Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 401 ... 404 Laatste
Acties:

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:57

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Olaf van der Spek Heel veel wegen die naar Rome gaan. Maar je zou gewoon nog een USB/ethernet stick kunnen aanschaffen als je nog niets hebt. In ieder geval alle met een Silicon Labs chip kunnen prima Thread draaien.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Blijkbaar toch per abuis niet gezien, want normaliter let ik daar wel op.

Ben nu backup aan het teruglezen, maar hij is al hééél lang bezig, vraag me af of dat wel klopt. Hij is al een dik uur aan het laden. De backup is 1GB en ik kan ook niet zien hoe ver hij is.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:10:
Wat is de aangeraden oplossing voor Thread support in HA? Voor Zigbee heb ik een Sonoff dongle. Ik heb nog geen Thread Border Router en wilde met wat Ikea spul klooien.
In de TS zie ik niks over Thread of Matter.
Ik heb 2 stuks ZBT-2 en dat werkt goed moet ik zeggen. Alleen jammer dat het niet in 1 device kon.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54
Fairy schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:48:
Blijkbaar toch per abuis niet gezien, want normaliter let ik daar wel op.

Ben nu backup aan het teruglezen, maar hij is al hééél lang bezig, vraag me af of dat wel klopt. Hij is al een dik uur aan het laden. De backup is 1GB en ik kan ook niet zien hoe ver hij is.
Dat kan wel zo lang duren inderdaad.

Home Assistant configuratie

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Fairy Kan inderdaad best lang duren.

Enige waarvan ik niet weet of het ondertussen gefixt is, in het verleden had het niet door als je een backup met native https terug zette. Tijdens restore bleef de boel dan wachten op http terwijl op de achtergrond de https al gewoon beschikbaar was. Dus als je native https draaide dan zelf even naar de https gaan (in ander tab).

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Septillion schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:18:
@Fairy Kan inderdaad best lang duren.

Enige waarvan ik niet weet of het ondertussen gefixt is, in het verleden had het niet door als je een backup met native https terug zette. Tijdens restore bleef de boel dan wachten op http terwijl op de achtergrond de https al gewoon beschikbaar was. Dus als je native https draaide dan zelf even naar de https gaan (in ander tab).
Held!

Ik zit echt al heel lang te wachten, blijkt ie al vanaf 14:20 alweer up te zijn :D

Heb idd https met certificaat etc en durfe niet van tab te wisselen of met de telefoon in te loggen want wilde niets verstoren.

Heb ook een een ping open gehad en geen reboot opgemerkt.

Backup lijkt in ieder geval goed, want op het eerste oog werkt alles in 1x weer.
Had nog wel wat issues verwacht eigenlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 12-06-2026 16:23 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-07 22:30
@Olaf van der Spek Ik heb een 2e hands Dirigera hub op de kop getikt om wat te prutsen met thread en dat blijkt goed te werken. Voordeel is dat deze gelijktijd zigbee en thread ondersteunt, mocht dat voor jou van nut zijn. De zigbee devices moet je via de IKEA app toevoegen (denk ik, ben nog niet zo ervaren met HA), maar thread devices kun je via de HA app toevoegen.

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:12
HuismAndré schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:33:
[...]

Sinds vandaag inderdaad 'gezeik'.

[...]

Meer dan 100 entries in een paar uur tijd (ik had HA aan het eind van de middag al opnieuw opgestart maar de meldingen gaan gewoon door). Geen correlatie met nieuwe HA versie (die is 2 dagen geleden geïnstalleerd, integratie doet sinds vandaag vervelend).

weather.buienradar is momenteel ook niet beschikbaar (camera.buienradar wel).
De json pagina van Buienradar is gewijzigd volgens mij. Ik kan het niet terughalen maar de namen lijken gewijzigd van lowercase naar camelcase. En 'stationmeasurements' is nu 'WeatherStationMeasurements'. En bijvoorbeeld 'windspeedbft' is nu 'WindspeedBeaufort'.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:51
scoobs schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:57:
@Driek @barrymossel @Koepert

De gui die ik heb voor home assistant staat nu in github.

https://github.com/scobbyd/ha-dos-dashboard

Er zitten nog wat extra dingen in als plattegronden die subtiel meedoen qua verlichting en verwarming/koeling, maar een goede integratie zal nog redelijk wat werk op handen hebben. Day/night mode valt te automatiseren.

Voor de nieuwsgierigen zijn er nog wel wat screenshots te vinden op de git.

Doe er je voordeel mee. Het zware liftwerk is door fable/opus gedaan, ik heb at most een beetje gezond boeren verstand gebruikt om de zaak een beetje te templaten en zoveel mogelijk te standardiseren.
Echt mijn complimenten! De hele layout is al mooi, maar hoe je het nu gedocumenteerd hebt is helemaal briljant. Enorm bedankt; heel erg tof!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07 21:06

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Rob Z schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:50:
[...]

De json pagina van Buienradar is gewijzigd volgens mij. Ik kan het niet terughalen maar de namen lijken gewijzigd van lowercase naar camelcase. En 'stationmeasurements' is nu 'WeatherStationMeasurements'. En bijvoorbeeld 'windspeedbft' is nu 'WindspeedBeaufort'.
Ik ga er vanuit dat er gauw een fix komt.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:53
barrymossel schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:10:
[...]

Echt mijn complimenten! De hele layout is al mooi, maar hoe je het nu gedocumenteerd hebt is helemaal briljant. Enorm bedankt; heel erg tof!
Danku, danku. Ik haat dat ik het moet zeggen, maar dat is Fable geweest. Ik heb enkel aangegeven dat ik een afsplitsing wilde van mijn prive repo naar public, en dat deze geschikt gemaakt moet zijn voor anderen om zelf de UI te kunnen implementeren. Fable doet dan de sanitation van de code, splitsing van de juiste directories van mijn main repo, nieuwe repo aanmaken, uploaden EN documentatie schrijven. (Er is een reden waarom ik eerder viel over iemand die AI afschildert als nonsens, met een enkel prompt wordt dit nu allemaal voor je geregeld.)

Mijn rol is een beetje creatief sparren en zeggen dat ik x, y of z graag wil, of dat ik graag wat ideeen op vlak a, b of c wil. Af en toe een korte sanity check waarin ik eens vraag of we het niet kunnen standaardiseren/modulair maken is het enige dat nog nodig is. Mijn doel is om resultaten te krijgen, dat vind ik veel leuker dan de voldoening die sommigen halen uit code schrijven.

Enfin, ik begin weer te monologen over AI, dit is een HA topic.

Ik zal zo een nieuwe versie uploaden; plattegronden waarin muziekspelers te selecteren zijn, verlichting die mee gaat op de plattegrond, muziekspelers zichtbaar, de algehele spotify UI omgebouwd tot twee spelers + een expandable card. Verder zijn alle charts nu voorzien van de optie om ze groot op het scherm te krijgen. En vast nog wel meer waar ik nu even niet aan denk. Zie de filmpjes hieronder om een impressie te krijgen van de UI op de desktop vs telefoon. Zoals je ziet loopt nog niet alles even vlot - muziek via spotify is nog een beetje shotty, maar dat ligt eerder aan een versterker die een paar seconden nodig heeft om op te starten.

YouTube: casa dev showcase desktop

YouTube: casa dev showcase phone
edit:
nieuwe versie is geupload: https://github.com/scobbyd/ha-dos-dashboard

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 12-06-2026 23:33 ]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:51
scoobs schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:18:
[...]

Danku, danku. Ik haat dat ik het moet zeggen, maar dat is Fable geweest. Ik heb enkel aangegeven dat ik een afsplitsing wilde van mijn prive repo naar public, en dat deze geschikt gemaakt moet zijn voor anderen om zelf de UI te kunnen implementeren. Fable doet dan de sanitation van de code, splitsing van de juiste directories van mijn main repo, nieuwe repo aanmaken, uploaden EN documentatie schrijven. (Er is een reden waarom ik eerder viel over iemand die AI afschildert als nonsens, met een enkel prompt wordt dit nu allemaal voor je geregeld.)

Mijn rol is een beetje creatief sparren en zeggen dat ik x, y of z graag wil, of dat ik graag wat ideeen op vlak a, b of c wil. Af en toe een korte sanity check waarin ik eens vraag of we het niet kunnen standaardiseren/modulair maken is het enige dat nog nodig is. Mijn doel is om resultaten te krijgen, dat vind ik veel leuker dan de voldoening die sommigen halen uit code schrijven.

Enfin, ik begin weer te monologen over AI, dit is een HA topic.

Ik zal zo een nieuwe versie uploaden; plattegronden waarin muziekspelers te selecteren zijn, verlichting die mee gaat op de plattegrond, muziekspelers zichtbaar, de algehele spotify UI omgebouwd tot twee spelers + een expandable card. Verder zijn alle charts nu voorzien van de optie om ze groot op het scherm te krijgen. En vast nog wel meer waar ik nu even niet aan denk. Zie de filmpjes hieronder om een impressie te krijgen van de UI op de desktop vs telefoon. Zoals je ziet loopt nog niet alles even vlot - muziek via spotify is nog een beetje shotty, maar dat ligt eerder aan een versterker die een paar seconden nodig heeft om op te starten.

YouTube: casa dev showcase desktop

YouTube: casa dev showcase phone
edit:
nieuwe versie is geupload: https://github.com/scobbyd/ha-dos-dashboard
En toch heb je de moeite genomen om te delen. Ik deel je visie over AI (omarmen!!), maar nog steeds kost het dan tijd.

Waar we wel voor moeten waken is zelf niets meer willen begrijpen. AI is (nog) niet fool proof, dus trouble shooten zonder dat je de materie zelf begrijpt is nogal lastig. Dat zag je al eerder in de topic.

Maar sowieso had ik nog helemaal niet gedacht aan het laten schrijven van dit soort templates/layouts door Claude. Dus nogmaals bedankt.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:03
Kan iemand mij helpen met de dans die nodig is voor het verbinden van een wasmachine met Home Connect?

De app is op zich vrij duidelijk. Drie seconden de connect-knop vasthouden en dan zou die moeten gaan verbinden.

Maar ik heb tot nu toe nog geen enkele keer een succesvolle verbinding gemaakt.

Wifi-netwerk is niet van invloed op Bluetooth-connectie, toch? Dat mag gewoon 5Ghz zijn

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:23
Koepert schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:29:
Kan iemand mij helpen met de dans die nodig is voor het verbinden van een wasmachine met Home Connect?

De app is op zich vrij duidelijk. Drie seconden de connect-knop vasthouden en dan zou die moeten gaan verbinden.

Maar ik heb tot nu toe nog geen enkele keer een succesvolle verbinding gemaakt.

Wifi-netwerk is niet van invloed op Bluetooth-connectie, toch? Dat mag gewoon 5Ghz zijn
Bij mij wil het wel eens helpen om de wasmachine even aan en uit te zetten (met de stekker)

Ik start ook altijd eerst de connect functie in de app en dan pas de wasmachine op connecting zetten.

• Koepert
kepler schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Bij mij wil het wel eens helpen om de wasmachine even aan en uit te zetten (met de stekker)

Ik start ook altijd eerst de connect functie in de app en dan pas de wasmachine op connecting zetten.
Echt stekker uit heb ik nog niet gedaan, verder denk ik wel alle combinaties en volgordes. Zal dat nog eens proberen. Wifi op 2.4Ghz of 5Ghz maakt niet uit toch voor connecten? (Lijkt mij) ? Nu heb ik dat op mn iPhone op beide geprobeerd, maar toch timed Bluetooth elke keer uit. Maar nog eerder vanuit de app starten is wellicht een idee.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:19
Ik zet IoT spul altijd op een apart 2.4 SSID met een alfanumeriek wachtwoord, onder speciale tekens en max 12 karakters. Bereik is beter en in IoT spul zit vaak goedkope hardware die beter met 2.4 uit de voeten kan. Wel even opletten dat je je telefoon tijdelijk op hetzelfde SSID zet.

• Koepert
edwin2021 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:11:
Ik zet IoT spul altijd op een apart 2.4 SSID met een alfanumeriek wachtwoord, onder speciale tekens en max 12 karakters. Bereik is beter en in IoT spul zit vaak goedkope hardware die beter met 2.4 uit de voeten kan. Wel even opletten dat je je telefoon tijdelijk op hetzelfde SSID zet.
Ja ik heb ook n 2.4Ghz daarvoor, maar omdat t niet werkte heb ik ook 5Ghz getest.

• Koepert
kepler schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Stekker uit en weer aan was de fix

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:14
Wifi maakt wel uit.

Home Connect werkt via de Cloud, dus als je wasmachine het internet niet op kan gaat het nooit werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ben(V) schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:13:
Wifi maakt wel uit.

Home Connect werkt via de Cloud, dus als je wasmachine het internet niet op kan gaat het nooit werken.
Wifi maakt niet uit om ervoor te zorgen dat de app het apparaat uberhaupt vind. Dat gaat via Bluetooth. Daarna komt het koppelen met de wifi pas, maar daarvoor zal de app het apparaat wel gevonden moeten hebben om die wifi credentials erheen te sturen. En ik lees in de vraag "het apparaat wordt niet gevonden", en dat heeft dus niks met wifi te maken.

En die cloud connectie kun je na de eerste keer verbinden weer uit zetten. Zit zelfs een (verstopte) optie voor in de HC app. Apparaat is dan alleen bereikbaar over het lokale netwerk. Werkt bij mij nu al maanden prima, met toegang ook in de firewall geblokkeerd, via de Home Connect Local integratie.

• CAP-Team

CAP-Team

Sinds de laatste update van de companion app voor Android kan ik niet meer buiten huis verbinden. Hij kan geen SSL handshake doen. Via de browser werkt het wel gewoon buitenshuis. Mijn certificaten zijn nog gewoon geldig.

Ik verbind via poort 8123 extern en dat wordt via de router doorgezet naar NGINX op poort 443.

[UPDATE]

Ik zie wel wat fouten in de logs van NGINX.

connect() failed (111: Connection refused) while connecting to upstream, client

De upstream zit op http://172.30.32.1

En in de ha configuration.yaml staat dit ook in de trusted proxies 172.30.32.0/24

[ Voor 33% gewijzigd door CAP-Team op 13-06-2026 22:41 ]

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 06:58
Rob Z schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:50:
[...]

ik heb hier gister een tijdelijke fix gepost:

https://github.com/home-assistant/core/issues/173402#issuecomment-4698150721

uitpakken in je custom_components directory en hassio herstarten en alles behalve de windvoorspelling is weer terug :P

[ Voor 8% gewijzigd door unconnected op 14-06-2026 08:55 ]

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-07 16:41
Heb een Lenovo Idea Tab 11 inch gekocht als muur dashboard.

Ik heb dit via Fully Kiosk geïnstalleerd.

Weet niet hoe het alleen HA app het doet. Later wil ik dit testen hoe het gaat werken.

Dat werkt super met hulp van YouTube: Home Assistant Dashboard op je muur is super (sigma)

Alleen wil ik dat mij video deurbel van Reolink beelden laten zien als er wordt aangebeld.

Dit werkt alleen sluit dit automatisch af na 15 seconden. Als ik auto_close: "60" veranderd blijf sluit dit af na 15 seconden. Wil dit na 30 seconden.

Heb dit als voorbeeld genomen YouTube: De video deurbel voor Home Assistant - Reolink PoE is awesome
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
 type: vertical-stack

- type: custom:bubble-card

card_type: pop-up

hash: "#deurbel-popup"

button_type: name

sub_button:

main: []

bottom: []

trigger:

- condition: state

entity: binary_sensor.slak_bezoeker

state: "on"

slide_to_close_distance: "400"

auto_close: "60"

close_by_clicking_outside: true

close_on_click: false

background_update: false

- show_state: true

show_name: true

camera_view: live

fit_mode: cover

type: picture-entity

entity: camera.slak_vloeiend

camera_image: camera.slak_vloeiend

title: deurbel

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-06 19:01
Iemand ervaring met akuvox r20k deurbel en sip ? Bedoeling is dat wanneer iemand aanbelt in een bepaalde tijdspanne , ik via mijn gsm de persoon kan zien en een gesprek mee hebben...

Ik heb via go2rtc wat geprobeerd maar voorlopig krijg ik het niet aan de praat. Je kan via Speed dial in akuvox een sip link aanmaken , maar dan zou bij elke aanbelling mijn gsm opspringen en dat is ook de bedoeling niet...

• CAP-Team

CAP-Team

CAP-Team schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:05:
Sinds de laatste update van de companion app voor Android kan ik niet meer buiten huis verbinden. Hij kan geen SSL handshake doen. Via de browser werkt het wel gewoon buitenshuis. Mijn certificaten zijn nog gewoon geldig.

Ik verbind via poort 8123 extern en dat wordt via de router doorgezet naar NGINX op poort 443.

[UPDATE]

Ik zie wel wat fouten in de logs van NGINX.

connect() failed (111: Connection refused) while connecting to upstream, client

De upstream zit op http://172.30.32.1

En in de ha configuration.yaml staat dit ook in de trusted proxies 172.30.32.0/24
Voor zover ik nu heb kunnen vinden zou het liggen aan http/3. Probleem in betreffend topic beschrijft precies waar ik nu tegenaan loop.
Wat ik wel bijzonder vind is dat het zo ineens niet meer werkt.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
CAP-Team schreef op maandag 15 juni 2026 @ 00:06:
[...]

Voor zover ik nu heb kunnen vinden zou het liggen aan http/3. Probleem in betreffend topic beschrijft precies waar ik nu tegenaan loop.
Wat ik wel bijzonder vind is dat het zo ineens niet meer werkt.
Gezien je http/3 aanhaalt. Niet een gevalletje TCP wel forwarden maar UDP niet? HTTP 3 gebruikt namelijk UTP. En andere optie is je "rare" port forward (poort X die op de router binnen komt doorzetten naar poort Y intern). HTTP 3 gebruikt namelijk HTTP 1 / 2 in combinatie met een header die adverteert dat 3 mogelijk is. En die header staat (optioneel?) ook het poortnummer in waarop verbonden kan worden met HTTP 3 (die poort kan dus afwijken). Gezien je nginx op poort 443 hebt draaien zal nginx waarschijnlijk dus ook poort 443 adverteren. Terwijl je buitenshuis met poort 8123 moet verbinden. Best een kans dus dat een eerste verzoek wel lukt maar de volgende niet. De eerste heeft dan de header die zegt "je kunt ook via HTTP 3 verbinden op poort 443". De volgende requests wil die dat gebruiken, en... dat werkt dus niet. Want buitenshuis staat 443 niet open (of staat wellicht wel open maar forward je ergens anders naar. Waarschijnlijk een server die de juiste hostname niet kent? En dan vervolgens een "ongeldig" of self-signed certificaat teruggeeft).

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-07 09:42
Deze vraag is al eerder gepost in het Unifi / Ubiquity forum maar daar kwamen geen reactie, daarom hier nogmaals, hoop dat er iemand is die zijn/haar ervaring kan delen.
========================================================================================

Ik ben aan het kijken naar de Alarm Hub als mogelijke vervanging van mijn inmiddels bejaarde Aritech CD34 paneel.

Ik gebruik het huidige alarm systeem op twee manieren:
  1. Traditioneel, sensor getriggerd, = alarm
  2. Domotica. in parallel heb ik ook een integratie met Home Assistant gebouwd en wordt de status van alle sensoren doorgeven en gebruikt in de automatiseringen. (bijv. de bewegingsmelder op de overloop schakelt bij beweging het licht aan, berging deur te lang open = melding op de Sonos).
Ik ben benieuwd of er inmiddels al iemand is die ervaring heeft met de Alarm hub in combinatie met Home Assistant en mij kan vertellen of:
  • De HA Unifi integratie de Alarm Hub ondersteund, worden de in en uitgangen als devices/entities in HA opgevoerd?
  • Zo ja, hoe snel zijn de status updates? De oplossing die ik nu gebruik kent geen vertraging en de sensor updates zijn direct (geen polling) en dat maakt ze bruikbaar voor het sturen de verlichting. Ik heb een GateHub met elektrische sloten in gebruik en de terugmelding van de DPS lijkt op basis van polling (soms snel, vaak langzaam).
Ben benieuwd of er al ervaringen te delen zijn.

