@Raven Hernoemen doe je toch gewoon per device, niet per entiteit. Dus veel meer werk dan standaard is het niet.
Ik zag vandaag een nieuwe Z-wave JS update (1.1.0) beschikbaar:Witlof schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:18:
Sinds de update gisteren, blijven vanmorgen de gordijnen dicht. Na een inspectie bleek de Fibaro rollershutter (Z-Wave) op 'closing' te staan i.p.v. closed. Bij 'opening' ging het ook niet goed. Moest dus opnieuw kalibreren om dit op te lossen. Meer mensen dit probleem of is het gewoon toeval dat het samen valt met een update om opnieuw te kalibreren?
Bugfixes
Fixes an issue where the moving state of certain covers could be stuck on "opening" or "closing"
@Witlof de laatste commit is van drie maanden geleden. Daar zie ik versie 4.0.1 staan. Waar jij informatie vindt over versie 5 weet ik niet.
Edit: ah, gevonden.
Interessant is dat de EnergyZero integration door dezelfde persoon lijkt te worden onderhouden als degene die python-energyzero onderhoudt. Maar blijkbaar heeft hij de integration al een tijdje niet geupdate, terwijl python-energyzero sinds december kwartiersprijzen ondersteunt.
Er staat ook een feature request open voor de update zodat kwartiersprijzen werken, maar blijkbaar ligt dat stil.
Zelf heb ik geen dynamische prijzen en ook geen ervaring met integrations die prijzen ophalen. Maar zijn er tegenwoordig niet veel meer integrations die je kan gebruiken om de prijzen op te halen die wel ook de kwartierprijzen laten zien?
Interessant is dat de EnergyZero integration door dezelfde persoon lijkt te worden onderhouden als degene die python-energyzero onderhoudt. Maar blijkbaar heeft hij de integration al een tijdje niet geupdate, terwijl python-energyzero sinds december kwartiersprijzen ondersteunt.
Er staat ook een feature request open voor de update zodat kwartiersprijzen werken, maar blijkbaar ligt dat stil.
Zelf heb ik geen dynamische prijzen en ook geen ervaring met integrations die prijzen ophalen. Maar zijn er tegenwoordig niet veel meer integrations die je kan gebruiken om de prijzen op te halen die wel ook de kwartierprijzen laten zien?
[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 25-03-2026 09:02 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Thanks @Gizz! Ik wist het zelf niet meer te vinden, maar nu snap ik waarom. Zal daar de verwarring ook bij mij in hebben gezeten. Ik heb zelf ook nog geen dynamisch contract, maar ben wel aan het kijken of het wellicht wat kan zijn voor als mijn huidig contract afloopt.Gizz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:56:
@Witlof de laatste commit is van drie maanden geleden. Daar zie ik versie 4.0.1 staan. Waar jij informatie vindt over versie 5 weet ik niet.
ik hoop dat iemand hier de antwoord voor me heeft. ik ben overgestapt van de interte SQLite db naar Mariadb.
nu wil ik eigenlijk alleen de longterm statistics voor energie oneindig bewaren.
is dit dan voldoende?
nu wil ik eigenlijk alleen de longterm statistics voor energie oneindig bewaren.
is dit dan voldoende?
YAML:
chatgpt geeft juist aan dat ik alle energie entities moet includen, maar ik lees ook op verschillende fora dat dit niet nodig is.1
2
3
4
5
| recorder: db_url: mysql://homeassistant:YOUR_PASSWORD@core-mariadb/homeassistant purge_keep_days: 7 # purge alles ouder dan 7 dagen auto_purge: true commit_interval: 30 |
YAML:
daarnaast wordt purge+repack aangeraden:1
2
3
4
5
6
7
8
9
| recorder: db_url: mysql://homeassistant:YOUR_PASSWORD@core-mariadb/homeassistant purge_keep_days: 7 # purge alles ouder dan 7 dagen auto_purge: true commit_interval: 30 include: entities: - sensor.wasmachine_stekker_local_tuya_energy - sensor.zonnepanelen_energy |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| automation: - alias: Purge database every 7 days trigger: - platform: time at: "03:00:00" # nachtelijke purge action: - service: recorder.purge data: keep_days: 7 repack: true # verkleint database fysiek |
[ Voor 16% gewijzigd door SolarOrbiter op 25-03-2026 10:50 ]
De longterm statistics worden toch sowieso al altijd bewaard? Ik heb daar nooit iets voor moeten instellen. De purge instelling geldt alleen voor de "normale" stats.
Hier stond een dode link.
