Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 13:52

JoepW

iRacer & Home Assistant

Zijn er meer mensen waarbij de app (bij mij op de iphone) niet of moeizaam functioneert na een upgrade naar ha 2023.4?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 15:49
Slinkos schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:45:
[...]

Ja elegantie heeft z'n prijs :-) Het is inderdaad minder mooi maar omdat je naar een goedkope oplossing zocht.. Ik heb ze zelf op mijn vouwgordijnen gebruikt.

Je moet wel er wel rekening mee houden dat je kralenkoord niet te lang is, want als je de E1 installeert moet het koord wel strak staan.
Nou, ik dacht dat het met name zou ratelen enzo. En ja, heel mooi is het niet. Maar elektriciteitskabels die van de raambekleding lopen en ik never nooit mooi ga wegwerken zijn ook niet je van het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 16:58

Simkin

Bzzzzz

Kan iemand adviseren hoe de Lidl Smart Button met HA gepaired moet worden? Ik maak gebruik van een "Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus" en "Zigbee Home Automation"

Ik begrijp vanuit de handleiding dat de reset pin 6 seconden moet worden ingedrukt en dat dan het lampje gaat knipperen. In mijn geval gaat het lampje branden zodra ik de reset knop indruk en deze gaat na 3 seconden weer uit. Er gaat verder niets knipperen.

Een Hue smart knop wordt zonder probleem gepaired dus de stick lijkt mij in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
Ik vind het er strak uitzien!
Hoe heb je dat gedaan met welke hardware? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
Custom templates komen naar HACS, ik heb mijn relative time template wat ik eerder al eens geplaatst heb (maar dan een nog wat uitgebreide versie) dus alvast in een aparte repo gezet, en een PR gemaakt om hem toe te laten voegen :)

https://github.com/TheFes/relative-time-plus

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Xqlus1ve schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:23:
Ik probeer wat extra functies aan mijn mushroom light card toe te voegen, zo kan ik bij een losse lamp de candle mode vinden…

[Afbeelding]

Maar als de mushroom light card aan een hele groep vast zit kan ik de functie niet vinden…

[Afbeelding]

Is hier een truukje voor of moet ik dan een volledige template card gaan maken? Ik wil het zelfde met mijn play bars card om daar scenes mee te kunnen selecteren.
Is die 2e lamp ook een Philips Hue lamp?
Anders werkt die functie niet om deze als 'candle' aan te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Simkin schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:26:
Kan iemand adviseren hoe de Lidl Smart Button met HA gepaired moet worden? Ik maak gebruik van een "Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus" en "Zigbee Home Automation"

Ik begrijp vanuit de handleiding dat de reset pin 6 seconden moet worden ingedrukt en dat dan het lampje gaat knipperen. In mijn geval gaat het lampje branden zodra ik de reset knop indruk en deze gaat na 3 seconden weer uit. Er gaat verder niets knipperen.

Een Hue smart knop wordt zonder probleem gepaired dus de stick lijkt mij in orde.
Heb je gecheckt of hij ondersteund wordt? Ik zie hem niet staan: https://zigbee.blakadder.com/zha.html

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:57
Dwazer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:29:
[...]

Ik vind het er strak uitzien!
Hoe heb je dat gedaan met welke hardware? :)
Het is een Microsoft Surface Pro 5 Core i7, ik heb deze voor een heel fijn prijsje hier op v&a kunnen scoren. Het draait in kiosk mode chrome. Wellicht wat overkill maar ik vind het formaat en design van dit apparaat erg netjes, en hangt toch in het zicht. Hij hangt continu aan het stroom, maar de bios van deze surface heeft een kiosk instelling waardoor de accu dus niet overmatig bellast wordt en juist voor "altijd aan stroom" bedoelt is.

Dit is de wall mount, was een gokje, en is en blijft een gokje :P Met plakband aan de muur

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Maar het ziet er strak uit, en de oplader valt precies goed onderop de mount. Wellicht kom ik op een ochtend beneden en dan wordt het huilen :|

Screen on, is nog een uitdaging. Maar ik draai op de tablet zelf hass-agent, en die kan je het scherm aan en uit laten zetten doormiddel van motion detect. Woonkamer hangen een aantal mm sensoren, en dat werkt eigenlijk erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:34
Simkin schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:26:

Misschien toch even kijken of je de knop goed indrukt. Volgens: https://zigbee.blakadder.com/Lidl_HG08164.html doe je het wel goed met je 6 seconden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
ppeterr schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:38:
[...]

Het is een Microsoft Surface Pro 5 Core i7, ik heb deze voor een heel fijn prijsje hier op v&a kunnen scoren. Het draait in kiosk mode chrome. Wellicht wat overkill maar ik vind het formaat en design van dit apparaat erg netjes, en hangt toch in het zicht. Hij hangt continu aan het stroom, maar de bios van deze surface heeft een kiosk instelling waardoor de accu dus niet overmatig bellast wordt en juist voor "altijd aan stroom" bedoelt is.

Dit is de wall mount, was een gokje, en is en blijft een gokje :P Met plakband aan de muur

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Maar het ziet er strak uit, en de oplader valt precies goed onderop de mount. Wellicht kom ik op een ochtend beneden en dat wordt het huilen :|

Screen on, is nog een uitdaging. Maar ik draai op de tablet zelf hass-agent, en die kan je het scherm aan en uit laten zetten doormiddel van motion detect. Woonkamer hangen een aantal mm sensoren, en dat werkt eigenlijk erg goed.
Voor die €16,- kun je je geen buil vallen. Misschien dat ik daar ook eens naar ga kijken voor mijn Tab 8
En handig ook, dat het een MSSurface is, i.v.m. de magnetische aansluiting voor het opladen.

Ik heb voor mijn wallmount-to-be (Want die zoek ik nog) alvast een automation aangemaakt die een plug aanstuurt, waaraan deze gekoppeld zit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Charging.ON
description: Charging @ below 25%
trigger:
  - type: battery_level
    platform: device
    device_id: IDEE
    entity_id: sensor.device_battery_level
    domain: sensor
    below: 25
condition: []
action:
  - type: turn_on
    device_id: IDEE
    entity_id: switch.h_2
    domain: switch
mode: single

En ook weer uitzet zodra value op 99% battery zit :)

(En ja, kan vast beter, maar ben nog superlerende :D )

[ Voor 7% gewijzigd door Dwazer op 06-04-2023 15:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:55

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Dwazer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:36:
[...]

Is die 2e lamp ook een Philips Hue lamp?
Anders werkt die functie niet om deze als 'candle' aan te sturen :)
Nou dat is een goede vraag, van de 5 'lampen' zijn er 4 die candle mode kunnen doen, en 1 is een slimme stekker. Maar aangzien Hue app de hele groep de candle mode kan geven, ook al zit er 1 in die dat niet kan dacht ik dat HA dat mogelijk ook kon. Maar mogelijk heeft HA die functionaliteit niet?

