Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 402 403 Laatste
Acties:

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:39
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Dank @xavier_82 voor je tips. Daar ga ik eens beter naar kijken.

[...]

Deze volg ik niet helemaal. Ik pak nu de versprongen rij op (knip) en plak die dan op dezelfde rij vanaf de eerste kolom. Alle rijen daarna zijn nog nooit gebruikt. Daar kunnen dan toch geen onzichtbare resten meer inzitten?
Of begrijp ik je niet goed?
Als je Ctrl + End op Windows of Cmd + End op de Mac drukt, waar verspringt je cursor dan? Is dat de laatste cel van je tabel, dan is het goed. Verspringt hij verder naar beneden of rechts, dan heb je nog spookrijen of spookkolommen.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:40
Ik heb hier een IKEA Inspelning stekker waarmee ik iets anders ben gaan meten. Daarmee is de historie irrelevant geworden. Sterker, die levert nu ruis op. Ik wil heel graag met een schone lei beginnen, maar dat lukt me niet. Als ik dit doe:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
action: recorder.purge_entities
target:
  entity_id:
    - sensor.stekker_quooker_power
    - sensor.stekker_quooker_energy
    - sensor.stekker_quooker_effective_current
    - sensor.stekker_quooker_effective_voltage
data:
  keep_days: 0
zou ik verwachten dat al die entities daarna lege grafieken hebben. Dat hebben ze niet, power laat doodleuk nog het verbruik van de afgelopen dagen zien. Doe ik iets verkeerd? Waarom is er niet gewoon een "Vergeet-alles-van-dit-device"-button?

omniscale.nl

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@posttoast Zo'n purge leegt alleen de recoder, niet de LTS (Long Term Statistics).

Makkelijkste manier:
- Device uit HA verwijderen
- Settings => Dev tools => Statistics
- Zoek oude entity op, daar zou nu "There is no state available for this entity" bij moeten staan
- Click Fix issue => Delete
- Voeg device weer aan HA toe

• posttoast
  • Laatst online: 11:40
Septillion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:59:
@posttoast Zo'n purge leegt alleen de recoder, niet de LTS (Long Term Statistics).

Makkelijkste manier:
- Device uit HA verwijderen
- Settings => Dev tools => Statistics
- Zoek oude entity op, daar zou nu "There is no state available for this entity" bij moeten staan
- Click Fix issue => Delete
- Voeg device weer aan HA toe
Held! Dat deed het hem :)

omniscale.nl

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:18

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

xavier_82 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:09:
[...]

Als je Ctrl + End op Windows of Cmd + End op de Mac drukt, waar verspringt je cursor dan? Is dat de laatste cel van je tabel, dan is het goed. Verspringt hij verder naar beneden of rechts, dan heb je nog spookrijen of spookkolommen.
De eerstvolgende rij waar straks geschreven zou moeten worden is helemaal leeg. Als ik in de eerste kolom ga staan daar dan schiet de cursor in één keer naar de laatste kolom met Ctrl-pijltje rechts (op de iPad).

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:18

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Eer is zojuist weer geschreven en nu ging alles goed.

Ik had voor een optische scheiding tussen de laatste paar kolommen en het deel ervoor een lege kolom toegevoegd en kennelijk vind de Google-integratie dat niet leuk.
Door nu ook die lege kolom een titel te geven helemaal bovenaan gaat alles goed. Nu wordt alles gewoon in de juiste kolom geschreven.

Ter lering ende vermaeck …

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 23:38
PCan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:02:
Korte uitleg, De Anker integratie werkt niet met hetzelfde account in de App op de telefoon én in HA.
In de App meld je je af en maakt een ander account aan. Een mitglieder account met beperkingen.
Dat account gebruik je voor de App.
Je installeert de integratie, herstart HA, en meld je in HA aan met het originele account.
Dan moet je geduld hebben. Want het werkt niet meteen goed.
En ineens zie je dit erbij staan;

[Afbeelding]
Vraagje:
Ik heb dit gisteren ook uitgevoerd met m'n nieuwe Anker Solix Solarbank Max AC maar ik krijg bij het inloggen tijdens instellen van de integratie telkens een fout dat het niet lukt om in te loggen. Het maakt niet uit welk anker account ik neem, ik heb er nu dus 2 het hoofdaccount en een account met beperkte rechten.
Ook als ik in beide accounts ben uitgelogd in de app blijft deze maar zeuren dat de combinatie username (=emailadres) en wachtwoord niet bekend is van beide accounts dus.
Enig idee hoe dit op te lossen is?
Ik neem trouwens aan dat de video die je bedoelt deze is, want die heb ik ook gebruikt.

En wat bedoel je precies met: "Dan moet je geduld hebben. Want het werkt niet meteen goed."

Alvast bedankt voor een antwoord.... _/-\o_

Arriving Somewhere but not here....

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:31:
@Raven Maar wil je dat van tijd X in het verleden naar nu weten? En is X vast, periodiek of volledig vrij? Of van moment X naar moment Y?
Inmiddels paar stapjes verder, mede dankzij Claude:
- Tijdvak-selectie op basis van 2 datums
- Instelbare temperatuurdrempel (i.p.v. hardcoded 25)
- Selecteerbare tempsensor via dropdown menu die door een automation wordt opgevuld met entiteiten met device class temperature
- Een automation die bij een verandering van het tijdvak, de drempel of de sensor meteen een update van de tijdsduur triggered, daar zat eerder een behoorlijke vertraging in.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:06
TheFes schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:55:
[...]

@Magnifique

Blijkbaar geeft de ENTSOe API momenteel de day ahead prijzen voor Nederland niet door.
Zie: https://github.com/JaccoR/hass-entso-e/issues/314
Dank je, dit was al de zoveelste keer gelukkig hing hij HA niet op dit keer, ben onderhand overgestapt op Nord Pool werkt prima tot nu toe

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-07 10:23
@Joop_Klepzeiker

Daarna ging het weer mis.
Zorg dat je tenminste één functionerend account hebt in de Anker App.
Als dat lukt, dan moet je meerdere apparaten hebben, maak je in de App een systeem aan.
Vanuit dat systeem kan je iemand uitnodigen om een extra account aan te maken.
Maar omdat ik maar één Anker apparaat heb, kan ik geen systeem aanmaken.
Voor specifieke instructies voor jouw systeem, neem contact op met Anker Support.
Ze zijn heel vriendelijk en behulpzaam. En gewoon in het Nederlands.

