S4usage schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:01:
[...]
In tegendeel. Ik ben zelf al jaren zelfstandig zonnepaneel installateur. Wist je niet he?
Ik heb al menig klant blij gemaakt met mijn realistische kijk op de situatie en het ontkrachten van de de vaak regelrechte leugens die ze verteld worden door andere installateurs/offertes. En ze vervolgens blij gemaakt met een installatie die precies opbrengt wat ik inschat. En het blijft daar niet bij. Het is extreem belangrijk te weten hoe de energiemarkt, politiek, techniek, etc in elkaar zit om voorspellingen te kunnen doen over een (zp, wp, ev, etc) installatie met een levensduur van 15+ jaar. Ik adviseer je om je kijk daarin te versterken.
Wel een soort topic kaap aan het worden. Gelukkig heb ik tijd.
Voorbeeldje uit omgeving. Geschat verbruik in milde winter 7000m3 gas, nu naar 2000m3. En stroomverbruik 8000kw gestegen, helaas maar 5000kw eigen opwek. Investering 25k, tvt 2jaar nadat hun contract was afgelopen. Je snapt wel wat ze nu gaan doen? Energielasten zijn nog niet echt grappig. Die 1000€ per maand kan je beter investeren ipv gooien richting energiemaatschappij.
Goed bezig. Wel maf, dat iemand in die markt zo weinig inhoudelijke kennis heeft. Er moet nog heel wat geïnstalleerd worden. Je helpt dus gelukkig toch nog een hoop mensen en de natuur. Als je nu ook nog een beetje netjes inkoopt, dan scheelt dat nog meer. Sommige panelen zijn een stuk "groener" dan andere namelijk, maar dat wist je ongetwijfeld.
Als je nu nog niet ziet dat het vergroenen of verhuizen is, dan heb je de laatste jaren niet echt opgelet. Wat denk je dat er gebeurd door die leuke niet door ons veroorzaakte klimaatverandering? Schaarste: is het niet het ene dan is het wel het andere. Hoe wapen je daar het beste tegen? Zo min mogelijk afhankelijk zijn voor zo weinig mogelijk geld. Een klein beetje ideologie mag er ook bij zitten vind ik.
De berekeningen die ik over het algemeen zie, kloppen aardig. Momenteel maakt dat geen bal uit. Elk paneel extra is mooi meegenomen, al doe je het voor de terugleververgoeding. Tuurlijk dat is met een paar jaar gedaan, maar dan heb je ze allang terugverdiend en zorg je de stroom zelf gaat opmaken.
Verder is het meegaan met de flow. Heb je nu geen ev, maar rijdt je wel veel en heb je het geld dan heb je afgelopen jaren al erg veel geld laten liggen.
Zo was het ook met de slowmotion diesel. Wegenbelastingvrije benzine enz.
Thuisbatterij zit er ook nog aan te komen, daar heb jij dan weer mazzel mee. Met een paar kw batterij, heb je al zo weer 20% meer eigen verbruik van je zonnepanelen en ja dat is dan niet in de winter.
Energieverbruik hier in huis Inc auto is 8000kw per jaar. Dat is nog niet eens 1000m3 gas, zonder moeite meer dan 60% zelf opgewekte stroom. Met v2g of v2l is het nog veel hoger te krijgen. Efficiënt en dus niet te belasten, ook niet in de toekomst.
Ja ik heb een warmtepomp en dat was een flinke kostenpost, maar zo'n ding werkt zoveel efficiënter dan mijn redelijk nieuwe cv ketel deed op 40c.
De maanden december en januari heeft waterstof of andere opwek in Nederland nog goede potentie. Verder is het goed te doen met wind, water en zon (teveel opwek gebruiken voor waterstof opwek).
Om het nog maar langer te maken. Het is wel allemaal voor de gelukkigen met een eigen huis en oprit, dak voor zonnepanelen enz enz. Zaken waar je op in moet spelen of je hebt pech.
In de nabije toekomst wil je dichterbij het werk wonen of minimaal elektrisch rijden. Pakketten en goederen zullen duurder worden. Vervoer is namelijk veel te goedkoop momenteel (en het is al erg duur).