[HA] Ovio, intuïtieve app voor Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RienkK
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-08 23:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE6imqZ9toXxelUtfEu1Ecuro0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YWxq0EvMe26IY5udtdU7BSSQ.png?f=fotoalbum_large

Over Ovio
Ovio is een alternatief voor de companion app van Home Assistant. De Ovio app is ontworpen vanuit de filosofie dat de interface zich moet richten op het perspectief van de eindgebruiker, met de nadruk op de geleverde waarde in plaats van op de technologie zelf.

Demo
Als je de app wilt verkennen, kun je deze demo bekijken. Of je kunt de app hieronder downloaden en de demo in de app proberen.

Links
- Google Play Download Link
- App Store Download link
- Website link

Overzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dau7awmLbCkc1UlxAQnWPZw_KZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0j8SKIr78Qhw5GXPbxpx9typ.png?f=fotoalbum_large

Je kunt in een oogopslag je huis beheren, inzichten krijgen en je favoriete scènes activeren.

Besturing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuChzs8ST-74wex1By9QNTFvjJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gTb52ye8eVSjyKJe5EeDPxqt.png?f=fotoalbum_large

Per categorie is de besturing op maat gemaakt om zo intuïtief mogelijk te zijn. Een voorbeeld is eenvoudig de kleur van meerdere lampen tegelijkertijd te besturen. Op dit moment kan je de volgende categorieën besturen in de Ovio app:
  • Lampen
  • Thermostaat
  • Zonwering
  • Sloten
  • Switches
  • Ventilatoren
  • Alarm systemen
  • Media/Speakers/TV

Media paneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP81TkPSFeqnyP29ohY_B62PaVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bunkDjDptDByBmhsUfif3aid.png?f=fotoalbum_large

Mijn doel was om in plaats van de speakers/televisies als apparaat, de media centraal te stelllen in de media besturing. Je ziet het media paneel dus alleen als er iets afspeelt. Daarnaast kan je eenvoudig speakers groeperen en ontkoppelen.

Fotolijst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn86hZjnmkFqhO0pydlqLMiNAwc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hyEA3PsfqNR8XNfxs4KY2smB.png?f=fotoalbum_large

Voor voornamelijk op de muur gemonteerde tablets zit er een fotolijst functionaliteit verwerkt in de app. Als er een tijd geen interactie is geweest dan gaat hij automatisch naar foto weergave en zodra je op het scherm klikt wordt het dashboard weergeven.

Personalisatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhxlnJLyoFMIoBS2KUDUtiAp_Lk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lufbFdhci8Y4TOYxPOwNbN5y.png?f=fotoalbum_large
Je kunt kaarten verbergen en verplaatsen om op die manier je dashboard aan te passen naar je eigen wensen.

Scenes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--EU5SXjvJlCDtT30ZLv8e0k-Tk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cJwT5PfsBlV0riLexu4cCKMr.png?f=fotoalbum_large
De app bevat 15 ingebouwde licht scenes.

Feedback
Ik hoor graag wat je er van vind. Ik wil Ovio doorontwikkelen met input van Home Assistant gebruikers en echt iets maken wat de community fijn vindt om te gebruiken. Alle ideeën, kritiek, feedback of gedachtes zijn welkom!

[ Voor 135% gewijzigd door RienkK op 15-10-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Altijd leuk en positief als dit soort dingen worden ontwikkeld door de community! Zeker als dat HA meer toegankelijk maakt voor de gemiddelde eindgebruiker. Ik zal dit weekend eens kijken of ik er mee kan spelen.

Ik ben wel benieuwd wat het (uiteindelijke) verdienmodel is. Is het puur een hobbyproject of wil je het in de toekomst bijvoorbeeld eenmalig laten aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 11:35
Zojuist even gedownload. Ziet er mooi uit zo op t eerste gezicht. Ik zal persoonlijk alleen het dashboard gedeelte willen gebruiken en niet zozeer het automatiseringsdeel. Dat is voor die ene keer ook goed te doen ik Home Assistant zelf.