Dit zegt Anker support;
  1. Controleer de Wi-Fi-verbinding:
    • Zorg ervoor dat je nieuwe router een 2.4GHz-netwerk ondersteunt, aangezien dit vaak vereist is voor IoT-apparaten.
    • Controleer of de Wi-Fi-naam en het wachtwoord correct zijn ingevoerd, inclusief hoofdletters, speciale tekens, spaties en streepjes.
  2. Reset de Wi-Fi-instellingen van het apparaat:
    • Houd de IoT-knop op de Anker SOLIX F2000 ongeveer 7 seconden ingedrukt om de Wi-Fi-instellingen te resetten.
    • Verbind het apparaat opnieuw met je netwerk via de Anker-app.
  3. Bluetooth-verbinding controleren:
    • Zorg ervoor dat je dicht bij het apparaat bent en dat Bluetooth is ingeschakeld op je telefoon.
    • Als de Bluetooth-verbinding niet werkt, reset deze dan en probeer opnieuw verbinding te maken.
  4. Home Assistant-integratie opnieuw instellen:
    • Verwijder de bestaande integratie van de Anker SOLIX F2000 in Home Assistant.
    • Maak een nieuw account aan als medegebruiker in de Anker-app. Gebruik dit account om de integratie opnieuw te configureren in Home Assistant.
    • Zorg ervoor dat je in de Anker-app naar de instellingen van het powerstation gaat, vervolgens naar "Communicatie-instellingen" en daar Modbus TCP inschakelt. Kopieer het IP-adres van het apparaat en voer dit in Home Assistant in om het apparaat te koppelen.
  5. Problemen met de router oplossen:
    • Als de IoT-indicator op het apparaat knippert, betekent dit dat het apparaat de verbinding met de router heeft verloren. Druk op de IoT-knop om een handmatige herverbinding te forceren.
    • Als de IoT-indicator constant brandt, betekent dit dat de router de verbinding met de cloud heeft verloren. Controleer de internetverbinding van je router
  6. Mijn aanvulling
    1. Verwijder de Anker Solix integratie uit Home Assistant
    2. Installeer zo nodig de app Studio Code Server in Home Assistant
    3. Open Studio Code Server en ga naar custom_components
    4. Indien daar nog aanwezig selecteer >anker_solix en verwijder deze map
    5. Pas op dat je geen andere mappen of directories verwijderd.
    6. Herstart Home Assistant
    7. Ik ken jouw installatie niet, maar op mijn 767 Portable Power Station kan ik een "Harde reset" geven. Kan dat bij jou ook, dan zorg dat er geen apparaten op je output zijn aangesloten die niet uit mogen vallen. (Haal de stekkers eruit).
    8. Steek kort een paperclip in het gaatje om het apparaat te resetten naar fabrieksinstellingen.
      Doe dit in de Anker App instellingen op je smartphone ook nog eens.
    9. Indien daarna de App op je telefoon niet meer goed werkt, moet je die ws opnieuw instellen.
    10. Zorg dat die werkt en dat het apparaat te zien is in je router.
    11. Meld je dan af in de App
    12. Open Home Assistant en download de Anker Solix integratie opnieuw in HACS
    13. Herstart Home Assistant
    14. Ga naar Instellingen>Apparaten en Diensten en klik op +Integratie toevoegen
    15. Zoek op Anker en selecteer de integratie.
    16. Volg de instructies en instaleer de integratie
    17. Herstart Home Assistant
    18. Voeg zo nodig een Hub toe en vul je Wifi gegevens in
    19. Controleer of de Apps Mosquitto broker en Zigbee2MQTT goed werken.
    20. Indien het MQTT overlay goed werkt, zullen de Sensoren van je installatie zichtbaar worden
      Soms duurt het een tijdje voordat alles normaal werkt, dus als het niet meteen werkt heb ff geduld en kijk naar een half uur of langer nog een keer of je Sensoren werken.
      Klik ook eens op onderstaande indien de overlay uitgeschakeld is.
    21. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aFPUUjuJKKebaLqySrOejmqpIE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X8nDswgFIPHSoON7xNddeAJs.jpg?f=user_large

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:31
Na de zomervakantie wil ik toch weer een keer aan de slag gaan met Home Assistant. Ik krijg steeds meer produkten die niet onder HomeKit/homebridge werken. Bijvoorbeeld: HomeWizard, Zendure, Navimow

Ik weet niet of gelijk aan de slag ga met diverse automations, maar sowieso een mooie dashboard met status info van de verschillende apparaten lijkt me al top!

In mijn zoektocht naar welke produkten allemaal met HA werken, merk ik dat er voor de Ziggo Next Mini geen ondersteuning is. Klopt dit? Via homebridge/homekit is er wel een plug-in.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:19

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

meesje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:55:
Na de zomervakantie wil ik toch weer een keer aan de slag gaan met Home Assistant. Ik krijg steeds meer produkten die niet onder HomeKit/homebridge werken. Bijvoorbeeld: HomeWizard, Zendure, Navimow

Ik weet niet of gelijk aan de slag ga met diverse automations, maar sowieso een mooie dashboard met status info van de verschillende apparaten lijkt me al top!

In mijn zoektocht naar welke produkten allemaal met HA werken, merk ik dat er voor de Ziggo Next Mini geen ondersteuning is. Klopt dit? Via homebridge/homekit is er wel een plug-in.
Heel eerlijk: Het is niet de truc om àlles erin te hangen. Het is de truc om Home Assistant lekker op de achtergrond z'n ding te kunnen laten doen. Automations zouden alles moeten oppakken. Als je dus een use case hebt om al die devices eraan te koppelen, dan heb ik natuurlijk niets gezegd. Maar als het eigenlijk geen toegevoegde waarde biedt, lekker losgekoppeld laten. :) Maar zoals ik al met andere woorden zei: you do you.

Wat betreft Apple HomeKit/HomeBridge: Je kan ze prima langs elkaar draaien. HomeKit kan HomeAssistant zelfs goed complimenteren als Matter/Thread gateway. Als je toch al veel in HomeKit hebt staan, waarom niet lekker combineren? :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:51
PCan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:44:
@Joop_Klepzeiker

Als dat lukt, dan moet je meerdere apparaten hebben, maak je in de App een systeem aan.
Voor specifieke instructies voor jouw systeem, neem contact op met Anker Support.

Dit zegt Anker support;
    • Zorg ervoor dat je nieuwe router een 2.4GHz-netwerk ondersteunt, aangezien dit vaak vereist is voor IoT-apparaten.
    • Controleer of de Wi-Fi-naam en het wachtwoord correct zijn ingevoerd, inclusief hoofdletters, speciale tekens, spaties en streepjes.
    • Houd de IoT-knop op de Anker SOLIX F2000 ongeveer 7 seconden ingedrukt om de Wi-Fi-instellingen te resetten.
    • Zorg ervoor dat je dicht bij het apparaat bent en dat Bluetooth is ingeschakeld op je telefoon.
    • Als de Bluetooth-verbinding niet werkt, reset deze dan en probeer opnieuw verbinding te maken.
    • Maak een nieuw account aan als medegebruiker in de Anker-app. Gebruik dit account om de integratie opnieuw te configureren in Home Assistant.
    • Zorg ervoor dat je in de Anker-app naar de instellingen van het powerstation gaat, vervolgens naar "Communicatie-instellingen" en daar Modbus TCP inschakelt. Kopieer het IP-adres van het apparaat en voer dit in Home Assistant in om het apparaat te koppelen.
    • Als de IoT-indicator op het apparaat knippert, betekent dit dat het apparaat de verbinding met de router heeft verloren. Druk op de IoT-knop om een handmatige herverbinding te forceren.
    • Als de IoT-indicator constant brandt, betekent dit dat de router de verbinding met de cloud heeft verloren. Controleer de internetverbinding van je router
  6. Mijn aanvulling
    7. Ik ken jouw installatie niet, maar op mijn 767 Portable Power Station kan ik een "Harde reset" geven. Kan dat bij jou ook, dan zorg dat er geen apparaten op je output zijn aangesloten die niet uit mogen vallen. (Haal de stekkers eruit).
    8. Steek kort een paperclip in het gaatje om het apparaat te resetten naar fabrieksinstellingen.
    9. Indien daarna de App op je telefoon niet meer goed werkt, moet je die ws opnieuw instellen.
    20. Indien het MQTT overlay goed werkt, zullen de Sensoren van je installatie zichtbaar worden
      Soms duurt het een tijdje voordat alles normaal werkt, dus als het niet meteen werkt heb ff geduld en kijk naar een half uur of langer nog een keer of je Sensoren werken.
    21. [Afbeelding]
En je deelt via de router altijd hetzelfde IP adres uit?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vraagje, ik krijg heel mooi een warning dat ik een deprecated optie gebruik in een automation of helper, maar er staat niet bij welke automations of helpers dit zijn. Hoe kan ik snel uitvinden welke hier last van hebben?

Ik heb natuurlijk tig helpers en automations, waarvan sommigen ook via een blueprint, geconfigureerd via userinterface, dus ik kan niet even gemakkelijk een search all in een yaml doen.
Deprecated trigger behavior option in use
Waarschuwing · Gerapporteerd door Home Assistant Core Integration
Dit werkt niet meer in versie 2027.1. Los dit eerst op voordat je een upgrade uitvoert.
An automation, script or template entity uses the trigger behavior option any, which has been renamed to each. The old value still works for now, but support for it will be removed in a future release.