Voor mijn Hue Play bars kunnen beiden de 'scenes' aan maar de optie kan ik helaas niet meer vinden. Ik denk dat ik vanavond eens weer flink ga pielen in HA, en dan ook eens wat in states lopen prusten :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 16:58

Simkin

Bzzzzz

Slinkos schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:36:
[...]

Heb je gecheckt of hij ondersteund wordt? Ik zie hem niet staan: https://zigbee.blakadder.com/zha.html
Ik dacht van wel nav ZHA - LIVARNO/SilverCrest/Lidl Smart Button - Fully configurable

[ Voor 9% gewijzigd door Simkin op 06-04-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Xqlus1ve schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:33:
[...]

Nou dat is een goede vraag, van de 5 'lampen' zijn er 4 die candle mode kunnen doen, en 1 is een slimme stekker. Maar aangzien Hue app de hele groep de candle mode kan geven, ook al zit er 1 in die dat niet kan dacht ik dat HA dat mogelijk ook kon. Maar mogelijk heeft HA die functionaliteit niet?

Voor mijn Hue Play bars kunnen beiden de 'scenes' aan maar de optie kan ik helaas niet meer vinden. Ik denk dat ik vanavond eens weer flink ga pielen in HA, en dan ook eens wat in states lopen prusten :p.
Ik kon me ook niet herinneren het vanuit HA aan te kunnen zetten.
Wél vanuit de Hue app zelf, om vervolgens de lamp aan/uit te kunnen schakelen in HA.
Na een reset van de lamp, was ook die 'candle light' setting kwijt, moest opnieuw 'enabled' worden vanuit de Hue app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 17:22

Mimiix

Professioneel Prutser

Hoi allen,

Ik meen me te herinneren dat ik iemand hier zag schrijven over een Esphome project met buiten temperatuur sensor die op zonnepanelen werkte.

Is die persoon hier nog? Ik ben geïnteresseerd in een dergelijke opzet maar kom er niet geheel uit.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 07:37

Stekeltje

Nothing to see here move along

ppeterr schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:56:
@Stekeltje Ontzettend mooi en compleet, mijn complimenten!

Ik hoop ooit het ook nog eens zo compleet te krijgen, maar ik merk dat ik er erg veel tijd voor nodig heb en deels ook de kennis ontbreekt om het zonder frustraties "ok" te krijgen.

Ik wil toch nog even mijn resultaat showen, van hoe het uiteindelijk aan de muur hangt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er toch hartstikke strak uit? Wat mis je nog wat het incompleet maakt? Veel dingen in HA hebben wel een leercurve al is het tegenwoordig een stuk minder spartaans moet ik wel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:57
Stekeltje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:30:
[...]

Ziet er toch hartstikke strak uit? Wat mis je nog wat het incompleet maakt? Veel dingen in HA hebben wel een leercurve al is het tegenwoordig een stuk minder spartaans moet ik wel zeggen.
Klopt, ik ben niet ontevreden. Ik ben dus een aantal weken bezig geweest met het dashboard. Uren zitten erin, en nu blijkt toch dat alles niet echt functioneel genoeg is. Niet betrouwbaar genoeg als dashboard. Ik gebruik bijvoorbeeld grafana iframes. Voor wat statistieken. Dit werkt, maar eigenlijk weer niet goed genoeg aangezien posities verschieten en achtergronden niet lekker mee komen. Dus dan duik ik maar weer in apex charts. Ik gebruik een ADB docker om een android tv device in het dashboard te tonen met bediening van de apps. Ziet er oke uit, maar ook wederom niet genoeg skills om het er stabiel in te krijgen. Ofwel het komt er op neer dat mijn ideen mijn kunde overstijgen :)

En dan de laatste updates van HA. Die hebben werkelijk de helft gesloopt wat dan weer redelijk goed was. Dat vind ik heel erg vervelend, en telleurstellend tegelijk, maar goed daar ga ik vanavond maar voor zitten om te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:47
Hier een vreemd probleempje wat ik maar niet opgelost krijg bij het opstarten van HA.
Heb HA op een T620 thinclient geïnstalleerd mbv uitleg van huize bruin en dit werkt.
Start ik de T620 op met de tv als monitor werkt dit zonder problemen, zet ik TV uit met hdmi kabel nog aangesloten werkt dit ook. (Geen losse monitor dus displayport naar HDMI kabel)
Bij opstarten zonder monitor aangesloten geeft de T620 6 piepjes en rood knipperende led en start niet op.

Moet ik nog iets in de bios wijzigen? Ik kom daar niet meer in met F10.
In HA zelf zie ik bij hardware wel usb monitoren maar geen instel mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:43

Eraser127

Nijkerk

Jeweetje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:23:
Hier een vreemd probleempje wat ik maar niet opgelost krijg bij het opstarten van HA.
Heb HA op een T620 thinclient geïnstalleerd mbv uitleg van huize bruin en dit werkt.
Start ik de T620 op met de tv als monitor werkt dit zonder problemen, zet ik TV uit met hdmi kabel nog aangesloten werkt dit ook. (Geen losse monitor dus displayport naar HDMI kabel)
Bij opstarten zonder monitor aangesloten geeft de T620 6 piepjes en rood knipperende led en start niet op.

Moet ik nog iets in de bios wijzigen? Ik kom daar niet meer in met F10.
In HA zelf zie ik bij hardware wel usb monitoren maar geen instel mogelijkheden.
Heb je deze al gezien:
https://forums.servetheho...-display-connected.25066/

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
-dubbel- :O

[ Voor 98% gewijzigd door Dwazer op 06-04-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:50
Vandaag een nieuwe electriciteits- en gasmeter gekregen van Stedin.
Helaas is het er een die ze een "tweede leven" gunnen, dus de tellerstanden stonden niet op 0, dus nu 'denkt' Home Assistant dat we vandaag een gigaverbruik hadden.
Weet iemand of het mogelijk is om deze begintellerstand zo te bewerken zodat de grafiekjes weer kloppen, want op deze manier lijken alle andere dag/week/maand standen bijna 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Dwazer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:34:
[...]

Ik kon me ook niet herinneren het vanuit HA aan te kunnen zetten.
Wél vanuit de Hue app zelf, om vervolgens de lamp aan/uit te kunnen schakelen in HA.
Na een reset van de lamp, was ook die 'candle light' setting kwijt, moest opnieuw 'enabled' worden vanuit de Hue app :)
Nou schiet mij maar lek :?

Hue licht groep, geen candle scene beschikbaar (want er zit een on/off plug bij?), een helper aangemaakt als licht groep, identiek dezelfde lampen in de helper als de originele groep vanuit de Hue app, nu wel candle scene beschikbaar 8)7

Nu nog kijken hoe ik die scenes van de play bars in een mushroom light card kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slinkos
ta_chi79 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:47:
Vandaag een nieuwe electriciteits- en gasmeter gekregen van Stedin.
Helaas is het er een die ze een "tweede leven" gunnen, dus de tellerstanden stonden niet op 0, dus nu 'denkt' Home Assistant dat we vandaag een gigaverbruik hadden.
Weet iemand of het mogelijk is om deze begintellerstand zo te bewerken zodat de grafiekjes weer kloppen, want op deze manier lijken alle andere dag/week/maand standen bijna 0.
Via developer tools > statistics. En dan het icoontje rechts er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:25
TheFes schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:51:
[...]

Het maakt niet uit in welke folder hij staat, zolang je er maar naar verwijst in je configuration.

Stel dat de file /config/customize/customize.yaml wordt, dan kun je hem zo in configuration.yaml zetten
YAML:
1
2
homeassistant:
  customize: import customize/customize.yaml
Geprobeerd, maar ik krijg deze melding bij check configuration:
Configuration invalid!
expected a dictionary for dictionary value @ data['customize']

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:50
Slinkos schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:18:
[...]

Via developer tools > statistics. En dan het icoontje rechts er naast.
Bedankt! Dacht al dat ik zelf de database in moest duiken om dit daar aan te pasen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ruimzicht schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:20:
[...]

Configuration invalid!
Wat staat er in je customize.yaml

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

ta_chi79 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:41:
[...]

Bedankt! Dacht al dat ik zelf de database in moest duiken om dit daar aan te pasen!
Toepasselijk :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
Niet toepaselijk? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ruimzicht schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:20:
[...]

Configuration invalid!
@TheFes Dat moet toch
YAML:
1
2
homeassistant:
  customize: !include customize/customize.yaml

zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
TheFes schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:48:
[...]
Wat staat er in je customize.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
customize:
  sensor.meerlanden_afvalbakken_restafval:
    entity_picture: /local/icons/REST_icon.png
  sensor.meerlanden_afvalbakken_gft:
    entity_picture: /local/icons/GFT_icon.png
  sensor.meerlanden_afvalbakken_pmd:
    entity_picture: /local/icons/PBD_icon.png
  sensor.meerlanden_afvalbakken_takken:
    entity_picture: /local/icons/TAK_icon.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ruimzicht Het customize: heb je al in je configuration.yaml staan. Dus dat moet er voor weg en mag het geheel dus twee spaties naar links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Septillion schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:02:
@Ruimzicht Het customize: heb je al in je configuration.yaml staan. Dus dat moet er voor weg en mag het geheel dus twee spaties naar links.
In configuration.yaml staat dit (onderaan):
YAML:
1
2
homeassistant:
  customize: import customize.yaml

(customize.yaml staat in zelfde directory als configuration.yaml)

In customize.yaml staat nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8

Of begrijp ik je niet goed? Krijg nog steeds deze melding: Configuration invalid! expected a dictionary for dictionary value @ data['customize']

Denk dat het gelukt is: !include ipv import - nu geen foutmelding meer bij de check. Zag jouw opmerking over het hoofd. Thanks!

[ Voor 10% gewijzigd door Ruimzicht op 06-04-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBDM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-08 15:32
Ik ben momenteel bezig met de elektra in m’n nieuwe huis, veel al uitgezocht hoe ik de dingen wil automatiseren. Ik wil de lichten en schakelaars automatiseren i.c.m. pulsdrukkers. Even terug heb ik hier als tip gekregen om te kijken naar de ecodim zigbee maar als hier wat rondzoek lees ik ook veel goede dingen over shellies. Hier twijfel ik tussen. Welke zouden jullie kiezen en waarom?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ruimzicht schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:16:
[...]

In configuration.yaml staat dit (onderaan):
YAML:
1
2
homeassistant:
  customize: import customize.yaml

(customize.yaml staat in zelfde directory als configuration.yaml)

In customize.yaml staat nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8

Of begrijp ik je niet goed? Krijg nog steeds deze melding: Configuration invalid! expected a dictionary for dictionary value @ data['customize']

Denk dat het gelukt is: !include ipv import - nu geen foutmelding meer bij de check. Zag jouw opmerking over het hoofd. Thanks!
Oeps, die opmerking had ik ook gemist, stomme fout van me. Excuus voor de verwarring

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:39
JBDM schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:26:
Ik ben momenteel bezig met de elektra in m’n nieuwe huis, veel al uitgezocht hoe ik de dingen wil automatiseren. Ik wil de lichten en schakelaars automatiseren i.c.m. pulsdrukkers. Even terug heb ik hier als tip gekregen om te kijken naar de ecodim zigbee maar als hier wat rondzoek lees ik ook veel goede dingen over shellies. Hier twijfel ik tussen. Welke zouden jullie kiezen en waarom?

Alvast bedankt!
Ecodim, want ik haat wifi O-) Dat is voor mij persoonlijk in ieder geval de reden waarom ik liever voor Zigbee of Z-Wave ga dan wifi. Heb op een gegeven moment zelfs een Fibaro Roller Shutter en Shelly (2.5?) besteld voor een rolluik aan te sturen. Maar leuk dat de Shelly dat kan, maar buiten een testje is die verder ongebruikt :X
Alhoewel die nieuwe Plus(?) modellen natuurlijk ook via Bluetooth aangestuurd kunnen worden en daardoor mogelijk helemaal niet meer op wifi hoeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Oef, persoonlijk verkies ik dan Wifi wel weel mijlen ver boven bluetooth daarvoor...

Maar zowel Wifi als Zigbee hebben voordelen. Voor wifi heb je gewoon ook een goed netwerk nodig en is dan wel volledig afhankelijk (afgezien van direct aangesloten schakelaars) daarvan. Bij Zigbee bouwt het een eigen mesh en kan je ook zaken direct binden aan elkaar. Voordeel van meeste Wifi modules is dan weer dat je veeeeeeeeeeeel meer opties op het device krijgt. Bij Zigbee is dit helaas vaak erg beperkt, Zwave doet het wel wat beter vaak maar zeker bij ESP wifi modules kan eigenlijk alles.

