Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 378 379 Laatste
Acties:

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:26
Nu toch iets geks. Mijn HAOS (proxmox VM) geeft aan dat het een uur vroeger is dan mijn werkelijke tijd. De proxmox tijd is correct. De instellingen in HA zijn: Amsterdam GMT+1 :? :?

edit: de systeemtijd van de HA omgeving is ook correct. alleen HA loopt precies een uur achter

[ Voor 21% gewijzigd door oltk op 23-02-2026 22:45 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:57
oltk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:41:
Nu toch iets geks. Mijn HAOS (proxmox VM) geeft aan dat het een uur vroeger is dan mijn werkelijke tijd. De proxmox tijd is correct. De instellingen in HA zijn: Amsterdam GMT+1 :? :?

edit: de systeemtijd van de HA omgeving is ook correct. alleen HA loopt precies een uur achter
Browser en app gebruiken by default je lokale tijdzone. Check dus even wat er in je profiel staat. (Klik op avatar / ... onderin de navbalk en dan "Time zone", die staat bij mij op "Use local time zone (Europe/Amsterdam)". Mogelijk / waarschijnlijk dat bij jouw daar nog steeds "local" staat maar er dus iets "geks" met jouw browser / PC / telefoon / tablet?)

• oltk
RobertMe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:48:
[...]

Browser en app gebruiken by default je lokale tijdzone. Check dus even wat er in je profiel staat. (Klik op avatar / ... onderin de navbalk en dan "Time zone", die staat bij mij op "Use local time zone (Europe/Amsterdam)". Mogelijk / waarschijnlijk dat bij jouw daar nog steeds "local" staat maar er dus iets "geks" met jouw browser / PC / telefoon / tablet?)
Dat is het. mijn PC heeft wel de goede systeemtijd, maar ik heb zoveel fingerprinting spoof stuff draaien dat alles in de war is gegooid wellicht. Thanks

Hmm. Maar wacht. De tijd klopt nu wel, maar de datum is van slag. Op mijn computer is het echt 24 februari. Maar HA is helemaal in de war en denkt dat het 22-24 is (volgens mijn energiedashboard). Als ik "nu" selecteer krijg ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yC6W7QBV3nttIEyvb4f9QqWqHUc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LXP5e54HsuMNxvYK0afsZVfC.png?f=user_large

Het laatste balkje geeft HA wel aan als een meting van 24 feb. Ik kan ook alleen 24 selecteren, maar dan krijg ik de 23e terug 8)7 wie weet wat er aan de hand is?

edit: Wat is er met het energiedashboard gebeurd? Als ik "deze maand" selecteer krijg ik de laatste 2 dagen van januari erbij. Is dit een bug in HA?

[ Voor 36% gewijzigd door oltk op 24-02-2026 08:17 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33

RvL

Works on my machine. Ik krijg netjes deze maand te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Qxltjex0rQWRrSDYXXxEe7yabc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tprH8DQM1flh9yo2sgR55Uf0.png?f=fotoalbum_large

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44
oltk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:51:
[...]

Dat is het. mijn PC heeft wel de goede systeemtijd, maar ik heb zoveel fingerprinting spoof stuff draaien dat alles in de war is gegooid wellicht. Thanks

Hmm. Maar wacht. De tijd klopt nu wel, maar de datum is van slag. Op mijn computer is het echt 24 februari. Maar HA is helemaal in de war en denkt dat het 22-24 is (volgens mijn energiedashboard). Als ik "nu" selecteer krijg ik:
[Afbeelding]

Het laatste balkje geeft HA wel aan als een meting van 24 feb. Ik kan ook alleen 24 selecteren, maar dan krijg ik de 23e terug 8)7 wie weet wat er aan de hand is?

edit: Wat is er met het energiedashboard gebeurd? Als ik "deze maand" selecteer krijg ik de laatste 2 dagen van januari erbij. Is dit een bug in HA?
Afbeeldingslocatie: https://media0.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExYjZudmowdG83Y3JoMjh1a3F0cmt4anF2OWx1dGVrNWU3YzIzMjhwaiZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/DUtVdGeIU8lmo/giphy.gif

Home Assistant configuratie

• TheFes
(y) Ook heel HAOS en de host machine? Dus niet alleen HA core?

• oltk
TheFes schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:27:
[...]

(y) Ook heel HAOS en de host machine? Dus niet alleen HA core?
Dat nog niet. Alleen de core. Die poging doe ik vanavond. Ik herstart de hele proxmox wel.

Ben benieuwd :)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@oltk Ik meen dat zo goed als alles in de UI lokale tijd pakt icm de tijdzone in je profiel. En server side is alles op basis van de systeemtijd en opgeslagen in GMT. Meestal als er iets vreemd is met tijden dan is de tijd of tijdzone op de client van slag.

Ook al eens andere browser getest? Of anders even in de DB kijken of daar alles netjes klopt qua tijd in GMT.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 24-02-2026 12:54 ]

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:54
Situatie:
Hybride warmte pomp van deWarmte
Home Assistant OS op een NUC
deWarmte integratie van HACS
Home Assistant Dual Smart Thermostat component

Ik zie via de integratie van deWarmte verschillende entiteiten binnen komen wat allemaal goed lijkt te werken.
1 van die entiteiten is wat de pomp moet gaan doen als de thermostaat aan springt. Als ik deze selecteer krijg ik netjes een dropdown te zien met de verschillende opties. (verwarmen, koelen, koelen/verwarmen)

Nu wil ik in HA een thermostaat maken waar ik ook mee de pomp kan schakelen tussen verwarmen en koelen en hiervoor heb ik de Home Assistant Dual Smart Thermostat component gedownload.
Alleen bij het configureren gaat het mis en kan ik de dropdown opties niet kiezen.

Nu probeer ik zoveel mogelijk te configureren via de UI en zo min mogelijk in yaml omdat ik hier niet zo heel erg in thuis ben.

Wat ik wil bereiken is dat ik een knop (of 2) krijg waarmee ik netjes kan schakelen tussen koelen en verwarmen en dat ik dit dus niet meer in de app van deWarmte zelf hoef te doen.

Hebben jullie tips?
Ik zie het als een entiteit maar misschien is dit de verkeerde benaming en zoek ik daarom verkeerd.

• oltk
Septillion schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:53:
@oltk Ik meen dat zo goed als alles in de UI lokale tijd pakt icm de tijdzone in je profiel. En server side is alles op basis van de systeemtijd en opgeslagen in GMT. Meestal als er iets vreemd is met tijden dan is de tijd of tijdzone op de client van slag.

Ook al eens andere browser getest? Of anders even in de DB kijken of daar alles netjes klopt qua tijd in GMT.
Ik heb een andere browser getest (hetzelfde). Ik probeer straks een restart van de VM. Of de DB correct is zou ik niet kunnen beoordelen. Als ik er al bij zou kunnen, want al geruime tijd wil PHPmyadmin niet meer starten (service not running). Dat liet ik maar zo, want ik en DB begrijpen elkaar toch niet. :+

edit

Ok. Na herstarten hetzelfde. Ik selecteer "NU" en krijg 3 dagen tegelijk. Als ik specifiek 24 feb selecteer krijg ik niets. Maar! ik zet de tijdzone terug naar lokale tijd, dan klopt de tijd niet meer. En dan weer terug naar tijdzone van de server. En ineens krijg ik een dag en vandaag. Let wel: naar mijn weten heb ik NOOIT de tijdzone op lokale tijd gehad, altijd standaard tijdzone van de server. Welke server heeft HA het over overigens?

Hmm. Nu ff niet aankomen. Wiebelig. Dank voor de suggesties.

Edit

Ohnee. Ik refresh en ik krijg weer 3 dagen. Wat is dit nou toch.

proxmox time/date:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeYJ2hd_NPh3azcFWNFHqj6s6AY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l40rwjfUmladj7q1dnj5N1Jz.png?f=fotoalbum_large

HA via cli-app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDagM-1w5GJ1rxmvDB1fPWUqEyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uZdqxvkkbXYOLMeYjoWcNcoR.png?f=fotoalbum_large

Als ik expliciet 24 feb selecteer doet íe het. Totdat ik de view refresh, dan springt ie naar een view van 3 dagen.

