Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 168 ... 329 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Vos schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Ik niet, draait hier al tijdje goed via de smartlife integratie.
Maak je dan geen gebruik van de Tuya API? Ik heb nu voor max 6 maanden verlengd en dat moet ook nog goedgekeurd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:16

Vos

AFCA

Willempie27 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Maak je dan geen gebruik van de Tuya API? Ik heb nu voor max 6 maanden verlengd en dat moet ook nog goedgekeurd worden.
Naar mijn weten niet.

Ik gebruikte eerder de local Tuya integratie, daarvoor moest je van alles instellen via die api. Met de smartlife integratie maak je de koppeling binnen 1 minuut via in mijn geval de Tuya app op mijn telefoon. Je moet de apparaten wel in je telefoon app (Tuya of Smartlife) gekoppeld hebben.

Meer info hier https://github.com/tuya/tuya-smart-life

[ Voor 12% gewijzigd door Vos op 03-02-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Vos schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:44:
[...]

Naar mijn weten niet.

Ik gebruikte eerder de local Tuya integratie, daarvoor moest je van alles instellen via die api. Met de smartlife integratie maak je de koppeling binnen 1 minuut via in mijn geval de Tuya app op mijn telefoon. Je moet de apparaten wel in je telefoon app (Tuya of Smartlife) gekoppeld hebben.

Meer info hier https://github.com/tuya/tuya-smart-life
Ja Local wilde ik eerst doen en misschien alsnog. Ben liever niet van een cloud afhankelijk. Maar die oude integratie is niet de oplossing.

De integratie die jij gaf echter wel. Dat lijkt me voor de langere termijn een betere oplossing. Het probleem zit hem waarschijnlijk als teveel mensen er gebruik van maken kost het ze teveel geld / netwerk capaciteit.
Maar voor mij geen Tuya apparaten meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:08
Willempie27 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:29:
Hebben andere ook problemen met de Tuya integratie? Hij viel van de week al een keer weg. En nu doet die het helemaal niet meer. In het Tuya acount komt het probleem naar voren want de API calls worden geblokkeerd omdat de trial periode is afgelopen. Je kan hem nog een keer verlengen maar ik heb het gevoel dat je moet gaan betalen in de toekomst.
Ja, anderen hebben dat ook.
Tuya heeft schijnbaar alle accounts geflusht. Je developer account vernieuwen zou moeten werken.

Overigens komt er in 2024.2 (al te gebruiken als je de beta installeert) een nieuwe inlogmethode aan waarbij geen developer account meer nodig is

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:22
TheFes schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:55:
[...]

Ja, anderen hebben dat ook.
Tuya heeft schijnbaar alle accounts geflusht. Je developer account vernieuwen zou moeten werken.

Overigens komt er in 2024.2 (al te gebruiken als je de beta installeert) een nieuwe inlogmethode aan waarbij geen developer account meer nodig is
Dan wacht ik wel even af. Want heb net een roll back gedaan naar een vorige versie van MQTT en die werkt ook niet met mijn Tuya meer.

sowieso omdat blijkbaar mijn logingegevens niet eens meer werken bij Tuya

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 03-02-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@TheFes Dat vernieuwen moet je wachten op goedkeuring en een reden opgeven en kan voor maximaal 6 maanden. Dus ik denk dat er wel een limiet aan zit straks. Liever run ik het lokaal maar ook de LocalTuya moet eerst verbinding maken met je account (krijg nu een error dat die niet actief is)

De optie van @Vos werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Willempie27 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:17:
@TheFes Dat vernieuwen moet je wachten op goedkeuring en een reden opgeven en kan voor maximaal 6 maanden. Dus ik denk dat er wel een limiet aan zit straks. Liever run ik het lokaal maar ook de LocalTuya moet eerst verbinding maken met je account (krijg nu een error dat die niet actief is)

De optie van @Vos werkt wel.
Dat vernieuwen hoeft dus vanaf 2024.2 niet meer, omdat er dan geen developer account meer nodig is.

Ik gebruik zelf helemaal geen Tuya wifi devices. Ik geef ik dit geval alleen maar door wat er in de beta release notes staat, en wat ik op Discord meegekregen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-08 20:18

CWH

Willempie27 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:29:
Hebben andere ook problemen met de Tuya integratie? Hij viel van de week al een keer weg. En nu doet die het helemaal niet meer. In het Tuya acount komt het probleem naar voren want de API calls worden geblokkeerd omdat de trial periode is afgelopen. Je kan hem nog een keer verlengen maar ik heb het gevoel dat je moet gaan betalen in de toekomst.
Ja, ik ook, gisteren hier ook gevraagd maar op eentje na werd er niet op gereageerd dus ik nam aan van niet.
Ben nou ook klaar met Tuya, ga Zigbee pluggen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:03
Vos schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Ik heb er zelf drie in gebruik. Bevallen mij wel goed. Heb twee keer gehad dat ze niet meer reageerden, moest ik batterij eruit en erin doen en werkten ze weer. Weet niet precies waar dat aan lag.
Maar gebruik jij ze i.c.m. z2mqtt?
En zo ja, werkt die draaiknop functie dan ook goed?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wachten... schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Heb ze in het verleden gebruikt met Z2M, de draaiknop reageert snel en accuraat. Je hebt in Z2M verschillende draaisnelheden die hij herkent per richting. Als je de juiste triggers gebruikt met de juiste manier van lampen aansturen gaat het vloeiend.

Voor het dimmen moet je bijvoorbeeld het move commando gebruiken, dan krijg je vloeiende dim opdrachten.

Er zijn verschillende blueprints beschikbaar die dit voor je zouden kunnen doen. Geen enkele is echter zo simpel in te stellen als de Hue Hub met Hue app. Maar als je het eenmaal ingesteld hebt, werkt het wel prima via Z2M.

Omdat wij het handmatig dimmen nooit gebruikten zijn we overgestapt op de Niko FriendsOfHue knoppen. Deze passen in ons schakelmateriaal en Zigbee Green heeft ook voordelen tegenover batterij knoppen. Overigens kan je ook met deze dimopdrachten doen als je dat wilt, ook dan moet je wat geadvanceerdere automatiseringen maken met move commands.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
BiG-GuY schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:55:
[...]

Heb ze in het verleden gebruikt met Z2M, de draaiknop reageert snel en accuraat. Je hebt in Z2M verschillende draaisnelheden die hij herkent per richting. Als je de juiste triggers gebruikt met de juiste manier van lampen aansturen gaat het vloeiend.

Voor het dimmen moet je bijvoorbeeld het move commando gebruiken, dan krijg je vloeiende dim opdrachten.

Er zijn verschillende blueprints beschikbaar die dit voor je zouden kunnen doen. Geen enkele is echter zo simpel in te stellen als de Hue Hub met Hue app. Maar als je het eenmaal ingesteld hebt, werkt het wel prima via Z2M.
Ja herkenbaar, want het instellen van de normale Hue dimmers is ook al een aardige drama en werkt niet perse out of the box. Hier heb ik ook flink moeten zoeken naar de juiste blueprints en heb een extra script draaien om te togglen tussen scenes voor elkaar te krijgen (dit werkt overigens nu echt perfect).
Omdat wij het handmatig dimmen nooit gebruikten zijn we overgestapt op de Niko FriendsOfHue knoppen. Deze passen in ons schakelmateriaal en Zigbee Green heeft ook voordelen tegenover batterij knoppen. Overigens kan je ook met deze dimopdrachten doen als je dat wilt, ook dan moet je wat geavanceerdere automatiseringen maken met move commands.

Ja die zien er ook wel mooi uit, ik moet wel zeggen dat ik al 4 jaar sensoren en swithces van Hue heb, en nog maar 1x een batterij heb hoeve te vervangen van een dimmer. Dus de batterijen gaan echt heel lang mee.

Mag ik vragen wat je nog meer als voordelen ziet bij die Niko? Want je bent dus circa 20 euro meer kwijt, en je mist dan een extra optie zoals het dimmen?

Ik moet zeggen dat wij ook meestal gebruik maken van scenes, echter komen hier ook wel eens anderen over de vloer, en wil ik dingen zo logisch mogelijk maken/houden. Iedereen snapt het idee van dimmen met een draaiknop, maar niet perse van het dimmen met allerlei losse knoppen. (is mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 15:29
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 02:39:
[...]

Android of iOS?
Onder Android is het iig icoon van de app lang vasthouden, dan details of app info oid kiezen. Dan bij opslag de cache wissen, let op, alleen de cache.
Of dit het probleem is, kun je trouwens nog sneller testen op de laptop met een andere browser!!
uiteraard is het vandaag niet voorgekomen nog ineens...

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Wachten... schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Ja herkenbaar, want het instellen van de normale Hue dimmers is ook al een aardige drama en werkt niet perse out of the box. Hier heb ik ook flink moeten zoeken naar de juiste blueprints en heb een extra script draaien om te togglen tussen scenes voor elkaar te krijgen (dit werkt overigens nu echt perfect).

[...]
Heb in het verleden deze knoppen al gebruikt dus wist hoe ze werkten. En toen hadden we ook alle stopcontacten e.d. aangepast naar Niko.

Vooral in koude ruimtes is de GreenPower erg handig, heb vroeger een Hue dimmer in de schuur gehad, maar die stopte met werken/viel uit wanneer het te koud werd. En de andere hue knoppen passen totaal niet in de normale schakelmaterialen. Dus niet mooi te plaatsen.

Heb zelf Automations en Helpers gemaakt waarmee ik de scènes kan schakelen.