To fix this issue, open each affected automation or script in the editor and save it again; Home Assistant will automatically detect and update the deprecated option. Alternatively, edit your configuration files (for example automations.yaml) directly and change behavior: any to behavior: each. Restart Home Assistant afterwards.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56
Get!em schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:08:
Vraagje, ik krijg heel mooi een warning dat ik een deprecated optie gebruik in een automation of helper, maar er staat niet bij welke automations of helpers dit zijn. Hoe kan ik snel uitvinden welke hier last van hebben?

Ik heb natuurlijk tig helpers en automations, waarvan sommigen ook via een blueprint, geconfigureerd via userinterface, dus ik kan niet even gemakkelijk een search all in een yaml doen.
Dit werkt niet meer in versie 2027.1. Los dit eerst op voordat je een upgrade uitvoert.
An automation, script or template entity uses the trigger behavior option any, which has been renamed to each. The old value still works for now, but support for it will be removed in a future release.

To fix this issue, open each affected automation or script in the editor and save it again; Home Assistant will automatically detect and update the deprecated option. Alternatively, edit your configuration files (for example automations.yaml) directly and change behavior: any to behavior: each. Restart Home Assistant afterwards.
Als je de Studio Code Server add-on gebruikt, kun je door je hele configuratie een search doen. Dan zou je ze allemaal moetenvinden.

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 02-07-2026 10:42 ]

Home Assistant configuratie

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-07 15:35
Get!em schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:08:

Je kunt ook de app Spook installeren. Deze scant je systeem op zaken die defect zijn, bijvoorbeeld een automation die niet meer werkt omdat een entity niet meer aanwezig is, etc.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:21
Ik ervaar steeds meer ellende met mijn RfxComm 433 Mhz zender. Op mijn proxmox HA-OS met usb-passthrough valt 'ie telkens weg. Veel troubleshooting gedaan, maar helaas.
(ik kan helaas niet zonder de 433MHz, vanwege gordijnen/zonwering/screen).

Ik ben op zoek naar een alternatief.
Gemini raadt me de Sonoff RF bridge aan, alleen moet die geflashed zijn/worden met Tasmota.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of nog eentje in de kast liggen te verstoffen?

[ Voor 9% gewijzigd door Jan Smit op 02-07-2026 11:11 ]

Homo sapiens non urinat in ventum

• TheFes
Mk23 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Je kunt ook de app Spook installeren. Deze scant je systeem op zaken die defect zijn, bijvoorbeeld een automation die niet meer werkt omdat een entity niet meer aanwezig is, etc.
Spook is inderdaad een erg handige tool, maar dat gaat in dit geval niet helpen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mk23 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Spook heb ik, en die gaf niks aan.

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:52
Vandaag alles een upgrade gegeven en de SolarEdge modbus deed het niet meer. Voor de mensen die ook tegen problemen aanlopen, dit was voor mij de oplossing: https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus/issues/372#issuecomment-4860605445
While waiting for an update you can change two files yourself for a quick fix:
in /homeassistant/custom_components/solaredge_modbus/manifest.json change
"requirements": ["pymodbus==3.11.2"]
to
"requirements": ["pymodbus==3.13.1"]

And in /homeassistant/custom_components/solaredge_modbus/payload.py change line 20:
from pymodbus.pdu.pdu import pack_bitstring, unpack_bitstring
to
from pymodbus.pdu.utils import pack_bitstring, unpack_bitstring

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als iemand HA OS 18.1 probleemloos installeert op een baremetal installatie van HA (met imager) op een Pi 4, dan hoor ik het graag... (18.0 was geen succes voor mij)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

TheFes schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:41:
[...]

Als je de Studio Code Server add-on gebruikt, kun je door je hele configuratie een search doen. Dan zou je ze allemaal moetenvinden.
Thanks, nooit geweten dat die bestaat.

Gelijk gevonden waar het probleem zat. Notabene in een automation die via UI is aangemaakt, redelijk recent nog.

Studio Code Server, Beetje een "eng" ding qua App. Elke edit in de bestanden is meteen saved. Ik zie trouwens tig errors en warnings op diverse files op basis van de Schema's. Moet ik daar nog wat mee? Meest gekke is dat hij de eerste regel in de Configuration.yaml aanmerkt als Error. Daar staat domweg
homeassistant: 
Met een warning:

Incorrect type. Expected "string | Schema".

• TheFes
Get!em schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:42:
[...]

Thanks, nooit geweten dat die bestaat.

Gelijk gevonden waar het probleem zat. Notabene in een automation die via UI is aangemaakt, redelijk recent nog.

Studio Code Server, Beetje een "eng" ding qua App. Elke edit in de bestanden is meteen saved. Ik zie trouwens tig errors en warnings op diverse files op basis van de Schema's. Moet ik daar nog wat mee? Meest gekke is dat hij de eerste regel in de Configuration.yaml aanmerkt als Error. Daar staat domweg
homeassistant: 
Met een warning:

Incorrect type. Expected "string | Schema".
Dat autosave kun je uitzetten in de settings.

Dat die automation in de GUI aangemaakt is zegt in dit geval niet zo veel. In 2026.6 was het nog gewoon behavior: any. Dat is nu dus aangepast naar behavior: each. Dus in 2026.6 had hij gemopperd over any en nu moppert hij over each.
Nu de purpose based triggers/conditions uit Labs zijn zul je dit niet meer zien. Als er nu nog zo'n wijziging zou komen dan blijft de oude syntax gewoon ondersteund, omdat ze nooit breaking changes in automations introduceren. Toen het nog in Labs zat was het nog in ontwikkeling, vandaar dat er in die periode wel breaking changes gedaan zijn.

Als laatste komt de Studio Code Server app met de HA config checker extension voor geïnstalleerd, echter geeft die nogal wat false positives de laatste tijd, deze moet je dus maar negeren.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes In welke trigger zat het dan eigenlijk? Want kon wel meldingen vinden maar niet zo zeer waar je het gebruikt :+ Dus puur uit nieuwsgierigheid.

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:26:
@TheFes In welke trigger zat het dan eigenlijk? Want kon wel meldingen vinden maar niet zo zeer waar je het gebruikt :+ Dus puur uit nieuwsgierigheid.
Dit is nieuw in de purpose specific triggers.
Als je bijvoorbeeld in een motion.detected trigger meerdere motion sensors opneemt, kun je kiezen of je wil triggeren op motion detection (behavior: each) van elke sensor, alleen op de eerste (behavior: first), of alleen als ze allemaal motion detecteren (behavior: all).

Zie bijvoorbeeld: https://www.home-assistan...detected/#options-in-yaml

Of in de GUI (met een light trigger in dit geval)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KK3aM4pQVRwhFGRWzQimQUa-hOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hW1dI8Y5wQsbXjD1Kndu1Xz5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door TheFes op 02-07-2026 13:43 ]

• edwin2021
Jan Smit schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:07:
Ik ervaar steeds meer ellende met mijn RfxComm 433 Mhz zender. Op mijn proxmox HA-OS met usb-passthrough valt 'ie telkens weg. Veel troubleshooting gedaan, maar helaas.

Gemini raadt me de Sonoff RF bridge aan, alleen moet die geflashed zijn/worden met Tasmota.
Hang hem via ser2net aan een raspberry pi zodat je de rfxcomm via het netwerk benaderd of koop een nieuwe die ook wifi kent en hang hem zo op het netwerk.

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

edwin2021 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:20:
[...]

Hang hem via ser2net aan een raspberry pi zodat je de rfxcomm via het netwerk benaderd of koop een nieuwe die ook wifi kent en hang hem zo op het netwerk.
Dat werkt momenteel dus niet: https://github.com/home-assistant/core/issues/162476

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Woesjj
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 08:01
Hallo. Ik ben sinds een tijdje begonnen met eea opzetten via HA, met name lampen, maar ik ben er nog niet heel erg geskilled in haha. Ik heb HA lokaal draaien op een Rasberry PI en ik heb een SONOFF Zigbee dongle.