Ik zou het dashboard wel meer willen wijzigen, zoals de afbeeldingen bij de ruimtes etc. En wat wel en niet zichtbaar is.

Ik schiet zo maar even wat eerste gedachtes hoor, ik maak het je niet na.

Ik houd de app voorlopig even geïnstalleerd in ieder geval!

Kleine bug, als ik even switch tussen Ovio en de browser om dit te typen. Dan verliest die de verbinding met de Hub. Ik moet dan de app opnieuw vanuit de app browser openen om weer verbinding te hebben. (Kale android 12 versie)

[ Voor 11% gewijzigd door S-te-fan op 04-04-2023 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RienkK
S-te-fan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:37:
Zojuist even gedownload. Ziet er mooi uit zo op t eerste gezicht. Ik zal persoonlijk alleen het dashboard gedeelte willen gebruiken en niet zozeer het automatiseringsdeel. Dat is voor die ene keer ook goed te doen ik Home Assistant zelf.

Ik zou het dashboard wel meer willen wijzigen, zoals de afbeeldingen bij de ruimtes etc. En wat wel en niet zichtbaar is.

Ik schiet zo maar even wat eerste gedachtes hoor, ik maak het je niet na.

Ik houd de app voorlopig even geïnstalleerd in ieder geval!

Kleine bug, als ik even switch tussen Ovio en de browser om dit te typen. Dan verliest die de verbinding met de Hub. Ik moet dan de app opnieuw vanuit de app browser openen om weer verbinding te hebben. (Kale android 12 versie)
Thanks voor de feedback! Die bug is niet best, ik kan hem zelf niet reproduceren. Dat maakt het nog even wat lastiger. Ik ga er even wat dieper induiken. Als je meer ideeën/feedback hebt ik hoor het heel graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RienkK
sOid schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:41:
Altijd leuk en positief als dit soort dingen worden ontwikkeld door de community! Zeker als dat HA meer toegankelijk maakt voor de gemiddelde eindgebruiker. Ik zal dit weekend eens kijken of ik er mee kan spelen.

Ik ben wel benieuwd wat het (uiteindelijke) verdienmodel is. Is het puur een hobbyproject of wil je het in de toekomst bijvoorbeeld eenmalig laten aanschaffen?
Het uiteindelijke doel is inderdaad dat ook minder technische personen makkelijker aan de slag kunnen met een lokaal draaiende smart home. Het is inderdaad de bedoeling om op een gegeve moment wat geld te verdienen om full time door te kunnen gaan met de ontwikkeling. Mijn huidige plan is om geavanceerde automatiseringen in de toekomst achter een eenmalige betaalmuur te plaatsen.

Ik hoor heel graag wat je er van vindt!

[ Voor 1% gewijzigd door RienkK op 05-04-2023 09:53 . Reden: Spellingsfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe is dit afgestemd met de ontwikkelaars van Home Assistant zelf?

Als in - hoe future proof is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:31
Ik was gelijk benieuwd om te zien maar ik loop tegen hetzelfde bug/issue dat login terugvalt naar begin zodra ik even switch naar ander app om bijvoorbeeld 2fa code te kopiëren.

Ik hou topic alvast in de gaten 😃
RienkK schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:42:
[...]

Thanks voor de feedback! Die bug is niet best, ik kan hem zelf niet reproduceren. Dat maakt het nog even wat lastiger. Ik ga er even wat dieper induiken. Als je meer ideeën/feedback hebt ik hoor het heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RienkK
royalt123 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:48:
Ik was gelijk benieuwd om te zien maar ik loop tegen hetzelfde bug/issue dat login terugvalt naar begin zodra ik even switch naar ander app om bijvoorbeeld 2fa code te kopiëren.

Ik hou topic alvast in de gaten 😃

[...]
De bug is bekend inderdaad. Hij zal gefixt zijn in de volgende release!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RienkK
Vorkie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:35:
Hoe is dit afgestemd met de ontwikkelaars van Home Assistant zelf?

