Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RentedPaprika
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-01-2024
Hallo,

Even wat advies gevraagd:

Ik ben nu 33 jaar, en ben sinds dit jaar in de goede positie dat ik per maand rond de 1500 euro overhoud na alle kosten.

Ik heb altijd erg van het leven genoten en daarom eigenlijk 0 spaargeld en een studieschuld van rond de 60k. Wel heb ik een koophuis waar ik flinke overwaarde op heb tov mijn hypotheek (waarde ongeveer 100k hoger dan schuld). Dus ik wil de komende maanden eerst een buffertje spaargeld opbouwen (10k wel genoeg denk ik) en vervolgens die 1500 elke maand offensief gaan beleggen.

Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet mijn dagen op kantoor wil slijten tot ik 70 jaar ben, dus ik zal eens moeten beginnen met betere keuzes maken mbt geld.

Ik wil die 1500 euro p.m gaan beleggen en ben bereid om grote risico's te nemen. Ik ben dus niet op zoek naar een advies zoals "koop elke maand de worldtracker etf", of "zorg dat je risico spreiding hebt door goed te diversificeren".

Ik zelf denk eraan om bijvoorbeeld de komende 5 jaar elke maand ASML te kopen (60 maanden *1500 = 90.000 inleg). Met een beetje wind in de rug kan ASML over 5 jaar zomaar verdubbeld zijn. Dat zie ik de worldtracker of de AEX niet doen. Of als ik de komende 20 jaar ASML koop dan is het 240 maanden =360.000 inleg. Misschien is dat wel een miljoen geworden over 20 jaar. Ik denk het niet beter te weten dan de markt, ben alleen bereid om meer risico te nemen dan veilig in trackers te gaan zitten.

Zo zijn er nog talloze bedrijven / sectoren / martken die ik interesant vindt.
Uiteindelijke doel: Over 20 jaar genoeg hebben om flink te minderen met werken, iets totaal anders gaan doen of helemaal te stoppen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:08

CeesKees

I rest my Kees

Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Daarnaast.

Je kunt in plaats van in een enkel aandeel, ook een etf kopen die een sector, branche, land of grondstof volgt.

[ Voor 52% gewijzigd door CeesKees op 16-12-2022 14:05 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +54 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-05 08:14

@r!k

It is I, Leclerq

Waarom niet gebruiken om af te lossen op je studieschuld?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • +58 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:56

_Apache_

For life.

Deel van die 1500 inzetten om je studieschuld af te lossen, deel inzetten om een gezonde spaarbuffer te hebben.
Daarna heb je pas 'ruimte over' om te beleggen imho.

De lokale autoboer ziet je aankomen 'Ja maar, kijk mijn crypto wallet of beleginngen?!?!'

Cash is king

[ Voor 25% gewijzigd door _Apache_ op 16-12-2022 14:59 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 16:46

dlmh

Lo-Fi

@r!k schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:04:
Omdat TS op zoek is naar risicovolle beleggingen :+

In die context: de enige manier is dan all-in gaan op Bitcoin, of als je van ECHT grote risico's houdt: een kans nemen met een sub-100 alt coin.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • +69 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
1: Spaargeld opbouwen tot 10K
2: Studieschuld aflossen.
3: Hypotheek aflossen.
4: Beleggen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +87 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:02:
[...] dus ik zal eens moeten beginnen met betere keuzes maken mbt geld.
Om vervolgens met een verhaal te komen om te gokken op één aandeel??

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Persoonlijk vind ik 10k spaargeld niks als je een koophuis hebt.

Dus dat zou ik (maar da's echt persoonlijk) wel wat verder aanvullen als ik jou was.

Even heel gunstig gerekend;

Keuken 10k
Badkamer 8k

Dat zijn sowieso al bedragen die je gewoon op de plank moet hebben liggen, me dunkt.

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Volgens mij heb je over 40 maanden pas 1500 euro per maand over, maar dat zal wel een héél vreemde gedachte zijn...

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-05 19:22
Over jezelf rijk rekenen gesproken haha. 1500,- over elke maand, maar een 60K studieschuld en geen spaargeld..

Ik zou beginnen met ervoor zorgen dat je 20K spaargeld/buffer hebt.
Daarna een deel van die 1500,- gebruiken om je studieschuld af te lossen. En wat je dan over hebt, daar kun je wat leuks mee doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zwijntjesdrecht
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:07:

Dus dat zou ik (maar da's echt persoonlijk) wel wat verder aanvullen als ik jou was.

Keuken 10k
Badkamer 8k

Dat zijn sowieso al bedragen die je gewoon op de plank moet hebben liggen, me dunkt.
Badkamer 8k?! Wij hebben twee offertes liggen van 25 en 28k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37

TheDudez

Usenet stofzuiger!

@r!k schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:04:
waarschijnlijk kan hij nog beter aflossen op zijn hypotheek. Dat levert waarschijnlijk meer op. Maar ik zou meerdere dingen doen het risico spreiden.

1 Belegen
2 Crypto
3 Crowdfunding
4 Aflossen.
enzovoort.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RentedPaprika
Ik wil zo min mogelijk aflossen op mijn studieschuld, omdat ik nu 0% rente betaal en volgend jaar iets van 1%.
Ik los momenteel 252 euro af (minimum) per maand op de studieschuld. Dat zit dus al in mijn vaste kosten en daarna houd ik dus 1500 over.

Die 1500 pm is afgelopen jaar opgegaan aan kleding, (extra) vakanties en andere onzin, ik wil dat dus duurzamer gaan inzetten.

Crypto vindt ik dan weer te risicovol, ga liever in aandelen, omdat bedrijven echte cashflow / dividenden genereren, terwijl crypto alleen een asset is die geen cashflows genereert. Ook ben ik niet overtuigd dat crypto echt een toekomst heeft, maar dat is een andere discussie.

Eerst een goede buffer opbouwen ben ik het wel mee eens uiteraard

[ Voor 17% gewijzigd door RentedPaprika op 16-12-2022 12:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:09
Ik zelf denk eraan om bijvoorbeeld de komende 5 jaar elke maand ASML te kopen (60 maanden *1500 = 90.000 inleg). Met een beetje wind in de rug kan ASML over 5 jaar zomaar verdubbeld zijn. Dat zie ik de worldtracker of de AEX niet doen. Of als ik de komende 20 jaar ASML koop dan is het 240 maanden =360.000 inleg. Misschien is dat wel een miljoen geworden over 20 jaar. Ik denk het niet beter te weten dan de markt, ben alleen bereid om meer risico te nemen dan veilig in trackers te gaan zitten.
En als de wind omdraait en ASML de boot mist, kan het ook verdampen. Het advies is altijd spreiden op alle vlakken (sectoren, locaties) een dat advies is er met een reden, omdat de markt dat wel beter weet. Ja, je kan veel winnen die alles op 1 ding in te zetten, maar je kan ook veel verliezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-05 20:38
Ora et Labora schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:07:
punt 1 helemaal mee eens. Al zou ik persoonlijk iets hoger gaan zitten.
punt 2 en 3 gaan in die volgorde alleen op als de rente van je studieschuld hoger is dan de hypotheek kosten. Ik ga er gemakshalve vanuit dat de studieschuld bij DUO is, die hebben best redelijke voorwaarden voor een lening. Dus kan je beter meer aflossen op het huis
punt 4 zou ik persoonlijk altijd combineren met 2 of 3.

