Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 167 ... 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Jcrs7 ZHA dus? En welke stick? En welke devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
jenk schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:22:
[...]

De hobbel om het proberen zit in de spaarzame tijd die ik ervoor heb. Ik ben geen ICT''er van beroep en ook niet de jongste meer en ik heb een fulltime baan, dus het gaat allemaal niet zo snel als ik zelf zou willen. Ik ben echt blij met de tips die ik krijg en ga ze zeker rustig doorlezen en zal weer nieuwe vragen stellen als ik daar aan toe ben. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd :)
Oww, absoluut. Maar naar mijn idee ben je nu veel meer tijd kwijt aan (nogmaals) vragen terwijl je gewoon eens wat moet gaan proberen. Hoef je dus echt geen programmeur voor te zijn, gewoon lekker klikken :) Zoals ik al zei, ik begon ook maar met een "deur open" => "licht aan" automation :+ Om te beginnen moet je gewoon niet Rome als uitgangspunt hebben, begin eerst eens met het bouwen van ’t Woudt.

Maar goed, met HA kan heel veel en is gratis maar dat komt gewoon met de compromis dat het een wat stijle leercurve heeft en dus een investering van tijd kost. Bedoel, wil je makkelijk dan moet je Hue pakken. Maar dan moet je weer niet zeuren dat niet alles mogelijk is of überhaupt te koppelen is.

Even terug komende op je "ongelijk aan 16 graden", die is in Domotics dus ook niet nodig. Kan juist nu ook al voor iets geks zorgen. Want wat je nu hebt is dat je het setpoint niet aanpast als het toevallig in de kamer exact NU 16 graden is. Ook al komt dat omdat je nog aan het verwarmen bent. Gezien normaal de kamertemperatuur rond het vorige setpoint ligt zal het simpelweg i 99,9% van de gevallen niet waar zijn. Kan er dus gewoon uit (zowel in HA als Domoticz).

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 01-02-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:17
Septillion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:34:
@ChrisM Dit is nu exact waarom ik altijd "hamer" op availability toevoegen aan template sensoren. Zeker voor total increasing onmisbaar.

Want je bronsensoren zijn namelijk helemaal geen 0 geworden maar even unavailable, een state waar HA bij weet dat er geen geldige data is. Maar die is niet om te zetten naar float dus zou leiden tot error. Maar als 'oplossing' zeg jij nu, reken dan maar met de waarde 0.

Maar ipv dat te doen zou je dus ook gewoon de template sensor als unavailable moeten renderen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - name: "HP SUM Total Heat Generation"
    state: "{{ states('sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating') | float(0) 
      + states('sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_heat_amount') | float(0)}}"
    availability: >-
      {{
        has_value('sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating')
        and has_value('sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_heat_amount')
      }}
    state_class: "total_increasing"
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: energy
    unique_id: "sensor.hp_sum_total_heat_generation"
Top! Duidelijk, ga ik doen. Ik ken inderdaad availability niet, nu wel, ga ik toepassen.

En… de state_class: welke kan ik het beste gebruiken in deze situatie? Ik zie soms ook dat de waarde van de eerste luxtronik sensor naar beneden gaat (paar kWh, geen idee waarom eigenlijk). Zou ik dan total moeten gebruiken ipv total increasing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ChrisM Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Weet je dat heel zeker? En wat is de state_class van de bronsensoren?

Maar als dat wel gebeurd dan zou je inderdaad naar 'total' kunnen switchen maar echt correct is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:38
@ChrisM Alternatief is je template sensor trigger based maken, en zo configureren dat hij altijd een state hoger dan de vorige gebruikt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Septillion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:06:
@ChrisM Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Weet je dat heel zeker? En wat is de state_class van de bronsensoren?

Maar als dat wel gebeurd dan zou je inderdaad naar 'total' kunnen switchen maar echt correct is het niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgkS3scKWYiyDx6T3AcRFV1CrKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LTXtfU6IMTQ4pKMEUpkfzQ4e.png?f=fotoalbum_large
Zie net na middernacht vannacht.

State class is ook total_increasing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD7DD6HRwLNYZSvn1pBv5y0OIfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cakzoDGMOXiO0ePnIIV3lquN.png?f=fotoalbum_large
Das dan eigenlijk wel gek, he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
ChrisM schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:48:
[...]

[Afbeelding]
Zie net na middernacht vannacht.

State class is ook total_increasing:
[Afbeelding]
Das dan eigenlijk wel gek, he?
En deze komt uit een integratie? Of is dit ook een template sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ChrisM Tijd voor een bug report? Want als dit uit een integratie komt is dat niet correct :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
TheFes schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:49:
[...]

En deze komt uit een integratie? Of is dit ook een template sensor?
luxtronik2 HACS integratie. Ik ga een bugreport doen. Thanks.

Voor nu, om dit te omzeilen... wat zou ik dan het beste kunnen doen (Naast availability toevoegen)? Het is sowieso wel gek, want nu lijkt het alsof de gegenereerde warmte weg gaat en dat is natuurlijk niet zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheFes
De beta week is weer begonnen:
2024.2 Beta release notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor zij die nog volgen in mijn treinverhaal ;)

Het maken van de tabel met afwisselende achtergrondkleurtjes per rij is (eindelijk) gelukt. Per rij wordt ook een linkje weergegeven om naar een detail pagina van de trein te gaan. Ik kan in de link via de querystring parameters meegeven. De vraag is nu hoe ik deze querystring kan uitlezen in een ander dashboard.

Of bestaat er een nette manier om data (2 parameters) door te geven bij het navigeren tussen 2 dashboards?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ChrisM Mja, die warmte kan niet weg gaan inderdaad. Maar dan zal je moeten zien te achterhalen wat er fout gaat.

Rapporteert hij soms even te veel en volgt er dan een "correctie", dan zou 'total' het wel op moeten lossen voor long term maar heb je dus nog piekjes.

Maar lijkt mij eerder dat hij gewoon af en toe wat energie vergeet. Dat is wat lastiger op te lossen... Dan zou je een sensor moeten maken die alleen een verschil omhoog ook volgt maar verschil naar beneden niet. Zou met trigger based template sensor wel moeten kunnen maar wel beetje lastige pleister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Volgens mij is daar geen UI only oplossing voor. Misschien dat browser-mod daar wat voor heeft?

Anders via twee helpers?

Klinkt mij onder aan de streep bijna alsof je zelf een custom card ad moeten bouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Septillion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:23:
@ChrisM Mja, die warmte kan niet weg gaan inderdaad. Maar dan zal je moeten zien te achterhalen wat er fout gaat.

Rapporteert hij soms even te veel en volgt er dan een "correctie", dan zou 'total' het wel op moeten lossen voor long term maar heb je dus nog piekjes.

Maar lijkt mij eerder dat hij gewoon af en toe wat energie vergeet. Dat is wat lastiger op te lossen... Dan zou je een sensor moeten maken die alleen een verschil omhoog ook volgt maar verschil naar beneden niet. Zou met trigger based template sensor wel moeten kunnen maar wel beetje lastige pleister.
Dank! (En @TheFes ook). Ik ga voor Total, en hoop dat de integratie het op gaat lossen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:25:
@Brynnie Volgens mij is daar geen UI only oplossing voor. Misschien dat browser-mod daar wat voor heeft?

Anders via twee helpers?

Klinkt mij onder aan de streep bijna alsof je zelf een custom card ad moeten bouwen :+
Via helpers is in een loop moeilijk, want ik weet op voorhand niet op welke trein de user zal klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 15:12
Helaas geen optie om de automatiseringen als vanouds weer te geven.
Ik gebruik de januari-update inmiddels maar vind het echt irritant, het duurt gewoon langer om automatiseringen via de UI te maken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ora et Labora schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Helaas geen optie om de automatiseringen als vanouds weer te geven.
Ik gebruik de januari-update inmiddels maar vind het echt irritant, het duurt gewoon langer om automatiseringen via de UI te maken.
Verwacht eerlijk gezegd ook niet dat die optie er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Ik weet dus niet exact hoe het er uit ziet en wat je dus wilt doen. Maar twee parameters doorgeven lijkt me nog wel kunnen met twee helpers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:59:
@Brynnie Ik weet dus niet exact hoe het er uit ziet en wat je dus wilt doen. Maar twee parameters doorgeven lijkt me nog wel kunnen met twee helpers.
  • Stap 1: JSON van de vertrekkende en aankomende treinen wordt opgehaald via rest api
  • Stap 2: Presentatie van gegevens op markdown card met loop voor elke vertrekkende trein in een tabel en loop voor elke aankomende trein in een andere tabel.
  • Stap 3: Detail pagina van trein met alle info (de treinbeheerder stuurt veel info mee)
  • Stap 4: "Abonneren" op een trein. Als je een trein neemt, kan je ervoor zorgen dat je een notificatie krijgt wanneer een trein bvb vertraging krijgt, of van perron verandert.
De data in stap 2 wordt dus getoond door te loopen door de json gegevens:
code:
1
2
3
4
5
{% set connection_attr = state_attr("sensor.t_v_n", "connection") %}
{% for t in state_attr("sensor.t_v_n", "connection")%}
   Maak tabelrij aan met trein gegevens (vertrek (+ evt vertraging), aankomst, perron, richting, ...
   Bvb: {{ t.departure.time | int | timestamp_custom('%H:%M')}}u ...
{% endfor %}

In die for lus, moet ik dus per trein een button (link a href?) hebben die naar het detaildashboard verwijst. Verwijzen naar een ander dashboard is eenvoudig, maar de data meesturen blijkbaar iets minder. Eén ding meesturen zou al voldoende zijn, dan haal ik de data in het andere dashboard weer uit de json. (Bvb parameter "vertrek1", dan weet ik dat ik van de vertrekkende treinen de eerste uit json moet halen.

Stap 1 is af, stap 2 bijna

Stap 3 is ook bijna af, maar ik moet ervoor zorgen dat de gegevens van de geselecteerde trein uit stap 2 hier op te vragen zijn, zodat ik de details van de juiste trein kan tonen.

Stap 4 is toekomstplan. Denk aan combinatie locatie, treingegevens, notificatie, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10 13:12
EWK schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Wat gebruik je als coördinator?
Ik heb de Sonoff dongle usb stick
Septillion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:50:
@Jcrs7 ZHA dus? En welke stick? En welke devices?
De Sonoff dongle usb stick. Ik had het bijv. met 4 Ikea lampen en de rodret dimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Mm, ja, issue lijkt dat een Markdown card geen optie heeft op acties uit te voeren.

En de UI is niet gebouwd om data extra data mee te sturen in de href. Wat ik al zei, die klinkt enorm alsof je misschien moet verdienen in custom cards en integraties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:46:
@Brynnie Mm, ja, issue lijkt dat een Markdown card geen optie heeft op acties uit te voeren.

En de UI is niet gebouwd om data extra data mee te sturen in de href. Wat ik al zei, die klinkt enorm alsof je misschien moet verdienen in custom cards en integraties...
Als ik een manier vind om bij een klik op een <ha-icon icon='mdi:train'></ha-icon> een helper in te stellen én vervolgens naar een ander dashboard te gaan, ben ik al geholpen...

Edit: Eigenlijk zelfs enkel een helper instellen. Want die navigatie naar een dashboard kan ik waarschijnlijk doen in een automatisatie van on_change van die helper, niet?

[ Voor 13% gewijzigd door Brynnie op 01-02-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jcrs7 Dat zegt alleen nog weinig ;) Sonoff maakt namelijk twee super verschillende sticks. Helaas wijken de namen maar op een enkel karakter af. Namelijk de ZBDongle-P (Ti chip + zstack/koekk firmware) en de ZBDongle-E (SL chip met SL ezsp firmware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Mja, maar dat is dus volgens mij net niet mogelijk :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:54:
@Brynnie Mja, maar dat is dus volgens mij net niet mogelijk :/
Correctie: Nóg niet mogelijk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@Brynnie
Je helper zou je wellicht kunnen instellen via een call vanuit je href naar de Home Assistant Rest API.
Dan moet je misschien 2 aparte handelingen doen om naar je andere dashboard te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirCoffey
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-10 22:00
Hoi allemaal, ik heb een vraagje.
Ik heb een vrij simpele automatisering welke de spots in de keuken aan doet wanneer er beweging wordt gedetecteerd. Echter wil het voorkomen dat wanneer de spots uit zijn, en de 'Spots uit' automation wordt getriggered, de spots gedimd toch aan gaan. Dit gebeurt vooral 's avonds, wanneer de condities van de 'Spots aan' automation niet geldig zijn (het is na 22:00). Dit is alleen niet te zien in Home Assistant, daar zijn ze nog steeds uit.
Heeft iemand dit eerder gezien?
Het zijn IKEA spots welke ik aanstuur via Z2M.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
- alias: Spots aan - Beweging
  id: keukenspotsaan
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.bewegingssensor_occupancy
    from: "off"
    to: "on"
  condition:
    - condition: numeric_state
      entity_id: sensor.ws2900_v2_01_18_solar_radiation
      below: 8
  action:
    - condition:
      - condition: time
        after: 07:30:00
        before: '22:00:00'
    - service: light.turn_on
      target:
        entity_id:
          - light.keukenspots
      data:
        brightness: 200
        transition: 1

- alias: Spots uit- Beweging
  id: keukenspotsuit
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.bewegingssensor_occupancy
    from: "on"
    to: "off"
    for: "00:00:30"
  action:
    - service: light.turn_off
      target:
        entity_id:
          - light.keukenspots
      data:
        transition: 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:29
Mijn nieuwste automation is de kattenverjager.

Middels camera zie ik dat er altijd 's nachts katten langskomen in de tuin. Ik heb nu een Zigbee waterklep op batterij gekocht waarmee ik de tuinslang kan besturen. Ik zet deze aan als ik een signaal krijg van zowel de Hue Outdoor Motion sensor als de camera's. Automation staat alleen 's nachts aan en is alleen actief als iedereen thuis is, voordeur dicht en hekdeur dicht is.

Nu hopen dat de katten wegblijven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012

ViezeVis

Sample Text

banaliteit schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:37:
Mijn nieuwste automation is de kattenverjager.

Middels camera zie ik dat er altijd 's nachts katten langskomen in de tuin. Ik heb nu een Zigbee waterklep op batterij gekocht waarmee ik de tuinslang kan besturen. Ik zet deze aan als ik een signaal krijg van zowel de Hue Outdoor Motion sensor als de camera's. Automation staat alleen 's nachts aan en is alleen actief als iedereen thuis is, voordeur dicht en hekdeur dicht is.

Nu hopen dat de katten wegblijven.
Vanwege trainingsdoeleinden moeten we de beelden wel even inspecteren _O-

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@SirCoffey Even om te kijken of ik het snap, als je de light.turn_off doet als de lampen al uit staan dan gaan ze zachtjes aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:47
@SirCoffey gaat die tijdsconditie wel goed?
before-tijd zonder quotes, after-tijd met enkele quotes...

Bij ziet het er in een script zo uit:
after: "07:15:00"
before: "08:45:00"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirCoffey
Klopt inderdaad. Ik kan het ook zelf repliceren door eerst de 'Spots aan' automation handmatig te triggeren, waardoor de spots aan gaan, daarna 'Spots uit', waardoor ze uit gaan. Wanneer ik dan nogmaals 'Spots uit' trigger, gaan ze gedimd uit.

I
djiedjee schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:53:
@SirCoffey gaat die tijdsconditie wel goed?
before-tijd zonder quotes, after-tijd met enkele quotes...

Bij ziet het er in een script zo uit:
after: "07:15:00"
before: "08:45:00"
k heb de dubbele quotes er nu omheen gezet, dat maakt geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@SirCoffey Ik zit ook nog even te kijken en ik val vooral over waar je time condition staat... Dat lijkt volgens de UI niet helemaal te kloppen.

En je schrijft "keuken spots", is het een Zigbee groep toevallig? Want Z2M + Ikea + Groepen lijken soms wat gekke dingen te doen. Maar juist een transistion instellen leek dat deels te fixen.

Als je de turn off action gewoon eens via dev tools doet, en dan met en zonder transition, doet het zich dan ook voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirCoffey
@Septillion Het is inderdaad een Zigbee groep, deze had ik eerst aangemaakt in Z2M, daar had ik het probleem ook, nu is het een groep in HA.

Ik heb net verschillende volgordes geprobeerd via de dev tools, het is altijd wanneer de tweede keer uit met een transition gebeurd, de lampen gedimd weer aan gaan. Zonder transition blijven ze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@SirCoffey Dan ben ik toch bang dat Z2M daar een oepsje maakt / bug heeft :/

Als work around zou je bij de uit automation de conditie kunnen toevoegen dat de lampen aan moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10 13:12
Septillion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:51:
@Jcrs7 Dat zegt alleen nog weinig ;) Sonoff maakt namelijk twee super verschillende sticks. Helaas wijken de namen maar op een enkel karakter af. Namelijk de ZBDongle-P (Ti chip + zstack/koekk firmware) en de ZBDongle-E (SL chip met SL ezsp firmware).
Ik heb de ZBDongle-P met Ti chip en Firmware: Z-Stack 20210708

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jcrs7 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Ik heb de ZBDongle-P met Ti chip en Firmware: Z-Stack 20210708
Die is wel een beetje bejaard, er zijn ondertussen al weer heel wat bugs geplet. Even upgraden naar 20230507?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirCoffey
Septillion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:17:
@SirCoffey Dan ben ik toch bang dat Z2M daar een oepsje maakt / bug heeft :/

Als work around zou je bij de uit automation de conditie kunnen toevoegen dat de lampen aan moeten staan.
Dan lijkt me dat inderdaad de beste optie, bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-10 14:32
Zit er nou veel verschil in performance van die sticks? Heb zelf een Conbee, ivm verbouwing beetje aan het schuiven met mijn HA doosje. Merk wel dat Zigbee slechter daarmee om lijkt kunnen gaan dan Zwave. Maar misschien is Conbee wel niet geweldig?
(Zwave is Aotec dingetje)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
@Septillion @verjager Data versturen tussen dashboards blijkt inderdaad moeilijker dan gedacht. De HA API helpt me niet onmiddellijk, javascript is om begrijpelijke veiligheidsredenen niet mogelijk en via a href gaat het ook niet.

Misschien kan ik een div verbergen in de markdown card en die zichtbaar maken wanneer op een trein geklikt wordt? Zo kan ik alles binnen dezelfde card houden? Advies?

[Ben luidop aan het denken]

Ik had het logisch gevonden dat je (met veiligheidsvoorwaarden) binnen eenzelfde instantie toch kan communiceren tussen dashboards. Eventueel zelfs met een long-lived-token of zo.

[ Voor 17% gewijzigd door Brynnie op 01-02-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Laatst online: 24-10 19:18
Ik ben sinds kort gestart met HASS op mijn Raspberry Pi maar ik kwam waarschuwingen tegen voor het aantal schrijfacties van de database. Nu probeer ik de schrijfacties te beperken door configuratie van de recorder. Dit heb ik volgens de documentatie in configuration.yaml gezet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

recorder:
  commit_interval: 60
  purge_keep_days: 1
  include:
    domains:
      - todo

logbook:
  include:
    domains:
      - todo

Maar na herstart van HASS zie ik nu nog steeds nieuwe entries in het logboek anders dan todo (gekozen omdat ik die niet gebruik). Confguratie is valide volgens HASS. Wat doe ik fout?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 01-02-2024 20:32 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb een tweedehands luchtbevochtiger gekocht, een Venta LW55. Fijn ding, al is 'ie niet zo smart. Je stelt de ventilatie op een bepaalde stand in (1,2 of 3) en dan blijft 'ie blazen (luchtvochtigheid komt daarmee op zo'n 55 procent).
Er gaat 10 liter water in, en dat heeft 'ie na 1,5 dag verbruikt op de hoogste stand.

Maar nu wil ik het ding wat slimmer maken, met in ieder geval 2 functies:

1. Ik zou graag de elektronische schakelaar via home assistant willen kunnen schakelen, ik denk dat ik dan een relais (zoals in een afzuigkap) zou moeten gebruiken?
Als je de stekker eruit trekt, en er daarna weer in, gaat 'ie verder op de laatst ingestelde stand, dus met een slimme stekker zou ook nog kunnen.

2. Daarnaast wil ik graag het resterende waterniveau in de bak willen meten. Helaas is er weinig plek voor een sensor onder het deksel, omdat daar de ronddraaiende waaiers in zitten. Ik heb aan de zijkanten van de bak 1,5 cm over met vrij zicht op het water, dus daar zou dan een waterniveausensor moeten komen. Zijn die er in de vorm van een soort 'lint'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tweak_dude Ik zie zo even niet waarom het niet het gewenste effect heeft.

Maar even van de andere kant, tenzij je alleen een snelle test wilt doen is al die extra data echt wel nuttig in gebruik. En dat is op zich dus ook redelijk simpel te doen met een SSDtje eraan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@belastingdienst Voor het eerste zou gewoon een smart plug het makkelijkste zijn.

Voor het tweede zou je kunnen kijken naar een ESP met een ultrasoon sensor. Maar ben je wel volledig in DIY land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05:09
Op de HASS discord heb ik niet veel respons gekgegen, maar weet er iemand toevallig hoe je HASS notificaties in Android Auto én op smartphone werkend krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
MXMan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:49:
Op de HASS discord heb ik niet veel respons gekgegen, maar weet er iemand toevallig hoe je HASS notificaties in Android Auto én op smartphone werkend krijgt?
Lukt alleen naar je telefoon wel?

en heb je dit in de documentatie gezien?
https://companion.home-as...droid-auto/#notifications

[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 02-02-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:12
Weet iemand of het mogelijk is om ALLEEN de brightness te verhogen of te verlagen van de lampen die aan staan?

Om het wat beter uit te leggen. Voor lampen werk ik hoofdzakelijk met groepen of scenes.
Ik heb hier bijvoorbeeld een film scene, die gekoppeld is aan de woonkamer groep (in Z2MQTT).
Nu gaan met de Film scene, ook bepaalde lampen uit, zoals de tafellamp. Als ik nu echter toch de lampen wat feller of minder fel wil hebben, dan gaat de tafellamp ook weer aan.

Nu is het wel ergens logisch, aangezien ik de lampen van de "woonkamer groep" feller zet, echter zou ik dit niet willen. Is er een mogelijkheid om enkel de lampen die aan staan te bedienen?

Ik zou echt enorm blij zijn als ik dit kan verhelpen, want mijn vrouw is er niet al te blij mee zoals dit nu werkt, en ben al een tijdje op zoek naar een oplossing.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:59:
Weet iemand of het mogelijk is om ALLEEN de brightness te verhogen of te verlagen van de lampen die aan staan?

Om het wat beter uit te leggen. Voor lampen werk ik hoofdzakelijk met groepen of scenes.
Ik heb hier bijvoorbeeld een film scene, die gekoppeld is aan de woonkamer groep (in Z2MQTT).
Nu gaan met de Film scene, ook bepaalde lampen uit, zoals de tafellamp. Als ik nu echter toch de lampen wat feller of minder fel wil hebben, dan gaat de tafellamp ook weer aan.

Nu is het wel ergens logisch, aangezien ik de lampen van de "woonkamer groep" feller zet, echter zou ik dit niet willen. Is er een mogelijkheid om enkel de lampen die aan staan te bedienen?

Ik zou echt enorm blij zijn als ik dit kan verhelpen, want mijn vrouw is er niet al te blij mee zoals dit nu werkt, en ben al een tijdje op zoek naar een oplossing.
Je kunt een template light maken die bij wijzigen van brightness alleen de lampen die al aan staan in je groep aanpast. Dit is eventueel ook nog aan te passen om ook color_temp te ondersteunen.

https://community.home-as...e-style/467208/4?u=thefes

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 02-02-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:04:
[...]

Je kunt een template light maken die bij wijzigen van brightness alleen de lampen die al aan staan in je groep aanpast. Dit is eventueel ook nog aan te passen om ook color_temp te ondersteunen.

https://community.home-as...e-style/467208/4?u=thefes
Dank je, ik heb deze post inderdaad voorbij zien komen van je. Ik kwam er alleen nog niet helemaal uit.
Ik werp er nu even een nieuwe blik op, om te kijken of ik eruit kan komen.

@TheFes
Zover ik het kan lezen moet ik dus voor alle groepen een template aanmaken?
Is dit overigens dan niet veel werk, en gevoelig voor fouten? Want ik moet hiermee best wel veel in gaan stellen (alle groepen), en ik moet per groep alle namen handmatig wijzigen etc. Als ik dan later een groepnaam aanpas o.i.d, dan moet ik dat in die templates ook weer aanpassen....

Ik denk dat het voor vele van jullie een probleem is, maar ik ben niet dagelijks aan het rommelen in HA, dus ik probeer dingen zo hufterproof en zo simpel mogelijk te houden (mits mogelijk).

Dus als dit echt de enige optie is, dan moet ik dit maar gaan gebruiken. echter hoopte ik dat er een makkelijkere oplossing was.

Kan ik overigens iets van deze code niet in de brightness knop zetten van de Hue dimmer switch die ik gebruik? Of is dat veel minder logisch om te doen? Dan heb ik het namelijk wel allemaal in 1 automation zitten.

[ Voor 42% gewijzigd door Wachten... op 02-02-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:18:
[...]

Dank je, ik heb deze post inderdaad voorbij zien komen van je. Ik kwam er alleen nog niet helemaal uit.
Ik werp er nu even een nieuwe blik op, om te kijken of ik eruit kan komen.

@TheFes
Zover ik het kan lezen moet ik dus voor alle groepen een template aanmaken?
Is dit overigens dan niet veel werk, en gevoelig voor fouten? Want ik moet hiermee best wel veel in gaan stellen (alle groepen), en ik moet per groep alle namen handmatig wijzigen etc. Als ik dan later een groepnaam aanpas o.i.d, dan moet ik dat in die templates ook weer aanpassen....

Ik denk dat het voor vele van jullie een probleem is, maar ik ben niet dagelijks aan het rommelen in HA, dus ik probeer dingen zo hufterproof en zo simpel mogelijk te houden (mits mogelijk).

Dus als dit echt de enige optie is, dan moet ik dit maar gaan gebruiken. echter hoopte ik dat er een makkelijkere oplossing was.

Kan ik overigens iets van deze code niet in de brightness knop zetten van de Hue dimmer switch die ik gebruik? Of is dat veel minder logisch om te doen? Dan heb ik het namelijk wel allemaal in 1 automation zitten.
Om hoeveel groepen gaat het?

Je moet een template light per groep aanmaken, en per template light de verwijzingen naar de group goed zetten.
Verder moet het wel HA light groups zijn. Het werkt alleen als het entity_id attribute in de groep bestaat (waar de group members in zitten).

Begin eens met één light group, en kijk of je het daarmee voor elkaar krijgt zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-10 19:07
MXMan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:49:
Ik heb het alsvolgt gedaan in een automatisering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wdkFEb35E_mIxd3dafeRGI6RPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N6rl4z6z2MAqTEcXIHp9ew61.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
TheFes schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Lukt alleen naar je telefoon wel?

en heb je dit in de documentatie gezien?
https://companion.home-as...droid-auto/#notifications
tlpeter schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:35:
[...]

Ik heb het alsvolgt gedaan in een automatisering:

[Afbeelding]
Heb ik al gedaan maar geeft geen relaas. Ik gebruik momenteel een Oneplus 6 en wanneer ik de flag car_ui toevoeg aan mijn automatisatie krijg ik geen notificaties meer op mijn smartphone. Er zit binnenkort een nieuw toestel aan te komen, misschien dat het dan wel zal werken.

[ Voor 25% gewijzigd door MXMan op 02-02-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora

Je zou een script kunnen maken, dat als je de helderheid verhoogt dat script aanroept.

Device: Tafellamp.
Voorwaarde: Tafellamp staat aan.
Actie: increase brightness

Device: TV-lamp
Voorwaarde: TV-lamp staat aan.

Enzovoorts, voor elke lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan

Wat bij mij al vaak geholpen heeft is bij complexere automatisaties om deze in ChatGPT te zetten en specifiek alle entities te vermelden en duidelijk alle conditions. Na een beetje trial en error werkt het meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ora et Labora schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Je zou een script kunnen maken, dat als je de helderheid verhoogt dat script aanroept.

Device: Tafellamp.
Voorwaarde: Tafellamp staat aan.

Device: TV-lamp
Voorwaarde: TV-lamp staat aan.

Enzovoorts, voor elke lamp.
Ik ben nu eerst even bezig met de template van @TheFes
Als dat niet lekker werkt, dan ga ik nog even kijken naar een script.
Het is jammer dat er niet een iets makkelijkere manier is, want het lijk mij dat er veel meer mensen tegen dit probleem aan lopen. In principe stuur je met een dimmer een hele kamer aan, maar soms wil je wel eens lampen uit hebben, maar nog wel de brightness kunnen aanpassen voor de lampen die aan staan.

Hoe lossen jullie dat op dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
MXMan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:38:
[...]

[...]

Heb ik al gedaan maar geeft geen relaas. Ik gebruik momenteel een Oneplus 6 en wanneer ik de flag car_ui toevoeg aan mijn automatisatie krijg ik geen notificaties meer op mijn smartphone. Er zit binnenkort een nieuw toestel aan te komen, misschien dat het dan wel zal werken.
net nog even getest, maar dit werkt prima hier:
YAML:
1
2
3
4
5
6
service: notify.mobile_app_pixel_7_pro
data:
  data:
    notification_icon: mdi:test-tube
    car_ui: true

Notificatie komt op mijn telefoon aan.
Zit je wel op de laatste versie van de companion app, en had je de extra data wel nested in een extra data: key staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgPgXKrwJqqMYzNswrVw0m5N7n0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jNCuFzYofR2o4fj1f6P1zeCO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door TheFes op 02-02-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Wachten... schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Ik ben nu eerst even bezig met de template van @TheFes
Als dat niet lekker werkt, dan ga ik nog even kijken naar een script.
Het is jammer dat er niet een iets makkelijkere manier is, want het lijk mij dat er veel meer mensen tegen dit probleem aan lopen. In principe stuur je met een dimmer een hele kamer aan, maar soms wil je wel eens lampen uit hebben, maar nog wel de brightness kunnen aanpassen voor de lampen die aan staan.

Hoe lossen jullie dat op dan?
Met zo'n script, hooguit 10 minuten werk en het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ora et Labora schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Met zo'n script, hooguit 10 minuten werk en het werkt prima.
@TheFes
Wil jij misschien ook jouw advies hierop geven?

En misschien ook goed om te weten, is dat ik dus scenes en groepen aanmaak in Z2MQTT

Ik heb overigens jouw template geprobeerd, maar de lampen gaan gewoon aan ondanks ze uit staan.
Ik hoef de template niet ergens in te laden toch?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32

alias: Dimmer woonkamer z2mqtt
description: ""
use_blueprint:
  path: patpac9/Hue_Dimmer_Switch_Easy_Custom_Buttons.yaml
  input:
    controller: Dimmer woonkamer
    on_released: []
    on_press:
      - service: script.1706471924109
        data: {}
    off_released: []
    off_pressed:
        metadata: {}
        target:
          entity_id:
            - light.woonkamer_group
            - light.ledstrip_tv_meubel
    up_pressed:
        target:
          entity_id: light.woonkamer_group
        data:
          brightness_step_pct: 5
    down_pressed:
        target:
        data:
          brightness_step_pct: -5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:04:
[...]

@TheFes
Wil jij misschien ook jouw advies hierop geven?

En misschien ook goed om te weten, is dat ik dus scenes en groepen aanmaak in Z2MQTT

Ik heb overigens jouw template geprobeerd, maar de lampen gaan gewoon aan ondanks ze uit staan.
Ik hoef de template niet ergens in te laden toch?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32

alias: Dimmer woonkamer z2mqtt
use_blueprint:
  path: patpac9/Hue_Dimmer_Switch_Easy_Custom_Buttons.yaml
  input:
    controller: Dimmer woonkamer
    on_released: []
    on_press:
      - service: script.1706471924109
    off_released: []
    off_pressed:
        target:
          entity_id:
            - light.woonkamer_group
            - light.ledstrip_tv_meubel
    up_pressed:
        target:
        data:
          brightness_step_pct: 5
    down_pressed:
        target:
        data:
          brightness_step_pct: -5
Mijn code maakt een een nieuwe light entity aan. Je zult die dan dus moeten gebruiken in plaats van je oude groep.

Echter werkt dit, zoals ik al aangegeven had, in jouw geval dus niet. Jij gebruikt een Z2MQTT groep, en daarvan kan HA niet zien wat de losse lampen in die groep zijn.

Als je een Z2MQTT groep gebruikt, stuurt HA een berichtje naar Z2MQTT, en regelt je Zigbee netwerk dat het berichtje naar alle lampen gaat, dat kun je in HA niet afvangen. Als je lampen apart wil aansturen, zul je ook aparte opdrachten per lamp moeten sturen, dan kun je geen zigbee group gebruiken.

Edit:
Hoe ik het denk ik zou doen (als je per se de Zigbee groepen ook wil aanhouden, vanwege de voordelen die die bieden):
* Voor elke Zigbee groep ook een HA groep aanmaken
* In de template light bij aanpassen van brightness checken of alle lampen aan staan
- als alle lampen aan staan: brightness aanpassen van zigbee group
- als niet alle lampen aan staan: brightness aanpassen van losse lampen

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 02-02-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-10 16:45
Zit al een tijdje te zoeken, maar kom er niet uit.

Ik gebruik mijn airco's met de MHI-AC-Ctrl-ESPHome. Nu heb ik een thermostaat card waar ik mooi zo goed als alles kan instellen, behalve de fanspeed. Ik moet dan in de thermostaat card op de 3 puntjes klikken en dan onderaan kan ik de fanspeed instellen. Kan ik de fanspeed niet in een eigen card kwijt? Met de kleppenstand kan dat namelijk wel met een Select card.

Iemand een tip? De Fan card werkt in ieder geval niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
loyske schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:26:
Zit al een tijdje te zoeken, maar kom er niet uit.

Ik gebruik mijn airco's met de MHI-AC-Ctrl-ESPHome. Nu heb ik een thermostaat card waar ik mooi zo goed als alles kan instellen, behalve de fanspeed. Ik moet dan in de thermostaat card op de 3 puntjes klikken en dan onderaan kan ik de fanspeed instellen. Kan ik de fanspeed niet in een eigen card kwijt? Met de kleppenstand kan dat namelijk wel met een Select card.