Als in - hoe future proof is dit?
Paulus is op de hoogte van het project. Maar het project staat compleet los van Home Assistant zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RienkK
Sinds kort zijn ook fans en switches ondersteunt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_v60BoCSOvyzBxM2Xie1gO1nR1s=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/a5IARs7KHbrBoUq4eIUKuzSZ.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RienkK
Inmiddels zijn condities ook toegevoegd aan het automatisering canvas!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHsgh3e9q1FhP2t8yKvhmxDsQeM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/BaKtNI4YD2M9uFsTE4GZHK7E.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Tof idee, ziet er goed uit 😃 Binnenkort eens de app uit proberen, en kijken wat ik aan feedback kan geven.

Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar een mogelijkheid om makkelijker automations aan te maken zonder te verzanden in dropdown menu's en opties en variabelen die ik niet gebruik, of het geheel onoverzichtelijk maken.

Moet wel zeggen dat er binnen Home Assistant wel steeds meer verbetering (d.m.v. Blueprints etc.) in komt, maar echt aantrekkelijk (of intuïtief) om er mee aan de slag te gaan vind ik het niet als visueel ingesteld iemand zijnde.

Ondanks dat ik nu zo'n vier jaar Home Assistant heb draaien is de drempel om een uitgebreidere automation, anders dan b.v. een motion activated light, voor mij nog steeds redelijk hoog.

Qua dashboard functie van de app ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb wel een zwak voor mooie minimale en efficiënt werkende dashboards, maar heb dan niet zoveel aan devices die ik per sé in een dashboard wil kunnen zien en bedienen. Daar flans ik dan wel een testpagina of testblokje voor in elkaar in HA zelf.

Maar misschien dat de app het makkelijker en leuker voor me maakt om dashboards te bouwen en dat ik er op een gegeven moment helemaal los op ga 😁

Sowieso heb ik wel een scheef oog (nog niet de brains of opleiding helaas) voor product ontwikkeling en human interaction dus ik blijf dit topic nog wel even volgen 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RienkK
JorisM schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:28:
Tof idee, ziet er goed uit 😃 Binnenkort eens de app uit proberen, en kijken wat ik aan feedback kan geven.

Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar een mogelijkheid om makkelijker automations aan te maken zonder te verzanden in dropdown menu's en opties en variabelen die ik niet gebruik, of het geheel onoverzichtelijk maken.

Moet wel zeggen dat er binnen Home Assistant wel steeds meer verbetering (d.m.v. Blueprints etc.) in komt, maar echt aantrekkelijk (of intuïtief) om er mee aan de slag te gaan vind ik het niet als visueel ingesteld iemand zijnde.

Ondanks dat ik nu zo'n vier jaar Home Assistant heb draaien is de drempel om een uitgebreidere automation, anders dan b.v. een motion activated light, voor mij nog steeds redelijk hoog.

Qua dashboard functie van de app ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb wel een zwak voor mooie minimale en efficiënt werkende dashboards, maar heb dan niet zoveel aan devices die ik per sé in een dashboard wil kunnen zien en bedienen. Daar flans ik dan wel een testpagina of testblokje voor in elkaar in HA zelf.

Maar misschien dat de app het makkelijker en leuker voor me maakt om dashboards te bouwen en dat ik er op een gegeven moment helemaal los op ga 😁

Sowieso heb ik wel een scheef oog (nog niet de brains of opleiding helaas) voor product ontwikkeling en human interaction dus ik blijf dit topic nog wel even volgen 🙂
Thanks voor het delen van je gedachtes! Op het moment is het 'dashboad' gedeelte nog niet echt aanpasbaar. Maar dat is er wel aan het aankomen. Ik hoor het graag als je nog feedback hebt, ideeën hebt over wat je graag wilt zien/anders wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Ik heb de app ook gedownload en dit is precies de app die ik zocht voor HomeAssistant!
Hoewel de meeste die HA gebruiken de instelling hebben dat alles naar eigen smaak te maken top is, heb ik een iets functionelere kijk erop. Het maken van een handige en mooie UI is namelijk erg lastig in HA, ook omdat het zoveel kan. Ik hoopte daarom dat er iets zou zijn die deze UI een stuk makkelijker en toegankelijker maakt, zodat HA kan focussen op waar ze goed in zijn, en dat is een platform bouwen wat alles aan elkaar kan verbinden.