Zelf mooie mengelmoes van Wifi en Zigbee al naar gelang de eisen op de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ja of de customize: in de configuration.yaml weghalen, zo heb ik het gedaan in mijn config. Ik heb zelf het voorbeeld van Franck gebruikt om mijn config op te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50

Woohooo

Smilie, James Smilie

Home Assistant 2023.04 zit een enorme verbetering in mbt de performance. Ik vlieg door de menus heen en cpu load is met 90% afgenomen... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:47
Bedankt, dacht reeds de nieuwste firmware te hebben.
Nu de 2019 versie erop geflahsed en probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:09
na het zien van de laatste release notes denk ik dat het voor mijn situatie beter is over te stappen van postgressDB naar de default sqllite. echter wil ik liever niet mijn energie historie kwijtraken.
die heb ik overigens wel in dsmrreader maar toch. :)

dus ik zoek of een methode om 10 jaar historie vanuit dsmrreader weer in home assistant te laden.
of
postgres>sqllite

heeft iemand hier ervaring mee? of wellicht een handleiding tegengekomen die ik als leek kan proberen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:39
remcoXP schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:10:
na het zien van de laatste release notes denk ik dat het voor mijn situatie beter is over te stappen van postgressDB naar de default sqllite. echter wil ik liever niet mijn energie historie kwijtraken.

dus ik zoek of een methode om 10 jaar historie vanuit dsmrreader weer in home assistant te laden.
of
postgres>sqllite

heeft iemand hier ervaring mee? of wellicht een handleiding tegengekomen die ik als leek kan proberen?
Bedoel je DSMR Reader of een DSMR oplossing? Want voor zover ik weet kan eerstgenoemde alleen met PostgreSQL werken. Daarnaast heeft die ook uberhaupt geen release gehad sinds begin februari, en dat was maar een bugfix release.
En gezien je het hebt over 10 jaar aan data zal dat vast niet 10 jaar aan data in HA zijn? Want het hele energy dashboard bestaat pas een jaar of zo.

Oftewel: als je DSMR Reader gebruikt kun je v.z.i.w. sowieso niet 100% van PostgreSQL afstappen. Of/hoe makkelijk je HA zelf kunt migreren van PostgreSQL naar SQLite durf ik niet te zeggen.

* RobertMe ziet uberhaupt geen reden om bij zijn eigen installatie af te stappen van PostgreSQL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:43
Ik probeer over te stappen van Domoticz naar Home Assistant OS.

De telegrammen van mijn P1 meter komen beschikbaar op 192.168.1.156:3002
In Domoticz had ik een "P1 meter via LAN" - ding ingesteld. In DSMR Reader heb ik het ingesteld via "Uitleesmethode" "Networksocket".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIo6n4n4RziTGDd4se9agL8xdHA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6pcxXZeIgZ0TxxGP0WqSvVx8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhHOTL_lSJ0XLRk0ZMxkD7mZbgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXkbCEEzgz2q64VkX3jq0aDc.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe doe ik dit in Home Assistant?

Edit:

Dit is de oplossing:
TheFes schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:10:
[...]

De DSMR Slimme meter integratie gebruiken en dan als input die url gebruiken
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

[ Voor 39% gewijzigd door Opperhoof op 07-04-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:32
Opperhoof schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:32:

In Domoticz had ik een "P1 meter via LAN" - ding ingesteld. In DSMR Reader heb ik het ingesteld via "Uitleesmethode" "Networksocket".

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hmmm, hoe lees je je meter uit en wat je response als je op 3002?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

remcoXP schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:10:

of
postgres>sqllite

Ik heb de release video beken en daarin kwam dit ter sprake. De ontwikkelaars zijden dat ze bijna nooit een goede turial tegen kwamen omdat de meeste een dump maken van de database ipv een migratie.

Ze zeiden dat je dan problemen kan krijgen omdat ze bij sommige databases een ander datatype per kolom hebben. (precisie bijv) waardoor je bij een dump een deel van de data van je timestamps verloren kan gaan en er nu meerdere datapunten op hetzelfde tijdstip plaatsvinden

Edit al ging dat meer over mariadb, maar toch.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:43
htca schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:11:
[...]

Hmmm, hoe lees je je meter uit en wat je response als je op 3002?
Ik heb een simpele OrangePi gekoppeld via ttys1 aan de P1 poort van m'n dsmr 5 slimme meter. Met net2ser ofzo iets zet hij alle telegrammen op een netwerk poort zodat alle andere apparaten de data daar binnen kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:16

Toppe

Oké ✅

Klopt het dat state_color: true bij het mee kleuren van de iconen ook altijd afhangt van de lichtsterkte?

Ik ben kleuren blind en wil liever dat de iconen altijd dezelfde kleur hebben bij aan. Of het nou 1, 5 of 75% is.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Opperhoof schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De DSMR Slimme meter integratie gebruiken en dan als input die url gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
Volledig nieuw met Home Assistant, dus mijn vraag zal misschien een nogal makkelijke oplossing hebben. Ik heb Telegram als integratie toegevoegd zodat ik bij bepaalde dingen een melding kan krijgen. Dit werkt perfect zoals het hoort. Nu wil ik als test om het uur de temperatuur gepost krijgen in het Telegram kanaal.

Ik heb een automation aangemaakt die iedere minuut (als test nu) een test bericht verstuurd naar het Telegram kanaal. Hoe kan ik hier echter de waarde van mijn temperatuursensor als variable in meeposten? Mijn tempsensor heeft volgende identity: sensor.tempsensor_temperature

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Nieuwe automatisering
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /1
action:
  - service: telegram_bot.send_message
    data:

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-04-2023 12:28 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
argon007 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:47:
Volledig nieuw met Home Assistant, dus mijn vraag zal misschien een nogal makkelijke oplossing hebben. Ik heb Telegram als integratie toegevoegd zodat ik bij bepaalde dingen een melding kan krijgen. Dit werkt perfect zoals het hoort. Nu wil ik als test om het uur de temperatuur gepost krijgen in het Telegram kanaal.

Ik heb een automation aangemaakt die iedere minuut (als test nu) een test bericht verstuurd naar het Telegram kanaal. Hoe kan ik hier echter de waarde van mijn temperatuursensor als variable in meeposten? Mijn tempsensor heeft volgende identity: sensor.tempsensor_temperature

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Nieuwe automatisering
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /1
action:
  - service: telegram_bot.send_message
    data:
Dat moet met een template
message: "De huidige temperatuur is {{ states ('sensor.tempsensor_temperature') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
TheFes schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:50:
[...]

Dat moet met een template
message: "De huidige temperatuur is {{ states ('sensor.tempsensor_temperature') }}"
Held! Zo makkelijk was het dus. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:13
Ik ben opzoek naar een manier om de media die in Home assistent staat te synchroniseren richting een cloud opslag en dan het liefst google drive. Ik weet dat het mogelijk is om te backuppen naar google drive maar dat is niet wat ik zoek. Ik zoek een sync die gelijk bij het aanmaken van een file in de media folder deze naar google kopieert.

