Ik had me eigenlijk voorgenomen hier niet meer te reageren....
Maar:
edie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:18:
Automobilisten worden nog steeds enorm gesubsidieerd: van belastingvrije reiskostenvergoeding, naar wegaanleg / onderhoud /uitbreiding, tot parkeerplaatsen (gratis in veel kleinere dorpen!).
Automobilisten worden enorm zwaar belast, er is van geen enkele vorm van subsidie sprake. Ja, dat EV kopers kortingen kregen en EV rijders nog altijd niet het volle tarief MRB betalen. DAT is subsidie.
En een belastingvrije reiskostenvegoeding, tsja we kunnen er ook voor kiezen die af te schaffen en dan de kosten voor woon-werk verkeer aftrekbaar te maken bij de IB. Maar dan wel de daadwerkelijke kosten, en geen bedrag per kilometer waarvan je de brandstof niet eens kunt betalen.
Betaalt iedereen voortaan jaarlijks een paar duizend euro minder belasting. Of we gaan werkgevers op afstand die eisen dat kantoor personeel naar de zaak komt verplichten lease- danwel bedrijfsauto's te geven, zodat de werkgevers 100% van die kosten gaan dragen. Hebben we wel extra parkeerplekken nodig in de woonwijken, want wie slechts een bedrijfsauto krijgt mag daar privé geen gebruik van maken dus er moet ook parkeerplek zijn om die bedrijfsauto (naast de privéauto) te kunnen parkeren.
Een alternatief op de alinea hierboven is van overheidswege werkgevers die eisen dat kantoorwerk in een bedrijfspand gebeurd zeer zwaar beboeten. Kantoorwerk kan over het algemeen ook prima vanuit huis worden gedaan. En dan hebben die mensen (in ieder geval voor woon-werk) dus geen auto meer nodig.
Wat mij het enorm stoort aan het autobezit is dat het zo ontzettend veel openbare ruimte in beslag neemt: geasfalteerde wegen (4+ baans snelwegen zijn geen uitzondering meer), parkeergarages midden in het centrum, normale parkeerplekken, etc. En al die ruimte kan niet gebruikt worden voor nuttigere zaken, zoals woningen, winkels, speeltuinen/-plaatsen, parkjes, etc.
Als je alle auto's weg haalt levert dat misschien wel een paar extra huizen op, maar niet zoveel dat we ineens van onze woningnood af zijn. Overigens, parkjes, speeltuinen etc. zijn er genoeg. In ieder geval wel in mijn woonplaats.
Het staat je uiteraard wel geheel vrij om je eigen auto (als je die hebt) vandaag nog te verkopen
Wat parkeerruimte betreft, hier verderop in de woonwijk hebben een aantal mensen voor elkaar gekregen dat zij voor hun woning bloembakken mogen zetten (parkeervakken afgeschaft dus). Je zou denken dat die mensen er dan ook voor kiezen hun auto weg te doen (want je heft zelf een plekje op), maar nee. Die auto staat gewoon verderop in de straat waardoor andere mensen daar weer last van hebben
Dat mensen graag wat meer groen willen, be my guest. Maar wees dan consequent en doe je eigen auto weg om andere mensen geen overlast te bezorgen, of zorg dat het zo ingedeeld wordt dat er voldoende parkeerruimte blijft. Zeker in oude wijken zoals hier (jaren '30). Bij nieuwbouw kun je er imo prima rekening mee houden. Per woning 1 parkeerplek en voldoende groen in de wijken.
Mbt dat laatste: Ja, ik weet, veel mensen hebben 2 of 3 of misschien wel 4 auto's, maar imo kun je daar bij woningbouw niet allemaal rekening mee houden. Maar dat we gemiddeld per woning <1 parkeerplek hebben is bij nieuwbouw absoluut niet te verdedigen imo. Zeker niet omdat in een groot deel van ons land elke OV dienst die geen vette winst oplevert domweg afgeschaft wordt en we ook op die manier steeds afhankelijker worden van eigen vervoer. Daarom zou de norm 1 parkeerplek voor 1 woning moeten zijn. En dan is er vast nog wel een buur die geen auto heeft, die het dan prima vindt dat jij auto #2 op dat plekje zet en we 't een beetje gelijk kunnen trekken.
Hier in mijn woonplaats zal het stadscentrum in 2030 autovrij zijn, is de bedoeling van het gemeentebestuur. 0,0 ruimte voor de auto. Dat lijkt mij in de basis prima, maar ik stel dan wel voor dat mensen die zo anti auto zijn daar dan ook gaan wonen. Hebben zij hun eigen gebied zonder auto's, hun eigen walhalla

