Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
DRaakje schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:55:
Iemand ervaringen met de nieuwe Somfy TaHoma Switch en de koppeling met HA?
Die gebruik ik al een jaar naar volle tevredenheid met de overkiz integratie. Op dit moment wordt er ook gewerkt aan een versie die de lokale api ondersteund, waardoor je dus niet meer afhankelijk bent van de online somfy diensten. Er zit wel een verschil in de gegevens die verschillende apparaten doorgeven, maar ik weet niet wat je precies wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:40
Heb jij toevallig een yaml voor de dashboard van de tablet ? :)
Stekeltje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:45:
[...]

Het is weer even geleden maar er is een hoop aangepast/gebeurd in de afgelopen 3 jaar. Allereerst zijn wij verhuisd in september van 2020 waardoor ik goede redenen had om dingen wat beter aan te pakken vergeleken met het vorige huis. Hieronder een update van het complete systeem.

Software

Basis
HA OS
HACS
Verschillende integraties om onderstaande te laten werken

Hardware

• Alles draait op een Intel NUC11PAHi3
  • - Intel i3
  • - Samsung M2 SSD 250GB
  • - 8GB Geheugen
  • Zigbee: LAUNCHXL-CC26X2R1
  • Zwave: AEOTEC Gen5 -> Bijna obsolete, heb nog 3 devices welke vervangen gaan worden
  • Thread: SkyConnect
Lampen
  • Garage: Aqara zigbee no neutral
  • Schuur: Tuya zigbee single channel no neutral
  • Tuinlamp hue color spot
  • Tuinlamp hue E27 warm white
  • Tuinspots achter tuya single channel
  • Tuinledstrip hue ledstrip color
  • Voordeur en Hal: tuya double channel
  • Keuken: 4x hue color GU10
  • Woonkamer: 9x hue color e27, 1x ledstrip onder tv
  • Boven: Hue warm white e27, 4x ikea GU10 spots
  • Slaapkamers, badkamer en kantoor voorzien van ecodim zigbee dimmers
Thermostaten
  • 1x tado thermostaat woonkamer
  • alle slaapkamers + vloerverwarming voorzien van tado thermostaat knoppen
Camera's
  • Nest hello deurbel
  • 2x Nest wired
  • 1x Nest wireless outdoor
Raam bedekking/Ramen
  • 2x Velux dakraam welke elektrisch open kan
  • 1x Velux rolluik
  • 1x Somfy rolluik
  • 4x Aqara B1 motor voor gordijnen
  • 1x MotionBlinds rolgordijn
Media
  • Woonkamer: 1x Sonos playbar + sub +2x sonos 1 + Google TV
  • Keuken: sonos play 1
  • Kantoor: sonos play 3
  • Tuin: Symfonisk bookshelf
  • Los: Sonos roam
  • Slaapkamer: Google TV
Schakelaars
  • 5x INNR SP120 op verschillende locaties (TV boven, Koffie machine, Kerst verlichting)
  • 2x Fibaro (Kantoor en TV setup)
  • 1x Zigbee no name -> nog niet in gebruik
  • 3x Hue wallswitch
Sensoren
  • 8x Aqara motion sensoren
  • 9x Aqara deursensoren
  • 1x hue motion outdoor
  • 4x Temperatuur sensoren -> Worden niet echt meer gebruikt vanwege tado
Overig
  • Volkswagen ID.4
  • Loqed smartlock -> Moet nog worden geplaatst, verwacht eind van de maand dat deze geinstalleerd zit
  • Roborock S50
  • Aqara cat feeder
  • Bosch wasmachine Home Connect
  • Bosch droger Home Connect
  • GoodWe 4k solar omvormer + 12x Jinko385Wp
  • Homewizard P1
  • Homewizard Watermeter
  • Samsung Tab 2019 t.b.v. Tablet aan de muur
  • Ubiquiti Dream Machine, 2x Ubiquiti LR, 1x Ubiquiti nano

Automatiseringen

• Bij thuiskomst gaan lampen aan
  • Om 7 uur sochtends gaan altijd de gordijnen open en als het nog niet heel licht is, gaan de lampen beneden aan voor de kinderen
  • Bij thuis weggaan gaat het hele huis uit: Thermostaat gaat uit, lampen gaan uit
  • Tijdens het kijken van films in de avond wordt de woonkamer in film modus gezet: Gordijnen dicht, lampen worden gedimd
  • Lampen gaan bij thuis zijn automatisch aan als het X minuten voor zons opgang is
  • Gordijnen/Rolluiken automatisch dicht om 19u voordat de kinderen naar bed gaan
  • Lampen van de kinderen worden sochtends uitgezet want dat vergeten ze altijd
  • Automatisch lampen aan op het toilet, hal, tuin, halletje boven bij het zien van mensen
  • Meldingen wanneer de wasmachine of droger klaar zijn
  • Meldingen wanneer mensen voor de deur staan
  • 's Avonds worden de lampen na 23 uur automatisch gedimmed als we ze fysiek aanzetten -> Badkamer bv of slaapkamer. Fijner aan je ogen.
  • Reminders om mijn auto op te laden als deze <30%

Dashboards

Tablet
We hebben een tablet aan de muur waar ik een speciale interface voor heb gemaakt. Deze is opgedeeld in meerdere vensters om een actie zo simpel mogelijk te maken voor mensen die bij ons zijn. We hebben regelmatig vrienden of oppas over de vloer dus de focus is op zo makkelijk/snel mogelijk acties doen. Statistieken voor nerds moeten nog gemaakt worden.
Bijna alle kaarten zijn nu mushroom, sommige templates, sommige de standaard kaarten. Ik kan er nagenoeg bijna alles mee en het 'verwerkt' een stuk gemakkelijker.
Tablet + Montage -> Wordt altijd opgeladen door voeding uit de muur:
[Afbeelding]
Vervolgens een hoofdscherm gemaakt, en een eigen menu structuur:
[Afbeelding]
Eerste verdieping overzicht:
[Afbeelding]
Voorbeeld van thermostaten:
[Afbeelding]
Smartphone
Tevens speciaal voor mijn vrouw en mij een andere app interface gemaakt, waarin we gemakkelijk acties kunnen doen. Deze moest gescheiden worden van het tablet omdat wij andere voorwaarden hadden dan wat we via het tablet doen.
Ik heb verschillende screenshots verzameld en een beschrijving hierboven gezet. Vanuit het hoofd overzicht kun je ook naar de individuele kamers gaan mocht je daar een actie willen uitvoeren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Todo

1. Loqed plaatsen
  2. Auto oplader connected krijgen -> Lastige situatie, oplader ondersteunt het niet en de enige manier is om eigenlijk een man-in-the middle the hebben die oplaad gegevens met zowel mij als met de 'beheerder' deelt. Hierdoor kan ik veel beter op zonne energie mijn auto opladen.
  3. Raambedekking plaatsen/automatiseren op het kantoor -> MotionBlinds inkorten en verplaatsen
  4. Meer verlichting scenes's maken die beter passen bij het type avond
  5. Audio meer automatiseren, we hebben nu deezer maar daar is geen integratie voor, ook lijkt het me nice om bij thuiskomst de radio op sonos aan te zetten bijvoorbeeld.
  6. Garage verlichting werkt nog slecht, doordat deze 20m van het zigbee punt is verwijderd krijg ik lastig verbinding, zit te denken om een shelly oid te plaatsen
  7. Garage deur aansluiten op een pulse/relais om deze met HA open te doen. Ook ter controle of deze open of dicht staat dat ik een melding krijg.
  8. Kattenvoer beter verwerken in het dagelijkse schema
  9. Kattenluik plaatsen -> Zit te denken aan Sureflap Connect, iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi, is er misschien iemand die nagedacht heeft over high availability en diaster recovery? Het zou fijner zijn dat als er iets met mijn nas gebeurd, HA overswitch zodat het online blijft. Of dat als het veel ram/cpu vraagt capaciteit wordt toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:13:
Hi, is er misschien iemand die nagedacht heeft over high availability en diaster recovery? Het zou fijner zijn dat als er iets met mijn nas gebeurd, HA overswitch zodat het online blijft. Of dat als het veel ram/cpu vraagt capaciteit wordt toegevoegd.
Als ik er nu 1 minuut over nadenk: de zaken die voor mij essentieel zijn kan het niet bij. Als in: essentieel is Zigbee voor verlichting en Z-Wave voor relais. Maar beiden werken dus met een coördinator stick (zou ook met externe hub kunnen, maar dan heb je hetzelfde probleem). Dan moet je twee sticks hebben van elk, maar moeten beide sticks ook met hetzelfde netwerk werken, en dat kan niet. Van Z2M weet ik dat het netwerk in bestanden staat en niet op de stick, dus valt heel misschien iets te knutselen, maar mogen zeker niet beide sticks tegelijkertijd in de lucht zijn. Bij Z-Wave staat alle informatie op de stick zelf dus wordt het al (vrijwel) onmogelijk.
Maar "gelukkig" heb ik sowieso al ingezet op betrouwbaarheid waardoor ik hopelijk geen disaster recory nodig heb. Als in: HA draait op een dubbele SSD in mirror, dus 1 stuk en hij draait verder op de ander. En de boel is aangesloten op een UPS waardoor die ook bij stroomuitval netjes kan afsluiten (verminderd de kans op corruptie) en alle componenten hopelijk langer leve door een "stabiele"/"schone" stroomtoevoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

Quad

Doof

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:13:
Ik heb 2 ESXI hosts en Veeam backup repliceert elke 15 minuten een replica naar de 2e host. Daarnaast volledige backups van max 24u oud in het geval een replica niet gaat werken.

