Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 277 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:18
Toppe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:36:
[...]

Volgens mij kan je dit bij de sensor instellingen aanpassen
Hmm kan hier niks over vinden helaas.
Ik zal vanavond nog eens verder zoeken, of iemand moet nog een tip hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:10

Antonio di

a mi me dijeron que si

Bart ® schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:48:
Als ik een nieuwe CV-ketel wil plaatsen, hebben mensen hier dan ervaringen welke merken goed werken met HA, en welke merken ik juist ver weg van moet blijven? Liefst uiteraard lokale integratie, als het niet via de cloud hoeft :).
Lees hoofdstukje 10 "OpenTherm & ook verwijzing naar EMS" in mijn review:
Atag One Zone review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:25

Toppe

Oké ✅

Nieuwe bewegingsmelder van Athom.tech en verbonden via ESPHome
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRBVEe6VrkVYodDz6O72wAQ5VWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1o9a0ij3x72JSN88dh3RUkC.jpg?f=fotoalbum_large

Qua sensoren best beperkt, had verwacht dat je ook zou kunnen zien ver, dichtbij, snel, traag e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hm5tdGzDkh_eHTTDub4xQunsUMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8x0REYTfqR0VVxdcJu630A4.jpg?f=fotoalbum_large

Qua configuratie best wat mogelijkheden maar mis wel een ‘minimal detection’ zodat je alles binnen 50cm kan afblokken bijvoorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc_Xe8Io7fokGRnjDhFhnZc-pfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOuwxemuSEIxtzCt8gX4HVTc.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 16:29
Isane schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:56:
Op Ibood staat een FlinQ Smart Paneelverwarmer | 2000 W en ik ben benieuwd of deze te koppelen is aan homeassistant?

Volgens Google kan ik deze koppelen middels de Tuya intergratie.
Is dit simpel te realiseren zodat ik de verwarming op afstand aan/uit kan zetten en de temperatuur kan aanpassen?
Het lukt mij wel te koppelen met Google Home en de Flinq app. Deze in HA krijgen is nog niet gelukt, jou wel?

Uiteraard moest dit via Tuya, dat was nog niet helemaal duidelijk maar nu wel gelukt.

[ Voor 7% gewijzigd door FicoF op 13-01-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:22

..Christiaan..

..zwll..

Caelorum schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:33:
[...]

Je download het nu naar de huidige map en voert daarna een commando uit dat het in een specifieke map probeert te vinden. Het gedownloade bestand gaat daar niet ineens magisch komen te staan. Je zal nog even een 'sudo mv ch341.ko /lib/modules/ch341.ko' moeten uitvoeren voordat je de lsmod doet
Goed....Voor 't gemak heb ik naar 7.2 geupdate waardoor ik letterlijk de handleiding in deze Youtube kon volgen: YouTube: Synology DSM 7 Easily ENABLE USB support for Zigbee Adapters

Met behulp van het extra commando:
code:
1
sudo mv pl2303.ko /lib/modules/pl2303.ko

0 foutmeldingen of errors in beeld. Dit was het laatste command:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74N3cWl23GcElptQFtKjECP5xE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VCyWuUNAJygLGFWMnoNvdcYM.png?f=fotoalbum_large

Nog geen Sonoff integratie die gevonden wordt. Nas opnieuw opgestart en gewacht tot HA ook weer in de lucht was en.... :( :( .

Geen Zigbee gedetecteerd.....

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:32
JBS schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:13:
[...]
Begin van het nieuwe jaar blijkt er vaak corrupte data te zijn aan de kant van de dienstverlener, zie bijvoorbeeld https://github.com/xirixi...nt-afvalwijzer/issues/350.
Er is een workaround, maar dit lost zich uiteindelijk ook vanzelf op als de data weer in orde is.
Het werkte tot op heden nog steeds niet. Blijkt dat ze van afvalwijzer naar saver zijn overgestapt. Alles dus nog een keer verwijderd, bij config gekozen voor saver en nu werkt het weer. Krijg nu alleen wel morgen, over 2 weken te zien in plaats van datum maar blij dat het in ieder geval weer werkt

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 13-01-2025 21:06 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 16:38
..Christiaan.. schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:21:
[...]

Goed....Voor 't gemak heb ik naar 7.2 geupdate waardoor ik letterlijk de handleiding in deze Youtube kon volgen: YouTube: Synology DSM 7 Easily ENABLE USB support for Zigbee Adapters

Met behulp van het extra commando:
code:
1
sudo mv pl2303.ko /lib/modules/pl2303.ko

0 foutmeldingen of errors in beeld. Dit was het laatste command:
[Afbeelding]

Nog geen Sonoff integratie die gevonden wordt. Nas opnieuw opgestart en gewacht tot HA ook weer in de lucht was en.... :( :( .

Geen Zigbee gedetecteerd.....
Kijk even of je een ttyUSB0 of ttyACM0 apparaat hebt. Dan is die in ieder geval correct gedetecteerd.
Als je die hebt kan het ook een rechten issue zijn. Zo heb ik een chnod om de rechten goed te zetten bij startup omdat docker er anders niets mee kan.

Ik ken de youtube video niet, maar in essentie is dit "alles" wat je moed doen: https://www.reddit.com/r/...s/wy7gql/comment/itfpzv0/

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 13-01-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Dit lijkt mij hoopgevend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-u-lGGYxIhKhG2n161RhlZ-oDtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cuijZG1kM5LOiV8cLw4ePbZW.png?f=fotoalbum_large

Maar in HA geen detectie. Ik draai 'm trouwens op VM, geen docker.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 21:09
..Christiaan.. schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:35:
Dit lijkt mij hoopgevend:

[Afbeelding]

Maar in HA geen detectie. Ik draai 'm trouwens op VM, geen docker.
Heb je bij de configuratie van de VM wel de usb-controller geactiveerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWflmUGhuPaaD50RaD4d9vR9-7g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KfFN7N8mQ44o83tonSIac0dM.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

BizzieBis schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:39:
[...]

Heb je bij de configuratie van de VM wel de usb-controller geactiveerd?
oeps. Ik kan verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKwsGfWYpkEERIXTICZBqxQhn_M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/coqW43jcT6BM3zikFPcPjEgz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:37

Eraser127

Nijkerk

Ik heb een werkende Zigbee RobbShop dimmer + normale schakelaar in mijn badkamer aan de lamp geknoopt. Nu heb ik een aantal tijdscondities waarop deze bij de on-state gaat dimmen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: Badkamerlamp dimmer
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - light.badkamerlamp_licht
    from: "off"
    to: "on"
    id: Badkamerlamp uit-aan
    enabled: true
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "23:00:00"
            before: "01:00:00"
        sequence:
          - action: light.turn_on
            metadata: {}
            data:
              brightness_pct: 25
            target:
              entity_id: light.badkamerlamp_licht
      - conditions:
            after: "01:00:00"
            before: "06:00:00"
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 21
            target:
      - conditions:
            after: "06:00:00"
            before: "23:00:00"
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 100
            target:
mode: single
Het punt is dat er bij "on" eerst naar de vorige state wordt gekeken, dat betekent dat er een kort moment een fellere dim stand is en er daarna verder gedimd wordt (bij de eerste keer schakelen naar dat dim niveau).

Is er een manier om dit niet te krijgen? Ik kan misschien instellen dat bij "off" de dimstand onder aan-niveau aan gaat en je het dus niet ziet, maar ik weet weet niet of dat nou heel goed is voor de lampen of dimmer.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Eraser127 Zo ver ik weet, nee. Want dat licht namelijk volledig bij de dimmer. Die krijgt gewoon aan + percentage tegelijk maar besluit dan toch vanaf de oude stand af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:32
rkonings schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:00:
Het lijkt er op dat de afvalwijzer nu op de juiste wijze is geconfigureerd.
zie onderstaande screenshot.[Afbeelding]

maar nu hebben de dames is huis weer commentaar, waarom staat daar niet, volgende week dinsdag oid..

Nu vond ik de code van Rouwette.com, een mede-tweaker op zijn site staat een mooi stuk code om dit wel zo te krijgen, als ik het goed heb gezien.
Dit wordt nu de volgende aanpassing aan het dashboard.
Voorheen kreeg ik gewoon altijd een datum te zien, dat heb ik liever. Er is bij de config wel een checkbox voor iso datum maar die lijkt niks te veranderen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 17-09 16:29
Ik ben al een tijdje opzoek naar redelijk goede maar betrouwbare bewegingssensoren. Liefst zo klein mogelijk op batterij. Ik zie veel van Sonoff, AQara, Hue en allemaal spul van Ali.

Zijn hier gebruikers die echt tevreden zijn met goedkope sensoren? Wat ik voorbij zie komen is vaak lomp of duur of een combinatie daarvan ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

FicoF schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:21:
Ik ben al een tijdje opzoek naar redelijk goede maar betrouwbare bewegingssensoren. Liefst zo klein mogelijk op batterij. Ik zie veel van Sonoff, AQara, Hue en allemaal spul van Ali.

Zijn hier gebruikers die echt tevreden zijn met goedkope sensoren? Wat ik voorbij zie komen is vaak lomp of duur of een combinatie daarvan ;-).
Ben erg tevreden met Frient. Werkt goed met beweging maar iets minder op bijvoorbeeld toilet, al ben ik nog aan het spelen met de locatie van de sensor.

Aqara doet het prima op de verkeersruimten (gang, overloop) maar detecteert in 2 of 3 procent van de gevallen de beweging niet goed genoeg.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 12:37

Eraser127

Nijkerk

@-CJ Zelf heb ik voor het toilet een bewegingssensor en in Home Assistant een timer die langer (3 min) dan de blindtime van de sensor staat ingesteld. De timer wordt dan gereset bij beweging en bij afloop van de timer gaat het licht uit. Zou een oplossing kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Eraser127 op 13-01-2025 22:05 ]

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22

Wat vind je lomp of duur? Ik heb er van oudsher van Fibaro & Neocam (beiden Z-Wave) en van Aqara (Zigbee) en daarnaast een PIR aan een ESP. En dat werkt allemaal prima. Alhoewel de Aqara wel een lange(re) blind time heeft na beweging detectie.

En PIRs an zich zijn nu ook niet de meest spannende apparaten v.w.b. "werkt het", en duur hoeven ze ook niet te zijn.

V.w.b. duur & lomo vraag ik me dan ook af of het geen mmwave sensoren zijn, of combis (PIR + mmwave). Waarbij de mmwave sensoren technisch wel ook complexer zijn waardoor er daar meer "goed" vs "slecht" zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:08

Esumontere

Floep, banaan.

Ik heb een Sonoff SNZB-03 bewegingssensor bij de voordeur hangen en die werkt uitstekend. Blind time is een minuut maar dat is voor mij geen probleem. Ding is zeker niet lomp (4 x 4 cm ofzo) en zeker niet duur.

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 13-01-2025 22:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Duur is relatief, ik ben blij met de Philips Hue motion sensors. Werkt altijd en batterij gaat ontieglijk lang mee.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals de gebruikers hierboven aangeven is duur inderdaad relatief, ik ben zelf iig blij met de blokjes van Sonoff.

Binnenkort nog een paar van bij bestellen, dan zou heel de woning van presence detection voorzien moeten zijn. :Y

Daarover gesproken; Welke mmWave sensoren gebruikt men hier? Ik zoek er nog eentje voor in de woonkamer, ik verwacht niet dat PIR sensoren goed genoeg gaan zijn voor als men lui op de bank ligt.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 14-01-2025 08:15 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:08
Gebruiken jullie de Sonof SNZB-03 ook voor situaties buiten? Bijvoorbeeld onder een afdakje / carpoort. Ik zie geen IP klasse maar werkt hier tot nu toe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@denneappel Het grootste probleem met veel niet-IP-rated spul is de hoge luchtvochtigheid buiten 's nachts en in de herfst/wintermaanden.

Er zijn echter genoeg beschermkapjes te vinden welke volledig transparant zijn voor IR om zo'n ding achter te (ver)stoppen. :)

Aan de andere kant, ik heb inmiddels bijna een half jaar een Sonoff sensor bedoeld voor binnen, buiten hangen. Niet direct in de regen/zon maar al wel maanden in zeer hoge luchtvochtigheid. :+

D4NG3R in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Beestje doet het nog altijd prima. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yKNTmvoig9bKGQAwADBRSO6Gt8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MrzqaVp0RVtxXoCoIhCzO59K.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 14-01-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:47:
@Workaholic Dat verandert je trigger niet, alleen onder welke conditie. Je kan in je chooser dus prima 2x dezelfde trigger ID pakken en er een andere conditie bij zetten zodat je dan andere acties kunt uitvoeren.

Dat is wat je nu eigenlijk ook al doet maar heb je toevallig wel twee verschillende triggers (want de for maakt dat ze op een ander moment triggeren dus dat is prima).

En als het gewoon elke dag hetzelfde mag zijn kun je ze ook weg laten.

Als actie gebruik je al de action-call (ipv de device call) maar heb je als target voor een device gekozen. Ik zou daar voor entity kiezen omdat het leesbaarder is.

Voor trigger heb je wel voor een device trigger gekozen en zou ik dus een state trigger kiezen.
@Septillion Sorry ik kom hier toch nog even op terug. Als ik op basis van de GUI kijk:

Heb ik drie "when" triggerID's. Waarvan 1 "aan" en twee "uit". Twee uit omdat de occupancy duration anders staat zodat 's avonds laat de lampen sneller uitgaan dan "normale" tijden.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2025/01/14/image.md.png

Dan bij Then Do een choose between three actions.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2025/01/14/image05d15c8ac8eb6cc9.md.png

Drie vragen:
1) Wat ik nu mis is de mogelijkheid om bij Option 1 -> tussen 10PM en 7AM maar 1 of 2 lampen in te schakelen en een andere brightness te kiezen? Moet ik dan een Option 4 toevoegen met triggerid sensoraan? Of voeg ik nog een condition toe?

2) Ik heb twee sensoruit trigger ID's (sensoruit en sensoruitavond). Is het nou zo dat HA deze altijd zal uitvoeren en kijken of de condition yes/no is? Kan ik hiermee dus meerdere options maken met conditions om meerdere scenario's te maken zonder dat HA teveel te verwerken of dubbele acties krijgt?

3) Zou het niet slimmer zijn om maar 2 triggerid's (aan/uit) te hebben en een choose te maken die een delay heeft van 2 minuten of 10 minuten ipv de occupancy in te vullen bij de triggerid's te zetten? Zie screenshots.

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 14-01-2025 09:07 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@Workaholic

1: Bij je choose voor aan kan je verder spelen met building blocks in de action, bijv nog een choose waarin je verder filtert op tijden.

2: Niet te veel zorgen maken om dubbele acties, het gaat immers om uit triggers. Lampen welke al uit staan en 8 minuten later nog een keer een seintje krijgen dat ze uit moeten gaan doen niks.

3: Dat kan, let er wel op dat je de automation dan op de restart mode moet zetten, anders krijg je waarschijnlijk vaag gedrag als er in die periode van 8 minuten iets gebeurt.

Maaruhm, denk je niet te moeilijk? Welke tijd van de dag het ook is, als er 2 minuten niks gedetecteerd wordt hoeft er toch geen licht te branden? :)

Ik zou het zelf op deze manier aan pakken met een tweetal if-else blokken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Trigger 1: Beweging (met ID)
Trigger 2: Geen beweging voor X periode

Als *getriggered door beweging* dan:
    Als *tussen X en Y tijd* dan: 
        *doe 2 lampjes aan op Z helderheid*
    Anders: 
        *doe alle lampjes aan op Z helderheid*
Anders: 
    *doe alle lampjes uit*

Wil je het toch echt met 2 verschillende uit triggers komt er een 3e if-else bij:
Edit: Nee, pseudocode welke hier stond heeft last van randgevallen waarbij de verlichting nooit uit gaat.

[ Voor 63% gewijzigd door D4NG3R op 14-01-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:08
Toppe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:24:
Nieuwe bewegingsmelder van Athom.tech en verbonden via ESPHome
[Afbeelding]

Qua sensoren best beperkt, had verwacht dat je ook zou kunnen zien ver, dichtbij, snel, traag e.d.

[Afbeelding]

Qua configuratie best wat mogelijkheden maar mis wel een ‘minimal detection’ zodat je alles binnen 50cm kan afblokken bijvoorbeeld
[Afbeelding]
Wat grappig, hij lijkt op de Tuya batterij mmWave sensor.
Ter info Athom.tech is dus gewoon een chinees bedrijf en heeft geen associatie met Athom de maker van Homey.... https://tweakers.net/nieu...m-tech-en-aliexpress.html

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Kodess schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Wat grappig, hij lijkt op de Tuya batterij mmWave sensor.
Ter info Athom.tech is dus gewoon een chinees bedrijf en heeft geen associatie met Athom de maker van Homey.... https://tweakers.net/nieu...m-tech-en-aliexpress.html
Dat is algemeen bekend hier :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:18
Wellicht niet in het juiste topic, maar ik verwacht dat er velen zijn die gemakkelijk antwoord kunnen geven.

Ik ben op zoek naar een motion (en light) sensor die ook werkt in het (nagenoeg) donker. Mijn huidige IKEA sensor werkt slecht in het donker. Daarbij heb ik ook een Lidl sensor. Die is ook traag en 'slechtziend'.

Nu zag ik dat Aqara Motion en Light P2 sensor, heeft iemand daar toevallig een vergelijk mee t.o.v. de Tradfri en Silvercrest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:29:
@Workaholic

1: Bij je choose voor aan kan je verder spelen met building blocks in de action, bijv nog een choose waarin je verder filtert op tijden.
Bedoel je dan bij Option 1 in mijn screenshot, een condition aanmaken? Of een Option 4 onder choose maken met hetzelfde trigger id. Sorry het is voor mij nog niet helemaal duidelijk - dank voor jullie geduld.

Dus bij rood of groene tekst?
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2025/01/14/image1a3811fac9ad89dc.md.png

[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 14-01-2025 09:56 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Geen van beide. :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx4SuAfTxfH8cpPvi49oWubZzbc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KHccoBMtwaWTlP0NeyUsu8yB.png?f=user_large

Bij de Actions van optie 1 een if-else blok toevoegen

Als tijd tussen X en Y is: Dan doe je iets
Anders: Doe je iets anders

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_byUdU_wEAXxmonQu-eZev-Qwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wb6tYExQimHyNPdOsJUlgqKK.png?f=fotoalbum_large

Of net andersom, geen idee wanneer je 2 lampjes wil en wanneer je er 4 wil. :+

Zo voorkom je dat je een enkele trigger meermaals tegen een secundaire voorwaarde aan gaat houden, anders worden je automations 1 grote puinhoop en heel lastig om in de toekomst te onderhouden.

Dus niet:
code:
1
2
3
Als A en B dan..
Als A en C dan..
Als A en D dan..

Maar:
code:
1
2
3
4
Als A dan:
  Als B dan..
  Als C dan..
  Als D dan..

Eerst kijken of je überhaupt door deurtje A (beweging) heen mag voordat je gaat kijken naar B/C/D (tijdsblokken). :)

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 14-01-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 16:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Thomox schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:54:
Ik ben op zoek naar een motion (en light) sensor die ook werkt in het (nagenoeg) donker.
Ik herken je probleem niet. Een PIR-sensor werkt op basis van infrarood dat door je eigen lichaam wordt uitgestraald, het is niet afhankelijk van zichtbaar licht in de ruimte.
A passive infrared sensor (PIR sensor) is an electronic sensor that measures infrared (IR) light radiating from objects in its field of view.

(..)

All objects with a temperature above absolute zero emit heat energy in the form of electromagnetic radiation. Usually this radiation isn't visible to the human eye because it radiates at infrared wavelengths, but it can be detected by electronic devices designed for such a purpose.
Passive infrared sensor - Wikipedia

Al mijn PIRs (zelfbouw, Aqara, Hue, Sonoff, IKEA) doen het prima zonder omgevingslicht. Geen vertraging, lekker snappy. Ik loop het bereik van een sensor in en het licht gaat gevoelsmatig direct aan.

Daarom vermoed ik dat er bij jou iets anders speelt. De plaatsing/richting van een sensor maakt veel uit; naar een sensor toelopen werkt veel minder goed dan horizontaal door het blikveld van de sensor bewegen. Verder kun je bij sommige PIRs ook de gevoeligheid instellen met een knop op het apparaat dan wel softwarematig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
Zojuist 2025.1.2 erop gezet.

het enige wat ik zie is dat de Envoy integratie niet meer werkt. Maar ik snap niet waarom, kan er niks over terug vinden. Weet ook niet of het ermee te maken heeft.

Bij Integrations staat er : "Not loaded"
Ik zie 1 error in de log: Setup failed for custom integration 'enphase_envoy': Unable to import component: cannot import name 'ENERGY_WATT_HOUR' from 'homeassistant.const' (/usr/src/homeassistant/homeassistant/const.py)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@water_escape daar zie ik een issue voor die gesloten is omdat de laatste versie van de custom integration het oplost. Dus je integration updaten? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Gizz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:29:
@water_escape daar zie ik een issue voor die gesloten is omdat de laatste versie van de custom integration het oplost. Dus je integration updaten? :)
Thanks. Maar hoe update ik deze? Daar is geen optie voor.
Als ik hem weer uit Integrations wil downloaden krijg ik :
"Config flow could not be loaded: {"message":"Invalid handler specified"}"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFmB4IqOx6vRLF4Zmd8AD4FkW6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bLhHzmRyIJ9eg9Avw9lQfnVM.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@water_escape het is een custom integration, dus waarschijnlijk heb je die via HACS geïnstalleerd.
Tegenwoordig komen de updates van custom integrations via HACS gewoon bij de rest van je updates te staan (dus config/updates). Maar misschien is er echt iets stuk en moet je hem via HACS even opnieuw installeren?

edit: deze custom integration zit nu op versie 0.6.4, dus je loopt met jouw versie 0.1.2 een beetje achter :P Of jij moet een heel ander pakket gebruiken (geen idee hoeveel custom Enphase integrations er zijn), maar je foutmelding komt dus wel letterlijk terug als issue bij deze custom integration.

[ Voor 90% gewijzigd door Gizz op 14-01-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Gizz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:34:
@water_escape het is een custom integration, dus waarschijnlijk heb je die via HACS geïnstalleerd.
Tegenwoordig komen de updates van custom integrations via HACS gewoon bij de rest van je updates te staan (dus config/updates). Maar misschien is er echt iets stuk en moet je hem via HACS even opnieuw installeren?

edit: deze custom integration zit nu op versie 0.6.4, dus je loopt met jouw versie 0.1.2 een beetje achter :P
Dan heb ik nooit een update ontvangen denk ik. Maar in HACS kan ik hem niet vinden. Ook niet onder Downloaded. Dus het zal als een Integratie geinstalleerd zijn. Maar ik zie geen "update" mogelijkheid nu.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

water_escape schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Dan heb ik nooit een update ontvangen denk ik.
Versie 0.1.2 is al een aantal jaar oud. Misschien heb je deze custom integration ooit handmatig geïnstalleerd, voordat je met HACS begon?
Maar in HACS kan ik hem niet vinden.
Daar zit hij standaard niet in. Je kunt op deze link klikken of deze stappen doorlopen:
Or follow these steps:

Install HACS if you haven't already
Add this repository as a custom integration repository in HACS
Restart home assistant
Add the integration through the home assistant configuration flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 12:18
Ik heb de laatste tijd ineens dat het herstarten van HA erg lang duurt, ruim 15min.
Dit is echter niet altijd zo, soms herstart die in de normale tijd van net geen minuut.
Het lijkt erop dat HA crashed bij het opstarten.
Als ik HA ping bij een trage opstart zie ik dat deze een seconde of 20 replies geeft en dan 20sec niks en dan weer 20secondes replies, dit blijft dan zo doorgaan totdat die ineens wel constant replies geeft en HA opgestart is.
Bij een snelle opstart krijg ik vanaf moment dat ik weer replies krijg continue antwoord.
Alsof HA soms een aantal keren crashed bij het opstarten en na x keer ineens wel doorstart.

Als HA eenmaal gestart is blijft deze ook netjes online dus het is echt iets tijdens het opstartproces.
Ik ben wel onlangs van een VM naar een fysieke pc gegaan.

Iemand een idee waar ik dit moet zoeken of hoe te troubleshooten?
In de System logs zie ik niks vreemds/gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Marsman83 hoe draai je HA? Als je HAOS draait (los, of in een VM), is dan het starten van het OS traag of echt HA? Bij het OS kun je eenvoudig op het scherm meekijken om te zien of hij bij een stap lang blijft hangen.

Qua integrations die blijven hangen bij het booten kun je terecht in config/repairs; daar klik je rechtsboven op de drie puntjes en dan Integration startup times.

Verder maakt het ook uit of je andere zaken op het apparaat doet. Als HA als VM op een nas met harde schijven staat en tijdens het booten wordt op diezelfde schijven een film linux-iso van 50GB uitgepakt, dan is het logisch dat je flinke vertraging gaat merken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 14-01-2025 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
Gizz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Versie 0.1.2 is al een aantal jaar oud. Misschien heb je deze custom integration ooit handmatig geïnstalleerd, voordat je met HACS begon?

[...]

Daar zit hij standaard niet in. Je kunt op deze link klikken of deze stappen doorlopen:

[...]
Mijn dank voor het snelle meekijken. Die link kon hem wel updaten. Heeft nu ook een iets andere naam.
Alles is weer tot leven gekomen :).

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

-CJ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Ben erg tevreden met Frient. Werkt goed met beweging maar iets minder op bijvoorbeeld toilet, al ben ik nog aan het spelen met de locatie van de sensor.

Aqara doet het prima op de verkeersruimten (gang, overloop) maar detecteert in 2 of 3 procent van de gevallen de beweging niet goed genoeg.
Heeft Frient geen mmwave sensoren? Die hebben geen beweging nodig maar detecteren echt aanwezigheid, dus als je blijft zitten blijf je 'zichtbaar'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ik beantwoord ook nog maar even, hopelijk maakt dat het duidelijker :)
Workaholic schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:06:
[...]

@Septillion Sorry ik kom hier toch nog even op terug. Als ik op basis van de GUI kijk:
1) Wat ik nu mis is de mogelijkheid om bij Option 1 -> tussen 10PM en 7AM maar 1 of 2 lampen in te schakelen en een andere brightness te kiezen? Moet ik dan een Option 4 toevoegen met triggerid sensoraan? Of voeg ik nog een condition toe?
Ik vind het vooral wonderlijk dat je bij de "uit"-opties het wel logisch vindt om daar een extra tijd toe te voegen maar dit voor het aanzetten niet logisch vind :+ Dus ja, je voegt een tijd toe aan en je voegt nog een extra optie toe voor de andere tijdspanne, met hetzelfde trigger ID. En daar kan je dan een andere actie uitvoeren zoals ander helderheid.