Ok. Op Safari doet mijn tijdzone wel normaal. Ik heb op chrome en Vivaldi "fingerprintspoofer" geinstalleerd om alle pottenkijkers een beetje het bos in te sturen. Maar die spoofer stuurt mij het bos in. Als ik m deactiveer werkt het weer gewoon. Check

[ Voor 52% gewijzigd door oltk op 24-02-2026 19:47 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
oltk schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:07:
Welke server heeft HA het over overigens?
Volgens mij dus over die in Settings => System => General => Time zone.

En dan lokaal is die van je huidige machine / PC die de browser doorkrijgt.

• oltk
Septillion schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Volgens mij dus over die in Settings => System => General => Time zone.

En dan lokaal is die van je huidige machine / PC die de browser doorkrijgt.
Dank. Het is de browserextensie fingerprint spoofer die mij een andere timezone geeft.

• ShadowBumble
  • Laatst online: 21:26

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Toch maar wat gedachten hier plukken ;) Stukje achtergrond: Door de recente API restricties die Tado aan het invoeren is wordt het gebruik van HA alleen maar meer en meer beperkt door Tado omdat ze hun maandelijkse subscriptions meer willen pushen. Commercieel gezien tja kan je er wat van vinden maar persoonlijk ben ik er klaar mee :+

Ik heb gelukkig een simpele installatie met enkel een (oude) Tado Slimme thermostaat V3+ en de extensie kit waarbij ik de extensie kit gebruik om stadsverwarmings pomp (Honeywell VC8015) aan te sturen wat eigenlijk in essentie een hele simpele pomp is.

Nu ben ik opzoek naar een alternatief voor deze setup of in ieder geval een non cloud lokale oplossing, mag Zigbee zijn. Waarbij ik aan een zijde de controller voor de pomp heb en aan de andere kant een thermostaat (draadloos) die zowel via HA kan worden aangestuurd maar eventueel ook gewoon op de thermostaat zelf.

Zijn er mensen met dezelfde pomp en zo ja hoe sturen jullie die pomp aan ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
ShadowBumble schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:15:
Toch maar wat gedachten hier plukken ;) Stukje achtergrond: Door de recente API restricties die Tado aan het invoeren is wordt het gebruik van HA alleen maar meer en meer beperkt door Tado omdat ze hun maandelijkse subscriptions meer willen pushen. Commercieel gezien tja kan je er wat van vinden maar persoonlijk ben ik er klaar mee :+

Ik heb gelukkig een simpele installatie met enkel een (oude) Tado Slimme thermostaat V3+ en de extensie kit waarbij ik de extensie kit gebruik om stadsverwarmings pomp (Honeywell VC8015) aan te sturen wat eigenlijk in essentie een hele simpele pomp is.

Nu ben ik opzoek naar een alternatief voor deze setup of in ieder geval een non cloud lokale oplossing, mag Zigbee zijn. Waarbij ik aan een zijde de controller voor de pomp heb en aan de andere kant een thermostaat (draadloos) die zowel via HA kan worden aangestuurd maar eventueel ook gewoon op de thermostaat zelf.

Ik heb de pomp niet, maar een snelle blik op de handleiding toont mij wat basic elektra met een fase, nul en schakel draad met 24v
Dan zou ik kijken of ik een shelly of andere slimme schakelaar kan gebruiken icm een reguliere thermostaat.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Schway schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:49:
[...]

Ik heb de pomp niet, maar een snelle blik op de handleiding toont mij wat basic elektra met een fase, nul en schakel draad met 24v
Dan zou ik kijken of ik een shelly of andere slimme schakelaar kan gebruiken icm een reguliere thermostaat.
Thanks ! Ik zal zeker even kijken naar een shelly of die er zijn ik kon ze niet zo vinden namelijk, een reguliere thermostaat gaat hem niet worden het moet ( nou ja het scheelt enorm veel werk ) draadloze thermostaat zijn. De vorige bewoner heeft namelijk hier de draad richting de stadsverwarming unit eruit getrokken en erover heen gestuct :) Dus die draad opnieuw moeten leggen is een "dingetje" :+

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02 15:48
ShadowBumble schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:15:

Kijk even in het Tado topic (Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2), hier is in de laatste tijd dit onderwerp regelmatig voorbij gekomen. Ik liep er ook tegen aan en heb m'n Tado overgezet naar de HomeKit integratie. Je levert wel iets in op functionaliteit, maar het werkt allemaal lokaal en je Tado app blijft ook gewoon werken.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

AWEF schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Kijk even in het Tado topic (Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2), hier is in de laatste tijd dit onderwerp regelmatig voorbij gekomen. Ik liep er ook tegen aan en heb m'n Tado overgezet naar de HomeKit integratie. Je levert wel iets in op functionaliteit, maar het werkt allemaal lokaal en je Tado app blijft ook gewoon werken.
Thanks, Ik heb geen homekit devices ;) maar om heel eerlijk te zijn ben ik ook wel klaar met Tado en hun fratsen iedere keer, het is gewoon een kwestie van tijd voordat ze de "oude" spullen gewoon afsluiten van de cloud of geforceerd moeten upgraden, je ziet dat ze duidelijk meer omzet proberen te krijgen want ze pushen hun subs nu enorm met zelfs 5 jaren plannen aan toe.

Dus (dankzij @Schway voor de "het is toch simpel" schop :P ) ik heb nu het elektronica schema uit getekend voor de aansluiting op de pomp en dan ga ik even kijken naar een passende controller, en daarna naar een thermostaat die een goede integratie heeft met HA.

Misschien niet geheel het juiste topic sorry daarvoor ;) maar als ik kijk naar de aansluiting Pomp overzicht dan zou deze aansluiting toch kloppen ? ( De 0 & 1 lopen naar een stopcontact voor stroom naar de Shelly )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ9MSgg7Ha4c_vIIw_Ax-lUmpcY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1kC5syfS8AjhJp6uYZ9iGAU.jpg?f=fotoalbum_medium

De stroom voorziening komt immers van de adapter af en als ik kijk hoe ik de bestaande tado extensie kit heb aangesloten is dat helemaal om te huilen :+

Voor de mensen die deze morgen wel wat humor kunnen gebruiken :+
spoiler:
Aangezien de Tado extensie kit eigen stroom voorziening had loopt er dus een stekker naar een stopcontact voor de N & L aansluiting. Dan komen we bij de 2 draden die normaal naar een thermostaat lopen echter is daar een draad tussen geplaatst waarbij de blauwe draad aan de zijde van Tado op de "COM" zit terwijl de grijze draad op de NO zit (Open) om vervolgens naar het kroonsteentje te lopen die dus Blauw (COM) omzet naar Zwart(NO) en Grijs(NO) naar Bruin(NC). Blijkbaar had ik destijds nog wat te leren :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXmSswDby2ESc0dOzQ1sVEO-NdE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hr4avWModwOgzzS70kIAvlmw.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 25-02-2026 17:24 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:57
ShadowBumble schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:51:
[...]

Thanks, Ik heb geen homekit devices ;)
Jawel. De Tado. En Home Assistant.

Hint: HA kan dienst doen als HomeKit Controller. De apparaten pairen dan dus met HA. Ik heb ook 0 hardware van Apple. Toch kan ik Tado aansturen vanuit Home Assistant, zonder Tado integratie, maar met HomeKit Controller integratie.

Edit:
En wat Tado verder doet interesseert me vrij weinig. Ja, de bridge hangt aan internet en het schema draait vanuit Tado. Maar desnoods zet ik internet uit voor de Tado en doe ik de boel vanuit HA aansturen.

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 25-02-2026 12:45 ]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:43:
[...]

Jawel. De Tado. En Home Assistant.

Hint: HA kan dienst doen als HomeKit Controller. De apparaten pairen dan dus met HA. Ik heb ook 0 hardware van Apple. Toch kan ik Tado aansturen vanuit Home Assistant, zonder Tado integratie, maar met HomeKit Controller integratie.

Edit:
En wat Tado verder doet interesseert me vrij weinig. Ja, de bridge hangt aan internet en het schema draait vanuit Tado. Maar desnoods zet ik internet uit voor de Tado en doe ik de boel vanuit HA aansturen.
Oh dat wist ik zelfs helemaal niet, ik heb hem voor nu even in gericht inderdaad via de HomeKit Controller integratie maar ik ga wel zoeken naar een alternatief, enigzins is de druk er wel iets af dat het deze week moet dus kan ik iets uitgebreider kijken.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ben(V) schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:32:
[...]

