Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat de flow wel af? Kun je zien in homey dat er aangebeld word?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 20:27
Ik zie niet dat er gebeld wordt.
Er is geen apparaat historie maar ik kan wel naar de snapshot kijken
Het lijkt alsof het camera gedeelte werkt maar het belgedeelte niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:34
chundo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:51:
Ik krijg mijn doorbird niet aan het werken in homey

Als: er is aangebeld

Dan: cast de snapshot naar Google nest

Als ik test krijg ik de snapshot maar als iemand aanbelt gebeurd er niets…

Iemand een tip?
Wellicht het volgende:
Als: er is aangebeld
Dan: maak snapshot.

Dan 2e flow:
Als: snapshot is opgehaald
Dan: cast de snapshot naar Google Nest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
Dit werkt ook niet, als ik de flow test komt het snapshot op de Google nest maar de flow start niet met aanbellen.

Ik denk dat het probleem zit bij het aanbellen. In de apparaat historie staat geen info, geen bewegingsmeldingen en geen aanbellen terwijl in andere apparaten wel historie staat.

Ik ga testen met een smart implant op de bel aansluiting van de doorbird, dan ben ik zeker dat het aan de doorbird zelf ligt….

Edit: smart implant ertussen en het werkt. De doorbird geeft dus niet de bel tag door aan homey. Iemand een idee hoe dat komt? Moet je misschien daarvoor een abonnement koppelen of waar kan dat aan liggen? Zeer raar want de bel is herkent, ik kan beelden zien maar de bewegingssensor en de drukknop geven geen melding aan de homey….

[ Voor 28% gewijzigd door chundo op 05-02-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulvitesse
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 16:09
chundo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:58:
Dit werkt ook niet, als ik de flow test komt het snapshot op de Google nest maar de flow start niet met aanbellen.

Ik denk dat het probleem zit bij het aanbellen. In de apparaat historie staat geen info, geen bewegingsmeldingen en geen aanbellen terwijl in andere apparaten wel historie staat.

Ik ga testen met een smart implant op de bel aansluiting van de doorbird, dan ben ik zeker dat het aan de doorbird zelf ligt….

Edit: smart implant ertussen en het werkt. De doorbird geeft dus niet de bel tag door aan homey. Iemand een idee hoe dat komt? Moet je misschien daarvoor een abonnement koppelen of waar kan dat aan liggen? Zeer raar want de bel is herkent, ik kan beelden zien maar de bewegingssensor en de drukknop geven geen melding aan de homey….
Ik heb zelf geen ervaring met doorbird. Maar bij veel apparaten werkt voor mij een keer opnieuw verbinden. Ook wel eens met aqara spul gehad dat iets niet door kwam bij homey en na opnieuw toevoegen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chundo
Het is uiteindelijk gelukt, tijdens opnieuw verbinden kwam ik er achter dat api niet aan stond waardoor het niet werkte…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-02 15:48
Webgnome schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:41:
<knip>
Maar wat ik merk is dat na verloop van tijd de devices gewoon niet meer goed werken. Het aan/uit schakelen werkt op een bepaald moment gewoon niet meer. Het relais dat er in zit is dan gewoon stuk waardoor het apparaat vind dat ie uit staat ( lampje brand niet, homey geeft ook aan dat ie uit staat) maar er word nog steeds stroom geleverd. Dat heb ik nu al met een aantal plugs gehad dus het is geen faulty device probleem.
<knip>
Mijn vraag is dus.
  • Herkent iemand dit gedrag?
Nee, herken ik niet. Ik ben een Klikaanklikuit-gebruiker van het eerste uur, en heb nog heel wat stekkers in gebruik die ik sinds de ics1000 verscheen (in 2012) al in gebruik heb. En ze worden natuurlijk dagelijks gebruikt, wel worden er geen echt zware verbruikers mee geschakeld, maar vrijwel allemaal lampen, nu allemaal led, paar jaar geleden halogeen en gloeilampen. Tot nu toe nog geen enkele defecte plug gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@veetee Ik had in mijn originele vraag specifiek om Zwave producten van de grote namen. Nu ik jou reactie lees dan moet ik bekennen dat mijn Klik aan /uit systemen allemaal nog goed werken vanaf het moment dat we ze hebben geinstalleerd ( ~12 jaar geleden ) en daar zit een lamp bij die dagelijks meerdere malen gebruikt word ( keuken ).

Het lijkt dan toch echt een zwave/producent ding te zijn. In de tussentijd een qubino aangeschaft en we zullen eens zien hoe dat dat gaat.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-04 15:42
Heeft iemand al een update gezien over de nieuwe Homey's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNL
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01-2024

DNL

Webgnome schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:41:
Aan de mensen die smart plugs gebruiken. Zoals menigeen wel weet heb ik al sinds het begin een Homey (2016 model). Nu werkt dat gewoon lekker. Ik heb in de loop der tijd ook de nodige smart plugs gekocht. Eerst van Neo, daarna van Fibaro in de veronderstelling dat die beter waren. Maar wat ik merk is dat na verloop van tijd de devices gewoon niet meer goed werken. Het aan/uit schakelen werkt op een bepaald moment gewoon niet meer. Het relais dat er in zit is dan gewoon stuk waardoor het apparaat vind dat ie uit staat ( lampje brand niet, homey geeft ook aan dat ie uit staat) maar er word nog steeds stroom geleverd. Dat heb ik nu al met een aantal plugs gehad dus het is geen faulty device probleem.

Ik vroeg mij af of dat de devices van Shelly misschien hier beter in zijn. Mijn use case is eigenlijk vrij simpel. Elke dag op een bepaalde tijd schakel ik het device aan en op diezelfde dag in de avond schakel ik hem weer uit. Soms schakel ik het device meerdere keren uit ( omdat ik bijv. geen gebruik maak van die ruimte).

Mijn vraag is dus.
  • Herkent iemand dit gedrag?
  • Zo ja wat doe je daarmee, koop je elke keer nieuwe plugs?
  • Zijn er plugs die wel hier tegen kunnen op de lange termijn
Ik heb al ruim 2 jaar deze smart plugs en ze werken dagelijks zonder problemen met google home. 8) https://www.action.com/nl...t-connect-slimme-stekker/

(Antec sonata Lifestyle,MSI k8n neo platinum, AMD64 3200+@3500 ,Zalman CNPS7000B CU, 1 GB RAM, XFX Geforce 6800 GT @ Ultra, ZalmanVF 700 CU, WD 74 GB Raptor, Hitachi deskstar 7k250 sata, Creative Audigy 2 ZS,Creative Gigaworks s750, Xerox XA7-19i 8 ms lcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Ik hoop niet dat dit zo door blijft gaan. Het begon met December 2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JszdqWmQqGZEfye4ne29MpPauvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BhyQWsMa4LFMzalLBh5P7ym.jpg?f=fotoalbum_large

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mompelt iets met chiptekorten etc..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:24
In een mailtje vorige week vanuit Homey staat dat voor de pre-orders nog steeds de verwachting is dat deze eind februari geleverd gaan worden. Ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sentitel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:51
KSR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 04:08:
Ik hoop niet dat dit zo door blijft gaan. Het begon met December 2022

[Afbeelding]
December was inderdaad te voorbarig gebleken, maar voor nieuwe orders is april zo gek nog niet?

In hun laatste blogpost geven ze aan dat er in de timeline niks veranderd is, maar daar kan ik me niet in vinden.

Eind december gaven ze het volgende aan:
about until order #61891, we hope to ship in the first half of February. The remainder of the pre-orders to date we expect to produce in February, with shipping either late February or in March.
Vervolgens kwam dit in januari:
The timeline hasn't been delayed since the last update. So that's good!
En vorige week gaven ze dit aan:
We still expect to fulfil the first thousands of orders at the end of February. 🤞🏻
Die still klopt dus niet in mijn ogen, ze hebben gewoon 2 weken vertraging. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-04 08:24

Ryan1981

Je ne sais pas

Ik weet niet of het al voorbij gekomen is maar ik vroeg mij af hoe het zit met de homey pro 2019 en matter ondersteuning. Ik heb mijn homey in julie 2022 gekocht voor 400 euro en ik hoor maar weinig over of er een matter inplementatie gaat komen/mogelijk is. Als dit niet zo is/niet mogelijk is zou ik het wel zo netjes vinden dat ze een upgrade traject aanbieden want om binnen 1 jaar weer 400 euro te betalen als ik met matter aan de slag wil is wel een beetje zuur natuurlijk :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ryan1981 volgens mij is tijdens de laatste keynote gezegd dat deze homey daar geen ondersteuning voor krijgt ivm missende hardware. Maar kan het mis hebben ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Webgnome schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:55:
@Ryan1981 volgens mij is tijdens de laatste keynote gezegd dat deze homey daar geen ondersteuning voor krijgt ivm missende hardware. Maar kan het mis hebben ;)
Dan maar hopen dat ik tegen gereduceerde prijs nieuwe hardware kan krijgen, een "grace period" is wel wat ik zou verwachten bij dit soort bedragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Ryan1981 waarom zou men jou een gereduceerde prijs moeten aanbieden? Coolblue geeft mij toch ook geen korting als ik een I7 koop en twee weken later is er een I9 op de markt?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:24

DON PAPA

Tweaker-fan

Ryan1981 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:36:
want om binnen 1 jaar weer 400 euro te betalen als ik met matter aan de slag wil is wel een beetje zuur natuurlijk :p
Je kan dan toch je huidige Homey weer verkopen, en dat bedrag weer van de 400 euro afhalen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 09:04

Amiet01

Master_A

Loop weer tegen een aantal problemen aan, hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb de Homey gekoppeld aan Google Home en de synchronisatie staat ook aan.

Als ik nu echter een nieuwe flow start met “Hey Google activeer <flow naam>”, dan herkent hij de flow niet. Opnieuw naar nieuwe apparaten scannen in de Home app werkt ook niet.

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Amiet01 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:20:
Als ik nu echter een nieuwe flow start met “Hey Google activeer <flow naam>”, dan herkent hij de flow niet. Opnieuw naar nieuwe apparaten scannen in de Home app werkt ook niet.
Heb je de flow wel in Homey toegevoegd aan favorieten flows bij Home? En anders zou je in Homey ook even een keer de synchronisatie met Google uit/aan kunnen doen, dat wil ook vaak wel helpen...

[ Voor 14% gewijzigd door DON PAPA op 15-02-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Webgnome schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:03:
@Ryan1981 waarom zou men jou een gereduceerde prijs moeten aanbieden? Coolblue geeft mij toch ook geen korting als ik een I7 koop en twee weken later is er een I9 op de markt?
Dat vergelijking gaat niet op natuurlijk. Als ik elk jaar een nieuwe pro moet kopen voor 400 euro om compatible te blijven ben ik veel duurde uit dan een abonnement en valt wat mij betreft het hele model uit elkaar van de pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ryan1981 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:49:
[...]

Dat vergelijking gaat niet op natuurlijk. Als ik elk jaar een nieuwe pro moet kopen voor 400 euro om compatible te blijven ben ik veel duurde uit dan een abonnement en valt wat mij betreft het hele model uit elkaar van de pro.
De vraag blijft, is Matter beloofd toen je je Homey kocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

[...]
Dat vergelijking gaat niet op natuurlijk. Als ik elk jaar een nieuwe pro moet kopen voor 400 euro om compatible te blijven ben ik veel duurde uit dan een abonnement
Maar het Homey abonnement kun je toch niet vergelijken met de pro serie, daar zit trouwens ook geen Matter ondersteuning in

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Hoe vaak komen er nieuwe standaarden uit die ook direct gaat gebruiken? Misschien dat wij geen goed voorbeeld zijn maar we hebben de eerste Homey en we hebben in die 5~6 jaar dat we deze nu hebben nog nooit, maar dan ook nog nooit gedoe gehad met dat een nieuwe techniek op de markt kwam die de Homey niet begrijpt. Je gaat toch niet, denk ik, elk jaar nieuwe lampen kopen omdat deze een te gek gave nieuwe techniek gebruiken??