Ik heb hem nu even op mijn werk geïnstalleerd en gebruik Nabu Casa voor een remote verbinding.
Ik merk wel dat hij vaak reconnect en daardoor de UI niet helemaal smooth is.

Andere vraag is met notificaties. Geen idee of het mogelijk is vanuit HA, zag ook geen "Sta pushmeldingen toe" alert, maar kan Ovio ook in de toekomst push meldingen supporten vanuit de "notify" service, of is dit echt HA-app specifiek?

En is er ook een plan voor een "Energy" tab oid? Met bijvoorbeeld huidig verbruik, oplevering PV installatie, totaal verbruik vandaag, evt kosten e.d.? Dit overzicht mis ik in de app namelijk en zou voor mij een top toevoeging zijn, en het speelt steeds meer in de community volgens mij :)

En heb je het idee om dit open-source te maken, zodat iedereen verbeteringen kan doen en issues / PR's kan openen? Zou het zelf ook erg interessant vinden om hier in te duiken en mee te helpen waar ik kan dmv PR's e.d.

Al met al ziet de app en UI er super gelikt uit en daarvoor alleen maar lof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RienkK
reputatio schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:00:
Ik heb de app ook gedownload en dit is precies de app die ik zocht voor HomeAssistant!
Hoewel de meeste die HA gebruiken de instelling hebben dat alles naar eigen smaak te maken top is, heb ik een iets functionelere kijk erop. Het maken van een handige en mooie UI is namelijk erg lastig in HA, ook omdat het zoveel kan. Ik hoopte daarom dat er iets zou zijn die deze UI een stuk makkelijker en toegankelijker maakt, zodat HA kan focussen op waar ze goed in zijn, en dat is een platform bouwen wat alles aan elkaar kan verbinden.

Ik heb hem nu even op mijn werk geïnstalleerd en gebruik Nabu Casa voor een remote verbinding.
Ik merk wel dat hij vaak reconnect en daardoor de UI niet helemaal smooth is.

Andere vraag is met notificaties. Geen idee of het mogelijk is vanuit HA, zag ook geen "Sta pushmeldingen toe" alert, maar kan Ovio ook in de toekomst push meldingen supporten vanuit de "notify" service, of is dit echt HA-app specifiek?

En is er ook een plan voor een "Energy" tab oid? Met bijvoorbeeld huidig verbruik, oplevering PV installatie, totaal verbruik vandaag, evt kosten e.d.? Dit overzicht mis ik in de app namelijk en zou voor mij een top toevoeging zijn, en het speelt steeds meer in de community volgens mij :)

En heb je het idee om dit open-source te maken, zodat iedereen verbeteringen kan doen en issues / PR's kan openen? Zou het zelf ook erg interessant vinden om hier in te duiken en mee te helpen waar ik kan dmv PR's e.d.

Al met al ziet de app en UI er super gelikt uit en daarvoor alleen maar lof!
Thanks voor het downloaden! De frequente reconnect van de UI is iets wat ik dacht opgelost te hebben echter lijkt het in sommige gevallen nog voor te komen - ik ben nu de verbinding logica aan het herschrijven en bij een toekomstige update zou het opgelost moeten zijn.

Pushmeldingen zijn niet HA-app specifiek - ben ik van plan in te bouwen in de toekomst! Ook het energie dashboard staat op de backlog.