@RentedPaprika Als je 'aggresiever' wilt zijn met geld zou ik punt 2 en 3 overslaan. Let verder wel op dat al je geld in 1 bedrijf stoppen echt een gigantisch risico is ('never put your eggs in one basket').
Ik kan het helemaal mis hebben, maar hoe je hier alles neerzet heb ik het idee dat je nog niet echt bekend bent met de aandelenwereld. Lees je op zijn allerminst een beetje in. Verder ga ik je absoluut geen advies geven koop aandeel X en Y. Wel wil ik je graag meegeven dat je echt beter in meerdere aandelen kan beleggen of grotere fondsen/ETF's als je toch met een iets minder grootrisico wilt beleggen

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:44
Wil iemand mij even uitleggen waarom als hij straks tegen de 40 loopt, het fijn is een studieschuld te hebben staan.

Dat wil je toch gewoon weg werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 09:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Reken ook eens uit wat je (netto) betaalt aan rente aan je hypotheek, dat moet je dan eigenlijk van je rendement op beleggen inhouden als je niet gaat aflossen. Alles wat je aflost en dus minder betaalt aan rente kan je ook weer inzetten in beleggen op momenten dat de markt weer interessanter wordt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zwijntjesdrecht schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:11:
[...]

Badkamer 8k?! Wij hebben twee offertes liggen van 25 en 28k.
Ik zei toch; Heel gunstig..

Overigens is 25 en 28k weer het andere uiterste.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:10
Met een beetje wind in de rug pech kan ASML over 5 jaar zomaar verdubbeld gehalveerd zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door NotSoSteady op 16-12-2022 12:21 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Overigens vind ik het een vrij ongezonde situatie dat je als dertiger een eigen huis hebt, 60k studieschuld en GEEN spaargeld.

Wat ga je doen als morgen je auto of wasmachine ermee kapt? Of je dak gaat lekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

10k is te weinig, zoals velen onderschrijven

Je zult moeten uitzoeken hoeveel het minimum is voor jou. Heb je bijv een auto? Als die kapot gereden wordt, wil je vlot weer een nieuwe.
En zet maar uit je hoofd dat een verzekering (of dat nu je eigen of andermans verzekering is) dat dekt, zelden krijg je ervoor wat vergelijkbare wagen kost.
Zelfs als zou je al het geld krijgen, zit daar vaak veel tijd tussen, dat wil je overbruggen.

Je zult geld moeten hebben voor onderhoud. In principe heeft alles in je huis een bepaalde levensduur, en zal vervangen/vernieuwd moeten worden. Of het nu je CV, verfwerk, of je toilet is.

Je buffer is niets meer dan een optelsom van geld dat je klaar hebt staan voor 'directe vervanging van'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 20:25
FreakNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:19:
[...]

Ik zei toch; Heel gunstig..

Overigens is 25 en 28k weer het andere uiterste.
25 een uiterste? Je hebt geen idee wat sanitair, bouwmateriaal en manuren kosten anno 2022?

Begin 2021 hebben wij de badkamer laten doen, goed op de kosten kunnen letten en geen gekkigheid aangeschaft bij de sanitair winkel. Was ruim 22k kwijt.

Nu we 2 jaar verder zijn denk ik dat dit minstens 30k zal zijn.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RentedPaprika
ppeterr schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:18:
Wil iemand mij even uitleggen waarom als hij straks tegen de 40 loopt, het fijn is een studieschuld te hebben staan.

Een studieschuld hebben als je 40 bent maakt toch niks uit? Het gaat erom dat je de maandelijkse aflossen makkelijk kan betalen. Als ik 40 ben, dan is met de huidige aflossen de schuld nog 39k, dus heb ik ongeveer 20k afgelost.

Door elke maand 1500 te beleggen (ervanuitgaande dat het niet daalt of stijgt), heb ik over 5 jaar 90k belegd. Dat lijkt mij altijd een betere keuze dan maximaal aflossen bij DUO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RentedPaprika
FreakNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:21:
Overigens vind ik het een vrij ongezonde situatie dat je als dertiger een eigen huis hebt, 60k studieschuld en GEEN spaargeld.

Wat ga je doen als morgen je auto of wasmachine ermee kapt? Of je dak gaat lekken?
Ik heb een lease auto, dus kost mij niks aan onderhoud. Wasmachine is vorige maand kapot gegaan, nieuwe gekocht voor 500 euro. Dat soort kosten kan ik wel dekken.

Maar 100% mee eens dat ik eerst een gezonde buffer moet opbouwen, dat ga ik ook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Laatst online: 10:10
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:23:
[...]

Een studieschuld hebben als je 40 bent maakt toch niks uit? Het gaat erom dat je de maandelijkse aflossen makkelijk kan betalen. Als ik 40 ben, dan is met de huidige aflossen de schuld nog 39k, dus heb ik ongeveer 20k afgelost.

Door elke maand 1500 te beleggen (ervanuitgaande dat het niet daalt of stijgt), heb ik over 5 jaar 90k belegd. Dat lijkt mij altijd een betere keuze dan maximaal aflossen bij DUO
Tja, dat is het verschil tussen gokken of zekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

Keuken 10k
Badkamer 8k

10k is niet heel veel inderdaad als je een koopwoning hebt.

Vooral omdat er iets stuk kan gaan. Noem maar wat, je wasmachine, cv ketel ofzoiets, dan moet je een nieuwe. Dat gaat om een paar duizend euro.
Maar er kunnen natuurlijk veel dramatischer dingen gebeuren. Afhankelijk van de staat van je huis; schilderklussen, onverwacht dakonderhoud, dat soort ellende.
Een ander duur geintje is een auto, of auto's... :P daar moet je een buffer voor hebben.

Een nieuwe keuken en een badkamer hoef je niet op de plank te hebben, zeker niet als die nog redelijk 'nieuw' zijn. Verder kost een keuken al snel meer en een badkamer kan je aan het dubbele denken tegenwoordig :P
Idealiter stel je een 'afschrijvingspotje' op keuken/badkamer zodat je die over X jaar eens kan vervangen. Dat staat los van je buffer.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan

Keuken 10k
Badkamer 8k

Dat de bedragen absurd laag zijn is al genoemd. Maar leg mij eens uit waarom je dat op de plank zou moeten hebben liggen? Verbouwingen aan je huis zoals badkamer en keuken kan je prima financieren vanuit een hypotheek.

Spaargeld heb je, mijn inziens, nodig voor een auto - wasmachine - tegenvallende tandartsrekening - vakantie - e.d.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Minder gaan werken, je hebt nu meer aan je vrije tijd dan wanneer je oud bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwijntjesdrecht
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:22:
[...]

25 een uiterste? Je hebt geen idee wat sanitair, bouwmateriaal en manuren kosten anno 2022?

Begin 2021 hebben wij de badkamer laten doen, goed op de kosten kunnen letten en geen gekkigheid aangeschaft bij de sanitair winkel. Was ruim 22k kwijt.

Dat bedoel ik dus. Zo gek waren die offertes die wij hebben gekregen niet eens hoor. Ja 10 á 15 jaar geleden, toen kon je een goede en mooie badkamer hebben voor rond de 11k. Ga je vandaag de dag echt niet meer halen hoor. Haha. Was het maar zo'n feest.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Drardollan
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:23:
[...]

Totdat je over 10 jaar om een of andere reden veel minder inkomen hebt, de beurs in elkaar is geklapt en DUO de rente op 8% heeft gezet.

Een lening kost in principe altijd geld (ja, ik weet dat DUO op 0% heeft gestaan een behoorlijke tijd). Dat wil je in principe zo snel mogelijk wegpoetsen, hoe minder groot de molensteen om je nek is hoe prettiger het leven straks is.

In jouw geval zou ik beginnen met het maximaal opbouwen van een buffer. Je 10k als eerste doel klinkt als een mooie start. Als je dit eenmaal hebt opgebouwd, dat is dus over iets meer dan een half jaar, dan zou ik gaan kijken hoe je de 1500 euro kan verdelen naar de diverse opties zodat je over 20 jaar een stuk minder afhankelijk bent van je inkomen.

Bijvoorbeeld:
Aflossen DUO: 250 euro
Extra aflossen huis: 250 euro
Buffer verder uitbouwen: 500 euro
Risicovol beleggen: 250 euro
Minder risicovol beleggen: 250 euro

Getallen maar wat bedacht hoor, kan je natuurlijk prima in schuiven. Maar hoop dat je het idee snapt dat je niet alles op 1 paard moet wedden en een stukje zekerheid moet inbouwen voor nu, de nabije toekomst en de verdere toekomst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
ppeterr schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:18:

Ja hoor, ik wil wel een poging doen. Een lening van 0% rente aflossen met geld waar je nu al tussen de 0,75% en zeg 2,7% rente voor kunt ontvangen is vanuit financieel oogpunt niet per se slim. Andere overwegingen daargelaten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Zwijntjesdrecht schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:29:
[...]

Dat bedoel ik dus. Zo gek waren die offertes die wij hebben gekregen niet eens hoor. Ja 10 á 15 jaar geleden, toen kon je een goede en mooie badkamer hebben voor rond de 11k. Ga je vandaag de dag echt niet meer halen hoor. Haha. Was het maar zo'n feest.
Je kan natuurlijk wat besparen als je het zelf kan doen, in mijn geval beperkte het zelf doen zich tot het slopen van de badkamer + afvoeren puin naar de container + naar boven sjouwen van materialen. Dat heeft op het totaal wel iets uitgemaakt, maar geen 5k. Behalve dat het wel leuk was om te doen scheelde het de klusjesman simpelweg wat uren werk.

Badkamers gaan gewoon mee met de inflatie. 15 jaar geleden misschien 11k, nu 30k en over 15 jaar zal het gerust 50k zijn. Koffiedik kijken, maar goedkoper gaat het echt niet worden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:44
Ik snap het...voor mij zou het gevoelsmatig niet kloppen :) Dat is vast inderdaad uit "financieel oogpunt" handiger om
het heel langzaam of niet af te lossen uiteindelijk. Maar schuld is schuld. Ik zie dat anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:24:
[...]

Ik heb een lease auto, dus kost mij niks aan onderhoud. Wasmachine is vorige maand kapot gegaan, nieuwe gekocht voor 500 euro. Dat soort kosten kan ik wel dekken.

Maar 100% mee eens dat ik eerst een gezonde buffer moet opbouwen, dat ga ik ook doen.
En dan gaat je werkgever reorganiseren of wordt opgekocht en de regeltjes veranderen waardoor je geen leasebak meer hebt... Maar je moet nog wel naar de zaak komen.
Of je dak gaat lek en blijkt meer schade te hebben dan verwacht...
Of je raakt arbeidsongeschikt en moet het zien bol te werken met een uitkering.

Genoeg redenen om te zorgen dat je een voldoende grote buffer hebt. Hoeveel dat moet zijn? Adviezen gaan van enkele duizenden tot een heel jaarsalaris.
Blij dat je aangeeft een buffer te gaan opbouwen :) Erg verstandig.

Wat betreft het beleggen: Elke X tijd een hande vol aandelen kopen en op die manier kosten middelen is gewoon passief/defensief beleggen.
Enige is dat je je risicofactor vergroot door een enkel bedrijf uit te kiezen.
En met de huidige prognose van renteverhogingen zou ik de banksector nemen ipv tech, banken en verzekeraars doen het vaak beter als de beleidsrente hoog staat.

Persoonlijk zou ik half-om-half gaan. Wat ETF's om een gespreide basis te leggen en de andere helft gebruiken om te proberen de markt te slim af te zijn met regelmatige koop/verkoop (dat is offensief, trouwens).
Met die basis heb je in ieder geval een goede kans dat je wat verdient aan je aandelen. Als je het offensieve deel dan compleet verkloot, ben je niet alles kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 16-12-2022 12:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
marcelcee schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:31:
[...]

Ja hoor, ik wil wel een poging doen. Een lening van 0% rente aflossen met geld waar je nu al tussen de 0,75% en zeg 2,7% rente voor kunt ontvangen is vanuit financieel oogpunt niet per se slim. Andere overwegingen daargelaten uiteraard.
Zolang je niet tegen de maximale heffingsvrije vermogen zit is dat inderdaad waar. Andere overwegingen kan je weglaten zoals je doet, maar dit maximum is geen overweging maar een feit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

marcelcee schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:31:
[...]

Klopt, maar hoe lang telt die 0% nog? Dat gaat hard omhoog over een paar jaar. Tot die tijd een deposito afsluiten kan slim zijn, maar de TS wil ermee gaan gokken. Wat als de rente op die studieschuld straks naar 4% gaat terwijl zijn aandeeltjes ASML gehalveerd zijn?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik wil die 1500 euro p.m gaan beleggen en ben bereid om grote risico's te nemen. Ik ben dus niet op zoek naar een advies zoals "koop elke maand de worldtracker etf", of "zorg dat je risico spreiding hebt door goed te diversificeren".

Uiteindelijke doel: Over 20 jaar genoeg hebben om flink te minderen met werken, iets totaal anders gaan doen of helemaal te stoppen.
Ik denk dat je eerst duidelijk moet krijgen wat je nu precies wil over 20 jaar, want dat is nu nog erg onduidelijk, en dan weet je ook waar je naartoe kan werken.

Om in 5 jaar te verdubbelen heb je 15% groei per jaar nodig. Het is niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk dat je zo'n rendement krijgt bij een passieve investering.

Maar als je over 20 jaar 1 miljoen wil hebben met 1500 euro inleg per maand heb je maar 9.3% rendement nodig. Dat is nog steeds vrij ambitieus maar wel realistischer.

Maar heb je een miljoen nodig om te kunnen stoppen met werken? Want dat getal lijkt ook arbitrair?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:00

ewf

Jullie vergeten dat de schuld ieder jaar met de inflatie afneemt.

Een buffer onvoorzien is belangrijk. Je kunt je huis ook verduurzamen, hou je nog meer over straks.

Hoop wel dat inkomen mee stijgt met de inflatie.

Qua beleggen zou ik deels in een risico matig index fonds doen en misschien een beetje geld gebruiken om risicovol te gaan maar dat is meestal speculeren (bitcoin etc).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik zou investeren in een baan die je wel tot je dood wilt uitvoeren.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:00

ewf

Trouwen en kinderen, dan smelt die € 1500 als sneeuw voor de zon.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
fsfikke schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:36:
[...]

Klopt, maar hoe lang telt die 0% nog? Dat gaat hard omhoog over een paar jaar. Tot die tijd een deposito afsluiten kan slim zijn, maar de TS wil ermee gaan gokken. Wat als de rente op die studieschuld straks naar 4% gaat terwijl zijn aandeeltjes ASML gehalveerd zijn?
Helemaal mee eens, maar dit zijn de gegevens van nu. Over een of enkele jaren zal de te betalen rente op de schuld mogelijk hoger zijn. Net zoals mogelijk de te ontvangen rente op spaargeld.
Er is toch geen man overboord als je dat spaargeld in de toekomst alsnog inzet om je studieschuld af te lossen? Dat doe je op het punt dat het niet langer voordelig is lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:29

Keuken 10k
Badkamer 8k

Waarom zou je bijna 20k op de plank moeten hebben liggen? Ben je bang dat je keuken en badkamer onverwacht kapot gaan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Drardollan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:25:
[...]