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58

JB

Cédric roelt!

Is hier iets aan te doen? Erg vervelend omdat ook je history helemaal weg is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcWAhTHmaDPsaGLHpGGNXTDOudE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vw9Se73KjHUTwJ76tWsh4zq7.jpg?f=fotoalbum_large

Aqara temperatuur sensor.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

UTMachine schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:54:
[...]

De vraag blijft, is Matter beloofd toen je je Homey kocht?
DON PAPA schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Maar het Homey abonnement kun je toch niet vergelijken met de pro serie, daar zit trouwens ook geen Matter ondersteuning in
Webgnome schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Hoe vaak komen er nieuwe standaarden uit die ook direct gaat gebruiken? Misschien dat wij geen goed voorbeeld zijn maar we hebben de eerste Homey en we hebben in die 5~6 jaar dat we deze nu hebben nog nooit, maar dan ook nog nooit gedoe gehad met dat een nieuwe techniek op de markt kwam die de Homey niet begrijpt. Je gaat toch niet, denk ik, elk jaar nieuwe lampen kopen omdat deze een te gek gave nieuwe techniek gebruiken??
Ik denk dat het er inderdaad op neer komt wat UTmachine zegt: Wat is er beloofd.

Zoals ik homey zie is het een oplossing om de chaos van de verschillende standaarden onder te brengen in een platform. Dit is volgens mij de onderliggende belofte. Hoe lang mag je verwachten dat die belofte in stand gehouden wordt voor 400 euro? Nou lijkt me meer dan 1 jaar. En nee natuurlijk ga ik niet direct mijn spullen vervangen, maar ik ben met mijn 7 maanden oud product nog wel een beginnende smarthome enthousiast dus de kans dat ik straks matter spullen wil kopen is groot.

Daarnaast hebben ze geadverteerd dat ze "voordeliger" zijn dan home assistant want om dat platform te laten werken met alles moet je dongles kopen van verschillende standaarden etc. --> Nouja dat is bij deze dus al niet meer waar, binnen 1 jaar was ik veel voordeliger geweest met home assistant want daar plug ik een matter dongle in en gaan met die banaan.

Ik snap het probleem van Homey wel hoor, maar wat mij betreft zou het netjes zijn als ze mij tegen hardware,administratiekosten en eventueel matter implementatie kosten (al heb ik het gevoel dat dit laatste juist bij de belofte hoort van het product onder het mom van "het werkt met alles".) een upgrade aanbieden.

Matter lijkt nu echt de standaard te worden voor alles, en als een product dat alles wil samenvoegen dit niet ondersteund is het wat mij betreft kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Nu online
Ryan1981 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:29:
[...]

[...]

[...]

Ik denk dat het er inderdaad op neer komt wat UTmachine zegt: Wat is er beloofd.

Zoals ik homey zie is het een oplossing om de chaos van de verschillende standaarden onder te brengen in een platform. Dit is volgens mij de onderliggende belofte. Hoe lang mag je verwachten dat die belofte in stand gehouden wordt voor 400 euro? Nou lijkt me meer dan 1 jaar. En nee natuurlijk ga ik niet direct mijn spullen vervangen, maar ik ben met mijn 7 maanden oud product nog wel een beginnende smarthome enthousiast dus de kans dat ik straks matter spullen wil kopen is groot.

Daarnaast hebben ze geadverteerd dat ze "voordeliger" zijn dan home assistant want om dat platform te laten werken met alles moet je dongles kopen van verschillende standaarden etc. --> Nouja dat is bij deze dus al niet meer waar, binnen 1 jaar was ik veel voordeliger geweest met home assistant want daar plug ik een matter dongle in en gaan met die banaan.

Ik snap het probleem van Homey wel hoor, maar wat mij betreft zou het netjes zijn als ze mij tegen hardware,administratiekosten en eventueel matter implementatie kosten (al heb ik het gevoel dat dit laatste juist bij de belofte hoort van het product onder het mom van "het werkt met alles".) een upgrade aanbieden.

Matter lijkt nu echt de standaard te worden voor alles, en als een product dat alles wil samenvoegen dit niet ondersteund is het wat mij betreft kansloos.
Je moet jezelf ook gaan afvragen, wanneer is Matter ECHT beschikbaar en bruikbaar. Grote kans dat het nog 2-3 jaar duurt voordat je het echt kan gebruiken (even het "willen omdat het kan" parkeren :*) ). Althans, dit zie ik bij de meeste nieuwe standaarden, tot die tijd kan je nog meer dan voldoende gebruik maken van Z-Wave en Zigbee.

Om uit eigen ervaring te praten, ik ga op dit moment mijn huidige devices niet eruit gooien voor een Matter versie. Mogelijk als je alles opnieuw gaat doen, dan zou het misschien interessant zijn. Persoonlijk denk ik dat ik Matter alleen volg in 2023 en misschien dat ik ergens in 2024 er iets mee ga doen (nope, geen early adopter hier 8) ).

[ Voor 8% gewijzigd door UTMachine op 15-02-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

UTMachine schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Je moet jezelf ook gaan afvragen, wanneer is Matter ECHT beschikbaar en bruikbaar. Grote kans dat het nog 2-3 jaar duurt voordat je het echt kan gebruiken (even het "willen omdat het kan" parkeren :*) ). Althans, dit zie ik bij de meeste nieuwe standaarden, tot die tijd kan je nog meer dan voldoende gebruik maken van Z-Wave en Zigbee.
De tijd zal het leren idd, de 2023 versie is er al binnekort dus dat is alvast de eerste waar ik vanaf weet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05:34
Matter heeft op een Homey toch sowieso niet verschrikkelijk veel meerwaarde? Homey verbind de individuele apparaten zelf al met elkaar toch?

Dan maakt het imo ook weinig uit of <Lamp> nu direct communiceert met <sensor> of dat Homey hier als schakel tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Nu online
Ryan1981 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:41:
[...]

De tijd zal het leren idd, de 2023 versie is er al binnekort dus dat is alvast de eerste waar ik vanaf weet :p
Matter zou in 2023Q2 moeten komen en Thread een kwartaaltje later ... Maar ik ben zeker heel benieuwd wat die standaard echt oplevert aan interoperability ... Grote kans dat sommige dingen toch weer niet lekker samenwerken, omdat een leverancier er een eigen draai aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
  • Laatst online: 31-03 21:38
Ryan1981 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:36:
Ik weet niet of het al voorbij gekomen is maar ik vroeg mij af hoe het zit met de homey pro 2019 en matter ondersteuning. Ik heb mijn homey in julie 2022 gekocht voor 400 euro en ik hoor maar weinig over of er een matter inplementatie gaat komen/mogelijk is. Als dit niet zo is/niet mogelijk is zou ik het wel zo netjes vinden dat ze een upgrade traject aanbieden want om binnen 1 jaar weer 400 euro te betalen als ik met matter aan de slag wil is wel een beetje zuur natuurlijk :p
Bij Homey heb ik ooit begrepen dat er in principe 1 software basis wordt aangeboden over alle homey-pro producten. Dat wil zeggen dat als er iets in de software aan functionaliteit bij komt en de hardware kan het aan dan zal het er wel in komen. Zijn er met oude hardware issues ten aanzien van nieuwe ontwikkelingen, dan is het jammer en komt het er niet in.

Daarmee ga ik er van uit dat de nieuwe standaard Matter er wel in komt. Dat is immers voor het meeste in software op te lossen. Een klein detail is dat Matter gebruik maakt van IPv6 dus is het handig als de rest van je thuis netwerk dat ook netjes en volledig ondersteunt.

De bijgaande hardware standard "Thread" heeft wel issues: Die hardware zit niet in de bestaande homeys en dus zal dat niet zo snel worden ondersteund. Daar zijn 2 alternative routes voor: Er zou natuurlijk altijd een hardwar-bride voor Thread kunnen komen. Omdat Thread gebruik maakt van de zelfde frequenties als zigbee (of was dat Z-wave?) zou die hardware in theorie gebruikt kunnen worden. Dan wordt het dus kiezen tussen zigbee en thread of misschien wel beide een beetje.

Dr Goolel brengt mij op https://homey.app/en-us/wiki/what-is-matter/. Een pagina van Homey zelf waar ze geen onderscheid maken tussen verschillende versies van HomeyPro. Daarmee ga ik er van uit dat het er wel gaat komen.

[ Voor 6% gewijzigd door beerse op 15-02-2023 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:22
Ryan1981 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:29:
[...]

[...]

[...]

Dus ik maak hieruit op dat je de Homey (pro) sinds 7 maanden hebt? Toen was Matter al lang en breed aangekondigd en had je ook al kunnen weten dat de hardware van de Homey die je toen kocht dat niet kon gaan ondersteunen…
Dus omdat jij het product pas 7 maanden hebt (terwijl het product al paar jaar oud is), wordt het nu opeens het probleem van Homey? Blijf het een vreemde kijk op zaken vinden. Maar kan aan mij liggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 09:04

Amiet01

Master_A

DON PAPA schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Heb je de flow wel in Homey toegevoegd aan favorieten flows bij Home? En anders zou je in Homey ook even een keer de synchronisatie met Google uit/aan kunnen doen, dat wil ook vaak wel helpen...
Het probleem zat er blijkbaar inderdaad in dat het niet een favoriete flow was. Daarna nog "Hey Google synchroniseer apparaten" en het werkt als een zonnetje. Thanks!

Ik vroeg me overigens af of iemand de Switchbot Hub gebruikt als IR blaster? Ik wil een apparaat gebruiken in mijn automatiseringen die ook IR apparaten kan aansturen. Bijv. Theater Modus --> Shield inschakelen, Beamer aan, tv uit, scherm uitrollen, versterker op juiste HDMI uitgang. De meeste van deze gaan via IR (sommige bluetooth zoals de Shield). Marantz heb ik gelukkig al Raw commands die werken voor het selecteren van de uitgang.

Master_A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Axel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:03:
[...]

Dus ik maak hieruit op dat je de Homey (pro) sinds 7 maanden hebt? Toen was Matter al lang en breed aangekondigd en had je ook al kunnen weten dat de hardware van de Homey die je toen kocht dat niet kon gaan ondersteunen…
Dus omdat jij het product pas 7 maanden hebt (terwijl het product al paar jaar oud is), wordt het nu opeens het probleem van Homey? Blijf het een vreemde kijk op zaken vinden. Maar kan aan mij liggen
Ja komt er weer op neer wat ze beloofd hebben maar je kan het ook omdraaien en ze verwijten dat ze een product voor 400 euro verkopen dat binnen 7 maanden (of korter, want je kan hem nog steeds kopen) niet meer compatibel is. En nee ik heb hier geen onderzoek naar gedaan, ik zag wat er beloofd werd en dacht nou dat lijkt mij wel wat. Dat het bij hun bekend was dat dit er aan zat te komen mag duidelijk zijn want ze hebben al een heel nieuw product ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Amiet01 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:17:
[...]

