Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 381 382 Laatste
Acties:

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
@Tazzios

Ik heb het ook, ook met een input_number met een kleine stapgrootte.
Zit wel nog op de versie van februari (2026.2.3)

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:51
Tazzios schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:31:
Er staat niet zoveel voor ingesteld denk dit is de code die de sensor maakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- sensor:
      - name: Elektra uurprijs
        unique_id: stroomprijs
        unit_of_measurement: EUR/kWh
        state:  >
          {% set energiebelasting = states.input_number.energiebelasting.state | float %}
          {% set opslagleverancier = states.input_number.energie_leverancier_opslag.state | float %}
          {% set kaleprijs = states.sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021.state | float %}
          {{ (( kaleprijs ) + opslagleverancier + energiebelasting) | round(3) }}
met een waarde van 0.168
unit_of_measurement: EUR/kWh
friendly_name: Elektra uurprijs
zoals gemeld werkte het opslaan inderdaad wel gewoon:

[...]

vond het alleen vreemd, was er niet eerder tegen aangelopen.
Hmm, bij een sensor is er in principe geen step size.

In mijn screenshot had ik een vergelijkbare sensor gebruikt (maar dan voor gas). Geen waarschuwing hier dan op 2026.3.0

Home Assistant configuratie

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

deepbass909 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:58:
Ik zit met een puzzel waar ik maar niet uit kom. Ik heb een aantal zigbee knoppen die netjes in zigbee2mqtt verschijnen en van alle knoppen zie ik ook netjes alle activiteiten verschijnen in z2m. Maar om de één of andere reden wil één knop maar niet herkend worden door Home Assistant.

Ik heb de bewuste knop al meerdere keren verwijderd in Z2M en weer toegevoegd, en ook device interviews afgedwongen, maar hij wil dus maar niet verschijnen in Home Assistant.

Ook heb ik de knop toegevoegd met een nieuwe naam, en zie in MQTT Explorer de knop ook als een nieuw device verschijnen.

Alles lijkt dus te werken, maar hoe kan ik deze toch in Home Assistant krijgen?´
Niemand? Zo uniek is het toch niet om zigbee via zigbee2mqtt te laten lopen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• TheFes
deepbass909 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Zat mensen die Zigbee2MQTT gebruiken (waaronder ik) maar ik herken het probleem niet. Gok dat er dus niemand met de oplossing is.

Je zou het eens op de Zigbee2MQTT Discord server kunnen proberen (mits je een Discord account hebt natuurlijk)

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:13
Zijn er meer mensen waarbij het energiedashboard een beetje loco lijkt?
De pv opbrengst op het summary scherm komt totaal niet met de werkelijkheid overeen.
En de Solaredge integratie geeft wel dezelfde waarde als de Solaredge portal.
Het is dus iets wat HA op de achtergrond anders is gaan doen.

Het probleem is er met Home Assistant 2026.3.0.
Gisteren en verder terug klopt het.
Maar vandaag laat de summary op moment van schrijven zo'n 1.3kWh teveel zien.

De Solaredge entity die ik tot op heden altijd gebruikt heb voor het energiedashboard is "solaredge Lifetime energy".

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

JT

VETAK y0

[...]

Met MQTT Explorer kijk je naar de berichten van Mosquito? Wellicht in de logs van Mosquito kijken?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT

JT

VETAK y0

Frappuccino schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:28:
Zijn er meer mensen waarbij het energiedashboard een beetje loco lijkt?
De pv opbrengst op het summary scherm komt totaal niet met de werkelijkheid overeen.
En de Solaredge integratie geeft wel dezelfde waarde als de Solaredge portal.
Het is dus iets wat HA op de achtergrond anders is gaan doen.

Het probleem is er met Home Assistant 2026.3.0.
Gisteren en verder terug klopt het.
Maar vandaag laat de summary op moment van schrijven zo'n 1.3kWh teveel zien.

De Solaredge entity die ik tot op heden altijd gebruikt heb voor het energiedashboard is "solaredge Lifetime energy".
In het energy dashboard kun je links bovenin op de 3 stipjes klikken en dan iets van configuratie ofzo. Daar kun je instellen naar welke entiteiten je energy dashboard kijkt. Misschien daar koekeloeren.

Ik heb er geen last van, maar voor de opbrengst kijken ze ook naar custom sensoren die ik heb gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 05-03-2026 16:33 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Frappuccino
JT schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:33:
[...]

In het energy dashboard kun je links bovenin op de 3 stipjes klikken en dan iets van configuratie ofzo. Daar kun je instellen naar welke entiteiten je energy dashboard kijkt. Misschien daar koekeloeren.

Ik heb er geen last van, maar voor de opbrengst kijken ze ook naar custom sensoren die ik heb gemaakt.
Zoals ik al aangaf, de entiteit die ik daar gebruik gebruik ik al zolang ik de integratie in gebruik heb en vandaag is pas de eerste dag dat het scheef gaat in de summary.
Het enige wat anders is is de nieuwe HA build.

• deepbass909

deepbass909

JT schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Met MQTT Explorer kijk je naar de berichten van Mosquito? Wellicht in de logs van Mosquito kijken?
Ja, en daar zie ik de bewuste knop gewoon voorbij komen. In Domoticz was deze via zigbee2mqtt wel zichtbaar en werkte. Merk, type en configuratie zijn identiek aan nog een andere knop, die wel in Home Assistant verschijnt.

Omdat het in Domoticz wel werkt, neem ik aan dat de Mosquitto server en Zigbee2Mqtt correct werken.

Bij Domoticz kan ik, als iets niet goed gedetecteerd wordt, handmatig detectie van nieuwe hardware aanzetten (eigenlijk moet dat altijd als je iets wilt toevoegen), maar een dergelijke functie heb ik HA (nog) niet gevonden.

Ik wil nog testen wat er gebeurt als ik mijn Sonoff Zigbee USB Dongle direct aan HA koppel. Hij wordt namelijk ook direct ondersteund.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:59
Sinds de update naar 2026.3.0 worden bij mij negatieve euro’s niet meer als negatief weergegeven.

Zie het screenshotje.

Herkent iemand dit? Meer mensen met dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o82nd_Un8o82_aGi_S176DcectY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eF2VT1vwJhEBBr7sDy6PZfG3.jpg?f=fotoalbum_large

@TheFes, herken jij dit?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• deepbass909

deepbass909

TheFes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Zat mensen die Zigbee2MQTT gebruiken (waaronder ik) maar ik herken het probleem niet. Gok dat er dus niemand met de oplossing is.

Je zou het eens op de Zigbee2MQTT Discord server kunnen proberen (mits je een Discord account hebt natuurlijk)
Volgens mij heb ik ergens wel een account verstopt, maar dat is wel een goede om de vraag neer te leggen. Het lijkt me toch sterk dat ik zo uniek ben dat nog nooit iemand een zigbee apparaat heeft gehad dat niet door HA opgepikt werd ;)

• JT

JT

VETAK y0

deepbass909 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Ja, en daar zie ik de bewuste knop gewoon voorbij komen. In Domoticz was deze via zigbee2mqtt wel zichtbaar en werkte. Merk, type en configuratie zijn identiek aan nog een andere knop, die wel in Home Assistant verschijnt.

Omdat het in Domoticz wel werkt, neem ik aan dat de Mosquitto server en Zigbee2Mqtt correct werken.

Bij Domoticz kan ik, als iets niet goed gedetecteerd wordt, handmatig detectie van nieuwe hardware aanzetten (eigenlijk moet dat altijd als je iets wilt toevoegen), maar een dergelijke functie heb ik HA (nog) niet gevonden.

Ik wil nog testen wat er gebeurt als ik mijn Sonoff Zigbee USB Dongle direct aan HA koppel. Hij wordt namelijk ook direct ondersteund.
Je bedoelt ZHA gebruiken. Maar dan moet je wel weer al je zigbee-apparaten omzetten. Gebruik je NR? Je kunt om te testen eens kijken of NR hem wel ophaalt en of je er acties mee kunt triggeren?

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Frappuccino schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Zoals ik al aangaf, de entiteit die ik daar gebruik gebruik ik al zolang ik de integratie in gebruik heb en vandaag is pas de eerste dag dat het scheef gaat in de summary.
Het enige wat anders is is de nieuwe HA build.
Ah, die had je al specifiek bij die configuratie staan. Ik begrijp dat de entiteit van SE zelf wél de juiste waarde krijgt en dat het pas sinds vannacht/vandaag is? Dan mogelijk even kijken wat het morgen doet, mogelijk een glitch doordat er vandaag is geupdatet? Of is de update eerder geweest?

Ecodan warmtepomp

• deepbass909

deepbass909

JT schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:03:
[...]

Je bedoelt ZHA gebruiken. Maar dan moet je wel weer al je zigbee-apparaten omzetten. Gebruik je NR? Je kunt om te testen eens kijken of NR hem wel ophaalt en of je er acties mee kunt triggeren?
Inderdaad.

Alles omzetten is niet zo'n punt, ik draai HA nu een week of 2 als test en heb nog maar een handje vol automatiseringen erin staan. En die draaien zoveel mogelijk op ruimte niveau, dus zolang een zigbee apparaat maar aan de juiste ruimte gekoppeld staat, gaat het goed.

NR zegt me even niks...

• JT

JT

VETAK y0

deepbass909 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:13:
[...]

Inderdaad.

