Misschien een hele flauwe, maar heb je je browser cache al eens leeggemaakt?manusjevanalles schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:25:
[...]
Ok, het lijkt flink mis met HA. Heb een nieuwe VM opgezet en Home Assistant gekopieerd. Backup teruggezet, maar exact dezelfde fout zit nu ook in de nieuwe HA. Integraties halen geen data van internet.
Heb ook 2025.12.2 en 2025.11.2 getest met dezelfde data, en geven ook het probleem.
Wat zijn nu de opties? Ik voel er weinig voor om met een schone HA te beginnen. Waar zou de fout nou kunnen zitten? Het lijkt me dat dat het aan HA ligt.
Ja, ik heb op meerdere devices gekeken, en de log staat vol verse errors.Knielen schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:41:
[...]
Misschien een hele flauwe, maar heb je je browser cache al eens leeggemaakt?
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Jammer, dan zou ik nog iets van een dns probleem kunnen bedenken, draai je iets van pihole of Cloudflare of iets?manusjevanalles schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:47:
[...]
Ja, ik heb op meerdere devices gekeken, en de log staat vol verse errors.
Adguard, maar HA (en de hele VM) gaat buiten deze om (DNS-servers van provider). Ik draai deze config al zeker een jaar zonder problemen, tot recent.Knielen schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:54:
[...]
Jammer, dan zou ik nog iets van een dns probleem kunnen bedenken, draai je iets van pihole of Cloudflare of iets?
[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 28-02-2026 22:13 ]
Ik kan zo niet overal zien of de integraties gebruik maken van hostnames, maar ik zou inderdaad ook eerst kijken naar DNS. Als bijvoorbeeld je HA geen hosts kan resolven, verklaart het wel dat je problemen hebt met integraties, maar er wel naar kan verbinden. Je kan even kijken of het verandert als je een andere DNS-server instelt.
Het bleek aan de router te liggen! Ipv6 stond uit. Integraties gebruiken blijkbaar Ipv6.tagican schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:37:
Ik kan zo niet overal zien of de integraties gebruik maken van hostnames, maar ik zou inderdaad ook eerst kijken naar DNS. Als bijvoorbeeld je HA geen hosts kan resolven, verklaart het wel dat je problemen hebt met integraties, maar er wel naar kan verbinden. Je kan even kijken of het verandert als je een andere DNS-server instelt.
Je kan eens proberen met Mushroom. Daar kan je dit relatief eenvoudig mee maken.superduper schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:40:
Ik zit (weer eens) enorm te stoeien met card_mod, en krijg het niet voor elkaar; voorbeelden werken niet, en AI suggesties ook niet.
Ik wil een soort progress bar die gekleurd wat sensor waardes laat zien.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
| type: custom:mushroom-number-card entity: sensor.total_space icon: mdi:harddisk icon_color: green name: Total Space unit: GB layout: horizontal display_mode: slider card_mod: style: mushroom-number-value-control$: mushroom-slider$: | .slider { position: absolute !important; width: calc(100% - 76px) !important; right: 12px; height: 42px !important; --bg-color: rgba(76, 175, 80, 0.2) !important; --main-color: #4CAF50 !important; } .slider-track-active { background: linear-gradient(90deg, #4CAF50 0%, #66BB6A 100%) !important; width: 100% !important; } mushroom-state-info$: | .container { flex-direction: row !important; position: absolute; width: 79%; top: 17px; align-items: baseline; } .primary { color: transparent !important; position: relative; flex-shrink: 1; flex-grow: 1; } .primary:after { content: "{{states('sensor.total_space')}} GB"; position: absolute; color: white !important; left: 5px; width: max-content !important; } .secondary { color: transparent !important; position: relative; flex-shrink: 1; flex-grow: 0; } .secondary:after { content: 'Total Capacity'; position: relative; color: white !important; right: 0px; padding-right: 10px; } .: | mushroom-state-info { padding-left: 15px; pointer-events: none; z-index: 1; display: flex; } mushroom-shape-icon { --icon-size: 34px; position: relative; top: 4px; } ha-card { height: 58px !important; background: black !important; } |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 01-03-2026 11:31 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Daar ga ik ook eens naar kijken. Heb alleen maar ellende met mijn app's sinds een paar weken. Eerst bleek mijn ssl certificaat verlopen daarna Adguard uitgeschakeld want de router ging trippen. Misschien heb ik daar iets niet volledig omgezet. Wel naar ipv4 gekeken maar geen moment echt naar de ipv6 instellingen.manusjevanalles schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:45:
[...]
Het bleek aan de router te liggen! Ipv6 stond uit. Integraties gebruiken blijkbaar Ipv6.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
@HuismAndré Dan zou je eens met iets als de SQLite app in je database moeten kijken. Dan zou je het entity id nog moeten kunnen zien in de LTS meta tabel:
SQLite web => statistics_meta => Content
ik zal eens kijken. Een minimale kaart met dit laat een percentage niet goed zien, en is de bar altijd vol.. Dus nog even puzzelen.peterpijpelink schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:55:
[...]
Je kan eens proberen met Mushroom. Daar kan je dit relatief eenvoudig mee maken.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 type: custom:mushroom-number-card entity: sensor.total_space icon: mdi:harddisk icon_color: green name: Total Space unit: GB layout: horizontal display_mode: slider card_mod: style: mushroom-number-value-control$: mushroom-slider$: | .slider { position: absolute !important; width: calc(100% - 76px) !important; right: 12px; height: 42px !important; --bg-color: rgba(76, 175, 80, 0.2) !important; --main-color: #4CAF50 !important; } .slider-track-active { background: linear-gradient(90deg, #4CAF50 0%, #66BB6A 100%) !important; width: 100% !important; } mushroom-state-info$: | .container { flex-direction: row !important; position: absolute; width: 79%; top: 17px; align-items: baseline; } .primary { color: transparent !important; position: relative; flex-shrink: 1; flex-grow: 1; } .primary:after { content: "{{states('sensor.total_space')}} GB"; position: absolute; color: white !important; left: 5px; width: max-content !important; } .secondary { color: transparent !important; position: relative; flex-shrink: 1; flex-grow: 0; } .secondary:after { content: 'Total Capacity'; position: relative; color: white !important; right: 0px; padding-right: 10px; } .: | mushroom-state-info { padding-left: 15px; pointer-events: none; z-index: 1; display: flex; } mushroom-shape-icon { --icon-size: 34px; position: relative; top: 4px; } ha-card { height: 58px !important; background: black !important; }
Ik had al een tijd last dat het ophalen van 1 jaar aan energie data 10 tot 15 sec duurde.
Ik gebruik al een jaar of 8 mariadb als database, nu kwam ik dit topic tegen:
https://community.home-as...sists-after-reboot/825841
Ik heb om te beginnen deze opties eens toegevoegd en hiermee haal ik de data nu in 1 a 2 sec op:
Ik gebruik al een jaar of 8 mariadb als database, nu kwam ik dit topic tegen:
https://community.home-as...sists-after-reboot/825841
Ik heb om te beginnen deze opties eens toegevoegd en hiermee haal ik de data nu in 1 a 2 sec op:
YAML:
Ik heb een vm in proxmox met 8 cores en 8gb ram, heeft het nog zin om andere parameters aan te passen dat is me niet helemaal duidelijk.
1
2
3
4
| mariadb_server_args: - "--innodb_buffer_pool_size=2G" - "--innodb_log_buffer_size=32M" - "--innodb_log_file_size=192M" |
Heb ik al gekeken. Ellende is dat ik in totaal 13 stuks omgezet heb van Nous (en Osram) naar Inspelning (en het zal een van die "0x348d13fffec7f4fa" dingen zijn (maar ja, welke van de 13)? Wellicht van de week met een kopie van de database eens uitzoeken welke.Septillion schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:39:
@HuismAndré Dan zou je eens met iets als de SQLite app in je database moeten kijken. Dan zou je het entity id nog moeten kunnen zien in de LTS meta tabel:
André Huisman (www.new-line.nl)
@HuismAndré Ah, met dat soort namen gelijk wel lastig. Ik update ook altijd het entity id dus is het wat leesbaarder.
Ik ook maar ergens heb ik een foutje gemaakt waardoor de energy en power van de luchtontvochtiger van de showroom terecht kwam op de socket van de fotohoek. En da's balen want van die laatste hou ik geen LTS data bij (dus sindsdien is alles ouder dan 10 dagen daarvan in het digitale archief terecht gekomen). Moet nog even nadenken of ik dat uit een database terug ga halen of dat ik het maar zo laat.Septillion schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:21:
@HuismAndré Ah, met dat soort namen gelijk wel lastig. Ik update ook altijd het entity id dus is het wat leesbaarder.
Vraag me trouwens af of ik met terugwerkende kracht LTS energy data uit de LTS power data kan herberekenen? Die LTS power data heb ik namelijk nog wel van dit device.
@HuismAndré LTS energy uit LTS power maken is al niet makkelijk. En heeft waarschijnlijk ook niet echt goede nauwkeurigheid.
Is proberen een deel van de LTS (voor die sensor) over te zetten uit je backup naar de huidige database makkelijker. Dat is eigenlijk gewoon doen wat ik na een crash gedaan heb.
Is proberen een deel van de LTS (voor die sensor) over te zetten uit je backup naar de huidige database makkelijker. Dat is eigenlijk gewoon doen wat ik na een crash gedaan heb.
Ik heb een excelletje met hex-id, volgnummer dat op het ding zit, eventueel waar ie hangt/staat/ligt. Zodra het ding op de juiste lokatie beland krijgt ie ook nog een zinnige naam. De hex-id wordt bij pairen genoteerd, de sticker met volgnummer zit er dan al op een leesbare plek op....HuismAndré schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:35:
[...]
Heb ik al gekeken. Ellende is dat ik in totaal 13 stuks omgezet heb van Nous (en Osram) naar Inspelning (en het zal een van die "0x348d13fffec7f4fa" dingen zijn (maar ja, welke van de 13)? Wellicht van de week met een kopie van de database eens uitzoeken welke.
Misschien stomme vraag, maar zag dit vandaag opeens:
Probeert iemand binnen te komen? Het zegt me helemaal niks. Als ik online zoek kom ik op Scaleway S.A.S. uit een Franse cloud-hostingprovider.Login attempt or request with invalid authentication from 51-159-195-228.rev.poneytelecom.eu (51.159.195.228). See the log for details.
Heb je jouw HomeAssistant installatie direct benaderbaar vanaf internet? Dus middels portforwarding oid?
De duckdns methode ja.tagican schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:13:
Heb je jouw HomeAssistant installatie direct benaderbaar vanaf internet? Dus middels portforwarding oid?
@dutchnltweaker Check je logs (config/logs) even. Dikke kans dat je dit gaat zien:
/f/image/qMgPZcTKBBpisv7SUhuY6BRX.png?f=fotoalbum_large)
In principe geen ernst aangenomen dat je een beetje oplet welke accounts remote in mogen loggen, en dat die accounts ook een stevig wachtwoord hebben. Ik werd er zelf vooral flauw van om bijna dagelijks melding(en) te krijgen dat er iets of iemand gefaald heeft om in te loggen.
Standaard WordPress crawlers. Ik doe zelf aan DDNS via CloudFlare, en heb aan die kant een security rule om die requests te blocken.Requested URL: '/media/wp-includes/wlwmanifest.xml'
In principe geen ernst aangenomen dat je een beetje oplet welke accounts remote in mogen loggen, en dat die accounts ook een stevig wachtwoord hebben. Ik werd er zelf vooral flauw van om bijna dagelijks melding(en) te krijgen dat er iets of iemand gefaald heeft om in te loggen.
[ Voor 54% gewijzigd door D4NG3R op 02-03-2026 12:26 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Afgelopen vrijdag is de stroom er in de meterkast afgehaald ivm aansluiten van een ventilator op de badkamer. Dit heeft er o.a. voor gezorgd dat de server waarop HA (in een container) runt, uitgevallen is. Daarnaast zijn er natuurlijk enkele andere apparaten uitgevallen. Sindsdien ervaar ik echter problemen, het is mij in het specifiek opgevallen bij deze apparaten/integraties:
- Reolink deurbel
- Mitsubishi Airco met wifi module
- Philips wake-up light
- Waze traveltime integratie
De apparaten disconnecten en reconnecten (in meeste gevallen) ook weer automatisch in HA. Echter, soms reconnecten ze niet en moet ik ze dus weer handmatig toevoegen. De intervallen van disconnect/reconnect zijn variabel. De problemen doen zich vaker voor bij de reolink deurbel en airco dan bij de wake-up light. Op het moment dat HA een disconnect aangeeft van de deurbel, dan blijft de deurbel in de reolink app wel gewoon benaderbaar. Het lijkt dus vooral in de communicatie tussen HA en de apparaten te zitten.
Aanvankelijk heb ik geprobeerd om de apparaten opnieuw in te stellen, sommige hadden namelijk een ander IP adres gekregen. Om dit te verhelpen, heb ik nu via het Zyxel modem een statisch IP-adres aan bepaalde apparaten toegewezen en vervolgens zowel het modem als mijn deco herstart. Verder ook al meerdere keren de server en/of home assistant opnieuw opgestart. Helaas lost dit de problemen niet op. Iemand enig idee wat ik kan proberen om de problemen te verhelpen?
Hieronder ook nog een screenshot van de logs van HA.
- Reolink deurbel
- Philips wake-up light
De apparaten disconnecten en reconnecten (in meeste gevallen) ook weer automatisch in HA. Echter, soms reconnecten ze niet en moet ik ze dus weer handmatig toevoegen. De intervallen van disconnect/reconnect zijn variabel. De problemen doen zich vaker voor bij de reolink deurbel en airco dan bij de wake-up light. Op het moment dat HA een disconnect aangeeft van de deurbel, dan blijft de deurbel in de reolink app wel gewoon benaderbaar. Het lijkt dus vooral in de communicatie tussen HA en de apparaten te zitten.
Aanvankelijk heb ik geprobeerd om de apparaten opnieuw in te stellen, sommige hadden namelijk een ander IP adres gekregen. Om dit te verhelpen, heb ik nu via het Zyxel modem een statisch IP-adres aan bepaalde apparaten toegewezen en vervolgens zowel het modem als mijn deco herstart. Verder ook al meerdere keren de server en/of home assistant opnieuw opgestart. Helaas lost dit de problemen niet op. Iemand enig idee wat ik kan proberen om de problemen te verhelpen?
Ik word momenteel gillend gek van Home Assistant.
Ik probeer mijn templates.yaml file te editen, maar of ik nu de VSCode addon of VSCode op mijn PC gebruik, in beiden werkt autocomplete totaal niet meer. Niet voor entities, niet voor icons (mdi:), niks.
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik probeer mijn templates.yaml file te editen, maar of ik nu de VSCode addon of VSCode op mijn PC gebruik, in beiden werkt autocomplete totaal niet meer. Niet voor entities, niet voor icons (mdi:), niks.
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik heb net geupdate naar de meest recente versies van Core en front end of hoe het ook heet maar nu heb ik geen ultra vehicle card en geen Apexcharts meer. Hele dashboards zijn niet meer zichtbaar omdat die zijn gebouwd met die functionaliteit.
Hoe krijg ik dat terug?
Opgelost door ze te zoeken in HACS, 3 puntjes en dan 'opnieuw downloaden'. Dat was schijnbaar genoeg.
Hoe krijg ik dat terug?
Opgelost door ze te zoeken in HACS, 3 puntjes en dan 'opnieuw downloaden'. Dat was schijnbaar genoeg.
[ Voor 17% gewijzigd door Just_A_User op 02-03-2026 15:07 ]
Och ja, je moet toch wat he.
Zie je helemaal niets, of krijg je error meldingen?Just_A_User schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:05:
Ik heb net geupdate naar de meest recente versies van Core en front end of hoe het ook heet maar nu heb ik geen ultra vehicle card en geen Apexcharts meer. Hele dashboards zijn niet meer zichtbaar omdat die zijn gebouwd met die functionaliteit.
Hoe krijg ik dat terug?
Heb je al geprobeerd je browser cache te verversen?
Ik kreeg error meldingen, configuration error, maar, het is inmiddels ook al opgelost, jouw post en mijn update kruisten elkaarTheFes schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Zie je helemaal niets, of krijg je error meldingen?
Heb je al geprobeerd je browser cache te verversen?
Edit; oh, developer-tools is wel weg uit het linkermenu. Dat is lastig want geen idee waar ik dat nu kan vinden.
[ Voor 13% gewijzigd door Just_A_User op 02-03-2026 15:08 ]
Daarom zijn er dus de release notes, daar staan dat soort dingen in.Just_A_User schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Ik kreeg error meldingen, configuration error, maar, het is inmiddels ook al opgelost, jouw post en mijn update kruisten elkaar
Edit; oh, developer-tools is wel weg uit het linkermenu. Dat is lastig want geen idee waar ik dat nu kan vinden.
Developer Tools zijn verplaatst naar het Settings menu.
Die heb ik inderdaad niet gelezen. Ook fijn, net als recent een keer is ineens de locatie van de auto van mijn vrouw niet meer beschikbaar. Dat is op zich niet zo heel erg want de vorige keer leerde me dat die vanzelf weer terug komt, maar, wat wél vervelend is is dat die auto momenteel aan het laden is, op haar werk, en de voorwaarden zijn locatie = werk én status = chargingactive. Nou, aan 1 van de 2 voldoet ie dus niet (meer), en dus zal de telling van de geladen kWh's wel in de soep lopen, maar goed, dat hoort er dan maar bijTheFes schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:10:
[...]
Daarom zijn er dus de release notes, daar staan dat soort dingen in.
Developer Tools zijn verplaatst naar het Settings menu.
Klopt het dat het in de nieuwste versie van HA niet meer mogelijk is om per device een eigen dashboard in te stellen? Ik had voor mijn mobiel een apart dashboard, maar die lijk ik nu niet meer in te kunnen stellen.
Dashboards onder /config/lovelace/dashboards kan je bij de instellingen van de gebruiker aanpassen:manusjevanalles schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:14:
Klopt het dat het in de nieuwste versie van HA niet meer mogelijk is om per device een eigen dashboard in te stellen? Ik had voor mijn mobiel een apart dashboard, maar die lijk ik nu niet meer in te kunnen stellen.
Maar dan is het ingestelde dashboard het standaard dashboard op elk device bij dezelfde gebruiker. Ik wil voor mijn account op mijn mobiel het ene dashboard, en op mijn tablet en windows een ander dashboard.D4NG3R schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:19:
[...]
Dashboards onder /config/lovelace/dashboards kan je bij de instellingen van de gebruiker aanpassen:
[Afbeelding]
Klopt, waar het default dashboard voorheen in een cookie op het device opgeslagen werd, is dat nu gekoppeld aan de ingelogde user. Wil je een andere default dashboard, moet je dus voor dat device een andere user aanmaken.manusjevanalles schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:26:
[...]
Maar dan is het ingestelde dashboard het standaard dashboard op elk device bij dezelfde gebruiker. Ik wil voor mijn account op mijn mobiel het ene dashboard, en op mijn tablet en windows een ander dashboard.
Hmm, wat onhandig zeg (lijkt). Of is dit eigenlijk toch handiger? Wat is de gedachte hiervan geweest om het te veranderen?TheFes schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:35:
[...]
Klopt, waar het default dashboard voorheen in een cookie op het device opgeslagen werd, is dat nu gekoppeld aan de ingelogde user. Wil je een andere default dashboard, moet je dus voor dat device een andere user aanmaken.
Er werd naar gevraagd in feature requestsmanusjevanalles schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:46:
[...]