Dat de bedragen absurd laag zijn is al genoemd. Maar leg mij eens uit waarom je dat op de plank zou moeten hebben liggen? Verbouwingen aan je huis zoals badkamer en keuken kan je prima financieren vanuit een hypotheek.

Spaargeld heb je, mijn inziens, nodig voor een auto - wasmachine - tegenvallende tandartsrekening - vakantie - e.d.
Ik ben geen fan van dat soort dingen financieren. Dat mag toch?

Maargoed, ik zal mijn eigen kijk op deze zaken hier niet op projecteren.

Wel kan de TS dan beter die 60k studieschuld laten staan ipv dat aflossen en dan te lenen voor een badkamer tegen marktrente. We zitten allemaal tegen die 60k schuld te schoppen maar ondertussen is lenen voor een keuken ineens normaal :?

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 16-12-2022 12:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-05 11:30
<knip> S.v.p. vriendelijk houden.

Je studieschuld is zoals je zegt 0 euro rente (voor nu) Minimale betaling kan ik inkomen maar is misbruik van het systeem (het kan dus ga daar geen morele discussie van maken.

Je huis heeft 100000 overwaarde, De vraag is meer wat je rente is. Voor nu nog hypotheekrente afrek maar die wordt afgebouwd dus gaat in de toekomst zwaarder wegen.

Voor nu zou ik het in 3 'en delen.

500 euro per maand sparen.
500 euro per maand extra aflossen op je hypotheek
500 euro per maand mag je beleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 18-12-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RentedPaprika
Johnny schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:37:
[...]

Ik denk dat je eerst duidelijk moet krijgen wat je nu precies wil over 20 jaar, want dat is nu nog erg onduidelijk, en dan weet je ook waar je naartoe kan werken.

Om in 5 jaar te verdubbelen heb je 15% groei per jaar nodig. Het is niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk dat je zo'n rendement krijgt bij een passieve investering.

Maar als je over 20 jaar 1 miljoen wil hebben met 1500 euro inleg per maand heb je maar 9.3% rendement nodig. Dat is nog steeds vrij ambitieus maar wel realistischer.

Maar heb je een miljoen nodig om te kunnen stoppen met werken? Want dat getal lijkt ook arbitrair?
15% per jaar inderdaad ambiteus. Maar niet ommogelijk. Zelfde als ondernemers, die nemen ook risico's en worden ervoor beloond of niet.

Dat miljoen was gewoon even een getal. Maar stel ik ben 53 en heb een miljoen, dan zou ik terug kunnen schakelen naar 2 of 3 dagen werken en voor de rest leuke dingen doen. Daar zou ik nu direct voor tekenen.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Artbij schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:43:
[...]

Waarom zou je bijna 20k op de plank moeten hebben liggen? Ben je bang dat je keuken en badkamer onverwacht kapot gaan?
D'r kan altijd iets stuk in de keuken, maar wat je eigenlijk wil vragen:

"Ben je bang dat je keuken en badkamer onverwacht volledig vervangen moeten worden met het nieuwste model?"

Staat los van dat een buffer an sich wel handig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-05 21:03
Ora et Labora schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:07:
Als je dit rijtje aan houdt schiet het niet op...
2/3/4 zou ik parallel bewandelen, afhankelijk van rentepercentages hypotheek/studieschuld.

@TS:
Als je risicovol wil beleggen, zeker ook een stukje crypto meepakken.
Stop een duizend of 5 in een top tien muntje. Die zijn op het moment 70-90% gedaald tov de top dus potentie is er zeker. MAAR: wees bereid om dit geld ook af te schrijven naar 0! Persoonlijk heb ik er ook een leuke som in zitten. Als dat eens keer 8 gaat is lachen. Gaat het naar 0, eet ik er geen snee brood minder om (en zo moet het wel zijn met geld dat je in crypto stopt).
Staar je niet blind op ASML, waarom die? Wedden op 1 paard is dom. In ieder geval spreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RentedPaprika
D-dark schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:45:
Zucht, weer zo'n Topic

Je studieschuld is zoals je zegt 0 euro rente (voor nu) Minimale betaling kan ik inkomen maar is misbruik van het systeem (het kan dus ga daar geen morele discussie van maken.

Je huis heeft 100000 overwaarde, De vraag is meer wat je rente is. Voor nu nog hypotheekrente afrek maar die wordt afgebouwd dus gaat in de toekomst zwaarder wegen.

Voor nu zou ik het in 3 'en delen.

500 euro per maand sparen.
500 euro per maand extra aflossen op je hypotheek
500 euro per maand mag je beleggen.
Ik heb een hypotheek van nu nog 158k, tegen een rente van 1,56% voor 20 jaar vast (annuiteit). Rentevaste periode loop nu nog ruim 17 jaar door. Daar maak ik mij dus niet echt zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FreakNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:43:
[...]

Ik ben geen fan van dat soort dingen financieren. Dat mag toch?

Maargoed, ik zal mijn eigen kijk op deze zaken hier niet op projecteren.
Dat mag je wel, maar ik zie een badkamer of keuken niet als een financiering. Dergelijke zaken zitten nagelvast aan je huis en vallen daarmee prima binnen een hypotheek. Een hypotheek is, in mijn ogen, een ander soort financiering dan een lening voor een auto oid. Een verbouwing van een badkamer of keuken brengt naast wooncomfort ook een waardevermeerdering mee voor je huis. Hypotheekrente kan je aftrekken en als je een beetje een gunstige hypotheek hebt, wat op dit moment prima mogelijk is, dan kan je beter je spaarcenten laten renderen in een andere oplossing. Dat levert meer op dan de hypotheek je kost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zwijntjesdrecht schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:29:
[...]

Ik heb 7 jaar geleden een prima badkamer laten zetten voor 8k. Overdrijven is ook een vak.

Hangt ook van het oppervlak af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Drardollan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:47:
[...]

Dat mag je wel, maar ik zie een badkamer of keuken niet als een financiering. Dergelijke zaken zitten nagelvast aan je huis en vallen daarmee prima binnen een hypotheek. Een hypotheek is, in mijn ogen, een ander soort financiering dan een lening voor een auto oid. Een verbouwing van een badkamer of keuken brengt naast wooncomfort ook een waardevermeerdering mee voor je huis. Hypotheekrente kan je aftrekken en als je een beetje een gunstige hypotheek hebt, wat op dit moment prima mogelijk is, dan kan je beter je spaarcenten laten renderen in een andere oplossing. Dat levert meer op dan de hypotheek je kost.
Ach, je hebt wel een punt.

Maar ik hou niet van lenen, zeker niet voor dit soort zaken.

En de HRA moeten we afschaffen. Maar da’s een ander punt.

Lets agree to disagree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-05 21:03
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:45:
[...]

15% per jaar inderdaad ambiteus. Maar niet ommogelijk. Zelfde als ondernemers, die nemen ook risico's en worden ervoor beloond of niet.

Dat miljoen was gewoon even een getal. Maar stel ik ben 53 en heb een miljoen, dan zou ik terug kunnen schakelen naar 2 of 3 dagen werken en voor de rest leuke dingen doen. Daar zou ik nu direct voor tekenen.'
Daar zou iedereen voor tekenen. Beperk daarom wel een beetje je enthousiasme, want de hoogmoed komt voor de val. Daarnaast is het een marathon en geen sprint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FreakNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:48:
[...]

Ik heb 7 jaar geleden een prima badkamer laten zetten voor 8k. Overdrijven is ook een vak.

Hangt ook van het oppervlak af.
Ik kocht 5 jaar geleden een nieuwe A merk auto voor 11.500.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 16-12-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FreakNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:50:
[...]

Ach, je hebt wel een punt.