Iemand een tip? De Fan card werkt in ieder geval niet!
Als je kijkt bij developer tools en dan states en dan je airco, zie je daar iets staan over fan-speed?
Bij mij staat er:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
fan_modes:
  - auto
  - low
  - medium low
  - medium
  - medium high
  - high

En met de "custom:simple-thermostat" werkt het bij mij wel, met de gewone ook niet direct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1JGUeoKOjxPGS_5jd249n65ro0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eHi3X5ymR7FcCX7LPpNCkDrI.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
type: custom:simple-thermostat
entity: climate.1ee1e5a1
layout:
  mode:
    names: true
    icons: true
    headings: false
  step: row
header:
  name: Airco beneden
  icon: mdi:air-conditioner
hide:
  temperature: true
  state: true
control:
  hvac:
    'off':
      name: Uit
      icon: mdi:power
    'on':
      name: AC on
      icon: mdi:power
    heat:
      name: Verwarmen
    cool:
      name: Koelen
    dry:
      name: Drogen
    fan_only:
      name: Ventilator
  fan:
    auto:
      icon: mdi:fan-auto
    low:
      icon: mdi:fan
      name: 1
    medium low:
      name: 2
    medium:
      name: 3
    medium high:
      name: 4
    high:
      name: 5
  swing:
    'off':
      name: Swing uit
      icon: mdi:fan-off
    vertical:
      name: Verticaal
      icon: mdi:swap-vertical
    horizontal:
      name: Horizontaal
      icon: mdi:swap-horizontal
    both:
      name: Beide
      icon: mdi:arrow-all

[ Voor 46% gewijzigd door Ora et Labora op 02-02-2024 10:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
@Ora et Labora verkeerde quote is voor @loyske
Als je de thermostaat configureert kan je voor ventilator modi kiezen. Kijk bij functies en kies ventilator modi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3AC-iSjlcb1N1HyK5Bp56pYC_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XhGmYAv1gVsdQp30cLIMUHgF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Willempie27 op 02-02-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:14:
[...]

Mijn code maakt een een nieuwe light entity aan. Je zult die dan dus moeten gebruiken in plaats van je oude groep.

Echter werkt dit, zoals ik al aangegeven had, in jouw geval dus niet. Jij gebruikt een Z2MQTT groep, en daarvan kan HA niet zien wat de losse lampen in die groep zijn.

Als je een Z2MQTT groep gebruikt, stuurt HA een berichtje naar Z2MQTT, en regelt je Zigbee netwerk dat het berichtje naar alle lampen gaat, dat kun je in HA niet afvangen. Als je lampen apart wil aansturen, zul je ook aparte opdrachten per lamp moeten sturen, dan kun je geen zigbee group gebruiken.

Edit:
Hoe ik het denk ik zou doen (als je per se de Zigbee groepen ook wil aanhouden, vanwege de voordelen die die bieden):
* Voor elke Zigbee groep ook een HA groep aanmaken
* In de template light bij aanpassen van brightness checken of alle lampen aan staan
- als alle lampen aan staan: brightness aanpassen van zigbee group
- als niet alle lampen aan staan: brightness aanpassen van losse lampen
Oke dank voor je uitleg, maar dan moet ik dit laten voor wat het is.

@Ora et Labora Ik heb net jouw manier geprobeerd, en dit werkt als een trein en is goed te volgen voor mij.
Ik heb een script brightness up aangemaakt en een script brightness down en daarin alle lampen aangegeven.

Het zou nog eenvoudiger zijn als het script zelf kan kijken naar alle lampen binnen een groep. Nu moet ik (circa 50 lampen) allemaal handmatig in het script zetten. Maar het werkt dus wel.

@Ora et Labora Kan ik alleen nog iets toevoegen aan het script, dat lampen niet uit mogen gaan (dus dat de laagste stand bijvoorbeeld 5% is? Dat zou echt perfect zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 02-02-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Wachten... schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:59:
[...]

@Ora et Labora Kan ik alleen nog iets toevoegen aan het script, dat lampen niet uit mogen gaan (dus dat de laagste stand bijvoorbeeld 5% is? Dat zou echt perfect zijn
Dat kan wel, dan zou je iets als een AND moeten maken, iets als:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5AbaaW8s7nZlIcIFY3HzrOh22U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3xIZqNw97ZrjlNdhPb8a14Oo.png?f=fotoalbum_large

Maar ik weet niet exact hoe dat zit met die waarde van 5, of dat brightness of procenten zijn, dat zou je dan moeten proberen.
Als dat niet goed gaat, is het ook nog mogelijk een template te maken.
Bijvoorbeeld: (https://community.home-as...s-as-a-conditon/366205/16)
YAML:
1
2
3
4
- conditions:
      - condition: template
        value_template: >
          {{(float( state_attr('light.my_light', 'brightness') ,0)/2.54)  > 10}}

Check ook https://community.home-as...ess-as-a-condition/6091/4

[ Voor 4% gewijzigd door Ora et Labora op 02-02-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Wachten... Het probleem van alles individueel blijf je houden. Simpelweg omdat zoals @TheFes ook al zei, HA geen weet heeft van de individuele lampen in een Zigbee groep.

Zelf wel eens een algemeen script gemaakt voor percentage instellen maar alleen als de lamp aan staat. Dit zou je dus wel aan kunnen passen naar increase en decrease.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: "Light: Set brightness pct when on"
fields:
  brightness_pct:
    name: Brightness
    description: Brightness percentage to set when light is on
    example: 80
    required: true
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 100
        step: 1
        unit_of_measurement: "%"
        mode: slider
  entity_id:
    name: Entity ID
    description: Entity id of the light
    example: light.dining_table
    required: true
    selector:
      entity:
        domain: light
sequence:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ states(entity_id) == 'on' }}"
        sequence:
            target:
              entity_id: "{{ entity_id }}"
            data:
              brightness_pct: "{{ brightness_pct }}"
    default: []
mode: single

Nu is het denk ik wel mogelijk om zo'n script uit te breiden naar een HA groep ipv individuele lamp. Andere optie zou zijn om het met alle lampen in de ruimte (dus via een HA Area) te doen. Met als voordeel dat je die waarschijnlijk al hebt.

En voor minimale brightness heeft @Ora et Labora je al een voorzet gegeven. Dit zou je er dus ook in kunnen verwerken. Enige nadeel aan die methode is dat de conditie eerst gecheckt wordt en dan aangepast. Dus als de huidige stand 6 is en je stapgrootte 2 dan kan je dus nog steeds op 4 eindigen. Dit zou je af kunnen vangen door een template met een template als max( [huidige] - 2, 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Willempie27 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:49:
@Ora et Labora verkeerde quote is voor @loyske
Als je de thermostaat configureert kan je voor ventilator modi kiezen. Kijk bij functies en kies ventilator modi.
[Afbeelding]
Dat was hem! Maar zit dat er pas in soms? Tijdje terug kon ik daar alleen de HVAC modes kiezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
loyske schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Dat was hem! Maar zit dat er pas in soms? Tijdje terug kon ik daar alleen de HVAC modes kiezen!
Sinds de release van vorige maand
https://www.home-assistan...-20241/#new-card-features

Het loont wel om de release notes te lezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-10 08:11

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Is deze lightener integration misschien iets voor je (vrouw)? Scene opstarten wordt dan een % waarde naar deze groep en voor het dimmen kun je met deze integration heel precies de waardes vastleggen wanneer welke lamp(en) er bij komen, aan of uit gaan etc.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Hoi allemaal. Ik ben nog steeds bezig met mijn treinen issues.

Heb nu browser-mod geïnstalleerd en ben aan het onderzoeken of ik daarmee (met de pop-up, of in extremis eventueel met de javascript uitbreiding) de details van een individuele trein kan tonen.

Heeft iemand hier ervaring met het oproepen van een browser-mod pop-up vanuit de loop in een markdown card?

Alle hulp / suggesties zijn welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Laatst online: 21-10 16:14
Ik ben bezig de slimme deurbel (hulde aan Marcel Zuidwijk) verder uit te bouwen.

Usecase: lichten knipperen in het huis, want vaak met koptelefoon op aan het werk en dan hoor ik het niet
Probleem: lichten blijven daarna aan, terwijl ik graag wil dat áls ze uit zijn, er alleen even knippert en dan weer uit.

Ik probeer dit via een on-the-fly scene creation maar dat loopt nog niet lekker.

Create scene doorbell_before met lampen XYZ
light.on met flash-short
activate scene doorbell_before

Als ik via scene menu geen scene aanmaak met die naam, krijg ik een error bij activation (tijdens opslaan van de automation), maar bij zelf een lege aanmaken kan hij de scene niet aanmaken want die bestaat al :X

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
alias: "Notify: Doorbell"
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.doorbell
    from: null
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
condition: []
action:
  - service: notify.notify
    data:
      title: Teeering!
  - service: scene.create
    data:
      scene_id: Doorbell_before
      snapshot_entities:
        - light.dresden_elektronik_conbee_ii_lamps_living
        - light.atelier1_switch_0
        - light.gang_beneden
    target:
      entity_id:
        - light.shelly_schuurlicht
    data:
      flash: short
      kelvin: 2000
      brightness: 255
    target:
      entity_id:
        - light.shelly_voordeur
        - light.gang_beneden
  - service: scene.turn_on
    target:
      entity_id: scene.doorbell_before
  - if:
      - condition: state
        entity_id: light.buiten
        state: "on"
    then:
      - stop: ""
    else:
      - delay:
          minutes: 2
          milliseconds: 0
        target:
          entity_id: light.shelly_voordeur
mode: restart

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
stevenP schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:35:
Ik ben bezig de slimme deurbel (hulde aan Marcel Zuidwijk) verder uit te bouwen.

