Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 133 ... 367 Laatste
Acties:

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@matthijs_087 Klinkt alsof je een router achter een router situatie hebt gemaakt. Dan zou ik daar lekker vanaf proberen te komen. Dus alles aan je Deco en die als router pakken en KPN doos in bridge + wifi uit.

Of je KPN doos als router houden en je Deco in AP mode. Liefst dan ook gewoon wifi van je KPN doos uit.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:39
Septillion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:39:
Mm, ik ben niet zo'n fan van de hele rename van /config naar [mone]/homeassistant[/] die eraan zit te komen. Ja, het is nu misschien logischer. Maar zoooooooo veel handleidingen maar ook afhankelijkheden die al de /config gebruiken :/ Dat gaat weer van alles stuk maken en veel vragen uit de community geven :/
User facing verandert er niets. Dus binnen je configuratie blijft /config gewoon werken.
Voor add-ons verandert het wel

Home Assistant configuratie

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:36
Help! ik heb misschien wat doms gedaan.
Ik heb HaOS draaien op een intel nuc in supervisor mode.
Dus Alleen HaOS.
Nu heb ik via SSH Terminal op mijn Mac een Apt-get update en Apt-get upgrade gedaan. (Is dat dom??)
nu start HA niet meer op. ik heb alles al gereboot: modem/router/nuc.
Is er nog een manier om dit te herstellen?

[ Voor 3% gewijzigd door gazzzman61 op 15-11-2023 18:30 ]

Canon 5dMkIV

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@TheFes Ook vanuit file perspectief? Want de eerste keer dat ik las over de wijziging was in de Samba addon die daarna snel een revert kreeg.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@gazzzman61 Tijd voor backupje terugzetten?

Ook al dacht ik dat apt-get niet beschikbaar was via de SSH addon...

• TheFes
Septillion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:02:
@TheFes Ook vanuit file perspectief? Want de eerste keer dat ik las over de wijziging was in de Samba addon die daarna snel een revert kreeg.
De folder structuur was door de Samba add-on al wel gewijzigd, daar was dus geen /config meer maar een /homeassistant. Dat was een probleem voor mensen die netwerk-mappings aangemaakt hadden, en is inderdaad teruggedraaid.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
@Opifex Als ik het mij goed kan herinneren is de camera nog wel via Home Assistant te bedienen. Sowieso kun je de RTSP stream benaderen en met ONVIF besturen.

• alex3305
  • Laatst online: 10-01 22:32
@synoniem Ik ben van Supervised naar OS (in een VM) en nu naar Container gegaan. Containers beheer ik dan in Portainer of unRAID. Ik ben destijds (een jaar of twee geleden) van Supervised afgestapt vanwege het unhealthy gebeuren. Met name dat Supervisor dan automatisch update en je systeem plots half nog maar half werkt vond ik enorm irritant. Updates werkte bijvoorbeeld niet meer, en als je niet even zelf in de logs ging koekeloeren, was dit ook niet bijzonder duidelijk.

Container is ook niet 100% ideaal en ik zit ook weer te twijfelen om terug te gaan naar OS in een VM. Maar aan de andere kant werkt alles nu stabiel en heb ik geen reden om er iets aan te veranderen. Daarnaast vind ik het wel prima om backups in eigen beheer te hebben, hoef ik geen USB apparaten meer te forwarden naar VM's en is het ietsiepietsie zuiniger aan stroom.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

TheFes schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:29:
[...]

User facing verandert er niets. Dus binnen je configuratie blijft /config gewoon werken.
Voor add-ons verandert het wel
AppDeamon is al stuk. Alle inhoud hierin is weg. Er schijnt een fix te zijn.
Important, v0.15.0 & v0.15.1 have an issue with failing to detect the migration that already happened.

That is unfortunate, but it did happen and didn't show up in testing, unfortunately 😭

If you have upgraded from v0.14 or older to v0.15.0 or v0.15.1 you will encounter a migration problem.

To solve this:

Restore a backup (AppDaemon + home assistant config as that is where the appdaemon config is stored)
Clear out the AppDaemon folder in /addon_configs/, which contains the invalid migration. You can access this folder using the terminal add-on or using the addon_configs share provided by the Samba add-on.
Once you are back up and running on the previous version, upgrade to v0.15.2.

I've addressed the issue as quickly as possible, but I cannot revert what has been done.

I'm mostly mad at myself right now, and I'm deeply sorry this happened.

Sorry for the issue this might have caused for you 🙏

../Frenck

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
TheFes schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:24:
[...]

De folder structuur was door de Samba add-on al wel gewijzigd, daar was dus geen /config meer maar een /homeassistant. Dat was een probleem voor mensen die netwerk-mappings aangemaakt hadden, en is inderdaad teruggedraaid.
In de 12.1 lijkt uit de changelog + changes de wijziging weer te zitten
Use the new Home Assistant folder for the config share

• TheFes
Septillion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:11:
[...]

In de 12.1 lijkt uit de changelog + changes de wijziging weer te zitten

[...]
Ja, maar de share heet nu wel config dus voor je network-mapping naar je samba share verandert het net.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@TheFes Had wat duidelijker in de changelog mogen zitten dan zeg, pff.

• TheFes
Quad schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:55:
[...]

AppDeamon is al stuk. Alle inhoud hierin is weg. Er schijnt een fix te zijn.

[...]
Hetzelfde speelt met Node Red

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 15-11-2023 21:01 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Nee AppDeamon addon.
Deze addon is nu verplaatst naar addon_configs\a0d7b954_appdaemon\, vandaar dat de map in config\AppDeamon leeg is.
Daarna moet je alsnog de config in appdeamon.yaml aanpassen:

YAML:
1
secrets: /homeassistant/secrets.yaml

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• matthijs_087
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-01 12:04
@Septillion Dat was 'm! Tp-link als ap ingesteld en Sonos SL is gelijk zichtbaar in HA. Logisch achteraf, maar kwam er niet op. Hartelijk dank!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:33
TheFes schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:00:
[...]

Hetzelfde speelt met Node Red
Zou de oplossing dan ook dezelfde zijn? Kom er net achter dat mijn hele nodered flows weg zijn en teruggezette node red backup start niet.

• TheFes
Koepert schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:15:
[...]

Zou de oplossing dan ook dezelfde zijn? Kom er net achter dat mijn hele nodered flows weg zijn en teruggezette node red backup start niet.
Ik gebruik het zelf niet, maar zag het voorbij komen.
Hier meer info
https://github.com/hassio-addons/addon-node-red/issues/1736

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/optimized/3X/f/d/fd1838209cfc3c07acbceaee24bc8b677065d65d_2_500x500.jpeg

zijn er mensen hier die deze meter(s) gebruiken ? ik ga wegens verbouwing de hoofdaansluiting iets omleggen (iets met wtw enzv) lijkt het me handig te weten waar ik water verbruik

ik heb een homewizard watermeter, voor mij is "flow" belangrijker dan hoeveel L per minuut
ja onder 5L per minuut lezen ze niet maar meh jammer dan . dat ondervangt de HW watermeter wel.

misschien dat ik er een waterslot erachter zet zodat bij teveel waterverbruik ik ook automagisch actie kan ondernemen.

Mochten er mensen ervaring mee hebben, dan ben ik zeer benieuwd hoe lang ze het al hebben en bv last hebben van kalk aanslag of andere "storingen" ..

Tja vanalles

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-01 07:58
vso schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:19:
[Afbeelding]

zijn er mensen hier die deze meter(s) gebruiken ? ik ga wegens verbouwing de hoofdaansluiting iets omleggen (iets met wtw enzv) lijkt het me handig te weten waar ik water verbruik

ik heb een homewizard watermeter, voor mij is "flow" belangrijker dan hoeveel L per minuut
ja onder 5L per minuut lezen ze niet maar meh jammer dan . dat ondervangt de HW watermeter wel.

misschien dat ik er een waterslot erachter zet zodat bij teveel waterverbruik ik ook automagisch actie kan ondernemen.

Mochten er mensen ervaring mee hebben, dan ben ik zeer benieuwd hoe lang ze het al hebben en bv last hebben van kalk aanslag of andere "storingen" ..
Hij hangt er bij mij een jaar in bij de boiler om de inhoud te meten zonder problemen. Volgens mij heb ik precies dezelfde.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:03
Koepert schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:15:
[...]

De link van @TheFes is hier cruciaal. Belangrijk is de post van gebruiker synoUser-nl: als alternatief op het restoren van de oude 15 versie en opnieuw installeren uit een gerestorede versie kan je ook vanuit de de laatste versie 16.02 de restore doen van de flows door flows.json en flow_cred.json bestanden uit een backup terug te zetten in de nieuwe map addon_configs\a0d7b954_nodered

Ik had hier overigens gelukkig geen last van? Mijn addon_configs\a0d7b954_nodered heeft alle bestanden en mijn flows zijn nog intact. Of ga ik pas last krijgen als ik HA herstart? Ik draai 16.02

• Toppe
  • Laatst online: 17:30
[Afbeelding]

Ik zou hier zelf wel een klein beetje mee oppassen. Nu weet ik dat er mensen zijn die vinden dat ik de plank hierin totaal mis sla maar dit soort dingen zijn vaak ook een goede bron van legionella. Als je hier gebruik van wilt maken zou ik in elk geval zorgen voor een goede terugslagklep voor je flow sensor.

Ik heb dagelijks te maken met waterleidingen, terugslagkleppen en legionella....

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 16-11-2023 07:58 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe
Ik heb gister login gegevens van Parro ontvangen vanuit de school. Nu wil ik eigelijk de calender importeren richting HA, er is netjes een link beschikbaar hiervoor.

Onderstaande code toegevoegd, maar ik krijg geen extra kalender in HA zichtbaar?

YAML:
1
2
3
calendar:
  - platform: caldav
    url: https://calendar.parro.com/ical/3508637556/c84bea94-1b8c-46b0-ab7c-c1f4c9c3b2fe

Heb voor deze post wat karakters veranderd in de link...

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:01
new_guy schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:59:
[...]

Je omvormer in HA hangen is waarschijnlijk praktischer. :+
Ah excuus, dat wist ik niet :)

Zal er tegen die tijd dan kijken wat het beste manier is. Dank beide @-Casper

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:23
[Afbeelding]

Wil je dit na je hoofdkraan plaatsen? Voorzie dan maar een By-pass en een gemaklijke demontage.
Deze zijn geen lang leven beschoren.
Wil je flow en volume secuur meten? Dan ga je de industriele richting moeten zoeken. bv IFM.
Daar betaal je iets meer voor, maar heb je leven lang plezier aan

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-01 07:58
RedPas schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:04:
[...]

Wil je dit na je hoofdkraan plaatsen? Voorzie dan maar een By-pass en een gemaklijke demontage.
Wil je flow en volume secuur meten? Dan ga je de industriele richting moeten zoeken. bv IFM.
Die meter kost minimaal 300+ euro. Tegen 4 euro voor het model op de afbeelding. Ik zou hem ook niet zo snel achter de watermeter plaatsen, dan kan je net zo goed de watermeter uitlezen. Als ik ga douchen en er zit nog 12 liter in begint die koud te worden dus dat klopt wel ongeveer. Hij zal niet op de ml meter maar dat hoeft ook niet.

@vso Let wel op dat de meter ook verticaal gemonteerd moet worden.

• RedPas
Willempie27 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:14:
[...]

Die meter kost minimaal 300+ euro. Tegen 4 euro voor het model op de afbeelding. Ik zou hem ook niet zo snel achter de watermeter plaatsen, dan kan je net zo goed de watermeter uitlezen. Als ik ga douchen en er zit nog 12 liter in begint die koud te worden dus dat klopt wel ongeveer. Hij zal niet op de ml meter maar dat hoeft ook niet.

@vso Let wel op dat de meter ook verticaal gemonteerd moet worden.
Ja zulke dingen kosten wat he...
Benieuwd hoelang die van 4euro het uithoud en "correcte" waarden geeft...
Hier enkel maar IFM en Endress&Hausser sensoren
Aan alibaba shit verdoe ik mn tijd niet...
Elk zn keuze natuurlijk, maar de ervaring leert me wel anders.

Kijk es hier
https://nl.rs-online.com/...ear/sensors/flow-sensors/

Deze
https://nl.rs-online.com/web/p/flow-sensors/0257133

[ Voor 9% gewijzigd door RedPas op 16-11-2023 09:24 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Mensen met een Reolink video deurbel, hoe tonen jullie de videostream op jullie HA dashboard?

Ik maak gebruik van de standaard Reolink integratie en de custom:webrtc-camera kaart in HA, maar ik merk dat de stream "lagt", of iig elke paar seconden een beetje schokt. Dit gebeurt niet in de Reolink app zelf, dus ik heb het idee dat ik niet optimaal gebruik maak van de videofeed. Ik heb zowel gebruik gemaakt van de entity in HA zelf, als van de rtsp URL, maar beide vertonen hetzelfde issue:

YAML:
1
2
3
4
            cards:
              - type: custom:webrtc-camera
                url: >-
                  rtsp://admin:password@192.168.1.133:554/h264Preview_01_main

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:06:
Ik heb gister login gegevens van Parro ontvangen vanuit de school. Nu wil ik eigelijk de calender importeren richting HA, er is netjes een link beschikbaar hiervoor.

Onderstaande code toegevoegd, maar ik krijg geen extra kalender in HA zichtbaar?

YAML:
1
2
3
calendar:
  - platform: caldav
    url: https://calendar.parro.com/ical/3508637556/c84bea94-1b8c-46b0-ab7c-c1f4c9c3b2fe

Heb voor deze post wat karakters veranderd in de link...
Ik gebruik voor ical calendars importeren altijd deze custom component:
https://github.com/tybritten/ical-sensor-homeassistant (via HACS)

De ical calendar komt dan tegenwoordig netjes in de lijst bij je Agenda te staan, met standaard 5 extra losse sensors voor upcoming events (maar die kun je evt. aanpassen naar 0 bij het aanmaken).

M.b.v. de pas toegevoegde service calendar.list_events stuur ik mezelf 's ochtends een samengevoegd overzicht van activiteiten in een aantal van deze calendars.

Op je Dashboard kun je gebruikmaken van de standaard calendar card, of bijv. van custom:atomic-calendar-revive

Btw, nu ga ik ook Parro toevoegen :)

• Koepert
oltk schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:50:
[...]

De link van @TheFes is hier cruciaal. Belangrijk is de post van gebruiker synoUser-nl: als alternatief op het restoren van de oude 15 versie en opnieuw installeren uit een gerestorede versie kan je ook vanuit de de laatste versie 16.02 de restore doen van de flows door flows.json en flow_cred.json bestanden uit een backup terug te zetten in de nieuwe map addon_configs\a0d7b954_nodered

Ik had hier overigens gelukkig geen last van? Mijn addon_configs\a0d7b954_nodered heeft alle bestanden en mijn flows zijn nog intact. Of ga ik pas last krijgen als ik HA herstart? Ik draai 16.02
Ff of ik je goed begrijp.. ik heb inmiddels Core gerestored (naar ...11.2 uit een complete backup) en NR naar 15.1.1. Dat werkt en draait allemaal. nu kan ik dus:

A ) gewoon updaten naar 16.02 en klaar? Is met 16.02 het issue dan volledig verholpen inmiddels?
B ) take the safe route: flows bestanden uit een backup trekken, updaten naar 16.02 en dan toevoegen aan de map?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik heb wat problemen met Shelly Pro xPM devices, die ik recent (1,5 jaar na installatie) heb geüpdate naar een (veel) nieuwere firmware. In de nieuwere firmware zit geen CoIoT protocol meer voor zover ik kan zien en moet eea nu met het websocket protocol. Zodra ik dat instel werken de devices weer netjes in HA via de Shelly integratie, maar vervolgens tellen de kWh standen bij een aantal van deze devices niet meer goed door (maar lang niet bij allemaal).

Het lijkt daarbij fout te gaan in de decimalenpositie/telling, waardoor ie bijv. 2kWh op een dag nu telt als 0,00002kWh. Ik krijg dat niet meer opgelost ondanks allerlei pogingen. Nou kan ik natuurlijk de Shelly een factory reset geven en opnieuw in HA hangen zodat alles weer vanaf 0 optelt, maar dan ben ik m'n energiehistorie van de afgelopen 1,5jr kwijt en dat is voor iig één van deze devices niet zo grappig.

Heeft iemand misschien een gouden tip? Of een nette manier om de tellerstanden te migreren als het device weer op 0 staat?

Edit: Zie hier een voorbeeld van het probleem van de Power vs Energy meter voor hetzelfde apparaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZwNVeOBXLrPtqkL-9xrKZF67H4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wLSHeOtcXtJJHDP3KmaHakYE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 16-11-2023 14:30 ]

All-electric.

• Toppe
verjager schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:05:
[...]

Ik gebruik voor ical calendars importeren altijd deze custom component:
https://github.com/tybritten/ical-sensor-homeassistant (via HACS)

De ical calendar komt dan tegenwoordig netjes in de lijst bij je Agenda te staan, met standaard 5 extra losse sensors voor upcoming events (maar die kun je evt. aanpassen naar 0 bij het aanmaken).

M.b.v. de pas toegevoegde service calendar.list_events stuur ik mezelf 's ochtends een samengevoegd overzicht van activiteiten in een aantal van deze calendars.

Op je Dashboard kun je gebruikmaken van de standaard calendar card, of bijv. van custom:atomic-calendar-revive

Btw, nu ga ik ook Parro toevoegen :)
En, gelukt? 😏

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RedPas schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:04:
[...]

als er ruimte voor is dan zou ik het per gemeten flow dat wel doen ja .. in elk geval een goeie afsluiter ervoor / erna ..
Secure is meer nice to have, als dat niet lukt voor 4,- dan pech :)

@Toppe en @Willempie27 thx voor advies/feedback waarom eigenlijk een terugslag klep Toppe?

ik zou het aan de koudwater kant doen dus niet na een wtw, wel direct na de watermeter maar hoeveel liter naar de tuin,wc of keuken flowt is eigenlijk al genoeg hoe meer aftakingen gemeten kunnen wroden is nice maar ik zit niet te wachten op 20 meters door het huis om het voorbeeld in het extreme te trekken.

hoewel na een WTW misschien wel prettig is, moet ik ook wel ergens een grens trekken, en dan is bv legionella een goed argument om het niet te doen toch ?

Tja vanalles

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ja, maar er staat niks in Parro, dus blijft die leeg :P

• Koepert
Koepert schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:54:
[...]

Ff of ik je goed begrijp.. ik heb inmiddels Core gerestored (naar ...11.2 uit een complete backup) en NR naar 15.1.1. Dat werkt en draait allemaal. nu kan ik dus:

A ) gewoon updaten naar 16.02 en klaar? Is met 16.02 het issue dan volledig verholpen inmiddels?
B ) take the safe route: flows bestanden uit een backup trekken, updaten naar 16.02 en dan toevoegen aan de map?
Inmiddels weer thuis en een FuckIT gedaan. Optie A gevolgd.. Lijkt te werken :)

• Toppe
verjager schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:02:
[...]

Ja, maar er staat niks in Parro, dus blijft die leeg :P
Hier alles dubbel er in, nog steeds klote dus. Overigens gaat het mij om de sensor ‘vandaag’, verder kijk ik zelf wel

• Toppe
vso schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:47:
[...]

als er ruimte voor is dan zou ik het per gemeten flow dat wel doen ja .. in elk geval een goeie afsluiter ervoor / erna ..

[...]

Secure is meer nice to have, als dat niet lukt voor 4,- dan pech :)

@Toppe en @Willempie27 thx voor advies/feedback waarom eigenlijk een terugslag klep Toppe?

ik zou het aan de koudwater kant doen dus niet na een wtw, wel direct na de watermeter maar hoeveel liter naar de tuin,wc of keuken flowt is eigenlijk al genoeg hoe meer aftakingen gemeten kunnen wroden is nice maar ik zit niet te wachten op 20 meters door het huis om het voorbeeld in het extreme te trekken.

hoewel na een WTW misschien wel prettig is, moet ik ook wel ergens een grens trekken, en dan is bv legionella een goed argument om het niet te doen toch ?
Omdat je niet wil dat er vuil water terug het net op komt.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:56

JME

zeg maar Jamie

RudolfR schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:27:
@JME

Ik heb zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.toon_burnerinfo
  binary_sensor:
    - name: "toon_preheated_last_2h"
      unique_id: 7ed242e9-5f57-4b2b-83d2-8d127bb0b3a3
      state: >
        {{ is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Pre') }}
      delay_off:
        hours: 2

Dat kun je ombouwen naar zoiets, dan heb je simpele aan/uit met een uit-vertraging van 15 minuten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- trigger:
  binary_sensor:
    - name: "booster_aan"
        {{ is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Pre') or is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Cv') }}
      delay_off:
        minutes: 15

Je kunt vervolgens een automation maken die zorgt dat de booster de stand van de CV-sensor volgt:
(Beetje geleend van de post hierboven)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Radiatorbooster control
description: ""
mode: single
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.booster_aan
    not_to: unavailable
condition: []
action:
    - service: switch.turn_{{ trigger.to_state.state }}
      data: {}
      target:
        entity_id: switch.radiatorbooster
Ben druk aan de pruts. De automation gaat wel lukken, maar hoe/waar maak ik die binary_sensor op basis van sensor.toon_burnerinfo? I know, alle begin is moeilijk..

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:03
Koepert schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:54:
[...]

Sorry dat ik nu pas reageer. Ik ben pas nu weer thuis. Ik ben geen ervaringsdeskundige met deze bug gelukkig, maar wat ik lees kan je 2 dingen doen:

1. je doet een restore naar een vorige versie. Je data is dan nog steeds weg, want die staat in config/nodered. Haal die dus uit een backup van de core (met tar, gzip etc). Doe dan de update naar 16.02 en plaats de bestnden in /config-addons/nodered_etc

2. je houdt het bij 16.02. Je map onder config_addons/nodered is leeg. De bewuste bestanden plaats je hierin

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:34
Sp33dFr34k schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:45:
Mensen met een Reolink video deurbel, hoe tonen jullie de videostream op jullie HA dashboard?

Ik maak gebruik van de standaard Reolink integratie en de custom:webrtc-camera kaart in HA, maar ik merk dat de stream "lagt", of iig elke paar seconden een beetje schokt. Dit gebeurt niet in de Reolink app zelf, dus ik heb het idee dat ik niet optimaal gebruik maak van de videofeed. Ik heb zowel gebruik gemaakt van de entity in HA zelf, als van de rtsp URL, maar beide vertonen hetzelfde issue:

YAML:
1
2
3
4
            cards:
              - type: custom:webrtc-camera
                url: >-
                  rtsp://admin:password@192.168.1.133:554/h264Preview_01_main
Ik geloof dat je met webrtc wel de latency aanzienlijk zou moeten kunnen verlagen. Ik heb hier destijds naar gekeken maar volgens mij komt er meer bij kijken dan een enkel een custom card.

Uiteindelijk open ik de stream nooit vanuit HA dus heb er niet meer tijd aan besteed. Maar je zou even op reolink Doorbell webrtc kunnen googlen, dan kom je t vast tegen.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@JME Denk iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - binary_sensor:
      - name: "House heating state"
        unique_id: house_heating_state
        state: >-
          {{ is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Cv') }}
        availability: >-
          {{ has_value('sensor.toon_burnerinfo') }}
        device_class: heat

• TheFes
RudolfR schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:27:
@JME

Ik heb zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- trigger:
  binary_sensor:
    - name: "toon_preheated_last_2h"
        {{ is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Pre') }}
      delay_off:
        hours: 2

Dat kun je ombouwen naar zoiets, dan heb je simpele aan/uit met een uit-vertraging van 15 minuten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- trigger:
  binary_sensor:
    - name: "booster_aan"
        {{ is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Pre') or is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Cv') }}
      delay_off:
        minutes: 15

Je kunt vervolgens een automation maken die zorgt dat de booster de stand van de CV-sensor volgt:
(Beetje geleend van de post hierboven)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Radiatorbooster control
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.booster_aan
    not_to: unavailable
action:
    - service: switch.turn_{{ trigger.to_state.state }}
      data: {}
      target:
        entity_id: switch.radiatorbooster
Waarom heb je hier trigger based binary sensors? Die trigger voegt verder niets toe, zonder trigger ververst hij ook op state changes van de source sensor

• JME

JME

zeg maar Jamie

Septillion schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:17:
@JME Denk iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - binary_sensor:
      - name: "House heating state"
        unique_id: house_heating_state
        state: >-
          {{ is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Cv') }}
        availability: >-
          {{ has_value('sensor.toon_burnerinfo') }}
        device_class: heat
Nog iets verder verlagen om in de buurt van mijn niveau te komen :)
Ik heb tot nu toe wat automations en wat helpers gemaakt, alles via de UI. De automations heb ik teruggevonden in automations.yaml, nog geen idee waar de helpers uithangen, laat staan in welk bestand ik dit soort sensors zou moeten wegschrijven. Absolute beginner..

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@JME Dit is ook geen helpen maar een template binary_sensor. Dit blok plaats je in je configuration.yaml. Daarbij ga ik er wel vanuit dat je nog nooit een template sensor gemaakt hebt. Het deel template: mag namelijk maar één keer bestaan in je configuration.yaml. Hierna herstart je HA.

• matthijsph
  • Laatst online: 05-08-2025
Ik ben in 2015 begonnen met Domoticz en was een tevreden gebruiker. De laatste jaren regelmatig getwijfeld over de overstap naar Home Assistant en zeer recent daar wat serieuzer werk van gemaakt. Inmiddels een Skyconnect gekocht en bezig mijn zigbee verlichting (Hue) en sensoren (Aqara) over te zetten. Wat werkt dat allemaal ideaal zeg! Ook het instellen van automatiseringen gaat soepel. Ik ben echt enorm enthousiast tot zover.
De z-wave thermostaatkranen op mijn radiatoren heb ik nu vervangen door de (zigbee) MOES BRT-100. Die krijg ik helaas nog niet aan de praat. Heb al heel wat uurtjes gezocht naar custom quirks, maar helaas geen succes. Ik kan de temperatuur uitlezen, maar de kraan niet bedienen. Wat ik op andere plekken lees is dat dit vaker voorkomt met deze kranen. Mocht iemand daar de gouden tip hebben dan houd ik me aanbevolen. En anders zal ik ze maar terugsturen en iets anders kopen.
Maar overall echt heel enthousiast over Home Assistant en ZHA!!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:23

Antonio di

a mi me dijeron que si

ViezeVis schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:48:
Vraagje over de hardware. Ik wil Home Assistant gaan draaien op een NUCje. Maken de specs dan bijster veel uit? Ik weet niet of ik bepaalde zwaardere software voor mijn Eufy deurbel moet draaien of dat ik deze wellicht vervang en dan zelf met bewegingsdetectie aan de gang ga. Maar wat is dan het meest voor de hand liggend?

Ik verwacht Proxmox te draaien met daarin docker containers.