De Inspelning is "aan" bekrachtig, dus voor enkel meten moet het relais altijd bekrachtig zijn.
Ik gebruik er hier ook een paar enkel om te meten, ga dus ook eens kijken of ik er een open kan maken en kan "tweaken".
Het open maken is een eitje. Wel een speciaal bitje nodig voor het eerste schroefje (plat met uitsparing in het midden) maar daarna is het vrij simpel. 2 kruiskopjes en wat kit in de hoek van het relais. Daarna het relais overbruggen (je kunt er met de soldeerbout net tussendoor om een bruggetje te leggen) en hopen dat het apparaat zo dom is om ook energiemetingen (en rapportage) te doen als het relais uit staat. En dat is gelukkig het geval! Dus relais verder loshalen is niet nodig (en terugdraaien naar fabrieks is simpelweg het bruggetje verwijderen). Ding meet trouwens vanaf ca. 0,5W (en da's verdomd netjes).

Nu nog een manier vinden om nog een paar te scoren (want Ikea stuurt ze niet meer op en van Harlingen naar Haarlem of Amsterdam is me net wat te gortig).

André Huisman (www.new-line.nl)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
Mooi ga ik ook proberen.
Was eerst bang dat hij alleen maar wilde meten als het relais bekrachtigd was, waardoor je het hele relais eruit moet solderen.

Gelukkig zit er een Ikea bij mij om de hoek O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19

pietje63

RTFM

@ShadowBumble kijk ook eens naar https://github.com/banter240/tado_hijack

Combineert de homekit opties (temp) met opties die niet binnen homekit zitten (o.a. scheduler) en beperkt daarbij het aantal api calls. Hiermee blijft de tado app werken en is het eindresultaat vergelijkbaar met voor de beperking maar minder externe calls

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ben(V) schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:02:
Mooi ga ik ook proberen.
Was eerst bang dat hij alleen maar wilde meten als het relais bekrachtigd was, waardoor je het hele relais eruit moet solderen.

Gelukkig zit er een Ikea bij mij om de hoek O-)
Zou je mij dan een plezier willen doen? Is het goed dat ik je een PM stuur?

André Huisman (www.new-line.nl)

• Ben(V)
Net gekeken, de voorraad in de Ikea(Duiven) bij mij in de buurt is op dus helaas kan ik je ook niet helpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Pjotter87 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:20:
Situatie:
Hybride warmte pomp van deWarmte
Home Assistant OS op een NUC
deWarmte integratie van HACS
Home Assistant Dual Smart Thermostat component

Ik zie via de integratie van deWarmte verschillende entiteiten binnen komen wat allemaal goed lijkt te werken.
1 van die entiteiten is wat de pomp moet gaan doen als de thermostaat aan springt. Als ik deze selecteer krijg ik netjes een dropdown te zien met de verschillende opties. (verwarmen, koelen, koelen/verwarmen)

Nu wil ik in HA een thermostaat maken waar ik ook mee de pomp kan schakelen tussen verwarmen en koelen en hiervoor heb ik de Home Assistant Dual Smart Thermostat component gedownload.
Alleen bij het configureren gaat het mis en kan ik de dropdown opties niet kiezen.

Nu probeer ik zoveel mogelijk te configureren via de UI en zo min mogelijk in yaml omdat ik hier niet zo heel erg in thuis ben.

Wat ik wil bereiken is dat ik een knop (of 2) krijg waarmee ik netjes kan schakelen tussen koelen en verwarmen en dat ik dit dus niet meer in de app van deWarmte zelf hoef te doen.

Hebben jullie tips?
Ik zie het als een entiteit maar misschien is dit de verkeerde benaming en zoek ik daarom verkeerd.
Kan je eens laten zien wat je nu uit deWarmte integratie aan entities hebt?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:59
Sinds een tijdje gebruik ik een Hetzner Storage Box om (o.a.) home assistant te backuppen.
Natuurlijk is het dan handig om ook inzicht te hebben in het gebruik van die storage box.

Dat had ik eerst opgelost met sensoren via rest-commands, wat prima werkte. Maar er zijn vast meer Hetzner-gebruikers hier, dus heb ik er een custom component van gemaakt. Sinds vandaag is deze beschikbaar via HACS! Dit was voor mij een leuke leercurve om te kijken wat er voor nodig is om een custom component te maken en deze ook publiekelijk beschikbaar te krijgen.

Zoek naar Hetzner in de store, of zie https://github.com/Dixet/homeassistant_hetzner voor details. Of gebruik deze knop als je hem direct wilt installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpgkG3Q_arGw01netunz_Mw9vEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RM6gZxhif488RH7e2Ix5wJO0.png?f=fotoalbum_large

Is nog een 0.3 versie met precies 1 gebruiker, dus alleen getest met mijn use case.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Eventuele issues kunnen via github gemeld worden.

Voorbeeldje wat je er mee kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU5a7PU5jrajq-sJRyzJ2SuzAmQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/70oo7m3tSmgiDbrtaYqKg370.png?f=user_large

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ShadowBumble Je Shelly schema is zeker niet juist. De I(nput) en O(utput) klemmen (niet 1 en 0) zijn juist de contacten van het relais. Dus eigenlijk het COM en NO contact. Daar moet dus juist je bruin en zwart (van 2-draads kamerthermostaat) op.

SW is voor een externe schakelaar die je dan niet zou gebruiken.

L en N sluit je dan weer stekker voor 230V op aan zoals nu. Want volgens de documentatie doet de Shelly het niet op 24V wisselspanning wat volgens het schema uit je adapter komt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dixet Vanavond eens kijken! Want gebruik storage box als backup van mijn NAS :)

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Septillion schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:04:
@ShadowBumble Je Shelly schema is zeker niet juist. De I(nput) en O(utput) klemmen (niet 1 en 0) zijn juist de contacten van het relais. Dus eigenlijk het COM en NO contact. Daar moet dus juist je bruin en zwart (van 2-draads kamerthermostaat) op.

SW is voor een externe schakelaar die je dan niet zou gebruiken.

L en N sluit je dan weer stekker voor 230V op aan zoals nu. Want volgens de documentatie doet de Shelly het niet op 24V wisselspanning wat volgens het schema uit je adapter komt.
Ah thanks ! Gelijk aangepast in mijn schema hier. Plaatje ook gelijk een update gegeven hierboven :D

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 13:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zou graag een (hoog over) inzicht willen krijgen van mijn Unify Wifi accespoints in Home assistant. Kaartje per AP met upload/download rates, aantal clients.

Ik heb de integratie "Unify Network", maar die geeft beperkte info over de APs, maar wel meer over de clients (en dat hoef ik niet zo).

Nu zoek ik naar andere integrations, zoals:
- https://github.com/w1tw0l...e-info?tab=readme-ov-file
Deze krijg ik met geen mogelijkheid aan de gang; veel python errors en ik zie daar niet echt support op.
- https://github.com/ruaan-deysel/ha-unifi-insights
Deze vraagt om een API key, en voorzover ik kan lezen zit in de self hosted controller geen optie meer om een API key te genereren. Dus daar ben ik ook niet verder mee.

Ik kom gewoon niet verder en zie door alle outdated informatie de bomen niet meer.

Wie kan me een zetje geven in de goede richting?

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:37

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

dixet schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:00:
Sinds een tijdje gebruik ik een Hetzner Storage Box om (o.a.) home assistant te backuppen.
Natuurlijk is het dan handig om ook inzicht te hebben in het gebruik van die storage box.
Dankjewel! mooie integratie. Blij mee, dit miste ik nog.

Gelijk naast mijn locale Synology en Nextcloud een overzicht gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvOiAMcnbb4KsI2iNVYw78gBgZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w0EiuuMe7ik9f6KIQfxdiOVs.png?f=fotoalbum_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:24

tozzke

aka tozzert

dixet schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:00:

Dat had ik eerst opgelost met sensoren via rest-commands, wat prima werkte. Maar er zijn vast meer Hetzner-gebruikers hier, dus heb ik er een custom component van gemaakt. Sinds vandaag is deze beschikbaar via HACS! Dit was voor mij een leuke leercurve om te kijken wat er voor nodig is om een custom component te maken en deze ook publiekelijk beschikbaar te krijgen.

Zoek naar Hetzner in de store, of zie https://github.com/Dixet/homeassistant_hetzner voor details. Of gebruik deze knop als je hem direct wilt installeren.
[Afbeelding]

Is nog een 0.3 versie met precies 1 gebruiker, dus alleen getest met mijn use case.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Eventuele issues kunnen via github gemeld worden.