Usecase: lichten knipperen in het huis, want vaak met koptelefoon op aan het werk en dan hoor ik het niet
Probleem: lichten blijven daarna aan, terwijl ik graag wil dat áls ze uit zijn, er alleen even knippert en dan weer uit.

Ik probeer dit via een on-the-fly scene creation maar dat loopt nog niet lekker.

light.on met flash-short

Als ik via scene menu geen scene aanmaak met die naam, krijg ik een error bij activation (tijdens opslaan van de automation), maar bij zelf een lege aanmaken kan hij de scene niet aanmaken want die bestaat al :X

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.doorbell
    for:
action:
    data:
    data:
      snapshot_entities:
        - light.gang_beneden
    target:
      entity_id:
    data:
    target:
      entity_id:
        - light.shelly_voordeur
        - light.gang_beneden
    target:
  - if:
    then:
    else:
      - delay:
        target:
Niet de mooiste oplossing maar je zou helpers kunnen maken.
Scene A (of Lamp A) wordt geactiveerd met een helper, die helper zet via een automatisering een paar lampen in een scene.
Scene B ook, enzovoorts.

Bij het aanbellen, doe je een vervolgactie, als de helper van scene A aanstaat, activeer scene A, als B aanstaat, scene B, als er geen helpers aanstaan, lampen uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Ora et Labora op 02-02-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
Zijn er andere ex-Smartthings gebruikers die ook een scene switch gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrdop8brNxqGoV7IdkK8R0dlpnI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Uk5KxIPHiEMdWe4EKldbKb1.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
# File: input_boolean
####################################################
# HA MODES                                         #

input_boolean:
  ha_mode_home:
    name: Home
    icon: mdi:home-account

ha_mode_away:
    name: Away
    icon: mdi:account-arrow-right

ha_mode_night:
    name: Night
    icon: mdi:weather-night

ha_mode_guest:
    name: Guest 
    icon: mdi:account-group

# File: Sensors
# HA MODE SENSOR                                   #

sensor:
  - platform: template
    sensors:
      ha_mode:
        friendly_name: 'HA Mode'
        value_template: >-
          {% if is_state('input_boolean.ha_mode_home', 'on') %}
            home
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_away', 'on') %}
            away
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_night', 'on') %}
            night
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_guest', 'on') %}
            guest
          {% endif %}
        icon_template: >-
          {% if is_state('input_boolean.ha_mode_home', 'on') %}
            mdi:home-account
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_away', 'on') %}
            mdi:walk
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_night', 'on') %}
            mdi:weather-night
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_guest', 'on') %}
            mdi:account-group
          {% endif %}

# File: Binary sensor
# HA MODE SENSOR Display only                      #

binary_sensor:
  - platform: template
    sensors:
      ha_mode:
        friendly_name: "HA Mode"
        value_template: >-
          {{ is_state('sensor.ha_mode', 'home') 
             or is_state('sensor.ha_mode', 'away')
             or is_state('sensor.ha_mode', 'night')
             or is_state('sensor.ha_mode', 'guest') }}
        icon_template: >-
          {% if is_state('sensor.ha_mode', 'home') %}
            mdi:home-account
          {% elif is_state('sensor.ha_mode', 'away') %}
            mdi:walk
          {% elif is_state('sensor.ha_mode', 'night') %}
            mdi:weather-night
          {% elif is_state('sensor.ha_mode', 'guest') %}
            mdi:account-group
          {% endif %}

In elke automatisatie zet ik één van de helpers als condition en elke scene heeft een andere trigger (aankomen, vertrekken, in bed liggen, opstaan, etc)

Away springt aan als elke smartphone het huis verlaten heeft:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Auto Mode Away
description: Trigger when both xxx and xxx leave home
trigger:
  - platform: zone
    entity_id: person.xxx
    zone: zone.home
    event: leave
  - platform: zone
    event: leave
condition:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: zone
      - condition: zone
action:
  - service: input_boolean.turn_on
    target:
      entity_id: input_boolean.ha_mode_away
  - service: notify.mobile_app_xxx
    data:
      title: Security On!
  - service: notify.mobile_app_poco_xxx
    data:
      title: Security On!

en dan gebeurt het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: "Away: Turn Off Devices & Activate Camera"
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.ha_mode_away
    from: "off"
action:
    target:
      area_id:
        - bathroom
        - kitchen
        - living_room
        - bedroom
        - office
  - service: media_player.turn_off
    target:
      device_id:
        - 90c572c06311335a4066968e4eb68da4
        - d1fe723a366c59fa0ac4e00566bce3ff
  - type: turn_on
    device_id: 0d18e78359d940fa64eb9f3d6c45429f
    entity_id: eb3e7e55db71abe3e613b1f0c2a81d63
    domain: switch
  - service: hassio.addon_start
    data:
      addon: ccab4aaf_frigate

[ Voor 23% gewijzigd door MXMan op 02-02-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

light.on met flash-short

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.doorbell
    for:
action:
    data:
    data:
      snapshot_entities:
        - light.gang_beneden
    target:
      entity_id:
    data:
    target:
      entity_id:
        - light.shelly_voordeur
        - light.gang_beneden
    target:
  - if:
    then:
    else:
      - delay:
        target:
Ik heb daarvoor een script dat in elke ruimte een bepaalde lamp togglet. Met een even aantal repeats eindigt elke lamp weer in de state waar hij mee begon.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Warning Flash Doorbell
sequence:
  - repeat:
      count: "6"
      sequence:
        - service: light.toggle
          target:
            entity_id:
              - light.bedroom_spots
              - light.bathroom_light
              - light.front_door_light
              - light.kitchen_light
              - light.backlight_desk
        - delay:
            milliseconds: 900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes

light.on met flash-short

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.doorbell
    for:
action:
    data:
    data:
      snapshot_entities:
        - light.gang_beneden
    target:
      entity_id:
    data:
    target:
      entity_id:
        - light.shelly_voordeur
        - light.gang_beneden
    target:
  - if:
    then:
    else:
      - delay:
        target:
De daadwerkelijke error melding zou trouble shooting makkelijker maken, maar ik gok dat hij valt over de hoofdletter in je scene_id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@stevenP Daarnaast nog even naar de logica, weet wel dat je op deze manier wel de laatste stand waarop ze aan stonden krijt raakt. Ofwel, als de lampen uit staan als de bel gaat, dan zal daarna netjes weer de uit-stand hersteld worden. Maar volgende keer dat je dan het licht weer aanzet staat deze dus op 100% (maar meen dan knipper niet vanzelf weer herstelt...).

Om dit te voorkomen wordt vaak twee snapshots genomen. Een voor de huidige state en een om de laatste aan-stand op te slaan. Krijg je:

- Maak snapshot A
- Zet lampen aan (zonder parameters)
- Maak snapshot B
- Stel lampen in zoals je wilt
- [whatever meer voor je notificatie]
- Activeer snapshot B
- Activeer snapshot A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10 18:09
Ik heb deze week eindelijk geupdate naar de 2024 versies. Maar ik merk nu met grote regelmaat dat de app op mobiel of laptop niet bereikbaar is. Ik gebruik duckdns. "unable to connect to home assistant" . Doe ik het via 4g netwerk doet hij het - soms - wel op dat moment.

NSURLerrorDomain - 1003

Is hier een bekend issue mee? Zijn er betere manieren om HA remote te hebben want dit is vervelend.

[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 02-02-2024 13:39 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MXMan Maar wat is nu exact je vraag?

Overigens lijkt het me hiervoor handiger een input_select te maken ipv meerdere input_boolean gecoördineerd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:10:
Heeft iemand een Atom S3 Lite werkend als Bluetooth Proxy? Ik heb de volgende yaml config in de M5 Atom S3 lite staan maar op een of andere manier detecteert hij geen Bluetooth devices (in dit geval een Tuya Bluetooth Soil tester).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
esphome:
  name: atoms3bt
  friendly_name: AtomS3BT

esp32:
  board: esp32-s3-devkitc-1
  framework:
    type: esp-idf

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "****"

ota:
  password: "****"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Atoms3Bt Fallback Hotspot"
    password: "*****"

captive_portal:

# Setup BLE config
esp32_ble_tracker:
  scan_parameters:
    interval: 1100ms
    window: 1100ms
    active: true

# Enable BT proxy
bluetooth_proxy:
  active: true

In de config zie ik ook wel gewoon naar voren komen dat 'ie lijkt te scannen...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
[18:00:10][C][bluetooth_proxy:088]: Bluetooth Proxy:
[18:00:10][C][bluetooth_proxy:089]:   Active: YES
[18:00:10][C][esp32_ble:374]: ESP32 BLE:
[18:00:10][C][esp32_ble:376]:   MAC address: DC:54:75:CE:AC:2E
[18:00:10][C][esp32_ble:377]:   IO Capability: none
[18:00:10][C][esp32_ble_tracker:645]: BLE Tracker:
[18:00:10][C][esp32_ble_tracker:646]:   Scan Duration: 300 s
[18:00:10][C][esp32_ble_tracker:647]:   Scan Interval: 1100.0 ms
[18:00:10][C][esp32_ble_tracker:648]:   Scan Window: 1100.0 ms
[18:00:10][C][esp32_ble_tracker:649]:   Scan Type: ACTIVE
[18:00:10][C][esp32_ble_tracker:650]:   Continuous Scanning: True
[18:00:10][C][captive_portal:088]: Captive Portal:
[18:00:10][C][mdns:115]: mDNS:
[18:00:10][C][mdns:116]:   Hostname: atoms3bt
[18:00:10][C][ota:097]: Over-The-Air Updates:
[18:00:10][C][ota:098]:   Address: atoms3bt.local:3232
[18:00:10][C][ota:101]:   Using Password.
[18:00:10][C][api:139]: API Server:
[18:00:10][C][api:140]:   Address: atoms3bt.local:6053
[18:00:10][C][api:142]:   Using noise encryption: YES
[18:05:02][I][ota:117]: Boot seems successful, resetting boot loop counter.
[18:05:02][D][esp32.preferences:114]: Saving 1 preferences to flash...
[18:05:02][D][esp32.preferences:143]: Saving 1 preferences to flash: 0 cached, 1 written, 0 failed
[18:05:02][D][esp32_ble_tracker:266]: Starting scan...
[18:10:02][D][esp32_ble_tracker:266]: Starting scan...
ViezeVis in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Iemand enig idee? Met logging zie ik de devices wel en ook de signal strength van een BLE device. Maar het device wordt niet uit zichzelf in HA toegevoegd :'(

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
TheFes schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Sinds de release van vorige maand
https://www.home-assistan...-20241/#new-card-features

Het loont wel om de release notes te lezen ;)
Die lees ik altijd, maar hier heb ik toch overheen gelezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-10 18:07
Vraagje aan de experts hier. Ik trigger in een automatisering op een temperatuur sensor, de verwarming gaat aan als de temperatuur onder een bepaald waarde komt.

Nu weet ik dat als de temperatuursensor al onder die waarde is hij niet triggert, ook als de temperatuur wijzigt. Maar hoe zit het als de temperatuur nog boven de waarde is, de sensor onbeschikbaar wordt en in de tussentijd de temperatuur onder de waarde komt. Als de sensor dan weer beschikbaar wordt, vergelijkt hij dan nog de oude en nieuwe waarde?

Of moet je dan ook een trigger aanmaken waarin je triggert op "from: unavailable"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Laatst online: 21-10 16:14
Septillion schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:28:
@stevenP Daarnaast nog even naar de logica, weet wel dat je op deze manier wel de laatste stand waarop ze aan stonden krijt raakt. Ofwel, als de lampen uit staan als de bel gaat, dan zal daarna netjes weer de uit-stand hersteld worden. Maar volgende keer dat je dan het licht weer aanzet staat deze dus op 100% (maar meen dan knipper niet vanzelf weer herstelt...).

Om dit te voorkomen wordt vaak twee snapshots genomen. Een voor de huidige state en een om de laatste aan-stand op te slaan. Krijg je:

- Maak snapshot A
- Zet lampen aan (zonder parameters)
- Maak snapshot B
- Stel lampen in zoals je wilt
- [whatever meer voor je notificatie]
- Activeer snapshot B
- Activeer snapshot A
@TheFes verdraaid, die caps verknallen het.. Na caps correctie en verwijderen van de scene draaide hij soepel. thanks!

@Septillion hoewel ik veel met Shelly I/O schakel is dit wel mooi voor die enkele tradfri / zigbee lamp. Vind het wel een mooie truc, ik ga dit weekend eens rommelen.

@water_escape heb je ook de add-on van duckdns geupdate? En het geheel eens gerestart?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-10 18:10

CWH

Zijn er meer mensen waarbij na het installeren van de 2024.1.6 core update, mqtt 1.35.2-1, Tailscale 0.15.0 en Advanced ssh & web terminal de meeste Apex-chart-cards niet meer werken en waarbij er een behoorlik aantal entiteiten verdwenen zijn?
Heb uiteraard voor iedere update een backup laten maken, die ook achter elkaar terug gezet, (tussendoor na restart gekeken of dat de oplossing was) tot een full backup van drie dagen geleden teruggezet. Maar helaas, geen Apex chart-cards door nog steeds verdwenen entiteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10 15:47
CWH schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:25:
Zijn er meer mensen waarbij na het installeren van de 2024.1.6 core update, mqtt 1.35.2-1, Tailscale 0.15.0 en Advanced ssh & web terminal de meeste Apex-chart-cards niet meer werken en waarbij er een behoorlik aantal entiteiten verdwenen zijn?
Heb uiteraard voor iedere update een backup laten maken, die ook achter elkaar terug gezet, (tussendoor na restart gekeken of dat de oplossing was) tot een full backup van drie dagen geleden teruggezet. Maar helaas, geen Apex chart-cards door nog steeds verdwenen entiteiten.
Z2MQTT en Let's Encrypt kan ik idd niet meer updaten. Ik ga nu updaten naar 2.0b2 kijken of dat helpt. Zal het zo laten weten!

Edit: van 2.0b0 naar 2.0b2 gegaan en het updaten werkt weer!!

[ Voor 4% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 02-02-2024 14:44 ]

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
[
@water_escape heb je ook de add-on van duckdns geupdate? En het geheel eens gerestart?
ja , auto update staat daarbij aan. De "downtimes " zijn een paar minuten, maar komen steeds vaker voor.
Hij is dus niet echt down, want de lampen gaan wel aan etc, maar ik kan de url niet openen. Soms alleen nog met 4g, maar soms op wifi en 4g niet.

note: hij is nu weer down. duurde 5 minuten. Nu werkt 4g weer. wifi nog niet, paar minuten later wel.
Edit: 10 minuten later weer down.

[ Voor 15% gewijzigd door water_escape op 02-02-2024 14:54 ]

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
belly89 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:20:
Vraagje aan de experts hier. Ik trigger in een automatisering op een temperatuur sensor, de verwarming gaat aan als de temperatuur onder een bepaald waarde komt.

Nu weet ik dat als de temperatuursensor al onder die waarde is hij niet triggert, ook als de temperatuur wijzigt. Maar hoe zit het als de temperatuur nog boven de waarde is, de sensor onbeschikbaar wordt en in de tussentijd de temperatuur onder de waarde komt. Als de sensor dan weer beschikbaar wordt, vergelijkt hij dan nog de oude en nieuwe waarde?

Of moet je dan ook een trigger aanmaken waarin je triggert op "from: unavailable"
Hij triggert gewoon als hij van unavailable naar een waarde onder je threshold gaat.
Dat is ook de reden waarom sommige automations ongewild triggeren na een HA herstart, want dan gebeurt hetzelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
belly89 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:20:

Ik zou 2 triggers maken, 1 als hij onder een bepaalde temp komt en 1 tijd pattern, bijvoorbeeld ieder uur.
In de voorwaarden geef je dan een voorwaarde dat de temp onder een bepaalde temp moet zitten.
Zo heb je direct het probleem opgelost dat als hij al onder die waarde zit dat hij dan niet getriggerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-10 18:07
TheFes schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:52:
[...]

Hij triggert gewoon als hij van unavailable naar een waarde onder je threshold gaat.
Dat is ook de reden waarom sommige automations ongewild triggeren na een HA herstart, want dan gebeurt hetzelfde
Dat is top. Dan gaat het goed.
Ora et Labora schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:02:
[...]

Ik zou 2 triggers maken, 1 als hij onder een bepaalde temp komt en 1 tijd pattern, bijvoorbeeld ieder uur.
In de voorwaarden geef je dan een voorwaarde dat de temp onder een bepaalde temp moet zitten.
Zo heb je direct het probleem opgelost dat als hij al onder die waarde zit dat hij dan niet getriggerd wordt.
Trigger op basis van tijd probeer ik te voorkomen. In de zomer verwarm ik nooit en dan zal wel elk uur een trigger afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
water_escape schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:37:
Ik heb deze week eindelijk geupdate naar de 2024 versies. Maar ik merk nu met grote regelmaat dat de app op mobiel of laptop niet bereikbaar is. Ik gebruik duckdns. "unable to connect to home assistant" . Doe ik het via 4g netwerk doet hij het - soms - wel op dat moment.

NSURLerrorDomain - 1003

Is hier een bekend issue mee? Zijn er betere manieren om HA remote te hebben want dit is vervelend.
Ik had dit ook, heb de cache van de app geleegd en toen was het probleem verholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:23:
[...]

Ik had dit ook, heb de cache van de app geleegd en toen was het probleem verholpen...
Waar doe ik dat?
Maar het is ook op de laptop, en als ik de app gebruik en wifi uit zet doet hij het (soms) wel meteen.
Vandaag is het ook ineens extreem vaak (na update naar nieuwste HA versie.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:38
belastingdienst schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:48:
Ik heb een tweedehands luchtbevochtiger gekocht, een Venta LW55. Fijn ding, al is 'ie niet zo smart. Je stelt de ventilatie op een bepaalde stand in (1,2 of 3) en dan blijft 'ie blazen (luchtvochtigheid komt daarmee op zo'n 55 procent).
Er gaat 10 liter water in, en dat heeft 'ie na 1,5 dag verbruikt op de hoogste stand.

Maar nu wil ik het ding wat slimmer maken, met in ieder geval 2 functies:

1. Ik zou graag de elektronische schakelaar via home assistant willen kunnen schakelen, ik denk dat ik dan een relais (zoals in een afzuigkap) zou moeten gebruiken?
Als je de stekker eruit trekt, en er daarna weer in, gaat 'ie verder op de laatst ingestelde stand, dus met een slimme stekker zou ook nog kunnen.

2. Daarnaast wil ik graag het resterende waterniveau in de bak willen meten. Helaas is er weinig plek voor een sensor onder het deksel, omdat daar de ronddraaiende waaiers in zitten. Ik heb aan de zijkanten van de bak 1,5 cm over met vrij zicht op het water, dus daar zou dan een waterniveausensor moeten komen. Zijn die er in de vorm van een soort 'lint'?
Mss een zigbee waterlek sensor op een bepaalde hoogte zetten in de water bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 09:50
Wachten... schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:59:
[...]

Oke dank voor je uitleg, maar dan moet ik dit laten voor wat het is.

@Ora et Labora Ik heb net jouw manier geprobeerd, en dit werkt als een trein en is goed te volgen voor mij.
Ik heb een script brightness up aangemaakt en een script brightness down en daarin alle lampen aangegeven.

Het zou nog eenvoudiger zijn als het script zelf kan kijken naar alle lampen binnen een groep. Nu moet ik (circa 50 lampen) allemaal handmatig in het script zetten. Maar het werkt dus wel.

Beetje vreemd mischien, maar heb je ook geprobeerd of je een Zigbee2MQTT groep kan maken van je lampen, dat aan een dimmer binden en dan met een dimmer gewoon de lichtsterkte aanpassen van de groep? Wellicht wordt dan wat aan is in lichtsterkte aangepast? Dit gaat uiteraard dan geheel buiten HA om. Ik heb diverse groepen gedefinieerd omdat dit a) lekker robuust is. als HA eruit ligt blijft het gewoon werken. en b) het reageert het snelste. Ik merkte dat ik soms wel tot een seconde moest wachten tot een dimknop effect had op een lamp. Dat komt de WAF niet ten goede. HA zorgt voor de automatiseringlogica , maar de bindings voor de directe bediening.

nu heb ik wel het gevoel dat mijn oude NUC wellicht aan vervanging toe is en hier ook enige snelheid kan worden gewonnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-10 09:23

Swerfer

Hmm...

Ik heb sinds een week een Cobee III naast mijn Skyconnect. De Skyconnect is voor ZHA en de Conbee voor Z2M.

Klopt het dat veel (alle?) devices eerst met de coördinator moet worden gepaired voordat deze ook buiten het bereik van de coördinator blijft werken? Ik heb diverse Hue-lampen en een Moes-thermostaat moeten pairen in de buurt van de coördinator voordat ze het later in de mesh, buiten bereik van de coördinator, bleven functioneren.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
water_escape schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Waar doe ik dat?
Maar het is ook op de laptop, en als ik de app gebruik en wifi uit zet doet hij het (soms) wel meteen.
Vandaag is het ook ineens extreem vaak (na update naar nieuwste HA versie.
Android of iOS?
Onder Android is het iig icoon van de app lang vasthouden, dan details of app info oid kiezen. Dan bij opslag de cache wissen, let op, alleen de cache.
Of dit het probleem is, kun je trouwens nog sneller testen op de laptop met een andere browser!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Swerfer In principe niet en is het beter op final locatie te pairen. Maar er zijn altijd wat uitzonderingen.

Je had op de andere plek wel goede mesh van het ZIgbee netwerk waar hij bij moest? Immers heb je nu twee volledig losse Zigbee netwerken. Routers in je ZHA netwerk dienen niet als router voor je Z2M netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-10 09:23

Swerfer

Hmm...

Septillion schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:39:
@Swerfer In principe niet en is het beter op final locatie te pairen. Maar er zijn altijd wat uitzonderingen.

Je had op de andere plek wel goede mesh van het ZIgbee netwerk waar hij bij moest? Immers heb je nu twee volledig losse Zigbee netwerken. Routers in je ZHA netwerk dienen niet als router voor je Z2M netwerk.
Ik heb een 60m diepe achtertuin. Langs het tuinpad heb ik op gelijke afstand Hue tuinlampen staan. Alleen de lampen in het bereik van de coördinator werkten na het pairen en de lampen buiten het bereik niet. Ze zijn wel allemaal zichtbaar in de map, maar de lampen buiten het bereik van de coördinator werken na een minuut of 1-5 niet meer na het pairen. Ze gaan offline. Ik heb na een hoop geklooi de lampen naast de coördinator gepaired, daarna weer teruggeplaatst op hun oorspronkelijke locatie en dan blijven ze wel functioneren, ondanks dat ze dan weer buiten het bereik van de coördinator zijn.

ZHA heb ik overigens op kanaal 11, Z2M op kanaal 25.

Ik ga nu lampen 2 en 4 in het rijtje terugzetten op ZHA omdat mijn terrasoverkapping achter in de tuin problemen heeft met de stabiliteit van het ZHA netwerk vanwege de te grote afstand van het ZHA netwerk in mijn huis.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-10 17:32
sprk_nl schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:53:
Per ongeluk had ik hier een vraag geplaatst.
Om deze dan maar om te buigen in een show, hierbij m'n vloerverwarmingspomp.

[Afbeelding]

De ui kan nog wel een likje gebruiken, helaas kon ik geen nette plaat van mijn huidige pomp vinden.
De kaart is een standaard picture-elements variant

CV wordt uitgelezen middels OpenThermGateway.
Aan en retour leidingen worden middels een esp32-C3 i.c.m. meerdere Dallas DS18b20 sensoren.
De pomp wordt geactiveerd middels een IKEA TRÅDFRI Draadloos plug-in stopcontact

Helaas was na 2 jaar de IKEA switch op hol geslagen, waarbij de pomp zeer snel aan/uit ging.
Het was een smerig brommend geluid. Gelukkig is de motor van de pomp niet defect geraakt.
Mag ik vragen wat ik precies zie? Het klinkt vast logisch maar ik wil even geen aannames doen.

Ik heb zelf 2 vloerverwarming verdelers van 4 en 5 groepen en ik ben ook van plan dit te doen. Heb 11 DS18B20 sensoren besteld en een aantal shelly plus uni's om die aan te koppelen.

Ik was van plan om eenmaal de aanvoer te meten per verdeler en per groep eenmaal de retour. Het leek me niet nuttig om de aanvoer per groep ook nog te meten (want die zou gelijk moeten zijn aan de aanvoer van de hele verdeler).

Klein verschil is wel dat ik een WP en geen CV heb, en dus ook "open" verdelers zonder pomp tussen aanvoer en retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Zijn er hier mensen die de nieuwe Hue Dial switch gebruiken i.c.m. HA en Z2MQTT?
uitvoering: Philips Hue Tap Dial Switch Wit

Ik ben namelijk erg benieuwd of het dimmer met de draaiknop een beetje fijn en soepel werkt.
Mochten mensen een alternatief weten op de normale Hue Dimmer V2, dan houdt ik me ook zeker aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Hebben andere ook problemen met de Tuya integratie? Hij viel van de week al een keer weg. En nu doet die het helemaal niet meer. In het Tuya acount komt het probleem naar voren want de API calls worden geblokkeerd omdat de trial periode is afgelopen. Je kan hem nog een keer verlengen maar ik heb het gevoel dat je moet gaan betalen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:51

Vos

AFCA

Wachten... schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:52:
Zijn er hier mensen die de nieuwe Hue Dial switch gebruiken i.c.m. HA en Z2MQTT?
uitvoering: Philips Hue Tap Dial Switch Wit

Ik ben namelijk erg benieuwd of het dimmer met de draaiknop een beetje fijn en soepel werkt.
Mochten mensen een alternatief weten op de normale Hue Dimmer V2, dan houdt ik me ook zeker aanbevolen.
Ik heb er zelf drie in gebruik. Bevallen mij wel goed. Heb twee keer gehad dat ze niet meer reageerden, moest ik batterij eruit en erin doen en werkten ze weer. Weet niet precies waar dat aan lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:51

Vos

AFCA

Willempie27 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:29:
Hebben andere ook problemen met de Tuya integratie? Hij viel van de week al een keer weg. En nu doet die het helemaal niet meer. In het Tuya acount komt het probleem naar voren want de API calls worden geblokkeerd omdat de trial periode is afgelopen. Je kan hem nog een keer verlengen maar ik heb het gevoel dat je moet gaan betalen in de toekomst.
Ik niet, draait hier al tijdje goed via de smartlife integratie.

Pagina: 1 ... 167 ... 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.