Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 345 346 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@grizzlywilde
Ik heb nul ervaring met Zigbee, maar iets als Google al geprobeerd? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:51
grizzlywilde schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:10:
Ik heb nieuwe temp/luchtvochtigheid sensoren gekocht. De Sonoff SNZB-02P. Na installatie krijg ik in HA de melding dat er een nieuwe firmware is. Als ik het apparaat echter probeer bij te werken krijg ik deze melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection
Bron: components/websocket_api/commands.py:317
integratie: Home Assistant WebSocket API (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 20 oktober 2025 om 18:55:14 (3 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 09:04:40

[140650989577824] Error during service call to update.install: Update was not successful: Failed to deliver packet: <TXStatus.MAC_TRANSACTION_EXPIRED: 240>
[140650900076192] Error during service call to update.install: Update was not successful: Failed to deliver packet: <TXStatus.MAC_TRANSACTION_EXPIRED: 240>

Niet een erg uitgebreide foutmelding. Iemand toevallig enig idee? Ik heb HA, en zelfs het hele x86 systeem waar het op draait, al herstart en meerdere keren de firmware update geprobeerd te draaien.
Dit soort devices gaan volledig offline als ze geen verandering in temperatuur of vochtigheid te melden hebben en dus kun je hem dan ook helemaal niet bereiken en ook niet updaten.

De beste methode is om die SNZB-02P dicht bij de coordinator te houden, dan de reset knop van dat ding indrukken om vervolgens de update te starten.
Het kan zijn dat je het een paar keer moet proberen want die dingen vallen weer snel in slaap.
Als je geen PC in de buurt hebt kun je hem ook via een ander Zigbee device upgraden, maar dan moet je wel "upgrade via this device gebruiken".

Houd er rekening mee dat het updaten lang duurt en dat daarna de batterij behoorlijk leeg zal zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:25

pietje63

RTFM

MRNX schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:50:
[...]

Wel de vraag nog hoe het zit met de indents voor de sql? Ik krijg het AI niet aan hun kunstmatige verstand gepeuterd dat de sql aan het begin moet ipv de sensor.
Ik heb letterlijk tegen chatgpt gezegd "zit het probleem niet in sensor: ipv sql:
zie https://www.home-assistant.io/integrations/sql/", en daarna ging het goed
Overigens: de meta_id moet metadata_id zijn en dat is inderdaad een nummer. Toen ik die eenmaal vond was het een beetje prutsen en heel veel heen en weer met Gemini.
My bad, was even uit mijn hoofd op mijn telefoon :), goed dat je het corrigeert voor andere gebruikers (en LLMs die deze pagina meelezen)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@pietje63 @MRNX
Er is ook een recorder.get_statistics action die een response geeft met de data die je wil. Op basis van die data kun je ook een trigger based template sensor maken die bijvoorbeeld elke dag om middernacht, of elk uur ververst.
Die is vrij nieuw, dus het zal nog even duren voordat een LLM daarmee zal komen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:25

pietje63

RTFM

@TheFes
Dat is inderdaad een handige optie! Met de volgende code krijg ik ook het gasverbuik van vorige maand. De setup is intuïtiever, en kan me ook voorstellen dat het opzetten van de automatisering eenvoudiger is. Van de andere kant heb ik al wat ervaring met sql. Ik neem aan dat op de achtergrond vergelijkbare sql wordt uitgevoerd dus dat het performance wise niets scheelt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action: recorder.get_statistics
data:
  statistic_ids:
    - sensor.gas_jaar
  start_time: "2025-09-01 00:00:00"
  end_time: "2025-09-30 23:59:59"
  period: month
  types:
    - change
  units:
    energy: kWh
response_variable: consumption_stats

nota bene: ik gebruikte in eerste instantie 24:00:00 voor eindtijd, maar krijg dan een maand extra.. 23:59:59 als eindtijd oogt minder mooi en voelt minder compleet (je mist toch de laatste seconde..)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pietje63 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:47:
@TheFes
Dat is inderdaad een handige optie! Met de volgende code krijg ik ook het gasverbuik van vorige maand. De setup is intuïtiever, en kan me ook voorstellen dat het opzetten van de automatisering eenvoudiger is. Van de andere kant heb ik al wat ervaring met sql. Ik neem aan dat op de achtergrond vergelijkbare sql wordt uitgevoerd dus dat het performance wise niets scheelt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action: recorder.get_statistics
data:
  statistic_ids:
    - sensor.gas_jaar
  start_time: "2025-09-01 00:00:00"
  end_time: "2025-09-30 23:59:59"
  period: month
  types:
    - change
  units:
    energy: kWh
response_variable: consumption_stats

nota bene: ik gebruikte in eerste instantie 24:00:00 voor eindtijd, maar krijg dan een maand extra.. 23:59:59 als eindtijd oogt minder mooi en voelt minder compleet (je mist toch de laatste seconde..)
Nee, die seconde mis je niet. Als de als periode month kiest pakt hij altijd de gehele maand. Ook als je bijvoorbeeld dit gebruikt:
YAML:
1
2
  start_time: "2025-09-14 00:00:00"
  end_time: "2025-09-15 23:59:59"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:44
Wat is de meest simpele plug-and-play oplossing zodat mijn partner makkelijk kan zien of het warmwater op niveau is?