Alles omzetten is niet zo'n punt, ik draai HA nu een week of 2 als test en heb nog maar een handje vol automatiseringen erin staan. En die draaien zoveel mogelijk op ruimte niveau, dus zolang een zigbee apparaat maar aan de juiste ruimte gekoppeld staat, gaat het goed.

NR zegt me even niks...
Node-Red. Is een soort MS Visio om te programmeren. Ik denk wel de meest gebruikte HA add-on. Het is eigenlijk een op zichzelf staande applicatie die je als add-on installeert en vervolgens ook integreert met HA, je kunt allerlei HA-acties erin doen. Maar je kunt hem ook direct met Mosquitto laten praten en dan van alles laten doen. Ik ben dan wel benieuwd of je met NR de berichten van die specifieke schakelaar kunt ophalen en er misschien een boolean sensor (die je dan even aan moet maken) mee kunt schakelen van 1 naar 0 en andersom. Of een lamp ofzo die al in HA zit laten schakelen.

Maar ik ben ook nog steeds benieuwd of er in log files van HA iets te vinden is. Of van Mosquitto.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 05-03-2026 17:20 ]

Ecodan warmtepomp

• deepbass909

deepbass909

JT schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:19:
[...]

Node-Red. Is een soort MS Visio om te programmeren. Ik denk wel de meest gebruikte HA add-on. Het is eigenlijk een op zichzelf staande applicatie die je als add-on installeert en vervolgens ook integreert met HA, je kunt allerlei HA-acties erin doen. Maar je kunt hem ook direct met Mosquitto laten praten en dan van alles laten doen. Ik ben dan wel benieuwd of je met NR de berichten van die specifieke schakelaar kunt ophalen en er misschien een boolean sensor (die je dan even aan moet maken) mee kunt schakelen van 1 naar 0 en andersom. Of een lamp ofzo die al in HA zit laten schakelen.

Maar ik ben ook nog steeds benieuwd of er in log files van HA iets te vinden is. Of van Mosquitto.
Node-Red ken ik wel (van naam, ooit kort mee gespeeld). Maar als ik dat moet gaan gebruiken om één specifieke knop te laten werken, dan verdwijnt die in de kast. Dat is mij echt te veel moeite voor een knop van een paar euro, terwijl andere knoppen wel werken. Ik wil vooral proberen te achterhalen waarom die ene knop niet werkt, terwijl een andere, 100% identieke knop, wel zonder problemen in HA verschijnt.

De logs van beiden moet ik even in duiken, en sowieso controleren in hoeverre ze ook daadwerkelijk aan staan (ivm voorkomen van wear op de SD en SSD in mijn server, staat dat zoveel mogelijk uit).

• TheFes
Panzer_V schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:56:
Sinds de update naar 2026.3.0 worden bij mij negatieve euro’s niet meer als negatief weergegeven.

Zie het screenshotje.

Herkent iemand dit? Meer mensen met dit probleem?

[Afbeelding]

@TheFes, herken jij dit?
Lijkt me een bug in de GUI. Ik zie het zelf ook specifiek bij monetaire unit of measurement als EUR en USD.

• JT

JT

VETAK y0

deepbass909 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:27:
[...]

Node-Red ken ik wel (van naam, ooit kort mee gespeeld). Maar als ik dat moet gaan gebruiken om één specifieke knop te laten werken, dan verdwijnt die in de kast. Dat is mij echt te veel moeite voor een knop van een paar euro, terwijl andere knoppen wel werken. Ik wil vooral proberen te achterhalen waarom die ene knop niet werkt, terwijl een andere, 100% identieke knop, wel zonder problemen in HA verschijnt.

De logs van beiden moet ik even in duiken, en sowieso controleren in hoeverre ze ook daadwerkelijk aan staan (ivm voorkomen van wear op de SD en SSD in mijn server, staat dat zoveel mogelijk uit).
Daarom zei ik ook in mijn post, om te testen. Vaak gaat testen over uitsluiten. Als het in NR niet goed gaat, dan is het de vraag of het wel aan HA ligt.

Ecodan warmtepomp

• Frappuccino
JT schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:05:
[...]

Ah, die had je al specifiek bij die configuratie staan. Ik begrijp dat de entiteit van SE zelf wél de juiste waarde krijgt en dat het pas sinds vannacht/vandaag is? Dan mogelijk even kijken wat het morgen doet, mogelijk een glitch doordat er vandaag is geupdatet? Of is de update eerder geweest?
Nou, ik hoef niet tot morgen te wachten.

De glitch lijkt zichzelf al te hebben opgelost. Zit je eerst een uur te zoeken en alles te controleren en je HA opnieuw op te starten ed en gebeurt er niks.

En dan in ene zie je dat de te hoge waarde als bevroren leek tot die waarde daadwerkelijk bereikt was via de integratie en de portal. En voor nu loopt ie weer in de maat.

Energie summary, PV integratie en SolarEdge portal zitten weer op 1 lijn.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:18
Ik heb al enige jaren een automatisering draaien waarbij een aantal lampen aan gaan bij beweging maar sinds vandaag werkt dat niet meer. Lijkt erop dat dit door de update van HA is veroorzaakt.

Beweging wordt gedetecteerd en ik zie dat hij doorgeeft dat de lampen aan moeten en tegelijk ook het signaal dat de lampen weer uit moeten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
alias: Lichten gang bij beweging
description: ""
triggers:
  - type: motion
    device_id: ce0e46177ac23343fa59eb50XXXXXXXX
    entity_id: cb75f26854eb66b8d607e61XXXXXXXX
    domain: binary_sensor
    id: "on"
    trigger: device
  - type: no_motion
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 5
    id: "off"
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - "on"
          - condition: sun
            after: sunset
            after_offset: "-00:45:00"
            before: sunrise
            before_offset: "+00:30:00"
        sequence:
          - metadata: {}
            data:
              color_temp: 420
              brightness_pct: 40
              transition: 1
            target:
              area_id: gang
            action: light.turn_on
      - conditions:
            id:
              - "off"
        sequence:
            data:
              transition: 5
            target:
            action: light.turn_off
mode: single
Waar gaat het mis?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 06-03-2026 15:41 ]

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:45
GoEV6 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:30:
Ik heb al enige jaren een automatisering draaien waarbij een aantal lampen aan gaan bij beweging maar sinds vandaag werkt dat niet meer. Lijkt erop dat dit door de update van HA is veroorzaakt.

Beweging wordt gedetecteerd en ik zie dat hij doorgeeft dat de lampen aan moeten en tegelijk ook het signaal dat de lampen weer uit moeten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
alias: Lichten gang bij beweging
description: ""
triggers:
  - type: motion
    id: "on"
  - type: no_motion
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 5
    id: "off"
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - "on"
          - condition: sun
            after: sunset
            after_offset: "-00:45:00"
            before: sunrise
            before_offset: "+00:30:00"
        sequence:
            data:
              color_temp: 420
              brightness_pct: 40
              transition: 1
            target:
            action: light.turn_on
      - conditions:
            id:
              - "off"
        sequence:
            data:
              transition: 5
            target:
            action: light.turn_off
mode: single
Waar gaat het mis?
Zie breaking changes bij lights. Color_temp is verwijderd. https://www.home-assistan...ward-incompatible-changes

Ik zat hier net ook in het donker ;)

YASH! - Yet Another Smart Home

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
PTish schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:33:
[...]

Zie breaking changes bij lights. Color_temp is verwijderd. https://www.home-assistan...ward-incompatible-changes

Ik zat hier net ook in het donker ;)
DANK!! Zoiets verzin je toch niet. Hier gaat het gelukkig alleen om een paar lampen in de gang. Als heel je huis idd donder blijft en je hebt geen idee hoe het op te lossen :(

• PTish
GoEV6 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:38:
[...]

DANK!! Zoiets verzin je toch niet. Hier gaat het gelukkig alleen om een paar lampen in de gang. Als heel je huis idd donder blijft en je hebt geen idee hoe het op te lossen :(
Inderdaad. Ik snap ook niet waarom deze attributen bijvoorbeeld niet deprecated zijn en dan over 6 maanden definitief verwijderd worden, maar goed.

Edit: normaal fix ik altijd direct de repairs die HA meld. Blijkbaar heb ik deze gemist. Ook geen meldingen in de logs dat ze deprecated waren. Zal aan mij liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door PTish op 05-03-2026 23:37 ]

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-03 12:08
Get!em schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:19:
[...]

Ik zie dat DAO draait als app/addon. Komen de crashes toevallig overeen met een moment dat die zijn berekeningen doet?
Dank voor je reactie! ik ga dit in de gaten houden! want 02;45 is er een succesvolle berekening geweest in DAO. paar minuten daarna klapt ie eruit.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06

tozzke

aka tozzert

PTish schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:45:
[...]

Inderdaad. Ik snap ook niet waarom deze attributen bijvoorbeeld niet deprecated zijn en dan over 6 maanden definitief verwijderd worden, maar goed.
Ik heb daar wel degelijk eerder (als ik moet schatten ergens halverwege vorig jaar) al een melding over gehad (kan goed alleen in de logs geweest zijn maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen) en had toen alles al omgezet. Ik had er nu dus geen omkijken naar :)

• TheFes
[...]

Het is al sinds december 2024 depreciated
https://developers.home-a...d-color-temperature-unit/

Gebruik van mired geeft ook al een flinke tijd warnings in de log
https://community.home-as...temp-being-removed/913268

• PTish
TheFes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:31:
[...]