Zo heb ik nu linksboven de functie lampen aan, wanneer deze uit zijn. Op basis van tijd van de dag kiest die de juiste lichtsterkte en als dezelfde knop ingedrukt wordt als de lampen van die knop al aan zijn, schakelt hij tussen de scènes.
Links onder is lampen uit.

Dit is ook voor andere mensen logisch in gebruik.

Rechtsboven is de gordijnen en rolluiken besturen naar de “winter” stand en rechtsonder de “zomer” stand.
De Niko FoH knoppen zijn nog het type waar je ook de dubbele press kan gebruiken, zodat ik beide boven knoppen tegelijk kan gebruiken voor het openen en beide onder knoppen tegelijk voor sluiten.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 18:19
tweak_dude schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:20:
Ik ben sinds kort gestart met HASS op mijn Raspberry Pi maar ik kwam waarschuwingen tegen voor het aantal schrijfacties van de database. Nu probeer ik de schrijfacties te beperken door configuratie van de recorder. Dit heb ik volgens de documentatie in configuration.yaml gezet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

recorder:
  commit_interval: 60
  purge_keep_days: 1
  include:
    domains:
      - todo

logbook:
  include:
    domains:
      - todo

Maar na herstart van HASS zie ik nu nog steeds nieuwe entries in het logboek anders dan todo (gekozen omdat ik die niet gebruik). Confguratie is valide volgens HASS. Wat doe ik fout?
Kleine update in geval iemand anders hier ook naar op zoek is.
De entries die ik bleef zien waren wat generieke meldingen zoals starten van de applicaties en ZHA events.
Er blijkt een specifiek probleem te zijn dat het uitsluiten van ZHA events in de recorder niet werkt (GitHub issue).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

BiG-GuY schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:55:
[...]

Omdat wij het handmatig dimmen nooit gebruikten zijn we overgestapt op de Niko FriendsOfHue knoppen. Deze passen in ons schakelmateriaal en Zigbee Green heeft ook voordelen tegenover batterij knoppen. Overigens kan je ook met deze dimopdrachten doen als je dat wilt, ook dan moet je wat geadvanceerdere automatiseringen maken met move commands.
Bedien je die FriendsOfHue knoppen via Home Assistant? Heb daar keer naar zitten kijken, maar die moet je met de Hue app koppelen toch? Werkt niet met z2m?

Ik lees net dit:
they do need a Zigbee Green Power capable router device near like a Hue lightbulb connected to Zigbee2MQTT to pick up their messages.
Ik heb zelf niks van Hue momenteel. Heb een Sonoff dongle.

[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 03-02-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Wachten... schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Het antwoord is reeds gegeven, maar ja :). De draaiknop wil ik nog keer verbeteren, voelt nu beetje laggy. Weet niet zeker of dat beter kan, maar het werkt wel prima.

Ik gebruik voornamelijk de 4 knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Vos schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Het antwoord is reeds gegeven, maar ja :). De draaiknop wil ik nog keer verbeteren, voelt nu beetje laggy. Weet niet zeker of dat beter kan, maar het werkt wel prima.

Ik gebruik voornamelijk de 4 knoppen.
Ja ik heb hem net gehaald, dacht ik ga het gewoon proberen, maar de dial voelt inderdaad best onnatuurlijk. Ik weet niet of dit met de originele Hue bridge ook zo werkt, maar het voelt echt als stapjes en niet echt smooth.

Ik ga ook eens zoeken of ik iets kan vinden qua een script of blueprint die dit probleem kan verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:14

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb alle tuya espjes geflashd naar Tasmota of EspHome. Alleen de nieuwste moet ik nog met cloudcutter gaan behandelen. De Pi daarvoor heb ik gereed, alleen nog tijd vinden en een fitting in de buurt van de Pi 😜

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vos schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:52:
[...]

Bedien je die FriendsOfHue knoppen via Home Assistant? Heb daar keer naar zitten kijken, maar die moet je met de Hue app koppelen toch? Werkt niet met z2m?

Ik lees net dit:

[...]

Ik heb zelf niks van Hue momenteel. Heb een Sonoff dongle.
Ja, ze werken native in Z2M: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/PTM_215Z.html

Wel heb je een Zigbee Green proxy nodig in je Zigbee netwerk en in de buurt van waar je de knoppen plaatst. Aangezien we al overal Hue lampen hebben, was dit voor ons geen probleem. Alle Hue lampen hebben het, weet niet zeker of hun Smart Plug het ook kan.

Heb 12 van deze knoppen verspreid over het huis en in elke ruimte gepaired aan 1 lamp, zodat ik gebruik kan maken van Unicast verkeer, waarmee het allemaal zeer responsief is. Merk geen delays met het indrukken van knoppen. Werkt zo nog sneller dan het origineel was via de Hue Hub.

De originele Hue implementatie was heel wisselend in snelheid om de knoppen in HA te gebruiken, via Z2M werkt het wel snel.

Alle Automations in HA native gemaakt, zonder blueprints of custom_components.

[ Voor 23% gewijzigd door BiG-GuY op 03-02-2024 17:16 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@BiG-GuY

Mag ik vragen wat voor script o.i.d. jij gebruikt om de helderheid en de kelvin in te stellen aan de hand van de stand van de zon?

Ik werk nu hoofdzakelijk met scenes met vaste waardes, maar ik zoek eigenlijk iets wat naar de stand van de zon kijkt.

Ik heb wel eens de adaptive lighting integratie gebruikt, maar daarbij gingen lampen geregeld een eigen leven leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08 14:33

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Druk bezig met een test opstelling waarbij ik enkele Calex lampen via TUYA integratie in HA probeer te krijgen. Alles gaat goed, maar op de een of andere manier worden er geen lampen geïmporteerd in HA.

Lijkt een globaal issue te zijn, want er zijn meerdere mensen met dat issue. https://github.com/home-assistant/core/issues/109512

Dus of ik kan stoppen met mijn projectje, of afwachten tot er een oplossing is.

En nu ik teruglees, zie ik hier nog meer mensen met een vergelijkbaar issue.

[ Voor 8% gewijzigd door Equator op 03-02-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wachten... schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:34:
@BiG-GuY

Mag ik vragen wat voor script o.i.d. jij gebruikt om de helderheid en de kelvin in te stellen aan de hand van de stand van de zon?

Ik werk nu hoofdzakelijk met scenes met vaste waardes, maar ik zoek eigenlijk iets wat naar de stand van de zon kijkt.

Ik heb wel eens de adaptive lighting integratie gebruikt, maar daarbij gingen lampen geregeld een eigen leven leiden.
Ik zag laats iets voorbij komen, geen idee hoe goed dat werkt: Circadian Lighting in HACS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:56
@Equator

Heb je deze Tuya integratie al geprobeerd https://github.com/xZetsubou/hass-localtuya/
Is een Fork van localtuya en maakt eenmalig gebruik van de API om al je Tuya devices te importeren. Na het importeren is het alleen nog maar lokaal. Werk perfect en je kan ook je entity configuraties opslaan als template.

[ Voor 37% gewijzigd door Barfman op 03-02-2024 17:54 ]

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Barfman schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:52:
[...]

Heb je deze Tuya integratie al geprobeerd https://github.com/xZetsubou/hass-localtuya/
Is een Fork van localtuya en maakt eenmalig gebruik van de API om al je Tuya devices te importeren. Na het importeren is het alleen nog maar lokaal. Werk perfect en je kan ook je entity configuraties opslaan als template
Nee, ik was echt nog maar net gestart. Ik heb de lampen die we gebruiken nog in de Calex app staan. Net 1 lamp in de Tuya app gezet om te testen.

Maar het lijkt wel of er gewoon niet meer me de service mag worden gesproken. Dan kan ik dus ook geen devices importeren.

De HACS Localtuya heb ik ook geprobeerd, zelfde resultaat. Hij vind wel de locale lamp, maar ik heb geen key die ik in moet voeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Equator op 03-02-2024 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barfman
Ik zag gisteren ook mensen met problemen op het HA forum. Ik zelf heb deze Fork vandaag gebruikt en kon moeiteloos alle devices importeren. Je hebt dan wel een Tuya account nodig maar je hoeft geen local key's meer te gebruiken.

https://community.home-as...ork-from-localtuya/634334

[ Voor 19% gewijzigd door Barfman op 03-02-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Failed to retrieve device list. Error 28841002: No permissions. Your subscription to cloud development plan has expired.
Eerst maar eens restarten.

No dice. Als ik het vinkje aanzet "Do not create a cloud account" dan gaat hij prima verder, en vind hij lampen op het netwerk, maar moet ik een key invullen. En die weet ik niet.

Als er nou gewoon een betaalbare Zigbee lamp te vinden is die zeer warm tot koud licht kan geven en ook dimbaar is, dan zou ik die hele tuya integratie niet nodig hebben.

Hmm, ik had de originele localTuya ook nog in HACS staan. Eerst die maar eens verwijderen.

[ Voor 73% gewijzigd door Equator op 03-02-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
Met de Fork heb je geen local key's nodig, alleen je:
Access ID/Client ID:
Access Secret/Client Secret:
uid: (user ID)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-07 17:37
[quote]MrRobin schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:49:

Mag ik vragen wat ik precies zie? Het klinkt vast logisch maar ik wil even geen aannames doen.
[...]

In mijn geval is de afbeelding een vloerverwarmingsverdeler met pomp.
Binnen HASS gebruik ik het type: picture-elements.
Daarin plaats ik de sensoren met state-badge of state-label.

