Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 369 370 Laatste
Acties:

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:57
sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Heb er nu van gemaakt:
[Afbeelding]

en het lijkt erop dat er nu een negatief stukje inkomt:
[Afbeelding]

Kloppen de instellingen en wat ik zie dan zo?
Je bent nog steeds met je "Energy" entiteit bezig. Dat is totaal de verkeerde.
Je moet je "Power" entiteit hebben. Nu ben je een entiteit die kWh als eenheid heeft om aan het zetten naar een kW eenheid. Dat gaat natuurlijk helemaal niks van kloppen.

Bij de "DSMR Smart Meter" heb je twee "power" entiteiten, en daar moet je dus een combinatie van maken zodat het 1 entiteit wordt. Is verbruik boven 0 dan heb je die als positive waarde, is productie boven 0 dan moet je die als negatieve waarde behandelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voX6P4bhewLX66D_2jHJnN1BDI0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TnoCtxKU8uZvWcrJJ28AmbJL.png?f=user_large

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:14
Ik heb dit ook en zal eens proberen een gecombineerde entiteit te maken.

[ Voor 92% gewijzigd door Nenoki op 22-01-2026 11:45 . Reden: zag net de vorige reactie ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01 15:18

Sharky

Skamn Dippy!

Nenoki schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:39:
Ik heb dit ook en zal eens proberen een gecombineerde entiteit te maken.
Je selecteert eerste de ene, die sla je op en dan klik je opnieuw op het plusje en dan voeg je nog eentje toe?

This too shall pass

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor de SolarEdge bezitters, de SolarEdge Modbus Multi heeft specifiek voor de SolarEdge Inline meter een AC Power Inverted gemaakt in de release van december om de energy dashboard Vermogen te vullen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:37
adjego schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Je moet je "Power" entiteit hebben. Nu ben je een entiteit die kWh als eenheid heeft om aan het zetten naar een kW eenheid. Dat gaat natuurlijk helemaal niks van kloppen.

Bij de "DSMR Smart Meter" heb je twee "power" entiteiten, en daar moet je dus een combinatie van maken zodat het 1 entiteit wordt. Is verbruik boven 0 dan heb je die als positive waarde, is productie boven 0 dan moet je die als negatieve waarde behandelen.

[Afbeelding]
Hij heeft wel de juiste entiteiten genomen.
DSMR heeft alleen wat vreemde half Engelse/ half Nederlandse namen aan gegeven te weten:
  • electricity_meter_energieproductie
  • electricity_meter_energieverbruik
Het zou eigenlijk iets van dit moeten zijn:
  • elektriciteit_meter_vermogen_ productie
  • elektriciteit_meter_vermogen_consumptie
Ik gebruik zelf deze template daarvoor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: power_difference
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement 
        state: >
          {% set prod = states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float %}
          {% set used = states('sensor.electricity_meter_energieverbruik' ) | float %}
          {{((used - prod) * 1000) | round(3, default=0) }}

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:57
Ben(V) schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Hij heeft wel de juiste entiteiten genomen.
DSMR heeft alleen wat vreemde half Engelse/ half Nederlandse namen aan gegeven te weten:
  • electricity_meter_energieproductie
  • electricity_meter_energieverbruik
Het zou eigenlijk iets van dit moeten zijn:
  • elektriciteit_meter_vermogen_ productie
  • elektriciteit_meter_vermogen_consumptie
Ik gebruik zelf deze template daarvoor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: power_difference
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement 
        state: >
          {% set prod = states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float %}
          {% set used = states('sensor.electricity_meter_energieverbruik' ) | float %}
          {{((used - prod) * 1000) | round(3, default=0) }}
Oe dat is akelig idd. Dan heb ik niks gezegd O-) Excuus @sahinasappelsap

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05:58
adjego schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:37:
[...]

[Afbeelding]
Ik kan toch power consumption zo laten en een negatieve variant op power production maken? Dat is wat ik nu gedaan heb en die 2 heb ik vervolgens in grid power gezet. Onder de streep is dat toch hetzelfde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_kIxMJm47QmqdNYRsDT9yrxGzg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IKThleXrOFL4BIogGmx9QhZ1.png?f=user_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:16

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@sahinasappelsap Het is om het even of je productie/export en consumptie/import als twee entities toevoegt of een gecombineerde. Zolang export naar het net maar negatief is.

Voor energie dashboard ook om het even of deze in Watt of kW is, zolang de waarde met eenheid maar klopt.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 22-01-2026 12:30 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:16

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@adjego Vandaar dat ik opmerkte dat integraties / devices zo lekker aan het haspelen zijn met grootheden. Energieproductie is gewoon geen grootheid, het verwijst alleen naar het proces.

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:55
sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Ik kan toch power consumption zo laten en een negatieve variant op power production maken? Dat is wat ik nu gedaan heb en die 2 heb ik vervolgens in grid power gezet. Onder de streep is dat toch hetzelfde?
[Afbeelding]
een deel van deze discussie kapen voor eigen gebruik.

Ik heb nu deze entiteiten, maar zie niet het deel van de zonnepanelen in een andere kleur.... wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIFqNZt5Sle4hO3fe3lk-KnGE5w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eCpXaXzfxCXZjbr0gHAf4PqG.jpg?f=user_large

waarbij de Test_toon naar grid een template is
YAML:
1
{{ states('sensor.toon_p1_power_prod') | float(0) * -1 }}

[ Voor 6% gewijzigd door MAdD op 22-01-2026 13:21 ]

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

MAdD schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:20:
[...]

een deel van deze discussie kapen voor eigen gebruik.

Ik heb nu deze entiteiten, maar zie niet het deel van de zonnepanelen in een andere kleur.... wat doe ik fout?

[Afbeelding]

waarbij de Test_toon naar grid een template is
YAML:
1
{{ states('sensor.toon_p1_power_prod') | float(0) * -1 }}
Heb je bij solar ook een power sensor toegevoegd? Die zit in hetzelfde scherm als de energy sensor, dus even op het potloodje van de energy sensor drukken en dan toevoegen.

Home Assistant configuratie

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:55
TheFes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Heb je bij solar ook een power sensor toegevoegd? Die zit in hetzelfde scherm als de energy sensor, dus even op het potloodje van de energy sensor drukken en dan toevoegen.
thanks @TheFes .. moet dus de "Test" sensor toevoegen en daarmee is het probleem opgelost!!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0seZoMLEWLkgLlJHte_Jd48zdM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QoX6TfnToaRdSS4mdw95A8i5.jpg?f=user_large

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:34
Kun je een template sensor (in YAML) ook linken aan een Device?
Ik heb een aantal template sensors aangemaakt (zoals de Netto sensor zoals hierboven) en deze zou ik graag terugzien onder de DSMR-integratie.
CappieL schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:02:
Kun je een template sensor (in YAML) ook linken aan een Device?
Ik heb een aantal template sensors aangemaakt (zoals de Netto sensor zoals hierboven) en deze zou ik graag terugzien onder de DSMR-integratie.
Nope, dat kan (nog) niet. Staat wel op het lijstje van de code-owner van de template integration (petro) maar dat vereist nog wel wat conceptuele wijzigingen in HA core voordat het zover is. Zal dus niet op korte termijn mogelijk zijn.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Sinds black friday heb ik een HA Green leuk om mee te spelen, zijn er ook mensen hier die de laadstatus van de EV zien.
Ik heb een Jeep Avenger en je verzint het niet maar de https://github.com/Blueion76/FCAUconnect-HA voor HA werkt als een speer, zelfs beter dan de Jeep App op mijn toestel.
Wat ik eigenlijk zou willen bewerkstellen is dat ik een berichtje krijg op mijn mobiel zodra hij 100% geladen is kan dat?
En als het kan hoe kan ik dat voor elkaar krijgen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 21:29
Mijn forecast wijkt nogal af van de echte opbrengst. Ik heb zoveel mogelijk data iangevoerd in de configuratie van de forecast plugin; zie hieronder. Zoals je kunt zien is de forecast alles behalve waarheidsgetrouw. Enig idee hoe ik dit kan verbeteren?