Hmm, wat onhandig zeg (lijkt). Of is dit eigenlijk toch handiger? Wat is de gedachte hiervan geweest om het te veranderen?
Overigens is dat al wel enkele maanden geleden dat dat doorgevoerd is.
ik begin mijn vertrouwen in HA aardig te verliezen. Draai nu een jaar met HA op een NAS maar de laatste weken stoppen om de haverklap mijn SMA Sunnyboy of mijn Growatt omvormer ermee. Bij beiden heb ik last van communicatieproblemen, de connectie met de SMA stopt er gewoon regelmatig mee en dan moet ik weer resetten of uit en weer aan zetten of verwijderen en weer toevoegen en dat verwijderen en weer toevoegen geldt ook voor mijn Growatt. Ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Ik heb werkelijk geen idee waarom dit telkens gebeurt. Mijn Marstek batterijen die gevoelig zijn voor slecht netwerk werken al een hele tijd zonder problemen, heb een degelijk gescheiden wifi netwerk voor 5G en 2.4 ghz.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik zit met een puzzel waar ik maar niet uit kom. Ik heb een aantal zigbee knoppen die netjes in zigbee2mqtt verschijnen en van alle knoppen zie ik ook netjes alle activiteiten verschijnen in z2m. Maar om de één of andere reden wil één knop maar niet herkend worden door Home Assistant.
Ik heb de bewuste knop al meerdere keren verwijderd in Z2M en weer toegevoegd, en ook device interviews afgedwongen, maar hij wil dus maar niet verschijnen in Home Assistant.
Ook heb ik de knop toegevoegd met een nieuwe naam, en zie in MQTT Explorer de knop ook als een nieuw device verschijnen.
Alles lijkt dus te werken, maar hoe kan ik deze toch in Home Assistant krijgen?´
Ik heb de bewuste knop al meerdere keren verwijderd in Z2M en weer toegevoegd, en ook device interviews afgedwongen, maar hij wil dus maar niet verschijnen in Home Assistant.
Ook heb ik de knop toegevoegd met een nieuwe naam, en zie in MQTT Explorer de knop ook als een nieuw device verschijnen.
Alles lijkt dus te werken, maar hoe kan ik deze toch in Home Assistant krijgen?´
[ Voor 13% gewijzigd door deepbass909 op 02-03-2026 21:08 ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Logfiles nas al eens goed bekeken?corsat schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:18:
ik begin mijn vertrouwen in HA aardig te verliezen. Draai nu een jaar met HA op een NAS maar de laatste weken stoppen om de haverklap mijn SMA Sunnyboy of mijn Growatt omvormer ermee. Bij beiden heb ik last van communicatieproblemen, de connectie met de SMA stopt er gewoon regelmatig mee en dan moet ik weer resetten of uit en weer aan zetten of verwijderen en weer toevoegen en dat verwijderen en weer toevoegen geldt ook voor mijn Growatt. Ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Ik heb werkelijk geen idee waarom dit telkens gebeurt. Mijn Marstek batterijen die gevoelig zijn voor slecht netwerk werken al een hele tijd zonder problemen, heb een degelijk gescheiden wifi netwerk voor 5G en 2.4 ghz.
Netwerk bekabeling met Tester gecontroleerd?
Gebruik je een dns Filter (pi-Hole, adguard)? Zo ja, controleer daar de logfiles.
Ik zie meerdere keren het "Network unreachable" terugkeren, dat zou problemen dat je host waarschijnlijk problemen heeft met het netwerk - dat hoeft niet specifiek HA gerelateerd te zijn. Heb je al eens in de log van je host gekeken (/var/syslog) of daar soortgelijke meldingen naar voren komen?040-Skillz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:32:
Afgelopen vrijdag is de stroom er in de meterkast afgehaald ivm aansluiten van een ventilator op de badkamer. Dit heeft er o.a. voor gezorgd dat de server waarop HA (in een container) runt, uitgevallen is. Daarnaast zijn er natuurlijk enkele andere apparaten uitgevallen. Sindsdien ervaar ik echter problemen, het is mij in het specifiek opgevallen bij deze apparaten/integraties:
- Reolink deurbel
- Philips wake-up light
[Afbeelding]
Weet iemand hier toevallig hoe je makkelijk kan achterhalen waar binnen het systeem iets wordt aangeroepen om te resulteren in een waarschuwing?
/f/image/9eySLv7dda3T06G8v6OXjT7M.png?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk ben ik handmatig al m'n automations en daarin aangeroepen scripts maar langs gegaan totdat ik de niet langer bestaande lampen tegen kwam, maar dat moet toch makkelijker kunnen?
/f/image/9eySLv7dda3T06G8v6OXjT7M.png?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk ben ik handmatig al m'n automations en daarin aangeroepen scripts maar langs gegaan totdat ik de niet langer bestaande lampen tegen kwam, maar dat moet toch makkelijker kunnen?
Spook installeren : https://github.com/frenck/spookD4NG3R schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:25:
Weet iemand hier toevallig hoe je makkelijk kan achterhalen waar binnen het systeem iets wordt aangeroepen om te resulteren in een waarschuwing?
[Afbeelding]
Uiteindelijk ben ik handmatig al m'n automations en daarin aangeroepen scripts maar langs gegaan totdat ik een niet langer bestaande lampen tegen kwam, maar dat moet toch makkelijker kunnen?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Eerst ervoor zorgen dat je entiteiten logische namen hebben en niet het serienummer van het apparaat.D4NG3R schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:25:
[Afbeelding]
Al mijn apparaten hebben een logische naam als Area Specific Type. Dus bijvoorbeeld: Bedroom Light, Bedroom Bed Light etc. Als je het vinkje aan zet in Z2M past hij ook automatisch de entity_id aan in HA naar light.bedroom_light, light.bedroom_bed_light etc.
En binnen mijn Automations gebruik ik ook Area Specific Type met bijvoorbeeld Bedroom Door, Bedroom Bed Button, Bedroom Motion etc.
@BiG-GuY Afgelopen week vrijwel alle lampen hier vervangen, in tegenstelling tot de vorige keer zijn ze ook allemaal voorzien van duidelijke entity ID's en niet enkel de weergave naam.
Echter; een duidelijkere entity ID had het verschil niet gemaakt. Ik weet om welke lampen het ging, maar weet niet exact in welke/hoeveel scripts/automations deze verwerkt zaten.
Aangezien de devices in Z2M verwijderd zijn zie je ze ook niet meer onder apparaten in HA terug, en kan je daar dus ook niet meer de koppelingen zien.
@DennusB Ik duik Spook vanavond even in.
Echter; een duidelijkere entity ID had het verschil niet gemaakt. Ik weet om welke lampen het ging, maar weet niet exact in welke/hoeveel scripts/automations deze verwerkt zaten.
Aangezien de devices in Z2M verwijderd zijn zie je ze ook niet meer onder apparaten in HA terug, en kan je daar dus ook niet meer de koppelingen zien.
@DennusB Ik duik Spook vanavond even in.
[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 03-03-2026 09:52 ]
Daar kan Spook dus bij helpen. Die geeft duidelijk aan welke automations/scripts entities hebben welke niet meer bestaan.D4NG3R schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:49:
@BiG-GuY Afgelopen week vrijwel alle lampen hier vervangen, in tegenstelling tot de vorige keer zijn ze ook allemaal voorzien van duidelijke entity ID's en niet enkel de weergave naam.
@D4NG3R ik weet niet hoe veel fouten je moet oplossen, maar als het om enkele entities gaat zou ik in automations.yaml en scripts.yaml even een ctrl-f doen op de enitites die deze foutmelding geven. Dan zie je zo waar ze gebruikt worden.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
En welke optie binnen spook moet ik dan bekijken om die uitgebreide info te vinden? Spook is nog al uitgebreid.DennusB schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:26:
[...]
Spook installeren : https://github.com/frenck/spook
Hij checkt vanzelf al je automations en scripts, als daar ergens een entity in gebruikt is die niet meer bestaat dan krijg je een melding in Home-Assistant en kan je direct doorklikken naar de betreffende automatiseringImpossibl3 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:52:
[...]
En welke optie binnen spook moet ik dan bekijken om die uitgebreide info te vinden? Spook is nog al uitgebreid.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Zoals @DennusB aangeeft krijg je automatisch repair meldingen bij missende entity_ids in scripts/automations. Daar hoef je verder niets voor in te stellen.Impossibl3 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:52:
[...]
En welke optie binnen spook moet ik dan bekijken om die uitgebreide info te vinden? Spook is nog al uitgebreid.
Dat helpt inderdaad, laatste kleinigheidje er ook uit:
:strip_exif()/f/image/NwY62fHX32bSviZbTtZ0fax2.png?f=user_large)
Het valt mij nog heel erg mee dat het uiteindelijk bij 4 devices in 2 scripts en 1 group gebleven is na het uitwisselen van alle lampen.
:strip_exif()/f/image/NwY62fHX32bSviZbTtZ0fax2.png?f=user_large)
Het valt mij nog heel erg mee dat het uiteindelijk bij 4 devices in 2 scripts en 1 group gebleven is na het uitwisselen van alle lampen.
[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 03-03-2026 10:05 ]
Interessante tool. Gebruik jij het zelf ook toevallig?TheFes schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:55:
[...]
Zoals @DennusB aangeeft krijg je automatisch repair meldingen bij missende entity_ids in scripts/automations. Daar hoef je verder niets voor in te stellen.
Ja, ik gebruik Spook al sinds de initiële release, toen Frenck het gebruik zelf nog verbood in de (Passive Aggressive) License Termsbelly89 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:04:
[...]
Interessante tool. Gebruik jij het zelf ook toevallig?
Inmiddels is Spook stabiel geworden en zijn de Terms gewijzigd naar meer gangbare.
Bedankt! Binnenkort maar eens installeren, ziet er wel interessant uitTheFes schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:16:
[...]