Via Veeam kan ik een backup booten en daarna restoren, dus offlinetijd is vrij kort.

Enige is dat ik dan USB moet switchen.

Geen offsite backup, behalve de config via Google drive, als m'n huis niet meer bestaat heb ik aan HA in de huidige installatie ook weinig aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Quad op 10-04-2023 11:11 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34

ChangeLife4Ever

owned by above

Van 't week-end een nieuwe Synology (van DS918+ -> DS923+). Wat ik ook probeer, ik krijg mijn installatie niet goed over op de DS923+. Back-up downloaden in de app / website lukt wel; vervolgens importeren lukt niet. Ben dan alle dashboards kwijt e.d.. Iemand 'n tip hoe wel te migreren?

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 12:18
ChangeLife4Ever schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:47:
Van 't week-end een nieuwe Synology (van DS918+ -> DS923+). Wat ik ook probeer, ik krijg mijn installatie niet goed over op de DS923+. Back-up downloaden in de app / website lukt wel; vervolgens importeren lukt niet. Ben dan alle dashboards kwijt e.d.. Iemand 'n tip hoe wel te migreren?
Wat bij mij tot nu toe altijd werkt is gewoon de HA installeren en de eerste setup doorlopen zodat je in de ui kan, IP adres van vorige host instellen en daarna de backup terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Lukt dat ook met de docker? Ga zo maar s proberen. Standaard exporteren => importeren lukt in ieder geval niet. Dan mis ik mijn Dashboard.
Marsman83 schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:05:
[...]

Wat bij mij tot nu toe altijd werkt is gewoon de HA installeren en de eerste setup doorlopen zodat je in de ui kan, IP adres van vorige host instellen en daarna de backup terugzetten.
Net gedaan; geen idee waar ik mijn oude IP in zou kunnen stellen :'(

[ Voor 58% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 10-04-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 16-09 12:18
ChangeLife4Ever schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:09:
Lukt dat ook met de docker? Ga zo maar s proberen. Standaard exporteren => importeren lukt in ieder geval niet. Dan mis ik mijn Dashboard.

[...]

Net gedaan; geen idee waar ik mijn oude IP in zou kunnen stellen :'(
Onder System, Network en dan IPV4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Daar staat bij de Docker helemaal niks :S. Externe toegang is ook uitgeschakeld en nergens in te schakelen.

EDIT:
Das maf, bij de oude installatie staat dit tabblad wel vol met info. Waar zit die 'magic-button'? :)

[ Voor 34% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 10-04-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52
ChangeLife4Ever schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:33:
Daar staat bij de Docker helemaal niks :S. Externe toegang is ook uitgeschakeld en nergens in te schakelen.

EDIT:
Das maf, bij de oude installatie staat dit tabblad wel vol met info. Waar zit die 'magic-button'? :)
Draai je op je oude nas ook via docker? Als je een VM draait, heb je ook supervisor en dus extra's ten opzichte van de docker installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Op allebei draai ik met docker. Had te weinig RAM om via VM te draaien. Kan je wel makkelijk van docker naar VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheChain
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11-2024
In mijn vorige woning heb ik een aantal Tradfri schakelaars + bijbehorende Tradfri slimme verlichting aangesloten op HomeAssistent. Daarmee lukte het perfect om het geheel aan te sluiten en scene's aan te maken. Vandaag met grote frustratie een nieuwe setup proberen te maken in mijn nieuwe woning maar er helaas niet uitgekomen. Hopelijk weten jullie raad.

Ik heb een ROBB Smarrt Zigbee Dimmer 400Watt ingebouwd met daarop een pulsdrukker. De dimmer krijg ik goed aangesloten op Home Assistent (Zigbee2MQTT). Als ik in Home Assistent de lamp aan / uit zet gaat dit ook perfect en reageert deze zeer snel..

Nu heb ik de Gira Pulsdrukker aangesloten op de dimmer en daarmee is er een behoorlijke vertraging in het indrukken van de pulsdrukker en het werkelijk schakelen van de lamp. Hoe is dat mogelijk? Of nog beter, hoe is dat te verhelpen?

Daarnaast veranderd de status van de dimmer niet mee in Home Assistent (bij het indrukken van de pulsdrukker) wat het lastig maakt om een scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ChangeLife4Ever schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:39:
Op allebei draai ik met docker. Had te weinig RAM om via VM te draaien. Kan je wel makkelijk van docker naar VM?
van docker naar VM is makkelijker dan omgekeerd. dacht ik je kan van een docker een backup maken en op een VM terug zetten.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

daft_dutch schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:46:
[...]

van docker naar VM is makkelijker dan omgekeerd. dacht ik je kan van een docker een backup maken en op een VM terug zetten.
Yep, klopt! Ga vanaf nu maar verder met VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
De digitale watermeters komen er aan, in ieder geval in Vlaanderen dan:

https://www.hln.be/woon/d...an-zo-n-toestel~ae9927ef/

Ik ben benieuwd of dat makkelijk aangesloten kan worden op HA.

Verder afgelopen paasweekeinde HA bij mijn broer geïnstalleerd, op een laptop met Proxmox. Proxmox + HA installeren en koppelen aan de slimme meter, uurtje of twee werk. De integratie met zijn Enphase omvormer werkend krijgen: twee dagen ploeteren. Wat een gedoe, nogal een mindere ervaring dat de integratie van mij HA met mijn SolarEdge omvormer. Maar hey, het werkt, en die eerste twee uur leek het alsof ik wist wat ik deed 😉

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:16

Toppe

Oké ✅

Ik heb nu een automatisering met daarin 2 triggers. Aangezien vrouwlief het ook graag zou willen ‘bedienen’ is het idee een helper (tijd) te maken met de eerste tijd en die daarop laten schakelen (trigger id 7uur). Echter wil ik ook een ‘slider’ waar ik kan kiezen tussen de 1 minuut en 30 minuten. Die tijd moet dan trigger is half8 worden.

Het eerste is geen enkel probleem, maar de tweede wordt lastiger voor mijn gevoel, je moet denk ik namelijk een extra template sensor aanmaken die start tijd + aantal minuten van de slider = juiste tijd helper maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8EljyQ-GzDUjF2m5PM7khMADok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIb4KntZoqicnl0nYVznz81H.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
Toppe schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:34:
Ik heb nu een automatisering met daarin 2 triggers. Aangezien vrouwlief het ook graag zou willen ‘bedienen’ is het idee een helper (tijd) te maken met de eerste tijd en die daarop laten schakelen (trigger id 7uur). Echter wil ik ook een ‘slider’ waar ik kan kiezen tussen de 1 minuut en 30 minuten. Die tijd moet dan trigger is half8 worden.

Het eerste is geen enkel probleem, maar de tweede wordt lastiger voor mijn gevoel, je moet denk ik namelijk een extra template sensor aanmaken die start tijd + aantal minuten van de slider = juiste tijd helper maken?
[Afbeelding]
Een extra sensor kan, maar het moet niet.
Je kunt ook een template trigger gebruiken waarin je de huidige tijd vergelijkt met de tijd van de tijd helper + de extra minuten van de slider

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
TheFes schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Ik heb even iets geknutseld, zie:
https://github.com/TheFes...or/energy_total_cost.yaml

Ik denk dat het zo wel moet werken, maar heb er zelf natuurlijk ook nog vrij weinig data in zitten om het te kunnen testen.
Ik wil jouw code gebruiken om ook de kosten bij te kunnen houden, echter weet ik niet welke entities ik moet selecteren. De entities die jij hebt gebruik, heb ik niet namelijk. Ik gebruik een Homewizard P1 en kwh meter om mijn elektra te importeren in Home Assistant.

Iemand een idee welke entities ik moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
YellowCab schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:47:
[...]

