• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:27
Zullen we dan de Nederlandse woorden gebruiken?
Maar misschien moeten we voortaan bij prijzen van badkamers ook de grootte van de badkamer vermelden. Dat is natuurlijk wel relevant mbt de prijsstelling.(een andere reactie van je lezend)
Dat is een goed idee. Ik heb een gemiddelde badkamer en ga daar dan ook klakkeloos vanuit, dat is misschien niet correct.

• Drardollan
Hahn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:30:
[...]

Ik was geen appels met peren aan het vergelijken, want ik wist nul van jouw badkamer. Daarom dat ik serieus vroeg wat jouw 30k badkamer allemaal inhoudt. En dat weet ik nu, waarvoor dank. En ja, een 5x grotere badkamer met 15k aan arbeid maken veel meer sense voor mij nu.
Mijn badkamer was helemaal geen 30k? 22k in 2021. Maar ik denk dat je er nu 30k voor mag betalen gezien de torenhoge inflatie sinds die tijd en schaarste aan goede mannen en vrouwen om het werk uit te voeren.
(Punt blijft staan dat jij en anderen het lieten klinken alsof elke badkamer minimaal 25-30k zou kosten tegenwoordig, maar daar hebben we inmiddels de nuance aan gebracht dat dat alleen geldt voor flinke badkamers waarin je veel arbeid uitbesteedt ;))
Niets moet en ik heb nooit gezegd dat er een minimum is van 25 tot 30k. Die nuance had ik mijn 2e post hierover al aangebracht.

Maar ik denk dat er weinig te weerleggen valt als ik stel dat een gemiddelde badkamer (8,5m2 volgens VtWonen) laten vervangen met kwalitatief fatsoenlijke spullen en geen gekkigheid je 20k kost op dit moment. Inclusief het sanitair, benodigde bouwmaterialen, slopen en afvoeren, leidingwerk, stucwerk, schilderen en dat soort werkzaamheden.

Ja, natuurlijk kan het voor 8k en natuurlijk kan het voor 100k. Maar beiden zijn, gemiddeld genomen, niet realistisch.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
Drardollan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:13:
[...]

Mijn badkamer was helemaal geen 30k? 22k in 2021. Maar ik denk dat je er nu 30k voor mag betalen gezien de torenhoge inflatie sinds die tijd en schaarste aan goede mannen en vrouwen om het werk uit te voeren.
"Mijn badkamer was helemaal geen 30k?"
Jij noemde 30k, dus dat gebruikte ik in mijn vraag. Ik kan niet ruiken dat jouw badkamer eigenlijk 22k was, als je dat niet benoemd.
[...]

Niets moet en ik heb nooit gezegd dat er een minimum is van 25 tot 30k. Die nuance had ik mijn 2e post hierover al aangebracht.

Maar ik denk dat er weinig te weerleggen valt als ik stel dat een gemiddelde badkamer (8,5m2 volgens VtWonen) laten vervangen met kwalitatief fatsoenlijke spullen en geen gekkigheid je 20k kost op dit moment. Inclusief het leidingwerk, stucwerk, schilderen en dat soort werkzaamheden.

Ja, natuurlijk kan het voor 8k en natuurlijk kan het voor 100k. Maar beiden zijn, gemiddeld genomen, niet realistisch.
Wat mij betreft haal je wat dingen door elkaar. Als het kan is het realistisch. Het is niet alsof je hele gekke capriolen uit moet halen om een badkamer die jij beschrijft geen 20k maar 8-10k te laten kosten.

Dat de gemiddelde badkamer 20k zou kosten, volgens jou, maakt niet dat een badkamer van 10k opeens 'onrealistisch' is. Het is alleen misschien niet gemiddeld, of minder vaak voorkomend.

Maar, laten we vooral ophouden over de kosten van badkamers, want TS heeft daar volgens mij nul interesse in.

The devil is in the details.

• Drardollan
Hahn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:18:
[...]

"Mijn badkamer was helemaal geen 30k?"
Jij noemde 30k, dus dat gebruikte ik in mijn vraag. Ik kan niet ruiken dat jouw badkamer eigenlijk 22k was, als je dat niet benoemd.
Je hoeft niets te ruiken, je had het simpelweg kunnen lezen in mijn eerste post omtrent dit onderwerp. Daar waar je ook die 30k opgeduikeld hebt waarschijnlijk.
Drardollan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:22:
[...]

25 een uiterste? Je hebt geen idee wat sanitair, bouwmateriaal en manuren kosten anno 2022?

Begin 2021 hebben wij de badkamer laten doen, goed op de kosten kunnen letten en geen gekkigheid aangeschaft bij de sanitair winkel. Was ruim 22k kwijt.

Nu we 2 jaar verder zijn denk ik dat dit minstens 30k zal zijn.
Wat mij betreft haal je wat dingen door elkaar. Als het kan is het realistisch. Het is niet alsof je hele gekke capriolen uit moet halen om een badkamer die jij beschrijft geen 20k maar 8-10k te laten kosten.
Ik ben benieuwd, hoe had dit bij mij 8 tot 10k kunnen kosten. Ik geef je vast de tip, ik heb 2 linkerhanden en kan nog geen blik verf openen zonder dat mijn kleding onder zit.

[Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 17-12-2022 13:25]

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Joris748 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:02:
[...]

Het mag, dus het is goed. Zo kun je er ook in staan.

Je kunt ook verder kijken dan je eigen belang en ook andere belangen meewegen. Niet alles hoeft in regeltjes gevat te zijn.
Je doet nu alsof je geld aan het stelen bent van de maatschappij als je die lening niet sneller aflost dan afgesproken. Dat vind ik raar. Je gaat voorwaarden aan voor een lening en daar hou je je aan. Bovendien is de rente van studieleningen is gebaseerd op de rente van staatsobligaties. Met andere woorden, het geld dat je voor je studielening leent kost de maatschappij niets, want de staat leent het geld tegen dezelfde rente als jij betaald. Je doet dus niemand te kort, behalve jezelf als je deze lening versnelt gaat aflossen

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06:40
FreakNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:07:
Persoonlijk vind ik 10k spaargeld niks als je een koophuis hebt.

Dus dat zou ik (maar da's echt persoonlijk) wel wat verder aanvullen als ik jou was.

Even heel gunstig gerekend;

Keuken 10k
Badkamer 8k

Dat zijn sowieso al bedragen die je gewoon op de plank moet hebben liggen, me dunkt.
Serieus? 18k op de bank hebben staan voor het geval dat je op een ochtend wakker wordt, even nadenkt en erachter komt dat je de keuken én badkamer kotsbeu bent?

Dat zijn spaardoelen imho, geen buffers die je 24/7 nodig hebt.

10k buffer is al erg aan de ruime kant imho. Met 5k kom je ook prima weg in de meeste gevallen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
<knip> Discussies over kosten van badkamer-renovatie is off-topic hier.

[Voor 91% gewijzigd door Ardana op 18-12-2022 13:24]

The devil is in the details.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Azer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:25:
[...]

Je doet nu alsof je geld aan het stelen bent van de maatschappij als je die lening niet sneller aflost dan afgesproken. Dat vind ik raar. Je gaat voorwaarden aan voor een lening en daar hou je je aan. Bovendien is de rente van studieleningen is gebaseerd op de rente van staatsobligaties. Met andere woorden, het geld dat je voor je studielening leent kost de maatschappij niets, want de staat leent het geld tegen dezelfde rente als jij betaald. Je doet dus niemand te kort, behalve jezelf als je deze lening versnelt gaat aflossen
Je schiet met je reactie wel in het ander uiterste door. Ik noem het bewust geen stelen of immoreel om een studielening niet af te lossen. Omdat ik dat ook niet vind.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:44

rapture

Zelfs daar netwerken?

@RentedPaprika

Cash is king in een recessie, onzekere tijden,... want je kan het direct gebruiken zonder je dieprode aandelen, crypto,... te verkopen en verlies realiseren. En voorkomt lenen tegen hoge rente.

Ik zou beginnen met half jaar aan uitgaven of maandlonen als buffer sparen om een onverwachte tegenslag op te vangen en we zien in de zomer wel hoe het monetair beleid, de beurs,... eruit ziet. Dan is het waarschijnlijk gedaan met mijn SPX puts (de S&P 500 shorten).

De schulden aanhouden zolang de rente onder de inflatie is. Laat de inflatie de schulden opeten zoals de overheden het doen. Spaargeld is handig voor als de inflatie onder de rente zakt, dan kan je de schulden versneld aflossen.

Doe niks met de overwaarde van je huis. De huizenprijzen waren opgeblazen door lage rente, geldcreatie, binnenhokken van de mensen, FOMO naar huizen met een tuin, een extra kamer,... In 2021 kon je het huis tegen een goede prijs verkopen en nu ben je te laat. De hypotheekrente is gestegen en de potentiële kopers kunnen minder lenen/bieden.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:37

TheDudez

Usenet stofzuiger!

<knip> Niet alleen badkamer-revnovaties zijn off-topic, deze ook.

[Voor 93% gewijzigd door Ardana op 18-12-2022 13:25]

Usenet handleidingen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheDudez schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:51:
[...]

Ze printen er dan gewoon nieuw geld bij. Wordt eens wakker! Je vind het wel sociaal van de ECB dat jou geld steeds minder waard wordt, omdat ze het steeds bij printen?
Ja ze zijn er echt op uit om je een oor aan te naaien. Zo hard mogelijk terug pakken die gasten!

Lekkere manier van in het leven staan dit. d:)b

[Voor 203% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2022 16:13]

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-03 23:38
Dit topic illustreert wat er mis is in de maatschappij: jongvolwassenen leven op de pof, rekenen zichzelf al rijk terwijl ze dat nog niet zijn of nemen onnodige (financiële) risico’s. Soms pakt dat goed uit ja, maar ik zou slecht van slapen.

Dat betekent dus ook dat je je studieschuld verzwegen hebt bij het kopen van een woning? Een financial controller zou beter moeten weten. Echt waar gaat het heen tegenwoordig…

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03 18:56

Ryan1981

Je ne sais pas

noslen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:13:
Dit topic illustreert wat er mis is in de maatschappij: jongvolwassenen leven op de pof, rekenen zichzelf al rijk terwijl ze dat nog niet zijn of nemen onnodige (financiële) risico’s. Soms pakt dat goed uit ja, maar ik zou slecht van slapen.

Dat betekent dus ook dat je je studieschuld verzwegen hebt bij het kopen van een woning? Een financial controller zou beter moeten weten. Echt waar gaat het heen tegenwoordig…
Lastig onderwerp studieschuld. Ik kom nog uit de tijd dat als je de opleiding netjes afrond in de tijd die er voor staat je hem niet terug hoeft te betalen en ik betaal nu al ~16 jaar belasting en die verdiend goed aan mij. Perfecte regeling als je het mij vraagt. Dus tenzei de topicstarter er met zijn pet naar gegooit heeft en er veel langer over gedaan heeft dan de bedoeling, kan ik me goed voorstellen dat hij alle mogelijkheden gebruikt om hem niet terug te hoeven betalen.

Dat er een clausule komt dat je de kosten terugbetaald als je binnen een aantal jaar het land verlaat kan ik me nog wel iets bij voorstellen, dat doet een werkgever ook als je op kosten van de baas een opleiding volgt en je vertrekt.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:07

Zijn het de jongeren, komt het door de opvoeding of worden ze deze richting opgeduwd door de maatschappij? ;)

Bovenstaande discussies hebben niets te maken met de openingspost. De beste antwoorden zijn nu wel gegeven, discussiëren over keukens kan in een ander topic dunkt me.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:03
Johan Bogle schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:32:
[...]
Die gaat bij de volgende herziening gewoon naar 3 tot 5%. Rente kan nog veel hoger.
Dan los ik hem direct af :)

Of het ethisch is of niet… heel BV Nederland die ook meer iets aan ontvangen NOW moet terugbetalen, doet dat in 60 maanden zonder rente. Gratis financiering :) . Nee, ik voel mij er meer dan prima bij :)

• ColeJ

Vroegah was zeker alles beter?

• Blokker_1999
  • Laatst online: 18:47

Blokker_1999

Full steam ahead

Beetje kort door de bocht niet? Ik geef toe dat TS zijn plan, zoals omschreven in zijn eerste post, alles behalve slim is, maar om zomaar te stellen dat er bijv. iets verzwegen is bij het kopen van de woning?

Zolang TS zijn terugbetaling uitstelt binnen de regels is er geen enkel probleem en ja, het kan interessanter zijn om schuld aan te gaan of te laten bestaan, zelfs al heb je het kapitaal voor handen om het af te lossen. Zelf zit ik sinds enkele jaren ook in een situatie die financieel positief is, die het eindelijk mogelijk maakt om een klein bedrag elke maand opzij te zetten. Maar ik ga daarmee mijn woning of mijn wagen niet versneld afbetalen. Hoewel dat dat een optie is, zou dat puur vanuit financieel oogpunt een slechte zet zijn.

Je kan het spijtig vinden, maar er zijn dus ook in systemen die bedoeld zijn om de zwakkere in de samenleving te helpen ook weer achterpoortjes aanwezig zodat ook kapitaal krachtigere mensen er hun voordeel mee kunnen doen. En ook al ben ik persoonlijk tegen het bestaan van achterpoortjes, ik zal zelf niet nalaten om ze ook te gebruiken zolang ze bestaan, anders ben ik een dief van mijn eigen geld. En ik heb zelf lang genoeg van loonbrief naar loonbrief geleefd jaren terug om te leren dat je jezelf zo geen kansen moet ontzeggen.

Ik zou zelf TS aanraden om vooral te luisteren naar het vele goede advies dat ik hier gezien heb. Leg een buffer aan voor wanneer het ineens toch tegenslaat en gok niet op 1 paard. De buffer die ik zelf de laatste jaren heb kunnen aanleggen zijn als een warm deken in deze koude dagen. Ze geven gemoedsrust.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:11
Ik zou spreiden over studieschuld aflossen, spaarbuffer opbouwen en beleggen.

Succes met je keuze!

[Voor 60% gewijzigd door TheDeuce op 17-12-2022 19:39]

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:15
ColeJ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:32:
[...]

Dan los ik hem direct af :)

Of het ethisch is of niet… heel BV Nederland die ook meer iets aan ontvangen NOW moet terugbetalen, doet dat in 60 maanden zonder rente. Gratis financiering :) . Nee, ik voel mij er meer dan prima bij :)
in jou geval geen probleem. Jij hebt het geld niet opgemaakt maar geinvesteerd. TS heeft 60k gewoon opgemaakt.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52

FreakNL

Well do ya punk?

Blokker_1999 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:17:
[...]

Beetje kort door de bocht niet? Ik geef toe dat TS zijn plan, zoals omschreven in zijn eerste post, alles behalve slim is, maar om zomaar te stellen dat er bijv. iets verzwegen is bij het kopen van de woning
Volgens mij doelde hij niet alleen op de TS :+

Ik deel die mening overigens. Wtf , lenen voor een keuken of badkamer (al dan niet middels hypotheek) is iets wat mijn ouders in ieder geval nooit gedaan hebben. Daar werd gewoon voor gespaard.

• ColeJ
FreakNL schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:23:
[...]

Ik deel die mening overigens. Wtf , lenen voor een keuken of badkamer (al dan niet middels hypotheek) is iets wat mijn ouders in ieder geval nooit gedaan hebben. Daar werd gewoon voor gespaard.
Tsja, je kon lenen tegen 1 procent vorig jaar. Met een inflatie van 10% alleen maar winst.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:37:
Snap je punt, want jij vindt dat het geld dat DUO mij ooit geleend heeft zo snel mogelijk terug moet. Alleen ik denk daar anders over
Vraag je met een dergelijke houding dan advies, of zoek je enkel bevestiging?

• Joris748
  • Nu online
ColeJ schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:02:
[...]

Tsja, je kon lenen tegen 1 procent vorig jaar. Met een inflatie van 10% alleen maar winst.
Totdat je om wat voor reden dan ook de maandlasten van die lening niet meer kunt dragen. Je kunt sparen en als het tegen zit een aankoop uit- of afstellen. Dat gaat met een lening niet. Je hebt het geld al uitgegeven en bent een verplichting aangegaan om het terug te betalen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Joris748 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:32:
Je leent geld van de overheid. Dat geld kan niet gebruikt worden voor thuiszorg, onderwijs, openbaar vervoer of andere sociaal-maatschappelijke doelen. Feitelijk ben je aan het beleggen met andermans geld. Nee, dat vind ik niet sociaal.
Is de lening bij het DUO geen studieschuld dan? Gratis onderwijs is een utopie, doordat onderwijs hier in NL niet heel goedkoop is én een eigen inzet op de kosten verwacht wordt, biedt de overheid als dienst aan burgers een speciale lening aan. Dat geld is ingezet op onderwijs en dan vind jij dat het géén geld is dat besteed kan worden aan... Onderwijs? :? Je snapt de ironie daarvan, hoop ik?

• Joris748
  • Nu online
CH4OS schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:14:
[...]
Is de lening bij het DUO geen studieschuld dan? Gratis onderwijs is een utopie, doordat onderwijs hier in NL niet heel goedkoop is én een eigen inzet op de kosten verwacht wordt, biedt de overheid als dienst baar burgers een speciale lening aan. Dat geld is ingezet op onderwijs en dan vind jij dat het géén geld is dat besteed kan worden aan... Onderwijs? :? Je snapt de ironie daarvan, hoop ik?
Dat geld is al uitgegeven aan onderwijs (of iets anders) en kan pas weer aan opnieuw aan onderwijs uitgegeven worden als hij zijn lening aflost.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik vind het heel ironisch om te zien hoe we adviezen vragen (ook op dit forum) om zo min mogelijk belasting te hoeven betalen, maar als het op studieschulden aankomt opeens moraalridders worden en het liefste zien dat éérst die schuld afbetaalt moet worden, want overheidsgeld / sociaal / moreel.

[Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 18-12-2022 11:21]

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:15

Was er geen ruimte meer voor nog wat meer generalisaties en klinkende oneliners? Jongvolwassenen rekenen zich rijk terwijl ze dat niet zijn - jongvolwassenen (c.q. starters) hebben een compleet andere uitgangspositie op de woningmarkt dan pak 'm beet 25 jaar geleden. De gemiddelde prijs van een woning is buitenproportioneel gestegen ten opzichte van inkomen en daarnaast is de hypotheekruimte significant afgenomen.

Tel daar een aanhoudend klimaat van lage rentes (inclusief de recente, snelste stijging sinds tijden) en de afschaffing van het leenstel bij op. Wellicht biedt dat wat perspectief alvorens men de neiging krijgt om moralistisch van de toren te blazen over "jongvolwassenen". In een dergelijk scenario (jong, weinig vermogen) kan het juist wel lonen om een beleggingsstrategie te kiezen met iets meer risico.

Neemt niet weg dat de strategie van TS behoorlijk dubieus is. All-in gaan op 1 of 2 aandelen is per definitie veel te riskant, ook voor een 'offensieve' strategie.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• reteppd
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-03 12:06
In de openingspost stelt TS dat hij 1500euro per maand over heeft.

In zijn eerste reactie zegt hij dit:
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:14:
...

Die 1500 pm is afgelopen jaar opgegaan aan kleding, (extra) vakanties en andere onzin, ik wil dat dus duurzamer gaan inzetten.
Dat roept bij mij de vraag op: is er echt 1500 euro/maand over? Als je graag geld uitgeeft aan kleding en vakanties, kan het zijn dat je voorlopig genoeg hebt. Maar volgend jaar wil je misschien wel weer een keer op vakantie en nieuwe kleding heb je ook een keer nodig. Net als andere "incidentele uitgaven" als elektronica of onderhoud van de auto.
Ik zou adviseren om de uitgaven jaar goed in kaart te brengen en te kijken wat er misschien nog mist in het overzicht. En of er door jaarlijkse (of 2 jaarlijkse) uitgaven stiekem niet minder over is dan je denkt. Misschien is dat 1000 euro, dat is alsnog een mooi bedrag waar je wat mee kan!

Daarnaast is het makkelijker om een financieel doel te hebben. Ik lees het verdubbelen van 1500*12*5=90.000 naar 180.000 in 5 jaar door het kopen van een specifiek aandeel. (Let op, de aandelen die je in maand 59 koopt, zullen niet meer verdubbelen voor maand 60, dus de totale stijging in 5 jaar moet nog groter dan 100% zijn, of er moet eerst een daling op een gunstig moment zijn.)
Aan de andere kant noem je ergens 1 miljoen.
En niet werken tot je 70e.

Wat wil je doen met 180K of met 1 miljoen? Wanneer wil je stoppen met werken?
Maak je doelstelling duidelijk en bepaal aan de hand daarvan wat je gaat doen.

Eerder stoppen met werken vereist een andere strategie (bijvoorbeeld extra inleg op een pensioenrekening als optie) dan zo snel mogelijk 1 miljoen bij elkaar hebben. En voor 1 miljoen maakt het ook uit of je dat in 10 jaar of in 30 jaar wilt bereiken.

Dus: financieel overzicht krijgen, anders krijg je heel veel tegenvallers.
En een financieel doel bepalen. Maak dat doel meetbaar, zodat je ook weet of je op schema ligt.

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:02
FreakNL schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:23:
[...]

Als ik kijk naar de generatie boven mij( zelf dertiger) dan werd er ook volop aflossingsvrije hypotheek genomen, al dan niet verhoogd om een nieuwe auto of caravan te kopen.
Het is echt van alle tijden dat mensen de grenzen van wat mogelijk is opzoeken, ook als ze daardoor wellicht in de problemen komen...

Daarbij is het generaliseren zo nutteloos. Je leest iets van een persoon op een forum en de hele generatie doet het op eenzelfde manier... Ik zit qua leeftijd niet ver van de TS af en zo ook mijn kennissenkring. Ik ken werkelijk niemand die heeft geleend voor een keuken of badkamer.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-03 22:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Goed, ik heb zojuist een stuk of 15 posts gewijzigd omdat deze echt heel ver off-topic gingen. Letten we met z'n allen een beetje op vanaf nu? Thnx!

No good deed goes unpunished.

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:01
Mooi topic dit, en interessant hoe iedereen naar TS situatie kijkt. De ene reactie voorspelt dat de markt instort en dat je dus vooral lekker moet sparen, een andere reactie geeft juist aan dat het vanwege die dalende markt interessant is om te beleggen.

Anyway, aangezien je al een huis hebt, zou ik ook beleggen. Heb je fantastisch idee over een bedrijf waar je veel potentie in ziet, ga ervoor, maar wat hier ook wordt gezegd: het is risicovol. Ik zit zelf in die molen van maandelijks inleggen in indexfondsen, omdat ik niet wil voorspellen en uren onderzoek doen naar een bedrijf, maar wel geloof in een groei van de algehele wereldeconomie -- zeker met een horizon van nog 30 jaar.

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:15
  • Studieschuld = gratis geld. Aflossen levert 0% rendement op, misschien over een jaar 1%. Niet aflossen dus, ik zou zelfs je minimale aflossing stopzetten (je mag 5 jaar "pauze" nemen). Dan laat je de inflatie zijn goede werk doen op je schuld, en je hebt €250 extra per maand om te investeren.
  • Hypotheek aflossen = ~1,5%, min hypotheekrenteaftrek = ~0,8%. Zeer weinig rendement, niet doen dus. Sparen/deposito rendeert nog meer.
  • Wat dan wel te doen met je €1750? Ik zou 50% indexfonds/etf, 50% spaarpot opbouwen tot ~15k doen. Daarna 100% in een indexfonds of etf. Zeker met jouw horizon mag je met licht optimisme wel uitgaan van het lange termijn rendement van 11%/jaar. Dan kom je met 1750/maand op ~1 miljoen in 17 jaar, en ben je waar je zijn wilt.

Ryzen 3700X, EVGA RTX 3080, 32GB PC3200 DDR4, 2TB NVMe, LG48CX 120HZ OLED & 165Hz IPS 1440p

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:15
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:02:
Hallo,

Even wat advies gevraagd:

Ik ben nu 33 jaar, en ben sinds dit jaar in de goede positie dat ik per maand rond de 1500 euro overhoud na alle kosten.

Ik heb altijd erg van het leven genoten en daarom eigenlijk 0 spaargeld en een studieschuld van rond de 60k. Wel heb ik een koophuis waar ik flinke overwaarde op heb tov mijn hypotheek (waarde ongeveer 100k hoger dan schuld). Dus ik wil de komende maanden eerst een buffertje spaargeld opbouwen (10k wel genoeg denk ik) en vervolgens die 1500 elke maand offensief gaan beleggen.

Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet mijn dagen op kantoor wil slijten tot ik 70 jaar ben, dus ik zal eens moeten beginnen met betere keuzes maken mbt geld.

Ik wil die 1500 euro p.m gaan beleggen en ben bereid om grote risico's te nemen. Ik ben dus niet op zoek naar een advies zoals "koop elke maand de worldtracker etf", of "zorg dat je risico spreiding hebt door goed te diversificeren".

Ik zelf denk eraan om bijvoorbeeld de komende 5 jaar elke maand ASML te kopen (60 maanden *1500 = 90.000 inleg). Met een beetje wind in de rug kan ASML over 5 jaar zomaar verdubbeld zijn. Dat zie ik de worldtracker of de AEX niet doen. Of als ik de komende 20 jaar ASML koop dan is het 240 maanden =360.000 inleg. Misschien is dat wel een miljoen geworden over 20 jaar. Ik denk het niet beter te weten dan de markt, ben alleen bereid om meer risico te nemen dan veilig in trackers te gaan zitten.

Zo zijn er nog talloze bedrijven / sectoren / martken die ik interesant vindt.
Uiteindelijke doel: Over 20 jaar genoeg hebben om flink te minderen met werken, iets totaal anders gaan doen of helemaal te stoppen.
Belangrijkste van het hele verhaal is eerst dat gat in je hand moet dichten. 1500 per maand overhouden en geen spaargeld hebben matched niet.

Tja, je wil het niet horen. Maar je hebt zelf al het juiste advies gegeven. "koop elke maand de worldtracker etf", en "zorg dat je risico spreiding hebt door goed te diversificeren".

Daarnaast wil je een "get rich fast scheme". En je hebt blijkbaar erg weinig verstand van aandelen, als je alleen voor 1 aandeel gaat...

• ColeJ
Joris748 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:17:
[...]

Dat geld is al uitgegeven aan onderwijs (of iets anders) en kan pas weer aan opnieuw aan onderwijs uitgegeven worden als hij zijn lening aflost.
Zo werken overheidsfinanciën niet. Vorderingen, schulden en daadwerkelijk cash zijn drie verschillende dingen.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:36
Advies:

Minimaal aflossen op studieschul (= goedkope schuld)
Minimaal aflossen op hypotheek (= opnieuw goedkope schuld)

Buffer opbouwen van spaargeld +- 6a10k (omdat je die schuld moet kunnen blijven aflossen ook in mindere tijden).

Niet onbelangrijk, ook een deel van die 1.500 euro (bv 500/750 euro) blijven gebruiken om te blijven genieten van het leven. Het kan namelijk snel omkeren, en je kan allerlei akelige zaken meemaken (ongeval, ziekte, kanker...).

De rest allemaal in een ETF wereld tracker zonder divididend lekkage en niet teveel naar omkijken. Maar zeker niet teveel spaargeld, want dat is dom en dood geld (voor de spaarder, niet voor de bank of ontlener).

[Voor 9% gewijzigd door Galactic op 19-12-2022 08:26]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

ColeJ schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:02:
[...]

En daarom kost een badkamer nu 30k.. Cirkeltje rond.

Dat verbouwingen en badkamers en keukens nu zo duur zijn komt nu voor een groot deel omdat het geld bijna gratis was EN Corona en iedereen "zomaar" 50-100k bijleende voor de verbouwing.

Ik heb het al eerder gezegd, gewoon 4 a 5% rente is veel gezonder. Dan is de aannemersmarkt ook niet zo oververhit en kun je gewoon weer een dakkapel zetten voor 8k. En een klus laten uitvoeren voor een normaal bedrag. Ik heb mijn rookgasafvoer laten verplaatsen. Kerel is 3 uurtjes bezig geweest en rekende 700 euro. Ik denk dat hij voor 100 a 150 euro aan materiaal gebruikt heeft. Dat is niet normaal. Maar de loodgieter om de hoek (goeie reputatie) rekende zelfs 1200. Ik heb echt geshopt, maar ik kreeg er echt niemand anders voor... Ik durf zelf het dak niet op dus ik moest wel. Maar ik heb in 2015 loodslabben laten vervangen van de kielgoot, die kerel is een dag bezig geweest voor 350.. Iedereen roept inflatie, maar waarom kan ik dan wel mijn buitenboel laten schilderen door de huis/buurt-schilder voor 850? Schilder is 5 avonden bezig geweest.. Ik weet het antwoord wel hoor... Ik ken de beste man inmiddels, die gaat niet inleveren op zo'n klus, maar hij gaat ook niet 5 keer over de kop.. Dat zou hij overigens wel moeten doen, maar hij kan het niet over zijn hart verkrijgen.. Ik ben blij dat ik de tip kreeg van de buren, want ik had al offertes liggen in de range van 3 tot 5k.... Vriend van me heeft een offerte van 20k gekregen voor de buitenboel schilderen.. Die heeft wel wat meer buitenboel dan ik maar het is geen villa, gewoon 160m2 2-kapper met niet eens superveel kozijnen...

Natuurlijk, grondstoffen zijn ook duurder geworden. Maar echt niet 300%.. En kom op, zo'n dakkapelletje? Wat is dat nou? Een beetje trespa, wat isolatiemateriaal, dakje en een binnenwandje.. Er is 0 reden dat die prijzen in 3 jaar tijd van 8k naar 18k zij gegaan. Daar blijft echt wel iets aan de strijkstok hangen.

Weet je, ik snap het nog ook hoor.. Als ik iets met mijn handen zou doen zou ik ook woekerprijzen gaan vragen.. Want je hebt toch wel klandizie.. Maar het is wel echt een ongezonde situatie... Het wordt tijd voor een crisisje om de boel recht te trekken. Ik wil gewoon weer een vakman kunnen inhuren voor een normale prijs.. Mijn salaris is ook niet 5 keer over de kop gegaan sinds 2018. Een keuken die in 2014 10k kostte (de mijne) wil ik in 2029 (dan is hij wel op denk ik) best 18-20k voor betalen. Maar niet 40k.. En daar gaat het nu wel naartoe...

[Voor 101% gewijzigd door FreakNL op 19-12-2022 15:42]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 19:55

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DeadKennedy schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:01:
  • Studieschuld = gratis geld. Aflossen levert 0% rendement op, misschien over een jaar 1%. Niet aflossen dus, ik zou zelfs je minimale aflossing stopzetten (je mag 5 jaar "pauze" nemen). Dan laat je de inflatie zijn goede werk doen op je schuld, en je hebt €250 extra per maand om te investeren.
  • Hypotheek aflossen = ~1,5%, min hypotheekrenteaftrek = ~0,8%. Zeer weinig rendement, niet doen dus. Sparen/deposito rendeert nog meer.
  • Wat dan wel te doen met je €1750? Ik zou 50% indexfonds/etf, 50% spaarpot opbouwen tot ~15k doen. Daarna 100% in een indexfonds of etf. Zeker met jouw horizon mag je met licht optimisme wel uitgaan van het lange termijn rendement van 11%/jaar. Dan kom je met 1750/maand op ~1 miljoen in 17 jaar, en ben je waar je zijn wilt.
[Afbeelding]
Pak even de rendementen er bij van de meeste fondsen en partijen die aan ETF trackers belerggen doen en ze komen echt niet op een lange termijn van 11%, maar meer 6.x% dus je schetst nu wel een heel erg mooi beeld van de werkelijkheid.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:25

Exact dit inderdaad. Een paar euro per maand overhouden en ook slechts een minimale overwaarde van een woning die je ook nog eens grotendeels weg kan strepen tegen een forse studieschuld. Hoe kan je dan inderdaad denken dat je er warmpjes genoeg bij zit om lekker te gaan spelen met geld op de beurs?
Dit is echt gewoon te sneu voor woorden. Blijkbaar ben je raar als je financieel gezond denkt zoals jij en ik.

• Nesjka
  • Niet online
Je kan duo 5 jaar stopzetten maar de rente die erboven op komt wordt toch niet gestopt? en sinds wanneer is 10k buffer normaal zoals hierboven genoemd? ik denk dat je wel echt rond de 30K moet zitten tegenwoordig..

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nesjka schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:46:
Je kan duo 5 jaar stopzetten maar de rente die erboven op komt wordt toch niet gestopt?
Nee, maar in het geval van de huidige 0% rente zou het ook niet veel uitmaken als je bij stoppen van de betaling de dubbele rente zou moeten betalen ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
en sinds wanneer is 10k buffer normaal zoals hierboven genoemd? ik denk dat je wel echt rond de 30K moet zitten tegenwoordig..
Hoezo 'moet' dat? Welk risico zie je dat je zo'n hoeveelheid geld direct beschikbaar 'moet' houden?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-03 14:22
Herko_ter_Horst schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:53:
[...]

Hoezo 'moet' dat? Welk risico zie je dat je zo'n hoeveelheid geld direct beschikbaar 'moet' houden?
Ik zou in die zin niet eens specifiek naar bedragen kijken. Eerder X aantal maanden. Stel je raakt je baan kwijt, hoeveel heb je nodig om zonder al te veel in te moeten leveren een half jaar rond te komen. Lijkt me een mooi startpunt. Daarnaast nog een potje voor wat (semi-)onvoorziene uitgaven zoals witgoed dat de geest geeft of het sporadische onderhoud aan het huis.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
EnduronDon schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:56:
[...]

Ik zou in die zin niet eens specifiek naar bedragen kijken. Eerder X aantal maanden. Stel je raakt je baan kwijt, hoeveel heb je nodig om zonder al te veel in te moeten leveren een half jaar rond te komen. Lijkt me een mooi startpunt. Daarnaast nog een potje voor wat (semi-)onvoorziene uitgaven zoals witgoed dat de geest geeft of het sporadische onderhoud aan het huis.
Ik kom dan, zeker als ik ook nog rekening hou met WW, bij lange na niet aan 30K, dat was mijn punt. 10K zou voor mijn situatie ruim voldoende zijn.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:15
Je kan duo 5 jaar stopzetten maar de rente die erboven op komt wordt toch niet gestopt? en sinds wanneer is 10k buffer normaal zoals hierboven genoemd? ik denk dat je wel echt rond de 30K moet zitten tegenwoordig..
_O- lekker in lijn met de werkelijkheid, maar niet heus.
Mediane spaarsaldo is 14k (bron ABN en onthoud dat gemiddelden niet werken met dit soort grootheden). Onder de 35 kan je dat letterlijk door tweeën delen. Wellicht kan je nog eens heroverwegen wat 'jij denkt' dat men zou moeten hebben.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
fisherman schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:27:
Exact dit inderdaad. Een paar euro per maand overhouden en ook slechts een minimale overwaarde van een woning die je ook nog eens grotendeels weg kan strepen tegen een forse studieschuld. Hoe kan je dan inderdaad denken dat je er warmpjes genoeg bij zit om lekker te gaan spelen met geld op de beurs?
Dit is echt gewoon te sneu voor woorden. Blijkbaar ben je raar als je financieel gezond denkt zoals jij en ik.
De balans van woningwaarde en totaal kredieten is gewoon positief, daar zie ik het probleem niet zo. Timing van beleggen is vooral een kwestie van cash flow, niet netto schuldenpositie. Als je een studieschuld en hypotheek persé af gaat lossen voordat je gaat beleggen ben je gemiddeld een dief van eigen portemonnee.

Voor de goede orde, iedereen die deelneemt aan een collectief pensioen is voor zijn toekomst ook afhankelijk van rendement/beleggingen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Nu online
eonflux schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:33:
Waar heb je het over. Je hebt pas na 40 maanden €1500 over. Ga eerst die studieschuld aflossen want met de huidige ontwikkelingen, wil je na dit huis weer een ander huis kopen gaat het je parten spelen.
Kunnen we stoppen met dit binaire en simpelweg slechte advies? Er zijn bijna geen opties denkbaar met een resultaat slechter dan het aflossen van de studieschuld (behalve de optie om all-in op ASML te gaan wellicht :P )

[Voor 7% gewijzigd door assje op 19-12-2022 17:13]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

assje schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:12:
[...]

Kunnen we stoppen met dit binaire en simpelweg slechte advies? Er zijn bijna geen opties denkbaar met een resultaat slechter dan het aflossen van de studieschuld (behalve de optie om volledig op 1 aandeel te gaan wellicht :P )
Kunnen we dan ook stoppen met binair alleen maar naar het rendement te kijken?

Definieer om te beginnen eens wat je een goed of slecht resultaat vindt.

Ik vind zo weinig mogelijk schulden hebben bijvoorbeeld een prima resultaat.

[Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 19-12-2022 17:16]

• assje
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:14:
Kunnen we dan ook stoppen met binair alleen maar naar het rendement te kijken?

Definieer om te beginnen eens wat je een goed of slecht resultaat vindt.

Ik vind schuldenvrij zijn een goed resultaat.
Een goed resultaat bereik je door afweging van risico's versus verwacht rendement. Dat het niet hebben van schulden voor veel mensen "goed voelt" zou daar geen rol in hoeven spelen. Dat mensen hier voor zichzelf anders over denken prima maar ga dat dit dan niet projecteren en adviseren aan anderen.

Er is best een rationeel argument te bedenken om in plaats van beleggen in te leggen op een deposito of de hypotheek af te lossen. Er is geen enkel rationeel argument om nu de studieschuld af te lossen.

[Voor 14% gewijzigd door assje op 19-12-2022 17:17]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

assje schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:16:
[...]

Een goed resultaat bereik je door afweging van risico's versus verwacht rendement. Dat het niet hebben van schulden voor veel mensen "goed voelt" zou daar geen rol in hoeven spelen. Dat mensen hier voor zichzelf anders over denken prima maar ga dat dit dan niet projecteren en adviseren aan anderen.
Nu ben je alsnog zelf jouw goede resultaat aan het projecteren op anderen. Kleine spiegel voorhouden mag af en toe wel.

Daarnaast kan een schuld ook je maximale hypotheek fors drukken. En je maandlasten verhogen. Daar zijn prima rationele argumenten.

[Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 19-12-2022 17:18]

• assje
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:17:
Nu ben je alsnog zelf jouw goede resultaat aan het projecteren op anderen. Kleine spiegel voorhouden mag af en toe wel.
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt, spiegel is welkom maar wel op basis van ratio a.u.b.
Daarnaast kan een schuld ook je maximale hypotheek fors drukken. En je maandlasten verhogen. Daar zijn prima rationele argumenten.
Zo lang de rente op een deposito hoger is dan op de studieschuld is geen van dit alles een argument. Je kunt simpelweg inleggen op deposito en aflossen kan altijd nog als de noodzaak zicht aandient. Ik vind dit dus helemaal geen rationele argumenten. Daartegenover staan meerdere steekhoudende nadelen voor het aflossen van studieschuld.

[Voor 3% gewijzigd door assje op 19-12-2022 17:22]

• Nesjka
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:08:
[...]

Mediane spaarsaldo is 14k (bron ABN en onthoud dat gemiddelden niet werken met dit soort grootheden). Onder de 35 kan je dat letterlijk door tweeën delen. Wellicht kan je nog eens heroverwegen wat 'jij denkt' dat men zou moeten hebben.
Ik had het ook over 2 personen totaal en niet 1. Ik ging er vanuit dat TS met een partner samen woonde wat blijkbaar niet het geval is :+

• assje
  • Nu online
Ik denk dat huishoudens zich zouden moeten richten op uitgaven van maximaal 80% van de inkomsten. Met een consistent overschot van 20% volgt de opbouw van vermogen vanzelf. Volgens mijn risicoaverse insteek leeft eigenlijk het merendeel van de huishoudens simpelweg boven zijn stand.

Data van wat er in de praktijk gebeurt doet niet zoveel af aan wat ik denk dat men zou moeten hebben.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 19:55

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

assje schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:21:
[...]

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt, spiegel is welkom maar wel op basis van ratio a.u.b.

[...]

Zo lang de rente op een deposito hoger is dan op de studieschuld is geen van dit alles een argument. Je kunt simpelweg inleggen op deposito en aflossen kan altijd nog als de noodzaak zicht aandient. Ik vind dit dus helemaal geen rationele argumenten. Daartegenover staan meerdere steekhoudende nadelen voor het aflossen van studieschuld.
Enige commentaar is dat je ratio en rendement verwisseld. Rationeel is het prima om te gaan voor lagere schuldenlast, omdat je je daar beter bij voelt. Nu denk je misschien: dat is dan dus niet rationeel. Echter kun je dat mis hebben. Als ik weet dat ik mij goed ga voelen bij een lagere schuldenlast is het een rationeel besluit om de schuldenlast dan te verlagen.

Qua lange termijn rendement zijn je punten valide, maar lang niet alles gaat om rendement blijkt in de praktijk. Dus niet elk besluit dat leidt tot een lager rendement is irrationeel! (Sowieso zijn rendementen in de meeste gevallen niet gegarandeerd, maar meer historisch statistisch aangetoond.)

Wat nuance in je verhaal :)

• assje
  • Nu online
Hann1BaL schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:51:
Enige commentaar is dat je ratio en rendement verwisseld. Rationeel is het prima om te gaan voor lagere schuldenlast, omdat je je daar beter bij voelt. Nu denk je misschien: dat is dan dus niet rationeel. Echter kun je dat mis hebben. Als ik weet dat ik mij goed ga voelen bij een lagere schuldenlast is het een rationeel besluit om de schuldenlast dan te verlagen.
Maar dan blijft nog altijd staan dat het waarschijnlijk beter is om af te lossen op de hypotheek i.p.v. studieschuld.
Qua lange termijn rendement zijn je punten valide, maar lang niet alles gaat om rendement blijkt in de praktijk. Dus niet elk besluit dat leidt tot een lager rendement is irrationeel! (Sowieso zijn rendementen in de meeste gevallen niet gegarandeerd, maar meer historisch statistisch aangetoond.)

Wat nuance in je verhaal :)
In een afweging tussen aflossen en beleggen reëel ja, in een afweging tussen deposito en aflossen al een stuk minder.

Op zijn minst zou ik adviseren op te bouwen in deposito tot de heffingsvrije grens vermogensbelasting bereikt is. Zodra die grens overschreden wordt kan je eens na gaan denken waar je op af wilt lossen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

assje schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:30:
[...]

Ik denk dat huishoudens zich zouden moeten richten op uitgaven van maximaal 80% van de inkomsten. Met een consistent overschot van 20% volgt de opbouw van vermogen vanzelf. Volgens mijn risicoaverse insteek leeft eigenlijk het merendeel van de huishoudens simpelweg boven zijn stand.

Data van wat er in de praktijk gebeurt doet niet zoveel af aan wat ik denk dat men zou moeten hebben.
Helemaal niet zo gek hoor, IMO. Laten we hem even platslaan: zeg dat het netto gezinsinkomen 5000 is (2 personen), dan “spaar” je jaarlijks 12k. Lijkt me geen overbodige luxe met 2 auto’s voor de deur en een huis van 350k… Wij zitten ook ongeveer zo. En dan hou ik beleggingen en (automatische) aflossingen daar nog buiten. Maar iedereen is anders hoor. Pluspunten hiervan zijn dat ik private lease buiten de deur kan houden, niet extra leen voor verbouwingen en waarschijnlijk eerder kan stoppen met werken (of op termijn minder kan gaan werken) en mijn hypotheek ook de 30 jaar niet gaat halen. En dat ik niet meteen in de war hoef te raken als de energierekening met 400/maand stijgt. Het nadeel is is dat ik relatief klein woon (tov ons inkomen) en niet elk jaar buiten Europa op vakantie kan…

Ik snap aan de andere kant ook dat anderen het op een andere manier inrichten. Er is in die zin ook geen goed of fout. Maar ik zou er persoonlijk heel onrustig van worden als ik maandelijks 90% van mijn inkomen nodig zou hebben voor vaste lasten… Ik ben blij dat mijn hypotheek geen molensteen is. Wordt morgen de HRA afgeschaft? Prima. Maar nogmaals, iedereen is anders.

[Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 19-12-2022 19:41]

• EnduronDon
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:17:
[...]

Hij heeft al een huis zegt ie toch?

• Joris748
  • Nu online
EnduronDon schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:21:
[...]

Hij heeft al een huis zegt ie toch?
Maar wat als hij wil verhuizen naar een nieuwe koopwoning? Dan kan een studieschuld erg vervelend zijn.

• EnduronDon
Joris748 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:27:
[...]

Maar wat als hij wil verhuizen naar een nieuwe koopwoning? Dan kan een studieschuld erg vervelend zijn.
Maar nu gaan we zitten wat-alsen, terwijl TS dat helemaal niet als optie heeft benoemd in startpost.

• Joris748
  • Nu online
EnduronDon schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:51:
[...]

Maar nu gaan we zitten wat-alsen, terwijl TS dat helemaal niet als optie heeft benoemd in startpost.
De kans is zeker aanwezig dat woonwensen door de jaren heen flink veranderen en dat je huidige woning daar niet meer aan voldoet. Toch jammer als TS niet kan verhuizen, vanwege zijn studieschuld. Het lijkt me niet onverstandig om een plan achter de hand te hebben hoe daar mee om te gaan (bv meer liquide middelen aanhouden om dat gat te kunnen dichten).

• EnduronDon
Joris748 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:58:
[...]

De kans is zeker aanwezig dat woonwensen door de jaren heen flink veranderen en dat je huidige woning daar niet meer aan voldoet. Toch jammer als TS niet kan verhuizen, vanwege zijn studieschuld. Het lijkt me niet onverstandig om een plan achter de hand te hebben hoe daar mee om te gaan (bv meer liquide middelen aanhouden om dat gat te kunnen dichten).
Als het daar toch echt op aankomt, heeft hij tzt in ieder geval een deel gespaard waarmee hij kan aflossen.

• Joris748
  • Nu online
EnduronDon schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:21:
[...]

Als het daar toch echt op aankomt, heeft hij tzt in ieder geval een deel gespaard waarmee hij kan aflossen.
Ja, 10k spaargeld en de rest is verdampt samen met de beurskoersen …

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-03 10:55
[...]

TS verdient toch ook niet een mediaan salaris? Dat de rest van Nederland er qua mediaan bedroevend voorstaat trek ik mij niets van aan.

De reden om meer dan 10k op een spaarrekening (of evt deels in een depositoladder) te zetten? Als ik mijn baas volledig zat ben, dan zeg ik mijn contract op en heb ik maanden de tijd om een nieuwe baan te vinden, voordat ik mijn investeringen moet gaan liquideren. In het geval van de TS die een lease auto heeft, zal hij mogelijk toch wel een auto willen rijden. Gaat het zo lopen? Waarschijnlijk niet, arbeidsmarkt is immers prima, dus ook al zeg je zo je contract op dan ben je waarschijnlijk nog zo aan een nieuwe baan. Maar dat FU potje kan je wel veel gemoedsrust geven, je bent dan toch wat minder loonslaaf.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:16
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:14:
[...]

Ik vind zo weinig mogelijk schulden hebben bijvoorbeeld een prima resultaat.
precies, hier ook.

'blijft uit de schulden' gaven mijn ouders mij altijd mee als klein jongetje.

en nu gaat iemand zeggen: ja maar rijke mensen hebben juist veel schulden want met schulden kun je investeren. prima, ik ben geen trump, musk of welke andere grote zakenman maar gewoon een average Joe uit Groningen die gewoon geen schulden wil.

A wise man's life is based around fuck you

• superkoex9
FreakNL schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:39:
[...]

Helemaal niet zo gek hoor, IMO. Laten we hem even platslaan: zeg dat het netto gezinsinkomen 5000 is (2 personen), dan “spaar” je jaarlijks 12k. Lijkt me geen overbodige luxe met 2 auto’s voor de deur en een huis van 350k… Wij zitten ook ongeveer zo. En dan hou ik beleggingen en (automatische) aflossingen daar nog buiten. Maar iedereen is anders hoor. Pluspunten hiervan zijn dat ik private lease buiten de deur kan houden, niet extra leen voor verbouwingen en waarschijnlijk eerder kan stoppen met werken (of op termijn minder kan gaan werken) en mijn hypotheek ook de 30 jaar niet gaat halen. En dat ik niet meteen in de war hoef te raken als de energierekening met 400/maand stijgt. Het nadeel is is dat ik relatief klein woon (tov ons inkomen) en niet elk jaar buiten Europa op vakantie kan…

Ik snap aan de andere kant ook dat anderen het op een andere manier inrichten. Er is in die zin ook geen goed of fout. Maar ik zou er persoonlijk heel onrustig van worden als ik maandelijks 90% van mijn inkomen nodig zou hebben voor vaste lasten… Ik ben blij dat mijn hypotheek geen molensteen is. Wordt morgen de HRA afgeschaft? Prima. Maar nogmaals, iedereen is anders.
Wat mij betreft een verstandige keuze( hier ongeveer gelijk) maar wel erg afhankelijk van de situatie. Bij een netto gezinsinkomen van 4k is het al een stuk lastiger om 20% opzij te zetten. Veel lasten blijven immers gelijk. Daarnaast is het moment van kopen van een woning ook nogal bepalend. Wij hebben bruto maandlasten van nog geen 900 euro qua hypotheek. Hier verderop staat een huis te koop voor 425k waarbij je, als je nu start op de woningmarkt je bruto lasten plots over de 2000 euro heen gaan. Zelfs netto blijft er 1600 euro over. Dat maakt het sparen een stuk lastiger.

Ik snap dat je ook een goedkopere woning kan kopen. Het aanbod daarvan is echter heel beperkt hier in de buurt. Ik denk dat je momenteel zelfs moeilijk een appartement kan kopen tegen 900 euro bruto maandlasten.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Zwelgje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 05:40:
[...]

precies, hier ook.

'blijft uit de schulden' gaven mijn ouders mij altijd mee als klein jongetje.

en nu gaat iemand zeggen: ja maar rijke mensen hebben juist veel schulden want met schulden kun je investeren. prima, ik ben geen trump, musk of welke andere grote zakenman maar gewoon een average Joe uit Groningen die gewoon geen schulden wil.
En op zich is met dat advies zoveel niet mis, maar er zijn niet veel mensen die nooit met schulden zitten. De aankoop van een woning betekend dat je een hypotheek nodig hebt, dus heb je ineens een schuld. En ook een wagen gebeurt vaak op een lening, als het geen bedrijfswagen is, en heb je opnieuw een schuld. En daar zal het, hopelijk, bij velen ophouden, al zit je in Nederland, in tegenstelling tot Belgie, vaak ook nog met studieschulden. En die wagen is vaak al een discussiepunt van iets waarvan vele mensen ook vinden dat je het zonder lening had moeten kunnen doen.

Maar met 'blijf uit de schulden' versta ik al sneller: ga geen geld lenen voor de kleinere dingen, vooral luxe. Wil je een grotere TV, een mooiere smartphone, een verdere reis, ... spaar er dan voor in plaats van schulden aan te gaan.

Met schulden voor een dak boven je hoofd hoeft niet veel mis te zijn, zolang je ze kan blijven terugbetalen. En dan wordt de vraag: moet je al je overschot steken in dat terugbetalen, of zijn er efficientere manieren om geld te sparen. Want schuldenvrij zijn is mooi en leuk, maar betekend niet dat je financieel geen zorgen hebt. En schulden hebben betekend niet noodzakelijk dat je je financieel zorgen moet maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:35
Als ik 10.000€ aflos op de hypotheek, bespaar ik 250€ per jaar. (Bij TS z'n studieschuld is het nog minder?)

Als ik 10.000€ steek in zonnepanelen, bespaar ik 5.000€ per jaar.

Die hypotheekschuld wordt steeds minder waard door inflatie, energieprijzen door inflatie alleen maar meer.

En momenteel heb je nog belastingvoordeel uit het hebben van een hypotheek.

---

Die studiefinanciering betaal je uiteindelijk 1% op? Het is zeer waarschijnlijk dat je nooit meer een lening kunt krijgen met een zo lage rente.

Je kunt het geld beter als buffer op je spaarrekening hebben staan dan dat je het aflost en 0 buffer hebt.

Maar, doe er niets risicovols mee en koop er geen gebruiksproducten van.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:43
Om nog een duit in het zakje te doen.

De studieschuld betaal je nu de komende vijf jaar 1% op, maar daarna kan het zomaar nog (veel) hoger worden. Met jouw bedrag aan studieschuld kan dat een flink bedrag zijn.

Ik zit in een vergelijkbare situatie waarbij ik tot nog toe niets heb afbetaald aan mijn studieschuld (32.000 euro), maar vanaf volgend jaar wel rente moet gaan betalen van 1.78%.
Ik heb aan de hand van dit excelletje hier één en ander zitten doorberekenen.

Wat mij betreft is de keuze makkelijk: Ik los mijn gehele schuld de komende vijf jaar af, tegen de nu voor mij bekende rente van 1.78%. Dat bespaart me sowieso €3.000,- in komende vijf jaar. In plaats van €4500,- over de gehele looptijd betaal ik dan maar €1500,- rente. Maar dan reken ik dus in het geval de rente 1.78% zou blijven over de komende vijftien jaar (ik zit nog oude stelsel). Stel dat over vijf jaar de rente DUO naar 4.5% gaat (geen gekke gedachte, zit hypotheek inmiddels nu ook op) dan zou me dat in die resterende tien jaar nog €5.500,- rente kosten als ik me houd aan het door DUO opgegeven maandbedrag, een flink bedrag!
Met een termijnbedrag van €250,- nu aan DUO zit je neem ik aan in het nieuwe stelsel dus 30 jaar om af te lossen. Dat betekent dus ook nóg langer rente betalen, dat maakt dat sneller aflossen dus nóg gunstiger zal zijn.

Overigens heb ik verder wel een buffer voor onvoorziene kosten.

[Voor 6% gewijzigd door Jovatov op 20-12-2022 09:02]

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:27
Zolang de rente van DUO lager is dan de spaarrente (vrij opneembaar is nu 1,3% en voor 1 jarige deposito's is het nu al zo'n 3% per jaar) en je wat geld hebt staan, is aflossen niet slim toch?

Hetzelfde voor m'n hypotheek: ik heb een rente van 2,3% - zolang de spaarrente hoger is, klinkt extra aflossen niet verstandig..

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:43
jojost1 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:49:
Zolang de rente van DUO lager is dan de spaarrente (vrij opneembaar is nu 1,3% en voor 1 jarige deposito's is het nu al zo'n 3% per jaar) en je wat geld hebt staan, is aflossen niet slim toch?

Hetzelfde voor m'n hypotheek: ik heb een rente van 2,3% - zolang de spaarrente hoger is, klinkt extra aflossen niet verstandig..
Is ook waar natuurlijk.

Het is misschien dan vooral ook een psychologisch voordeel. Als ik over vijf jaar mijn studieschuld heb afbetaald heb ik €3.000,- bespaard, én een studieschuld van €0,- wat me daarna dus extra ruimte geeft om te investeren/et cetera.
Als ik in plaats van aflossen had gaan sparen/beleggen dan had ik over vijf jaar misschien €28.000,- gespaard/belegd/wat dan ook, maar óók €22.000,- schuld nog steeds die nog wel afbetaald moet worden tegen de dan geldige rente.
Sec gezien ben je in het tweede geval rijker, maar het eerste geval vind ik toch vrijer/aanlokkelijker.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mijn eerste gedachte is, je hebt geen 1500 per maand over als je geen spaargeld hebt (en nog studieschuld), maar goed :)

Daarnaast is overwaarde in je huis 'leuk', maar heb je feitelijk niks aan. Het enige voordeel is dat je renteopslag zal dalen (mits je dit vraagt aan je bank!), die 100k overwaarde kan morgen weer weg zijn en je zou ook over x aantal jaar ineens onder water kunnen komen te staan.

In deze situatie zie ik 2 varianten.. :

1. zo snel mogelijk schuldenvrij

Simpel genoeg. Aflossen, aflossen aflossen. Ondanks de lage rente zou ik dan altijd eerst de DUO schuld aflossen, omdat daar niks tegenover staat.

Dat is allemaal toekomst, maar eerst zou ik een spaarpot gaan maken (dat heb je *nu* nodig) Dingen gaat stuk in huis: Kachel, wasmachine, droger, vaatwasser, schade aan je auto, etcetc allemaal risicos die je eigenlijk wel af moeten dekken met een spaarpot. Afhankelijk van je situatie is de grootte, ik zou zeggen minstens 5-10k (niet alles zal tegelijk stuk gaan).

Daarnaast zou ik niet maandelijks aflossen, maar maandelijks sparen en aan het eind van het jaar kijken wat je aflost. Heb je een slecht jaar (onvoorziene kosten) dan los je wat minder af. Je moet imho altijd cash hebben staan voor dingen. Maar dat is maar net hoe je het wil insteken.

2. beste rendement halen en per jaar kijken wat gunstigst is

Ik ken persoonlijk maar een paar mensen die route 1 helemaal volgen, omdat je daarmee echt puur voor de lange termijn bezig bent en meer het gevoel dat je geen schulden hebt.

Een andere manier is te kijken wat elke euro die je nu hebt maximaal kunt inzetten.

Even simpele rekensom: hypotheek van 300k, annuitair, zonder verhuizen, 4% rente betekent over 30 jaar zo'n 122k aan rente (en 300k aan aflossing). Dus je huis kost je niet 300k, maar 433k.
Mogelijk is je rente nu lager, maar staat vast niet 30 jaar vast.) Daarnaast bouwt de HRA af, dus je gaat netto steeds meer rente betalen.

10k nu aflossen, scheelt je dat (bij 4% rente, 30jaar ) bijna 13k aan rente.
Dat voelt altijd een beetje raar: 10k uitgeven en 13k 'winnen', maar die 10k ga je dus sowieso uitgeven, je doet het met versnelt aflossen dus alleen eerder. Let op als je rente na bijv 10jaar stijgt naar 6%, wordt dat al snel veel meer rente.
Rendement is daar nu dus redelijk (433 euro per jaar), terwijl je 10k per jaar aflost (~4.3% rendement). Maar ik zie dit niet als investering, omdat je dat geld toch al moet uitgeven.

Dus zou je iets andere kunnen doen met die 10k per jaar, die meer dan 433 euro per jaar oplevert?

DUO lening aflossen
Nee, want dat is rente 0%, dus 0% rendement. Er zit wel een maximum duur aan de lening, dus hij moet wel op termijn helemaal afgelost worden.

Zonnepanelen:
terugverdien tijd is met deze hoge prijzen super kort, 4 a 5 jaar, (in mijn geval zelfs 2-3 jaar) waarschijnlijk wel sneller (zal van de kWh prijs afhangen). 10k zonnepanelen gaat je dus per jaar 2000 euro opleveren! (20% rendement)
Als voorbeeld: Mijn eerste set panelen a ~3000 euro heb ik reeds terugverdiend, en leveren me nu met huidige prijzen ineens >1500 euro per jaar op. Nee je wordt er niet rijk van, maar is toch lekker.
(Enige voorwaarde daar is natuurlijk dat je in je huis moet blijven wonen om ervan te profiteren.)

Verduurzaming eigen woning: warmtepomp, isolatie etc. Kan echt lonen, zal afhangen van je huis.

Beleggen: Absoluut, maar onzekerheid: Ik zou persoonlijk eerder naar bovenstaande dingen kijken voor korte termijn. Ik ben meer een fan van cash hebben en in een crash pas kopen. Dit kan in aandelen of vastgoed zijn.

Cryptos beleg ik alleen met geld wat ik kan missen, dat kan morgen 10x of weg zijn. Maar de tijden van 10x lijken wel achter ons.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:44

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kurios schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:27:
Zonnepanelen:
terugverdien tijd is met deze hoge prijzen super kort, 4 a 5 jaar, (in mijn geval zelfs 2-3 jaar) waarschijnlijk wel sneller (zal van de kWh prijs afhangen). 10k zonnepanelen gaat je dus per jaar 2000 euro opleveren! (20% rendement)
Als voorbeeld: Mijn eerste set panelen a ~3000 euro heb ik reeds terugverdiend, en leveren me nu met huidige prijzen ineens >1500 euro per jaar op. Nee je wordt er niet rijk van, maar is toch lekker.
(Enige voorwaarde daar is natuurlijk dat je in je huis moet blijven wonen om ervan te profiteren.)

Verduurzaming eigen woning: warmtepomp, isolatie etc. Kan echt lonen, zal afhangen van je huis.
De exposure naar de energieprijzen verminderen is een belangrijke in deze tijden.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:42

_Apache_

For life.

FuaZe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:27:
Als ik 10.000€ aflos op de hypotheek, bespaar ik 250€ per jaar. (Bij TS z'n studieschuld is het nog minder?)

Die hypotheekschuld wordt steeds minder waard door inflatie, energieprijzen door inflatie alleen maar meer.

En momenteel heb je nog belastingvoordeel uit het hebben van een hypotheek.

---

Die studiefinanciering betaal je uiteindelijk 1% op? Het is zeer waarschijnlijk dat je nooit meer een lening kunt krijgen met een zo lage rente.

Je kunt het geld beter als buffer op je spaarrekening hebben staan dan dat je het aflost en 0 buffer hebt.

Maar, doe er niets risicovols mee en koop er geen gebruiksproducten van.
Plus dat je zonnepanelen huiswaarde toevoegen. Dus zelfs als je gaat verhuizen krijg je die waarde uiteindelijk weer terug.

Zonnepanelen zijn op allerlei manieren een solide investering.

• johnfreda
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-03 16:47
Zorgen dat je uitzicht hebt op meer geld overhouden per maand, dus focus je op je persoonlijke groei en zoek een functie waarin je kan groeien.
Spaargeld opbouwen tot ten minste 25k. (ik heb de regel dat ik altijd een jaar zonder werk kan blijven leven zoals ik nu leef, en houd rekening met zaken als het even tegen zit. Afhankelijk daarvan bouw je jouw buffer in.)
1: Studieschuld aflossen. (afhankelijk van je rente, als die erg laag is kun je dit ook uitstellen als het niet in de weg zit met punt 2).
2: Groter gaan wonen zodat je klaar bent voor de toekomst (als je huis nu niet voldoet)
3: Beleggen. (laag risico)
4: Hypotheek aflossen. (afhankelijk van hoe hoog je rente is)
5: Beleggen. (hoog risico)

Oja; 1 miljoen over 20 jaar is niet dezelfde 1 miljoen als het nu is in koopkracht. Dus reken jezelf niet te rijk met 6 nullen achter de 1.

[Voor 22% gewijzigd door johnfreda op 21-12-2022 21:53]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:38

Agent47

I always close my contracts.

Ik vind dst sommigen wel een tikje overdreven doen hier op tweekers. Sommigen weten helemaal niet wat de achtergrond is van iemand of wat voor baan die persoon heeft, maar wel aangeven hoeveel buffer iemand sws moet hebben.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• johnfreda
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-03 16:47
Agent47 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:59:
Ik vind dst sommigen wel een tikje overdreven doen hier op tweekers. Sommigen weten helemaal niet wat de achtergrond is van iemand of wat voor baan die persoon heeft, maar wel aangeven hoeveel buffer iemand sws moet hebben.
liever te veel buffer dan te weinig, zeg ik maar altijd :)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Onafhankelijk van je baan is het wel handig dat je genoeg buffer hebt om toch wel minimaal een aantal maanden de tijd te hebben voordat je bank of woningstichting je uit je huis trapt toch?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:50

3DDude

I void warranty's

Mee eens, men doet hier overdreven.

Maar de TS is wat mij betreft ook wel een clown die denkt even wat voor elkaar te krijgen met een hail-mary methode.. man man man.

Vul beiden variabelen in en je krijgt een topic als dit :+

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• superkoex9
YakuzA schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:18:
[...]

Onafhankelijk van je baan is het wel handig dat je genoeg buffer hebt om toch wel minimaal een aantal maanden de tijd te hebben voordat je bank of woningstichting je uit je huis trapt toch?
Zeker goed om wat buffer te hebben. Echter de bedragen die hier genoemd worden lopen nogal uiteen. Van 10K tot 50K, en dan heb ik vast nog wel wat excessen gemist. Het gros komt ook met een absoluut getal zonder inzicht te hebben in de uitgaven van de TS. Het maakt nogal uit of de TS 1500 euro overhoud bij een inkomen van 3000 of bij een inkomen van 8000 euro per maand met ook verschillende noden voor een buffer. Daarnaast is het altijd een rond getal. Waarom 10000 en niet na inflatie van 8% 10800 euro?

Ik heb dan zelf ook altijd een half jaar aan uitgaven als buffer en kijk zo nu en dan of mijn bedrag nog voldoet. (En als dat niet zo is dan rond ik lekker af met 1000 euro :+ )

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:42

_Apache_

For life.

Om een spaarbuffer te bepalen gebruik de volgende metric,
  • Voor een koophuis zou ik ten minste 15k spaargeld opzij zetten. Koelkast vriezer combi is al gauw 1.000 euro. CV kapot, en je bent - met installatie al gauw 3-4k verder. Badkamer / toilet zijn tegenwoordig sneller duurder geworden.
  • Heb je een auto/motor, als die nu kapot gaat, voor hoeveel koop jij een passende auto? Onze auto kostte maar 3k, en de beschikbaarheid is nog steeds ok. Dus daar hebben we 3k voor klaar staan. Maar als jij perse een auto van 15k wilt, dan zit je dus al aan een spaarpot van 25k. En als je met levertijden zit, wil je dat ook nog kunnen overbruggen. Je kunt je tegen het eea verzekeren, maar reken je niet rijk met wat ze uitbetalen (en betalen vaak niet heel snel uit, weer dat overbruggen)
  • Hoeveel maanden wil je kunnen overbruggen als je zonder baan komt te zitten? Zelf heb ik een goede opleiding en zit in de branch waar altijd veel vraag is, dus heb deze op 0 gezet. Maar vermenigvuldig je netto inkomen met het aantal maanden. Bijvoorbeeld 3 of 6.
  • Wil je een huis kopen - als het lukt - of verhuizen. Hou rekening met 'kosten koper'. Een verzameling van kosten die je maakt om een huis op naam te krijgen. Reken op 7-9% van de waarde van het huis. Een jaar of 10 geleden kon je hier nog wat uit meefinancieren (in je hypotheek stoppen), maar dat is sterk teruggedrongen. Moet nu allemaal uit 'eigen middelen' komen, aka spaargeld.
Je kunt natuurlijk prima 'tussen potjes schuiven', dat is aan eigen interpretatie. Maar het geeft wel een beeld dat een potje hebben best wel nodig is. Je hebt gewoon geen controle over wanneer bepaalde kosten naar je toekomen, en je hebt soms geen keuze om er mee te dealen.

[Voor 31% gewijzigd door _Apache_ op 22-12-2022 10:21]

• S4usage
  • Niet online
FuaZe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:27:

Dit is te kort door de bocht.
Die 250euro/jaar bespaar je potentieel zolang de hypotheek loopt. 20+ jaar mogelijk. Zonder investering.
Zonnepanelen zijn een investering die je eerst terug moet verdienen en daarna komt de afbouw saldering waardoor je echt geen duizenden euros per jaar meer gaat terugverdienen.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:15
assje schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:30:
[...]

Dit denk niet alleen jij, dit denkt bijvoorbeeld het CPB óók.
Een grote groep huishoudens heeft weinig financieel vermogen (liquide buffers). Dit geldt niet alleen voor
huishoudens met lage inkomens en vermogens. Mogelijk is er voor huishoudens met hoge inkomens, veel
overwaarde in de eigen woning en hoge pensioenvermogens, weinig behoefte om nog extra vermogen in de
vorm van financieel vermogen op te bouwen. Dit is zorgelijk, omdat er aanwijzingen zijn dat er op
macroniveau een samenhang is tussen het gebrek aan liquide middelen en volatiliteit van consumptie

(Lukkezen en Elbourne, 2015)
bron: https://www.cpb.nl/sites/...se-huishoudens-update.pdf

De balans tussen inkomsten en uitgaven is bij veel mensen in Nederland nagenoeg neutraal. Buffers zijn mediaan genomen laag. Dit zie je terug in een legio aan data, van zowel partijen als CPB, NIBUD, etc.

De financiële weerbaarheid is voor veel huishoudens daarmee dan ook beperkt. Dit zien we bijvoorbeeld nu terug. Waarbij om de winter door te komen, veel mensen de kachel nagenoeg uit moeten zetten, want de financiële reserves zijn er niet om niet op kwaliteit van leven in te leveren.

En dit zien we ergens natuurlijk ook terug reeds in de gehele essentie van dit topic. 33 jaar, 60k studieschuld, 100k overwaarde op de hypotheek maar stenen ga je niet kunnen eten, dus nog altijd voor nu gewoon rest hypotheek. Exacte restschuld van hypotheek wordt in ieder geval niet binnen de eerste post vermeldt, misschien dat ik er in de rest van het topic overheen gelezen heb, maar zal vast niet lager zijn dan 200k. Dus ergens kunnen we er vanuit gaan dat er nog ruim meer dan 250k schuld is. En desondanks heeft @RentedPaprika het over 1500 euro p/m over.

Het is vrij besteedbaar, dat zeker. Maar echt over is het natuurlijk niet. Maar dat is toch de mentaliteit welk veel mensen hebben. En mede waardoor veel mensen met zoveel gemak in financiële problemen kunnen komen.

Doet er overigens natuurlijk niet aan af dat het verstandig is dat @RentedPaprika in ieder geval momenteel wel nadenkt om zijn vermogen op te gaan bouwen. Ik denk dat dit een goede, verstandige keuze is. Zeker omdat de verwachting is dat over een jaar of 40 de noodzaak tot financiële zelfstandigheid enkel en alleen nog maar verder toegenomen zal zijn.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:46

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

S4usage schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:28:
[...]

Dit is te kort door de bocht.
Die 250euro/jaar bespaar je potentieel zolang de hypotheek loopt. 20+ jaar mogelijk. Zonder investering.
Zonnepanelen zijn een investering die je eerst terug moet verdienen en daarna komt de afbouw saldering waardoor je echt geen duizenden euros per jaar meer gaat terugverdienen.
Rare redenatie.
Hoezo is die aflossing van 10K nu in de hypotheek "geen investering"?

Je had 10K, je hebt daarna geen 10K meer, en je krijgt er 250 euro per jaar voor terug.

Met zonnepanelen krijg je al het tig voudige in het eerste jaar terug.

Hypotheken aflossen was jaren geleden interessant, inmiddels zitten de meeste op <2% rente, dan zijn er echt veel interessantere manieren om je geld kwijt te zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:57
RentedPaprika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:14:
Oke heel veel goede input. Dank!

Mijn plan is het volgende:

Tm Juni 2023 --> elke maand 1500 sparen. Hierbovenop komt ook mijn 13e maand (volgende week) en mijn vakantiegeld in Mei. Ik kan als ik een beetje zuinig doe eind Juni 2023 12.000 euro op mijn spaarrekening hebben staan.

Vanaf Juli 2023: 1000 euro in aandelen (nog nader te bepalen), 500 euro naar spaarrekening.

Vanaf Januari 2024: 1000 euro in aandelen blijven stoppen, 250 euro naar spaarrekening, 250 euro extra naar DUO.

Januari 2025: Even simpel gerekend heb ik dan:
-18.000 beleggingen (even geen stijging of daling gerekend)
- 21.000 spaargeld
- 9000 euro afgelost bij DUO

Ik heb hier mijn 13e maand en vakantiegeld van 2023 en 2024 niet in meegerekend (dit is potentieel ook nog 12.000 (die kan ik extra sparen / beleggen.

Hiermee ben ik in Januari 2025 al goed op weg.
Vergeet niet, omdat je een eigen woning hebt, ook nog eens elk jaar 1% van de woningwaarde apart te zetten voor groot onderhoud (dak/badkamer/keuken vervanging, nieuwe vloer/behang, technologische ontwikkelingen zoals momenteel de upgrade richting WTW-installatie, zonnepanelen, een warmtepomp ipv CV, etc etc).

Vergeet ook niet om elke maand 0,5-1% van je eigendom waarde opzij te zetten voor vervanging. Dus kijk naar de totale kosten van kleding, bank, bed, tv, de toiletborstel, noem maar op. Alles wat los en vast zit gaan optellen. Dan kun je grofweg elke 10-20 jaar alles vervangen - en veel gaat NIET 20 jaar mee, ook al denk je van wel, dus in combinatie met inflatie raad ik echt aan om naar de 1%/maand apart zetten te overwegen.

Let op!! Dit gaat alleen om vervangen van wat je reeds hebt. Het in stand houden van de status quo. Dus als je nu 1 paar schoenen hebt, om dat 1e paar te vervangen als het versleten is. Dus niet over upgraden/toevoegingen, zoals dat je straks 2-3 paar hebt liggen. Wil je zegmaar 'quality of life' verbeteringen doen of iets extra's zul je daar nog apart rekening mee moeten houden bovenop dit budget.

Argumentatie: je kocht laatst blijkbaar gewoon een nieuwe wasmachine. Dat kun je nu niet meer, want die volledige 1500 gaat immers richting schuld aflossen, buffer opbouwen en beleggen. 0,- over voor dergelijke incidentele uitgaven.
Natuurlijk kun je straks ook dergelijke zaken betalen uit je buffer, maar dan moet die buffer wel telkens weer worden aangevuld. Dan heb je dus uberhaupt nooit de volledige 1500/maand beschikbaar, ook moet je dan eerder aan 30k buffer gaan denken als richtlijn. Want er zullen meerdere uitgaven tussen zitten die elk afzonderlijk >10k zijn, dan kom je alsnog niet uit...

edit: excuus, woning moet per jaar zijn.

[Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 22-12-2022 12:59]

• Orion84
  • Laatst online: 17:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Xanaroth schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:35:
[...]

Vergeet niet, omdat je een eigen woning hebt, ook nog eens elke maand 1% van de woningwaarde apart te zetten voor groot onderhoud (dak/badkamer/keuken vervanging, nieuwe vloer/behang, technologische ontwikkelingen zoals momenteel de upgrade richting WTW-installatie, zonnepanelen, een warmtepomp ipv CV, etc etc).
1% van je woningwaarde? Dan heb je het over duizenden euro's aan reservering elke maand. Dat lijkt me niet bijster realistisch.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Xanaroth schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:35:
[...]

Vergeet niet, omdat je een eigen woning hebt, ook nog eens elke maand 1% van de woningwaarde apart te zetten voor groot onderhoud (dak/badkamer/keuken vervanging, nieuwe vloer/behang, technologische ontwikkelingen zoals momenteel de upgrade richting WTW-installatie, zonnepanelen, een warmtepomp ipv CV, etc etc).

Vergeet ook niet om elke maand 0,5-1% van je eigendom waarde opzij te zetten voor vervanging. Dus kijk naar de totale kosten van kleding, bank, bed, tv, de toiletborstel, noem maar op. Alles wat los en vast zit gaan optellen. Dan kun je grofweg elke 10-20 jaar alles vervangen - en veel gaat NIET 20 jaar mee, ook al denk je van wel, dus in combinatie met inflatie raad ik echt aan om naar de 1%/maand apart zetten te overwegen.

Let op!! Dit gaat alleen om vervangen van wat je reeds hebt. Het in stand houden van de status quo. Dus als je nu 1 paar schoenen hebt, om dat 1e paar te vervangen als het versleten is. Dus niet over upgraden/toevoegingen, zoals dat je straks 2-3 paar hebt liggen. Wil je zegmaar 'quality of life' verbeteringen doen of iets extra's zul je daar nog apart rekening mee moeten houden bovenop dit budget.

Argumentatie: je kocht laatst blijkbaar gewoon een nieuwe wasmachine. Dat kun je nu niet meer, want die volledige 1500 gaat immers richting schuld aflossen, buffer opbouwen en beleggen. 0,- over voor dergelijke incidentele uitgaven.
Natuurlijk kun je straks ook dergelijke zaken betalen uit je buffer, maar dan moet die buffer wel telkens weer worden aangevuld. Dan heb je dus uberhaupt nooit de volledige 1500/maand beschikbaar, ook moet je dan eerder aan 30k buffer gaan denken als richtlijn. Want er zullen meerdere uitgaven tussen zitten die elk afzonderlijk >10k zijn, dan kom je alsnog niet uit...
Dus als je woning 300.000 euro waard is, moet je elke maand 3000 opzij zetten? :D
Dat kan ik niet eens. _O-

• S4usage
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:03:
[...]

Rare redenatie.
Hoezo is die aflossing van 10K nu in de hypotheek "geen investering"?

Je had 10K, je hebt daarna geen 10K meer, en je krijgt er 250 euro per jaar voor terug.

Met zonnepanelen krijg je al het tig voudige in het eerste jaar terug.

Hypotheken aflossen was jaren geleden interessant, inmiddels zitten de meeste op <2% rente, dan zijn er echt veel interessantere manieren om je geld kwijt te zijn.
Het aflossen van je hypotheek is niet perse een investering in traditionele vorm omdat je bij verkoop van het huis dat geld weer terug krijgt. Het geld blijft in jouw bezit (in stenen die hun waarde houden)
Waar je <2% vandaan haalt is mij een raadsel. Niet onmogelijk met een oudere hypotheek maar wel zeldzaam. Huidige rentes zijn 4%+
10K aflossen scheelde mij meer dan 700euro/jaar in ieder geval.

Zonnepanelen zijn op dit moment nog steeds een goede investering maar het is niet zo rooskleurig als omschreven als in de reactie die ik quotte.
Zonnepanelen kosten je ~5000 euro en gaan zeg 15 jaar mee er vanuit gaande dat omvormers/panelen niet voortijdig stuk gaan (en ja dat komt gewoon geregeld voor)
Dat is 333 euro per jaar aan afschrijving.
De komende 2 jaar mag je nog alle opbrengst in je zak stoppen. 5k = 10 paneels systeem = 3500kwh/jaar = 2x 1400 euro - 333 euro = 1067 euro/jaar.
I.v.m. afbouw saldering loopt deze winst af. Hier kan je geen keihard kloppende rekensom aan hangen omdat dit afhangt van de moment waarin jij het stroom zelf verbruikt. Maar gezien de opkomst van warmtepompen kan je er vanuit gaan met een redelijk negatieve/nadelige berekening.
2023: 1067
2024: 1067
2025: 682
2026: 682
2027: 586
2028: 490
2029: 395
2030: 298
2031: 0
Teruglever vergoeding (Die ik op het niveau van centen/kwh verwacht op de lenge termijn, niet meegerekend)

Dit was voor mij de berekening:
EDIT: mijn berekening klopte niet. Vanavond even een nieuwe maken.

Het voordeel van de hypotheek loopt nog vele jaren door terwijl de zonnepaneel inkomsten slechts tientjes zijn in de zonnige maanden.
Natuurlijk is dit volledig afhankelijk van je hypotheek vorm dus deze berekening is persoonlijk. Maar hij moet niet vergeten worden! Er moet niet blindgestaart worden op de beloften (of in mijn echte woorden, leugens, van de ZP/WP histirie. Sowieso na 2024 zijn er andere investeringsvormen met een hoger rendement!!!

[Voor 4% gewijzigd door S4usage op 22-12-2022 13:29]

• SuddenlyNinja
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:52
Orion84 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:45:
[...]

1% van je woningwaarde? Dan heb je het over duizenden euro's aan reservering elke maand. Dat lijkt me niet bijster realistisch.
Ik denk dat hier gaat over 1% van je woningwaarde totaal, niet per maand, dat zou erg mooi zijn...

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:57
Moet inderdaad per jaar zijn. Waardoor je bijvoorbeeld na 4 jaar eens de WTW installatie kan doen. En 4 jaar later de keuken, En weer 4 jaar later de badkamer, daarna de warmtepomp omdat de CV toch vervangen moet worden, dan later het dak en gelijk ook de zonnepanelen welke oud zijn geworden vervangen en voor de warmtepomp meer opwekking gewenst is.... daarna terug naar de start want de WTW zal pakweg 15-20 zijn en dus op voor vervanging van de motor, etc etc.
En vergeet niet dat je tussendoor 'kleine' zaken krijgt zoals inbouw apparatuur die eerder 10 dan 20 jaar mee gaat, kitranden vervangen, 3x verf buitenwerk, binnen verf/behang/vloer, etc etc.

1% van de woningwaarde is daarmee lang geen ruim budget als je daarin ook upgrades zoals warmtepomp wilt doen, maar met wat bewuste keuzes in prijs en waar mogelijk iets langer doen met spullen (mits je geluk hebt/kwaliteit goed is) zou je daarmee in elk geval heel eind moeten komen.

Moet @RentedPaprika natuurlijk wel rekening houden dat zijn huis niet net 1 maand geleden nieuw is opgeleverd. Dus naast de eigen 10k buffer voor bijvoorbeeld ziekte/ontslag/onvoorzien, dient ook het 'onderhoud' budget aangevuld te worden naar een gezond niveau.
Afhankelijk van de leeftijd van de woning en staat van het onderhoud, zou daar zomaar ook al een hoog 4-cijferig bedrag 'nu' in moeten zitten.
Anders blijf je in een cashflow nachtmerrie zitten waar je het ene gat vult met de ander en je geen enkel jaar je spaardoel kan halen.

[Voor 51% gewijzigd door Xanaroth op 22-12-2022 13:45]

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:14
S4usage schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:53:
[...]
Sowieso na 2024 zijn er andere investeringsvormen met een hoger rendement!!!
Enlighten us O+

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
psychodude schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:52:
[...]

Dit denk niet alleen jij, dit denkt bijvoorbeeld het CPB óók.

[...]

bron: https://www.cpb.nl/sites/...se-huishoudens-update.pdf

De balans tussen inkomsten en uitgaven is bij veel mensen in Nederland nagenoeg neutraal. Buffers zijn mediaan genomen laag. Dit zie je terug in een legio aan data, van zowel partijen als CPB, NIBUD, etc.