Volgende week komt iemand langs om te adviseren over het plaatsen van zonwering en nu wil ik graag dat ik deze zonwering ook kan besturen via HA en uiteindelijk ook integreren met een regensensor enzo. Maar nu wil ik wel zorgen dat ik het meteen goed doe, dus kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten? Wat voor soort bediening, welk merk? Ik wil het liefst zoveel mogelijk lokaal hosten, dus waar mogelijk wil ik geen extra bridge over de cloud.

[ Voor 16% gewijzigd door Woesjj op 02-07-2026 15:31 ]

• TheFes
Woesjj schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:28:
Hallo. Ik ben sinds een tijdje begonnen met eea opzetten via HA, met name lampen, maar ik ben er nog niet heel erg geskilled in haha. Ik heb HA lokaal draaien op een Rasberry PI en ik heb een SONOFF Zigbee dongle.

Volgende week komt iemand langs om te adviseren over het plaatsen van zonwering en nu wil ik graag dat ik deze zonwering ook kan besturen via HA en uiteindelijk ook integreren met een regensensor enzo. Maar nu wil ik wel zorgen dat ik het meteen goed doe, dus kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten? Wat voor soort bediening, welk merk? Ik wil het liefst zoveel mogelijk lokaal hosten, dus waar mogelijk wil ik geen extra bridge over de cloud.
Ik heb zelf zonnewering van Somfy met een Connexoon voor de bediening, die Conexoon is echter niet meer te verkrijgen, en nu moet je de Tahoma Box daarvoor hebben. Die is wat prijziger. De Connection Box kan ook, maar dan heb je niet de mogelijkheid om het lokaal te houden.

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:06

Ik gebruik middels HA de Somfy Connectivity kit-ledBox met Overkiz werkt allemaal lokaal en die box kost rond de €50. Je moet wel 1 keer alles via een app instaleren maar die heb je daarna niet meer nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Magnifique op 02-07-2026 16:03 ]

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 22:26

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Jan Smit schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:07:

Ik ben wat met deze aan het 'klooien':

https://www.athom.tech/bl...f433-ir-remote-controller

Die heeft een 433MHz transceiver. En IR. En Wifi. En BLE proxy. En werkt op het ESPHome platform (ESP32).

André Huisman (www.new-line.nl)

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:36
Nu zit ik ook met een Somfy IO zonnescherm en ik wilde nog iets kopen om het in HA te hangen. Welke raden jullie nu aan voor lokaal gebruik (eenmalig online activeren is prima)?

De:
Somfy Tahoma Box (€126,--) of de
Somfy Connectivity Kit (€65,--)?

Zover ik zie is de Tahoma box uitgebreider en vervangt die ook je zigbee stick (indien gewenst). De Connectivity ondersteund alleen IO en RTS van Somfy. Alleen de Tahoma box ondersteund "dynamische zonwering" maar dat zou ook via HA kunnen.

De Hue lampen etc die ik in huis heb laad ik op hun eigen hub zitten tenzij er een goede reden is om deze over te zetten naar een centrale box.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:30

BiG-GuY

Impossibl3 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:39:
Nu zit ik ook met een Somfy IO zonnescherm en ik wilde nog iets kopen om het in HA te hangen. Welke raden jullie nu aan voor lokaal gebruik (eenmalig online activeren is prima)?

De:

Zover ik zie is de Tahoma box uitgebreider en vervangt die ook je zigbee stick (indien gewenst). De Connectivity ondersteund alleen IO en RTS van Somfy. Alleen de Tahoma box ondersteund "dynamische zonwering" maar dat zou ook via HA kunnen.

De Hue lampen etc die ik in huis heb laad ik op hun eigen hub zitten tenzij er een goede reden is om deze over te zetten naar een centrale box.
Somfy TaHoma Switch is de enige die Local API ondersteund van de modellen die nu nieuw verkocht worden. De Connectivity Kit is Cloud only. De Zigbee is enkel voor Somfy Zigbee apparaten, die zou ik zelf dan lekker aan Z2M hangen en niet via de Tahoma.

Gebruik de TaHoma Switch al enkele jaren voor onze RTS gordijnen en IO rolluiken. Nu ze meer en meer Zigbee motoren hebben, zou ik zeker voor Zigbee kiezen.

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 02-07-2026 17:12 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:06
Mensen die hier de Tesla Fleet API werkend hebben gekregen in Home Assistant, ik krijg het maar niet voor elkaar, hulp is welkom.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54

Als je 100% onafhankelijk wilt zijn (en dat ben je met al die Somfy dozen die tot nu toe geadviseerd zijn AFAIK niet en Somfy heeft met updates IIRC al eens zaken er uit gehaald), moet je voor een "domme" motor gaan en vervolgens zelf een "slimme" module er tussen zetten.

Ga je voor Zigbee is volgens mij de Shelly 2PM Gen 4 een oplossing. Wel opletten dat je de Gen 4 hebt, deze doet wifi + Zigbee, de oudere alleen wifi. Deze kun je vervolgens in de software (benaderbaar via wifi) in een rolluik stand zetten, kalibreren, en daarna gewoon aansturen met "open tot x%" etc.
Maar er zijn AFAIK ook pure Zigbee alternatieven, ik meen van Bosch? (Relatief duur), en ik vermoed ook wel een Sonoff en zo (Chinees).
Uit zo'n module heb je vervolgens vrij simpel 3 stroomdraden, een nul en twee fase draden, staat stroom op de een draait die omhoog, staat stroom op de ander omlaag. En vaak (/altijd?) kun je er ook een domme schakelaar op aansluiten.
Zelf heb ik al een aantal jaren een "domme" Somfy motor met "dommy" Somfy draaischakelaar, maar een Fibaro Rollershutter (ZWave) ertussen.

• BiG-GuY

BiG-GuY

@RobertMe @Woesjj

Somfy heeft sinds een tijdje ook Zigbee-motoren op de markt. Die worden onder andere ondersteund door Z2M, waardoor je geen Somfy Hub nodig hebt. Bij sommige typen Somfy-motoren kun je alleen de RTS/IO-module vervangen door een Somfy Zigbee-module, maar bij de meeste buismotoren is dit als één geheel verwerkt, waardoor je de hele motor moet vervangen voor een ander type.

Een alternatief is om Somfy WT-motoren aan te schaffen. Dit zijn de 'domme' motoren die via bedrading aangestuurd worden, waar je vervolgens verschillende soorten relais voor kunt gebruiken. Bosch heeft hier meerdere Zigbee-opties voor, en er zijn ook genoeg alternatieven van andere merken verkrijgbaar.

• RobertMe
BiG-GuY schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:53:
@RobertMe @Woesjj

Somfy heeft sinds een tijdje ook Zigbee-motoren op de markt. Die worden onder andere ondersteund door Z2M, waardoor je geen Somfy Hub nodig hebt. Bij sommige typen Somfy-motoren kun je alleen de RTS/IO-module vervangen door een Somfy Zigbee-module, maar bij de meeste buismotoren is dit als één geheel verwerkt, waardoor je de hele motor moet vervangen voor een ander type.
Ah ja, die motoren met Zigbee heb je mij meen ik al eens op gewezen, maar die waren toen nog niet leverbaar in de EU? / op zijn minst NL. Maar dat is natuurlijk ook een prima optie. Gewoon een protocol onafhankelijk van de fabrikant zonder tussenkomst van extra zaken en zonder internet verbinding en dus een geringe kans op updates die zaken tegen je zin aanpassen.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 17:13

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

sinds een aantal dagen iets geks hier.

In een van mijn mini-graph-cards heb ik een 'x-as' gemaakt as volgt:

een input.number helper gemaakt met waarde 0, en die als 2e plot opgegeven in grijs.
code:
1
2
3
4
 entities:
  - sensor.marstek_venus_1_battery_power
  - entity: input_number.zero_line_helper
    color: grey
Dat werkte prima, maar nu staat de card continue te laden en laat hij alleen de tekst zien, en niet de plot. Als ik de zero.line helper weghaal, dan staat de graph er voor de eerste sensor.

Ik kan ook geen losse graph maken op alleen die zero.line helper.

Ik heb niks geupdate in de tussentijd, draai op core 2026.6.2.

Iemand een idee waarom dit niet (meer) zou kunnen werken?