• CAP-Team

CAP-Team

RobertMe schreef op maandag 15 juni 2026 @ 01:42:
[...]

Gezien je http/3 aanhaalt. Niet een gevalletje TCP wel forwarden maar UDP niet? HTTP 3 gebruikt namelijk UTP. En andere optie is je "rare" port forward (poort X die op de router binnen komt doorzetten naar poort Y intern). HTTP 3 gebruikt namelijk HTTP 1 / 2 in combinatie met een header die adverteert dat 3 mogelijk is. En die header staat (optioneel?) ook het poortnummer in waarop verbonden kan worden met HTTP 3 (die poort kan dus afwijken). Gezien je nginx op poort 443 hebt draaien zal nginx waarschijnlijk dus ook poort 443 adverteren. Terwijl je buitenshuis met poort 8123 moet verbinden. Best een kans dus dat een eerste verzoek wel lukt maar de volgende niet. De eerste heeft dan de header die zegt "je kunt ook via HTTP 3 verbinden op poort 443". De volgende requests wil die dat gebruiken, en... dat werkt dus niet. Want buitenshuis staat 443 niet open (of staat wellicht wel open maar forward je ergens anders naar. Waarschijnlijk een server die de juiste hostname niet kent? En dan vervolgens een "ongeldig" of self-signed certificaat teruggeeft).
Goeie, net even in mijn router gekeken, die stond alleen op TCP, nu dus op TCP+UDP gezet.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:41

Videopac

Rommelt wat aan.

Sinds enige tijd heb ik onderstaande foutmelding:
Niet-ondersteunde YAML-configuratie voor de template-integratie
Fout · Gerapporteerd door Home Assistant Core Integration
De configuratie van de template integratie door het toevoegen van platform: template onder sensor:wordt niet ondersteund. De template integratie moet in plaats daarvan onder een eigentemplate:` worden geplaatst.

Om dit op te lossen:

Verwijder het volgende uit je YAML-configuratiebestand:
sensor:
- platform: template
Verplaats de configuratie naar template:.

Start Home Assistant opnieuw op.

Kies 'Meer informatie' om gedetailleerde documentatie te bekijken.
Hoe los ik dit probleen op? Deze foutmelding is daar (voor mij) niet duidelijk in.

TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-07 19:46
CAP-Team schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:40:
[...]

Goeie, net even in mijn router gekeken, die stond alleen op TCP, nu dus op TCP+UDP gezet.
Ik zou de Cloudflare tunnel addon installeren en Cloudflare tunnel activeren. Dan hoef je nu thuis geen poorten open te zetten, stuk veiliger.

• TheFes
Videopac schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:11:
Sinds enige tijd heb ik onderstaande foutmelding:

[...]

Hoe los ik dit probleen op? Deze foutmelding is daar (voor mij) niet duidelijk in.
Je hebt 6 maanden lang repair issues gehad waarin de nieuwe code stond die je moest gebruiken. De oude code werkte toen ook nog.
Die heb je blijkbaar genegeerd.
Nu werken je oude template entities helemaal niet meer.

In hdit topic op het HA forum vindt je meer uitleg, en ook een custom integration waarmee je de migratie kunt doen.

https://community.home-as...ntities-in-2026-6/1011847

• CAP-Team

CAP-Team

Marve79 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:23:
[...]

Ik zou de Cloudflare tunnel addon installeren en Cloudflare tunnel activeren. Dan hoef je nu thuis geen poorten open te zetten, stuk veiliger.
Dat wordt mijn uiterste oplossing dan. Volgens mij is cloudflare ook niet altijd even stabiel.

Inmiddels NGINX verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, certificaten gecontroleerd, maar ik kan als ik niet op WIFI zit nog steeds niet inloggen. Geen foutmeldingen in de NGINX logs, niks.

• Marve79
CAP-Team schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:16:
[...]

Dat wordt mijn uiterste oplossing dan. Volgens mij is cloudflare ook niet altijd even stabiel.

Inmiddels NGINX verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, certificaten gecontroleerd, maar ik kan als ik niet op WIFI zit nog steeds niet inloggen. Geen foutmeldingen in de NGINX logs, niks.
Cloudflare niet stabiel? Ik draai dat echt al jaren, nooit problemen. Probleem is als je thuis poorten gaat open zetten krijg je allemaal scanbots etc. En mensen die gaan proberen in te loggen op je HA.

Als je je tunnel naar buiten openzet zonder Port forward is je server onzichtbaar, dan moeten ze echt de juiste url weten en dan nog moeten ze eerst door Cloudflare heen.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:34

BiG-GuY

CAP-Team schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:16:
[...]

Als je Open Port Checker gebruikt op het IP-adres en de domeinnaam die je naar je publieke IP stuurt, zie je dan wel dat Poort 443 open staat? Heb je wel een eigen publiek IP op je router, die zie je ook op die site. Geen CG-NAT?

Je hebt overigens enkel TCP nodig, HTTP en HTTPS gaan niet over UDP.

Ik heb enkel TCP 443 naar buiten open met de NGINX Home Assistant SSL proxy en dat werkt zonder problemen hier. Heb er ook extra diensten mee vrijgegeven die ik op HA OS draai.

Heb overigens ook Nabu Casa abo, om de developers te ondersteunen en daarmee heb je o.a. ook Home Assistant Cloud zonder poorten open te hoeven zetten. Dat werkt op elke soort internetconnectie.
Marve79 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:56:
[...]

Cloudflare niet stabiel? Ik draai dat echt al jaren, nooit problemen. Probleem is als je thuis poorten gaat open zetten krijg je allemaal scanbots etc. En mensen die gaan proberen in te loggen op je HA.

Als je je tunnel naar buiten openzet zonder Port forward is je server onzichtbaar, dan moeten ze echt de juiste url weten en dan nog moeten ze eerst door Cloudflare heen.
Nadeel van de Cloudflare tunnel is dat het trager is, heb het zelf in verleden geprobeerd. Zeker voor iets als PLEX onbruikbaar en zelfs niet toegestaan. Ook moet je je DNS-servers dan koppelen aan Cloudflare, wat ik specifiek niet meer wil. Wil niet afhankelijk zijn van US bedrijven voor mijn eigen domeinen, daarmee zit ik bewust bij OVH.

Doe het direct forwarden al zeker 3 jaar, zonder problemen. Heb wel Unifi Intrusion Protection aan op mijn UCG-Fiber en voorheen UDM-SE.

[ Voor 35% gewijzigd door BiG-GuY op 16-06-2026 08:08 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Marve79
BiG-GuY schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:58:
[...]

Als je Open Port Checker gebruikt op het IP-adres en de domeinnaam die je naar je publieke IP stuurt, zie je dan wel dat Poort 443 open staat? Heb je wel een eigen publiek IP op je router, die zie je ook op die site. Geen CG-NAT?

Ik heb enkel TCP 443 naar buiten open met de NGINX Home Assistant SSL proxy en dat werkt zonder problemen hier. Heb er ook extra diensten mee vrijgegeven die ik op HA OS draai.

Heb overigens ook Nabu Casa abo, om de developers te ondersteunen en daarmee heb je o.a. ook Home Assistant Cloud zonder poorten open te hoeven zetten. Dat werkt op elke soort internetconnectie.

[...]

Nadeel van de Cloudflare tunnel is dat het trager is, heb het zelf in verleden geprobeerd. Zeker voor iets als PLEX onbruikbaar en zelfs niet toegestaan. Ook moet je je DNS-servers dan koppelen aan Cloudflare, wat ik specifiek niet meer wil. Wil niet afhankelijk zijn van US bedrijven voor mijn eigen domeinen, daarmee zit ik bewust bij OVH.

Doe het direct forwarden al zeker 3 jaar, zonder problemen. Heb wel Unifi Intrusion Protection aan op mijn UCG-Fiber en voorheen UDM-SE.
Ja je moet geen plex erover heen sturen dan gaat al je video verkeer erdoor en dat mag idd niet. Ik heb zelf overigens gewoon een apart domein voor al mn self hosted stuff. CF tunnel is gewoon zo makkelijk, werkt ook thuis en geen nginx nodig of certificaten. Binnen 2 tellen voeg je iets toe en ook nog eens zeer veilig.

Ben wel met je eens wat US bedrijven betreft maar een port forward is ook zo gemaakt als het niet meer werkt.

Een alternatief is trouwens pangolin, die zet je op een VPS ergens, dat is meer de self hosted versie van CF tunnel.

Of als je echt helemaal niks open wilt zetten Tailscale.

• Marve79
Overigens zit ik ook bij OVH maar mijn dns is omgezet naar Cloudflare, maar binnen 2 tellen is dat weer terug.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Marve79 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:24:
[...]

Ja je moet geen plex erover heen sturen dan gaat al je video verkeer erdoor en dat mag idd niet. Ik heb zelf overigens gewoon een apart domein voor al mn self hosted stuff. CF tunnel is gewoon zo makkelijk, werkt ook thuis en geen nginx nodig of certificaten. Binnen 2 tellen voeg je iets toe en ook nog eens zeer veilig.

Ben wel met je eens wat US bedrijven betreft maar een port forward is ook zo gemaakt als het niet meer werkt.

Een alternatief is trouwens pangolin, die zet je op een VPS ergens, dat is meer de self hosted versie van CF tunnel.

Heb ook mijn Unifi Protect Deurbel en Camera's beschikbaar via Home Assistant en notificaties stuur ik ook via Home Assistant. Dat werkt allemaal 100% lokaal zonder externe clouds.

Dat werkt snel via Home Assistant Cloud of via directe Port Forwards. Daar zit dus ook een videostream in. Dus zelfs met puur HA kan je al buiten de ToS komen van Cloudflare.

OVH heeft overigens API's beschikbaar waarmee je Let's Encrypt Wildcard certificaten kan laten maken met de Let's Encrypt App (add-on). Dit is 1x instellen, daarna nooit meer omkijken naar. Ververst automatisch om de zoveel dagen dat het nodig is.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 16-06-2026 08:35 ]

• Marve79
BiG-GuY schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:31:
[...]

