• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 14:34
Wat bedoel je met een 100.000 overwaarde? Heb je je huis opnieuw laten taxeren? Heb je dat aan je hypotheekverstrekker doorgespeeld? Hebben ze je LTV gecorrigeerd en zit je nu in een lagere rente % voor afbetaling?

Zoveel vragen :)

<en opeens had OP bijna 1700 per maand extra om wat mee te doen>

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
S4usage schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:53:
[...]

Het aflossen van je hypotheek is niet perse een investering in traditionele vorm omdat je bij verkoop van het huis dat geld weer terug krijgt. Het geld blijft in jouw bezit (in stenen die hun waarde houden)
Waar je <2% vandaan haalt is mij een raadsel. Niet onmogelijk met een oudere hypotheek maar wel zeldzaam. Huidige rentes zijn 4%+
10K aflossen scheelde mij meer dan 700euro/jaar in ieder geval.

Zonnepanelen zijn op dit moment nog steeds een goede investering maar het is niet zo rooskleurig als omschreven als in de reactie die ik quotte.
Zonnepanelen kosten je ~5000 euro en gaan zeg 15 jaar mee er vanuit gaande dat omvormers/panelen niet voortijdig stuk gaan (en ja dat komt gewoon geregeld voor)
Dat is 333 euro per jaar aan afschrijving.
De komende 2 jaar mag je nog alle opbrengst in je zak stoppen. 5k = 10 paneels systeem = 3500kwh/jaar = 2x 1400 euro - 333 euro = 1067 euro/jaar.
I.v.m. afbouw saldering loopt deze winst af. Hier kan je geen keihard kloppende rekensom aan hangen omdat dit afhangt van de moment waarin jij het stroom zelf verbruikt. Maar gezien de opkomst van warmtepompen kan je er vanuit gaan met een redelijk negatieve/nadelige berekening.
2023: 1067
2024: 1067
2025: 682
2026: 682
2027: 586
2028: 490
2029: 395
2030: 298
2031: 0
Teruglever vergoeding (Die ik op het niveau van centen/kwh verwacht op de lenge termijn, niet meegerekend)

Dit was voor mij de berekening:
EDIT: mijn berekening klopte niet. Vanavond even een nieuwe maken.

Het voordeel van de hypotheek loopt nog vele jaren door terwijl de zonnepaneel inkomsten slechts tientjes zijn in de zonnige maanden.
Natuurlijk is dit volledig afhankelijk van je hypotheek vorm dus deze berekening is persoonlijk. Maar hij moet niet vergeten worden! Er moet niet blindgestaart worden op de beloften (of in mijn echte woorden, leugens, van de ZP/WP histirie. Sowieso na 2024 zijn er andere investeringsvormen met een hoger rendement!!!
Ik snap niet zo goed dat je zo uitgebreid reageert en niet even wat voor jezelf uitrekent. hoe zou het komen dat iedereen ineens wil isoleren, zonnepanelen neerlegt en een warmtepomp? $$$$
die 10k had je beter in isoleren enz gestoken, dat had je veel meer opgeleverd dan die paar tientjes die je nu bruto per maand op de hypotheek bespaard. al was de rente 10% of zelfs 20%, dan zou het nog uit kunnen als je nog wat hypotheekrente aftrek hebt.

0.4e is niet meer echt de gemiddelde variabele prijs. 0.7e is eerlijker.
3500 x0.7 -333=2117e tvt 2.5jaar als je afschrijving rekent. ik zie niet dat de stroomprijs binnen 2 jaar weer laag is en ik denk eerder misschien over een jaar of 10.

Wat je vergeet is dat die 5k panelen je ook 5k meerwaarde in het huis geven en waarschijnlijk wel meer als je energielabel beter wordt (nieuwe hypotheek groen = korting).
Als je dus verkoopt in de tijd, heb je alle terugleververgoeding die je hebt gehad direct als winst. je kan de afschrijving uitrekenen, maar het nu 1 op 1 meerwaarde of je nu panelen hebt van vorig jaar of 5 jaar oud.
als je dan afschrijft doe het over 25jaar of begin pas na een jaar of 5 (dan is er weer beter, mooier op de markt)

30% opbrengst van de zonnepanelen is makkelijk als eigen gebruik te halen. 40% met iets moeite en met een elektrische auto is nog veel meer mogelijk.
tvt is dus prima.
zou wel proberen goedkoper te laten installeren of beter meer panelen voor die prijs.