Zonder pomp heb ik geen ervaring. Voor het afstellen van de groepen lijkt het me hetzelfde.
Als je twee verdelers hebt, zou ik het toch interessant vinden om het verschil te kunnen meten vanaf de ketel tot aan de aanvoer van beide verdelers om eventuele verliezen of verschillen tussen de verdelers te kunnen constateren. Als 1 verdeler sneller op temperatuur is dan de andere kun je hier op inspelen.

De sensoren moet je vooraf wel afstellen op elkaar zodat je appels met appels vergelijkt.
Hang ze allen in een glas water, in elk geval met het ijzeren deel als je het niet vertrouwd.
Doe dit eens voor koud en warm water, dan zie je de afwijking en kun je b.v. middels ESP-Home en een multiply op de gemeten waarde het verschil meegeven. Zo kreeg ik ze allemaal binnen < 0.3 graden
Neem de sensor met de meest gemiddelde waarde eruit en neem deze als leidraad voor de rest.
De sensoren outputs zet je in een spreadsheet, en daaruit bereken je de multiply om van de gemeten waarde naar een geijkte waarde te komen.

code:
1
2
3
4
5
- platform: dallas
    address: 0xb73c01f096fd3628
    name: "temp04"
    filters:
      - multiply: 0.980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Wachten... schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:34:
@BiG-GuY

Ik heb maar drie standen:
  • Dag (09:00-sunset), helderheid 90%
  • Avond (sunset-00:00) helderheid 60%
  • Nacht (00:00-09:00) helderheid 30%
Kleurtemperatuur over het algemeen 370 mired, en voor een nachtlampje 500 mired in specifieke ruimtes.

En afhankelijk van specifieke kamers trigger ik dan weer automations op specifieke tijden. Zodat je een vloeiende overgang hebt voor die specifieke kamers als een lamp aan is op die schakelpunten. Een beetje zoals de “Natuurlijk Licht” scène van Philips Hue werkt.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
BiG-GuY schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:31:
[...]

Ik heb maar drie standen:
  • Dag (09:00-sunset), helderheid 90%
  • Avond (sunset-00:00) helderheid 60%
  • Nacht (00:00-09:00) helderheid 30%
Kleurtemperatuur over het algemeen 370 mired, en voor een nachtlampje 500 mired in specifieke ruimtes.

En afhankelijk van specifieke kamers trigger ik dan weer automations op specifieke tijden. Zodat je een vloeiende overgang hebt voor die specifieke kamers als een lamp aan is op die schakelpunten. Een beetje zoals de “Natuurlijk Licht” scène van Philips Hue werkt.
Oke duidelijk. Dat is inderdaad wat makkelijker voor elkaar te krijgen. Ik gebruik namelijk een blueprint waarbij iets zit ingebouwd dat hij aan de hand van de stand van de zon wat insteld. Dat werkt erg fijn, echter zou ik dit voor alle lampen willen hebben.

Iets met tijden zoals jij hebt vind werkt wel, maar vond ik minder fijn dan wanneer het geleidelijk aanpast.

Toch maar eens verder kijken of ik ergens wat kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Wachten... schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:55:
[...]

Oke duidelijk. Dat is inderdaad wat makkelijker voor elkaar te krijgen. Ik gebruik namelijk een blueprint waarbij iets zit ingebouwd dat hij aan de hand van de stand van de zon wat insteld. Dat werkt erg fijn, echter zou ik dit voor alle lampen willen hebben.

Iets met tijden zoals jij hebt vind werkt wel, maar vond ik minder fijn dan wanneer het geleidelijk aanpast.

Toch maar eens verder kijken of ik ergens wat kan vinden.
De automatische overgangen heb ik op transitions van 900sec ingesteld. Dat gaat zo geleidelijk aan dat je het niet bewust merkt als hij van de ene naar de andere stand gaat.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ter informatie: Tuya is blijkbaar ook aan het werken aan een integratie rechtstreeks via de SmartLife app. Geen developer account meer nodig, maar niet local.

https://web.archive.org/w...egration?id=Kd0gk9baikbb7

Nu nog in beta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Equator schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:08:
Ter informatie: Tuya is blijkbaar ook aan het werken aan een integratie rechtstreeks via de SmartLife app. Geen developer account meer nodig, maar niet local.

https://web.archive.org/w...egration?id=Kd0gk9baikbb7

Nu nog in beta
Dit zit dus al in de HA 2024.2 release die nu in beta is, en woensdag uitkomt. Zie de other noteworthy changes in de beta release notes.
https://rc.home-assistant...#other-noteworthy-changes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
BiG-GuY schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:57:
[...]

De automatische overgangen heb ik op transitions van 900sec ingesteld. Dat gaat zo geleidelijk aan dat je het niet bewust merkt als hij van de ene naar de andere stand gaat.
Maar begrijp ik dan goed dat als je in de ochtend de lampen aan zet, dat deze dan wel heel langzaam aanpassen naar de "dag stand" als je ze lang genoeg aan houdt, zonder daar iets voor te hoeven doen?

Zou je anders die automation eens willen delen?
Ben wel benieuwd hoe je dat ingesteld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Wachten... schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Maar begrijp ik dan goed dat als je in de ochtend de lampen aan zet, dat deze dan wel heel langzaam aanpassen naar de "dag stand" als je ze lang genoeg aan houdt, zonder daar iets voor te hoeven doen?

Zou je anders die automation eens willen delen?
Ben wel benieuwd hoe je dat ingesteld hebt.
Bij deze mijn automation die om 08:00 triggert:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
  alias: 08:00
  description: ''
  trigger:
  - platform: time
    at: 08:00:00
  condition: []
  action:
  - service: input_boolean.turn_on
    target:
      entity_id:
      - input_boolean.dakterras_zomer
      - input_boolean.gameroom_zomer
      - input_boolean.gang_zomer
      - input_boolean.kantoor_zomer
      - input_boolean.keuken_zomer
      - input_boolean.sauna_zomer
      - input_boolean.tuin_zomer
      - input_boolean.woonkamer_zomer
    data: {}
  - if:
    - condition: time
      weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
    then:
    - service: input_select.select_option
      data:
        option: scene.slaapkamer_nacht
      target:
        entity_id: input_select.slaapkamer_lampen
    - service: scene.turn_on
      data:
        transition: 300
      target:
        entity_id: '{{ states(''input_select.slaapkamer_lampen'')}}'
      metadata: {}
      target:
        entity_id: input_boolean.slaapkamer_winter
    alias: Weekday
  mode: restart

En bij deze mijn automation die om 09:00 triggert:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
  alias: 09:00
  trigger:
    at: 09:00:00
  action:
    target:
      entity_id:
      - input_boolean.dakterras_winter
      - input_boolean.gameroom_winter
      - input_boolean.kantoor_winter
      - input_boolean.keuken_winter
      - input_boolean.tuin_winter
      - input_boolean.woonkamer_winter
  - alias: Weekday
    if:
      weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
    then:
    data:
      option: scene.slaapkamer_dag
    target:
    data:
    target:
      entity_id: "{{ states('input_select.slaapkamer_lampen')}}"
  - alias: Weekend
    if:
      weekday:
      - sat
      - sun
    then:
      target:
        entity_id: scene.slaapkamer_nacht
      data:
  - alias: Badkamer Lampen aan
    if:
    - condition: state
      entity_id: light.badkamer_lampen
      state: 'on'
    then:
      target:
        entity_id: scene.badkamer_dag
      data:
        transition: 30
  - alias: Sauna Lampen aan
    if:
      entity_id: light.sauna_lampen
    then:
      target:
        entity_id: scene.sauna_dag
      data:

In de ochtend wil ik een snellere overgang, zodat het duidelijk is wanneer het 09:00 is. In de avond gebruik ik transition: 900 om te schakelen tussen dag -> avond -> nacht afhankelijk van de tijd.

De input_select gebruik ik om de dynamische scenes te laten werken.

Let op dat je lampen een langere transition wel aankunnen, Hue lampen kunnen daarmee omgaan, zelfs 3600 werkt. De transition wordt door HA meegestuurd als 1 commando, dus je spamt op die manier niet je Zigbee netwerk met elke minuut een commando.

De Input Booleans heb ik gemaakt om stateful scenes te hebben, iets wat HA zelf niet ondersteund helaas. Deze heb ik alleen nodig voor de gordijnen/rolluiken.

[ Voor 31% gewijzigd door BiG-GuY op 04-02-2024 11:24 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-07 19:48
Werkt een Tapo P115 smart plug binnen Home Assistant volledig lokaal (zonder verbinding met cloud service), of is er wel verbinding naar buiten nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@stroom Ik heb met opzetten via de app op telefoon wel toegestaan. Eenmal via integratie gekoppeld in HA heb ik de toegang naar buiten via adguard geblokkeerd en dan werken ze gewoon prima lokaal.
Edit: zojuist internettoegang geblokkeerd in mijn modem (FRITZ!Box) en ik kan het nog bedienen in HA.

[ Voor 20% gewijzigd door Maarten69 op 04-02-2024 17:03 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
Maarten69 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:59:
@stroom Ik heb met opzetten via de app op telefoon wel toegestaan. Eenmal via integratie gekoppeld in HA heb ik de toegang naar buiten via adguard geblokkeerd en dan werken ze gewoon prima lokaal.
Edit: zojuist internettoegang geblokkeerd in mijn modem (FRITZ!Box) en ik kan het nog bedienen in HA.
Dat is mooi, dus alles zal blijven werken ook als eventueel later de site niet meer in de lucht is.
Andere vraag is of de P115 wel weer contact zoekt met de server om data door te geven zodra ie weer toegang heeft (ivm privacy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-08 15:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@stroom en @Maarten69
Ik wil ook graag die P115 gaan gebruiken en hoop die in te kunnen stellen zonder een account aan te maken. Eigenlijk zoals je dat bij Shelly ook kan.
Gaat dat?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
Hippe Lip schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:31:
@stroom en @Maarten69
Ik wil ook graag die P115 gaan gebruiken en hoop die in te kunnen stellen zonder een account aan te maken. Eigenlijk zoals je dat bij Shelly ook kan.
Gaat dat?
Zoniet, is dit een alternatief?:
https://www.athom.tech/blank-1/esphome-eu-plug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@stroom @Hippe Lip Nee zonder lukt denk ik niet. Zodra weer cloudverbinding zal weer van alles gedeeld worden denk ik.

Indien nog vrije keuze zou ik zigbee nemen, geen wifi.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Via de rest api sensor kan je gegevens in Home Assistent laden. Dit gaat prima met deze structuur:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - platform: rest
    name: "DLKernOpenData"
    resource_template: https://api.delijn.be/DLKernOpenData/api/v1/haltes/1123
    json_attributes:
      - connection
    headers:
      Ocp-Apim-Subscription-Key: XYZ
    value_template: "{{ value_json.omschrijving }}"

Op bovenstaande wijze haal je alles wat in json onder "connection" staat, binnen.

Maar wat als je alles (de volledige json) wil uitlezen en als attributes in je sensor krijgen?

Het lukt me niet. Ik heb al geprobeerd met
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
json_attributes_path: "$"
json_attributes_path: "$."
json_attributes_path: $
json_attributes_path: "$..*"

json_attributes_path: weglaten
json_attributes: weglaten
...

maar toch lukt het niet.

De value_template wordt wel netjes ingevuld.

Bron: https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Brynnie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:56:
Via de rest api sensor kan je gegevens in Home Assistent laden. Dit gaat prima met deze structuur:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - platform: rest
    name: "DLKernOpenData"
    resource_template: https://api.delijn.be/DLKernOpenData/api/v1/haltes/1123
    json_attributes:
      - connection
    headers:
      Ocp-Apim-Subscription-Key: XYZ
    value_template: "{{ value_json.omschrijving }}"

Op bovenstaande wijze haal je alles wat in json onder "connection" staat, binnen.

Maar wat als je alles (de volledige json) wil uitlezen en als attributes in je sensor krijgen?

Het lukt me niet. Ik heb al geprobeerd met
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
json_attributes_path: "$"
json_attributes_path: "$."
json_attributes_path: $
json_attributes_path: "$..*"

json_attributes_path: weglaten
json_attributes: weglaten
...

maar toch lukt het niet.

De value_template wordt wel netjes ingevuld.

Bron: https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.rest
Heb je buiten het attributes path ook wel daadwerkelijk attributes opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-08 15:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@stroom en @Maarten69
Kweeniet, ik heb gisteren net twee P115’s besteld. Ga dat eerst proberen. Kijken of het zonder account lukt. Ik wil mijn data graag binnenshuis houden met met Shelly lukt dat goed.

Die P115 is wat goedkoper en ik ben nieuwsgierig en wil dit dus ook eens proberen.

[ Voor 29% gewijzigd door Hippe Lip op 04-02-2024 18:03 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
TheFes schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:00:
[...]

Heb je buiten het attributes path ook wel daadwerkelijk attributes opgegeven?
Ik wil gewoon het volledige json element terugkrijgen.

code:
1
2
3
4
5
{
key-1: value-1,
key-2: value-2
...
key-n: value-n

Ik weet op voorhand niet hoeveel keys er gaan zijn en wat de naam is van de meeste keys. Enkel 1 key weet ik, en die gebruik ik als value_template. Daardoor weet ik dat de json wel binnenkomt in HA, maar de json data niet in de attributes geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Brynnie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:09:
[...]

Ik wil gewoon het volledige json element terugkrijgen.

code:
1
2
3
4
5
{
key-1: value-1,
key-2: value-2
...
key-n: value-n

Ik weet op voorhand niet hoeveel keys er gaan zijn en wat de naam is van de meeste keys. Enkel 1 key weet ik, en die gebruik ik als value_template. Daardoor weet ik dat de json wel binnenkomt in HA, maar de json data niet in de attributes geplaatst wordt.
Is de volledige json een mapping, of een list?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
TheFes schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:54:
[...]

Is de volledige json een mapping, of een list?
Een onbekend aantal key: value pairs.

code:
1
2
3
4
{
key1: value1,
…
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-07 17:21
MrRobin schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Mag ik vragen wat ik precies zie? Het klinkt vast logisch maar ik wil even geen aannames doen.

Ik heb zelf 2 vloerverwarming verdelers van 4 en 5 groepen en ik ben ook van plan dit te doen. Heb 11 DS18B20 sensoren besteld en een aantal shelly plus uni's om die aan te koppelen.

Ik was van plan om eenmaal de aanvoer te meten per verdeler en per groep eenmaal de retour. Het leek me niet nuttig om de aanvoer per groep ook nog te meten (want die zou gelijk moeten zijn aan de aanvoer van de hele verdeler).

Klein verschil is wel dat ik een WP en geen CV heb, en dus ook "open" verdelers zonder pomp tussen aanvoer en retour.
Ik heb al gedaan wat jij wilt. Maar dan met een Wemos en ESPHome.
Ik meet de toevoer 1 keer en retour leidingen allemaal, dit heb ik gedaan voor mij WP zodat ik deze beter kan inregelen. Werkt echt prima, ik bereken het gemiddelen dan uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Brynnie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Een onbekend aantal key: value pairs.

code:
1
2
3
4
{
key1: value1,
…
}
Dat is een beperking van de restful integratie. Je kunt alleen een key aan een attribute toewijzen. Dus tenzij je hele json een named dictionary is, kun je niet alle data in een attribute proppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
TheFes schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:39:
[...]

Dat is een beperking van de restful integratie. Je kunt alleen een key aan een attribute toewijzen. Dus tenzij je hele json een named dictionary is, kun je niet alle data in een attribute proppen
Hmm. Jammer.

Bedankt voor je constructieve feedback! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-08 19:56

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:08:
[...]

ViezeVis in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Iemand enig idee? Met logging zie ik de devices wel en ook de signal strength van een BLE device. Maar het device wordt niet uit zichzelf in HA toegevoegd :'(
Echt niemand een idee? Of misschien dan toch van een Atom S3 Lite terug naar een normale Atom S3?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:01
Ik zoek een zigbee schakelaar met 1 potentiaalvrij wisselcontact 230V 1A. Iemand een idee waar deze verkrijgbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuaro
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 09:29
Iemand die weet hoe je op mushroom-template-card de light control (brightness) van de light card kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Zuaro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:42:
Iemand die weet hoe je op mushroom-template-card de light control (brightness) van de light card kan krijgen?
Dat kan niet. Ofwel je gebruikt de light card, ofwel de template card zonder light features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuaro
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 09:29
TheFes schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:43:
[...]

Dat kan niet. Ofwel je gebruikt de light card, ofwel de template card zonder light features
Zonde dan maar de light card. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:53
bello2011 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:16:
Ik zoek een zigbee schakelaar met 1 potentiaalvrij wisselcontact 230V 1A. Iemand een idee waar deze verkrijgbaar zijn?
Ik denk dat deze voldoet: NodOn Potentiaal Vrij Relaisschakelaar Zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Denk dat de Bosch Smart Relay voldoet hiervoor.

Gebruik ze zelf om mijn 6 vloerverwarming zones aan te sturen. Heb ondersteuning toegevoegd in Z2M voor dit type, ze werkten al native in ZHA en ze werken ook met de Bosch SHC II.

Gallery V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38
Haha, zit al weken te godveren dat m'n "alles uit" automation niet werkte. Is de batterij in m'n knop op 8)7

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik heb inmiddels ruim 10 jaar ervaring met domotica/smarthome en al heel veel hier in huis en tuin geautomatiseerd. Ik werk tot nu toe met Vera controllers. Hiermee is heel veel mogelijk. Ik heb heel veel zwave modules en daarnaast gebruik ik diverse plugins die voor Vera beschikbaar zijn voor o.a. Hue, Sonos (incl TTS(, RFXcom (433mhz), integratie met mijn Davis weerstation, zwembad, tuinberegening (Open Sprinkler) etc. Dit alles werkt prima echter.... Vera is al enkele jaren End of Life en ik moet dus toch vroeg of laat over naar een nieuw smarthome systeem.
Ik heb recent getest met Fibaro Homecenter 3 (een Lite puur om wat ervaring op te doen) en Homey. Maar beiden zijn afgevallen want te beperkt.

Dus is mijn keuze gevallen op Home Assistant: vanwege de enorme mogelijkheden en integraties en de verbeterde gebruikersvriendelijkheid. Ik ben geen linux-programmeer expert (wel inmiddels redelijk wat ervaring met LUA).

Heb een HP thinclient t520 gekocht (4 GB RAM, 32GB SSD) met Home Assistant OS geinstalleerd.
Hiermee vandaag al wat "gespeeld" en eerste indruk is erg goed. HA herkende al direct mijn Sonos players, Hue lampen, Philpse Oled, Home Wizard Energy, Harmony Hub en nog paar andere.

Een belangrijke keuze die ik nu moet gaan maken is welke zwave stick of controller ik ga gebruiken.
Er is een Vera integratie in HA dus ik kan al mijn zwave devices integreren. Mijn plan is om stap voor stap alle zwave modules en automatiseringen over te zetten op HA en een andere zwave integratie.

Opties:
1. Aeotec z-stick GEN5 heb ik nog 1 liggen
2. Aeotec z-stick GEN7/ Heb gelezen dat de issues die ermee waren inmiddels opgelost zijn
3. Fibaro Home Center 3 Lite. Heb gelezen dat HAshop deze adviseert om als pure zwave controller in HA te gebruiken. Deze heb ik dus ook. Maar kan ik ook gewoon weer verkopen.

Ik heb zo;n 60-70 zwave modules, deels zwave (300) en deels zwave plus (500). Zijn nu verdeeld over 2 Vera controllers (1 in huis en 1 in een schuur/poolhouse).

Wat adviseren jullie mij.?
Ik zou op zich graag voor de meest moderne optie gaan (geschikt voor zwave 700 dus), maar als ik heel gemakkelijk kan upgraden van de Aeotech GEN5 naar GEN7 (zonder weer te ex- en includen) dan is dat ook okay.

Ik weet dat de Aetotec GEN5 heel veel gebruikt wordt nog steeds.
Wie heeft hier ervaringen met de Aeotec Gen7 of de HC3L als pure zwave-controller voor HA ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-07 22:43
Hoe mooi product wil je? Er zijn losse bordjes van ewelink, bijvoorbeeld https://ewelinkstore.com/...zigbee-rf/?v=796834e7a283 (ook wel op ali te vinden)
Ook op ali: https://a.aliexpress.com/_EwsNw9P
Van tuya, wellicht onder andere merknamen ook wel te vinden. Misschien even googlen op 'dry contact'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CodeCaster schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:42:
[...]

Waar heb je voor € 2,50 gezien? :D

M'n korte flash-how-to (later vond ik deze uitgebreidere: https://www.twoenter.nl/b...ice-met-tuya-cloudcutter/) ging over een andere serie stekkers die ik had gezien. Het voordeel van het eerst registreren in de Tuya Smart Life-app is dat je kunt zien welke soft- en hardwareversie het is, uit m'n hoofd bij het tandwiel en dan Firmware Upgrade. Ze verdwijnen weer uit de app zodra je ze in AP-mode zet. Op het moment van aan de app koppelen weet China wel op welke lat/lon je ze geactiveerd hebt, dus misschien wordt er ooit aangebeld bij je.

Dan kun je uit de lijst bij tuya-cloudcutter de firmwares met die versie proberen. Mijn Denver-stekkers hadden dus versie 1.3.5, terwijl de versie die in tuya-cloudcutter werd getoond bij Denver SHP-102 versie 1.0.8 was. Dat werkt niet, de versies moeten overeenkomen om de firmware te exploiten om zo custom firmware te kunnen uploaden naar de stekker.

Ik heb die Denvers uiteindelijk met iets van "generic-bk7231t/1.3.5" geflasht. Je krijgt een lange lijst met opties als je in tuya-cloudcutter kiest voor "by firmware version" (of zoiets, uit m'n hoofd).

Hier de ESPHome-YAML voor de Denver SHP-102 v1.3.5:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
substitutions:
  device_name: slimmestekker-denver
  device_description: "Denver SHP-102 (Tuya, BK7231T base board, BL0937 power measuring), flashed with ESPHome LibreTiny"

esphome:
  name: ${device_name}
  comment: "${device_description}"
  name_add_mac_suffix: true
  on_boot:
    then:
      - light.turn_on: light_switch_blue

bk72xx:
  board: generic-bk7231t-qfn32-tuya

logger:

web_server:
  port: 80

captive_portal:

mdns:

api:
  password: ""
  # Don't reboot when Home Assistant doesn't connect.
  reboot_timeout: 0s

ota:
  password: ""

wifi:
  ap:
    ssid: ${device_name}
    ap_timeout: 15s

debug:
  update_interval: 30s

text_sensor:
  - platform: debug
    reset_reason:
      name: Reset Reason
  - platform: libretiny
    version:
      name: LibreTiny Version

binary_sensor:
  - platform: gpio
    id: hardware_button
    pin:
      number: P11
      inverted: true
      mode: INPUT_PULLUP
    on_press:
      then:
        - switch.toggle: power_switch

switch:
    id: power_switch
    name: Toggle
    pin: P26
    on_turn_on:
      - light.turn_off: light_switch_blue
      - light.turn_on: light_switch_red
    on_turn_off:
      - light.turn_off: light_switch_red
      - light.turn_on: light_switch_blue

light:
  - platform: binary
    id: light_switch_red
    output: led_red
  - platform: status_led
    id: light_switch_blue
    output: led_blue

output:
    id: led_red
    pin:
      number: P10
    id: led_blue
    pin:
      number: P6

sensor:
  - platform: uptime
    name: Uptime
  - platform: hlw8012
    model: BL0937
    cf_pin:
      number: P7
    cf1_pin:
      number: P8
    sel_pin:
      number: P24
    current:
      name: BL0937 Current
      filters:
        - multiply: 0.42
    voltage:
      name: BL0937 Voltage
    power:
      name: BL0937 Power
    energy:
      name: BL0937 Energy
    voltage_divider: 725
    current_resistor: 0.001 ohm
    # Debug: 5s, default: 60s
    update_interval: 5s

Nu nog uitzoeken hoe ik die BL0937-sensors standaard op hidden zet...

Ik heb een van deze stekkers nu aan m'n CV-ketel (en Nest Heat Link) zitten:

[Afbeelding]
Ik heb de nieuwe wifi stick geinstalleerd en kon nu wel cloudcutter gebruiken 8)

Daarna Libretiny addon geinstalleerd en de yaml geupload vanuit HA.

Alleen zie ik nu in HA 13 sensoren maar niet de sensoren die ik eigenlijk had verwacht zoals voltage, current en power :?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QtzS2kvz/screenshot-366.png

In de log van de yaml file zie ik wel data.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sxYz1XP3/screenshot-368.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@Wolly Je hebt nu de standaard firmware draaien die libretiny erop gezet heeft. Je zult met een andere yaml file een image voor je plug moeten maken en die installeren.
Ik heb zelf losse dockers en doe dat in ESPhome (die heeft inmiddels ook ondersteuning voor de BK / libretiny spullen) maar ik neem aan dat je dat in die addon kunt doen.
Een yaml file voor de denver shp-102 plugs is ook beschikbaar bij esphome: https://devices.esphome.io/devices/Denver-SHP-102

Edit: ik zie nu je logging. Verwijder dat device, en voeg onder je esphome integratie hem opnieuw toe, dan moet hij hem wel goed zien

[ Voor 13% gewijzigd door u_nix_we_all op 05-02-2024 00:26 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 16:17
Hmmbob schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Oeh, hele andere vraag: je bent de eerste die ik zie die Konnected.io gebruikt en laat die nu net bovenaan mijn shortlist staan voor de vervanging van mijn alarmsysteem. Heb je al ervaringen die je wil/kan delen?
Sorry voor de late reactie :)

We hebben een jaartje terug het Konnected Alarm Panel Pro gekocht. We hebben een nieuwbouwwoning waar we alle bekabeling voorzien hebben voor een alarm systeem. Dus zowel de magneetcontacten in ramen/deuren als bewegingsmelders zijn bedraad.

Tot nu toe super tevreden! Ik heb er onmiddellijk ESPHome op gezet en draait als een zonnetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45

Toppe

Oké ✅

Die werkt perfect! Heb er hier 15 in gebruik ofzo :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
dotcom87 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:34:
[...]

Sorry voor de late reactie :)

We hebben een jaartje terug het Konnected Alarm Panel Pro gekocht. We hebben een nieuwbouwwoning waar we alle bekabeling voorzien hebben voor een alarm systeem. Dus zowel de magneetcontacten in ramen/deuren als bewegingsmelders zijn bedraad.

Tot nu toe super tevreden! Ik heb er onmiddellijk ESPHome op gezet en draait als een zonnetje.
Ahhh top. En dit is dan ook je main panel (anders gezegd: niet parallel aan je 'echte' alarmsysteem zoals Konnected ook zou kunnen draaien?).

Technische vraag: had jij weerstanden in de bekabeling zitten (tbv tamper detectie), en hoe ging Konnected daarmee om?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Brynnie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Hmm. Jammer.

Bedankt voor je constructieve feedback! :)
Heb je gekeken of de custom_component `multiscrape` misschien wel doet wat je zoekt?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 23:41

Septillion

Topicstarter
@Wolly Weet dat je de LibreTiny addon niet meer nodig hebt, het zit nu in ESPhome zelf. Helaas alleen nog niet verwerkt in de wizard om een nieuw device toe te voegen. Dan gewoon random ESP-type kiezen en later het LibreTiny platform in de yaml zetten.

Maar als ik zo kijk lijkt het alsof je de unit toegevoegd hebt terwijl de Kickstarter firmware erop staat ipv de nieuwe. Nadat je de nieuwe firmware erop hebt gezet zal hij een andere naam gekregen hebben en waarschijnlijk als nieuw device geadopteerd moeten worden.

Overigens grappig, heb het idee dat de hardware gelijk is aan de LSC stekker van de Action :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik probeer middels een iOS widget van HA een automation te triggeren maar alleen als dus die widget ingedrukt wordt.
Hij lijkt dit echter te pas en te onpas te doen en ook de condities lijkt hij te negeren, wat doe ik fout ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Direct-PompUit
description: ""
trigger:
  - platform: event
    event_type: ios.action_fired
    event_data:
      actionName: DirectPompUit
    context:
      user_id:
        - 1f9f18b1b6f24c24963affeadca52137
    id: iosactionpompuit
condition:
    entity_id: input_boolean.input_boolean_wpu_heating
    state: "on"
    entity_id: schedule.direct_pomp_schedule
action:
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 45
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    target:
mode: single

Zelfs als hij disabled is, wordt hij getriggered ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7QwfQ3Gn6ngDCUs3zOM1dqLK8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x7N0UFgnbNXcHFfXtw2q2rOD.png?f=user_large

De iOS trigger mag dus alleen tussen bepaalde tijden wat gaan doen, vandaar de helper schedule. Die staat op dit moment OFF en de automation heb ik disabled, de boolean wpu_heating staat op ON en toch triggered hij bovenstaande en knalt de boolean wpu_heating dus naar OFF.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 05-02-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-07 01:37
Vraagje :

We gebruiken de afvalbeheer toevoeging.
Ik heb een scriptje gemaakt die een melding moet geven wanneer we een bak aan de straat moeten plaatsen (nog niet welke zou een mooie aanvulling zijn)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Twente Milieu
description: "Melding Twnete Milieu"
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.morgen
action:
  - device_id: a42003aa75f0f0cbbb2fa2008082cb58
    domain: mobile_app
    type: notify
    title: Morgen Twente Milieu!
  - device_id: 3ae7e8605838f83ea07ac38630a10d95

Het nadeel van dit script is dat telkens wanneer HA opnieuw opgestart word ook de melding komt...en dat is nogal vervelend..

Hoe kan ik dit beter oplossen en aanvullen met welke soort bak er aan de straat moet?
Dit is hoe het in HA weergegeven word:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KL_7Me7uMaBg-ednL20CcU1MrsE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xqWkyYlnfz1zbeMLcwa9Fh9q.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 14:58
Activate schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:41:
Vraagje :

Ik heb een scriptje gemaakt die een melding moet geven wanneer we een bak aan de straat moeten plaatsen (nog niet welke zou een mooie aanvulling zijn)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
    entity_id:
      - sensor.morgen
action:

Het nadeel van dit script is dat telkens wanneer HA opnieuw opgestart word ook de melding komt...en dat is nogal vervelend..

Hoe kan ik dit beter oplossen en aanvullen met welke soort bak er aan de straat moet?

[Afbeelding]
Hoe ik het heb, kan vast nog wel beter:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Afval-send-notification
trigger:
    at: "20:00:00"
condition:
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: sensor.afvalwijzer_tomorrow
        state: gft
        state: restafval
        state: pmd
        state: papier
action:
  - service: script.afval

Script: (hoeft niet in een script maar dat vind ik voor mijzelf fijner werken, kan ook in de automatisering).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Afval
sequence:
  - service: notify.telegram
    data:
        Vergeet niet de {{ states('sensor.afvalwijzer_tomorrow') }} buiten te
        zetten.

- service: tts.google_translate_say
    data:
      language: nl
      entity_id: media_player.woonkamer
        Vergeet niet de {{ states('sensor.afvalwijzer_tomorrow') }} buiten te
        zetten.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Activate schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:41:
Vraagje :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
    entity_id:
      - sensor.morgen
action:

[Afbeelding]
Ik zou, zoals hierboven, en time trigger gebruiken. Anders krijg je de notificatie middernacht, wanneer de state van die sensor wijzigt.

@Ora et Labora
Je kunt meerdere states in een state condition opgeven
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
condition:
    state: 
      - gft
      - restafval
      - pmd
      - papier

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 05-02-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor de hulp!

Kan ik deze combineren in 1 script of hoe doe ik dat het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Activate schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:10:
Dank je voor de hulp!

Kan ik deze combineren in 1 script of hoe doe ik dat het beste?
1 automatisering.

Trigger is tijd pattern.
Condition is een geldige state van de sensor.morgen
Actie is notificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 09:19
Hi!
Ik heb op een Raspberry Pi4b HA draaien. Vervolgens heb ik een oudere Pi3B met Raspberry OS draaien die is aangesloten op een touchscreen. Ik open dan op die pi3b de chromium browser, maar deze reageert erg traag op scrollen enz… zie video

https://youtube.com/shorts/0rq337ejc_w?feature=share

Als ik een pi4b aanschaf met 4gb intern geheugen Gaat dit dan wel soepel werken? Of moet ik nog zwaarder? Pi5 of een andere mini pc… wil er geen honderden euro’s tegenaan klappen eigenlijk ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Dennuske1983 op 05-02-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@Ora et Labora
Trigger is tijd pattern.
Condition is een geldige state van de sensor.morgen
Actie is notificeren.
Volgens mij is het meer als alleen de sensor morgen?

(ben geen kei in HA....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Activate schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:49:
@Ora et Labora

[...]

Volgens mij is het meer als alleen de sensor morgen?

(ben geen kei in HA....)
In jouw geval iets als:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

description: "Melding Twente Milieu"
trigger:
    at: "20:00:00"
condition:
    entity_id: sensor.morgen
    state: 
      - gft
      - restafval
      - pmd
      - papier
action:
    message: Morgen wordt {{ states('sensor.morgen') }} opgehaald.
    title: Morgen Twente Milieu 
    message: Morgen wordt {{ states('sensor.morgen') }} opgehaald.

Alleen moet je zelf even kijken wat jouw states zijn, de gft, restafval, pmd, papier, die kunnen in jouw geval anders heten. Dat kun je zien als je op die sensor klikt bij history bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:37:
Ik probeer middels een iOS widget van HA een automation te triggeren maar alleen als dus die widget ingedrukt wordt.
Hij lijkt dit echter te pas en te onpas te doen en ook de condities lijkt hij te negeren, wat doe ik fout ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Direct-PompUit
trigger:
  - platform: event
    event_type: ios.action_fired
    event_data:
      actionName: DirectPompUit
    context:
      user_id:
        - 1f9f18b1b6f24c24963affeadca52137
    id: iosactionpompuit
condition:
    entity_id: schedule.direct_pomp_schedule
action:
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 45
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    target:

Zelfs als hij disabled is, wordt hij getriggered ?
[Afbeelding]

De iOS trigger mag dus alleen tussen bepaalde tijden wat gaan doen, vandaar de helper schedule. Die staat op dit moment OFF en de automation heb ik disabled, de boolean wpu_heating staat op ON en toch triggered hij bovenstaande en knalt de boolean wpu_heating dus naar OFF.
Even ter aanvulling. Na nog maar een extra helper te maken die weer deze helper triggered lijkt het probleem weg. Mijn iOS widget triggered dus nu een boolean van off naar on met als onherroepelijke actie het triggeren van deze automation. Dat gaat in mijn test opstelling met een fake stukje code zoals verwacht en triggered niet onnodig.

Het is denk ik gevonden ! Ik had in Fibaro een job met een HTTP post op de automation gemaakt 8)7 . Mea culpa .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:44
Misschien een beetje off-topic hier, maar we zijn bezig voor zonnepanelen. Nu hebben we de keuze tussen een Enphase Envoy-S Metered of een Huawei SUN2000-3KTL-M1 omvormer. Aangezien ik in mijn vorige huis een Growatt omvormer had hangen en daar vooral het laatste half - driekwart jaar erg veel problemen mee had en ik dit in de toekomst wil voorkomen de vraag welke beter te integreren valt in HA.

Een van de opties die ik erg graag wil is het voorkomen van teruglevering indien negatieve stroomprijzen en dit, uiteraard, via HA kunnen regelen (dmv. uitzetten of beperken van de opwekking).

Ik heb gezien dat HA een eigen integratie heeft voor de Enphase systemen en er een HACS component is voor de Huawei. Waar ik alleen niet helemaal uit kom is hoe stabiel zijn de integraties en wat moet er gebeuren om ze in HA te zetten (las iets met modbus bij de Huawei omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb een aantal ikea lampen. Gisteren bij thuiskomst gingen bepaalde lampen niet aan toen ik aan de knoppen zat die deze bedienen. Is dit een bekend euvel van HA of is dat eerder de schuld van een langzaam werkend ZigBee protocol?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spitsy1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-07 18:34
Goedemiddag,

Ik ben redelijk nieuw in de HA wereld, echter heb ik de installatie en meeste integraties voor elkaar.

Nu ben ik bezig met het volgende; de televisie in slaapkamer komt aan een lift. Dit wil ik automatiseren zodat wanneer de TV wordt aangezet een zigbee plug wordt getriggerd waardoor de TV-lift omhoog komt. En vice-versa.

Ik heb de volgende lift gekocht: https://www.beugelsenmeer...v-lift-medium-hp63-1.html
Deze is te bedienen via de Tuya app. Ik dacht dat maakt het makkelijk om deze te integreren in HA.

Nu heb ik het volgende gedaan:
- via HACS local-tuya fork van xZetsubou geinstalleerd. https://github.com/xZetsubou/hass-localtuya/
- heel de manual van de integratie gevolgd

Alles gaat goed en de TV lift wordt ook gevonden als ik deze toevoeg via de local-tuya integratie.
Op een gegeven moment moet je de entity's configureren, dat lukt niet automatisch dus kies ik daar voor manual. Als entity type heb ik 'cover' gekozen, omdat dit het meest overeenkomt met de tv-lift.

Vervolgens krijg ik dit scherm met DP ID's 101, 102, 103, 105.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHPW8QrkX7LV7bvb2JSQJpn0EuI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LGMxbtXMNFRvtoY2MPVTVwtN.png?f=fotoalbum_large

Ik ga er van uit dat DP 101 de motor is en de value cancel aangeeft dat de lift stil staat. Maar hoe moet ik dit nu instellen zodat ik een knop krijg voor omhoog-stop-omlaag.

Wie zou mij vanaf hier verder kunnen helpen? Ik heb al heel veel gegoogled in de hoop antwoorden te vinden, maar tevergeefs.

Alvast bedankt voor de hulp! :)
Richard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:05
ocf81 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:02:
Ik heb een aantal ikea lampen. Gisteren bij thuiskomst gingen bepaalde lampen niet aan toen ik aan de knoppen zat die deze bedienen. Is dit een bekend euvel van HA of is dat eerder de schuld van een langzaam werkend ZigBee protocol?
Optie 3, "right tool for the job". Als je bv 10 lampen in 1 ruimte hebt moet je in HA niet 10 light entities gaan aansturen als je met allemaal hetzelfde wilt doen. Plaats ze dan op Zigbee niveau in een groep, wat in HA als 1 lamp verschijnt, en doe de actie(s) op die groep. En als je (herhaaldelijk) 10 lampen in 1 ruimte verschillende states wilt geven (individueel aan/uit, helderheid en/of kleur) kun je ook nog in Zigbee een scene aanmaken en die vanuit HA oproepen.
Met deze oplossing(en) wordt namelijk maar 1 broadcast bericht gestuurd over Zigbee, i.p.v. tien(tallen) unicast berichten. Dat scheelt enorm veel.

* RobertMe heeft nu een jaar of 4, 5 de Hue lampen aan Zigbee2mqtt hangen, gebruikmakende van groups & scenes, en nog nooit gehad dat een (deel van de) lamp(en) niet aan ging. Hoogstens dat incidenteel een lamp een vertraging heeft van max 1 seconde (dus bv 3 lampen instant en gelijktijdig aan gaan en de 4e net iets later aan gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

RobertMe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Optie 3, "right tool for the job". Als je bv 10 lampen in 1 ruimte hebt moet je in HA niet 10 light entities gaan aansturen als je met allemaal hetzelfde wilt doen. Plaats ze dan op Zigbee niveau in een groep, wat in HA als 1 lamp verschijnt, en doe de actie(s) op die groep. En als je (herhaaldelijk) 10 lampen in 1 ruimte verschillende states wilt geven (individueel aan/uit, helderheid en/of kleur) kun je ook nog in Zigbee een scene aanmaken en die vanuit HA oproepen.
Met deze oplossing(en) wordt namelijk maar 1 broadcast bericht gestuurd over Zigbee, i.p.v. tien(tallen) unicast berichten. Dat scheelt enorm veel.

* RobertMe heeft nu een jaar of 4, 5 de Hue lampen aan Zigbee2mqtt hangen, gebruikmakende van groups & scenes, en nog nooit gehad dat een (deel van de) lamp(en) niet aan ging. Hoogstens dat incidenteel een lamp een vertraging heeft van max 1 seconde (dus bv 3 lampen instant en gelijktijdig aan gaan en de 4e net iets later aan gaat).
Dat is inderdaad iets waar ik naartoe moet gaan werken. Wel raar dat het gisteren opeens fout ging, terwijl ik eerder geen problemen ondervond. Bedankt voor de tip!

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:02
AWEF schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:55:
Misschien een beetje off-topic hier, maar we zijn bezig voor zonnepanelen. Nu hebben we de keuze tussen een Enphase Envoy-S Metered of een Huawei SUN2000-3KTL-M1 omvormer. Aangezien ik in mijn vorige huis een Growatt omvormer had hangen en daar vooral het laatste half - driekwart jaar erg veel problemen mee had en ik dit in de toekomst wil voorkomen de vraag welke beter te integreren valt in HA.

Een van de opties die ik erg graag wil is het voorkomen van teruglevering indien negatieve stroomprijzen en dit, uiteraard, via HA kunnen regelen (dmv. uitzetten of beperken van de opwekking).

Ik heb gezien dat HA een eigen integratie heeft voor de Enphase systemen en er een HACS component is voor de Huawei. Waar ik alleen niet helemaal uit kom is hoe stabiel zijn de integraties en wat moet er gebeuren om ze in HA te zetten (las iets met modbus bij de Huawei omvormer)
Wat ervaring met de Enphase integratie. Werkt op zich goed maar is wel cloud based. Elke 15 minuten wordt de waarde opgehaald. Zover ik weet geen optie om de teruglevering uit te zetten/terug te schroeven.

Met Solaredge heb ik het lokaal draaien en haal je het op zovaak je wilt. Vooral handig als je (later) je overcapaciteit wil benutten voor bijv. verwarmen/koelen van het huis. Solaredge local heeft ook een optie om de teruglevering terug te schroeven/uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ocf81 Nee, is niet normaal. Draai je ZHA of Z2M? En welke stick?

Neem aan dus de huidige koppeling knop en lampen via HA? Dan kan je (oa aan de trace) zien of HA überhaupt zag dat je op de knop drukte.

Zigbee groep maken daarvoor kan handig zijn maar heb zelf nooit (Z2M met Ti stick) gezien dat berichten ander gemist werden, alleen wat trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vraag is of je uberhaupt deze data nodig hebt? Heb zelf een HomeWizard stroommeter in de meterkast geplaatst die aangesloten is aan de draden van de alamat van de zonnepanelen. Deze meter is 100% lokaal en rapporteert elke 5 secondes de waardes.

We hadden vanuit de bouw een Tannoy inverter, die is ook lokaal uit te lezen via de interface, maar bleek dan nog niet betrouwbaar daarin.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
BiG-GuY schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Vraag is of je uberhaupt deze data nodig hebt? Heb zelf een HomeWizard stroommeter in de meterkast geplaatst die aangesloten is aan de draden van de alamat van de zonnepanelen. Deze meter is 100% lokaal en rapporteert elke 5 secondes de waardes.

We hadden vanuit de bouw een Tannoy inverter, die is ook lokaal uit te lezen via de interface, maar bleek dan nog niet betrouwbaar daarin.
Uiteraard kan ik ook een Homewizzard 3-fasen meter plaatsen. Dat lost de uitdaging voor het meten van opbrengst op maar aangezien we een dynamisch contract hebben wil ik ook de zonnepanelen uit kunnen schakelen / kunnen begrenzen zodat er niet teruggeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27

Zelf heb ik een GoodWe omvormer en die werkt zonder cloud en heeft ook direct een grid export limit waarmee je terugleveren kan uitschakelen of terugschakelen tot je eigen verbruik (ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Septillion schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:23:
@ocf81 Nee, is niet normaal. Draai je ZHA of Z2M? En welke stick?

Neem aan dus de huidige koppeling knop en lampen via HA? Dan kan je (oa aan de trace) zien of HA überhaupt zag dat je op de knop drukte.

Zigbee groep maken daarvoor kan handig zijn maar heb zelf nooit (Z2M met Ti stick) gezien dat berichten ander gemist werden, alleen wat trager.
Z2M met een SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus-E aan een verlengsnoer van ca 1m. Ik zal eens kijken of ik een trace terug kan vinden in de logs.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:05
Ik wou vandaag is mijn 5 losse automatiseringen voor mijn rookmelders gaan bundelen in 1 automatisering.
Ik krijg het echter niet voorelkaar om in de message aan te geven welke rookmelder er is afgegaan.

iemand zo voorhanden wat er op de plek van <kamer> ingevuld zou moeten worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_EIphQGSHUfIrCGjTLre1BKmAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsktIT6krynS7THBG1ncdOHh.jpg?f=fotoalbum_large

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45

Toppe

Oké ✅

AWEF schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:41:
[...]

Uiteraard kan ik ook een Homewizzard 3-fasen meter plaatsen. Dat lost de uitdaging voor het meten van opbrengst op maar aangezien we een dynamisch contract hebben wil ik ook de zonnepanelen uit kunnen schakelen / kunnen begrenzen zodat er niet teruggeleverd wordt.
Vorig jaar was 0,18% negatief qua terug leveren… kosten maken om een paar euro per jaar te besparen 7(8)7

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Toppe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:50:
[...]

Vorig jaar was 0,18% negatief qua terug leveren… kosten maken om een paar euro per jaar te besparen 7(8)7
Eens, maar als ik nu de keus heb, dan wil ik die graag mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:02
QempZoR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:44:
Ik wou vandaag is mijn 5 losse automatiseringen voor mijn rookmelders gaan bundelen in 1 automatisering.
Ik krijg het echter niet voorelkaar om in de message aan te geven welke rookmelder er is afgegaan.

iemand zo voorhanden wat er op de plek van <kamer> ingevuld zou moeten worden?
[Afbeelding]
Als je de triggers een ID meegeeft kan je onderstaande in het bericht opnemen:

YAML:
1
{{ trigger.id }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:10
Opeens werkt m'n deCONZ stick niet meer in HA. Ik heb zelfs een full backup teruggezet van een paar dagen terug (voordat ik upgrade naar de laatste versie van HA) maar dat hielp ook niet.

Als ik in de system logs kijk:
Logger: homeassistant.components.deconz
Source: components/deconz/gateway.py:364
Integration: deCONZ (documentation, issues)
First occurred: 4:59:34 PM (4 occurrences)
Last logged: 5:01:04 PM

Error connecting to deCONZ gateway at 172.30.33.1
Het device is ook in een foutstaat.

En als ik de deCONZ addon wil openen dan is hij niet gestart (The add-on is not running. Do you want to start it now?). En als ik vervolgens de add-on probeer te starten dan lukt dat ook niet. Als ik de logs van de deCONZ addon bekijk zie ik het volgende:
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
[17:04:29] INFO: Running the deCONZ OTA updater...
[17:04:29] INFO: Running the OSRAM LEdvance OTA updater...
[17:04:29] INFO: Websockify waiting for VNC to start
[17:04:29] INFO: Running the IKEA OTA updater...
[17:04:29] WARNING: Your direct VNC access is not protected!
[17:04:29] INFO: Starting VNC server (local/no)...
[16:04:31] WARNING: Halt add-on
s6-rc: info: service legacy-services: stopping
[16:04:31] INFO: Service restart after closing
s6-rc: info: service legacy-services successfully stopped
s6-rc: info: service legacy-cont-init: stopping
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully stopped
s6-rc: info: service fix-attrs: stopping
s6-rc: info: service fix-attrs successfully stopped
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: stopping
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully stopped
Het lijkt wel alsof de addon vanzelf stopt..
24-02-05 17:38:23 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.addon] Watchdog found addon deCONZ is stopped, restarting...

[ Voor 70% gewijzigd door vortexnl1982 op 05-02-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@QempZoR Als aanvulling op @belly89, dan moet je de triggers wel een id geven. Mooie is dat je daarvoor dan een gebruikersvriendelijke naam voor zou kunnen gebruiken.

Als je state triggers gebruik zou je met {{ trigger.to_state.name }} zou je ook direct de naam van je device moeten kunnen gebruiken maar die is misschien wat lang.

PS Je automations als code plaatsen is stuk makkelijker dan een plaatje :)

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 05-02-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ora et Labora schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Je zou een script kunnen maken, dat als je de helderheid verhoogt dat script aanroept.

Device: Tafellamp.
Voorwaarde: Tafellamp staat aan.
Actie: increase brightness

Device: TV-lamp
Voorwaarde: TV-lamp staat aan.
Actie: increase brightness

Enzovoorts, voor elke lamp.
Ik wil nog iets voor elkaar krijgen, en vraag me af of dit ook handig is om met scripts te doen.

Ik wil in de ochtend overal in huis een andere helderheid en warmte dan bijvoorbeeld in de middag en in de avond. Nu zijn daar wel integraties voor zoals adaptive lighting, echter heb ik dit geprobeerd, maar gingen de lampen vaker een eigen leven leiden en werkte het niet altijd out of the box. Ik heb later wel al HA lichtgroepen omgezet naar z2mqtt lichtgroepen, dus misschien zal het nu wat beter zijn. Kortom was mijn ervaring niet heel erg goed.

Ik wil echter wel hetzelfde bereiken, dus aan de hand van de stand van de zon wil ik dat de helderheid en de warmte automatisch aanpast zodra ik lampen aan zet (dus daarna niet meer, enkel als ik ze aan zet).

Is zoiets makkelijk in elkaar te zetten met een script? Of zijn die integraties dan toch echt de uitkomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
Septillion schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:44:
@QempZoR Als aanvulling op @belly89, dan moet je de triggers wel een id geven. Mooie is dat je daarvoor dan een gebruikersvriendelijke naam voor zou kunnen gebruiken.

Als je state triggers gebruik zou je met {{ trigger.to_state.name }} zou je ook direct de naam van je device moeten kunnen gebruiken maar die is misschien wat lang.

PS Je automations als code plaatsen is stuk makkelijker dan een plaatje :)
Thanks heren! De Trigger ID's was het duwtje in de juiste richting :+

Met onderstaande YAML ben ik eruit gekomen en werkt het zoals ik zou willen :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: Rookmelders - meldingen
trigger:
  - type: smoke
    platform: device
    device_id: 6623c6ce580819340bef035cd1931808
    entity_id: 582dd6315942f04a0aa6cde704efcc42
    domain: binary_sensor
    id: Rookmelder Babykamer
    device_id: cfacc01e800dc44bf58232ebda706eb6
    entity_id: 049efbf4bd9bd2f480f93076cb99e324
    id: Rookmelder Zolder
    device_id: 501e1f2cd0891d059a50f252de7f5f78
    entity_id: a68f7510faee464df5ed44252824d938
    id: Rookmelder Werkkamer
    device_id: 68737dab3203bbc1ca7bd1d1ddc572ea
    entity_id: 73d97d4da2bda76048cc81bed3ddb5f9
    id: Rookmelder Woonkamer
    device_id: bc479f43bc11286a567aa20d987b2f90
    entity_id: ff9a72e59664d2619aa7fb7eaf6b2978
    id: Rookmelder Keuken
action:
  - service: notify.mobile_app_iphone_xxxxxxx
    data:
      data:
        push:
          sound:
            name: default
            critical: 1
            volume: 1
      title: "{{ trigger.id }}"

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 05-02-2024 18:46 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wolly schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:09:
[...]

Ik heb de nieuwe wifi stick geinstalleerd en kon nu wel cloudcutter gebruiken 8)

Daarna Libretiny addon geinstalleerd en de yaml geupload vanuit HA.

Alleen zie ik nu in HA 13 sensoren maar niet de sensoren die ik eigenlijk had verwacht zoals voltage, current en power :?

[Afbeelding]

In de log van de yaml file zie ik wel data.
[Afbeelding]
Wat @u_nix_we_all zegt, even verwijderen en opnieuw toevoegen. Vooral die pin-debug-entities zijn hardnekkig, geen idee waarom.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-08 19:56

ViezeVis

Sample Text

QempZoR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Thanks heren! De Trigger ID's was het duwtje in de juiste richting :+

Met onderstaande YAML ben ik eruit gekomen en werkt het zoals ik zou willen :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: Rookmelders - meldingen
trigger:
    device_id: 6623c6ce580819340bef035cd1931808
    entity_id: 582dd6315942f04a0aa6cde704efcc42
    id: Rookmelder Babykamer
    device_id: cfacc01e800dc44bf58232ebda706eb6
    entity_id: 049efbf4bd9bd2f480f93076cb99e324
    id: Rookmelder Zolder
    device_id: 501e1f2cd0891d059a50f252de7f5f78
    entity_id: a68f7510faee464df5ed44252824d938
    id: Rookmelder Werkkamer
    device_id: 68737dab3203bbc1ca7bd1d1ddc572ea
    entity_id: 73d97d4da2bda76048cc81bed3ddb5f9
    id: Rookmelder Woonkamer
    device_id: bc479f43bc11286a567aa20d987b2f90
    entity_id: ff9a72e59664d2619aa7fb7eaf6b2978
    id: Rookmelder Keuken
action:
  - service: notify.mobile_app_iphone_xxxxxxx
    data:
      data:
        push:
          sound:
            name: default
            critical: 1
            volume: 1
      title: "{{ trigger.id }}"
Welke rookmelders gebruik je hiervoor? :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
ViezeVis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Welke rookmelders gebruik je hiervoor? :)
Honeywell / Aqara / Xiaomi

Gekoppeld aan een Aqara M2 en die via de Homekit controller in HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
BiG-GuY schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Bij deze mijn automation die om 08:00 triggert:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
  alias: 08:00
  trigger:
    at: 08:00:00
  action:
    target:
      entity_id:
      - input_boolean.dakterras_zomer
      - input_boolean.gameroom_zomer
      - input_boolean.gang_zomer
      - input_boolean.kantoor_zomer
      - input_boolean.keuken_zomer
      - input_boolean.sauna_zomer
      - input_boolean.tuin_zomer
      - input_boolean.woonkamer_zomer
  - if:
      weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
    then:
      data:
        option: scene.slaapkamer_nacht
      target:
      data:
      target:
        entity_id: '{{ states(''input_select.slaapkamer_lampen'')}}'
      target:
        entity_id: input_boolean.slaapkamer_winter
    alias: Weekday

En bij deze mijn automation die om 09:00 triggert:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
  alias: 09:00
  trigger:
    at: 09:00:00
  action:
    target:
      entity_id:
      - input_boolean.dakterras_winter
      - input_boolean.gameroom_winter
      - input_boolean.kantoor_winter
      - input_boolean.keuken_winter
      - input_boolean.tuin_winter
      - input_boolean.woonkamer_winter
  - alias: Weekday
    if:
      weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
    then:
    data:
      option: scene.slaapkamer_dag
    target:
    data:
    target:
      entity_id: "{{ states('input_select.slaapkamer_lampen')}}"
  - alias: Weekend
    if:
      weekday:
      - sat
      - sun
    then:
      target:
        entity_id: scene.slaapkamer_nacht
      data:
  - alias: Badkamer Lampen aan
    if:
      entity_id: light.badkamer_lampen
    then:
      target:
        entity_id: scene.badkamer_dag
      data:
  - alias: Sauna Lampen aan
    if:
      entity_id: light.sauna_lampen
    then:
      target:
        entity_id: scene.sauna_dag
      data:

In de ochtend wil ik een snellere overgang, zodat het duidelijk is wanneer het 09:00 is. In de avond gebruik ik transition: 900 om te schakelen tussen dag -> avond -> nacht afhankelijk van de tijd.

De input_select gebruik ik om de dynamische scenes te laten werken.

Let op dat je lampen een langere transition wel aankunnen, Hue lampen kunnen daarmee omgaan, zelfs 3600 werkt. De transition wordt door HA meegestuurd als 1 commando, dus je spamt op die manier niet je Zigbee netwerk met elke minuut een commando.

De Input Booleans heb ik gemaakt om stateful scenes te hebben, iets wat HA zelf niet ondersteund helaas. Deze heb ik alleen nodig voor de gordijnen/rolluiken.
Dank je, dit heeft me al erg geholpen. Ik had geen idee dat je van die lange transitions kon doen, maar dat maakt het echt veel fijner....

Pagina: 1 ... 168 ... 329 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.