Voorbeeldje wat je er mee kan:
[Afbeelding]
Misschien even de tekst van deze link even aanpassen (hij linkt wel naar https://github.com/Dixet/homeassistant_hetzner) ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JEcLC1G.png
edit:
al lijkt het erop dat die stap niet eens meer nodig is aangezien ik, zonder die repo toe te voegen, ik hem al vind in HACS?
Toevallig sinds gisteren Hetzner-gebruiker (storage box) dus ik ga dit even bekijken :)

[ Voor 4% gewijzigd door tozzke op 25-02-2026 19:13 ]

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:59
tozzke schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:07:
[...]

Misschien even de tekst van deze link even aanpassen (hij linkt wel naar https://github.com/Dixet/homeassistant_hetzner) ;)
[Afbeelding]
edit:
al lijkt het erop dat die stap niet eens meer nodig is aangezien ik, zonder die repo toe te voegen, ik hem al vind in HACS?
Toevallig sinds gisteren Hetzner-gebruiker (storage box) dus ik ga dit even bekijken :)
Thanks. Dat is al aangepast op github, maar wordt helaas niet direct zichtbaar in hacs. Was een beetje kip-ei probleem: hacs installatie beschrijven voordat hij in hacs beschikbaar was, of handmatige repository laten staan nadat hij gepubliceerd was. Zodra hacs de wijziging oppikt klopt het helemaal.

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-02 13:44

WoBBeL

*zwaai*

Ik heb sinds kort zonnepanelen maar volgens mij heb ik het niet goed ingesteld. Bij energiedistributie zie ik altijd 0 kWh staan? Of begrijp ik het overzicht niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCV8EqISAlA8qQ2EIgAcFOxPqxI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/3mimj7LHGwgW7FSbXCvFl84Q.png?f=fotoalbum_small

Ik heb een Solax inverter en daar gebruik ik de HACS SolaX Inverter Modbus voor die Modbus over TCP uitleest (zit standaard ingebouwd). Ik zie onder de integratie 2 items staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vUR2mrFlhw-ZQSW8lWvewlv06I=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/62EdwtAFFOh7QtOaUZxxTL6w.png?f=fotoalbum_small

Met daaronder de volgende sensoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pbpt2dspGlQx262Xvk8nE8lpsqo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/sI3EWMcKvxqTXGBZcXLD1sJl.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9DJMp_3Yu_U1beUcx4TJrejZ0w=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/kMZLsqRChYg9kZnrsMbYK1Jm.png?f=fotoalbum_small

Maar wat ik ook configureer, hij blijft 0 kWh staan, dit zijn mijn energie dashboard settings.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtOeRMp4DWrXFA3l-BSS3z_P49w=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/b3p1JtSfjsoinvTNOXfcKW7x.png?f=fotoalbum_small

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@WoBBeL Je weet dat het niet met terugwerkende kracht werkt?

En zijn het twee inverters ofzo?

Want "Solax Total yield" lijkt me de sensor die je wilt voor de PV. Maar op een moment zonder PV altijd ietswat lastig te zeggen voor nieuwe integratie.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 25-02-2026 19:53 ]

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Septillion het dashboard staat al sinds vorige week woensdag zo ingesteld, ik kwam er pas vandaag achter dat het niet lekker werkte.

Moet de ik de Total Yield dan bij Solar production energy of bij Solar production power instellen?

Het is 1 inverter.

[ Voor 4% gewijzigd door WoBBeL op 25-02-2026 19:55 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@WoBBeL Maar zijn het twee inverters?

Total yield = energy

Of je de juist voor power hebt durf ik niet te zeggen. Daarvoor moet de zon schijnen.

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Septillion kan ik niet de statistieken gebruiken om erachter te komen? Ik heb deze twee gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWMU_KJITWw5LRDc7ZX1UCOBFYQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/vZ6TnJ5VHkRw9ygTYAfwpMQ6.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Qj9_xzpWa6fYYgemRYWeCfWFKA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/4YB5GVYfk3SURe8y1kj8YHhu.png?f=fotoalbum_medium

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@WoBBeL Als jij ook vragen beantwoord gaat het in ieder geval sneller :D

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Septillion welke vraag heb ik gemist? Aantal inverters heb ik al beantwoord (1 stuk, 2 PV strings oost/west opstelling) of begrijp ik je niet goed :+

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@WoBBeL sneaky nano edits! :+

Maar zou of measures power of grid power verwachten voor de power.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-02 21:46
Zijn er mensen die succesvol met het notificatiebijltje gehakt hebben? Bij elke automation die een push melding zou moeten geven krijg ik de 'error: device not connected to local push notifications'. Dit gebeurde met mijn Samsung A53 wel eens, loste zichzelf ook weer op. Nu met mijn S25 Ultra lijkt het permanent stuk.

Voor elle notificaties gebruik ik onderstaand:
action: notify.mobile_app_sm_s938b
Dat heeft een paar weken goed gewerkt. Zelfde soort gebruikte ik ook voor de A53.

Ik heb al gekeken of een persistent connection een verschil zou maken, doet het niet.
Op het thuisnetwerk pakt hij keurig de interne URL, buitenshuis de externe via mijn VPN.

Wie heeft hier het verlossende antwoord?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@R-R-L Als je persist connection op never hebt staan zouden notificaties gewoon via firebase moeten lopen. Dus hoeft je HA niet eens te kunnen bereiken.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-02 21:46
Bingo! Had al wel eens gezien dat firebaseinstallations.googleapis.com door mijn DNS server geblokkeerd werd, geen idee waar die voor diende. Gewhitelist et voila, notificaties doen het weer. Thanks @Septillion

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:09
Iemand een idee hoe je een automatisering maakt die alle update meldingen skipt? Ik update altijd de laatste week van de maand, en hoef niet continu een notificatie te zien van hoeveel updates er zijn, het zijn er nog al wat per maand namelijk.

Als ik zoek zie ik wel opties om bepaalde updates te skippen.
https://gathering.tweaker...message/79313266#79313266
https://gathering.tweaker...message/79331270#79331270
https://gathering.tweaker...message/81415922#81415922

Echter zou ik graag alles willen skippen, zowel van HA, als ESPhome, HACS, Apps, etc. Ik kom hier helaas niet uit, iemand die mij verder kan helpen hiermee? :)

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-02 11:17
belly89 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:37:
Iemand een idee hoe je een automatisering maakt die alle update meldingen skipt? Ik update altijd de laatste week van de maand, en hoef niet continu een notificatie te zien van hoeveel updates er zijn, het zijn er nog al wat per maand namelijk.

Echter zou ik graag alles willen skippen, zowel van HA, als ESPhome, HACS, Apps, etc. Ik kom hier helaas niet uit, iemand die mij verder kan helpen hiermee? :)
Homeassistant met kiosk modus draaien zodat je de sidebar niet ziet ;0.
Dan gewoon elke maand updaten. Ik zou dit persoonlijk de rompslomp niet waard vinden voor wat getalletjes onderin een interface.

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 08:26
superduper schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:42:
Ik zou graag een (hoog over) inzicht willen krijgen van mijn Unify Wifi accespoints in Home assistant. Kaartje per AP met upload/download rates, aantal clients.

Ik heb de integratie "Unify Network", maar die geeft beperkte info over de APs, maar wel meer over de clients (en dat hoef ik niet zo).

Nu zoek ik naar andere integrations, zoals:
- https://github.com/w1tw0l...e-info?tab=readme-ov-file
Deze krijg ik met geen mogelijkheid aan de gang; veel python errors en ik zie daar niet echt support op.
- https://github.com/ruaan-deysel/ha-unifi-insights
Deze vraagt om een API key, en voorzover ik kan lezen zit in de self hosted controller geen optie meer om een API key te genereren. Dus daar ben ik ook niet verder mee.

Ik kom gewoon niet verder en zie door alle outdated informatie de bomen niet meer.