Ik wil jouw code gebruiken om ook de kosten bij te kunnen houden, echter weet ik niet welke entities ik moet selecteren. De entities die jij hebt gebruik, heb ik niet namelijk. Ik gebruik een Homewizard P1 en kwh meter om mijn elektra te importeren in Home Assistant.

Iemand een idee welke entities ik moet gebruiken?
Als ik het me goed herinner zijn dit entities die door het Energy Dashboard aangemaakt worden, dus als je dat verder goed instelt, heb je dezelfde entities ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JeroenH schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:13:
De digitale watermeters komen er aan, in ieder geval in Vlaanderen dan:
Lucky you, hier is de mededeling dat er eind 2022 meer info zou komen van de site van Vitens (NL) gehaald, er is geen informatie beschikbaar of en wanneer slimme watermeters uitgerold gaan worden :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 10:31

Rouwette

Rouwette.com

-Casper schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:37:
[...]

Draai je op je oude nas ook via docker? Als je een VM draait, heb je ook supervisor en dus extra's ten opzichte van de docker installatie.
Ik heb supervisor in docker dus het kan gewoon hoor.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Rouwette schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:59:
[...]

Ik heb supervisor in docker dus het kan gewoon hoor.
Het was ook niet zozeer mijn doel om te zeggen dat het niet kan, maar iemand die een docker installatie kiest draait over het algemeen geen supervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:43:
[...]

Een extra sensor kan, maar het moet niet.
Je kunt ook een template trigger gebruiken waarin je de huidige tijd vergelijkt met de tijd van de tijd helper + de extra minuten van de slider
Ik zou verwachten dat zoiets zou moeten werken en dan true/false geeft aan de hand of het klopt. Voor nu wil ik gewoon even 15 minuten er boven op tellen, zonder slider.

YAML:
1
{{ states('sensor.time') == (((state_attr('input_datetime.wakker_worden' , 'timestamp')) + (15 * 60))|timestamp_custom('%H:%M', false)) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:11
Svennie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:03:
[...]

Ik probeer deze te maken om voor mijn oven en wasmachine een notification te kunnen krijgen als ze klaar zijn maar ik krijg de melding dat property sensor not allowed is.

@dotcom87 heb jij hem werkend gekregen en kan je de code delen?

Wat ik wil bereiken is dat ik de status van beiden in de UI kan zetten (Off, Standby, Running) en gebaseerd op de overgang van running -> standby een notificatie kan sturen.
Ik heb mij volledig gebaseerd op de configuratie van Jeffrey Stone:

https://github.com/thejef.../packages/appliances.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 21:50
In het Homey topic geprobeerd, maar daar wisten mensen helaas niet hoe of wat:

Ik heb, zoals meerdere hier, Homeassistant draaien op een tablet voor makkelijk toegang tot veel instellingen in mijn smarthome. Ik heb echter het probleem dat als ik nieuwe devices toevoeg op Homey, het mij niet lukt om deze ook binnen HomeAssistant beschikbaar te maken.

Ik heb de MQTT Hub (staat op Homey) al een paar keer opnieuw laten broadcasten, en Homeassistant al paar keer opnieuw opgestart, maar kan de nieuwe device maar niet laten syncen.

Iemand tips wat ik nog uit zou kunnen proberen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raven schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:56:
[...]

Lucky you, hier is de mededeling dat er eind 2022 meer info zou komen van de site van Vitens (NL) gehaald, er is geen informatie beschikbaar of en wanneer slimme watermeters uitgerold gaan worden :/
Als je het echt graag wilt zet je voor een paar euro zelf een sensor in elkaar om je waterverbruik bij te houden. :) Meer dan een ESP, NPN-sensor en een weerstandje is het niet. Werkt hier al jaren perfect.

Bij geen zin in zelf knutselen, maar ook niet willen wachten op Vitens: Wi-Fi Watermeter.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 11-04-2023 09:36 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rolandmegens schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:31:
In het Homey topic geprobeerd, maar daar wisten mensen helaas niet hoe of wat:

Ik heb, zoals meerdere hier, Homeassistant draaien op een tablet voor makkelijk toegang tot veel instellingen in mijn smarthome. Ik heb echter het probleem dat als ik nieuwe devices toevoeg op Homey, het mij niet lukt om deze ook binnen HomeAssistant beschikbaar te maken.

Ik heb de MQTT Hub (staat op Homey) al een paar keer opnieuw laten broadcasten, en Homeassistant al paar keer opnieuw opgestart, maar kan de nieuwe device maar niet laten syncen.

Iemand tips wat ik nog uit zou kunnen proberen hiervoor?
Als je een MQTT sniffer neemt, zie je dan die nieuwe devices zich wel 'aanmelden' op de server?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Oh, ik woon niet in Vlaanderen hoor, dus ik heb voorlopig ook nog een analoge meter.
Gizz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:33:
[...]

Als je het echt graag wilt zet je voor een paar euro zelf een sensor in elkaar om je waterverbruik bij te houden. :) Meer dan een ESP, NPN-sensor en een weerstandje is het niet. Werkt hier al jaren perfect.

Bij geen zin in zelf knutselen, maar ook niet willen wachten op Vitens: Wi-Fi Watermeter.
Gelukkig heeft mijn watermeter zo'n ronddraaiend magneetje, dus een ESPHOME sensor met magnetische pickup was zo gebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Li82ukA1XPvfdhGjOmCtV90Apg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0qxkK2VUMqask9LHsT4ZkWZ.jpg?f=fotoalbum_small

Werkt nu al bijna driekwart jaar erg goed. Sinds ik hem heb ga ik bijna niet meer in bad, omdat zo'n meter pijnlijk duidelijk maakt hoe enorm veel water dat kost.

En ik laat HA een notificatie naar mijn telefoon sturen als er meer dan 20 minuten onafgebroken water wordt verbruikt. Niet zozeer tegen langdouchers, dat valt bij ons nog goed mee, maar een enkele keer blijft de wc in de badkamer doorlopen. Dat is in het verleden een keer een hele werkdag gebeurd, en dat kost me toch veel water... Nu merk ik dat gelijk (althans, na 20 minuten) en dat scheelt enorm. In de tijd dat ik de sensor heb is het maar één keer gebeurd, maar dat was dan wel een mooi moment :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:40
JeroenH schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:03:
[...]

Oh, ik woon niet in Vlaanderen hoor, dus ik heb voorlopig ook nog een analoge meter.

[...]

Gelukkig heeft mijn watermeter zo'n ronddraaiend magneetje, dus een ESPHOME sensor met magnetische pickup was zo gebouwd:

[Afbeelding]

Werkt nu al bijna driekwart jaar erg goed. Sinds ik hem heb ga ik bijna niet meer in bad, omdat zo'n meter pijnlijk duidelijk maakt hoe enorm veel water dat kost.

En ik laat HA een notificatie naar mijn telefoon sturen als er meer dan 20 minuten onafgebroken water wordt verbruikt. Niet zozeer tegen langdouchers, dat valt bij ons nog goed mee, maar een enkele keer blijft de wc in de badkamer doorlopen. Dat is in het verleden een keer een hele werkdag gebeurd, en dat kost me toch veel water... Nu merk ik dat gelijk (althans, na 20 minuten) en dat scheelt enorm. In de tijd dat ik de sensor heb is het maar één keer gebeurd, maar dat was dan wel een mooi moment :)
Mooie behuizing, zelf gemaakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-08 10:51
Zo ik ga ook beginnen met het beter integreren van alle devices. Maar heb even richting nodig.
Ik heb een huis en onder het huis nog een apartement dat ik verhuur. Alles draait nu op mijn eigen systeem maar het apartment wil ik eigen rechten geven voor alleen de zaken beneden. Maar wil het wel beheren.

Wat heb ik:
- Lidl smart home (kan geen integratie vinden zonder een hack toe te passen?)
- Hue
- Tado
- Synology 913+
- Smart TV's Philips
- Smarthings (soundsbar/wasmachine)
- Google assistent
- Cloud services zoals spotify gebruiken etc etc
- lG airco
- Infrarood bedienbare rolluiken (op zonnepaneeltjes)

Nu heb ik dus de docker container geinstalleerd maar denk dat ik hier niet alles mee kan maar een VMS moet opzetten? Iemand een handige guide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
[...]

maak je je watermeter toch zelf "slim" ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYyjBkNiV556MPvPm6dDlsTokag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xb8LjcutZh9qFtXJNNRzRSXB.jpg?f=fotoalbum_large

de sensor is een Sensus Pulssensor HRI gekoppeld aan de Youless LS120, Ik weet, dit is een wat duurdere setup dan de ESPhome/wifi oplossingen...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41
Wie kan me helpen met het volgende.

Ik heb een MHI airco en deze is voorzien van een ESP8266 bordje met daarop ESPHome met
MHI-AC-Ctrl-ESPHome.

