Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 386 387 Laatste
Acties:

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-03 16:59
@CH4OS
Bingo. Heb Bluetooth in de App uitgezet en voila het werkt. Dank je!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:14
AWEF schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:01:
[...]

Als je de huidige P1 meter laat staan blijft die in je energy dahsboard zichtbaar.

Tip: Ik heb een template sensor aangemaakt die gevuld word met de data van m'n P1 meter. Op het moment dat ik een nieuwe P1 meter aansluit, dan wijzig ik de waarde van de template sensor en dan blijft alle data gewoon zichtbaar zonder iets aan te passen.
Het is een oud bericht maar ik loop tegen hetzelfde fenomeen aan en vandaag wordt mijn nieuwe P1-meter binnnen verwacht. Dacht dat ik al een aparte template sensor had maar klaarblijkelijk niet. Het maffe is dat ik de template-sensors van de nu defecte P1-meter ook niet meer vind in HomeAssistant zelf (ook niet als niet beschikbaar). Zou het dan nog een optie kunnen zijn om de sensoren van de nieuwe P1-meter dezelfde naam te geven als de oude? Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik al aparte sensoren had aangemaakt op basis van die gegevens, maar helaas dus...

Waar ik bang voor ben is door toevoeging van de nieuwe P1-meter ik de 1e keer absurde waardes in mijn dashboard krijg dat ik zeg maar 11000kWh heb afgenomen en 6000kWh heb teruggeleverd vandaag, En dat wil ik proberen te voorkomen.
Sowieso maar ff complete backup eerst

Update: toch die sensors gevonden. Ik zocht te moeilijk.

Nog een update: overigens wel ooit afgeleide sensoren gemaakt maar die niet aan het dashboard toegevoegd. Ik denk dat ik ook weet waarom want soms geeft ie een waarde 0. Jaren geleden die sensor aangemaakt.

- sensor:
- name: 'Totale stroom import piek'
unit_of_measurement : "kWh"
state: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_t2') | round(1, default=0) }} "
icon: mdi:flash

Geeft dus nu ook 0 en die zou eigenljik de laatste waarde (ok, dat is 0 nu omdat er niks binnenkomt) moeten geven.

Overigens kan ik niet de configuratie van het elektriciteitsnetwerk in het dashboard aanpassen zo lijkt het. Dan moet ik denk ik toch gaan voor de optie om straks de entiteiten van de P1-meter diezelfde naam te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph_MK7Y7AryHEf15cvtCZu6pfdI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7hc44HKYErgpiTZPeM9dNbry.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door DikkieDick op 28-03-2026 08:12 ]

aka pluim003 - Marstek Venus v1

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:46
DikkieDick schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:45:
[...]

Het is een oud bericht maar ik loop tegen hetzelfde fenomeen aan en vandaag wordt mijn nieuwe P1-meter binnnen verwacht. Dacht dat ik al een aparte template sensor had maar klaarblijkelijk niet. Het maffe is dat ik de template-sensors van de nu defecte P1-meter ook niet meer vind in HomeAssistant zelf (ook niet als niet beschikbaar). Zou het dan nog een optie kunnen zijn om de sensoren van de nieuwe P1-meter dezelfde naam te geven als de oude? Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik al aparte sensoren had aangemaakt op basis van die gegevens, maar helaas dus...

Waar ik bang voor ben is door toevoeging van de nieuwe P1-meter ik de 1e keer absurde waardes in mijn dashboard krijg dat ik zeg maar 11000kWh heb afgenomen en 6000kWh heb teruggeleverd vandaag, En dat wil ik proberen te voorkomen.
Sowieso maar ff complete backup eerst

Update: toch die sensors gevonden. Ik zocht te moeilijk.

Nog een update: overigens wel ooit afgeleide sensoren gemaakt maar die niet aan het dashboard toegevoegd. Ik denk dat ik ook weet waarom want soms geeft ie een waarde 0. Jaren geleden die sensor aangemaakt.

- sensor:
- name: 'Totale stroom import piek'
unit_of_measurement : "kWh"
state: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_t2') | round(1, default=0) }} "
icon: mdi:flash

Geeft dus nu ook 0 en die zou eigenljik de laatste waarde (ok, dat is 0 nu omdat er niks binnenkomt) moeten geven.

Overigens kan ik niet de configuratie van het elektriciteitsnetwerk in het dashboard aanpassen zo lijkt het. Dan moet ik denk ik toch gaan voor de optie om straks de entiteiten van de P1-meter diezelfde naam te geven.

[Afbeelding]
Die template sensor zal inderdaad voor 0 waardes zorgen als de bronsensor niet beschikbaar is. Die vanwege je default waarde op je round filter.
In plaats van een default waarde kun je dus beter availability gebruiken zodat je template sensor unavailable wordt als de bronsensor niet beschikbaar is. Dan krijg je ook die spikes niet.

Voor het vervangen van je P1 meter kun je simpelweg zorgen dat de nieuwe integratie dezelfde entity_ids gebruikt als de oude, dan wordt de history gemigreerd. Ik ben daarvoor al een aantal keer een stappenplan gepost in dit topic.

Home Assistant configuratie

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:19

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheFes schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:03:
[...]
Voor het vervangen van je P1 meter kun je simpelweg zorgen dat de nieuwe integratie dezelfde entity_ids gebruikt als de oude, dan wordt de history gemigreerd. Ik ben daarvoor al een aantal keer een stappenplan gepost in dit topic.
Is er ook een (liefst makkelijke) manier om LTS data los te weken van de ene sensor en daarna aan de andere sensor te knopen zonder ze te hoeven verwijderen?

André Huisman (www.new-line.nl)

• DikkieDick
TheFes schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Die template sensor zal inderdaad voor 0 waardes zorgen als de bronsensor niet beschikbaar is. Die vanwege je default waarde op je round filter.
In plaats van een default waarde kun je dus beter availability gebruiken zodat je template sensor unavailable wordt als de bronsensor niet beschikbaar is. Dan krijg je ook die spikes niet.

Heb je ff een snelle link naar het stappenplan want heb zitten zoeken en vond hem niet. Had de oude sensoren hernoemd en de nieuwe de oude naam gegeven maar helaas is het hele energiedashboard leeg van voor zo net. Alleen het gas ging goed. Ga nu de backup terugplaatsen

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@DikkieDick Als je wilt dat nieuwe sensor verder gaat met oude waarde kan je niet hernoemen. Dat kan alleen door de oude echt te verwijderen. Als je hernoemt dan hernoem je ook de LTS. Bij verwijderen blijft deze bestaan onder de aloude naam en als je dan de nieuwe sensor de oude naam heeft plak je het er aan vast.

Maar je bent dus niet zo zeer over van meter maar van P1 uitlezer?

[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 28-03-2026 14:11 ]

• DikkieDick
Septillion schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:09:
@DikkieDick Als je wilt dat nieuwe sensor verder gaat met oude waarde kan je niet hernoemen. Dat kan alleen door de oude echt te verwijderen. Als je hernoemt dan hernoem je ook de LTS. Bij verwijderen blijft deze bestaan onder de aloude naam en als je dan de nieuwe sensor de oude naam heeft plak je het er aan vast.

Maar je bent dus niet zo zeer over van meter maar van P1 uitlezer?
Het is me even abracadabra aan het worden. Overigens na de restore zijn heel apart de naamswijzigingen nog steeds in tact, dus de oude entiteiten had ik hernoemd naar naam_oud, en de nieuwe naar de oude naam. En heb toch echt alles gerestored, dus de complete /config-directory met subdirectories na het stoppen van de docker-container. En de backup was ook gemaakt met gestopte docker-container. Backup is van 13:22.
Het energydashboard geeft in ieder geval weer mijn historie, maar niet dat de entiteiten niet beschikbaar zijn (zoals hierboven in het screenshotje van vanochtend). Nou ja, ff kijken wat ie er om 3 uur zo van maakt.

En ik lees idd P1-meter uit via HomeWizard. In ieder geval is het positieve wel dat de nieuwe P1-meter bij de eerste poging ook wilde connecten aan de Marstek Venus-batterij dus kan weer mooi op zelf geïnitieerde mode zetten. Fw van de P1-meter is nog 5.zoveel. Wilde na toevoegen in HW-app gelijk updaten maar daar liep iets mis. En ik wil hem nu ook op de 5.x laten want daar heeft de batterij 14 maanden zonder problemen mee kunnen werken.

En om 3 uur ziet het er goed uit. Uiteraard vreemde waardes bij vandaag want dat is nog het restant wat ie gemist heeft afgelopen week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rfBOjz4dYHbtQ26kek3SB6yul0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iowQQ12PEIYR76Z6qboM24Py.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N54cmO2ziWSeLPhLciz0IVqc2kk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OAMSiMmIStIOidTZbd8WQtfK.png?f=fotoalbum_large

Daar kan ik mee leven. Maar daar had ik ook al wel rekening mee gehouden. Afgelopen dagen gaf het bord dat ik 100% zelfvoorzienend was. :-)

[ Voor 38% gewijzigd door DikkieDick op 28-03-2026 15:07 ]

Pagina: 1 ... 386 387 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.