Heb ook mijn Unifi Protect Deurbel en Camera's beschikbaar via Home Assistant en notificaties stuur ik ook via Home Assistant. Dat werkt allemaal 100% lokaal zonder externe clouds.

Dat werkt snel via Home Assistant Cloud of via directe Port Forwards. Daar zit dus ook een videostream in. Dus zelfs met puur HA kan je al buiten de ToS komen van Cloudflare.

OVH heeft overigens API's beschikbaar waarmee je Let's Encrypt Wildcard certificaten kan laten maken met de Let's Encrypt App (add-on). Dit is 1x instellen, daarna nooit meer omkijken naar. Ververst automatisch om de zoveel dagen dat het nodig is.
Ja idd videostream is niet toegestaan. Maar ik heb alles lokaal, enkel de remote access dus het laden van de HA app/web interface gaat via CF tunnel. Alles onderliggend lokaal. Volgens mij geldt dat overigens ook voor jouw videostream, tenzij je die via een clouddienst naar je HA stuurt?

Ik gebruik echt alles via CF voor remote access:

- MCP voor Claude die zo HA kan aansturen.
- Vaultwarden.
- Zabbix
- Proxmox UI
- Music Assistant
- SEERR
- Mediawiki
- Vikunja

Begint een beetje uit de hand te lopen :) Maar nooit iets gehoord dat het teveel is ofzo, uiteindelijk is het heel weinig data. Ik heb gewoon een nietszeggende short domain name die ik daarvoor gebruik :)

Voordeel is je hebt ook direct DDoS bescherming en Geo blocking. Je kunt ook eerst een Cloudflare MFA login page voor je Proxmox login pagina zetten, als je het echt secure wil.

En ja ik weet het het is Amerikaans maar het werkt belachelijk goed en het is allemaal gratis. En mocht er iets plat gaan dan kan ik altijd nog via Tailscale erbij.

• scoobs
Marve79 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:24:
[...]

@Marve79 I second that! Hier gebruik ik lekker tailscale met split DNS; ik installeer het gewoon op elke laptop/telefoon die ik gebruik en heb er nooit omkijken naar. Niks dat opengezet hoeft te worden, en verkeer wordt altijd netjes getunneld via thuis. (Of niet, hangt af van wat je wilt.) Het werkt tevens nog altijd geweldig naar locaties waar normaliter een best stevige beveiliging is. :+

Hier verder ook in gebruik met een domainnaam en wat certs. Allemaal via traefik ipv nginx, dat wel. Dit is een jaar terug al ingericht in de tijd van Opus 4, dus met 4.8 is dat een fluitje van een cent. Evt kan ik je wel de globale architectuur doorsturen zodat je opus dit eenvoudig kan bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 16-06-2026 10:46 ]

• CAP-Team

CAP-Team

[...]

[...]

Ik gebruik poort 443 voor VPN, dus aan de buitenkant staat 8123 open (beide gecheckt met die Open Port Check Tool) en die wordt door de router intern weer doorgezet naar 443 die dan op NGINX binnenkomt. En ik heb echt al maanden hetzelfde externe IP adres. En dit heeft tot vorige week eigenlijk altijd prima gewerkt, en via de browser werkt het ook nog steeds. Alleen mijn companion app loopt stuk.

Net ter test de buitenkant voor HA aangepast naar poort 443 en geprobeerd te verbinden (zonder wifi) met mijn companion app op poort 443. Ging niet goed.
Dat weer teruggezet naar de oude situatie. Nu lijkt het allemaal wel te werken. Heel bijzonder. Even kijken of dit zo blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door CAP-Team op 16-06-2026 11:15 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

@Marve79 @scoobs met Tailscale ben je alleen weer afhankelijk van die partij. Je hebt wel Headscale om het volledig zelf te hosten, maar heb er nog niet het nut van gezien voor mijn gebruik.

Heb gewoon Wireguard Server draaien op mijn Unifi Gateway en de profielen aangemaakt, zodat ik deze kan gebruiken, wanneer ik langere tijd van huis ben. Maar voor PLEX heb ik sowieso een directe forward nodig voor personen die ik niet via VPN op mijn netwerk wil hebben. Heb wel ook een Wireguard tunnel vanaf mijn ouders huis, zodat ze mijn Netflix kunnen gebruiken.
CAP-Team schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Ik gebruik poort 443 voor VPN, dus aan de buitenkant staat 8123 open (beide gecheckt met die Open Port Check Tool) en die wordt door de router intern weer doorgezet naar 443 die dan op NGINX binnenkomt. En ik heb echt al maanden hetzelfde externe IP adres. En dit heeft tot vorige week eigenlijk altijd prima gewerkt, en via de browser werkt het ook nog steeds. Alleen mijn companion app loopt stuk.
Is 8123 voor HA zelf normaal niet een HTTP poort? Je hebt nu dus WAN 8123 TCP -> LAN 443 TCP in je router staan? Weet niet of de NGINX Reverse Proxy misschien een instelling heeft die daar nu 'kapot' op gaat? Kan je als test niet tijdelijk je VPN en poort uitzetten, zodat je de HTTPS van NGINX via 443 kan doen?

Ook kan je nog proberen de lokale 443 poort aan te passen van NGINX, die kan ook werken op andere poorten dan default 80/443.

[ Voor 46% gewijzigd door BiG-GuY op 16-06-2026 11:14 ]

• CAP-Team

CAP-Team

Dat heb ik dus net gedaan. Via poort 443 werkte het ook niet, maar terug de situatie op 8123 gezet en nu lijkt het ineens wel weer te werken.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:19
Kort en bondig. Als je poorten open zet MOET je weten wat je doet anders is het een recept voor ellende. Niet doen dus. Zijn voldoende alternatieven genoemd om HA van buitenaf op een veilige manier te gebruiken.

• Marve79
BiG-GuY schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:11:
@Marve79 @scoobs met Tailscale ben je alleen weer afhankelijk van die partij. Je hebt wel Headscale om het volledig zelf te hosten, maar heb er nog niet het nut van gezien voor mijn gebruik.

Heb gewoon Wireguard Server draaien op mijn Unifi Gateway en de profielen aangemaakt, zodat ik deze kan gebruiken, wanneer ik langere tijd van huis ben. Maar voor PLEX heb ik sowieso een directe forward nodig voor personen die ik niet via VPN op mijn netwerk wil hebben. Heb wel ook een Wireguard tunnel vanaf mijn ouders huis, zodat ze mijn Netflix kunnen gebruiken.

[...]

Is 8123 voor HA zelf normaal niet een HTTP poort? Je hebt nu dus WAN 8123 TCP -> LAN 443 TCP in je router staan? Weet niet of de NGINX Reverse Proxy misschien een instelling heeft die daar nu 'kapot' op gaat? Kan je als test niet tijdelijk je VPN en poort uitzetten, zodat je de HTTPS van NGINX via 443 kan doen?

Ook kan je nog proberen de lokale 443 poort aan te passen van NGINX, die kan ook werken op andere poorten dan default 80/443.
Je bent niet afhankelijk als er snelle alternatieven zijn. Dat vind ik een beetje raar verhaal altijd. Als Tailscale stopt heb ik in een uurtje iets anders draaien wat ook werkt. Het is geen Office pakket of Exchange Online.

CF tunnel ook, als ze me eraf trappen heb ik in 30 min een poort geforward en NPM draaien. Dat vind ik toch niet afhankelijk, alleen gemak wint het soms. Je moet niet alles zelf proberen te doen vind ik. Mag wel natuurlijk als je daar tijd en zin in hebt.

• Marve79
edwin2021 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:38:
Kort en bondig. Als je poorten open zet MOET je weten wat je doet anders is het een recept voor ellende. Niet doen dus. Zijn voldoende alternatieven genoemd om HA van buitenaf op een veilige manier te gebruiken.
Hear, hear. Als ik dat gesukkel allemaal zie. En dan geen veilig alternatief willen gebruiken want USA. Nee gehackt worden is een stuk beter 8)7

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-07 22:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Lees even terug, OP had een topic op het HA forum gevonden met soortgelijke symptomen waar HTTP/3 de oorzaak bleek. De kans dat dit werkelijk zo is lijkt mij klein (HTTP/3 zet zichzelf niet zomaar aan) maar deze bewering is te kort door de bocht, met een reverse proxy ervoor kan HA prima over HTTP/3.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 11:14
Ik wil de bekabelde homeassistant IPv4 aansluiting van het main netwerk in mijn Asus router naar het IoT netwerk. Ik heb er al een statisch adres van gemaakt.
De draadloze instantie, wlp2s0, kon ik wel op het IoT zetten.
Beide instanties heten homeassistant.
Hoe doe ik dat?

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:12
unconnected schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:54:
[...]

ik heb hier gister een tijdelijke fix gepost:

https://github.com/home-assistant/core/issues/173402#issuecomment-4698150721

uitpakken in je custom_components directory en hassio herstarten en alles behalve de windvoorspelling is weer terug :P
De wijziging lijkt teruggedraaid bij Buienradar

[ Voor 5% gewijzigd door Rob Z op 16-06-2026 21:29 . Reden: link naar json feed ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

Marve79 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:39:
[...]

Hear, hear. Als ik dat gesukkel allemaal zie. En dan geen veilig alternatief willen gebruiken want USA. Nee gehackt worden is een stuk beter 8)7
Er is een hele simpele en veilige methode via Home Assistant Cloud. Je krijgt er ook gelijk wat andere extra's bij, zoals 5GB Cloud Backup.

Cloudflare is niet persé veilig, ook die moet je goed instellen om het veilig te gebruiken. Los van of het een US bedrijf is, vond ik zelf de performance niet goed genoeg. Home Assistant Cloud werkt een stuk sneller, zeker met videostreams van camera's.

Bijkomend voordeel is dat je de ontwikkeling van Home Assistant hiermee steunt.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PCan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:52:
Ik wil de bekabelde homeassistant IPv4 aansluiting van het main netwerk in mijn Asus router naar het IoT netwerk. Ik heb er al een statisch adres van gemaakt.
De draadloze instantie, wlp2s0, kon ik wel op het IoT zetten.
Beide instanties heten homeassistant.
Hoe doe ik dat?
Wat een onnavolgbare woordenbrij. ;) Heb je nou twee Home Assistant installaties? Of heb je een device met meerdere netwerkkaarten (een Ethernet (bekabeld) en een WiFi (draadloos))? En je wilt je bekabelde verbinding ook naar het IoT-netwerk zetten?

Vertel dan eerst eens even wat je IoT-netwerk is. Is het een VLAN? En routeert de ASUS Router het VLAN ID of werk je untagged? Of is het IoT-netwerk gewoon een losse WLAN SSID? Een soort van gastennetwerk? Dan moet je kijken of je ASUS router de ethernetpoort aan dat IoT-netwerk toe kan voegen (en los van LAN kan halen).

Oftewel; te weinig info en vaag jargon maken het inschatten van je wens erg moeilijk. :o
  • Welk Asus-routermodel gebruik je?
  • Gebruik je Asuswrt, Asuswrt-Merlin of iets anders?
  • Draait Home Assistant op een aparte machine (bijvoorbeeld Linux, Raspberry Pi, NUC), of als container/VM?
  • Heeft die machine zowel een bekabelde interface (eth0) als een wifi-interface (wlp2s0) actief?
  • Wat bedoel je precies met "beide instanties heten homeassistant"? Zie je twee clients met dezelfde hostnaam in de router?
  • Is het IoT-netwerk een apart VLAN/subnet of alleen een aparte wifi-SSID?
  • Wil je:
    • de bekabelde interface fysiek in het IoT-netwerk plaatsen,
    • een specifiek IP-adres naar het IoT-segment verplaatsen,
    • of het apparaat in de Asus-interface aan een andere netwerkzone toewijzen?
Maar hiermee kun je, imho, bijna beter een eigen topic openen. :+

Koop al mijn ads!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-07 16:41
Ik zoek een goede agenda die ik op de dashboard kan gebruiken die ook is aan te passen via de mobiele telefoon.
Google en Microsoft is geen optie wil zo min mogelijk big tech gebruiken.
Heb Proton geprobeerd maar die vraagt extra kosten.
Heb gekeken naar Nextcloud maar weet niet of de kalender functie goed werkt.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:00
Evertt schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:27:
Ik zoek een goede agenda die ik op de dashboard kan gebruiken die ook is aan te passen via de mobiele telefoon.
Ik gebruik nextcloud als m'n primaire agenda. Werkt prima in home assistant met de CalDav integratie.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Evertt schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:27:
Je kan iets als Baikal draaien als Home Assistant app, daarin kan je CalDAV en eventueel CardDAV zelf hosten. Die kan je daarna weer koppelen aan je telefoons en HA om de Calendar functie van HA te gebruiken.

Proton kan naar externen alleen een read only link delen, dus dat was mogelijk ook niet genoeg voor je.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
De party mode van Music assistant is leuk!

Als ik de handleiding lees; "You can add multiple Party instances" staat er niet bij hoe ik dat moet doen.

• Dan the Man
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-06 21:33
Tussen die router en de Mini PC heb je dus zowel een WiFI verbinding als Ethernet. Dat klinkt als een uitdaging, maar zou kunnen werken met de juiste instellingen.

• B2
  • Laatst online: 13:58

B2

wa' seggie?

Ik heb een plugin zonnepaneel omvormer via een Shelly plug aangesloten op Home Assistant. Krijg prima (positieve) waardes binnen van de opwek, maar het lijkt alsof Home Assistant deze waardes zowel als 'Solar input' als als 'Untracked consumption' ziet in de Energy Flow.

Wat doe ik fout? Ik heb gewoon de Energy (kwh) en Power (W) toegevoegd als Solar Production in het Energy Dashboard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTOOCALL77lNKYm6YZ5Uy1Aj3Yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIMawEKVFBU7VFWkCpWZ0HC9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDu5B3WgHTrx3h3VBu7pdr7rHKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PmBbVSrM8xpnWUi6Zo0AXa2E.png?f=fotoalbum_large

• TheFes
B2 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:54:
Ik heb een plugin zonnepaneel omvormer via een Shelly plug aangesloten op Home Assistant. Krijg prima (positieve) waardes binnen van de opwek, maar het lijkt alsof Home Assistant deze waardes zowel als 'Solar input' als als 'Untracked consumption' ziet in de Energy Flow.

Wat doe ik fout? Ik heb gewoon de Energy (kwh) en Power (W) toegevoegd als Solar Production in het Energy Dashboard

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heb je ook een power sensor voor return to grid opgevoerd?

• B2

B2

wa' seggie?

TheFes schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:50:
[...]

heb je ook een power sensor voor return to grid opgevoerd?
Ja, echter geen idee of ik ze goed ingesteld heb. Ik gebruik de sensors die ik uit de DSMR Reader integratie krijg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zb9ds4-NYncSD_t59g9lkwvRcQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sJpyWdPM4pkJxiWbtI2SZ1Qg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rcf-1F4QNTYFOFdHC6_0bPSCKnk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g7sXbBpRFx4Axe5fyUIgS0P4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7_cQxmz78hTUFcA5h_Y_gFnZTQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EKOXtBzq5a3qJA1IROkgqk3O.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzrkhaHcpfhyYU5ulpKyPz4LpUk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HOyJySEg58YP31CngaN8N3Aw.png?f=fotoalbum_tile
Ter illustratie ook nog een plaatje uit DSMR reader erbij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEDD8pi7lwP1nnpANMnoDtcAqDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n24NJ5zRaEfcJu1eoA19mFl6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door B2 op 18-06-2026 11:31 ]

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-07 20:26
Ik heb begin deze week een Sonoff MINI-ZBD (Zigbee) aangesloten op onze vleugelpoort om deze makkelijk met Home Assistant te kunnen openen en sluiten. Dat heb ik werkend gekregen.

Nu zou ik graag de poort status (open of dicht) willen te weten komen. Ik heb een Entrya ES4, en ik heb reeds ontdekt dat ik een dip switch kan aanpassen om de poort status te tonen. In de Entrya app werkt dit! Ik ben wat verder met AI aan de slag gegaan, en heb volgende uitleg gekregen van Gemini:

Het is altijd fijn om precies te begrijpen hoe de techniek achter de schermen werkt, zeker voordat we er een nieuw domotica-systeem aan gaan koppelen.

Om dit eenvoudig uit te leggen, kunnen we het systeem opdelen in twee hoofdrolspelers: de Sommer-motor (die de deuren beweegt) en de Entrya ES4 (de slimme lezer). Ze communiceren met elkaar via een heel simpel principe: een stroomkring.
1. De Sommer-motor: De onzichtbare lichtschakelaar
Op de printplaat van jouw poortmotor zit een klein component dat we een relais noemen (dat is het kleine witte blokje dat we eerder zagen). Je kunt een relais het beste zien als een gewone lichtschakelaar, maar dan eentje die niet met de hand wordt bediend, maar door de computer van de motor.
  • Voor de DIP-switch aanpassing: De computer van de motor "klikte" deze schakelaar razendsnel aan en uit zodra de poort bewoog (om een zwaailicht te laten knipperen).
  • Na de DIP-switch aanpassing: De computer gebruikt de schakelaar nu als een echte deurstatus. Zodra de poort volledig in het slot valt, klikt de motor de schakelaar dicht. Zodra de poort opengaat, klikt de motor de schakelaar weer open.
Belangrijk: Deze schakelaar op de motor deelt zelf géén stroom uit. Het is letterlijk alleen een bruggetje dat open of dicht gaat. Dit noemen we in de techniek een "potentiaalvrij contact" of "dry contact".
2. De Entrya ES4: De stroomtester
De Entrya module wil dolgraag weten of die schakelaar (het bruggetje) op de poortmotor open of dicht is. Om daar achter te komen, gebruikt de ES4 de gele en de grijze draad.
  • De ES4 zet continu een heel klein, onvoelbaar en veilig stroompje (bijvoorbeeld 3 of 5 Volt) op de gele draad (IN 1).
  • De grijze draad zit aangesloten op de COM (Common/Aarde). Dit is de "thuisbasis" waar de stroom naartoe wil stromen.
3. De Kringloop in actie
Nu de draden en de schakelaar met elkaar verbonden zijn, gebeurt er het volgende in de praktijk:
  • De poort is dicht: De Sommer-motor heeft het relais (het bruggetje) gesloten. Het stroompje vertrekt vanuit de Entrya over de gele draad, steekt via het relais probleemloos over naar de grijze draad, en komt weer veilig thuis bij de Entrya. De Entrya meet een gesloten stroomkring en weet: de poort is dicht. (Dit is waarom we de software op 'Normally Closed' hebben gezet: in de normale ruststand is de stroomkring gesloten).
  • De poort gaat open: De Sommer-motor klikt het relais open. Het bruggetje wordt opgehaald. Het stroompje vertrekt over de gele draad, maar loopt dood op een open brug. Er komt geen stroom terug via de grijze draad. De Entrya meet direct dat de stroomkring verbroken is en weet: de poort is open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY7Ae9bt6aX9WugvMXmMktjHjwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enS3p9CqRm4XkmpUvk9B0fwO.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vraag is nu welke zigbee module ik kan kopen (die liefst via 230V AC gevoed kan worden) om dit werkend te krijgen? Ik zou dan de gele en grijze draad los maken van de ES4 module (die ik op mijn foto in mijn hand heb) en dan vast moeten maken aan een zigbee module.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dotcom87 dan heb je een module nodig met een droog/dry contact. Bijvoorbeeld een Shelly 1 Gen4, maar je hebt ze ook van Sonoff, Tuya en andere merken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dotcom87
Gizz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:13:
@dotcom87 dan heb je een module met een droog/dry contact. Bijvoorbeeld een Shelly 1 Gen4, maar je hebt ze ook van Sonoff, Tuya en andere merken.
Is de Sonoff MINI-ZBD die ik dan al heb ook een kandidaat?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dotcom87 ja, daar linkte ik ook naar :)

edit: wacht, nu ik je tekst beter lees wil je die verbinding tussen geel en grijs niet maken/breken (je poort bedienen), maar uitlezen of er spanning op staat (uitlezen of de poort open of gesloten is)? Dan is dit geen geschikte module en zul je iets nodig hebben dat met een schakelsignaal van een paar volt om kan gaan als input.

[ Voor 85% gewijzigd door Gizz op 18-06-2026 14:19 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dotcom87
Hmmm ok, dan zou het wel zo handig zijn als er 1 module was die 2 channels heeft, maar geen idee of dat bestaat. Anders moet ik 2 van die Sonoff MINI-ZBD's aansluiten.

EDIT: Het lijkt erop dat de Moes ZM-102-M zowel de sturing van de poort als de poort status aan zou moeten kunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door dotcom87 op 18-06-2026 14:41 ]

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:28

Aldmar

Niks...

Ik heb een extra Home Wizard socket aangeschaft. Ingesteld via de HW app. Daar werkt het prima en hij verschijnt ook automatisch in HA om toe te voegen. Echter het daadwerkelijke toevoegen krijg ik niet voor elkaar. Als ik 'toevoegen' selecteer krijg ik onderstaande melding. Echter als ik op 'Verzenden' klik gebeurt er niks. Het scherm blijft staan en hij wordt niet toegevoegd. Ik kan dus ook verder niets instellen.

Systeem meerdere keren herstart. Ook de plug zelf.
Verder ook nooit problemen gehad met Homewizard in HA. Recent ook geen wijzigingen oid. Alles up to date.

Vast iets heel simpels, maar ik kom er even niet op. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0tO6UYMDQqMKukujoUQATwbVrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FJttGNkqtcLlDur1RHERoxPW.png?f=fotoalbum_large

• BiG-GuY

BiG-GuY

Aldmar schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:45:
Ik heb een extra Home Wizard socket aangeschaft. Ingesteld via de HW app. Daar werkt het prima en hij verschijnt ook automatisch in HA om toe te voegen. Echter het daadwerkelijke toevoegen krijg ik niet voor elkaar. Als ik 'toevoegen' selecteer krijg ik onderstaande melding. Echter als ik op 'Verzenden' klik gebeurt er niks. Het scherm blijft staan en hij wordt niet toegevoegd. Ik kan dus ook verder niets instellen.

Systeem meerdere keren herstart. Ook de plug zelf.
Verder ook nooit problemen gehad met Homewizard in HA. Recent ook geen wijzigingen oid. Alles up to date.

Vast iets heel simpels, maar ik kom er even niet op. 8)7

[Afbeelding]
Wel het vinkje aangezet voor de Local API in de HomeWizard app voor deze nieuwe plug? Het is een instelling per device.

• dotcom87
Gizz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:15:
@dotcom87 ja, daar linkte ik ook naar :)

edit: wacht, nu ik je tekst beter lees wil je die verbinding tussen geel en grijs niet maken/breken (je poort bedienen), maar uitlezen of er spanning op staat (uitlezen of de poort open of gesloten is)? Dan is dit geen geschikte module en zul je iets nodig hebben dat met een schakelsignaal van een paar volt om kan gaan als input.
Ik heb de gok gewaagd en ben voor de Moes ZM-102-M gegaan. Deze staat ook bij de supported devices op de Zigbee2MQTT website.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@B2 paar dingen die me opvallen:

Dat je grid power sensoren twee hele verschillende namen hebben. Weet je zeker dat dit respectievelijk grid import en grid export is?

Dat je power sensor een tarief in de naam heeft is ook raar. Gezien power (vermogen) een real time waarde is en dus op zich niets te maken heeft met het tarief .

Voor minste problemen (aka, best kunnen herstellen als communicatie weg was) gebruik je voor energy het liefst een zo lang mogelijke sensor. Dus liever een life time sensor dan een dag sensor.

• B2

B2

wa' seggie?

Septillion schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:14:
@B2 paar dingen die me opvallen:

Dat je grid power sensoren twee hele verschillende namen hebben. Weet je zeker dat dit respectievelijk grid import en grid export is?

Dat je power sensor een tarief in de naam heeft is ook raar. Gezien power (vermogen) een real time waarde is en dus op zich niets te maken heeft met het tarief .

Voor minste problemen (aka, best kunnen herstellen als communicatie weg was) gebruik je voor energy het liefst een zo lang mogelijke sensor. Dus liever een life time sensor dan een dag sensor.
Die laatste heb ik inmiddels van de 'daily' waarde afgehaald, maar de eerste 2 opmerkingen zijn juist mijn punt. Door de (grote) hoeveelheid sensors (ik zie inmiddels ook 5 sensors 'Grid Power' die telkens weer unavailable worden) weet ik niet welke sensoren ik nu moet kiezen.

Wat zijn normaal gesproken de sensoren als je de DSMR reader software via MQTT op Home Assistant gebruikt?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@B2 Je devices dus betere namen en area geven. Dan is dat al een stuk duidelijker in de entity picker.

Twijfel je als nog kan je ook naar het correcte device gaan en daar entity id van juiste sensor opzoeken. Deze kan je ook plakken in de entity picker.

• B2

B2

wa' seggie?

Septillion schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:21:
@B2 Je devices dus betere namen en area geven. Dan is dat al een stuk duidelijker in de entity picker.

Twijfel je als nog kan je ook naar het correcte device gaan en daar entity id van juiste sensor opzoeken. Deze kan je ook plakken in de entity picker.
Dat begrijp ik, alleen heeft DSMR Reader al -tig sensoren voor consumed en returned energy, dat is wat ik bedoel.

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:28

Aldmar

Niks...

BiG-GuY schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Wel het vinkje aangezet voor de Local API in de HomeWizard app voor deze nieuwe plug? Het is een instelling per device.
Dat was het! Wist niet (meer) dat dit per device ingesteld diende te worden...

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:05:
Daarvoor draai je netjes context7 voor de docs en de HA MCP plugin voor de rechtstreekse toegang.:)

Een goed geintegreerde AI kan werkelijk alles op HA.
Ik ben nu ook bezig om Claude Code toegang te geven tot Home Assistant.

Mag ik vragen welke MCP jij gebruikt voor Home Assistant?

• Hmmbob
  • Laatst online: 15:18

Sometimes you need to plan for coincidence

• dnieuwkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 13:37
Is er iemand die weet hoe ik het volgende kan oplossen: Elke keer als ik één van mijn automations wil activeren via een spraakcommando op een HA Voice PE moet ik wachten totdat de eerste opdracht is afgerond, zonder dat er actie op wordt ondernomen. Vervolgens wordt de automation bij hetzelfde spraakcommando bij de tweede poging wel uitgevoerd. Hoe krijg ik mijn setup zo dat de automation bij het eerste commando meteen wordt getriggerd?

Ik gebruiker een HA Green in combinatie met twee HA Voice PE's in verschillende kamers. Mijn Asist setup:
  • Converstation agent: Home Assistant (Dutch)
  • Speech-to-text: speech-to-phrase (Dutch)
  • Text-to-speech: piper (nl_NL, alex (medium)
Voorbeeld van een voice gestuurde automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: VOICE - Alle lampen uit
description: Schakel alle lampen uit.
triggers:
  - trigger: conversation
    command:
      - Alle lampen uit
conditions: []
actions:
  - action: light.turn_off
    metadata: {}
    target:
      entity_id: all
    data: {}
    continue_on_error: true
mode: single

Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery

• scoobs
@banaliteit die dus.

Verder nog wat dingen als een custom RAG voor de code, superpowers, en wat zelfgeschreven (welja...) agents voor diverse gerelateerde zaken.

En een alias zodat ik gewoon haclaude kan aanroepen, ipv moeten cd'en naar de project dir. <- sowieso een aanrader om per domain een eigen claude te pakken.

• Out.of.Control
Beginnede HA gebruiker hier. Ik gebruik het met name voor het Energy dashboard en om wat verlichting aan te sturen. De meterstanden lees ik uit via dit en dit.
Dat ging tot nu toe altijd probleemloos.

Gisteren is mijn slimme meter vervangen vanwege een communicatiestoring. Ik had een E360 van L+G en dat is een Iskra AM550 geworden. Tegelijkertijd is ook de gas-meter vervangen.

Nadat de monteur klaar was en de boel weer opgestart was werkte alles weer direct voor de elektriciteitsmeter maar niet voor de gasmeter. Als ik via Settings - Devices&Services naar de DSMR Smart Meter ga, staan er 3 devices terwijl dat er eerst 2 waren (nu twee devices voor gas).

Het lijkt erop dat er een nieuw device is aangemaakt voor gas. Nadat ik het nieuwe device had toegevoegd in het energy dashboard zie ik daar weer het gasverbruik, al is het verdeeld over twee bronnen. De ene heeft enkele maanden historie de ander het verbruik sinds gisteren.

Daar valt nog mee te leven, maar vanmiddag kreeg ik de update naar de nieuwe versie van HAOS (ik gebuik de HA green als hardware om HA op te draaien) en nu is er bij DSMR een 4e device bijgekomen.

Dus nu heb ik 3 gasmeters in de DSMR integratie. Twee die niet meer werken maar wel een deel van het historisch verbruik bevatten en een derde die wel werkt. De drie devices hebben overigens de volgende entity-id's:
  • sensor.gas_meter_gas_consumption
  • sensor.gas_meter_gas_consumption_2
  • sensor.gas_meter_gas_consumption_3
Bij eerdere updates is dit overigens nooit gebeurd, dus ik vraag me af of het toeval is (extra device vanwege nieuwe meter en extra device vanwege HAOS update)? Hoop niet dat dit bij iedere update gaat gebeuren...

Ik vond ook dit verhaal dat erg lijkt op mijn situatie. De genoemde oplossng werkt niet zolang de oude entity nog in gebruik is (en dat lijkt me ook logisch), maar ik ben een beetje bang dat ik de historie kwijt raak als ik de oude entity verwijder. Of is dat ongegrond?

Zo ja, is dit dan de manier om het weer in het gareel te krijgen:
  • verwijderen oud device (met entity-id sensor.gas_meter_gas_consumption)
  • verwijderen oud device (met entity-id sensor.gas_meter_gas_consumption2)
  • van het resterende device de entity-id wijzigen naar sensor.gas_meter_gas_consumption
Alvast bedankt!

• Koepert
Ik kon t zo in topic ff niet vinden, maar ff check:

https://developer.spotify.com/blog/2026-06-18-refresh-token-expiration

Is dit toch een edit die ik moet doen in m’n token(settings) of moet de spotify/spotcast/welke ook integratie de verwerking anders doen??

