phicoh schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:08:
[...]
Stel we gaan het aantal auto's terugbrengen tot 50% van wat het nu is. Is daar een reden voor? Is dat veel beter voor het klimaat dan alleen vervuiling beprijzen?
En wie krijgt er dan geen auto. Gewoon de armste mensen? Als ze een auto voor hun werk nodig hebben dan zorgt de werkgever daar maar voor.
Ik zou juist zeggen, pak de rijksten de auto's maar af. Die hebben die auto ook het minst vaak nodig om op tijd op hun werk te komen, als ze al geen baan hebben die perfect vanuit huis gedaan kan worden.
Als er ooit een vorm van rekeningrijden komt zullen werkgevers sowieso vaker auto's beschikbaar moeten stellen, want mensen zullen gaan weigeren die kosten met hun privé voertuig te maken. Als ik in een loondienst situatie zou zitten en ik zou rekeningrijden voor m'n kiezen krijgen, dan is mijn privé auto 100% privé en dan zal deze voor werk nooit meer van z'n plaats komen zonder dat daar grof geld mee verdiend wordt.
Bij mijn laatste baan stond de auto overdag gewoon thuis voor m'n deur. Na jaren forenzen met de auto omdat 't niet anders kon, kreeg ik een kans om dichtbij huis aan de slag te gaan en die heb ik met beide handen aangepakt natuurlijk. Ik was 't rijden in de spits helemaal zat (en nu als ondernemer doe ik er ook alles aan om rijden in de spits te voorkomen) en zoals ik al eerder aangaf, fulltime werken en dan nog lange reistijd hebben elke dag gaat behoorlijk ten koste van je vrije tijd, en die vrije tijd lever ik daar niet meer voor in.
Overigens moet ik de eerste werkgever nog tegenkomen die iemand een auto v/d zaak (niet zijnde een leaseauto) gaat geven die ook 100% geschikt is voor privé gebruik. Dan zul je dus voortaan meer parkeerplaatsen nodig hebben bij woningen, want voor privé gebruik zal een andere auto gekocht danwel in bezit moeten blijven.
De Ioniq die hier aangehaald wordt, voor slechts 10k... Die 250km range is eerder 200km range (praktijk), en dat is wel heel krap. Zeker omdat ik geen oprit heb en dus niet thuis zou kunnen/mogen laden, zou ik wel een EV willen hebben met een fatsoenlijke range. Daarbij komt dan nog dat zo'n Ioniq niks mag trekken en ik er dan dus nog een auto bij zou moeten houden die wél een aanhanger mag trekken. Ik doe dat regelmatig, en het is al snel een 1500kg

En ja, ook in privé tijd en niet alleen omdat ik nu toevallig ZZP'er ben. Dan past iets als een Polestar meer in het plaatje, maar voordat zoiets betaalbaar wordt zijn we echt nog wel een aantal jaren verder.
Ik begin me ondertussen af te vragen hoevaak ikzelf en anderen in dit topic moeten wijzen op het gebrek aan alternatieven voordat alle mensen hier die voorstander zijn van het botweg afpakken van auto's bij arme(re) mensen eens beseffen dat dat simpelweg voor hele grote problemen gaat zorgen? Gaan jullie de vaste lasten betalen voor mensen die nu (geen alternatief) zonder hun auto niet meer zouden kunnen gaan werken? Hebben jullie door dat jullie veel meer belasting zullen moeten gaan betalen als de Staatskas nogal wat inkomsten misloopt omdat wat jullie betreft minimaal 50% van de mensen hun auto maar gewoon moeten inleveren? Hebben jullie door hoe ontzettend egocentrisch het is om te roepen dat arme mensen maar werkloos en in een isolement terecht moeten komen omdat de ICE's weg moeten en de EV alleen voor de rijken zou moeten zijn?
Als de mensen die hier het hardst roepen dat auto's weg moeten eens beginnen hun eigen auto weg te doen. Ook geen huurauto of auto van het werk meer hé? Want dat vervuild allemaal.
Ook vraag ik me af hoe men erbij komt dat elke volwassene een auto zou moeten of willen hebben? Er zijn ook heel veel volwassenen die om wat voor reden dan ook geen rijbewijs kunnen of mogen halen. Dat zijn toevallig ook mensen waarvoor wij met z'n allen belasting betalen, om die te kunnen verzorgen.
Aan de anti auto mensen die hier blijven roepen dat de armen maar immobiel moeten worden de vraag: Gaan we van dit asociale idee af zien of accepteert die groep dat jullie belasting aanslag dan voortaan fors hoger zal moeten zijn? Zegmaar, 80% afdragen? Het is niet én én. Het is OF dit, OF dat.
[
Voor 24% gewijzigd door
Destruction op 15-04-2025 13:52
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.