Wie kan me een zetje geven in de goede richting?
Ik weet niet of je een Unifi UDM hebt, maar daar kan je als het goed is in de control plane een local user aanmaken met een api key.
Creating a Local User with API Key on UniFi UDM
Steps to Create a Local User
Access UniFi Network Application: Log in to your UniFi Network Application.
Navigate to User Management: Go to the "Settings" section, then select "Users".
Add a New User:
Click on "Add User".
Enter a username and password.
Ensure to enable "Restrict to Local Access Only".
Assign the appropriate role (e.g., Admin or Site Admin).
Generating an API Key
Go to Control Plane: In the UniFi Network Application, navigate to "Control Plane".
Select Integrations: Look for the "Integrations" option.
Create API Key:
Click on "Create API Key".
Note that the API key will be shown only once, so save it securely.
Important Considerations
Local vs. Cloud Accounts: Use a local admin account for API access, as cloud accounts require Multi-Factor Authentication (MFA), which can disrupt API integrations.
Permissions: Ensure the local user has sufficient permissions (e.g., Full Management) to perform the required API actions.
Testing API Access: After creating the user and API key, test the connection using tools like curl or through your application (e.g., Home Assistant) to ensure authentication works correctly.
By following these steps, you can successfully create a local user and generate an API key for your UniFi UDM.
Bron: https://community.home-as...cloudkey-gen2-plus/958799

Twijfel zelf ook altijd om een dergelijk dashboard op te zetten. Leuk omdat het kan, maar in principe is alle informatie ook goed toegankelijk in de unifi app :-)

[ Voor 3% gewijzigd door ChristianD op 26-02-2026 11:56 ]

bla di bla bla

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 08:26
ChristianD schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:54:
[...]

Ik weet niet of je een Unifi UDM hebt, maar daar kan je als het goed is in de control plane een local user aanmaken met een api key.
[...]
Bedacht me net dat je ook kan denken aan grafana als een dashboard vanuit homeassistant. Deze heeft een unifi integratie:
https://grafana.com/grafa.../1486-unifi-ap-dashboard/

bla di bla bla

• Septillion

Septillion

Topicstarter

Dan kom je denk ik op iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Skip all updates
description: ""
mode: restart
triggers:
  - trigger: homeassistant
    event: start
  - trigger: template
    value_template: |-
      {{ states.update 
          |selectattr('state', 'eq', 'on') 
          |list 
          |count  > 0
      }}
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
conditions: []
actions:
  - repeat:
      while:
        - condition: template
            {{ states.update 
                |list 
                |count  > 0
            }}
      sequence:
        - alias: Skip update on ESPhome devices
          metadata: {}
          data: {}
          target:
            entity_id: |-
              {{ states.update 
                  |map(attribute='entity_id')
                  |list 
              }}
          action: update.skip
        - delay:
            milliseconds: 0

• belly89
PCGAMER00 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Homeassistant met kiosk modus draaien zodat je de sidebar niet ziet ;0.
Dan gewoon elke maand updaten. Ik zou dit persoonlijk de rompslomp niet waard vinden voor wat getalletjes onderin een interface.
Als het met 1 automatisering gefixt is geeft dit voor de rest van de tijd rust in mijn hoofd, dus lijkt me het zeker waard :)
Septillion schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:47:
[...]

Dan kom je denk ik op iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Skip all updates
description: ""
mode: restart
triggers:
  - trigger: homeassistant
    event: start
  - trigger: template
      {{ states.update 
          |list 
          |count  > 0
      }}
    for:
actions:
  - repeat:
      while:
            {{ states.update 
                |list 
                |count  > 0
            }}
      sequence:
        - alias: Skip update on ESPhome devices
          metadata: {}
          target:
            entity_id: |-
              {{ states.update 
                  |map(attribute='entity_id')
                  |list 
              }}
          action: update.skip
        - delay:
            milliseconds: 0
Te gek, bedankt!!

• Ben(V)
Je kunt ook gewoon updaten op het moment dat er iets nieuws komt, doe ik altijd.
Nog nooit fout gegaan en als dat een keer gaat gebeuren zet je gewoon de backup terug.

[ Voor 35% gewijzigd door Ben(V) op 26-02-2026 14:31 ]

• TheFes

Wat probeer je precies te bereiken met de laatste week van de maand updaten? Voor core zal dat misschien vroege fouten die in de beta gemist zijn voorkomen, en custom components hebben dan wellicht de updates gehad voor de nieuwe maand-release, maar er kunnen ook juist custom components geüpdatet zijn die nu juist een fout bevatten, en ook voor apps kan er juist net een foute update uitgekomen zijn.

Dus voor core kan ik het nog wel snappen, maar voor custom components en apps biedt het verder geen zekerheid.

• belly89
TheFes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Wat probeer je precies te bereiken met de laatste week van de maand updaten? Voor core zal dat misschien vroege fouten die in de beta gemist zijn voorkomen, en custom components hebben dan wellicht de updates gehad voor de nieuwe maand-release, maar er kunnen ook juist custom components geüpdatet zijn die nu juist een fout bevatten, en ook voor apps kan er juist net een foute update uitgekomen zijn.

Dus voor core kan ik het nog wel snappen, maar voor custom components en apps biedt het verder geen zekerheid.
Snap wat je zegt. Het komt inderdaad vanuit de core updates zodat ik pas update bij versie .3 of .4. Ik heb echter geen zin om meerdere keren per maand met updates bezig te zijn. Daarom doe ik het 1x per maand, en dan op het begin van een dag waar ik veel thuis ben. Dan kan ik bij evt. problemen direct de boel fixen. Als ik er rustig voor ga zitten neem ik ook wat meer tijd om de release notes te bekijken.

Als voorbeeld de afvalwijzer integratie, heb al paar keer gehad dat er nieuwe entiteiten worden aangemaakt met _2. Geen groot probleem en makkelijk te fixen maar kost wel "tijd". Dit soort kleine puntjes doe ik dan liever op een rustig moment
Ben(V) schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:27:
Je kunt ook gewoon updaten op het moment dat er iets nieuws komt, doe ik altijd.
Nog nooit fout gegaan en als dat een keer gaat gebeuren zet je gewoon de backup terug.
Klopt, dat kan ook! Maar 1x per maand updaten kan ook :)

[ Voor 11% gewijzigd door belly89 op 26-02-2026 14:57 ]

• Ben(V)
Kan ook maar jij ergert je aan de update notification en dan is de oplossing gewoon updaten of je ergernis deleten. O-)

• belly89
Ben(V) schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:00:
Kan ook maar jij ergert je aan de update notification en dan is de oplossing gewoon updaten of je ergernis deleten. O-)
Of automatisch de updates overslaan en dan bij gelegenheid alles installeren :)

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:15
TheFes schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:06:
[...]

Als je inderdaad het stuk er nog eens onder plakt, en unique_id, name en de zone aanpast, dan kun je ook een andere locatie bijhouden
Dit werkt niet meer, en ik heb geen idee waarom. Ik heb 3 van die sensoren gebouwd, op jouw voorbeeld, en in ieder geval de variant voor 'Thuis' werkt niet meer. Er is een update geweest van die Mini integratie, en ik zie de entiteiten werken zoals voorheen, maar deze logica werkt niet meer. Ik doe dan voorzichtig de aanname dat de rest ook niet meer werkt. (werk & totaal).

De logica is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- triggers:
      - trigger: state
        entity_id: sensor.battery_hv_state_of_charge
        not_to:
          - unavailable
          - unknown
        not_from:
          - unavailable
          - unknown
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: device_tracker.location
        state: home
        entity_id: sensor.charging_ev_charging_state
        state: CHARGINGACTIVE
    sensor:
      - unique_id: 9f2251e3-c891-4444-ac52-c2f41a7761e7
        name: Car charged at home total
        state: >
          {% set current = this.state | float(0) %}
          {% set from = trigger.from_state.state | float %}
          {% set to = trigger.to_state.state | float %}
          {% set delta = (to - from) * 0.362 %}
          {{ current + delta }}
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
sensor.battery_hv_state_of_charge bestaat nog steeds, gebruik ik ook op het dashboard voor die auto om de SoC weer te geven, vanochtend heeft de auto opgeladen, en die balk is gegaan van 70% naar 100%.

sensor.charging_ev_charging_state bestaat ook nog steeds, en krijgt nog steeds de waarde CHARGINGACTIVE op het moment dat de auto geladen wordt.

device_tracker.location bestaat ook nog steeds, en de auto was thuis, is thuis, werd op het moment van laden ook weergegeven, dus dat lijkt me ook goed.

Dus de aanwezige sensoren in de logica bestaan nog steeds, en krijgen nog steeds dezelfde waarden als vóór de update van de integratie, en tóch blijft de teller op 0,00 kWh staan, terwijl er werkelijkheid 11,258 kWh is geladen. Schiet mij maar lek.

Och ja, je moet toch wat he.

• TheFes
Just_A_User schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Dit werkt niet meer, en ik heb geen idee waarom. Ik heb 3 van die sensoren gebouwd, op jouw voorbeeld, en in ieder geval de variant voor 'Thuis' werkt niet meer. Er is een update geweest van die Mini integratie, en ik zie de entiteiten werken zoals voorheen, maar deze logica werkt niet meer. Ik doe dan voorzichtig de aanname dat de rest ook niet meer werkt. (werk & totaal).

De logica is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- triggers:
      - trigger: state
        entity_id: sensor.battery_hv_state_of_charge
        not_to:
          - unavailable
          - unknown
        not_from:
          - unavailable
          - unknown
    conditions:
        entity_id: device_tracker.location
        state: home
        state: CHARGINGACTIVE
    sensor:
      - unique_id: 9f2251e3-c891-4444-ac52-c2f41a7761e7
        name: Car charged at home total
        state: >
          {% set current = this.state | float(0) %}
          {% set from = trigger.from_state.state | float %}
          {% set to = trigger.to_state.state | float %}
          {% set delta = (to - from) * 0.362 %}
          {{ current + delta }}
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
sensor.battery_hv_state_of_charge bestaat nog steeds, gebruik ik ook op het dashboard voor die auto om de SoC weer te geven, vanochtend heeft de auto opgeladen, en die balk is gegaan van 70% naar 100%.

sensor.charging_ev_charging_state bestaat ook nog steeds, en krijgt nog steeds de waarde CHARGINGACTIVE op het moment dat de auto geladen wordt.

device_tracker.location bestaat ook nog steeds, en de auto was thuis, is thuis, werd op het moment van laden ook weergegeven, dus dat lijkt me ook goed.

Dus de aanwezige sensoren in de logica bestaan nog steeds, en krijgen nog steeds dezelfde waarden als vóór de update van de integratie, en tóch blijft de teller op 0,00 kWh staan, terwijl er werkelijkheid 11,258 kWh is geladen. Schiet mij maar lek.
De sensor zou sowieso niet naar 0.0 moeten gaan, het zou een lifetime optellende sensor moeten zijn.

• Just_A_User
TheFes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:09:
[...]

De sensor zou sowieso niet naar 0.0 moeten gaan, het zou een lifetime optellende sensor moeten zijn.
Ah, ik snap de verwarring. De sensor waar ik aan refereer is een dagelijks resettende sensor. Aangezien het gewerkt heeft, en ik eergisteren de integratie voor de auto heb geüpdate zou ik zeggen dat het daar mee te maken heeft.

De sensor waar jij aan refereert, te weten car charged at home total, is inderdaad niet 0, maar de kWhs van vandaag zijn er ook niet bij gekomen.

• TheFes
Just_A_User schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:23:
[...]

Ah, ik snap de verwarring. De sensor waar ik aan refereer is een dagelijks resettende sensor. Aangezien het gewerkt heeft, en ik eergisteren de integratie voor de auto heb geüpdate zou ik zeggen dat het daar mee te maken heeft.

De sensor waar jij aan refereert, te weten car charged at home total, is inderdaad niet 0, maar de kWhs van vandaag zijn er ook niet bij gekomen.
Kun je een screenshot maken vanuit de historie waarin je alle betrokken entities onder elkaar zet, zodat ze ook dezelfde tijdschaal hebben.

Dus iets als dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKw_5mhbXHyJrP88-4fi2C4qgXc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JMfklOyfjxLxsJskCLzJAn3r.png?f=fotoalbum_large

• Just_A_User
TheFes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:33:
[...]

Kun je een screenshot maken vanuit de historie waarin je alle betrokken entities onder elkaar zet, zodat ze ook dezelfde tijdschaal hebben.

Dus iets als dit
[Afbeelding]
Ja, dat kan; volgens mij is dat dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ei57V9i.png

Wat deze integratie/auto doet, is dat ie niets 'live' laat zien. Dus de updates komen na X tijd (en daar gaat best wat tijd overheen) of na een statuswijziging. Dus dat ik tijdens het laden alles op 0 zie staan is prima, maar daarna wordt er ook niks (meer) geupdate.

Dus je ziet dat de auto thuis was, je ziet dat de status CHARGINGACTIVE was, je ziet dat de accu is gegaan van 70% naar 100%, en volgens mij is het dat? En dan verwacht je dat als hij aan die voorwaarden voldoet, én de accu loopt op, dat er via het rekensommetje dan een X aantal kWh's uitrollen die opgeteld worden bij de tot dan actuele sensor van car_charged_at_home_total, en dat heeft ook gewerkt, de 1e keer. De 2e keer was op het werk, dat werkte ook uitstekend, en vandaag was dus de 3e keer.

Eergisteren heb ik de integratie geupdate, dus ik vermoed dat er daar iets is gebeurt, maar ik snap niet waarom de basis elementen waarop de logica is gemaakt wél updaten.

• TheFes
Just_A_User schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:49:
[...]

Ja, dat kan; volgens mij is dat dit:

[Afbeelding]

Wat deze integratie/auto doet, is dat ie niets 'live' laat zien. Dus de updates komen na X tijd (en daar gaat best wat tijd overheen) of na een statuswijziging. Dus dat ik tijdens het laden alles op 0 zie staan is prima, maar daarna wordt er ook niks (meer) geupdate.

Dus je ziet dat de auto thuis was, je ziet dat de status CHARGINGACTIVE was, je ziet dat de accu is gegaan van 70% naar 100%, en volgens mij is het dat? En dan verwacht je dat als hij aan die voorwaarden voldoet, én de accu loopt op, dat er via het rekensommetje dan een X aantal kWh's uitrollen die opgeteld worden bij de tot dan actuele sensor van car_charged_at_home_total, en dat heeft ook gewerkt, de 1e keer. De 2e keer was op het werk, dat werkte ook uitstekend, en vandaag was dus de 3e keer.

Eergisteren heb ik de integratie geupdate, dus ik vermoed dat er daar iets is gebeurt, maar ik snap niet waarom de basis elementen waarop de logica is gemaakt wél updaten.
De state change van 11 naar 100% is waarschijnlijk pas geweest toen de state al gewijzigd was naar CHARGINGENDED, waarmee dus niet aan die condition voldaan werd.
Je zou dat ook als mogelijke state in de condition kunnen toevoegen om dat af te vangen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
# gewijzigde condition
        state: 
          - CHARGINGACTIVE
          - CHARGINGENDED

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:42
Ik lees overal dat je verschillende themes per dashboard kan instellen.
Ik kan het echter niet vinden waar ik dit kan regelen. Nu veranderen alle dashboards naar het zelfde theme.
ook al in de Yaml files gezocht maar ook daar zie ik niet hoe ik dit per dashboard kan regelen.
Kan iemand mij een zetje geven de juiste richting op.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

RoTeK70 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:44:
Ik lees overal dat je verschillende themes per dashboard kan instellen.
Ik kan het echter niet vinden waar ik dit kan regelen. Nu veranderen alle dashboards naar het zelfde theme.
ook al in de Yaml files gezocht maar ook daar zie ik niet hoe ik dit per dashboard kan regelen.
Kan iemand mij een zetje geven de juiste richting op.
Links onder op je naam klikken

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:42
hjs schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:45:
[...]

Links onder op je naam klikken
Bedankt voor je reactie, dat kan maar dan veranderen alle verschillende dashboarden die ik heb gemaakt naar hetzelfde theme. ik wil graag per dashboard een theme kunnen kiezen.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

RoTeK70 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:18:
[...]

Bedankt voor je reactie, dat kan maar dan veranderen alle verschillende dashboarden die ik heb gemaakt naar hetzelfde theme. ik wil graag per dashboard een theme kunnen kiezen.
Drie puntjes rechts
Edit
Potloodje

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@belly89 Ik sla hier een paar updates over:
- De x.x.0 update van Core. Niet alleen omdat er wel eens wat per ongeluk stuk is, maar vooral om eerst netjes de changelogs te lezen. Want zeker qua WAF zijn er ook wel eens wat non-breaking changes die niet direct goed vallen in huis.
- Alle update meldingen van ESPHome devices. Want daar is een update 9 van de 10 keer toch onzin voor. En heb nooit optie gevonden dat in de ESPHome config te zetten (maar stikt genomen komt daar de update ook niet vandaan maar uit de integratie).
- Test wel eens wat met ESPHome dev versie maar daarvan hoef ik ook niet elke update te zien. Voor deze had ik ook gewoon update entity uit kunnen zetten.

• TheFes
Wat betreft updates van ESPHome devices. Ik zet de add-on app alleen aan als ik daadwerkelijk een config wil wijzigen/toevoegen. Of als ik wel een keer updates wil doorvoeren. Daarna gaat de app weer uit.

Je kunt op deze manier de app gewoon up-to-date houden, maar zolang de app zelf uit staat, krijg je de update meldingen ook niet.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
Septillion schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:55:
- Alle update meldingen van ESPHome devices. Want daar is een update 9 van de 10 keer toch onzin voor. En heb nooit optie gevonden dat in de ESPHome config te zetten (maar stikt genomen komt daar de update ook niet vandaan maar uit de integratie).
Een update melding kan je voorkomen door de update entity van het ESPHome device uit te zetten. Dan worden er geen meldingen meer gegenereerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5QH3yFXyl1o1Kn2yEHSsnhB0NI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0blWWAUSu4blV6eec0HrxCya.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf laat ik elke nacht om 03.00 uur een automation lopen die alle updates van integration ESPhome automatisch update. Voor de simpele devices zoals smart plugs en de slimmelezer gaat dat zonder problemen.
Van home assistant Voice wil ik niet dat ie automatisch update. Ik heb van dat device de update entity uitgeschakeld zodat deze 's nachts niet wordt meegenomen in de ronde.

Iedere keer updaten vind ik eigenlijk ook zonde maar het voorkomt dat je op gegeven moment tegen een breaking change aanloopt. Dat moment ben ik liever voor.

• Just_A_User
TheFes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:26:
[...]

De state change van 11 naar 100% is waarschijnlijk pas geweest toen de state al gewijzigd was naar CHARGINGENDED, waarmee dus niet aan die condition voldaan werd.
Je zou dat ook als mogelijke state in de condition kunnen toevoegen om dat af te vangen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
# gewijzigde condition
        state: 
          - CHARGINGACTIVE
          - CHARGINGENDED
Zou het dat zijn ja...? Ik heb het inmiddels aangepast, dus bij de volgende keer kijken wat er gebeurt.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:52:
Zelf laat ik elke nacht om 03.00 uur een automation lopen die alle updates van integration ESPhome automatisch update.
Zou je die hier kunnen delen? Heb ik wel interesse in.
Septillion schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:55:
- De x.x.0 update van Core. Niet alleen omdat er wel eens wat per ongeluk stuk is, maar vooral om eerst netjes de changelogs te lezen. Want zeker qua WAF zijn er ook wel eens wat non-breaking changes die niet direct goed vallen in huis.
Ik hanteer dezelfde update strategie m.b.t. core. Ignore jij die .0 release automatisch of lees je de changelogs door en skip je de update vervolgens?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• badkuip
blackd schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:55:
[...]

Zou je die hier kunnen delen? Heb ik wel interesse in.
[...]

Ik hanteer dezelfde update strategie m.b.t. core. Ignore jij die .0 release automatisch of lees je de changelogs door en skip je de update vervolgens?
Natuurlijk. De credits moeten gaan naar iemand op het home assistant forum
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
alias: "Algemeen - Schedule: Automatically update ESPHome Devices"
description: >-
  Automatically update ESPHome Devices at midnight, and notify when they are
  updated.
triggers:
  - trigger: time_pattern
    id: start_update
    minutes: "00"
    hours: "1"
    seconds: "30"
  - alias: When all devices are updated
      {% set entities = states.update | 
          selectattr('state', 'eq', 'on') |
          map(attribute='entity_id') | 
          select('in', integration_entities('esphome')) |
          list | count
      %} 

{{ entities == 0 }}
    trigger: template
    id: up-to-date
  - event_type: timer.finished
    event_data:
      entity_id: timer.esphome_updates_timer
    id: esphome_timer_updates_finished
    trigger: event
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - start_update
                  list | count
              %} 

{{ entities > 0 }}
            alias: Confirm something needs to be updated still
        sequence:
          - data:
              duration: 0
            target:
            action: timer.start
          - data:
              title: ESPHome Devices
                {% set entity = states.update | 
                    first
                %} 

Your ESPHome devices will now be updated from {{
                state_attr(entity, "installed_version")  }} to {{
                state_attr(entity, "latest_version")  }}.
            action: notify.mobile_app_iphone_van_klaas
          - alias: Update all ESPHome devices in sequence
            repeat:
              for_each: |-
                {{ states.update |
                    list
                }}
              sequence:
                - target:
                    entity_id: "{{ repeat.item }}"
                  action: update.install
                - wait_template: "{{ is_state(repeat.item, 'off') }}"
      - conditions:
                  list | count
              %} 

{{ entities == 0 }}
            alias: Confirm all are updated
        sequence:
          - data: {}
            target:
            action: timer.cancel
          - data:
              message: Your ESPHome devices are now all updated to the latest version.
      - conditions:
        sequence:
          - data:
                There was a problem updating to the latest version. Please check
                your ESPHome Addon.
mode: queued
max: 3
Je moet een timer aanmaken om dit te laten werken. De timer.esphome_updates_timer heb ik staan op 2 uur. Verder nog even de verwijzing naar je iphone of andere device goedzetten.

Het enige wat hier nog aan ontbreekt is dat na afloopt alle build files (cache) wordt geleegd. Met de updaterondes loopt mijn disk hierdoor langzaamaan vol.

• TheFes
Just_A_User schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:54:
[...]

Zou het dat zijn ja...? Ik heb het inmiddels aangepast, dus bij de volgende keer kijken wat er gebeurt.
De precieze tijden zijn op je screenshot niet te zien, maar de sprong van de batterij sensor en de state change naar CHARGINENDED zijn wel op vrijwel hetzelfde moment, dus dat maakt het wel heel waarschijnlijk dat dit het probleem was

• TheFes
badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Natuurlijk. De credits moeten gaan naar iemand op het home assistant forum
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
alias: "Algemeen - Schedule: Automatically update ESPHome Devices"
description: >-
  Automatically update ESPHome Devices at midnight, and notify when they are
  updated.
triggers:
  - trigger: time_pattern
    id: start_update
    minutes: "00"
    hours: "1"
    seconds: "30"
  - alias: When all devices are updated
          list | count
      %} 

{{ entities == 0 }}
    trigger: template
  - event_type: timer.finished
    event_data:
    trigger: event
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - start_update
                  list | count
              %} 

{{ entities > 0 }}
            alias: Confirm something needs to be updated still
        sequence:
          - data:
              duration: 0
            target:
            action: timer.start
          - data:
                {% set entity = states.update | 
                    first
                %} 

Your ESPHome devices will now be updated from {{
                state_attr(entity, "installed_version")  }} to {{
                state_attr(entity, "latest_version")  }}.
          - alias: Update all ESPHome devices in sequence
            repeat:
              for_each: |-
                {{ states.update |
                    list
                }}
              sequence:
                - target:
                    entity_id: "{{ repeat.item }}"
                  action: update.install
                - wait_template: "{{ is_state(repeat.item, 'off') }}"
      - conditions:
                  list | count
              %} 

{{ entities == 0 }}
            alias: Confirm all are updated
        sequence:
          - data: {}
            target:
            action: timer.cancel
          - data:
              message: Your ESPHome devices are now all updated to the latest version.
      - conditions:
        sequence:
          - data:
                There was a problem updating to the latest version. Please check
                your ESPHome Addon.
mode: queued
max: 3
Je moet een timer aanmaken om dit te laten werken. De timer.esphome_updates_timer heb ik staan op 2 uur. Verder nog even de verwijzing naar je iphone of andere device goedzetten.

Het enige wat hier nog aan ontbreekt is dat na afloopt alle build files (cache) wordt geleegd. Met de updaterondes loopt mijn disk hierdoor langzaamaan vol.
Dit zou ook wel zonder die timer kunnen, met een wait_template

Normaal gesproken zou ik lange waits wel afraden, maar omdat je dit toch 's nachts doet (volgens je automation om 1:30 en niet om 3:00) is het risico van onderbreking van de automation door een herstart een stuk lager.

Verder snap ik niet helemaal waarom er voor een time patter trigger gekozen is ipv een time trigger, en zou ik de ESPHome entities die een update nodig hebben in een variable gooien, want nu herhaalt hij een aantal keer hetzelfde template.

Tevens zou ik er wel op willen wijzen dat de geheugenchips in een ESP maar een beperkt aantal keer beschreven kunnen worden. Nu zul je daar niet zomaar aan komen, maar om nou voor elke random wijziging in ESPHome die totaal niets toevoegt aan jouw config een hele nieuwe firmware op je device te gaan flashen...

• badkuip
@TheFes bedankt voor je feedback en voel je vrij om de code aan te passen of te verbeteren. Het was inderdaad om 1.30 uur en niet om 3.00 uur, my bad.

Waarom zou je nou niet voor iedere wijziging een nieuwe firmware gaan flashen? Je geeft zelf aan niet te verwachten dat je aan de limiet van het aantal keer schrijven komt.

Zolang er niet gewerkt wordt met milestone-releases, major of minor releases en er in iedere release een breaking change kan voorkomen, lijkt het mij het beste om mee te lopen in de updatecylus. Des te eerder ondervang je dat. Aan de max van het aantal schrijven naar de device kom ik niet en 's nachts heb ik er geen werk aan. Ik zie geen reden waarom niet, op deze manier.

• TheFes
badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:41:
@TheFes bedankt voor je feedback en voel je vrij om de code aan te passen of te verbeteren. Het was inderdaad om 1.30 uur en niet om 3.00 uur, my bad.

Waarom zou je nou niet voor iedere wijziging een nieuwe firmware gaan flashen? Je geeft zelf aan niet te verwachten dat je aan de limiet van het aantal keer schrijven komt.

Zolang er niet gewerkt wordt met milestone-releases, major of minor releases en er in iedere release een breaking change kan voorkomen, lijkt het mij het beste om mee te lopen in de updatecylus. Des te eerder ondervang je dat. Aan de max van het aantal schrijven naar de device kom ik niet en 's nachts heb ik er geen werk aan. Ik zie geen reden waarom niet, op deze manier.
Dat snap ik niet. Hoe kan een update een breaking change voorkomen? Een update kan juist een breaking change introduceren.

Een werkende config zal niet zomaar kapot gaan als je op de huidige config blijft draaien. Maar een werkende config kan juist wel kapot gaan omdat een update een breaking change heeft.

En ja, je zult niet aan het maximaal aantal writes komen, maar ik zie ook geen reden om daarom maar totale firmware te gaan overschrijven met updates die niets toevoegen aan jouw specifieke configuratie.

En hoezo zijn er geen milestone releases? Die zijn er wel, 2026.3 zal nieuwe features toevoegen, en alle versies daarna zullen bug fix releases zijn die geen nieuwe functionaliteit toevoegen.

Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen werkwijze :)

• badkuip
Als ik een device update kan ik een breaking change voorkomen doordat de nieuwe update hierover eerst logt.
Een voorbeeld daarvan is wifi - min_auth_mode: WPA2. Bij de eerste paar updates gaf ie alleen een melding dat een paar releases later dit een vereiste parameter zou gaan worden en ie dan zou defaulten naar WPA2.
Misschien niet een breaking change, maar het kunnen zien van warnings veroorzaakt door een update en deze ook tijdig kunnen oplossen, zorgt ervoor dat m'n log schoon blijft en zoveel mogelijk alleen echte problemen logt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@badkuip Ik weet dat ik hem uit kan zetten, maar helemaal device in moeten duiken is stuk meer werk dan als ik het in de device config zou kunnen zetten. Via automation werkt dan ook veel makkelijker.

En zelf vind ik het zonde om steeds volle recompile te doen als er eigenlijk niets van dat device anders wordt. En zijn er dus ook wel een breaking changes geweest zonder deprecated melding. Of veranderingen/fixes die prima compilen maar daarna een andere uitwerking hebben. Dus ook daar ben ik er persoonlijk liever bij :)

Naast dat ik niet pro-actief zelf ga kijken in de compile log naar warnings als deze automatisch zouden gaan :+

Maar hé, fijne van HA is dat iedereen zijn eigen standpunt daarin kan innemen :) Qua automation, zou ik denk ik gewoon tweede time trigger om 2 uur (of hoe lang je timer is) zetten. Want wanneer de timer afloopt is feitelijk gewoon fixed.

Voor de update zou je ook de repeat weg kunnen laten en ze gewoon allemaal parallel een update kunnen geven. Zou gewoon niet zo veel uit.

Of ja, er zit daar nu wel een bug. Als de update faalt dan blijft je wait template nu oneindig wachten en zal de rest geen update krijgen. Je automation blijft dan lopen en doordat die op mode queued staat krijg je dan ook nooit de melding dat de update gefaald heeft :+ Dus daar zou ik wel een time out op zetten.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:37
Wat een enthousiaste updaters hier.

Ben nog van de oude stempel: if it ain't broken, don't fix it.

Hier tijdens stookseizoen absoluut geen updates, kan alleen problemen opleveren. Doe in de zomer een enkele updateronde en als die stabiel is gaat de boel weer op slot.

Met ESPHome iets ruimer beleid, doe daar altijd eerst een manual download om de meldingen te kunnen checken. Heb hier meerdere docker containers lopen met verschillende versies als ik een nieuwe feature nodig heb.

Zit er zelfs aan te denken een extra HA instance met reservedevices op te zetten om echt te kunnen testen voordat het in productie gaat. Heb ik ook een backup systeem om hardware issue op te kunnen vangen.

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:00
Het restoren van een backup om te rollbacken is een werkje van 1-2-3. Ik snap niet dat zoveel mensen zo huiverachtig staan tegenover updates.

[ Voor 6% gewijzigd door MXMan op 27-02-2026 14:09 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MazzHead Neem me steeds voor om na een ESPHome device update om de .bin / .uf2 te downloaden en te bewaren. Maar vergeet het vaak.

Want naar mijn idee mist ESPHome gewoon een backup functie. Gezien de builder versie zo veel uitmaakt is alleen de config yaml niet genoeg. Dus zou het echt een top aanvulling vinden als ESPHome Builder de mogelijkheid zou hebben om ook automatisch binaries te backuppen ipv er zelf aan moeten denken dat je de bin opslaat. Al was het maar gewoon de laatste succesvolle wireless update, als die ook gewoon in de HA backup zit ben je al erg ver.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 27-02-2026 15:02 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MXMan Maar het kost nog steeds tijd. Dus wil ik niet dat een update vanzelf gebeurd. Want dan gaat het natuurlijk stuk als ik een super drukke dag heb en ik echt geen tijd of puf heb om daar mee bezig te gaan.

Naast dat als ik niet gelijk tijd heb ik toch gewoon een stuk history mis. Daar sta ik ook niet om te springen.

Loop nooit zo ver achter maar doe de major updates wel wanneer ik tijd heb en de changelog heb gelezen.

• Just_A_User
TheFes schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:20:
[...]

De precieze tijden zijn op je screenshot niet te zien, maar de sprong van de batterij sensor en de state change naar CHARGINENDED zijn wel op vrijwel hetzelfde moment, dus dat maakt het wel heel waarschijnlijk dat dit het probleem was
Ik deel nog wel even een screenshot (met opzicht want in de code hier als tekst zie je het wellicht niet goed) met de vraag: is de inspringing genoeg bij de 2 betreffende waarden bij state voor sensor.charging_ev_charging_state? Niet dat het daar dalijk weer op stuk loopt :)

• TheFes
Just_A_User schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Ik deel nog wel even een screenshot (met opzicht want in de code hier als tekst zie je het wellicht niet goed) met de vraag: is de inspringing genoeg bij de 2 betreffende waarden bij state voor sensor.charging_ev_charging_state? Niet dat het daar dalijk weer op stuk loopt :)
was het de bedoeling dat je screenshot bij deze post zat?

• Just_A_User
TheFes schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:16:
[...]

was het de bedoeling dat je screenshot bij deze post zat?
:? 8)7 |:(

Ja. Wacht
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/COEcpcF.png

• TheFes
Bij YAML is het vooral van belang dat je indentation consistent is.

Meest gangbaar is 2 spaties. Of je bij een list wel of niet 2 spaties indentation onder de key moet doen, zijn de meningen over verdeeld. Ik doe het altijd wel, anderen doen het zoals jij doet, dus zonder spaties.

Maar zo lang het onder dezelfde key maar hetzelfde is, maakt het niet uit, in plaats van 2 spaties mag je ook 27 spaties doen. Zo lang je het maar continu hetzelfde doet.

Pagina: 1 ... 378 379 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.