In de eerste optie weer een if-else toevoegen zoals @D4NG3R zegt kan ook maar vind ik een onnodige extra stap omdat de choose al gewoon de condities kan checken.
2) Ik heb twee sensoruit trigger ID's (sensoruit en sensoruitavond). Is het nou zo dat HA deze altijd zal uitvoeren en kijken of de condition yes/no is?
Triggers voeren niets uit, deze gebeuren gewoon. En alleen het trigger ID dat hoort bij de trigger die de automation heeft afgetrapt (en dat kan er dus altijd maar één zijn, zal in een condition waar zijn.
Kan ik hiermee dus meerdere options maken met conditions om meerdere scenario's te maken zonder dat HA teveel te verwerken of dubbele acties krijgt?
Wat er dan uitgevoerd wordt is dus volledig aan jouw. Jij moet dus in de automation via de choose gewoon aangeven wat jij wilt dat er dan gebeurd, en daarmee klaar. En het is prima dat een trigger gebeurd maar er in de choose geen enkele wordt uitgevoerd.
3) Zou het niet slimmer zijn om maar 2 triggerid's (aan/uit) te hebben en een choose te maken die een delay heeft van 2 minuten of 10 minuten ipv de occupancy in te vullen bij de triggerid's te zetten? Zie screenshots.
Nee, dat is zeker niet slimmer :) Want hele idee is juist dat HA event based is en dat je dus mooi exact kunt doen wat jij wilt wanneer jij wilt. De run van een automation kort houden is dan juist slim. Anders maak je het jezelf dus alleen maar moeilijk met zaken als "wat als er in de delay wat gebeurd". Dus gewoon lekker die twee triggers houden :)

Dus al met al, volgens mij denk je dus opeens gewoon te moeilijk. Zoals gezegd heb je de oplossing dus nu ook al gewoon toegepast voor "uit" maar zie je niet dat dit ook de oplossing is voor "aan" :+

offtopic:
* Septillion mompelt iets over de debiele naamgeving in de UI :( "when" == triggers, "and if" == conditions en "the do" == action. Waarom deze duidelijk termen die ook gewoon in de documentatie staan uit de UI gehaald zijn is mij een groooooot raadsel. Deze hints had gewoon een aanvulling moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 14-01-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Geen van beide. :>

[Afbeelding]

Bij de Actions van optie 1 een if-else blok toevoegen

Als tijd tussen X en Y is: Dan doe je iets
Anders: Doe je iets anders

Zoiets dus:
[Afbeelding]

Of net andersom, geen idee wanneer je 2 lampjes wil en wanneer je er 4 wil. :+

Zo voorkom je dat je een enkele trigger meermaals tegen een secundaire voorwaarde aan gaat houden, anders worden je automations 1 grote puinhoop en heel lastig om in de toekomst te onderhouden.

Dus niet:
code:
1
2
3
Als A en B dan..
Als A en C dan..
Als A en D dan..

Maar:
code:
1
2
3
4
Als A dan:
  Als B dan..
  Als C dan..
  Als D dan..

Eerst kijken of je überhaupt door deurtje A (beweging) heen mag voordat je gaat kijken naar B/C/D (tijdsblokken). :)
Held. Thanks voor het in detail uitleggen / laten zien.
Zo dus?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2025/01/14/image0a4e254def21bcf2.md.png
In de eerste optie weer een if-else toevoegen zoals @D4NG3R zegt kan ook maar vind ik een onnodige extra stap omdat de choose al gewoon de condities kan checken.
Meerdere wegen naar Rome dus - maar ik zou ipv bovenstaand voorbeeld dus gewoon een optie 4 kunnen maken met een condition van time between 22PMand 6.30 AM ipv option 1 aanpassen zoals hierboven als ik jou goed begrijp? Het enige wat ik mij dan afvraag - als ik twee opties heb, triggered hij dan de optie zonder time condition niet OOK als het bijvoorbeeld 11PM is? Dus dan zijn allebei de opties "true".

[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 14-01-2025 11:37 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Septillion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:23:
offtopic:
Die suggestie maakte ik vooral als dev, het wordt snel een puinhoop als je dezelfde variabele onnodig meermaals tegen het licht gaat houden. Immers wil @Workaholic altijd dat er iets gebeurt bij de trigger beweging, maar dat vervolgens verder filteren op tijd.

@Workaholic Dat zou prima moeten werken ja. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
Ik maak binnen HA gebruik van de Nefit integratie om mijn thermostaat te bedienen. Maar de integratie gaat de laatste tijd heel vaak (minimaal 1 keer per dag, maar soms vaker) op "niet beschikbaar".
Ik moet de integratie dan handmatig opnieuw herladen en dan werkt het weer.
Meer mensen die hier last van hebben? of iemand die een idee heeft wat ik hier aan zou kunnen doen?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:35
Ik heb op dit moment een ikea vallhorn motion sensor tegen het plafond hangen. Maar ik loop een beetje tegen het issue aan dat de kijkhoek niet optimaal is om deze op het plafond te plaatsen.

Wil ik deze aan de muur bevestigen heb ik er uiteindelijk 2 nodig in de gang, en dat is ook weer niet handig.

Iemand ervaring met motion sensoren (zigbee) die een grote kijkhoek hebben om hem tegen het plafond te plaatsen?

Hij komt in een loopruimte (gang) te hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:00
Workaholic schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Held. Thanks voor het in detail uitleggen / laten zien.
Zo dus?

[Afbeelding]

[...]

Meerdere wegen naar Rome dus - maar ik zou ipv bovenstaand voorbeeld dus gewoon een optie 4 kunnen maken met een condition van time between 22PMand 6.30 AM ipv option 1 aanpassen zoals hierboven als ik jou goed begrijp? Het enige wat ik mij dan afvraag - als ik twee opties heb, triggered hij dan de optie zonder time condition niet OOK als het bijvoorbeeld 11PM is? Dus dan zijn allebei de opties "true".
YAML zegt meer dan 1000 screenshots ;)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R Diepe nesting vs herhalen. Tenzij een check veel resources kost ben ik dus voor herhalen :)

@Workaholic En wat dus hetzelfde doet zonder verdere "teveel te verwerken" als extra option:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
alias: Badkamer ouders sensor
triggers:
  - type: occupied
    device_id: 25f95c92a795567d2549fad0844bcd16
    entity_id: 36a3473c0fd9880fd038f7185d1ff5ba
    domain: binary_sensor
    id: sensoraan
    trigger: device
  - type: not_occupied
    id: sensoruit
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
  - type: not_occupied
    for:
      minutes: 2
    id: sensoruitavond
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - sensoraan
            after: "22:00:00"
            before: "07:00:00"
        sequence:
          - data:
              brightness_pct: 40
            target:
              device_id:
                - 3cb6c8bcb30dfd9a95322e73f8a761d7
                - 12a835b8641cdc96042c1001c5649ab4
                - 9a4c9b57d31c3e8c35dd5320059adbe3
                - 855244b00ad23d68497e96d980425c02
                - 073e980faedbeed07193a1c5b8e9438d
            action: light.turn_on
      - conditions:
            id:
              - sensoraan
        sequence:
          - data:
              brightness_pct: 100
            target:
              device_id:
                - 073e980faedbeed07193a1c5b8e9438d
            action: light.turn_on
      - conditions:
            id:
              - sensoruit
            after: "07:00:00"
            before: "22:00:00"
        sequence:
          - data: {}
            target:
              device_id:
              entity_id: light.lamp_badkamerspiegel_oudere_light
            action: light.turn_off
      - conditions:
            id:
              - sensoruitavond
            after: "22:00:00"
            before: "07:00:00"
        sequence:
          - data: {}
            target:
              device_id:
            action: light.turn_off

Alleen zou ik het met state triggers en entity id's doen :+

En deels als mod, plaats alsjeblieft gewoon yaml, daar staat meer in en is te editen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Gizz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:50:
@Marsman83 hoe draai je HA? Als je HAOS draait (los, of in een VM), is dan het starten van het OS traag of echt HA? Bij het OS kun je eenvoudig op het scherm meekijken om te zien of hij bij een stap lang blijft hangen.

Verder maakt het ook uit of je andere zaken op het apparaat doet. Als HA als VM op een nas met harde schijven staat en tijdens het booten wordt op diezelfde schijven een film linux-iso van 50GB uitgepakt, dan is het logisch dat je flinke vertraging gaat merken.
Ik draai HAOS als generic x86 image rechtstreeks op een HP Prodesk.
Gek genoeg kan ik het nu niet reproduceren en start HA gewoon binnen een minuut.
Zal het over paar uur nog eens proberen want volgens mij gebeurd het voornamelijk als HA langere tijd aan staat.

Ik heb net overigens de Cupra_We_Connect integratie uitgeschakeld, ik zag dat die sinds vanmorgen niet meer kon laden tijdens opstarten, gisteren kon ik die nog wel prima uitlezen, geen idee of dit ermee te maken heeft.
Normaal kon ik wel in HA inloggen nadat die traag opgestart was en dan zag ik wel vaak nog dat deze integratie aan het laden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Thanks @Septillion en @D4NG3R ! Ik zal volgende keer idd yaml code pakken.

@Septillion ik heb jouw code versie ook even getest in een nieuwe automation. Je laat hier de weekdays weg, ik neem aan dat hij dan altijd werkt? Dus het selecteren van alle dagen in de GUI is overbodig?

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Workaholic Correct, zoals ik eerder ook aan gaf :D

Ook makkelijk te testen door gewoon 3-dots => Test te doen bij de conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999

Sharky

Skamn Dippy!

Marsman83 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:45:
Ik heb de laatste tijd ineens dat het herstarten van HA erg lang duurt, ruim 15min.
Dit is echter niet altijd zo, soms herstart die in de normale tijd van net geen minuut.
Het lijkt erop dat HA crashed bij het opstarten.
Als ik HA ping bij een trage opstart zie ik dat deze een seconde of 20 replies geeft en dan 20sec niks en dan weer 20secondes replies, dit blijft dan zo doorgaan totdat die ineens wel constant replies geeft en HA opgestart is.
Bij een snelle opstart krijg ik vanaf moment dat ik weer replies krijg continue antwoord.
Alsof HA soms een aantal keren crashed bij het opstarten en na x keer ineens wel doorstart.

Als HA eenmaal gestart is blijft deze ook netjes online dus het is echt iets tijdens het opstartproces.
Ik ben wel onlangs van een VM naar een fysieke pc gegaan.