Ik vroeg me overigens af of iemand de Switchbot Hub gebruikt als IR blaster? Ik wil een apparaat gebruiken in mijn automatiseringen die ook IR apparaten kan aansturen.
Ook in geïnteresseerd, ik wil binnenkort een Airco in mijn huis plaatsen en deze automatisch laten bedienen door de afstandsbediening te kopiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ryan1981 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Ja komt er weer op neer wat ze beloofd hebben maar je kan het ook omdraaien en ze verwijten dat ze een product voor 400 euro verkopen dat binnen 7 maanden (of korter, want je kan hem nog steeds kopen) niet meer compatibel is. En nee ik heb hier geen onderzoek naar gedaan, ik zag wat er beloofd werd en dacht nou dat lijkt mij wel wat. Dat het bij hun bekend was dat dit er aan zat te komen mag duidelijk zijn want ze hebben al een heel nieuw product ontwikkeld.
Wat gaat er straks dan volgens jou niet meer compatibel zijn ten opzichte van hetgeen ondersteund werd toen je het apparaat kocht?

Alles wat Athom claimt qua ondersteuning aan protocollen blijft gewoon werken, ik ben benieuwd waar jij hebt gezien dat de "oude" Homey's ondersteuning zouden gaan krijgen voor Matter / Thread, die claim is namelijk nooit gemaakt door Athom om de doodsimpele reden dat de gebruikte hardware het simpelweg niet ondersteund en ook nooit zal gaan ondersteunen. Maar dat betekent niet dat alle oude zigbee devices om maar een voorbeeld te noemen ineens waardeloos zijn ;)

Ik ga toch ook niet bij Toyota klagen dat ze me nog een hybride C-HR verkocht hebben terwijl iedereen weet dat fossiele brandstoffen vroeg of laat in de ban gaan :+

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
Ergens wist ik dat er een staatje is met de diverse homey versies en het was even zoeken: https://support.homey.app...xisting-Homey-Pro-models-
Helaas is dat ten aanzien van matter niet het gewenste beeld... Het is begrijpelijk dat matter het eerst in het nieuwste product wordt aangeboden. Zoals ik nu lees zal dat ergens in het 2e kwartaal dit jaar zijn. Dan zou het mooi zijn als matter in de bestaande (legacy) homeys ergens verder in 2023 beschikbaar komt.

Aan de andere kant, zelf heb ik nog geen andere matter producten in huis en de kans dat die er dit jaar gaan komen is erg klein. Het enige wat ik aan mijn kant verwacht is een app op de telefoon/tablet/computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

R2D2 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:28:
[...]

Wat gaat er straks dan volgens jou niet meer compatibel zijn ten opzichte van hetgeen ondersteund werd toen je het apparaat kocht?

Alles wat Athom claimt qua ondersteuning aan protocollen blijft gewoon werken, ik ben benieuwd waar jij hebt gezien dat de "oude" Homey's ondersteuning zouden gaan krijgen voor Matter / Thread, die claim is namelijk nooit gemaakt door Athom om de doodsimpele reden dat de gebruikte hardware het simpelweg niet ondersteund en ook nooit zal gaan ondersteunen. Maar dat betekent niet dat alle oude zigbee devices om maar een voorbeeld te noemen ineens waardeloos zijn ;)

Ik ga toch ook niet bij Toyota klagen dat ze me nog een hybride C-HR verkocht hebben terwijl iedereen weet dat fossiele brandstoffen vroeg of laat in de ban gaan :+
Dat die claim nergens gemaakt is klopt, maar dat betekend niet dat het niet in de lijn van verwachtingen ligt voor een apparaat dat de ambitie heeft om alles aan elkaar te knopen. En ik gok zo dat als ze jouw een auto verkopen 7 maanden voordat je hem niet meer kan gebruiken zonder kennisgeving hiervan, er vast wel een of ander consumentenrecht is waaronder je hem kan retourneren :p

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Ryan1981 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:01:
[...]
En ik gok zo dat als ze jouw een auto verkopen 7 maanden voordat je hem niet meer kan gebruiken zonder kennisgeving hiervan, er vast wel een of ander consumentenrecht is waaronde je hem kan retourneren :p
Maar vertel mij dan eens WAAR er beweerd wordt dat je straks met een compleet waardeloos product zit? Het ding blijft het gewoon doen met alles wat je nu hebt draaien aan zigbee, z-wave of wat dan ook voor devices, daar gaat Matter / Thread helemaal niets, nul, noppes, nada aan veranderen.

Ik snap dat het lastig is om eerst een statement te willen maken en dan terug te moeten krabbelen maar:

A ) Er is nooit en te nimmer een claim gemaakt door Athom dat de huidige apparaten Matter / Thread zouden gaan ondersteunen.

B ) Support voor bestaande protocollen komt niet ineens te vervallen als er straks Matter / Thread is, sterker nog, je moet het zien als een nieuw protocol / laag voor IOT, ja het is beter maar het is vooralsnog nog steeds geen "silver bullet" en z-wave en zigbee zullen echt nog wel een poosje blijven bestaan. Vooralsnog is het maar afwachten wat Matter / Thread daadwerkelijk gaat bengen.

C ) Als je jezelf een beetje ingelezen had in de materie dan had je dit echt kunnen weten in plaats van een aanname te maken die nergens op gestaafd is. Athom heeft het nergens beweerd of geclaimed dus ik snap niet helemaal waar jij de aannames op baseert meer dan "je eigen onderbuik gevoel".

Daarnaast de huidige hardware heeft maar 1 zigbee chip, dan zou het dus OF / OF worden in plaats van EN / EN want de hudige chip is niet in staat 2 stacks te draaien voor zover mij bekend... dus als je al thread zou krijgen op een oudere Pro dan verlies je zigbee. Gezien het huidige aanbod van "thread" compatible end devices zou ik vooralsnog liever gewoon zigbee houden in dat geval ;)
beerse schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:53:
Dan zou het mooi zijn als matter in de bestaande (legacy) homeys ergens verder in 2023 beschikbaar komt.
Wat zou dat je gaan brengen dan? En ik zou er niet teveel op rekenen om heel eerlijk te zijn ;)

[ Voor 18% gewijzigd door R2D2 op 15-02-2023 15:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

@Ryan1981 Ik begrijp één ding niet, je schrijft zelf "Dan maar hopen dat ik tegen gereduceerde prijs nieuwe hardware kan krijgen, als je nu je huidige Homey pro verkoopt voor laten we zeggen 250 a 300 euro (daar zie ik ze geregeld voor weggaan op marktplaats). Als je er dan zelf 100 a 150 euro bij legt, dan kun je een nieuwe Homey pro 2023 halen. Probleem toch opgelost?

Misschien wel verstandig om je dan wel eerst goed in te lezen, om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen 😉

[ Voor 13% gewijzigd door DON PAPA op 15-02-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

DON PAPA schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:27:
@Ryan1981 Ik begrijp één ding niet, je schrijft zelf "Dan maar hopen dat ik tegen gereduceerde prijs nieuwe hardware kan krijgen, als je nu je huidige Homey pro verkoopt voor laten we zeggen 250 a 300 euro (daar zie ik ze geregeld voor weggaan op marktplaats). Als je er dan zelf 100 a 150 euro bij legt, dan kun je nieuwe Homey pro 2023 halen. Probleem toch opgelost?

Misschien wel verstandig om je dan wel eerst goed in te lezen, om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen 😉
Ik verkoop mijn huidige niet omdat ik niet iemand anders wil opzadelen met het probleem wat ik nu ondervind.
R2D2 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:11:
[...]

Maar vertel mij dan eens WAAR er beweerd wordt dat je straks met een compleet waardeloos product zit? Het ding blijft het gewoon doen met alles wat je nu hebt draaien aan zigbee, z-wave of wat dan ook voor devices, daar gaat Matter / Thread helemaal niets, nul, noppes, nada aan veranderen.

Ik snap dat het lastig is om eerst een statement te willen maken en dan terug te moeten krabbelen maar:

A ) Er is nooit en te nimmer een claim gemaakt door Athom dat de huidige apparaten Matter / Thread zouden gaan ondersteunen.

B ) Support voor bestaande protocollen komt niet ineens te vervallen als er straks Matter / Thread is, sterker nog, je moet het zien als een nieuw protocol / laag voor IOT, ja het is beter maar het is vooralsnog nog steeds geen "silver bullet" en z-wave en zigbee zullen echt nog wel een poosje blijven bestaan. Vooralsnog is het maar afwachten wat Matter / Thread daadwerkelijk gaat bengen.

C ) Als je jezelf een beetje ingelezen had in de materie dan had je dit echt kunnen weten in plaats van een aanname te maken die nergens op gestaafd is. Athom heeft het nergens beweerd of geclaimed dus ik snap niet helemaal waar jij de aannames op baseert meer dan "je eigen onderbuik gevoel".

Daarnaast de huidige hardware heeft maar 1 zigbee chip, dan zou het dus OF / OF worden in plaats van EN / EN want de hudige chip is niet in staat 2 stacks te draaien voor zover mij bekend... dus als je al thread zou krijgen op een oudere Pro dan verlies je zigbee. Gezien het huidige aanbod van "thread" compatible end devices zou ik vooralsnog liever gewoon zigbee houden in dat geval ;)

[...]

Wat zou dat je gaan brengen dan? En ik zou er niet teveel op rekenen om heel eerlijk te zijn ;)
Ik heb nergens gezegd dat het product niet meer werkt of waardeloos is. Ik zeg ook nergens dat ze matter op mijn huidige hardware moeten ondersteunen. Ik ben wel van mening dat je als consument altijd een bepaalde mate van vertrouwen moet nemen in een fabrikant, je hebt geen keuze. De missie van Homey is geweldig, en je mag verwachten dat ze juist op het gebied van compatibiliteit zelf de hoogste standaard zouden moeten hanteren want wat heb je anders aan een product waar je niet de nieuweste hardware voor kunt kopen want wordt niet ondersteund. Ik heb homey gekocht omdat het voor mij voordeliger en effiecenter was om homey te kopen i.p.v. een somfy, tradfri, aqara etc bridge volledig bewust dat eerdergenoemde op elk moment konden besluiten hun producten niet meer compatibel te maken met Homey. Dit kan ik nog wel accepteren. Maar als Homey vervolgens zelf niet meer compatible is met andere protocollen tenzei je weer de volle 400 euro oplepelt binnen een jaar, tja, weet niet wat jij zelf vind, maar ik vind dat niet zo'n fijne ontwikkeling, zeker met in het achterhoofd dat je via home assistant dit waarschijnlijk wel voor een redelijke prijs oplost.

Is het op korte termein een probleem? Nee waarschijnlijk niet. Bestaat er een kans dat ik over 3 jaar alsnog de nieuwe pro koop? Nou ik kijk even aan hoe ze met deze situatie omgaan, maar ik gok dat dit de laatste gaat worden.Vergeet niet dat de ouderwetse handmatige manier ook gewoon nog werkt. Dan maar een keer extra opstaan om het licht aan te passen :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ryan1981 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:32:
[...]
De missie van Homey is geweldig, en je mag verwachten dat ze juist op het gebied van compatibiliteit zelf de hoogste standaard zouden moeten hanteren want wat heb je anders aan een product waar je niet de nieuweste hardware voor kunt kopen want wordt niet ondersteund.
Daarom hebben ze toch juist deze nieuwe Homey op de markt gebracht. En als jij zelf eerst onderzoek had gedaan voor je aankoop, had je gewoon kunnen weten dat je huidige Homey, die al jaren op de markt is, nooit Matter zou kunnen ondersteunen omdat de hardware daar gewoon niet geschikt voor is.