Ja, ik gebruik Spook al sinds de initiële release, toen Frenck het gebruik zelf nog verbood in de (Passive Aggressive) License Terms
Inmiddels is Spook stabiel geworden en zijn de Terms gewijzigd naar meer gangbare.
Je kunt automations.yaml openen in een tekstverwerker en dan zoeken naar de entity in kwestie.D4NG3R schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:25:
[Afbeelding]
edit:
Of spook installeren inderdaad. ;-)
Of spook installeren inderdaad. ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 03-03-2026 17:50 ]
Had iemand al Spook gesuggereerd?
Sometimes you need to plan for coincidence
Mijn sma omvormer werk via wifi, rest van het netwerk is bekabelt en dat werkt zonder problemen.edwin2021 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:43:
[...]
Logfiles nas al eens goed bekeken?
Netwerk bekabeling met Tester gecontroleerd?
Gebruik je een dns Filter (pi-Hole, adguard)? Zo ja, controleer daar de logfiles.
Ik gebruik geen dns filter, de sma omvormer heeft een tijd goed gewerkt in HA maar 3 weken geleden begon de ellende dat hij geen contact meer had, uit en aanzetten hielp toen nog maar nu ook niet meer. Alles is hetzelfde gebleven, instellingen staan allemaal goed maar geen enkele mogelijkheid om hem in HA te krijgen, zelf kan ik hem rechtstreeks benaderen.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Toevallig geen automatische firmware update gehad ofzo op de SMA omvormer?corsat schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:49:
[...]
Mijn sma omvormer werk via wifi, rest van het netwerk is bekabelt en dat werkt zonder problemen.
Ik gebruik geen dns filter, de sma omvormer heeft een tijd goed gewerkt in HA maar 3 weken geleden begon de ellende dat hij geen contact meer had, uit en aanzetten hielp toen nog maar nu ook niet meer. Alles is hetzelfde gebleven, instellingen staan allemaal goed maar geen enkele mogelijkheid om hem in HA te krijgen, zelf kan ik hem rechtstreeks benaderen.
Ik heb zelf ook een SMA omvormer, maar die hangt op een VLAN zonder internet access. Af en toe check ik manueel eens of er een nieuwe firmware is, zodat ik de changelog kan checken.
Mag ik vragen welke rookmelders je hebt en ben je daar tevreden over?fredhuizinga schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:01:
Ik heb thuis vier rookmelders, in homeassistant heb ik daar een kaart voor gemaakt:
Sorry dat ik inbreek, maar is heb sinds paar weken de rookmelders van Xsense en die werken prima. Met de (niet van henzelf) add-on kan je ze ook gebruiken als alarmvdiermen schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:10:
[...]
Mag ik vragen welke rookmelders je hebt en ben je daar tevreden over?
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Ah, dat klinkt interessant. Ik heb ook Xsense rookmelders in HA en ben wat aan het experimenteren met een aantal Hue sensoren om als "alarmsysteem" te gebruiken als er niemand in huis is. Ik ga even zoeken naar die add-on.JustMyOpinion schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:22:
[...]
Sorry dat ik inbreek, maar is heb sinds paar weken de rookmelders van Xsense en die werken prima. Met de (niet van henzelf) add-on kan je ze ook gebruiken als alarm
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Het is deze:janvanduschoten schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:32:
[...]
Ah, dat klinkt interessant. Ik heb ook Xsense rookmelders in HA en ben wat aan het experimenteren met een aantal Hue sensoren om als "alarmsysteem" te gebruiken als er niemand in huis is. Ik ga even zoeken naar die add-on.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
@corsat
Klinkt toch echt veel meer als een wifi probleem, dan een HA probleem.
Heb je al een gekeken met een wifi analyser om te zien of je buren de boel niet storen?
Klinkt toch echt veel meer als een wifi probleem, dan een HA probleem.
Heb je al een gekeken met een wifi analyser om te zien of je buren de boel niet storen?
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik ben inmiddels al twee weken aan het stoeien om een extra knop toe te voegen aan een Home Assistant-melding, waarmee de Reolink-app wordt geopend, maar het wil maar niet lukken.
Situatie:
Ik heb een Reolink WiFi-deurbel toegevoegd aan Home Assistant. Bij aanbellen wordt er netjes een snapshot gemaakt en een melding verstuurd. Dat werkt allemaal prima. als ik de fot wil bekijken klik op de foto, dan brengt dit me naar een telegram groep, waar ik alle fotos kan zien. fijn om terug te kijken.
In de melding heb ik drie actieknoppen gemaakt:
Twee knoppen sturen een vooraf ingesproken bericht:
“Pakketje bij de voordeur leggen”
“Pakketje in de blauwe kliko leggen”
Deze werken perfect, super blij mee.
Alleen de knop om direct de Reolink-app te openen werkt niet.
Ik heb echt van alles geprobeerd (met hulp van Gemini en ChatGPT), maar krijg het niet voor elkaar.
Heeft iemand hier de gouden tip?
Situatie:
Ik heb een Reolink WiFi-deurbel toegevoegd aan Home Assistant. Bij aanbellen wordt er netjes een snapshot gemaakt en een melding verstuurd. Dat werkt allemaal prima. als ik de fot wil bekijken klik op de foto, dan brengt dit me naar een telegram groep, waar ik alle fotos kan zien. fijn om terug te kijken.
Ik heb echt van alles geprobeerd (met hulp van Gemini en ChatGPT), maar krijg het niet voor elkaar.
Heeft iemand hier de gouden tip?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| alias: Deurbel - Actieknoppen description: "" triggers: - event_type: mobile_app_notification_action trigger: event actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.event.data.action == 'BLAUWE_KLIKO' }}" sequence: - target: entity_id: select.deurbel_snel_antwoordbericht_afspelen data: option: blauwe kliko action: select.select_option - conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.event.data.action == 'VOORDEUR' }}" sequence: - target: entity_id: select.deurbel_snel_antwoordbericht_afspelen data: option: voordeur action: select.select_option - conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.event.data.action == 'REOLINK_APP' }}" sequence: - data: message: Opening Reolink... data: intent_package_name: com.mcu.reolink action: notify.mobile_app_samsung_s24 mode: parallel |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| alias: Deurbel - Foto naar Home Assistant description: Stuur een foto van de bezoeker naar HA bij aanbellen triggers: - entity_id: binary_sensor.deurbel_bezoeker to: "on" trigger: state actions: - target: entity_id: camera.deurbel_foto_s_duidelijk data: filename: /config/www/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg action: camera.snapshot - action: notify.mobile_app_samsung_s24 data: title: 🔔 Deurbel message: Er staat iemand voor de deur! data: image: >- https://xxxxxxxxxx.duckdns.org:8123/local/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg clickAction: https://t.me/+xxxxxxxxxxxx actions: - action: BLAUWE_KLIKO title: 🔵 Blauwe kliko - action: VOORDEUR title: 🚪 Voordeur - action: REOLINK_APP title: 📹 Open Reolink - action: notify.mobile_app_pocoamine data: title: 🔔 Deurbel message: Er staat iemand voor de deur! data: image: >- https://xxxxxxxxxxx.duckdns.org:8123/local/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg clickAction: https://t.me/+xxxxxxxxxxxx actions: - action: BLAUWE_KLIKO title: 🔵 Blauwe kliko - action: VOORDEUR title: 🚪 Voordeur - action: REOLINK_APP title: 📹 Open Reolink mode: single |
Ik gebruik dit om Reolink te openen op mijn Samsung-telefoon, dat werkt prima:SolarOrbiter schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:35:
Ik ben inmiddels al twee weken aan het stoeien om een extra knop toe te voegen aan een Home Assistant-melding, waarmee de Reolink-app wordt geopend, maar het wil maar niet lukken.
Situatie:
Heeft iemand hier de gouden tip?YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 alias: Deurbel - Actieknoppen description: "" triggers: - event_type: mobile_app_notification_action trigger: event actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.event.data.action == 'BLAUWE_KLIKO' }}" sequence: - target: entity_id: select.deurbel_snel_antwoordbericht_afspelen data: option: blauwe kliko action: select.select_option - conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.event.data.action == 'VOORDEUR' }}" sequence: - target: entity_id: select.deurbel_snel_antwoordbericht_afspelen data: option: voordeur action: select.select_option - conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.event.data.action == 'REOLINK_APP' }}" sequence: - data: message: Opening Reolink... data: intent_package_name: com.mcu.reolink action: notify.mobile_app_samsung_s24 mode: parallelYAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 alias: Deurbel - Foto naar Home Assistant description: Stuur een foto van de bezoeker naar HA bij aanbellen triggers: - entity_id: binary_sensor.deurbel_bezoeker to: "on" trigger: state actions: - target: entity_id: camera.deurbel_foto_s_duidelijk data: filename: /config/www/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg action: camera.snapshot - action: notify.mobile_app_samsung_s24 data: title: 🔔 Deurbel message: Er staat iemand voor de deur! data: image: >- https://xxxxxxxxxx.duckdns.org:8123/local/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg clickAction: https://t.me/+xxxxxxxxxxxx actions: - action: BLAUWE_KLIKO title: 🔵 Blauwe kliko - action: VOORDEUR title: 🚪 Voordeur - action: REOLINK_APP title: 📹 Open Reolink - action: notify.mobile_app_pocoamine data: title: 🔔 Deurbel message: Er staat iemand voor de deur! data: image: >- https://xxxxxxxxxxx.duckdns.org:8123/local/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg clickAction: https://t.me/+xxxxxxxxxxxx actions: - action: BLAUWE_KLIKO title: 🔵 Blauwe kliko - action: VOORDEUR title: 🚪 Voordeur - action: REOLINK_APP title: 📹 Open Reolink mode: single
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - action: notify.mobile_app_sm_s916b data: message: "Er is iemand in de achtertuin!" data: priority: high ttl: 0 actions: - action: URI uri: app://com.mcu.reolink title: Reolink |
bedankt. dit bracht me op het juiste spoor :-) thanks.