Ik wil met een automation de fan snelheid regelen.

Ik heb deze automation maar dat werkt niet:

YAML:
1
2
3
4
5
service: climate.set_fan_mode
data:
  fan_mode: High
target:
  entity_id: climate.woonkamer_airco

Als ik deze wil uitvoeren krijg ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEvgnsjLJYi605g1VRMyIk_WVQg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xjDYnOSbyxTkkPeDQaB7eo36.png?f=user_large

Als ik via de frontend de fan mode op "High" zet zie ik deze status:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysKRbkOTcEyKkeH6Ax0rg0KkV-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rhoa4h2c8ZFwyKGe2jXW0gMD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Flappie op 11-04-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:26:
[...]

Ik zou verwachten dat zoiets zou moeten werken en dan true/false geeft aan de hand of het klopt. Voor nu wil ik gewoon even 15 minuten er boven op tellen, zonder slider.

YAML:
1
{{ states('sensor.time') == (((state_attr('input_datetime.wakker_worden' , 'timestamp')) + (15 * 60))|timestamp_custom('%H:%M', false)) }}
Ik zou zelf zoiets doen:
Django/Jinja:
1
2
3
4
{% set n = now() %}
{% set n1 = n + timedelta(minutes=1) %}
{% set c = today_at(states('input_datetime.test')) %}
{{ n < c < n1 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:32
JeroenH schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:03:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Hier ook een proximity sensor, wemos D1 mini en een 3D printje om hem op de meter te klikken. Inmiddels al 2 jaar of zo draaiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:11:
[...]

Ik zou zelf zoiets doen:
Django/Jinja:
1
2
3
4
{% set n = now() %}
{% set n1 = n + timedelta(minutes=1) %}
{% set c = today_at(states('input_datetime.test')) %}
{{ n < c < n1 }}
Dank, ik maak dan gewoon een "template trigger" aan met die waarde template er in? :D

Dit zou hem dan worden met slider?

YAML:
1
2
3
4
5
{% set n = now() %}
{% set timeout = states('input_number.wakker_worden')|int %}
{% set n1 = n + timedelta(minutes=timeout)%}
{% set c = today_at(states('input_datetime.wakker_worden')) %}
{{ n < c < n1 }}

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 11-04-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
belly89 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:47:
Mooie behuizing, zelf gemaakt? :)
Yes, met een lasersnijder, gewoon van 3mm Gamma meubelplaat. Plaatsing op de watermeter, met een elastiekje, is natuurlijk niet optimaal. Na een jaar of twee wordt dat elastiekje bros, dan knapt-ie een keer en valt de meter er af. Ik moet het ontwerp dus nog eens herzien.

Of mijn broer, die een 3D-printer heeft, eens vragen iets te printen. Staat vast wel iets voor op Thingiverse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:34
Flappie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:10:
Wie kan me helpen met het volgende.

Ik heb een MHI airco en deze is voorzien van een ESP8266 bordje met daarop ESPHome met
MHI-AC-Ctrl-ESPHome.

Ik wil met een automation de fan snelheid regelen.

Ik heb deze automation maar dat werkt niet:

YAML:
1
  fan_mode: High
Je roept hem aan met hoofdletter. Probeer hem zonder hoofdletter aan te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
JeroenH schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:27:
[...]

Yes, met een lasersnijder, gewoon van 3mm Gamma meubelplaat. Plaatsing op de watermeter, met een elastiekje, is natuurlijk niet optimaal. Na een jaar of twee wordt dat elastiekje bros, dan knapt-ie een keer en valt de meter er af. Ik moet het ontwerp dus nog eens herzien.

Of mijn broer, die een 3D-printer heeft, eens vragen iets te printen. Staat vast wel iets voor op Thingiverse.
Is er een reden dat je geen tie wrap wil gebruiken? Dan heb je dit geouwehoer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:18:
[...]

Dank, ik maak dan gewoon een "template trigger" aan met die waarde template er in? :D

Dit zou hem dan worden met slider?

YAML:
1
2
3
4
5
{% set n = now() %}
{% set n1 = n + timedelta(minutes=timeout)%}
{% set c = today_at(states('input_datetime.wakker_worden')) %}
{{ n < c < n1 }}
Uhm, waarvoor dient die timeout precies? Want op deze manier heeft hij eigenlijk geen effect op de trigger. Die n1 heb ik toegevoegd omdat je anders ook onverwachte triggers midden op de dag kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:55:
[...]

Uhm, waarvoor dient die timeout precies? Want op deze manier heeft hij eigenlijk geen effect op de trigger. Die n1 heb ik toegevoegd omdat je anders ook onverwachte triggers midden op de dag kunt hebben.
Dat is voor de slider :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Dat snap ik, maar wat wil je er mee bereiken. Dat hij x minuten na de ingestelde tijd triggert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:09:
[...]

Dat snap ik, maar wat wil je er mee bereiken. Dat hij x minuten na de ingestelde tijd triggert?
De datetime helper geeft aan hoe laat hij op ‘oranje’ moet en ik wil met de slider bepalen hoe lang hij ná oranje op groen gaat. De input_number moet dus inderdaad opgesteld worden boven op de datetime

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 11-04-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:12:
[...]

De datetime helper geeft aan hoe laat hij op ‘oranje’ moet en ik wil met de slider bepalen hoe lang hij ná oranje op groen gaat. De input_number moet dus inderdaad opgesteld worden boven op de datetime
Ah, dat is sterk vergelijkbaar met wat ik heb met de slaaplamp bij mijn zoon.

Maar dan moet je twee triggers hebben.
Voor oranje zet je n op now(), voor groen tel je er je timeout bij op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
TheFes schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:53:
[...]

Als ik het me goed herinner zijn dit entities die door het Energy Dashboard aangemaakt worden, dus als je dat verder goed instelt, heb je dezelfde entities ook
Bedankt voor je reactie!

Ik heb het Energy Dashboard reeds ingericht, maar toch kom ik niet de juiste entities tegen helaas.
Kan dit komen door het feit dat ik een static price heb ingesteld voor mijn kwh en water verbruik ipv dat ik een entity gebruik om de prijs weer te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:15:
[...]

Ah, dat is sterk vergelijkbaar met wat ik heb met de slaaplamp bij mijn zoon.

Maar dan moet je twee triggers hebben.
Voor oranje zet je n op now(), voor groen tel je er je timeout bij op
Voor oranje heb ik hem al werkend, ik kies namelijk gewoon de helper als trigger in de automatisering.

Ik zit dus alleen even met het dynamische stukje voor groen… maar ik zit dus niet op het juiste spoor merk ik al :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:16:
[...]

Voor oranje heb ik hem al werkend, ik kies namelijk gewoon de helper als trigger in de automatisering.

Ik zit dus alleen even met het dynamische stukje voor groen… maar ik zit dus niet op het juiste spoor merk ik al :D
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
{% set n = now() %}
{% set n1 = n + timedelta(minutes=1)%}
{% set c = today_at(states('input_datetime.wakker_worden')) + timedelta(minutes=timeout) %}
{{ n < c < n1 }}

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 11-04-2023 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kev!n schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:03:
Nu heb ik dus de docker container geinstalleerd maar denk dat ik hier niet alles mee kan maar een VMS moet opzetten? Iemand een handige guide?
Het belangrijkste dat je wel kunt met HA in een VM (en niet in HA binnen een docker) is add-ons binnen HA installeren. Maar die add-ons zijn eigenlijk niets anders dan dockers die door HA beheerd worden.

Je kunt met HA in een docker net zo goed andere applicaties als docker container opstarten. Het is alleen iets minder gebruiksvriendelijk dan een add-on starten binnen HA.

Voorbeeldje:

Heb je HA in een VM (en kun je dus add-ons gebruiken), dan installeer je Zigbee2MQTT als add-on. Kun je dit niet, dan installeer je gewoon Zigbee2MQTT als docker container. In beide gevallen kun je gewoon Z2M gebruiken binnen je setup. Het is niet alsof je jezelf de mogelijkheid om Z2M te gebruiken ontzegd door HA in een dockeromgeving te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 11-04-2023 12:41 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
-Casper schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:46:
[...]

Is er een reden dat je geen tie wrap wil gebruiken? Dan heb je dit geouwehoer niet
Heb ik overwogen, maar hij moet er wel af kunnen als iemand van Vitens de watermeterstand een keer komt opnemen. Dat gebeurt niet zo vaak meer als je redelijke meterstanden doorgeeft, maar als het er van komt gebeurt als natúúrlijk als ik er niet ben, en dan wil ik niet dat het ding kapot getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JeroenH schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:53:
[...]

