Ik zie de verklaring dat er een sterke feedback-loop is, waarbij het verschil tussen bevolkingsgroepen wat betreft het aantal arrestaties en veroordelingen voor een flink deel of volledig komt doordat er gediscrimineerd wordt, waardoor die groepen weer gezien worden als crimineel, waardoor de discriminatie door de politie/rechters in stand blijft, regelmatig langskomen.
Als dat een zeer significante of de enige verklaring zou zijn voor het verschil, zou je echter verwachten dat dit met name op zou treden bij misdrijven waar er relatief veel mogelijkheid is om mensen verschillend te behandelen. Als een agent bijvoorbeeld alleen zwarte mensen oppakt voor te hard rijden, maar alle blanke hard-rijders laat lopen (of rijden), dan kraait daar vermoedelijk geen haan naar. De meeste hard-rijders veroorzaken geen ongeluk en het gaat niet zo zijn dat er massaal blanke mensen na het controlepunt een ongeluk veroorzaken, terwijl er massaal ongelukken gebeuren op plekken waar niet gecontroleerd wordt, die juist door een gemêleerde dadergroep worden veroorzaakt.
Voor het controleren hiervan kijk ik zelf het liefst naar moord en doodslag, want bij dat misdrijf valt het veel meer op als de politie moordgevallen met blanke daders massaal laat lopen of massaal onterecht een zwarte dader aanwijst. Er is vrijwel altijd ook een lijk en nabestaanden die erg op de zaak letten, dus de politie kan ook niet wegkijken door net te doen alsof er geen misdrijf is, wanneer ze de dader zouden willen bevoordelen omdat deze blank is. In het geval van de VS is het verschil in moordcijfers tussen blank en zwart zo extreem dat er sprake zou moeten zijn van extreme discriminatie als dit verschil volledig of voor een groot deel zou komen door politiediscriminatie. Je zou dan ook logischerwijs verwachten dat er massaal zwarte daders onterecht worden opgepakt voor de moord op een blanke. Uit de cijfers blijkt echter een zeer sterke correlatie tussen de etniciteit van de (vermeende) dader en het slachtoffer. Gezien het feit dat moorden meestal worden gepleegd door een bekende/familie, en dat er een zeer sterke correlatie is in etniciteit tussen bekenden/familie, is dat ook wat je zou verwachten als daders van een ander ras niet ten onrechte werden aangewezen.
Kortom, ik zie geen bewijs dat er massaal op dat vlak wordt gediscrimineerd en dat de verschillen in criminaliteitscijfers daar volledig of grotendeels door kunnen verklaart.
Zoals ik al eerder zei, zijn de gegevens in de VS veel beter dan in NL. Een belangrijke reden is dat ze in de VS massaal de etniciteit van mensen vastleggen, waar ik vanuit ethisch perspectief vraagtekens bij zet, maar wat extreem praktisch is bij het doen van onderzoek naar racisme e.d.
Zo wordt in Nederland wel vastgelegd wat de migratieachtergrond is, maar is dit niet hetzelfde als etniciteit. Met name bij onderzoek naar de nazaten van slaven is dit een probleem, want bijvoorbeeld in Suriname is slechts 1/3e van de bevolking een nazaat van slaven. De andere bevolkingsgroepen kunnen juist een hoger of lager criminaliteitscijfer hebben, en zien er ook niet per se hetzelfde uit. Anti-zwarte discriminatie zal bijvoorbeeld een etnisch Chinese Surinamer niet treffen, maar ook een Hindoestaan kan anders worden behandeld dan een Afro-Surinamer.
Bij het CBS zie ik ook geen detail-cijfers over de migratieachtergrond van de (vermeende) daders, al zeggen ze dat
45% van de daders een niet-westerse achtergrond hebben, terwijl die groep zo'n 26% van de bevolking uitmaakt. Dus dat is een behoorlijke onbalans. Het is ook goed mogelijk dat de cijfers ook heel erg verschillen tussen de etnische groepen die allemaal op een hoop worden gegooid als 'niet-westers.' Dat zien we in de VS bijvoorbeeld wel, waar de criminaliteitscijfers van Aziaten bijvoorbeeld weer heel laag zijn (en ook veel lager dan blanke Amerikanen zonder relatief recente migratieachtergrond).
Bij de slachtoffers heeft het CBS wel een
verdere uitsplitsing op afkomst (vermoedelijk moet je zelf de filters aanpassen om dit te zien) en zoals gezegd lijkt er een sterke correlatie te zijn tussen de etniciteit van de dader en slachtoffer. Dus dat het slachtofferschap van Surinamers 50% hoger ligt dan van etnische Nederlanders, reflecteert vermoedelijk dat het daderschap onder Surinamers ook aanzienlijk hoger ligt.
Overigens vraag ik mij of of de slechte data in Nederland ook niet deels komt vanuit een politiek motief om bepaalde zaken te verhullen, want als ik bijvoorbeeld kijk naar
de motivatie voor het stoppen van het gebruik van het woord allochtoon, dan wordt er niet enkel gemeld dat de reden is dat deze terminologie niet precies genoeg is, wat ik als een goede reden zie, maar ook dat het stigmatiserend dan wel negatief is voor een bepaalde bevolkingsgroep. Wanneer de feitelijk correcte gegevens een negatief beeld geven van een bepaalde groep kan dat inderdaad stigmatiserend zijn in de zin dat mensen op basis daarvan de conclusie trekken dat iets negatiefs vaker voorkomt bij die groep, maar dat is dan wel een feit. Als je dat dan niet meldt, dan verhul je het probleem, waardoor het waarschijnlijk is dat er ook geen poging wordt gedaan om het probleem op te lossen. Volgens de bekend gemaakte statistieken bestaat het probleem dan immers niet (maar in de echte wereld wel).
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason