Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 400 ... 404 Laatste
Acties:

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Bij mij hielp het de Shellies een vast ip nummer te geven. Sindsdien vrijwel nooit false positives meer.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:18
PeteSplit schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:07:
Ik krijg bij elke HA Core update de volgende waarschuwing, weet iemand wat dit betekend ?

Log details (WARNING)
Logger: py.warnings
Source: components/image/__init__.py:15
First occurred: 13:11:04 (1 occurrence)
Last logged: 13:11:04

/usr/local/lib/python3.14/site-packages/rich/segment.py:547:
SyntaxWarning: 'return' in a 'finally' block return
https://github.com/home-assistant/core/issues/166908

Sometimes you need to plan for coincidence

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 12:46
wickydude schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Zou het kunnen dat hij af en toe de verbinding verliest? Als hij dan weer beschikbaar komt de toggle geactiveerd wordt?

Je zou misschien een voorwaarde kunnen toevoegen dat de toggle alleen plaats mag vinden als de voorgaande status niet “niet beschikbaar” was.
Dat is een hele goede!! Ik zie inderdaad meldingen van niet beschikbaarheid, dat ik dat niet eerder zelf heb gezien ook pfff. De automatisering is aangepast!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 12:46
synoniem schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:02:
Bij mij hielp het de Shellies een vast ip nummer te geven. Sindsdien vrijwel nooit false positives meer.
Dat moet ik inderdaad ook nog even fixen

• synoniem
  • Niet online
Dit is een aanscherping in Python 3.14 om de flow control beter te beheersen bij exceptions. Gaan we vast bij andere apps en integraties nog wel vaker tegen komen.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
TheFes schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Welke card gebruik je nu? Mushroom cards krijgen alleen een achtergrond achter het icoon als er een tap action aan het icoon gekoppeld is.
Mushroom Template. Maar het is gelukt inderdaad. Ik zie het, actie uitvoeren en ik heb de cirkel die ik bedoelde :) . Dank!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:02:
Hier gebruik ik de Shelly's (en andere apparaten) met static DHCP, inmiddels lange lijst clients in de config van Kea DHCP Server.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:51

PeteSplit

ik weet het niet

synoniem schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Dit is een aanscherping in Python 3.14 om de flow control beter te beheersen bij exceptions. Gaan we vast bij andere apps en integraties nog wel vaker tegen komen.
Ik heb nu de Python versie 3.14.5
zou de waarschuwing dan bij een nieuwe versie opgelost zijn ?

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• synoniem
  • Niet online
PeteSplit schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Ik heb nu de Python versie 3.14.5
zou de waarschuwing dan bij een nieuwe versie opgelost zijn ?
Nee volgens https://peps.python.org/pep-0765/ krijg je een Syntax error als je een break continue of return gebruikt in een finally blok. Dus de programmeur zal de code moeten aanpassen.

• Jean-Paul Bidet
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-07 16:38
Hoi allemaal,

Ik wil mijn Alfen-laadpaal in Home Assistant gaan uitlezen voor een eigen kosten/opbrengst-dashboard, en ik loop tegen een vraag aan waar ik graag de ervaring van mensen hier bij zou willen toetsen voordat ik iets aan de configuratie verander.

Mijn situatie:
  • Alfen Eve Single Pro-line, NG9xx-platform, 11 kW
  • Firmware 7.4.0
  • Bekabeld (Ethernet)
  • Active Load Balancing licentie: Unlocked
  • Huidige Data Source: Meter, protocol DSMR4.x / SMR5.0 via de seriële P1-poort
  • De P1-load balancing werkt en moet actief blijven (zekeringbewaking)
  • De laadpaal hangt via OCPP aan de E-Flux backoffice. Dat is voor mij essentieel, omdat alle laadsessies, kWh-registraties en de vergoeding van mijn werkgever via E-Flux lopen. Ik wil daarom absoluut voorkomen dat een wijziging voor lokale Modbus-monitoring invloed heeft op de OCPP-verbinding of op het doorsturen van sessiegegevens naar E-Flux.
Wat ik wil bereiken: alleen uitlezen in HA (kWh, vermogen, status). Dus geen power budget schrijven, geen laadstroom sturen, geen EMS-aansturing. De uitgelezen kWh wil ik combineren met mijn werkelijke dynamische uurtarief. Ik zit bij Zonneplan en heb dat tarief al als sensor in HA, om zo mijn echte laadkosten en -opbrengsten te berekenen. Voor de duidelijkheid: Zonneplan stuurt bij mij niets aan, het levert puur het uurtarief als data. De Alfen doet momenteel zijn eigen zekeringbewaking via P1. Daarnaast heeft mijn Zonneplan-thuisaccu ook eigen sturing op basis van netbelasting/energieflow. Juist omdat ik geen ‘twee kapiteins op één schip’-situatie wil verergeren, wil ik Home Assistant alleen laten uitlezen en absoluut geen laadvermogen, current limits of power budgets laten schrijven De kostenberekening regel ik zelf in HA; mijn vraag hier gaat puur over het veilig uitlezen van de laadpaal.

Voor de volledigheid: ik wil Home Assistant uitsluitend als Modbus-client gebruiken voor uitlezen. Home Assistant zal geen laadstromen, current limits of power budgets schrijven naar de laadpaal.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
  • In oudere uitleg en het evcc-issue staat dat volledige EMS-control en Smart Meter/P1-load balancing elkaar uitsluiten. Dat snap ik en accepteer ik voor sturen.
  • In de officiële Alfen NG9xx "Modbus for ACE" configuratiehandleiding staan "Allow reading" en "Allow writing maximum currents" als twee losse instellingen, beide standaard uit. Lezen en schrijven lijken dus ontkoppeld.
  • Op dit forum en het HA-forum kom ik de Data Source-optie "Meter + EMS monitoring" tegen, die het lezen via Modbus zou toestaan terwijl P1-load balancing actief blijft.
Mijn vraag hier:
  • Klopt het beeld dat je met "Meter + EMS monitoring" read-only via Modbus kunt uitlezen terwijl de P1-load balancing gewoon doorloopt?
  • Heeft iemand dit draaien op firmware 7.x, en zo ja: heb je bijzonderheden gemerkt (bijvoorbeeld dat de paal toch terugviel naar Safe Current, of vreemde/inconsistente meetwaarden in de power-registers)?
  • Zit er een addertje onder het gras bij het inschakelen via ACE Service Installer of via de properties waar ik op moet letten?
  • Misschien wel mijn belangrijkste vraag: gebruikt iemand hier "Meter + EMS monitoring" of read-only Modbus-monitoring in combinatie met een actieve OCPP-backoffice (E-Flux, Last Mile, Road, enzovoort)? Zo ja, blijven laadsessies en kWh-registraties probleemloos naar de backoffice doorgestuurd worden?
Ik wil het netjes en veilig doen en niet onnodig aan instellingen morrelen, vandaar dat ik het hier voorleg. Alle ervaringen zijn welkom, alvast bedankt!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:42
Vanuit de volgende code wordt de sensor niet aangemaakt. Ik heb de yaml opnieuw geladen dat zou toch voldoende moeten zijn. In de config file staat de include voor de sensor dir en daar staat een file rain.yaml met het stukje code.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: history_stats
    name: "aqara_rainsensor_flips_on"
    entity_id: binary_sensor.rainmetermagnet
    state: "on"
    type: count
    start: "{{ now() - timedelta(hours=24)}}"
    end: "{{ now() }}"
    name: "aqara_rainsensor_flips_off"
    state: "off"

Xiaomi 13T Pro

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54
Btje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:29:
Vanuit de volgende code wordt de sensor niet aangemaakt. Ik heb de yaml opnieuw geladen dat zou toch voldoende moeten zijn. In de config file staat de include voor de sensor dir en daar staat een file rain.yaml met het stukje code.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
    name: "aqara_rainsensor_flips_on"
    state: "on"
    name: "aqara_rainsensor_flips_off"
    state: "off"
  1. Als dit in een file staat die je include, moet je sensor: niet meer bovenaan aan de file zetten. Dat heb je al in je configuration.yaml staan.
  2. Als dit je eerste history stats sensoren zijn is eerst een herstart nodig om de integratie in te laden. Daarna kun je bij wijzigingen wel een YAML reload doen.
  3. Je kunt je ook wat YAML besparen door de sensoren onder helpers aan te maken.

Home Assistant configuratie

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03
Kanseleur schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:25:
[...]

Ja, klopt. Ik ga dat nog wel wat mooier maken, of geheel uit icoontjes (drie douche-icoontjes bijv.). Het wordt berekend ahv de watertemperatuur en het debiet. Bad ahv de inhoud en temperatuur.
Is dat redelijk betrouwbaar/nauwkeurig? Ik kan ook de temp meter van onze boiler, maar dat is niet heel nauwkeurig helaas...

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:37
Jean-Paul Bidet schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:23:
Hoi allemaal,

Ik wil mijn Alfen-laadpaal in Home Assistant gaan uitlezen voor een eigen kosten/opbrengst-dashboard, en ik loop tegen een vraag aan waar ik graag de ervaring van mensen hier bij zou willen toetsen voordat ik iets aan de configuratie verander.

Mijn situatie:
  • Alfen Eve Single Pro-line, NG9xx-platform, 11 kW
  • Firmware 7.4.0
  • Bekabeld (Ethernet)
  • Active Load Balancing licentie: Unlocked
  • Huidige Data Source: Meter, protocol DSMR4.x / SMR5.0 via de seriële P1-poort
  • De P1-load balancing werkt en moet actief blijven (zekeringbewaking)
  • De laadpaal hangt via OCPP aan de E-Flux backoffice. Dat is voor mij essentieel, omdat alle laadsessies, kWh-registraties en de vergoeding van mijn werkgever via E-Flux lopen. Ik wil daarom absoluut voorkomen dat een wijziging voor lokale Modbus-monitoring invloed heeft op de OCPP-verbinding of op het doorsturen van sessiegegevens naar E-Flux.
Wat ik wil bereiken: alleen uitlezen in HA (kWh, vermogen, status). Dus geen power budget schrijven, geen laadstroom sturen, geen EMS-aansturing. De uitgelezen kWh wil ik combineren met mijn werkelijke dynamische uurtarief. Ik zit bij Zonneplan en heb dat tarief al als sensor in HA, om zo mijn echte laadkosten en -opbrengsten te berekenen. Voor de duidelijkheid: Zonneplan stuurt bij mij niets aan, het levert puur het uurtarief als data. De Alfen doet momenteel zijn eigen zekeringbewaking via P1. Daarnaast heeft mijn Zonneplan-thuisaccu ook eigen sturing op basis van netbelasting/energieflow. Juist omdat ik geen ‘twee kapiteins op één schip’-situatie wil verergeren, wil ik Home Assistant alleen laten uitlezen en absoluut geen laadvermogen, current limits of power budgets laten schrijven De kostenberekening regel ik zelf in HA; mijn vraag hier gaat puur over het veilig uitlezen van de laadpaal.

Voor de volledigheid: ik wil Home Assistant uitsluitend als Modbus-client gebruiken voor uitlezen. Home Assistant zal geen laadstromen, current limits of power budgets schrijven naar de laadpaal.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
  • In oudere uitleg en het evcc-issue staat dat volledige EMS-control en Smart Meter/P1-load balancing elkaar uitsluiten. Dat snap ik en accepteer ik voor sturen.
  • In de officiële Alfen NG9xx "Modbus for ACE" configuratiehandleiding staan "Allow reading" en "Allow writing maximum currents" als twee losse instellingen, beide standaard uit. Lezen en schrijven lijken dus ontkoppeld.
  • Op dit forum en het HA-forum kom ik de Data Source-optie "Meter + EMS monitoring" tegen, die het lezen via Modbus zou toestaan terwijl P1-load balancing actief blijft.
Mijn vraag hier:
  • Klopt het beeld dat je met "Meter + EMS monitoring" read-only via Modbus kunt uitlezen terwijl de P1-load balancing gewoon doorloopt?
  • Heeft iemand dit draaien op firmware 7.x, en zo ja: heb je bijzonderheden gemerkt (bijvoorbeeld dat de paal toch terugviel naar Safe Current, of vreemde/inconsistente meetwaarden in de power-registers)?
  • Zit er een addertje onder het gras bij het inschakelen via ACE Service Installer of via de properties waar ik op moet letten?
  • Misschien wel mijn belangrijkste vraag: gebruikt iemand hier "Meter + EMS monitoring" of read-only Modbus-monitoring in combinatie met een actieve OCPP-backoffice (E-Flux, Last Mile, Road, enzovoort)? Zo ja, blijven laadsessies en kWh-registraties probleemloos naar de backoffice doorgestuurd worden?
Ik wil het netjes en veilig doen en niet onnodig aan instellingen morrelen, vandaar dat ik het hier voorleg. Alle ervaringen zijn welkom, alvast bedankt!
Ha, ik zit met precies hetzelfde vraagstuk.

Opties tot nu toe zijn voor mij een OCCP proxyserver in HA draaien, maar dan moet ik wel de huidige backoffice gegevens weten over te zetten. (En ik kan moeilijk inschatten of ik daar genoeg gegevens voor heb).

Of de Alfen HA integratie gaan gebruiken. Hiermee kun je echter wel veel instellingen ook aanpassen. (Hoeft geen probleem te zijn, maar je moet wel ontzettend uitkijken). En je kan de EVE connect app niet gelijktijdig gebruiken. En laat ik die nu veel gebruiken voor de laadplanning.. dus ik was er ook nog niet helemaal uit.

Ps, weet niet of dit op HA topic thuis hoort of meer bij het alfen topic.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
TheFes schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:40:
@Seafarer @DAX23E
Homeaway ziet er erg leuk uit, en ze beloven veel, maar er is geen enkele garantie dat ze zo goed met je data omgaan als ze beloven. Het geen open source zoals bij Nabu Casa cloud, dus je zult ze op hun blauwe ogen moeten geloven dat ze doen wat ze zeggen.
En.. Zoals altijd op het internet, als het gratis is, ben jij dan niet zelf het product?
Wat raad jij aan dan? :) Gebruik het nu. maar zit opeens al door mijn dagelijkse limiet na wat testen. Dus kan niks meer op afstand bedienen.

[ Voor 10% gewijzigd door dutchnltweaker op 07-06-2026 19:53 ]

• TheFes
dutchnltweaker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:52:
[...]

Wat raad jij aan dan? :) Gebruik het nu. maar zit opeens al door mijn dagelijkse limiet na wat testen. Dus kan niks meer op afstand bedienen.
Voorkeursoptie: Nabu Casa Cloud. Kost wel wat, maar je steunt er de ontwikkeling van HA en de andere projecten van de Open Home Foundation mee en het is het makkelijkst om op te zetten.

Andere opties: Eigen domein (of DuckDNS) met reverse proxy (bijvoorbeeld via Nginx Proxy Manager), Cloudflare Tunnel, Tailscale

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:33
kepler schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:06:
[...]

Is dat redelijk betrouwbaar/nauwkeurig? Ik kan ook de temp meter van onze boiler, maar dat is niet heel nauwkeurig helaas...
Ik kan niet de thermometer van het boilervat controleren, dan zou ik iets moeten gaan ijken oid. Mijn boilervat heeft twee sensoren (boven en onder). Het aantal douches/bad is gebaseerd op de boilertemp, de hoeveelheid water in het vat (temp), minuten douche (tezamen met debiet), mengverhouding, inhoud bad. Bij ons doucht nooit iedereen achter elkaar (nou ja, als we iets als een mudrun/strand/iets gedaan hebben, maar met de warmtepomp is dat nog niet voorgekomen). Ik wil niet besparen op douche minuten oid, maar het grappige is dat kinderen elkaar wel aanspreken als iemand drie douches heeft weggewerkt.

• Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:47
liberque schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:44:
Ik kreeg de berekening niet sluitend dus moest ik de onbalansmarkt volgen. Ook had ik water bij de energie geteld (doh) . Tevens kreeg ik een nieuwe watermeter en wou ik prognoses. Dus maar weer een update:

[Afbeelding]

en een popup:
[Afbeelding]
Is dit ook Bubbles?

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07 17:55

liberque

Vrijzinnig!

Nee, dit dashboard is niet gemaakt met de Bubbles-kaart. Het zijn Mushroom-kaarten in combinatie met ApexCharts en Card-mod styling. De Bubble-look komt door card_mod met CSS-code.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Driek
  • Laatst online: 17:57
scoobs schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:21:
Nadat ik een tijdje terug hier wat heb geplaatst over een veels te grote heating automation met letterlijk 50 sliders voor configuratie gooi ik het nu eens op een andere boeg; design. Ik sta nog altijd bij mijn "het huis moet zichzelf sturen" filosofie. Maar het is toch leuk om de visuals eens op de schop te nemen, je wilt immers ook wel eens kijken hoe bepaalde zaken lopen. Het probleem van user interfaces is echter dat ze al vrij snel gedateerd aanvoelen, dus moest ik op zoek naar een ontwerp wat hier een stuk minder gevoelig voor was. Uiteindelijk bleek dat ik wat LaTeX templates had die ik gebruik voor formele documenten. Deze lieten zich prima omtoveren tot HA layout; paper-based design heeft voor mijn gevoel veel minder snel de neiging om ouderwets aan te gaan voelen.

Ik zie dat @iklucas een erg mooi stukje hardware heeft gemaakt voor e-ink. Dat is zeker iets waar ik naar wil kijken, gezien de filosofie. (Hoe staat het ermee trouwens? SoC van zo'n batterij houdt het een tijdje vol? Ondertussen al enigsinds support voor HA?)

Vooralsnog is vooral het energy dashboard goed uitgewerkt, maar geeft een idee van de ontwerpfilosofie. Het komt zowel in light als dark mode. Sommige zaken moeten trouwens nog verder uitgewerkt worden; er zitten een paar kleine visuele inconsistenties in.

[Afbeelding] [Afbeelding] De CSS code is dan wel weer mogelijk gemaakt door Claude (Design), maar de filosofie is van mezelf.:+
met welk grafiek type heb je je solarforecast gemaakt?

Tijd van werken, tijd van rusten

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:51
@scoobs, care to share je css en gebruikte cards etc.?

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:53
Dat zijn apex charts. Ik zal straks eens even kijken. Ik heb net eens claude gevraagd om me een indruk te geven van de dadwerkelijke code, en het blijkt een 20k yaml file te zijn. Niks geen CSS styling zoals ik dacht. Ik ga eerst de code (laten) opschonen en modulairder maken, om vervolgens terug te komen op deze vraag. Ik denk dat ik dan gewoon een stukje van mijn repo deel hier. Ik ben verder geen echte programmeur, dus het wordt aangeleverd as-is. :+

Basically: de mockup was goed genoeg voor een werkende omgeving en om te oordelen of het goed werkt, maar onder de motorkap was het nog een gigantische puinzooi. Dat is stap 2. Er zullen nog een redelijk aantal templates uit komen rollen verwacht ik.

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 08-06-2026 15:05 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:13

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

Home Assistant Configuratie V&A

• BounceMeister
  • Niet online
Ik kreeg na een update de melding:

Your current RFLink sensor YAML configuration needs to be migrated to the new configuration format.

Met een link naar deze pagina:

https://www.home-assistant.io/integrations/rflink/#migrating-from-legacy-configuration-format

Klopt het dat ik alleen maar de stukjes "- platform: rflink" uit mijn configuration.yaml hoef te halen?

Want nu krijg ik deze foutmelding waardoor ik denk dat de regel met "platform" er wel moet staan:

Logger: homeassistant.config
Source: config.py:967
First occurred: 16:28:42 (2 occurrences)
Last logged: 16:28:42(Sorry voor alle extra lege regels, maar dat doet Tweakers volgens mij.)

[ Voor 45% gewijzigd door BounceMeister op 08-06-2026 16:32 ]

• TheFes
BounceMeister schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:26:
Ik kreeg na een update de melding:

Your current RFLink sensor YAML configuration needs to be migrated to the new configuration format.

Met een link naar deze pagina:

https://www.home-assistant.io/integrations/rflink/#migrating-from-legacy-configuration-format

Klopt het dat ik alleen maar de stukjes "- platform: rflink" uit mijn configuration.yaml hoef te halen?
Niet helemaal, je moet ook indentatie toevoegen.

Dus even een verkort voorbeeld:
oud:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
rflink:
  port: /dev/serial/by-id/usb-id01234
  wait_for_ack: false
  ignore_devices:
    - newkaku_000001_01
    - digitech_*

binary_sensor:
  - platform: rflink # DEZE REGEL MOET WEG
    devices:
      pt2262_00174754_0:
        name: PIR Entrance
        device_class: motion
        off_delay: 5
      pt2262_00174758_0:
        name: PIR Living Room
nieuw:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
rflink:
  port: /dev/serial/by-id/usb-id01234
  wait_for_ack: false
  ignore_devices:
    - newkaku_000001_01
    - digitech_*

binary_sensor: # HIER MOETEN 2 SPATIES
    devices:
      pt2262_00174754_0:
        name: PIR Entrance
      pt2262_00174758_0:
        name: PIR Living Room
Mocht je je binary sensors samen met andere (niet rflink gerelateerde) binary sensors in een binary_sensor.yaml hebben staan, dan kan dat nu dus niet meer. Dit moet nu allemaal onder rflink:.

• BounceMeister
  • Niet online
Toch de spaties dus. Na een herstart geen notifications meer. Ik had eerst het hele blok van sensor en light een tab gegeven en kreeg daar een foutmelding op, dus alles teruggezet. Maar met de twee spaties voor sensor en light gaat het wel goed.

Bedankt! Dit scheelt weer twee dagen zoeken, haha!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:00
Sinds de update naar 2026.6.1 werkt bij mij de Nederlandse Spoorwegen (NS) integration niet meer.

Als ik herconfigureer klik en mijn (werkende) API key opnieuw invoer krijg ik "Onverwachte fout".

Bij de Integration zelf staat foutmelding: "Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: 'trips'".

Hebben meer mensen last van?

[ Voor 18% gewijzigd door DJGizbo op 08-06-2026 17:33 . Reden: Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: 'trips' toegevoegd ]

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 11:14
Asus ZenWiFi BT8 iMesh 2-pack is onderweg terug naar Coolblue.
Dat ding is niet onder controle te krijgen.

#Onbetrouwbaar

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
DJGizbo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:31:
Sinds de update naar 2026.6.1 werkt bij mij de Nederlandse Spoorwegen (NS) integration niet meer.

Als ik herconfigureer klik en mijn (werkende) API key opnieuw invoer krijg ik "Onverwachte fout".

Bij de Integration zelf staat foutmelding: "Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: 'trips'".

Hebben meer mensen last van?
Ja, misschien niet direct na de update maar wel sinds de dag van installeren update.
code:
1
KeyError: 'trips'
De error is inmiddels ook al gemeld:
https://github.com/home-assistant/core/issues/173279

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:19
PCan schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:38:
Asus ZenWiFi BT8 iMesh 2-pack is onderweg terug naar Coolblue.
Dat ding is niet onder controle te krijgen.

#Onbetrouwbaar
Kijk eens naar unifi. Zeker kennis voor nodig maar heeft voor mij alle wifi en netwerk issues opgelost.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@DJGizbo @Antonio di NS integratie werkt hier sinds vanmorgen weer.

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:00
verjager schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:59:
@DJGizbo @Antonio di NS integratie werkt hier sinds vanmorgen weer.
Hier ook weer! Bedankt voor het melden.

• JukeboxBill
  • Nu online
Ik probeer button te maken met een eigen afbeelding ipv een icon.
Dit heb ik als voorbeeld kunnen vinden om dat met een custom button-card te doen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: custom:button-card
show_entity_picture: true
entity_picture: /local/my_images/A.png
tap_action:
  action: perform-action
  perform_action: script.mede8er_select_a
  target: {}
De button verschijnt wel in het dashboard maar de button ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygaac72u66EiLWtzYUTBl36yK6s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sCIsaLgFlLBwdbn9P1YLYBFT.png?f=user_large

Ik heb begrepen dat ik mogelijk iets in de configuration.yaml moet zetten zoals hier wordt aangegeven, maar dat topic gaat alle kanten op en het is niet duidelijk wat nou precies werkt.

De plaatjes staan in "local/my_images" in de config folder van HA.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 09-06-2026 15:58 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:30

flessuh

Set sail for fail!

Zijn hier meer mensen die meldingen krijgen van de Buienradar integratie?
Wanneer ik naar het open tabblad switch op mijn PC, of de app open op mijn mobiel krijg ik deze melding:

Logger: homeassistant.components.http.ban
Bron: components/http/ban.py:138

Login attempt or request with invalid authentication from 192.168.0.135 (192.168.0.135). Requested URL: '/api/camera_proxy/camera.buienradar? *

Met bij * authSig= (met code)
of token= (met code)

Uiteraard verandert het IP adres afhankelijk van apparaat. Kan hier verder niks van vinden. Iemand hier ervaring mee bij toeval?

https://www.dutchsolarboat.com

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
@JukeboxBill

Volgens mij moeten de plaatjes in www staan, dat vertaalt zich naar local, ofzoiets.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@JukeboxBill moet inderdaad config/www/my_images/A.png zijn. En na de eerste keer daar wat plaatsen moet je HA herstarten.

Let ook op dat alles wat je daar neerzet publiekelijk is als je HA bereikbaar hebt direct of via Nginx.

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 09-06-2026 19:21 ]

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:58

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

flessuh schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:18:
Zijn hier meer mensen die meldingen krijgen van de Buienradar integratie?
Wanneer ik naar het open tabblad switch op mijn PC, of de app open op mijn mobiel krijg ik deze melding:

Login attempt or request with invalid authentication from 192.168.0.135 (192.168.0.135). Requested URL: '/api/camera_proxy/camera.buienradar? *

Met bij * authSig= (met code)
of token= (met code)

Uiteraard verandert het IP adres afhankelijk van apparaat. Kan hier verder niks van vinden. Iemand hier ervaring mee bij toeval?
Sinds vandaag inderdaad 'gezeik'.
2026-06-09 17:38:58.464 ERROR (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Unable to parse content as json. Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
2026-06-09 17:38:58.466 ERROR (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Unable to parse content as json. Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
2026-06-09 17:40:58.580 ERROR (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Unable to parse content as json. Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
2026-06-09 17:40:58.588 ERROR (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Unable to parse content as json. Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
2026-06-09 17:42:58.687 ERROR (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Unable to parse content as json. Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
2026-06-09 17:42:58.693 ERROR (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Unable to parse content as json. Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
2026-06-09 17:44:58.807 ERROR (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Unable to parse content as json. Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
2026-06-09 17:44:58.826 ERROR (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Unable to parse content as json. Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
2026-06-09 17:46:58.955 ERROR (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Unable to parse content as json. Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
2026-06-09 17:46:58.956 ERROR (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Unable to parse content as json. Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
Meer dan 100 entries in een paar uur tijd (ik had HA aan het eind van de middag al opnieuw opgestart maar de meldingen gaan gewoon door). Geen correlatie met nieuwe HA versie (die is 2 dagen geleden geïnstalleerd, integratie doet sinds vandaag vervelend).

weather.buienradar is momenteel ook niet beschikbaar (camera.buienradar wel).

André Huisman (www.new-line.nl)

• JukeboxBill
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:04:
@JukeboxBill moet inderdaad config/www/my_images/A.png zijn. En na de eerste keer daar wat plaatsen moet je HA herstarten.
Ik ben erachter gekomen dat het aan de Duck browser ligt. In Firefox en op de iPhone is het plaatje wel zichtbaar. Als ik in Duck een Fire blad gebruik dan is het plaatje ook zichtbaar. Zou dat te maken hebben dat de URL naar HA niet https is?
Let ook op dat alles wat je daar neerzet publiekelijk is als je HA bereikbaar hebt direct of via Nginx.
Hoe bedoel je dat? Ik heb HAOS op een thin client en Nginx gebruik ik niet. Heb wel een NabuCasa account voor de telefoon als ik van huis ben. Maar dat is toch beveiligd?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@JukeboxBill Als je HA via https draait is die url ook https. Draai je HA als http dan is het plaatje ook via http. Dus daar zou niets over moeten vallen.

Denk eerder dat je browser nog cache heeft en dus geen poging doet ofzo.

En met Nabu ben ik niet 100% zeker of de URL dan werkt... Zou je dus gewoon moeten kunnen proberen door full URL (dus naar je plaatje op Nabu Casa domein) in een browser te gooien waar je niet ingelogd bent.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:45
JukeboxBill schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:53:
Ik probeer button te maken met een eigen afbeelding ipv een icon.
Dit heb ik als voorbeeld kunnen vinden om dat met een custom button-card te doen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: custom:button-card
show_entity_picture: true
entity_picture: /local/my_images/A.png
tap_action:
  action: perform-action
  perform_action: script.mede8er_select_a
  target: {}
De button verschijnt wel in het dashboard maar de button ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Ik heb begrepen dat ik mogelijk iets in de configuration.yaml moet zetten zoals hier wordt aangegeven, maar dat topic gaat alle kanten op en het is niet duidelijk wat nou precies werkt.

De plaatjes staan in "local/my_images" in de config folder van HA.
Als je via app & nabu beschikbaar wil hebben, moet her afaik in de www folder.
Screenshot van mijn deurbel gaat daar ook naartoe:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyadrdvaIbSCa8-2P-8F6KKPCHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYbnatsvWgvFa8lCUp0CT349.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@stevenP Intern heet /config inderdaad /homeassistant. Docs spreken van /config en dat is wat meeste zaken dus ook gebruiken. File editor is een bekende die dat laat zien als /homeassistant.

Maar zie dus de docs. HA moet voor eerste keer dus herstart worden. En:
Files served from the www folder (/local/ URL), aren’t protected by the Home Assistant authentication. Files stored in this folder, if the URL is known, can be accessed by anybody without authentication.
Ik denk dat dit dus ook voor Nabu Casa geldt. Zet er dus geen zaken in waarvan je niet wilt dat ze op straat komen te liggen. Wat enige beveiliging is dus eigenlijk je bestandsnaam. Maar iedereen kan het bekijken als de bestandsnaam bekend is.

• JukeboxBill
  • Nu online
@Septillion Via de NabuCasa link kan ik inderdaad ook de plaatjes tonen in de browser, maar dat kan niet iedereen
Want behalve de bestandsnaam moet ook alles wat er voor staat bekend zijn. En dat is een gecodeerde URL die in principe alleen bij mij bekend is.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@JukeboxBill Kan dus wel iedereen, je moet het alleen weten :+ Maar dat is dus wat je noemt security through obscurity.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:16:
Om te zorgen dat niemand m'n stroom voor een habbekrats gebruikt. ( ;) @DropjesLover en anderen ( nav Quad in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127").
Stickers zijn binnen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat kan je er dan mee? Nou dit:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Scannen met mijn of m'n vrouw haar telefoon. Krijg je stroom voor tenminste 1 uur. Na 3 kwartier een herinnering en de optie om te verlengen. Scan ik 'm als hij aan staat, kan ik het stopcontact uitschakelen. Handig: Alleen diegene die de tag triggert krijgt de notificaties. 🔔

Er is een helper actief wanneer ik langdurig elektra nodig ben.

Nuttig? Nee, ik geloof nooit dat iemand zo even m'n stroom afpakt. Leuk en cool? Ja absoluut!
Even hier reactie zodat het on topic is :+

Als eerste, leuk! Super onopvallend :)

Als je bij de notificatie een tag mee geeft dan kan je de eerdere, nu niet meer geldende, notificatie vervangen.

Als het een module is die ook power monitoring doet zou je automatisch kunnen verlengen als er verbruik is.

Of die lange toggle ook in de notificatie zetten. Zou je zelfs na scannen gelijk notificatie kunnen doe met "Is ingeschakeld" + optie op verlengen.

En nerd mode, notificatie met hoe lang hij aan was en wat er in die tijd verbruikt was :+

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:13

Quad

Doof

Septillion schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:29:
[...]

Even hier reactie zodat het on topic is :+

Als eerste, leuk! Super onopvallend :)

Als je bij de notificatie een tag mee geeft dan kan je de eerdere, nu niet meer geldende, notificatie vervangen.
Done, notificaties hebben een tag toegevoegd gekregen. ;)
Als het een module is die ook power monitoring doet zou je automatisch kunnen verlengen als er verbruik is.
Done.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOcIESRSTX0sXp-qeU_lGbEaPSg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pJhe7Zautlf4vzO5zLK958pc.jpg?f=user_large
Of die lange toggle ook in de notificatie zetten. Zou je zelfs na scannen gelijk notificatie kunnen doe met "Is ingeschakeld" + optie op verlengen.

En nerd mode, notificatie met hoe lang hij aan was en wat er in die tijd verbruikt was :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWHLDh41IsUPBRmshVu4wnH8CD0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Al50y5RC3PhyLIM2RJq1xJV3.jpg?f=user_large
Dank, en dank voor de tips. Hier laat ik het bij, vind dit al wel uitgebreid zat voor iets wat 1x per maand voor gaat komen (gok ik) :P

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• PCan
edwin2021 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:41:
[...]

Kijk eens naar unifi. Zeker kennis voor nodig maar heeft voor mij alle wifi en netwerk issues opgelost.
Ga ik doen. Voorlopig eerst de Anker Solix integratie opnieuw ad praat zien te krijgen, want die weigert ook contact te maken met mijn "oude" Asus RT-AX86 Pro router. Wat hij ooit probleemloos deed.

Ik heb van MS copilot een lijst van instellingen voor de combi Anker PS<>Router gekregen.
Kort: Onder 2,4GHz e.e.a. aanpassen, maar telkens als ik de instellingen onder Wireless General en Wireless Professional aangepast heb en op Apply klik, zet dat stomme ding alles weer terug op de oude instellingen.

Maar ook de Matter server blijft moeilijk doen bij Add Matter devices via Settings > Matter > Add device in the Companion App en telkens als ik een apparaat wil toevoegen, zegt hij dat dit apparaat een border router nodig heeft, terwijl de ZBT-2, met Thread firmware, gewoon als BR vermeld staat onder Thread. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4dP1q8t3nWLIKrvVxp-rVwy-JQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jjknG0nYjEBKCdXxNjo9Fsw2.jpg?f=user_large

Ik heb met Spook geprobeerd alle restanten van de Anker Solix integratie op te ruimen, maar dat gaat niet. Die ziet alleen dingen die niet meer werken of niet gevonden kunnen worden.

Maar, ook onder Custom_components stond niets meer.
En toch
Unknown error occurred: Exception <class 'homeassistant.data_entry_flow.AbortFlow'>: Flow aborted: already_configured
Nadat ik de integratie opnieuw geïnstalleerd heb.

Afin, ik heb mijn dochter boven op 5GHz gezet, maar die klaagt over slechte WiFi sterkte.
Dus nu ff een oplossing zoeken. Helaas zijn die losse AP's veel te duur om als tussenoplossing te gebruiken.
Eigenlijk wil ik weer een nieuwe iMesh met 1 node als AP, maar een betaalbare AP bij mijn "oude" router als tussenoplossing is ook welkom. Enig idee welke afdoende past bij mijn Router?

• Dan the Man
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-06 21:33
PCan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Ik heb HAOS geïnstalleerd op een mini-PC
De ECS Elite Group Liva Z3 Plus Intel10thi3 (New BOM) barebone met Intel i3-10110U
[Afbeelding] Deze zit momenteel aangesloten op een Netgear unmanaged switch die op LAN 2 poort zit van de Asus BT8. De BT8 levert kant en klare vlans, zie afbeelding, waaruit je kan kiezen.

@Ben(V) Neen, Op het modem, die op passtrough staat, zit niets anders aangesloten dan de Cat6 kabel naar mijn WAN op de Router.
Ik zie dat je mini-PC drie fysieke IP netwerken heeft, plus nog drie aparte. Waar zit hem dan dat IoT netwerk. Is dat 2.4 GHz WiFi, een andere band of Ethernet? De Home Assistant PC kan dus gemakkelijk ook nog op je Main netwerk worden aangesloten, als je dat wilt. Routing staat in Linux per default uit.

Wat ik me nu afvraag, is of die "Netgerar unmanaged swtich" je VLANs onveranderd doorgeeft.

https://www.asus.com/nl/support/faq/1049415/

Het moet mogelijk zijn om je Asus switch die LAN poort 2 in te stellen als een trunk poort en die op je mini-PC te termineren. Vervolgens maak je een soort bridge naar de gewenste afzonderlijke VLANs.

Ik zou vermoedelijk dat IoT netwerk over WiFi laten lopen op 2.4 GHz. Als die Asus geavanceerd genoeg is, dan kun je een aparte ESSID maken op de 5 GHz band voor andere draadloze apparaten.

• Dan the Man
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-06 21:33
PeteSplit schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:07:
Ik krijg bij elke HA Core update de volgende waarschuwing, weet iemand wat dit betekend ?

Log details (WARNING)
Logger: py.warnings
Source: components/image/__init__.py:15
First occurred: 13:11:04 (1 occurrence)
Last logged: 13:11:04

/usr/local/lib/python3.14/site-packages/rich/segment.py:547:
SyntaxWarning: 'return' in a 'finally' block return
Daarvoor moet je toch echte die broncode bestuderen. Bij de HCC zit een groepje dat goed is in Python.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:51

PeteSplit

ik weet het niet

Dan the Man schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:46:
[...]

Daarvoor moet je toch echte die broncode bestuderen. Bij de HCC zit een groepje dat goed is in Python.
Blijkbaar een fout in de RICH library, fout dateert zelfs van 2022
https://github.com/home-assistant/core/issues/164774
en melding krijg je alleen, als je een HA Core update installeert

Ik heb een computer gekocht met HAOS en zou zelf niet weten waar zoiets te zoeken, maar blijkbaar hebben meer mensen hier last van en kan het geen kwaad voor de werking van HA.
_/-\o_

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• PCan
Dan the Man schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:42:
[...]

Ik zie dat je mini-PC drie fysieke IP netwerken heeft, plus nog drie aparte. Waar zit hem dan dat IoT netwerk. Is dat 2.4 GHz WiFi, een andere band of Ethernet? De Home Assistant PC kan dus gemakkelijk ook nog op je Main netwerk worden aangesloten, als je dat wilt. Routing staat in Linux per default uit.
1x bekabelt van de router naar de LIVA (HAOS)
1x WLAN (HAOS) naar de router. Er zit intern ook een WLAN print, maar die is ws niet actief
1x Zigbee vanaf SonOff dongle-Max, via USB-A, daarop werkt de ZigbeeToMQTT server.
1x Zigbee vanaf SonOff ZB Bridge-P, daarop zitten alle SonOff IoT apparaten.
Via WiFi en de SonOff integratie in HA.
1x HA Thread Borderrouter ZBT-2 via USB-C
1x Bluetooth dongle via USB-A, voor mijn Victron Smart apparaten in een stalen kast.
Het heeft allemaal prima gewerkt tot ik een nieuwe router aansloot.
De ASUS BT-8, maar die is inmiddels terug naar de winkel.

Zoals je in mijn vorige bijdrage kan lezen, heb ik nu mijn RT-AX86U Pro weer aangesloten.
(Die hoogst waarschijnlijk binnenkort word vervangen door een RT-BE86U en dan gaat de AX als 5GHz AP naar boven)
Alle IoT apparaten die niet Zigbee zijn, zitten op het WLAN 2,4GHz netwerk.
Een aantal puur WiFi, sommige Matter over WiFi, één Matter over Thread, maar die wil niet meer. Alles deed het normaal voordat ik de router verving.

Ik moet nog e.e.a. aanpassen, maar kan ff niet het netwerk platleggen.
Wat ik me nu afvraag, is of die "Netgerar unmanaged swtich" je VLANs onveranderd doorgeeft.

https://www.asus.com/nl/support/faq/1049415/

Het moet mogelijk zijn om je Asus switch die LAN poort 2 in te stellen als een trunk poort en die op je mini-PC te termineren. Vervolgens maak je een soort bridge naar de gewenste afzonderlijke VLANs.

Ik zou vermoedelijk dat IoT netwerk over WiFi laten lopen op 2.4 GHz. Als die Asus geavanceerd genoeg is, dan kun je een aparte ESSID maken op de 5 GHz band voor andere draadloze apparaten.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
CAP-Team schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:17:
[...]

Ik heb een automatisering gemaakt die de integratie herlaadt als hij op onbeschikbaar gaat :D
De ontwikkelaar heeft toch een fix gemaakt, 4 uur geleden een nieuwe release gemaakt die dit probleem moet tackelen: https://github.com/ksya/ha-nefiteasy/pull/447. Heb zelf nog geen updatemelding gekregen, maar zal hem installeren wanneer hij binennkomt.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 10-06-2026 16:52 ]

• scoobs
@Driek @barrymossel @Koepert

De gui die ik heb voor home assistant staat nu in github.

https://github.com/scobbyd/ha-dos-dashboard

Er zitten nog wat extra dingen in als plattegronden die subtiel meedoen qua verlichting en verwarming/koeling, maar een goede integratie zal nog redelijk wat werk op handen hebben. Day/night mode valt te automatiseren.

Voor de nieuwsgierigen zijn er nog wel wat screenshots te vinden op de git.

Doe er je voordeel mee. Het zware liftwerk is door fable/opus gedaan, ik heb at most een beetje gezond boeren verstand gebruikt om de zaak een beetje te templaten en zoveel mogelijk te standardiseren.

[ Voor 22% gewijzigd door scoobs op 10-06-2026 22:00 ]

• rens-br

rens-br

CAP-Team schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:17:
[...]

Ik heb een automatisering gemaakt die de integratie herlaadt als hij op onbeschikbaar gaat :D
Gisterenavond geupdatet en ziet er weer stabiel uit, ik ben blij.
Voor mensen die de Buitenradar plugin gebruiken, die was bij mij stuk, maar dat lijkt aan buitenradar te liggen: https://github.com/home-assistant/core/issues/173402.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:56

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

rens-br schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:14:
[...]

Gisterenavond geupdatet en ziet er weer stabiel uit, ik ben blij.
Voor mensen die de Buitenradar plugin gebruiken, die was bij mij stuk, maar dat lijkt aan buitenradar te liggen: https://github.com/home-assistant/core/issues/173402.
Yep. De Eneco TOON (rooted) buienradar app lag er gisteren ochtend ook al uit. Daarmee kwamen ik en mijn collega er gisteren achter dat de API issues heeft. Ik ben benieuwd wanneer het weer gefixt is. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:14:
[...]
Ik heb de openweathermap maar toegevoegd en veel - of - voorwaarden toegevoegd aan mijn automatiswringen. Ik heb best wat automatiseringen die gebruik maken van wind en temperatuur via buienradar. Was wel wat werk dus.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:01

Sharky

Skamn Dippy!

Iemand die dit kan duiden? Ik heb een inlogpoging die rechtstreeks een camera probeert te benaderen. Iemand enig idee hoe een buitenstaander hieraan komt?
Integratie: HTTP (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 09:19:32 (2 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 09:20:06
Login attempt or request with invalid authentication from 92-70-36-129.biz.kpn.net (92.70.36.129). Requested URL: '/api/camera_proxy/camera.tab_a8*********?authSig=***********************************M0Yjg2MGM0MDBhYmJlYjVlNzZjMmRlYzljOCIsInBhdGgiOiIvYXBpL2NhbWVyYV9wcm94eS9jYW1lcmEudGFiX2E4X3Zhbl9qYW4iLCJwYXJhbXMiOltdLCJpYXQiOjE3ODExNjIwNjksImV4cCI6MTc4MTE2MjA5OX0.77VNgOzmIl9qliO848nCR0Rj7ecXabUnlImkRJDzI8I&width=498&height=0'. (Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/148.0.0.0 Safari/537.36 Edg/148.0.0.0)

This too shall pass

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
@Sharky

Kan het niet een onschuldige mislukte poging zijn van een client companion app die inlogt via wifi op het werk?

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:30

flessuh

Set sail for fail!

Sharky schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:54:
Iemand die dit kan duiden? Ik heb een inlogpoging die rechtstreeks een camera probeert te benaderen. Iemand enig idee hoe een buitenstaander hieraan komt?
Integratie: HTTP (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 09:19:32 (2 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 09:20:06
Login attempt or request with invalid authentication from 92-70-36-129.biz.kpn.net (92.70.36.129). Requested URL: '/api/camera_proxy/camera.tab_a8*********?authSig=***********************************M0Yjg2MGM0MDBhYmJlYjVlNzZjMmRlYzljOCIsInBhdGgiOiIvYXBpL2NhbWVyYV9wcm94eS9jYW1lcmEudGFiX2E4X3Zhbl9qYW4iLCJwYXJhbXMiOltdLCJpYXQiOjE3ODExNjIwNjksImV4cCI6MTc4MTE2MjA5OX0.77VNgOzmIl9qliO848nCR0Rj7ecXabUnlImkRJDzI8I&width=498&height=0'. (Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/148.0.0.0 Safari/537.36 Edg/148.0.0.0)
Dit is dezelfde melding die ik steeds krijg van Buienradar

Weet niet of bij jou het ook je huidige device is waar de melding vandaan komt?

[ Voor 3% gewijzigd door flessuh op 11-06-2026 10:45 ]

https://www.dutchsolarboat.com

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:01

Sharky

Skamn Dippy!

RudolfR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:03:
@Sharky

Kan het niet een onschuldige mislukte poging zijn van een client companion app die inlogt via wifi op het werk?
Zou zo maar kunnen, maar dan zou ik de melding vaker moeten zien lijkt me. Deze komt redelijk uit het niets.
flessuh schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Dit is dezelfde melding die ik steeds krijg van Buienradar

Weet niet of bij jou het ook je huidige device is waar de melding vandaan komt?
Nee, komt van een voor mij onbekend adres.

This too shall pass

• rens-br

rens-br

ArthurMorgan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:32:
[...]

Ik heb de openweathermap maar toegevoegd en veel - of - voorwaarden toegevoegd aan mijn automatiswringen. Ik heb best wat automatiseringen die gebruik maken van wind en temperatuur via buienradar. Was wel wat werk dus.
Straks ook maar eens doen, is dat deze: https://www.home-assistant.io/integrations/openweathermap/? Ik gebruik bij mij de temperaturen en de hoeveelheid regen van gisteren en de komende 2 dagen voor de sproeiers. Ook 'zonnig' of 'bewolkt' voor de zonnewering.
edit:
Heb jij gebruik gemaakt van de V3 API en daarmee betaalgegevens doorgegeven? Ik heb hem nu op 'current' gezet, maar dan krijg ik eigenlijk maar weinig sensoren waar ik iets mee kan doen.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 11-06-2026 11:54 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
ArthurMorgan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:32:
[...]

Ik ben maar weer eens overgeschakeld naar de KNMI integratie.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:41
rens-br schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:36:
Heb jij gebruik gemaakt van de V3 API en daarmee betaalgegevens doorgegeven? Ik heb hem nu op 'current' gezet, maar dan krijg ik eigenlijk maar weinig sensoren waar ik iets mee kan doen.
Ik heb al een aantal jaren een account maar dan gekoppeld aan een virtuele debit kaart van Revolut. Op de kaart zit een limiet ingesteld van 1 cent per maand (dus ze kunnen niet echt facturen en als de kaartgegevens uitlekken kan dat nog steeds niet. Alleen mijn naam is dan bekend). En bij OpenWeatherMap heb ik ook een API call limiet ingesteld. Soms krijg ik daarvan een mail, dat ik, ik meen, over de 750 verzoeken heen ben (in een dag), waarna nieuwe verzoeken geweigerd worden. En gratis mag je er iets van 1000 doen?

• rens-br

rens-br

RobertMe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Ik heb al een aantal jaren een account maar dan gekoppeld aan een virtuele debit kaart van Revolut. Op de kaart zit een limiet ingesteld van 1 cent per maand (dus ze kunnen niet echt facturen en als de kaartgegevens uitlekken kan dat nog steeds niet. Alleen mijn naam is dan bekend). En bij OpenWeatherMap heb ik ook een API call limiet ingesteld. Soms krijg ik daarvan een mail, dat ik, ik meen, over de 750 verzoeken heen ben (in een dag), waarna nieuwe verzoeken geweigerd worden. En gratis mag je er iets van 1000 doen?
Heb hem nu ook maar gekoppeld en limiet ingesteld, krijg alleen telkens de melding 'foutive API'. Wellicht duurt het even voordat de API key werkt o.i.d.

• RobertMe
rens-br schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Heb hem nu ook maar gekoppeld en limiet ingesteld, krijg alleen telkens de melding 'foutive API'. Wellicht duurt het even voordat de API key werkt o.i.d.
Volgens mij ging daar inderdaad wat tijd overheen voordat de API key "geactiveerd" is bij OWM.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05

mjl

Ugh

Ik ben op zoek naar een oplossing nog om devices op een ander adres te integreren in mijn lokale home assistant. Ik heb gezocht neer een VPN client binnen home assistant maar vind alleen informatie over ‘hoe verbind ik naar home assistant an buitenag’ maar niks over ‘hoe verbind ik via VPN naar een device vanuit home assistant. Is hier iets voor of moet ik mijn router de VPN laten regelen (en dan lokaal verkeer only om niet internet via die VPN te laten lopen)? Ik doe het liever binnen home assisant om de router te ontlasten.

-------

• PCan
Moet ik nou elk bestand apart deleten, of is daar een snellere oplossing voor?
Hij wil geen directorys deleten zolang er nog iets in staat en ik kan ook niet meerdere bestanden tegelijk selecteren om te verwijderen, of wél???Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3YGPwUwRTAJWquoumZqg5yI98w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Zx8rxXjuRWdcWpM0V88Lo7yg.jpg?f=user_large

• RobertMe
mjl schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:42:
Ik ben op zoek naar een oplossing nog om devices op een ander adres te integreren in mijn lokale home assistant. Ik heb gezocht neer een VPN client binnen home assistant maar vind alleen informatie over ‘hoe verbind ik naar home assistant an buitenag’ maar niks over ‘hoe verbind ik via VPN naar een device vanuit home assistant. Is hier iets voor of moet ik mijn router de VPN laten regelen (en dan lokaal verkeer only om niet internet via die VPN te laten lopen)? Ik doe het liever binnen home assisant om de router te ontlasten.
Als je HAOS draait is daarvoor volgens mij wel een Wireguard addon / app beschikbaar.

Als je HA Container draait zul je zelf iets moeten optuigen, maar uiteraard kan dat ook dan gewoon op hetzelfde systeem als waar je de container op draait.

In HA, core, zelf zit in ieder geval geen VPN. En dat is ook maar goed ook. Iets met doe één ding en doe dat goed. Als HA hun eigen VPN oplossing / protocol zou gaan bouwen zou ik er met een grote boog omheen lopen.

• TheFes
PCan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:51:
Moet ik nou elk bestand apart deleten, of is daar een snellere oplossing voor?
Hij wil geen directorys deleten zolang er nog iets in staat en ik kan ook niet meerdere bestanden tegelijk selecteren om te verwijderen, of wél???[Afbeelding]
De Studio Code Server app installeren in plaats van (of naast) File Manager.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:34
TheFes schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Werkt via terminal rm -rf folderName of sudo rm -rf folderName niet?

• TheFes
anpat schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Wellicht ook wel ja, nooit geprobeerd.
Maar ik zou sowieso de Studio Code Server app adviseren, ook voor het bewerken van de files.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
anpat schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:57:
[...]

offtopic:
Pro-tip: gebruik -f (force) enkel en alleen als dat echt nodig is, niet uit automatisme. Normaal is -r genoeg om een hele directory te verwijderen.

Koop al mijn ads!

• ArthurMorgan
  • Niet online
[...]

Straks ook maar eens doen, is dat deze: https://www.home-assistant.io/integrations/openweathermap/? Ik gebruik bij mij de temperaturen en de hoeveelheid regen van gisteren en de komende 2 dagen voor de sproeiers. Ook 'zonnig' of 'bewolkt' voor de zonnewering.
edit:
Ik gebruik de V3 api met betaalgegevens ja. Maar bij normaal gebruik is dat gewoon gratis. Ik had al een account (Ik denk voor PV output) en nog nooit een betaling gedaan.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• PCan
TheFes schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Zo, dat scheelt me een dag werk en RSI.
Je bent geweldig. :)

Vooral dat je elke directory permanent kan verwijderen. Geen gezeik met prullenbak of zo.

• mjl

mjl

Ugh

RobertMe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Als je HAOS draait is daarvoor volgens mij wel een Wireguard addon / app beschikbaar.

Als je HA Container draait zul je zelf iets moeten optuigen, maar uiteraard kan dat ook dan gewoon op hetzelfde systeem als waar je de container op draait.

In HA, core, zelf zit in ieder geval geen VPN. En dat is ook maar goed ook. Iets met doe één ding en doe dat goed. Als HA hun eigen VPN oplossing / protocol zou gaan bouwen zou ik er met een grote boog omheen lopen.
HAOS inderdaad maar ik zie in de settings geen ADD-On menu optie. Volgens AI zou die er moeten zijn, en ja ik heb admin rechten met dit account.

-------

• RobertMe
mjl schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:52:
[...]

HAOS inderdaad maar ik zie in de settings geen ADD-On menu optie. Volgens AI zou die er moeten zijn, en ja ik heb admin rechten met dit account.
Wellicht dan eens de documentatie lezen i.p.v. aan AI vragen.

Hint: addons zijn al een tijd terug hernoemd naar apps.

• mjl

mjl

Ugh

RobertMe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:53:
[...]

Wellicht dan eens de documentatie lezen i.p.v. aan AI vragen.

Hint: addons zijn al een tijd terug hernoemd naar apps.
Flut AI :)

-------

• scoobs
Daarvoor draai je netjes context7 voor de docs en de HA MCP plugin voor de rechtstreekse toegang.:)

Een goed geintegreerde AI kan werkelijk alles op HA.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:05:
Daarvoor draai je netjes context7 voor de docs en de HA MCP plugin voor de rechtstreekse toegang.:)

Een goed geintegreerde AI kan werkelijk alles op HA.
Inclusief alles verwijderen. Nee dankje. AI is een stuk gereedschap. Als ik gemakzuchtig wordt rond gereedschap levert dit problemen op.

"Weet waar je vingers zijn voor je gaat zagen, dan hoef je ze er na niet zoeken"

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:02
Beetje teleurgesteld over het uitmeten van hoeveel stroom de kookplaat gebruikt.
Gebruik een Shelly Pro EM-50. Blijkbaar geeft een inductieplaat als die uit is een mooie load.
Dus de power staat als die uit is op -10W...
Moet nu met helpers in Homeassistant maar wat behelpen :+
(Power Helper, die de twee 'fases' optelt want ik heb ze los van elkaar geklemd, en als dat getal onder de 15W is dan gewoon 0W tonen. Dan ook nog een Energy Helper die met Rieman de Power Helper uitleest)

Als iemand wat accurater zijn inductie kan uitlezen hoor ik het graag.

• scoobs
@Schway Dit soort ongefundeerde oneliners zijn altijd zo jammer.

Als iemand met een geintegreerde Claude workflow sinds een jaar ongeveer kan ik je vertellen dat dit nog niet is voorgekomen. Heck, dingen als db corruptie oplossen en tal van andere zaken (falende backups, noem maar op) is iets wat ik nu in een handomdraai doe, ondanks dat het niet mijn vakgebied is. En elke maand zie ik weer verbeteringen ontstaan; betere externe tools beschikbaar, betere capabilities, noem maar op. Mijn HA is echt tot leven gekomen sinds ik op deze wijze werk.

Maarre, los daarvan back je toch netjes dagelijks HA op naar een externe locatie en doe je je commits toch git-controlled? Sure, als je ongebreideld alles laat groeien loop je tegen problemen aan, maar daarom spendeer je de eerste week aan zaken onder de motorkap aanpakken/structureren/modulair opbouwen, zodat je een goed fundament hebt om mee te groeien. Af en toe eens de code checken of het goed verloopt is nog altijd. Verder heeft het weinig te maken met lui zijn, maar met het verder abstraheren van code. Je schrijft toch ook niet in C in home assistant?

Een wat meer concreet voorbeeld: Vanmorgen heb ik hier een UI geplaatst die een aantal mensen konden waarderen. Dat is in vier avonden gebouwd. Zoiets zou misschien mogelijk zijn in dat tijdsbestek als je een code-genie bent, maar voor de normale sterveling hoogstens de concepten van software engineering kent en een beetje kan toepassen is dat ondoenlijk.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:15
[...]

Ik had dit ook maar werd helemaal simpel van de foutieve data van Buienradar (regen bij de andere wijk maar niet bij ons of anders om). Daarom heb ik voor deze zaken een eigen weerstation op het dak gemonteerd en heel buienradar er uit gekieperd.

Ik heb de Ecowit WS90 (met de Ecowitt hub) maar tegenwoordig is er ook eentje van Shelly en Ecowitt welke op Zigbee werkt en dus 100% lokaal.

Voor de irigatie zie GitHub.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Kodess Op zich heb je er volgens mij niet heel veel last van. Ja, kalibratie zou leuk geweest zijn.

Maar je hebt voor de energy al twee telwerken waarvan je dus gewoon "Energy returned" niet gebruikt. En voor power, negeert HA niet gewoon negatief?

En gezien je negatief hebt, hoef je toch alleen <0W te negeren, niet <15W?

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:58

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ik begin elke interactie met "HomeAssistant 2026" en zelfs daarna durven Gemini en Copilot nog aan te komen met dingen als 'service' in plaats van 'action'. Je kunt ze prima gebruiken voor het 'typwerk' maar uiteindelijk moet je overal op blijven zitten (en de code die ze produceren doorgronden of niet gebruiken).

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 11-06-2026 22:04 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Kodess
Septillion schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:00:
@Kodess Op zich heb je er volgens mij niet heel veel last van. Ja, kalibratie zou leuk geweest zijn.

Maar je hebt voor de energy al twee telwerken waarvan je dus gewoon "Energy returned" niet gebruikt. En voor power, negeert HA niet gewoon negatief?

En gezien je negatief hebt, hoef je toch alleen <0W te negeren, niet <15W?
De afwijking van 0 is bij deze CT clamps blijkbaar bekend, tussen de -15W en +15W.
Als de afzuiging aanstaat kan ik dat dus niet zien, want 1 van de twee staat dan op -8W en de ander op 2W.
Wel een goeie van de energy tov energy returned, was bang dat alles op energy zou gaan en dat die dus omlaag zou gaan.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:18
Ik heb al sinds 2014 Domoticz draaien op verschillende RPi's. Momenteel nog op een Rpi4 met RFXcom en ZWAVE, P1 meter via USB en een watermeter via SmartGateways. Daarnaast ook Hue eraan gekoppeld en diverse scripts en automatiseringen. Ik loop al een een hele tijd te twijfelen om over te gaan op HA omdat een Pi nu eenmaal sneller kan failen (Ik heb wel een redelijk goed BackUp systeem ingericht op de Pi, maar het blijft met een SD Kaart toch een beetje een dingetje...) en dat de ontwikkelingen in Domoticz niet meer zo snel gaan en ik het gevoel heb dat dit een keer ten onder gaat.

Nu heb ik een aantal weken geleden een P1 splitter van HomeWizard, de P1 dongle, 2 Energy Sockets en een 1 fase kWh meter gekocht tbv het monitoren van een thuisaccu. Dit werkt allemaal prima en ik ben daar enthousiast over geworden en heb het HA plan weer uit de kast gehaald.

Dus ik heb nu op mijn thuisservertje met Linux Mint via docker Home Assistant geïnstalleerd en ook daar ben ik erg enthousiast over. De HomeWizard spullen en Hue wordt allemaal direct herkent en werkt goed.
Ook m'n watermeter heb ik via MQTT aan de praat in HA. Zwave en RFXcom staan nog op het menu voor de komende weken.

Maar wat ik me nu af begin te vragen is of Docker wel het juiste middel is om HA te kunnen draaien.
Voor diverse integraties moet je allemaal aparte dingen doen die in HAOS out of the box werken.
Bovendien moet ik nog veel leren mbt HA en via Docker is het lastiger omdat ik dat ook niet echt goed beheers.

Ik wil niet m'n Mint servertje (ook een N100 met 16Gb RAM) via Proxmox of zo gaan instellen en zit dus te denken aan een klein Mini PC'tje ernaast.
Nu zie ik a) dat die dingen flink duurder zijn geworden en b) slecht verkrijgbaar zijn voor wat ik zou willen; een passief gekoelde N100 PC met 8 Gb en minimaal 256 of 500 Gb SSD.

Ik heb wel een MSI Cube gevonden met N100, passief gekoeld, maar met slechts 4 Gb RAM en 128 Gb SSD; en dat voor ruim 300,-!

Mijn vragen zijn nu:
Maakt HA via Docker het niet allemaal veel lastiger en had ik beter kunnen beginnen met HAOS?
Draait HAOS een beetje fatsoenlijk op die MSI Cube of zou je moeten zoeken naar een Mini PC met 8 Gb/500Gb? Of een zwaardere processor? Maar dan gaat het stroomverbruik weer flink omhoog...

Wat zouden jullie doen? Graag wat adviezen. _/-\o_

Arriving Somewhere but not here....

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Kodess Je zou bij het optellen per sensor alles <0 als 0 kunnen doen. Dan is -8W + 2W => 2W. Nog niet ideaal maarja.

Heeft die Shelly Pro EM-50 geen kalibratie?

Ik dacht dat mijn 3EM-63 Gen3 ook negatief was maar zie nu gewoon 0W en 2W in idle.

Ennuh, je hebt een 1x40A aansluiting dus?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

I need help :'(

Ik heb een Raspberry Pi 4 draaien met Home Assistant. Eindelijk een beetje goed ingericht en werkend.

Vanochtend om 5 uur wilde ik inloggen, zag ik dat hij het niet deed. Bezig met backup en rebooten, dus half uur later opnieuw geprobeerd. Helemaal niet meer bereikbaar.

Kijk ik bij de meterkast, zie ik het groene ledje elke seconde ongeveer 2 korte pulsjes geven, maar verder niets. Heb 'm uit en aangezet, maar komt weer met hetzelfde terug.

Er zit een SSD aan(via USB-C) waar hij vanaf boot (er zit geen SD kaart in). Deze heb ik in mijn computer gestoken. Die is gewoon leesbaar, SMART info is 100% goed, bijna geen uren op de teller. Met een Linux leestooltje heb ik de laatste backups er af kunnen halen.

Ben nu naar het werk, maar wil vanavond het wel weer werkend maken. Is er iets wat ik kan doen om het weer snel up en running te krijgen of moet ik die SSD gewoon formatteren en de backup terugzetten?

Dan wil ik graag meteen weten of die backupfile voldoende is of is er meer wat ik van die SSD moet halen nu het nog kan?

Heb ook HACS draaien en allerlei applicaties, zoals van mijn thuisbatterij etc.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Joop_Klepzeiker schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:13:
....

Ik wil niet m'n Mint servertje (ook een N100 met 16Gb RAM) via Proxmox of zo gaan instellen en zit dus te denken aan een klein Mini PC'tje ernaast.
Nu zie ik a) dat die dingen flink duurder zijn geworden en b) slecht verkrijgbaar zijn voor wat ik zou willen; een passief gekoelde N100 PC met 8 Gb en minimaal 256 of 500 Gb SSD.
Ik heb via marktplaats een tweedehands intel nuc i3 gekocht met 16 GB geheugen en 256GBNvme een jaar geleden voor 75 euro. Daar draai ik Proxmox op met 1x Haos en 1x DietPi. Daar heb ik geen spijt van. Er staan nu ook enkele op marktplaats.

• Kodess
Septillion schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:38:
@Kodess Je zou bij het optellen per sensor alles <0 als 0 kunnen doen. Dan is -8W + 2W => 2W. Nog niet ideaal maarja.

Heeft die Shelly Pro EM-50 geen kalibratie?

Ik dacht dat mijn 3EM-63 Gen3 ook negatief was maar zie nu gewoon 0W en 2W in idle.

Ennuh, je hebt een 1x40A aansluiting dus?
Je kan calibreren met de andere Clamp, dus allebei om dezelfde kabel en dan kan je de een gelijk zetten aan de ander :+

Ik heb 3x25A, met een kookgroep. Living on the edge :9

[ Voor 7% gewijzigd door Kodess op 12-06-2026 08:51 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Kodess schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:51:
Je kan calibreren met de andere Clamp, dus allebei om dezelfde kabel en dan kan je de een gelijk zetten aan de ander :+
Vandaar dat ik de 3EM-63 Gen3 niet kan kalibreren want daar is wisselen wat lastig :+ Maar blijft jammer dat je niet gewoon een losse (external) kalibratie kan doen.
Ik heb 3x25A, met een kookgroep. Living on the edge :9
Foei :+ Daarom heb ik gewoon een enkele 3EM-63 Gen3 voor de kookplaat en de oven.

• avdpeijl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-07 15:44
ddgcpeters schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:42:
[...]

Ha, ik zit met precies hetzelfde vraagstuk.

Opties tot nu toe zijn voor mij een OCCP proxyserver in HA draaien, maar dan moet ik wel de huidige backoffice gegevens weten over te zetten. (En ik kan moeilijk inschatten of ik daar genoeg gegevens voor heb).

Of de Alfen HA integratie gaan gebruiken. Hiermee kun je echter wel veel instellingen ook aanpassen. (Hoeft geen probleem te zijn, maar je moet wel ontzettend uitkijken). En je kan de EVE connect app niet gelijktijdig gebruiken. En laat ik die nu veel gebruiken voor de laadplanning.. dus ik was er ook nog niet helemaal uit.

Ps, weet niet of dit op HA topic thuis hoort of meer bij het alfen topic.
Ik heb de Alfen informatie passief draaien zoals beschreven:
  • P1/DSMR actief (via HomeWizard port)
  • load balancing automatisch berekend door Alfen op basis van de P1 data
  • Modbus actief zodat client informatie kan uitlezen. Schrijven werkt niet
  • Ik heb tijdje via standaard HA modbus integratie met yaml gedaan. Dat gaat niet lekker met 'null' values: de waardes zijn niet goed te gebruiken. Ben nu over op Alfen modbus integratie oa beschikbaar op https://github.com/straybiker/alfen_modbus (fork van...)
Instellingen (vanuit EVE bekeken):
  • 2530_01 - EMS Data Source = 1
  • 2530_02 - EMS Socket Balancing = 0
  • 2064_00 - Load balancing mode = 3
  • 5217_00 - Smart meter protocol selection = 5

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Joop_Klepzeiker schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:13:
Maakt HA via Docker het niet allemaal veel lastiger en had ik beter kunnen beginnen met HAOS?
Dit ligt vooral aan je Docker skills. Op zich is alles prima mogelijk alleen moet je wel zelf de Dockers op kunnen zetten. Sommige vinden die vrijheid juist aantrekkelijk. Maar ondanks dat ik ook prima een container af kan trappen ben ik zelf ook blij dat HAOS mij een compleet pakket geeft.
Draait HAOS een beetje fatsoenlijk op die MSI Cube of zou je moeten zoeken naar een Mini PC met 8 Gb/500Gb? Of een zwaardere processor? Maar dan gaat het stroomverbruik weer flink omhoog...
Zelf draai ik HAOS op een N100 maar wel de Proxmox route gekozen. HA heeft hier maar 4GB en dat draait meer dan prima. Mijn test instanties hebben zelfs maar 2GB zonder issue. Dus verwacht geen issue op die mini-pc. Tenzij je echt hele hongerige apps wilt gaan draaien ofzo.

Maar die machines zijn wel flink duurder geworden helaas.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Fairy schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:09:
I need help :'(

Ik heb een Raspberry Pi 4 draaien met Home Assistant. Eindelijk een beetje goed ingericht en werkend.

Vanochtend om 5 uur wilde ik inloggen, zag ik dat hij het niet deed. Bezig met backup en rebooten, dus half uur later opnieuw geprobeerd. Helemaal niet meer bereikbaar.

Kijk ik bij de meterkast, zie ik het groene ledje elke seconde ongeveer 2 korte pulsjes geven, maar verder niets. Heb 'm uit en aangezet, maar komt weer met hetzelfde terug.

Er zit een SSD aan(via USB-C) waar hij vanaf boot (er zit geen SD kaart in). Deze heb ik in mijn computer gestoken. Die is gewoon leesbaar, SMART info is 100% goed, bijna geen uren op de teller. Met een Linux leestooltje heb ik de laatste backups er af kunnen halen.

Ben nu naar het werk, maar wil vanavond het wel weer werkend maken. Is er iets wat ik kan doen om het weer snel up en running te krijgen of moet ik die SSD gewoon formatteren en de backup terugzetten?

Dan wil ik graag meteen weten of die backupfile voldoende is of is er meer wat ik van die SSD moet halen nu het nog kan?

Heb ook HACS draaien en allerlei applicaties, zoals van mijn thuisbatterij etc.
Update:

Tussendoor in de pauze ff een nieuwe SSD geflashed met een kale Home Assistant via de raspberry tool. Aangesloten en daar exact hetzelfde, niet meer booten.

De 2 antenne's, P1 meter en LAN afgekoppeld en ook dan geen boot.

Wat zou dit nog kunnen zijn?

Andere adapter heeft ook geen effect.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:33
Fairy schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Update:

Tussendoor in de pauze ff een nieuwe SSD geflashed met een kale Home Assistant via de raspberry tool. Aangesloten en daar exact hetzelfde, niet meer booten.

De 2 antenne's, P1 meter en LAN afgekoppeld en ook dan geen boot.

Wat zou dit nog kunnen zijn?
Ik heb enkele jaren geleden iets vergelijkbaars gehad.
Bij mij leverde de voeding plots niet meer voldoende.
Nieuwe adapter heeft me toen gered

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Obelixxx schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Ik heb enkele jaren geleden iets vergelijkbaars gehad.
Bij mij leverde de voeding plots niet meer voldoende.
Nieuwe adapter heeft me toen gered
Heb de adapter van zijn naastgelegen P1 gepakt waat Ztatz P1 op draait, zelfde probleem.

Ik heb maar 2 pi's en wil die P1 echt door laten lopen dat is mijn long time statistiek.

https://www.raspberrypi.com/documentation/computers/configuration.html#led-warning-flash-codes zegt
12SD card overcurrent detected
Er zit alleen geen SD kaart in...

Zodra de USB NVME SSD erin zit gebeurd dit. Zonder blijft het lampje permanent branden. Ik ga denk ik maar een SD kaartje voorzien van HA en dan even geen SSD. Hopen dat dat beter gaat.

Zal voor de performance misschien niet zo goed zijn.

Hopen dat ik met een backup restore snel weer draai.

[ Voor 42% gewijzigd door Fairy op 12-06-2026 13:09 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Fairy Als je volledige backup draait dan is de backup alles wat je nodig hebt om weer verder te gaan bij verse install.

Qua Pi, kijk je ook met een monitor? Zou verwachten daar wat meer te zien.

Alternatief zou je ook weer eens een boot vanaf SD, zonder verder wat aangesloten, kunnen proberen. Als dat ook niet werkt vrees ik toch dat de taart op is...

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Septillion schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:16:
@Fairy Als je volledige backup draait dan is de backup alles wat je nodig hebt om weer verder te gaan bij verse install.

Qua Pi, kijk je ook met een monitor? Zou verwachten daar wat meer te zien.

Alternatief zou je ook weer eens een boot vanaf SD, zonder verder wat aangesloten, kunnen proberen. Als dat ook niet werkt vrees ik toch dat de taart op is...
Scherm aansluiten is wat lastig. Hij draait in de meterkast in een frame.

Ik heb zojuist een image op een SD gezet en die start nu op. Denk dat hij die SSD niet meer trekt, maar wel gek ineens. Die SSD is misschien ook wel wat zwaarder, maar heeft tijden gedraaid zonder problemen.

Ik probeer het met SD of dat goed bevalt en maar zien of dat afdoende is.
edit:
Gelukkig kan ik nog bij die disk, want hij vroeg vervolgens om een backup key. Ik had nooit wat ingesteld of erover gelezen, dus die heb ik nog kunnen terughalen. Wel een minpuntje want bij een echte crash was ik mooi alles kwijt geweest.

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 12-06-2026 13:42 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is de aangeraden oplossing voor Thread support in HA? Voor Zigbee heb ik een Sonoff dongle. Ik heb nog geen Thread Border Router en wilde met wat Ikea spul klooien.
In de TS zie ik niks over Thread of Matter.

[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-06-2026 14:10 ]

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
@Olaf van der Spek Jouw situatie is natuurlijk niet helemaal vergeijkbaar, maar ik bleek stiekem al een TBR router te hebben in mijn soundbar.

Daar kwam ik per ongeluk achter toen mijn telefoon vanuit de samsung app automagisch mijn ikea matter sensor herkende, die ik eigenlijk eerst stand alone wilde testen :-)

Installeren via de standaard matter integratie was via een paar klikken geregeld daarna.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Fairy schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:18:
Scherm aansluiten is wat lastig. Hij draait in de meterkast in een frame.
Mja, zonder scherm blijft debuggen soms erg lastig. Tijd voor een PicoKVM ofzo?
Ik heb zojuist een image op een SD gezet en die start nu op. Denk dat hij die SSD niet meer trekt, maar wel gek ineens. Die SSD is misschien ook wel wat zwaarder, maar heeft tijden gedraaid zonder problemen.
Mja, dat is wel gek. Of misschien controller of SSD toch niet meer super tof ofzo.
Ik probeer het met SD of dat goed bevalt en maar zien of dat afdoende is.
Voor lange tijd kan ik niet aanraden om HA op een SD te draaien.
edit:
Gelukkig kan ik nog bij die disk, want hij vroeg vervolgens om een backup key. Ik had nooit wat ingesteld of erover gelezen, dus die heb ik nog kunnen terughalen. Wel een minpuntje want bij een echte crash was ik mooi alles kwijt geweest.
Dan heb je er toch echt een keer overheen gelezen. Je hebt altijd er actief langs moeten klikken als je een backup instelde. En als je al een backup had draaien voor dat encryptie geïntroduceerd werd bleef deze unencrypted tot je actief door de backup settings heen ging en dan als nog langs de encryption key ging.

Maar schijnbaar was je niet de enige doorklikker en is het afgelopen updates nog lastiger gemaakt om gewoon door te klikken. :+
Pagina: 1 ... 400 ... 404 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.