Heb ik overwogen, maar hij moet er wel af kunnen als iemand van Vitens de watermeterstand een keer komt opnemen. Dat gebeurt niet zo vaak meer als je redelijke meterstanden doorgeeft, maar als het er van komt gebeurt als natúúrlijk als ik er niet ben, en dan wil ik niet dat het ding kapot getrokken wordt.
Dan knip je de tierap los en pak je daarna een nieuwe? :p Maar is natuurlijk ook afhankelijk van de regelmaat van de controle. Ik heb er in ieder geval mijn leven lang nog niet van gehoord, laat staan meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Kev!n schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:03:
Zo ik ga ook beginnen met het beter integreren van alle devices. Maar heb even richting nodig.
Ik heb een huis en onder het huis nog een apartement dat ik verhuur. Alles draait nu op mijn eigen systeem maar het apartment wil ik eigen rechten geven voor alleen de zaken beneden. Maar wil het wel beheren.

Wat heb ik:
- Lidl smart home (kan geen integratie vinden zonder een hack toe te passen?)
- Hue
- Tado
- Synology 913+
- Smart TV's Philips
- Smarthings (soundsbar/wasmachine)
- Google assistent
- Cloud services zoals spotify gebruiken etc etc
- lG airco
- Infrarood bedienbare rolluiken (op zonnepaneeltjes)

De IR kun je met een ESPje en een IR ledje bedienen (Tasmota IR)
LG airco
De rest is ook wel te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:42:
[...]

Als je een MQTT sniffer neemt, zie je dan die nieuwe devices zich wel 'aanmelden' op de server?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zo thuis ben in HomeAssistant. Heb altijd alles in Homey gedaan, en alleen de basics van HomeAssistant nu voor zo'n tablet.

Als ik google op MQTT sniffer vind ik niet heel veel concreets. Kan ik dit via MQTT Explorer doen? Of welke tool gebruik je hier voor? En moet die dan op een willekeurige client, op homey, of op de HA computer draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rolandmegens schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:28:
[...]
Kan ik dit via MQTT Explorer doen?
Ja
En moet die dan op een willekeurige client, op homey, of op de HA computer draaien?
Maakt niet uit, zo lang hij maar met je broker kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Stomme vraag, maar ik kan er maar weinig over vinden... ik krijg de waarschuwing dat een van mijn integraties (Frontier Silicon) binnenkort niet meer werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ag1gFcqEUm_5rYGN7aTmAxAI5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NdNGWTHjFij6V5W4EXfCGD1y.png?f=user_large

De "oplossing" is simpel, verwijder dat stuk uit de config yaml. Maar dan, hoe krijg ik deze integratie weer erin straks? Ik zie verder (nog) geen documentatie of alternatief.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:52:
Stomme vraag, maar ik kan er maar weinig over vinden... ik krijg de waarschuwing dat een van mijn integraties (Frontier Silicon) binnenkort niet meer werkt.

[Afbeelding]

De "oplossing" is simpel, verwijder dat stuk uit de config yaml. Maar dan, hoe krijg ik deze integratie weer erin straks? Ik zie verder (nog) geen documentatie of alternatief.
De YAML configuratie is vervangen door de UI in 2023.4. Daarom is de YAML configuratie niet meer nodig, maar kan je de integratie netjes via de UI toevoegen en beheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Sp33dFr34k de configuratie gaat dan via de GUI i.p.v. YAML. Je huidige YAML-configuratie zal gebruikt zijn om de configuratie via de GUI te vullen. Toekomstige aanpassingen moet je dus voortaan via de GUI doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

rolandmegens schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:28:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zo thuis ben in HomeAssistant. Heb altijd alles in Homey gedaan, en alleen de basics van HomeAssistant nu voor zo'n tablet.

Als ik google op MQTT sniffer vind ik niet heel veel concreets. Kan ik dit via MQTT Explorer doen? Of welke tool gebruik je hier voor? En moet die dan op een willekeurige client, op homey, of op de HA computer draaien?
De MQTT explorer add-on :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@TheFes perfect, dank! Morgen eens kijken of hij goed werkt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_ul3VUqLvA3kDTMtArIG9VNe6I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/djfZLfwbFwcCHa5p9szU7RwG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:42:
[...]

Ik heb MQTT explorer geinstalleerd en ben ingelogd. Ik heb geen idee wat ik nu precies zie, maar heb overal doorheen geklikt en zie nergens mijn nieuwe device staan helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rolandmegens schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:28:
[...]

Ik heb MQTT explorer geinstalleerd en ben ingelogd. Ik heb geen idee wat ik nu precies zie, maar heb overal doorheen geklikt en zie nergens mijn nieuwe device staan helaas.
Als dat zo is moet je even kijken aan de verzenders kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@dixet @Gizz Dat stukje had ik dus niet helemaal helder, maar nu wel, dank jullie :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:34:
[...]

Als dat zo is moet je even kijken aan de verzenders kant.
Als ik in Homey bij de MQTT hub kijk staat bij devices de nieuwe Roller Shutter wel erbij, en aangevinkt. Als ik dan broadcast (handmatig) zou ik verwachten dat hij dan ook in HA terecht komt, maar dat lukt dus niet.

Kan het komen omdat ik bij "Home Assistant Discovery" niks heb staan bij topic, status topic, online message en offline message? Birth & last will heb ik wel ingevuld staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rolandmegens schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:57:
[...]

Als ik in Homey bij de MQTT hub kijk staat bij devices de nieuwe Roller Shutter wel erbij, en aangevinkt. Als ik dan broadcast (handmatig) zou ik verwachten dat hij dan ook in HA terecht komt, maar dat lukt dus niet.

Kan het komen omdat ik bij "Home Assistant Discovery" niks heb staan bij topic, status topic, online message en offline message? Birth & last will heb ik wel ingevuld staan.
Als hij helemaal niet in de MQTT voorkomt, dus ook niet zonder Discovery aan/uit dan wordt je apparaat vanuit
Homey niet naar MQTT gestuurd.

Anders deel eens een export van je MQTT output :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:07:
[...]

Als hij helemaal niet in de MQTT voorkomt, dus ook niet zonder Discovery aan/uit dan wordt je apparaat vanuit
Homey niet naar MQTT gestuurd.

Anders deel eens een export van je MQTT output :D
Hij komt dus in de MQTT Hub op Homey wel voor in de devices lijst. Dus ik zou verwachten dat hij dan meegestuurd wordt. Maar als ik dan broadcast, komt hij toch niet aan.
Ik zie in die MQTT Hub applicatie geen mogelijkheid tot een export helaas. (sorry ben hier echt niet in thuis)

edit: Bij Homeassistant geeft hij trouwens wel de notificatie dat hij nieuwe devices heeft gevonden. Ik kan ze alleen niet terugvinden bij devices/entities..

[ Voor 11% gewijzigd door rolandmegens op 11-04-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Septillion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:21:
@WoBBeL Er zijn inderdaad niet zo veel zaken die direct met eend datum werken. Vandaar dat meeste afval integraties ook aantal dagen tot pickup als attribute hebben. Zou wel prima moeten kunnen met een template trigger of template condition.

Django/Jinja:
1
2
{% set p = states('sensor.twente_milieu_non_recyclable_waste_pickup')|as_datetime|as_local -%}
{{ p - now() < timedelta(days=2) }}

Als je notificatie om 7:30 wilt is dat je trigger en moet je bovenstaande pakken als template condition.
Hij doet t niet :? Ik heb hem nu zo plat mogelijk gedaan zonder alle andere meuk er bij maar zonder succes. Hij wordt nooit getriggered.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Monitor - container (gft)
description: ""
trigger:
  - platform: template
    value_template: >-
      {% set p =
      states('sensor.twente_milieu_organic_waste_pickup')|as_datetime|as_local
      -%}

condition:
  - condition: time
    after: "07:30:00"
action:
  - service: notify.pushover
    data:
      target:
mode: single

Via Ontwikkelhulpmiddelen -> Sjablonen krijg ik wel de juiste datumreeks terug...
code:
1
2023-04-21 00:00:00+02:00

Is mn time condition het probleem? Kan ik anders niet gewoon bij mn template + 7:30 er bij optellen? :+

[ Voor 10% gewijzigd door WoBBeL op 11-04-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rolandmegens schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:19:
[...]

Hij komt dus in de MQTT Hub op Homey wel voor in de devices lijst. Dus ik zou verwachten dat hij dan meegestuurd wordt. Maar als ik dan broadcast, komt hij toch niet aan.
Ik zie in die MQTT Hub applicatie geen mogelijkheid tot een export helaas. (sorry ben hier echt niet in thuis)

edit: Bij Homeassistant geeft hij trouwens wel de notificatie dat hij nieuwe devices heeft gevonden. Ik kan ze alleen niet terugvinden bij devices/entities..
Kijk onder devices eens bij MQTT, geen herkenbare namen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:50:
[...]