Ik heb op dit moment geen plannen om de app te open sourcen, enerzijds omdat 'design gefocuste' projecten minder baat hebben bij open-source en anderzijds omdat ik vooralsnog geen manier zie om mezelf op die manier te onderhouden. Op dit moment verdien ik aan het white labelen van de app aan derde partijen die HA installeren en als ik de app zou open sourcen zou ik die inkomsten verliezen. Echter snap ik wel dat het niet bij iedereen goed valt dat ik een closed source project bouw op een open source fundering. Als ik ooit een manier vind om het wel te open sourcen en mezelf te onderhouden (samenwerking met HA oid) dan sta ik er absoluut voor open.

Als je meer feedback, ideeen oid hebt hoor ik het heel graag - ik wil heeel graag dingen bouwen die mensen willen in plaats van dingen waarvan ik aaneem dat mensen het willen. Een half uurtje (video)bellen waar ik wat vragen kan stellen bv is voor mij goud waard. Dus mocht je het leuk vinden om je gedachtes te delen dan stap ik wat mij betreft direct een zoom call in :*) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RienkK
Ik heb al een tijdje niets van me laten horen, maar in de tussentijd ben ik druk bezig geweest met een nieuwe update.

Deze update zorgt voor aanzienlijke verbeteringen op het gebied van stabiliteit en gebruikerservaring. Daarnaast introduceert het een geheel nieuwe look en feel, en zelfs een nieuwe naam :)!

Mocht iemand de bètaversie willen testen, hier zijn de testlinks:

iOS: https://testflight.apple.com/join/K5bloOXm
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=app.febriq

Ik ben op zoek naar feedback, dus schroom niet om zelfs je kleinste ergernissen of ideeën te delen.

[ Voor 18% gewijzigd door RienkK op 22-03-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Zoals besproken op de mail, ik de .apk nodig, want mijn android device dat tegen de muur hangt (hikvision indoor panel) bevat geen playstore, ik kan alleen maar helaas .apk files uploaden naar dat ding :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RienkK
@NoFate Ik zal je een APK toe sturen op de mail :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
RienkK schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:09:
@NoFate Ik zal je een APK toe sturen op de mail :)!
Was het al mogelijk om een eigen dashboard met entities aan te maken in je app ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RienkK
NoFate schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:10:
[...]
Was het al mogelijk om een eigen dashboard met entities aan te maken in je app ?
De insteek is voor nu vooral dat alle (niet verborgen/beschikbare) apparaten automatisch in de juiste kamer worden ingeladen. In de toekomst wordt het mogelijk een eigen board aan te maken en daar de gewenste apparaten/entiteiten in de plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RienkK
Een tijdje niks van me laten horen, alleen de compleet nieuwe versie van Ovio is live! De nieuwe variant is opgebouwd vanaf de grond op met alle leerlessen van de vorige app. De 'vorige' app splits zich af als Ovio Canvas en focust zich alleen nog op automatiseringen.

Ik heb de topic start aangepast met alle updates maar hieronder een sneak peak van de nieuwe app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE6imqZ9toXxelUtfEu1Ecuro0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YWxq0EvMe26IY5udtdU7BSSQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:20
Nice! ik ga kijken en eens een keer proberen. En wat ik vooral leuk vindt is dat je Flutter gebruikt. Doe je het from scratch of met een editor zoals FlutterFlow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RienkK
Freezhost schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:16:
Nice! ik ga kijken en eens een keer proberen. En wat ik vooral leuk vindt is dat je Flutter gebruikt. Doe je het from scratch of met een editor zoals FlutterFlow?
Van scratch, ben je zelf ook een Flutter developer? Bevalt de app tot dusver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:20
RienkK schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

Van scratch, ben je zelf ook een Flutter developer? Bevalt de app tot dusver?
Ja ik ben developer maar ik gebruik niet alleen Flutter, ik doe ook projecten met Maui, Angular etc.

Heb er helaas nog niet veel mee kunnen testen maar voor een tablet aan de muur is dit wel een optie denk ik. Ik kon alleen niet zo snel vinden hoe je entiteiten kan verbergen en anders kan sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiji32112
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
@RienkK

Geweldige app!

Ik gebruik Ovio nu al een aantal maanden als een intuïtieve laag over Home Assistant, ter vervanging van Philips Hue en andere home automation-apps. Het werkt echt fantastisch en is prima intuïtief.