Ik heb een warmtepomp en een sww vat. Ik heb deze scherp afgesteld zodat hij niet continue aan 't bijverwarmen is. Maar heel soms als mijn partner het bad in wil net ná de kinderen, dan is hij aan 't opwarmen waardoor je een frisse douche hebt.
  • Mijn simpelste idee, een knopje, die een rood/oranje/groen ledje geeft.
  • Alternatief, de HA app op haar telefoon zetten, maar die heeft ze vaak niet bij zich
  • Een simpel schermpje die de temperatuur weergeeft.
Low maintenance, low effort, geen batterijen vervangen iedere maand :)

Iemand een makkelijk en goed idee?

[ Voor 5% gewijzigd door I-King op 21-10-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
I-King schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:18:
Wat is de meest simpele plug-and-play oplossing zodat mijn partner makkelijk kan zien of het warmwater op niveau is?

Ik heb een warmtepomp en een sww vat. Ik heb deze scherp afgesteld zodat hij niet continue aan 't bijverwarmen is. Maar heel soms als mijn partner het bad in wil net ná de kinderen, dan is hij aan 't opwarmen waardoor je een frisse douche hebt.
  • Mijn simpelste idee, een knopje, die een rood/oranje/groen ledje geeft.
  • Alternatief, de HA app op haar telefoon zetten, maar die heeft ze vaak niet bij zich
  • Een simpel schermpje die de temperatuur weergeeft.
Low maintenance, low effort, geen batterijen vervangen iedere maand :)

Iemand een makkelijk en goed idee?
Wat betreft het weergeven, ik ben heel tevreden met de epaper screens die ik aanstuurt via https://openepaperlink.de/
Kan je ook gelijk meer info inzetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cah34cwY52hWxyVRuYNjAotGG_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aLXT9chmHAW0ipmqd09VJbY.jpg?f=fotoalbum_large

En gelijk een wedervraag, hoe bepaal je nauwkeurig of er nog genoeg warm water is? Ik merk dat de watertemp in het sww vat niet altijd een goede indicatie is. En hier wordt er ook pas verwarmd als de zon (genoeg) schijnt, dus ben benieuwd naar jou oplossing :D
(Gelukkig komt koud water niet heel vaak voor nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:52
Dat was het inderdaad! Integratie werkt, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:14
grizzlywilde schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:10:
Ik heb nieuwe temp/luchtvochtigheid sensoren gekocht. De Sonoff SNZB-02P. Na installatie krijg ik in HA de melding dat er een nieuwe firmware is. Als ik het apparaat echter probeer bij te werken krijg ik deze melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection
Bron: components/websocket_api/commands.py:317
integratie: Home Assistant WebSocket API (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 20 oktober 2025 om 18:55:14 (3 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 09:04:40

[140650989577824] Error during service call to update.install: Update was not successful: Failed to deliver packet: <TXStatus.MAC_TRANSACTION_EXPIRED: 240>
[140650900076192] Error during service call to update.install: Update was not successful: Failed to deliver packet: <TXStatus.MAC_TRANSACTION_EXPIRED: 240>

Niet een erg uitgebreide foutmelding. Iemand toevallig enig idee? Ik heb HA, en zelfs het hele x86 systeem waar het op draait, al herstart en meerdere keren de firmware update geprobeerd te draaien.
Ik heb deze ook, en afgelopen week maar 's de update knop in HA geklikt en er verder niet naar om gekeken. Ze lijken nu geupdate (FW 0x00002200). Geen knop ingedrukt en batterij is ook nog 100%. Dit is met de ZHA integratie, HA 2025.8.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:44
kepler schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:32:
[...]

Wat betreft het weergeven, ik ben heel tevreden met de epaper screens die ik aanstuurt via https://openepaperlink.de/
Kan je ook gelijk meer info inzetten

[Afbeelding]

En gelijk een wedervraag, hoe bepaal je nauwkeurig of er nog genoeg warm water is? Ik merk dat de watertemp in het sww vat niet altijd een goede indicatie is. En hier wordt er ook pas verwarmd als de zon (genoeg) schijnt, dus ben benieuwd naar jou oplossing :D
(Gelukkig komt koud water niet heel vaak voor nog)
Ahja, dit ben ik een keer tegengekomen, is ook een topic van geloof ik. Dacht dat dat altijd veel priegelen was. Toch maar eens induiken dan.