Iemand een idee waar ik dit moet zoeken of hoe te troubleshooten?
In de System logs zie ik niks vreemds/gerelateerd.
Ik heb iets vergelijkbaars gehad en ik kwam toen meer mensen tegen die zich verbaasden over de lange opstarttijd die ze soms hadden. Ik heb het probleem niet echt kunnen pinpointen, maar ik zag wel een hoop meldingen op de console tijdens het opstarten.
Ik draai HA als een VM op een Synology NAS. Toen ik de schijven (ik had trage SMR disks) heb vervangen voor Enterprise CMR disks was het probleem opgelost en start HA zonder uitzondering snel en zonder errors op. Ik heb de indruk dat het OS gevoelig is voor trage/slechte schijven.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 20:41
Potverdrie, netjes HA ge-update en nu werken al mijn ecowitt sensoren niet meer. Volgens Github zijn er meer mensen die er last van hebben. Hier ook??

Er zijn meerdere (incl. ikzel) die een ticket gemaakt hebben. blijkt dat met de update verschillende dingen gedeprecate zijn die de Ecowitt integratie gebruikt. Hopelijk fixen ze het snel.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Backup question.

ik doe een dagelijkse backup. Dit bestand is 4.8gb ondertussen.
Hoe kan ik zien wat er in zit en kan ik bepalen wat ik er niet in hoef te hebben na x tijd ?

zo probeer ik alle lampen en wat andere dingen niet op slaan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Database
recorder:
  purge_keep_days: 31
  exclude:
    domains:
      - media_player
      - light
    entity_globs:
      - sensor.*buienradar*
      - sensor.br_*
      - sensor.neerslag_*

Ik dacht influxdb te gebruiken, maar daar zie ik niks in.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 15:54
anconakip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:38:
Ik maak binnen HA gebruik van de Nefit integratie om mijn thermostaat te bedienen. Maar de integratie gaat de laatste tijd heel vaak (minimaal 1 keer per dag, maar soms vaker) op "niet beschikbaar".
Meer mensen die hier last van hebben? of iemand die een idee heeft wat ik hier aan zou kunnen doen?
Ja, daar heb ik ook last van, ik herlaadt niet, hij komt vanzelf weer terug. Maar irritant is het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Ik heb hier last van gehad met de Sonos-integratie.
Ik heb toen een automatisering gemaakt die checkt als hij het 10 minuten lang niet meer doet en dan automatisch herlaadt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
aalias: Sonos_reset_integration
triggers:
  - entity_id:
      - media_player.woonkamer
    to: unavailable
    trigger: state
actions:
  - delay:
      minutes: 10
      milliseconds: 0
  - condition: state
    entity_id: media_player.woonkamer
    state: unavailable
  - action: homeassistant.reload_config_entry
    target:
      entity_id: automation.sonos_volume
    data:
      entry_id: 08d5989cd08b57ae517fa528094facd6

Entry_id opzoeken weet ik zo niet meer hoe dat moet maar dat is vast te vinden ergens.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

D4NG3R schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:30:
@denneappel Het grootste probleem met veel niet-IP-rated spul is de hoge luchtvochtigheid buiten 's nachts en in de herfst/wintermaanden.

Er zijn echter genoeg beschermkapjes te vinden welke volledig transparant zijn voor IR om zo'n ding achter te (ver)stoppen. :)
@D4NG3R
Oh? Das nieuwe info voor mij. Welke materialen zijn transparant voor IR? Zijn er volledig dichte kastjes waar je een PIR-sensor in kunt doen die dan toch nog zijn werk doet, toch nog IR ziet?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hippe Lip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:06:
[...]

@D4NG3R
Oh? Das nieuwe info voor mij. Welke materialen zijn transparant voor IR? Zijn er volledig dichte kastjes waar je een PIR-sensor in kunt doen die dan toch nog zijn werk doet, toch nog IR ziet?
Veel kunststoffen.

Voor een hobbyprojectje ooit een PIR in een opbouwdoosje met ik dacht een plexiglas raam gezet. :)

Als ik even naar de prijzen van plexiglas kijk dan weer niet waard om te kopen als je het niet al in huis hebt liggen.. Zigbee PIR sensoren voor buiten zie ik al voor €15 op Amazon/Ali staan.

Edit: Kant en klare IR-doorlatende doosjes vind ik dan weer niet, verkeerde aanname gedaan dat dat niet zo heel moeilijk/duur zou zijn om te vinden. ;(

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 14-01-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
water_escape schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:49:
Backup question.

ik doe een dagelijkse backup. Dit bestand is 4.8gb ondertussen.
Hoe kan ik zien wat er in zit en kan ik bepalen wat ik er niet in hoef te hebben na x tijd ?

zo probeer ik alle lampen en wat andere dingen niet op slaan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Database
recorder:
  purge_keep_days: 31
  exclude:
    domains:
      - media_player
      - light
    entity_globs:
      - sensor.*buienradar*
      - sensor.br_*
      - sensor.neerslag_*

Ik dacht influxdb te gebruiken, maar daar zie ik niks in.
De database (dus recoder en LTS) kan je gewoon in je config zien hoe groot hij is. Hier is hij na de cleanup (door de crash) ongeveer 2GB en dat gaat terug tot de introductie van de LTS en een standaard purge tijd van 10 dagen, geen excludes.

Dan naar de back-up zelf, als je daarvoor 2025.1 hebt geïnstalleerd en de backup hebt opgezet dan zijn je files encrypted en kan je dus helaas alleen nog per onderdeel de grootte in je backup zien maar niet dieper.

En als je InfluxDB gebruikt dat staat dat niet onder recorder maar dat is een losse integratie. Als je dat als addon draait dan zit die database ook in de full HA backup. Dan zou je dat dus wel als item in de backup moeten zien. Ik draai het niet dus weet niet of je de Influx database ook in je files ziet eigenlijk... Maar als je daar wel alles heen stuurt en geen purge doet zal die aardig oplopen in grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
Hippe Lip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:06:
[...]

@D4NG3R
De PIR sensor zit al achter een stukje plastic, namelijk die gebogen lens.

Dit is de sensor zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdEW9sroMfEYHgigACbxjPBvhqI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H8TUwIHkx0lELB9cThaTnRQF.png?f=user_large

De gevoeligheid neemt natuurlijk wel af, naarmate je er meer voor zet en het moet wel licht doorlaten.

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 14-01-2025 14:11 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:31
Check deze post:
mbuurman in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Edit: Niet het volledige antwoord op je vraag zie ik nu.... 8)7
Ik gebruik de status van de Nefit entities om de vloerverwarmingpomp aan te sturen. Dus doe de validatie 2 ledig...
1: Nefit entities niet beschikbaar? >> restart integratie dmv een automation
2: Meten van aanvoertemperatuur richting de verdeler, hoge temperatuur >> pomp aan

[ Voor 21% gewijzigd door mbuurman op 14-01-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:00:
[...]

De database (dus recoder en LTS) kan je gewoon in je config zien hoe groot hij is. Hier is hij na de cleanup (door de crash) ongeveer 2GB en dat gaat terug tot de introductie van de LTS en een standaard purge tijd van 10 dagen, geen excludes.

Dan naar de back-up zelf, als je daarvoor 2025.1 hebt geïnstalleerd en de backup hebt opgezet dan zijn je files encrypted en kan je dus helaas alleen nog per onderdeel de grootte in je backup zien maar niet dieper.

En als je InfluxDB gebruikt dat staat dat niet onder recorder maar dat is een losse integratie. Als je dat als addon draait dan zit die database ook in de full HA backup. Dan zou je dat dus wel als item in de backup moeten zien. Ik draai het niet dus weet niet of je de Influx database ook in je files ziet eigenlijk... Maar als je daar wel alles heen stuurt en geen purge doet zal die aardig oplopen in grootte.
Ik doe idd niks met de nieuwe backup feature.
Normale recorder en de dagelijkse backup is 4.8 gig nu.

Vraag mij gewoon af of dit te groot is, nodig is, en hoe ik kan zien wat ik er nog meer uit kan laten. Of als dit allemaal niks uitmaakt, gewoon laten groeien?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999

Sharky

Skamn Dippy!

water_escape schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:38:

Vraag mij gewoon af of dit te groot is, nodig is, en hoe ik kan zien wat ik er nog meer uit kan laten. Of als dit allemaal niks uitmaakt, gewoon laten groeien?
Dat bepaal je zelf. Als de back-up elke nacht via 1 Mb-verbinding naar de cloud gaat of als je hem elke keer op floppy zet is hij te groot. Als bandbreedte en storage geen issue zijn, dan zou ik het gewoon zo laten.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Sharky schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars gehad en ik kwam toen meer mensen tegen die zich verbaasden over de lange opstarttijd die ze soms hadden. Ik heb het probleem niet echt kunnen pinpointen, maar ik zag wel een hoop meldingen op de console tijdens het opstarten.
Ik draai HA als een VM op een Synology NAS. Toen ik de schijven (ik had trage SMR disks) heb vervangen voor Enterprise CMR disks was het probleem opgelost en start HA zonder uitzondering snel en zonder errors op. Ik heb de indruk dat het OS gevoelig is voor trage/slechte schijven.
Er zit een NVMe SSD in de Prodesk dus performance genoeg zou je zeggen.
Ik las ook iets over traag opstarten indien er geen beeldscherm aan hangt, had net een scherm eraan gekoppeld en kon het niet reproduceren.
Zal zo nog een keer herstarten zonder scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
water_escape schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:38:
[...]

Ik doe idd niks met de nieuwe backup feature.
Normale recorder en de dagelijkse backup is 4.8 gig nu.

Qua backup grootte maakt het niet uit natuurlijk, dat is aan jou hoe veel ruimte je er voor wilt maken.

En zijn nu echt heeeeeel toevallig je recoder database en je backup even groot? Lijkt me sterk namelijk. Overigens is mijn database dus +-2GB en mijn backup maar +-1GB.

En nogmaals, als je dus alles klakkeloos naar InfluxDB ronder retentie gooit zal die die wel echt heel groot worden. Maar of je dat erg vind is dus aan jouw.

Qua backup, dan ver weg blijven van de backup tab dan :+ Hopelijk komen ze snel met meer instellingen voor de backup zeg :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

JukeboxBill schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:05:
[...]

De PIR sensor zit al achter een stukje plastic, namelijk die gebogen lens.
Ja, bekend, maar ik wist niet dat er ook ‘gewoon’ materiaal is dat IR-doorlatend is, dat je ervóór kunt hebben zonder de werking te hinderen.
De gevoeligheid neemt natuurlijk wel af, naarmate je er meer voor zet en het moet wel licht doorlaten.
Licht doorlaten? Dan zou glas voldoen. Infrarood doorlaten zal je bedoelen? Zichtbaar licht hoeft niet. Kijk maar naar de lens die er gewoonlijk voor zit.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
Hippe Lip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Ja, bekend, maar ik wist niet dat er ook ‘gewoon’ materiaal is dat IR-doorlatend is, dat je ervóór kunt hebben zonder de werking te hinderen.

[...]

Licht doorlaten? Dan zou glas voldoen. Infrarood doorlaten zal je bedoelen? Zichtbaar licht hoeft niet. Kijk maar naar de lens die er gewoonlijk voor zit.
Frequentie van zichtbaar licht of infrarood zit dicht bij elkaar. Iets wat zichtbaar licht doorlaat, zal ook IR doorlaten. Glas of plexiglas zou dus geschikt zijn. Een dichte grijze installatiedoos gaat niet werken.

Leuk experiment:
https://www.natuurkunde.n...rbtie-van-infrarood-licht

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@JukeboxBill Normaal glas laat bij mijn weten vooral de kortere IR golflengtes (tot zo'n 3000nm [3µm]) door, het zou wel eens tegen kunnen vallen hoe het zit met de veel langere IR golflengtes (7-14µm) waarop PIR doorgaans werkt.

Ik twijfel overigens ook steeds meer of het wel plexiglas is wat er destijds gebruikt is, whatever het was leek het er iig sterk op en was 'gewoon' beschikbaar in het fablab van de uni. :+

* D4NG3R houd hier iig op. Interessante stof, maar een beetje te offtopic. :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 14-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Ik had ooit een Hue Motion sensor in de badkamer, die zag mij dus niet als ik onder de douche stond, achter een glazen douchekabine.
Heb nu een mmWave sensor die ziet me wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Omdat ik wat klachten heb over de verbinding hier in huis heb ik de stoute schoenen aangetrokken om m'n dongle te flashen met de recentste firmware. Mijn firmware was uit 2021. Geen idee of dit zou helpen, maar wie niet waagt... Dit was een hobbelige rit! Daarom even hier samengevat wat ik heb gedaan, wellicht dat anderen er ook iets aan hebben.

Deze PDF was mijn startpunt.

Ik heb gekozen om "Flash Programmer 2" te gebruiken, maar die was op de officiële website niet meer te krijgen. Alternatief via Reddit gevonden. Daar staat deze downloadlink die wonder boven wonder ook nog werkte. Deze software dus geïnstalleerd.

Nu de juiste firmware voor mijn situatie downloaden van hier. Mijn stick is de SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus en die wil ik als coordinator gebruiken, dus ik kies CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20240710.zip.

In deze .zip zit een bestand met als extensie .hex.

Flash Programmer 2 opgestart en de PDF van hierboven gevolgd. Behuizing van de stick verwijderen, boot-knop inhouden terwijl je hem in de usb poort steekt om hem in bootloader te krijgen.

Toen kreeg ik deze error. Blijkbaar is er een probleem met die Flash Programmer 2 software en krijg ik ook langzaam een punthoofd.

Na wat zoeken kom ik bij deze comment. Dus toen heb ik srecord-1.65.0-win64.exe geïnstalleerd. Let even op waar je het installeert, want je moet die .hex even kopieren naar de map waar de srec_cat.exe staat. Default is C:\Program Files\srecord\bin. Het omzetten van .hex naar .bin ging simpel met onderstaand commando.

code:
1
srec_cat.exe "CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20240710.hex" -intel -o CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20240710.bin -binary

Nu deze .bin gebruiken in Flash Programmer 2 (niet vergeten om de stick opnieuw in bootloader te zetten) en dan zou het moeten werken. Bij mij werkte het in elk geval wel. Ik zit nu op 20240710, en gaat over tot de orde van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Laatst online: 14-09 08:38

CWH

Omdat ik uiteindelijk toch naar Z2M (2.0) ga (moet), wil ik nu de overstap gaan maken.
Weet dat er al veel over gezegd en geschreven is, toch zou ik hier nog even een bevestiging willen of het volgende goed is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
serial:
  port: >-
    /dev/serial/by-id/usb-ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20221029095221-if00
  adapter: ezsp
frontend:
  port: 8099
advanced:
  homeassistant_legacy_entity_attributes: false
  homeassistant_legacy_triggers: false
  legacy_api: false
  legacy_availability_payload: false

Zo heb ik het nu in de z2m-yaml staan/gezet.
Twijfel alleen of ik ezsp moet veranderen in zstack. Volgens mij niet.

Ben al wel overgestapt naar 2025.1.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:59

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Voor mensen met een Synology Diskstation en een Sonoff Dongle-P: Voor het flashen van de dongle (nadat ik Z2M even uitgezet had uiteraard) naar de meest recente firmware volstond in mijn geval (bij 2 stuks gedaan) het volgende commando:
code:
1
sudo docker run --rm --device /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 -e FIRMWARE_URL=https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/raw/master/coordinator/Z-Stack_3.x.0/bin/CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20240710.zip ckware/ti-cc-tool -ewv -p /dev/ttyUSB0 --bootloader-sonoff-usb

YMMV uiteraard.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CWH Nee, ezsp is al een tijd deprecated, de vervanger voor Silicon Labs chips is ember. Dan moet je wel firmware >= 7.4.x of >= 8.0.2 draaien. Heb je eens stick met een Texas Instruments chip gebruik je zstack.

Alles wat je bij advanced neer hebt gezet is optioneel maar kan je dus met een 1.x install testen of er dingen omvallen. Als je het als addon draait zou ik het bij de addon aanpassen en de yaml zelf met rust laten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 14-01-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH

CWH

Septillion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:32:
@CWH Nee, ezsp is al een tijd deprecated, de vervanger voor Silicon Labs chips is ember. Dan moet je wel firmware >= 7.4.x of >= 8.0.2 draaien. Heb je eens stick met een Texas Instruments chip gebruik je zstack.

Alles wat je bij advanced neer hebt gezet is optioneel maar kan je dus met een 1.x install testen of er dingen omvallen. Als je het als addon draait zou ik het bij de addon aanpassen en de yaml zelf met rust laten :)
Net gechecked: 7.3.1.0 build 176. Ik begrijp, hoewel depricated, in mijn geval ezsp laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CWH Ik weet het niet zeker maar 2.0 lijkt me dan het moment dat dit dan ook verdwijnt. ezsp is al een heeeeeeele tijd deprecated dus ik zou eens over gaan :) Lijkt me hogere prio te hebben dan de Z2M 2.x update.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 14-01-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH

CWH

Septillion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:44:
@CWH Ik weet het niet zeker maar 2.0 lijkt me dan het moment dat dit dan ook verdwijnt. ezsp is al een heeeeeeele tijd deprecated dus ik zou eens over gaan :)
Flashen bedoel je dus. Heb ik nog nooit gedaan, probeer ik eigenlijk ook te vermijden😉!
Maar begrijp dat ik nu (eigenlijk) geen keus heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CWH Dat ezsp er ooit uit gaat is zeker. Durf alleen niet te zeggen of dat nu is.

En zo ver ik heb gelezen is ember dan ook veel beter en stabieler dan ezsp. Op zich snap ik het niet willen updaten van firmware maar lijkt me hier wel op zijn plaats. Dus als je wat Home Assistant time vrij hebt zou ik eerder een upgrade naar ember voorbereiden dan dat ik Z2M naar 2.x zou updaten...

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 14-01-2025 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CWH

CWH

Septillion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:33:
@CWH Dat ezsp er ooit uit gaat is zeker. Durf alleen niet te zeggen of dat nu is.

En zo ver ik heb gelezen is ember dan ook veel beter en stabieler dan ezsp. Op zich snap ik het niet willen updaten van firmware maar lijkt me hier wel op zijn plaats. Dus als je wat Home Assistant time vrij hebt zou ik eerder een upgrade naar ember voorbereiden dan dat ik Z2M naar 2.x zou updaten...
Heb net een yt-video van Smarthomejunkie gevolgd en het werkt nu op ember, (7.4.5.0)
Morgen updaten naar 2.0.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik ben super leuk met themes bezig. Op PC heb ik nu een aangepaste versie van Caule (zelf wat veranderingen en fixes erop gezet). De hele app op mijn telefoon matched nu ook met de rest van mijn telefoon met een custom theme. Op 1 stukje na, en dat irriteert mij. De assist.