Je kunt entities excluden uit het recorder, maar dan wordt er dus helemaal niets van opgeslagen. En elke entity die opgeslagen wordt in de recorder, en ook een state_class heeft, komt ook in de long term statistics.SolarOrbiter schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:42:
ik hoop dat iemand hier de antwoord voor me heeft. ik ben overgestapt van de interte SQLite db naar Mariadb.
is dit dan voldoende?YAML:chatgpt geeft juist aan dat ik alle energie entities moet includen, maar ik lees ook op verschillende fora dat dit niet nodig is.
1 2 3 4 5 recorder: db_url: mysql://homeassistant:YOUR_PASSWORD@core-mariadb/homeassistant purge_keep_days: 7 # purge alles ouder dan 7 dagen auto_purge: true commit_interval: 30YAML:daarnaast wordt purge+repack aangeraden:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 recorder: db_url: mysql://homeassistant:YOUR_PASSWORD@core-mariadb/homeassistant purge_keep_days: 7 # purge alles ouder dan 7 dagen auto_purge: true commit_interval: 30 include: entities: - sensor.wasmachine_stekker_local_tuya_energy - sensor.zonnepanelen_energyYAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 automation: - alias: Purge database every 7 days trigger: - platform: time at: "03:00:00" # nachtelijke purge action: - service: recorder.purge data: keep_days: 7 repack: true # verkleint database fysiek
Je kunt dus niet een entity wel includen in de recorder, en vervolgens excluden uit de LTS.
HoiSeptillion schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:12:
[...]
Nog even gekeken maar niets opvallends gezien. Nog wat uit de Pi sensoren gekregen?
Neen niets.. abnormaals.
Ook geen reboots en ook geen lichten midden in de nacht meer aangehad...
Maar ongetwijfeld komt het terug...
ik begrijp dus dat in mijn geval dit goed is:TheFes schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:56:
[...]
Je kunt entities excluden uit het recorder, maar dan wordt er dus helemaal niets van opgeslagen. En elke entity die opgeslagen wordt in de recorder, en ook een state_class heeft, komt ook in de long term statistics.
Je kunt dus niet een entity wel includen in de recorder, en vervolgens excluden uit de LTS.
YAML:
hiermee behoud ik longterm statistics. 1
2
3
4
5
| recorder: db_url: mysql://homeassistant:YOUR_PASSWORD@core-mariadb/homeassistant purge_keep_days: 7 # purge alles ouder dan 7 dagen auto_purge: true commit_interval: 30 |
is purge+repack nodig? moet de databse opnieuw ingepakt worden en lege plekken verwijderd? of is dit its wat tegenwoordig automatisch gebeurt?
Ik heb even geduld gehad, maar krijg het nog niet voor elkaar. De schuif is extreem lastig op dit volume en die knoppen zaten er vorig jaar wel maar zou niet weten hoe toe te voegen?TheFes schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:30:
[...]
Gefeliciteerd!
In de 2025.11 beta zit een fix die de slider makkelijker te bedienen maakt. Verder kun je op de tile card bij een media player nu ook knoppen voor + en - toevoegen.
[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 25-03-2026 11:43 ]
Als je purge_keep_days op 1 instelt dan kom je dichter bij wat je wilt. Er moeten namelijk entities bijgehouden worden door de recorder om in LTS terecht te komen (maar langer dan 1 uur zou in principe niet hoeven). Je kunt echter niet 1 uur instellen maar wel 1 dag (dus dat komt dan nog een beetje in de buurt).SolarOrbiter schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:42:
is dit dan voldoende?YAML:
1 2 3 4 5 recorder: db_url: mysql://homeassistant:YOUR_PASSWORD@core-mariadb/homeassistant purge_keep_days: 7 # purge alles ouder dan 7 dagen auto_purge: true commit_interval: 30
André Huisman (www.new-line.nl)
Tenzij je ze destijds ook al hernoemd had of, ook een leuke, toen een andere taal had ingesteld.Septillion schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:13:
@Raven Hernoemen doe je toch gewoon per device, niet per entiteit. Dus veel meer werk dan standaard is het niet.
@HuismAndré Dan kan je ze toch gewoon weer hernoemen?
Qua taal, dan doet hij zeker vertaalde suffixes die hij nu niet aanpast? Of juist wel?
Qua taal, dan doet hij zeker vertaalde suffixes die hij nu niet aanpast? Of juist wel?
Of je + en - buttons krijgt hangt (ook) af van de integratie die de speler levert. Probeer eens of je via UPNP wel + en - buttons krijgt.MarcelGo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:41:
[...]
Ik heb even geduld gehad, maar krijg het nog niet voor elkaar. De schuif is extreem lastig op dit volume en die knoppen zaten er vorig jaar wel maar zou niet weten hoe toe te voegen?