Ik wil vanuit mijn woning graag mijn auto kunnen zien, dus ik zou daar nooit gaan wonen. Helemaal goed, heeft iedereen de keuze.
Daarnaast zijn auto's levensgevaarlijk voor iederen niet in een auto. Daarom mag alleen een auto op een (snel-)weg en worden alle andere weggebruikers weggepest naar kleine stukjes aan de zijkanten - want auto's hebben kennelijk prioriteit en het alleenrecht op de openbare ruimte.
Ik heb nog nooit een boete gehad omdat ik met mijn motor op de snelweg reed. Jij?
De rest van je verhaal mbt auto's en autorijden betekent eigenlijk niks anders dan dat jij van mening bent dat ongeschikte bestuurders het rijbewijs moeten verliezen. En dat ben ik volledig met je eens. Een auto is in kundige handen van een alerte bestuurder absoluut ongevaarlijk.
De meeste verkeersregels zijn er ook alleen maar om het gedrag van automobilisten in goede banen te leiden. Wandelaars en (langzamere) fietsers hebben geen noodzaak tot verkeerslichten, voetgangersoversteekplaatsen, stop borden, etc. Nu met die 'speed-bikes' is het wat anders want dat zijn snellere verkeersdeelnemers en het snelheidsverschil met de langzamere wordt dan gewoon te groot.
Fietsers hebben geen verkeerslichten nodig? Je bedoelt dat fietsers geen boodschap hebben aan verkeerslichten? Als ik voor elke keer dat zo'n kamikaze piloot door rood komt zetten en ik degene ben die de aanrijding moet voorkomen een euro kreeg, had ik inmiddels al wel meerdere elektrische busjes kunnen kopen om mijn huidige euro 4 dieselbus te vervangen
Nu ik toch al reageer: Ik blijf in dit topic proeven dat een groep mensen van mening is dat de andere groep mensen de auto's maar moeten inleveren allemaal, zonder er oog voor te hebben dat er bij sommige mensen dan hele grote problemen ontstaan. Zeker waar geen (of amper) OV beschikbaar is of waar dat niet rijdt op tijdstippen dat er gereisd moet worden om optijd op het werk aan te komen.
Vaak is dat ook een groep mensen die niet zomaar even een andere baan kan vinden (of maar even verhuizen in een wereld waar je 500k nodig hebt om een simpel rijtjeshuisje/flatje te kunnen kopen), die mensen zullen dus hun baan verliezen en ipv dat die mensen jaarlijks een bijdrage doen bij de IB en op minstens 5 manieren belasting betalen omdat zij een auto hebben, kosten ze voortaan geld omdat ze een bijstandsuitkering nodig zullen hebben terwijl we ook hun andere bijdragen aan de staatskas (5 belastingen op autobezit en gebruik minimaal) voortaan moeten missen.
Hoe anti auto je ook bent, je maakt mij niet wijs dat je dat wil

Over economische gevolgen van autogebruik gesproken... Voor een flinke groep mensen is dus er letterlijk geen enkele andere optie beschikbaar om te kunnen gaan werken. Nou en of dat de Staatskas het gaat merken als die groep mensen ineens geen auto meer heeft.
Is de auto dan altijd hét ideale vervoermiddel? Nee, natuurlijk niet. Bij sommige reizen zal het OV of een fiets oid het nooit van de auto winnen, niet in gemak, en ook niet in kosten (en ja dan reken ik weldegelijk alles mee en zeker niet alleen brandstof). Bij andere reizen zal de auto het nooit winnen van OV of fiets oid. . En het feit blijft: Als meer mensen ipv de auto met een motor(scooter) gaan rijden, is het fileprobleem direct opgelost. Bovendien verstookt een motor (zeker een motorscooter) flink minder brandstof dan een benzineauto, en minder brandstof verstoken is iets dat we wel graag willen, toch?
* Destruction heeft voor het werk de auto nodig. Ik krijg geen gereedschap of materiaal terplaatse zonder mijn bus. Voor privé* ritten geldt dat ik per bestemming afweeg of dat op de fiets kan (voorkeur), of het per scooter (die heb ik ook nog...) kan, of de motorfiets (imo leukste vervoermiddel). Natuurlijk bestaat daarnaast nog OV maar ik kom maar zelden op plaatsen waar het OV goed beschikbaar is en eigenlijk heb ik keuze genoeg aan eigen vervoermiddelen

Maar als ik bijvoorbeeld naar de Jaarbeurs zou willen, dan zou ik er niet eens over denken om iets anders dan het OV te gebruiken.
* ik betaal bijtelling voor de bus zodat ik die privé ook kan (mag) gebruiken, dat scheelt weer een extra auto. Maar ik rijdt privé dus maar heel weinig met de bus omdat ik 9 van de 10 keer een geschikter vervoermiddel heb.Ik ken inderdaad meerdere mensen die er ooit heel bewust voor kozen om dichtbij huis te gaan werken zodat ze dat op de fiets konden doen. Ze hadden wel een auto, maar die stond overdag gewoon voor de deur ipv in de file. Bij een paar van die mensen geldt dat zij door overname bedrijf danwel die centralisering in de Randstad uiteindelijk geen andere keuze meer hadden (o.a leeftijd) dan voortaan met de auto naar het werk te gaan. Zij kwamen precies in de situatie terecht die zij
NIET wilden. En nee, ook toen zat even verhuizen er niet in, bovendien zou dat het probleem alleen maar hebben verplaatst ipv opgelost.
Moraal van het verhaal: Je kunt mensen botweg de auto afpakken, je kunt het totaal onbetaalbaar maken maar als je daarmee niet het land totaal op z'n gat wil leggen zul je maatregelen moeten nemen die de
noodzaak van dagelijks autorijden weg nemen. Dat kun je o.a doen door werkgevers te verplichten weer dichtbij de werknemers te vestigen, door OV in geheel Nederland uit te rollen tegen een zeer gunstig tarief en als overheid in ieder geval te stoppen met debiele aanbestedingen waardoor een aannemer uit Den Haag in Groningen dingen komt verbouwen terwijl de aannemer uit Groningen naar Den Haag rijdt om daar aan het werk te gaan

phicoh schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:48:
[...]
We hebben een enorm CO2 probleem. Zonder CO2 uitstoot zal ook het winnen van grondstoffen veel moeilijker worden.
Dus we hebben we een enorm probleem. We nemen het alleen niet serieus.
Met doemdenken bereiken we natuurlijk ook helemaal niets. Maar als ik heel eerlijk moet zijn, we gaan er sowieso aan en of dat nou door klimaatschade komt of door leiders als Trump en Poetin, het resultaat zal hetzelfde zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
Destruction op 31-03-2025 18:55
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.