Jpiek schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:41:
[...]
ja en nee, met de technische gegevens van Github kun je (afhankelijk van je kennis) wellicht zelf een App of een Script maken die doet wat je wil. afaik zijn de gegevens op Github geen/zelden een kant-en-klare oplossing.
Ah check, dus een eigen app/script is in ieder geval mogelijk dat is mooi. Dat geeft wat hoop, want wat ik (los van dat ik Homeyscript voorbij zag komen) zag is alleen officiële apps en community apps en daarnaast een "request" knop voor een nieuw merk/integratie.
Mijn kennis is beperkt, ik kan geen hele API koppeling schrijven, maar scripts omzetten/aanpassen kom ik vaak een heel eind mee. Ik weet dat er voor Home Assistant wel een tweetal Github integraties voor Renac Sec (PV) beschikbaar zijn, daar zou ik leentjebuur kunnen spelen. Vraag gaat natuurlijk zijn hoe ver ik daarmee kom, maar het is in ieder geval iets.
Een P1 dongle 'meet' niets, je kunt met een P1 Dongle gegevens uit de slimme meter uitlezen. In de praktijk is dat : Gasverbruik, Stroomverbruik Dal, Stroomverbruik Piek, Teruglevering Dal en teruglevering Piek
Goed punt. Dus dan leest hij inderdaad niet de netto PV opwek uit, maar puur wat er terug het net ingaat.
Eigenlijk een simpele rekensom: PV opwek - Teruglevering = eigen verbruik. Als je het verbruik van een specifiek apparaat witl weten zul je er en aparte verbruiksmeter tussen moeten plaatsen. dara zijn heel veel smaken van, van een tussenstekker tot gewoon op een DIN-rail te monteren apparaat aan toe...
Dan denk ik dat voor korte termijn de optie van P1 uitlezen + de officiële myEnergi integratie voor Homey in ieder geval op dat gebied inzicht kan geven. Alleen zou ik dan idealiter alsnog op termijn (zie mijn eerste opmerking) de PV opwek willen kunnen uitlezen, omdat ik dan de in mijn ogen 3 belangrijkste bronnen en dus ook exact weet wat het verbruik is, ook als er genoeg PV opwek is zoals vandaag en er veel teruggeleverd wordt, dan zou het anders lijken alsof er 0 verbruik is. Op de meter dus wel, maar in huis niet.
'k zou geen cloud doen als je serieus met Homey aan de slag wilt, te beperkt, en je kunt niet later alsnog upgraden naar een Pro device. je zult alles opnieuw moeten koppelen en je flows opnieuw moeten bouwen.
Ik heb dan ook nu alleen de gratis versie (beperkt tot 5 apparaten) en ben gewoon per stuk aan het testen wat ik er wel/niet mee kan. Want ik ben het met je eens dat ik naar Pro wil sowieso, maar... ik wil niet nu al Pro kopen en erachter komen dat ik er uiteindelijk niet 100% uitkom voor mijn wensen.
Punt is: HA weet ik zeker dat ik daar mee uit de voeten kan in de zin dat ik daar overal al de integraties voor heb gevonden, Homey mist er een paar. Maar Homey is wel veel gebruiksvriendelijker.
Kop, net als ik, als proef een Homey Pro 2019 van marktplaats voor max 100,=
...en kom tot de ontdekking dat die voorlopig ook ruim voldoende kan. Ben na een half jaar (en ik ben van de steile leercurves en en vol induiken

) bijna zover dat ik een 2023 'nodig' heb...
Maar als ik dan naar een 2023 ga, moet ik dan wederom alles opnieuw opbouwen? Of is het alleen als je van Cloud naar Pro gaat dat dat nodig is
Edit: Ik gebruik minimaal Aqara, hun zigbee implementatie is nogal ehh, problematisch, vooral icm Ikea devices... Sonoff en Shelly zijn prima alternatieven

Ah, nooit ervaren om eerlijk te zijn. Ik heb er niet heel veel, maar een T1 switch achter een domme schakelaar, die bedient namelijk een deel van de tuinverlichting en een lamp op de oprit. De nodige temp+humidity sensoren, een G4 videodeurbel en wat bewegingssensoren. Daarnaast ook Philips Hue, IKEA (Tradfri/Dirigera) lampen en dimmers, Sonos, etc.
Over die Aqara spullen: die moeten dus los gekoppeld worden? Blijven ze dan wel via de Aqara hub lopen of is het vanuit Homey perspectief juist de bedoeling dat je ze via de Homey Pro's Zigbee connectie bedient?