Ik ben dan ook wel een duurzaamheidsfan en dat is de laatste 2 jaar niet minder geworden. tvt 1e groep panelen was in 2018 3,2 jaar en die van de nieuwe 1.5jaar (vlak voor en door de prijsexplosie). bij de oude panelen heb ik niet de moeite genomen de vervijfdubbeling!! van de stroomprijs uit te rekenen. ik krijg een dik bedrag per jaar aan energiebaten voor een vrijstaand huis, terwijl ik anders 6/7k per jaar zou betalen nu.

Nu is het wel zo, dat een groene lening waarschijnlijk beter is. hypotheekrente aftrek en 5k om ergens anders te besteden. misschien direct een tip :P

Nukezone FTW

• S4usage
  • Registratie: November 2022
  • Niet online
Powrskin schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:23:
[...]

Ik ben dan ook wel een duurzaamheidsfan en dat is de laatste 2 jaar niet minder geworden.
Dat is wel te merken ja. Je reactie staat vol onwaarheden. Je bent totaal verblind door de korte termijn winst die je hebt gehaald en bijv. de "mazzel" die je had van aanschaf voor de inflatie. Je argumentatie slaat kant nog wal en de inhoudelijke feiten en lange termijn visie gaan totaal aan je voorbij. Ik kap het bij deze af.

[Voor 26% gewijzigd door S4usage op 23-12-2022 00:38. Reden: Betere verwoording]

• Powrskin
  • Niet online
S4usage schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:25:
[...]

Dat is wel te merken ja. Je reactie staat vol onwaarheden. Je bent totaal verblind door de korte termijn winst die je hebt gehaald en bijv. de "mazzel" die je had van aanschaf voor de inflatie. Je argumentatie slaat kant nog wal en de inhoudelijke feiten en lange termijn visie gaan totaal aan je voorbij. Ik kap het bij deze af.
Prima. We zien over 10 jaar hoe het erbij staat.
Die "kortetermijn" winst die ik in 1 jaar heb haal jij al nooit meer in. Wel jammer dat je blijkbaar alleen in je eigen gekozen straatje kan blijven denken. Draag het vooral niet verder uit, dat zal je niet in dank worden afgenomen.

Kleine aanvulling:
Doel in 1e instantie was van gas af en energieverbruik verlagen. Woon in Groningen en wilde het goede voorbeeld geven.
Daarna kwam hoe doe ik dit zsm met zo weinig mogelijk geld (behalve voor isoleren, dit heb ik wat uitgebreider aangepakt).

Ook zonder deze energiecrisis, die onvermijdelijk was/is (die visie heb ik), was dit al een perfecte investering, zolang we hier maar een tijdje bleven wonen.

Vaste lasten zo laag mogelijk, dan heb je alle vrijheid en ben je minder afhankelijk van je inkomen. Daar speelt hypotheek dan wel ook in mee, maar vaak is dat in het begin al verpest door dure hypotheekadviseurs en eerder verkoopmakelaars (zijn een tijdje wel handig geweest).

Het is een beetje als een starter die een hypotheek neemt en hem vastzet op 20 of 30 jaar. In bijna alle gevallen jaren weggooien van geld aan valse zekerheid.

Eigen risico voor zorg precies hetzelfde.

[Voor 38% gewijzigd door Powrskin op 23-12-2022 08:57]

Nukezone FTW

• S4usage
  • Registratie: November 2022
  • Niet online
Powrskin schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:35:
[...]

Draag het vooral niet verder uit, dat zal je niet in dank worden afgenomen.
In tegendeel. Ik ben zelf al jaren zelfstandig zonnepaneel installateur. Wist je niet he?
Ik heb al menig klant blij gemaakt met mijn realistische kijk op de situatie en het ontkrachten van de de vaak regelrechte leugens die ze verteld worden door andere installateurs/offertes. En ze vervolgens blij gemaakt met een installatie die precies opbrengt wat ik inschat. En het blijft daar niet bij. Het is extreem belangrijk te weten hoe de energiemarkt, politiek, techniek, etc in elkaar zit om voorspellingen te kunnen doen over een (zp, wp, ev, etc) installatie met een levensduur van 15+ jaar. Ik adviseer je om je kijk daarin te versterken.