Het is al sinds december 2024 depreciated
https://developers.home-a...d-color-temperature-unit/

Gebruik van mired geeft ook al een flinke tijd warnings in de log
https://community.home-as...temp-being-removed/913268
:o Normaal fix ik direct alle deprecations / repairs. Dan heb ik blijkbaar iets gemist.

[ Voor 8% gewijzigd door PTish op 05-03-2026 21:37 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Het is volgens mij bijna 2 jaar geleden al aangekondigd.

Heb mijn automations, blueprints, dashboards en scripts al direct met de juiste namen gemaakt toen ik ermee begon in 2024.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 05-03-2026 23:35 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:43
Sinds de update gisteren, blijven vanmorgen de gordijnen dicht. Na een inspectie bleek de Fibaro rollershutter (Z-Wave) op 'closing' te staan i.p.v. closed. Bij 'opening' ging het ook niet goed. Moest dus opnieuw kalibreren om dit op te lossen. Meer mensen dit probleem of is het gewoon toeval dat het samen valt met een update om opnieuw te kalibreren?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47

BiG-GuY

Witlof schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:18:
Sinds de update gisteren, blijven vanmorgen de gordijnen dicht. Na een inspectie bleek de Fibaro rollershutter (Z-Wave) op 'closing' te staan i.p.v. closed. Bij 'opening' ging het ook niet goed. Moest dus opnieuw kalibreren om dit op te lossen. Meer mensen dit probleem of is het gewoon toeval dat het samen valt met een update om opnieuw te kalibreren?
Z-Wave is niet native in HA toch? Dus dat zou je moeten zoeken in de Z-Wave JS App binnen je HA installatie.

Home Assistant Configuratie V&A

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:28
Heeft niets met HA te maken denk ik.

De status Open en Closed wordt opgeslagen in het zwave device zelf.
Mijn ervaring met die Fibaro controllers voor onze sun screens is dat die status regelmatig verloopt en dus regelmatig kalibratie nodig is.
Ben toen overgestapt op enkel het gebruik van de eind contacten wat beter werkte, maar gordijnen hebben die waarschijnlijk niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:43
Zo goed had ik er nog niet over nagedacht. Het was de eerste keer dat ik dit constateer en toevallig net na de update van gisteren. Ga het in de gaten houden. Misschien het script wat aanpassen dat er gekeken wordt naar 'niet open' i.p.v. closed. Of misschien closing ook toevoegen. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren 2026.3 update geïnstalleerd. Nu werkt de integratie met m'n Chromecast Ultra niet meer. Normaal gesproken krijg ik een mediaplayer te zien in m'n dashboard. Entity zelf wordt ook niet meer geupdate.
Chromecast is al herart en beb de integratie verwijderd, reboot en opnieuw geactiveerd. Jullie een idee?

Whatever.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Nou, ze hebben de oude terugdraaimeter vervangen voor een slimme meter. Daar gaat mijn mooie draaischijf uit 1962.

Lekker alles nu maar op de HA aangesloten, en ik weet niet hoe ik het energydashboard moet lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qxHW3VZ_hImotFzG4xrAr41Cls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O4jYEWSEixVUGOcZV0z1UVaM.png?f=fotoalbum_largeHoe heb ik een verbruik van 114 kwh als ik hele dagen op kantoor ben? Of is dat een configfout want ik zie niet die aantallen bij de distributie of vermogensbronnen.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:37
Schway schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:46:
Nou, ze hebben de oude terugdraaimeter vervangen voor een slimme meter. Daar gaat mijn mooie draaischijf uit 1962.

Lekker alles nu maar op de HA aangesloten, en ik weet niet hoe ik het energydashboard moet lezen.

[Afbeelding]Hoe heb ik een verbruik van 114 kwh als ik hele dagen op kantoor ben? Of is dat een configfout want ik zie niet die aantallen bij de distributie of vermogensbronnen.
Vrij duidelijk dat er iets niet klopt aan je zonne opwek.
Of je hebt dat net in HA gezet en de waarde ging van 0 kWh naar de 177 kWh die die echt heeft gedaan in zijn lifetime.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• TheFes
Schway schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:46:

[Afbeelding]Hoe heb ik een verbruik van 114 kwh als ik hele dagen op kantoor ben? Of is dat een configfout want ik zie niet die aantallen bij de distributie of vermogensbronnen.
Het ziet er uit alsof je wat fout hebt gedaan bij je energy sensoren. Die komen niet overeen met de power.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
Kodess schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Vrij duidelijk dat er iets niet klopt aan je zonne opwek.
Of je hebt dat net in HA gezet en de waarde ging van 0 kWh naar de 177 kWh die die echt heeft gedaan in zijn lifetime.
Dat wordt inderdaad even de Statistieken aanpassen...

• TheFes
CappieL schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:04:
[...]

Dat wordt inderdaad even de Statistieken aanpassen...
Gewoon de juiste entities toevoegen is genoeg waarschijnlijk

• Schway
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Het ziet er uit alsof je wat fout hebt gedaan bij je energy sensoren. Die komen niet overeen met de power.
Vermoeden had ik al, want het ging al veel te makkelijk.

Mijn zonnepaneel integratie Zeversolar heeft een sensor en een diagnostic: Energy today met 4,x kWh en Power met 1,3 W, Die kan ik 1 op 1 matchen met de solar config. Energy en Power.

Maar de DSMR slimme meter is denk ik waar ik moet zoeken want daar zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAI6hZ6_0jnWelGFVKemi7BKph8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T28QBAxxmasUc8deyWV9ks3a.png?f=user_large

de 70+50 is het hoge consumptie tarief

• TheFes
Schway schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Mijn zonnepaneel integratie Zeversolar heeft een sensor en een diagnostic: Energy today met 4,x kWh en Power met 1,3 W, Die kan ik 1 op 1 matchen met de solar config. Energy en Power.

[Afbeelding]

Laat eens zien wat je nu ingesteld hebt voor het Energy Dashboard

• CappieL
@TheFes Dacht even dat die 117 kWh van de zonnepanelen een 'lifetime'-sensor was, maar een opwek van 30 kWh in een uur is wel wat veel.
@Schway probeer zoveel mogelijk 'energy' sensoren in te vullen, die zijn nauwkeuriger dan 'power' sensoren.

• Schway
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq-EmyDJ56zX47UaQfE7oFLmIdU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ve8XL3xQnq2MUCsq4QBpp3nW.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atDLOwX-eX3VeoD1mazk6H6uhs8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oXWi7aELdM8punKRiUmADoxb.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-78b07vdW-qNud9g4uvxYpxy7M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zsgIIPZ64kFrrvFKaBtgNOXa.png?f=user_large

Ik heb de Power measurement alleen bij Tariff 1 en niet tariff 2, omdat ik aan neem dat ie dan 2x zou tellen.

• TheFes
CappieL schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:23:
@TheFes Dacht even dat die 117 kWh van de zonnepanelen een 'lifetime'-sensor was, maar een opwek van 30 kWh in een uur is wel wat veel.
@Schway probeer zoveel mogelijk 'energy' sensoren in te vullen, die zijn nauwkeuriger dan 'power' sensoren.
Je haalt hier dingen door elkaar..

Het energy dashboard gebruikt zowel energy sensoren als power sensoren (tot enkele maanden geleden was het alleen energy).

De energy sensoren zijn het verbruik over tijd, gemeten in kWh. Dus je verbruik van een dag of maand of sinds de meter in gebruik genomen is.
De power sensoren zijn het huidige verbruik op dit moment.

Ze zijn op zich vergelijkbaar met de kilometerteller en snelheidsmeter van je auto. Als je 1 uur lang (gemiddeld) 50 km/h rijd, heb je 50 km gereden.

Als je één uur lang 5 kW verbruikt, heb je 5 kWh verbruikt.
Ze zijn dus aan elkaar gerelateerd, maar ze meten iets anders.

• Kodess
Schway schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:15:
[...]

[Afbeelding]

Hier ga je iig al de fout in. Je moet je energy total, niet energy today.
Het ligt niet aan je grid sensoren, maar aan je solar sensor. Die geeft aan in 1 uur 30kWh op te wekken.
En staat die sensor wel op de goede eenheid? 30kWh in 1 uur, 3kWh lijkt me wel logischer.

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 06-03-2026 13:59 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Schway
  • Niet online
Kodess schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:56:
[...]

Hier ga je iig al de fout in. Je moet je energy total, niet energy today.
Het ligt niet aan je grid sensoren, maar aan je solar sensor. Die geeft aan in 1 uur 30kWh op te wekken.
Dat was ook mijn eerste gedachte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFR5TmaUr15qqwH7hIIu_UzOfRk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S0eEUIDqcdWPZDFATVyyOeZq.png?f=user_large

Maar daar heb ik maar 2 van, en geven niet 30 Kwh aan.

• TheFes
Schway schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:01:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte.

[Afbeelding]

Maar daar heb ik maar 2 van, en geven niet 30 Kwh aan.
Weet je zeker dat je die sensor ook bij Solar opgevoerd hebt in het Energy Dashboard? Want die energy grafiek is niet echt te rijmen met die waardes.
En één uitschieter zou nog wel mogelijk zijn, maar het stuk solar is in zijn geheel een paar uur opgeschoven en elk uur veel te hoog

• Kodess
Inderdaad, dat het meerdere uren zo'n hoge waarde geeft betekent toch dat 1 van je entiteiten toch verkeerd staat of verkeerd ingesteld.
Het gekke is, als je bij Solar bv de Energy Production (tariff 2) per ongeluk had gedaan, dan zou het elk uur hoger moeten worden, maar je hebt en uur 30, dan weer 20 kWh.

