is / kan zijn of worden.

En owja, de Sonoff is groot! IIRC 2 centimeter langer dan de Shelly en 0,5cm dikker. En ook de Tado die ik vervangen heb was grofweg 1cm korter dan de Sonoff.

Edit:
Reden voor mij om voor de Sonoff te gaan was trouwens dat deze via Zigbee een temperatuur kan ontvangen. Dus ik kan vanuit HA de temperatuur van een andere sensor er naar toe sturen. O.a. nuttig doordat de TRV nogal wat zit "ingepakt" en daardoor de temperatuur die de interne sensor meet niet heel realistisch is (als in: als de verwarming open staat / warm is loopt de temperatuur van de ingebouwde sensor hard op).
En de Sonoff kun je dan semi zelf aansturen op basis van de max valve open degrees / max valve close degrees. Waar VTherm gebruik van kan maken en die doet vervolgens de PID regeling in HA en bepaalt dus in HA hoe ver de klep open moet.

De aangehaalde Shelly ondersteund op dit moment meen ik een deel hiervan over Zigbee (wel externe temperatuur sturen, maar niet de klep positie kunnen aansturen? De klep positie wordt wel read-only aangeboden?). Via Bluetooth meen ik dat de stand van de klep wel is aan te passen?

Of de Shelly zelf PID regeling doet durf ik niet te zeggen. (De Sonoff doet dat pas met de firmware die begin deze maand is uit gekomen, dan kun je instellen dat die automatisch volledig moet regelen en kun je vanuit HA ook niet meer de max valve open / close degrees aanpassen).

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 13-02-2026 10:20 ]

• HuismAndré
  • Laatst online: 21:10

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Bevalt prima zolang je hem als open/dicht klep gebruikt (en in veel gevallen is dat ook voldoende). De interne thermometer heb je weinig aan (die heeft teveel last van de hitte van de radiator). Je kunt ook met een externe sensor werken (die moet je dan zelf updaten in de TRVZB (maar da's in HA een eitje)). Je kunt er ook voor kiezen om de TRVZB alleen als klep te gebruiken en dan aan te sturen met (bijvoorbeeld) de thermostat integratie in HA zelf. Dat laatste heb ik gedaan (omdat ik klep open/dicht los wilde weken van ketel aan/uit in een multi zone systeem in onze loods).

In de badkamer thuis hebben we ook een TRVZB zitten (die we wel gewoon met z'n eigen thermometer z'n ding laten doen). Die doet nu al bijna 2 jaar met z'n eerste 'setje' (van 3 stuks AA) batterijen. Dus energieverbruik is ook dikke prima.

André Huisman (www.new-line.nl)

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:20

Die TRVZB is een prima "slimme"radiatorkraan, zoals al eerder meerdere mogelijkheden. Ik gebruik er 10 met externe sensoren (HA automation) en stuur de kraan per 0,05 graad 5% open vanaf 0,5°C boven setpoint. De ketel wordt dan apart gestuurd.

Via tijdschema in HA kan je het setpoint aanpassen voor werk, sport of ongebruikt. Met een WP wel een aandachtspuntje: heb je nu een thermostaatkraan of wordt het 19 graden door de inregeling van de kranen op de radiator? In het laatste geval zou de opwarming van zeg 16 naar 19 graden nogal even kunnen duren.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:08
Ik word er soms een beetje simpel van hoe gecompliceerd dingen worden gemaakt, in dit geval niet eens door HA zelf. Mijn vrouw heeft een Mini EV, en daarvoor is een integratie in HA. Maar om dat te kunnen gebruiken moet je een token ophalen, en dat token krijg je na een (re?)CAPTCHA.

Het probleem is dat dat niet werkt. Nu krijg ik de melding dat er teveel pogingen zijn gedaan, maar het rare is, ik krijg dit nu overal. Chrome op windows. Incognito chrome op windows, firefox op windows, chrome op iPhone, chrome op iPhone als ie niét aan wifi hangt, Safari op iphone als ie niet aan wifi hangt.

Met andere woorden ,ik kan geen CAPTCHA doen (op die website blijkbaar) en zonder dat token werkt de integratie niet.

Och ja, je moet toch wat he.

• Grolsch
denneappel schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:04:
[...]

Ik heb bij onze deurbel de netwerkkabel in een zo'n kleine plastic goot omhoog gebracht langs de deurpost aan de binnenkant. De goot loopt daarbij helemaal door naar boven. Randje siliconen kit er langs en het is gewoon onderdeel van de deurpost geworden.