Situatie:
Een paar weken terug is er ingebroken in de woning die we aan het verbouwen zijn. Ik ben bezig met het inrichten van een Frigate NVR op mijn Home Assistant zodat ik beelden heb als het weer gebeurd. Nu zit ik nog met het probleem als ze dan mijn HA pc meenemen dan ben ik de beelden ook kwijt. Frigate zet de beelden die hij maakt in de media folder van HA. Ik zoek dus een manier om het vanuit die folder te versturen naar een andere locatie het liefst google drive of anders heb ik ook nog een Hidrive die beschikt over bijna alle type data protocollen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slinkos
argon007 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:00:
[...]

Held! Zo makkelijk was het dus. Bedankt!
Als je dit soort dingen wilt uittesten, dan kan dat onder "Developer Tools > Template"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
SkullboyNL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:58:
Ik ben opzoek naar een manier om de media die in Home assistent staat te synchroniseren richting een cloud opslag en dan het liefst google drive. Ik weet dat het mogelijk is om te backuppen naar google drive maar dat is niet wat ik zoek. Ik zoek een sync die gelijk bij het aanmaken van een file in de media folder deze naar google kopieert.

Situatie:
Een paar weken terug is er ingebroken in de woning die we aan het verbouwen zijn. Ik ben bezig met het inrichten van een Frigate NVR op mijn Home Assistant zodat ik beelden heb als het weer gebeurd. Nu zit ik nog met het probleem als ze dan mijn HA pc meenemen dan ben ik de beelden ook kwijt. Frigate zet de beelden die hij maakt in de media folder van HA. Ik zoek dus een manier om het vanuit die folder te versturen naar een andere locatie het liefst google drive of anders heb ik ook nog een Hidrive die beschikt over bijna alle type data protocollen.
Heb je een (goede) internet verbinding in dat huis?
Want dan zou ik gewoon je frigate/HA computer ergens anders bewaren en met tailscale of wireguard de camera's in hetzelfde netwerk hangen. Dan is alles remote behalve de camera's
En dan als backup SD kaartjes in de cameras (meeste beveiligingscamera's hebben die functie wel)

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 07-04-2023 13:04 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
SkullboyNL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:58:

Situatie:
Weet niet of dit in HA kan, mogelijk wel, maar wat me sowieso mogelijk lijkt is om dit buiten HA om te doen, gewoon in Windows/Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:13
Er is nog geen internet beschikbaar ik wacht nog op de aanleg van glasvezel. Ik mag tijdelijk de wifi van de buren gebruiken dus ik hang in huis een OpenWRT router die ik als bridge ga gebruiken.
Ik zal natuurlijk ook HA en Frigate in docker kunnen draaien dan kan ik met Rsync het zo kopiëren maar ik dacht hou het lekker simpel en draai alles in HAOS.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:01
Iemand hier al een Bold smart lock in Home Assistant gekregen? Zag wel een homebridge automation, dus ik verwacht eigenlijk ook dat HA deze dan ook automatisch ziet.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RienkK
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-08 23:48
Hoi iedereen, ik heb een alternatieve app voor Home Assistant gebouwd. Ik ben op dit moment erg opzoek naar feedback van de Home Assistant community. Ik ben heel benieuwd wat jullie kritiek/gedachtes/ideeën zijn.

Ik heb er een post op Tweakers gemaakt waar ik er wat meer over vertel: [HA] Ovio, intuïtieve app voor Home Assistant

[ Voor 6% gewijzigd door RienkK op 07-04-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-09 17:59
TheFes schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Je wil dus checken:
  • Of de entry die nu in de kalender staat vandaag is
  • En of die entry de starttijd 7:00 of 15:00 heeft
Klopt dat?

Een calendar entity geeft altijd alleen het eerstvolgende event weer.

@jannus66
Probeer dit eens:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set start = state_attr('calendar.inplanning', 'start_time') %}
{% set start = start | as_datetime | as_local if start else start %}
{% if today_at('07:00') == start %}
  vroeg
{% elif today_at('15:00') == start %}
  laat
{% else %}
  vrij
{% endif %}
Ik ben hier even op doorgegaan en heel tevreden met wat ik nu heb, maar zou ik ook een niet tijdsgebonden text uit kunnen lezen?
Dus een extra if kunnen toevoegen met als state een text die in de kalender staat? Zonder tijd erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
TheFes schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:35:
Custom templates komen naar HACS, ik heb mijn relative time template wat ik eerder al eens geplaatst heb (maar dan een nog wat uitgebreide versie) dus alvast in een aparte repo gezet, en een PR gemaakt om hem toe te laten voegen :)

https://github.com/TheFes/relative-time-plus
Dit ziet er goed uit, ik krijg het alleen niet aan de praat met "last_changed" attributes van diverse sensoren. Deze geven altijd "incorrecte datum" als output. Dit is de code die ik gebruik:

YAML:
1
2
{% from 'relative_time.jinja' import relative_time_plus %}
{{ relative_time_plus(states('states.binary_sensor.voordeur.last_changed'), parts=3, week=false, time=true, verbose=true, language='nl') }}

Wat kan ik doen om deze ook aan te laten werken met deze macro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
IKKE86 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:32:
[...]

Dit ziet er goed uit, ik krijg het alleen niet aan de praat met "last_changed" attributes van diverse sensoren. Deze geven altijd "incorrecte datum" als output. Dit is de code die ik gebruik:

YAML:
1
2
{% from 'relative_time.jinja' import relative_time_plus %}
{{ relative_time_plus(states('states.binary_sensor.voordeur.last_changed'), parts=3, week=false, time=true, verbose=true, language='nl') }}

Wat kan ik doen om deze ook aan te laten werken met deze macro?
Zet dit eens in developer tools > templates, dan zie je waarom het niet werkt
{{ states('states.binary_sensor.voordeur.last_changed') }}

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

Quad

Doof

Miniprojectje klaar.
Doordat ik bijna niets meer hoor voldeed de standaard deurbel niet meer. Ik moet dus op andere manieren getriggerd worden.

Een videodeurbel wilde mijn vrouw niet, een draad trekken via de kruip zag ik weer niet zitten, dus bedacht ik me dat er wellicht iets met een Aqara contactsensor mogelijk is.

Ik heb een deurbel van de Gamma voor nog geen 5 euro gekocht. Een oude USB kabel gestript en gesoldeerd aan de Aqara op de omcirkelde plaatsen.
Paar gaatjes maken zodat het netjes geplaatst kan worden, monteren aan de drukker en de Aqara is lekker droog en kan dus lang mee.