Welke heb je ingesteld staan bij Solar zoals TheFes zegt.

Het solar bolletje wordt alleen beinvloed door wat jij daar hebt ingesteld. (weet het niet meer uit mijn hoofd, maar in theorie kan het ook nog komen door sensoren bij individuele apparaten)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:13
In verband met de ontwikkelingen in het Midden-Oosten heb ik vorige week in het weekend nog snel getankt en daarna geprobeerd brandstofinformatie op te nemen in mijn HA. Het is een beetje hobby-bob, maar misschien hebben jullie er iets aan :)

Adviesprijzen

Ik maak gebruik van deze HACS integratie: https://github.com/metbril/home-assistant-brandstofprijzen
Vervolgens een ApexCharts card met onderstaande config op het dashboard geplaatst:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 14d
header:
  show: true
  show_states: true
  colorize_states: true
yaxis:
  - id: Price
    opposite: true
    decimals: 3
    apex_config:
      labels:
        formatter: |
          EVAL:function(value) {
            return '€' + value.toFixed(2);
          }
apex_config:
  xaxis:
    labels:
      datetimeUTC: false
      format: dd MMM yyyy
  tooltip:
    enabled: true
    shared: true
    intersect: false
    x:
      format: dd MMM yyyy
    y:
      formatter: |
        EVAL:function(value) {
          return '€' + value.toFixed(3);
        }
  stroke:
    curve: smooth
    width: 3
  legend:
    show: false
    position: bottom
    horizontalAlign: center
series:
  - entity: sensor.adviesprijs_diesel
    float_precision: 3
    group_by:
      func: last
      duration: 1d
  - entity: sensor.adviesprijs_premium_diesels
    group_by:
  - entity: sensor.adviesprijs_euro95
    group_by:
Resultaat (aan te passen naar eigen behoefte):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U9Cs9xBb7fssgX4uAMMoeVYLXg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gCYNHc1n24nrVT4tT3rVfKtY.png?f=user_large

Pompprijzen in de buurt

Dit is echt een ultra-gare oplossing, maar hij doet wat ik nodig heb. Ik kon niet echt een lekkere API vinden om hier fatsoenlijk mee om te gaan, maar ik ontdekte dat een website die per pomp brandstofprijzen kan laten zien en afbeeldingen per pompstation opvraagt bij een API. Ik kan de ruwe data er niet uit krijgen, maar de afbeeldingen wel. Deze afbeeldingen zijn gewoon direct te hotlinken in een Picture card.

Hieronder in stappen:
1. Zoek je gewenste tankstation(s) hier op: https://directlease.nl/tankservice/benzine/
2. Bij het aanklikken van een tankstation zie je een plaatje met daarin de actuele prijzen. Kopieer de directe link naar het plaatje.
3. Plak deze link in een Picture card op je dashboard.

Link ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v2/places/<place id>.png?lang=nl
De afbeeldingen worden dus dynamisch gegenereerd met de actuele prijzen.

Ik heb zelf een grid gemaakt van tankstations in de buurt, zodat ik makkelijk de goedkoopste kan pakken :)

• Schway
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Weet je zeker dat je die sensor ook bij Solar opgevoerd hebt in het Energy Dashboard? Want die energy grafiek is niet echt te rijmen met die waardes.
En één uitschieter zou nog wel mogelijk zijn, maar het stuk solar is in zijn geheel een paar uur opgeschoven en elk uur veel te hoog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kseD70IH0uenZv495gB02B1JYA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kgy3UEFygbcSAxxAQUrtTyrL.png?f=fotoalbum_large Ik ben er vrij zeker van ja. Daarom denk ik ook niet dat het Solar deel het probleem is. Want daar zijn de waarden niet afwijkend.
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
{
  "version": "2026.3.0",
  "info": {
  },
  "preferences": {
    "energy_sources": [
       {
        "type": "solar",
        "stat_energy_from": "sensor.zeversolar_sensor_energy_today",
        "config_entry_solar_forecast": [
          "01KJ55CHHPZ3KVCM8H3YC35ZPT"
        ],
        "stat_rate": "sensor.zeversolar_sensor_power"
      },
      {
        "type": "grid",
        "stat_energy_from": "sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1",
        "stat_energy_to": "sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1",
        "stat_cost": null,
        "stat_compensation": null,
        "entity_energy_price": null,
        "number_energy_price": null,
        "entity_energy_price_export": null,
        "number_energy_price_export": null,
        "cost_adjustment_day": 0,
        "power_config": {
          "stat_rate_from": "sensor.electricity_meter_power_consumption",
          "stat_rate_to": "sensor.electricity_meter_power_production"
        },
        "stat_rate": "sensor.energy_grid_electricity_meter_power_consumption_electricity_meter_power_production_net_power"
      },
      {
        "stat_energy_from": "sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2",
        "stat_energy_to": "sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2",
        "cost_adjustment_day": 0
      }
    ],
    "device_consumption": [],
    "device_consumption_water": []
  },
  "metadata": {

"sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1": {
      "statistic_id": "sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1",
      "display_unit_of_measurement": "kWh",
      "has_mean": false,
      "mean_type": 0,
      "has_sum": true,
      "name": null,
      "source": "recorder",
      "statistics_unit_of_measurement": "kWh",
      "unit_class": "energy"
    },
    "sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1": {
      "statistic_id": "sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1",
    },
    "sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2": {
      "statistic_id": "sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2",
    },
    "sensor.zeversolar_sensor_energy_today": {
      "statistic_id": "sensor.zeversolar_sensor_energy_today",
    },
    "sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2": {
      "statistic_id": "sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2",
    },
   },
  "entities": {
      "entity_id": "sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1",
      "device_id": "g",
      "labels": [],
      "translation_key": "electricity_delivered_tariff_1",
      "platform": "dsmr",
      "has_entity_name": true,
      "name": "Energy production (tarif 1)",
      "display_precision": 2
    },
      "entity_id": "sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1",
      "device_id": "f",
      "translation_key": "electricity_used_tariff_1",
      "name": "Energy consumption (tarif 1)",
    },
      "entity_id": "sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2",
      "device_id": "e",
      "translation_key": "electricity_delivered_tariff_2",
      "name": "Energy production (tarif 2)",
    },
      "entity_id": "sensor.zeversolar_sensor_energy_today",
      "device_id": "d",
      "translation_key": "energy_today",
      "platform": "zeversolar",
      "name": "Energy today",
    },
      "entity_id": "sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2",
      "device_id": "c",
      "translation_key": "electricity_used_tariff_2",
      "name": "Energy consumption (tarif 2)",
    },
   },
  "states": {
      "state": "15.645",
      "attributes": {
        "state_class": "total_increasing",
        "unit_of_measurement": "kWh",
        "device_class": "energy",
        "friendly_name": "Electricity Meter Energy production (tarif 1)"
      },
      "context": {
        "id": "b",
        "parent_id": null,
        "user_id": null
      },
      "last_changed": "2026-03-06T12:23:24.611Z",
      "last_updated": "2026-03-06T12:23:24.611Z"
    },
      "state": "70.357",
        "friendly_name": "Electricity Meter Energy consumption (tarif 1)"
      },
        "id": "a",
      },
      "last_changed": "2026-03-06T12:23:24.608Z",
      "last_updated": "2026-03-06T12:23:24.608Z"
    },
      "state": "55.695",
        "friendly_name": "Electricity Meter Energy production (tarif 2)"
      },
        "id": "z",
      },
      "last_changed": "2026-03-06T12:25:14.597Z",
      "last_updated": "2026-03-06T12:25:14.597Z"
    },
      "state": "4.8",
        "friendly_name": "Zeversolar Sensor Energy today"
      },
        "id": "y",
      },
      "last_changed": "2026-03-06T12:24:28.271Z",
      "last_updated": "2026-03-06T12:24:28.271Z"
    },
      "state": "50.409",
        "friendly_name": "Electricity Meter Energy consumption (tarif 2)"
      },
        "id": "x",
      },
      "last_changed": "2026-03-06T12:23:24.609Z",
      "last_updated": "2026-03-06T12:23:24.609Z"
    }
  }

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-03 07:34
Hoi,

Sinds een update ergens zijn mijn buttons cards ineens corrupt. Ik kan nergens foutmeldingen vinden. Ik zag wel dat de button-card download uit HACS verdwenen was, dus die heb ik weer gedownload.. maar alsnog geven alle knoppen foutmeldingen.
Hieronder een card configuratie, die het eigenlijk altijd deed. Iemand enig idee? Elke knop geeft nu "configuratiefout"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- type: horizontal-stack
    cards:
      - type: custom:button-card
        entity: input_boolean.scene_woonkameruit
        icon: "mdi:lightbulb-off"
        name: Uit
        color_type: icon
        color: rgb(255,255,255)
        tap_action:
          action: call-service
          service: scene.turn_on
          service_data:
            entity_id: scene.woonkamer_uit
        entity: input_boolean.scene_woonkamerwit
        icon: "mdi:lightbulb-on"
        name: Wit
        color: rgb(255,255,0)
        tap_action:
          service_data:
            entity_id: scene.woonkamer_wit
        entity: input_boolean.scene_woonkamersfeer
        icon: "mdi:lightbulb-on"
        name: Sfeer
        color: rgb(255,128,0)
        tap_action:
          service_data:
            entity_id: scene.woonkamer_sfeer

• TheFes
Schway schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:16:
[...]