Ik heb in principe 2 sensors, 1 onderin de tank en 1 bovenin, en ik heb een threshold vanaf wanneer hij mag verwarmen. Niets complex. Maar omdat hij gaat mengen bij verwarmen kan 't vat 2/3e koud zijn en 1/3e warm waardoor je ineens onder de comfortgrens zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Thorsd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

Ik heb deze ook, en afgelopen week maar 's de update knop in HA geklikt en er verder niet naar om gekeken. Ze lijken nu geupdate (FW 0x00002200). Geen knop ingedrukt en batterij is ook nog 100%. Dit is met de ZHA integratie, HA 2025.8.3.
Update duurt zomaar tot 2uur per apparaat. Beter ook maar 1 per keer tegelijk doen.
Batterij ging bij mij na vorige update van 100 naar 40% en waren daarna zo binnen 3 maanden leeg. Wisselen van batterij is koud kunstje, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb met volgende YAML een sensor geïmplementeerd om graaddagen te berekenen, maar die doet niks meer. Zou elke 6' moeten updaten, maar als ik de entity state nakijk dan gebeurt er niks meer na de YAML reload of HA herstart. De sensor voor de temperatuur werkt, die wordt ook voor andere dingen gebruikt en heb ik in de template editor geladen om te dubbelchecken.

Hoe kan ik uitvlooien waarom die niet bijwerkt?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- trigger:
    - trigger: time_pattern
      id: "update"
      minutes: "/6"    # Herhaal elke 6 minuten
      id: "clear"   # Zet teller terug naar nul om middernacht
      hours: "0"
      minutes: "1"
  sensor:
    - name: Graaddag
      unique_id: degree_day
      state: >-
        {% if trigger.id == "update" %}
          {% set freq = 0.1 %}
          {% set base = 16.5 %}
          {% set current_temp = states('sensor.thuis_current_temperature') | float(0) %}
          {% set partial_dd = max(0, (base - current_temp) / (24 / freq)) %}
          {{ (this.state | float(default=0)) + partial_dd | round(1) }}
        {% else %}
          {{ 0 }}
        {% endif %}
      state_class: total_increasing

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borromini schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:47:
Ik heb met volgende YAML een sensor geïmplementeerd om graaddagen te berekenen, maar die doet niks meer. Zou elke 6' moeten updaten, maar als ik de entity state nakijk dan gebeurt er niks meer na de YAML reload of HA herstart. De sensor voor de temperatuur werkt, die wordt ook voor andere dingen gebruikt en heb ik in de template editor geladen om te dubbelchecken.

Hoe kan ik uitvlooien waarom die niet bijwerkt?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- trigger:
      id: "update"
      minutes: "/6"    # Herhaal elke 6 minuten
      id: "clear"   # Zet teller terug naar nul om middernacht
      hours: "0"
      minutes: "1"
  sensor:
    - name: Graaddag
      unique_id: degree_day
      state: >-
        {% if trigger.id == "update" %}
          {% set freq = 0.1 %}
          {% set base = 16.5 %}
          {% set current_temp = states('sensor.thuis_current_temperature') | float(0) %}
          {% set partial_dd = max(0, (base - current_temp) / (24 / freq)) %}
          {{ (this.state | float(default=0)) + partial_dd | round(1) }}
        {% else %}
          {{ 0 }}
        {% endif %}
      state_class: total_increasing
En wat is de state op dit moment dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die is 0 maar wordt zo ingesteld zolang er nog niks wordt uitgelezen. Ondertussen in de logs wel dit te zien, dus toch iets mis, ook al lijkt de YAML op zich wel correct :|
Logger: homeassistant.config
Bron: config.py:354
Eerst voorgekomen: 21:51:32 (8 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 21:59:47

Invalid config for 'template' at templates.yaml, line 155: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected '}', expected ')') for dictionary value 'sensor->0->state', got '{% if trigger.id == "update" %}\n {% set freq = 0.1 %}\n {% set base = 16.5 %}\n {% set current_temp = states(\'sensor.thuis_current_temperature\') | float(0) %}\n {% set partial_dd = max(0, (base - current_temp) / (24 / freq)) %}\n {{ (this.state | float() + partial_dd | round(1) }}\n{% else %}\n {{ 0 }}\n{% endif %}'
Invalid config for 'template' at templates.yaml, line 155: invalid template (TemplateSyntaxError: expected token ')', got '=') for dictionary value 'sensor->0->state', got '{% if trigger.id == "update" %}\n {% set freq = 0.1 %}\n {% set base = 16.5 %}\n {% set current_temp = states(\'sensor.thuis_current_temperature\') | float(0) %}\n {% set partial_dd = max(0, (base - current_temp) / (24 / freq)) %}\n {{ (this.state | float((default=0)) + partial_dd | round(1) }}\n{% else %}\n {{ 0 }}\n{% endif %}'
Invalid config for 'template' at templates.yaml, line 155: invalid template (TemplateSyntaxError: expected token ')', got '=') for dictionary value 'sensor->0->state', got '{% if trigger.id == "update" %}\n {% set freq = 0.1 %}\n {% set base = 16.5 %}\n {% set current_temp = states(\'sensor.thuis_current_temperature\') | float(0) %}\n {% set partial_dd = max(0, (base - current_temp) / (24 / freq)) %}\n {{ (this.state | float((default=0)) + partial_dd }}\n{% else %}\n {{ 0 }}\n{% endif %}'

[ Voor 47% gewijzigd door Borromini op 21-10-2025 22:02 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1 ... 345 346 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.