Kortom, je heb dit "probleem" zelf gecreëerd door iets te kopen, zonder er eerst informatie over in te winnen, hoe noemen ze dat ook alweer, owja eigen schuld dikke bult :+

[ Voor 16% gewijzigd door DON PAPA op 15-02-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

DON PAPA schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Daarom hebben ze toch juist deze nieuwe Homey op de markt gebracht. En als jij zelf eerst onderzoek had gedaan voor je aankoop, had je gewoon kunnen weten dat je huidige Homey nooit Matter zou kunnen ondersteunen.
Bij cubase hebben ze een grace periode dat als je binnen x maanden een aankoop gedaan hebt je gratis een upgrade krijgt. Nuja voor software is dat makkelijker dan hardware maargoed.

En of ik nou in zee wil blijven gaan met een bedrijf dat zo omgaat met hun ondersteuningsbeleid wordt dan een belangrijke vraag.

[ Voor 11% gewijzigd door Ryan1981 op 15-02-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe73
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 18:43
VySio schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:27:
[...]

Ook in geïnteresseerd, ik wil binnenkort een Airco in mijn huis plaatsen en deze automatisch laten bedienen door de afstandsbediening te kopiëren.
Hangt ook een beetje van je merk en type airco af. Er zijn er tegenwoordig genoeg met een app en een API. Wij hebben een (split) airco van het merk Tosot, maar in feite is dat gewoon Gree. Airco units koppelen aan WiFi en dan zijn ze prima aan te sturen met de Gree app op Homey.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:43
Ryan1981 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Bij cubase hebben ze een grace periode dat als je binnen x maanden een aankoop gedaan hebt je gratis een upgrade krijgt. Nuja voor software is dat makkelijker dan hardware maargoed.

En of ik nou in zee wil blijven gaan met een bedrijf dat zo omgaat met hun ondersteuningsbeleid wordt dan een belangrijke vraag.
Ik zou de Homey gewoon verkopen en overstappen op home assistant.
Dan ben je van je frustratie af en kan je naar hartelust gaan spelen met een systeem wat geen nadelen heeft of over datum raakt.

Als je een spiegelreflex camera koopt moet je die ook meteen kopen als hij uitkomt omdat je dan meteen gebruik kan maken van de laatste features. Koop je die een jaar jater dan komt er binnen no time ook weer een nieuw model uit. Die nog meer features heeft.
En een model van 3 jaar oud krijgt zo goed als geen updates.
De Homey's uit 2016 werken nog steeds en krijgen ook nog steeds updates.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

mike123 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:07:
[...]

Ik zou de Homey gewoon verkopen en overstappen op home assistant.
Dan ben je van je frustratie af en kan je naar hartelust gaan spelen met een systeem wat geen nadelen heeft of over datum raakt.

Als je een spiegelreflex camera koopt moet je die ook meteen kopen als hij uitkomt omdat je dan meteen gebruik kan maken van de laatste features. Koop je die een jaar jater dan komt er binnen no time ook weer een nieuw model uit. Die nog meer features heeft.
En een model van 3 jaar oud krijgt zo goed als geen updates.
De Homey's uit 2016 werken nog steeds en krijgen ook nog steeds updates.
Die spiegelreflex camera zal ook blijven werken zonder updates en geen primaire functies verliezen. Ik beschouw het zo veel mogelijk platvormen ondersteunen als een primaire functie van Homey. Als Homey niet zou werken met een grote hoeveelheid platvormen is het denk ik snel afgelopen met het bedrijf. Waar het mij hier nu om gaat is dat ik een nieuw product koop voor een flink bedrag in de verwachting dat deze primaire functie voor een redelijke periode up to date gehouden wordt en wanneer dit niet mogelijk is met de huidige hardware daar eventueel een oplossing voor geboden wordt die redelijker is dan opnieuw 400 euro betalen.

Ik verbaas mij wel over de hoeveelheid mensen die deze situatie proberen te verdedigen, blijkbaar ben ik erg kritisch op dit gebied, maargoed ik denk dat we hierover dan zullen blijven verschillen van mening (agree to disagree).

En idd wellicht dat mijn volgende project HA wordt i.c.m. homey, dan maar op die manier matter/thread toevoegen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Ryan1981 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 04:58:
[...]

Ik verbaas mij wel over de hoeveelheid mensen die deze situatie proberen te verdedigen, blijkbaar ben ik erg kritisch op dit gebied, maargoed ik denk dat we hierover dan zullen blijven verschillen van mening (agree to disagree).
Tsja ik verbaas me er over dat jij van van een fabrikant verwacht dat hij in de toekomst kan kijken wanneer hij product X een aantal jaar geleden ontwerpt en jij dan verwacht dat een fabrikant dit product nog even kosteloos een product gaat bijwerken naar feature X, Y, Z OF de consument dan maar even tegemoet komt.

Kritisch is prima maar ik denk dat je echt een beetje de realiteit uit het oog verliest en een beetje doorslaat op dit vlak om zo je eigen "niet al te slimme besluit" om apparaat X te kopen terwijl product Y al aangekondigd is.

En als je jezelf een beetje verdiept had in de materie je heeeeeeeel goed had kunnen weten dat X nooit de functionaliteit van Y zal gaan bieden ;)

• VySio
johndoe73 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:54:
[...]

Hangt ook een beetje van je merk en type airco af. Er zijn er tegenwoordig genoeg met een app en een API. Wij hebben een (split) airco van het merk Tosot, maar in feite is dat gewoon Gree. Airco units koppelen aan WiFi en dan zijn ze prima aan te sturen met de Gree app op Homey.
Ik ben er nog niet echt ingedoken en zal je tip zeker bekijken. Maar mijn ervaring is dat de meeste smart apparaten duurder zijn dan domme apparaten. Daarom zou €30 voor een switchbot misschien een goede investering voor mij zijn. Maar mogelijk zit ik ernaast bij aircos en blijkt het prijsverschil nihil. Eigenlijk hoop ik dus een beetje dat iemand zijn ervaring is dat de switchbot hub een dom apparaat Slim maakt zoals chromecast dit vroeger bij tv 's deed.

Mijn doel is alleen bij warme dagen om de binnentemperatuur een x aantal graden koeler te hebben dan de buitentemperatuur, zodra de zon ondergaat hem voor het slapen gaan extra te laten koelen, En in de toekomst bij overschot zonnepanelen hem sneller aan te laten gaan.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

R2D2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:45:
[...]

Tsja ik verbaas me er over dat jij van van een fabrikant verwacht dat hij in de toekomst kan kijken wanneer hij product X een aantal jaar geleden ontwerpt en jij dan verwacht dat een fabrikant dit product nog even kosteloos een product gaat bijwerken naar feature X, Y, Z OF de consument dan maar even tegemoet komt.

Kritisch is prima maar ik denk dat je echt een beetje de realiteit uit het oog verliest en een beetje doorslaat op dit vlak om zo je eigen "niet al te slimme besluit" om apparaat X te kopen terwijl product Y al aangekondigd is.

En als je jezelf een beetje verdiept had in de materie je heeeeeeeel goed had kunnen weten dat X nooit de functionaliteit van Y zal gaan bieden ;)
Mijn mening is dat ze product x dus niet moeten aanbieden als ze weten dat ze y niet meer kunnen ondersteunen. Of overduidelijk adverteren dat hij geen toekomstige ondersteuning meer bied voor niewe protocollen en dus in feite end of life is.

Maargoed wij gaan het niet eens worden dat is duidelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ryan1981 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 04:58:
[...]
blijkbaar ben ik erg kritisch op dit gebied
Nee je bent gewoon zelf heel slordig geweest voor en tijdens je aankoop, en daardoor ben je nu heel teleurgesteld in je aankoop, je had dit alleen gewoon kunnen weten toen je jouw Homey ging kopen. Je legt nu alleen je eigen laksheid op het bordje van Homey, terwijl je dit zelf had kunnen voorkomen door je eerst goed in te lezen (daarom ondervind je nu zoveel weerstand van de mensen die wel inzien dat dit niet de schuld van Homey is, maar van jouw zelf). :+ ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 16-02-2023 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Ryan1981 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:53:
[...]

Mijn mening is dat ze product x dus niet moeten aanbieden als ze weten dat ze y niet meer kunnen ondersteunen. Of overduidelijk adverteren dat hij geen toekomstige ondersteuning meer bied voor niewe protocollen en dus in feite end of life is.

Maargoed wij gaan het niet eens worden dat is duidelijk.
Maar Y wordt nog prima ondersteund, Matter / Thread is een nieuwe feature welke deels afhankelijk is van de hardware. De Pro die jij hebt gekocht was een model uit 2019, je kunt toch niet van een fabrikant verwachten dat hij de verkoop stopt van een oud model terwijl het nieuwe model nog niet eens bij de consument ligt?

Of had Homey dan maar vorig jaar na de aankondiging maar moeten stoppen met de verkoop van de huidige Pro? Dat is toch totaal niet realistisch als je een bedrijf draaiende wil houden?

Als ik nu een nieuwe Wifi router koop met Wifi 6 en over een paar maanden komt er een nieuwe versie die Wifi 7 ondersteund dan zou het toch vreemd zijn als ik naar de fabrikant ga en zeg "ja hij ondersteund geen Wifi 7, ik wil gecompenseerd worden". Misschien moet ik Nvidia eens bellen met de vraag of ze me niet kosteloos een RTX4080 op willen sturen want mijn RTX2080 hapert een beetje als ik nieuwe games op 4K wil spelen... snap je nou echt niet dat het punt wat je probeert te maken kant nog wal raakt?

1) Technologische ontwikkeling en bijbehorende hardware is nou eenmaal een feit.
2) Als je jezelf ook maar een klein beetje had ingelezen of gegoogled had naar Homey Pro / Matter / Thread dan was je deze pagina tegen gekomen die heel duidelijk is, https://support.homey.app...xisting-Homey-Pro-models-
3) Als Homey nu alle support op zou zeggen voor oudere modellen en niets meer door zou ontwikkelen had je misschien een punt gehad maar dat is niet het geval, Homey brengt zelfs nog updates uit voor het 2016 model... je mag je handjes dicht knijpen want het gros van de fabrikanten neemt die moeite niet.

Je huidige Homey Pro blijft gewoon werken en doet exact wat er beloofd is, nu, over een jaar en over 3 jaar ook nog wel. Als er over 2 jaar een nieuwe variant van matter / thread komt die nieuwe hardware vereist hebben de nieuwe Pro gebruikers ook pech.... Homey mocht in het verleden dan wel bolletjes produceren maar ze waren niet van glas en in de toekomst kijken konden ze toen niet en nu nog steeds niet ;)

En als Matter / Thread nou zo belangrijk voor je is dan zul je straks vast door het opnemen van een andere hub in je systeem (bijvoorbeeld een Hue, Aqara of Tradfri hub) alsnog de ondersteuning binnen een systeem kunnen harken. Moet er alleen een ontwikkelaar zijn die daar tijd en moeite in wil steken ;)

Of je koopt gewoon de nieuwe Pro en gebruikt de oude als sataliet... heb je in ieder geval nog wel support voor 868Mhz, een interne speaker en een 3.5mm jack output, dat heeft de nieuwe Pro immers weer niet meer. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door R2D2 op 16-02-2023 09:21 ]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

DON PAPA schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:46:
[...]

Nee je bent gewoon zelf heel slordig geweest voor en tijdens je aankoop, en daardoor ben je nu heel teleurgesteld in je aankoop, je had dit namelijk allemaal gewoon kunnen weten toen je jouw Homey ging kopen. Je legt nu alleen je eigen laksheid op het bordje van Homey, terwijl je dit zelf had kunnen voorkomen door je eerst goed in te lezen (daarom ondervind je nu zoveel weerstand van de mensen die wel inzien dat dit niet de schuld van Homey is, maar van jouw zelf). :+ ;)
Nou ik heb wel degelijk onderzoek gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7W7b0A9I7aDOSx7i0lfhl02CexI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AgHMV8e7GCRLtxEpZkgQa70z.jpg?f=user_large

Nou daar staat het zwart op wit:
Homey Pro has 7 wireless protocols built-in, so you never need to go looking for any additional hardware or USB-dongles, unlike with Home Assistant.
Nou binnen 7 maanden moet ik dus een home assistant met usb dongle aanschaffen om met matter/thread aan de slag te kunnen of 400 euro oplepelen.
R2D2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:14:
[...]

Maar Y wordt nog prima ondersteund, Matter / Thread is een nieuwe feature welke deels afhankelijk is van de hardware. De Pro die jij hebt gekocht was een model uit 2019, je kunt toch niet van een fabrikant verwachten dat hij de verkoop stopt van een oud model terwijl het nieuwe model nog niet eens bij de consument ligt?

Of had Homey dan maar vorig jaar na de aankondiging maar moeten stoppen met de verkoop van de huidige Pro? Dat is toch totaal niet realistisch als je een bedrijf draaiende wil houden?

Als ik nu een nieuwe Wifi router koop met Wifi 6 en over een paar maanden komt er een nieuwe versie die Wifi 7 ondersteund dan zou het toch vreemd zijn als ik naar de fabrikant ga en zeg "ja hij ondersteund geen Wifi 7, ik wil gecompenseerd worden". Misschien moet ik Nvidia eens bellen met de vraag of ze me niet kosteloos een RTX4080 op willen sturen want mijn RTX2080 hapert een beetje als ik nieuwe games op 4K wil spelen... snap je nouy echt niet dat het punt wat je probeert te maken kant nog wal raakt?

1) Technologische ontwikkeling en bijbehorende hardware is nou eenmaal een feit.
2) Als je jezelf ook maar een klein beetje had ingelezen of gegoogled had naar Homey Pro / Matter / Thread dan was je deze pagina tegen gekomen die heel duidelijk is, https://support.homey.app...xisting-Homey-Pro-models-
3) Als Homey nu alle support op zou zeggen voor oudere modellen en niets meer door zou ontwikkelen had je misschien een punt gehad maar dat is niet het geval, Homey brengt zelfs nog updates uit voor het 2016 model... je mag je handjes dicht knijpen want het gros van de fabrikanten neemt die moeite niet.

Je huidige Homey Pro blijft gewoon werken en doet exact wat er beloofd is, nu, over een jaar en over 3 jaar ook nog wel. Als er over 2 jaar een nieuwe variant van matter / thread komt die nieuwe hardware vereist hebben de nieuwe Pro gebruikers ook pech.... Homey mocht in het verleden dan wel bolletjes produceren maar ze waren niet van glas en in de toekomst kijken konden ze toen niet en nu nog steeds niet ;)

En als Matter / Thread nou zo belangrijk voor je is dan zul je straks vast door het opnemen van een andere hub in je systeem (bijvoorbeeld een Hue, Aqara of Tradfri hub) alsnog de ondersteuning binnen een systeem kunnen harken. Moet er alleen een ontwikkelaar zijn die daar tijd en moeite in wil steken ;)
Ten eerste, die link die jij geeft die had geen early 2023 toen ik mijn homey kocht. Als ik dit had gezien had ik lekker 7 maanden gewacht. Ik maakte me bij de aankoop al zorgen over een apparaat van dit type dat al 3 jaar oud is, maar daar komen we op een ander interessant punt, Homey heeft een monopoly positie in de markt van samenvoegen van verschillende systemen zonder programmeer kennis, m.a.w. toen ik hem kocht was er voor mij geen alternatief, ook niet van homey zelf.

Ten 2e heb ik nergens gezegd dat ik verwacht dat ze de oude verkoop stoppen, ik wil best betalen voor een migratie oplossing tegen gereduceerde prijs. De 400 euro heb ik betaald omdat ik snap dat er heel veel software ontwikkeling in de homey zit en dat ik zelf niet aan de slag hoef met home assistant.

[ Voor 57% gewijzigd door Ryan1981 op 16-02-2023 09:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Ryan1981 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Nou ik heb wel degelijk onderzoek gedaan.

[Afbeelding]

Nou daar staat het zwart op wit:

[...]

Nou binnen 7 maanden moet ik dus een home assistant met usb dongle aanschaffen om met matter/thread aan de slag te kunnen of 400 euro oplepelen.
Waar staat support voor Matter / Thread of dat men nieuwe protocollen toe gaat voegen in de toekomst?

En zal ik je eens een geheim verklappen, de Home Assistant blue hardware mag je nog een aparte zigbee / z-wave dongle voor aanschaffen... en als je die destijds had gekocht had je exact hetzelfde "probleem" gehad. |:(

Accepteer gewoon dat je eigen onderzoek niet deugt. Daarnaast heb je vooralsnog helemaal niks aan metter / thread want er is nauwelijks tot geen hardware te krijgen die het ondersteund en tegen de tijd dat het de defacto standaard is zijn we echt wel een poosje verder.
Ten eerste, die link die jij geeft die had geen early 2023 toen ik mijn homey kocht. Als ik dit had gezien had ik lekker 7 maanden gewacht. Ik maakte me bij de aankoop al zorgen over een apparaat van dit type dat al 3 jaar oud is, maar daar komen we op een ander interessant punt, Homey heeft een monopoly positie in de markt van samenvoegen van verschillende systemen zonder programmeer kennis, m.a.w. toen ik hem kocht was er voor mij geen alternatief, ook niet van homey zelf.

Ten 2e heb ik nergens gezegd dat ik verwacht dat ze de oude verkoop stoppen, ik wil best betalen voor een migratie oplossing tegen gereduceerde prijs. De 400 euro heb ik betaald omdat ik snap dat er heel veel software ontwikkeling in de homey zit en dat ik zelf niet aan de slag hoef met home assistant.
Je weet dat als je hardware koopt er altijd een moment komt dat er iets nieuws aan zit te komen. Daarnaast heeft homey helemaal geen monopolie, er zijn genoeg alternatieven zoals

- https://www.robbshop.nl/f...er-3-smarthome-controller
- https://www.robbshop.nl/klikaanklikuit-smart-bridge
- https://www.mixtile.com/
- https://www.axxios.io/
- https://yellow.home-assistant.io/

Succes met de mails richting Athom als het gaat om compensatie... ze zullen er vast even om moeten grinniken ;)

[ Voor 35% gewijzigd door R2D2 op 16-02-2023 09:40 ]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

R2D2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Waar staat support voor Matter / Thread of dat men nieuwe protocollen toe gaat voegen in de toekomst?

En zal ik je eens een geheim verklappen, de Home Assistant blue hardware mag je nog een aparte zigbee / z-wave dongle voor aanschaffen... en als je die destijds had gekocht had je exact hetzelfde "probleem" gehad. |:(

Accepteer gewoon dat je eigen onderzoek niet deugt. Daarnaast heb je vooralsnog helemaal niks aan metter / thread want er is nauwelijks tot geen hardware te krijgen die het ondersteund en tegen de tijd dat het de defacto standaard is zijn we echt wel een poosje verder.
Er staat dat ik geen dongles meer hoef aan te schaffen, dat klopt dus niet! Daarnaast voor een product dat zich rigt op een publiek met weinig kennis van zaken is dit wel een heel grijs gebied om te verwachten dat de consument snapt dat dit niet zomaar gaat werken.

edit:
er zijn genoeg alternatieven zoals

- https://www.robbshop.nl/f...er-3-smarthome-controller
- https://www.robbshop.nl/klikaanklikuit-smart-bridge
- https://www.mixtile.com/
- https://www.axxios.io/
- https://yellow.home-assistant.io/

Succes met de mails richting Athom als het gaat om compensatie... ze zullen er vast even om moeten grinniken ;)
Zijn geen volwaardige alternatieven voor Homey, daarom heb ik een Homey gekocht.

[ Voor 29% gewijzigd door Ryan1981 op 16-02-2023 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
<knip> We reageren inhoudelijk of we reageren niet

[ Voor 79% gewijzigd door Septillion op 16-02-2023 15:55 ]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

<knip> Jullie hebben mij echt niet overtuigd met de verschillende analogieen.

Ik ben overigens helemaal niet ontevreden over Homey, het is een geweldig product, maar dat betekend niet dat ik niet kritisch mag zijn als ik het gevoel heb dat ze een steekje laten vallen bij hun trouwe klanten.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 16-02-2023 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ryan1981 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:40:
[...]
Er staat dat ik geen dongles meer hoef aan te schaffen, dat klopt dus niet!
En bij welke 7 wireless protocols (die zijn beloofd bij de Homey pro 2019) heb jij dan een extra dongle nodig? Jij verwacht alleen dat alle functies van de nieuw Homey pro 2023 ook toegepast worden op de oude versie, en dat klopt dus niet! Maar dat heeft Homey je ook nooit beloofd, simpel weg omdat dit helemaal niet mogelijk is met de hardware die in de oude versie Homey pro zit. En dat jij dit na alle argumenten nog steeds niet wil inzien, zegt meer over jou dan over Homey, en daar laat ik het maar bij, want of je snapt het echt niet, of je wilt het gewoon niet snappen dat je deze situatie zelf hebt veroorzaakt door je eigen onoplettendheid....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHwd5dAgwrDcOO7qo952Y3kkT_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8doDbjd8dtvOUbCCMKYwbUU6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-ApNhwwjk-A0QVtrWmajxA8-WA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/htFNWBYsaK6lZkMGAy5hgjaZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door DON PAPA op 16-02-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DON PAPA schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:05:
[...]

En bij welke ondersteuning (die is beloofd bij de Homey pro 2019) heb jij dan een extra dongle nodig? Jij verwacht alleen dat alle functies van de nieuw Homey pro 2023 ook toegepast worden op de oude versie, en dat klopt dus niet! Maar dat heeft Homey je ook nooit beloofd, simpel weg omdat dit helemaal niet mogelijk is met de hardware die in de oude versie Homey pro zit. En dat jij dit na alle argumenten nog steeds niet wil inzien, zegt meer over jou dan over Homey, en daar laat ik het maar bij, want of je snapt het echt niet, of je wilt het gewoon niet snappen dat je deze situatie zelf hebt veroorzaakt door je eigen laksheid....

[Afbeelding]
Nou, technisch gezien zou je uit de marketing tekst dat wel kunnen concluderen. Maar goed, iedereen weet denk k zo onder hand wel dat marketing tekst precies dat is wat het is .. Marketing.

Strava | AP | IP | AW

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

DON PAPA schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:05:
[...]

En bij welke 7 wireless protocols (die zijn beloofd bij de Homey pro 2019) heb jij dan een extra dongle nodig? Jij verwacht alleen dat alle functies van de nieuw Homey pro 2023 ook toegepast worden op de oude versie, en dat klopt dus niet! Maar dat heeft Homey je ook nooit beloofd, simpel weg omdat dit helemaal niet mogelijk is met de hardware die in de oude versie Homey pro zit. En dat jij dit na alle argumenten nog steeds niet wil inzien, zegt meer over jou dan over Homey, en daar laat ik het maar bij, want of je snapt het echt niet, of je wilt het gewoon niet snappen dat je deze situatie zelf hebt veroorzaakt door je eigen onoplettendheid....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
We zijn het gewoon oneens met elkaar, dat kan toch gewoon zonder dat het iets over mij als persoon zegt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:22
Ryan1981 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:35:
[...]

We zijn het gewoon oneens met elkaar, dat kan toch gewoon zonder dat het iets over mij als persoon zegt?
Op zich waar wat je zegt. Maar volgens mij laten een stuk of 10(?) individuele mensen je hier met verschillende onderbouwde argumenten weten dat zij wel vinden dat je hele bijzondere kijk op de zaak hebt. En dan druk ik mij voorzichtig uit. Misschien daar dan ook wat mee doen om je mening iets bij te stellen? Klinkt beetje als: de wereld is gek, niet ik.
Mij om het even trouwens, maar voor jezelf misschien een goede.

Enige wat ik wel met je eens ben: je mening, op dit gebied, is zeker anders dan die van (de meeste) anderen. Dit wordt dan ook een discussie zonder einde.

Leven en laten leven.

Weer on-topic gaan? 😅

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Axel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:31:
[...]

Op zich waar wat je zegt. Maar volgens mij laten een stuk of 10(?) individuele mensen je hier met verschillende onderbouwde argumenten weten dat zij wel vinden dat je hele bijzondere kijk op de zaak hebt. En dan druk ik mij voorzichtig uit. Misschien daar dan ook wat mee doen om je mening iets bij te stellen? Klinkt beetje als: de wereld is gek, niet ik.
Mij om het even trouwens, maar voor jezelf misschien een goede.

Enige wat ik wel met je eens ben: je mening, op dit gebied, is zeker anders dan die van (de meeste) anderen. Dit wordt dan ook een discussie zonder einde.

Leven en laten leven.

Weer on-topic gaan? 😅
Ik wil hier toch nog even op reageren en dan laat ik het voor wat het is ongeacht wat anderen nog posten om mij te overtuigen, ik begrijp ondertussen dat de meeste hier het blijkbaar geen probleem vinden om voor elke nieuwe standaard 400 euro neer te leggen.

In het verleden zijn een hoop mensen door een grote groep voor gek verklaard (de aarde is niet rond, die is plat!). Dat wil natuurlijk niet betekenen dat die persoon geen gelijk heeft. Ik ben best bereid mijn mening bij te stellen maar dat moet er wel een goed onderbouwd argument gegeven worden. De argumenten die hier nu gezien heb zijn in mijn beleving te snel "eigen schuld dikke bult". Ik vind dat een goede bedrijfsvoering inhoud dat een bedrijf de verantwoordelijkheid moet nemen de klant tot op zekere hoogte te beschermen tegen een negatieve ervaring met hun product. Homey is een complex product en je kan niet van iedereen verwachten dat ze alles begrijpen, en ze spreken wel degelijk die markt aan, waar mensen met minder kennis van zaken dit product kopen. Ik vind dat ik daarom ook een beidrage moet leveren om deze groep mensen te helpen.

De ambitie van Homey is groot, en de verwachtingen van mij idd erg hoog. Verwacht ik te veel? Volgens jullie wel, voor mijn gevoel niet. De conclusie is natuurlijk dat dit mijn laatste Homey product zou kunnen worden. Hopelijk is het effect van mijn discussie misschien een toevoeging aan het start topic om goed op te letten bij de aankoop van dit product, want deze valkuil zou voor mij veel waarde hebben bij het lezen van de startpost.

• beerse
Ryan1981 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:34:
[...]Ik wil hier toch nog even op reageren en dan laat ik het voor wat het is ongeacht wat anderen nog posten om mij te overtuigen, ik begrijp ondertussen dat de meeste hier het blijkbaar geen probleem vinden om voor elke nieuwe standaard 400 euro neer te leggen.
Okee, omdat je zo lekker zuigt (en ik toch een paar minuten wachttijd heb):
Die €400 waar jij het over hebt, is alleen maar de aanschaf van een nieuwe homey. Als je het over een nieuwe standaard hebt, dan moet je ook (alle) andere apparatuur vervangen. MAAR dat is NIET het idee van Homey!. De Homey is er juist voor om heel veel standaarden wel te ondersteunen zodat je alle apparatuur kan blijven gebruiken.
Homey is altijd ook heel ruim geweest in het koppelen met andere centrales zoals die voor hue en zo. Dat kan ook allemaal best wel redelijk gekoppeld worden. En zo zal het in de toekomst met andere matter apparatuur ook gaan. Dus zodra jij matter apparatuur in huis haalt moet je even kijken of en hoe je dat wel met je homey kan koppelen.

En ja, er zijn wel meer protocollen die aanvankelijk niet werden ondersteunt die er wel in zijn gekomen, gewoon omdat het kan.

Naast (bij) Matter is er ook Thread. En ja, daar is nieuwe hardware voor nodig. Dat zal de bestaande Homey bijna zeker niet ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:13
Graag topic report gebruiken

[ Voor 81% gewijzigd door Septillion op 16-02-2023 15:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blijven we allemaal wel aardig graag? Als er geen nieuwe argumenten komen maar alleen herhaalt wordt is het een goed moment om de discussie te stoppen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 16-02-2023 15:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:41
Septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:57:
[mbr]Blijven we allemaal wel aardig graag? Als er geen nieuwe argumenten komen maar alleen herhaalt wordt is het een goed moment om de discussie te stoppen :)[/mbr]
Eens.

Had me nog niet bemoeit met de discussie.
Maar ik ben begonnen met domoticz en daarna ook HA geprobeerd met dat gehobby van alles was ik klaar en ben ik naar Homey gegaan.
Ja ook geen matter.
Maar alles draait wat ik nu heb en de nieuwe sensoren, schakelaars e,d, komen allemaal uit met matter en b.v. Zwave of zigbee of ander protocol.
Dus kan ik alles gewoon blijven gebruiken en ga met de tijd wel over naar matter met een nieuwe Homey.
En zolang werkt de huidige die ik 2jaar alweer heb door.

Juist my 2cent

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:37
Werk dagelijks met smart home producten. De uitleg die gegeven is door Tweakers is een van de betere.

Matter (en de meeste nemen dan ook meteen Thread mee) is vooral een standaard om producten aan elkaar te knopen van verschillende fabrikanten. Iets wat de Homey stiekem al best goed kan. De Matter standaard is daarnaast ook nog eens heel uitgekleed (in het stuk van Tweakers een voorbeeld van een Matter tussenstekker die dus geen verbruik kan doorsturen).

Wat ik nu kan zien is dat Matter vooral ingezet word om alles naar Google/Apple/Amazon te leiden/lijden. Deze bedrijven zien hierin gewoon meer data en dat is dan dus ook meteen kassa. Automatiseringen lopen dan dus ook in de cloud van deze bedrijven en dat is wat je niet wil met een Homey.

Dus wil je naar Homekit, ja dan mis je wat omdat die koppeling er eigenlijk niet is. Maar wil je gebruik maken van Flows van Homey en verder alleen via bijv Google je verlichting bedienen dan denk ik dat je niks mist.

Thread kan dus wel interessant zijn, maar dat is dus echt toekomst muziek. Als een basic functie van een tussenstekker zoals verbruik al niet doorgegeven gaat worden omdat het nog niet in de standaard zit. Dan kan je dus beter investeren in een Z-Wave of Zigbee variant die het wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Jfwiet schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:19:
Matter (en de meeste nemen dan ook meteen Thread mee) is vooral een standaard om producten aan elkaar te knopen van verschillende fabrikanten. Iets wat de Homey stiekem al best goed kan. De Matter standaard is daarnaast ook nog eens heel uitgekleed (in het stuk van Tweakers een voorbeeld van een Matter tussenstekker die dus geen verbruik kan doorsturen).
Klopt veel minder info van apparaten, misschien komt dat nog dan.
Jfwiet schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:19:
Wat ik nu kan zien is dat Matter vooral ingezet word om alles naar Google/Apple/Amazon te leiden/lijden. Deze bedrijven zien hierin gewoon meer data en dat is dan dus ook meteen kassa. Automatiseringen lopen dan dus ook in de cloud van deze bedrijven en dat is wat je niet wil met een Homey.
En Homey kan je ook al bedienen met google en apple (misschien ook wel met amazon maar daar geen ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
SpikeHome schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Klopt veel minder info van apparaten, misschien komt dat nog dan.

[...]

En Homey kan je ook al bedienen met google en apple (misschien ook wel met amazon maar daar geen ervaring mee).
Matter is het ultieme Polder model, dus die standaard gaat vanzelf beter worden, maar niemand weet wanneer. Athom (Homey) kan hier trouwens wel op inspringen en buiten de standaard om de functionaliteit toevoegen via weer een App. In het voorbeeld van Tweakers zie je ook dat de fabrikant van de tussenstekker met de eigen software wel het verbruik weer kan geven, dus het zit wel in het product.

Apple is geen officiële koppeling voor zover ik weet, dus vanuit zakelijk opzicht teveel risico. Matter is wel volledig Homekit geschikt en dus een makkelijke manier om vanuit een Matter hub producten binnen Homekit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-04 16:41
Omdat de levering van de nieuwe homey nu toch wel dichterbij komt ben ik langzaamaan de spullen aan het bestellen die ik voor de belangrijkste automatiseringen nodig ga hebben.
Nou heb ik somfy io motoren, helaas, en werd verteld dat dit alleen via de tahoma (a 179 euro) werkend te krijgen is. Nou zag ik echter deze voorbij komen en meende te lezen op het homey forum dat dit ook gaat werken.
Iemand ervaring met deze aansturing? scheelt toch bijna 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

@jichem Geen idee of die ook werkt, maar een Somfy Connexoon (de iets goedkopere versie van de Tahoma) werkt wel met Homey en de Somfy TaHoma & Connexoon homey app. Deze worden ook regelmatig op marktplaats aangeboden, wel goed opletten of het de io versie is, want er is ook een RTS versie van de Connexoon, succes

[ Voor 13% gewijzigd door DON PAPA op 17-02-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-04 16:41
Ik zag dat dit apparaat van dezelfde app gebruikt maakt en je je screens via de app kan besturen, ik verwacht dan dat dit dezelfde functies heeft dus heb hem gewoon besteld en ga het proberen als de homey uit is. Tot die tijd kan ik de screens dan via de app sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hi

Ik had een vraagje. Graag zou ik ook voor de Homey installatie thuis willen gaan.

Ik twijfel nu tussen de Homey Bridge of de Homey Pro.

Nu wordt er gezegd dat je 5 apparaten toe kan voegen ( gratis ) en voor meer apparaten een abonnement af moet sluiten. Als ik besluit voor de bridge te gaan.

En dan nu de vraag :)

Stel ik voeg een hue bridge toe met daarachter 20 lampen. Ziet Homey deze bridge incl lampen dan als 1 apparaat of als 20 ?

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sentitel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:51
Homey ziet dit als 20 lampen. Wel kun je in de gratis variant testen tot 5 stuks, of sluit je een gratis trial af. Om Hue lampen te bedienen heb je geen bridge nodig, maar heb je voldoende aan free of premium. Enkel als je met Bluetooth, Zigbee, Z-Wave, Infrarood of 433 MHz aan de slag wilt gaan, heb je een fysieke Homey nodig. Dan heb je de keuze tussen een Bridge en een Pro, waarbij de Pro meer kan en niet zo afhankelijk is van het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-04 17:37
Skrunsies schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:26:
Hi

Ik had een vraagje. Graag zou ik ook voor de Homey installatie thuis willen gaan.

Ik twijfel nu tussen de Homey Bridge of de Homey Pro.

Nu wordt er gezegd dat je 5 apparaten toe kan voegen ( gratis ) en voor meer apparaten een abonnement af moet sluiten. Als ik besluit voor de bridge te gaan.

En dan nu de vraag :)

Stel ik voeg een hue bridge toe met daarachter 20 lampen. Ziet Homey deze bridge incl lampen dan als 1 apparaat of als 20 ?
Ik gebruik nu tijdelijk een Homey Bridge totdat de nieuwe Homey Pro goed verkrijgbaar is. Elke lamp is een apparaat in deze context, dus je voorgestelde oplossing gaat niet op.

Je krijgt drie maanden Homey Premium en daarna is dat 2,99 per maand.

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Thanks!

Ik kom daarnet tot de ontdekking dat mijn Daikin alleen door een Pro wordt geaccepteerd.

Dus heb geen andere keuze dan net als de jullie achteraan aan te sluiten voor een pre-order

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:10
Ik ben opzoek naar een nieuwe domotica controller.

Momenteel draai ik +- 5 jaar op Domoticz op een Raspberry met Z-wave stik.
Echter elk jaar heb ik wel een crash en door slechte backup (eigen schuld) ben ik elk jaar wel weer bezig met alles opnieuw inregelen.
Daar ben ik wel klaar mee, ik wil iets wat gewoon werkt en gebruiks vriendelijk is.

Tot nu toe heb ik de volgende onderdelen er aangekoppeld (alles Z-wave):
-4 Dimmers
-4 Rolluikschakelaars
-2 rookmelders
-3 aan uit schakelaars

Daarnaast nog slimme meter uitlezen met een P1 meter.

Flows welke ik gebruik zijn ook niet heel spannend verder als licht aan bij zonsondergang gaat het tot nu toe niet.

Ik twijfel tussen de nieuwe Homey Pro en de Fibaro home center 3.
Wat zouden jullie doen in mij geval?
Echt goede vergelijkingen kan ik niet vinden op het internet.

Ik vindt het niet erg om een soort van vendor lock-in te hebben met Z-wave, dit is naar mijn mening nog steeds een van de betere protocollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De vraag die je jezelf moet beantwoorden is of dat de zwave spullen ook werken met Homey of dat het werkt met Fibaro. Ik neem aan dat die spullen allemaal fibaro zijn? Zo ja dan zit daar het probleem niet en is het een kostenafweging

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jfwiet
Sjembecks schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:40:
Ik ben opzoek naar een nieuwe domotica controller.

Momenteel draai ik +- 5 jaar op Domoticz op een Raspberry met Z-wave stik.
Echter elk jaar heb ik wel een crash en door slechte backup (eigen schuld) ben ik elk jaar wel weer bezig met alles opnieuw inregelen.
Daar ben ik wel klaar mee, ik wil iets wat gewoon werkt en gebruiks vriendelijk is.

Tot nu toe heb ik de volgende onderdelen er aangekoppeld (alles Z-wave):
-4 Dimmers
-4 Rolluikschakelaars
-2 rookmelders
-3 aan uit schakelaars

Daarnaast nog slimme meter uitlezen met een P1 meter.

Flows welke ik gebruik zijn ook niet heel spannend verder als licht aan bij zonsondergang gaat het tot nu toe niet.

Ik twijfel tussen de nieuwe Homey Pro en de Fibaro home center 3.
Wat zouden jullie doen in mij geval?
Echt goede vergelijkingen kan ik niet vinden op het internet.

Ik vindt het niet erg om een soort van vendor lock-in te hebben met Z-wave, dit is naar mijn mening nog steeds een van de betere protocollen.
Homey heeft (met advanced flow) de betere gebruikers interface om automatiseringen te doen. Z-Wave hebben ze dan weer heel slecht verwerkt, voor mij het winnende argument van Z-Wave is juist dat je dimmers en andere producten kan finetunen met parameters en dat zit juist weer goed verwerkt in de HC3. Ander groot voordeel is dat Homey compatible is met veel meer producten op de markt.

Maar wat ik vaak lees op FB groepen en andere kanalen is dat Homeys toch nog regelmatig crashen. Daarin is de HC3 dan weer de winnaar, misschien iets simpeler maar veel stabieler. Ook is het zo dat de HC2 (de voorganger) al 10 jaar op de markt is en nog steeds updates krijgt.

Dus voor een beetje tweaker denk ik dat de Homey Pro een leuker product is, maar wil je absolute stabiliteit en bijvoorbeeld een huis installatie door verkopen bij verkoop huis dan zou ik gaan voor een HC3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:46
En ik zou weer adviseren voor de homey...
Ik heb zakelijk beide veel geïnstalleerd en de homey geeft veel meer flexibiliteit en is over het algemeen stabiel genoeg. Ook de hc2/3 wil wel eens vastlopen.
Ook is mijn ervaring dat flows/scenes via de homey sneller lopen dan via hc2/3, bijvoorbeeld de reactietijd bij een bewegingsensor richting lamp merkte ik het elke keer weer dat de homey dat won.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:10
Als ik het zo lees maakt het niet heel veel verschil.
Met de Homey kun je wat meer..

Dat die 1 of 2x per jaar keer vast loopt vindt ik niet erg.
Als ik maar niet alles opnieuw in moet stellen...

Zal is uitzoeken of de fibaro/homey kan communiceren met mijn home cinema/tv etc.
Ik neig nu meer richting de Homey.
Voordeel van de fibaro dat de units automoatisch worden geüpdatet, echter is dat de laatste 5 jaar ook al niet gebeurd. Zal er nog eens een nachtje over slapen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Sjembecks ik zou voor homey gaan.
Kennis van mij had Fibraro home center en is juist overgestapt naar homey.
Zelf kom ik ook van domoticz af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
het maakt dus wel wat verschil ;-)
Maar als je puur een paar fibaro hardwarde hebt dan zou je ook voor een HC lite kunnen opteren. Homey is mi featureproof (minus discussie omtrent nieuwe standaarden die kunnen komen)
Heb zelf de homey nu in het nieuwe huis een maand of 4 draaien zonder herstart oid. Vorig huis heeft hij het jaren zonder herstart gedaan.
Met afgelopen black friday een 10jarige backup gekocht voor weinig, mocht hij crashen dan is dat in ieder geval veilig gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
Ik heb homey cloud met daaraan gekoppeld de homey bridge. Deze bridge is eigenlijk een remote smart antenne en doet alleen 433mhz (kaku en somfy) zigbee,zwave,ble,wifi (tbv zijn verbinding naar de cloud omgeving, niet voor lokale wifi devices).
Zaken als hue,switchbot,ifttt, zijn cloud-cloud koppelingen
Hue draait op kanaal 11, zigbee op 12, dus zitten elkaar niet in de weg. Verder zoveel mogelijk 5ghz wifi voor tablets enzo.

Ik had hiervoor een brakke homewizard. De cloudomgeving met bridge had ik een middag werkend, alles werkt goed. Vele zwave , met name lange afstand verbindingen in de tuin (868mhz is perfect daarvoor) en zigbee binnen, vele somfy devices en een enkele kaku.

Devices zijn een mix van aeotec,fibaro,ikea,kaku,aqara,switchbot. Nog geen crash oid gehad.
Natuurlijk zou ‘het internet kunnen uitvallen’, dus de binnenring van kritische zaken kan je altijd met de hand bedienen, zoals hue,verwarming,ac,pompen,fans etc. De latency is max 50ms. dus alles reageert snel.
Dit moet nl gewoon werken, alle huisgenoten hebben de app en kunnen inmiddels niet meer zonder….

Wat is nu het tweaker gedeelte in deze….

Wel, voor het betere prutswerk is er een low power computer (20w dual j series) met daarop vmware esxi 6 , daarin een plex vm en de homeassistant vm. (Aparte vlan achter een mikrotik) Deze hass is dus gekoppeld met de homey cloud. Hass heeft voorlopig alleen de renault cloud tbv ev status en mijn xiaomi plantsensoren .

Zit alleen nog met security, deze koppeling gaat vanaf aws via internet naar poort 8123. Moest dus port forwarding nasr de mikrotik instellen. Het sniffen van het traffic liet zien dat homey cloud idd bij aws frankfurt draait, dus heb tbv hass traffic alleen aws eu-central ip’s gewhitelist. (Zonder die whitelist zag ik allerlei bots aankloppen. nu wil ik nog tls encryptie op het verkeer loslaten, maar weet niet of homey dat snapt. Tevens kijken of layer 7 packet inspectie kan laten werken.

Verder stoei ik nog met de hass terminologie, vind dat niet zo makkelijk te configureren als homey dat is. Iemand de hass-homey koppeling ook gedaan ?

[ Voor 4% gewijzigd door bhoek op 22-02-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:24
Wat denken we? Gaan we de pre order voor de nieuwe pro nog ontvangen in februari? 😏Afgelopen vrijdag geen nieuwsbrief, akelig stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Firetrooper schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:06:
Wat denken we? Gaan we de pre order voor de nieuwe pro nog ontvangen in februari? 😏Afgelopen vrijdag geen nieuwsbrief, akelig stil.
Ik hoop het. Ik zou inderdaad verwachten dat als ze de batch morgen niet kunnen versturen, dat ze dat vrijdag al hadden gecommuniceerd. Als je "eind februari" zegt, verwacht ik niet op de allerlaatste dag een vertraging te horen van weer enkele weken. Laat maar komen 8)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Ben vandaag eindelijk aan toe gekomen om de screens te automatiseren (nieuw huis dus genoeg andere projecten ;-) ) maar het werkt nog niet lekker. Iemand een idee waarom de screens niet automatisch naar beneden gaan?
De sensor heeft meer dan genoeg lux lijkt me en de variabele staat op yes. Als ik beide kaartjes 'test' dan zie ik ook dat 1 van de 2 bij all het doet.
Zet ik de sensor in de garage waar hij maar 100 lux krijgt dan gaan de screens omhoog. De variabele heb ik er overigens bijgezet omdat ik bijvoorbeeld niet wil dat de screens in de winter dicht gaan, het is dus (nog) een 'handmatige' variabele.

iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ryi7iw_elDS9V7hTyJMk5K6RufU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWKp3cyaHm0tsLm9BLUsVztE.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/td3xlGlp2E_VE58SsjTtF3J1uMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a00PVpE4FO5BXm6ZzRPCoWEF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-04 08:38
@RoelsRules : ik heb geen ervaring met advanced flows, maar er lijkt een foutje in het “rainradar” deel te zitten: geen ja of nee.

Vraagje: welke lichtsensor gebruik je?
Want ik wil mijn rolluiken automatiseren, en ben nog op zoek naar een bruikbare sensor, voor als de zon eraf is.

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

jwhoogervorst schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:05:
Want ik wil mijn rolluiken automatiseren, en ben nog op zoek naar een bruikbare sensor, voor als de zon eraf is.
Ik gebruik daar de Aqara light sensor voor, en een waterdicht doosje om buiten op te kunnen hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmQbvnB9sBM2U-Zy0xUzpYAkMF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvSAzqXMgxUf4J24RHBhnrUK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door DON PAPA op 26-02-2023 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 15:54

fmb

RoelsRules schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:49:
Ben vandaag eindelijk aan toe gekomen om de screens te automatiseren (nieuw huis dus genoeg andere projecten ;-) ) maar het werkt nog niet lekker. Iemand een idee waarom de screens niet automatisch naar beneden gaan?
De sensor heeft meer dan genoeg lux lijkt me en de variabele staat op yes. Als ik beide kaartjes 'test' dan zie ik ook dat 1 van de 2 bij all het doet.
Zet ik de sensor in de garage waar hij maar 100 lux krijgt dan gaan de screens omhoog. De variabele heb ik er overigens bijgezet omdat ik bijvoorbeeld niet wil dat de screens in de winter dicht gaan, het is dus (nog) een 'handmatige' variabele.

iemand een idee?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als eerste is het automatisch bedienen van zonneschermen best een uitdaging:
* hoe voorkom je dat bij elke korte zonnestraal (zon door gat in wolkendek) de schermen onnodig zakken?
* hoe voorkom je dat bij elke wolk de schermen weer omhoog gaan?
* wat als de regen melding niet of te laat werkt?
* wat als het opeens gaat waaien?
Dit zijn wel zaken om ook over na te denken ;-)
Tipjes waar ik aan gedacht heb maar nog niet toegepast: kijken naar de gemiddelde helderheid van de afgelopen 5 of 10 minuten ipv maar momentopnames. Of een teller dat er eerst 5 of 10 keer een bepaalde helderheid binnen een bepaald tijdsinterval moet worden gemeten.

