Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 395 396 Laatste
Acties:

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
Geen matches
Ben(V) schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:37:
Je kunt wel denken ik wil niets van AlieExpress, maar je vergeet dat al die devices (ook INNR) in China gemaakt zijn en voor de prijs van een INNR kun je drie Tuya's kopen.
Fabricage in een land is een ding. Kwaliteitscontrole en garanties iets anders. En met garanties bedoel ik dan dat een Europese webshop die rommel verkoopt die niet voldoet aan de Europese standaarden (CE etc) nogal eens een probleem zou kunnen hebben. Maarja, daar heeft AliExpress geen last van. Dus de kwaliteitscontrole en voldoen aan "verplichtingen" kan bij AliExpress spul dusdanig lager zijn dat het in Europa niet door keuringen zou komen. Betekend niet dat AliExpress per definitie slecht is. Alleen weet je gewoon niet wat je koopt en zelf onderzoek doen (apparatuur uit elkaar halen om te controleren of het veilig is) doet ook lang niet iedereen / kan niet iedereen. En v.w.b. Tuya is er ook voldoende spul dat onder andere namen verkocht wordt en o.a. ook bij Europese webshops te vinden is (Moes bv). Maar ook dat is geen garantie dat een product dat Moes in een Europese webshop verkoopt identiek is aan Tuya of een no-name op AliExpress, ondanks dat ze beiden bij Tuya van een band rollen. Wellicht zitten er in de "AliExpress" variant goedkopere onderdelen. Of heeft Moes juist een eigen QA die veel beter toezicht houd en slechte producten er uit haalt / hogere eisen stelt dan wat ander white label merken verkopen.

En ja, ik weet het, CE is geen keuring. CE is een "ik als importeur / fabrikant geef aan dat het voldoet aan de Europese eisen". Voor een echte onafhankelijke keuring en niet alleen een claim van een importeur / fabrikant moet je kijken naar het Nederlandse KEMA of Duitse TUV. Dan is het wel door een onafhankelijke partij aan tests / inspectie onderworpen.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:48

Antonio di

a mi me dijeron que si

Geen matches
RobertMe schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Fabricage in een land is een ding. Kwaliteitscontrole en garanties iets anders. En met garanties bedoel ik dan dat een Europese webshop die rommel verkoopt die niet voldoet aan de Europese standaarden (CE etc) nogal eens een probleem zou kunnen hebben. Maarja, daar heeft AliExpress geen last van. Dus de kwaliteitscontrole en voldoen aan "verplichtingen" kan bij AliExpress spul dusdanig lager zijn dat het in Europa niet door keuringen zou komen. Betekend niet dat AliExpress per definitie slecht is. Alleen weet je gewoon niet wat je koopt en zelf onderzoek doen (apparatuur uit elkaar halen om te controleren of het veilig is) doet ook lang niet iedereen / kan niet iedereen. En v.w.b. Tuya is er ook voldoende spul dat onder andere namen verkocht wordt en o.a. ook bij Europese webshops te vinden is (Moes bv). Maar ook dat is geen garantie dat een product dat Moes in een Europese webshop verkoopt identiek is aan Tuya of een no-name op AliExpress, ondanks dat ze beiden bij Tuya van een band rollen. Wellicht zitten er in de "AliExpress" variant goedkopere onderdelen. Of heeft Moes juist een eigen QA die veel beter toezicht houd en slechte producten er uit haalt / hogere eisen stelt dan wat ander white label merken verkopen.

En ja, ik weet het, CE is geen keuring. CE is een "ik als importeur / fabrikant geef aan dat het voldoet aan de Europese eisen". Voor een echte onafhankelijke keuring en niet alleen een claim van een importeur / fabrikant moet je kijken naar het Nederlandse KEMA of Duitse TUV. Dan is het wel door een onafhankelijke partij aan tests / inspectie onderworpen.
Klopt helemaal .
Maar Kema en TUV zijn al lang commerciële ondernemingen (Dekra) onder toezicht van "de Raad voor Accreditatie", commercie geeft verkeerde prikkels voor keuring. Men had Kema, TUV etc. (semi)Overheid moeten laten, desnoods moeten samenvoegen in 1 (semi) Overheid EU organisatie. De overheden hebben alleen nog beleidsmakers/Fin.Controllers en wil niets meer zelf doen. Nog steeds is het moto uitbesteden. Maar goed off-topic

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:04
Geen matches
In verband met een nieuwe woning ben ik me aan het oriënteren voor een nieuw smarrthome systeem.

De volgende installaties zou ik graag willen managen met Home Assistant:
-verlichting
-camera's
-inbraakalarm
-rookmelders
-ventilatie ( Duco wtw)
-warmtepomp (Nibe)
-tuinbewatering
-slimme deurbel/intercom
-inbouw plafondspeakers in de woonkamer en keuken
-gordijnen
-wall display
-vloerverwarming
-thuisbatterij
-autolader

Momenteel ben ik nog in de leidingaanlegfase maar ik probeer voor mezelf inizchtelijk te krijgen welke merken apparatuur toegepast kunnen worden om aansturing vanuit Home Assistant mogelijk te maken.

Ik heb nagedacht over een systeem zoals Jung Home of Busch Jaeger Free@Home maar ik ben bang dat ik tegen beperkingen aan ga lopen.

In mijn vorige woning had ik Home Assistant op een Raspberry PI 4 in combinatie met Shelly's toegepast. Op zich draaide het prima. Ik heb wel enkele defecte Shelly's moeten vervangen en wifi-perikelen zorgden weleens voor problemen.

Als jullie opnieuw zouden mogen beginnen met een smart home installeren, welke merken zouden jullie dan toepassen?

Overige suggesties zijn meer dan welkom :-)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Geen matches
Het gaat niet zozeer over merken, wel over welke standaarden je wil gebruiken (hoe minder je er hoeft te combineren, hoe beter) en hoe betrouwbaar je backbone moet zijn. En dan kom je bij een klassiek bedraad systeem uit. Draadloos blijft draadloos, en dat wil ook zeggen: batterijen overal en nergens. Als je dan toch nieuw bouwt, waarom dan geen deftig, bedraad domoticasysteem?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:31

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Geen matches
Baxke schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:17:
In verband met een nieuwe woning ben ik me aan het oriënteren voor een nieuw smarrthome systeem.

De volgende installaties zou ik graag willen managen met Home Assistant:
-verlichting
-camera's
-inbraakalarm
-rookmelders
-ventilatie ( Duco wtw)
-warmtepomp (Nibe)
-tuinbewatering
-slimme deurbel/intercom
-inbouw plafondspeakers in de woonkamer en keuken
-gordijnen
-wall display
-vloerverwarming
-thuisbatterij
-autolader

Momenteel ben ik nog in de leidingaanlegfase maar ik probeer voor mezelf inizchtelijk te krijgen welke merken apparatuur toegepast kunnen worden om aansturing vanuit Home Assistant mogelijk te maken.
In mijn bouwfase (ruim 10 jaar geleden) bedacht ik me gelukkig dat ik voldoende leidingen (buizen) vanuit de meterkast naar alle ruimtes heb gemaakt. En sommige ruimtes meer dan 1x, zoals de zitkamer en werkkamer. Elk heeft een dubbele RJ45, zodat ik apparatuur bedraad kan aansluiten aan mijn switch. Dat werkt stabiele en betrouwbaarder dan WiFi.
Ik heb nagedacht over een systeem zoals Jung Home of Busch Jaeger Free@Home maar ik ben bang dat ik tegen beperkingen aan ga lopen.

In mijn vorige woning had ik Home Assistant op een Raspberry PI 4 in combinatie met Shelly's toegepast. Op zich draaide het prima. Ik heb wel enkele defecte Shelly's moeten vervangen en wifi-perikelen zorgden weleens voor problemen.

Als jullie opnieuw zouden mogen beginnen met een smart home installeren, welke merken zouden jullie dan toepassen?
Behalve Home Assistant gebruik ik ook vanaf het begin hier Fibaro. Dat gebruik ik voornamelijk voor verlichting.
Het verschil is dat Fibaro echt een set-and-forget systeem is. Als het eenmaal ingesteld is zoals je het hebben wilt, dan blijft het dat jaar in jaar uit doen.
Home Assistant zal je altijd bij moeten houden. Als je daar je updates niet blijft bijhouden, dan loopt de machine vroeg of laat vast.

En het voordeel van beide gebruiken is dat je ze prima onderling kunt koppelen.

Verder gebruik ik vanaf het begin hier een iungo voor de registratie van de slimme meter. Dat is een doosje dat gewoon stand-alone werkt. Geen abo voor nodig en alle data blijft binnenshuis. Nederlands product met prima ondersteuning, kan ik uit ervaring vertellen.
Behalve de slimme meter kun je er ook extra tussenmeters (modbus) mee koppelen. Dat doe ik met mijn laadpaal, warmtepompen, PV-omvormers (2x) en nog wat. Dat werkt erg robuust. Een stuk betrouwbaarder dan HA voor de registratie laten zorgen.
En ook de iungo is prima door HA uit te lezen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
Geen matches
Borromini schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:32:
Het gaat niet zozeer over merken
Nouja, als je leest "meerdere Shellys zijn stuk gegaan" gaat het wellicht juist wel ook over merken. Maar ja, het gaat natuurlijk om veel meer.
wel over welke standaarden je wil gebruiken (hoe minder je er hoeft te combineren, hoe beter) en hoe betrouwbaar je backbone moet zijn. En dan kom je bij een klassiek bedraad systeem uit. Draadloos blijft draadloos, en dat wil ook zeggen: batterijen overal en nergens. Als je dan toch nieuw bouwt, waarom dan geen deftig, bedraad domoticasysteem?
Draadloos hoeft natuurlijk ook niet perse slecht te zijn. Zigbee en ZWave zijn bewezen protocollen die gewoon zeer prima werken Tegenover wifi dat ook weer niet echt voor IoT geschikt is, of in ieder geval voor sensoren etc die maar zeer weinig data nodig hebben.
Bedraad, ala KNX, is natuurlijk ook weer een hele andere tak van sport. En qua betrouwbaarheid IMO niet perse nodig. Maar, als je dan toch bezig bent vanuit "nieuwe woning" en alle muren al open hebt liggen.... Alhoewel ik me er nooit in verdiept heb en geen idee heb hoe makkelijk dat werkt / op te zetten is en vervolgens evt ook nog vanuit HA aan te sturen etc.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:08
Geen matches
Het aantal draadloze sensortjes en schakelaars hier begint te groeien, en de eerste onverwachte uitval heb ik al gehad. Dus, twee dingen aan het bouwen:

1. Een dashboard met alle batterij-SoC's in één oogopslag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/x0uUsCljXhpPbFrDm1QrZKgN.png

Dit zijn ze nog lang niet allemaal, ik ben nog lampen en hun bijbehorende remotes aan het migreren vanaf de Ikea Dirigera naar direct zigbee via ZHA.

2. Een automation die me een berichtje stuurt als één van de SoC's onder de 15% komt, zodat ik naar bovenstaand dashboard kan kijken om te zien welke toe is aan een batterijwissel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:34
Geen matches
JeroenH schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:00:
Het aantal draadloze sensortjes en schakelaars hier begint te groeien, en de eerste onverwachte uitval heb ik al gehad. Dus, twee dingen aan het bouwen:

[Afbeelding]

Dit zijn ze nog lang niet allemaal, ik ben nog lampen en hun bijbehorende remotes aan het migreren vanaf de Ikea Dirigera naar direct zigbee via ZHA.

2. Een automation die me een berichtje stuurt als één van de SoC's onder de 15% komt, zodat ik naar bovenstaand dashboard kan kijken om te zien welke toe is aan een batterijwissel.
Ik durf het bijna niet te zeggen... in de release van vorige week zit een maintenance dashboard die alle batterij statussen in 1x weergeeft :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:04
Geen matches
Borromini schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:32:
Het gaat niet zozeer over merken, wel over welke standaarden je wil gebruiken (hoe minder je er hoeft te combineren, hoe beter) en hoe betrouwbaar je backbone moet zijn. En dan kom je bij een klassiek bedraad systeem uit. Draadloos blijft draadloos, en dat wil ook zeggen: batterijen overal en nergens. Als je dan toch nieuw bouwt, waarom dan geen deftig, bedraad domoticasysteem?
De prijs. Ik ben zelf werkzaam in de elektrotechniek en ik heb ervaring met knx. Het huis voorzien van een bedrade knx installatie past niet in het budget.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:24
Geen matches
JeroenH schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:00:

[Afbeelding]

Bij 1. Zou ik eens naar het nieuwe batterijdashboard kijken, zoals net genoemd.

Bij 2. Check dit eens https://smarthomeaddict.co.uk/2022/07/introduction-to-blueprints-in-home-assistant-low-battery-notifications/

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

Pagina: 1 ... 395 396 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.