De forecast grafiek + daadwerkelijke opbrengst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-HN6xUaPi0jZkO0Y7L-MdirRc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAzv0PoO9FMBlB2BQd5fBqvm.png?f=fotoalbum_large

Configuratie van de forecast integratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zl7dsC3K3s4rHxQUXpX1kE45Qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WoFJhl40xM4CUNdgIDdL8Acu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door smeerbartje op 22-01-2026 15:20 ]

• 8ballvin
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-01 22:47
Hoi,
Al een tijdje bezig met Home assistant draaiend op mijn Synology Nas (VM).
Ik heb een gedeelde media map aangemaakt op de Nas voor de plaatjes, om te gebruiken in bv de custom button card.
Ik zie de map en de inhoud in HA media, maar ik weet niet welk path ik moet gebruiken in Yaml om mijn plaatjes te zien te krijgen in bv de custom button card. Ik heb van alles geprobeerd.
Ik zie steeds voorbeelden dan doen ze dit:
backgroundimage: url("/local/***.png")
Maar ik krijg het niet voor elkaar om het goede path te vinden naar mijn gedeelde map op de Synology.
Wat doe ik verkeerd?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:57

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Pierre schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:24:
Sinds black friday heb ik een HA Green leuk om mee te spelen, zijn er ook mensen hier die de laadstatus van de EV zien.
Ik heb een Jeep Avenger en je verzint het niet maar de https://github.com/Blueion76/FCAUconnect-HA voor HA werkt als een speer, zelfs beter dan de Jeep App op mijn toestel.
Wat ik eigenlijk zou willen bewerkstellen is dat ik een berichtje krijg op mijn mobiel zodra hij 100% geladen is kan dat?
Ja, dat kan en het is heel simpel.
Je maakt een automatisering, die zodra de EV vol, is een bericht naar je mobiel stuurt.

Voorwaarde, je moet in HA zien hoe ver de EV opgeladen is (een percentage Opgeladen EV)
en je mobiel moet bekend zijn in HA als integratie. Toen je HA green hebt aangezet, heb je je mobiel waarschijnlijk al als integratie ingesteld.
Automatisering maken (settings / automations) , met bijvoorbeeld als trigger het percentage (boven 99%) en als actie een bericht (notificatie) naar je mobiel.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik probeer even te troubleshooten waarom mijn Safari web sessies continu verbroken met onderin de melding: Connection lost. Reconnecting....

Ik moed dan control-f5 verversen om hem weer tot leven te wekken.
Meer mensen dit sinds de laatste update?
Het lijkt op Firefox wel goed te blijven, ik ben daarom even op zoek of ik in de home assistant (apache) logs wellicht wat kan vinden want de system logs laten niets zien.
Ik kan echter op de console nog geen logs vinden van een httpd service ?

Edit: reverse search op het probleem geeft een oplossing.
Het blijkt in Safari te zitten, de tracker-blocking is agressiever geworden blijkbaar. Ik benaderde HA nog op het IP maar als je hier een hostname voor gebruikt dan blijft de connectie wel werken.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2026 21:50 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:49
@GeeMoney

Dat lijkt me een batterij-optimalisatie door de websocket-connectie te sluiten ofzo.
Denk niet dat er zoiets is als een aparte webservice (apache/nginx), ik denk dat Home Assistant core dit zelf regelt (aiohttp)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-01 23:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

smeerbartje schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:20:
Mijn forecast wijkt nogal af van de echte opbrengst. Ik heb zoveel mogelijk data iangevoerd in de configuratie van de forecast plugin; zie hieronder. Zoals je kunt zien is de forecast alles behalve waarheidsgetrouw. Enig idee hoe ik dit kan verbeteren?

De forecast grafiek + daadwerkelijke opbrengst

[Afbeelding]

Configuratie van de forecast integratie

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde. Theorie en praktijk komen niet bij elkaar in de buurt... :-(

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:56
@smeerbartje @Hippe Lip kijk eens naar Solcast.

Lijkt bij mij een stuk dichter bij de waarheid te komen dan de standaard Solar forecast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NlLIVNqPU3g0QAyUNaG2Jq7fGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8TmksCl0KFUNMc5anHfRuXB.jpg?f=fotoalbum_large

Het verschil zit hem in dat deze tijd de helft van mijn systeem in de schaduw van mijn huis blijft.