Maar ik hou niet van lenen, zeker niet voor dit soort zaken.
Ik zie een hypotheek niet echt als lenen net als velen. Ik zie het meer als een soort van huur om ergens te wonen (wat toch moet). Als je er aan het einde van 30 jarige rit iets aan overhoudt is het leuk meegenomen. Maar dat betekent ook dat je soms wat van de ruimte in de hypotheek moet investeren voor woongenot.

Natuurlijk is niet lenen vaak goedkoper. Maar met de huidige spaar en hypotheekrentes denk ik dat de situatie zodanig is dat het vaak loont om dingen in je hypotheek op te lossen tegen een lager percentage dan je kan verdienen met je spaargeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RentedPaprika
Drardollan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:31:
[...]

Totdat je over 10 jaar om een of andere reden veel minder inkomen hebt, de beurs in elkaar is geklapt en DUO de rente op 8% heeft gezet.

Een lening kost in principe altijd geld (ja, ik weet dat DUO op 0% heeft gestaan een behoorlijke tijd). Dat wil je in principe zo snel mogelijk wegpoetsen, hoe minder groot de molensteen om je nek is hoe prettiger het leven straks is.

In jouw geval zou ik beginnen met het maximaal opbouwen van een buffer. Je 10k als eerste doel klinkt als een mooie start. Als je dit eenmaal hebt opgebouwd, dat is dus over iets meer dan een half jaar, dan zou ik gaan kijken hoe je de 1500 euro kan verdelen naar de diverse opties zodat je over 20 jaar een stuk minder afhankelijk bent van je inkomen.

Bijvoorbeeld:
Aflossen DUO: 250 euro
Extra aflossen huis: 250 euro
Buffer verder uitbouwen: 500 euro
Risicovol beleggen: 250 euro
Minder risicovol beleggen: 250 euro

Getallen maar wat bedacht hoor, kan je natuurlijk prima in schuiven. Maar hoop dat je het idee snapt dat je niet alles op 1 paard moet wedden en een stukje zekerheid moet inbouwen voor nu, de nabije toekomst en de verdere toekomst.
toon volledige bericht
Dit is een goed advies, wel een veilig advies ;)
Maar ik ben dus bereid om wat meer risico te nemen, met dus ook een kans dat het minder uitpakt dan gehoopt. Maar ook een kans dat het beter uitpakt.

Veel succesvolle mensen nemen meer risico dan de gemiddelde persoon is mijn ervaring tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Hoe kan je een ondernemer die een product of dienst levert gaan vergelijken met een wilde belegging? Een ondernemer heeft een onderpand (het product of de dienst) waarmee de risico's aanzienlijk anders liggen.

Die 15% ga je nooit halen, leuk bedacht maar zeer onrealistisch. Als je een gemiddeld jaarrendement haalt van 5 a 7 procent doe je het al erg goed. Zeker als je bedenkt dat je voor hogere rendementen ook substantieel meer bezig zult moeten zijn met het beleggen. En die tijd kan je dan niet gebruiken om elders inkomen te genereren.
Dan ben je 53 en heb je een miljoen, en wil je 2 miljoen. Dus nog even doorbijten op die leeftijd. En dan ben je 60 en heb je 2 miljoen maar dan is de 3 miljoen wel aanlokkelijk. En dan krijg je een hartaanval als je 67 bent en net de 3 miljoen aangetikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hallo,

Even wat advies gevraagd:

Ik ben nu 33 jaar, en ben sinds dit jaar in de goede positie dat ik per maand rond de 1500 euro overhoud na alle kosten.

Ik heb altijd erg van het leven genoten en daarom eigenlijk 0 spaargeld en een studieschuld van rond de 60k. Wel heb ik een koophuis waar ik flinke overwaarde op heb tov mijn hypotheek (waarde ongeveer 100k hoger dan schuld). Dus ik wil de komende maanden eerst een buffertje spaargeld opbouwen (10k wel genoeg denk ik) en vervolgens die 1500 elke maand offensief gaan beleggen.

Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet mijn dagen op kantoor wil slijten tot ik 70 jaar ben, dus ik zal eens moeten beginnen met betere keuzes maken mbt geld.

toon volledige bericht
nou heb ik niks met beleggen maar ik zou:

die 1500 opsplitsen in 1000 en 500

60.000 schuld : 1000 = 60 maand = in 5 jaar schuldvrij

500 x 12 = 6000 spaargeld per jaar.

en dan in de loop der jaren eens rustig een aanvalsplan bedenken zodat je in een betere situatie zit (rond de 3 a 4 jaar). Je hebt dan nog wat meer afgelost op je huis en schuld en je hebt een buffer.

maar goed, ik ben een voorzichtige spaarder :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:27
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:57:

Veel succesvolle mensen nemen meer risico dan de gemiddelde persoon is mijn ervaring tot nu toe.
Veel mensen die persoonlijk failliet zijn gegaan hebben ook meer risico genomen dan de gemiddelde persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
[...]
Nvm.

[ Voor 13% gewijzigd door marcelcee op 16-12-2022 13:00 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Laatst online: 08:38
Stop allemaal maar, To zoekt alleen bevestiging van zijn eigen visie. Het advies hier is niet echt wat ie had gedacht. Dus gaan we hier verder: https://www.iex.nl/Forum/...ik-doen-met-1500-p-m.aspx
(Ik zit short $ASML btw, lekkere week achter de rug ;)).

[ Voor 11% gewijzigd door Wietsee. op 16-12-2022 13:04 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
Fraggert schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:00:
[...]

nou heb ik niks met beleggen maar ik zou:

die 1500 opsplitsen in 1000 en 500

60.000 schuld : 1000 = 60 maand = in 5 jaar schuldvrij

500 x 12 = 6000 spaargeld per jaar.

en dan in de loop der jaren eens rustig een aanvalsplan bedenken zodat je in een betere situatie zit (rond de 3 a 4 jaar). Je hebt dan nog wat meer afgelost op je huis en schuld en je hebt een buffer.

maar goed, ik ben een voorzichtige spaarder :)
toon volledige bericht
Even over de "schulden". In principe heb ik geen schulden, want mijn assets (huis), zijn meer waard van mijn liabilities (hypotheek + studieschuld).

Als ik in theorie vandaag al mijn bezittingen verkoop dan heb ik een netto waarde van +-40 / 50k.
Dat ik amper spaargeld op mijn bank heb staan, betekend niet dat ik "schulden" heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Dit is een goed advies, wel een veilig advies ;)
Maar ik ben dus bereid om wat meer risico te nemen, met dus ook een kans dat het minder uitpakt dan gehoopt. Maar ook een kans dat het beter uitpakt.
Het is in die zin veilig dat je een spreiding toepast die zowel je huidige, korte termijn en langere termijn indekt. Uiteraard kan je met de bedragen spelen en een strategie toepassen dat je naar mate je meer hebt gespaard de inleg verlaagd en verschuift richting een belegging. Of dat je extra inkomsten de komende jaren aan de meer risicovolle optie toevoegt.
Dat is vooral wat al die TSJAKKAAA goeroes je willen doen geloven. Net als mensen die regelmatig naar Holland Casino gaan nooooooit met verlies buiten staan (Holland Casino is een liefdadigheidsinstelling volgens die mensen). En we kennen allemaal wel dat ene verhaal van die jongeman of jongedame die een Bitcoin kocht toen ze 5 euro per stuk waren.

Succesvol zijn is maar tot op een bepaalde hoogte een keuze. 99 van de 100 keer is het eerder geluk dan wijsheid. Bijvoorbeeld Bill Gates met Microsoft, het is dat hij toevallig QDOS kon kopen wat onder de naam MS-DOS succesvol werd. Als hij dat niet gedaan had, dan hadden we nu een andere wereld gehad en had niemand meneer Gates gekend.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 16-12-2022 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RentedPaprika
Wietsee. schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:03:
Stop allemaal maar, To zoekt alleen bevestiging van zijn eigen visie. Het advies hier is niet echt wat ie had gedacht. Dus gaan we hier verder: https://www.iex.nl/Forum/...ik-doen-met-1500-p-m.aspx
Haha geen bevestiging. Maar op een beleggersforum krijg je andere adviezen dan op een Tech forum.
Ik vind de adviezen hier juist heel goed en neem ze zeker mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 09:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:04:
Even over de "schulden". In principe heb ik geen schulden, want mijn assets (huis), zijn meer waard van mijn liabilities (hypotheek + studieschuld).
Als je geen 'schulden' hebt waarom betaal je dan wel rente over je (hypotheek) 'schuld' ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Overwaarde is trouwens niets meer dan theoretische waarde.
Je hebt er pas wat aan als je daadwerkelijk iemand hebt die bij de notaris zn krabbel zet (teruglopende huizenmarkt iemand?) tegen de waarde die je in je hoofd hebt.
Is het uberhaupt getaxeerd of is dat de funda bedrag van een paar huizen verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
Gefeliciteerd met je ASML short, dan heb je inderdaad een goede week / jaar achter de rug.
Door short te gaan neem je echter veel meer risico dan mijn plannen. Maar dat snap je zelf ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
_Apache_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:08:
Overwaarde is trouwens niets meer dan theoretische waarde.
Je hebt er pas wat aan als je daadwerkelijk iemand hebt die bij de notaris zn krabbel zet (teruglopende huizenmarkt iemand?) tegen de waarde die je in je hoofd hebt.
Is het uberhaupt getaxeerd of is dat de funda bedrag van een paar huizen verder?
Ja het is getaxeerd in Augustus. Misschien dat het nu 10k minder doet, maar zal niet heel erg gedaald zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 15:59
Een studieschuld tegen 0% rente aflossen is totaal niet interessant... niet doen dus.

Je hebt twee factoren:
- risico reductie voor je basisbehoeften
- vermogensgroei

Met een eigen huis is een van de (actuele) risico's bijvoorbeeld de energieprijs. Dat is een externe factor waar je geen invloed op hebt. Dus het is wijs om je verbruik naar beneden te brengen.
Je kunt er heel ver in gaan om die risico's voor je basisbehoeften in kaart te brengen: woon je in de polder onder NAP, misschien dat het onder water komt te staan.
Moet je ver rijden voor je werk: mogelijk dat je je moet laten omscholen omdat vervoer te duur wordt.

Een fatsoenlijke buffer gaat over het kunnen afvangen van acute incidenten (e.g. wasmachine gaat stuk) en over het investeren tegen meer langdurige risico's.

Dan heb je vermogensgroei, waar ik weinig kaas van heb gegeten. Dus daar ga ik mijn mond over houden.

Mijn punt is eigenlijk dat er meer is dan alleen maar vermogensgroei en geld beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:11
Drardollan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:47:
[...]

Ik heb geen een idee hoe dat werkt met dat soort dingen te financieren, maar ik betaal dat soort projecten toch liever zelf uit eigen middelen. Iedereen lult altijd wel makkelijk over bouwdepotje hier en daar, maar onder aan de streep zal je het toch netjes terug moeten betalen. Dan betaal ik het liever in 1x i.p.v. in stukjes. Ik kan namelijk niet zien hoe de vlag er over 5, 10 of 15 jaar bij hangt. Wellicht is die extra schuld die je dan hebt wel iets wat mij de das kan omdoen.

Daarom leg ik liever zelf geld opzij en als ik dat bedrag bij elkaar heb geef ik het uit, nu kan ik het immers missen. Nu zullen er vast wel mensen gaan roepen, "als je dat geld nou had geïnvesteerd in x of y dan je een veel groter rendement gehad." Noem mij maar ouderwets, ik koop niets op afbetaling alleen mijn huis. ;)

Tevens houden wij hier ook elke maand een dikke €1000,- over dit gaat dan ook direct de spaarrekening op. Tot nu toe hebben we dit geld in het huis gestoken. Tuin laten aanleggen (11k), warmtepomp airco (5k), zonnepanelen(4.5k). Maar ook voor ons levensgenot, zoals trouwen en wij zijn nu nog kinder vrij dus leuke reisjes gedaan. Maar wij houden ook een buffer achter de hand.

Wellicht als ooit het huis af is (wat dus eigenlijk nooit is :+ ) gaan we kijken naar versneld aflossen van de hypotheek en als dat achter de rug is zou ik waarschijnlijk liever eerder minder gaan werken i.p.v. geld ergens in te investeren. Just my 2 cents ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:15:
[...]

Ja het is getaxeerd in Augustus. Misschien dat het nu 10k minder doet, maar zal niet heel erg gedaald zijn.
Dat zegt nog steeds niks. Je hebt er pas wat aan als je verkoopt, nu is het lucht. Net als de meeste van je dromen...

Je hebt duidelijk een flink vertekend beeld van risico's en de gevolgen ervan. Ja succesvolle mensen hebben vaker risico's genomen, wat je alleen niet doorhebt is dat je alleen de succesverhalen hoort. Voor elke succesvolle persoon zijn er flink meer dan dat die ook die risico's namen en genadeloos op hun bek zijn gegaan. Die hoor je niet, die zijn failliet, in de shit of anderszins bezig met andere zaken om weer op te krabbelen. Terwijl de succesvolle blijft blaten hoe geweldig het was. Beetje net als het idee waarom medicijnen zo duur zijn.. voor elk medicijn wat onderzocht wordt en succesvol op de markt komt zijn er 9 die falen. en elk traject kost een miljoen euro... tja, die onderzoekskosten moetne betaald worden anders gaat het bedrijf failliet, dus die 10 miljoen moet ergens vandaan komen. Jij lijkt je nu alleen maar te focussen op die 1 miljoen en vergeet het risico dat je bij die 9 miljoen weggegooide centen zit.

Ga eerst een buffer opbouwen, begin met aflossen op je studieschuld en ga eventueel begeleid wat beleggen terwijl je je gaat inlezen in de risico's van aandelen zodat je daadwerkelijk een weloverwogen keuze kan maken ipv YOLO ALLES OP ROOD.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Als je aan kinderen begint, is die 1500 zo op :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Betaal je studieschuld af ipv beleggen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Keuken 10k
Badkamer 8k

Want je keuken is van vandaag op morgen opeens aan vervanging toe? Een buffer is zeker nuttig voor dat soort zaken maar waarom 10k voor de keuken?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Unpopular opinioun :
Wat mij betreft mag rente op een studieschuld langzaam opgeschroeft worden als aflossing uitblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RentedPaprika
_Apache_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:30:
Unpopular opinioun :
Wat mij betreft mag rente op een studieschuld langzaam opgeschroeft worden als aflossing uitblijft.
Ik los elke maand gewoon af he, het bedrag wat DUO voor mij berekend heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:18

Zenix

BOE!

@RentedPaprika Ik vind het een goed plan (behalve het stuk met hoog risico). Zoals door andere aangegeven, zie het passief beleggen topic, een wereld ETF is een stuk verstandiger.
Studieschuld aflossen zou ik niet direct doen. Want de studieschuld dempt je belasting in box3, waardoor je met studieschuld minder belasting hoeft te betalen als je boven de drempel komt in box3 en met 1500 per maand gaat dat wel lukken. De studieschuld kan juist geld opleveren in deze situatie.