[ Voor 6% gewijzigd door superduper op 02-07-2026 18:11 ]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-07 20:20
Ik heb sinds een 2tal dagen dat mn home assistant plots zegt dat hij disconnected is.. en dit om de x tijd.
Daarna komt hij direct terug up.
Wanneer hij disconnected zegt, kijk ik in mijn unifi controller, en het device zegt gewoon connected..
Ik snap er niets van.. Ook niets gewijzigd... Waar moet ik beginnen zoeken?

• edwin2021
InjecTioN schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:44:
[...]

Dat werkt momenteel dus niet: https://github.com/home-assistant/core/issues/162476

Oeps, gatver. Dat schiet niet op dan..

• jack_007
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 17:31
Hoi, kan iemand een HA noob helpen.
Vandaag heeft er blijkbaar een update plaatsgevonden van mijn HA OS installatie naar
Core 2026.7.0
Supervisor 2026.06.2
Operating System 18.1
Frontend 20260624.3

Nu krijg ik bij het device pysmaplus (SMA solar inverter) de melding " not loaded" te zien. In de log wordt het volgende getoond:

Logger: homeassistant.util.package

Source: util/package.py:185

First occurred: 19:32:12 (3 occurrences)

Last logged: 19:35:01

Unable to install package pysma-plus>=0.4.4: error: Request failed after 3 retries in 88.9s Caused by: Failed to fetch: https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/ Caused by: HTTP status server error (522 <unknown status code>) for url (https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/)

Unable to install package pysma-plus>=0.4.4: error: Request failed after 3 retries in 86.4s Caused by: Failed to fetch: https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/ Caused by: HTTP status server error (522 <unknown status code>) for url (https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/)

Unable to install package pysma-plus>=0.4.4: error: Request failed after 3 retries in 82.1s Caused by: Failed to fetch: https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/ Caused by: HTTP status server error (522 <unknown status code>) for url (https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/)

en vervolgens:

Logger: homeassistant.setup

Source: setup.py:276

First occurred: 19:35:01 (1 occurrence)

Setup failed for custom integration 'pysmaplus': Requirements for pysmaplus not found: ['pysma-plus>=0.4.4'].

Hoe kan ik dit repareren?

• Joop_Klepzeiker
PCan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:44:
@Joop_Klepzeiker

Dit zegt Anker support;
  6. Mijn aanvulling
    21. [Afbeelding]
Dank voor je bericht maar het is inmiddels op een andere manier gelukt.
Ik heb de nieuwe Anker Solix Solarbank Max AC en daarmee bestaat de mogelijkheid om via Modbus-TCP te werken waarbij gewoon in de app beschreven is hoe je de integratie in HA moet doen.
Dus weer een RTFM voor mezelf! 8)7

• Joop_Klepzeiker
edwin2021 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:03:
[...]

En je deelt via de router altijd hetzelfde IP adres uit?
Yep, maar het probleem is al opgelost, zie mijn post hierboven.

• TheFes
jack_007 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:47:
Hoi, kan iemand een HA noob helpen.
Vandaag heeft er blijkbaar een update plaatsgevonden van mijn HA OS installatie naar
Core 2026.7.0
Supervisor 2026.06.2
Operating System 18.1
Frontend 20260624.3

Nu krijg ik bij het device pysmaplus (SMA solar inverter) de melding " not loaded" te zien. In de log wordt het volgende getoond:

Logger: homeassistant.util.package

Source: util/package.py:185

First occurred: 19:32:12 (3 occurrences)

Unable to install package pysma-plus>=0.4.4: error: Request failed after 3 retries in 88.9s Caused by: Failed to fetch: https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/ Caused by: HTTP status server error (522 <unknown status code>) for url (https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/)

Unable to install package pysma-plus>=0.4.4: error: Request failed after 3 retries in 86.4s Caused by: Failed to fetch: https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/ Caused by: HTTP status server error (522 <unknown status code>) for url (https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/)

Unable to install package pysma-plus>=0.4.4: error: Request failed after 3 retries in 82.1s Caused by: Failed to fetch: https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/ Caused by: HTTP status server error (522 <unknown status code>) for url (https://wheels.home-assistant.io/musllinux-index/pysma-plus/)

en vervolgens:

Logger: homeassistant.setup

Source: setup.py:276

First occurred: 19:35:01 (1 occurrence)

Setup failed for custom integration 'pysmaplus': Requirements for pysmaplus not found: ['pysma-plus>=0.4.4'].

Hoe kan ik dit repareren?
Er was gisteravond een issue met de wheels repository. Dat zou inmiddels opgelost moeten zijn

• jack_007
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 17:31
Er was gisteravond een issue met de wheels repository. Dat zou inmiddels opgelost moeten zijn
Vanochtend opnieuw opgestart en alles lijkt inderdaad weer te werken.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:14
Gisteren geüpdatet naar 2026.7.0 en sindsdien werkt m'n globale aanwezigheids logic niet meer. Zone.Home is altijd 0.
Uiteraard de update blog gelezen, en ik gok (want het is mij niet helemaal duidelijk) dat het gerelateerd is aan simplificatie en ik er te moeilijk naar kijk.

Ik heb een aantal custom markers waarmee ik via mqtt Trackers update die gelinkt zijn aan Personen, dat deel werkt.
Hoe krijg ik nu een int voor het totaal aantal personen aanwezig? Of zou Zone.Home nog steeds moeten werken?

- knip -

• TheFes
Raymond P schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:20:
Gisteren geüpdatet naar 2026.7.0 en sindsdien werkt m'n globale aanwezigheids logic niet meer. Zone.Home is altijd 0.
Uiteraard de update blog gelezen, en ik gok (want het is mij niet helemaal duidelijk) dat het gerelateerd is aan simplificatie en ik er te moeilijk naar kijk.

Ik heb een aantal custom markers waarmee ik via mqtt Trackers update die gelinkt zijn aan Personen, dat deel werkt.
Hoe krijg ik nu een int voor het totaal aantal personen aanwezig? Of zou Zone.Home nog steeds moeten werken?
zone.home zou nog hetzelfde als voorheen moeten werken. Geven je device trackers ook aan dat die home zijn? En wat is de state van de person entities?

• Raymond P
@TheFes De trackers togglen netjes. person.x states togglen ook tussen not_home en home.
Person attr in_zone is empty, zone.home attr persons is empty.

- knip -

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05:44
Ik heb issues met de device trackers vanuit de integratie van "Unifi AP direct".
Voorheen kon je deze enkel gebruiken via een .YAML file.
Sinds HA 2026.7.0 is dit gemigreerd naar de UI, zodat je hem zonder .YAML file kan maken.

Echter, zodra je roamed tussen diverse AP's, veranderd de status naar "afwezig", en als je de integratie met de AP's reload. veranderd de status van de betreffende devices naar "niet beschikbaar".
Doe je niets, dan blijft de device tracker enkel nog maar op "afwezig", ook als je terug roamed naar het vorgie AP´tje.

Inmiddels ook al als een issue aangemeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Niekniek89 op 03-07-2026 09:28 ]

• Jan Smit
HuismAndré schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:20:
[...]

Ik ben wat met deze aan het 'klooien':

https://www.athom.tech/bl...f433-ir-remote-controller

Die heeft een 433MHz transceiver. En IR. En Wifi. En BLE proxy. En werkt op het ESPHome platform (ESP32).
Dat klinkt als een plan.
Werkt het voor je? Heb je een goede levering kunnen krijgen via hun site? Of elders gekocht?

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Raymond P schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:20:

https://www.home-assistant.io/blog/2026/07/01/release-20267/

Onder Backward-incompatible changes staat:
Person entities no longer report the latitude and longitude of the home zone when their location comes from a presence scanner associated with the home zone.