Netto kosten nog geen 15 euro, batterylife van ~2 jaar waarschijnlijk en lokaal beheer ipv iets met WiFi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gqEtImiwzBiWe11TVIOXSQdXKs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1G4PtdqPy4DtxwB6HOWceo56.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnoPw3Pn9xFnNfqb8A3YO9DqMq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Xb8eWIUIUNPF6BooybTp7pp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7zFCK3O54eeKsPpbnKesFS8Ltc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvqccbeDojZiOFdWzDlPLfB7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58zkkA3fL8EsHWXnFz6vI3B5t5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hegk5Dof7zcH4iqxAtf91YPS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iwhb-VQrWALYGcGivQ5eXQsJgYQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vrw7ccSvaigbkIgtr0fWIMG9.jpg?f=fotoalbum_tile

Notificaties naar onze apps en smart speakers zijn intussen al klaar. Volgende stap is om nog met verlichting iets te doen, TV te pauzeren als deze aan staat en een condition inbouwen dat volume bijvoorbeeld zachter moet als onze zoon slaapt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6kY8t_GOXdI-ATvrkW5LaRXGyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i70d5nSqz1mqJ3rZBvChquOV.jpg?f=fotoalbum_large

Om te voorkomen dat iemand achter elkaar de bel kan in drukken en ons spamt met notificaties zit er een voorwaarde in dat de automation tenminste 5 seconden geleden uitgevoerd is.

Ik ben tevreden, iets simpels omzetten naar iets nuttigs, zoals onze brievenbus ook al was, zodat ik ondanks beperking, geïnformeerd blijf.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Quad schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:16:
Miniprojectje klaar.
Doordat ik bijna niets meer hoor voldeed de standaard deurbel niet meer. Ik moet dus op andere manieren getriggerd worden.

Een videodeurbel wilde mijn vrouw niet, een draad trekken via de kruip zag ik weer niet zitten, dus bedacht ik me dat er wellicht iets met een Aqara contactsensor mogelijk is.

Ik heb een deurbel van de Gamma voor nog geen 5 euro gekocht. Een oude USB kabel gestript en gesoldeerd aan de Aqara op de omcirkelde plaatsen.
Paar gaatjes maken zodat het netjes geplaatst kan worden, monteren aan de drukker en de Aqara is lekker droog en kan dus lang mee.

Netto kosten nog geen 15 euro, batterylife van ~2 jaar waarschijnlijk en lokaal beheer ipv iets met WiFi.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Notificaties naar onze apps en smart speakers zijn intussen al klaar. Volgende stap is om nog met verlichting iets te doen, TV te pauzeren als deze aan staat en een condition inbouwen dat volume bijvoorbeeld zachter moet als onze zoon slaapt.

[Afbeelding]

Om te voorkomen dat iemand achter elkaar de bel kan in drukken en ons spamt met notificaties zit er een voorwaarde in dat de automation tenminste 5 seconden geleden uitgevoerd is.

Ik ben tevreden, iets simpels omzetten naar iets nuttigs, zoals onze brievenbus ook al was, zodat ik ondanks beperking, geïnformeerd blijf.
creatief _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Klopt. postgress voor dsmrreader inderdaad. en de sqllite zou ik naartoe willen voor homeassistant.
RobertMe schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:49:
[...]

Bedoel je DSMR Reader of een DSMR oplossing? Want voor zover ik weet kan eerstgenoemde alleen met PostgreSQL werken. Daarnaast heeft die ook uberhaupt geen release gehad sinds begin februari, en dat was maar een bugfix release.
En gezien je het hebt over 10 jaar aan data zal dat vast niet 10 jaar aan data in HA zijn? Want het hele energy dashboard bestaat pas een jaar of zo.

Oftewel: als je DSMR Reader gebruikt kun je v.z.i.w. sowieso niet 100% van PostgreSQL afstappen. Of/hoe makkelijk je HA zelf kunt migreren van PostgreSQL naar SQLite durf ik niet te zeggen.

* RobertMe ziet uberhaupt geen reden om bij zijn eigen installatie af te stappen van PostgreSQL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
ja klopt inderdaad. omdat er verschil kan zijn in metadata.
bij mij gaat het eigenlijk dan ook specifiek om alleen de energie.

dus of energie uit postgress overzetten naar sqllite
of een manier om history uit DSMRREADER weer in home assistant te pompen.
mrc4nl schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:41:
[...]

Ik heb de release video beken en daarin kwam dit ter sprake. De ontwikkelaars zijden dat ze bijna nooit een goede turial tegen kwamen omdat de meeste een dump maken van de database ipv een migratie.

Ze zeiden dat je dan problemen kan krijgen omdat ze bij sommige databases een ander datatype per kolom hebben. (precisie bijv) waardoor je bij een dump een deel van de data van je timestamps verloren kan gaan en er nu meerdere datapunten op hetzelfde tijdstip plaatsvinden

Edit al ging dat meer over mariadb, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Laatst online: 16-09 09:46
dotcom87 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:03:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.smart_plug_washing_machine_active_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 20
    above: 10
    id: running
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.smart_plug_washing_machine_active_power
    below: 3
    id: complete
  sensor:
    - name: Washing Machine Status Template
      unique_id: 5ba0de82-ee6e-4f56-bfbe-2ab6c5cd030e
      state: >-
        {%- if trigger.id == 'running'
            and
              (
                is_state('input_select.washing_machine_status', 'Idle')
                or is_state('input_select.washing_machine_status', 'Complete')
              )
        %}
          Running
        {%- elif trigger.id == 'complete'
            and is_state('input_select.washing_machine_status', 'Running') %}
          Complete
Ik probeer deze te maken om voor mijn oven en wasmachine een notification te kunnen krijgen als ze klaar zijn maar ik krijg de melding dat property sensor not allowed is.

@dotcom87 heb jij hem werkend gekregen en kan je de code delen?

Wat ik wil bereiken is dat ik de status van beiden in de UI kan zetten (Off, Standby, Running) en gebaseerd op de overgang van running -> standby een notificatie kan sturen.

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Svennie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:03:
[...]

Ik probeer deze te maken om voor mijn oven en wasmachine een notification te kunnen krijgen als ze klaar zijn maar ik krijg de melding dat property sensor not allowed is.

@dotcom87 heb jij hem werkend gekregen en kan je de code delen?

Wat ik wil bereiken is dat ik de status van beiden in de UI kan zetten (Off, Standby, Running) en gebaseerd op de overgang van running -> standby een notificatie kan sturen.
Ik zie zo niets geks, maar in welke file staat dit?
Oh, er mist wel een {% endif %}

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 08-04-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Oeps, per ongeluk mijzelf gequote ipv een edit

[ Voor 85% gewijzigd door TheFes op 08-04-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Laatst online: 16-09 09:46
die endif staat er bij mij bij, die code ga ik nog aanpassen maar eerst maar eens geaccepteerd krijgen. De code staat in automations.yaml

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Svennie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:17:
[...]

die endif staat er bij mij bij, die code ga ik nog aanpassen maar eerst maar eens geaccepteerd krijgen. De code staat in automations.yaml
Dat is dan je fout, dit is geen automation maar een template sensor.
Die hoort in configuration.yaml onder de template key, of eventueel in een template.yaml die je in configuration.yaml include

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
TheFes schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:53:
[...]