[ Voor 62% gewijzigd door Ronald op 23-01-2026 06:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:07
Septillion schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:35:
[...]

Als je native https draait (dus je certificaten in je configuration.yaml hebt staat) dan moet lokaal ook altijd op je domein staan. Alleen als je een reverse proxy gebruikt kunnen die verschillen.

Maar om flackyness van DuckDNS en hairpin NAT in je eigen netwerk uit te sluiten zou een eigen DNS rewrite naar je locale IP al veel moeten doen. Alleen Windows kan wat koppig zijn doordat deze zelf DNS cache doet.

Ik gebruik de rewrite dus puur omdat DuckDNS bokt.

Als je deSec wilt gebruiken zal je op iets anders dan HA de DDNS/dynDNS service moeten draaien. Ik draai het op mijn router. Daarna kan je met de Let's Encrypt addon app ook voor een deSec domein een certificaat aanvragen.
Via windows werkt via het domein dan idd nog niet, maar daar pak ik dan wel het IP adres. Want dat is niet anders op te lossen met een DNS rewrite of wel?

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:52
Hebben meer mensen sinds een dag of 2 problemen met de gasmeterstanden te uploaden naar mindergas.nl?
Stopped because an error was encountered at January 21, 2026 at 23:53:01 (runtime: 1.31 seconds)

Client error occurred when calling resource "https://www.mindergas.nl/api/meter_readings"
Handmatig starten van de automation werkt wel, dus ik verwacht een overbelasting van de website en niet een update die ik geïnstalleerd heb. Heb hierdoor de tijd van de automation al aangepast, maar was toch benieuwd of meer mensen plotseling problemen ervaren.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WxvzLSOQzSGGuFMbI7Cz-VMew4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7TPPThv39MSsaOr4LQ878Dex.png?f=fotoalbum_large

Vraag over template sensoren. Ik snap niet waarom die twee entries met rode pijl de 'name' gebruiken en alle andere sensoren uit m'n template een entity_id gebaseerd op de unique_id (zoals de groene pijl) :?

Ik wil alles op basis van de unique_id, want 'indoor fan speed' is mij niet uniek genoeg.

Ik heb ze in de UI nu maar hernoemd zoals ze in de unique_id staan.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2026 13:51 ]

ThinkPad schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:36:
[Afbeelding]

Vraag over template sensoren. Ik snap niet waarom die twee entries met rode pijl de 'name' gebruiken en alle andere sensoren uit m'n template een entity_id gebaseerd op de unique_id (zoals de groene pijl) :?

Ik wil alles op basis van de unique_id, want 'indoor fan speed' is mij niet uniek genoeg.

Ik heb ze in de UI nu maar hernoemd zoals ze in de unique_id staan.
unique_id doet alleen maar iets met het enitty_id van je entity als je geen name opvoert. Als je wel een name opvoert bepaald die het entity_id. Tenzij je een default_entity_id opvoert, dan is die leidend.

Ik gebruik zelf altijd een UUID als unique_id, en ik zou niet willen dan mijn template entities een entity_id als sensor.1e1caa3d_6a93_40fa_834b_c0b23c4110d8 krijgen ;)

Bij de voorbeelden uit je screenshots heb je ofwel nadat de entity aangemaakt is, de name in je YAML gewijzgid, ofwel het entity_id is later in de GUI aangepast. Het kan ook zijn dat je legacy syntax omgezet hebt naar moderne syntax en daarbij hetzelfde unique_id gebruikt hebt.

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Pierre schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:24:
1) In Github link staat dat die versie obsolete is en is vervangen door https://github.com/hass-uconnect/hass-uconnect.
Laatstgenoemde heb ik zelf in gebruik voor onze Alfa Romeo en werkt super.

2) Berichten pushen naar je telefoon kan via de ingebouwde mobile_app integration

Je zou een simpele automation kunnen maken waarbij de trigger 100% batterij is, en je bij de action een push notificatie naar je mobiel triggered:
code:
1
2
3
4
action: notify.mobile_app_iphone_16_pro_xxx
metadata: {}
data:
Pagina: 1 ... 369 370 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.