Themes werken wel op assist in de browser. Echter lijkt de assist van de Android companion app themes compleet te negeren. Ik heb natuurlijk ook die die ik op PC gebruik geprobeerd, maar ook niks. Ook de accentkleur optie van de defaulttheme neemt deze niet mee. Het blijft standaard blauw met grijs. Iemand enig idee of dat aanpasbaar is, zodat ook dat matched met mijn telefoon?

Het gaat dus enkel om dit schermpje in de Android app (zowel in de app als wanneer die omhoog komt als je HA Assist als standaard assistent instelt, dat laatste is afgebeeld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0jf225ejMHS-XRxT5mUYNCCVEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jHkUUMGqGZ2CoJM1CBJMeUt.jpg?f=fotoalbum_large

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CWH Waarom 8.0.2 niet gedaan dan?

En voor nu kan je met de legacy zaken op false dus mooi even testen of alles nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

In de categorie misschien domme vragen: hoe plaats ik plaatjes (voor een card-modded kaart) op home assistant, en hoe vind ik het bijhorende filepath?

EDIT: Inmiddels gevonden door via de Samba share add-on vanaf mijn PC de plaatjes naar de juiste mappen te kopiëren. Wat vreemd dat dit zo omslachtig moet :/

[ Voor 35% gewijzigd door Esumontere op 14-01-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Het afgelopen weekend heb ik geprobeerd mijn "Home Assistant Voce" te installeren op mijn HP Thin Client T630 met HA OS met Home assistant CLOUD.
Alles leek goed te gaan bij de installatie alleen wordt er aangegeven dat ik de Voice moet wakker schudden met "OKAY NABU".of twee anderen tijdens de installatie, echter hier gaat iets fout want ik kan uren wachten maar hij gaat gewoon niet verder met installeren, het lijkt wel of de micorofoons het niet doen.
Toen heb ik de Voice opnieuw geflasht met de laatste firmware en opnieuw bij OKE NABU blijft de blauwe ring maar draaien en wil hij mij niet horen.
Tijdens het (blauw) draaien na ong:. een uur heb ik 1 x op de knop gedrukt maar er gebeurde verder niets.
Vandaag heb ik flink zitten stoeien en meerdere keren opnieuw geflasht maar steeds kom ik niet verder.
Nu vanavond opnieuw geflasht en bij het wakker schudden gemeld dat hij dit moet overslaan, en nu zit ik met een Voice met mooi blauw licht en niet werkend.
Hierbij stuur ik de esphome .yaml van de voice, misschien ziet iemand het goede licht voor mij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
substitutions:
  name: home-assistant-voice-9e6920
  friendly_name: Home Assistant Voice 9e6920
packages:
  Nabu Casa.Home Assistant Voice PE: github://esphome/home-assistant-voice-pe/home-assistant-voice.yaml
esphome:
  name: ${name}
  name_add_mac_suffix: false
  friendly_name: ${friendly_name}
api:
  encryption:
    key: ACJmxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

Tevens ben ik ook in het bezit van een werkende M5STACK Atom Echo.en een werkende ESP32-S3-BOX-3.
WIE WIL MIJ HELPEN AUB.

Edit:
Hierbij ook een deel van mijn dashboard.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
type: entities
entities:
  - entity: select.home_assistant_voice_9e6920_assistent_pipeline
    name: Assistent-pipeline
  - entity: switch.home_assistant_voice_9e6920_beta_firmware
    name: Beta firmware
  - entity: update.home_assistant_voice_9e6920_firmware
    name: Firmware
  - update.home_assistant_voice_9e6920_home_assistant_voice_9e6920
  - switch.home_assistant_voice_9e6920_internet_access
  - entity: select.home_assistant_voice_9e6920_klaar_met_spraakdetectie
    name: Klaar met spraakdetectie
  - entity: light.home_assistant_voice_9e6920_led_ring
    name: LED Ring
  - entity: switch.home_assistant_voice_9e6920_mute
    name: Mute
  - entity: switch.home_assistant_voice_9e6920_wake_sound
    name: Wake sound
  - entity: select.home_assistant_voice_9e6920_wekwoord
    name: Wekwoord
title: Home Assistant Voice
state_color: true

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 14-01-2025 20:29 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
Sinds een aantal weken doet mijn slim gemaakte domme draadloze deurbel het niet meer. Ik hoor de deurbel wel afgaan maar krijg geen trigger door dat de deurbel is ingedrukt en daardoor gaat de automation ook niet af.

Heb nog niet kunnen onderzoeken of het aan ESPHome, Home Assistant en/of combinatie ligt. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
Vaevictis_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:18:
Sinds een aantal weken doet mijn slim gemaakte domme draadloze deurbel het niet meer. Ik hoor de deurbel wel afgaan maar krijg geen trigger door dat de deurbel is ingedrukt en daardoor gaat de automation ook niet af.

Heb nog niet kunnen onderzoeken of het aan ESPHome, Home Assistant en/of combinatie ligt. Iemand een idee?
Is je esp device wel available in HA? Oftewel; krijg je een waarde door op je sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
-Casper schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Is je esp device wel available in HA? Oftewel; krijg je een waarde door op je sensor?
Ja ik zie hem staan bij ESPHome integratie, maar de binary sensor werkt niet. Misschien is een dupont kabeltje los geschoten van de d1mini.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32

BiG-GuY

Voor gebruikers van de uitvoering: Philips Hue Tap Dial Switch Zwart en uitvoering: Philips Hue Tap Switch Mini Zwart heb ik een Blueprint gemaakt voor gebruik met ZHA.

https://community.home-as...hts-and-media-mode/828766

Sinds ZHA in Home Assistant 2024.10.0 wordt deze volledig ondersteund en vooralsnog lijkt het stabiel te werken. Dat was voor 2024.10.0 wel anders met ZHA die constant crashte als ik deze knoppen gepaired had.

Ben nu weer aan kijken of ik alles via enkel ZHA kan draaien i.p.v. combi van ZHA en Z2M.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 14-01-2025 20:53 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:21

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik ben nog steeds druk bezig met het bouwen van mijn Dashboard 2.0 naar voorbeld van die van @TheFes

Maar het lukt nog niet goed met de Rolluiken.
De status lijkt die niet goed af te lezen?

de status bij dicht is gesloten, maar de "button" wordt niet geel of pakt niet de mdi:blinds-horizontal-closed
Ik heb al geprobeerd Open/open/Gesloten/gesloten/closed/Closed

De entity is correct, want als ik de knop druk sluit die/ of opent die het rolluik.

Wat is er niet correct?

Het specifieke stukje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      - type: custom:mushroom-template-card
        entity: cover.rolluik_slaapkamer_master
        layout: vertical
        icon: >-
          {{ 'mdi:blinds-horizontal-closed' if is_state(entity, 'Gesloten') else
          'mdi:blinds-horizontal' }}
        icon_color: "{{ 'yellow' if is_state(entity, 'Gesloten') }}"
        badge_icon: >-
          {{ 'mdi:alert' if expand(entity) | selectattr('state', 'in',
          ['unavailable', 'unknown']) | list | count > 0 }}
        badge_color: red

Hele Card code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
type: custom:vertical-stack-in-card
cards:
    primary: Master Bedroom
    icon: mdi:bed-king
    icon_color: blue
    layout: horizontal
    entity: null
    secondary: >
      {{ states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_temperature', with_unit=true)
      }} | {{ states('sensor.motion_master_bedroom_frient_v2_illuminance_lux',
      with_unit=true) }} | {{
      states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_humidity', with_unit=true) }} |
      {{ states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_co2', with_unit=true) }}
    tap_action:
      action: navigate
      navigation_path: daniel
  - type: custom:vertical-stack-in-card
    horizontal: true
    cards:
        entity: switch.master_bedroom_centraal
          {{ 'mdi:lightbulb-group' if is_state(entity, 'on') else
          'mdi:lightbulb-group' }}
        icon_color: "{{ 'yellow' if is_state(entity, 'on') }}"
    cards:
      - type: custom:mushroom-climate-card
        entity: climate.midea_climate
        show_temperature_control: false
        hvac_modes:
          - heat
          - cool
          - dry
          - "off"
        tap_action:
          action: more-info
        fill_container: false
        hold_action:
          action: none
        double_tap_action:
        collapsible_controls: false
        icon: mdi:air-conditioner

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:57:
Ik ben nog steeds druk bezig met het bouwen van mijn Dashboard 2.0 naar voorbeld van die van @TheFes

Maar het lukt nog niet goed met de Rolluiken.
De status lijkt die niet goed af te lezen?

de status bij dicht is gesloten, maar de "button" wordt niet geel of pakt niet de mdi:blinds-horizontal-closed
Ik heb al geprobeerd Open/open/Gesloten/gesloten/closed/Closed

De entity is correct, want als ik de knop druk sluit die/ of opent die het rolluik.

Wat is er niet correct?

Het specifieke stukje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Hele Card code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
type: custom:vertical-stack-in-card
cards:
    primary: Master Bedroom
    icon: mdi:bed-king
    icon_color: blue
    entity: null
    secondary: >
      {{ states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_temperature', with_unit=true)
      }} | {{ states('sensor.motion_master_bedroom_frient_v2_illuminance_lux',
      with_unit=true) }} | {{
      states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_humidity', with_unit=true) }} |
      {{ states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_co2', with_unit=true) }}
    tap_action:
      action: navigate
      navigation_path: daniel
    cards:
        entity: switch.master_bedroom_centraal
          {{ 'mdi:lightbulb-group' if is_state(entity, 'on') else
          'mdi:lightbulb-group' }}
        icon_color: "{{ 'yellow' if is_state(entity, 'on') }}"
    cards:
      - type: custom:mushroom-climate-card
        entity: climate.midea_climate
        show_temperature_control: false
        hvac_modes:
          - heat
          - cool
          - dry
          - "off"
        tap_action:
          action: more-info
        fill_container: false
        hold_action:
        double_tap_action:
        collapsible_controls: false
        icon: mdi:air-conditioner
De entity state is niet Gesloten, die is closed. Kijk voor de states in developer tools > states, niet op je dashboard of het logboek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:09:
[...]