Zet dit eens in developer tools > templates, dan zie je waarom het niet werkt
{{ states('states.binary_sensor.voordeur.last_changed') }}
Deze geeft inderdaad status unkown, heb voor nu maar helpers aangemaakt waar de tijd in opgeslagen wordt.

Zijn er overigens meer mensen waarbij dit soort templates niet meer werken sinds de laatste update:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set state=states('sensor.open_air_mini_co2') %}
{% if state < '900' %}
green
{% elif state > '1200' %}
orange
{% elif state > '1500' %}
red
{% else %}
grey
{% endif %}

Ook als de sensor waarde boven de 900 ligt blijft de template met “green” als antwoord komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
IKKE86 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:50:
[...]

Deze geeft inderdaad status unkown, heb voor nu maar helpers aangemaakt waar de tijd in opgeslagen wordt.

Zijn er overigens meer mensen waarbij dit soort templates niet meer werken sinds de laatste update:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set state=states('sensor.open_air_mini_co2') %}
{% if state < '900' %}
green
{% elif state > '1200' %}
orange
{% elif state > '1500' %}
red
{% else %}
grey
{% endif %}

Ook als de sensor waarde boven de 900 ligt blijft de template met “green” als antwoord komen?
Een helper aanmaken was niet nodig, je het direct states.je.entity.last_changed kunnen gebruiken. Je fout was dat je dat in een states() functie gezet had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:05
Kan iemand mij op weg helpen naar een duidelijke uitleg om een WHR930 voor familie in Home Assistant te krijgen via esphome? Heb al veel afgezocht maar oplossingen schieten alle kanten op of zijn niet compleet uitgelegd. De hardware heb ik al gemaakt.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52
Opzoek naar wat aankoop advies. Ik moet binnenkort de badkamer spotjes vervangen. Veel led lampen die ik tegen kom zijn dimbaar, waar ik graag gebruik van zou maken. Echter hebben we 4 groepen (van 2 spots per stuk) en die wil ik graag behouden.

Daarom zoek ik eigenlijk naar een zigbee dimmer die 4 knoppen kan koppelen en ook 4 verschillende lamp(groep)en kan bedienen. Ik besef me dat dit er zeer waarschijnlijk niet is, maar hebben meer mensen hier zo'n situatie? If so, hoe hebben jullie dat opgelost zonder 4 zigbee modules te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
-Casper schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:02:
Opzoek naar wat aankoop advies. Ik moet binnenkort de badkamer spotjes vervangen. Veel led lampen die ik tegen kom zijn dimbaar, waar ik graag gebruik van zou maken. Echter hebben we 4 groepen (van 2 spots per stuk) en die wil ik graag behouden.

Daarom zoek ik eigenlijk naar een zigbee dimmer die 4 knoppen kan koppelen en ook 4 verschillende lamp(groep)en kan bedienen. Ik besef me dat dit er zeer waarschijnlijk niet is, maar hebben meer mensen hier zo'n situatie? If so, hoe hebben jullie dat opgelost zonder 4 zigbee modules te gebruiken?
zigbee spotjes gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Misschien ligt het aan mij, maar in m'n energie dashboard heb ik sinds 2 dagen een negatieve zonneopbrengst en de verbruikte zonne-energie is 0%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cZ3QB-HyyTDGe7vlLV8g49IItE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iS6VAgvEGO9MBWGYurQ5rOKC.png?f=fotoalbum_large
Ik heb verder niets veranderd, behalve de CO2 integratie toegevoegd

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

-Casper schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:02:

Inbouw dimmer gebruiken voor de spots: https://www.robbshop.nl/r...hS9r43Y-HxRYaAq7yEALw_wcB
En op de muur een draadloze dimmer.
https://www.robbshop.nl/d...-schakelaar-met-8-knoppen

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
Wat gaat er nu mis bij dit template:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdR-ezt1cBF0Fr1YFIDtWxIb118=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WATrrgiJUxQDEVk4ZDNfOWC4.png?f=fotoalbum_large

De waarde van de sensor is ver boven de 900, maar toch komt de template met het eerste antwoord. In de versies voor 2023.4 werkt dit feilloos, dus ik vermoed dat er iets veranderd is. Helaas kan ik alleen niet vinden wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
IKKE86 schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:28:
Wat gaat er nu mis bij dit template:

[Afbeelding]

De waarde van de sensor is ver boven de 900, maar toch komt de template met het eerste antwoord. In de versies voor 2023.4 werkt dit feilloos, dus ik vermoed dat er iets veranderd is. Helaas kan ik alleen niet vinden wat?
Je vergelijkt strings (tekst) met elkaar. En dat gaat per karakter. En aangezien "1" < "9" == True is dus ook "1069" < "900" == True of "1000000" < "91" == True

Je moet de state dus omzetten naar een getal met | float of | int en dan bij 900 de quotes weghalen.

Overigens is daarin verder niets veranderd, string comparisons werken in elke programmeertaal op die manier

[ Voor 13% gewijzigd door TheFes op 09-04-2023 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Er is een update voor HACS waarin er ook ondersteuning is voor het downloaden van custom templates (die in 2023.4 aan HA toegevoegd zijn).
Mijn Relative Time Plus macro staat er al in :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IufFxtb4gHJ4NNYi7sGfZUXSQk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ju01M9hnkuRYOw4I1HD7iBDt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Aangezien ik wat last heb van slaaptekort weet ik wel dat ik wat fout doe, maar wat? Geen idee.

YAML:
1
2
    icon: >-
      {{ iif(state_attr('sun.sun', 'elevation') =="rising", 'mdi:elevation-decline', 'mdi:elevation-rise') }}

Als ik regel 2 bij ontwikkelaars hulpmiddelen -> sjablonen uitvoer dan zie ik netjes mdi:elovation-rise staan, maar nu ik hem in een Lovelace template wil verwerken gebeurt er niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
rupsen schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:02:
[...]

zigbee spotjes gebruiken?
Gezien ik badkamer spotjes nodig heb (dus met IP certificering) leek het me handiger om bij standaard spotjes te blijven. Maar misschien wel eens waard om nog even in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

-Casper schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:27:
[...]