Bijvoorbeeld:
v&a aangeboden: 3x Intel NUC NUC5PPYH, Home Assistant, 6W TDP, 8GB, 120GB SSD...
vs
v&a aangeboden: Complete Intel NUC5i5MYHE (Core i5-5300U/16GB/256GB SSD+500GB...
Als je nog niets hebt:
Ik zie nu (17-11-2023) ook mijn Minisforum GK50 HA-servertje (Pentium N5030 TDP 6Watt, 8GB/128GB of 256GB en ook o.a. 2xLAN, Fanless) weer terug in het assortiment (Blackfriday aanbieding).
Maar goed, misschien zijn er wel betere aanbiedingen van nieuwere doosjes.
Zie aanbieding in review van de GK50:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-01 15:51
Ik ben opzoek naar een slimme deurbel die op mijn Google Nest Hub live de beelden laat zien als de bel gaat.
Daarnaast wil ik de beelden graag opslaan bijv op mijn NAS Synlogy (zonder abonnement). Zijn er deurbellen die jullie aanraden?

[ Voor 4% gewijzigd door Autarky op 17-11-2023 08:29 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:06

BiG-GuY

Autarky schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:28:
Ik ben opzoek naar een slimme deurbel die op mijn Google Nest Hub live de beelden laat zien als de bel gaat.
Daarnaast wil ik de beelden graag opslaan bijv op mijn NAS Synlogy (zonder abonnement). Zijn er deurbellen die jullie aanraden?
Volledig live via de Nest Hub gaat helaas niet, snelste wat ik heb kunnen krijgen was iets van 2-4 seconde vertraging. Zelfs de originele Nest Deurbel gaat via de Cloud naar Google Home en duurde even voor die door kwam.

Je kan wel iets als Scrypted gebruiken om een camera in Google Home en/of Apple HomeKit beschikbaar te maken. Heb het een tijd gebruikt voor m’n Unifi G4 Doorbell.

HomeKit is dan zonder vertraging, omdat deze wel volledig lokaal kan, Google Home is voor camera’s nog altijd Cloud afhankelijk, dus de camera beelden gaan eerst naar internet en dan naar Google en dan terug naar je scherm. De tweede Matter update heeft nog geen camera’s toegevoegd. Dus dat duurt nog wel even voor lokale aansturing via Google Home.

Dus concreet het makkelijkste is een Camera deurbel die kan schrijven naar FTP of SMB, zodat je het op je NAS kan opnemen en dan ook koppelen aan Scrypted. Scrypted koppel je dan weer aan Google Home.

Ben zelf erg tevreden met de Unifi G4 Doorbell, maar daarbij moet je Unifi Protect gebruiken, welke kan draaien op de UCK-G2-Plus, NVR/NVR Pro, UDM Pro/SE. Je kan de camera’s wel aan praktisch alles koppelen via de directe camera streams die beschikbaar zijn via de Protect, maar in de basis wordt er in Protect opgenomen.

Gebruik nu gewoon de eigen Protect app, die werkt consequent, stabiel en notificaties altijd <1sec. Als je vervolgens de notificatie aantikt is de video ook heel snel geladen.

Home Assistant integratie is native en werkt stabiel en snel, echter Home Assistant voor notificaties met plaatjes/video zitten vertragingen in helaas. Puur tekst is wel altijd snel.

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 17-11-2023 08:59 ]

Gallery V&A

• Autarky
BiG-GuY schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:48:
[...]

Volledig live via de Nest Hub gaat helaas niet, snelste wat ik heb kunnen krijgen was iets van 2-4 seconde vertraging. Zelfs de originele Nest Deurbel gaat via de Cloud naar Google Home en duurde even voor die door kwam.

Je kan wel iets als Scrypted gebruiken om een camera in Google Home en/of Apple HomeKit beschikbaar te maken. Heb het een tijd gebruikt voor m’n Unifi G4 Doorbell.

HomeKit is dan zonder vertraging, omdat deze wel volledig lokaal kan, Google Home is voor camera’s nog altijd Cloud afhankelijk, dus de camera beelden gaan eerst naar internet en dan naar Google en dan terug naar je scherm. De tweede Matter update heeft nog geen camera’s toegevoegd. Dus dat duurt nog wel even voor lokale aansturing via Google Home.

Dus concreet het makkelijkste is een Camera deurbel die kan schrijven naar FTP of SMB, zodat je het op je NAS kan opnemen en dan ook koppelen aan Scrypted. Scrypted koppel je dan weer aan Google Home.

Ben zelf erg tevreden met de Unifi G4 Doorbell, maar daarbij moet je Unifi Protect gebruiken, welke kan draaien op de UCK-G2-Plus, NVR/NVR Pro, UDM Pro/SE. Je kan de camera’s wel aan praktisch alles koppelen via de directe camera streams die beschikbaar zijn via de Protect, maar in de basis wordt er in Protect opgenomen.

Gebruik nu gewoon de eigen Protect app, die werkt consequent, stabiel en notificaties altijd <1sec. Als je vervolgens de notificatie aantikt is de video ook heel snel geladen.

Home Assistant integratie is native en werkt stabiel en snel, echter Home Assistant voor notificaties met plaatjes/video zitten vertragingen in helaas. Puur tekst is wel altijd snel.
Dat is wel jammer om te horen dat het niet zo makkelijk gaat. Eufy heeft volgens mij lokale opslag via de Homebase. Vraag me af of dat dan niet een betere oplossing is, echter heb ik wisselende berichten over ervaringen met deze deurbel gelezen en het is best aan de prijs. En ja, hierbij ook geen Google Nest Hub Live beelden.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Autarky schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:03:
[...]

Dat is wel jammer om te horen dat het niet zo makkelijk gaat. Eufy heeft volgens mij lokale opslag via de Homebase. Vraag me af of dat dan niet een betere oplossing is, echter heb ik wisselende berichten over ervaringen met deze deurbel gelezen en het is best aan de prijs. En ja, hierbij ook geen Google Nest Hub Live beelden.
Heb zelf dus de Unifi G4 Doorbell, maar heb dan ook drie andere camera’s van Unifi die ik ook opneem, dan is het al meer te verantwoorden om iets als een UCK-G2-Plus te kopen voor de opnames. Heb daar een jaartje op gedraaid met dus in totaal 4 camera’s, dat werkte prima. Nu alles via de UDM SE, zodat ik meer apparaten geïntegreerd heb. Van Unifi werkt alles lokaal zonder abo, inclusief de koppeling met Home Assistant en Scrypted. Alleen om naar je Google Home scherm te komen gaat nog steeds via de Cloud.

Van de verschillende camera’s die ik 2jaar terug had geprobeerd met ‘officiële’ Google Home koppeling werkte alleen de Nest Camera’s enigzins vlot (2-3sec), de rest hadden allemaal een vertraging van 5-10sec. Zeker de Chinese merken.

Gallery V&A

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:44
Autarky schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:03:
[...]

Blijf weg van eufy geloof me.
Zit al 2j ondertussen denk ik, te prutsen met die eufy integraties (alle mogelijke gedaan).
Als ik het zo hierboven lees is dat wel sneller dan eufy...

• skank
Iemand ervaring met de shopping list?

Ik heb 2 dashboards, ene voor tablet en ene voor smartphones.
Die voor smartphones heeft een shopping list card, die werkt en er staan effectief zaken op.
Nu wil ik diezelfde shopping list op mn 2de ashboard voor tablet...
Als ik die toevoeg... blijft de card leeg , en staan mn items enkel op mn smartphone..

Is dat dashboard afhankelijk misschien?
Ik heb geprobeerd met de entities card maar dat geeft ook niet het gewenste resultaat.

• Autarky
BiG-GuY schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:32:
[...]

Heb zelf dus de Unifi G4 Doorbell, maar heb dan ook drie andere camera’s van Unifi die ik ook opneem, dan is het al meer te verantwoorden om iets als een UCK-G2-Plus te kopen voor de opnames. Heb daar een jaartje op gedraaid met dus in totaal 4 camera’s, dat werkte prima. Nu alles via de UDM SE, zodat ik meer apparaten geïntegreerd heb. Van Unifi werkt alles lokaal zonder abo, inclusief de koppeling met Home Assistant en Scrypted. Alleen om naar je Google Home scherm te komen gaat nog steeds via de Cloud.

Van de verschillende camera’s die ik 2jaar terug had geprobeerd met ‘officiële’ Google Home koppeling werkte alleen de Nest Camera’s enigzins vlot (2-3sec), de rest hadden allemaal een vertraging van 5-10sec. Zeker de Chinese merken.
De Google deurbel zelf heeft volgens mij lokaal ook opslag, zou ik die op een of andere manier met Scrypted kunnen koppelen om lokaal op te slaan op mijn NAS en dan de Video Surveillance oid te gebruiken? (Live beelden via Google Nest Hub hoeft wat mij betreft niet meer.)
skank schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:33:
[...]

Blijf weg van eufy geloof me.
Zit al 2j ondertussen denk ik, te prutsen met die eufy integraties (alle mogelijke gedaan).
Als ik het zo hierboven lees is dat wel sneller dan eufy...
Ik las het inderdaad, de Homebase 3 die lijkt weer een stuk sneller te zijn, wellicht dat dat nu meer een verschil maakt? Wel balen!

[ Voor 16% gewijzigd door Autarky op 17-11-2023 09:38 ]

• skank
Autarky schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:37:
[...]

De Google deurbel zelf heeft volgens mij lokaal ook opslag, zou ik die op een of andere manier met Scrypted kunnen koppelen om lokaal op te slaan op mijn NAS en dan de Video Surveillance oid te gebruiken? (Live beelden via Google Nest Hub hoeft wat mij betreft niet meer.)

[...]

Ik las het inderdaad, de Homebase 3 die lijkt weer een stuk sneller te zijn, wellicht dat dat nu meer een verschil maakt? Wel balen!
De enige echte goeie oplossing om gebruik te maken van direct zien op je hub (en ook 2 weg audio) is een google deurbel, maar idd geen lokale opslag. Vandaar dat ik er weg van blijf.
Je hebt ook nog de reolink deurbel, maar ik durf de sprong niet te wagen.
Het enige goeie aan eufy is de batterijduur, die gaat echt lang mee.
De homebase 3 wijzigt niks aan de integratie met HA en die is echt niet ok ! Na 2 jaar nog steeds experimenteel (maar alle begrip voor de maintainers en hun effort hierin).

Zat vroeger ook te twijfelen om unifi te nemen maar was toen nog niet beschikbaar, achteraf gezien had ik beter gewacht.
De ideale deurbel is er echter nog steeds niet. Desondanks google wel de tools opengesteld heeft voor 3de party integratie (full), maar er is nog geen enkele die er gebruik van maakt, i dunno waarom.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Autarky schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:37:
[...]

[...]

De Google Deurbel is dichtgetimmerd dus de lokale opslag (enkel 2e gen) wordt enkel gebruikt voor max 3u aan video als je geen abo hebt. Voor zover ik weet kan je deze nergens anders aan koppelen, maar heb me er nooit in verdiept. Het was wel de enige Camera deurbel die enigzins te gebruiken was met de Nest Hubs qua vetraging en ervaring. Maar vond het nog steeds te traag.

Scrypted kan een niet Google Home camera koppelen aan Google Home, niet omgekeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 17-11-2023 09:44 ]

Gallery V&A

• Autarky
BiG-GuY schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:42:
[...]

De Google Deurbel is dichtgetimmerd dus de lokale opslag (enkel 2e gen) wordt enkel gebruikt voor max 3u aan video als je geen abo hebt. Voor zover ik weet kan je deze nergens anders aan koppelen, maar heb me er nooit in verdiept. Het was wel de enige Camera deurbel die enigzins te gebruiken was met de Nest Hubs qua vetraging en ervaring. Maar vond het nog steeds te traag.

Scrypted kan een niet Google Home camera koppelen aan Google Home, niet omgekeerd.
Ik begin bijna te overwegen om een DIY slimme deurbel te maken met PoE, camera + microfoon en directe opslag naar NAS Synology. Dan wellicht met HA/Scrypted op een of andere manier koppelen met telefoon/Google Nest Hub/etc. dan moet 't wel near realtime kunnen lijkt me. Ben wel totaal nieuw op dit vlak, maar realistisch gezien lijkt dit me een betere oplossing en goedkoper?

[ Voor 5% gewijzigd door Autarky op 17-11-2023 11:13 ]

• RedPas
Autarky schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:12:
[...]

Ik begin bijna te overwegen om een DIY slimme deurbel te maken met PoE, camera + microfoon en directe opslag naar NAS Synology. Dan wellicht met HA/Scrypted op een of andere manier koppelen met telefoon/Google Nest Hub/etc. dan moet 't wel near realtime kunnen lijkt me. Ben wel totaal nieuw op dit vlak, maar realistisch gezien lijkt dit me een betere oplossing en goedkoper?
Simpel te doen, enkel moet je de belknop in HA krijgen, dan bv via NodeRed je camera snapshot laten maken,
en dan versturen naar keuze.
Hier al paar jaar zo, via Telegram worden de snapshots naar ons gestuurd.

En deze fotos zijn realtime, je ziet hun vinger nog op de knop en binnen de 2 seconden op de telefoon

[ Voor 6% gewijzigd door RedPas op 17-11-2023 11:18 ]

• skank
skank schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:35:
Iemand ervaring met de shopping list?

Ik heb 2 dashboards, ene voor tablet en ene voor smartphones.
Die voor smartphones heeft een shopping list card, die werkt en er staan effectief zaken op.
Nu wil ik diezelfde shopping list op mn 2de ashboard voor tablet...
Als ik die toevoeg... blijft de card leeg , en staan mn items enkel op mn smartphone..

Is dat dashboard afhankelijk misschien?
Ik heb geprobeerd met de entities card maar dat geeft ook niet het gewenste resultaat.
Nevermind mn vraag, vreemd maar nu werkt hij wel gewoon in de 2

• BiG-GuY

BiG-GuY

Autarky schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:12:
[...]

Had zelf geen UTP naar mijn voordeur en ook niet netjes te doen achteraf. De G4 wordt gevoed via de draden van de originele analoge bel. De analoge bel is heel makkelijk met een relay of iets slim te maken, zodat je deze in HA kan gebruiken als deurbel en daarmee kan automatiseren.

De deurbel indruk van Unifi komt zonder vertraging binnen bij HA dus dat werkt gewoon prima hier. Gebruik het wel om de lampen te laten knipperen in het groen en een pop-up met screenshot op mijn Google TV’s weer te geven van de Deurbel.

Gallery V&A

• TheFes
Voor de mensen met dynamische energieprijzen, ik heb v5.0.0 van mijn cheapest-energy-hours macro uitgebracht

De documentatie is ook flink verbeterd, en er staan belangrijke aandachtspunten in per sectie. Ook zijn er twee real life voorbeelden toegevoegd. Mocht je zelf een goed voorbeeld hebben, laat het dan even weten, dan kan ik het toevoegen.

[ Voor 33% gewijzigd door TheFes op 17-11-2023 13:44 ]

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:04
RedPas schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:16:
[...]

Hier al paar jaar zo, via Telegram worden de snapshots naar ons gestuurd.
Dat werkte altijd bij mij maar nu sinds kort niet meer op iOS. Laat ik het plaatje weg komt er wat binnen, voeg ik een plaatje toe, dan komt er niks. Moet ik nog even verder induiken, tenzij iemand hier roept: het is dat wat je moet doen!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

-Casper schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:15:
[...]

Ik geloof dat je met webrtc wel de latency aanzienlijk zou moeten kunnen verlagen. Ik heb hier destijds naar gekeken maar volgens mij komt er meer bij kijken dan een enkel een custom card.

Uiteindelijk open ik de stream nooit vanuit HA dus heb er niet meer tijd aan besteed. Maar je zou even op reolink Doorbell webrtc kunnen googlen, dan kom je t vast tegen.
Dankje, uiteindelijk wil ik hem ook in Frigate integreren, maar voor nu zou ik de stream graag op een tablet met HA aan de muur hebben. Ik ga maar eens verder googlen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sp33dFr34k schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:23:
[...]

Dankje, uiteindelijk wil ik hem ook in Frigate integreren, maar voor nu zou ik de stream graag op een tablet met HA aan de muur hebben. Ik ga maar eens verder googlen.
Ik gebruik https://github.com/dermotduffy/frigate-hass-card icm Alexx WebRTC maar de stream is bij mij ondanks WebRTC niet heel vloeiend. Wel redelijk realtime maar ongeveer 1fps lijkt het. Heb het nog niet kunnen verbeteren.

• -Casper
  • Laatst online: 20:34
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:23:
[...]

Ik meen dat mensen die Frigate gebruiken geen problemen hebben. Dus als je Frigate al hebt draaien zou ik daar je energie op focussen.

• matthijs_087
Ik vermoed dat de meesten hier vast presence detection hebben ingeregeld :) , vandaar mijn volgende vraag: ik zou dit graag willen inregelen op basis van GPS (dit heeft voor mij op het moment meer de voorkeur dan dat ik mijn telefoon een statisch IP moet geven). Echter staan er zoveel integraties op de presence detection pagina van HA dat ik door de bomen het bos niet zie. Hebben jullie ervaring met bepaalde presence detection integraties op basis van GPS? (Ik zie ook dat meerdere integraties alleen IOS ondersteunen, ik heb zelf een Android).

• TheFes
matthijs_087 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:03:
Ik vermoed dat de meesten hier vast presence detection hebben ingeregeld :) , vandaar mijn volgende vraag: ik zou dit graag willen inregelen op basis van GPS (dit heeft voor mij op het moment meer de voorkeur dan dat ik mijn telefoon een statisch IP moet geven). Echter staan er zoveel integraties op de presence detection pagina van HA dat ik door de bomen het bos niet zie. Hebben jullie ervaring met bepaalde presence detection integraties op basis van GPS? (Ik zie ook dat meerdere integraties alleen IOS ondersteunen, ik heb zelf een Android).
De HA Companion App zelf gebruik ik daarvoor, wel is het dan een vereiste dat je HA server extern bereikbaar is, anders kan de app geen updates sturen.

• matthijs_087
@TheFes hoe heb je dit ingeregeld? Heb dit ook geprobeerd, maar krijg het maar niet voor elkaar (mijn eigen person_ID blijft ook op "onbekend" staan. Server is inderdaad extern bereikbaar

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:22
TheFes schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:01:
Voor de mensen met dynamische energieprijzen, ik heb v5.0.0 van mijn cheapest-energy-hours macro uitgebracht

De documentatie is ook flink verbeterd, en er staan belangrijke aandachtspunten in per sectie. Ook zijn er twee real life voorbeelden toegevoegd. Mocht je zelf een goed voorbeeld hebben, laat het dan even weten, dan kan ik het toevoegen.
Ik krijg de melding: Repository TheFes/cheapest-energy-hours not found als ik hem via de " Open HAVS repo on my..." Als ik hem handmatig toevoeg zegt die; <Integration TheFes/cheapest-energy-hours> Repository structure for v5.0.0 is not compliant

Dit is nou net de integratie die ik nodig heb.

Wil overigens ook kijken of ik in de toekomst kan kijken en het goedkoopste verwachte moment van de week kan bepalen. Zo iets als dit: https://energie.theoxygent.nl/

• TheFes
mr.DJ95 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:51:
[...]

Ik krijg de melding: Repository TheFes/cheapest-energy-hours not found als ik hem via de " Open HAVS repo on my..." Als ik hem handmatig toevoeg zegt die; <Integration TheFes/cheapest-energy-hours> Repository structure for v5.0.0 is not compliant

Dit is nou net de integratie die ik nodig heb.

Wil overigens ook kijken of ik in de toekomst kan kijken en het goedkoopste verwachte moment van de week kan bepalen. Zo iets als dit: https://energie.theoxygent.nl/
Dan heb je experimental mode niet aanstaan in HACS :)

• TheFes
matthijs_087 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:40:
@TheFes hoe heb je dit ingeregeld? Heb dit ook geprobeerd, maar krijg het maar niet voor elkaar (mijn eigen person_ID blijft ook op "onbekend" staan. Server is inderdaad extern bereikbaar
Niets bijzonders, gewoon de app installeren en locatie delen aanzetten.

Hier staan wat tips:
https://companion.home-as...t-updating-in-android-app

• matthijs_087
@TheFes super, dat moet het zijn geweest. Locatiefuncties stonden inderdaad allemaal uit. Thanks!

• matthijs_087
@TheFes Ik heb overigens nog wel steeds de status ''onbekend'' staan in plaats van ''thuis'' (ik heb een zone ''thuis'' aangemaakt. De locatie update nu wel 8)7 . Weet je misschien waar dit aan ligt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnDJAM2BTC61DBVKSe1Zl1lq1n4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tChFFnmiZKhf8JVQBLXDKSHk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RE18etRXOz1tgT5MbVA8ZRqZlNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jo5pcUldezFSxEIR7rUcFzLr.jpg?f=fotoalbum_large

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:43
Ik zie steeds deze fouten in mijn log staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.template.template_entity
Source: components/template/template_entity.py:194
Integration: Template (documentation, issues)
First occurred: 19:04:09 (1 occurrences)
Last logged: 19:04:09

TemplateError('ValueError: Template error: float got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.energie_verbruik_totaal'

en deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Logger: homeassistant.helpers.event
Source: helpers/template.py:570

Error while processing template: Template<template=({{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}) renders=2>
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1925, in forgiving_float_filter
    return float(value)
           ^^^^^^^^^^^^
ValueError: could not convert string to float: 'unavailable'

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 568, in async_render
    render_result = _render_with_context(self.template, compiled, **kwargs)
                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 2231, in _render_with_context
    return template.render(**kwargs)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/jinja2/environment.py", line 1301, in render
    self.environment.handle_exception()
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/jinja2/environment.py", line 936, in handle_exception
    raise rewrite_traceback_stack(source=source)
  File "<template>", line 1, in top-level template code
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1928, in forgiving_float_filter
    raise_no_default("float", value)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1626, in raise_no_default
    raise ValueError(
ValueError: Template error: float got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}' but no default was specified

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 694, in async_render_to_info
    render_info._result = self.async_render(
                          ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 570, in async_render
    raise TemplateError(err) from err
homeassistant.exceptions.TemplateError: ValueError: Template error: float got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}' but no default was specified

En ik neem aan dat deze error slaat op deze template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- sensors:
    energie_verbruik_totaal:
      friendly_name: "Energie Verbruik (totaal)"
      unit_of_measurement: 'kWh'
      value_template: '{{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}'
      unique_id: 'sensor.verbruiktotaal'

Ik zie overigens dat de sensor: "sensor.energie_verbruik_totaal" heet i.p.v. "sensor.verbruiktotaal", zoals bij unique_id genoemd.
Dat verbaast me. Maar goed, dat geeft niet die foutmelding.
De sensor lijkt wel gewoon data op te leveren en een grafiek.
Is die fout omdat 1 van sensoren waarmee gerekend wordt, niet geupdate is?

• HuismAndré
  • Laatst online: 18:09

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@ahbart Vervang float door float(default=0) zodat er een standaard waarde wordt gegenereerd als de entity niet beschikbaar is (bijvoorbeeld tijdens het opstarten). Uiteraard kun je ook een andere default gebruiken als de situatie daarom vraagt.

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 17-11-2023 19:24 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:29

Eraser127

Nijkerk

@TheFes Die cheapest energyhours is als ik het goed begrijp toch alleen interessant als je geen zonnepanelen hebt? Omdat je dan niet je eigen opwekking kan gebruiken op de beste zon uren? Ik kreeg namelijk vandaag een mail van GreenChoice met de vraag of ik wil overstappen van variabel naar dynamisch, maar vanwege zonnepanelen lijkt me dit niet heel interessant.

[ Voor 12% gewijzigd door Eraser127 op 17-11-2023 19:27 ]

My Discogs

• TheFes
Eraser127 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:26:
@TheFes Die cheapest energyhours is als ik het goed begrijp toch alleen interessant als je geen zonnepanelen hebt? Omdat je dan niet je eigen opwekking kan gebruiken op de beste zon uren? Ik kreeg namelijk vandaag een mail van GreenChoice met de vraag of ik wil overstappen van variabel naar dynamisch, maar vanwege zonnepanelen lijkt me dit niet heel interessant.
Zeker nu het winter wordt zijn er nu genoeg momenten waarop het van pas kan komen, maar ook in de zomer. Als je met je elektrische auto na het werk thuis komt, en 's ochtends vroeg met een volle auto weer weg wil rijden, gaat je dat niet lukken op zonne-energie, of als je vaatwasser na het avondeten vol is, en je 's ochtens een schone vaat wil hebben ook niet.

En in de zomer heb je regelmatig momenten dat er met een dynamisch contract negatieve prijzen zijn, dan wil je vooral zoveel mogelijk stroom verbruiken omdat je dan geld bij krijgt.

Oh, en zo lang er nog gesaldeerd wordt, kun je beter de hele goedkope energie verbruiken, zodat je niet later dure energie hoeft te kopen :)

Dus ook met zonnepanelen kan de macro zeker wel van pas komen

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 17-11-2023 20:00 ]

• TheFes
ahbart schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:18:
Ik zie steeds deze fouten in mijn log staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.template.template_entity
Source: components/template/template_entity.py:194
Integration: Template (documentation, issues)

TemplateError('ValueError: Template error: float got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.energie_verbruik_totaal'

en deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Logger: homeassistant.helpers.event
Source: helpers/template.py:570

Error while processing template: Template<template=({{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}) renders=2>
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1925, in forgiving_float_filter
    return float(value)
           ^^^^^^^^^^^^
ValueError: could not convert string to float: 'unavailable'

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 568, in async_render
    render_result = _render_with_context(self.template, compiled, **kwargs)
                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 2231, in _render_with_context
    return template.render(**kwargs)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/jinja2/environment.py", line 1301, in render
    self.environment.handle_exception()
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/jinja2/environment.py", line 936, in handle_exception
    raise rewrite_traceback_stack(source=source)
  File "<template>", line 1, in top-level template code
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1928, in forgiving_float_filter
    raise_no_default("float", value)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1626, in raise_no_default
    raise ValueError(
ValueError: Template error: float got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}' but no default was specified

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 694, in async_render_to_info
    render_info._result = self.async_render(
                          ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 570, in async_render
    raise TemplateError(err) from err
homeassistant.exceptions.TemplateError: ValueError: Template error: float got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}' but no default was specified

En ik neem aan dat deze error slaat op deze template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- sensors:
    energie_verbruik_totaal:
      value_template: '{{ states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2") | float }}'

Ik zie overigens dat de sensor: "sensor.energie_verbruik_totaal" heet i.p.v. "sensor.verbruiktotaal", zoals bij unique_id genoemd.
Dat verbaast me. Maar goed, dat geeft niet die foutmelding.
De sensor lijkt wel gewoon data op te leveren en een grafiek.
Is die fout omdat 1 van sensoren waarmee gerekend wordt, niet geupdate is?
Het unique_id doet niets voor de naam in dit template sensor format. Het unique_id is er alleen voor om te zorgen dat je entity onder een unieke identificatie opgeslagen kan worden in de storage. Ik gebruik er eigenlijk altijd een UUID voor.
Binnen het legacy format (wat jij hier gebruikt), wordt de key waaronder je de sensor definieert gebruikt als object_id (en met sensor. er voor dus het entity_id.