Hier kan je dat berekenen https://www.berekenhet.nl...en/box3-spaarvariant.html Stel je bent alleen en hebt 10k buffer, 100k beleggingen en 60k studieschuld. Dan betaal je helemaal geen box3 belasting. Maar als je geen studieschuld meer hebt, dan betaal je 956 aan box3 belasting. Je schulden zijn in 2023 2,57% waard, dus als je een studielening hebt met een lagere rente, dan maak je dus winst op de lening.

Als je een rente hebt van 0% dan zou ik ook overwegen om het aflossen helemaal stop te zetten, tot je nieuwe rente periode begint. In de tussentijd kan je dan meer sparen en beleggen, waardoor je sneller stappen kan maken. Die studieschuld kan je dan altijd deels aflossen als het daadwerkelijk nodig is.

[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 16-12-2022 13:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:14:
Ik wil zo min mogelijk aflossen op mijn studieschuld, omdat ik nu 0% rente betaal en volgend jaar iets van 1%.
Want je betaald liever meer terug (ivm de rente), terwijl je nu zonder rente kan terugbetalen? :? Is toch een 600 euro op jaarbasis die je jezelf bespaart als je minder hoeft terug te betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 16-12-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

CH4OS schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:39:
[...]
Want je betaald liever meer terug (ivm de rente), terwijl je nu zonder rente kan terugbetalen? :?
Ik heb ook aantal jaren 0% gehad, maar ga volgend jaar 1.78% betalen. Ik heb genoeg geld om studieschuld af te lossen, maar de spaarrente geeft een hogere rente (1 jaar zit al tegen 3% aan) en de aftrek in box3 helpt ook om minder box3 belasting te betalen, zie mijn post hierboven.

Het is dus in dit geval van de TS niet verstandig om af te lossen, als je voor het maximale rendement gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RentedPaprika
een risico wat ik nog niet benoemd heb:

Het is geen zekerheid dat ik de komende 20 jaar 1500 euro overhoudt om te beleggen. Ik kan mijn baan verliezen, achteruit gaan in salaris, ziek worden, etc.

Dat is natuurlijk wel een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 11:42
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:08:
[...]

Gefeliciteerd met je ASML short, dan heb je inderdaad een goede week / jaar achter de rug.
Door short te gaan neem je echter veel meer risico dan mijn plannen. Maar dat snap je zelf ook wel
Niet perse toch? Je zegt in je startpost juist dat je bereid bent om grote risico's te nemen. Dan kun je toch juist los gaan met shorts, opties en turbos? Er zijn er bijvoorbeeld die extra aan hun aandelen proberen te verdienen dmv het verkopen van covered calls etc.

Verder kun je met dit geld 'over' ook een extra hypotheek nemen en huisjesmelker worden?

Of je gaat naar het casino en probeert het met roulette of een pokertournooi te verveelvoudigen.

Hoeveel risico zoek je nu precies dan? Het minimum risico om je inleg in 5 jaar te verdubellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:42:
een risico wat ik nog niet benoemd heb:

Het is geen zekerheid dat ik de komende 20 jaar 1500 euro overhoudt om te beleggen. Ik kan mijn baan verliezen, achteruit gaan in salaris, ziek worden, etc.

Dat is natuurlijk wel een risico.
Inderdaad, als je ziek gaat worden of een lager salaris hebt, dan gaat aflossen van studieschuld gewoon door, maar hoef je misschien helemaal niks te betalen en kan je deels kwijtschelding krijgen. Daarnaast ben je gewoon financieel een stuk sterker door 60k liquide te hebben. Die studieschuld raakt je niet als je in de problemen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:31:
[...]

Ik los elke maand gewoon af he, het bedrag wat DUO voor mij berekend heeft.
Dat is niet genoeg, juist nu je in een gunstige situatie zit qua geld moet je meer gaan aflossen. Wie zegt dat je over x maanden nog steeds in deze gunstige situatie zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

mugenmarco schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:46:
[...]

Dat is niet genoeg, juist nu je in een gunstige situatie zit qua geld moet je meer gaan aflossen. Wie zegt dat je over x maanden nog steeds in deze gunstige situatie zit?
Dan gaat de aflossing omlaag, want is op basis van draagkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]

Ondernemers doen geen passieve investering maar zijn actief bezig met de groei van hun bedrijf en kunnen daar ook veel invloed op uitoefenen. Maar ondernemer worden is misschien wel een goed idee als je op zoek bent naar een manier om meer geld te verdienen en het niet erg vind om meer risico te nemen. Is het beroep wat je nu doet als zelfstandige uit te voeren?
Over 20 jaar heb je geen hypotheek en studieschuld meer en hoef je geen 1500 euro per maand meer te sparen. Je hebt dus geen miljoen nodig om minder te gaan werken.

Je zou het zelfs nu al kunnen doen, een dag minder gaan werken en leuke dingen doen. Daar hoef je niet 20 jaar op te wachten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-05 11:30
Om een generiek advies te geven.

De meesten hier waaronder ikzelf zijn enigszins conservatief. Wij zijn opgegroeid in de tijd dat onze ouders nog rentes van 8 a 12% betaalden. In jouw geval is de schuld beperkt en is de termijn nog lang zat. Tegen de tijd dat die afloopt valt dat met inflatie meegerekend behoorlijk mee.

Je hebt nu 1500 over maar dat is geen gegeven. Stel je moet minder gaan werken of je krijgt minder inkomsten. kan je dan je huidige standaard van leven voortzetten? De oplossing waar de meesten voor gaan is zorgen dat je maandlasten omlaag gaan. Dat kan door de hypotheek aftelossen of geld apart zetten en investeren in verduurzaming van je huidige woning.

Blijft over waar je nu mee bezig bent. Kijken hoe ik door agressief te beleggen genoeg geld hebt om in de toekomst andere keuzes te maken. Bedenk dat hoe hoger het rendement is destegroter de risico's. Vandaar het advies om alleen te beleggen met geld wat je kan missen.

Qua buffers. Niemand zal zeggen dat je genoeg geld op je rekening moet hebben om een nieuwe keuken, badkamer en apparatuur per direct aan te schaffen. Maar je wil wel een paar apparaten tegelijk kunnen vervangen en iets voor een buffer. Voor de echt grote spullen zoals badkamer en keuken moet je kijken hoelang gaat het nog mee en wanneer wil ik ze niet tegelijk laten vervangen. Daar kan je dan op reserveren.

Dan heb je een huis. Bij een VVE betaal je elke maand een bedrag voor onderhoud. Maar zal niet de eerste keer zijn dat er wordt gevraagd om bijtestorten omdat er niet genoeg geld wordt gereserveerd.
Heb je geen VVE. Dan zal je zelf een onderhoudsplan moeten maken.

Combineer je al die punten dan kan je bekijken wat wijsheid is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

joker1977

Tweakert

Dít. Ik ben enigszins verbaasd dat een financial controller zo verschrikkelijk naïef kan zijn over... financiële zaken.

Het enige wat ik terugzie is dat ondanks verkeerde keuzes in het verleden deze trend zich door lijkt te zetten in het heden. Dat moet topic-opener verder zelf weten, maar hij is idd. niet op zoek naar advies maar op zoek naar het antwoord op de vraag "Moet ik alles op rood of zwart zetten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
NESFreak schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:45:
[...]
Hoeveel risico zoek je nu precies dan? Het minimum risico om je inleg in 5 jaar te verdubellen?
Dat is denk ik de hamvraag. Als TS kan aangeven hoeveel rendement hij precies zoekt, kunnen er wat meer gerichte suggesties gedaan worden.

