i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Het liefst schakel ik hem op de versterker. Maar ik kan in HA niet zien of deze schakelt. Vandaar dat ik dus voor de tv optie heb gekozen.
Via automatiseringen heb ik twee verschillende automatiseringen aan gemaakt. 1 x aan en 1 x uit. De basspeaker reageert wel op de aan-automatisering, maar bij tv uit reageert hij verder niet. Hierbij heb ik wat verschillende dingetjes geprobeert. Maar niets werkt.
Iemand enig idee hoe ik dit het makkelijkst kan bewerkstelligen?
Kleine vraag, weinig info => samengevoegd in HA topic
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 30-01-2024 07:10 ]
Hier staat tekst
Top dat het gelukt is. Ik gebruik DB Browser op de mac omdat ik SQLite niet kan installeren in de HASS docker image. Is wel een brakke app, dus sta open voor een betere oplossing / suggestie.Sp33dFr34k schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:05:
[...]
Heb je dit in de SQLite web addon gedaan? Ik krijg het maar niet voor elkaar om update statements uit te voeren in die addon....
Zoiets als:
SQL:
1 2 3 UPDATE statistics SET metadata_id = 25 WHERE metadata_id = 22
Werkt al niet...
EDIT: nevermind, het is dus een bug in de addon die multiline niet accepteert voor bepaalde statements lijkt het.
Nu werk ik met de custom:text-divider-row.
1
2
3
4
| text: Active media speler text-divider-font-size: 18px type: custom:text-divider-row Dit werkt gewoon maar is erg klein. |
:fill(white):strip_exif()/f/image/tVDQMR4m1bY3HuyCzY7zArmQ.png?f=user_large)
Nu heb ik onlangs een vraag hier langs zien komen hoe je de font-size en de (px) groter kan krijgen en het liefst nog dat je de kleur kan veranderen,
Ik kan de px naar 40 en/of 80 zetten of naar 5 oid maar er gebeurt helemaal niets, en daar is toen wel een oplossing voorbij gekomen.
Ik heb hier terug gekeken op het forum tot aan 31 december jl maar kan het helaas niet meer vinden.
Wie wil mij helpen.
Beter om complete yaml te posten
[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 29-01-2024 21:42 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Ik merk bij mij toch nog wel af en toe wat false positives
Ik gebruik Alarmo en heb een vertraging van 45 seconden bij binnenkomst.
Ik heb deze automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| alias: Alarm - Automatisch uitschakelen bij thuiskomst description: "" trigger: - platform: state entity_id: - person.ellenkienhuis - person.maartenbrand to: home - platform: zone entity_id: person.ellenkienhuis zone: zone.home event: enter - platform: zone entity_id: person.maartenbrand zone: zone.home event: enter - platform: state entity_id: - binary_sensor.10_0_0_80 - binary_sensor.10_0_0_81 to: "on" from: "off" condition: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: alarm_control_panel.alarmo state: armed_away - condition: state entity_id: alarm_control_panel.alarmo state: pending action: - service: alarmo.disarm data: entity_id: alarm_control_panel.alarmo mode: single |
Ik schakel dus op device locatie, zone locatie en op PING op basis van IP adres.
Toch nog steeds af en toe dat een zone, locatie of ping niet op tijd gedetecteerd wordt en dan gaat het alarm dus af.
Hoe zou ik dat kunnen verbeteren. Zou een Bluetooth tracker hierin iets kunnen betekenen wellicht? Of heeft iemand anders nog andere tips?
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 29-01-2024 21:41 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Ik mis zo'n 2,5 week aan data door de falende Growatt API, maar wellicht kan ik daar adhv de totaalsom nog eens wat records voor erin schuiven om de totalen weer te laten kloppen
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Wat moet je met 4 PC integraties?Sp33dFr34k schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:40:
Zo, ik heb mijn 4 PV integraties maar eens datatechnisch recht geknutseld in SQL, wat een gedoe...![]()
Ik mis zo'n 2,5 week aan data door de falende Growatt API, maar wellicht kan ik daar adhv de totaalsom nog eens wat records voor erin schuiven om de totalen weer te laten kloppen
Joh, eerst simpelweg de Growatt API integratie, die stopte op een gegeven moment door wijzigingen aan Growatt kant. Overgegaan op Grott via MQTT, maar wilde eigenlijk van dat vervelende kastje af
Krijg alleen de MQTT entities van Grott er niet uitgemikt, dus daar moet ik ook nog naar kijken. Lekker alles opruimen zo

Sp33dFr34k schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:09:
[...]
Joh, eerst simpelweg de Growatt API integratie, die stopte op een gegeven moment door wijzigingen aan Growatt kant. Overgegaan op Grott via MQTT, maar wilde eigenlijk van dat vervelende kastje afToen een wifi stick geflashed met ESPHome. Die paar dagen gedraaid, maar vond de entity namen maar dom (sensor.growatt_growatt_... enz. door benaming van device), die toen eruit geknikkerd dus nu nummer 4
Krijg alleen de MQTT entities van Grott er niet uitgemikt, dus daar moet ik ook nog naar kijken. Lekker alles opruimen zo

Haha, als dat gebeurt hou ik jou verantwoordelijkViezeVis schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:25:
[...]
wat een hobby. En morgen gaat de omvormer ineens kapot
Eigenlijk off-topic, maar een tip is nooit weg !!Flappie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:55:
Wie heeft er een tip of een goede automation om automatisch het alarm uit te schakelen bij thuiskomst?
Ik merk bij mij toch nog wel af en toe wat false positives
Ik gebruik Alarmo en heb een vertraging van 45 seconden bij binnenkomst.
Ik heb deze automation:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 alias: Alarm - Automatisch uitschakelen bij thuiskomst description: "" trigger: - platform: state entity_id: - person.ellenkienhuis - person.maartenbrand to: home - platform: zone entity_id: person.ellenkienhuis zone: zone.home event: enter - platform: zone entity_id: person.maartenbrand zone: zone.home event: enter - platform: state entity_id: - binary_sensor.10_0_0_80 - binary_sensor.10_0_0_81 to: "on" from: "off" condition: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: alarm_control_panel.alarmo state: armed_away - condition: state entity_id: alarm_control_panel.alarmo state: pending action: - service: alarmo.disarm data: entity_id: alarm_control_panel.alarmo mode: single
Ik schakel dus op device locatie, zone locatie en op PING op basis van IP adres.
Toch nog steeds af en toe dat een zone, locatie of ping niet op tijd gedetecteerd wordt en dan gaat het alarm dus af.
Hoe zou ik dat kunnen verbeteren. Zou een Bluetooth tracker hierin iets kunnen betekenen wellicht? Of heeft iemand anders nog andere tips?
Ik heb dit twee keer meegemaakt dat mijn alarm afging, terwijl ik meer dan 100 Km van huis weg was.
Een keer s’avonds om 21:00 uur, tijdens een vergadering, de buren weten het nog na te vertellen.
Wat heb ik gedaan:
In de alarmkast de accu er uitgehaald en de alarmkast constant op de 230V.
Een Fritz!Dect 200 aan/uit gekocht, ik werk met VPN met KPN met eigen Fritz!Box.
De Dect 200 is met eigen app te bedienen, mochten de buren mij bellen voor het alarm dan gebruik ik de HA en als dat niet lukt dan schakel ik het alarm compleet uit. Als de buren eerst even gekeken hebben of er niemand met een zaklantaarn rond loopt natuurlijk. Dan schakel ik hem weer in.
M.a.w. als het om wat voor omstandigheden niet lukt met HA heb je altijd nog de Dect200 of welke smart-home stekker achter de hand.
Het lijkt misschien voor jullie makkelijk, toch ervaar ik het nog niet zo.Septillion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:30:
@jenk Op zich eens met @-Casper. Enige is dat HA event based is. In je huidige automation heb je eigenlijk alleen de condities en actions (zoals dat in HA heet) en nog niet de triggers. Je moet dus even nog bedenken wanneer eventueel de verwarming uit zou moeten gaan.
Als ik kijk naar je Domoticz automation zou ik zeggen dat je triggers zouden moeten zijn:
- Het is 22:00
- Je zet de verwarming op automatisch (dus de helper aan)
Na die triggers wil je gaan controleren of er aan alle condities voldaan is.
En per Domoticz automation kan je gewoon een HA automation maken. Maar je gaat waarschijnlijk later, als je meer HA ervaring hebt, wel zien dat er grote overlap is en dat je dingen samen kunt nemen in een enkele automation (of in ieder geval minder). Maar zou het voor nu gewoon automation voor automation omzetten.
Ik probeer een nieuwe automatisering te maken met als trigger de tijd.
Mijn gevoel zegt me om "tijd en locatie" te kiezen; echter heb je dan al weer meerdere mogelijkheden.
Om een tijd tussen 10:00 en 22:00 uur als trigger te kiezen; moet ik dan kiezen voor : Kalender, Tijd of tijdspatroon?
Het meest logisch lijkt me tijd, maar daarna heb ik al weer 2 mogelijkheden in de "modus" optie.
In Domoticz gaf ik aan dat de "trigger" tussen 10:00 en 22:00 uur was; werkt dit in HA net zo of moet je hier een trigger met voorwaarden om 10:00 uur maken en daarna een trigger om 23:00 uur met andere voorwaarden?
Ik moet wel zeggen dat Blocky in Domoticz wel veel makkelijker in gebruik is; In HA heb je denk ik zoveel onduidelijke mogelijkheden dat ik door de bomen het bos even niet meer zie....
TV Samsung Q90
Versterker TX-NR646
Sub maakt denk ik niet zo veel uit. Hij wordt geschakeld door een R6087 van Woox, die ik aanstuur via LocalTuya.
Loopt hier iets fout wat betreft de scope van de variable of zo?
Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk.
Begrijpelijk dat het even wennen is, maar dat zal bij domoticz ook zo zijn geweest. Ik zit te kijken naar jouw screenshot en ik zou echt niet weten op welk moment hij de voorwaarden evalueert die ik ziejenk schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:03:
[...]
Het lijkt misschien voor jullie makkelijk, toch ervaar ik het nog niet zo.
Ik probeer een nieuwe automatisering te maken met als trigger de tijd.
Mijn gevoel zegt me om "tijd en locatie" te kiezen; echter heb je dan al weer meerdere mogelijkheden.
Om een tijd tussen 10:00 en 22:00 uur als trigger te kiezen; moet ik dan kiezen voor : Kalender, Tijd of tijdspatroon?
Het meest logisch lijkt me tijd, maar daarna heb ik al weer 2 mogelijkheden in de "modus" optie.
In Domoticz gaf ik aan dat de "trigger" tussen 10:00 en 22:00 uur was; werkt dit in HA net zo of moet je hier een trigger met voorwaarden om 10:00 uur maken en daarna een trigger om 23:00 uur met andere voorwaarden?
Ik moet wel zeggen dat Blocky in Domoticz wel veel makkelijker in gebruik is; In HA heb je denk ik zoveel onduidelijke mogelijkheden dat ik door de bomen het bos even niet meer zie....
Handigste is dus om even uit te typen wat je wil dat de automation doet en op welk moment. Dan kunnen we met je meedenken.
Maar even terug naar wat je zegt. Je grootste probleem is dat je nog niet in events ofwel triggers denkt. Een trigger heeft geen tijdsduur, het is een enkel punt in tijd. Dus je uitspraak "Om een tijd tussen 10:00 en 22:00 uur als trigger te kiezen" snijdt daarin geen hout. Je trigger is dus 22:00, punt. Wat erna volgt boeit niet. Of als het wel boeit, is dat een losse trigger (voor deze of een andere automation).
En dan is het volgens mij redelijk duidelijk. Je hebt gewoon een tijdstip, geen patroon (bijvoorbeeld doe elk uur (maar dat is zelden een slimme oplossing!)) of kalender (lokaal of bijvoorbeeld je Gmail kalender).
En ja, binnen "Tijd" heb je ook twee opties maar 22:00 is een aardig vast tijdstip
Wat je vervolgens om 10:00 uur wilt doen is een nieuwe trigger. Maar gezien je in Domoticz ook geen else hebt is daar nu eigenlijk gewoon niets voor gedefinieerd, dat zal je denk ik in een ander blok gedaan hebben.
En let op, je had iets staan tussen 22:00 (begin) en 10:00 (eind), dat is niet hetzelfde als tussen 10:00 en 22:00
En die plug zit voor je subwoofer?
En nog belangrijker, hoe detecteer je dat de tv aan staat?
Ik mis nu de automations die je nu gemaakt hebt.
Een trigger kan toch ook een gebeurtenis zijn binnen een tijdsbestek. Althans, in LUA code op Fibaro wel degelijk.Septillion schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:32:
@jenk Nu moet ik zeggen dat ik de januari update nog niet draai. En daar is exact het hele zoeken van triggers en acties wat op de schop gegaan. En dat heeft het nog niet gelijk duidelijker gemaakt.
Maar even terug naar wat je zegt. Je grootste probleem is dat je nog niet in events ofwel triggers denkt. Een trigger heeft geen tijdsduur, het is een enkel punt in tijd. Dus je uitspraak "Om een tijd tussen 10:00 en 22:00 uur als trigger te kiezen" snijdt daarin geen hout. Je trigger is dus 22:00, punt. Wat erna volgt boeit niet. Of als het wel boeit, is dat een losse trigger (voor deze of een andere automation).
En dan is het volgens mij redelijk duidelijk. Je hebt gewoon een tijdstip, geen patroon (bijvoorbeeld doe elk uur (maar dat is zelden een slimme oplossing!)) of kalender (lokaal of bijvoorbeeld je Gmail kalender).
En ja, binnen "Tijd" heb je ook twee opties maar 22:00 is een aardig vast tijdstipMisschien dat je later nog ingewikkeldere triggers met dynamische tijdstippen wilt maken, dan gebruik je de tijd van een helper. Maar voor wat je wilt, op het vaste tijdstip van 22:00, zit je dus met de eerste optie goed
Wat je vervolgens om 10:00 uur wilt doen is een nieuwe trigger. Maar gezien je in Domoticz ook geen else hebt is daar nu eigenlijk gewoon niets voor gedefinieerd, dat zal je denk ik in een ander blok gedaan hebben.
En let op, je had iets staan tussen 22:00 (begin) en 10:00 (eind), dat is niet hetzelfde als tussen 10:00 en 22:00
Als deze knop tussen 22:00 en 10:00 uur ingedrukt wordt dan "X"
Daarbuiten doet hij "Y" .
Ik erger mij ook nog aan de HA termen en "gekke" zaken eerlijk gezegd. Wat is een "helper" in godsnaam, wie verzint het . Een simpele schedule aanmaken om button X on/off te schakelen is maar omslachtig.
Ik heb het uiteindelijk werkend aan de praat maar het zal ongetwijfeld mooier kunnen of met minder code maar de vele fora en "manuals" zijn voor een beginner behoorlijk onduidelijk. Zo is het vaak helemaal niet duidelijk waar bepaalde code (en waarom) ergens moet komen.
Kan een scene bijvoorbeeld ook automatisch starten op een gezette tijd of aan de hand van een button binnen een bepaalde tijd? Dit zijn standaard zaken binnen Fibaro. (in 1 stuk code zonder afhankelijkheden en met duidelijke definities)
Als eerst eens de basis begrippen uiteen gezet worden met een uitleg in welke code/config je wat zou moeten/willen plaatsen zou dat al helpen.
Wat is een device/entity/boolean/helper/scene/trigger/cards/dashboards/plugins en een paar simpele voorbeelden met een lamp schakeling bijvoorbeeld
Heb je bijvoorbeeld ook iets van local/global variabelen? Wat doet een template in een conditie etc.
Komt wellicht met een aantal weken "stoeien" maar dat is nu net waarom de meeste mensen Home Automation willen, het moet gewoon duidelijk zijn en werken, ik hoef dit bij mijn buurvrouw niet te installeren en haar 2 simpele stekkers mee te geven om 2 lampen te schakelen. Die gaat daar niet uit komen in ieder geval.
Om dan ook maar even met een voorbeeld te komen:
/f/image/0uv3oH8zacfICgDFac24uGKc.png?f=fotoalbum_large)
In mijn simpele uitleg heb ik dus nu:
Een boolean "Heating" ON/OFF gemaakt.
Een boolean "scheduler_active" ON/OFF gemaakt.
Ik heb een automation (1) "verwarmen blokkeren" die zet boolean "Heating" OFF en doet mqtt publish commando disable naar device "pomp"
Ik heb een automation (2) "verwarmen vrijgeven" die zet boolean "Heating" ON en doet mqtt publish commando enable naar device "pomp"
Daarnaast heb ik een helper schedule gemaakt die op gezette tijden (22:30-00:30) van OFF naar ON gaat.
Dan heb ik een automation (3) "verwarmen enable schedule" die bij elke state change van de scheduler kijkt of hij van OFF naar ON gaat en of mijn helper boolean "scheduler_active" ON is, trigger dan automation 1.
Dan heb ik nog een automation (4) "verwarmen disable schedule" gemaakt die elke state change van de scheduler ON naar OFF kijkt en trigger dan automation 2.
Dit zorgt ervoor dat ik dus via een knop het automatisch schedule kan disablen op mijn dashboard maar ik disable dus feitelijk de boolean en die waarde wordt dus false. Het schedule zelf blijft schakelen van off naar on.
In bovenstaande automation controleer ik dus of de helper schedule wijzigt van status en of dan mijn boolean op on/off staat en wat die template erin doet heb ik dus geen idee van
[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 30-01-2024 11:18 . Reden: Plaatje minder in your face ]
Je event is dan namelijk gewoon "deze knop is ingedrukt". Het tijdbestek waarin het iets moet doen is de conditie
En mja, termen blijft lastig. Misschien is de term "helper" wat slecht uitgelegd maar ik zou er zo ook geen betere term voor weten. Misschien 'virtual entity' ofzo. maar ja, documentatie loopt altijd wat achter. Maar hele idee voor nieuwkomers is in ieder geval zo min mogelijk code. Dus gewoon UI werk. Wat ik hieronder laat zien klik ik ook gewoon bij elkaar in de UI. Maar eens dat er een globale uiteenzetting mist van definities. Maar goed, met opties komt ook een leercurve. Dus voor je buurvrouw die alleen twee stekkers en twee lampen wil schakelen is het simpelweg niet de tool.
Verder kan ik me niet vinden in het feit dat het omslachtig is om een schedule te maken... Overigens kan je een button niet aan of uit zetten, alleen indrukken. Dus ga uit dat het een switch is?
Als beginner is het makkelijkste als je alleen uitgaat van trigger => condition => action. Dus aanzetten en uitzetten zijn twee losse zaken. Dan krijg je:
- Maak een schedule helper
- Automation voor aanzetten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: Schedule turn on description: "" mode: single trigger: - platform: state entity_id: - schedule.foo to: "on" condition: [] action: - service: switch.turn_on target: entity_id: switch.bar data: {} |
- Automation voor uitzetten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: Schedule turn off description: "" mode: single trigger: - platform: state entity_id: - schedule.foo to: "off" condition: [] action: - service: switch.turn_off target: entity_id: switch.bar data: {} |
Dit was ook voor lange tijd de enige optie om het in twee automations te doen. Maar nu, als je eenmaal het hele concept van trigger/condition/action snapt kan je dan dingen samen nemen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| alias: Schedule description: "" mode: single trigger: - platform: state entity_id: - schedule.foo to: "on" id: "on" - platform: state entity_id: - schedule.foo to: "off" id: "off" condition: [] action: - if: - condition: trigger id: - "on" then: - service: switch.turn_on target: entity_id: switch.bar data: {} else: - service: switch.turn_off target: entity_id: switch.bar data: {} |
Scene op een tijdstip is ook niet zo lastig:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| alias: Scene @ time description: "" mode: single trigger: - platform: time at: "20:00:00" condition: [] action: - service: scene.turn_on target: entity_id: scene.hall_disco data: {} |
Of een scene met een button. Hiervoor heb je dus eerst een button nodig dus die helper eerst aanmaken, daarna als automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: Scene by button (between timeframe) description: "" mode: single trigger: - platform: state entity_id: - input_button.foo to: null condition: - condition: time after: "22:00:00" before: "10:00:00" action: - service: scene.turn_on target: entity_id: scene.hall_disco data: {} |
Vertalen en/of het bedenken van termen is een vak apart. Vertalen moet je altijd doen in de context en dat is, als je een taalbestand voor je neus hebt, soms lastig.GeeMoney schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Ik erger mij ook nog aan de HA termen en "gekke" zaken eerlijk gezegd. Wat is een "helper" in godsnaam, wie verzint het.
Maar ik ben het wel met je eens. De term helper irriteert mij ook. Ook blueprint moest ik scheel naar kijken. Template past dan beter, maar die term was al weg volgens mij. Daarom vind ik het soms lastig werken met HA; je zoekt je scheel naar de goeie documentatie (vooral voor noobs/beginners) en voorbeelden. Wat het dan nog eens extra lastig maakt (programmeurseigen) is dat er meerdere wegen leiden naar Rome.
Zo ben ik tijden bezig geweest om de kleur van mijn licht aan te passen. Dat lukte niet via de entity. Blijkt dat je de service moet gebruiken. Tja...
Maar goed, zo heeft iedereen natuurlijk ook weer andere wensen. Ik kraak het niet af maar het is wel "anders" .
Ik heb dus nu 2 automations gemaakt omdat ik het via de GUI met geen mogelijkheid aan de praat kreeg en nu ben ik natuurlijk geen expert in HA maar ook weer niet helemaal achterlijk
Als je de onduidelijkheden over begrippen en vertalingen meldt bij HA, krijg je het volgende antwoord:GeeMoney schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Een trigger kan toch ook een gebeurtenis zijn binnen een tijdsbestek. Althans, in LUA code op Fibaro wel degelijk.
Ik erger mij ook nog aan de HA termen en "gekke" zaken eerlijk gezegd. Wat is een "helper" in godsnaam, wie verzint het . Een simpele schedule aanmaken om button X on/off te schakelen is maar omslachtig.
Ik heb het uiteindelijk werkend aan de praat maar het zal ongetwijfeld mooier kunnen of met minder code maar de vele fora en "manuals" zijn voor een beginner behoorlijk onduidelijk. Zo is het vaak helemaal niet duidelijk waar bepaalde code (en waarom) ergens moet komen.
Kan een scene bijvoorbeeld ook automatisch starten op een gezette tijd of aan de hand van een button binnen een bepaalde tijd? Dit zijn standaard zaken binnen Fibaro. (in 1 stuk code zonder afhankelijkheden en met duidelijke definities)
Als eerst eens de basis begrippen uiteen gezet worden met een uitleg in welke code/config je wat zou moeten/willen plaatsen zou dat al helpen.
Wat is een device/entity/boolean/helper/scene/trigger/cards/dashboards/plugins en een paar simpele voorbeelden met een lamp schakeling bijvoorbeeld.
Heb je bijvoorbeeld ook iets van local/global variabelen? Wat doet een template in een conditie etc.
Komt wellicht met een aantal weken "stoeien" maar dat is nu net waarom de meeste mensen Home Automation willen, het moet gewoon duidelijk zijn en werken, ik hoef dit bij mijn buurvrouw niet te installeren en haar 2 simpele stekkers mee te geven om 2 lampen te schakelen. Die gaat daar niet uit komen in ieder geval.
Om dan ook maar even met een voorbeeld te komen:
[Afbeelding]
In mijn simpele uitleg heb ik dus nu:
Een boolean "Heating" ON/OFF gemaakt.
Een boolean "scheduler_active" ON/OFF gemaakt.
Ik heb een automation (1) "verwarmen blokkeren" die zet boolean "Heating" OFF en doet mqtt publish commando disable naar device "pomp"
Ik heb een automation (2) "verwarmen vrijgeven" die zet boolean "Heating" ON en doet mqtt publish commando enable naar device "pomp"
Daarnaast heb ik een helper schedule gemaakt die op gezette tijden (22:30-00:30) van OFF naar ON gaat.
Dan heb ik een automation (3) "verwarmen enable schedule" die bij elke state change van de scheduler kijkt of hij van OFF naar ON gaat en of mijn helper boolean "scheduler_active" ON is, trigger dan automation 1.
Dan heb ik nog een automation (4) "verwarmen disable schedule" gemaakt die elke state change van de scheduler ON naar OFF kijkt en trigger dan automation 2.
Dit zorgt ervoor dat ik dus via een knop het automatisch schedule kan disablen op mijn dashboard maar ik disable dus feitelijk de boolean en die waarde wordt dus false. Het schedule zelf blijft schakelen van off naar on.
In bovenstaande automation controleer ik dus of de helper schedule wijzigt van status en of dan mijn boolean op on/off staat en wat die template erin doet heb ik dus geen idee van.
Je kunt helpen met het vertalen van van alle begrippen/meldingen/teksten, zie:
https://www.home-assistant.io/docs/glossary/
Naast dat het vertalen van Engels naar Nederlands vaak niet 1 op 1 kan, is er het probleem dat veel HA-gebruikers "wat technisch" begaafd zijn (of toch niet
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
De trigger is dan het indrukken van de knop. Het tijdsbestek is dan een condition (eventueel in een choose of if building block)GeeMoney schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Een trigger kan toch ook een gebeurtenis zijn binnen een tijdsbestek. Althans, in LUA code op Fibaro wel degelijk.
[...]
Dit zijn een hoop dingen door elkaar. Maar hierbij een korte toelichtingAls eerst eens de basis begrippen uiteen gezet worden met een uitleg in welke code/config je wat zou moeten/willen plaatsen zou dat al helpen.
Wat is een device/entity/boolean/helper/scene/trigger/cards/dashboards/plugins en een paar simpele voorbeelden met een lamp schakeling bijvoorbeeld.
- Een device is een verzameling bij elkaar horende entities die door een integratie aangemaakt wordt. Bijvoorbeeld een plug voor in je stopcontact heeft een switch entity om het relais aan en uit te zetten, een sensor om het huidige vermogen in W aan te geven, een een sensor die het totaal verbruikte aantal kWh aangeeft sinds dat hij in gebruik genomen heeft
- Een entity is dus een enkel "datapunt" waar eventueel acties op uit voeren zijn (aan/uitzetten etc) deze kan onderdeel van een device zijn, maar kan ook een losstaande entiteit zijn.
- Helpers is inderdaad een wat onduidelijke term. Toen de term geïntroduceerd werd vielen alleen de input_* entities er onder, maar er zijn steeds meer helpers aan toegevoegd, zoals de groups en ook entities die ook calculaties uitvoeren op andere entites, zoals de Riemann Sum Integral
- Een boolean is op zich geen HA term, een input_boolean wel. Maar in principe is een boolean een binaire variable, die dus 2 waardes heeft (0 of 1, aan of uit, true of false). Een input_boolean in HA is een entity (die onder de helpers valt) welke je aan of uit kunt zetten. In de GUI is het een toggle of schakelaar. Zoals alle input_* entties doen ze van zichzelf niets, maar kun je ze gebruiken als trigger of in conditions.
- Een scene is een soort van opslag van de states van een aantal devices of entities. Deze kun je dan weer oproepen om de devices/entities weer in die state te zetten
- Je dashbaord is de visualisatie van jouw Home Assistant, waar je dus door middel van cards ofwel zaken kunt visualiseren, ofwel kunt bedienen.
- Een plugin is geen HA term. Er zijn integraties welke daadwerkelijk functionaliteit of devices/entities aan je HA systeem toevoegen. Add-ons doen niet direct iets in HA, maar kunnen je bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden om je bestanden te bewerken. Deze draaien in aparte containers, en kunnen meestal ook op een ander systeem draaien, geheel los van je HA server.
De input_* helpers kunnen gebruikt worden als global variables. Binnen een automation/script kunnen ook local variables aangemaakt worden.Heb je bijvoorbeeld ook iets van local/global variabelen?
Voor zowel triggers als conditions geldt dat het altijd een true ofwel een false status heet.Wat doet een template in een conditie etc
Een trigger zal dus activeren als het van de false status, naar de true status gaat, wat dus een enkel punt in tijd is.
Bij een condition wordt getest of het op dat moment true is, wat dus al enige tijd het geval zou kunnen zijn.
Voor templates geldt dit dus ook, een template in zowel een trigger als condition zou dus ofwel true ofewl false als uitkomst moeten hebben.
Zodra je aan templates gaat denken ben je echt al wel heel diep in HA. Dat heb je ook pas echt nodig als je hele geavanceerde zaken wilt doen. In je voorbeeld is je template dan ook helemaal niet nodig. Dus zolang je nog niet bekend bent met alle standaard HA componenten zou ik templates gewoon even 100% vergeten of hoogstens een copy-past doen.
En wat bedoel je met " local/global variabelen"? Want in de basis is dat niet iets voor in HA. Het equivalent voor een variabele in HA is in de basis een helper. Pas als je naar templating gaat zijn er ook wat andere zaken maar in zeker 98% van de gevallen kan het gewoon via de UI en met helpers. Misschien dat het via een tempalte wat korter of eleganter kan, maar via de UI en met helpers is wel straight forward.
En helper aanmaken in de automation klinkt leuk maar denk dat dit alleen maar verwarrend gaat zijn. Immers is die helper gewoon een losstaand 'iets' en wordt alleen gebruikt in de automation. Maar deze kan ook gebruikt worden in eens script of op je dashboard (vroeger bekend als Lovelace). Het lijkt mij dus een bewuste keuze en daar kan ik mij eigenlijk best in vinden
En naar je voorbeeld (overigens dus makkelijker als je die als yaml deelt), je hele template conditie kan er gewoon uit. In je trigger geef je al aan dat de state 'on' geworden moet zijn.
Over de laatste helper en het sturen van MQTT hebben we het al gehad. Dit is een optie maar naar mijn idee dus niet de meest elegante abstractie. Maar dit komt dus niet zo zeer door HA maar door het feit dat er nog geen echte HA integratie is die je gewoon een device geeft. Nu is dit, met behulp van tempates, wel weer mooier abstract te maken maar dat is dus meer advanced. Dus wat dat betreft is je WP dus gewoon niet zo HA vriendelijk.
Maar afgezien van je slechte abstractie van je WP (waar je nu dus nog een automation en een helper voor nodig hebt) is je hele idee van automations hierin dus prima. Je hebt een helper als schedule, je hebt een helper om schedule aan en uit te zetten. En dan twee automations, één voor de actie aanzetten en een voor de acte uitzetten. Kan je in één automation vatten, zeker. Maar in de basis is er niets mis met meerdere automations, het houdt elke automation individueel namelijk simpel.
En hoezo is "heb dus nu 2 automations gemaakt" een alternatief voor "het via de GUI [doen]"? Hele idee van HA is nu juist dat je een automation maakt voor een taak die je uitgevoerd wilt hebben. En zo te zien was die prima via de UI te maken
Ik zeg ook niet dat het perfect is, het blijft een enorm groot community project. En er zijn nog steeds wat zaken waarvan je denkt "waarom moet dit zo omslachtig?". Maar denk dat we, zeker voor de doelgroep, ver gekomen zijn. En daarmee de doelgroep al groter gemaakt hebben. Maar de doelgroep is dus nog steeds niet de buurvrouw die alleen snel twee lampen wil automatiseren.
Misschien moet ik mezelf wat verduidelijken:Brynnie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:14:
In een Markdown card zet ik in Jinja een lokale variable 'Geschrapt' bij aanvang op 0. Bij het loopen door een json set, kan het zijn dat die variable op 1 gezet moet worden (afhankelijk van de waarden die de rest api call terug krijgt). De If loop die dat doet wordt wel degelijk uitgevoerd. Echter, wanneer ik op het einde van de card de variable oproep, blijkt die tot mijn verbazing nog steeds 0 te zijn...
Loopt hier iets fout wat betreft de scope van de variable of zo?
Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk.
Ik heb een markdown card met daarin verschillende regels jinja code, waaronder het verwerken van json uit een rest api call.
Pseudo code
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Stap 1 Zet "Geschrapt" = 0 {% Set Geschrapt = 0 %} Stap 2 Loop door de json data en als je een bepaald item tegenkomt, zet "Geschrapt" = 1 {% Set Geschrapt = 1 %} Einde Loop Stap 3 Toon waarde "Geschrapt" Geschrapt is nu: {{ Geschrapt }}. |
Wanneer ik in het begin de waarde geschrapt opvraag (stap 1), dan zie ik ook dat Geschrapt op 0 staat.
Na stap 2 (in de loop) zie ik dat, als ik Geschrapt weergeef, deze waarde wel degelijk 1 is.
Na de loop, in stap 3, staat de waarde Geschrapt echter weer op 0, terwijl er in de loop enkel op 1 gezet wordt en de waarde Geschrapt verder helemaal niet gewijzigd wordt.
Wordt de code niet top-down doorlopen?
Data in een for loop is niet beschikbaar buiten de for-loop tenzij je een namespace declareert en die gebruikt.Brynnie schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:44:
[...]
Misschien moet ik mezelf wat verduidelijken:
Ik heb een markdown card met daarin verschillende regels jinja code, waaronder het verwerken van json uit een rest api call.
Pseudo code
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Stap 1 Zet "Geschrapt" = 0 {% Set Geschrapt = 0 %} Stap 2 Loop door de json data en als je een bepaald item tegenkomt, zet "Geschrapt" = 1 {% Set Geschrapt = 1 %} Einde Loop Stap 3 Toon waarde "Geschrapt" Geschrapt is nu: {{ Geschrapt }}.
Wanneer ik in het begin de waarde geschrapt opvraag (stap 1), dan zie ik ook dat Geschrapt op 0 staat.
Na stap 2 (in de loop) zie ik dat, als ik Geschrapt weergeef, deze waarde wel degelijk 1 is.
Na de loop, in stap 3, staat de waarde Geschrapt echter weer op 0, terwijl er in de loop enkel op 1 gezet wordt en de waarde Geschrapt verder helemaal niet gewijzigd wordt.![]()
Wordt de code niet top-down doorlopen?
1
2
3
4
5
6
7
| {% set ns = namespace(geschrapt=0) %} {% for whatever %} {% if iets %} {% set ns.geschrapt = 1 %} {% endif %} {% endfor %} {{ ns.geschrapt }} |
Kan ik zien of lovelace-card-mod juist geladen is? Ik zie alvast geen meldingen in mijn logboek.
Eerst deed ik dit onder resources, maar nu onder frontend.
1
2
3
4
5
| lovelace: mode: yaml resources: #- url: /hacsfiles/lovelace-card-mod/card-mod.js # type: module |
1
2
3
4
| frontend: themes: !include_dir_merge_named themes extra_module_url: - config/www/community/lovelace-card-mod/card-mod.js |
Dit zou zichtbaar moeten zijn in de development tools van Google Chrome, in the Networks tab of de Console tab.[b]Shattering in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Kan ik zien of lovelace-card-mod juist geladen is? Ik zie alvast geen meldingen in mijn logboek.
I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs
Verwijderd
Blijft wazig, heb de koppeling al opnieuw gemaakt tussen HA & GA.TheFes schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:24:
[...]
de local API is pas een paar maanden geleden naar core gegaan. Dus tenzij je het als een custom component draaide, zul je waarschijnlijk niet de local API gebruiken.
[...]
Ik heb het een tijd via de manuele Google Assistant integratie gebruikt, en gebruik nu Nabu Casa. In beide gevallen kan ik de screens gewoon bedienen zonder verdere wijzigingen te hoeven. doen.
Logs laten ook niets zien. Het rolluikt komt niet binnen in GA.
Sta open voor tips hoe dit verder te anaylseren/troubleshooten.
Kan uiteraard wel in de Tahoma switch de koppeling leggen met Google, maar dat wil ik liever niet.
Mooier om het centraal via HA te regelen.
Je andere devices werken wel in GA? En hoe heb je de koppeling gemaakt? Manuele GA integration of via Nabu Casa.Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:46:
[...]
Blijft wazig, heb de koppeling al opnieuw gemaakt tussen HA & GA.
Logs laten ook niets zien. Het rolluikt komt niet binnen in GA.
Sta open voor tips hoe dit verder te anaylseren/troubleshooten.
Kan uiteraard wel in de Tahoma switch de koppeling leggen met Google, maar dat wil ik liever niet.
Mooier om het centraal via HA te regelen.
En in het geval van de eerste, hoe expose je de cover entities?
Voor het overzetten van oud naar nieuw kan ik natuurlijk de backup gebruiken, werkt dit goed bij switch van hardware? Met name voor energy dashboard wil ik graag mijn data behouden.
Andere zaken (DSMR, Zigbee2MQTT, TeslaMate) draaien nu als losse containers en zal ik moeten overzetten en zelf backups + restores doen.
Uiteindelijk doel is een stabielere setup met (nog) minder omkijken ernaar. Is deze route dan handig of vragen om problemen?
Mooi! Heb vanwege een (vermoeden van) instabiele hardware een thin client besteld als vervanging van een 14j oude Mac Mini (dus mogelijk ook een tikkie zuiniger), dus kan idd geleidelijk over, en kan evt bepaalde integraties (Teslamate, DSMR) ook gewoon naar MQTT laten publishen vanaf de oude node voor ik de addon installeer.Septillion schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:52:
@Sander Dat zou juist prima route hiervoor moeten zijn. Zou natuurlijk oude setup wel even werkend houden (of anders volle drive image) zodat je nog terug kunt als er toch ergens een beer op de weg komt. Maar via backup zo de makkelijkste weg moeten zijn om naar HAOS te gaan.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hier nu ook een N100 doosje onderweg waar ik dat wil gaan doen
Verwijderd
Yes, die werken. Ook Wake On Lan switches bijv. en zie in Google Assistant ook welke lampen bijv. aan/uit staan, etc.TheFes schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:00:
[...]
Je andere devices werken wel in GA? En hoe heb je de koppeling gemaakt? Manuele GA integration of via Nabu Casa.
En in het geval van de eerste, hoe expose je de cover entities?
Heb de koppeling via een Cloudflare tunnel gemaakt. Geen Nabu Casa of poorten via NAT open gezet.
@Sander je kunt er ook voor kiezen om voor HA Supervised te gaan.
Je kunt dan ook naast HA nog andere containers in leven houden. Zo heb ik HA ook draaien. Had geen zin om een aparte Pi o.i.d. te regelen voor mijn ADS-B & Pi hole containers.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2024 15:06 ]
Ik zit eigenlijk vooral te kijken om dat niet te doen en de HAOS zo 'simpel' mogelijk te houden maar ook stabiel. Al het andere gerommel kan dan evt op een 2e thinclient. 1 van de belangrijkste redenen om nu de dingen wat te versimpelen en op te knippen waren dat bij instabiliteit van huidige setup gelijk Adguard plat lag en ook VPN om daar evt remote wat aan te doen. Met 2 lichtgewicht machines kan ik het gerommel apart houden van de rest.Septillion schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:01:
@Sander Eventueel zou je naar een VM (Proxmox bijvoorbeeld) kunnen kijken als de nieuwe doos toch genoeg power heeft. Dit geeft je dan de optie om toch zaken naast HAOS te draaien zonder dat je HAOS unsupported maakt.
Hier nu ook een N100 doosje onderweg waar ik dat wil gaan doen
Daarnaast kan ik dan altijd dmv script oid ze 'kruislings' elkaar te laten rebooten via een powertoggle met een scriptje. Let's see :-)
Iemand die me op weg kan helpen?ChrisM schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:44:
Ik wil mijn Home Assistant gaan verrijken met de (S)COP van mijn warmtepomp. Ik heb alle componenten, maar kan er nog niet mee rekenen. Ik heb dus wat hulp nodig. :-)
Ik heb deze sensoren:
1. sensor.luxtronik_330123_0145_status => geeft de status van de WP (Heating, Idle, Cooling, DHW (Domestic Hot Water))
2. sensor.luxtronik_330123_0145_current_heat_output => geeft de huidige output, in W, van mijn warmtepomp
(sensor 2 is ook beschikbaar in kWh, gesplitst naar Heating en DHW: sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating en sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_heat_amount)
3. sensor.warmtepomp_totaal_active_power => totale verbruik van mijn warmtepomp, in W
(sensor 3 is ook beschikbaar in kWh: sensor.shellypro3emwarmtepomp_total_active_energy)
Vraag 1:
Hoe maak ik deze 2 sensoren:
A. sensor.Heating_current_heat_output => de huidige output, in W, als status op Heating staat
B. sensor.DHW_current_heat_output => de huidige output, in W, als status op DHW staat
Vraag 2:
Wat is de mooiste/beste manier om een berekende sensor te maken? Ik wil de huidige COP bepalen, door de uitkomst van sensor A (of B ) te delen door het huidige verbruik van de warmtepomp (sensor 3).
Vraag 3:
Daarnaast wil ik ook de SCOP bepalen, over een heel jaar, en dat voor Heating en DHW en Totaal (alle 4 de statussen). Hiervoor moet ik dus het totale verbruik per status over een jaar weten (energy_meter, cycle: yearly?) en dat delen door het verbruik van sensor 3 van een heel jaar. Maar hoe en waar ik dat kan doen?
Uiteindelijk wil ik dit:
COP Heating (huidige output WP / huidige verbruik WP, indien status Heating)
COP DHW (huidige output WP / huidige verbruik WP, indien status DHW)
SCOP Heating (jaarlijkse output WP / jaarlijkse verbruik WP, indien status Heating)
SCOP DHW (jaarlijkse output WP / jaarlijkse verbruik WP, indien status DHW)
SCOP Verwarmen (jaarlijkse output WP / jaarlijkse verbruik WP, indien status Heating of DHW)
SCOP Totaal (jaarlijkse output WP / jaarlijkse verbruik WP) (incl. Cooling en Idle dus)
Ik ben al een tijd aan het zoeken (op verschillende fora), maar het lukt me niet om een begin te maken, omdat ik nog niet begrijp hoe ik goed berekeningen kan maken en al helemaal niet op basis van een status enzo. From scratch beginnen is lastig... Ik ben wel aardig goed in een voorbeeld lezen en aanpassen aan mijn eigen situatie.
Volgens mij is dit issue al bekend bij het team van Home Assistant, zie ook https://www.reddit.com/r/...ew_behaviour_of_shopping/ waar de top comment van iemand van het Home Assistant team is. Ik kan alleen niet vinden onder welk issuenummer dit bekend is.timovd schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:56:
Sinds (uit mijn hoofd) 2024.01 scrollt de shopping list automatisch naar het in- of uitgecheckte item. Ik kan mij niet voorstellen dat dit bedoelde functionaliteit is en ik vind er ook niets over terug in de change log. Het is namelijk bloedirritant. Is dit uit te schakelen of moet hier een bug voor gemeld worden?
Als je graag een issue wilt melden, dan kan dat hier https://github.com/home-assistant/core/issues
Oke, maar hoe heb je in HA ingesteld welke entities beschikbaar moeten zijn in Google Assitant? Of expose je alles.Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:02:
[...]
Yes, die werken. Ook Wake On Lan switches bijv. en zie in Google Assistant ook welke lampen bijv. aan/uit staan, etc.
Heb de koppeling via een Cloudflare tunnel gemaakt. Geen Nabu Casa of poorten via NAT open gezet.
@Sander je kunt er ook voor kiezen om voor HA Supervised te gaan.
Je kunt dan ook naast HA nog andere containers in leven houden. Zo heb ik HA ook draaien. Had geen zin om een aparte Pi o.i.d. te regelen voor mijn ADS-B & Pi hole containers.
Ik vermoed een beetje dat je het vinkje in de entity settings aan gezet hebt, maar dat werkt alleen maar met de Nabu Casa methode. Bij de manuele methode moet je in de YAML config per domain of entity regelen dat iets exposed is. Mogelijk heb je daar het cover domain niet exposed.
@timovdSicco92 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:38:
[...]
Volgens mij is dit issue al bekend bij het team van Home Assistant, zie ook https://www.reddit.com/r/...ew_behaviour_of_shopping/ waar de top comment van iemand van het Home Assistant team is. Ik kan alleen niet vinden onder welk issuenummer dit bekend is.
Als je graag een issue wilt melden, dan kan dat hier https://github.com/home-assistant/core/issues
Nee, niet daar, het is een frontend issue.
Dat issue moet dus hier aangemaakt worden: https://github.com/home-assistant/frontend/
edit:
issue is al opgelost
https://github.com/home-assistant/frontend/issues/19373
[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 30-01-2024 15:41 ]
[ Voor 98% gewijzigd door timovd op 30-01-2024 15:47 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Verwijderd
Held! Eeuwige dank!TheFes schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:39:
[...]
Oke, maar hoe heb je in HA ingesteld welke entities beschikbaar moeten zijn in Google Assitant? Of expose je alles.
Ik vermoed een beetje dat je het vinkje in de entity settings aan gezet hebt, maar dat werkt alleen maar met de Nabu Casa methode. Bij de manuele methode moet je in de YAML config per domain of entity regelen dat iets exposed is. Mogelijk heb je daar het cover domain niet exposed.
Dát was de duw in de juiste richting! De YAML idd aanpassen.
Daar stond 'cover' idd niet in als exposed domain.
En uiteraard had ik mijn hoofd al zitten breken over het vinkje onder entity dat dat niks uithaalde.

Fijn, opgelost! Mooi zo'n community!
Lang verhaal kort;
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Moes Tuya 2 kanaals switch (MS-104bz).
Dit ding:

Deze is defect en schakelt zelf in en uit waardoor mijn garagedeur open en dicht gaat. Op het internet kom ik verschillende topics tegen van mensen die hetzelfde probleem ervaren en ik wil hierom graag een ander merk gebruiken.
Eigenlijk ben ik op zoek naar de Moes Tuya MS-104Z (1 kanaals), maar dan dus van een ander merk. Als ik op het internet zoek dan heb ik het idee dat ze allemaal van Moes Tuya zijn ook al staat dit er niet altijd op. De vormgeving van die modules is exact hetzelfde wat ik opmerkelijk vindt.
Ik gebruik Zigbee waardoor Shelly modules helaas niet geschikt zijn
Iemand die goede ervaringen heeft met een module van een ander merk?
[ Voor 22% gewijzigd door Mit-46 op 30-01-2024 16:28 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 30-01-2024 18:03 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| esphome: name: atoms3bt friendly_name: AtomS3BT esp32: board: esp32-s3-devkitc-1 framework: type: esp-idf # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "****" ota: password: "****" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Atoms3Bt Fallback Hotspot" password: "*****" captive_portal: # Setup BLE config esp32_ble_tracker: scan_parameters: interval: 1100ms window: 1100ms active: true # Enable BT proxy bluetooth_proxy: active: true |
In de config zie ik ook wel gewoon naar voren komen dat 'ie lijkt te scannen...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| [18:00:10][C][bluetooth_proxy:088]: Bluetooth Proxy: [18:00:10][C][bluetooth_proxy:089]: Active: YES [18:00:10][C][esp32_ble:374]: ESP32 BLE: [18:00:10][C][esp32_ble:376]: MAC address: DC:54:75:CE:AC:2E [18:00:10][C][esp32_ble:377]: IO Capability: none [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:645]: BLE Tracker: [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:646]: Scan Duration: 300 s [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:647]: Scan Interval: 1100.0 ms [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:648]: Scan Window: 1100.0 ms [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:649]: Scan Type: ACTIVE [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:650]: Continuous Scanning: True [18:00:10][C][captive_portal:088]: Captive Portal: [18:00:10][C][mdns:115]: mDNS: [18:00:10][C][mdns:116]: Hostname: atoms3bt [18:00:10][C][ota:097]: Over-The-Air Updates: [18:00:10][C][ota:098]: Address: atoms3bt.local:3232 [18:00:10][C][ota:101]: Using Password. [18:00:10][C][api:139]: API Server: [18:00:10][C][api:140]: Address: atoms3bt.local:6053 [18:00:10][C][api:142]: Using noise encryption: YES [18:05:02][I][ota:117]: Boot seems successful, resetting boot loop counter. [18:05:02][D][esp32.preferences:114]: Saving 1 preferences to flash... [18:05:02][D][esp32.preferences:143]: Saving 1 preferences to flash: 0 cached, 1 written, 0 failed [18:05:02][D][esp32_ble_tracker:266]: Starting scan... [18:10:02][D][esp32_ble_tracker:266]: Starting scan... |
Ik begin hier nog maar net, dus pin me er niet op vast.ViezeVis schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:10:
Heeft iemand een Atom S3 Lite werkend als Bluetooth Proxy? Ik heb de volgende yaml config in de M5 Atom S3 lite staan maar op een of andere manier detecteert hij geen Bluetooth devices (in dit geval een Tuya Bluetooth Soil tester).
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 esphome: name: atoms3bt friendly_name: AtomS3BT esp32: board: esp32-s3-devkitc-1 framework: type: esp-idf # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "****" ota: password: "****" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Atoms3Bt Fallback Hotspot" password: "*****" captive_portal: # Setup BLE config esp32_ble_tracker: scan_parameters: interval: 1100ms window: 1100ms active: true # Enable BT proxy bluetooth_proxy: active: true
In de config zie ik ook wel gewoon naar voren komen dat 'ie lijkt te scannen...
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 [18:00:10][C][bluetooth_proxy:088]: Bluetooth Proxy: [18:00:10][C][bluetooth_proxy:089]: Active: YES [18:00:10][C][esp32_ble:374]: ESP32 BLE: [18:00:10][C][esp32_ble:376]: MAC address: DC:54:75:CE:AC:2E [18:00:10][C][esp32_ble:377]: IO Capability: none [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:645]: BLE Tracker: [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:646]: Scan Duration: 300 s [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:647]: Scan Interval: 1100.0 ms [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:648]: Scan Window: 1100.0 ms [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:649]: Scan Type: ACTIVE [18:00:10][C][esp32_ble_tracker:650]: Continuous Scanning: True [18:00:10][C][captive_portal:088]: Captive Portal: [18:00:10][C][mdns:115]: mDNS: [18:00:10][C][mdns:116]: Hostname: atoms3bt [18:00:10][C][ota:097]: Over-The-Air Updates: [18:00:10][C][ota:098]: Address: atoms3bt.local:3232 [18:00:10][C][ota:101]: Using Password. [18:00:10][C][api:139]: API Server: [18:00:10][C][api:140]: Address: atoms3bt.local:6053 [18:00:10][C][api:142]: Using noise encryption: YES [18:05:02][I][ota:117]: Boot seems successful, resetting boot loop counter. [18:05:02][D][esp32.preferences:114]: Saving 1 preferences to flash... [18:05:02][D][esp32.preferences:143]: Saving 1 preferences to flash: 0 cached, 1 written, 0 failed [18:05:02][D][esp32_ble_tracker:266]: Starting scan... [18:10:02][D][esp32_ble_tracker:266]: Starting scan...
Maar ik geef mijn ESP32 devices altijd een fixed IP mee en onder de "esp32_ble_tracker" een sensor mee, met een platform waarop ie moet connecten + het MAC adres van het te connecten apparaat.
Dus zoiets:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| # Type/Function Board esp32_ble_tracker: sensor: # RSSI based UUID Generic Access %NAME% - platform: ble_rssi service_uuid: '1800' name: "%NAME%" # RSSI based on MAC address %NAME% - platform: ble_rssi mac_address: %MAC% name: "%NAME" # RSSI based on iBeacon UUID %NAME% - platform: ble_rssi ibeacon_uuid: '%nummers%' name: "%NAME%" |
Alleen die scan interval had ik nog niet eerder gezien, die pluk ik even van je mee
Misschien kan je van deze module ook het RF deel ongedaan maken? Misschien gewoon de RF antenne afknippen?
En je laatste uitspraak snap ik ook niet. Okay, je kan een voorkeur voor Zigbee hebben, maar als je HA draait is mixen van Zigbee en Shelly dus geen enkel probleem.
Zolang ik de dummy schakelaar op het dashboard van Domoticz op "auto aan" heb staan, kan ik de ingestelde waarde (setpoint) van een radiatorknop op het dashboard en op de radiatorknop zelf niet aanpassen.-Casper schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:21:
[...]
Begrijpelijk dat het even wennen is, maar dat zal bij domoticz ook zo zijn geweest. Ik zit te kijken naar jouw screenshot en ik zou echt niet weten op welk moment hij de voorwaarden evalueert die ik zie
Handigste is dus om even uit te typen wat je wil dat de automation doet en op welk moment. Dan kunnen we met je meedenken.
Zodra ik de dummy schakelaar op auto uit zet, kan ik de ingestelde waarde van de radiatorknop wel op mijn dashboard en ook op de radiatorknop wel zelf aanpassen.
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik vermoed dat op het moment als de radiatorknoppen zich om de zoveel tijd melden (uit slaapstand komen) en de dummy button verwarming auto op aan staat, dat het script dan de waarde van de setpoints controleert of deze overeenkomt met de ingestelde waarde in het script en zo nodig aanpast?
De "trigger"( of de aanzet voor de evaluatie van de voorwaarden) lijkt me dan de radiatorknop die zich op dat moment meldt?
In onderstaande afbeeldingen is b.v. de "gemeten temp rad keuken***" dus de waarde die de radiatorknop in de keuken zelf meet en doorgeeft aan Domoticz.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg....
Wat ik uiteindelijk wil is op een button+ (die ik nog moet aanschaffen) een scherm met de actuele temp in de kamer, de ingestelde temp , een button om de verwarming auto of hand te zetten en dan 2 buttons om als de verwarming op hand staat de temp instelling hoger of lager te zetten.
:strip_exif()/f/image/UtmEvbDx79x24BaKe9r5DuZg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HcVE8iDyq2n0MOsHXil0G2hQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door jenk op 30-01-2024 22:24 ]
Ik kom van domoticz af en zit al een tijdje op hass.. welke integratie kijken we naar? En welke entiteiten stelt deze beschikbaar?jenk schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:20:
[...]
Zolang ik de dummy schakelaar op het dashboard van Domoticz op "auto aan" heb staan, kan ik de ingestelde waarde (setpoint) van een radiatorknop op het dashboard en op de radiatorknop zelf niet aanpassen.
Zodra ik de dummy schakelaar op auto uit zet, kan ik de ingestelde waarde van de radiatorknop wel op mijn dashboard en ook op de radiatorknop wel zelf aanpassen.
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik vermoed dat op het moment als de radiatorknoppen zich om de zoveel tijd melden (uit slaapstand komen) en de dummy button verwarming auto op aan staat, dat het script dan de waarde van de setpoints controleert of deze overeenkomt met de ingestelde waarde in het script en zo nodig aanpast?
De "trigger"( of de aanzet voor de evaluatie van de voorwaarden) lijkt me dan de radiatorknop die zich op dat moment meldt?
In onderstaande afbeeldingen is b.v. de "gemeten temp rad keuken***" dus de waarde die de radiatorknop in de keuken zelf meet en doorgeeft aan Domoticz.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg....
Wat ik uiteindelijk wil is op een button+ (die ik nog moet aanschaffen) een scherm met de actuele temp in de kamer, de ingestelde temp , een button om de verwarming auto of hand te zetten en dan 2 buttons om als de verwarming op hand staat de temp instelling hoger of lager te zetten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je niet weet hoe het onderhuids werkte is het lastig na te maken.
Mijn verwarming triggert bijvoorbeeld met een temperatuur verandering. Ik meet met 3 tado’s via een climate group en stuur aan de hand van die triggers mijn airco aan.
Als 2e zou je de automatisering zelf als entiteit toe kunnen voegen aan het dashboard. Hiermee schakel je hem in of uit. Hoe die blokkering dan vervolgens werkt op de thermostaten weet ik niet, maar dat is ook weer afhankelijk van welke entiteiten je beschikbaar hebt.
Overigens vond ik dzvents, lua, en die visuele variant echt verschrikkelijk. Het makkelijkste is om in hass met de visuele editor het grofweg op te bouwen, je kunt dan schakelen tussen de code editor. Voor sjablonen kun je dit via de ontwikkelhulpmiddelen testen. En nu maak ik daar heel snel best complexe dingen mee.
En vooral veel Googlen
In alle automations voor auto check je dan of de boel wel op auto staat (dus als conditie) voor je wat doet.
Eventueel kan je in de UI daar ook nog wat mee doen met kaarten. Bijvoorbeeld het handmatige temperatuurveld weergeven of verbergen bijvoorbeeld. Maar goed, wat betreft UI kan je het dan ook weer zo gek maken als je wilt en is wat dat betreft een beetje los van werkelijk de smarts en logica.
Hoe je knoppen werken, reageren en wat je aan functies hebt zal zwaar afhangen van welke knoppen en welke integratie. Zo had ik Zigbee radiatorknoppen waarbij ik de knop niet kon uitschakelen. Maar zolang ik de automations voor automatische temperatuur actief had werd bij elke update van het setpoint gewoon weer de automation afgetrapt die het automatische setpoint instelde
Maar goed, je zou dat dus ook kunnen detecteren en dan vanzelf auto uit zetten bijvoorbeeld. Het is dus maar net wat jij wilt. En natuurlijk wat je integratie je biedt.
Het enige wat ik wil is onderstaand Blocky omzetten als automatisering in HA.Ferrox1 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:34:
[...]
Ik kom van domoticz af en zit al een tijdje op hass.. welke integratie kijken we naar? En welke entiteiten stelt deze beschikbaar?
Als je niet weet hoe het onderhuids werkte is het lastig na te maken.
Mijn verwarming triggert bijvoorbeeld met een temperatuur verandering. Ik meet met 3 tado’s via een climate group en stuur aan de hand van die triggers mijn airco aan.
Als 2e zou je de automatisering zelf als entiteit toe kunnen voegen aan het dashboard. Hiermee schakel je hem in of uit. Hoe die blokkering dan vervolgens werkt op de thermostaten weet ik niet, maar dat is ook weer afhankelijk van welke entiteiten je beschikbaar hebt.
Overigens vond ik dzvents, lua, en die visuele variant echt verschrikkelijk. Het makkelijkste is om in hass met de visuele editor het grofweg op te bouwen, je kunt dan schakelen tussen de code editor. Voor sjablonen kun je dit via de ontwikkelhulpmiddelen testen. En nu maak ik daar heel snel best complexe dingen mee.
En vooral veel Googlen
:strip_exif()/f/image/QSc4EHIYPKKy7TsHzZ1Z9OEM.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas werkt dat dus in HA op een andere manier en daar loop ik tegen aan.
Ik heb op dit moment 3 losse z-wave radiatorknoppen op mijn bureau liggen die in HA aangemeld zijn om wat te experimenteren.
Onderstaande is 1 van de 3 radiatorknoppen:
:strip_exif()/f/image/9oC19O7QltLrHTz9ghDEITA7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind sowieso die automation in Domoticsz erg vreemd. Waarom test je op "Temperatuur ongelijk aan 16"?
Ik krijg een beetje het idee dat die domoticz toevallig werkt omdat hij elke keer als er een gemeten temperatuur van radiator 1 binenkomt hij alles opnieuw evalueerd.
Hoe ik het in home assistant zou doen?
1 - 3 scenes maken die de temperatuur zet (dag, avond, nacht)
2 - een dropdown helper, ook met dag, avond, nacht
3 - een nieuwe calendar met hierin wekelijks herhalende afspraken genaamd dag, avond en nacht op de tijdstippen wanner je deze geactiveerdd wilt hebben
4 - een calendar automations die de dropdown helper gelijk stelt aan de summary van het calendar item
5 - een helper boolean/button genaamd verwarming automatisch
6 - een automation die getriggerd wordt doordat de dropdown wijzigt en als conditie heeft dat automatisch true is. Deze automation selecteert de scene welke gelijk is aan de dropdown
7 - een automation die getriggerd wordt doordat de boolean op true komt en deze selecteert ook de scene die gelijk is aan de dropdown
.
ad 1: Voordeel van de scenes is dat je niet 7 automations af moet om toch aan te passen dat je de nacht temperatuur niet op 16, maar op 15 wil hebben. Je past dan gewoon 1 scene aan
ad 2: De helper lijkt misschien omslachtig, maar dit is een soort globale variabele die bijhoud welke scene het eigenlijk had moeten zijn.
ad 3: Het voordeel van een calendar automation is dat je vervolgens heel makkelijk in 1 oog opslag kunt zien welk programma je eigenlijk ingesteld hebt en hoe laat of vroeg welke presets allemaal aangaan. Je kunt zelfs per week hier en daar wat uitzonderingen maken
ad 6: Dit is de automation die er voor zorgt dat de settemps mee gaan met hoe dit ingesteld is in de calendart
ad 7: Dit is de automation die er voor zorgt dat de settemps weer volgens de calendar gaan lopen wanneer je automatisch verwarmen weer aan zet.
Kortom:
3 automations, 2 helpers en 3 scenes in HA vs 15 automations in domoticz
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
En die 3 automations zouden eigenlijk ook wel in 1 kunnen waarschijnlijk (werken met id's).Janoz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 00:22:
@jenk
Ik vind sowieso die automation in Domoticsz erg vreemd. Waarom test je op "Temperatuur ongelijk aan 16"?
Ik krijg een beetje het idee dat die domoticz toevallig werkt omdat hij elke keer als er een gemeten temperatuur van radiator 1 binenkomt hij alles opnieuw evalueerd.
3 - een nieuwe calendar met hierin wekelijks herhalende afspraken genaamd dag, avond en nacht op de tijdstippen wanner je deze geactiveerdd wilt hebben
4 - een calendar automations die de dropdown helper gelijk stelt aan de summary van het calendar item
6 - een automation die getriggerd wordt doordat de dropdown wijzigt en als conditie heeft dat automatisch true is. Deze automation selecteert de scene welke gelijk is aan de dropdown
7 - een automation die getriggerd wordt doordat de boolean op true komt en deze selecteert ook de scene die gelijk is aan de dropdown
.
ad 1: Voordeel van de scenes is dat je niet 7 automations af moet om toch aan te passen dat je de nacht temperatuur niet op 16, maar op 15 wil hebben. Je past dan gewoon 1 scene aan
ad 2: De helper lijkt misschien omslachtig, maar dit is een soort globale variabele die bijhoud welke scene het eigenlijk had moeten zijn.
ad 3: Het voordeel van een calendar automation is dat je vervolgens heel makkelijk in 1 oog opslag kunt zien welk programma je eigenlijk ingesteld hebt en hoe laat of vroeg welke presets allemaal aangaan. Je kunt zelfs per week hier en daar wat uitzonderingen maken
ad 6: Dit is de automation die er voor zorgt dat de settemps mee gaan met hoe dit ingesteld is in de calendart
ad 7: Dit is de automation die er voor zorgt dat de settemps weer volgens de calendar gaan lopen wanneer je automatisch verwarmen weer aan zet.
Kortom:
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Nu kan je het altijd nog weer nog mooier maken zoals bijvoorbeeld @Janoz maar denk om feeling te krijgen voor HA dat je eerst maar eens gewoon 1 op 1 je Domoticz automation over moet zetten. Ook ik begon simpel en heb later hele dingen weer verbouwd om het anders te doen na meer inzicht. Dus niets tegen je idee @Janoz maar denk dat het nog wel even te hoog gegrepen is als eerste automation. Meer dan licht aan doen bij deur open was mijn eerste automation ook niet
Juist omdat ze nagenoeg 1 op 1 over te zetten zijn had ik vooral hints gegeven in de hoop dat je het inzicht ook zou krijgen. Maar misschien dat je toch baat hebt bij een voorbeeld? Hieronder 1 op 1 de getoonde Domoticz automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| alias: Temp dinsdag nachtstand description: "" mode: single trigger: - platform: time at: "22:00:00" condition: - condition: time weekday: - tue - condition: state entity_id: input_boolean.verwarming_automatisch state: "on" action: - service: climate.set_temperature data: temperature: 16 entity_id: - climate.kamer1 - climate.kamer2 - climate.keuken |
Kanttekeningen:
- Maak hiervoor een nieuwe automation in HA, dan wisselt naar YAML-dodus (3-dots => Edit in YAML), daar dit dan plakt dan kan je daarna terug naar de UI versie (3-dots => Edit in visual editor). Dit geeft je dan gewoon een beeld hoe je dit in de UI kan doen.
- De entiteiten die gebruikt worden zal je zelf nog correct moeten zetten. Zo is 'input_boolean.verwarming_automatisch' een toggle helper die je eerst zelf nog aan moet maken.
- Je radiator kraan heeft een climate entiteit om hem te besturen. In de UI kan je die gewoon opzoeken. Goede namen geven aan devices en entiteiten is dan wel handig.
- Ik check niet op temperatuur zoals jij in Domoticz deed want zie daar ook het nut niet van.
- Zoals je ziet zit de eindtijd van 10:00 er niet in. Dit komt dus omdat HA event based is. Deze hele automation draait dus alleen even om 22:00 en is daarna klaar. Wat je daarna om 10:00 uur wilt laten gebeuren kan je gewoon in een nieuwe automation doen
EDIT: nevermind, fixed it. Had nog een yaml geinclude met wat sensoren kwam ik net achter.
[ Voor 40% gewijzigd door Sp33dFr34k op 31-01-2024 09:57 ]
Ben nu recent weer terug naar de Niko Friends of Hue knoppen. Ervaar nu geen traagheden meer via Z2M en Home Assistant door ze op de juiste manier aan te spreken d.m.v. MQTT events. De knoppen geven per knop een 'press' en een 'release' commando. Als je op de 'press' triggert gaat het hier tot zover altijd goed en reageert het praktisch instant, net zo snel als met batterij gedreven knoppen.Beekforel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:17:
[...]
Thanks voor de uitgebreide reactie.
Ik heb de Hue hun uitgefaseerd en was niet van plan die terug te brengen. We gebruiken de FoH ook alleen voor aan/uit, de rest regelt Adaptive Lighting wel.
Ik zal nog even testen met het linkje wat ik deelde. Heb in de huidige setup al wel dat ik rechtstreeks MQTT berichten maak om HA deels te bypassen en dat ging wel iets sneller maar die onbetrouwbaarheid blijft flut.
Ik heb volgens mij vier of vijf van die schakelaars waarvan er twee echt veel gebruikt worden (kinderkamers). Die twee moeten gewoon goed werken, desnoods met een andere oplossing.
Misschien toch een Hue dimmer inzetten. Heb volgens mij ooit ook een projectje gezien dat ze die dan weer In Gira materiaal verwerken oid.
Dit betekend wel dat je een 'long press' niet kan gebruiken, omdat de 'press' altijd triggert wanneer je de knop indrukt, die heb ik ook niet meegenomen in mijn automatisering.
Heb nu mijn HA volledig zonder custom_components draaien
Hierbij een voorbeeld van een knop Automatisering, sommige FriendsOfHue knoppen gebruiken een iets andere chip die niet de 1_and_3 en 2_and_4 commando's ondersteunen, mochten deze niet werken bij je, weet je waarom.
Pas de naam van 'Entree Knop' naar de friendly name die je ingesteld hebt voor je knop. De acties van de verschillende drukken kan je in de Choose aanpassen.
Nog wel een belangrijke tip die ik in de instructies van Z2M had gevonden:
When pairing a Green Power device, you must choose whether translated messages should be re-transmitted by unicast or broadcast. Only enable join on a specific device to use unicast for this Green Power device. Enable join on all devices to use broadcast. Do note that each proxy will generate a unique broadcast for each Green Power event, and a single keypress may generate more than one event (e.g. "key down" then "key up"). If there are multiple proxies paired with a Green Power device, this may generate a lot of traffic.
Op mijn Zigbee netwerk met 99 apparaten zorgt dat voor een nog responsievere knop door hem aan een specifieke lamp te koppelen die dichtbij is. Merk nu geen enkele delay meer.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
| alias: Entree Knop description: "" trigger: - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: press_1 id: press_top_left alias: press_top_left - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: release_1 id: release_top_left alias: release_top_left - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: press_2 id: press_bottom_left alias: press_bottom_left - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: release_2 id: release_bottom_left alias: release_bottom_left - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: press_3 id: press_top_right alias: press_top_right - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: release_3 id: release_top_right alias: release_top_right - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: press_4 id: press_bottom_right alias: press_bottom_right - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: release_4 id: release_bottom_right alias: release_bottom_right - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: press_1_and_3 id: press_top alias: press_top - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: release_1_and_3 id: release_top alias: release_top - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: press_2_and_4 id: press_bottom alias: press_bottom - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: release_2_and_4 id: release_bottom alias: release_bottom condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - press_top_left sequence: - alias: Lampen aan/dynamisch choose: - conditions: - condition: state entity_id: light.entree_lampen state: "off" sequence: - alias: Lampen aan choose: - conditions: - condition: time after: "09:00:00" - condition: sun before: sunset sequence: - service: input_select.select_option data: option: scene.entree_dag target: entity_id: input_select.entree_lampen - service: scene.turn_on target: entity_id: - "{{ states('input_select.entree_lampen')}}" alias: 09:00-sunset - conditions: - condition: sun after: sunset sequence: - service: input_select.select_option data: option: scene.entree_avond target: entity_id: input_select.entree_lampen - service: scene.turn_on target: entity_id: - "{{ states('input_select.entree_lampen')}}" alias: sunset-00:00 - conditions: - condition: time before: "09:00:00" sequence: - service: input_select.select_option data: option: scene.entree_nacht target: entity_id: input_select.entree_lampen - service: scene.turn_on target: entity_id: - "{{ states('input_select.entree_lampen')}}" alias: 00:00-09:00 - conditions: - condition: state entity_id: light.entree_lampen state: "on" sequence: - service: input_select.select_next target: entity_id: - input_select.entree_lampen data: cycle: true - service: scene.turn_on target: entity_id: - "{{ states('input_select.entree_lampen')}}" alias: press_top_left - conditions: - condition: trigger id: - press_bottom_left sequence: - service: scene.turn_on metadata: {} target: entity_id: scene.entree_uit alias: press_bottom_left - conditions: - condition: trigger id: - press_top_right sequence: [] alias: press_top_right - conditions: - condition: trigger id: - press_bottom_right sequence: [] alias: press_bottom_right - conditions: - condition: trigger id: - press_top sequence: [] alias: press_top - conditions: - condition: trigger id: - press_bottom sequence: [] alias: press_bottom mode: restart |
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 31-01-2024 14:07 ]
Heel veel dank voor jullie reacties! Ik ga de andere merken eens bekijken, maar ook naar de tip mbt het RF gedeelte en toch Shelly icm wifi.
Door mijn beperkte ervaring (en denkvermogen) had ik inderdaad het beeld dat het een Zigbee module moest zijn. Nu ik erover nadenk na jouw bericht besef ik dat dit helemaal niet hoeft.
Nogmaals dank voor de tips. Hier kan ik echt wat mee om verder te zoeken.
Zeker, Check je DM.Waarten schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:36:
[...]
@MarcoT85 ziet er erg goed uit! Zou je het 3d case bestand en de gebruikte magneten kunnen delen?
En Node Red is helemaal uitgesloten voor je?jenk schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:58:
[...]
Het enige wat ik wil is onderstaand Blocky omzetten als automatisering in HA.
[knip]
Hoe kom ik aan de UUIDs en names?Dwazer schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:27:
[...]
Ik begin hier nog maar net, dus pin me er niet op vast.
Maar ik geef mijn ESP32 devices altijd een fixed IP mee en onder de "esp32_ble_tracker" een sensor mee, met een platform waarop ie moet connecten + het MAC adres van het te connecten apparaat.
Dus zoiets:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 # Type/Function Board esp32_ble_tracker: sensor: # RSSI based UUID Generic Access %NAME% - platform: ble_rssi service_uuid: '1800' name: "%NAME%" # RSSI based on MAC address %NAME% - platform: ble_rssi mac_address: %MAC% name: "%NAME" # RSSI based on iBeacon UUID %NAME% - platform: ble_rssi ibeacon_uuid: '%nummers%' name: "%NAME%"
Alleen die scan interval had ik nog niet eerder gezien, die pluk ik even van je mee
Ik heb nu eens een verbose-logging aanstaan of ik zo achter de device IDs kan komen maar ik krijg wel een hele hoop aan BluetoothRawAdvertisements door, maar zonder namen of 'data' met vraagtekens in een blokje.
1
2
3
| # Enable logging logger: level: VERY_VERBOSE |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| [11:38:10][V][esp32_ble:314]: (BLE) gap_event_handler - 3 [11:38:10][V][esp32_ble:314]: (BLE) gap_event_handler - 3 [11:38:10][V][bluetooth_proxy:058]: Proxying 2 packets [11:38:10][VV][api.service:345]: send_bluetooth_le_raw_advertisements_response: BluetoothLERawAdvertisementsResponse { advertisements: BluetoothLERawAdvertisement { address: 242255312325909 rssi: -69 address_type: 0 data: '' # vraagteken in blokje of 'xfe\xff\xa7' } |
Ik heb card-mod geinstalleerd en wil in een markdown card wat aanpassingen doen. Zo wil ik dat in een tabel elke even regel een andere achtergrondkleur krijgt. De style zelf lijkt me eenvoudig:
1
2
3
| tr:nth-child(even) { background-color: #f2f2f2; } |
maar toch lijkt het niet te lukken in de card zelf.
Card:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| type: markdown card_mod: style: | ha-card { color: red; } content: >- **TITEL** <table> <tr><td>cel 1</td><td>cel 2</td></tr> <tr><td>cel 3</td><td>cel 4</td></tr> <tr><td>cel 5</td><td>cel 6</td></tr> <tr><td>cel 7</td><td>cel 8</td></tr> </table> |
Enkel de volledige tekst in de card wordt rood. Dus de style wordt wel toegepast.
Ik heb het destijds gedaan met een nRF connect en een nRF Logger via mijn Android toestel, om te zien welke adressen en UUID's er voorbij kwamen (Ik had een setje Xiaomi Temp Sensors die ik aan 1 ESP32dev wilde koppelen) bij een broadcast.ViezeVis schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:39:
[...]
Hoe kom ik aan de UUIDs en names?
Ik heb nu eens een verbose-logging aanstaan of ik zo achter de device IDs kan komen maar ik krijg wel een hele hoop aan BluetoothRawAdvertisements door, maar zonder namen of 'data' met vraagtekens in een blokje.
YAML:
1 2 3 # Enable logging logger: level: VERY_VERBOSE
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11:38:10][V][esp32_ble:314]: (BLE) gap_event_handler - 3 [11:38:10][V][esp32_ble:314]: (BLE) gap_event_handler - 3 [11:38:10][V][bluetooth_proxy:058]: Proxying 2 packets [11:38:10][VV][api.service:345]: send_bluetooth_le_raw_advertisements_response: BluetoothLERawAdvertisementsResponse { advertisements: BluetoothLERawAdvertisement { address: 242255312325909 rssi: -69 address_type: 0 data: '' # vraagteken in blokje of 'xfe\xff\xa7' }
Heb die eruit gepikt en in de ESP gepropt
Ik denk dat het om deze Markdown card gaat?Brynnie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:42:
Ik ben hier al meermaals geholpen, en hoop ook deze keer op de (eenvoudige?) aanzet om verder te raken...
Ik heb card-mod geinstalleerd en wil in een markdown card wat aanpassingen doen. Zo wil ik dat in een tabel elke even regel een andere achtergrondkleur krijgt. De style zelf lijkt me eenvoudig:
HTML:
1 2 3 tr:nth-child(even) { background-color: #f2f2f2; }
maar toch lijkt het niet te lukken in de card zelf.
Card:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 type: markdown card_mod: style: | ha-card { color: red; } content: >- **TITEL** <table> <tr><td>cel 1</td><td>cel 2</td></tr> <tr><td>cel 3</td><td>cel 4</td></tr> <tr><td>cel 5</td><td>cel 6</td></tr> <tr><td>cel 7</td><td>cel 8</td></tr> </table>
Enkel de volledige tekst in de card wordt rood. Dus de style wordt wel toegepast.
Kan deze je misschien een zetje geven in de juiste richting?
Want dat lijkt daar wel te kunnen
Bedankt voor je feedback, maar dat gaat over helaas over alerts en is niet van toepassing Of ik interpreteer je antwoord verkeerd?.Dwazer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:20:
[...]
Ik denk dat het om deze Markdown card gaat?![]()
Kan deze je misschien een zetje geven in de juiste richting?![]()
Want dat lijkt daar wel te kunnen
Nee, ik kan begrijpen dat je het zo lijkt, een betere onderbouwing vanuit mijn kant had beter geweestBrynnie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:40:
[...]
Bedankt voor je feedback, maar dat gaat over helaas over alerts en is niet van toepassing Of ik interpreteer je antwoord verkeerd?.
Ja, je hebt gelijk: Dat gaat over alerts.
Maar die hebben wel allemaal verschillende kleuren, precies zoals jij het meende te bouwen voor jouw tabel? Of begrijp ik dat verkeerd?
In de basis is een alert ook weer op een scherm getoonde tekst.
Dat is ook voor die tabellen. Dus ik dacht: "Misschien kun je daar nét ff die regel vinden, die het verschil maakt qua opmaak"
Maar graag: Correct me if I'm wrong
Want ik kom ook net om de hoek kijken met HA/YAML
-edit-
Ben er nu zelf ook mee aan het rommelen en krijg er deze nu uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| type: markdown card_mod: style: | ha-card { --ha-card-background: blue; color: red; } content: >- **TITEL** <table> <tr><td>cel 1</td><td>cel 2</td></tr> <tr><td>cel 3</td><td>cel 4</td></tr> <tr><td>cel 5</td><td>cel 6</td></tr> <tr><td>cel 7</td><td>cel 8</td></tr> </table> |
Wat me nu doet afvragen: Hoe ga je elke even REGEL een andere achtergrond geven als er in de tabel al sowieso een oneven getal staat?

[ Voor 27% gewijzigd door Dwazer op 31-01-2024 13:14 ]
Ah nice!! Ik denk dat ik steeds dichterbij bij de oplossing ben. Op iPhone heb je ook een nRG app. Ik heb het device gevonden. Kan op basis van onderstaande informatie nu iets? Het heeft iig niets weg van een mac adres. Maar die 'A201' lijkt wel een service uuid.Dwazer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:12:
[...]
Ik heb het destijds gedaan met een nRF connect en een nRF Logger via mijn Android toestel, om te zien welke adressen en UUID's er voorbij kwamen (Ik had een setje Xiaomi Temp Sensors die ik aan 1 ESP32dev wilde koppelen) bij een broadcast.
Heb die eruit gepikt en in de ESP gepropt
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xg0hIgpX0jKJ39WToSPvgfHK.png?f=user_large)
Dwazer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:44:
[...]
Nee, ik kan begrijpen dat je het zo lijkt, een betere onderbouwing vanuit mijn kant had beter geweest![]()
Ja, je hebt gelijk: Dat gaat over alerts.
Maar die hebben wel allemaal verschillende kleuren, precies zoals jij het meende te bouwen voor jouw tabel? Of begrijp ik dat verkeerd?![]()
In de basis is een alert ook weer op een scherm getoonde tekst.
Dat is ook voor die tabellen. Dus ik dacht: "Misschien kun je daar nét ff die regel vinden, die het verschil maakt qua opmaak"![]()
Maar graag: Correct me if I'm wrong![]()
Want ik kom ook net om de hoek kijken met HA/YAML
-edit-
Ben er nu zelf ook mee aan het rommelen en krijg er deze nu uit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 type: markdown card_mod: style: | ha-card { --ha-card-background: blue; color: red; } content: >- **TITEL** <table> <tr><td>cel 1</td><td>cel 2</td></tr> <tr><td>cel 3</td><td>cel 4</td></tr> <tr><td>cel 5</td><td>cel 6</td></tr> <tr><td>cel 7</td><td>cel 8</td></tr> </table>
Wat me nu doet afvragen: Hoe ga je elke even REGEL een andere achtergrond geven als er in de tabel al sowieso een oneven getal staat?(Ben ook maar benieuwd en aan het prutsen hoor, no expert here
)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| type: markdown card_mod: style: | ha-card { color: red; } ha-markdown { color: green; } ha-markdown-element { color: black; } content: >- <table> <tr> <th>Company</th> <th>Contact</th> <th>Country</th> </tr> <tr> <td>Alfreds Futterkiste</td> <td>Maria Anders</td> <td>Germany</td> </tr> <tr> <td>Berglunds snabbköp</td> <td>Christina Berglund</td> <td>Sweden</td> </tr> <tr> <td>Centro comercial Moctezuma</td> <td>Francisco Chang</td> <td>Mexico</td> </tr> </table> |
Dit maakt de tekst groen? Terwijl de tabel in het dom element "ha-markdown-element" zit...
Einddoel is om elke even regel een ander achtergrondkleurtje te geven, om het visueel te verduidelijken.
Liefst zelfs de header row in een bepaalde stijl en daaronder dan de data rijen in een afwisselende kleur.
Connect er eerst maar mee, want dat wordt in jouw afbeelding nog gevraagdViezeVis schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Ah nice!! Ik denk dat ik steeds dichterbij bij de oplossing ben. Op iPhone heb je ook een nRG app. Ik heb het device gevonden. Kan op basis van onderstaande informatie nu iets? Het heeft iig niets weg van een mac adres. Maar die 'A201' lijkt wel een service uuid.
[Afbeelding]
Dan zal er na een broadcast/request meer info naar voren toe komen gok ik zo
Je kunt gewoon html gebruiken in een markdown card, kun je de cellen van je tabel niet gewoon daarmee kleurenBrynnie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:27:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 type: markdown card_mod: style: | ha-card { color: red; } ha-markdown { color: green; } ha-markdown-element { color: black; } content: >- <table> <tr> <th>Company</th> <th>Contact</th> <th>Country</th> </tr> <tr> <td>Alfreds Futterkiste</td> <td>Maria Anders</td> <td>Germany</td> </tr> <tr> <td>Berglunds snabbköp</td> <td>Christina Berglund</td> <td>Sweden</td> </tr> <tr> <td>Centro comercial Moctezuma</td> <td>Francisco Chang</td> <td>Mexico</td> </tr> </table>
Dit maakt de tekst groen? Terwijl de tabel in het dom element "ha-markdown-element" zit...
Einddoel is om elke even regel een ander achtergrondkleurtje te geven, om het visueel te verduidelijken.
Liefst zelfs de header row in een bepaalde stijl en daaronder dan de data rijen in een afwisselende kleur.
https://www.google.com/am...td-bgcolor-attribute/amp/
Kan inderdaad, maak het lijkt me "mooier" / "beter" (?) om dat via de styles te doen. De tabel wordt in de code opgebouwd door verschillende commando's die info uit de rest api call halen. Daar ook lay-out in coderen, lijkt me ("separation of content and presentation") beter. Ook voor mocht ik later de kleur willen wijzigen.TheFes schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Je kunt gewoon html gebruiken in een markdown card, kun je de cellen van je tabel niet gewoon daarmee kleuren
https://www.google.com/am...td-bgcolor-attribute/amp/
In gewone css is het eenvoudiger:
1
2
3
4
| tbody tr:nth-child(odd) { background-color: #4C8BF5; color: #fff; } |
Edit: Zelfs een kleur specifieren in de code, wordt niet weergegeven op de card:
1
| <td bgcolor="green">Alfreds Futterkiste</td> |
Cel krijgt géén groene achtergrondkleur...
[ Voor 11% gewijzigd door Brynnie op 31-01-2024 14:01 ]
Nog niet helemaal denk ik. Ik zal eens kijken of ik met andere tools dat eruit kan krijgen. Dit krijg ik namelijk terug (zegt mij niet zoveel)Dwazer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:30:
[...]
Connect er eerst maar mee, want dat wordt in jouw afbeelding nog gevraagd![]()
Dan zal er na een broadcast/request meer info naar voren toe komen gok ik zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| Attempting to connect... cbCentralManager.connect() [Callback] centralManager(central, didConnect: peripheral) Connected. Discovering Services... peripheral.discoverServices(nil) [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverServices: nil) Discovered Device Information and 1910 Services. Discovering Characteristics for Device Information... peripheral.discoverCharacteristics(nil, for: 180A) Discovering Characteristics for 1910... peripheral.discoverCharacteristics(nil, for: 1910) [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverCharacteristicsFor: 180A, error: nil) Discovering Descriptors for Characteristic PnP ID... peripheral.discoverDescriptors(for: 2A50) Discovered Characteristics PnP ID for Service Device Information. [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverCharacteristicsFor: 1910, error: nil) Discovering Descriptors for Characteristic Temperature Range... peripheral.discoverDescriptors(for: 2B10) Discovering Descriptors for Characteristic Temperature Statistics... peripheral.discoverDescriptors(for: 2B11) [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverDescriptorsFor: 2A50, error: nil) Discovered Characteristics Temperature Range and Temperature Statistics for Service 1910. Characteristic PnP ID has no Descriptors. [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverDescriptorsFor: 2B10, error: nil) Discovered Client Characteristic Configuration for Characteristic Temperature Range [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverDescriptorsFor: 2B11, error: nil) Characteristic Temperature Statistics has no Descriptors. |
/Edit
Dit zag ik al eerder staan:
1
2
3
4
5
6
7
| Device Scanned. [Callback] centralManager(central, didDiscover: peripheral, advertisementData: ["kCBAdvDataServiceUUIDs": <__NSArrayM 0x2839f3f30>( A201 ) , "kCBAdvDataRxSecondaryPHY": 0, "kCBAdvDataManufacturerData": <d0070003 00000100 a77ecee6 6de77d0e 9f91ddd7 04f75821>, "kCBAdvDataServiceData": { A201 = {length = 9, bytes = 0x006776796767336d38}; }, "kCBAdvDataTimestamp": 728395800.587729, "kCBAdvDataRxPrimaryPHY": 129, "kCBAdvDataIsConnectable": 1, "kCBAdvDataLocalName": TY], rssi: -53) |
[ Voor 12% gewijzigd door ViezeVis op 31-01-2024 13:42 ]
Bedoel je daarmee Device Triggers? Bij de meeste knoppen missen daar meerdere acties in, die wel gewoon beschikbaar zijn vanuit MQTT. Ook had ik daarmee dat HA er soms gewoon niks mee deed, in de Traces zag je dan ook niks aankomen. Met MQTT events nog niet meegemaakt en toen ik ZHA gebruikte, gebruikte ik ook ZHA events, dat was dan met batterij gevoede knoppen, aangezien ZHA geen Zigbee Green Power kan.Septillion schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:03:
@BiG-GuY MNu heb ik geen Zigbee Green knop, maar me haast niet voorstellen dat Z2M dat niet gewoon als abstractie aanbied zoals bij andere knoppen. Dat scheelt je weer klooien met MQTT triggers.
Ook gebruik ik voor 0 automations device triggers, in het verleden veel issues mee gehad. Zeker als je een apparaat opnieuw paired en je vervolgens alle automatiseringen sloopt

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 31-01-2024 14:13 ]
Kun je er wel met de Tuya App mee verbinden?ViezeVis schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Nog niet helemaal denk ik. Ik zal eens kijken of ik met andere tools dat eruit kan krijgen. Dit krijg ik namelijk terug (zegt mij niet zoveel)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Attempting to connect... cbCentralManager.connect() [Callback] centralManager(central, didConnect: peripheral) Connected. Discovering Services... peripheral.discoverServices(nil) [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverServices: nil) Discovered Device Information and 1910 Services. Discovering Characteristics for Device Information... peripheral.discoverCharacteristics(nil, for: 180A) Discovering Characteristics for 1910... peripheral.discoverCharacteristics(nil, for: 1910) [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverCharacteristicsFor: 180A, error: nil) Discovering Descriptors for Characteristic PnP ID... peripheral.discoverDescriptors(for: 2A50) Discovered Characteristics PnP ID for Service Device Information. [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverCharacteristicsFor: 1910, error: nil) Discovering Descriptors for Characteristic Temperature Range... peripheral.discoverDescriptors(for: 2B10) Discovering Descriptors for Characteristic Temperature Statistics... peripheral.discoverDescriptors(for: 2B11) [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverDescriptorsFor: 2A50, error: nil) Discovered Characteristics Temperature Range and Temperature Statistics for Service 1910. Characteristic PnP ID has no Descriptors. [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverDescriptorsFor: 2B10, error: nil) Discovered Client Characteristic Configuration for Characteristic Temperature Range [Callback] peripheral(peripheral, didDiscoverDescriptorsFor: 2B11, error: nil) Characteristic Temperature Statistics has no Descriptors.
/Edit
Dit zag ik al eerder staan:
code:
1 2 3 4 5 6 7 Device Scanned. [Callback] centralManager(central, didDiscover: peripheral, advertisementData: ["kCBAdvDataServiceUUIDs": <__NSArrayM 0x2839f3f30>( A201 ) , "kCBAdvDataRxSecondaryPHY": 0, "kCBAdvDataManufacturerData": <d0070003 00000100 a77ecee6 6de77d0e 9f91ddd7 04f75821>, "kCBAdvDataServiceData": { A201 = {length = 9, bytes = 0x006776796767336d38}; }, "kCBAdvDataTimestamp": 728395800.587729, "kCBAdvDataRxPrimaryPHY": 129, "kCBAdvDataIsConnectable": 1, "kCBAdvDataLocalName": TY], rssi: -53)
Mwah, de automations zijn dermate verschillend dat het er niet duidelijker op wordt wanneer ze bij elkaar in komen.breinonline schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 05:48:
[...]
En die 3 automations zouden eigenlijk ook wel in 1 kunnen waarschijnlijk (werken met id's).
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Niet perse device triggers, daar ook niet heel blij mee. Zouden natuurlijk eigenlijk geen triggers mogen missen maar daar ook wel eens wat vreemds gezien.BiG-GuY schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:11:
[...]
Bedoel je daarmee Device Triggers? Bij de meeste knoppen missen daar meerdere acties in, die wel gewoon beschikbaar zijn vanuit MQTT. Ook had ik daarmee dat HA er soms gewoon niks mee deed, in de Traces zag je dan ook niks aankomen. Met MQTT events nog niet meegemaakt en toen ik ZHA gebruikte, gebruikte ik ook ZHA events, dat was dan met batterij gevoede knoppen, aangezien ZHA geen Zigbee Green Power kan.
Ook gebruik ik voor 0 automations device triggers, in het verleden veel issues mee gehad. Zeker als je een apparaat opnieuw paired en je vervolgens alle automatiseringen sloopt. Nu enkel State en MQTT triggers.
Nee, gewoon state trigger op een action entiteit. Dat is gewoon een centrale definitie / scan van de MQTT. Dat zal op de achtergrond dus dezelfde MQTT code draaien als nu. Dus geloof niet dat je dan states gaat missen. Maar dan heb je wel mooi gewoon een abstractie van je device in gebruik.
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 31-01-2024 14:32 ]
Ah ik zie het inderdaad. Zal het testen of dat net zo stabiel werkt. Die state action is redelijk nieuw denk ik? Want kan me niet herinneren dat die erin zat toen ik het een paar maanden terug gebruikte via Z2M.Septillion schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:32:
[...]
Niet perse device triggers, daar ook niet heel blij mee. Zouden natuurlijk eigenlijk geen triggers mogen missen maar daar ook wel eens wat vreemds gezien.
Nee, gewoon state trigger op een action entiteit. Dat is gewoon een centrale definitie / scan van de MQTT. Dat zal op de achtergrond dus dezelfde MQTT code draaien als nu. Dus geloof niet dat je dan states gaat missen. Maar dan heb je wel mooi gewoon een abstractie van je device in gebruik.
Ja, kanDwazer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:14:
[...]
Kun je er wel met de Tuya App mee verbinden?
Ah
MAC-adres gevonden
Nu kan ik dus gewoon dit aan de conf toevoegen:
1
2
3
4
5
6
7
| esp32_ble_tracker: sensor: # RSSI based on MAC address %NAME% - platform: ble_rssi mac_address: 'AA:BB:CC' name: "PlantSensor1" |
[ Voor 42% gewijzigd door ViezeVis op 31-01-2024 14:46 ]
Ik zie overal dat deze gebruikt wordt om over bijv een hotelschakeling te gooien.
Maar weet iemand of deze ook is te gebruiken zonder externe schakelaars? Dus enkel dat de mini als aan/uit switch werkt? Wil er buitenlampen mee schakelen, maar er zit geen echte schakelaar tussen, gaat nu nog met stekker uit stopcontact trekken.
Nadat een cheap AliExpress-variant vrij snel stopte met werken heb ik een aantal Sonoff Zigbee switches besteld. Daarmee goede ervaringen (Sonoff ZB mini in verschillende uitvoeringen).Mit-46 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:24:
Iemand die goede ervaringen heeft met een module van een ander merk?
Zo bedoel je:maartend schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:45:
Maar weet iemand of deze ook is te gebruiken zonder externe schakelaars?
:fill(white):strip_exif()/f/image/YKAKxbt3Evl2eJheAwoNSSRy.png?f=user_large)
Niet heel nieuw in Z2M. Volgens mij is het ouder dan device triggers in HABiG-GuY schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:37:
[...]
Ah ik zie het inderdaad. Zal het testen of dat net zo stabiel werkt. Die state action is redelijk nieuw denk ik? Want kan me niet herinneren dat die erin zat toen ik het een paar maanden terug gebruikte via Z2M.
Onderhuids zou dat ook moeten zijn wat een device trigger gebruikt namelijk.
Ik heb json code die treinritten (of busritten) bevat. Daarmee kan ik een rit weergeven met de nodige gegevens (Van, naar, spoor, vertraging, trein richting, overstappen, ...).
Hoe kan ik een lijst van bvb 6 treinen weergeven? Welke card gebruik ik daar best voor? Momenteel gebruik ik een Markdown card warin ik een table samenstel met voor elke trein een rij in de tabel.
In ideale omstandigheden zou je op een bepaalde rit kunnen klikken en dan alle details zien: trein type, eventuele opmerkingen van de spoorbeheerder, tussenstations en de tijdstippen dat daar gestopt wordt. En dat scherm zou dan moeten kunnen gesloten worden om terug te keren naar het hoofdoverzicht van de treinen.
En nog beter zou zijn dat je een trein kan aanduiden die je gaat nemen. En dat je dan notify krijgt als er bvb vertraging of opmerkingen te melden zijn. En dat je een melding krijgt wanneer je moet vertrekken van je huidige locatie om die bepaalde trein te nemen.
Ik weet het, ik heb hoge verwachtingen
Idd, dat dus. Krijg ook te horen dat de schakelaars een optie zijn, duidelijk dus. Thnx
[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 31-01-2024 16:27 ]
@Dwazer Met bovenstaande code krijg ik nog geen notification dat er een nieuw device beschikbaar is, maar zie ik onder het ESPHome device nu wel een Signal Strength sensor staan. Nu weet ik alleen nog niet zo goed hoe ik er voor zorg dat ik ook daadwerkelijk de data van de Soil Sensor in m'n ESP/HA krijg.ViezeVis schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:43:
[...]
Ja, kan
Ah
MAC-adres gevonden
Nu kan ik dus gewoon dit aan de conf toevoegen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 esp32_ble_tracker: sensor: # RSSI based on MAC address %NAME% - platform: ble_rssi mac_address: 'AA:BB:CC' name: "PlantSensor1"
Ik draai thuis Home Assistant en deze is extern bereikbaar op mijn publieke IP adres.
Op een externe locatie wil ik een WiFi plug plaatsen om iets te kunnen schakelen.
Deze wil ik kunnen bedienen vanaf mijn eigen Home Assistant. Op de externe locatie kan ik geen port forwarding doen dus de WiFi plug moet verbinden met mijn Home Assistant setup.
Zou ik dus kunnen doen middels MQTT? Dan zou ik een plug moeten hebben met MQTT over TLS/SSL.
En welke plug zou hiervoor geschikt zijn?
Enige wat ik me kan bedenken is een Shelly Plug Plus . Maar is alleen een MQTT connectie naar mijn Home Assistant voldoende om de plug in en uit te laten schakelen?
Of weet iemand nog een andere oplossing. Het mag ook eventueel via een cloudprovider van een derde die integreert met Home Assistant.
Wanneer je een plug gebruikt met mqtt zoals een Athom plug, zorg dan dat je firewall enkel inkomende connecties toestaat vanaf die externe plek.
Nadeel 2, je kan niet informatie terug sturen naar die plug vanuit Home Assistant.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Een vpn verbinding tussen de twee locaties leggen een optie?Flappie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:00:
Wie heeft een een oplossing voor het volgende:
Ik draai thuis Home Assistant en deze is extern bereikbaar op mijn publieke IP adres.
Op een externe locatie wil ik een WiFi plug plaatsen om iets te kunnen schakelen.
Deze wil ik kunnen bedienen vanaf mijn eigen Home Assistant. Op de externe locatie kan ik geen port forwarding doen dus de WiFi plug moet verbinden met mijn Home Assistant setup.
Zou ik dus kunnen doen middels MQTT? Dan zou ik een plug moeten hebben met MQTT over TLS/SSL.
En welke plug zou hiervoor geschikt zijn?
Enige wat ik me kan bedenken is een Shelly Plug Plus . Maar is alleen een MQTT connectie naar mijn Home Assistant voldoende om de plug in en uit te laten schakelen?
Of weet iemand nog een andere oplossing. Het mag ook eventueel via een cloudprovider van een derde die integreert met Home Assistant.
En anders iets wat in een cloud dienst hangt inderdaad. Bijvoorbeeld Sonoff?
Sometimes you need to plan for coincidence
Is hier een oplossing voor?
Wat gebruik je als coördinator?Jcrs7 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:55:
Ik heb vaker dat een identiteit (dimmer of drukknop) niet meer beschikbaar is. Er staat in het logboek dat de betreffende identiteit identificeren niet meer beschikbaar. Vervolgens staat er identiteit vervallen. En dan dient deze opnieuw gekoppeld te worden in ZHA en ook met de betreffende lampen(en)
Is hier een oplossing voor?
Hoi!
Ik sluit niets uitDwazer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:21:
[...]
En Node Red is helemaal uitgesloten voor je?
Alleen kost het veel tijd om iets nieuws onder de knie te krijgen en ik heb nog veel andere dingen die ik in mijn spaarzame tijd wil doen.
De hobbel om het proberen zit in de spaarzame tijd die ik ervoor heb. Ik ben geen ICT''er van beroep en ook niet de jongste meer en ik heb een fulltime baan, dus het gaat allemaal niet zo snel als ik zelf zou willen. Ik ben echt blij met de tips die ik krijg en ga ze zeker rustig doorlezen en zal weer nieuwe vragen stellen als ik daar aan toe ben. Rome is ook niet in 1 dag gebouwdSeptillion schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:37:
@jenk Waar zit nu de hobbel om wat te proberen? Want je hebt volgens mij al best veel tips gekregen hoe te beginnen. Maar ik zie nog steeds niet eens een poging.
Nu kan je het altijd nog weer nog mooier maken zoals bijvoorbeeld @Janoz maar denk om feeling te krijgen voor HA dat je eerst maar eens gewoon 1 op 1 je Domoticz automation over moet zetten. Ook ik begon simpel en heb later hele dingen weer verbouwd om het anders te doen na meer inzicht. Dus niets tegen je idee @Janoz maar denk dat het nog wel even te hoog gegrepen is als eerste automation. Meer dan licht aan doen bij deur open was mijn eerste automation ook niet
Juist omdat ze nagenoeg 1 op 1 over te zetten zijn had ik vooral hints gegeven in de hoop dat je het inzicht ook zou krijgen. Maar misschien dat je toch baat hebt bij een voorbeeld? Hieronder 1 op 1 de getoonde Domoticz automation:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 alias: Temp dinsdag nachtstand description: "" mode: single trigger: - platform: time at: "22:00:00" condition: - condition: time weekday: - tue - condition: state entity_id: input_boolean.verwarming_automatisch state: "on" action: - service: climate.set_temperature data: temperature: 16 entity_id: - climate.kamer1 - climate.kamer2 - climate.keuken
Kanttekeningen:
- Maak hiervoor een nieuwe automation in HA, dan wisselt naar YAML-dodus (3-dots => Edit in YAML), daar dit dan plakt dan kan je daarna terug naar de UI versie (3-dots => Edit in visual editor). Dit geeft je dan gewoon een beeld hoe je dit in de UI kan doen.
- De entiteiten die gebruikt worden zal je zelf nog correct moeten zetten. Zo is 'input_boolean.verwarming_automatisch' een toggle helper die je eerst zelf nog aan moet maken.
- Je radiator kraan heeft een climate entiteit om hem te besturen. In de UI kan je die gewoon opzoeken. Goede namen geven aan devices en entiteiten is dan wel handig.
- Ik check niet op temperatuur zoals jij in Domoticz deed want zie daar ook het nut niet van.
- Zoals je ziet zit de eindtijd van 10:00 er niet in. Dit komt dus omdat HA event based is. Deze hele automation draait dus alleen even om 22:00 en is daarna klaar. Wat je daarna om 10:00 uur wilt laten gebeuren kan je gewoon in een nieuwe automation doen
Ik denk wat jij in de eerste zinnen zegt klopt, Omdat ik s'nachts de temp in de woonkamer niet lager dan 16 graden wil hebben heb ik de "temp ongelijk aan 16 graden? dan op 16 graden instellen" gemaakt en het werkt precies zoals ik het wil.Janoz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 00:22:
@jenk
.
Kortom:
Je uitleg in HA ga ik zeker bekijken, maar zie mijn vorige bericht.
1
2
3
4
5
6
7
| - name: "HP SUM Total Heat Generation" state: "{{ states('sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating') | float(0) + states('sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_heat_amount') | float(0)}}" state_class: "total_increasing" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy unique_id: "sensor.hp_sum_total_heat_generation" |
Maar... vannacht zijn de 2 sensoren even 0 geweest (want de integratie deed vast even gek ofzo), en daarna weer op hun oude waardes. De state_class "total_increasing" denkt dan: aah, nieuwe cycle, dus verbruik is heel hoog (zie plaatje). Maar dat wil ik natuurlijk niet. Dus ik moet de state_class aanpassen, naar "total" of "measurement". Maar, ik denk, measurement geeft toch eigenlijk hetzelfde resultaat dan? Of total? Maar die ziet het dan als een afname en een paar minuten later weer als een toename? (in totaal klopt het dan wel weer)?
Welke moet ik nemen?
/f/image/h0ACdeSHtkvGk14YFC3GJ1zb.png?f=fotoalbum_large)
Want je bronsensoren zijn namelijk helemaal geen 0 geworden maar even unavailable, een state waar HA bij weet dat er geen geldige data is. Maar die is niet om te zetten naar float dus zou leiden tot error. Maar als 'oplossing' zeg jij nu, reken dan maar met de waarde 0.
Maar ipv dat te doen zou je dus ook gewoon de template sensor als unavailable moeten renderen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - name: "HP SUM Total Heat Generation" state: "{{ states('sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating') | float(0) + states('sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_heat_amount') | float(0)}}" availability: >- {{ has_value('sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating') and has_value('sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_heat_amount') }} state_class: "total_increasing" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy unique_id: "sensor.hp_sum_total_heat_generation" |
Ik vermoed dat de sensoren niet 0 waren, maar unavailable, en door jouw gebruik van defaults voor je float filters is dat dus omgezet naar 0.ChrisM schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:20:
Ik bereken de totale warmte generatie door mijn warmtepomp met deze YAML:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - name: "HP SUM Total Heat Generation" state: "{{ states('sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating') | float(0) + states('sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_heat_amount') | float(0)}}" state_class: "total_increasing" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy unique_id: "sensor.hp_sum_total_heat_generation"
Maar... vannacht zijn de 2 sensoren even 0 geweest (want de integratie deed vast even gek ofzo), en daarna weer op hun oude waardes. De state_class "total_increasing" denkt dan: aah, nieuwe cycle, dus verbruik is heel hoog (zie plaatje). Maar dat wil ik natuurlijk niet. Dus ik moet de state_class aanpassen, naar "total" of "measurement". Maar, ik denk, measurement geeft toch eigenlijk hetzelfde resultaat dan? Of total? Maar die ziet het dan als een afname en een paar minuten later weer als een toename? (in totaal klopt het dan wel weer)?
Welke moet ik nemen?
[Afbeelding]
Dat kun je afvangen door een availability template
Spuit 11
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.