If you have automations or scripts that check the coordinates of a person, adjust them. To check whether a person is in a specific zone, use the new in_zones state attribute instead.
Dit zou voor jou wel de oplossing moeten zijn.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 22:26

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Jan Smit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Dat klinkt als een plan.
Werkt het voor je? Heb je een goede levering kunnen krijgen via hun site? Of elders gekocht?
Besteld via hun site, week later in huis. Ben er nog mee aan het spelen. Heb voor de 433MHz nog geen usecase (de enige 433MHz apparaten zijn onze overheaddeuren en die hebben een roterende beveiligde code). IR werkt in ieder geval prima. En gewoon via ESPHome is ook wel erg prettig.

André Huisman (www.new-line.nl)

• Raymond P
InjecTioN schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:34:
[...]

https://www.home-assistant.io/blog/2026/07/01/release-20267/

Onder Backward-incompatible changes staat:

[...]

Dit zou voor jou wel de oplossing moeten zijn.
Niet helemaal de oplossing, maar dat stuurt mij iig de juiste richting op. Thx.
Some integrations provide an older device tracker model which do not have the tracking_type or in_zones state attributes. These device trackers are scheduled for removal in the first half of 2027.
Het draait al een aantal jaren en dus legacy. Ik heb geen tracking_type gekoppeld en waarschijnlijk tellen de trackers daarom niet mee.
Dus even uitvogelen hoe ze het nu geconfigureerd willen zien. :)

- knip -

• TheFes
Raymond P schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:27:
@TheFes De trackers togglen netjes. person.x states togglen ook tussen not_home en home.
Person attr in_zone is empty, zone.home attr persons is empty.
Dat is vreemd, als je person entities de state home hebben, zou dat er voor moeten zorgen dat de state van zone.home aangepast wordt.
Maar wellicht heeft het inderdaad te maken met dan in_zone attribute, want dat zou een lijst moeten geven van alle zones waarin de person of device_tracker aanwezig is. Die is toegevoegd in 2026.6, en ondersteunt dus dat een entity nu ook gelijktijdig in twee overlappende zones kan zijn.

Wellicht dat jouw custom device trackers hierop aangepast moeten worden zodat ze ook dat attribute ondersteunen.

• Raymond P
@TheFes Het gaat mis doordat m'n source_type (router) vertaald wordt naar tracking_type position en dus geen connection (meer) is en daardoor waarschijnlijk niet (meer) automagisch meetellen voor zone.home. Ze hebben immers geen position data, dus het verhaal is plausibel.

Ik zie alleen geen optie in de mqtt integration om dat op een andere manier te setten.

Gezien de post van Niekniek89 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
gok ik dat er gewoon iets mis is gegaan met de trackers in het algemeen tijdens update en ik eromheen zal moeten werken totdat het opgelost is.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 03-07-2026 10:20 ]

- knip -

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-07 10:23
@edwin2021

Citaat van Anker support : Kopieer het IP-adres van het apparaat en voer dit in Home Assistant in om het apparaat te koppelen.

Het is natuurlijk de vraag, als je een dynamisch IP adres hebt, of de integratie blijft werken.
Ik zou voor de zekerheid het IP adres in je Router én in HA vastleggen.

Het probleem dat ik momenteel heb, is dat de automatiseringen die ik heb aangemaakt in HA, om de Anker <20% SoC met mijn Victron Orion 24/48Vdc (vanaf externe accu gevoed door Victron MPPT) of of bij SoC<18% met de AC input van het PPS op te laden niet werken.
Regelmatig krijg ik een melding van het Anker PPS in de App, dat zijn SoC<5% en als ik niet op tijd ben zelfs <1% is. In het laatste geval schakelt hij alle aangesloten apparaten op de output UIT.

Ik heb de HomeWizard HWE-SKT-21 Power socket, tussen de AC input, vervangen voor een Sonoff S60ZBTPF.
Die 1e kan slecht tegen warmte, alle HW sockets kunnen slecht tegen warmte.
Die 2e is betrouwbaar en meld zich regelmatig in Zigbee2MQTT met zijn linkquality.
Maar helaas gebeurde het daarna nogmaals.
Ik heb ook alle "En Als" opties verwijderd omdat HA zich daar niets van aan lijkt te trekken.
Wat is hier mis mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bh8tiSXa-HHCs2KdQfNxcm67PYU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4zAEpHxNcgLitZ7FPlDxMy8Y.jpg?f=user_large

• TheFes
PCan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:23:
@edwin2021

Citaat van Anker support : Kopieer het IP-adres van het apparaat en voer dit in Home Assistant in om het apparaat te koppelen.

Het is natuurlijk de vraag, als je een dynamisch IP adres hebt, of de integratie blijft werken.
Ik zou voor de zekerheid het IP adres in je Router én in HA vastleggen.

Het probleem dat ik momenteel heb, is dat de automatiseringen die ik heb aangemaakt in HA, om de Anker <20% SoC met mijn Victron Orion 24/48Vdc (vanaf externe accu gevoed door Victron MPPT) of of bij SoC<18% met de AC input van het PPS op te laden niet werken.
Regelmatig krijg ik een melding van het Anker PPS in de App, dat zijn SoC<5% en als ik niet op tijd ben zelfs <1% is. In het laatste geval schakelt hij alle aangesloten apparaten op de output UIT.

Ik heb de HomeWizard HWE-SKT-21 Power socket, tussen de AC input, vervangen voor een Sonoff S60ZBTPF.
Die 1e kan slecht tegen warmte, alle HW sockets kunnen slecht tegen warmte.
Die 2e is betrouwbaar en meld zich regelmatig in Zigbee2MQTT met zijn linkquality.
Maar helaas gebeurde het daarna nogmaals.
Ik heb ook alle "En Als" opties verwijderd omdat HA zich daar niets van aan lijkt te trekken.
Wat is hier mis mee?
[Afbeelding]
Je kunt gewoon je hele automation delen door te switchen naar YAML mode, en dan de YAML code te kopiëren. Plaatjes van code zijn heel irritant. Mocht ik nu een suggestie hebben om het verbeteren, dan zou ik alles over moeten gaan typen in plaats van dat ik het kan kopiëren en verbeteren waar nodig.

Het is lastig om te zien waar dit fout gaat, want we kunnen niet zien welke entities er onder dat label vallen, en of daar überhaupt batterij entities bij zitten.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-07 16:49
Impossibl3 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:39:

De:

Of je gebruikt iets dat ontwikkeld wordt door een tweaker op dit forum: https://github.com/rspaargaren/iohomecontrol. Voor €20 een esp32 en gemakkelijk te koppelen in HA.

1W werkt perfect, 2W is in beta (ik hoop dit weekend het te kunnen flashen en feedback te geven).

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:27
Gisteren HA 2026.7.0 geïnstalleerd, sindsdien is mijn HACS kaduk, alleen een zwart scherm, kan geen integraties updaten zoals Enphase Envoy Installer naar 0.8.12. De geïnstalleerde versie van HACS is 2.0.5.

HA terug gezet naar 2026.6.4, maar maakt niet uit.

Zo te zien is het al gemeld: 2026.7.0 doesn't let HACS boot · Issue #5341 · hacs/integration

Kan ik HACS verwijderen en opnieuw installeren, of worden daarmee ook mijn geïnstalleerde HACS integraties verwijderd?

Update: Na verwijderen van Music Assistant, was mijn probleem opgelost. Vlak daarvoor nog naar 2026.7.0 terug gegaan en Enphase Envoy Installer naar 0.8.12 gebracht mbv beta knop in de integratie. En diverse reboots.

In Music Assistant stonden wel een hoop devices (Andoid TV) die een foutmelding gaven.

[ Voor 22% gewijzigd door ardvark99 op 03-07-2026 14:11 ]

• Jan Smit
Horla schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Of je gebruikt iets dat ontwikkeld wordt door een tweaker op dit forum: https://github.com/rspaargaren/iohomecontrol. Voor €20 een esp32 en gemakkelijk te koppelen in HA.