Kijk onder devices eens bij MQTT, geen herkenbare namen?
Binnen HomeAssistant kan ik niks terugvinden over dit nieuwe device. Binnen MQTT Hub op Homey staat hij er wel tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rolandmegens schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:52:
[...]

Binnen HomeAssistant kan ik niks terugvinden over dit nieuwe device. Binnen MQTT Hub op Homey staat hij er wel tussen.
1. Heb je MQTT als apparaat toegevoegd?
2. Heb je andere apparaten wél zichtbaar in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:54:
[...]

1. Heb je MQTT als apparaat toegevoegd?
2. Heb je andere apparaten wél zichtbaar in HA?
1. Mosquito Broker staat bij devices in de lijst, ik neem aan dat je die bedoelt?
2. Alle andere apparaten, die al in HA beschikbaar waren, staan in HA en werken ook. Ik kan dus via de tablet (HomeAssistant) al mijn apparaten van Homey bedienen.

Dus de koppeling lijkt wel te werken, maar nieuwe devices discoveren lukt mij maar niet. Terwijl hij dus wel een melding geeft met "We have discovered new devices on your network. Check it out."

Edit: bij MQTT Explorer zie ik de "Roller Shutter 3" nu wel staan. Dus dat lijkt ook nog goed te gaan. Alleen het vinden binnen Homeassistant dus nog niet

[ Voor 10% gewijzigd door rolandmegens op 11-04-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rolandmegens schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:57:
[...]

1. Mosquito Broker staat bij devices in de lijst, ik neem aan dat je die bedoelt?
2. Alle andere apparaten, die al in HA beschikbaar waren, staan in HA en werken ook. Ik kan dus via de tablet (HomeAssistant) al mijn apparaten van Homey bedienen.

Dus de koppeling lijkt wel te werken, maar nieuwe devices discoveren lukt mij maar niet. Terwijl hij dus wel een melding geeft met "We have discovered new devices on your network. Check it out."
Bij MQTT staan de nieuwe apparaten niet in dat grote tabje maar onder MQTT, wat staat daar?

Ik heb bijvoorbeeld 39 apparaten via MQTT verbonden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Te-iChD9r66CVABcFSuKTxxvt_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9xiv8E1Rjb5PwS2VIpLJa297.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:15:
[...]

Bij MQTT staan de nieuwe apparaten niet in dat grote tabje maar onder MQTT, wat staat daar?

Ik heb bijvoorbeeld 39 apparaten via MQTT verbonden
[Afbeelding]
Als ik daar op devices klik, dan is dat gewoon een filter op de normale devices list toch? Maar daar staat hij dus helaas ook niet bij.

MQTT explorer vindt hem nu wel, dus alleen het binnen HomeAssistant vinden is nog het probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rolandmegens schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:16:
[...]

Als ik daar op devices klik, dan is dat gewoon een filter op de normale devices list toch? Maar daar staat hij dus helaas ook niet bij.

MQTT explorer vindt hem nu wel, dus alleen het binnen HomeAssistant vinden is nog het probleem
En valt hij binnen MQTT explorer in het zelfde topic als de apparaten die wél gevonden worden?

Anders even die 3 pintjes boven elkaar (zoals zichtbaar in m’n screenshot’) en dan ‘reload’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:17:
[...]

En valt hij binnen MQTT explorer in het zelfde topic als de apparaten die wél gevonden worden?

Anders even die 3 pintjes boven elkaar (zoals zichtbaar in m’n screenshot’) en dan ‘reload’
Hij staat in dezelfde lijst inderdaad. Via die 3 puntjes en reload heeft niks gedaan (geen verschil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rolandmegens schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:19:
[...]

Hij staat in dezelfde lijst inderdaad. Via die 3 puntjes en reload heeft niks gedaan (geen verschil)
Hm, vreemd. En herstarten van je MQTT server heeft geen effect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:20:
[...]

Hm, vreemd. En herstarten van je MQTT server heeft geen effect?
Ik heb nu de MQTT Hub en Client gerestart in Homey. En nu vindt hij hem wel binnen Homeassistant. Erg raar, omdat de MQTT Explorer hem wel al vond, had ik niet verwacht dat het daar aan zou liggen.

Maar het werkt, dus volgende keer herstart ik die gewoon meteen bij nieuwe devices. Bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gizz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:33:
[...]

geenwindows schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:08:
[...]

maak je je watermeter toch zelf "slim" ;)

[Afbeelding]

de sensor is een Sensus Pulssensor HRI gekoppeld aan de Youless LS120, Ik weet, dit is een wat duurdere setup dan de ESPhome/wifi oplossingen...
De meter heb ik al eens op 2 manieren slim geprobeerd te maken. De sensor die dat halfronde metalen ronddraaiende plaatje detecteert gaf te veel false positives, ook met debounce code. Alternatief was een digitaal kompas, werkte op zich goed, alleen was de verbinding tussen sensor en RPi zelfs met buffer-IC's te lang voor een stabiele verbinding :/

Inmiddels OpenCV aan het overwegen, alleen kan ik vooralsnog geen voorbeeldcode vinden over hoe half-zichtbare getallen te herkennen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:32
JeroenH schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:27:
[...]

Jep, ik heb deze, klikt zo op je watermeter (Itron)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCOkeglI3j2CDcNtj2X1ZTxIzjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdb4BKut7uUwkcfryPV9a5ZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
WoBBeL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:36:
[...]

Hij doet t niet :? Ik heb hem nu zo plat mogelijk gedaan zonder alle andere meuk er bij maar zonder succes. Hij wordt nooit getriggered.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Monitor - container (gft)
description: ""
trigger:
  - platform: template
      {% set p =
      states('sensor.twente_milieu_organic_waste_pickup')|as_datetime|as_local
      -%}

condition:
  - condition: time
    after: "07:30:00"
action:
  - service: notify.pushover
    data:
      target:
mode: single

Via Ontwikkelhulpmiddelen -> Sjablonen krijg ik wel de juiste datumreeks terug...
code:
1
2023-04-21 00:00:00+02:00

Is mn time condition het probleem? Kan ik anders niet gewoon bij mn template + 7:30 er bij optellen? :+
Je hebt de trigger en conditie omgedraait, dit is niet wat je wilt.

Wanneer wil je iets (trigger): om 7:00
Onder welke omstandigheid (conditie): als de bak over minder dan 2 dagen aan de weg moet.

Wat je nu hebt is dat om 0:00 de template true wordt (want nieuwe dag = dag minder tot ophalen) maar dan weet je ook zeker dat het niet NA 7:00 is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Septillion schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:28:
[...]

Je hebt de trigger en conditie omgedraait, dit is niet wat je wilt.

Wanneer wil je iets (trigger): om 7:00
Onder welke omstandigheid (conditie): als de bak over minder dan 2 dagen aan de weg moet.

Wat je nu hebt is dat om 0:00 de template true wordt (want nieuwe dag = dag minder tot ophalen) maar dan weet je ook zeker dat het niet NA 7:00 is :)
Zucht :X |:( 8)7
spoiler:
er is een reden dat we binnenkort gedeeltelijk afgekeurd gaan worden :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
trigger:
  - platform: time
    at: "07:00:00"
condition:
  - condition: template
      {% set p =
      states('sensor.twente_milieu_packages_waste_pickup')|as_datetime|as_local
      -%}

Nu wachten op mn BLE beacons en dan krijgen we alleen maar notificaties als t nodig is :+

[ Voor 22% gewijzigd door WoBBeL op 11-04-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barkar
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 13:34
Ik wil iets voor elkaar krijgen in Home Assistant, maar ik weet eigenlijk niet waar/hoe ik moet beginnen. Ik heb zoektermen in google, HA fora en hier op tweakers geprobeerd, maar ik lijk niet helemaal uit te komen op wat ik nodig heb.

In Home Assistant heb ik een entity die aangeeft in welke state mijn warmtepomp zit: koelen, verwarmen, sww, legionella of uit. Ik heb ook een kwh-meter in de groepenkast zitten die het stroomverbruik uitleest van de warmtepomp en kan uitlezen in HA.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is een aparte entity of iets dergelijks te maken waarbij ik uit kan lezen hoeveel stroom er tijdens een bepaalde state wordt verbruikt. Dit omdat de interne meter van de warmtepomp zeer onnauwkeurig is en ik het graag per categorie apart zou willen uitlezen.