dit werkt nu voor mij:
dit werkt nu voor mij:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| alias: Deurbel - Foto naar Home Assistant description: Stuur een foto van de bezoeker naar HA bij aanbellen triggers: - entity_id: binary_sensor.deurbel_bezoeker to: "on" trigger: state actions: - target: entity_id: camera.deurbel_foto_s_duidelijk data: filename: /config/www/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg action: camera.snapshot - action: notify.mobile_app_samsung_s24 data: title: 🔔 Deurbel message: Er staat iemand voor de deur! data: image: >- https://xxxxxxxxxx.duckdns.org:8123/local/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg clickAction: https://t.me/+xxxxxxxxxxxxxx actions: - action: BLAUWE_KLIKO title: 🔵 Blauwe kliko - action: VOORDEUR title: 🚪 Voordeur - action: URI title: 📹 Open Reolink uri: app://com.mcu.reolink - action: notify.mobile_app_pocoamine data: title: 🔔 Deurbel message: Er staat iemand voor de deur! data: action: notify.mobile_app_samsung_s24 data: title: 🔔 Deurbel message: Er staat iemand voor de deur! data: image: >- https://xxxxxxxxxxx.duckdns.org:8123/local/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg clickAction: https://t.me/+xxxxxxxx actions: - action: BLAUWE_KLIKO title: 🔵 Blauwe kliko - action: VOORDEUR title: 🚪 Voordeur - action: URI title: 📹 Open Reolink uri: app://com.mcu.reolink mode: single |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| alias: Deurbel - Actieknoppen description: "" triggers: - event_type: mobile_app_notification_action trigger: event actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.event.data.action == 'BLAUWE_KLIKO' }}" sequence: - target: entity_id: select.deurbel_snel_antwoordbericht_afspelen data: option: blauwe kliko action: select.select_option - conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.event.data.action == 'VOORDEUR' }}" sequence: - target: entity_id: select.deurbel_snel_antwoordbericht_afspelen data: option: voordeur action: select.select_option mode: parallel |
Ik probeer mijn HomeWizard P1 meter te koppelen, maar blijf “Unknown error occurred” als foutmelding krijgen. Heb de P1 meter al gereset, in de HomeWizard app doet-ie het prima en de watermeter en energy sockets zijn wel probleemloos gekoppeld. Zowel vanuit de webinterface als de iOS app geprobeerd.
Iemand hier misschien nog een idee wat ik fout doe?
misschien ten overvloede, maar heb je de api toegang aangezet in de homewizard devices zelf?Extraxyz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:31:
Ik probeer mijn HomeWizard P1 meter te koppelen, maar blijf “Unknown error occurred” als foutmelding krijgen. Heb de P1 meter al gereset, in de HomeWizard app doet-ie het prima en de watermeter en energy sockets zijn wel probleemloos gekoppeld. Zowel vanuit de webinterface als de iOS app geprobeerd.
Misschien wil je nog een timestamp toevoegen, anders wordt je plaatje gecached en krijg je foutief een oud plaatje te zien op je telefoon. Tenminste hier had ik last vanSolarOrbiter schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:26:
bedankt. dit bracht me op het juiste spoor :-) thanks.
dit werkt nu voor mij:YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 alias: Deurbel - Foto naar Home Assistant description: Stuur een foto van de bezoeker naar HA bij aanbellen triggers: - entity_id: binary_sensor.deurbel_bezoeker to: "on" trigger: state actions: - target: entity_id: camera.deurbel_foto_s_duidelijk data: filename: /config/www/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg action: camera.snapshot - action: notify.mobile_app_samsung_s24 data: title: 🔔 Deurbel message: Er staat iemand voor de deur! data: image: >- https://xxxxxxxxxx.duckdns.org:8123/local/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg clickAction: https://t.me/+xxxxxxxxxxxxxx actions: - action: BLAUWE_KLIKO title: 🔵 Blauwe kliko - action: VOORDEUR title: 🚪 Voordeur - action: URI title: 📹 Open Reolink uri: app://com.mcu.reolink - action: notify.mobile_app_pocoamine data: title: 🔔 Deurbel message: Er staat iemand voor de deur! data: action: notify.mobile_app_samsung_s24 data: title: 🔔 Deurbel message: Er staat iemand voor de deur! data: image: >- https://xxxxxxxxxxx.duckdns.org:8123/local/camera_snapshots/snapshot_deurbel.jpg clickAction: https://t.me/+xxxxxxxx actions: - action: BLAUWE_KLIKO title: 🔵 Blauwe kliko - action: VOORDEUR title: 🚪 Voordeur - action: URI title: 📹 Open Reolink uri: app://com.mcu.reolink mode: singleYAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 alias: Deurbel - Actieknoppen description: "" triggers: - event_type: mobile_app_notification_action trigger: event actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.event.data.action == 'BLAUWE_KLIKO' }}" sequence: - target: entity_id: select.deurbel_snel_antwoordbericht_afspelen data: option: blauwe kliko action: select.select_option - conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.event.data.action == 'VOORDEUR' }}" sequence: - target: entity_id: select.deurbel_snel_antwoordbericht_afspelen data: option: voordeur action: select.select_option mode: parallel
code:
1
| image: https://xxxxx/local/snapshot.jpg?t={{as_timestamp(now())}}) |
/var/syslog geeft geen meldingen die duiden op problemen met de host.tagican schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:16:
[...]
Ik zie meerdere keren het "Network unreachable" terugkeren, dat zou problemen dat je host waarschijnlijk problemen heeft met het netwerk - dat hoeft niet specifiek HA gerelateerd te zijn. Heb je al eens in de log van je host gekeken (/var/syslog) of daar soortgelijke meldingen naar voren komen?
Wellicht een jaar geleden gepost, maar dit heeft me vandaag goed geholpen met maken van een automation voor mijn whooping 11 euro kostende mmwave sensor van ali (https://aliexpress.com/item/1005010587609341.html)-Casper schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:30:
[...]
Ik heb een soortgelijke automation in de hal:YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 alias: Lamp in hal triggers: - entity_id: binary_sensor.hal_occupancy to: "on" id: "on" trigger: state - entity_id: binary_sensor.voordeur_contact to: "on" id: "on" trigger: state - entity_id: binary_sensor.hal_occupancy to: "off" for: minutes: 3 id: no_motion trigger: state actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: "on" - condition: numeric_state entity_id: sensor.licht_sensor_illuminance_lux below: 20 - condition: state entity_id: light.hal state: "off" sequence: - entity_id: light.hal action: light.turn_on - entity_id: input_boolean.hal_lamp_pir action: input_boolean.turn_on - conditions: - condition: trigger id: no_motion - condition: state entity_id: input_boolean.hal_lamp_pir state: "on" sequence: - entity_id: light.hal action: light.turn_off - entity_id: input_boolean.hal_lamp_pir action: input_boolean.turn_off
Automation die ik ervan gebakken heb is:
YAML:
Sensor doet het overigens erg goed. Ik had hiervoor een aantal 5 euro, batterij sensoren gehaald en die bleken enkel pir te zijn. Als ik op mijn kantoor aan het werk ben, gaat het bureaulicht na een poos uit.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| alias: Kantoor verlichting description: "" triggers: - entity_id: binary_sensor.office_presence_sensor_presence to: "on" id: motion trigger: state - entity_id: - binary_sensor.office_presence_sensor_presence to: - "off" for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 id: no_motion trigger: state actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: motion - condition: numeric_state entity_id: sensor.office_presence_sensor_illuminance below: 100 - condition: state entity_id: light.office_desktop_light state: "off" sequence: - entity_id: light.office_desktop_light action: light.turn_on - action: input_boolean.turn_on data: {} target: entity_id: input_boolean.office_lamp_pir - conditions: - condition: trigger id: no_motion - condition: state entity_id: input_boolean.office_lamp_pir state: "on" sequence: - entity_id: light.office_desktop_light action: light.turn_off - entity_id: input_boolean.office_lamp_pir action: input_boolean.turn_off |
Dit ding detecteert de kleinste bewegingen ook goed en in combinatie met jouw automation is het helemaal top!
thnx!
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 04-03-2026 19:52 . Reden: Link cleanup ]
Kan je laten zien hoe je de 3d geprinte doos hebt gemonteerd bij het raam? Verkoop je ze al? Denk dat je veel klanten kunt krijgenReptile-X schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:02:
Een maand geleden had ik mijn Zigbee ventilatierooster bediener gepost, die met een kraan/klep opener werkte.
Er was best wat interesse voor zo'n ventilatiebediening, vandaar deze post.
Ik wou ook voor onze kleine roosters in de woonkamer iets bedenken, echter deze moesten zo klein mogelijk zijn, zodat het minder opvalt.
Twee weken terug heb ik een van de roosterjes toegevoegd in Home Assistant via ZHA.
[YouTube: Zigbee air vent opener with linear actuator]
Ik had maar een linear actuator besteld om te testen. Omdat het goed werkt, heb ik er nog een besteld en vandaag het tweede ventilatierooster ook afgemaakt.
Hier een lijst voor onderdelen:
- 12V Een kanaals Zigbee relais module
- 12V Linear Actuator
- Een 12VDC voeding (1A of 2A is genoeg)
Let op met kiezen van het Zigbee-board, maak niet dezelfde fout als ik, want ik had een Wifi versie besteld, meer hierover onderaan.
Actuator lengte moet je even zelf aan de hand van je eigen ventilatierooster bepalen.
Bewegingsafstand van ons ventilatieroosters om te openen en weer dicht te doen was 13mm. Omdat ik geen 13mm actuators kon vinden, heb ik er een van 15mm genomen, en 2mm die te veel was heb ik opgevangen in 3D geprint armpje, is goed te zien in het filmpje.
Hoe ziet het er allemaal uit:
[Afbeelding]
Linear actuator is in totaal 8cm lang in gesloten toestand. Het is 15mm en 60N 15mm/s versie.