1W werkt perfect, 2W is in beta (ik hoop dit weekend het te kunnen flashen en feedback te geven).
Ik ben wel tweaker (light), maar ook een simpele apotheker met te weinig vaardigheid hiervoor.
Ik was voor een soortgelijk project (itho wifi controller) erg blij dat de ontwerper ook de bordjes kant en klaar verkoopt.
Ik zou gerust zo'n werkend iohomecontrol-bordje van de maker willen kopen :) _/-\o_

• SonOfSam
  • Laatst online: 03-07 23:29
Robonus schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:10:
Sinds één weekje bezig met Home Assistant, en met behulp van Gemini toch wat moois kunnen maken voor m'n zonnenpanelen. De live opbrengst per paneel, met kleuren rood (0 W) tot groen (300 W) met daarnaast het Helios kaartje die ik hier was tegengekomen. Met dit tijdstip logisch dat de panelen op de garage minder opleveren op het moment, en het paneel van 141 W zit nu in deels in de schaduw van de dakkapel van de buren dus dat is ook te verklaren dat die minder opbrengst heeft.

[Afbeelding]
Heel cool. Had je al een 3d model van je huis?

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:40:
Als iemand HA OS 18.1 probleemloos installeert op een baremetal installatie van HA (met imager) op een Pi 4, dan hoor ik het graag... (18.0 was geen succes voor mij)
installeer je op een sd kaart of ssd schijfje ?

• Ronald
  • Nu online
Schway schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:01:
[...]

installeer je op een sd kaart of ssd schijfje ?
Staat nu volledig op ssd

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Schway
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:03:
[...]

Staat nu volledig op ssd
Dan heb ik helaas geen antwoord/ervaringen om te delen

• Horla
Jan Smit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:09:
[...]

Ik ben wel tweaker (light), maar ook een simpele apotheker met te weinig vaardigheid hiervoor.
Ik was voor een soortgelijk project (itho wifi controller) erg blij dat de ontwerper ook de bordjes kant en klaar verkoopt.
Ik zou gerust zo'n werkend iohomecontrol-bordje van de maker willen kopen :) _/-\o_
In dit geval zijn de bordjes al kant en klaar. Als je bv de lilygo t3s3 koopt dan moet je enkel de bijgeleverde antenne erop schroeven. Flashen is kwestie van hem aan te sluiten op je computer. Bonuspunten als je iemand kent met een 3d printer dan heb je voor €1.5 nog een behuizing ook.

• Impossibl3
Horla schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Held! Net vanochtend die TaHoma box besteld bij bol maar hier ben ik fan van. Heb nog een LilyGO T3-S3 LoRa 868MHz - ESP32-S3 - SX1262 ongebruikt thuis liggen. Misschien kan ik die daar wel voor gebruiken. Bij het project waar ik deze voor had gekocht was het de verkeerde chip (SX1262) misschien werkt die hiervoor wel.

Edit: lees net dat de SX1262 chip niet werkt. Dan maar een nieuwe bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Impossibl3 op 03-07-2026 13:31 ]

• Ronald
  • Nu online
Schway schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:09:
[...]

Dan heb ik helaas geen antwoord/ervaringen om te delen
Ik overweeg om de boel om te bouwen naar sdcard boot en ssd data… maar dat is weer even werk….

Lijkt (nu) de aangeraden configuratie… zeker voor pi4 die blijkbaar alleen vanaf sd de firmware kan updaten…

• Schway
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Ik overweeg om de boel om te bouwen naar sdcard boot en ssd data… maar dat is weer even werk….

Lijkt (nu) de aangeraden configuratie… zeker voor pi4 die blijkbaar alleen vanaf sd de firmware kan updaten…
klopt. Als je 1x de bootloader hebt bijgewerkt via SD kaart , kun je em daarna weglaten.

Ik draai nu alles 100% van SSD kaart via usb, Boot en data dus. Je moet wel opletten dat de SSD kaart niet meer stroom uit de USB trekt dat de RPI4 kan leveren.

• Jan Smit
Horla schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:10:
[...]

In dit geval zijn de bordjes al kant en klaar. Als je bv de lilygo t3s3 koopt dan moet je enkel de bijgeleverde antenne erop schroeven. Flashen is kwestie van hem aan te sluiten op je computer. Bonuspunten als je iemand kent met een 3d printer dan heb je voor €1.5 nog een behuizing ook.
Goede tip. Flashen kan ik wel.

Het wordt dan wel winkelen bij Ome Ali, want in NL is de 1276+Lilygo niet te vinden. En ik wil 'm natuurlijk gisteren hebben.

• Horla
Jan Smit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:07:
[...]

Het wordt dan wel winkelen bij Ome Ali, want in NL is de 1276+Lilygo niet te vinden. En ik wil 'm natuurlijk gisteren hebben.
Deze heb ik gekocht en werkt perfect (SX1276): https://nl.aliexpress.com/item/1005004627139838.html

en deze 3d case is heel klein en past perfect: https://www.thingiverse.com/thing:6572887

[ Voor 14% gewijzigd door Horla op 03-07-2026 15:14 ]

• Impossibl3
Jan Smit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:07:
[...]

Gewoon in Eindhoven te vinden ;).

https://www.tinytronics.n...ora32-868mhz-v1.6.1-esp32

• TijntjeB
  • Laatst online: 03-07 17:21
Van deze tips wordt ik enthousiast! Eén van deze ESP's is al onderweg naar mijn huisadres.
Straks flashen en kijken of ik dat allemaal ingesteld krijg in HA.

Tof!

Iedereen bedankt die dit project en de benodigde apparatuur heeft aangedragen, ik zal de komende dagen een keer een update plaatsen hoe het is gegaan 8)

• Jan Smit
Top! Ik zat al te zoeken op die site en degene die ik vond stond op uitverkocht:

https://www.tinytronics.n...76-0.96-inch-oled-display

• Impossibl3
Net ook besteld. Hopelijk is die snel binnen. De SX1262 ga ik maar gebruiken voor een MeshCore setup (LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet) onder het motto je moet wat met je overtollige ESP32.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Hmm, dan wel het proberen waard. Doordat ik op drie verdiepingen IO rolluiken heb, heeft de Tahoma weleens moeite om alle drie de verdiepingen te bereiken.

Heb ook de https://www.tinytronics.nl/nl/development-boards/microcontroller-boards/met-lora/lilygo-ttgo-t3-lora32-433mhz-v1.6.1-esp32 erbij besteld voor mijn RTS gordijnen.

• Impossibl3
BiG-GuY schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:55:
[...]

Hmm, dan wel het proberen waard. Doordat ik op drie verdiepingen IO rolluiken heb, heeft de Tahoma weleens moeite om alle drie de verdiepingen te bereiken.

Heb ook de https://www.tinytronics.nl/nl/development-boards/microcontroller-boards/met-lora/lilygo-ttgo-t3-lora32-433mhz-v1.6.1-esp32 erbij besteld voor mijn RTS gordijnen.
Je kan dan ook kijken naar: https://docs.openmqttgate...html#on-off-functionality

Via OpenMQTTGateway kan je bijvoorbeeld ook een Ecowitt weerstation loggen zonder de module te hebben die met China communiceerd.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Impossibl3 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:16:
[...]

Je kan dan ook kijken naar: https://docs.openmqttgate...html#on-off-functionality

Via OpenMQTTGateway kan je bijvoorbeeld ook een Ecowitt weerstation loggen zonder de module te hebben die met China communiceerd.
Heb mijn Ecowitt al vervangen voor een Ecowitt WS90 met Shelly Zigbee/BT module erin, dus heb de Ecowitt eigen RF protocol spullen al een tijdje terug weggedaan.

Heb het liefst zoveel mogelijk Zigbee apparaten, maar dat is voor iets als dit lastig te maken. En vind het nogal zonde om nu al motoren te moeten vervangen voor Zigbee modellen, gezien de gordijnen net 5 jaar oud zijn en de rolluiken 3 jaar.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:58
Ronald schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Pi4 kun je gewoon van SSD booten. Wel eerst even van een SD kaartje en in raspi-config -> Advanced -> Boot Order goed zetten. Ik meen dat dat de enige aanpassing is. Ik boot een Pi4 met 2TB (Samsung T7) SSD ook rechtstreeks. Pi5 met 4TB NvmE had wat meer voeten in de aarde.....