[Afbeelding] Ik ben er vrij zeker van ja. Daarom denk ik ook niet dat het Solar deel het probleem is. Want daar zijn de waarden niet afwijkend.
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
{
  },
       {
        ],
      },
      {
        },
        "stat_rate": "sensor.energy_grid_electricity_meter_power_consumption_electricity_meter_power_production_net_power"
      },
      {
      }
    ],
  },

},
    },
    },
    },
    },
   },
    },
    },
    },
    },
    },
   },
      },
      },
    },
      },
      },
    },
      },
      },
    },
      },
      },
    },
      },
      },
    }
  }
Als je naar je screenshot van je energy dashboard kijkt, ligt het duidelijk aan je energy sensor voor solar.

Je power waardes (vermogensbronnen, rechts bovenin) zien er prima uit. Zo'n 400W verbruik gedurende de nacht, dan gaan zo tussen 9 en 10 ergens je zonnepanelen aan de slag, en zie je ook een vergelijkbare (maar iets lagere) teruglevering aan de andere kant van de as. Zo iets voor 16u is de zon weer weg en ga je terug naar je 400W idle verbruik. Tijdens de periode dat je panelen werken is de zwarte lijn wat grilliger, maar dat komt omdat je panelen en grid sensoren niet helemaal tegelijk updaten, en wellicht je solar sensor wat achter loopt, maar dat is verder niet zo'n ramp.
Je solar power sensor komt verder niet boven de 1500W uit, dus je maximale opbrengst kan ook 1.5 kWh zijn.

Dan je energy grafiek, links onderin. Door de enorme waardes van je solar sensor zijn de grid waardes niet echt goed te zien, maar die lijken zo op het ook best prima overeen te komen met je power waardes. consumption een klein puntje tot 9:00 en daarna stopt het, en vanaf 15 u begin je weer wat uit het grid te halen.
De teruglevering is te zien tussen 9:00 en 16:00 wat ook evereenkomt met de power grafiek.
Maarrr. de gele lijnen van je solar sensor kloppen voor geen meter. Die beginnen pas bij 14:00 en gaan door tot 18:00 en zijn veel hoger dan wat je zou verwachten op basis van de power waardes.

Dus je fout zit heel duidelijk bij de energy sensor van je zonnepanelen.

• Kodess
Schway schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:16:
[...]

[Afbeelding] Ik ben er vrij zeker van ja. Daarom denk ik ook niet dat het Solar deel het probleem is. Want daar zijn de waarden niet afwijkend.
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
{
  },
       {
        ],
      },
      {
        },
      },
      {
      }
    ],
  },

},
    },
    },
    },
    },
   },
    },
    },
    },
    },
    },
   },
      },
      },
    },
      },
      },
    },
      },
      },
    },
      },
      },
    },
      },
      },
    }
  }
De waardes van je energie meter zijn ook niet afwijkend.
Energy Dashboard wil cumulative kWh's.
Dus niet een sensor die elke dag reset, maar dat verklaart nog steeds niet dat je alleen in de middag van die wisselende hoge solar input had.
Je hebt volgens mij gisteren laten zien, heb je ook een screenshot van hoe het er vandaag uit ziet?
En wat je bij Solar hebt ingevuld in het Energy Dashboard.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• TheFes
Kodess schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:32:
[...]

Dus niet een sensor die elke dag reset, maar dat verklaart nog steeds niet dat je alleen in de middag van die wisselende hoge solar input had.
Je hebt volgens mij gisteren laten zien, heb je ook een screenshot van hoe het er vandaag uit ziet?
Een dagelijkse resettende sensor is op zich ook geen probleem. Daar kan het Energy Dashboard prima mee werken. Dat wordt pas een issue als de integratie of je HA server niet werkt, en deze periode over middernacht gaat. Bij een kortdurende blackout gedurende de dag zul je zodra het weer werkt een spike zien, net zoals bij een lifetime sensor, daar is niets aan te doen.
Echter als de blackout naar de volgende dag gaat, verlies je de informatie van de dag daarvoor. HA weet niet meer als de laatste waarde die hij voor de blackout had, en moet dan verder gaan met de nieuwe waarde die hij krijgt zodra alles weer werkt. Je mist dan dus de data er tussenin, en afhankelijk van of de waarde hoger of lager dan de waarde daarvoor was, mis je meer of minder data. Maar je mist in ieder geval alles vanaf de blackout tot middernacht voordat HA weer wel data krijgt.

Daarom is het beter om met een lifetime sensor te werken, je krijgt ook dan wel een spike, maar je hebt altijd wel alle data die gemist is, omdat dat simpelweg de delta is tussen de laatste waarde die HA had, en de nieuwe waarde.

• Schway
  • Niet online
Kodess schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:32:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgS2hQWHM8WZFgNuXHxOBJTpspk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cDtTs2hC5Bm2rdJYVoKZND6D.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBFjz0dShNWbIEf_MvEAJzkgwaE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4sR0S1MYvbhQpzzjfby2WUCU.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnNDyLEGod0j9Dq69tTk8Sqm9Gw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kSocLQT7PW59BV0xAfkHb5NW.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0n_szpG06JbYobKc6iBzCMpqw_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0iDPvoZEqMJQ1NGrEyvZJ8sA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Schway op 06-03-2026 14:42 . Reden: specifiek nog electricity dashboard toegevoegd ]

• TheFes
Kun je de grafiek eens laten zien van die sensor van je solar integratie? Ik gok dat die af en toe qua waarde iets omlaag gaat (dus kleine piekjes naar beneden) en dat mag niet bij een total increasing sensor.
Als een total increasing sensor lager wordt, dan wordt dat door HA gezien als een reset, en neemt hij aan dat de sensor dus weer opnieuw is gaan tellen vanaf 0, je krijgt dan dus elke keer een verdubbeling van de waardes.
Als dit inderdaad het geval is, dan is dat een bug in de integratie, die je zeker moet melden.

Als work around zou je een template sensor kunnen aanmaken, die de waardes van de energy sensor overneemt, maar alleen als deze hoger zijn als de voorgaande waarde.

• Schway
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:46:
[...]

Kun je de grafiek eens laten zien van die sensor van je solar integratie? Ik gok dat die af en toe qua waarde iets omlaag gaat (dus kleine piekjes naar beneden) en dat mag niet bij een total increasing sensor.
Als een total increasing sensor lager wordt, dan wordt dat door HA gezien als een reset, en neemt hij aan dat de sensor dus weer opnieuw is gaan tellen vanaf 0, je krijgt dan dus elke keer een verdubbeling van de waardes.
Als dit inderdaad het geval is, dan is dat een bug in de integratie, die je zeker moet melden.

Als work around zou je een template sensor kunnen aanmaken, die de waardes van de energy sensor overneemt, maar alleen als deze hoger zijn als de voorgaande waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AJSHpukvs_s_3LW19T7GWp8E4c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Zzb56Voc0kVQM8oTabh2VViu.png?f=user_large

Dan is dat de reden!

De fabrikant van de omvormer is al een paar jaar failliet, dus ik verwacht niet dat er veel gedaan gaat worden met de integratie.

• CappieL
Schway schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]

Dan is dat de reden!

De fabrikant van de omvormer is al een paar jaar failliet, dus ik verwacht niet dat er veel gedaan gaat worden met de integratie.
Dan zou je met CT-klemmen je zonnepanelen kunnen monitoren (of iets als een Shelly PM of HW kWh-meter er tussen bedraden).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02

Septillion

Topicstarter
@Schway Zie dat de integratie onderhouden wordt door een Nederlander die bijna dagelijks een of meer GitHub commits doet. Dus er is wel hoop :D

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 06-03-2026 15:35 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:28
Witlof schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:08:
Zo goed had ik er nog niet over nagedacht. Het was de eerste keer dat ik dit constateer en toevallig net na de update van gisteren. Ga het in de gaten houden. Misschien het script wat aanpassen dat er gekeken wordt naar 'niet open' i.p.v. closed. Of misschien closing ook toevoegen. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties.
Dat is niet handig, dan blijf hij die motor aansturen terwijl hij niet verder kan als hij geen eind contact heeft.
Wat je wel kunt doen is even timen hoelang dat gordijn er over doet en als hij die tijd de status closing heeft je de motor uitschakelt in HA.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 15:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

bij de laatste update kun je ook het actuele waterverbruik in L/min laten zien, daar heb ik gewoon een sensor voor en ik kan hem ook kiezen in de energie dashboard instellingen alleen blijven de statistieken op het dashboard leeg.

Bij het individuele waterapparatuur gebruik ik dan alleen de watermeter die ik ook voor de lange termijn statisieken gebruik. Meer heb ik ook niet.

Iemand een idee?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• TheFes
Schway schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]

Dan is dat de reden!

Hij schiet dus naar 0.

Je zou het volgende in je configuration.yaml kunnen zetten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
template:
  - triggers:
      - trigger: state
        entity_id: sensor.solar_energy_today # even aanpassen naar de werkelijke sensor
        not_to:
          - unavailable
          - unknown
      - trigger: time
        at: "00:00"
        id: reset
    sensor:
      - unique_id: 5b4a4d96-242c-4e07-9920-f3b9821d86a3
        name: Solar Energy Today Fix
        state: >
          {{ 0 if trigger.id == 'reset' else  [trigger.to_state.state | float, this.state | float(0)] | max }}
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
Na toevoegen even HA resetten (er vanuit gaande dat je nog geen template sensors hebt).
Vervolgens kun je deze sensor toevoegen in plaats van de oude.

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 06-03-2026 20:52 ]

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:38
Ik maak voor de thermostaat al lang gebruik van de HACS scheduler-card. Werkt ideaal.

Nu kan ik sinds enkele dagen een aantal; schedules niet aanpassen: Als ik er op klik 'freezet' HA, zowel in de app als op de webversie... Ze doen het verder nog wel: gaan keurig aan en sturen de warmtepomp aan.

Ik zie in logs niks vreemds, maar het is wel irritant... Hoe kan ik eea uitzoeken?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-03 14:09
Ik wilde mijn HA weer eens updaten maar loop tegen wat problemen aan.
Ik draai HA op mijn synology nas in een docker container. Voor het beheren van docker gebruik ik portainer.

Normaal dan schakel ik mijn container uit, recreate ik de image en start hem weer. Nu pakt ie echter geen nieuwe image maar telkens 2025.5. Ik heb met claude al geprobeerd om dit op te lossen maar kom ik niet verder dan telkens weer updaten van docker en synology dsm maar die zitten al aan de laatste ondersteunde versie van mijn nas.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HF5236 welke image pull je?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
[...]

Zeker niet, doe ik al een jaar of 7.

Niet een keer device weggegooid ofzo?

Je zou eens met MQTT Explorer kunnen kijken of je ook het discovery topic ziet. Dus niet zo zeer je device, maar in homeassistant/[domain] of je daar de aankondiging ziet.

• HF5236
homeassistant/home-assistant:latest

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HF5236 Staat me bij dat het een meer een update gehad heeft. Documentatie zegt nu ook
ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Septillion schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:16:
@HF5236 Staat me bij dat het een meer een update gehad heeft. Documentatie zegt nu ook
Da's een andere repo.

Zelf gebruik ik ook: https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant/tags (en dan de tag latest). Maar de laatste keer (gisteren) heb ik deze maar handmatig bijgewerkt omdat er geen updatemelding kwam in container manager.

Wellicht eens kijken of https://github.com/home-a.../container/home-assistant een stabielere bron is (hoewel ik de afgelopen jaren niet te klagen gehad heb over hub.docker.com).

@HF5236 Prettigst werkt het via container manager. Eenmalig een docker compose aanmaken en daarna is het een kwestie van op 'bijwerken' klikken (normaliter, zie ook hierboven).

Hier mijn docker compose (wellicht kun je die als basis gebruiken):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
services:
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    network_mode: host
    image: "homeassistant/home-assistant:latest"
    volumes:
      - /volume2/docker/HomeAssistant/config:/config
      - /volume1/music:/media
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /run/dbus:/run/dbus:ro
    restart: unless-stopped
    privileged: true
Ik draai HA ook in een container (op een Synology DS-224+ NAS).

André Huisman (www.new-line.nl)

• HF5236
HuismAndré schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Da's een andere repo.

Zelf gebruik ik ook: https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant/tags (en dan de tag latest). Maar de laatste keer (gisteren) heb ik deze maar handmatig bijgewerkt omdat er geen updatemelding kwam in container manager.

Wellicht eens kijken of https://github.com/home-a.../container/home-assistant een stabielere bron is (hoewel ik de afgelopen jaren niet te klagen gehad heb over hub.docker.com).

@HF5236 Prettigst werkt het via container manager. Eenmalig een docker compose aanmaken en daarna is het een kwestie van op 'bijwerken' klikken (normaliter, zie ook hierboven).

Hier mijn docker compose (wellicht kun je die als basis gebruiken):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
services:
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    network_mode: host
    image: "homeassistant/home-assistant:latest"
    volumes:
      - /volume2/docker/HomeAssistant/config:/config
      - /volume1/music:/media
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /run/dbus:/run/dbus:ro
    restart: unless-stopped
    privileged: true
Ik draai HA ook in een container (op een Synology DS-224+ NAS).
Ik heb DSM 7.1, 7.2 wordt niet meer ondersteund bij mijn DS218+

• HuismAndré

HuismAndré

HF5236 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:42:
[...]

Ik heb DSM 7.1, 7.2 wordt niet meer ondersteund bij mijn DS218+
7.1 had toch ook al container manager? Het heette destijds Docker maar was, zo uit het hoofd, nagenoeg gelijk aan het huidige container manager.

• HF5236
HuismAndré schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:08:
[...]

7.1 had toch ook al container manager? Het heette destijds Docker maar was, zo uit het hoofd, nagenoeg gelijk aan het huidige container manager.
ja docker heb ik wel, alleen daar geen makkelijke update mogelijkheden in. Althans ik zie ze niet.
Heb het zojuist via SSH gedaan, 2026.3 werkt niet maar 2026.2 wel, die heb ik er nu maar even opgezet. 2026.3 pullen geeft de volgende foutmelding:
failed to register layer: ApplyLayer exit status 1 stdout: stderr: archive/tar: invalid tar header

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Septillion schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:16:
Sterker nog: HAOS maakt daar achter de schermen gewoon gebruik van github container registry (ghcr.io). Dus men doet er inderdaad wijs aan om die te gebruiken. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
InjecTioN schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:33:
[...]

Sterker nog: HAOS maakt daar achter de schermen gewoon gebruik van github container registry (ghcr.io). Dus men doet er inderdaad wijs aan om die te gebruiken. :)
Je kunt een docker image gewoon naar meerdere repositories pushen, en op elk staat dan een identiek image (dezelfde digest). Je kunt dus zelfs prima de ene keer pullen van Docker Hub (default als je geen registry / domein opgeeft) en de andere keer van GitHub Container Registry. En als je dezelfde digest gebruikt (of een tag naam die naar dezelfde digest verwijst) hergebruikt die (lokaal) gewoon hetzelfde image.
En pak je bv de respectievelijke pagina's van de latest tags erbij op GHCR en Docker Hub dan staat er bij beiden ook dezelfde digest: sha256:0e091dfce3068339c3e1d14382e6c34141e05cd589a1972ebd4d9a8e6b5d8969

Edit: Overigens geef ik persoonlijk wel de voorkeur aan GHCR als de keuze er is (image in beide registries staat). Niet perse omdat het beter of zo is, maar omdat Docker op een gegeven moment wat "gekke" wijzigingen heeft gedaan v.w.b. hoe vaak je mag pullen als je niet bent ingelogd, bepaalde zaken commercieel heeft gemaakt, .... Maarja, andersom, of Microsoft (waar GitHub van is) nu zoveel beter is?

@HF5236 niet gecheckt en weet ook niet of het voor komt: maar is het niet toevallig een oud ARM systeem (32 bit, i.p.v. 64 bit). Daarvoor heeft HA al een tijdje geen support meer. Dus kan best dat je daardoor op een oude versie blijft steken, simpelweg omdat er "niks nieuwers is" dat door het systeem ondersteund wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 06-03-2026 22:58 ]

• HF5236
RobertMe schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:56:
[...]

Je kunt een docker image gewoon naar meerdere repositories pushen, en op elk staat dan een identiek image (dezelfde digest). Je kunt dus zelfs prima de ene keer pullen van Docker Hub (default als je geen registry / domein opgeeft) en de andere keer van GitHub Container Registry. En als je dezelfde digest gebruikt (of een tag naam die naar dezelfde digest verwijst) hergebruikt die (lokaal) gewoon hetzelfde image.
En pak je bv de respectievelijke pagina's van de latest tags erbij op GHCR en Docker Hub dan staat er bij beiden ook dezelfde digest: sha256:0e091dfce3068339c3e1d14382e6c34141e05cd589a1972ebd4d9a8e6b5d8969

Edit: Overigens geef ik persoonlijk wel de voorkeur aan GHCR als de keuze er is (image in beide registries staat). Niet perse omdat het beter of zo is, maar omdat Docker op een gegeven moment wat "gekke" wijzigingen heeft gedaan v.w.b. hoe vaak je mag pullen als je niet bent ingelogd, bepaalde zaken commercieel heeft gemaakt, .... Maarja, andersom, of Microsoft (waar GitHub van is) nu zoveel beter is?

@HF5236 niet gecheckt en weet ook niet of het voor komt: maar is het niet toevallig een oud ARM systeem (32 bit, i.p.v. 64 bit). Daarvoor heeft HA al een tijdje geen support meer. Dus kan best dat je daardoor op een oude versie blijft steken, simpelweg omdat er "niks nieuwers is" dat door het systeem ondersteund wordt.
Nee is geen ARM, denk dat hij de nieuwe niet pakt omdat deze een foutmelding geeft als ik deze handmatig pull

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HF5236 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:04:
[...]

Nee is geen ARM, denk dat hij de nieuwe niet pakt omdat deze een foutmelding geeft als ik deze handmatig pull
Denk toch dat je het in die hoek moet zoeken. Welke foutmelding krijg je?

2025.6 e.v::
32-bit Architectures: Support for legacy 32-bit CPU architectures (i386, armhf, and armv7) is also being deprecated. These architectures are increasingly uncommon and pose challenges for maintaining compatibility and performance.
Gaat dus niet alleen om ARM, ook 32 bit.
Zo te zien support je cpu wel 64 bit, maar check je OS e.d. of dat ook goed zit.

[ Voor 8% gewijzigd door blackd op 07-03-2026 07:46 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• TheFes
blackd schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:33:
[...]

Denk toch dat je het in die hoek moet zoeken. Welke foutmelding krijg je?

2025.6 e.v::

[...]