[Afbeelding]
Actuator met 3D geprint armpje.
[Afbeelding]
Actuator op ventilatierooster aangesloten, zit met een schroef vast. Ik heb een afstandbus van 4mm gedraaid, die zit tussen kozijn en actuator, maar kan ook met paar ringen.
[Afbeelding]
Bediening zit een 3D geprint doos, het is afgezekerd met 800mA en bediening kant en voeding kant hebben beide aparte barrel jack 5.5 2.1mm aansluitingen,
Via dit kastje bedien ik twee linear actuators.
Ik heb gekozen om een 2 kanaals optocoupler relais module te gebruiken met high en low trigger. Dit kan ook met een 2-kanaals Zigbee-relaisboard, maar ik wou het gescheiden houden en niet te veel met twee bedieningsknoppen in Home Assistant knoeien, zoals automations of een aan zetten en die andere weer uit om te bedienen. Met deze relaismodule kan het met een knop uit HA bediend worden.
Even snel een tekeningetje gemaakt voor geïnteresseerden:
[Afbeelding]
Uitleg waarom op de foto een andere Zigbee module in het bedieningsdoosje zit, ik was van plan om een eenkanaals Zigbee-board te gebruiken, die had ik ook gekocht (dacht ik)
Na aansluiten en half uur proberen te pairen met Zigbee kwam ik erachter dat ik per ongeluk een Wifi versie had gekocht, dus uit nood heb ik een met twee kanaals moeten pakken die ik had liggen.
Voor de eerste versie had ik mooi een klein vierkant doosje getekend en geprint. Voor de nieuwe versie heb ik een ander doosje moeten designen.
Hier een foto van het verkeerde board, een Zigbee-versie ziet er ook bijna hetzelfde uit:
[Afbeelding]
Dus kijk goed uit wat je bestelt uit de link bovenaan
[mbr]Dat is het showen waard![/]
ehhhh..HOI
Hi, Ik heb een gek probleem: na x dagen klapt mijn HA eruit. ik kan alleen de oorzaak niet vinden. Ik draai HA standalone, dus geen proxmox oid. Waar kan ik nog meer kijken (anders dan logging) waar dit fout gaat? Veel dank voor jullie hulp11
Logging supervisor
Logging supervisor
code:
Logging core1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| 026-03-05 02:49:58.393 INFO (MainThread) [supervisor.api.proxy] [core_speech-to-phrase] Home Assistant WebSocket API closed s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started s6-rc: info: service fix-attrs: starting s6-rc: info: service fix-attrs successfully started s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting cont-init: info: running /etc/cont-init.d/udev.sh [05:31:34] INFO: Using udev information from host cont-init: info: /etc/cont-init.d/udev.sh exited 0 s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started s6-rc: info: service legacy-services: starting services-up: info: copying legacy longrun supervisor (no readiness notification) services-up: info: copying legacy longrun watchdog (no readiness notification) [05:31:34] INFO: Starting local supervisor watchdog... s6-rc: info: service legacy-services successfully started 2026-03-05 05:31:35.309 INFO (MainThread) [__main__] Initializing Supervisor setup |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| 2026-03-05 02:51:49.486 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.automation.voorbeeld_aansturing_accu_vanuit_dao] Aansturing accu vanuit DAO: Already running 2026-03-05 02:51:51.528 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.automation.voorbeeld_aansturing_accu_vanuit_dao] Aansturing accu vanuit DAO: Already running 2026-03-05 02:51:54.549 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.automation.voorbeeld_aansturing_accu_vanuit_dao] Aansturing accu vanuit DAO: Already running 2026-03-05 02:51:57.592 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] growatt2: [W][modbus_controller:266]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3048 count=1 2026-03-05 02:52:11.684 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] growatt2: [W][modbus_controller:266]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3048 count=1 s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started s6-rc: info: service fix-attrs: starting s6-rc: info: service fix-attrs successfully started s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started s6-rc: info: service legacy-services: starting services-up: info: copying legacy longrun home-assistant (no readiness notification) s6-rc: info: service legacy-services successfully started 2026-03-05 06:32:29.818 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration samsungtv_smart which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant |
Zegt je melding van 2026-03-05 06:32:29.818 niet genoeg?konehead schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 06:57:
Hi, Ik heb een gek probleem: na x dagen klapt mijn HA eruit. ik kan alleen de oorzaak niet vinden. Ik draai HA standalone, dus geen proxmox oid. Waar kan ik nog meer kijken (anders dan logging) waar dit fout gaat? Veel dank voor jullie hulp11
Logging supervisorcode:Logging core
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 026-03-05 02:49:58.393 INFO (MainThread) [supervisor.api.proxy] [core_speech-to-phrase] Home Assistant WebSocket API closed s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started s6-rc: info: service fix-attrs: starting s6-rc: info: service fix-attrs successfully started s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting cont-init: info: running /etc/cont-init.d/udev.sh [05:31:34] INFO: Using udev information from host cont-init: info: /etc/cont-init.d/udev.sh exited 0 s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started s6-rc: info: service legacy-services: starting services-up: info: copying legacy longrun supervisor (no readiness notification) services-up: info: copying legacy longrun watchdog (no readiness notification) [05:31:34] INFO: Starting local supervisor watchdog... s6-rc: info: service legacy-services successfully started 2026-03-05 05:31:35.309 INFO (MainThread) [__main__] Initializing Supervisor setupcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 2026-03-05 02:51:49.486 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.automation.voorbeeld_aansturing_accu_vanuit_dao] Aansturing accu vanuit DAO: Already running 2026-03-05 02:51:51.528 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.automation.voorbeeld_aansturing_accu_vanuit_dao] Aansturing accu vanuit DAO: Already running 2026-03-05 02:51:54.549 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.automation.voorbeeld_aansturing_accu_vanuit_dao] Aansturing accu vanuit DAO: Already running 2026-03-05 02:51:57.592 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] growatt2: [W][modbus_controller:266]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3048 count=1 2026-03-05 02:52:11.684 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] growatt2: [W][modbus_controller:266]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3048 count=1 s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started s6-rc: info: service fix-attrs: starting s6-rc: info: service fix-attrs successfully started s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started s6-rc: info: service legacy-services: starting services-up: info: copying legacy longrun home-assistant (no readiness notification) s6-rc: info: service legacy-services successfully started 2026-03-05 06:32:29.818 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration samsungtv_smart which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
Dat geeft HA voor elk custom component wat je geïnstalleerd hebt. Het kan natuurlijk zijn dat dat custom component voor issues zorgt, maar op basis van die ene melding zie ik niet meteen een reden om dit als de oorzaak aan te wijzen.Impossibl3 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:39:
[...]
Zegt je melding van 2026-03-05 06:32:29.818 niet genoeg?
Wellicht herkennen jullie deze twee problemen ook:
- Via de Android app (de laatste versie) probeer ik quick toggles in te stellen. Paar weken geleden heb ik tegel 1 ingesteld, maar wanneer ik nu via de instellingen tegel 2 in probeer te stellen crasht de app.
- Mijn Volvo EX30 draait op Android Automotive en dacht laat ik de HA app ook eens installeren in de auto. Installeren werkt, inloggen ook, maar als ik vervolgens op een van de knoppen druk, blijft de app hangen. Herkennen jullie dit ook?
Goed om te weten dat die goed bevalt. Ik heb zelf nu deze in gebruik, maar die werkt eigenlijk echt niet goed. Ik had hem eerst mooi in de hoek van mijn kamer gehangen, maar ik werd gewoon niet goed gedetecteerd, nu heb ik hem op 1.5 meter afstand zo ongeveer recht op mijn gezicht gehangen en dat is al beter, maar ben eigenlijk niet tevreden. Enige wat deze sensor wel goed meet is het aantal lux. Ik heb ook PIR's van Xiaomi en die werken fantastisch, maar zijn waardeloos in het detecteren van lichtsterkte.sahinasappelsap schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:33:
[...]
Wellicht een jaar geleden gepost, maar dit heeft me vandaag goed geholpen met maken van een automation voor mijn whooping 11 euro kostende mmwave sensor van ali (https://aliexpress.com/item/1005010587609341.html)
Automation die ik ervan gebakken heb is:YAML:Sensor doet het overigens erg goed. Ik had hiervoor een aantal 5 euro, batterij sensoren gehaald en die bleken enkel pir te zijn. Als ik op mijn kantoor aan het werk ben, gaat het bureaulicht na een poos uit.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 alias: Kantoor verlichting description: "" triggers: - entity_id: binary_sensor.office_presence_sensor_presence to: "on" id: motion trigger: state - entity_id: - binary_sensor.office_presence_sensor_presence to: - "off" for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 id: no_motion trigger: state actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: motion - condition: numeric_state entity_id: sensor.office_presence_sensor_illuminance below: 100 - condition: state entity_id: light.office_desktop_light state: "off" sequence: - entity_id: light.office_desktop_light action: light.turn_on - action: input_boolean.turn_on data: {} target: entity_id: input_boolean.office_lamp_pir - conditions: - condition: trigger id: no_motion - condition: state entity_id: input_boolean.office_lamp_pir state: "on" sequence: - entity_id: light.office_desktop_light action: light.turn_off - entity_id: input_boolean.office_lamp_pir action: input_boolean.turn_off
Dit ding detecteert de kleinste bewegingen ook goed en in combinatie met jouw automation is het helemaal top!
thnx!
Het is alleen jammer dat die van jou niet werkt op batterijen.