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:41

Videopac

Rommelt wat aan.

TheFes schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:48:
[...]

Je hebt 6 maanden lang repair issues gehad waarin de nieuwe code stond die je moest gebruiken. De oude code werkte toen ook nog.
Die heb je blijkbaar genegeerd.
Nu werken je oude template entities helemaal niet meer.

In hdit topic op het HA forum vindt je meer uitleg, en ook een custom integration waarmee je de migratie kunt doen.

https://community.home-as...ntities-in-2026-6/1011847
Voor de duidelijkheid: de eerste keer dat ik een melding kreeg was ca. 2 weken geleden: het is dus zeker niet zo dat ik al een half jaar van alles negeer.

TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:53
Koepert schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:14:
Ik kon t zo in topic ff niet vinden, maar ff check:

https://developer.spotify.com/blog/2026-06-18-refresh-token-expiration

Is dit toch een edit die ik moet doen in m’n token(settings) of moet de spotify/spotcast/welke ook integratie de verwerking anders doen??
Om de 6 maand ga je de app/integratie opnieuw toegang moeten geven tot je Spotify-account.

• PCan
Dan the Man schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Tussen die router en de Mini PC heb je dus zowel een WiFI verbinding als Ethernet. Dat klinkt als een uitdaging, maar zou kunnen werken met de juiste instellingen.
Sorry, was bezig alles weer ad praat te krijgen.
Het bleek dat een harde reset van het Anker 767 Powerstation het probleem oploste.
Het apparaat onthoud bv alle eerder gemaakte virtuele netwerken en geeft ws teveel rommel in de firmware.
Pas wel op, de "Harde" reset moet je heel letterlijk nemen.
Dus alle uitgangen vallen uit en je hoort ook echt een "bang".
Dus vooraf even alle aangesloten apparatuur uitzetten en de stekkers uit de uitgangen halen!
Heb daarna ook nog in de instellingen alles terug gezet naar de fabrieksinstellingen, voor de zekerheid.
Daarna de integratie opnieuw ophalen van HACS en installeren.
Controleer ook je MQTT servers etc. Zodat de MQTT overlay goed werkt.
Inmiddels werkt alles weer als een zonnetje.

Had dus weinig met het netwerk te maken, een goed ingesteld netwerk is voldoende.
Ik heb ook de HA app opnieuw geïnstalleerd en met Nabu Casa. Werkt ook prima.

• PCan
Room42 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Wat een onnavolgbare woordenbrij. ;) Heb je nou twee Home Assistant installaties? Of heb je een device met meerdere netwerkkaarten (een Ethernet (bekabeld) en een WiFi (draadloos))? En je wilt je bekabelde verbinding ook naar het IoT-netwerk zetten?

Vertel dan eerst eens even wat je IoT-netwerk is. Is het een VLAN? En routeert de ASUS Router het VLAN ID of werk je untagged? Of is het IoT-netwerk gewoon een losse WLAN SSID? Een soort van gastennetwerk? Dan moet je kijken of je ASUS router de ethernetpoort aan dat IoT-netwerk toe kan voegen (en los van LAN kan halen).

Oftewel; te weinig info en vaag jargon maken het inschatten van je wens erg moeilijk. :o
  • Welk Asus-routermodel gebruik je?
  • Gebruik je Asuswrt, Asuswrt-Merlin of iets anders?
  • Draait Home Assistant op een aparte machine (bijvoorbeeld Linux, Raspberry Pi, NUC), of als container/VM?
  • Heeft die machine zowel een bekabelde interface (eth0) als een wifi-interface (wlp2s0) actief?
  • Wat bedoel je precies met "beide instanties heten homeassistant"? Zie je twee clients met dezelfde hostnaam in de router?
  • Is het IoT-netwerk een apart VLAN/subnet of alleen een aparte wifi-SSID?
  • Wil je:
    • de bekabelde interface fysiek in het IoT-netwerk plaatsen,
    • een specifiek IP-adres naar het IoT-segment verplaatsen,
    • of het apparaat in de Asus-interface aan een andere netwerkzone toewijzen?
Maar hiermee kun je, imho, bijna beter een eigen topic openen. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWfqu3cb0l7B1oLJe3BJm1FXxTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaRlwVBo5lXtHkNldUDTlFU3.jpg?f=fotoalbum_large

• TheFes
Videopac schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Voor de duidelijkheid: de eerste keer dat ik een melding kreeg was ca. 2 weken geleden: het is dus zeker niet zo dat ik al een half jaar van alles negeer.
Heb je dan twee weken geleden pas die legacy code toegevoegd (wellicht op basis van een oude guide of een verouderde LLM)? Of web je twee weken geleden een update gedaan van een versie voor 2025.12 naar een up to date versie?

Want als je al legacy template YAML had, waren er sinds 2025.12 al repair meldingen. Voor 2026.6 waren ze wel anders omdat de code voor de legacy syntax toen nog in HA core zat.

• Room42
  • Niet online
Aparte techniek van reageren, dat had toch makkelijker in de post gekund? Sowieso mis ik nou nog alle info over je HA en wat je precies probeert te bereiken, ook op de fysieke netwerklaag. Wel duidelijk is dat je IoT-netwerk nu WiFi-only is, tenzij je op de LAN-configuratie iets hebt aangepast dat niet in het screenshot staat. Mogelijk kun je dat netwerk ook een VLAN ID geven en op je LAN-poort taggen. Dan kun je de netwerkpoort van je HA ook in dat VLAN hangen (mits je er geen 'domme' switches tussen hebt zitten).

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 20-06-2026 17:35 ]

Koop al mijn ads!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:35
GMJansen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:27:
[...]

En dan vooral op 1 of enkele strategische plekken een zigbee router (=versterker), die op 230v werkt.
Zelf gebruik ik 4 van die dingen, incl schuur, zodat alle devices goed verbinden via dit meshnetwerk.
Sonoff S60TPF plugs werken mooi en zijn ook nog eens schakelbaar (lamp?) en meten de energie. Krijg je er dan gratis bij:-)
Heb je overwogen om een dongle-over-netwerk-stekker te kopen? (ik weet ff de officiele naam niet)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik had ... zaterdag een hele dikke oops.... (Ergens na de update, niet eens direct) naar HAOS 18 startte het systeem (RasPi 4) geheel niet meer... Hij bleef hangen in de kernel boot na een seconde of 5.

En ik had net een hoop inrichting gedaan na configuratie van een LilyGo esphome module om het BMS van mijn Balans energie accu te monitoren...

Dan denk je: Ik heb backups staan... 7 stuks nog wel... moet goed komen... maar wilde eigenlijk die recente wijzigingen niet kwijt...
Dus heb ik de SSD gemount onder Windows-WSL... en de data partitie in zijn geheel getarred... in de hoop die succesvol terug te zetten.

Vervolgens een schoon HAOS 18 image geïnstalleerd.... en die startte ook niet...
Dus HAOS 17.3 erop... en geprobeerd de meest recente backup terug te zetten... maar die wilde niet uploaden...

Dus nogmaals schone HAOS 17.3 erop en als nieuwe installatie door laten starten. Vervolgens via WSL de tarbal op data gegooid en ik had mijn hele systeem in 1 klap terug...

Leerzaam, maar zeker niet zoals je het zou willen... Er staat iets in de changelog over Raspi 5 en bootloader... maar ik zag geen negatieve signalen over een Pi 4... Terwijl wat ik ervaar dus lijkt op de waarschuwing voor de 5...

Heeft iemand hier zicht op?? Ik denk niet dat ik nu weer naar 18 durf up te graden... en dat is niet iets wat oneindig stand kan houden...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:39:
Ik had ... zaterdag een hele dikke oops.... (Ergens na de update, niet eens direct) naar HAOS 18 startte het systeem (RasPi 4) geheel niet meer... Hij bleef hangen in de kernel boot na een seconde of 5.

En ik had net een hoop inrichting gedaan na configuratie van een LilyGo esphome module om het BMS van mijn Balans energie accu te monitoren...

Dan denk je: Ik heb backups staan... 7 stuks nog wel... moet goed komen... maar wilde eigenlijk die recente wijzigingen niet kwijt...
Dus heb ik de SSD gemount onder Windows-WSL... en de data partitie in zijn geheel getarred... in de hoop die succesvol terug te zetten.

Vervolgens een schoon HAOS 18 image geïnstalleerd.... en die startte ook niet...
Dus HAOS 17.3 erop... en geprobeerd de meest recente backup terug te zetten... maar die wilde niet uploaden...

Dus nogmaals schone HAOS 17.3 erop en als nieuwe installatie door laten starten. Vervolgens via WSL de tarbal op data gegooid en ik had mijn hele systeem in 1 klap terug...

Leerzaam, maar zeker niet zoals je het zou willen... Er staat iets in de changelog over Raspi 5 en bootloader... maar ik zag geen negatieve signalen over een Pi 4... Terwijl wat ik ervaar dus lijkt op de waarschuwing voor de 5...

Heeft iemand hier zicht op?? Ik denk niet dat ik nu weer naar 18 durf up te graden... en dat is niet iets wat oneindig stand kan houden...
Ik heb em ook klaar staan. Ik denk dat ik ff wacht op 18.1 of 18.0.1 of zo.

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-07 22:18

Eboman

Ondertitel

Out.of.Control schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:12:
Beginnede HA gebruiker hier. Ik gebruik het met name voor het Energy dashboard en om wat verlichting aan te sturen. De meterstanden lees ik uit via dit en dit.
Dat ging tot nu toe altijd probleemloos.

Gisteren is mijn slimme meter vervangen vanwege een communicatiestoring. Ik had een E360 van L+G en dat is een Iskra AM550 geworden. Tegelijkertijd is ook de gas-meter vervangen.

Nadat de monteur klaar was en de boel weer opgestart was werkte alles weer direct voor de elektriciteitsmeter maar niet voor de gasmeter. Als ik via Settings - Devices&Services naar de DSMR Smart Meter ga, staan er 3 devices terwijl dat er eerst 2 waren (nu twee devices voor gas).

Het lijkt erop dat er een nieuw device is aangemaakt voor gas. Nadat ik het nieuwe device had toegevoegd in het energy dashboard zie ik daar weer het gasverbruik, al is het verdeeld over twee bronnen. De ene heeft enkele maanden historie de ander het verbruik sinds gisteren.