• Ronald
  • Nu online
DjoeC schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:57:
[...]

Pi4 kun je gewoon van SSD booten. Wel eerst even van een SD kaartje en in raspi-config -> Advanced -> Boot Order goed zetten. Ik meen dat dat de enige aanpassing is. Ik boot een Pi4 met 2TB (Samsung T7) SSD ook rechtstreeks. Pi5 met 4TB NvmE had wat meer voeten in de aarde.....
Hij boot dus nu van SSD, wat blijkbaar niet (meer?) de aangerade configuratie is…

En ik met de update naar OS 18.0 de omschreven situatie had voor raspi 5 met oudere firmware…

Schiet mij maar lek…

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:57:
[...]

Dat had waarschijnlijk meer te maken met die 4 TB dan met de Pi 5. Met meer dan 2 TB ben je verplicht een gpt partitiontabel te gebruiken. De meeste imagers doen dat nog niet, die maken een msdos partitietabel aan zodat je maar maximaal 2 TB benut van je SSD. Is handmatig wel op te lossen maar 1 stapje verkeerd en je kan opnieuw beginnen. Been there done that.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:58
synoniem schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:13:
[...]
Dat had waarschijnlijk meer te maken met die 4 TB dan met de Pi 5. Met meer dan 2 TB ben je verplicht een gpt partitiontabel te gebruiken. De meeste imagers doen dat nog niet, die maken een msdos partitietabel aan zodat je maar maximaal 2 TB benut van je SSD. Is handmatig wel op te lossen maar 1 stapje verkeerd en je kan opnieuw beginnen. Been there done that.
Correct, en dan ook nog een niet ondersteunde USB-NvmE case ;) Maar goed, da's OT.
Ronald schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:45:
[...]
Hij boot dus nu van SSD, wat blijkbaar niet (meer?) de aangerade configuratie is…

En ik met de update naar OS 18.0 de omschreven situatie had voor raspi 5 met oudere firmware…

Schiet mij maar lek…
SD kaartje gebruiken lijkt mij zoooooo 2025, ga ik ook niet meer doen als t niet nodig is ondanks dat hier een Pi3 al 3100 dagen met alleen een kaartje draait....

• RobertMe
Ik zat even naar dat project voor Somfy IO te kijken, dat hier gisteren voorbij kwam. Maar was het niet zo dat IO "slim" is en de motor zelf de positie bijhoudt en je zo ook precieze aansturing kunt doen (en precieze rapportage hebt) etc?
Want in de docs van dit project staat dat je in de instellingen de open/sluit tijd moet instellen, omdat je anders geen opening/closing status in HA hebt. En even snel naar de code kijkende zie ik daar ook een op tijd gebaseerde berekening om te weten hoe ver een rolluik open is (dus als je instelt dat volledig openen/sluiten 100 seconden kost zal die elke seconde 1% openen / sluiten). Terwijl ik dus meen dat de motor de positie weet en je dus ook zou verwachten dat simpelweg een berichtje van de motor wordt gebruikt om de positie te bepalen.

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:20
De TestFlight versie van iOS ondersteunt nu ook Live Activities :D

Alle basis functionaliteiten zitten er in en het werkt voor 99% van de tijd als perfect. Hier de documentatie:
https://companion.home-assistant.io/docs/notifications/live-activities/

Hier een voorbeeld voor de vaatwasser:
https://github.com/robbinonline/homeassistantcode/blob/98e3c4d47ef58e380522ac0fe0c127daa74a9093/liveactivities/vaatwasser.yaml

Of deze heb ik gemaakt voor als de was nog in de machine is nadat het wasprogramma is afgelopen en het deurtje niet is open geweest. De live activiteit blijft in beeld tot de deur open is geweest:
https://github.com/robbinonline/homeassistantcode/blob/98e3c4d47ef58e380522ac0fe0c127daa74a9093/liveactivities/wasnoginmachine.yaml

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-dE4JkzZBh6B6BWh9EP863E3Kc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CqQK9XXdbiFzncr0fzy43lKp.png?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:45:
[...]

Schiet mij maar lek…
Zou moet zeggen dat het de de aangeraden manker is om te booten. Het is puur ergens een beperking voor de firmware update voor de RPi. Jammer dat ze niet zeggen wat die beperking is.

Maar je kan ook een keer een gewone Linus distro op een SD kaart zetten, die booten, RPi update doen, shutdown en dan weer gewoon je SDD met HA booten.

Wat er precies in de RPi update zit kan je vinden in de RPi changelog maar is altijd een technisch en abstract verhaal.

• smeerbartje
  • Laatst online: 10:22
Ik ben klaar 😄. Ik geloof dat ik nu 100% tevreden ben over mijn dashboard. Ik vind het altijd tof om inspiratie bij anderen op te doen, dus vandaar deze post. Wellicht interessant voor de bezoekers hier. In het midden mijn dashboard. Met daaromheen de views als je op de betreffende componenten klikt. Doe ermee wat je wil 😄.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQY9OhHryelO3DGmgMR6ubBNOqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9qVZveEKDRSwIWaxex81z4X.jpg?f=fotoalbum_large

• TheFes
RobertMe schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:23:
Ik zat even naar dat project voor Somfy IO te kijken, dat hier gisteren voorbij kwam. Maar was het niet zo dat IO "slim" is en de motor zelf de positie bijhoudt en je zo ook precieze aansturing kunt doen (en precieze rapportage hebt) etc?
Want in de docs van dit project staat dat je in de instellingen de open/sluit tijd moet instellen, omdat je anders geen opening/closing status in HA hebt. En even snel naar de code kijkende zie ik daar ook een op tijd gebaseerde berekening om te weten hoe ver een rolluik open is (dus als je instelt dat volledig openen/sluiten 100 seconden kost zal die elke seconde 1% openen / sluiten). Terwijl ik dus meen dat de motor de positie weet en je dus ook zou verwachten dat simpelweg een berichtje van de motor wordt gebruikt om de positie te bepalen.
Ik had ook even snel gekeken, dat lijkt te bevestigen dat de W in deze tekst staat voor way. Met deze oplossing heb je dus maar 1 way communication terwijl het grote voordeel van Somfy IO boven Somfy RTS juist de two way communication is.
Please be advised that the modification to this code have mainly be focussing on the 1W communication with the screen. Certain modification have made the 2W part of the code "unstable". Please notice if the code is used as a furhter base.

• RobertMe
TheFes schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:38:
[...]

Ik had ook even snel gekeken, dat lijkt te bevestigen dat de W in deze tekst staat voor way. Met deze oplossing heb je dus maar 1 way communication terwijl het grote voordeel van Somfy IO boven Somfy RTS juist de two way communication is.

[...]
Die 1W en 2W had ik idd gezien ja :p Ik dacht dat het gewoon om onderliggende versies/... van het protocol binnen IO ging. Maar dat het one-way of two-way is zou inderdaad ook zomaar kunnen.
"Even" afwachten tot / of two-way dan ook er in zit.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Sinds gisteren ook aan de slimme meter (na 13 jaar kon ik er niet meer onderuit :P).
Dus de youlessen zijn ook met pensioen.

Maar wat is nu de gold standard om toch mijn data in pv-output te krijgen? Dat ging via de youlessen.
De formele integratie haalt alleen op. Nu wil claude wel iets voor mij bouwen (meh) en heb ik een redelijke recente HASC integratie gevonden (net nieuwe ook met ai gebouwd). Maar heb daar mijn twijfels bij.

Of doet gewoon niemand uploaden naar pv-output als je je lokale data hebt?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Cyberpope Wat voor een omvormer heb je?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Power-one. Niet eentje die zelfstandig naar pv-output kan uploaden, beestje van 15 jaar oud. En de andere is een APsystems.. Die kan dat ook niet betrouwbaar. Ik heb wel betrouwbare KWH-meters en die komen terecht in HA. Welke ik graag naar PV-output zou uploaden.

[ Voor 48% gewijzigd door Cyberpope op 04-07-2026 12:11 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1 ... 402 403 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.