Gaat dus niet alleen om ARM, ook 32 bit.
Zo te zien support je cpu wel 64 bit, maar check je OS e.d. of dat ook goed zit.
32 bit was nog supported tot 2025.12. Dus het zou vreemd zijn als het systeem daardoor niet voorbij 2025.5 komt. In 2025.6 kwam hiervoor dus de aankondiging (met bijbehorende repair messages)

• blackd
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:18:
[...]

32 bit was nog supported tot 2025.12.
Ah, dat had ik gemist.

Kwam deze net tegen bij het zoeken naar de foutmelding uit deze post:
HF5236 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

https://github.com/home-assistant/core/issues/164898
@HF5236 Lijkt aan de docker versie te liggen.

Edit:
In 2026.3 is de compressie van de docker image veranderd:
https://github.com/home-assistant/core/pull/160665
Wellicht kan jouw oudere? docker versie daar niet mee overweg.

Edit2:
Volgens deze release notes van de Docker package bevat DSM 7.x
Version: 20.10.3-1231
(2021-06-01)

Compatibility and Installation

Updated to be compatible with DSM 7.0.

What's New

Updated Docker Daemon to version 20.10.3.
Kijken we naar de Docker Daemon versie 20.10.3:
https://docs.docker.com/engine/release-notes/20.10/#20103
dan zit containerd nog op v1.4.x

En volgens deze blog:
Root Cause: containerd Without Zstd Support in AKS

AKS uses containerd as its container runtime.

Support for pulling zstd-compressed image layers was:

Added natively in containerd v2.0.1
Backported to containerd v1.7.29

Relevant upstream PRs:

https://github.com/containerd/containerd/pull/12018
https://github.com/containerd/containerd/pull/11068
is zstd support pas beschikbaar vanaf v1.7.

Check jouw exacte containerd versie op DSM 7.1 en als dat dus een versie lager dan v1.7.29 is, gaat HA 2026.3 en hoger nooit werken op deze Docker versie.

[ Voor 67% gewijzigd door blackd op 07-03-2026 09:42 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Dat het een andere repository is, vooruit. Maar doelde meer op dat ik dacht dat HA de "latest" tag had laten varen. Lijkt niet zo te zijn maar gezien doc het wel over de "stable" tag heeft zou ik die persoonlijk toch gebruiken. Klinkt voor mij alsof ze de "latest" willen laten varen.

Maar zou dus ook switchen naar ghcr.io. Als HA ooit besluit te stoppen met DockerHub omdat ze raar doen heb je dat anders ook niet gelijk door.

Misschien niet nodig dus, maar puur wat ik dus zou doen :)

• blackd
  • Niet online
@Septillion Bedoel je deze?
https://www.home-assistan...ward-incompatible-changes
Home Assistant Container (Docker)

If you use the Home Assistant Container installation method, for example, using Docker, please make sure you are using our official (multi-platform) images.

The correct and preferred image to use for our stable releases is:

Although not the preferred location by the Home Assistant project, the image is also available on DockerHub:

homeassistant/home-assistant:stable

The reason for mentioning this in this breaking change section is that we have seen usage of our internal, intermediate, platform build images. These images are not meant for use directly, and using the above listed images is strongly recommended.

As of this release, we no longer publish our intermediate platform images to DockerHub. This means that if you are using these images, you will no longer receive updates. Please use the above-listed images instead.

(@pvizeli - #95236)

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb wat raars met Home Assistant installatie op Proxmox met een Sonoff Zigbee USB stick (de TI versie). Dit draai ik al geruime tijd maar afgelopen twee maanden disconnect de USB stick op willekeurige momenten meestal in de nacht. In Z2M is de mededeling simpel USB stick niet gevonden. In HA zie ik de volgende melding:
2026-03-07 10:10:46.142 homeassistant kernel: cp210x ttyUSB0: failed set request 0x7 status: -19
2026-03-07 10:10:46.144 homeassistant kernel: cp210x ttyUSB0: failed set request 0x12 status: -19
2026-03-07 10:10:46.145 homeassistant kernel: cp210x ttyUSB0: failed set request 0x0 status: -19
2026-03-07 10:10:46.147 homeassistant kernel: cp210x ttyUSB0: cp210x converter now disconnected from ttyUSB0
2026-03-07 10:10:46.147 homeassistant kernel: cp210x 2-1:1.0: device disconnected
Beetje zoeken levert op dat vier jaar terug een bug in de cp210x driver zat maar die al met kernel versie 5.4 zou moeten zijn opgelost. Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt wordt?

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:21
sahinasappelsap schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Ik vind het wel meevallen, beetje formaat gloeilamp denk ik.. Lees dat INNR ook wel ok is, alleen dat hue scenes nogal eens voor raar gedrag zorgt.

Ik ga nog wel even speuren, wellicht dat iemand hier nog ervaringen heeft mbt goede en goedkope GU10 / E27 lampen
Ik heb uiteindelijk gekozen om 15 stuks hue essential gu-10's halen. Een 4-pack kost momenteel op Amazon 55 euro in de aanbieding (13,75 per lamp). Heb ik er 3 van gehaald en ik heb nog een 3 pack bij bol.com gekocht voor 42 euries

Daar kun je weinig goede alternatieven voor vinden en de scenes werken meer dan dikke prima, goed dimbaar, mooie kleuren en enkel een QR code scannen van de lamp en you're done. Dat was met die ikea dingen wel anders :-D

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:54:
Dat het een andere repository is, vooruit. Maar doelde meer op dat ik dacht dat HA de "latest" tag had laten varen. Lijkt niet zo te zijn maar gezien doc het wel over de "stable" tag heeft zou ik die persoonlijk toch gebruiken. Klinkt voor mij alsof ze de "latest" willen laten varen.
Die 'stable' tag wordt (nog) niet veel gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woWOPlvgajKlXwDxb4KudzhQjxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/84CUjutB4nNQrY9MuWcvHDh2.png?f=fotoalbum_large

Overigens werkt het downloaden van deze repository wel super veel sneller dan via DockerHub. Waar het normaal een seconde of 30 duurde had ik hem nu binnen een paar seconden staan. Lijkt ook dat er een andere manier van uitpakken gebruikt wordt (want ook dat ging idioot snel).

• HuismAndré

HuismAndré

synoniem schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:48:
Ik heb wat raars met Home Assistant installatie op Proxmox met een Sonoff Zigbee USB stick (de TI versie). Dit draai ik al geruime tijd maar afgelopen twee maanden disconnect de USB stick op willekeurige momenten meestal in de nacht. In Z2M is de mededeling simpel USB stick niet gevonden. In HA zie ik de volgende melding:
2026-03-07 10:10:46.142 homeassistant kernel: cp210x ttyUSB0: failed set request 0x7 status: -19
2026-03-07 10:10:46.144 homeassistant kernel: cp210x ttyUSB0: failed set request 0x12 status: -19
2026-03-07 10:10:46.145 homeassistant kernel: cp210x ttyUSB0: failed set request 0x0 status: -19
2026-03-07 10:10:46.147 homeassistant kernel: cp210x ttyUSB0: cp210x converter now disconnected from ttyUSB0
2026-03-07 10:10:46.147 homeassistant kernel: cp210x 2-1:1.0: device disconnected
Beetje zoeken levert op dat vier jaar terug een bug in de cp210x driver zat maar die al met kernel versie 5.4 zou moeten zijn opgelost. Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt wordt?
Kan zijn dat hij nu op een andere poort zit (of andere naam). ttyUSB1 of zo. Even een ls doen van de directory in kwestie (meestal /dev/).

• synoniem
  • Niet online
HuismAndré schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Kan zijn dat hij nu op een andere poort zit (of andere naam). ttyUSB1 of zo. Even een ls doen van de directory in kwestie (meestal /dev/).
Ik gebruik /dev/serial/by-id binnen Z2M, dit is de log van HA zelf. In Proxmox is hij helemaal niet zichtbaar omdat hij doorgelinkt is naar de HA VM zodra deze opstart.
Vraag blijft dan waarom zou in HA een USB apparaat op een willekeurig tijdstip op een andere poort gaan zitten? Ik moet de VM hard rebooten om hem weer terug te krijgen.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-03 09:29

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

wat een knullige acties toch.. Je blijft alleen druk met updates in HAOS. nu weer heel veel entiteiten die aangepast zijn wat een ellende.. Domoticz iets kreeg een IDX en verandere NOOIT meer. IK ben zeker niet zo tevreden over haos. Dit is echt niet leuk, update na upgrade. enz enz Ik wil die updates enz aan en uit kunnen zetten. heb je iets werkend in esphome update na upgrade enz weer yaml file aanpssen. Er is maar weinig dat echt stabiel is. Waarom geen beta en stable versie, en stable dan x per jaar .. Is er een mogelijkheid om entiteiten automatisch te updaten? Andere updates aan en uit zetten?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-03 09:29

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

synoniem schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:32:
[...]

Ik gebruik /dev/serial/by-id binnen Z2M, dit is de log van HA zelf. In Proxmox is hij helemaal niet zichtbaar omdat hij doorgelinkt is naar de HA VM zodra deze opstart.
Vraag blijft dan waarom zou in HA een USB apparaat op een willekeurig tijdstip op een andere poort gaan zitten? Ik moet de VM hard rebooten om hem weer terug te krijgen.
je persident usb oid moeten doen, je usb vastzetten met een pid oid

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• synoniem
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:09:
[...]

je persident usb oid moeten doen, je usb vastzetten met een pid oid
In prinicipe is dat in Proxmox per definitie als je passthrough gebruikt maar ik heb nog eens gekeken en zie dat je in Proxmox ook passthrough op device id kan doen i.p.v. op usb id. Heb dat nu aangepast, eens kijken of dat het probleem oplost.

• synoniem
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:08:
wat een knullige acties toch.. Je blijft alleen druk met updates in HAOS. nu weer heel veel entiteiten die aangepast zijn wat een ellende.. Domoticz iets kreeg een IDX en verandere NOOIT meer. IK ben zeker niet zo tevreden over haos. Dit is echt niet leuk, update na upgrade. enz enz Ik wil die updates enz aan en uit kunnen zetten. heb je iets werkend in esphome update na upgrade enz weer yaml file aanpssen. Er is maar weinig dat echt stabiel is. Waarom geen beta en stable versie, en stable dan x per jaar .. Is er een mogelijkheid om entiteiten automatisch te updaten? Andere updates aan en uit zetten?
Een LTS versie zou niet zo gek zijn inderdaad maar vraagt wel twee versies naast elkaar met alle extra werk dat daar bij hoort. Ik vermoed dat de Foundation niet op dat extra werk zit te wachten.

• RobertMe
synoniem schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:44:
[...]

Een LTS versie zou niet zo gek zijn inderdaad maar vraagt wel twee versies naast elkaar met alle extra werk dat daar bij hoort. Ik vermoed dat de Foundation niet op dat extra werk zit te wachten.
Een LTS versie is ook extra lastig doordat HA afhankelijk is van heel veel externe systemen. Dat weer eens een partij een API aanpast (of aanpassing aankondigt met een overgangsperiode) dan zou je dat mogelijk ook weer moeten backporten? En uiteindelijk ben je dan nog steeds heel veel werk aan het doen aan die "oude" versie. Waarbij je potentieel werk dus daadwerkelijk twee keer moet doen doordat er andere/structurelere wijzigingen zin gedaan in de nieuwere versies waardoor de fix voor bv die API aanpassingen niet meer een-op-een op de LTS en nieuwste versie zijn toe te passen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sinds kort zie ik
Migration of Telegram notify service
Waarschuwing · Gerapporteerd door telegram
Dit werkt niet meer in versie 2026.5.0. Los dit eerst op voordat je een upgrade uitvoert.

The Telegram notify service has been migrated. A new notify entity per chat ID is available now.

Update all affected automations to use the new notify.send_message action exposed by these new entities and then restart Home Assistant.
Ik heb echter geen automations met Telegram, ooit wel eens Telegram integratie toegevoegd om te kijken of het lukt HASS berichten via Telegram te sturen, maar meer dan dat heb ik er vooralsnog niets mee gedaan.

Heb ik die melding dan onterecht ontvangen of moet ik toch ergens iets aanpassen? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik ben overgestapt van sqllite naar mariadb maar nu zie ik iets geks in de database.
De statistic_id lijkt nu een versleutelde waarde in plaats van "sensor.es_meterkast_active_power_phase_1".

Iemand een suggestie om toch weer naar de voor mensen leesbare variant. Ik gebruik de data voor overzichten buiten home assistant maar ik kan nu dus niet meer door de data omdat ik de naam van de entiteit niet meer kan lezen.

• HF5236
blackd schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:26:
[...]

Ah, dat had ik gemist.

Kwam deze net tegen bij het zoeken naar de foutmelding uit deze post:
HF5236 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

https://github.com/home-assistant/core/issues/164898
@HF5236 Lijkt aan de docker versie te liggen.

Edit:
In 2026.3 is de compressie van de docker image veranderd:
https://github.com/home-assistant/core/pull/160665
Wellicht kan jouw oudere? docker versie daar niet mee overweg.

Edit2:
Volgens deze release notes van de Docker package bevat DSM 7.x

[...]

Kijken we naar de Docker Daemon versie 20.10.3:
https://docs.docker.com/engine/release-notes/20.10/#20103
dan zit containerd nog op v1.4.x

En volgens deze blog:

[...]

is zstd support pas beschikbaar vanaf v1.7.

Check jouw exacte containerd versie op DSM 7.1 en als dat dus een versie lager dan v1.7.29 is, gaat HA 2026.3 en hoger nooit werken op deze Docker versie.
Mijn DSM is inderdaad 7.1 en upgraden naar 7.2 wordt niet automatisch ondersteund waardoor ik mn docker volgens mij ook niet kan upgraden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Sr_Ogel schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:47:
Ik ben overgestapt van sqllite naar mariadb
Hoe heb je het uitgevoerd, en vooral: merk je betere prestaties?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TheFes
Raven schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:43:
Sinds kort zie ik

[...]
Ik heb echter geen automations met Telegram, ooit wel eens Telegram integratie toegevoegd om te kijken of het lukt HASS berichten via Telegram te sturen, maar meer dan dat heb ik er vooralsnog niets mee gedaan.

Heb ik die melding dan onterecht ontvangen of moet ik toch ergens iets aanpassen? :S
Je zou die melding alleen moeten krijgen als je daadwerkelijk die action gebruikt

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ronald schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:18:
[...]

Hoe heb je het uitgevoerd, en vooral: merk je betere prestaties?
Gewoon een nieuwe database gestart maar dan in mariadb met de Mariadb addon/app en een aanpassing in de recorder settings. Zonder behoud van data overigens.

Het voordeel dat ik hoopte te halen was betere toegang tot de data om eventueel Historie terug te kunnen zetten maar dat gaat helaas niet lukken zonder leesbare namen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TheFes schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:56:
[...]

Je zou die melding alleen moeten krijgen als je daadwerkelijk die action gebruikt
.... zou handig zijn als die melding aangeeft waar die action dan zou moeten staan. Toen ik het een hele tijd terug teste was dat geloof ik vanuit de developers tools, kan mij niet herinneren een action aangemaakt te hebben en zie niets staan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• synoniem
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:58:
[...]

Een LTS versie is ook extra lastig doordat HA afhankelijk is van heel veel externe systemen. Dat weer eens een partij een API aanpast (of aanpassing aankondigt met een overgangsperiode) dan zou je dat mogelijk ook weer moeten backporten? En uiteindelijk ben je dan nog steeds heel veel werk aan het doen aan die "oude" versie. Waarbij je potentieel werk dus daadwerkelijk twee keer moet doen doordat er andere/structurelere wijzigingen zin gedaan in de nieuwere versies waardoor de fix voor bv die API aanpassingen niet meer een-op-een op de LTS en nieuwste versie zijn toe te passen.
Volgens mij is het grootste deel van Home Assistant in eigen beheer ontwikkeld en niet afhankelijk van externe partijen. Maar als je een LTS versie wil onderhouden kun je niet constant de boel ondersteboven gooien dat klopt. Of dat echt een probleem is betwijfel ik. Je kunt nu ook HA Lab aanzetten als je experimentele zaken wil uitproberen. De ontwikkelstijl van HA is "Move Fast And Break Things". Volgens mij een achterhaalde filosofie maar zolang zo gewerkt wordt is het onderhouden van een LTS versie niet waarschijnlijk en zullen we het er mee moeten doen. Gelukkig bepaal ik nog wel zelf wanneer ik update en ik vind 1x per maand wel genoeg en slaat af en toe ook gewoon een maand over.

• RobertMe
synoniem schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:24:
[...]

Volgens mij is het grootste deel van Home Assistant in eigen beheer ontwikkeld en niet afhankelijk van externe partijen.
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoel alle cloud APIs, en ook aansturing van lokale apparaten die potentieel breken door updates. Bv Tado die vorig jaar allemaal wijzigingen hebben gedaan in de authenticatie waardoor oude HA versies niet meer gebruik kunnen maken ervan. Maar bv ook lokale hubs die na een update ineens niet meer werken (Somfy IIRC vorig jaar ergens?) wat (mogelijk) in een nieuwe versie weer wel werkt. Etc etc.

En ja, leuk dat HA vervolgens alles in eigen beheer ontwikkeld. Maar bv in het geval van Tado zou het ook kunnen dat tussen "LTS release" en "nu" er allemaal andere wijzigingen in de code zijn gedaan. Waardoor de wijzigingen om het voor de huidige versie fixen niet werken op de LTS versie. En dan ben je dus effectief 2x hetzelfde probleem aan het oplossen in een semi andere codebase.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:30
Wat voor slimmigheidjes hebben jullie gemaakt voor het inschakelen van de gastenmodus?
Ik heb een boolean op mijn dashboard staan om deze vooraf of tijdens bezoek van de gasten in te schakelen.
En als alle iPhones voor 5 minuten niet thuis zijn dan komt er een actionable notificatie met de vraag of de gastenmodus moet ingeschakeld worden. Die notificatie wordt na 5 minuten gewist omdat anders op reguliere dagen de iPhones helemaal vollopen met nutteloze notificaties. Bij geen actie schakelt alles in huis zich uit.

Het probleem was vandaag dat de oppas bij ons thuis was met de kinderen. En dat partner en ik hebben vergeten de boolean van tevoren in te schakelen. En ook vergeten binnen 5 minuten te reageren op de “u bent niet thuis” notificatie.

De kachel is dus niet aan gegaan en het was beetje koud,

Tips om het slimmer te maken?

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:50

pietje63

RTFM

@badkuip heb je vaste oppas of wisselend? Anders wellicht ook via wifi (is verbonden met router)?
Of bewegings sensoren

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Pagina: 1 ... 381 382 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.