Wat flow betreft mis je volgens mij een echte start trigger: het flow kaartje “Helderheid is meer dan 8000” zou wel eens niet kunnen starten als de helderheid al meer dan 8000 was. Ook zou dit sowieso geen geschikte start trigger kunnen zijn, en moet je meer iets hebben als: “als de helderheid groter dan 8000 is geworden”, of “als de helderheid is gewijzigd” EN “helderheid groter dan 8000”. Een derde te mogelijkheid zou kunnen zijn om elke minuut of elke 5 minuten een getimede flow laten start “Start elke 5 minuten” EN ALS “helderheid groter dan 8000”.

Laatste tip: als ik met nieuwe flows aan het proberen ben en nog niet goed begrijp waarom iets wel of niet werkt dan voeg ik extra loggingsregels toe. Ik gebruik Simple LOG, die kan naar de tijdslijn loggen, naar een logbestand of een melding sturen. Maar er zijn vast ook alternatieven.

Hopelijk kom je zo weer wat verder.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
jwhoogervorst schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:05:
@RoelsRules : ik heb geen ervaring met advanced flows, maar er lijkt een foutje in het “rainradar” deel te zitten: geen ja of nee.

thx. Volgens mij maakt het niet uit dat er geen 'nee' is gekoppeld bij de regenradar, dat heb ik bij andere flows soortgelijk ook en werkt daar prima. Er zit alleen iets gekoppeld aan de 'ja'.

Ik gebruik een somfy IO lichtsensor, die kreeg ik er bij en is gekoppeld via de tahoma box naar de homey (net als alle somfy screens)
fmb schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:17:
[...]

Als eerste is het automatisch bedienen van zonneschermen best een uitdaging:
* hoe voorkom je dat bij elke korte zonnestraal (zon door gat in wolkendek) de schermen onnodig zakken?
* hoe voorkom je dat bij elke wolk de schermen weer omhoog gaan?
* wat als de regen melding niet of te laat werkt?
* wat als het opeens gaat waaien?
Dit zijn wel zaken om ook over na te denken ;-)
Tipjes waar ik aan gedacht heb maar nog niet toegepast: kijken naar de gemiddelde helderheid van de afgelopen 5 of 10 minuten ipv maar momentopnames. Of een teller dat er eerst 5 of 10 keer een bepaalde helderheid binnen een bepaald tijdsinterval moet worden gemeten.

Wat flow betreft mis je volgens mij een echte start trigger: het flow kaartje “Helderheid is meer dan 8000” zou wel eens niet kunnen starten als de helderheid al meer dan 8000 was. Ook zou dit sowieso geen geschikte start trigger kunnen zijn, en moet je meer iets hebben als: “als de helderheid groter dan 8000 is geworden”, of “als de helderheid is gewijzigd” EN “helderheid groter dan 8000”. Een derde te mogelijkheid zou kunnen zijn om elke minuut of elke 5 minuten een getimede flow laten start “Start elke 5 minuten” EN ALS “helderheid groter dan 8000”.

Laatste tip: als ik met nieuwe flows aan het proberen ben en nog niet goed begrijp waarom iets wel of niet werkt dan voeg ik extra loggingsregels toe. Ik gebruik Simple LOG, die kan naar de tijdslijn loggen, naar een logbestand of een melding sturen. Maar er zijn vast ook alternatieven.

Hopelijk kom je zo weer wat verder.
thx!
Ik ga verder experimenteren met een (Extra) start trigger. Had al een keer een 'elke minuut actie' kaartje toegevoegd maar nog zonder succes.
Zal ook die logging eens proberen, kijken of ik dan meer te weten kom.

mbt je 'zorgen', als hij te snel omlaag gaat ga ik wel met een gemiddelde oid werken, maar hij moet eerst maar eens automatisch naar beneden haha
Heb hier verder ritsscreens en die kunnen heel wat hebben dus wind maak ik me geen zorgen om. Qua regen hoop ik dat dus op te kunnen vangen als het te donker wordt.
Zal even wat experimenteren en kom dan weer in de lucht ;-)

ok ik snap het echt niet meer. Heb hem super simpel gemaakt en ook de logic er uit gehaald. Ik zie dat bij een wijziging (in de log, dank voor die tip!) van de zon beide op exact hetzelfde tijdstip het juiste melden. Echter wordt de flow van de screens niet gestart.
Zeg ik bij all 'test from here' dan gaan de screens omlaag... Maar dus niet als beide voorwaarden zijn voldaan.
grrr...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NRjodtZekJXUannxGJt5PNJe3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PRbHB9kQRSSPEvVe20j6TpKF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door RoelsRules op 26-02-2023 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
RoelsRules schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:39:
[...]

thx. Volgens mij maakt het niet uit dat er geen 'nee' is gekoppeld bij de regenradar, dat heb ik bij andere flows soortgelijk ook en werkt daar prima. Er zit alleen iets gekoppeld aan de 'ja'.

Ik gebruik een somfy IO lichtsensor, die kreeg ik er bij en is gekoppeld via de tahoma box naar de homey (net als alle somfy screens)

[...]

thx!
Ik ga verder experimenteren met een (Extra) start trigger. Had al een keer een 'elke minuut actie' kaartje toegevoegd maar nog zonder succes.
Zal ook die logging eens proberen, kijken of ik dan meer te weten kom.

mbt je 'zorgen', als hij te snel omlaag gaat ga ik wel met een gemiddelde oid werken, maar hij moet eerst maar eens automatisch naar beneden haha
Heb hier verder ritsscreens en die kunnen heel wat hebben dus wind maak ik me geen zorgen om. Qua regen hoop ik dat dus op te kunnen vangen als het te donker wordt.
Zal even wat experimenteren en kom dan weer in de lucht ;-)
Ik zou in ieder geval een flow maken zoals @fmb zegt, ALS "de helderheid is veranderd" en is groter of kleiner dan.
Dit zijn logische kaarten.
Dan eventueel een timer starten en na 5 minuten weer kijken naar de helderheid, en als die nog steeds meer of minder is dan de ingestelde helderheid het scherm omhoog of omlaag sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
denk dat ik het probleem heb gevonden; de 'all' kaart houdt het tegen, als ik het namelijk als onderstaande doe dan gaan de schermen keurig omlaag bij een verandering. Net of de melding toch niet tegelijk aankomt bij de all kaart. (Zie laatste plaatje in vorige post, dit is volgens mij hoe jullie het ook adviseerde toch?)

ze gaan nu in ieder geval omlaag. Ga ik nu even puzzelen hoe ik het met vertraging kan laten werken zonder dat hij direct bij eerste beste zon naar beneden gaat

hoe het nu werkt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAQCbL8Hfrgs_pJzFWgctwQ2Pv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uvIDeaolf61sGfdphpp9YVhM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Ik heb nog geen smarthome ervaring en wacht op de levering can de pro. Dus disclaimertje ;)

Ik had zelf in gedachten om mijn zonnepanelen (of p1meter) als luxmeter te laten werken. Als deze opwekken dan schijnt de zon en kan de verduistering naar beneden (los van de vertragingen).

Of het werkt weet ik niet, maar vond het zelf wel een goede wanneer je vooral op buitenlicht wil sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-04 18:11
VySio schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:56:
Ik heb nog geen smarthome ervaring en wacht op de levering can de pro. Dus disclaimertje ;)

Ik had zelf in gedachten om mijn zonnepanelen (of p1meter) als luxmeter te laten werken. Als deze opwekken dan schijnt de zon en kan de verduistering naar beneden (los van de vertragingen).

Of het werkt weet ik niet, maar vond het zelf wel een goede wanneer je vooral op buitenlicht wil sturen
Leuk bedacht, de zonnepanelen rapporteren hun opbrengst echter met een vertraging en voor een maximaal aantal keren per dag. Een buitensensor (Philips Hue outdoor sensor) o.i.d. voldoet over het algemeen beter. Kun je gelijk de temperatuur meten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Hassebassie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Leuk bedacht, de zonnepanelen rapporteren hun opbrengst echter met een vertraging en voor een maximaal aantal keren per dag. Een buitensensor (Philips Hue outdoor sensor) o.i.d. voldoet over het algemeen beter. Kun je gelijk de temperatuur meten ;)
Dat ligt aan het systeem wat je gebruikt.
Mijn Enphase systeem veranderd continu met de weergave van de huidige opbrengst.
Wolk ervoor en opbrengst gaat omlaag.
Ik heb wel 2 ct meetspoelen in gebruik.
Maar hoe andere systemen dat doen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Hassebassie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Ik gebruik een Iungo om de opbrengst van de zonnepanelen te registreren, dat is real-time, ik check of op een aantal tijdstippen achter elkaar een minimale waarde heeft. Ook gebruik ik de binnentemperaruur, als die onder een bepaalde waarde is mag de zonwering omhoog blijven.
Ik doe ze alleen automatisch omlaag, en pas bij zonsondergang weer omhoog. Meestal heb ik dat dan al zelf gedaan.
Ik houd ook rekening met de zonnestand via de app Zonnestanden. Ik heb rafstores, dus regen is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-04 08:38
@RoelsRules : bedankt!
@DON PAPA : ik zat ook al te denken aan een aqara sensor.
Ik zit alleen met de “uitdaging” dat ik een appartement op de derde verdieping woon. En dat is wat lastig voor mijn huishoudelijke hulp om in zo’n behuizing de batterijen te verwisselen.

En om alleen dáárvoor een Somfy Tahoma box te kopen gaat me te ver.

Ik moet er nog eens verder over nadenken.

Update: ik heb deze gevonden:
https://www.amazon.nl/dp/...UV0D&ref_=chk_typ_imgToDp
Eigenlijk schijnt dat een “survivalbox” te zijn, maar ik zie het probleem niet om er een sensor in te bouwen…

[ Voor 22% gewijzigd door jwhoogervorst op 28-02-2023 09:35 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
Een mooi stukje over de zonneschermen. Volgens mij komt dat wel goed. Toch een paar tips:

In plaats van 'logica' met true/false heb ik de ervaring dat het handiger is om een 'schakelaar' te gebruiken met aan/uit. Dan kan je ze direct vanuit de interface bedienen en uitlezen.

Om zaken te schakelen vanwege verschillende redenen, zoals hier 'schermen open/omhoog' in het geval van donker of regen: Daar zou ik verschillende flows van maken. Dus 1 flow 'regen' en 1 flow 'donker' en zo voort.

Misschien moet je een extra logica/schakelaar maken met 'regen'. Dan kan je die laten bedienen door de weersverwachting, bijvoorbeeld dat het over 10 minuten gaat regenen, tot dat je zeker weet dat het droog is. Dan kan je alle andere 'scherm dicht/naarbeneden' flows laten testen op die logica/schakelaar.
En je kan een flow maken die werkt als je de schakelaar bedient.Ook handig voor debuggen.

Zomaar een paar ideeën, eerlijk is eerlijk, ik doe voorlopig alleen nog maar het licht aan en uit...
Pagina: 1 2 ... 35 Laatste