Ik vind het jammer dat light-grouping in de nieuwe versie van Ovio een premiumfunctie is geworden. Misschien is het een idee om deze functionaliteit toegankelijk te houden voor alle gebruikers?

Soms zitten er wel wat onregelmatigheden in de app. Ik merk dat sommige waarden, vooral temperaturen, niet altijd kloppen. De zones en kamers laten een temperatuur zien terwijl er geen sensor hangt. Soms is dit de buitentemperatuur, soms een gemiddelde van twee sensoren. In ruimtes zonder sensor toont Ovio bijvoorbeeld de buitentemperatuur, en in ruimtes met meerdere sensoren wordt een gemiddelde weergegeven. In mijn geval is dat een gemiddelde van enkele sensorwaarden van een warmtepomp.

Wat betreft de temperatuurweergave: wellicht is het een idee om het standaardgedrag zo te laten, maar de mogelijkheid te bieden om de temperatuurkeuze te forceren via een tag in Home Assistant? Ik weet dat Home Assistant zelf nog geen standaardoplossing heeft voor "temperatuur van een ruimte".

Daarnaast zie ik bij mijn warmtepomp de temperatuur in Fahrenheit staan, terwijl alles verder op Celsius is ingesteld.

Als je interesse hebt, ben ik graag bereid om screenshots en diagnostische informatie te sturen. Ik denk dat dit het begin is van een prachtige interface rondom Home Assistant.

Tot slot nog een puntje over de licentie. Met €36 per apparaat vind ik het wat onhandig geprijsd. Is het mogelijk om een licentie per huishouden/HA-installatie te kopen, beschikbaar voor een x aantal apparaten? Ik stap binnenkort over van Android naar Apple, en dan zou ik de licentie opnieuw moeten aanschaffen.

Al met al vind ik het een schitterende app en ben ik zeer benieuwd wat de toekomst zal brengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RienkK
Freezhost schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Ja ik ben developer maar ik gebruik niet alleen Flutter, ik doe ook projecten met Maui, Angular etc.

Heb er helaas nog niet veel mee kunnen testen maar voor een tablet aan de muur is dit wel een optie denk ik. Ik kon alleen niet zo snel vinden hoe je entiteiten kan verbergen en anders kan sorteren.
Nice, heb zelf projecten gedaan in o.a. svelte en ook native development, uiteindelijk wel het meest gecharmeerd door Flutter.

Verbergen van apparaten kan via Settings -> Appearance en dan krijg je de optie om apparaten te verbergen. Alleen herordenen van apparaten is een betaalde functionaliteit.
Jiji32112 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:15:

@RienkK

Geweldige app!

Ik gebruik Ovio nu al een aantal maanden als een intuïtieve laag over Home Assistant, ter vervanging van Philips Hue en andere home automation-apps. Het werkt echt fantastisch en is prima intuïtief.

Ik vind het jammer dat light-grouping in de nieuwe versie van Ovio een premiumfunctie is geworden. Misschien is het een idee om deze functionaliteit toegankelijk te houden voor alle gebruikers?

Soms zitten er wel wat onregelmatigheden in de app. Ik merk dat sommige waarden, vooral temperaturen, niet altijd kloppen. De zones en kamers laten een temperatuur zien terwijl er geen sensor hangt. Soms is dit de buitentemperatuur, soms een gemiddelde van twee sensoren. In ruimtes zonder sensor toont Ovio bijvoorbeeld de buitentemperatuur, en in ruimtes met meerdere sensoren wordt een gemiddelde weergegeven. In mijn geval is dat een gemiddelde van enkele sensorwaarden van een warmtepomp.

Wat betreft de temperatuurweergave: wellicht is het een idee om het standaardgedrag zo te laten, maar de mogelijkheid te bieden om de temperatuurkeuze te forceren via een tag in Home Assistant? Ik weet dat Home Assistant zelf nog geen standaardoplossing heeft voor "temperatuur van een ruimte".