Gezien ik badkamer spotjes nodig heb (dus met IP certificering) leek het me handiger om bij standaard spotjes te blijven. Maar misschien wel eens waard om nog even in te duiken.
Zolang de spotjes boven de 240cm zitten heb je geen speciale IP gecertificeerde spots meer nodig en volsta je met standaard spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Ik vind t belangrijk om de schakeling simpel te houden (bedrade schakelaars die werken wanneer zigbee om wat van reden dan ook niet zou werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Toppe schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:28:
[...]

Zolang de spotjes boven de 240cm zitten heb je geen speciale IP gecertificeerde spots meer nodig en volsta je met standaard spots.
Dat gaat niet op bij ons :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

-Casper schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:28:
[...]

Ik vind t belangrijk om de schakeling simpel te houden (bedrade schakelaars die werken wanneer zigbee om wat van reden dan ook niet zou werken).
Hoe schakel je die groepen nu?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:26:
Aangezien ik wat last heb van slaaptekort weet ik wel dat ik wat fout doe, maar wat? Geen idee.

YAML:
1
2
      {{ iif(state_attr('sun.sun', 'elevation') =="rising", 'mdi:elevation-decline', 'mdi:elevation-rise') }}

Als ik regel 2 bij ontwikkelaars hulpmiddelen -> sjablonen uitvoer dan zie ik netjes mdi:elovation-rise staan, maar nu ik hem in een Lovelace template wil verwerken gebeurt er niets...
In welke kaart zet je dit?

En elevation is een getal, dit zal dus altijd false zijn en 'mdi:elevation-rise' teruggeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Quad schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:32:
[...]

Hoe schakel je die groepen nu?
Ouderwetse GU4 spotjes achter een trafo. Schakelaars die daarop zijn aangesloten. Ik heb geen behoefte om te dimmen met de knoppen, enkel te schakelen.

Misschien maak ik t ook wel te lastig en heb ik gewoon 4 zigbee dimmers nodig maar voelt als een overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32
Toppe schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:26:

YAML:
1
2

Wil je niet dit doen:

YAML:
1
{{ iif(is_state_attr('sun.sun', 'rising', true), 'mdi:elevation-rise', 'mdi:elevation-decline') }}

is_state_attr is misschien wat makkelijker en leesbaarder dan een ==
Je quotes en spaties zijn ook een beetje een puinhoop, maar dat zal door je eerste regel komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

-Casper schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:38:
[...]

Ouderwetse GU4 spotjes achter een trafo. Schakelaars die daarop zijn aangesloten. Ik heb geen behoefte om te dimmen met de knoppen, enkel te schakelen.

Misschien maak ik t ook wel te lastig en heb ik gewoon 4 zigbee dimmers nodig maar voelt als een overkill.
Wellicht dat je dan met 2 dubbele pulse schakelaars en 4 inbouw dimmers kunt werken.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

golles schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:42:
[...]

Wil je niet dit doen:

YAML:
1
{{ iif(is_state_attr('sun.sun', 'rising', true), 'mdi:elevation-rise', 'mdi:elevation-decline') }}

Je quotes en spaties zijn ook een beetje een puinhoop, maar dat zal door je eerste regel komen
@TheFes je hebt gelijk.moest rising hebben. Wat @golles zegt is precies wat ik wil maar ook hier zie ik geen icoon verschijnen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
type: entities
entities:
  - entity: sensor.sun_next_rising
    name: Zon's opkomst
    icon: mdi:weather-sunset-up
    format: time
  - entity: sensor.sun_next_setting
    name: Zon's ondergang
    icon: mdi:weather-sunset-down
  - entity: sensor.sun_next_midnight
  - type: attribute
    entity: sun.sun
    attribute: elevation
      {{ iif(is_state_attr('sun.sun', 'rising', true), 'mdi:elevation-rise','mdi:elevation-decline') }}
state_color: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
golles schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:42:
[...]

Wil je niet dit doen:

YAML:
1

Je kunt gewoon direct state_attr('sun.sun', 'rising') gebruiken, die geeft immers al true of false terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:55:
[...]

@TheFes je hebt gelijk.moest rising hebben. Wat @golles zegt is precies wat ik wil maar ook hier zie ik geen icoon verschijnen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
type: entities
entities:
  - entity: sensor.sun_next_rising
    name: Zon's opkomst
    icon: mdi:weather-sunset-up
  - entity: sensor.sun_next_setting
  - entity: sensor.sun_next_midnight
  - type: attribute
    entity: sun.sun
    attribute: elevation
      {{ iif(is_state_attr('sun.sun', 'rising', true), 'mdi:elevation-rise','mdi:elevation-decline') }}
state_color: false
Daarom vroeg ik wat voor kaart je gebruikt, je kunt geen templates gebruiken in een entities card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:57:
[...]

Daarom vroeg ik wat voor kaart je gebruikt, je kunt geen templates gebruiken in een entities card
Een gemis :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32
TheFes schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:56:
[...]

Je kunt gewoon direct state_attr('sun.sun', 'rising') gebruiken, die geeft immers al true of false terug
Klopt, ik had het alleen expliciet gemaakt, omdat in eerste instantie de icoon namen andersom stonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Toppe zou de iif geen if moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MdBruin schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:14:
@Toppe zou de iif geen if moeten zijn?
Volgens @TheFes kan wat ik wil helemaal niets dus niet eens getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
TheFes schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:00:
[...]

Je vergelijkt strings (tekst) met elkaar. En dat gaat per karakter. En aangezien "1" < "9" == True is dus ook "1069" < "900" == True of "1000000" < "91" == True

Je moet de state dus omzetten naar een getal met | float of | int en dan bij 900 de quotes weghalen.

Overigens is daarin verder niets veranderd, string comparisons werken in elke programmeertaal op die manier
Dit lost het inderdaad op, mijn eerste code werkte inderdaad alleen met waardes onder de 1000. Waardes daarboven komen niet vaak voor, en daardoor dacht ik dat het goed werkte. Wederom bedankt voor je uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Eraser127 schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:06:
Misschien ligt het aan mij, maar in m'n energie dashboard heb ik sinds 2 dagen een negatieve zonneopbrengst en de verbruikte zonne-energie is 0%:

[Afbeelding]
Ik heb verder niets veranderd, behalve de CO2 integratie toegevoegd
Een screenshot van je config zou ons kunnen helpen. En heb je al naar de ruwe data gekeken van de entity die je zonne opbrengt bevat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Slinkos schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:42:
[...]

Een screenshot van je config zou ons kunnen helpen. En heb je al naar de ruwe data gekeken van de entity die je zonne opbrengt bevat?
Je hebt helemaal gelijk, maar ik heb het euvel al gevonden:

https://github.com/ksheum...apsystems_ecur/issues/174

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Iemand ervaringen met de nieuwe Somfy TaHoma Switch en de koppeling met HA?
Pagina: 1 ... 48 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.