Iemand enig idee of deze combinatie maken mogelijk is in HA en zo ja: zou je mij een zetje de goede richting in kunnen geven. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
barkar schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:06:
Ik wil iets voor elkaar krijgen in Home Assistant, maar ik weet eigenlijk niet waar/hoe ik moet beginnen. Ik heb zoektermen in google, HA fora en hier op tweakers geprobeerd, maar ik lijk niet helemaal uit te komen op wat ik nodig heb.

In Home Assistant heb ik een entity die aangeeft in welke state mijn warmtepomp zit: koelen, verwarmen, sww, legionella of uit. Ik heb ook een kwh-meter in de groepenkast zitten die het stroomverbruik uitleest van de warmtepomp en kan uitlezen in HA.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is een aparte entity of iets dergelijks te maken waarbij ik uit kan lezen hoeveel stroom er tijdens een bepaalde state wordt verbruikt. Dit omdat de interne meter van de warmtepomp zeer onnauwkeurig is en ik het graag per categorie apart zou willen uitlezen.

Iemand enig idee of deze combinatie maken mogelijk is in HA en zo ja: zou je mij een zetje de goede richting in kunnen geven. Alvast bedankt!
Ik denk dat het zou moeten lukken met een utility_meter, met verschillende tariffs.

Zie documentatie onder Advanced configuration.

De select entities worden automatisch aangemaakt obv de configuratie voor de utility_meter. Die kan je dan vervolgens met een automatisering instellen wanneer de state van je WP wijzigt.

Als het allemaal goed gaat werken, nog even checken of het goed gaat met de long term statistics.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:45:
@TheFes perfect, dank! Morgen eens kijken of hij goed werkt!
[Afbeelding]
Bij mij ziet het er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBzoi_umJY70acdCrHDdIzcwTes=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rj1uHMvw9PtFrxD4L1Nr2nSW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Septillion nu werd hij vandaag uitgevoerd om 07:30 omdat de uitkomst van de template true was. Hij moet echter vrijdag afgaan (dat is de datum van de sensor). Kan dit te maken hebben met de timedelta (toevallig ook 2 dagen)? Zou je mij in de goede richting kunnen sturen, ik zou t graag zelf willen proberen op te lossen maar Jinja is echt iets nieuws voor mij :D

Als ik de delta aanpas naar 0 of 1 dagen krijg ik netjes false en bij delta 2 krijg ik true (en in theorie zou ik morgen bij delta 1 dagen true moeten krijgen)

code:
1
2
3
4
5
6
Executed: 12 april 2023 om 07:30:00
Result:

result: true
entities:
  - sensor.twente_milieu_packages_waste_pickup

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
{
  "trace": {
    "last_step": "action/0",
    "run_id": "2d74e2b67690d1c827a56f648f3a6be8",
    "state": "stopped",
    "script_execution": "finished",
    "timestamp": {
      "start": "2023-04-12T05:30:00.363939+00:00",
      "finish": "2023-04-12T05:30:01.217510+00:00"
    },
    "domain": "automation",
    "item_id": "1680194712016",
    "trigger": "time",
      "trigger/0": [
        {
          "path": "trigger/0",
          "timestamp": "2023-04-12T05:30:00.364121+00:00",
          "changed_variables": {
            "this": {
              "entity_id": "automation.monitor_container_restafval",
              "state": "on",
              "attributes": {
                "last_triggered": "2023-03-30T17:04:48.264906+00:00",
                "mode": "single",
                "current": 0,
                "id": "1680194712016",
                "friendly_name": "Monitor - container (pmd)"
              },
              "last_changed": "2023-04-11T18:32:56.906573+00:00",
              "last_updated": "2023-04-11T18:32:56.906573+00:00",
              "context": {
                "id": "01GXRSF9TAB1H78E85VJPWQMTS",
                "parent_id": null,
                "user_id": null
              }
            },
            "trigger": {
              "id": "0",
              "idx": "0",
              "alias": null,
              "platform": "time",
              "now": "2023-04-12T07:30:00.363065+02:00",
              "description": "time",
              "entity_id": null
            }
          }
        }
      ],
      "condition/0": [
        {
          "path": "condition/0",
          "timestamp": "2023-04-12T05:30:00.364250+00:00",
          "result": {
            "result": true,
            "entities": [
              "sensor.twente_milieu_packages_waste_pickup"
            ]
          }
        }
      ],
      "action/0": [
        {
          "path": "action/0",
          "timestamp": "2023-04-12T05:30:00.366272+00:00",
              "id": "01GXSZ2D9BXQ7V0KCMVYY64Y1A",
            }
          },
            "params": {
              "domain": "notify",
              "service": "pushover",
              "service_data": {
                "target": [
                  "roy"
                ],
                "message": "De PMD container moet aan straat.",
                "data": {
                  "priority": 1,
                  "sound": "siren"
                }
              },
              "target": {}
            },
            "running_script": false,
            "limit": 10
          }
        }
      ]
    },
    "config": {
      "alias": "Monitor - container (pmd)",
      "description": "",
      "trigger": [
        {
          "at": "07:30:00"
        }
      ],
      "condition": [
        {
          "condition": "template",
          "value_template": "{% set p = states('sensor.twente_milieu_packages_waste_pickup')|as_datetime|as_local -%}\n{{ p - now() < timedelta(days=2) }}"
        }
      ],
      "action": [
        {
          "service": "notify.pushover",
              "roy"
            ],
            }
          }
        }
      ],
      "mode": "single"
    },
    "blueprint_inputs": null,
    }
  },
  "logbookEntries": [
    {
      "name": "Monitor - container (pmd)",
      "message": "triggered by time",
      "source": "time",
      "context_id": "01GXSZ2D9BXQ7V0KCMVYY64Y1A",
      "when": 1681277400.365489,
      "domain": "automation"
    }
  ]
}

[ Voor 86% gewijzigd door WoBBeL op 12-04-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ah, weekend verschillen is ook een goed idee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Hey allemaal,

Ik heb al een tijdje een HA setup draaien op een Intel NUC.

We hebben een nieuwbouw woning waar we ook alle bedrading hebben laten klaarleggen voor een alarm systeem. Ook in alle ramen is een ingebouwde contactsensor, waarvoor er een kabel naar de plaats van de Intel NUC loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjmbpRpC3lEKfmC2tOH66p5vzhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgGlOgKdoFOOYhhcYKKgK41U.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is of er een manier is om al deze contactsensoren aan te sluiten en bruikbaar te maken in home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:58
Je zou relais kunnen gebruiken via een ESP32 of via KNX. Er zijn een hoop oplossingen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
tlpeter schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:09:
Je zou relais kunnen gebruiken via een ESP32 of via KNX. Er zijn een hoop oplossingen hiervoor.
Hier heb ik helaas (nog) geen ervaring mee. Heb je hier iets meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:42
dotcom87 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:07:
Hey allemaal,

Ik heb al een tijdje een HA setup draaien op een Intel NUC.

We hebben een nieuwbouw woning waar we ook alle bedrading hebben laten klaarleggen voor een alarm systeem. Ook in alle ramen is een ingebouwde contactsensor, waarvoor er een kabel naar de plaats van de Intel NUC loopt.

[Afbeelding]

Mijn vraag is of er een manier is om al deze contactsensoren aan te sluiten en bruikbaar te maken in home assistant?
Je zou een ESP32 kunnen gebruiken om te checken of een circuit gesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

[...]
Ik ben al aan het stoeien met de Alt versie, maar ik blijf een unauthorized client krijgen.
"client or redirection URI not authorized"
Ik heb een nieuw project aangemaakt (oude even gedisabled) en dezelfde redirect URL gebruikt, toch werkt het niet?
@CAP-Team Ben je hier verder mee gekomen? Ik krijg dit met zowel de "normale" HomeConnect als de Alt-versie.
Redirect URI's zijn zowel "*/redirect/oauth" en "*/auth/external/callback"

code:
1
2
3
4
5
{
  "error": "unauthorized_client",
  "error_description": "client or redirection URI not authorized",
  "state": "***"
}

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 12-04-2023 10:13 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
WoBBeL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:13:
@Septillion nu werd hij vandaag uitgevoerd om 07:30 omdat de uitkomst van de template true was. Hij moet echter vrijdag afgaan (dat is de datum van de sensor). Kan dit te maken hebben met de timedelta (toevallig ook 2 dagen)? Zou je mij in de goede richting kunnen sturen, ik zou t graag zelf willen proberen op te lossen maar Jinja is echt iets nieuws voor mij :D