Daar valt nog mee te leven, maar vanmiddag kreeg ik de update naar de nieuwe versie van HAOS (ik gebuik de HA green als hardware om HA op te draaien) en nu is er bij DSMR een 4e device bijgekomen.

Dus nu heb ik 3 gasmeters in de DSMR integratie. Twee die niet meer werken maar wel een deel van het historisch verbruik bevatten en een derde die wel werkt. De drie devices hebben overigens de volgende entity-id's:
  • sensor.gas_meter_gas_consumption
  • sensor.gas_meter_gas_consumption_2
  • sensor.gas_meter_gas_consumption_3
Bij eerdere updates is dit overigens nooit gebeurd, dus ik vraag me af of het toeval is (extra device vanwege nieuwe meter en extra device vanwege HAOS update)? Hoop niet dat dit bij iedere update gaat gebeuren...

Ik vond ook dit verhaal dat erg lijkt op mijn situatie. De genoemde oplossng werkt niet zolang de oude entity nog in gebruik is (en dat lijkt me ook logisch), maar ik ben een beetje bang dat ik de historie kwijt raak als ik de oude entity verwijder. Of is dat ongegrond?

Zo ja, is dit dan de manier om het weer in het gareel te krijgen:
  • verwijderen oud device (met entity-id sensor.gas_meter_gas_consumption)
  • verwijderen oud device (met entity-id sensor.gas_meter_gas_consumption2)
  • van het resterende device de entity-id wijzigen naar sensor.gas_meter_gas_consumption
Alvast bedankt!
Ik ben bang dat je de DB moet gaan mergen om de history data bij te houden, iets wat je heel precies moet doen omdat anders je hele HA stuk gaat. Anders is dit mogelijk een tijdelijke oplossing ?

Een nieuwe sensor op basis van je eerdere ouderen entiteiten :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: "Gas Meter Combined"
        unit_of_measurement: "m³"
        state: >
          {% set s1 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption')|float(0) %}
          {% set s2 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption_2')|float(0) %}
          {% set s3 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption_3')|float(0) %}
          {{ [s1, s2, s3] | max }}

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-06-2026 07:12 . Reden: Code tag op juiste plaats ]

Signature

• marnie
  • Registratie: November 2016

Vandaag hetzelfde gehad, vannacht HA geupdate en zag vanmorgen dat om 5 uur vannacht HA plat was gegaan, na een Proxmox restart met HA daarop ging mijn hele netwerk plat. Zelfs de router niet meer bereikbaar. Proxmox met HA uitgezet, router een harde reset gegeven en in Proxmox de HA VM verwijdert en de tarball teruggezet. Kreeg errors gerelateerd aan het HA netwerk in Proxmox. Draait nu weer ok, zelfs met de laatste update van vannacht.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07 22:36

Ik heb de update gedaan naar 18.0 op een Rpi4 en totaal geen problemen gehad. Alles draait zoals het normaal ook draait.........

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-06 11:27
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een split airco en twijfel tussen Mitsubishi, Daikin of Midea.

Ik wil hem ook kunnen aansluiten op HA, maar zie op Tweakers dat je soms een ESP controller moet installeren. Of zijn deze merken gewoon via de cloud te koppelen? Ik ben niet zo technisch dus zou ze liever zonder toevoeging van hardware willen koppelen.

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:22
The Fops schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:50:
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een split airco en twijfel tussen Mitsubishi, Daikin of Midea.

Ik wil hem ook kunnen aansluiten op HA, maar zie op Tweakers dat je soms een ESP controller moet installeren. Of zijn deze merken gewoon via de cloud te koppelen? Ik ben niet zo technisch dus zou ze liever zonder toevoeging van hardware willen koppelen.
https://www.home-assistant.io/integrations/daikin/ Ik heb zelf daikin de integratie gehad die via de cloud liep en dat werkte eigenlijk altijd.

Ik zou zelf nu eerder opzoek gaan naar een lokale api zodat je ook zonder www ook je airco's kan aansturen.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:34
Ik zag net bij een YouTuber die ik volg gebruik maken van een mcp, hij gebruikte Claude om HA vanalles te laten doen. Is dit inderdaad een soort God-mode binnen HA? Of zit er nog een (extra) adder(tje) onder het gras.

(Ik snap dat het schrijven van code en het begrijpen hoe alles werkt naar de achtergrond gaat verdwijnen als je deze tool gaat inzetten.)

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:34

Ik heb 2 mhi airco's met een esp bordje (aangeschaft via vraag en aanbod op deze site). Werkt best wel aardig eigenlijk, enige installatie is wel nodig (hardware en software). Maar ik meen in het mhi topic te hebben gelezen dat er ook eenvoudigere oplossingen zijn. Zelf heb ik geen idee hoe die werken.

Voordeel van de esp bordje is dat het volledig lokaal is (en knutselen en Eureka als alles werkt!). Nadeel vind ik de matige wifi verbinding, in mijn geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Adam1980 op 22-06-2026 22:03 ]

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:31

-CJ

Not remastered

Heb zelf MHI (let op, dat is wat anders dan Mitsubishi) en dat integreert goed met HA. Cloudkoppeling ligt er af en toe uit (paar minuten) en 2,4Ghz is een hele harde vereiste, maar verder werkt het prima. Echt leuk om mee te spelen, zeker in deze tijd van veel warmte (en dus zon!) en een aantal automatiseringen die op basis van binnentemperatuur, buitentemperatuur, zonopbrengst en stand van de zon de airco's (4 in totaal) aansturen.

Integratie met HA was destijds een belangrijke factor voor mij, net als kwaliteit en onderhoudsarm. LG en MHI bleven over, LG uiteindelijk afgevallen omdat bijna elke installateur dat afraadde.

All I had to do was follow the damn train.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Heb zelf Daikin, die volledig lokaal werkt via HA. Maar de nieuwere WiFi chip werkt enkel via Cloud, al zou die wel gewoon werken in HA van wat ik gezien had.

En je kan als alternatief een Faikin module erin plaatsen, die werkt sowieso via het lokale netwerk met HA.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Adam1980 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:54:
Ik zag net bij een YouTuber die ik volg gebruik maken van een mcp, hij gebruikte Claude om HA vanalles te laten doen. Is dit inderdaad een soort God-mode binnen HA? Of zit er nog een (extra) adder(tje) onder het gras.

(Ik snap dat het schrijven van code en het begrijpen hoe alles werkt naar de achtergrond gaat verdwijnen als je deze tool gaat inzetten.)
HA MCP kan je aan meerdere LLM's koppelen. Wel verstandig om een beetje te weten wat je doet, omdat het niet foutloos is en er niet altijd wat bruikbaars uitkomt. Gebruik het zelf ook met Claude.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:00
Ik heb sinds een paar weken problemen met mijn nest protect integratie.
Elke zoveel dagen verloopt mijn authenticatie en moet ik hem opnieuw configureren.

Iemand een oplossing hiervoor, tot voor kort heeft het probleemloos gewerkt.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Out.of.Control
Eboman schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Ik ben bang dat je de DB moet gaan mergen om de history data bij te houden, iets wat je heel precies moet doen omdat anders je hele HA stuk gaat. Anders is dit mogelijk een tijdelijke oplossing ?

Een nieuwe sensor op basis van je eerdere ouderen entiteiten :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: "Gas Meter Combined"
        unit_of_measurement: "m³"
        state: >
          {% set s1 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption')|float(0) %}
          {% set s2 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption_2')|float(0) %}
          {% set s3 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption_3')|float(0) %}
          {{ [s1, s2, s3] | max }}
Bedankt voor je reactie. DB mergen is een paar stappen te ver voor mij, dat ga ik nog even niet doen.

Heb wel een helper sensor aangemaakt op basis van het bovenstaande, maar het totaal is dan gelijk aan de waarde van de meest recente sensor (sensor.gas_meter_gas_consumption_3). Denk dat dat komt doordat de andere twee niet meer beschikbaar zijn.

Ik laat het maar voor wat het is.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:14

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

BiG-GuY schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:30:
[...]

Heb zelf Daikin, die volledig lokaal werkt via HA. Maar de nieuwere WiFi chip werkt enkel via Cloud, al zou die wel gewoon werken in HA van wat ik gezien had.

En je kan als alternatief een Faikin module erin plaatsen, die werkt sowieso via het lokale netwerk met HA.
Via HACS is er een Daikin Onecta integratie beschikbaar waarmee je verbinding kan maken met de Onecta server van Daikin (de eigen integratie van HA (Daikin AC) werkt alleen met oudere units). Die werkt op zich goed, maar is dus wel afhankelijk van een actieve internetverbinding.

Faikin (tegenwoordig trouwens Faikout, want de maker kreeg wat ruzie met Daikin over de naam) is ook een optie die goed werkt, mits je airco over de juiste aansluiting (S21) beschikt. Ik heb bij wijze van test in één unit een Faikout zitten en die geeft wat meer controle en inzicht in data. Mijn doel was ooit om alle units te voorzien van een Faikout, maar helaas zijn 2 van mijn indoor units ongeschikt daarvoor. Vuistregel is dat het in alle huidige units gebruikt kan worden, op de meest basale versies na.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

scoobs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:13:
[...]

@banaliteit die dus.

Verder nog wat dingen als een custom RAG voor de code, superpowers, en wat zelfgeschreven (welja...) agents voor diverse gerelateerde zaken.

En een alias zodat ik gewoon haclaude kan aanroepen, ipv moeten cd'en naar de project dir. <- sowieso een aanrader om per domain een eigen claude te pakken.
Ben dan wel benieuwd hoe je die RAG en die alias hebt ingesteld, want dat klinkt interessant :o

Ik heb geprobeerd om Claude consistent in de VSCode add-on werkend te krijgen maar dat is na iedere update weer weg, dus toch maar lokaal, maar ik mis dan wel echt de toegang tot alle YAML bestanden. Kan natuurlijk via de git repo waar ieder kwartier een sync mee is, maar ook wel fijn als er directe toegang is..

Dus heel benieuwd naar jouw setup :o
Pagina: 1 ... 401 ... 404 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.