Alleen al op het gebied van ETF's zou je keuzes kunnen maken als je wat meer rendement/risico wilt hebben dan een 'gewone' wereldwijde breed gespreide ETF. je kunt bijvoorbeeld ook een ETF zoeken gericht op grondstoffen, tech, energie, financiële instellingen, om maar iets te noemen. Die kunnen wat volatieler zijn dan de klassieke ETF's, met een hogere kans op rendement/verlies. Of je bouwt een kleine hefboom ergens in, kan ook.

Nog steeds veel minder risicovol dan alles op 1 paard wedden, zoals met ASML (of een willekeurig ander tech-bedrijf).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RentedPaprika
joker1977 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:58:
[...]

Dít. Ik ben enigszins verbaasd dat een financial controller zo verschrikkelijk naïef kan zijn over... financiële zaken.

Het enige wat ik terugzie is dat ondanks verkeerde keuzes in het verleden deze trend zich door lijkt te zetten in het heden. Dat moet topic-opener verder zelf weten, maar hij is idd. niet op zoek naar advies maar op zoek naar het antwoord op de vraag "Moet ik alles op rood of zwart zetten".
Als je beleggen vergelijkt met het casino dan snap je er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:49
Sdreeg schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:09:
[...]

Dat is denk ik de hamvraag. Als TS kan aangeven hoeveel rendement hij precies zoekt, kunnen er wat meer gerichte suggesties gedaan worden.

Alleen al op het gebied van ETF's zou je keuzes kunnen maken als je wat meer rendement/risico wilt hebben dan een 'gewone' wereldwijde breed gespreide ETF. je kunt bijvoorbeeld ook een ETF zoeken gericht op grondstoffen, tech, energie, financiële instellingen, om maar iets te noemen. Die kunnen wat volatieler zijn dan de klassieke ETF's, met een hogere kans op rendement/verlies. Of je bouwt een kleine hefboom ergens in, kan ook.

Nog steeds veel minder risicovol dan alles op 1 paard wedden, zoals met ASML (of een willekeurig ander tech-bedrijf).
Inderdaad. En er is toch wel een of ander semi fonds waar je in kan investeren?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:59
GarBaGe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:25:
Als je aan kinderen begint, is die 1500 zo op :)
Dat las ik hier al eerder. Ik weet niet wat jullie allemaal voeren aan je kids maar die van ons kost geen 1500 per maand hoor :)

Wel is het prijzig maar ik zou echt niet weten hoe ik 18k per jaar kwijt ben aan een kind. Wellicht in de paar jaar dat ze studeren en je ze wil ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RentedPaprika
Sdreeg schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:09:
[...]

Mijn rendement moet voldoende zijn om rond de 50 jaar terug te gaan naar een 3 daagse werkweek.
Ik geef mijzelf dus nog 17 jaar om dat te bereiken.

Over 17 jaar heb ik met mijn vaste aflossing (al 80% van mijn huis afgelost). Ervanuitgaande dat ik niet verhuis. Daarboven op wil ik dus gaan investeren.

Maandelijkse inleg is 1500 euro.
Ik ben op zoek naar een methode om mijn doel zo snel mogelijk / minst risicovol te bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door RentedPaprika op 16-12-2022 14:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:24
1) studieschuld met €250,- per maand aflossen, zeker met die rente die er aan zit te komen;
2) €500,- per maand sparen;
3) €750,- per maand indexbeleggen (of 250 risicovol, en 500 index, maar zou eigenlijk gaan voor index).

Oh, en niet te interessant doen vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:14:
[...]

Mijn rendement moet voldoende zijn om rond de 50 jaar terug te gaan naar een 3 daagse werkweek.

Over 17 jaar heb ik met mijn vaste aflossing (al 80% van mijn huis afgelost). Ervanuitgaande dat ik niet verhuis. Daarboven op wil ik dus gaan investeren.

Ik ben op zoek naar een methode om mijn doel zo snel mogelijk / minst risicovol te bereiken.
Inleveren auto, fiets kopen van 100 euro en je hebt denk ik zomaar al 1 dag per week te pakken. Kun je maandag mee beginnen >:)
Andere kosten zoveel mogelijk verminderen... en je kunt dat beleggen misschien wel achterwege laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]

Als je 1.500 over houdt dan kan je nu toch al 3 dagen werken in theorie?
Hoeveel heb je dan nog extra nodig om 3 dagen te kunnen werken?

Ik zou eerst een fatsoenlijke buffer aanleggen, maar dit heb je zelf ook al aangegeven. Het liefste eentje die mooi wegvalt tegen je studieschuld, die zou ik zelf ook lekker laten staan gezien de beperkte kosten. Maar zou persoonlijk wel iets hier tegenover hebben staan mocht de rente toch opeens flink stijgen of een andere reden waardoor je er vanaf wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:59
[...]

Maar dan missen er nog veel parameters: hoeveel heb je nodig als je 3 dagen werkt? Hoeveel verdien je nu, zit daar groei in, welke kosten heb je, blijven die gelijk, wat is de staat van je huis(nieuwbouw hoef je vaak de eerste paar jaar bijna niets aan te doen, later komen er toch echt kosten aan).

Even een voorbeeld. Als je huis nieuw is met een hypotheek van 1000 per maand en je nu 4k netto verdient met 5 dagen dan zou je in theorie(laten we ewf bijvoorbeeld achterwege) nog 1500 per maand nodig hebben(4000-1500-1000).
Dat betekent dat je met 2 dagen werken al uit kan zonder dat je spaargeld nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:22:
[...]

Sorry hoor, maar dat is toch echt je eigen keus. Even snelle google:
Grohe regendouche: 600 euro
Grohe inbouwbad kraan: 600 euro
Grohe set voor bad: 200 euro
Bad: 1000 euro
wastafelkranen 500 euro
wastafel 1000 euro

Kom je op 3900 euro.

Waar jij de rest van die 22k hebt gelaten is me echt een raadsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37

TheDudez

Usenet stofzuiger!

CH4OS schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:39:
[...]
Want je betaald liever meer terug (ivm de rente), terwijl je nu zonder rente kan terugbetalen? :? Is toch een 600 euro op jaarbasis die je jezelf bespaart als je minder hoeft terug te betalen.
Als je gaat belegen en je krijgt gemiddeld 7 procent (wat vrij laag is). Dan snap ik het wel hoor. 1 % procent is echt niks bijna gratis geld.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
jeroenkb schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:31:
[...]

Sorry hoor, maar dat is toch echt je eigen keus. Even snelle google:
Grohe regendouche: 600 euro
Grohe inbouwbad kraan: 600 euro
Grohe set voor bad: 200 euro
Bad: 1000 euro
wastafelkranen 500 euro
wastafel 1000 euro

Kom je op 3900 euro.

Waar jij de rest van die 22k hebt gelaten is me echt een raadsel.
Gelukkig is arbeid gratis anno 2022.

En tegels. En leiding werk. En montage / afwerking materiaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
[...]

Sorry, maar je krijgt een onvoldoende voor dit huiswerk.

Het antwoord op de vraag 'naar hoeveel rendement ben je op zoek?', zou beantwoord moeten worden met een percentage of een te bereiken bedrag. En niet met een antwoord in de trant van 'ik wil genoeg hebben om vanaf mijn vijfde decennicum op wereldreis te kunnen'.

We hebben inmiddels al wat input, namelijk het volgende:

1. Inleg: gemiddeld 1500 per maand.
2. horizon: 17 jaar.

Ontbreekt nog:
3. het gewenste gemiddeld percentage rendement per jaar OF het gewenste eindbedrag. Het gewenste percentage rendement is immers te berekenen als de inleg en horizon bekend is en dat is hier het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
ga aub eerst je studieschuld aflossen, je maakt je leven wel erg risico ook vooral omdat je geen spaargeld hebt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1 2 3 4 Laatste