[Afbeelding]
Jazeker. Maar dan nog steeds op entiteitsniveau en niet op device niveau. Om op device niveau terug te mappen (zodat je na het hernoemen van het device alleen nog maar een eventuele entity reset name hoeft te doen) moet de entiteit destijds niet hernoemd zijn én, in sommige gevallen, de taal ook nog goed staat. Denk daarbij aan battery vs. batterij, luchtdruk vs. pressure, luchtvochtigheid vs humidity etc. etc. Dat laatste heb ik zelf aan de hand gehad met de Netatmo integratie (voorheen Engelstalige entiteiten, tegenwoordig Nederlandstalige). Zelf kies ik er zoveel mogelijk voor om de entiteiten in het Engels te houden en de namen in het Nederlands (zodat je 2-talig kunt opzoeken).Septillion schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:00:
@HuismAndré Dan kan je ze toch gewoon weer hernoemen?
[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 25-03-2026 13:06 ]
@HuismAndré Ik volg je nog even niet, je kan toch gewoon device hernoemen en dan een update entity id's doen?
Yep. 1 voor 1. Maar als de originele entiteitsnamen nooit veranderd zijn (en de taal ook goed staat) dan hoef je alleen maar het device te hernoemen naar de originele naam en daarna per entiteit van dat device op de reset button te drukken (in plaats van alles te moeten onthouden en/of copy/pasten).Septillion schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:07:
@HuismAndré Ik volg je nog even niet, je kan toch gewoon device hernoemen en dan een update entity id's doen?
Wat je op je screenshot laat zien is de more-info card. Een tile card moet je zelf toevoegen.MarcelGo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:41:
[...]
Ik heb even geduld gehad, maar krijg het nog niet voor elkaar. De schuif is extreem lastig op dit volume en die knoppen zaten er vorig jaar wel maar zou niet weten hoe toe te voegen?
[Afbeelding]
Daar is ook geen entity voor, volume is een attribuut van de media player entity. Daar moet je dus ook de tile card op aanmakenMarcelGo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:06:
@TheFes
Als ik hier kijk heb ik geen entiteit volume?
[Afbeelding]
ik heb uitiendleijk het volgende gedaan:
- mariadb in de configuration yaml.
- mariadb in de configuration yaml.
YAML:
- automation gemaakt die een dagelijkse purge+repack doet:1
2
| recorder: db_url: mysql://homeassistant:xxxxxxx@core-mariadb/homeassistant?charset=utf8mb4 |
YAML:
- sensor gemaakt, via configuration yaml:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: Purge dagelijks DB description: "" triggers: - trigger: time at: "03:00:00" conditions: [] actions: - action: recorder.purge metadata: {} data: repack: true apply_filter: false keep_days: 1 mode: single |
YAML:
- kaart gemaakt in dashboard. komende periode kijken of dit gaat werken en hoe groot de DB gaat worden. 1
2
3
4
5
6
7
8
9
| sql: - name: MariaDB Size db_url: mysql://homeassistant:xxxxxxxx@core-mariadb/homeassistant query: > SELECT ROUND(SUM(data_length + index_length)/1024/1024,1) AS size FROM information_schema.tables WHERE table_schema = 'homeassistant'; column: "size" unit_of_measurement: "MB" |
@TheFes Gelukt! Beetje omslachtig maar erg blij mee!
Is er iemand die een idee heeft? Ik heb de integratie stappen gevolgd, maar ik krijg nog altijd geen Nest devices te zien wanneer ik mezelf probeer te authenticeren met Google.CH4OS schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:15:
Onlangs heb ik Home Assistant ook weer opgepakt, wat is er een hoop veranderd in een paar jaar tijd en echt de wereld aan integraties zijn erbij gekomen, wow! Omdat ikzelf intussen ook wat meer in huis kan en wil heb ik dus Home Assistant weer opgepakt. Ik ben nu bezig met de Google Nest integratie. Ik heb de $5 USD reeds afgetikt aan Google, maar als ik vervolgens mijzelf moet authenticeren bij Google, moet ik vervolgens een device kiezen (ik heb een Nest v3 learning thermostat), maar dat apparaat zie ik niet tevoorschijn komen. Ook in mijn Google Home app kan ik hem niet toevoegen. In de Nest app zie ik hem wel staan en kan ik de thermostaat aansturen. Iemand die een idee heeft hoe ik dat deel aan de praat krijg?
De integratie heb ik intussen meermaals van boven tot onder gelezen, alsook de troubleshooting, maar ik kom er echt niet uit, helaas.
EDIT:
Net wel een of andere pub/sub API aangezet, maar dat heeft niet mogen baten. Ik zie nog altijd mijn Nest v3 thermostaat niet en kan hem dus niet selecteren bij het authorisatie process van Google. In de Google Home zie ik wel een 'Climate' gedeelte en in de Nest app heb ik de Nest v3 thermostaat vandaag ook twee keer opnieuw geïnstalleerd middels factory resets.