Gebruiken hier ook de POE variant en werkt geweldig. In ons geval 100% lokaal. De Mikrotik router blokkeert uitgaand verkeer.
Bedankt voor de tips, maar ik wil echt geen kabel/plastic gootjes langs mijn voordeur hebben.
Ook wil ik niet boren en de bel niet op de grond monteren.

Er is dus géén andere optie dan een deurbel op accu/batterij.
Misschien als ik ooit mijn woning opnieuw ga stucadoren / behangen dat ik dan ga boren, maar nu niet :P

• loyske
  • Laatst online: 13-02 16:01
MazzHead schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:16:
[...]

Die TRVZB is een prima "slimme"radiatorkraan, zoals al eerder meerdere mogelijkheden. Ik gebruik er 10 met externe sensoren (HA automation) en stuur de kraan per 0,05 graad 5% open vanaf 0,5°C boven setpoint. De ketel wordt dan apart gestuurd.

Via tijdschema in HA kan je het setpoint aanpassen voor werk, sport of ongebruikt. Met een WP wel een aandachtspuntje: heb je nu een thermostaatkraan of wordt het 19 graden door de inregeling van de kranen op de radiator? In het laatste geval zou de opwarming van zeg 16 naar 19 graden nogal even kunnen duren.
Het wordt nu 19 en vandaag zelfs 20 graden door de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Thermostaatkraan (handmatig) staat dan open. Maar ik ga de Jaga radiator ook nog boosten waardoor het opwarmen ook wat sneller gaat!

Bedankt allen voor het delen van de ervaringen. Ga de TRVZB bestellen!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:14
Ik probeer Google Drive als integratie in Home Assistant te verbinden, maar de ingevoerde gegevens zijn incorrect. Nu blijf ik telkens doorgestuurd worden naar Google met “Access blocked: Authorization Error”.
Via SSH kan ik de configuratiebestanden niet vinden om dit op te lossen. Weet iemand waar deze bestanden opgeslagen zijn zodat ik ze kan verwijderen? (of een andere manier uiteraard)
Go to Settings → Devices & Services on the Integrations tab. Go to the 3-dot menu and select Application credentials. There you can delete the credentials.
'

[ Voor 19% gewijzigd door jostefa op 14-02-2026 07:46 ]

• Rivanov
  • Laatst online: 19:59
Sindskort Claude aan m'n HA gekoppeld. Dat werkt echt geniaal. Met één simpele prompt zet hij een complete automation en/of dashboard klaar in m'n HA installation. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• raven22
  • Laatst online: 20:39
Rivanov schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:48:
Sindskort Claude aan m'n HA gekoppeld. Dat werkt echt geniaal. Met één simpele prompt zet hij een complete automation en/of dashboard klaar in m'n HA installation. :)
hoe heb je dat gedaan?

• Rivanov
  • Laatst online: 19:59
https://github.com/homeassistant-ai/ha-mcp

Heb zelf simpelweg de Quick Guide for macOS gevolgd.

https://homeassistant-ai.github.io/ha-mcp/guide-macos/

[ Voor 23% gewijzigd door Rivanov op 14-02-2026 16:22 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:12

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Sinds de laatste update werkt mijn device_tracker (Google maps) niet meer. :?
Lopen jullie tegen dezelfde issues aan?

Whatever.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:14

JT

VETAK y0

Just_A_User schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:25:
Ik word er soms een beetje simpel van hoe gecompliceerd dingen worden gemaakt, in dit geval niet eens door HA zelf. Mijn vrouw heeft een Mini EV, en daarvoor is een integratie in HA. Maar om dat te kunnen gebruiken moet je een token ophalen, en dat token krijg je na een (re?)CAPTCHA.

Het probleem is dat dat niet werkt. Nu krijg ik de melding dat er teveel pogingen zijn gedaan, maar het rare is, ik krijg dit nu overal. Chrome op windows. Incognito chrome op windows, firefox op windows, chrome op iPhone, chrome op iPhone als ie niét aan wifi hangt, Safari op iphone als ie niet aan wifi hangt.

Met andere woorden ,ik kan geen CAPTCHA doen (op die website blijkbaar) en zonder dat token werkt de integratie niet.
Dat is het nadeel van commerciele partijen die dingen aanbieden buiten hun eigen ecosysteem. Technisch gezien hóeft het geen probleem te zijn maar die commerciële partijen besteden er weinig aandacht aan. Ongetwijfeld deels te wijten aan dat het om een niche gaat.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1 ... 375 376 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.