Verder kun je om je error te voorkomen zoals @HuismAndré aangeeft een default voor je float filter gebruiken, maar ik adviseer eigenlijk bijna altijd een availability_template: te gebruiken. Als je default naar 0 krijg je immers een foute uitkomst van je berekening, zeker als er één van de twee niet beschikbaar is.

Verder zou ik adviseren om over te stappen naar het (niet meer zo) nieuwe template sensor format.

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:48:
[...]
Verder kun je om je error te voorkomen zoals @HuismAndré aangeeft een default voor je float filter gebruiken, maar ik adviseer eigenlijk bijna altijd een availability_template: te gebruiken. Als je default naar 0 krijg je immers een foute uitkomst van je berekening, zeker als er één van de twee niet beschikbaar is.
Het unavailable zijn van een sensor kun je ook in je voordeel gebruiken. Zo hebben al mijn CO2 sensoren een default van 1000 zodat, mochten één of meer sensoren in storing gaan, de installatie toch nog voldoende ventileert.

• TheFes
HuismAndré schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:59:
[...]

Het unavailable zijn van een sensor kun je ook in je voordeel gebruiken. Zo hebben al mijn CO2 sensoren een default van 1000 zodat, mochten één of meer sensoren in storing gaan, de installatie toch nog voldoende ventileert.
Dat kun je ook gewoon afvangen door te checken of ze unavailable zijn natuurlijk.

Ik gebruik zelf alleen geen availability als ik afhankelijk ben van this.stata

Maar goed, er zijn meerdere wegen naar Rome :)

• ahbart
TheFes schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:48:
[...]

..

Verder zou ik adviseren om over te stappen naar het (niet meer zo) nieuwe template sensor format.
Oke dus blijkbaar gebruikte ik een 'oude methode' met
YAML:
1
2
3
4
5
6
- sensors:
    energie_verbruik_totaal:

Dat zou dan zoiets worden?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: "Energie Verbruik (totaal)"
        unit_of_measurement: "kWh"
          {% set NormaalTarief = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1') | float(default=0)}
          {% set DalTarief = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2') | float(default=0)}
        availability: "{{ state_attr('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1','sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2')|int(-1) >= 0 }}" 
          {{ ((NormaalTarief + DalTarief) | round(1, default=0) }}

Is het ook mogelijk om ipv default=o de laatste status te gebruiken? Met 0 krijg je toch een aparte waarde in de grafiek.

Hoe gebruik ik dat availability_template?
Edit: availability: toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door ahbart op 17-11-2023 22:05 ]

• HuismAndré

HuismAndré

ahbart schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:51:
[...]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
          {% set NormaalTarief = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1') | float(default=0)}
          {% set DalTarief = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2') | float(default=0)}

Is het ook mogelijk om ipv default=o de laatste status te gebruiken? Met 0 krijg je toch een aparte waarde in de grafiek.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
        availability: >
          {{ is_number(states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1')) and 
          is_number(states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2')) }}
          {% set NormaalTarief = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1') | float}
          {% set DalTarief = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2') | float}

Op deze manier kan dus die "default=0" optie weer weg. Ook wordt er pas een nieuwe waarde weggeschreven als deze beschikbaar is (dus in grafieken e.d. zal de lijn volgens mij ononderbroken doorlopen).

• TheFes
ahbart schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:51:
[...]

Oke dus blijkbaar gebruikte ik een 'oude methode' met
YAML:
1
2
3
4
5
6
- sensors:
    energie_verbruik_totaal:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:

Zoiets zou kunnen, alleen net na een reboot zal hij even unavailable blijven

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
          {% set normal = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1') %}
          {% set low = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2') %}

{{ [ normal, low ] | map('float') | sum if normal | is_number and low | is_number else this.state }}

Bij een availability template geef je door middel van een template wat true of false teruggeeft aan of je template sensor available is, zo niet zal je sensor de state unavailable krijgen en wordt het state template ook niet berekend. Er staan in dit topic wel een hoop voorbeelden.

• ahbart
HuismAndré schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:05:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
        availability: >
          {{ is_number(states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1')) and 
          is_number(states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2')) }}
          {% set NormaalTarief = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1') | float}
          {% set DalTarief = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2') | float}

Op deze manier kan dus die "default=0" optie weer weg. Ook wordt er pas een nieuwe waarde weggeschreven als deze beschikbaar is (dus in grafieken e.d. zal de lijn volgens mij ononderbroken doorlopen).
Ga ik proberen!! (y) Thanks @TheFes @HuismAndré

• Tusk
  • Laatst online: 12:25

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Is het mogelijk om het hele spraak gedeelte met piper en whisper op een externe (krachtigere) host te zetten?
En dit dan uiteraard wel kunnen gebruiken binnen HA?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• TheFes
Tusk schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:10:
Is het mogelijk om het hele spraak gedeelte met piper en whisper op een externe (krachtigere) host te zetten?
En dit dan uiteraard wel kunnen gebruiken binnen HA?
Ja, je kunt het ook in Docker containers op een andere machine draaien

• Tusk
  • Laatst online: 12:25

Tusk

Sticky Bomb likes you!

TheFes schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:11:
[...]

Ja, je kunt het ook in Docker containers op een andere machine draaien
kun je me iets van handvatten geven?

Een container voor whisper en 1 voor piper?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• TheFes
Tusk schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:14:
[...]

Ik weet alleen dat het kan omdat het in de livestream besproken is. Heb er zelf geen ervaring mee, ik gebruik STT en TTS van Nabu Casa

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

Elke Add-On die je in HA draait is een eigen Docker container op de achtergrond. Dan moet je alleen achterhalen welke Docker images beschikbaar zijn die je nodig hebt om het ergens anders op te draaien.

Nu kan je natuurlijk ook je HA op iets krachtigers draaien, als je dat andere toch al hebt draaien. Weet niet waar je nu HA op hebt draaien?

Ben van een Odroid C4 (ARM64) naar een Intel N100 (x86-64) gegaan en dat is een wereld van verschil, ook voor normale HA zaken.

Gallery V&A

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:04
Septillion schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:54:
@Wollie91 Een time patern is heeeeeeeel zelden een slimme oplossing. Gewoon triggeren waar je werkelijk op wilt triggeren is veel slimmer. En daarnaast hebben we een OR :)

Krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Thermostaat automatisch omlaag
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.thermostat_hc1_current_room_temperature
    above: 20.5
    entity_id: sensor.thermostat_damped_outdoor_temperature
    above: 15
    below: 20.5
    below: 15
action:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
          - condition: numeric_state
            above: 20.5
          - condition: numeric_state
            above: 15
    then:
      - service: number.set_value
        data:
          value: "16"
        target:
          entity_id: number.thermostat_hc1_manual_temperature
    else:
      - service: number.set_value
        data:
          value: "20.5"
        target:
          entity_id: number.thermostat_hc1_manual_temperature
Goedemorgen,

Ik heb deze automation nu een tijdje draaien en het in principe goed. Nu vraag ik me echter af of het volgende mogelijk zou zijn...

Is het mogelijk om meer van de zelfde triggers toe te voegen met verschillende waarden maar die op verschillende tijden en dagen van de week gelden?

Hiermee kan ik het "programma" dan wat persoonlijker maken...

Indien dit niet mogelijk is zou een andere optie misschien zijn om de thermostaat sensor weg te schrijven in een virtuele sensor zodat de waarden altijd een x aantal boven op onder de virtuele sensor liggen. Als ik nu de thermostaat een halve graag lager zou zetten blijven de ingestelde waarden natuurlijk staan zoals in de automation is aangegeven.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:22
[...]

Here you go:
Dit is op basis van Macvlan, dus check even de naam van je netwerk kaart en subnet/ip addressen en vergeet ook niet de volume locaties aan te passen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
version: '3'
services:
  wyoming-whisper:
    image: rhasspy/wyoming-whisper
    container_name: wyoming-whisper
    command: --model base-int8 --language nl
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    networks:
       dockervlan:
         ipv4_address: 192.168.1.2
    volumes:
      - /docker/wyoming-whisper:/data

wyoming-piper:
    image: rhasspy/wyoming-piper
    container_name: wyoming-piper
    command: --voice nl-rdh-medium
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    networks:
       dockervlan:
         ipv4_address: 192.168.1.3
    volumes:
      - /docker/wyoming-piper:/data
networks:
  dockervlan:
    driver: macvlan
    driver_opts:
      parent: eno1
    ipam:
      config:
        - subnet: "192.168.1.0/24"
          ip_range: 192.168.1.1/24
          gateway: "192.168.1.1"

[ Voor 8% gewijzigd door mr.DJ95 op 18-11-2023 10:56 ]

• skank
Hoi

Ik probeer mijn domme wasmachine slim te maken.
Ik heb hiervoor enkele automations maar ik sukkel met een extra.

Ik heb een automation om de vaatwas stil te leggen na instellen programma
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: Vaatwas uitschakelen
  alias: Vaatwas uitschakelen na instellen programma
  trigger:
    entity_id: sensor.vaatwas_power
    above: 2
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.vaatwas_aan
      state: off
  action:
    - service: input_boolean.turn_on
      target:
    - service: switch.turn_off
      data:
        entity_id: switch.vaatwas

Een automation die alles start zodra genoeg zonopbrengst

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: Vaatwas inschakelen
  alias: Vaatwas inschakelen indien genoeg stroomopbrengst
  trigger:
    entity_id: sensor.huidig_stroomopbrengst_watt
    above: 1100
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
  condition:
      state: on
  action:
    - service: switch.turn_on
      data:

Een automation die alles uitschakelt

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
- id: Vaatwas power off
  alias: Vaatwas stroom af na afgerond programma
  trigger:
    entity_id: sensor.vaatwas_power
    to: "0"
      for: "00:10:00"
  condition:
      state: on
  action:
    - service: input_boolean.turn_off
      target:
    - service: switch.turn_off
      data:
    - service: counter.decrement
      data:
        entity_id: counter.vaatwas_tablet
    - service: notify.mobile_devices
      data:
        data:
          priority: high
          ttl: 0
    - service: script.turn_on 
      target:
        entity_id: script.google_home_resume
      data:
        variables:
          action:
            - alias: "Send TTS message"
              service: tts.google_cloud_say
              target:
                entity_id: media_player.keuken
              data:
              extra:
                volume: 0.5    

En een automation die mijn vaatwastablet telt

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- id: Vaatwas teller tabletten
  alias: Vaatwas tabletten toevoegen aan shopping list
  trigger:
    entity_id: counter.vaatwas_tablet
    below: 10
  action:
    - service: shopping_list.add_item
      data:
        name: Vaatwas tabletten
    - service: notify.mobile_devices
      data:
        message: Vaatwas tabletten toegevoegd aan boodschappenlijst!
        data:
          priority: high
          ttl: 0
    - service: script.turn_on 
      target:
        entity_id: script.google_home_resume
      data:
        variables:
          action:
            - alias: "Send TTS message"
              service: tts.google_cloud_say
              target:
                entity_id: media_player.keuken
              data:
                message: "Vaatwas tabletten toegevoegd aan boodschappenlijst"
              extra:
                volume: 0.5      

Nu wat ik mis is het volgende
Stel dat het een regenachtige dag is.. Als ik smorgens mn vaatwas aansteek en het is de hele dag regen , dan zal die niet draaien.
MAAR ik wil ook geen volle ongekuiste vaatwas... dus dan zou die eigenlijk alsnog toch nog moeten draaien.
Zeg maar, rond 16u ofzo...

Alleen, hoe zit dat dan met de zomer... want misschien is het in de zomer een slechte dag, en schijnt de zon pas om 16 u of pas om 19u...

Hoe doe ik dat dan?

Alsook stel ik steek hem in de zome om 18u aan... die zal nog draaien he dan als ik genoeg opbrengst heb? en indien niet?

Zijn er verdere conflicten onderling? Ik vind dit niet zo makkelijk...

Of moet ik de solar forecast integratie gebruiken? (zopas ook ingesteld, echter ngo geen idee hoe nauwkeurig die is).

Ik moet trouwens nu ik eraan denk, nog een tweede automation maken die de tablets weer aanvult als de taak geschrapt wordt, dat lukt wel

[ Voor 3% gewijzigd door skank op 18-11-2023 12:10 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

TheFes schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:25:
[...]

Waarom heb je hier trigger based binary sensors? Die trigger voegt verder niets toe, zonder trigger ververst hij ook op state changes van de source sensor
Confirmed! Allebei bedankt :)

• Just_A_User
  • Laatst online: 14:41
Gisteren is hier de stroom er af geweest in het gehele huis, en nu zie ik vanochtend dat de SolarEdge integratie het niet meer doet.

Voor de duidelijkheid, de zonnepanelen werken. Ze zijn online, ze produceren ook (nauwelijks iets want regen maar ze doén het). Als ik in de SolarEdge app / dashboard kijk, is er helemaal niets aan de hand.

Maar in Home Assistant heeft de integratie issues, en geen van de entiteiten van SolarEdge zijn beschikbaar, want "instellen integratie mislukt". Ik heb geen idee waarom, herladen heeft ook geen zin. Nu kan ik natuurlijk de integratie er uit gooien, maar wát doet dat met mijn historie? Want ik heb geen zin dat ik daarmee mijn volledige energiegeschiedenis kapot maak.

Daarnaast, als ik zoek op Solaredge en ik klik daar op, dan kan ik kiezen tussen SolarEdge en SolarEdge Local. Voor zover ik weet heb ik momenteel de cloud variant.

1. Kan ik de huidige integratie repareren?
2. Indien niet, en ik verwijder hem, wat doet dat met de historie?
3. Indien ik hem opnieuw installeer, welke installeer ik dan, de 'normale' of de local?

Och ja, je moet toch wat he.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:11
Just_A_User schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:23:
Gisteren is hier de stroom er af geweest in het gehele huis, en nu zie ik vanochtend dat de SolarEdge integratie het niet meer doet.

Voor de duidelijkheid, de zonnepanelen werken. Ze zijn online, ze produceren ook (nauwelijks iets want regen maar ze doén het). Als ik in de SolarEdge app / dashboard kijk, is er helemaal niets aan de hand.
kijkt die integratie toevallig naar een bepaald ipadres en zou het kunnen zijn dat de SolarEdge door het van de stroom af een nieuw ipadres heeft?

• Just_A_User
commentator schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:09:
[...]

kijkt die integratie toevallig naar een bepaald ipadres en zou het kunnen zijn dat de SolarEdge door het van de stroom af een nieuw ipadres heeft?
Nee, alle ip adressen zijn vast hier.

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:11:
Hoi

Ik probeer mijn domme wasmachine slim te maken.
Ik heb hiervoor enkele automations maar ik sukkel met een extra.

.........

Alsook stel ik steek hem in de zome om 18u aan... die zal nog draaien he dan als ik genoeg opbrengst heb? en indien niet?

Zijn er verdere conflicten onderling? Ik vind dit niet zo makkelijk...

Of moet ik de solar forecast integratie gebruiken? (zopas ook ingesteld, echter ngo geen idee hoe nauwkeurig die is).

Ik moet trouwens nu ik eraan denk, nog een tweede automation maken die de tablets weer aanvult als de taak geschrapt wordt, dat lukt wel
Je kunt wellicht de integratie "sun" gebruiken om te bepalen of de zon al onder is gegaan (en als dat het geval is én de machine heeft nog niet gedraaid kun je hem alsnog starten). Kan gewoon in dezelfde automatisering.

En ook die tabletten reminder kan natuurlijk in dezelfde automatisering (overzichtelijk met trigger namen werken in combinatie met een overzichtelijke "choose" werkt prima.

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 18-11-2023 13:19 ]

• skank
HuismAndré schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:17:
[...]

Je kunt wellicht de integratie "sun" gebruiken om te bepalen of de zon al onder is gegaan (en als dat het geval is én de machine heeft nog niet gedraaid kun je hem alsnog starten). Kan gewoon in dezelfde automatisering.

En ook die tabletten reminder kan natuurlijk in dezelfde automatisering (overzichtelijk met trigger namen werken in combinatie met een overzichtelijke "choose" werkt prima.
Als ik de zon gebruik als ondergang, dan is het wel al laat natuurlijk.
Bv nu gaat die onder rond 17u, als hij dan nog moet draaien (uur ofzo) is dat wel laat... liever dat hij dan al "klaar" is.
Of ik moet een uur (of twee) voor zonsondergang... laten starten.
Maar in de zomer is dat mss ook onwenselijk.

Hoewel is mss een idee wel, want 2u voor zonsondergang is de opbrengst ook niet meer volle bak.
Je zou dit in dezelfde integratie steken als starten? En dan met choose werken? en daar ook de tabletten aan koppelen?

Kun je iets meer duiden aub? Hoeft daarom niet uit te schrijven hoor

• HuismAndré

HuismAndré

@skank Je kunt een offset toevoegen of een elevation om zo de "sweetspot" te vinden. Zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/sun/

• Just_A_User
:X :X :X echt....dan gooi ik die solaredge integratie er uit, wil ik de API key ophalen in de portal en dan laadt zoals tig keer die verdomde portal niet.

Ik begin me toch echt af te vragen waarom hier nooit als iets gedaan wordt alles daarna gewoon weer werkt, en indien niet, dat iets dan gewoon méé werkt om het te repareren.

• skank
HuismAndré schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:33:
@skank Je kunt een offset toevoegen of een elevation om zo de "sweetspot" te vinden. Zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/sun/
Ik ga es proberen, kijken hoe ver ik kom

[ Voor 30% gewijzigd door skank op 18-11-2023 13:40 ]

• Just_A_User
Man..echt, ik ben hier zó klaar mee.

Na zoeken blijkt dat het probleem met SolarEdge zich voordoet als je een integratie voor Toshiba airco's toevoegt via HACS.

De werkzaamheden van gisteren waren om airco's op te hangen....van Toshiba. Dus nu probeer ik die integratie te verwijderen uit HACS, en dan blijkt dat er ergens in custom components een map is voor die integratie die ik niet weg mag gooien omdat ie niet leeg is.

Dus gooi ik alle files daar in weg, mag ik alsnog die map niet weg donderen. Ik word hier zó geirriteerd van. Hoe krijg ik die map weg?

Pagina: 1 ... 133 ... 367 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.