@HuismAndré Je bedoelt dat als een los entiteit hernoemt was dat deze nu niet mee gaat als het device hernoemt?
Ik hernoem zelden een los entiteit dus dat durf ik even niet te zeggen.
Ik hernoem zelden een los entiteit dus dat durf ik even niet te zeggen.
@SolarOrbiter Heb je dus geen automation voor nodig voor de purge, dat is gewoon een parameter voor je recoder. Standaard staat purge daar aan (elke dag om 4:12) en op 10 dagen bewaren. En doet hij een een repack elke 2e zondag.
Ofwel, nu doe je het 2x per nacht.
ik heb nu in de recorder auto_purge: false gezet, zodat purge+pack gelijktijdig plaats vindt tijdens de automation om 03.00 uur.Septillion schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:36:
@SolarOrbiter Heb je dus geen automation voor nodig voor de purge, dat is gewoon een parameter voor je recoder. Standaard staat purge daar aan (elke dag om 4:12) en op 10 dagen en doet hij een een repack elke 2e zondag.
@SolarOrbiter Ook een optie natuurlijk. Maar zo bang op dat je db groot wordt dat je dagelijkse repack wilt?
@Septillion Niet zozeer bang voor de grootte, maar ben hiermee begonnen vooral om stabiliteit te krijgen. De afgelopen tijd heb ik wat sqlite-corrupties gehad. Geen drama, want ik ben nog maar kort op HA, dus lt-statistics die ik kwijt ben is geen drama. Nu wil ik het vooral stabiel krijgen met MariaDB. Over een tijdje kan ik de repack en purge aanpassen, waarschijnlijk minder frequent. en dan hoop ik, dat als ik weer een crash/corruption heb, dat ik deze niet kwijt ben in mariadb.
Het device hernoemen verandert de namen van de entiteiten niet. Er staat wel een knopje om alle entiteiten van een device automatisch te hernoemen maar dat doet niet wat ie moet doen, die wil de namen terugzetten naar de namen die ik (inmiddels succesvol) met een scirpt uit verschillende config files heb zitten verwijderen.Septillion schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:13:
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
hmm, helaas loopt mijn HA ineens in de soep. Ik bekijk HA mestal via Android en daar zag het er globaal goed uit, maar toen ik vandaag in mijn browser keek was het een en al ellende. complete dashbords in "configuration error" en bij andere weer maar enkele kaarten.
Waarom is de weergave op de app een stuk beter dan in de browser? Uiteraard heb ik de cache vd browser gecleaned. In de app is de data gewoon actueel dus ook niet gecached oid.
Grootse wat me opviel is dat heel HACS verdwenen is: bij devices en settings staat hij nog wel, maar "not loaded". En dat betekend ook heel wat kaart types etc.
Hoe kan dit ineens wegvallen? Ik heb geen updates gedaan.
Hoe krijg ik het weer (vlot) terug?
Ik heb wat backups teruggezet, maar de situatie blijft... Ik draai op een thinclient met fatsoenlijke schijf, dus dat lijkt me ook geen issue.
Waarom is de weergave op de app een stuk beter dan in de browser? Uiteraard heb ik de cache vd browser gecleaned. In de app is de data gewoon actueel dus ook niet gecached oid.
Grootse wat me opviel is dat heel HACS verdwenen is: bij devices en settings staat hij nog wel, maar "not loaded". En dat betekend ook heel wat kaart types etc.
Hoe kan dit ineens wegvallen? Ik heb geen updates gedaan.
Hoe krijg ik het weer (vlot) terug?
Ik heb wat backups teruggezet, maar de situatie blijft... Ik draai op een thinclient met fatsoenlijke schijf, dus dat lijkt me ook geen issue.
[ Voor 11% gewijzigd door superduper op 25-03-2026 18:03 ]
@superduper Wat zie je in je logs?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@Raven Dan gok ik dat je de losse entiteiten al hernoemd had. Zolang je entiteiten gewoon "<device name> <suffix>" heten gaat het goed. Dus als je een los entiteit om een reden wilt hernoemen kan je dus ook het beste het zo hernoemen (dus incl huidige devicename).
En mja, als je al in de .storage hebt zitten editen dan kan er van alles gebeuren. Daar ook niet goed genoeg in. Misschien dat Spook dat ook zou kunnen oplossen.
En mja, als je al in de .storage hebt zitten editen dan kan er van alles gebeuren. Daar ook niet goed genoeg in. Misschien dat Spook dat ook zou kunnen oplossen.
@superduper Recent update gedaan? Of juist lang niet?
En al eens een "weggooi browser" (anders dan je standaard browser) getest? Of tweede PC?
En al eens een "weggooi browser" (anders dan je standaard browser) getest? Of tweede PC?
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/dRvPSCEaEgmSGJ5YC5KoMy02.png?f=fotoalbum_large)