De financiële weerbaarheid is voor veel huishoudens daarmee dan ook beperkt. Dit zien we bijvoorbeeld nu terug. Waarbij om de winter door te komen, veel mensen de kachel nagenoeg uit moeten zetten, want de financiële reserves zijn er niet om niet op kwaliteit van leven in te leveren.
Er zijn ook veel mensen die dit wel willen doen, maar niet kunnen doen. Als je beneden modaal verdient, en gemiddeld genomen maar ietsjepietsje boven de nullijn zit in loonontwikkeling, wordt je door de realiteit snel ingehaald. Goede bedoelingen ten spijt. Op Tweakers klotst het geld vaak tegen de plinten, althans zo wordt het voorgedaan, maar voor veel mensen is de realiteit totaal anders.

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03 08:20
Interessant topic. Ooit geleerd dat geld heel veel te maken heeft met voorkeuren en emotie en dat iedereen daar dus anders over denkt en voelt. Kon dat bijna niet voorstellen want het is dus toch gewoon rationeel en wiskundig? Maar meerdere sessies en voorbeelden in het leven gehad waarbij duidelijk werd dat dit echt zo is, inclusief mijn partner. Daar staat aflossen altijd op 1, wetende dat het economisch gezien met lage - vaste - rente, beter is andere investeringen eerst te doen (zonnepanelen bijvoorbeeld).

Dus ik zou willen toevoegen; bepaal wat geld voor jou is/doet. De TS noemt een mooi doel; ooit eerder stoppen met werken, of je dat dan doet is een 2e maar het gevoel hebben is natuurlijk top. Ik heb hetzelfde doel behalve dat ik zeg dat mijn 2e inkomen alleen hoog genoeg hoeft te zijn dat ik geen hoogopgeleide/goed betaalde baan meer hoef te doen. Hierdoor wordt het al een haalbaarder doel en past bij hoe ik nu in het leven sta qua interesses en drijfveren.

Om dit doel te bereiken neem ik soms ook wat meer risico (beleggen in een ETF versus nu aflossen op een zeer lage hypotheekrente), ik accepteer daarbij bewust dat als het onverhoopt toch fout gaat ik mijn doel moet laten varen en dus wel langer zal werken. Geld zien 'verdampen' omdat de inflatie zo hoog is en de hypotheekrente zo laag is, doet mij meer pijn dus voor mij is dat een logische keuze. Iedereen zal daar anders in staan :-)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Xanaroth schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:02:
1% van de woningwaarde is daarmee lang geen ruim budget
1% van de woningwaarde (doorgaans meerdere tonnen) is dus duizenden euro's per maand. Dat is totaal onrealistisch. Sterker nog, met een beetje doorsnee huis en modaal salaris is dat waarschijnlijk meer dan je überhaupt maandelijks aan netto salaris ontvangt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:26:
[...]

1% van de woningwaarde (doorgaans meerdere tonnen) is dus duizenden euro's per maand. Dat is totaal onrealistisch. Sterker nog, met een beetje doorsnee huis en modaal salaris is dat waarschijnlijk meer dan je überhaupt maandelijks aan netto salaris ontvangt.
"Als je eenmaal een huis hebt, moet je het zelf onderhouden en daarvoor heb je een financiële buffer voor het onderhoud nodig. NIBUD adviseert om jaarlijks 1 procent van de woningwaarde te sparen. Is het huis 250 duizend euro waard, dan zou je jaarlijks 2.500 euro voor je huis apart moeten leggen. Je kunt met de Buffer berekenaar nagaan welk bedrag jij zou moeten sparen. "
https://www.huis-hypothee...e-volgens-nibud-sparen-2/

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jaarlijks ja, niet maandelijks :)

Edit: ah, ik zie nu dat Xanaroth in "Advies: Wat te doen met 1500 euro p/m over" is aangepast, daar stond in eerste instantie opnieuw dat het om maandelijks ging.

[Voor 86% gewijzigd door Orion84 op 22-12-2022 13:48]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

S4usage schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:53:
[...]
De komende 2 jaar mag je nog alle opbrengst in je zak stoppen. 5k = 10 paneels systeem = 3500kwh/jaar = 2x 1400 euro - 333 euro = 1067 euro/jaar.
I.v.m. afbouw saldering loopt deze winst af. Hier kan je geen keihard kloppende rekensom aan hangen omdat dit afhangt van de moment waarin jij het stroom zelf verbruikt. Maar gezien de opkomst van warmtepompen kan je er vanuit gaan met een redelijk negatieve/nadelige berekening.
2023: 1067
2024: 1067
2025: 682
2026: 682
2027: 586
2028: 490
2029: 395
2030: 298
2031: 0
Teruglever vergoeding (Die ik op het niveau van centen/kwh verwacht op de lenge termijn, niet meegerekend)

Dit was voor mij de berekening:
EDIT: mijn berekening klopte niet. Vanavond even een nieuwe maken.
Dit is dus het allerpessimistische rendement waar je 0 euro krijgt voor 3500 Kwh die je terug levert, en als je het hele jaar door ook helemaal 0 kwh stroom verbruikt terwijl de zon schijnt?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:15
FirePuma142 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:11:
[...]

Er zijn ook veel mensen die dit wel willen doen, maar niet kunnen doen. Als je beneden modaal verdient, en gemiddeld genomen maar ietsjepietsje boven de nullijn zit in loonontwikkeling, wordt je door de realiteit snel ingehaald. Goede bedoelingen ten spijt. Op Tweakers klotst het geld vaak tegen de plinten, althans zo wordt het voorgedaan, maar voor veel mensen is de realiteit totaal anders.
Dat is zeker waar. Maar belangrijk om te realiseren is ten eerste, wat is beneden modaal?

Er zijn hierin natuurlijk enkele definities die rondgaan. Maar het meest gebruikte is het modaal bruto inkomen zoals beschreven door het CPB. Dit is 79% van het gemiddelde bruto inkomen.

Beneden modaal is daarmee dan ook niet direct 50% van de bevolking, zoals de term enigszins suggereert. Maar dit ligt lager.

Sowieso zit er natuurlijk nog een zeker gat tussen minimumloon en modaal. En ergens binnen dit gat, is dus nog iets meer bestedingsruimte.

Van mensen met een inkomen, heeft circa 5% volgens CBS data het minimumloon. Er zijn natuurlijk ook nog mensen van werkleeftijd zonder inkomen. Maar ik denk dat we dus in ieder geval veilig kunnen stellen dat 80% van de mensen van werkleeftijd in Nederland een inkomen boven het minimumloon hebben.

En je hoeft natuurlijk geen 1500 euro per maand opzij te zetten om een buffer op te bouwen. Ook is een buffer van 100.000 euro bijvoorbeeld irrelevant indien je bijvoorbeeld een netto inkomen hebt van 1900 euro en pensioenopbouw hebt via de werkgever. Sure, zou het mooi meegenomen zijn? Ja, maar niet noodzakelijk.

Daarentegen, van bijvoorbeeld 1900 euro per maand 25 euro opzij te zetten om een buffer op te bouwen? Dat moet vrijwel iedereen toch wel lukken. Sterker nog, zelfs 50 euro zou strikt genomen vaak ook nog wel moeten lukken. En door dit gewoon structureel te doen, en te blijven doen, zorg je ervoor dat je de wasmachine die kapot gaat, kunt vervangen. Die koelkast die defect raakt, kunt vervangen. En sterker nog, indien jij op jonge leeftijd dit gewoon standaard doet en blijft doen. Bijvoorbeeld mee start met je eerste baan als je een jaar of 20 bent. Heb je na 10 jaar 50 euro opzij zetten al kans op een buffer van 6000 euro. Daar zal inmiddels vast iets van uitgegeven zijn omdat er wel eens iets stuk gaat. Maar echt niet alles. En bij een salaris als dit, geeft dit dan ook al een redelijke buffer zodra je op WW terugvalt.

De problemen worden vaak echter juist groter bij mensen die netto meer dan circa 3200 euro in de maand verdienen. Dit is namelijk zo'n beetje het bedrag dat je moment maximaal via de WW krijgt bij verlies aan inkomen. Ben jij dus zo'n Tweaker waar het geld tegen de plinten klotst, heb jij bijvoorbeeld 4500 euro netto in de maand. Dan ga je er in één klap 1300 euro per maand op achteruit. En is een ruimere buffer dus belangrijk. Zeker indien je rekening houdt met het feit dat dit soort inkomen vaak gepaard gaat met een koophuis, ook al snel binnen een hogere prijsklasse.

Dan is het helemaal niet onverstandig om ten minste circa 50.000 - 75.000 euro aan financieel vermogen te hebben met redelijke liquiditeit. Het hebben van een buffer van bijvoorbeeld slechts 10.000 euro, gaat dan maar vrij beperkt mee.

Het is dan ook belangrijk om hierin te kijken naar hetgeen aansluit bij de persoonlijke situatie ten aanzien van wat noodzakelijk is en met welke ruimte hiertoe gekomen kan worden. Maar onder de streep is en blijft het natuurlijk een feit dat voor de meeste Nederlanders dit bedrag te laag is. Ook bij mensen die het wel kunnen bekostigen, en ook zeker bij mensen die het met relatief gemak zouden moeten kunnen bekostigen.

Mensen verkijken hier zich vaak toch op. Wordt bijvoorbeeld van 15k financieel vermogen 10k geïnvesteerd in zonnepanelen om dan weer op 5k te staan. Ergens natuurlijk begrijpelijk. Maar stel je bent over 3 maanden je baan kwijt, we hebben de afgelopen 4 jaar natuurlijk toch gezien hoe onvoorspelbaar de wereld kan verlopen.... dan heb je ineens geen buffer. En ik geloof niet dat zonnepanelen erg lekker smaken.

• Joris748
  • Nu online
Het mooie is dat als je eenmaal die buffer opgebouwd hebt, je alleen nog maar hoeft te sparen voor aankopen, geld over hebt voor extra aflossingen of kunt beleggen.

Duurt dus alleen maar wat langer voordat TS 1500 EUR per maand over heeft :)

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

Kol Nedra

don't trust, verify

enige tip die ik kan geven is ervoor te zorgen dat het geld/vermogen voor jou gaat werken zodat je een passief inkomen gaat genereren. Dit gaat als een sneeuwbal werken, want het geld dat je inlegd+ het geld dat je ontvangt gebruik je om te herinvesteren.

Ik ben 2 jaar geleden begonnen, kwa ROI sta ik negatief, maar ik ontvang wel passief inkomen dat wel langzaamaan groter en groter wordt....

stel je voor als je dit bijv je hele leven gaat doen :Y)

nu aandelen flink gezakt zijn kun je het mooi goedkoop inslaan, kan het lager? zeker weten!
zal de prijs van bepaalde aandelen over 10-20 jaar nog steeds op dit niveau staan of lager? kleine kans als je naar de geschiedenis kijkt...
+over 10-20 jaar is de euro/dollar in waarde gedaald door inflatie

[Voor 25% gewijzigd door Kol Nedra op 22-12-2022 17:40]

the bull charges

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:07
@Kol Nedra Zonder meer details te geven, komt je bericht heel erg ‘investeer in crypto’ en ‘herbal life!’ over, hahah.

Ik vind de gedachtegangen in dit topic heel erg opmerkelijk. Van duizenden euro’s per maand sparen ‘want je hele badkamer kan kapot’ (uh….?) tot een paar honderd euro per maand apart zetten als totale buffer. Ik heb inmiddels zo’n 3k per maand ‘over’, waarbij al mijn buffers en reserveringen al gevuld zijn. Ik beleg het bedrag in eenvoudige ETF’s, zodat ik steeds eerder kan stoppen met mijn werk. Investeren in panden heb ik geen zin in, veel te veel gedoe en zeker met de huidige markt betaal je veel te veel aan alles qua huizenbezit.

Ik ken ook wat mensen die een sabbatical nemen van een paar maanden tot een jaar. Als je 1500 euro per maand spaart twee jaar lang, heb je een mooi bedrag om van te kunnen leven voor een tijdje.

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

Kol Nedra

don't trust, verify

@Orangelights23 niet bedoeld als ga in crypto investeren, sterker nog ik raad het sterk af en richt op dividend aandelen/bitcoin/etf's/goud en zilver

the bull charges

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee