Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 392 393 Laatste
Acties:

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:37
TheFes schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:57:
[...]
Je hebt de optie om 2 sensoren op te voeren, eentje voor consumptie (vanuit het grid) en eentje voor productie (naar het grid). Dat is de onderste radio button. Je productie sensor moet dan wel negatief zijn.
De andere optie is om 1 sensor te gebruiken met de netto waarde, positief bij consumptie, negatief bij productie.

Op dit moment heb je dus alleen consuptie ingevoerd, en krijg je dus niet het juiste resultaat.
Je kunt eventueel een template sensor aanmaken voor je netto waarde.
Hmmm... De SlimmeLezer geeft positieve waardes voor "Power Produced", dus daar gaat het dan fout, denk ik.
RobertMe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:02:
[...]

Doordat @Ben.Hahlen ook twee energy sources heeft (hoog en laag tarief) kan die ook bij de ene de consumptie opgeven en bij de ander de "inverted" radio kiezen in combinatie met het (positieve) teruglever-vermogen.

Dat is hoe die bij mij is ingesteld en prima werkt. Waarbij er onderwater dan een sensor (/template sensor) wordt aangemaakt die de *-1 doet. En op het energy dashboard worden beide power sources dan weer opgeteld.
Oh... Dat is het misschien wel, want dat was het volgende wat ik ging typen.
Dit nu zo ingesteld, even kijken wat dat gaat doen.

Blog

Ben.Hahlen schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:05:
Oh... Dat is het misschien wel, want dat was het volgende wat ik ging typen.
Dit nu zo ingesteld, even kijken wat dat gaat doen.
Aangezien die sensoren gewoon historie hebben in de database, zou je het effect meteen moeten zien (ook voor data van voorgaande dage)

Bovenstaande klopt niet. HA maakt voor de inverted sensor achter de schermen een nieuwe sensor aan, die dus nog geen data heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 01-05-2026 11:08 ]

Home Assistant configuratie

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:15
TheFes schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:06:
Bovenstaande klopt niet. HA maakt voor de inverted sensor achter de schermen een nieuwe sensor aan, die dus nog geen data heeft.
Dit dus. Maar voor het eind van de grafiek gebruikt die volgens mij wel de live state? Dus daar zou het dan wel correct moeten staan.

Maar sowieso raar. Want het argument tegen de *-1 op de historie doen is dat het "te zwaar is om het steeds te berekenen". Maar als je meerdere power sources hebt is het blijkbaar niet "te zwaar" om die twee bij elkaar op te tellen :? :X :F Als in: er wordt al per data punt (dus elke 5 minuten als het uit de short term komt en elk uur als het uit de long term komt) een berekening gedaan in de browser. Of dat nu vervolgens twee waardes optellen is of een waarde vermenigvuldigen met -1 en dan optellen zal het enorme verschil niet ineens maken.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:02
@Ben.Hahlen even voor de zekerheid: je hebt toch wel de power entity bij de zonnepanelen gezet en niet grid entity?

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

wickydude schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:39:
@Ben.Hahlen even voor de zekerheid: je hebt toch wel de power entity bij de zonnepanelen gezet en niet grid entity?
Huh, er moet een entity bij solar, maar ook bij de grid entities.
Aan de kleuren van zijn screenshot te zien, had hij inderdaad al een correcte sensor bij solar ingesteld.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:01

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Rivanov schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:48:
Sindskort Claude aan m'n HA gekoppeld. Dat werkt echt geniaal. Met één simpele prompt zet hij een complete automation en/of dashboard klaar in m'n HA installation. :)
Ik heb inmiddels hetzelfde gedaan, dat werkt goed. Claude(ik gebruik de gratis versie, gewoon in de browser) werkt wel lekker om HA automations te maken en fouten te herstellen. Ik moet nog even gaan experimenteren, kijken wat er nu allemaal mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMZ9Q_KlK4udHF8e0q42t2VhXvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qd8GDEVMEi8imQFZeqWBefGf.png?f=fotoalbum_large

Edit: Net even wat gespeeld met Claude. Claude kan het fouten logboek van HA uitlezen (akls ik toestemming geef)en doet voorstellen om de problemen op te lossen. Er wordt om toestemming gevraagd om de geboden oplossing aan te passen in de YAML.

[ Voor 12% gewijzigd door janvanduschoten op 01-05-2026 13:59 ]

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:37
@TheFes @wickydude @RobertMe
Dank voor al jullie hulp!

Het ziet er nu zo uit (je kan precies zien waar het verzet is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGb1DM-PbF2IaoxNO63J_pAKj1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F6Suj0sPypWijuUGqIVP5X67.png?f=fotoalbum_large

Blog

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:18
Hoi allemaal, ik ben op zoek naar hulp.

Ik wil een trigger maken die wordt geactiveerd wanneer mijn huidige elektriciteitstarief negatief gaat. Zonneplan is mijn energieleverancier en ik beschik over een sensor die het huidige (uur) tarief aangeeft. Omdat de sensor de prijs toont met en zonder - teken, dacht ik dat ik dat kon gebruiken om de trigger af te laten gaan. Daarom heb ik mijn trigger nu zo ingesteld. Maar dit werkt dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN5vA8OywXcWGWPiek49yGanK8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wDbv8Ez1QLZYXgBnvAYKJukf.png?f=fotoalbum_large

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:03
robmoh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:50:
Hoi allemaal, ik ben op zoek naar hulp.

Ik wil een trigger maken die wordt geactiveerd wanneer mijn huidige elektriciteitstarief negatief gaat. Zonneplan is mijn energieleverancier en ik beschik over een sensor die het huidige (uur) tarief aangeeft. Omdat de sensor de prijs toont met en zonder - teken, dacht ik dat ik dat kon gebruiken om de trigger af te laten gaan. Daarom heb ik mijn trigger nu zo ingesteld. Maar dit werkt dus niet.

[Afbeelding]
In plaats van triggeren op status kan je in dit geval beter triggeren op Numerieke status. Dan stel je in dat hij afgaat zodra de waarde onder 0 komt

• robmoh
dixet schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:02:
[...]

In plaats van triggeren op status kan je in dit geval beter triggeren op Numerieke status. Dan stel je in dat hij afgaat zodra de waarde onder 0 komt
OK, aangepast naar numerieke status. Vraag: mijn tarieven wijzigen per uur. Betekent dit dat de trigger ieder uur afgaat wanneer de prijs wijzigt? Bijvoorbeeld van 0,10 naar 0,11

Dat hoeft dus niet. Ik wil dat hij alleen triggerd wanneer de prijs van positief naar negatief en vice versa.
robmoh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:17:
[...]

OK, aangepast naar numerieke status. Vraag: mijn tarieven wijzigen per uur. Betekent dit dat de trigger ieder uur afgaat wanneer de prijs wijzigt? Bijvoorbeeld van 0,10 naar 0,11

Dat hoeft dus niet. Ik wil dat hij alleen triggerd wanneer de prijs van positief naar negatief en vice versa.
Dat is precies wat een numeric state trigger doet.
Voorbeeld:
YAML:
1
2
3
trigger: numeric_state
entity_id: sensor.zonneplan_price
below: 0
In dit geval zal de trigger activeren als de state van de sensor van 0 of hoger naar onder de 0 gaat. Om opnieuw te triggeren zal de sensor dus ook weer eerst 0 of hoger moeten worden. Zo lang hij onder de 0 blijft zal er geen trigger volgen.

• robmoh
TheFes schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Dat is precies wat een numeric state trigger doet.
Voorbeeld:
YAML:
1
2
3
trigger: numeric_state
entity_id: sensor.zonneplan_price
below: 0
In dit geval zal de trigger activeren als de state van de sensor van 0 of hoger naar onder de 0 gaat. Om opnieuw te triggeren zal de sensor dus ook weer eerst 0 of hoger moeten worden. Zo lang hij onder de 0 blijft zal er geen trigger volgen.
Prijs is zojuist naar positief gegaan. Trigger ging af. Dank!
Pagina: 1 ... 392 393 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.