Daarnaast zie ik bij mijn warmtepomp de temperatuur in Fahrenheit staan, terwijl alles verder op Celsius is ingesteld.

Als je interesse hebt, ben ik graag bereid om screenshots en diagnostische informatie te sturen. Ik denk dat dit het begin is van een prachtige interface rondom Home Assistant.

Tot slot nog een puntje over de licentie. Met €36 per apparaat vind ik het wat onhandig geprijsd. Is het mogelijk om een licentie per huishouden/HA-installatie te kopen, beschikbaar voor een x aantal apparaten? Ik stap binnenkort over van Android naar Apple, en dan zou ik de licentie opnieuw moeten aanschaffen.

Al met al vind ik het een schitterende app en ben ik zeer benieuwd wat de toekomst zal brengen!
Bedankt voor de aardige woorden en feedback! Raar dat die Fahrenheit weergeeft in plaats van celsius, dat is inderdaad een bug.

Wat betreft de temperatuur schommelingen over kamers, dat klopt en komt voort uit onhandige design keuzes uit het verleden (oversimplificatie). Ik ben op het moment bezig om het gehele inzichten stuk volledig te herontwerpen. Op dit moment in de fase van afronding van de designs en evaluatie met gebruikersfeedback. Als je er voor open staat zou ik de design graag aan je willen laten zien en horen wat je er van vindt.

Ik verwacht dat de nieuwe inzichten eind november live zijn.

Wat betreft de licenties, het was initieel de bedoeling dat je een licentie voor je huishouden kon kopen. De reden dat dit vooralsnog niet zo is, is voornamelijk op technisch gebied. Aangezien de Ovio app geen accounts heeft is het niet mogelijk een betaling over apparaten heen te synchroniseren (met uitzondering van family sharing op iOS, wat nu de enige optie is hierin). Ik ben van plan een alternatieve privacy vriendelijke manier te vinden om dit alsnog mogelijk te maken. Voor jou (en voor de rest hier) als je een licentie hebt gekocht en extra licenties nodig hebt voor je familie/apparaten/besturingssystemen, stuur me een berichtje en dan regel ik dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiji32112
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
Beste @RienkK ,

Graag gedaan! Bedankt voor het verzorgen van een prachtige app, met veel toekomst!

Ik sta er absoluut voor open wat regelmatiger gedetailleerde feedback te geven. Misschien handig om hierover in de PMs even wat contactinformatie uit te wisselen oid.

Ben erg benieuwd wat er eind November komt!

Een gratis licentie is absoluut niet nodig. Ik gebruik de app graag en betaal graag; zelfs al zou het een soort van subscription model voor het huishouden zijn(, hoewel ik denk dat sommige Tweakers daar wel anders over denken :P).

Al met al leuk om in contact te blijven, mochten er wat kleine bugs/oneffenheden in de app mij opvallen, schrijf ik die alvast op!

Met vriendelijke groet,

[ Voor 0% gewijzigd door Jiji32112 op 16-10-2024 22:37 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RienkK
Jiji32112 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:45:
Beste @RienkK ,

Graag gedaan! Bedankt voor het verzorgen van een prachtige app, met veel toekomst!

Ik sta er absoluut voor open wat regelmatiger gedetailleerde feedback te geven. Misschien handig om hierover in de PMs even wat contactinformatie uit te wisselen oid.

Ben erg benieuwd wat er eind November komt!

Een gratis licentie is absoluut niet nodig. Ik gebruik de app graag en betaal graag; zelfs al zou het een soort van subscription model voor het huishouden zijn(, hoewel ik denk dat sommige Tweakers daar wel anders over denken :P).

Al met al leuk om in contact te blijven, mochten er wat kleine bugs/oneffenheden in de app mij opvallen, schrijf ik die alvast op!

Met vriendelijke groet,
Ik stuur je even een PM! In elk geval als je er een licentie gekocht hebt en schakelt van apparaat of je hebt er voor de rest van je familie paar nodig dan geef ik ze graag!
Pagina: 1