Ik zie dat DAO draait als app/addon. Komen de crashes toevallig overeen met een moment dat die zijn berekeningen doet?konehead schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 06:57:
Logging supervisorcode:Logging core
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 026-03-05 02:49:58.393 INFO (MainThread) [supervisor.api.proxy] [core_speech-to-phrase] Home Assistant WebSocket API closed s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started s6-rc: info: service fix-attrs: starting s6-rc: info: service fix-attrs successfully started s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting cont-init: info: running /etc/cont-init.d/udev.sh [05:31:34] INFO: Using udev information from host cont-init: info: /etc/cont-init.d/udev.sh exited 0 s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started s6-rc: info: service legacy-services: starting services-up: info: copying legacy longrun supervisor (no readiness notification) services-up: info: copying legacy longrun watchdog (no readiness notification) [05:31:34] INFO: Starting local supervisor watchdog... s6-rc: info: service legacy-services successfully started 2026-03-05 05:31:35.309 INFO (MainThread) [__main__] Initializing Supervisor setupcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 2026-03-05 02:51:49.486 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.automation.voorbeeld_aansturing_accu_vanuit_dao] Aansturing accu vanuit DAO: Already running 2026-03-05 02:51:51.528 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.automation.voorbeeld_aansturing_accu_vanuit_dao] Aansturing accu vanuit DAO: Already running 2026-03-05 02:51:54.549 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.automation.voorbeeld_aansturing_accu_vanuit_dao] Aansturing accu vanuit DAO: Already running 2026-03-05 02:51:57.592 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] growatt2: [W][modbus_controller:266]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3048 count=1 2026-03-05 02:52:11.684 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] growatt2: [W][modbus_controller:266]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3048 count=1 s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started s6-rc: info: service fix-attrs: starting s6-rc: info: service fix-attrs successfully started s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started s6-rc: info: service legacy-services: starting services-up: info: copying legacy longrun home-assistant (no readiness notification) s6-rc: info: service legacy-services successfully started 2026-03-05 06:32:29.818 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration samsungtv_smart which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
Na de Android app-update naar versie 2026.3.2 werkt mijn Energy Dashboard ineens niet meer. Ik krijg de melding "An error occurred loading energy preferences: t.flow_from is not iterable". Iemand enig idee hoe dit te fixen is?
Overigens lijkt er wel meer fout te gaan; ook het automatische Overview dashboard is kapot. "Error loading the view strategy: TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'length')".
Misschien is deze update wat te snel live gegaan, want gisteren deed alles het nog (ook na de core update naar 2026.3)
Overigens lijkt er wel meer fout te gaan; ook het automatische Overview dashboard is kapot. "Error loading the view strategy: TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'length')".
Misschien is deze update wat te snel live gegaan, want gisteren deed alles het nog (ook na de core update naar 2026.3)
[ Voor 41% gewijzigd door Esumontere op 05-03-2026 10:14 ]
Beste HA Tweakers
Ik laat in HA via een Persistent Notification 'Create' enkele meterstanden ophalen.
Ik kan deze dan bekijken bij Notifications in de side bar.
Nu was ik erg snel met het uitvoeren van de HA update en de notifications worden dan gewist.
Nu zijn deze opgeslagen in de activiteiten geschiedenis.
Ik kom er nu achter dat alleen de laaste 4 notifications opgeslagen worden.
Mijn vraag is nu
Hoe kan ik deze notifications binnen HA wel opslaan ?
BVD
Ik laat in HA via een Persistent Notification 'Create' enkele meterstanden ophalen.
Ik kan deze dan bekijken bij Notifications in de side bar.
Nu was ik erg snel met het uitvoeren van de HA update en de notifications worden dan gewist.
Nu zijn deze opgeslagen in de activiteiten geschiedenis.
Ik kom er nu achter dat alleen de laaste 4 notifications opgeslagen worden.
Mijn vraag is nu
Hoe kan ik deze notifications binnen HA wel opslaan ?
BVD
[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 05-03-2026 11:26 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Ik had dit ook via de browser. Ik zag ook allemaal dashboards die ik zelf niet had toegevoegd. Een browser refresh heeft alles opgelost.Esumontere schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:10:
Na de Android app-update naar versie 2026.3.2 werkt mijn Energy Dashboard ineens niet meer. Ik krijg de melding "An error occurred loading energy preferences: t.flow_from is not iterable". Iemand enig idee hoe dit te fixen is?
Thanks! Een harde reset van de app heeft het inderdaad verholpen.SonnyBBQ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:52:
[...]
Ik had dit ook via de browser. Ik zag ook allemaal dashboards die ik zelf niet had toegevoegd. Een browser refresh heeft alles opgelost.
@PeteSplit
Dingen willen bewaren in een persistent notification klinkt niet handig. Wat is precies je doel?
Lijkt me eerder een klusje voor een trigger-based template sensor.
Die kan op basis van een willekeurige trigger (bijv. tijd) een waarde aannemen (bijv. die van je slimme meter)
Die waarde blijft bewaard tot de volgende trigger.
Dingen willen bewaren in een persistent notification klinkt niet handig. Wat is precies je doel?
Die kan op basis van een willekeurige trigger (bijv. tijd) een waarde aannemen (bijv. die van je slimme meter)
Ik zie dat ik voor HA nog veel te leren heb 
Begonnen vorig jaar met een kant en klare Green, zit ondertussen al eea in zoals Hue lampen: Homewizard P1 meter, EV (BMW Ix3) Daikin wamtepompen (airco) Tot voorkort ook een integratie met de vorige omvormer (GoodWe) die dan een melding gaf 'indien zon opbrengst lager dan stuur bericht' Echter defect gegaan en de huidige aangeschaft vanwege dat de leverancier vertelde dat dit een lange garantie procedure zou worden.
Dit werkt helaas niet met de nieuwe Solplanet, Ook zie ik de batterij niet (Sonnen) Kan het zijn dat gezien deze devices in een volledig andere range (lees VLAN) zitten? Heb wel firewall rules aangemaakt met de correcte poorten die dit verkeer toelaten.
Als VB: Ik kan vanaf mijn Ipad op het default VLAN van en naar het VLAN van die apparaten, de weg terug lijkt ook te werken.
Als er iemand een goede oplossing weet te vinden, die me zou kunnen helpen (ja heb al veel gezocht en uitgeprobeerd, mar komt telkens uit dat ik dit via Yaml moet doen (geen kaas van gegeten) graag
Begonnen vorig jaar met een kant en klare Green, zit ondertussen al eea in zoals Hue lampen: Homewizard P1 meter, EV (BMW Ix3) Daikin wamtepompen (airco) Tot voorkort ook een integratie met de vorige omvormer (GoodWe) die dan een melding gaf 'indien zon opbrengst lager dan stuur bericht' Echter defect gegaan en de huidige aangeschaft vanwege dat de leverancier vertelde dat dit een lange garantie procedure zou worden.
Dit werkt helaas niet met de nieuwe Solplanet, Ook zie ik de batterij niet (Sonnen) Kan het zijn dat gezien deze devices in een volledig andere range (lees VLAN) zitten? Heb wel firewall rules aangemaakt met de correcte poorten die dit verkeer toelaten.
Als VB: Ik kan vanaf mijn Ipad op het default VLAN van en naar het VLAN van die apparaten, de weg terug lijkt ook te werken.
Als er iemand een goede oplossing weet te vinden, die me zou kunnen helpen (ja heb al veel gezocht en uitgeprobeerd, mar komt telkens uit dat ik dit via Yaml moet doen (geen kaas van gegeten) graag
Ik ben nu een tijdje all-electric en ik houd het verbruik van meerdere apparaten bij en doe dit sinds kort via een notification, omdat ik dan de stand om middernacht kan opnemen en noteren in een bestand.RudolfR schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:49:
@PeteSplit
Die kan op basis van een willekeurige trigger (bijv.) tijd en waarde aannemen (bijv. die van je slimme meter)
Nu heb ik sinds kort een dynamisch contract en houd nu elk uur de meterstanden bij.
Ha rekent het verbruik en de kosten ook uit in het energie dashboard, maar ik wil dat graag in een duidelijker overzicht bij elkaar hebben.
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
En anders in een Google sheet
De grafische interface meld dat onderstaande niet correct zou zijn en ik 0.1 of 0.02 zou moeten kiezen?
code:
Via yaml geen probleem en het lijkt gewoon te werken.
1
2
3
4
| trigger: numeric_state entity_id: - sensor.elektra_uurprijs below: 0.19 |
De energie meters op het energiedashboard toevoegen bij "individuele apparaten"PeteSplit schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:29:
@new_guy @verjager
In HA wegschrijven heb ik niet kunnen vinden.
De Google optie vind ik erg ingewikkeld om in te stellen. Zal eens kijken of mij dat gaat lukken.
https://www.home-assistan...nergy/individual-devices/
Voor de kosten per apparaat kun je ze met de utility meters helpers aan de slag of deze integratie:
https://github.com/martinarva/dynamic_energy_cost
Voor mijn airco heb ik kWh en euro tellers gemaakt per dag, maand en gesplits op verwarmen en koelen.
[ Voor 23% gewijzigd door Tazzios op 05-03-2026 12:39 ]
Je kunt een automation maken die het elk uur wegschrijft in een input_number helper. Dan heb je de data gewoon beschikbaar in HA.PeteSplit schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:29:
@new_guy @verjager
In HA wegschrijven heb ik niet kunnen vinden.
De Google optie vind ik erg ingewikkeld om in te stellen. Zal eens kijken of mij dat gaat lukken.
Iets moeilijker zou dan een trigger based template sensor zijn. Als die op de juiste manier aangemaakt is komt het in de long term statistics en blijft je data zelfs onbeperkt opgeslagen (per uur de max/min/mean, maar aangezien het om data per uur gaat, heb je dan dus gewoon je uurdata).
Maar wat is je bronsensor dan? Staat die niet al gewoon in de long term statistics?
[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 05-03-2026 12:44 ]
Hier geen issue met een numeric state trigger en 0.19 als waarde. Welke error krijg je dan?Tazzios schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:29:
De grafische interface meld dat onderstaande niet correct zou zijn en ik 0.1 of 0.02 zou moeten kiezen?code:Via yaml geen probleem en het lijkt gewoon te werken.
1 2 3 4 trigger: numeric_state entity_id: - sensor.elektra_uurprijs below: 0.19
Die had ik eerst ook! Deden het redelijk in een kantoortje, maar in grotere ruimtes gaat dat niet werken. Die heb ik toen retour gestuurd en deze gehaald: https://nl.aliexpress.com/item/1005010114187645.htmlrens-br schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:16:
[...]
Goed om te weten dat die goed bevalt. Ik heb zelf nu deze in gebruik, maar die werkt eigenlijk echt niet goed. Ik had hem eerst mooi in de hoek van mijn kamer gehangen, maar ik werd gewoon niet goed gedetecteerd, nu heb ik hem op 1.5 meter afstand zo ongeveer recht op mijn gezicht gehangen en dat is al beter, maar ben eigenlijk niet tevreden. Enige wat deze sensor wel goed meet is het aantal lux. Ik heb ook PIR's van Xiaomi en die werken fantastisch, maar zijn waardeloos in het detecteren van lichtsterkte.
Het is alleen jammer dat die van jou niet werkt op batterijen.
Helemaal verschrikkelijk. Doet enkel motion op grote bewegingen en geen presence detection.
Dat doet degene die ik nu heb wel. Heb gister nog wel het e.e.a. moeten tweaken omdat hij me zelfs ziet door de muur heen in de ruimte hiernaast
Ik ga denk ik dezelfde sensoren kopen voor de hal beneden, midden en zolder. Heb daar alleen geen vrije stopcontacten, maar wel brandmelders die op 220 volt aangesloten zijn. Bruin en blauw kan ik dan weer aftakken en netjes wegwerken: https://nl.aliexpress.com/item/1005009597463896.html. Dan heb direct naast de brandmelder dat apparaatje aan het plafond.
edit: de lux sensor werkt overigens ook prima op dat apparaatje wat ik nu gekocht heb.
... having that said. Nu nog gu10 / e27 slimme lampen scoren. Heb er de balen in dat tradfri eruit is en ik wil eigenlijk geen kajplats omdat die in de eerste plaats voor matter bedoeld zijn. Zit nu naat innr te kijken, maar daar lees ik ook gemengde verhalen over. Hue vind ik te duur (ik moet in totaal 15x gu-10 hebben (4 kleur, de rest wit) en een paar e27 lampjes.
Misschien heeft iemand nog tips voor waardige hue/tradfri alternatieven die niet duur zijn
Heb alles in home assistant gister geupdatet. Web browser en android app energy dashboard werken hier prima. Geen fouten, geen issues dus ik kan je helaas niet helpen!Esumontere schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:10:
Edit: lees dat het al opgelost is.
Haha toevallig. Ik moet de mijne nog retour sturen, maar was eigenlijk wel gecharmeerd van het idee. mmWave via batterijen. Nu overigens jouw sensor besteld, maar eens kijken hoe die bevalt.sahinasappelsap schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:58:
[...]
Die had ik eerst ook! Deden het redelijk in een kantoortje, maar in grotere ruimtes gaat dat niet werken.
Ik gebruik zelf Mi Light GU10 (RGB+CCT) lampen en die werken erg goed, die praten ook al een tijdje gewoon Zigbee en die verkopen ook E27 lampen. Qua E27 heb ik zelf ook nog twee lampen van Ledvance, ooit 4 stuks gescoord bij iBood 4 stuks voor 20 euro.Zit nu naat innr te kijken, maar daar lees ik ook gemengde verhalen over. Hue vind ik te duur (ik moet in totaal 15x gu-10 hebben (4 kleur, de rest wit) en een paar e27 lampjes.
Misschien heeft iemand nog tips voor waardige hue/tradfri alternatieven die niet duur zijn
Mocht je hem binnenkrijgen, ik heb een kantoortje van 2.5 bij 3 en zo heb ik hem ingesteld:rens-br schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:04:
[...]
Haha toevallig. Ik moet de mijne nog retour sturen, maar was eigenlijk wel gecharmeerd van het idee. mmWave via batterijen. Nu overigens jouw sensor besteld, maar eens kijken hoe die bevalt.
[...]
Ik gebruik zelf Mi Light GU10 (RGB+CCT) lampen en die werken erg goed, die praten ook al een tijdje gewoon Zigbee en die verkopen ook E27 lampen. Qua E27 heb ik zelf ook nog twee lampen van Ledvance, ooit 4 stuks gescoord bij iBood 4 stuks voor 20 euro.
:strip_exif()/f/image/mCh1s9P19x8S2B0TfQaiS4XU.png?f=user_large)
Heb dat hier vandaan geplukt (soortgelijke sensor)
Weet niet of het iets uitmaakt, maar ik gebruik wel de hue bridge (v2), vanwege andere mensen in huis die willen dat alles blijft werken als de mini-pc met HA uitvalt.
Werken die Mi Light dingen ook op de hue bridge?
Thanks! Ik hoop / ben benieuwd of ik deze settings ook kan instellen. Ik gebruik zelf deconz met een Conbee II stick voor mijn Zigbee spullen. De niet-zo-goed werkende sensor van hierboven had namelijk 0 settings die ik kon tunen.sahinasappelsap schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Mocht je hem binnenkrijgen, ik heb een kantoortje van 2.5 bij 3 en zo heb ik hem ingesteld:
[Afbeelding]
Ze babbelen gewoon 'standaard' zigbee, dus ik doe even de aanname van wel, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Maar €11,50 voor een E27 bulb of €16,60 voor een GU10 spot is nog te overzien om te kijken of het werkt.Weet niet of het iets uitmaakt, maar ik gebruik wel de hue bridge (v2), vanwege andere mensen in huis die willen dat alles blijft werken als de mini-pc met HA uitvalt.
Werken die Mi Light dingen ook op de hue bridge?
[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 05-03-2026 13:13 ]
Dat zal toch wel? Ik heb zelf deze coordinator van ali express geplukt en gebruik Z2M. Daar zie ik alle instellingen in z2m en ha. Ben benieuwd doe die je gaat bevallen.rens-br schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:12:
[...]
Thanks! Ik hoop / ben benieuwd of ik deze settings ook kan instellen. Ik gebruik zelf deconz met een Conbee II stick voor mijn Zigbee spullen. De niet-zo-goed werkende sensor van hierboven had namelijk 0 settings die ik kon tunen.
[...]
Geen idee. Ik ben erg tevreden met de werking van Deconz, maar qua ondersteuning van hardware en instelmogelijkheden lopen ze nog wel wat achter op Zigbee2MQTT. Maar we gaan het zien, sensor is gisteren besteld en komt ergens volgende week binnen.sahinasappelsap schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:16:
[...]
Dat zal toch wel? Ik heb zelf deze coordinator van ali express geplukt en gebruik Z2M. Daar zie ik alle instellingen in z2m en ha. Ben benieuwd doe die je gaat bevallen.
Overigens even terugkomend op MiLight, heb even op hun website gekeken en zie dat nog niet veel E27 bulbs zigbee ondersteunen. Ze hebben we de FUT105ZR, maar die is 12W en vrij fors, dus past bijna nergens in. Dus voor E27 moet je wellicht toch uitwijken naar wat anders (Lidl?)
Ik vind het wel meevallen, beetje formaat gloeilamp denk ik.. Lees dat INNR ook wel ok is, alleen dat hue scenes nogal eens voor raar gedrag zorgt.rens-br schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:44:
[...]
Geen idee. Ik ben erg tevreden met de werking van Deconz, maar qua ondersteuning van hardware en instelmogelijkheden lopen ze nog wel wat achter op Zigbee2MQTT. Maar we gaan het zien, sensor is gisteren besteld en komt ergens volgende week binnen.
Overigens even terugkomend op MiLight, heb even op hun website gekeken en zie dat nog niet veel E27 bulbs zigbee ondersteunen. Ze hebben we de FUT105ZR, maar die is 12W en vrij fors, dus past bijna nergens in. Dus voor E27 moet je wellicht toch uitwijken naar wat anders (Lidl?)
Ik ga nog wel even speuren, wellicht dat iemand hier nog ervaringen heeft mbt goede en goedkope GU10 / E27 lampen
ok just me misschien.TheFes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:42:
[...]
Hier geen issue met een numeric state trigger en 0.19 als waarde. Welke error krijg je dan?
[Afbeelding]
Hij wordt rood en ik krijg een tooltip melding: selecteer geldige waarde, dichtbij zijnde geldige waardes zijn 0.1 en 0.2
in de htmlcode zie ik ook step="0.1" bij het veld.
Wat voor entity is het? Als het een (input) number is, kan het zijn dat er een step size van 0.1 ingesteld is, en zal de GUI daar inderdaad over gaan mekkeren. Volgens mij kun je ondanks die melding wel gewoon opslaan.Tazzios schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:19:
[...]
ok just me misschien.
Hij wordt rood en ik krijg een tooltip melding: selecteer geldige waarde, dichtbij zijnde geldige waardes zijn 0.1 en 0.2
in de htmlcode zie ik ook step="0.1" bij het veld.
Er staat niet zoveel voor ingesteld denk dit is de code die de sensor maakt
unit_of_measurement: EUR/kWh
friendly_name: Elektra uurprijs
zoals gemeld werkte het opslaan inderdaad wel gewoon:
YAML:
met een waarde van 0.1681
2
3
4
5
6
7
8
9
| - sensor: - name: Elektra uurprijs unique_id: stroomprijs unit_of_measurement: EUR/kWh state: > {% set energiebelasting = states.input_number.energiebelasting.state | float %} {% set opslagleverancier = states.input_number.energie_leverancier_opslag.state | float %} {% set kaleprijs = states.sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021.state | float %} {{ (( kaleprijs ) + opslagleverancier + energiebelasting) | round(3) }} |
unit_of_measurement: EUR/kWh
friendly_name: Elektra uurprijs
zoals gemeld werkte het opslaan inderdaad wel gewoon:
vond het alleen vreemd, was er niet eerder tegen aangelopen.Via yaml geen probleem en het lijkt gewoon te werken.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 06-03-2026 15:40 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.