Als ik de delta aanpas naar 0 of 1 dagen krijg ik netjes false en bij delta 2 krijg ik true (en in theorie zou ik morgen bij delta 1 dagen true moeten krijgen)

code:
1
2
3
4
5
6
Executed: 12 april 2023 om 07:30:00
Result:

result: true
entities:
  - sensor.twente_milieu_packages_waste_pickup

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
{
    "last_step": "action/0",
    "run_id": "2d74e2b67690d1c827a56f648f3a6be8",
    "state": "stopped",
    "script_execution": "finished",
    "timestamp": {
      "start": "2023-04-12T05:30:00.363939+00:00",
      "finish": "2023-04-12T05:30:01.217510+00:00"
    },
    "domain": "automation",
    "item_id": "1680194712016",
    "trigger": "time",
      "trigger/0": [
        {
          "path": "trigger/0",
          "timestamp": "2023-04-12T05:30:00.364121+00:00",
            "this": {
              "state": "on",
              "attributes": {
                "last_triggered": "2023-03-30T17:04:48.264906+00:00",
                "mode": "single",
                "current": 0,
                "friendly_name": "Monitor - container (pmd)"
              },
              "last_changed": "2023-04-11T18:32:56.906573+00:00",
              "last_updated": "2023-04-11T18:32:56.906573+00:00",
                "id": "01GXRSF9TAB1H78E85VJPWQMTS",
              }
            },
            "trigger": {
              "id": "0",
              "idx": "0",
              "alias": null,
              "now": "2023-04-12T07:30:00.363065+02:00",
              "description": "time",
              "entity_id": null
            }
          }
        }
      ],
      "condition/0": [
        {
          "path": "condition/0",
          "timestamp": "2023-04-12T05:30:00.364250+00:00",
            "result": true,
            "entities": [
              "sensor.twente_milieu_packages_waste_pickup"
            ]
          }
        }
      ],
      "action/0": [
        {
          "path": "action/0",
          "timestamp": "2023-04-12T05:30:00.366272+00:00",
            }
          },
            "params": {
              "domain": "notify",
              "service": "pushover",
              "service_data": {
                  "roy"
                ],
                }
              },
              "target": {}
            },
            "running_script": false,
            "limit": 10
          }
        }
      ]
    },
    "config": {
      "alias": "Monitor - container (pmd)",
      "description": "",
      "trigger": [
        {
          "at": "07:30:00"
        }
      ],
      "condition": [
        {
          "condition": "template",
          "value_template": "{% set p = states('sensor.twente_milieu_packages_waste_pickup')|as_datetime|as_local -%}\n{{ p - now() < timedelta(days=2) }}"
        }
      ],
      "action": [
        {
          "service": "notify.pushover",
              "roy"
            ],
            }
          }
        }
      ],
      "mode": "single"
    },
    "blueprint_inputs": null,
    }
  },
  "logbookEntries": [
    {
      "name": "Monitor - container (pmd)",
      "message": "triggered by time",
      "source": "time",
      "context_id": "01GXSZ2D9BXQ7V0KCMVYY64Y1A",
      "when": 1681277400.365489,
      "domain": "automation"
    }
  ]
}
Ja, omdat de een timedelta van 2 dagen hebt, wordt hij inderdaad 2 dagen voor de ophaaldatum getriggerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:58
dotcom87 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:11:
[...]

Hier heb ik helaas (nog) geen ervaring mee. Heb je hier iets meer informatie over?
ESP is een stuk makkelijker (en goedkoper) dan KNX:
https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Top, dan ga ik die richting op :) Heb je toevallig ook een linkje naar het bordje dat ik hiervoor kan gebruiken? Het gaat toch over een 12-tal magneetcontacten.

Nu we toch bezig zijn, er hangt ook een kabel klaar voor een buitensirene, is dat ook iets dat dan mogelijk is met esp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
dotcom87 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:27:
[...]

Top, dan ga ik die richting op :) Heb je toevallig ook een linkje naar het bordje dat ik hiervoor kan gebruiken? Het gaat toch over een 12-tal magneetcontacten.

Nu we toch bezig zijn, er hangt ook een kabel klaar voor een buitensirene, is dat ook iets dat dan mogelijk is met esp?
Vermoedelijk een zelfde soort principe als het deurbel project van bijv Frenck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
@dotcom87 als je de kabels hebt lopen naar de plek van de NUC zou ik juist niet voor een ESP gaan. ESPs zijn beperkt in aansluitingen (/GPIOs) en alleen via wifi te besturen (evt Bluetooth met een ESP32). Terwijl je de draden dus al door het hele huis hebt tot aan de NUC. Wat dan wel te gebruiken durf ik niet te zeggen. Wellicht een Arduino die je via USB (/serieel) aansluit en uitleest op de NUC? Of een Raspberry Pi? Beiden hebben veel meer GPIOs dan een simpele ESP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
RobertMe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:59:
ESPs zijn beperkt in aansluitingen (/GPIOs) en alleen via wifi te besturen (evt Bluetooth met een ESP32).
Nee hoor, je hebt tegenwoordig ook ESP32 bordjes met ethernet, zoals deze. Wordt ook ondersteund door ESPHome: https://esphome.io/components/ethernet.html. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb al wel werkende projecten gezien online die hier gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
@dotcom87 als je de kabels hebt lopen naar de plek van de NUC zou ik juist niet voor een ESP gaan. ESPs zijn beperkt in aansluitingen (/GPIOs) en alleen via wifi te besturen (evt Bluetooth met een ESP32). Terwijl je de draden dus al door het hele huis hebt tot aan de NUC. Wat dan wel te gebruiken durf ik niet te zeggen. Wellicht een Arduino die je via USB (/serieel) aansluit en uitleest op de NUC? Of een Raspberry Pi? Beiden hebben veel meer GPIOs dan een simpele ESP.
Op de HA Discord hadden ze het ook over konnected (https://www.home-assistant.io/integrations/konnected/).

Dit lijkt wel een iets duurdere oplossing te worden, want de 12 zone kit kost $229

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sicco92 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:04:
[...]

Nee hoor, je hebt tegenwoordig ook ESP32 bordjes met ethernet, zoals deze. Wordt ook ondersteund door ESPHome: https://esphome.io/components/ethernet.html. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb al wel werkende projecten gezien online die hier gebruik van maken.
Hoewel correct dat je ze inderdaad ook met ethernet krijgt doet dat natuurlijk niks af aan de andere punten ;) ESPs zijn gewoon vrij beperkt in aansluitmogelijkheden, en je kunt er natuurlijk meerdere gebruiken, of additionele ICs bijplaatsen. Maar dat maakt het alleen maar meer "prutserig" naar mijn idee. Zeker gezien alle contacten dus al bedraad zijn naar één centraal punt waar ook HA staat. Dan zou ik daar niet 5ESPs op een rij gaan plaatsen puur om voldoende GPIOs te hebben en dan moeten vertrouwen op een werkende ethernet verbinding terwijl er bij wijze van maar 10cm overbrugt hoeft te worden naar de NUC. Dan zou ik toch voor USB of iets dergelijks gaan en het niet over het "volledige" netwerk laten lopen, noch via wifi noch bedraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RobertMe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:16:
[...]
ESPs zijn gewoon vrij beperkt in aansluitmogelijkheden, en je kunt er natuurlijk meerdere gebruiken, of additionele ICs bijplaatsen.
Maar als ik de casus goed begrijp gaat het om 12 sensoren waarvan @dotcom87 wil uitlezen of het circuit gesloten is. 12 inputs uitlezen gaat je makkelijk lukken met een ESP32 (zie hier bijvoorbeeld de beschikbare GPIO's van een ESP32-S3 en hier een overzicht van de 'standaard' ESP32), daar heb je geen IO-expanders of meerdere ESP's voor nodig :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 12-04-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 23:45

TWKterry

Master Mariner

Ik heb een automation die triggert op een calendar event als er een verjaardag is.
In de 'description' van de calendar staat het geboortejaar.
Ik krijg dan een notificatie met: "Persoonsnaam is 35 jaar".

Nu had ik ook Pasen in de calendar gezet maar zonder geboortejaar waardoor er een foutmelding volgt.
Om dit te ondervangen een default toegevoegd, maar nog steeds dezelfde melding. Testen is wat lastig omdat dit event alleen triggert om middernacht en dan zijn de waardes van het calendar event beschikbaar.
Ik denk dat de positie van de "default" ergens anders moet, mogelijk achter de | int ?

code:
1
2
Error:
Error: Error rendering data template: ValueError: Template error: int got invalid input '' when rendering template '{{ trigger.calendar_event.summary }} is {{ ((now().year - (trigger.calendar_event.description | int))) | default('many') }} years' but no default was specified

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: notify.all_devices
data:
    {{ trigger.calendar_event.summary }} is {{ ((now().year -
    (trigger.calendar_event.description | int))) | default('many') }} years
  title: Anniversary
  data:
    ttl: 0
    priority: high

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sicco92 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:04:
[...]

Nee hoor, je hebt tegenwoordig ook ESP32 bordjes met ethernet,
@dotcom87 en PoE :) , zie ESP32-POE-ISO

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 49 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.