De entity state is niet Gesloten, die is closed. Kijk voor de states in developer tools > states, niet op je dashboard of het logboek
Dank, nu werkt het perfect 8)7 zal de volgende keer in de states kijken _/-\o_

kan je mij ook linken naar wat je in header doet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBozyFeXknYcF8Em7Ddqs3mDO2w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8LRNWzKp1D024w42nbwykyrX.png?f=user_large

de status of iemand thuis is of weg vindt ik namelijk ook intressant.
En de IPcam linkt zeker naar je IPcam dashboard?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Dank, nu werkt het perfect 8)7 zal de volgende keer in de states kijken _/-\o_

kan je mij ook linken naar wat je in header doet?
[Afbeelding]
Dit is de sensor
https://github.com/TheFes...nsor/location_phones.yaml

Die zone mapper is verder niets bijzonder, maak ik heb zones voor mijn directe familie, en wilde niet alle namen delen op GitHub. Maar het laat dus ook een emoji zien op basis van de area.
de status of iemand thuis is of weg vindt ik namelijk ook intressant.
En de IPcam linkt zeker naar je IPcam dashboard?
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH

CWH

Septillion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:36:
@CWH Waarom 8.0.2 niet gedaan dan?

En voor nu kan je met de legacy zaken op false dus mooi even testen of alles nog werkt.
Ik heb de video gevolgd en op die site was deze de nieuwste versie.
Maar wellicht doe ik binnenkort dan een nieuwere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

RudolfR schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:15:
@bifi_G60
@Faece

Heb ik wel, vorige week gedaan.
https://github.com/pgale/lineage_15.1_Installation_TSV

Werkt goed met Lineage, alleen de Proximity Sensor inregelen was even gedoe.
Automagic zet nu het scherm aan als je voor het apparaat staat, standaard werkt dat alleen met de volumeknoppen. (tap screen to wake werkt niet)
Hoe heb je de proximity sensor ingeregeld? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Haha leuke wifi ssid :+

Maar als ik het goed begrijp veranderd zelfs het icoontje aan de hand van de verdieping.
Leuk ga ik ook eens mee klussen.

Pas je hiermee ook het dashboard aan wat voren komt?
Dit zal niet eenvoudig zijn om te maken vermoed ik :?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:45:
[...]

Haha leuke wifi ssid :+

Maar als ik het goed begrijp veranderd zelfs het icoontje aan de hand van de verdieping.
Leuk ga ik ook eens mee klussen.

Pas je hiermee ook het dashboard aan wat voren komt?
Dit zal niet eenvoudig zijn om te maken vermoed ik :?
Nee, hij opent altijd gewoon op het huis overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het omzetten van een standaard docker HA install naar HAOS met behoud van Zigbee (dus zonder alles opnieuw te moeten koppelen). Dus als ik een backup restore naar HAOS wordt de Zigbee Stick automatisch opgepakt en de verbinding hersteld? Ik werk met ZHA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32

BiG-GuY

magnifor schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 01:14:
Heeft iemand ervaring met het omzetten van een standaard docker HA install naar HAOS met behoud van Zigbee (dus zonder alles opnieuw te moeten koppelen). Dus als ik een backup restore naar HAOS wordt de Zigbee Stick automatisch opgepakt en de verbinding hersteld? Ik werk met ZHA.
ZHA plaatst z’n database en config in de root van /config/ . Als je de hele map /config/ inclusief (verborgen) submappen overzet naar de nieuwe installatie zal ZHA in eerste instantie niet willen starten. Je kan dan ZHA verwijderen en vervolgens opnieuw instellen en via de automatische back-up van ZHA herstellen bij het opnieuw instellen van ZHA. Zie Zigbee backup and restore in ZHA

Met de nieuwe Home Assistant back-up methode sinds 2025.1.0 zou het ook mogelijk moeten zijn om een Docker back-up te herstellen naar HAOS, maar heb daar geen ervaring mee nog.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Gisteren overigens m'n luchtbevochtiger ontvangen en 'slim' gemaakt, had ik een kant-en-klare kunnen kopen met hygrostaat? Absoluut, maar die krengen vond ik te duur voor wat ze zijn indien ik geen ontzettend lelijk model of een tank van <3L wou hebben. En natuurlijk is het is simpelweg leuk om te klooien met smarthome spul, ook wanneer onnodig. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvzqT8mDiiPv1979CZoVZNRvcsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3PX2UpjVrqRvAawasA8jJiU.png?f=fotoalbum_large

Basale automation welke een slimme schakelaar omgooit. Heerlijk om niet elke 5 minuten een statische schok te krijgen omdat de rlv zo laag is. :')

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
alias: Luchtvochtigheid
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.0x00124b002fac1a5a_humidity
    below: 50
    id: laag
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.0x00124b002fac1a5a_humidity
    above: 55
    entity_id:
      - binary_sensor.aanwezigheid_woning
    from: "off"
    to: "on"
    id: aanwezig
    entity_id:
      - binary_sensor.aanwezigheid_woning
    from: "on"
    to: "off"
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - laag
          - condition: state
            entity_id: binary_sensor.aanwezigheid_woning
            state: "on"
        sequence:
          - action: switch.turn_on
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.0xa4c138b5959dc9da
      - conditions:
            id:
              - aanwezig
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.0x00124b002fac1a5a_humidity
            below: 50
        sequence:
          - action: switch.turn_on
            target:
    default:
      - action: switch.turn_off
        target:

Ander onderwerp; gebruikt men hier nog (zelf gemaakte) slimme (zigbee) deurbellen, zo ja welke? Afgelopen weekend bezoek gemist omdat ik vol in een film zat en de bel niet hoorde.. Tijd om een notificatie te weergeven op m'n TV als iemand aanbelt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Edit2 ; dankzij @Hmmbob opgelost. hartstikke thnx. En weer wat geleerd, want ik begrijp het ook nog eens

Edit ; even kleine toevoeging. Het gaat me echt om te zien te krijgen wat er in mijn onderstand stukje anders moet. Niet meer. Een voorbeeld van Github heb ik weinig aan, want dat gaat niet uit van mijn automation, dus lukt het me nog niet. De antwoorden die ik nu krijg zijn een beetje als ; ik zoek de vertaling van het woord zitzak in het arabisch en krijg een voorbeeld van hoe het woord statafel wordt vertaalkd. Heel aardig, maar daar kan ik niks mee

Ok, ik kom er echt niet aan uit en kan daarmee niet upgraden naar Z2M 2.0, want die action geforceerd laten werken in de settings werkt niet.

Wat moet ik in het volgende aanpassen om het in Z2M 2.0 te laten werken, ik zit nu nog op 1.42.
Ik weet dat het in die action zit, maar heb geen idee wat het moet worden. En heb zo nog 10-tallen actions, maar als ik er 1 heb kom ik er wel uit.
Maar wat moet het worden? En ja, ik heb alles al gelezen via GitHub

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: Lamp bank aan
  initial_state: 'on'
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.0x04cf8cdf3cxxxx_action
    to: button_1_single
  action:
  - service: light.turn_on
    target:
      entity_id:
      - light.schakelaar_bank
    data:
      brightness_pct: 27

[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 15-01-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
-Casper schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Iemand anders heeft ook een issue met binary sensor icm platform gpio.
https://github.com/esphome/issues/issues/6679

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsCAD
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
@maartend, ik heb een dergelijke aanpassing kunnen doen via de UI, maar dit is hoe dat er bij mij uit is komen te zien

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Trap schakelaarbesturing
triggers:
  - domain: mqtt
    id: Overloop
    device_id: d69b9d5203fe5715eb8fe5cc633f4312
    type: action
    subtype: single_left
    subtype: single_right
    id: Keuken
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Overloop
        sequence:
          - type: toggle
            device_id: 0fe8f8dddbc2ed8c70f02723fb935fd7
            entity_id: ba21c1d373e0ad4d91eed4f0a207c2f7
            domain: switch
      - conditions:
            id:
              - Keuken
        sequence:
          - metadata: {}
            target:
              entity_id:
                - light.keuken_muur_spotjes_2
                - light.keuken_raam_spotjes_2
            action: light.toggle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
FietsCAD schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:21:
@maartend, ik heb een dergelijke aanpassing kunnen doen via de UI, maar dit is hoe dat er bij mij uit is komen te zien

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Trap schakelaarbesturing
triggers:
    id: Overloop
    subtype: single_left
    subtype: single_right
    id: Keuken
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Overloop
        sequence:
          - type: toggle
            device_id: 0fe8f8dddbc2ed8c70f02723fb935fd7
            entity_id: ba21c1d373e0ad4d91eed4f0a207c2f7
            domain: switch
      - conditions:
            id:
              - Keuken
        sequence:
          - metadata: {}
            target:
              entity_id:
                - light.keuken_muur_spotjes_2
                - light.keuken_raam_spotjes_2
            action: light.toggle
Ik kan het niet via de ui doen, alles is toendertijd in yaml gezet. Maar thnx
Pagina: 1 ... 277 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.