• Powrskin
  • Niet online
S4usage schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:01:
[...]

In tegendeel. Ik ben zelf al jaren zelfstandig zonnepaneel installateur. Wist je niet he?
Ik heb al menig klant blij gemaakt met mijn realistische kijk op de situatie en het ontkrachten van de de vaak regelrechte leugens die ze verteld worden door andere installateurs/offertes. En ze vervolgens blij gemaakt met een installatie die precies opbrengt wat ik inschat. En het blijft daar niet bij. Het is extreem belangrijk te weten hoe de energiemarkt, politiek, techniek, etc in elkaar zit om voorspellingen te kunnen doen over een (zp, wp, ev, etc) installatie met een levensduur van 15+ jaar. Ik adviseer je om je kijk daarin te versterken.
Wel een soort topic kaap aan het worden. Gelukkig heb ik tijd.

Voorbeeldje uit omgeving. Geschat verbruik in milde winter 7000m3 gas, nu naar 2000m3. En stroomverbruik 8000kw gestegen, helaas maar 5000kw eigen opwek. Investering 25k, tvt 2jaar nadat hun contract was afgelopen. Je snapt wel wat ze nu gaan doen? Energielasten zijn nog niet echt grappig. Die 1000€ per maand kan je beter investeren ipv gooien richting energiemaatschappij.

Goed bezig. Wel maf, dat iemand in die markt zo weinig inhoudelijke kennis heeft. Er moet nog heel wat geïnstalleerd worden. Je helpt dus gelukkig toch nog een hoop mensen en de natuur. Als je nu ook nog een beetje netjes inkoopt, dan scheelt dat nog meer. Sommige panelen zijn een stuk "groener" dan andere namelijk, maar dat wist je ongetwijfeld.

Als je nu nog niet ziet dat het vergroenen of verhuizen is, dan heb je de laatste jaren niet echt opgelet. Wat denk je dat er gebeurd door die leuke niet door ons veroorzaakte klimaatverandering? Schaarste: is het niet het ene dan is het wel het andere. Hoe wapen je daar het beste tegen? Zo min mogelijk afhankelijk zijn voor zo weinig mogelijk geld. Een klein beetje ideologie mag er ook bij zitten vind ik.

De berekeningen die ik over het algemeen zie, kloppen aardig. Momenteel maakt dat geen bal uit. Elk paneel extra is mooi meegenomen, al doe je het voor de terugleververgoeding. Tuurlijk dat is met een paar jaar gedaan, maar dan heb je ze allang terugverdiend en zorg je de stroom zelf gaat opmaken.

Verder is het meegaan met de flow. Heb je nu geen ev, maar rijdt je wel veel en heb je het geld dan heb je afgelopen jaren al erg veel geld laten liggen.
Zo was het ook met de slowmotion diesel. Wegenbelastingvrije benzine enz.

Thuisbatterij zit er ook nog aan te komen, daar heb jij dan weer mazzel mee. Met een paar kw batterij, heb je al zo weer 20% meer eigen verbruik van je zonnepanelen en ja dat is dan niet in de winter.

Energieverbruik hier in huis Inc auto is 8000kw per jaar. Dat is nog niet eens 1000m3 gas, zonder moeite meer dan 60% zelf opgewekte stroom. Met v2g of v2l is het nog veel hoger te krijgen. Efficiënt en dus niet te belasten, ook niet in de toekomst.

Ja ik heb een warmtepomp en dat was een flinke kostenpost, maar zo'n ding werkt zoveel efficiënter dan mijn redelijk nieuwe cv ketel deed op 40c.

De maanden december en januari heeft waterstof of andere opwek in Nederland nog goede potentie. Verder is het goed te doen met wind, water en zon (teveel opwek gebruiken voor waterstof opwek).

Om het nog maar langer te maken. Het is wel allemaal voor de gelukkigen met een eigen huis en oprit, dak voor zonnepanelen enz enz. Zaken waar je op in moet spelen of je hebt pech.

In de nabije toekomst wil je dichterbij het werk wonen of minimaal elektrisch rijden. Pakketten en goederen zullen duurder worden. Vervoer is namelijk veel te goedkoop momenteel (en het is al erg duur).

Nukezone FTW

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee